Startsida / Inlägg

Ett fall för psykiatrin

av Anna Andersson

Lewis Hamilton startade sist. Han och Mercedes valde att göra flera byten på bilen, bland annat tre motorbyten, för att så att säga ta alla straff på en gång. Han fick en ny motor inför varje träningspass för oavsett vad skulle han ändå starta i sista led och varje inbyggd motor kan han sedan använda senare under säsongen utan att få något extra straff.

Mer om HMercedes strategi kan du läsa här.
Trots alla straff tappade han inte allt för många poäng i kampen om VM-titeln. Han drog nytta av allt strul på banan, av omstarten och körde dessutom fantastiskt. Lewis Hamilton körde upp sig från plats 21 till plats tre och tappade bara tio poäng i loppet som egentligen bara handlade om att begränsa skadorna.
Nu har han ett perfekt läge inför avslutningen av säsongen. Han har kört in tre nya motorer och lär inte behöva ta något mer straff om ingenting oförutsätt inträffar.
Rosberg ligger kvar på sin första omgång motorer och är dessutom nio poäng efter Lewis Hamilton.
Trots att Nico Rosberg tog sin första seger i Belgiens GP är det alltså fördel för Lewis Hamilton.

Daniel Ricciardo var tvåa och Force India kämpade sig till plats fyra och fem. Fernando Alonso imponerade  när han körde in på poängplats för McLaren. Men vill du läsa mer om loppet  läser du det här:
•••

SPA, BELGIUM - AUGUST 26: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing sits in his car in the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 26, 2016 in Spa, Belgium. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Foto: Red Bull

Den incidenten som diskuterades mest efter loppet var den mellan Max Verstappen och Kimi Räikkönen i början av loppet. RTL visade Max Verstappen en inspelning av händelsen och han tyckte inte att han hade gjort något fel.
– Det kan jag inte rå för, sa han.
Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel och även den trefaldige världsmästaren Niki Lauda var av en annan åsikt.
– Han måste slå på hjärnan igen och köra bil utan att utsätta sina konkurrenter för fara, dundrar Lauda.

– Det är ett fall för psykiatrin.

Mer om det kan du läsa här.
Sebastian Vettel var något mer diplomatisk när han sa:
– Vi är alla medvetna om att han är väldigt aggressiv och så länge det går bra är det väl en sak, men….
Vad tycker du om situationen? Är Max Verstappen för tuff? Är det läge för domarna att bestraffa honom eller gör han rätt?

•••
För Marcus Ericsson var helgen på Spa en helg att glömma även om han var rätt positiv innan. Jag fick en längre pratstund med honom inför helgen och han pratade om sin framtid, sina förväntningar på hösten och vad han själv måste lyckas med för att överleva i F1. Hela texten läser du här.
Han hade också en go känsla inför tävlingen eftersom han gillar Spa och har kört bra där tidigare, men i år fungerade inte mycket. Han hade ett motorstraff på minus tio platser i starten, fick sedan starta från depån eftersom han fick problem med kylaren och bröt innan racet var fyra varv gammalt.
– Vi hade problem med kylaren inför loppet och därför blev det som det blev. Jag hann i kapp klungan och kände att det kanske var vår dag, men sedan kunde jag inte växla igenom och då gick det inte.  Fredagen var bra, men under lördagen och söndagen var det bara problem, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

Marcus porträtt
Trots problemen är han positiv inför nästa lopp som avgörs på Monza i Italien om bara sju dagar.
– Jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning. Vi var med i matchen den här helgen och slogs om en plats i Q2. VI är  på rätt spår, men vi måste bara få en ren helg.
•••
Kritiken mot däcktillverkaren Pirelli var varit väldigt hård den här helgen. Det har varit betydligt varmare än vad det brukar vara så här års i Belgien och däckslitaget har varit enormt. Dessutom anser förarna att däckstrycket är för högt.
– Däcktrycket är så högt. Jag har aldrig under min karriär varit med om något liknande, det är löjligt. Det hjälper inte. Det är dessutom så varmt att vi får rejäla blåsor på däcken när vi har ett så högt tryck,  säger Lewis Hamilton.
– Däcken är helt värdelösa efter tre varv, de slita fruktansvärt fort.
Han får medhåll av Jenson Button:
– Om du trycker på under ditt utvarv är däcken slut efter tre kurvor, fullt med blåsor och överhettade. Det är helt galet det som vi måste göra här. Jag har aldrig under hela min F1-karriär varit med om något liknande.
Även Nico Rosberg och Sergio Perez har varit kritiska till däcken, men Pirelli hävdar att den dåliga kvalitén beror på väderförhållandena. Det är helt enkelt för varmt.
– Det är de höga temperaturerna i asfalten som gör att däckslitaget blir så högt, det är en bana som är sliter hårt på däcken och vädret gör det ännu svårare, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery enligt motorsportmagazin.

•••

Det var en läskig olycka som Renaults Kevin Magnussen råkade ut för, men han klarade sig utan svårare skador. Han fick ett sår på vänster fot – men det är ingen fara för racet på söndag.

 

 

•••
Jenson Button är inte riktigt säker på vad han ska göra nästa år. Stannar han i F1 eller kan det vara så att han väljer Le Mans eller rallycross istället?
•••

Gustav Malja körde in på plats två i dagens sprintrace i GP2. Det är ett genombrott för den svenske talangen. Vill du läsa vad han säger efteråt så hittar du texten här.
•••
Nu måste jag ägna mig åt tidning och annat webbjobb, men du vet väl att du kan följa Sportbladet Motor på Facebook? Där får du snabba nyheter, snackisar och tips om artiklar. Där sköter vi också rapporteringen från klasser som vi inte har resurser att skriva om på hemsidan.
Gilla oss och häng med!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB