Startsida / Inlägg

Sauber köper motorn från Ferrari

av Anna Andersson

I går bröt Sauber med Honda.
I dag presenterade Sauber sin nya motorlevenatör för 2018 – eller sin nygamla motorleverantör. Sauber köper motorn från Ferrari.

De har ingått ett nytt avtal som gäller över flera år.
Marcus Ericssons stall har under många år köpt sina motorer från Ferrari, i år kör man exempelvis en Ferrarimotor från 2016. Nu är det klart att det samarbetet kommer att fortsätta även framöver.

– Det långa samarbete som Sauber och Ferrari har haft lägger en stabil grund för framtiden, säger teamchef Frederic Vasseur

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden sits in his car cockpit during the third free practice session for the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Saturday, July 15, 2017. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday, July 16. (AP Photo/Frank Augstein)
Sauber köper motorn från Ferrari  (AP)

Samtidigt ryktas det om Honda har hittat en annan samarbetspartner till nästa säsong. Det sägs att Toro Rosso vill lämna samarbetet med Renault och istället jobba med den japanska tillverkaren.
Från fredagens träningar kan vi rapportera att Red Bull ser stabila ut. Banan i Ungern har partier som påminner om en stadsbana, den är förhållandevis kort och har många kurvor. Dessutom är det varmt, närmare 30 grader – med andra ord är det i helt andra förhållanden än de som rådde i Storbritannien för snart två veckor sedan. Här var också Red Bull och Daniel Ricciardo snabbast ( 1.48,455), både på det första och det andra passet.  Efter honom följde Ferraris Sebastian Vettel ( +0,183), Mercedes Valtteri Bottas ( +0,201), Kimi Räikkönen, Ferrari (+0,300) och Lewis Hamilton, Mercedes (+0,324).
– Det var en bra start på helgen. Daniel har alltid varit snabb på den här banan, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.
– Tempot var bra både på kortare och längre stinter.
Under de längre stinterna var det dock inte Red Bull som imponerade mest, Mercedes höll det bästa tempot och Ferrari var mycket jämna i sina tider. Samtidigt så avbröts longrunsen av två röda flaggor, vilket gör att tiderna inte är riktigt representativa.
Marcus Ericsson hade fredagens 19:e bästa resultat.

Annars kan vi notera att…..
...Haas fredagsförare Antinio Giovanazzi kraschade under det första passet.
– Jag vet inte vad som hände säger italienaren som stöttas av Ferrari.
– Jag körde ett par varv, bilen kändes rätt bra. Sedan tappade jag bilen i ingången av kurvan, den överstyrde enormt mycket.
…McLaren ser starka ut i Ungern. Teamet satsar stenhårt på att ta poäng i Ungern och på ta sig förbi Sauber i kampen om den näst sista platsen i märkes-VM. Under den andra träningen körde Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne in som åtta och tia.
….Jolyon Palmer har fortsatta problem, han låg bakom två röda flaggor under fredagen. Renault förnekar att man funderar på att byta ut honom mot Robert Kubica, som gör F1-comeback under de officiella testerna i veckan som kommer.
…. Saubers Pascal Wehrlein kraschade under det andra passet.
– Det var en rejäl smäll, men jag är okej, säger tysken som fick uppsöka Medical Center.
…Red Bull har fått kritik för att deras framvinge är flexibel, men enligt stallchef Christian Horner är det bara en illusion. Inför Ungerns GP har teamet nu förstärkt framvingen.
…den stora diskussionen handlar om det nya skyddet halo, vissa förare tycker att det är bra, medan andra tycker att det är helt värdelöst. Mer om det läser du här.

Vill du läsa mer statistik och fakta inför Ungerns GP?
Det gör du här.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Hampus Hagman
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB