Startsida / Inlägg

Varför missbedömde Mercedes Ferrari?

av Anna Andersson

Varför missbedömde Mercedes Ferrari?
Vi vänder tillbaka till förra helgen, till premiären i Australien som Ferrari och Sebastian Vettel vann.
Ett lopp som Lewis Hamilton egentligen borde ha vunnit från pole position eftersom han också tog starten och det inte var fler än fem kanske sex omkörninagr totalt under hela loppet, men Mercedes tappade premiärsegern på strategin och i depån. Varför tänkte man som man gjorde?
Varför gick Lewis Hamilton som ledde först i depå?

Varför missbedömde Mercedes Ferrari?

Här får du svaret:
– Vi visste att går han in hamnar han bakom Kimi Räikkönen och Max Verstapppen, men om vi har ett rejält däckslitage så måste de också ha de. Så när vi går in i depå så får Verstappen en möjlighet att gå om Räikkönen i kampen om plats fyra och efter varv 20 borde det då bli en lucka bakom Kimi som Lewis kan nyttja för att hitta tempot igen. säger chefsstrategen James Vowles.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sprays champagne as confetti falls around him after winning the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. At right is Mercedes driver Valtteri Bottas who finished third. (AP Photo/Andy Brownbill)
Vettel jublar. Vann före Hamilton och Bottas.  (AP Photo/Andy Brownbill)

Efter stoppet var Hamilton sex sekunder efter Räikkönen, men Verstappen låg kvar framför Hamilton och även om han satt fast bakom Red Bulls bil i sex varv och Vettel gick in i depå på varv 23 så kom Hamilton inte om.
– Vi var 0,6 sekunder efter Vettel när han kom ur depån. Hade Verstappen gått in i depå ett varv tidigare hade vi vunnit loppet, säger strategen.
Så lite kan alltså skilja mellan vinst och förlust.
Här kan du själv se inslaget:

•••

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Mrcedes Valtteri Bottas i premiären (AP Photo/Rick Rycroft)

I Australien var varvtiden för pole position 1,6 sekunder snabbare 2017 jämfört med 2016 och under året kommer tiderna att kapas ännu mer-. ”Nya F1” kommer verkligen att stå för fart och enligt Christian Horner kommer det verkligen att gå undan.
– Reglerna är nya, det betyder att vi kommer att se förändringar.
– Det är inte orealistiskt att tro att bilarna fram till finalen i Abu Dhabi blir ytterligare 1,5 sekunder snabbare per varv.
Med hjälp av den utveckling som sker under en säsong brukar bilarna bli ungefär en seund snabbare under året och Mercedes stallchef Toto Wolff tror till och med att årets bilar kan vara uppemot två sekunder snabbare i slutet av säsongen.
•••
Lägger Fernando Alonso av redan under årets säsong?
Det tror hans polare, Mark Webber. Han tror inte att spanjoren orkar hålla på och kriga längst ner i fältet.
– Han är frustrerad. Han vill inte köra i mål som sexa eller sjua, säger Webber, säger Webber till belgiska Sporza.
– Han är så långt i från det som han vill kunna prestera. Han vill slåss om pallplatser, han bryr sig inte om poäng. Det är en väldigt tuff situation för varken stallet, bilen eller situationen är den som han vill ha. Kanske lägger han av mitt under säsongen.
Vad tror du, Har Fernando Alonso gjort sitt?

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Sauber + Honda? Foto: Sauber

Det kommer allt fler rykten om att Honda är på väg att inleda ett samarbete med Sauber. Enligt japanska F1 Life ska affären presenteras i april, samtidigt dementerar Saubers stallchef Monisha Kaltenborn ryktena:
– Vår situation är klar. Vi behöver inget byte, vi har andra problem. Vi för inga diskussioner och vi har en motorpartner och stannar där.

•••

Nästa F1-lopp avgörs i Kina om lite mer än en vecka.

Då är det återigen ett morgonlopp (08.00) och vi kan räkna med regn. Kina är årets mest regnsäkra race.

 

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Hampus Hagman
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB