Startsida / Inlägg

Marcus: – Jag hade lite problem.

av Anna Andersson

Den första träningen i Kina gick till Mercedes, men under det andra passet så kom Ferrari allt närmare. Det skiljde bara fyra tiondelar mellan Lewis Hamilton, Mercedes (1:37.219) och Kimi Räikkönen, Ferrari.
– Det var rätt jämnt mellan oss och Ferrari, det är vi som slåss om det. Precis som vi trodde, sa Hamilton efteråt.
Därefter var det nästan en sekund till Daniel Ricciardo, Red Bull och ytterligare en tiondel till Sebastian Vettel, Ferrari och först därefter körde Nico Rosberg, Mercedes in.
Det har spekulerats i om Rosberg redan är slagen, om hans familjesituation (hans hustru väntar barn och mår tydligen allt annat än bra vilket inte heller är speciellt ovanligt…) spelar in och om han har psyket att knäcka Hamilton. Själv hävdar han det, i Tyskland tvekar experterna och får han stryk av Hamilton ett race till kommer nog de tyska sympatierna gå till Vettel och Ferrari. Han går trots allt i Schumachers fotspår, även om han är noga med att påpeka att han vill sätta sona egna avtryck.
Vad tror ni? Har Kekes son försatt sin chans eller kan han komma tillbaka?
•••
Vill du veta mer om banan kan du antingen kolla in Ferraris förhands här:

Eller läsa gårdagens blogginlägg där jag tog upp det mesta av den statistik som är intressant inför helgen.

Resultaten från den andra träningen har du här:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m37.219s – 32
2 Kimi Räikkonen Ferrari 1m37.662s 0.443s 35
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m38.311s 1.092s 24
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m38.339s 1.120s 30
5 Nico Rosberg Mercedes 1m38.399s 1.180s 35
6 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m38.737s 1.518s 10
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.850s 1.631s 27
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m39.032s 1.813s 26
9 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m39.142s 1.923s 32
10 Jenson Button McLaren/Honda 1m39.275s 2.056s 29
11 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m39.444s 2.225s 30
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m39.743s 2.524s 27
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.751s 2.532s 33
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m39.894s 2.675s 32
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m39.971s 2.752s 28
16 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m40.151s 2.932s 28
17 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m40.423s 3.204s 7
18 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m40.868s 3.649s 24
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m42.973s 5.754s 27
20 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m44.564s 7.345s 8

•••
Lite korta noteringar från fredagens pass:
Flest varv körde Kimi Räikkönen under fredagen, 62, Max Verstappen hann med 60 och Marcus Ericsson 57.

Marcus Ericsson noterade också den högsta toppfarten av alla, 337 km/h, men han var inte helt nöjd med sina träningspass:
– Det har varit en helt okej dag. Jag körde många varv och arbetade mig igenom programmet, men jag hade lite problem att hitta den rätta känslan i bilen när däcken var nya. Ändå lyckades jag få till en rätt bra racesimulering när däcken var gamla och jag tror att vi kan vara med och konkurrera. Det kände bra och det känns lovande inför loppet. Nu måste vi finjustera inställningarna på bilen under natten icgh vi ska se till att vi kör ett bra kval i morgon.

Red Bull hade återigen problem, man hade bilarna i garaget och genomförde flera förändringar på inställningarna, sedan hade Danil Kvyat problem med vänster bakhjul och när han väl kom ut på banan så ställde bromsarna till problem och han fick stanna.
Felipe Massa tappade kontrollen av bilen och förstörde fronten:

Han lär inte vara nöjd. Det var inte hans teamkollega Valtteri Bottas heller:
– I kvalet kan vi slåss med Ferrari, men vi måste komma på någonting inför loppet. Framförallt gäller det vänster framdäck, säger han.
Det är ett problem som flera förare kommer att ha under tävlingen på söndag, vänster framdäck slits onaturligt hårt på banan i Shanghai. Framförallt är det den långa kurva ett och två, som ser ut som en skal till en snigel ungefär. Därefter väntar kurva tre som tar hårt på höger framdäck. Det gör att förarna verkligen måste anpassa sin körstil.
Han sa också:
– Att det var en rätt normal fredag och de uppdateringar som vi hade med oss har fungerat bra. Vi är snabbare genom kurvorna nu och det känns bra.

Will Power hade ingen power. Han hade problem med poweruniten och körde åtta varv. Han har ännu inte kört ett enda tävlingsvarv i år.

När jag har snack från förarna så återkommer jag, men det kan dröja eftersom de har möten med ingenjörerna efter passen.

•••
Marcus Ericsson tänker spela ishockey i Texas, fler frågor från fansen och Sauberförarnas svar hittar du här:

•••
I dagens tidning kan du läsa om Marcus Ericsson om den revansch som han är ute efter. Den finns här:
Där finns också en artikel om Vettel som håller låg profil, men den ligger inte på webben än.
Sedan finns det en artikel om Red Bull som hotar med att lämna F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB