Startsida / Inlägg

Tjejen med mest makt inom F1

av Anna Andersson

Dags att blicka framåt, mot Sydkorea och helgens GP.  Där väntar oss en längre DRSzon än förra året. Då var det 29 omkörningar, nu hoppas man på fler när zonen är 80 meter längre. Precis som förra året handlar det om start/målrakan.
När det gäller däcken har Pirelli med sig soft och supersoft, det är samma däckkombination som förra hösten (men i år är alla slicks förutom supersoft mjukare är däcken med samma namn från förra säsongen).
– Vi förväntar oss att de flesta väljer en tvåstoppsstrategi, säger Pirellis chef Paul Hembrey.
– Även om däcken är snabbare än förra åren så har aerodynamikreglerna förändrats vilket gör att varvtiderna är något långsammare än förra året. Förra året var strategin avgörande, men även säkerhetsbilen och regnet under inledningen av helgen spelade en viktig roll.

Här är Pirellis genomgång av banan inför helgen:

 

•••
Grattis Monisha Kaltenborn! Hon är den första kvinnliga teamchefen inom F1. Hon tar med omedelbarverkan över jobbet efter stallets grundare Peter Sauber. Hon har varit VD för Sauber Motorsport AG sedan 2010 och Peter Sauber har ingen lust att finnas med i depån när han är 70 år, även om han står kvar som ägare.
– Att Monisha skulle bli min efterföljare har varit klart länge, frågan var väl egentligen bara när, säger Peter Sauber i en kommentar.
– Nu passade det oss båda bra och jag har ju inte kunnat vara med på alla lopp, som i Japan senast där stallet gjorde en fantastiskt bra prestation. Jag är övertygad om att Monisha kommer att bli en mycket bra stallchef.

•••
Enligt Niki Lauda förde Michael Schumacher samtal med både Sauber och Ferrari innan han bestämde sig för att lägga av.
När vi ändå är inne på ämnet Niki Lauda kan vi konstatera att den tyske F1-experten Christian Danner uppmanar österrikaren, som är nu styrelseordförande hos Mercedes, att sparka hela Mercedes teknikavdelning.

Lauda fortsätter föresten som expert hos RTL, trots att han arbetar hos Mercedes.
Jag kan inte tänka mig att den kombinationen hade varit godkänd i Sverige. Två stolar som står lite för nära varandra.
•••
För övrigt så säger Eric Boullier att Romain Grosjeans framtid i F1 inte är i fara efter den senaste kraschen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB