Startsida / Inlägg

Nu är näste Schumacher på väg mot F1

av Anna Andersson

Den kommande helgen är det dags för Spaniens GP utanför Barcelona.
Det är en bana som alla team och förare känner till mycket väl eftersom F1 också testar på banan. Dessutom är det en bana som är mycket representativ för resten av säsongen. En bil som är bra i Barcelona brukar också vara bra under resten av året.
Det är också där som stallen har med sig sina första stora uppdateringar för säsongen.
En sak som är intressant i år är att Pirelli har tagit med de tre hårdaste däckblandningarna till Spanien. Det betyder att den hårdaste däckblandningen används för första gången i år.
– Jag vet inte om det hjälper oss direkt, säger Red Bulls Daniel Ricciardo som precis som kollegan Max Verstappen har haft svårt att få upp rätt temperatur i däcken i år.
– Jag tror inte att det kommer att vara ett bra val för någon förare, generellt tycker jag att däcken är tillräckligt hårda och därför är den hårdaste gummiblandningen för hård. Om det är kallt blir det svårt för alla förare att hitta rätt temperatur i däcken.

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen prepares to exit the pit lane during the third practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Fjolårets vinnare i Barcelona. Foto: TT

När vi är inne på Red Bull så kan vi också rapportera att teamet kommer med en B-version av årets bil.
Den ska vara en sekund snabbare per varv jämfört med sin föregångare.
De blir premiär i Barcelona kommande helg, det var där Max Verstappen vann sitt första lopp för ett år sedan (må vara att han vann sedan Mercedes båda bilar kört i hop redan under det första varvet….)
– Vi hoppas att vi kan kämpa mot Ferrari och Mercedes, eller i alla fall komma närmare, säger Ricciardo.
Ett problem finns dock för Christian Horner och hans team, den nuvarande motorn är inte tillräckligt bra. Enligt  uppgifter till Sportbladet saknar den ungefär 40 hästkrafter jämfört med sina konkurrenter och tillverkaren Renault som lovat en ny motor till Kanadas GP i juni sägs ha ändrat sig. Anledningen sägs vara att Renault har problem med tillförlitligheten på den nya motorn.
I veckan uppdateras bloggen som vanligt varje dag  inför helgens GP-lopp i Barcelona.

•••
Nu är näste Schumacher på väg mot F1.
Det handlar om 16-årige David Schumacher, son till Ralf Schumacher. Han kör fortfarande gokart, men vann två segrar i det tyska mästerskapet i helgen och nästa mål är tyska Formel 4.

** FILE ** German Toyota Formula One driver Ralf Schumacher adjusts his earplugs during the first practice session at the Istanbul Park racetrack, Turkey, in this Aug. 24, 2007 file photo. A report that Ralf Schumacher is taking a year off from racing increased speculation on Thursday, Dec. 27, 2007 that his Formula One career may be permanently over. German news agency DPA said it had learned of the break from people associated with the 32-year-old Schumacher, who left the Toyota team last month. The agency gave no names and the German driver was not available for comment. Schumacher hasn't been able to sign on with an established team for the coming season, which starts March 16 with the Australian Grand Prix. (AP Photo/Daniel Maurer, file)
Ralf Schumacher körde för bland annat Toyota. Foto: TT

För två år sedan sa hans pappa Ralf, som kört F1 tillsammans med bland annat Williams och Toyota, att han räknade med att David skulle köra gokart i två år till innan han var redo för Formel 4.
Ralf Schumacher är lillebror till Michael Schumacher och äger det team, KSM, som David tävlar för. Han äger också ett F4-team.
Davids kusin, Mick Schumacher, kör EM i Formel 3 och tävlar mot bland annat Joel Eriksson. De kör det klassiska stadsloppet i Pau den 20-21 maj.

Kommentarer

  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB