Startsida / Inlägg

Hamiltons hån ”Simulatorn är som ett dataspel”

av Anna Andersson

Efter Kanadas GP fick Lewis Hamilton och Nico Rosberg kliva in till sin chef. Han ville veta varför de förarna som står i första startled inte har ledningen efter den första kurvan och han ville också veta varför Mercedes bilar återigen körde ihop:
– Det var en tuff manöver som Lewis gjorde mot Nico, men det kan inte vara så att vi som har startplats ett och två är tvåa och nia efter den första kurvan, säger Wolff till Bild.
Hamilton sa till Wolff att hans däck var kalla, att bilen under styrde och att han inte kunde styra mer till vänster. Rosberg ville köra om på utsidan, men kom inte längre än till Hamiltons framdäck.
– Lewis manöver var hård, säger Wolff till Bild.
– Men hade det varit en mur där och inte en äng så hade det kanske inte heller varit så att bilen hade understyrt.
Hamilton har tagit 50 poäng de senaste två loppen, Rosberg 16. Därför skiljer det bara nio mellan Mercedes båda förare inför söndagens lopp.

Großer Preis von Europa 2016, Donnerstag
Hamilton går en sväng med hunden i paddock.

Hamilton har för övrigt inte förberett sig speciellt mycket i simulatorn. Han har bara kört åtta varv och anser att det bara är ett dyrt tv-spel.
– Vi får se hur banan är när vi kör den på plats, i simulatorn var den väldigt enkel. säger Hamilton.
– Men simulatorn är inte speciellt bra. Den är riktigt dålig, som ett dataspel. Jag vet inte om banan är ojämn eller hal jag har ingen aning. Det enda du lär dig i simulatorn är banans layout så jag vet hur jag ska köra.
Han anser att banan är rätt enkel och är inte, som flera andra förare oroad över säkerheten. Både Jenson Button och Nico Rosberg anser att det är för små avåkningszoner. Mer om det läser du här.
– Jag har bara sett kurva 16 och där är avåkningszonen allt för stor. Säkert 10 meter innan muren, säger Hamilton som inte heller brytt sig om att gå eller cykla runt banan inför dagens första träning.
Han anser att det är onödigt.
– Från det att jag  körde Formel Renault och till mitt tredje eller fjärde år i F1 gick varje bana, men det gjorde absolut ingen skillnad för min prestation på banan. Kanske ser man en curb, men den ser väldigt annorlunda ut när du väl kör banan. Kanske fungerar det för andra, men inte för mig, säger han.
– Jag gillar att komma ut med bilen på det allra första varvet på en ny bana. Under det första varvet är det som om du fotograferar inne i  huvudet.

Vill du veta mer om banan klickar du in här:

•••
Här kommer ett nyhetssvep med det senaste snackisarna:

 
I år är det 21 F1-lopp, nu under sommaren är det race nästan varje helg. Nästa år kan det däremot bli färre – eller fler.
– Det kan bli 22 lopp, eller kanske bara 18, säger Bernie Ecclestone när han möter medierna inför premiären i Baku.
– Det kan bli 18 om vi tappar tre lopp.
I Montreal var han inte nöjd med de renoveringar som gjort kring banan och det finns också frågetecken kring Tysklands GP, Italiens GÅ och Brasiliens GP 2017.
– Vi får se, säger Ecclestone.
– Vad jag vet har Brasilien ett par problem, de har inte ens en riktig president, hur ska man så kunna diskutera små tekniska detaljer?

Bernd Mayländer som kör säkerhetsbilen körde banan i Baku i går, hans toppfart låg på 272 km/timmen.
Intressant var att han gjorde av med mer bränsle än på någon annan bana i världen.

Haas Esteban Gutierrez hade hög feber under tävlingshelgen i USA. Han är fortfarande inte helt frisk och har inte kunnat träna på två veckor. Han kör ändå helgens deltävling.

Carlos Sainz hade hoppats på en plats hos Red Bull, men med tanke på att både Daniel Ricciardo och Max Verstappen har kontrakt till och med 2018 börjar han titta vidare:
– Det verkar som om dörren till alternativet Red Bull är rätt stängd, säger spanjoren som gjorde en fantastisk uppkörning i Kanada senast.

Mer F1 komemr efter dagens båda träningspass, antingen här eller i artikelform på motor.sportbladet.se.

Se till att gilla oss på Facebook, Sportbladet Motor, så får du tips om artiklar, samt nyheter som vi inte har plats med varken på webb eller tidning.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB