Startsida / Inlägg

Hamilton är tillbaka på pole position i Spanien

av Anna Andersson

Lewis Hamilton och Mercedes trivs i Barcelona. Teamet har haft pole positionfem år i rad, VM-ledaren har startat först fyra av de senaste fem åren i Barcelona och Hamilton är tillbaka på pole position i Spanien.

– Men det var väldigt jämnt. Detta kvalet krävde verkligen allt av mig, säger han.

– Det är fantatsiskt att vi har första startled i morgon och nu ska vi bygga vidare på det. Han startar intill sin teamkollega Valtteri Bottas och de har ett perfekt utgångsläge inför morgondagens race.

Banan i Barcelona är känd för att vara enormt svårt att köra om på, faktum är att vid tre av de 27 loppen har segraren INTE startat i första startled. Michael Schumacher från plats tre 1996, Max Verstappen från startplats fyra när de båda Mercedesbilarna kolliderade 2016 och Fernando Alonso från startruta fem 2013. Nu startar Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen från andra led.

– Vi förväntade oss att Mercedes skulle vara riktigt snabba här, säger Sebastian Vettel.

– Nu gäller det att vi kan göra en riktigt bra start och ett bra första varv sedan får vi ta det därifrån. Bakom honom kommer Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo att starta.

Problem för Ericsson

Marcus Ericsson var 17:e man och klart slagen av sin teamkollega Charles Leclerc som gick till Q2 där han sedan var 14:e man. Men han var inte den enda förares som var missnöjd efter kvalet, även Nico Hülkenberg, Renault, försvann i Q1. Han hade tekniska problem och var 16;e man.

Det var första gången på 60 lopp som han inte tog sig vidare fårn Q1, senast var i Barcelona 2015.

Inte heller Williams tycks hitta rätt. Teamets bil har legat snett hela säsongen, siffrorna från vindtunneln har inte alls stämt med det som bilen har presterat på banan  och återigen lämnade båda förarna kvalet i Q1. Lance Stroll lyckades dessutom köra av…

Resultat kvalet till Spaniens GP:

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:16.173,

2) V. Bottas, Mercedes, 1:16.213, 0:00.040

3) S. Vettel, Ferrari, 1:16.305, 0:00.132

4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:16.612, 0:00.439

5) M. Verstappen, Red Bull, 1:16.816, 0:00.643

6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:16.818, 0:00.645

7) K. Magnussen, Haas, 1:17.676, 0:01.503

8) F. Alonso, McLaren, 1:17.721, 0:01.548

9) C. Sainz, Renault, 1:17.790, 0:01.617

10) R. Grosjean, Haas, 1:17.835, 0:01.662

11) S. Vandoorne, McLaren, 1:18.323, 0:01.521

12) P. Gasly, Toro Rosso, 1:18.463, 0:01.661

13) E. Ocon, Force India, 1:18.696, 0:01.894

14) C. Leclerc, Sauber, 1:18.910, 0:02.108

15) S. Perez, Force India, 1:19.098, 0:02.296

16) N. Hülkenberg, Renault, 1:18.923, 0:01.892

17) M. Ericsson, Sauber, 1:19.493, 0:02.462

18) S. Sirotkin, Williams, 1:19.695, 0:02.664

19) L. Stroll, Williams, 1:20.225, 0:03.194

20) B. Hartley, Toro Rosso, -:–.—

Texten från kvalet hittar du här:  

Svårt att köra om

Vad väntar oss då till racet i morgon? Nu finns det en viss risk för regn i morgon. Enligt den senaste prognosen blir det en blöt eftermiddag, men framförallt är det den nya asfalten som ställer till problem för förarna.

– När greppet är så bra får man en falsk trygghet, men går du lite över gränsen så tappar du bilen direkt. Därför har många, inklusive jag själv, har varit av banan och haft svårt att få ihop ett riktigt bra varv, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

Mer om det läser du här.

Lewis Hamilton menar på att det är bra att det inte är likadant hela tiden och att asfalten behövde repareras, men han förstår inte varför det blir så stor skillnad när man asfalterar om banan. Sebasian Vettel anser att man kunde ha sparat pengarna och gjort något annat än förändrat asfalten.

at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 10 May 2018.
Marcus Ericsson ser fram emot Spaniens GP.

Ericsson ser dock fram emot racet och han gillar banan som är den F1-bana som han har kört flest varv på.

– Det är en bana som alla kan i sömnen eftersom vi testar här. De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt., säger han.

– Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen och plötsligt tappa en halv sekund.

Missa inte tjejen på väg mot F1

I går träffade jag den fantastiska tjejen Tatiana Calderon. Tjejen som kämpat mot motståndare, fördomar och historien i hela sitt liv. Nu är hon testförare i F1 och kör GP3. Möt henne här. Och oavsett om hon lyckas nå sin dröm eller inte är hon en fantastisk inspiratör och förebild.

Snabba nyheter

Notera att….

…samtliga tio bilar som gick vidare till Q3 och startar topp tio startar Spaniens GP på soft.

…Haas som var så snabba under testerna i mars är kvicka den här gången också. Båda förarna körde soft i kvalet och tog sig till Q3. Imponerande.

…McLaren har en stor updpatering med sig och Fernando Alonso tog sig till Q3 för första gången i år. Även den andra spanjoren, Renaults Carlos Sainz, gick vidare till Q3 i sitt hemmarace.

…Ferrari fäste sina backspeglar på halon. Men det är en engångsföreteelse. De måste plockas bort till nästa tävling i Monaco.

.…Kimi Räikkönen har bytt motor efter de problem han drabbades av under den andra träningen, men han riskerar inga straff. Han har inte bytt några komponenter tidigare i år. IMG_0546(1) …F1 är i Europa och det är de lyxiga motorhomen också. Det sägs att det behövs 27 lastbilar för att frakta Red Bull och Toro Rossos otroliga skapelse till racen i Europa. 27 lastbilar – och det är bara två team. Det är åtta till som kör runt byggnader i jätteformat från race till race.

…Robert Kubica var snabbast av samtliga av Williams tre förare i går. Ändå är hans roll tydlig – testförare. Ingenting annat.

…Sergej Sirotkin har en bestraffning med sig, han flyttas tillbaka tre platser i starten. …Toro Rossos Brendon Hartley kraschade sin bil rejält under den tredje träningen. Den var så illa att bakvagnen med motorn  bröts av och ramlade ner när bilen skulle lyftas upp på lastbilen. Mer om det hittar du här.

Toro Rossos mekaniker klarade inte av att reparera bilen och om de hinner klart till i morgon får han starta från depån – under förutsättning att han får tilstånd att starta.

…Bernie Ecclestone har köpt Ayrton Sennas McLaren från 1993. Han betalade 4,1 miljoner Euro.

…mycket ska man vara med om. Ett stort antal bilar på mediaparkeringen har utsatts för inbrott. Min mini bil klarade sig med en avbruten backspegel. Tur jag tog den där försäkringen i alla fall.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in i vårt inloggningssystem SPiD. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Du kan läsa mer om vårt inloggningssystem här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB