Startsida / Inlägg

Värdelös fredag

av Anna Andersson

Det var en tung fredag i Sotji, i alla fall för alla förarna. Båda träningspassen var fyllda av problem för samtliga team och ingen kan ha lärt sig speciellt mycket.
Det första passet i Ryssland sköts fram i en halvtimme på grund av att det var diesel på banan, ett par kurvor efter utfarten från depån, och det var fruktansvärt halt. Passet kortades ner till en timme, men det var fortsatt svårt för förarna.
– What a mess, var Sebastian Vettels första kommentar.

När passet summerades var Nico Hülkenberg (Force India) (1:44.4) snabbast, före Rosberg (+ 0,1) och Vettel (+0,6). Tre tyskar i topp, men så lär det inte fortsätta. Force Indian hade Sergio Perez på plats fyra, men räkna ändå inte med att de står i första eller andra startled på söndag, ju mer grepp som banan får ju längre bak brukar Force India falla.
Marcus Ericsson hade den 19:e av 20 tider och han avslutade passet med problem. Han stannade vid utfarten från depån när han övade starter och hämtades av sina mekaniker.
– Motorn dör när jag kör iväg, sa han.
Här kan du läsa om Ericssons tankar inför helgen:

När det andra passet inleddes regnade det rejält, sedan var det vått på vissa delar av banan och torrt på andra vilket gjorde att det inte var allt för mycket som hände på banan.
– Det är en risk att köra och i morgon och övermorgon är dessutom väderprognosen helt annorlunda, säger Nico Hülkenberg till motorsporttotal.com och hans 1.44,355 från förmiddagen var dagens snabbaste tid och han fick medhåll av Mercedes ordförande Niki Lauda:
– Varför ska vi köra? Det ska vara sol både i morgon och i övermorgon, det betyder att vi inte kan träna någonting vi har nytta av då och har sönder motorn.
Det dröjde hela 20 minuter innan någon förare (Sebastian Vettel) vågade sig ut på banan under det andra passet, men snabbast var Felipe Massa (Williams) 2.00,458 två tiodelar före Vettel, men det var 12 förare som inte satte någon tid alls. Marcus Ericsson var en av dem, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo och Kimi Räikkönen tillhör också den skaran.
– Denhär dagen handlade bara om att sitta och vänta. Sitta där och hoppas att det skulle sluta regna, visst lärde vi oss någonting när vi kom ut på banan och testade en vinge, men som jag ser det så fanns det inte mcyket som vi kan ta med oss, säger Lewis Hamilton.

•••
Marcus Ericsson var inte als nöjd med dagen. Här är hans kommentar:
– Denhär dagen har varit allt annat än perfekt. I morse kunde jag köra ett par varv, även om det var under växlande förhållanden på banan. Det var blött på vissa ställen och torrt på andra. Eftersom det hade läckt ut diesel på banan var vi tvungna att köra väldigt långsamt i vissa. I slutet av det första passet hade jag sedan stora problem med kopplingen vilket gjorde att jag nästan inte kunde köra någonting när det var bra förhållanden. Vi löste problemet till den andra träningen, men då regnade det rejält istället. Eftersom det ska vara uppehåll under resten av helgen bestämde vi oss för att spara kilometer till morgondagen och inte köra mer.

•••
Nico Rosbergs starter har varit usla under hösten och den han hade i Ryssland förra året var också under all kritik, då hade han pole, men missbedömde en inbromsning och den bromsplattan förstörde sedan hans race. I dag ville han träna starter i slutet av det första passet, men det fick han inte. Kopplingen var för varm.
Det är för övrigt en information som han inte längre tillåts få av garaget efter formationsvarvet inför racet.

•••
Som vanligt återger jag Pirellis tankar kring deras däckval:

Pirellis val för Rysslands GP i helgen är de mjukaste gummiblandningarna i sortimentet: P Zero gul/mjuk och P Zero röd/supermjuk. Ett steg mjukare än förra årets premiärtävling på den nybyggda banan i Sotji, då man inte hade några data från banan att gå på och därför gjorde ett konservativt val. Inför årets race har man dock god information om förhållandena och ett mer precist val anpassat till banan. Den nya asfalten är slät vilket tillsammans med milt väder och medelsnabba kurvor leder till litet slitage och låg effektförlust i däcken.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi är väldigt glada över att komma tillbaka till Rysslands GP för andra gången. Landet är en viktig marknad inte bara för oss utan också för alla biltillverkare. När vi kom hit till banan i Sotji för första gången förra året fanns många frågetecken – som det oundvikligen är med alla nya banor – men vi har kunnat samla data och nu har vi mer information jämfört med 2014. Som ett resultat av detta har vi nu gått ner ett steg till mjukare däck för att komma tillbaka till två eller tre beräknade depåstopp, vilket är vårt mål för alla race. Både vi och teamen får lära oss mer om banan hela tiden även om den nya simulatortekniken har utvecklats. Anläggningen har en rätt stor variation av olika kurvor och den är ett bra allround-test för däcken, i år har också förarna möjlighet att utnyttja den extra farten från den supermjuka gummiblandningen.”

Största utmaningarna för däcken
Nylagd asfalt förändras rätt radikalt under första året, speciellt när den gått igenom en tuff vinter. Prover från banan visar dock att det inte är några större skillnader på underlaget i Sotji jämfört med 2014. Ytan är fortfarande slät och jämn men eftersom banan sällan används för annat än Formel 1 kommer greppet förbättras rejält under helgen, med en ”grön” och hal bana framför allt under fredagen.

Den mest kritiska kurvan i Sotji är nr 3, en lång vänster med flera apex som inspirerats av den berömda kurva 8 på Istanbul Park (som också designats av Hermann Tilke), här får höger framdäck mycket stryk. Totalt finns här 12 höger- och 6 vänsterkurvor med en 650 meter lång raksträcka mellan första och andra kurvan.

Varvet på 5,848 km är säsongens tredje längsta efter Spa och Silverstone. Cirka 1,7 av dessa kilometer går på sträckor som i vanliga fall är allmän väg och tävlingen körs över 53 varv. En lufttemperatur på mellan 15 och 20 grader väntas vilket minskar risken för att däcken överhettar och tappar grepp.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann för Mercedes, han startade på det mjuka däcket och bytte till medium på varv 30. Den mest uppmärksammade strategin stod hans teamkamrat Nico Rosberg för, som bytte från mjuka däck till medium redan på första varvet efter att ha fått en rejäl bromsplatta. Han kom ut igen på 20:e plats men slutade tvåa efter att ha kört över 30 mil på ett set däck och dessutom satt sitt snabbaste varv på näst sista varvet.

Väntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 0,8 – 1,0 sekunder/varv.
•••
Fernando Alonso flyttas tillbaka 35 platser i starten och Roberto Mehri flyttas tillbaka 20 platser, för båda förarna handlar det om motorbyten.
•••
Vill du läsa mer om banan och följa med Lewis Hamilton på ett varv? Läs det i gårdagens inlägg.

•••
Sebastian Vettel är tvingad att ta poäng i Ryssland om han ska hålla liv i VM-kampen. Däcken är supersoft och soft vilket hittills under året har varit en fördel för Ferrari jämfört med Mercedes. Just nu skiljer det 59 poäng mellan Vettel och ledande Hamilton.
– Men jämför du med Singapore är det ingenting förutom däcken som är det samma, säger Vettel som vann det stadsloppet.
– Självklart är vi inte favoriter här, men det vore kul om vi kunde ställa till problem för Mercedes.
Han gjorde inget bra jobb i Ryssland förra året, då körde han för Red Bull och han var åtta i mål.
– Det var ingenting att minnas, säger han.
– Mitt mål är att prestera bättre i år och ta en pallplats. Men det är en mycket lång väg dit.

•••
En text om träningarna hittar du efter dagens andra pass, antingen här eller på motor.sportbladet.se

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB