Startsida / Inlägg

FIFA stoppar VM-ledaren

av Anna Andersson

Nej, det blir ingen VM-pokal på Nico Rosbergs hjälm som han hade tänkt.
FIFA förbjuder honom av rättsliga skäl att använda sig av en hjälm med pokalen på, de har rättigheterna till pokalen och Rosberg får vackert lackera om hjälmen igen.
Det blir en hjälm i Tysklands färger och med fyra stjärnor – men utan FIFAs pokal.

•••
Här är Pirellis tankar kring helgens race, saxat från deras pressmaterial:

”Formel 1 tävlar denna helg på tyska Hockenheim, en bana där Tysklands GP avgörs vartannat år. Eftersom tävlingen körs växelvis på Nürburgring är det första gången sedan 2012 som Pirelli finns på plats, då var det företagets andra år som leverantör av däck till F1-VM. Hockenheim består av två halvor, en tight, teknisk stadiondel med relativt långsamma kurvor, samt en serie snabba raksträckor.

P Zero soft med gul dekor är däckvalet tillsammans med P Zero supersoft med röd märkning. Samma kombination som i Österrikes GP. Precis som i den tävlingen och den senaste på Silverstone kan väderförhållandena i den övre Rhendalen vara oförutsägbara så här års, bl a med stora temperaturskillnader. Efter Tysklands Grand Prix åker teamen direkt till Ungern för race redan nästa helg (där de mjuka- och mediumdäcken används). Det är enda gången som man kör ett så tätt program på den europeiska delen av säsongen.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är ett nöje att komma tillbaks till Hockenheim efter uppehållet, men det innebär förstås mer arbete för oss och teamen eftersom all data vi har är två år gammal. Både bilar och däck var ju dessutom helt annorlunda då. Så vi väntar oss att fredagsträningarna kommer bli extremt viktiga, teamen kommer arbeta hårt för att samla in så mycket relevant information som möjligt. Vi har aldrig använt supersofts på Hockenheim förut, men med den data vi har från årets tävlingar anser vi att den gummiblandningen kommer passa bra. Fredag eftermiddag vet vi mer om hur många depåstopp vi kan vänta oss under racet. Banan brukade vara en av de snabbaste i världen innan man byggde om den 2002. Tyskland är inte bara en speciell plats i F1 utan även för hela bilindustrin, så vi ser fram mot att visa upp våra produkter för den extremt entusiastiska och kunniga tyska publiken.”
•••
Hos Caterham fortsätter det att ske förändringar bland annat lämnar Simon Shinkins Force India för jobbet som COO, ny teammanager är Miodrag Kotur, som tidigare jobbat för Ferrari och Lotus. John Iley är ny teknisk direktör, han har funnits i teamet sedan 2012.
•••
– Det är skönt att veta att vi har den tuffaste tiden bakom oss, det är Corinna Schumachers hälsning till fansen inför Tysklands GP.
– Nu börjar en fas som komemr att ta väldigt lång tid. Vi arbetar för att tiden, precis som under alla åren i F1, kommer att arbeta tillsammans med Michael. Framtill dess önskar jag er och era familjer allt gott. På återseende.
Hon tackar också för det fantastiska stödet.
Det är första gången som Corinna Schumacher uttalar sig efter skidolyckan i slutet av förra året.
Därmot är det tveksamt om hon är på plats under racet i helgen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB