Startsida / Inlägg

De viktiga punkterna inför Brasiliens GP i F1

av Anna Andersson

Kampen om VM är avgjord. Lewis Hamilton har vunnit förar-VM och Mercedes har säkrat märkes-VM före Ferrari och Red Bull – men trots det går årets mästerskap vidare.
Och det finns faktiskt ett antal spännande saker att hålla koll på.
Det finns dueller som lever.
Kolla igenom listan och se de viktiga punkterna inför Brasiliens GP i F1 :

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland is fitted in his car cockpit for the third practice session ahead the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' circuit, in Sochi, Russia, Saturday, April. 29, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Sergei Grits)
Håller formen i sig?. (AP Photo/Sergei Grits)

•Sebastian Vettel mot Valtteri Bottas.
Vem blir tvåa i VM?
Vettel har haft en dålig höst och han har förlorat VM-titeln – och det finns en risk att han även tappar andraplatsen. Mercedes Valtteri Bottas ligger nämligen bara 15 poäng efter Vettel när nu två lopp återstår och finländaren har redan tagit in 18 poäng på tysken efter sommarlovet.
– Valtteri tog stora steg framåt i Mexiko och vi ska bygga vidare på det, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsportmagazin.
•Daniel Ricciardo mot Kimi Räikkönen och Max Verstappen.
Ricciardo hade ett rejält grepp om fjärdeplatsen i VM men efter att han blivit utan poäng i två deltävlingar i rad så har avståndet krympt. Kimi Räikkönen, däremot, har stått på pallen och är bara 14 poäng efter Ricciardo. Max Verstappen är den förare som tagit flest poäng av samtliga förare de senaste fyra deltävlingarna och är 30 poäng efter Räikkönen på plats sex.
•Vem regerar hos Force India?
Den interna kampen mellan Esteban Ocon och Sergio Perez har varit mycket omskriven i år. De har kolliderat på banan och bråkat utanför den, men Ocon har på 27 försök aldrig brutit ett F1-lopp. I sammandraget ligger Perez nio poäng före Ocon och han har också kört in teamets bästa placering i år, plats fyra i Spanien.
•Marcus Ericsson vs Pascal Wehrlein

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Ericsson vs Wehrlein (Sauber).

Ingen av Saubers förare har ett kontrakt för nästa år och den interna kampen är hård. Ericsson har kört bra på slutet, men poängkontot är fortfarande tomt. Wehrlein har ingen sponsor hos Sauber, han stöttas av Mercedes och gör allt för att ta en plats hos Williams nästa år.
Det finns nu fem platser kvar i F1, Williams har en intill Lance Stroll som anses given i teamet. Den platsen vill Wehrlein, Daniil Kyatt, Paul di Resta, Marcus Ericsson och Robert Kubica ha.
Hos Sauber finns två platser lediga även om Ericsson förväntas ta den ena, den andra lär någon av Ferraris juniorförare ta, antingen Charles Leclerc eller Antonio Giovinazzi.  Får Ferrari välja tar deras juniorer båda förarplatserna….Båda kör för övrigt under den första träningen i morgon, Leclerc för Sauber och Giovanazzi för Haas.
•Utvecklingen för 2018
Det sker inga större regeländringar till 2018 och de flesta teamen har sedan länge flyttat fokus från årets bil till nästa års bil. När nu VM-kampen är avgjord kommer den framtida fajten att bli ännu viktigare.
Det gör att teamen kommer att testa och experimentera.
– Inom teamet ser vi de två avslutande loppen 2017 som de första två loppen 2018, säger Mercedes Toto Wolff till motorsportmagazin.
– Årets mästerskap är avgjort, nu börjar kampen mot 2018.
Mercedes är inte det enda teamet som har de funderingarna. Även Force Indias teamägare  Vijay Mallya fokuserar på nästa säsong.
– Fjärdeplatsen i mästerskapet är säkrad och nu har vi möjligheten att testa en del saker under fredagarna för att se om vi kan lära oss någonting inför kommande säsong, säger han.
•Känslan
Det är viktigt att avsluta säsongen bra Det sa Nico Rosberg när han förlorade titeln 2015 och han gav allt under vintern inför 2016. Han avgjorde också den säsongen tack vare en makalös start.
Samma strategi har nu Sebastian Vettel, han vill avsluta 2017 bra för att kunna attackera och vinna sin femte VM-titel 2018.
– Ferrari har förtjänat att vinna, säger han.

•••

Du missade väl inte texten om hur de nya ägarna vill förändra F1? De vill se en stor förändring redan i starten.

Mer läser du här.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Vart går Wehrleins resa 2018?

Fajten mellan Ericsson och Wehrlein diskuteras häftigt i Tyskland och nu kommer det lite intressanta uppgifter. Direkt efter sommarlovet var Wehrlein betydligt starkare än svensken, som efter uppdateringen i Budapest den sista helgen i juli hade en övervikt på sex kilo jämfört med bilens minstavikt. Den har nu reducerats.
I USA monterades ett lättviktsgolv på svenskens bil, det finns bara ett exemplar av det golvet och nu skiljer det bara två kilo till tyskens fördel. Ericsson tillhör de längsta förarna i fältet och väger tio kilogram mer än den fem centimeter kortare Wehrlein.
Nu får vi se hur duellen dem emellan slutar i Brasilien. Sauber har kört riktigt bra de senaste två loppen och kunnat konkurrera om en plats mitt i fältet, detta trots att teamet inte gjort någon större uppdatering på fyra lopp och att motorn fortfarande är från 2016. Anledningen till comebacken är att banorna har passat C36 utmärkt, layouten har gjort att förarna kunnat få upp däcken i rätt temperatur och på det sättet kompensera att bilen saknar endel downforce. I Mexiko ställde den tunna luften till det för bilar som normalt sett har en bättre downforce än Sauber och plötsligt fungerade det som inte fungerat tidigare för Ericsson och hans team.

Teamet hoppas att återigen kunna göra ett bra lopp, förhållandena i helgen påminner om de i både USA och Mexiko.
– Alla banor där våra konkurrenter har problem att hitta temperaturen i däcken är bra för oss, säger teamchef Frédéric Vasseur.

Det lär däremot inte inträffa under säsongens sista race i Abu Dhabi. Den banan kräver mycket downforce och den ligger inte heller på samma höga höjd som banan i Mexiko City och då lär det bli större skillnader mellan Sauber och deras konkurrenter igen.

•••
Vi kör en nyhetssammanfattning som vanligt. Det sägs att…..
…Fernando Alonso har varit i Tyskland, i Köln hos Toyota och testat ut en sits. Det snackas nu om att han kan köra LeMans med det japanska teamet redan i sommar.
… namnet Andretti snart är tillbaka i F1. Michael Andretti, som själv kört F1 och är son till världsmästaren Mario Andretti erkänner att intresset finns.
– Vi håller alltid ögonen öppna. Det har varit ett par diskussioner, men de har inte lett till något än.
…Felipe Massa tar en paus 2018 för att testa lite andra olika bilar och sedan fundera över vad han vill göra. Han är intresserad av Formula E, men den säsongen startar redan i december och tiden är för knapp.
…Carlos Sainz kan ersätta Daniel Ricciardo hos Red Bull efter 2018. Då går Ricciardos kontrakt ut och Ferrari vill gärna inleda säsongen 2019 med förarduon Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo.

…Lewis Hamilton inte har påverkats av den skattestorm han befinner sig i. Eller i alla fall säger han själv att han är fokuserasd på att avsluta säsongen  med två segrar.

•••

I morgon drar träningarna igång. I dag läste du om de de viktiga punkterna inför Brasiliens GP i F1.

Vill du ha faktaguiden inför loppet också?

Alla tider, en väderprognos och fakta om banan? Då kollar du in detta inlägget.

 

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Sebastian Parkkila
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB