Startsida / Inlägg

Avgjorde Hamilton VM i Singapore?

av Anna Andersson

Efter kvalet jublade Sebastian Vettel över det fantastiska varvet som gav honom pole position.
Lewis Hamilton var irriterad över att hans slit slut bara räckte till plats fem och han räknade med att Singapores GP skulle handla om att begränsa skadorna.
Men ingenting blev som någon av dem hade tänkt sig.
Det regnade i Singapore när Sebastian Vettel startade sin Ferrari från pole position. Bakom honom fick kollegan Kimi Räikkönen också en perfekt start och mellan de båda röda bilarna låg Max Verstappen, Red Bull.
Det blev för trångt på den blöta vägbanan. Det gick för fort.
Det blev en kollision som kastade dem alla tre ur racet och gav Lewis Hamilton en magisk möjlighet.

Formula One F1 - Singapore Grand Prix 2017 - Singapore - September 17, 2017 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates winning the race REUTERS/Edgar Su
Avgjorde Hamilton VM? REUTERS/Edgar Su

Britten tog över ledningen i loppet och ingenting kunde hota honom. Sebastian Vettel hade redan brutit, Daniel Ricciardo, Red Bull, hade inte farten, regnet upphörde och säkerhetsbilen fick inte heller den rutinerade britten att tappa fokus. Killen som i går bad om ett mirakel vann loppet – och tog ett stort grepp om VM.

Avgjorde Hamilton VM i Singapore?
– Jag visste att jag behövde regn för att lyckas och när regnet kom visste jag var jag skulle sluta det här loppet. Jag visste att bilen hade pacen i regn, men inte i torrt, sa Hamilton efter loppet.
När nu sex deltävlingar återstår har han ett försprång på 28 poäng. Det är mer än en seger – men skrik inte att det är över.
I fjol bröt han Malaysias GP när han var i ledningen av det loppet. Motorn gav upp. Den klarade inte värmeslakten och den deltävlingen väntar om två veckor.
Bryter Hamilton ett lopp är det fajt igen och efter dagens race så känns det bäst att inte lova allt för mycket. Vem vet vad som händer?
•••
Sebastian Vettel, Max Verstappen och Kimi Räikkönen har alla kallats till domarna. De ska titta på situationen i starten och det kan mycket väl bli någon bestraffning framöver.
– De var Vettels fel, hävdar Verstappen.
Vad säger domarna?
Vad betyder det för VM?
•••
Carlos Sainz körde in som fyra i Toro Rosso.
– Vi släpper dig inte, jublade Franz Tost över radion.
Det bör betyda att Jolyon Palmer får köra säsongen ut för Renault.
Palmer tog sina första poäng i år när han var sjua och han var bäste förare hos Renault.
Kollegan Nico Hülkenberg fick bryta sedan bilen drabbts av en oljeläcka, det betyder att han är den förare som kört flest GP-lopp utan att någonsin ta en pallplats. 129 stycken.
Det rekordet är inte speciellt smickrande.
Å andra sidan är det imponerande att han fortfarande kör F1, sju år efter debuten, trots att han aldrig har stått på prispallen.
•••
Lance Stroll körde in på plats åtta. Han kvalade in som 18:e. Nu är han bara tre poäng efter Felipe Massa i VM-sammanställningen. Sex lopp återstår. Ska den kritiserade 18-åringen bli Williams bästa poängplockare i år?
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
(AP Photo/Wong Maye-E)

Åtta bilar bröt Singapores GP. En av dem var Marcus Ericsson.
Han hade en hemsk dag på jobbet, även om han inledde racet på ett bra sätt. När han skulle byta sina intermediates fick han plötsligt på de mjuka däcken.
Mekanikerna tog fel däck…..
– Det blev något fel där, de satte på fel däck het enkelt och vi tappade mycket tid, säger Ericsson till Viasat Motor
– Innan dess hade vi bra fart och tanken var att sätta på ultrasoft och plötsligt så märkte mekanikerna att de satte på fel däck. Det blev lite panik, vi stod vi där i tio sekunder och sedan skickade de ut mig.  Soft gick det inte att köra på. Jag fick halka runt på dem, när de var lite halvblöta några varv innan vi kunde byta igen. Där tappade vi mycket tid.
Ericsson tappade sedan bakändan på bilen och slog i muren. Han fick bryta loppet och två ungefär likadana smällar under en tävlingshelg är naturligtvis inte bra.
– Bilen är svårkörd på gränsen, jag låg över gränsen och det är naturligtvis inte bra, säger svensken som vill ha revansch i Malaysia.
Tyvärr är han nu den enda föraren som kört majoriteten av årets lopp utan att ta någon poäng. Det är inte bra för hans CV.
Jag hoppas att han kommer tillbaka, kan dominera sin teamkollega och kanske ta någon pinne innan säsongen är över. Svensk motorsport behöver en förare i F1.
Men vi behöver en förare som tar poäng.

•••
Aston Martin till F1?
Ja i alla fall enligt Motorsporttotal.com.
Teamet ska bli sponsor till Red Bull och senast 2019 kommer teamet att heta Aston Martin, Red Bull. Ungefär som när man samarbetade med Infiniti 2014 och 2015.
Det finns en möjlighet att man då också satsar på en ny motorleverantör – Honda. Den japanska tillverkaren jobbar med Toro Rosso nästa år och för Red Bull är det ett test.
Man vill se om den japanska tillverkaren kan leverera en motor som både är snabb och hållbar, Red Bulls förhållande till den nuvarande leverantören Renault är ansträngt och teamet vill ha en motorleverantör som ger det fabriksstöd och levererar en motor som räcker till en mästartiteln.
Klarar Honda det?

•••
Marcus Ericsson pratar med Williams om en framtid.
Men han får tuff konkurrens.
Av Robert Kubica. Den tidigare F1-föraren har anställt Nico Rosberg som agent och den regerande världsmästaren har goda kontakter hos Williams. Han körde själv för teamet under tre säsonger och enligt Motorsporttotal har han redan fixat ett test till Kubica.
Polacken som testade en gammal bil för Renault i somras och sedan fick chansen under det officiella testet i Ungern ska enligt den tyska motorsajten genomföra ett test med en Williams från 2014 antingen den 29 september eller den 6 oktober. Då är F1-cirkusen i Asien och Kubica kan genomföra testet i Europa – och slippa hamna i rampljuset.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB