Startsida / Inlägg

Sponsorns son till Williams?

av Anna Andersson

Vem kör egentligen var 2017?
Och vad händer med Marcus Ericsson?
Själv vill han stanna i F1, han och Eje Elgh diskuterar med tre till fyra team. Det berättade han redan i augusti när vi pratades vid inför Belgiens GP.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

De teamen är Williams, Force India, Renault och Sauber.
Williams har en bra förare i Valtteri Bottas som gärna stannar så länge inget bättre dyker upp, den andra förarplatsen väntas tas av Lance Stroll.  17-åringen är Williams utvecklingsförare, leder  EM i F3  och utbildas av Williams. Han har kört deras simulator och jobbar med en äldre F1:a FW36, för att förbereda sig. Han kommer att börja testköra bilen från 2014 – allt har ett enda syfte. Att vara redo för F1 2017.

Dessutom har han en pappa som är en av teamets stora sponsorer.
Force India har gjort klart med Sergio Perez, han vill gärna stanna och hoppas på att gå vidare från Force India till Ferrari när Kimi Räikkönen lägger av. Ägaren Vijay Mallya bekräftade inför Storbritanniens GP att både Perez och Nico Hülkenberg stannar i teamet.

Renault tog poäng i det senaste loppet, det var väl fem månader sedan sist. Det var Kevin Magnussen som körde upp bland de tio bästa och han vill gärna stanna. Det sägs också att Esteban Ocon är näste man för ett F1-kontrakt med det franska fabriksteamet. Han tillhör Mercedes juniorsatsning och lämnade DTM under årets säsong för att köra för Manor.  Sedan har det också ryktats om att Sergio Perez vill bryta avtalet med Force India för att köra med Renault istället och Jolyon Palmer vill naturligtvis stanna han med och Felipe Nasr har också påtalat att han är på väg bort från Sauber och då är Renault ett alternativ.
Med andra ord så finns det inte så många möjligheter för Ericsson. Det är bara att vänta och se vad som händer. Normalt sett så brukar det mesta vara klart under september/oktober, men det är ju som Marcus själv sa till mig för ett par veckor sedan.
– Förra året fick jag besked extremt tidigt, under mitt första år var det däremot extremt sent. Vi får väl hoppas på ett mellanting.
– Men min prioritet är att stanna i F1 och vi pratar som sagt med flera team, men hur lågt vi har kommit vet jag inte.

•••
Mario Andretti skickar en hälsning till sin teamkollega, Ronnie Peterson. Måtte twitter nå längre än denhär världen.

•••
Lite kortare nyheter. Bland annat snackas det om att…

…Apple är på väg att ta över McLaren. Diskussionerna har pågått i månader, McLaren hävdar att det inte handlar om att Apple ska ta över teamet, däremot är det inte uteslutet att det blir någon form av samarbete.
…det är tusen dagar sedan Michael Schumachers skidolycka. Han drabbades då av svåra hjärnskador och han mår i dag är det ingen utanför familjen som kan svara på. Familjen har stämt den tyska tidningen ”Bunte” som i vintras hävdade att han kan gå . Under rättegången tidigare i veckan förklarade familjens advokat att det inte stämmer. Schumacher kan inte gå.
Mer klarhet än så går det inte att få.
…Mercedes har testat regndäck åt Pirelli i veckan. testerna genomfördes i Frankrike. Pascal Wehrlein körde 135 varv under två dagar. Mellan den 14 och 16 oktober är det Red Bull som testar de nya däcken. Det är det tredje teamet som testar däck inför 2017.
•••

Nästa vecka är det dags för ännu ett tufft test. Det är dags för värmeslakten i Malaysia. Här har du däckvalen:

•••
Trevlig helg!  Den här helgen kan du hålla koll på Lag-VM i motocross där Fredrik Norén ska leda svenskarna till framgångar, det är final i STCC, VM i speedway i Stockholm, motoGP i Spanien och DTM med Mattias Ekström och Felix Rosenqvist i Ungern.
Vill du hålla dig uppdaterad? Gilla Sportbladet Motor på Facebook. Där får du tips på artiklar och andra nyheter direkt i ditt flöde.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB