Startsida / Inlägg

All statistik om däcken i Formel 1 2017

av Anna Andersson

Det är lågsäsong, det går inte att komma ifrån – även om vi väntar på att Williams ska presentera sin – och F1:s sista förare.
Det sägs att det kan hända i dag, men Williams är inte det team som har hetast pressavdelning direkt.
I väntan på det – och på tomten  – har jag fått lite kul statistik från Pirelli. Här har du all statistik om däcken i Formel 1 2017.

Eller vad sägs om följande:
Under 20 tävlingshelger genomfördes 526 depåstopp och företaget levererade 33 520 däck till racehelgerna.
Av dem användes 38,5 procent – eller 12.920. Av däcken som användes var 11532 slicks och 1388 intermediates eller full wet.
I fjol användes 15662 däck på 21 tävlingshelger – men då var det elva team (Manor).
Alla däck som används – eller inte används – återanvänds av Pirelli.
Under 20 race, 20 kval och 60 träningar och årets samtliga tester körde förarna 329170 km, mest användes supersoft, 118729 km, och minst de hårda däcken, 1549 km.

Här ser du vilka förare som kört mest på vilka däck:
Däck                  KM    Förare                     Team
Hårda                 74    Esteban Ocon         Force India
Regn                 242    Felipe Massa           Williams
Intermediate   433    Lance Stroll             Williams
Medium           587    Lance Stroll               Williams
Ultrasoft        4.674    Stoffel Vandoorne    McLaren
Mjuka             4.696    Lewis Hamilton        Mercedes
Supermjuka    6.261    Sergio Perez              Force India

När Pirelli presenterar antalet depåstopp ser vi att det sjunkit, 2016 var det över 2800 stopp, i år 526, det är 26,7 per race eller 1,5 per förare. Flest depåstopp gjordes det i Baku, 41 stycken. I Österrike var det däremot bara 18.
Nästa år räknar Pirelli med fler depåstopp och ökar antalet gummiblandiningar från fem till sju.

Däcktillverkaren använde åtta olika banor att testa däck på 2017,  man testade 198 prototyper, 147 slicks, 18 intermediates och 33 regndäck skriver auto, motor und sport. Det betydde 14285 testkilometer.
Det team som testat mest för Pirelli är Red Bull:

Red Bull            2.637,74 km
McLaren            2.350,11
Mercedes           1.974,69
Ferrari                  1.546,12
Renault              1.210,30
Toro Rosso         1.200,99
Haas                     995,58
Sauber                  942,58
Williams            936,67
Force India          490,66
•••
En annan intressant grej är tempoökningen. De nya regeländringarna inför 2017 har gjort att varvtiden sjunkit med 2,450 sekunder i snitt under kvalet.

Störst skillnad var det i Belgien, där var Hamilton 4,191 sekunder snabbare i kvalet än den tid som Nico Rosberg satte för pole position året innan.
I racen var skillnaden 2,7 sekunder per varv, i Belgien skiljde det över fem sekunder mellan den snabbaste varvtiden 2017 och den 2017 ( 5,006)
•••
Det längsta racet kördes i Baku, det tog 2 timmar, 3 minuter och 55 sekunder. Genomsnittsfarten var 148,176 km/timmen – vilket var årets lägsta.
Snabbast gick det på Monza, 1 timme, 15 minuter och 32 sekunder. Där höll Lewis Hamilton en genomsnittlig fart på 243,626 km/timmen. Det loppet var både kortaste – och snabbast.

•••

Nu har du fått all statistik om däcken i Formel 1 2017,  vill du läsa om däcken 2018?

Här gör du det:

•••

Anlige Autosport är Lewis Hamilton världens bästa förare 2017. Det är svårt att säga någonting annat.

Här är hela listan:

1. Lewis Hamilton, världsmästare i F1.
2. Max Verstappen, 6:a i F1
3. Fernando Alonso, 15:e i F1
4. Sebastian Vettel, tvåa i F1.
5. Sebastien Ogier, världsmästare i rally.
6. Jose Newgarden, mästare i Indycar
7. Daniel Ricciardo, 5:a i F1
8. Martin Truex Jr, mästare i NASCAR
9. Sebastien Buemi, 2:a i Formula E
10. Charles Leclerc, mästare i Formula 2

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Charles Leclerc kör för Sauber 2018 (AP )

Intressant att Charles Leclerc, teamkollega med Marcus Ericsson 2018, tar sig in på plats 10. Han var 2017 den fjärde nykomlingen i historien som vunnit Formula 2.

Den förste som lyckades med det var Lewis Hamilton.

 

•••

Det är en rejäl diskussion om Grid Girls just nu. F1 och Ross Brawn funderar på att ta bort dem, så som WEC gjorde, 2015 var det väl?

Men förarna vill grna ha kvar dem. De rynkade på pannan när det var killar på ett race förra säsongen.

– Det är ett svårt tema, säger Ross Brawn till BBC Radio 5.

– Det finns de som uppskattar traditionen med gridgirls, men det finns också de som anser att den är förlegad.

Vad tycker du?

•••

Ha en härlig tredje advent.

Kommentarer

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB