Startsida / Inlägg

Ericsson i blått och guld

av Anna Andersson

Marcus Ericssons bil är blå.
Klarblå med lite guldiga detaljer.
Den är nästan utan sponsorer, men med en hyllning till teamet som nu kört F1 i 25 år och detaljer av guld. De mest utmärkande är den svarta fenan, som påminner om en haj, bakom cockpit.
SauberC36Ferrari_Front_Top_MidRes SauberC36Ferrari_Front_Low_MidRes SauberC36Ferrari_Front_Iso_MidRes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Sauber

 

 

Årets bilar skiljer sig mycket från fjolårets eftersom man gjort en ny regeländring. Däcken är klart bredare, bilarna också och dessutom är de lägre. Mer om det läser du här.
Vad tycker du om Saubers bil?

Ericsson verkar i alla fall nöjd:


Målsättningen för teamet är att etablera sig i mittfältet, en målsättning som teamet har haft sedan Ericsson kom dit 2015 och det första året var man med och tog ett antal poäng i början av säsongen. Ericsson tog poäng i premiären för stallet och den inledningen levde man sedan på under stora delar av året. I år förhoppningen att man återigen ska kunna konkurreraom poäng från start och sedan kunna hänga med i utvecklingsracet.

–De enklaste poängen tar du i de fem första loppen, brukar alltid Stefan Johansson säga och den testen känns vettig.

Problemet är att Sauber är ett av de mindre teamen som inte alls har samma resurser som sina konkurrenter med biltillverkare i ryggen och utan en tjock plånbok är naturligtvis ett tufft projekt.  Teamet fick nya ägare i somras, har en stabil ekonomisk grund och har också värvat intressanta medarbetare. Basen finns där.
Nu är det upp till förarna att leverera,
Ericssons teamkompis, Pascal Wehrlein, har däremot fått en tuff start. Han kraschade under jippotävlingen ROC och skadade ryggen vilket gör att han missar det första testet som inleds om en vecka.

Han ersätts av Ferraris junorförare Antonio Giovinazzi som var tvåa i GP2 förra året.

•••

Sauber var först ut – här är datumen då alla andra bilar presenteras.
Renault     21. februari     London
Force India  22. februari     Silverstone
Mercedes     23. februari     Silverstone
Ferrari     24. februari     Fiorano
McLaren     24. februari     Woking
Williams     25. februari     Barcelona
Toro Rosso  26. februari     Barcelona
Red Bull     26. februari     Barcelona
Haas     26. februari     Barcelona
•••
Toro Wolff och Niki Lauda har varit framgångsrika i sitt arbete med Mercedes. Nu har de förlängt sina kontrakt till och med 2020. Då går också avtalet mellan teamen och F1 ut.
•••

Williams driver Felipe Massa, of Brazil, walks along the track with a Brazilian flag after crashing during the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 13, 2016. Massa announces he will retire from Formula One after this season. (AP Photo/Leo Correa)
Massa trodde han kört sitt sista F1-lopp på hemmaplan. Foto: AP

Williams har kontrakterat testföraren  Paul di Resta, som kört F1 för Force India och vunnit DTM med Mercedes. di Resta kombinerar jobbet osm testförare med DTM där han kör för Mercedes.
Årets förare år Felipe Massa, som tänkte lägga av efter 2016, men gör en snabb comeback, och nykomlingen Lance Stroll som vann EM i F3 i höstas.

 

•••

Här är alla förare 2017:
Mercedes     Lewis Hamilton     Valtteri Bottas
Red Bull     Daniel Ricciardo     Max Verstappen
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen
Force India     Sergio Perez     Esteban Ocon
Williams     Felipe Massa     Lance Stroll
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne
Toro Rosso     Carlos Sainz     Daniil Kvyat
Haas     Romain Grosjean     Kevin Magnussen
Renault     Nico Hülkenberg     Jolyon Palmer
Sauber     Marcus Ericsson     Pascal Wehrlein

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB