Startsida / Inlägg

F1: McLaren öppnar för att dumpa Honda

av Anna Andersson

Är äktenskapet mellan McLaren och Honda över efter tre katastrofala säsonger i F1?
Ja det finns en risken – eller möjlighet det beror lite på hur man ser det.
Nu kan vi sätta rubben:

F1: McLaren öppnar för att dumpa Honda

Teamet letar efter en annan partner:
– Gränsen är nådd, säger VD Zak Brown till Reuters.
– Uppdateringar som inte kommer, uppdateringar som inte håller vad de lovar. Det vad de lovar, de kan man bara acceptera till en viss grad.
Honda hade lovat F1-teamet en uppdaterad motor till helgens deltävling i Montreal, men den är inte helt klar och man kan inte heller berätta för McLaren när den kommer att vara färdig.
– Det finns ingen tydlig tidsram och det är oroande och det gör oss väldigt ont. Vi kan ju inte vänta i en evighet, säger han.
– Vi och våra förare har väntat på en uppdatering och det är en stor besvikelse för oss att den inte kommer.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
F1: McLaren öppnar för att dumpa Honda. AFP PHOTO

Han påpekar att Hondas ingenjörer kämpar för att ta sig vidare:
– Men det verkar inte som om de har mer kunskap än så här.
Nu funderar han på om det är läge för McLaren att dumpa Honda.
– Ett år i F1 är en evighet och tre år är ett årtionde och vi kan inte fortsätta på samma sätt som nu.
Han ger teamet 90 dagar innan man måste bestämma sig för vilken riktning man ska gå med nästa års bil och om man kan ge Fernando Alonso en anledning att stanna i teamet.
•••
Vi laddar upp inför Kanadas GP. I går fick du den stora guiden inför helgen, du läser det här.

I dag har jag  samlat  ihop däcktillverkarens kommentarer inför tävlingen i Montreal

”Efter två tävlingar i Europa har det blivit dags för Kanadas Grand Prix – ett race som ofta anses vara ett av de mest oförutsägbara i Formel 1. Precis som senast i Monaco har Pirelli valt de tre mjukaste däcktyperna för loppet på Circuit Gilles-Villeneuve i Montreal: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Banan är dock snabbare än den i Monaco, med topphastigheter på över 300 km/h. En kombination av ett relativt halt underlag, ombytligt väder och frekvent användning av säkerhetsbilar gör att loppet väntas bli en rejäl utmaning för både bilar och däck.

Circuit Gilles-Villeneuve ur ett däckperspektiv:

Banans raksträckor innebär stora påfrestningar för både bromsar och däck.
Snabb uppvärmning av framdäcken anses vara en nyckel till framgång i Montreal.
Eftersom banan är semi-permanent och används relativt sällan väntas körningen snabbt påverka underlaget.
Vädret kan växla snabbt mellan mycket varma till svalare temperaturer och regn.”

När det gäller väderförhållandena så finns det en risk för regn under fredagen, men det ska vara uppehåll  under både lördag och söndag. Temperaturen väntas ligga mellan 24 och 28 grader varje dag.”

Här är för övrigt en 360 film där Carlos Sainz kör banan i simulatorn.

Annars kan vi notera att….
…..Ryssland vill att deras F1-lopp ska flyttas tillbaka till hösten.
…Portugal och Estoril vill tillbaka till F1.
….Felipe Massa funderar på att förlänga kontraktet med Williams ett år till.
…det ryktas om att Red Bull reda har börjat med utvecklingen av nästa års bil.
…Marcus Ericsson får en ny bakvinge till helgens lopp. Kan det hjälpa honom i jakten på de första poängen för säsongen? Här läser du mer.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Sebastian Parkkila
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB