Startsida / Inlägg

Fajterna som ska avgöras

av Anna Andersson
Marcus porträtt
Foto: Sauber

Det är en kamp om VM-titeln, men Nico Rosberg mot Lewis Hamilton  är inte den enda fajten som pågår under de tre loppen som återstår av säsongen.
Därför gör jag en kort genomgång om vad vi ska hålla koll på…
Manor vs Sauber
Manor har en poäng, en tiondeplats från Österrikes GP. Sauber har ingen och den poängen betyder ungefär 340 miljoner kronor. Det är så mycket som skiljer mellan plats tio och elva i mästerskapet.  Sauber har uppdaterat bilen efter sommaruppehållet och Marcus Ericsson var inte så långt borta från en tiondeplats i USA: Problemet för Sauber är ju att det inte räcker att slå Manor, man måste besegra flera andra konkurrenter också.

Renault, Haas, Toro Rosso och McLaren
Hos Renault kämpar båda förarna om sin framtid i F1. Teamet har gjort klart med Nico Hülkenberg och valt att inte förlänga med Kevin Magnussen – än. Både han och Jolypon Palmer kör för en förarplats någonstans nästa säsong.
Haas har stora problem med bromsarna och även tillverkaren Brembo har erkänt att man inte kan lösa de problemen på kort sikt. Hos Toro Rosso är problemet att man kör med fjolårets motor från Ferrari, den räcker inte till och man måste hoppas på att konkurrenterna gör misstag. McLarens resultat hänger på vilken typ av bana serien kör på och Jenson Button har haft trassel framförallt i kvalet.
Dessa fyra team lär ligga och slåss mitt i fältet under de tre avslutande loppen.

Williams driver Felipe Massa of Brazil cheers as he walks in the paddock at the Monza racetrack, in Monza, Italy , Thursday, Sept. 1, 2016. With a dedication to mentor Michael Schumacher, Williams driver Felipe Massa announced Thursday that he will retire from Formula One at the end of the season. (AP Photo/Luca Bruno)
Massa tog sex poäng i USA, det är lika många som han tagit i alla lopp efter Monacos GP. Foto: TT

Force India vs Williams
Där har Force India övertaget, men det handlar om åtta små poäng. Även om  Felipe Massa tog poäng i USA senast (och det har han inte varit bortskämd med i år) och var bättre än bäste Force Indiaförarare så har även teamet erkänt att konkurrenternas bil är bättre.

Red Bull vs Ferrari
Vilket är det bästa teamet, efter Mercedes, 2016?  Just nu har Red Bull 53 poäng fler än Ferrari och om vi utgår från att Mercedes förare är etta och tvåa i de tre avslutande loppen finns det max 81 poäng kvar att slåss om.

Andra korta nyheter värda att notera är att….
….Jenson Button anser att F1-loppen framöver måste bli kortare för att locka en yngre publik.
– Det är en tuff insikt, en vi måste också följa den tidsålder vi lever i.
….Ryssland planerar en ny F1-bana Den sa ligga ungefär 60 km nordöst om St Petersburg. Det handlar om en bana som 4,8 km lång bana med nio högerkurvor och åtta högerkurvor. Den ska köras motsols – och ska rotas av F1:s husarkitekt Hermann Tilke.
…Nico Hülkenbergs tävlande i Le Mans får ta en paus. I och med att han byter arbetsgivare från Force India till Renault så blir det full fokus på F1. Renault har dåliga erfarenheter med att låta sina förare köra andra discipliner, deras förare Robert Kubica fick avsluta sin karriär efter det att han kört av vägen under en rallytävling.

…Marcus Ericsson gjorde ett intressant uttalande på presskonferensen.

– Alla förare som inte har något kontrakt för 2017 tittar på Force India. Det är en möjlighet, men Sauber är också  ett intressant alternativ.

•••
I går gick vi igenom statistik och banan. du fick följa med när Kimi Räikkönen berättade hur det är att köra ett varv i Mexiko bland annat Nu får du ännu en vinkel inför helgens deltävling.  Här presenterar Pirelli dig Autódromo Hermanos Rodríguez ur ett däckperspektiv:

Tillsammans med Monza och Baku är banan i Mexiko en av de snabbaste under 2016.
Asfalten lades om inför återinvigningen av banan förra året och visade sig då vara mycket hal. Men eftersom ett flertal andra racingtävlingar ägt rum på banan sedan dess bör detta inte längre vara ett lika stort problem.
Vädret är alltid ett frågetecken, med varmt klimat men risk för kraftigt regn.

unnamed46Klicka på bilden om du vill ha den större.
De tre nominerade däcktyperna:

White medium: ett obligatoriskt däckval som har prioriterats av de flesta förarna.
Yellow soft: ännu ett obligatoriskt däck som väntas användas flitigt och ha avgörande betydelse.
Red supersoft: ett däck som för första gången används i Mexiko.

Hur det såg ut för ett år sedan:

Loppet påverkades av en säkerhetsbil som försåg förarna med ett ”gratis” sista depåstopp. Nico Rosberg vann det 71 varv långa loppet. Han startade på soft och bytte till medium på varv 26 och 46.
Den lokala hjälten Sergio Perez stod för bästa alternativa strategi med sitt enda stopp på artonde varvet, då han bytte från soft till medium. Perez slutade på en åttondeplats.

•••
Marcus Ericsson har för övrigt laddat upp med ishockey. Han och Viasatgänget  med bland annat kommentatorn Janne Blomqvist kollade in Texas Stars.

•••
I morgon är det eftermiddagsträningar som gäller igen. På bloggen hittar du en text när den andra träningen är avslutad.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB