Startsida / Inlägg

Fakta och film från den nya, snabba stadsbanan

av Anna Andersson

Europas GP – det är en tävling som har funnits med sedan 1983.
Men aldrig tidigare har det körts i Baku, Azerbajdzjan. Nu är det alltså premiär för en helt ny stadsbana, enligt Hermann Tilke som ritat banan är det den snabbaste stadsbanan någonsin och förarna kommer upp i hastigheter kring 340 km i timmen på den mer än två km långa rakan.
Banans varv är över 6 km långt, det är med andra ord näst längst under säsongen, bara Spa är längre och banan går dessutomöver ett kullerstensparti igenom den gamla staden.

Du ser själv – här ska det köras F1.

Vill du skaffa dig en bättre bild? Kolla något av klippen som jag har samlat.

Här är en reklamfilm i 3D från banan:

Här ser du den brittiska tv-reportern Ted Kravitz från Sky Sport köra ett varv på banan:

Så kommer förarna att uppleva  banan, detta är filmat under testet den 29 maj tidigare i år:

Lite snabbfakta:
Baku City Circuit, Azerbajdzjan
Längd: 6,006 km
Varv: 51
Kurvor: 20. 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 6
Avstånd till första kurvan: 220 m
Varvet körs motsols och det finns tre höghastighetszoner.
Däck: Medium, soft och supersoft.

Detta säger däcktillverkaren Pirelli:
•Eftersom detta är en stadsbana med ny asfalt kommer det att vara dåligt fäste, men banan kommer att utvecklas och förändras under helgen.
•Vi räknar med att det är ett lågt däckslitage.
•Eftersom det är en trång banan är det svårt att köra om, därför är kvalet och strategin extremt viktig.
•Eftersom teamen aldrig har kört på banan lär det vara många som kor under träningarna.
•Vi förväntar oss väldigt hög fart på rakan, över 330 km/timmen.
•Detta är den första nya banan sedan 2014 ( då var det Rysslands GP i Sotji).

08-Azerbaijan-Preview-1k-EN
Vill du ha  bilden större, klicka på den.

•••

Den längsta rakan är som jag skrev över 2 km lång, 2,1 km och Red Bull känner en oro, trots den senaste uppdateringen från Renault.
Det erkänner Helmut Marko:

– Enligt simulatorn kommer vi att tappa 1,2 sekunder på rakan, varje varv, säger han till motorsportmagazin.

– Vi har ingen aning om hur mycket vi kan hämta in under reten av varvet.

Samtidigt är han nöjd med den senaste motoruppdateringen som båda bilarna hade i Kanada förra helgen.
– Det är en positiv trend och uppdateringen hjälper oss verkligen, men det saknas fortfarande lite på de banor som kräver riktigt starka motorer.
Men han tror att det kan förändras under säsongen:
– Under året, troligen till de avslutande fem loppen, så kommer nästa uppdatering.
•••
För övrigt. Om du itne har sett inslaget där Hamilton och Vettel bråkar om fiskmåsarna så klicka in här.

Jag skrattar var gång jag ser det.
•••

Tack för att du läser!

Ochg om du vill ha snabba uppdateringar så följ oss på Facebook, där har vi även koll på annan motosport, inte bara F1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB