Startsida / Inlägg

Vilken framtid möter F1?

av Anna Andersson

Vad händer egentligen med Red Bull och vad händer egentligen med F1?
När vi borde diskutera mästerskapet 2015 så får vi diskutera någonting helt annat, dels för att VM inte är speciellt spännande och vi ska till Ryssland där racet var ett sömnpiller förra året och dels för att F1-sportens framtid är hotad.
Red Bull och Toro Rosso har inga motoravtal än, även om Red BUlls stallchef Christian Horner påpekar att man har återupptagit samtalen med Mercedes.
– Det finns två motorer som kan konkurrera inom F1, Mercedes och Ferrari. Vi för diskussioner med båda tillverkarna, säger Horner till Servus TV.
– Situationen är kritisk.
Samtidigt har Mercedes stallchef Toto Wolff vid flera tillfällen påpekat att tyskarna inte tänker sälja några power units till Red Bull.
– Men det är inte Toto Wolffs beslut, det tas på en betydligt högre nivå, hävdar Horner.
– Även Bernie (Ecclestone) är oroad över att Red Bull kanske står utan motorer nästa och kanske inte ens finns med på startuppställningen.
Red Bull behöver ta ett beslut snart, samtliga team har arbetat med näst kommande års bil i flera månader och om man ska ta sig tillbaka till de främsta placeringarna i VM så måste arbetet för 2016 komma i gång på allvar, både när det gäller motor och chassin.
– Visst ligger de andra teamen före oss nu, men vi har en så bra kvalitet inom vårt stall att vi ska klara av att beslutet tas något senare, säger Horner.
– Men jag hade gärna tagit det för två veckor sedan.
Det är fler team som har problem med ekonomin, Lotus, går på knäna inför Renaults övertagande, Sauber och Force India har klagat på den ojämna utdelningen av vinsterna hos EU:s konkurrensmyndighet och Bernie Ecclestone vill rädda situationen genom att låta de stora teamen köra med tre bilar. Mer om det läser du här:
Vad tycker du om den idén?
Vad tror du om F1 2016? Är samtliga team kvar, försvinner något och vilket eller vilka i sådant fall?
•••
I helgen kör F1 i ryska Sotji, från och med i morgon kommer jag att gå in mer på vad det innebär, ni får statistik, förutsättningar för däcken, väderleksrapporter och vilka tider som gäller.
Men en liten inblick när det gäller vädret kan ni få redan nu.

Får vi ett regnrace på söndag?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB