Startsida / Inlägg

Vettel hyllar Räikkönen

av Anna Andersson

I dag drar träningarna inför helgens F1-lopp i Bahrain igång, den första klockan 13.00 och du kan följa dem i F1-bevakaren- precis som vanligt.
Vill du ha de senaste nyheterna ska du gilla Sportbladet Motor på Facebook, där får du snabba nyheter och tips på länkar, bilder och andra snackisar – och det är inte bara F1 utan även annat som har med motorsport att göra.
I dagens tidning finns också en artikel om att en sandstorm hotar kvalet.

Mer om dagens händelser i Bahrain får du efter dagens träningar, kl 13.00 och kl 17.00. Så räkna med texter ikväll.

•••
Tredje delen av Saubers – fråga förarna:

•••
Jag brukar ge er däcktillverkaren Pirellis tankar inför F1-helgen, så även denna vecka:

”Bahrain – en favoritplats när det gäller tester pågrund av varmt väder året runt – är värd för fjärde F1-racet säsongen 2015. Däckvalet är gummiblandningarna medium och mjuk, liksom vid premiären i Australien och senast i Kina. Till skillnad från dessa race är dock Bahrains GP en kvällstävling som startar i skymningen och går i mål när mörkret fallit. Detta ger fallande bantemperaturer allteftersom tävlingen pågår.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi kör samma däckval i Bahrain som vi gjorde i Kina, även om temperaturerna kommer vara högre. Med tanke på att racet körs på kvällen kommer inte förhållandena vara så tuffa som de var i Malaysia, eller för den del i Bahrain för två år sedan då tävlingen kördes dagtid. Ett kännetecken för banan här är hur däckprestandan förändras under helgen, då vi ser mer och mer körning under eftermiddagarna. Förra årets tävling fick en spännande upplösning tack vare en säkerhetsbil som kom ut med 10 varv kvar, vilket ledde till en tuff uppgörelse mellan de båda Mercedesförarna. Det är svårare att sia om vad som kan tänkas hända i år, förutom att det är ytterst otroligt att det kommer regna…”

Största utmaningarna för däcken

Bahrain är den bana under året som har strävast asfalt (bortsett från Jerez, som bara används för tester). Detta påskyndar den greppförlust som uppstår i däcken på grund av värmepåverkan. Förmildrande omständighet är dock att racet körs på kvällen då både ban- och lufttemperaturer sjunker under tävlingens gång. Detta påverkar däckens uppträdande och därigenom teamens strategier.

Bahrain International Circuit är extra tuff mot backdäcken som behöver vara fräscha för att ge bra traction vid acceleration, en faktor som påverkar varvtiderna. På dagen är det höga temperaturer som gäller, detta ger greppförlust på grund av värmepåverkan, men gäller inte riktigt under racet.

Banan omges av öken, vilket gör att sand blåser upp på asfalten med minskat grepp som följd, framförallt i början av sessionerna. När det gäller strategier kan teamen knappast räkna med säkerhetsbilssituationer, detta har bara hänt två gånger i tävlingens historia, 2007 och 2014.

Förra årets race

2014 kom säkerhetsbil ut med bara 10 varv kvar, en sällsynt händelse i Bahrain. Detta tätade ihop fältet och gav en spännande slutstrid. Topp sex i tävlingen använde samtliga en tvåstoppstrategi, men variationen på strategier var större längre ner i fältet. Lewis Hamilton körde sekvensen mjuk-mjuk-medium, medan Nico Rosberg använde mjuk-medium-mjuk. Tysken satte snabbaste varvtid i slutet men lyckades inte passera sin teamkollega efter sista depåstoppet. Sebastian Vettel blev fyra med en annorlunda strategi, han var en av bara två förare som startade tävlingen på mediumdäcket.

Väntad tidsdifferens mellan gummiblandningarna: 1,5 -1,7 sekunder/varv.

Väderutsikter för tävlingen: Torrt och varmt, till en början runt 29°C lufttemperatur som sjunker till ca 25 eller lägre mot målgång. Risken för nederbörd är väldigt låg, även om det förekommit i form av duggregn under racehelgerna förr om åren.

•••
Sebastian Vewttel hyllar Kimi Räikkönen och hävdar att han gör ett utmärkt jobb.
Det är det fler som tycker:

So good to be back home

A photo posted by Minttu Virtanen (@minttuvirtanenofficial) on

Själv säger han att det är det bästa teamet som han någonsin har kört med. En fantastisk stämning hos Ferrari med andra ord.

•••
Resultaten från första träningen:

1 Kimi Räikkonen Ferrari 1m37.827s – 13
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m38.029s 0.202s 12
3 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.390s 0.563s 23
4 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m38.447s 0.620s 14
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m38.455s 0.628s 17
6 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m38.504s 0.677s 22
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m38.598s 0.771s 18
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m38.628s 0.801s 17
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m38.661s 0.834s 17
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m38.790s 0.963s 21
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m38.793s 0.966s 15
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m38.842s 1.015s 23
13 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m39.187s 1.360s 20
14 Jolyon Palmer Lotus/Mercedes 1m39.283s 1.456s 31
15 Nico Rosberg Mercedes 1m39.293s 1.466s 23
16 Lewis Hamilton Mercedes 1m39.532s 1.705s 22
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.534s 1.707s 21
18 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m42.973s 5.146s 12
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m44.265s 6.438s 15
20 Jenson Button McLaren/Honda – – 2

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB