Startsida / Inlägg

Därför kom Schumacher tillbaka

av Anna Andersson

Välkomna tillbaka efter helgen, nu är det bara fyra F1-race kvar och det är redan nu dags att ladda upp. Tänkte vi skulle ta en titt på den kommande banan i dag.
Indiens GP debuterade 2011 och Sebastian Vettel tog ett hattrick, pole position, snabbaste varvet och segern på banan.
Det handlar om en mycket snabb bana, näst snabbast efter Monza och den påminner lite om en berg- och dalbana. Sett till de tre första kurvorna är stigningen 14 meter.
Lite kort fakta:
Längd:; 5,125 km
Varv: 60
Kurvor under 100 km: 3
Kurvor över 250 km: 1
Längd till första kurvan: Ca 200
Längsta del med maxfart: 14,5 sek.
Vinnande strategi: Två depåstopp 2011.

Kurvor att ha lite extra koll på är naturligtvis kurva ett som ger en bra omkörningsmöjlighet. Kurva fyra där förarna måste bromsa ner från 320 km/h till ungefär 100 km/timoch det är uppförsbacke. Där är det lätt att framhjulen blockeras och man sliter hårt på däcken.
Kurva tio: Denhär kurvan är näst intill blind, här gäller det att låta bilen styra och följa med utan att bromsa. Kurva 14: Här är banan över 20 meter bred och det är lätt att luras till att det är enkelt att köra om, men det är det inte. Den som lämnar ideallinjen förlorar betydligt mer plats än vad man tror.
Innan vi har sett fredagensträningar så känns det som en bana som borde passa Red Bull med tanke på vilken form österrikarna visat upp på sistone, samtidigt gäller det att ha koll på Ferrari vars form också är stigande. Italienarna har dessutom passat på att testa en del nyheter under ett test i Spanien (straightline). Davide Rigon körde för att se om de uppgifter man fått i vindtunneln stämmer.
– Vi fick ett par mycket intressanta svar och det var en tydlig tendens där vi såg vad som inte alls fungerade. VI har tagit ett steg framåt och kan nu jobba vidare, säger Ferraris chefsdesigner Nikolas Tombazis.
Ferrari håller på och renoverar sin vindtunnel och har under hösten bland annat hyrt in sig hos Toyota i Köln för att kunna fortsätta med utvecklingen av bilen.

•••

Nästa del av McLaren Tooned, den här gången utan Lewis Hamilton:

 

•••
Michael Schumacher har förklarat hur han tänkte när han kom tillbaka till F1 och hans mål var att vinna en VM-titel den andra säsongen.
– Jag kom inte tillbaka 2009 för att köra runt i cirklar. Jag ville följa mitt hjärta och jag ville nå framgång, säger han till Welt am Sonntag.
– Det fanns en bra grund. Teamet hade precis vunnit VM, det stora namnet Mercedes och så jag. Det såg riktigt bra ut. Vi tänkte att om vi lägger i hop ett och två så är vi med i toppen. Men nu vet vi att det inte alls lyckade.
Han förklarar vidare att han helst hade velat köra i två säsonger, men stallet skriva ett kontrakt över tre år.
– Egentligen var jag intresserad av två år. jag trodde att det skulle räcka för att ta hem titeln, säger han.
– Samtidigt hade jag hela tiden möjligheten att kunna lämna, men jag ville genomföra allt enligt kontraktet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB