Startsida / Inlägg

Se McLarens nya satsning

av Anna Andersson

Ferrari satsar stort – på en T-formad fena.
McLaren satsar lika hårt.
På att gå tillbaka till gammal retrodesign.
Under fredagen var det en häftig förmiddag med två stora presentationer fårn två stora och klassiska team.
Först fick vi se Ferrari och deras urtrista presentation online. En bil akompanjerad av musik och med förarna stående tysta intill den röda gudinnan.
Men det finns en intressant överraskning, mer om den läser du här.
Efter en stund fick vi också se SF70H på banan när Kimi Räikkönen var först ut på Fiorano.

Något senare var det McLarens tur att ta med oss till Woking och visa upp sin nya skapelse. Teamet som väntar på en framgång tillsammans med motorleverantören Honda har, som teamet har antytt, valt att satsa på en retrodesign.
Bilen är orange.

McLaren 3 McLaren2 McLaren-Honda_MCL32_2
Precis som den McLaren som var framgångsrik i slutet av 1960-talet. Man testade faktiskt en orange bil 2006, men den lack som fanns med under testerna i Jerez försvann till säsongspremiären.
– Vi har lyssnat  på våra fans och de vill ha orange, förklarar teamets VD Zak Brown.
– Vi kommer att nå framgångar med det här teamet. Det har varit tuffa år för oss alla, 2015 var ett extremt tufft år, 2016 var inte heller bra även om vi gjorde framsteg och vi kommer att gå framåt även 2017.  Jag är övertygad om att vi når dit vi vill med tanke på de förare vi har. Stoffel Vandoorne och Fernando Alonso är två av världens bästa förare, men vi behöver lite mer tid och tålamod.

McLaren 5
Foto: Reuters
McLaren 6
Foto: Reuters

 

 

 

 

 

Frågan är om en  förare som Fernando Alonso har det tålamod som krävs. Han har inte vunnit någon titel på mer än tio år och har varit väldigt frustrerad under de senaste två åren.
Han bytte till McLaren Honda för att vinna sin tredje VM-titel, men än så länge har han fått kämpa för att ens ta poäng.
– Det är en fantastisk bil, de sista delarna sattes på i går och det ska bli spännande att köra den. Jag tycker också att det är kul att man hittat tillbaka till McLarens färg, att den är orange, säger Alonso i samband med presentationen.
– Men jag tycker ju i regel att en bil är sexig när den är snabb, så vi får vänta och se vad den här bilen kan ge oss. Det är en av vackraste bilar som jag kört under mina 16 år i F1 och den ser snabb ut, men nu måste vi få ut den på banan och testa i Barcelona. Efter ett par lopp så vet vi lite mer.
Han pratar om att teamet ska tillbaka upp på prispallen och han pratar om segrar.
– Detta blir en väldigt viktig säsong för vår del, säger spanjoren.
– Vi ska jobba oss tillbaka till toppen, där McLaren hör hemma.

Därmed har Sauber, Renault, Force India, Mercedes och McLaren presenterat sina bilar.

I tidigare inlägg på bloggen läser du mer.

Här hittar du Sauber

Här hittar du Renault

Här hittar du Mercedes

Här hittar du Force India

 

Som  alltid är det så att presentationerna ger oss en bild av designen, men det betyder inte att vi har någon som helst aning om vad som väntar när bilarna kör på banan. Det återstår att se, vi kan få en känsla för det under testerna, men vi lär antagligen inte få någon rättvis bild av det innan F1-cirkusen har kört säsongens första kval, det till Australiens GP den 25 mars.
Och sedan lär det ta ytterligare ett par lopp innan bilden verkligen klarnar. Spaniens GP brukar ge oss en bra känsla eftersom den banan är uppdelad i väldigt olika sektorer och av tradition är det så att den bil som fungerar bra där brukar vara snabb på de flesta andra banor också.

•••

Toro Rosso  har, precis som flera andra team, valt att inleda säsongen med en filmdag på Misano.
Men det var ingen rolig dag.
Enigt bland annat motorsporttotal gick den nya motorn från Renault sönder efter bara sex varv. Det sägs att det var ett problem med ERS och att mekanikerna inte lyckades lösa det.
Toro Rosso körde med  en Ferrarimotor från 2015 förra säsongen, men har nu bytt tillbaka till Renault. Det samarbetet kunde ha börjat bättre.

•••

För övrigt har du väl inte missat att vi letat fram tio lite annorlunda bilar i arkivet?

Se de tio märkligaste F1-bilarna här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB