Startsida / Inlägg

Vill Red Bull påverka FIA?

av Anna Andersson

Red BUll gillar inte det nya skyddet Halo som är tänkt att användas på bilarna nästa år.
– Jag personligen är ingen fan av Halo, jag anser inte att det är en elegant lösning på problemet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till brittiska medier.

–Jag ser hellre att man låter utvecklingen av ett nytt huvudskydd tar tid så att jobbet blir ordentligt gjort istället för att man bara tar någonting som sedan kan få väldigt oanade konsekvenser. Jag skulle absolut rösta mot Halo.
Men under testdagen på Silverstone så satt det på bilen.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 12: Pierre Gasly of France and Red Bull Racing drives the Red Bull-TAG Heuer RB12 fitted with the halo safety device during F1 testing at Silverstone Circuit on July 12, 2016 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull.

Testföraren Pierre Gasly hade till och med specialglasögon för att kunna filma allt inifrån cockpit. Efteråt var han inte helt nöjd:
– Synfältet påverkas, framförallt när man kör rakt fram, säger Galsy
– Jag tycker att F1 ska ha en öppen cockpit och jag gillar inte utseendet på Halo. Jag tycker att F1 ska fortsätta att vara så som det är i dag.
Inte heller den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel var imponerad. Ferrariföraren testade den senaste versionen av Halo under tävlingshelgen i Storbritannien
– Den del som jag testade påverkade sikten rätt mycket, sa han efteråt.
Med andra ord var han också negativ till det nya skyddet och det snackas nu om att Red Bull filmade sitt test för att kunna använda det och försöka påverka FIA till att inte använda Halo.
•••
Det har testats på Silverstone i dag, det regnade under eftermiddagen och snabbast av alla var McLaren med Fernando Alonso bakom ratten, 1:31.290. Han var den ende föraren som körde under 1.32. Esteban Ocon som körde för Mercedes var mer än en och en halv sekund efter Alonso, men han var i sin tur 1,6 sekunder före Alex Lynn, Williams.
1 Fernando Alonso     McLaren     Honda  1:31.290         105
2  Esteban Ocon     Mercedes AMG 1 :32.833     + 1.543     123
3         77     Alex Lynn     Williams     Mercedes   1:34.433     + 3.143     54
4         5     Charles Leclerc     Ferrari     Ferrari  1:34.446     + 3.156     19
5         11     Nikita Mazepin     Force India  P     1:34.521     + 3.231     35
6         55     Carlos Sainz Jr.     Toro Rosso      P     1:34.643     + 3.353     91
7         8     Santino Ferrucci     Haas F1 Team      P     1:34.866     + 3.576     55
8         6     Pascal Wehrlein     Mercedes AMG 1:34.982     + 3.692     48
9         88     Rio Haryanto     Manor Racing 1:35.631     + 4.341     64
10         30     Sergey Sirotkin     Renault 1:36.575     + 5.285     48
11         33     Pierre Gasly     Red Bull  1:43.891     + 12.601     52
Pascal Wehrlein körde Mercedes bil från 2015. Sauber har tackat nej till testerna.


•••
Mercedes kommer inte att överklaga den bestraffning som Nico Rosberg fick på Silverstone, däremot meddelar teamet att man kommer att fortsätta diskussionen om radiotrafiken och vilka regler som gäller.
Radiotrafiken är en mycket omdiskuterad fråga, förarcoaching är förbjudet, men man får hjälpa föraren om det finns en säkerhetsrisk. Teamen är dock inte helt nöjda med den regeln..
– Den regeln är skräp, säger Christian Horner, Red Bull:
– Bilarna är tekniskt väldigt komplicerade och det är självklart att Mercedes meddelar föraren så att han kan köra vidare. Nästa fråga är ifall det är rätt regler.
•••
Kommer Nico Rosberg att tvingas byta en växellåda till?

Det är frågan inför Ungerns GP.
Den växellåda som krånglade på Silverstone är på fabriken, men när en växellåda byggts in i bilen är den förseglad. Den får inte öppnas om inte FIA har personal på plats.
Det betyder att Mercedes inte kan se efter om det ä’r något fel på växellådan innan man är på plats i Budapest.
Om Rosberg byter växellådan är det andra gången på tre lopp som han gör ett sådant byte och ett sådant betyd betyder naturligtvis också att det blir ett straff i startuppställningen.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB