Startsida / Inlägg

Mercedes mästare – tre bilar 2015?

av Anna Andersson

Mercedes är världsmästare i formel 1.
I och med dubbelsegern i Rysslands GP så säkrade stallet konstruktörsmästerskapet och i nästa lopp i Austin, USA; är det faktiskt så att Lewis Hamilton Nico Rosberg kan dra i från Red Bulls Daniel Ricciaro så pass mycket poängmässigt att kampen om VM blir en intern histria för Mercedes.
Men när det handlar om loppet, Rysslands GP kan vi konstatera att Nico Rosberg satsade allt och chansade. Han bromsade hårt i kurva två, tog sig förbi Hamilton, men genade över avåkningszonen och skadade däcken. Han fick meddelande om att han skulle ge tillbaka positionen till Hamilton, men behövde ändå gå in i depå för att byta däck och valde då den hårda gummiblandningen. Han kom tillbaka ut på plats 19…
…sedan körde han på den gummiblandningen in i mål och slutade tvåa bakom Lewis Hamilton.
Britten vann för fjärde loppet i rad och utökade sin VM-ledning. Statistiskt sett talar det för att han ska vinna sin andra titel, ingen förare har tidigare vunnit fyra lopp i rad utan att vinna VM-titeln. Nu skiljer det 17 poäng till Hamiltons fördel och det är 100 poäng kvar att slåss om.
Ska Rosberg lyckas ta hem den där VM-titeln måste han också besegra Hamilton. Just nu handlar det om att begränsa skadorna lopp efter lopp och det räcker inte.
Men som sagt det är tre lopp kvar och dubbla poäng i finalen. Det lär bli en otroligt spännande kamp i Abu Dhabi.
Hur tror ni att den slutar?
•••
Felipe Massa gjorde precis som Rosberg och bytte däck tidigt i racet. Men han gick från hårda till mjuka däck. Det gick inte lika bra för honom som för Rosberg som gick från mjuka till hårda.
•••
Sebastian Vettel är tydlig när det gäller nästa lopp i Austin:
– Jag lär inte ha så mycket att göra under lördag eftermiddag. Varför ska jag kvala och köra om plats ett till 22 när jag ändå måste starta från depårakan? Det gäller att spara kilometer, säger Vettel till RTL.
– Det är ju så roliga regler i år när det handlar om de olika delarna till motorn och då lönar det sig inte att köra kvalet. Som jag har förstått så handlar det om att man kan byta allt en gång och starta från depån. Då ska man spara kilometer på den motorn och med andra ord blir det en lugn lördag i USA.
•••
Marcus Ericsson slutade på plats 19, sist av förarna som tog sig i mål.
•••
Personligen tyckte jag att det var ett ganska händelsefattigt lopp, bara ett depåstopp, ingen strategisk kamp och det brukar vara med olika strategier. Nej. Jag hade hoppats på mer.
•••
Det finns en diskussion om att stallen ska få möjlighet att köra med en tredje bil.
– Enligt reglerna får FIA och den som äger de kommersiella rättigheterna be stallen att sätta in en tredje bil om det är under 10 bilar totalt, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsporttotal, men påpekar att det inte är helt enkelt att göra det före nästa säsong.
– Det är en del jobb.
Han fortsätter:
– Man måste lösa logistiken, budgeten och teamets struktur så att det går att använda en tredje bil. Man behöver också regler, vem kör bilen och var? Får han ta poäng, vilken lack ska den bilen ha? Det finns mycket att diskutera. Samtidigt visar historien att stallen i F1 kommer och går. Det är ingen större chock, även om jag gärna ser att alla stannar i F1.
Man räknar med att en tredje bil kostar ungefär 25 miljoner euro per säsong.
•••
Kimi Räikkönen hoppas att Sebastian Vettel kommer till Ferrari.
– Han är min närmsta vän, säger finländaren.
•••
Mercedes bekräftar att Hamilton stannar nästa år. Vad gör Alonso nu, är det McLaren-Honda som gäller, tar han en paus, blir det Lotus eller stannar han hos Ferrari. Vettel är inte bekräftad som förare hos Ferrari, men det mesta tyder på att han kör där.
Är det så att Alonso har spelat ett för högt spel?
Spännande tider framöver.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB