”Nästa år ska jag vara ännu snabbare”

av Anna Andersson

Marcus Ericsson avslutade säsongen i barriären.
Trots det har 2021 varit framgångsrik för både honom och teamet – och nu ser han fram emot 2022.
– Jag är laddad för ännu mer nästa år, jag kan knappt vänta, hälsar han.

Svensken hade chansen på en fjärdeplats i IndyCar, men ett dåligt kval gjorde att han startade långt ner i fältet. Inte heller racet blev någon framgång. Det tog slut efter en incident i samband med en omkörning på det 27 varvet.

Ericsson har officiellt ännu inget kontrakt för 2022, men räknar med att fortsätta.

– Jag är laddad för ännu mer nästa år, jag kan knappt vänta, hälsar han via Instagram.

För Felix Rosenqvist avslutades en tung säsong i positiva tecken. Han var femma i kvalet och låg tvåa som bäst under en period av loppet, men föll sedan tillbaka i det strategiska spelet i samband med en gulflaggsperiod runt de första depåstoppen och tog till slut målflagg på 13:e plats.

– Det kändes ganska bra i början av loppet, och jag kunde hänga med i tempot trots att jag hade två stora bromsplattor på däcken och svårt att få stopp på bilen, säger Felix Rosenqvist.
– Det hade kunnat bli riktigt bra idag, men tyvärr försvann alla chanser när vi inte gick i depå direkt under gulflaggen. Det är så det blir ibland, det är snabba beslut. Allt som allt tycker jag ändå att det känns positivt att kunna avsluta säsongen med så pass bra fart som vi haft den här helgen.

Fokus på 2022

Han slutar sin första säsong hos McLaren på plats 21 i mästerskapet, det är en säsong som präglats av den svåra kraschen i Detroit som tvingade honom att stå över två lopp.
– Säsongen har naturligtvis varit en stor besvikelse, men vi har tagit oss igenom den tillsammans och vi har sett potentialen nu mot slutet, avslutar Felix Rosenqvist.
– Jag vill tacka hela teamet, och särskilt gänget på bil #7, för allt stöd och allt hårt jobb som oavbrutet har lagts ner. Jag vill även tacka alla som följt mig hemifrån och på plats och som fortsätter att tro på mig.

Han har kontrakt och ser positivt på framtiden:

– Jag är övertygad om att vi kommer gå stärkta ur det här inför nästa säsong. Vi kommer tillbaka, och då ska det gå fort!
Säsongens sista lopp avgjorde på Long Beach och vanns av Colton Herta, men mästerskapet vanns av spanjoren Alex Palou som kör för Ganassi precis som Ericsson. Han startade säsongen med att ta sin första seger och avslutade den med att vinna sin första titel.
– Vilket race, vilket år. Vilken säsong, säger Palou som är den första spanjoren att vinna IndyCar
– Min dröm är förverkligad. Nu tar vi nästa.

Därmed har IndyCar-ikonen Scott Dixon fått se sig besegrad av en teamkollega. Det tillhör inte vanligheterna.

Här är tabellen.

Schemat för 2022 hittar du här.

Är du mer intresserad av Formel 1? Läs om Norris tankar efter det bittra slutet av Rysslands GP:

”Känns som om mitt hjärta har brustit”

av Anna Andersson

Lando Norris var på väg mot karriärens första seger – men tog ett felbeslut.
Det gav segern till mannen som nu har vunnit 100 GP-lopp.…
– Det känns som om mitt hjärta har brustit, säger McLarens 21-åringen.

Lando Norris
Norris gratulerar landsmannen Hamilton efter Rysslands GP (TT)

Lando Norris var tvåa i Italien GP på Monza för två veckor sedan, hade pole position i Rysslands GP på Sotji och hade också ledningen. Han var på väg mot sin första GP-seger. Då kom regnet.
McLaren ville hämta in sin förare för att byta till intermediates, men den 21-årige britten valde att stanna kvar på banan. Det var ett felbeslut.
Det kostade honom segern.
Lewis Hamilton som bytte till Intermediates klarade av att hantera väderomställningen och vann sitt 100.e GP-lopp, medan hans VM-konkurrent från Red Bull, Max Verstappen, slutade tvåa. Norris rasade ner till plats sju.

Felbeslut av Lando Norris

Efter loppet behöll Norris hjälmen på, utan att visa ansiktet för någon. Han var bedrövad och kom ovanligt sent till mediamötet efter loppet.
– Det kom till en punkt där vi behövde bestämma oss för om vi skulle gå i depå eller inte. Just då var det svår att ta ett beslut. Det regnade på vissa ställen, men inte på andra. Jag bestämde mig för att stanna kvar på banan eftersom teamet sa att det bara skulle duggregna, citeras Lando Norris av Bild.
– Av någon anledning såg eller visste vi inte att regnet skulle tillta.

Landi Norris
Lando Norris kör för McLaren (TT)

Han påtalar att förhållandena ändrade sig från ett varv till ett annat.
– Jag gick inte i depå eftersom slicks var det bästa däcket då, men Lewis bytte. I efterhand vet jag att mitt beslut var fel, säger britten som körde tävlingens snabbaste varv.
– Det är svårt nu. I dag hade jag kunnat bli en GP-vinnare, men jag slutade sjua. Det känns som om mitt hjärta har brustit.
Efter loppet kallades han till tävlingsledningen eftersom domarna ville utreda om han korsat del heldragna linjen mellan depån och banan oavsiktligt eller inte. Britten klarade sig från en bestraffning, domarna valde att varna honom.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

En seger för Verstappen

Prispallen efter Rysslands GP (TT)

Red Bull valde att byta Max Verstappens motor inför Rysslands GP. Stallet räknade med att han skulle kunna klättra från sista startposition till plats fem. Inte bättre än så.
Tack vare den avslutande regnskuren slutade han tvåa.
– Från 20:e till plats två. Det känns som en seger. Vi har varit på två banor där Mercedes är väldigt starka, ändå ligger Max bara två poäng efter Lewis i kampen om VM. Det känns uppmuntrande, säger Christian Horner, teamchef hos Red Bull, efter tävlingen i Ryssland.

Verstappen har nu tagit sin fjärde motor och kommer inte att behöva göra något ytterligare motorbyte, om ingenting oväntat inträffar. VM-ledaren Lewis Hamilton har använt sig av tre motorer och varvar nu mellan två av dem (den tredje har skador).
Därför räknar Red Bull med att Hamilton behöver göra ett byte under de sju lopp som återstår.
– Om du ser hur många motorer Mercedes redan har använt, och inkluderar deras systerteam, så förväntar jag mig att de behöver ta en motorbestraffning, säger Horner.
– Men jag vet naturligtvis inte.

Det skiljer två poäng mellan Hamilton som leder och Verstappen som är tvåa när sju lopp återstår.
Här hittar du VM-tabellen

Norris misstag ger Hamilton seger 100

av Anna Andersson

Lando Norris hade ledningen av Rysslands GP 2021.
Då kom regnet – men britten vägrade att byta sina torrdäck.Det gav Lewis Hamilton hans 100:e GP-seger.

Rysslands GP 2021
Hamilton på väg mot seger nummer 100 (TT)

Det var Ferraris Carlos Sainz som tog starten av Ryssland GP 2021, men på det 13:e varvet tog sig McLarens Lando Norris förbi honom. Där lade Norris grunden för att ta McLarens andra seger på lika många lopp – men ett par varv från mål kom regnet.
Trots flera uppmaningar från teamet vägrade Norris att gå i depå och byta däck.

– Nej, ropade Norris över radion och stannade kvar på banan ett par varv till.

Det var ett felaktigt beslut som ledde till att han förlorade segern och slutade sjua.

– Teamet ville att jag skulle byta däck, men jag stannade kvar på banan. Det var mitt beslut. Jag trodde att det var rätt, förklarade en mycket besviken Norris efteråt.

Regnet avgjorde Rysslands GP 2021

Ruysslands GP 2021
Verstappen jagar nu Hamilton (TT)

Efter Norris misstag tog den regerande mästaren Lewis Hamilton över ledningen av loppet. Britten bytte till intermediates i tid och tog sin 100:e GP-seger.
– Det har tagit så lång tid för mig att ta den där hundrade segern, jag var inte ens säker på att den skulle komma, säger Lewis Hamilton efter loppet.
Bakom honom överraskade Red Bulls Max Verstappen genom att ta en andraplats medan Carlos Sainz slutade trea.

– Det trodde jag inte när jag vaknade i morse, säger Verstappen efter loppet.

Han startade sist sedan han bytt motor inför Rysslands GP, men lyckades ta sig igenom fältet och fick sedan lite extra hjälp av att teamet tog rätt beslut när regnet började falla över Sotji.
– Det var väldigt halt när regnet kom och vi lyckades ta rätt beslut i rätt tid. Det är väldigt bra att gå från sista plats till pallen, säger Verstappen när han intervjuas efter loppet.

– För vår del var det lite tur att regnet kom, det hjälpte oss att ta sista steget.
Andra saker att ta med sig från Rysslands GP 2021 är att Kimi Räikkönen slutade åtta i sin comeback efter covid-19. Att George Russell återigen tog VM-poäng till Williams och att McLaren den här gången var besvikna trots att båda bilarna tog en plats bland de tio främsta.

Här är hela resultatlistan

Rysslands GP – perfekt för Verstappen

Det är lätt att känna att Lewis Hamilton var den stora vinnaren i Sotji, men för mig var det ändå Max Verstappen.

I och med att han bytte till sin fjärde motor har han nu tre motorer att välja mellan under de sju avslutande loppen den här säsongen. Hans tuffaste konkurrent Hamilton har fortfarande bara två motorer att byta mellan. Om britten väljer att ta sin fjärde motor så drabbas även han av en startbestraffning.

Det kan vara ett stort avbräck.
Nästa deltävling avgörs i Turkiet om två veckor och Lewis Hamilton har nu en VM-ledning på två poäng över Max Verstappen.

Här är hela VM-tabellen.

IndyCar – avslutning i Long Beach

Nu väntar vi på IndyCar. Start klockan 21.45 och Josef Newgarden har pole position före Scott Dixon. Felix Rosenqvist är bäste svensk på startplats fem, Marcus Ericsson var däremot besviken efter plats 17 kvalet. Alex Palou och Pat O´Ward slåss om titeln, de startar i femte respektive fjärde led.
Det skiljer 35 poäng till Palous fördel inför finalen på Long Beach och därmed räcker det med en elfteplats för att Alex Palou ska säkra titeln. Om O´Ward vinner och Palou är tia vinner Palou titeln med en poäng. Om de slutar på samma poäng avgör antalet andraplatser till Palous fördel.

I går presenterades ett par förare för 2022. Du läser om det här.

 

Hamilton: Inte vad man förväntar sig av en världsmästare

av Anna Andersson

Red Bull byter motor – vilket tvingar VM-ledaren Max Verstappen att starta sist i Ryssland Grand Prix 2021.
Men ökar chansen för en VM-titel.
– Vi ökar tillförlitligheten och prestandan, samtidigt som vi minskar vikten, förklarar Hondas Toyoharu Tanabe.

Ryssland Grand Prix 2021
Första pole position för Norris (TT)

VM-ledaren Max Verstappen körde bara ett par varv under kvalet. Han behövde inte köra mer – för oavsett vad han gör får han starta i sist. Anledningen är att han har bytt motor och har en bestraffning med sig från Monza.
Red Bull väljer att göra bytet nu för att kunna utmana Mercedes framöver.
– Det fanns flera anledningar till det, säger Hondas Toyoharu Tanabe till motorsport-total.
Han påpekar att tillförlitligheten är bättre och motortillverkaren räknar med att Verstappen kan köra motorn resten av säsongen. Dessutom väger den nya motorn mindre.
– Vårt tidigare aggregat var tyngre än vad reglerna föreskrev och nu har vi försökt att nå minivikten, säger Tanabe.
– Vikten har stor betydelse för bilens prestanda.
Därför väljer Red Bull att låta VM-ledaren starta sist i morgondagens race.
De förare som har fått bestraffningar för att ha bytt motorelement  i Ryssland Grand Prix är Verstappen, Charles Leclerc, Ferrari och även Nicholas Latifi, Williams.

– Jag hoppas att vi kan ta några poäng, säger Verstappen som startar sist till ORF.

– Känslan i bilen är bra och de ändringar som vi har gjort känns också bra.

Svåra förutsättningar inför Ryssland Grand Prix 2021

Det var svåra förutsättningar under kvalet till Ryssland Grand Prix 2021, även om det regnet hade slutat falla över banan så var det blött och förarna kunde inte köra på torrdäck förrän i slutet av Q3.

Ryssland Grand Prix 2021
Kan Russell överraska? (TT)

Väl där blev det en spännande avslutning med tre mycket unga förare i topp tre. Lando Norris lyckades ta pole position i sin McLaren, före Carlos Sainz, Ferrari och George Russell, Williams.
Det var ännu en stor vinst för McLaren som vann dubbelt på Monza för två veckor senast och nu har pole position.
– Det är fantastisk, jag vet inte vad jag ska säga, säger Norris efter sin första pole position.

Det är också McLarens första pole sedan 2012.
– Det var riktigt tufft, det var skakigt och varvet innan var jag väl två sekunder långsammare och jag var inte helt säker på att jag skulle klara det. Men jag tog lite risker och det betalade sig.
Dock har pole position inte varit någon större fördel i Sotji, där det är väldigt långt till den andra kurvan som är den första bromspunkten och hittills har position tre varit den bästa startpositionen i Sotji.
Där står George Russell.
– Det är helt galet, det är andra gången jag är trea på ett par tävlingshelger. Det fanns bara en torr linje där ute.
– Jag ser verkligen fram emot detta, jag tycker att vi ska gå för pallen igen. Den pace vi hade i går när bilen var fulltankad var den bästa vi har haft i år. Det finns ingenting att förlora här.

McLaren, i pole position och Ferrari, i andra startruta, fajtas om tredjeplatsen i VM. Det tillför ytterligare spänning inför morgondagens lopp.

Hamilton självkritisk efter den tunga missen

Mercedes lyckades däremot inte alls i kvalet till Ryssland Grand Prix, eftersom Lewis Hamilton var i muren i depån och kom i tidsnöd, snurrade ute på banan och tog bara fjärde plats i kvalet.

– Det är inte vad man väntar sig av en världsmästare, säger Hamilton till Sky.

– Jag är otroligt besviken.

Han är tydligt besviken och fortsätter:

– Just nu känns det fruktansvärt.

Frågan är om det är för illa egentligen. Även om han startar på  den smutsiga sidan bakom Sainz kan han ligga fint i en slipstream in i kurvan två och kan mycket väl leda ut på det första varvet.

Det blir en spännande start på morgondagens race. Klockan 14.00, missa inte det.
Här är startuppställningen.

Det var flera förare som var frustrerade efter kvalet. Sergio Perez som bara var nia i sin Red Bull, Hamiltons miss kostade Valtteri Bottas en bättre avslutning på kvalet och Sebastian Vettel som var 52 tusendelar från Q3. Även Pierre Gasly, AlphaTauri,  var irriterad efteråt, han tog startposition 12.

Daniel Ricciardo, McLaren, var inte heller helt nöjd, han riskerar en bestraffning efter en incident med Lance Stroll, Aston Martin, i Q1.

IndyCar

Romain Grosjean stannar i IndyCar, men byter team. Han är klar för Andretti Autosport och ska köra hela säsongen 2022, även ovalracen.
Den tidigare F1-föraren har skrivit under ett kontrakt som gäller i flera år och ska köra bil nummer 28, den som tidigare har körts av Ryan Hunter-Reay.
Han blir teamkollega med Colton Herta, Alexander Rossi och en fjärde förare som inte är bekräftad.
Även Calum Illot ska köra i mästerskapet 2022. Han ska köra bil nummer 77 för Juncos Hollinger Racing under nästa säsong.
IndyCar kör sin säsongsavslutning i helgen. Här hittar du tider, samt Marcus Ericssons och Felix Rosenqvists tankar inför helgen.

Regn i Ryssland – skjuts kvalet upp?

av Anna Andersson

Den tredje träningen inför Rysslands GP är inställd.

På grund av oväder.

Det finns en risk att även kvalet drabbas av regnet och skjuts upp.

 

Blir det lika illa som i Belgien? (TT)

Himlen öppnade sig över racerbanan i ryska Sotji, regn, åska och blixtar gjorde det omöjligt att genomföra den tredje träningen inför Rysslands GP i Formel 1.

– Vi har modifierat det officiella  programmet för att kunna garantera säkerheten, förklarar Formel 1.

Målsättningen är att starta kvalet klockan 15.00 lokaltid, 14.00 svensk tid, men det kan hända att kvalet skjuts upp. Förseningarna drabbar även supportklasser som Formel 3  och Formel  2.

– Målet är att kunna genomföra alla pass under dagen och sedan får vi se hur väderförhållandena ser ut, säger tävlingsledare Michael Masi i en kommentar  till motorsport-total.

– Enligt väderprognosen ska det regna fram till klockan 13.30 eller 14.00 lokal tid, därefter ska det bli något bättre.

Kval under söndagen?

Enligt tävlingsledaren finns möjlighet att skjuta upp kvalet ett par timmar under lördagen:

– Ljuset avgör, säger Masi.

– Solen går ner klockan 18.15, då är det stopp. Under de väderförhållanden som råder nu blir sikten dock sämre betydligt tidigare.

Det betyder att kvalet kan köras fram till klockan 17.15  i dag lördag och om det inte går kan kvalet skjutas upp till morgondagen. Skulle det regna för mycket för ett kval under söndagen kan startuppställningen bli resultatet av den andra träningen.

Det skulle betyda att Valtteri Bottas får pole position, före Mercedeskollegan Lewis Hamilton och med Pierre Gasly, AlphaTauri, på plats tre.

Max Verstappen, Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari, har både bytt motor och kommer att starta från sista led. Hemligheten bakom Verstappens starka höst läser du här.

Under deltävlingen i Belgien tidigare år körde bilarna kvalet, men det avbröts när Lando Norris  kraschade sin McLaren. Under söndagen var förhållandena ännu sämre och det blev inget riktigt race, utan ett par varv bakom säkerhetsbilen och halva poäng delades ut.

 

 

 

Chefen avslöjar: Hemligheten bakom Red Bulls succé

av Anna Andersson

Red Bull har gjort ett sent batteribyte – och nyttjat ett kryphål i reglementet.
Det är hemligheten bakom Max Verstappens starka höst.
– Det slutliga målet är att slå Mercedes och vinna mästerskapet innan vi lämnar F1, säger Hondas Yasuaki Asaki.

Red BullEgentligen är det förbjudet att uppdatera motorns prestanda under säsongen, men Red Bull och motortillverkaren Honda gör allt för att säkra årets två VM-titlar och har använt sig av ett kryphål.
Efter som det bara är tillåtet att använda sig av en ny specifikation av hybridbatteriet under en säsong, inledde de tävlingsåret med fjolårets version. Till omstarten i Belgiens uppdaterades batteriet och sedan dess har Verstappen vunnit två deltävlingar och varit tvåa i The F1 Sprint.

Red Bull använder samma kryphål som Ferrari

Under det tredje loppet på Monza hade han chansen till en pallplats, men kolliderade med Lewis Hamilton. Inför helgens deltävling i Ryssland har han återigen övertaget i mästerskapet.
– För att uppnå vårt mål insåg vi att det var nödvändigt att förbättra motornsprestanda, säger Yasuaki Asaki, utvecklingschef för Hondas motorer, enligt Motorsport-magazin.
– Utvecklingen av batteriet har pågått under flera år och målet har varit att göra den effektivare, samtidigt som vi minskar vikten.

Precis just det ska Honda ha lyckats med när man framställt det nya batteriet. Det är effektivare, har en bättre prestanda och väger mindre. Det förbättrar inte bara motorns prestanda utan gör det också enklare att fördela vikten i bilen.
Red Bull har använt sig av samma kryphål som Ferrari använder sig av när Charles Leclerc nu får en ny motor i Ryssland. Det italienska teamet har hittills använt sig av många komponenter från fjolåret och kan därför leverera en rejäl motoruppdatering till säsongens avslutande tredjedel.
– Det kommer att betyda att vi tar ett stor steg till avslutningen av säsongen, sa Ferraris teamchef Mattia Binotto i samband med Belgiens GP i augusti.

Jämt mellan Mercedes och Red Bull

Red Bull
Verstappen i VM-ledning

Inför helgens deltävling i Ryssland återstår åtta Grand Prix av årets säsong och Max Verstappen har ett litet övertag på Mercedes Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln. Helgens tävling avgörs i Sotji, på en bana där Mercedes har vunnit samtliga lopp sedan debuten 2014 och Max Verstappen har bytt till till säsongens fjärde motor – vilket leder till att han behöver starta helgens GP från sista led.
– Den bestraffning vi har är inte perfekt, men vi har inte förlorat någonting på förhand. Så ser jag på det. Det är många lopp kvar i årets VM och det är oerhört jämnt, säger Verstappen.
– Vi ska göra det bästa vi kan av den här helgen och jobba med det paketet vi har.

Red Bull anser att Sotji är det bästa alternativt för motorbyte.

– Mercedes är väldigt starka här. Säg att vi kvalar in som trea som bäst, med bestraffningen från Monza är det plats sex. Byter vi en del är det tio platser ner, vilket är plats 16, men om vi startar 16:e eller 20:e spelar verkligen ingen roill. Därför bytte vi, säger Helmut Marko, Red Bull, till motorsporttotal.

Fakta inför helgens lopp hittar du här.

Annas motor – veckans snackisar 25 september 2021

Pole position

Mercedes
Sju gånger har Formel 1 tävlat i ryska Sotji. Mercedes har vunnit vid samtliga tillfällen. Världsmästarteamet är stora favoriter, men se upp. Det är risk för regn under både kval och söndagens GP-lopp.

2) Honda
Den stora snackisen kommer från motoGP-testet i Misano där Honda presenteras en ny revolutionerande mc för 2022.
– Konceptet är helt annorlunda, det var verkligen intressant att köra den på banan för första gången, säger den flerfaldige mästaren Marc Marquez.

3) Johan Kristoffersson
I den femte deltävlingen av VM i rallycross tog den regerande mästaren sin första seger, men i toppen är det fortfarandedubbelt Hansen. Timmy Hansen, leder 17 poäng före Kevin Hansen medan trean Kristoffersson är tre poäng efter andraplatsen.

Linus Lundqvist

4) Linus Lundqvist

Han säkrade en pallplats i IndyLights vilket ger honom ett test för IndyCar i Indianapolis den 29 oktober. Viket team han ska testa för är inte klart än.

5) Marcus Ericsson
Han fortsätter att leverera resultat bland de tio främsta och har chansen på fjärdeplatsen i IndyCar, kollegan Scott Dixon är bara 15 poäng före svensken inför helgens final. i toppen av mästerskapet fajtas Alex Palu och  Pat O´Ward.

6) Martin Whitmarsh

Han var teamchef när McLaren vann sin senaste VM-titel i Formel 1 2008 och lämnade stallet 2014. Nu gör britten comeback inom F1, med en ledande roll hos Aston Martin Performance Technologies.
– Lawrence Stroll har som målsättning att vinna VM i Formel 1 och jag hade inte hoppat på det här uppdraget om jag inte hade trott att det var möjligt, säger han.

7) Valtteri Bottas

F1-stjärnan är klar för Race of Champions som avgörs i Piteå i februari 2022.

PG Andersson (Tony Welam)

8) PG Andersson

Han leder rally-SM med sex poäng före Mattias Adielsson när finalen avgörs i Skillingaryd under dagen.

9) Sebastian Vettel
Den fyrfaldige världsmästaren stannar i F1, hos Aston Martin, 2022. Han bildar fortsatt förarduo med Lance Stroll. Även Haas har förlängt med duon Schumacher/Mazepin.

10) Esapekka Lappi
Det ryktas om att han ska köra dela den tredje Toyotan med Sebasien Ogier i WRC kommande säsong.

Motorstopp

Tom Sykes
BMW:s förare har lämnat sjukhuset efter olyckan i Superbike. Han har drabbats av en svår hjärnskakning och missar tävlingen i Jerez nästa helg.

Verstappen: ”Så många hycklare”

av Anna Andersson

Ordkriget mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton fortsätter inför Ryssland Grand Prix.
– Det finns så många hycklare i den här världen, konstaterar Max Verstappen.

Rysslands Grand Prix
Det har snart passerat två veckor sedan Max Verstappen och Lewis Hamilton kolliderade på Monza.
Men fajten mellan dem båda är långt ifrån över.
Nu är de på plats i Ryssland för nästa Grand Prix och även om de inte möttes på presskonferensen är ordkriget fortfarande ett faktum. Båda två hugger mot varandra, så fort de får chansen.
– Jag är mycket mer avslappnad i VM-kampen nu än första gången, då var jag fortfarande väldigt ung och visste inte riktigt hur jag skulle hantera trycket. Det var en annan situation, säger 36-årige världsmästaren.
Han skickar en passning till Verstappen som är 24 år och aldrig tidigare varit med om en VM-fajt. Själv slogs han om sin första titel år 2007 och har sedan dess vunnit sju mästerskap.

Allt kan vara över på en sekund

Britten har fått hård kritik av Red Bull efter tävlingen på Monza, Italien. Motorsportkonsult Helmut Marko menade att det var väldigt märkvärdigt att Hamilton klagade på smärtor i nacken efter loppet och pratade om att besöka en specialist, men flög till New York för att medverka på en större gala.
– Jag lyssnar inte på vad folk säger. Det är klart att du inte mår så jättebra om du får en bil på ditt huvud. Jag jobbade hårt med min sjukgymnast efter loppet och under flyget, jag var även och undersökte mig dagen efter, säger han under presskonferensen.
– Vi har arbetat med det hela veckan. Jag sa aldrig att jag dör, även om jag är väl medveten om att allt kan vara över under bråkdelen av en sekund. Jag är glad över att jag klarade mig utan större skador.

Ryssland Grand Prix
Kollisionen i Italien (TT)

Gala i New York inför Ryssland Grand Prix

Samtidigt som Hamilton har kritiserats för att han flög till USA förra veckan har Verstappen fått kritik för att han lämnade bilen utan att se hur det var med Hamilton.
Den kritiken förstår Verstappen inte alls.
– Det finns så många hycklare i världen. Jag klev ur och såg att han försökte backa. Han drog i ratten för att komma loss. Han mådde bra, säger Verstappen.

– Och när han kan flyga till USA för att besöka en gala så kan han inte må så dåligt direkt.

 

Lämnar segern till Lewis

Under gårdagens presskonferens bekräftade Valtteri Bottas att han nu kör för Lewis Hamilton.
– Det finns tillfällen när vi måste arbeta som ett team och jag måste ta en för laget, säger Bottas.
Han antyder där att hann skulle lämna över en seger till Hamilton. Något som han gjort i Ryssland tidigare. År 2018.
– Ja det skulle jag göra. Vi är här som ett team och måste säkerställa att vi vinner båda titlarna, inte bara märkes-VM utan även förar-VM och Lewis har bäst chans av oss två.
Även Red Bulls Sergio Perez är tydlig med vilken roll han har.

Han ska stötta Verstappen.
– Max kör för VM och som teamkompis kommer jag att stötta honom. Samtidigt kör vi för konstruktörstiteln och teamet gör allt för att stötta oss båda, säger han till motorsporttotal.com

– Vi måste se hur tävlingshelgerna utvecklar sig, men en sak är klar. Teamet har som mål att vinna konstruktörs-VM och att Max vinner förar-VM.

Snabba nyheter från Ryssland Grand Prix

Haas har förlängt kontrakten med Mick Schumacher och Nikita Mazepin. Räkna med ännu ett år av trubbel och sura miner. Därmed är det bara Alfa Romeo som har en plats kvar och hetaste tipset just nu är kinesen Guanyu Zhou.

I helgen är Alfa Romeos Kimi Räikkönen tillbaka efter sjukdom. Han testades positivt för COVID-19 och har stått över två tävlingar. Finländaren erkände under presskonferensen inför Ryssland Grand Prix att han inte såg hela tävlingen på Monza.

Under träningarna visade Mercedes återigen på fart i Sotji. Valtteri Bottas var snabbast under båda passen, Lewis Hamilton var tvåa på det andra (resultatet finnns här). Max Verstappen och Red Bull har däremot bestämt sig för att byta till säsongens fjärde motor, vilket gör att VM-ledaren startar från sista led.

– Vi har vägt in alla omständigheter, vädret i morgon och vi har kommit fram till att det bästa är om vi gör det här, förklarar Verstappen för motorsport-total.com.

Konsult Helmut Marko är ännu tydligare:

– Mercedes är väldigt starka här. Säg att vi kvalar in som trea som bäst, med bestraffningen från Monza är det plats sex. Byter vi en del är det tio platser ner, vilket är plats 16, men om vi startar 16:e eller  20:e spelar verkligen ingen roill. Därför bytte vi.

Även Ferraris Charles Leclerc har en ny, uppdaterad motor och startar längst bak. Mer om det i gårdagens inlägg.
Vill du ha en guide inför helgen?
Den hittar du här.
Tider och väderprognos, däck hittar du här.
Snacket inför helgens avslutning av IndyCar, där jag har haft kontakt med båda svenskarna, hittar du här.

Sedan har Viaplay förlängt sändningsrättigheterna för IndyCar fram till och  med 2024.

Trevlig fredag!

Ericsson: Åker dit för att vinna finalen

av Anna Andersson

Vi ska snacka Formel 1 och Ryssland GP 2021 – men först helgens svenskar i IndyCar.

Nu avslutar IndyCar säsongen.
Marcus Ericsson vet vad han vill.
– Jag åker dit för att vinna.

 Ryssland GP 2021
Marcus Ericsson vill avsluta med årets tredje seger (TT)

Svensken ligger femma i mästerskapet, men har häng på kollegan Scott Dixon som är fyra inför säsongsfinalen på Long Beach.
– Det känns spännande att komma dit, det är en stadsbana och det är på stadsbanor som jag har vunnit minna tv race i år, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.
– Jag åker dit för att vinna och jag tror att jag har goda chanser eftersom Ganassis bil har varit extremt bra på just stadsbanor i år. Jag är riktigt taggad.

Det är två år sedan mästerskapet körde på den klassiska banan och enligt Ericsson är det en av säsongens höjdpunkter.
– Det är häftigt att finalen går där och jag är väldigt laddad. Jag är bara 15 poäng efter Dixon så även om jag inte kan vinna mästerskapet längre så kan jag klättra en placering till. Det är min målsättning, vid sidan av att gå för en seger.

Spännande titelfajt i IndyCar

För Felix Rosenqvist handlar det om att få en bra avslutning på en mycket seg säsong. Hans första år hos McLaren har varit tungt.

– Det ska bli kul att komma tillbaka till Long Beach, en stadsbana som jag verkligen tycker om, säger Felix Rosenqvist.

– Vi kunde tyvärr inte tävla där i fjol på grund av pandemin, men det är ett ställe som verkligen har en historisk plats i INDYCAR. Banan bjuder in till hård attack med relativt breda ingångar i många av svängarna, vilket jag lärde mig den hårda vägen 2019, och det gäller att vara väldigt proaktiv eftersom asfalten hela tiden utvecklas för varje varv i takt med att mer gummi läggs ner.

I toppen av mästerskapet slåss Ericssons kollega Alex Palou mot Felix Rosenqvists teamkompis Pat O´Ward och det skiljer 35 poäng. Därmed räcker det med en elfteplats för att Alex Palou ska säkra titeln, men det är jämnt. Om O´Ward vinner och Palou är tia vinner Palou titeln med en poäng. Om de slutar på samma poäng avgör antalet andraplatser till Palous fördel.

– Pato och jag har en väldigt bra relation, och det är klart att jag kommer hjälpa honom i helgen om jag får möjlighet, avslutar Felix Rosenqvist.

– Vi hade en snabb bil i Detroit, en bana som liknar Long Beach, och jag hoppas att vi kan bära med oss det hit. Jag har egentligen två mål den här helgen. För det första vill jag göra vad jag kan för teamet och Pato, och sedan vill jag verkligen avsluta med en positiv känsla kring min egen körning.
Spännande med andra ord.
Vill du ha ännu mer uppsnack? Lyssna på Indypodden där oraklet Jacob Fredriksson ger oss allt värt att veta om Indycar och lite till.

Tiderna som gäller:

Fredag 24 september
Fri träning 1: 00.00-00.45

Lördag 25 september
Fri träning 2: 18.00-18.45
Kval: 21.05-22.20

Söndag 26 september
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 21.45

Det sänds på Viaplay

Senaste snacket inför Ryssland GP 2021

Ryssland GP 2021
Ny motor ger sista startled (TT)

Räkna inte bort Ferrari framöver. Charles Leclerc får uppdaterad motor till Ryssland GP 2021. Det är en motor som ska leverera en betydligt bättre prestanda och ungefär tio hästkrafter mer än tidigare.
Anledningen till att Ferrari kan uppdatera motorn, trots att det inte är tillåtet att uppdatera motorn under säsong, är att teamet kört med många komponenter från fjolåret.
Reglementet säger att det får göras en uppdatering per säsong. Ferrari gör sin nu.
– Det är för att vi ska skaffa oss erfarenheter till nästa år, meddelar Ferrari.

Stalelt meddelar att Leclerc får den första motorn för att han har akut behov samt för att man inte vill byta motor på båda förarna samma helg och därmed se till att båda två startar längst bak. Kollegan Carlos Sainz kommer att få sin nya motor under hösten, när är dock inte klart än.
Ferrari har en tuff fajt med McLaren om plats tre i mästerskapet. Det skiljer 13,5 poäng till McLarens fördel och motorn är tänkt att ge det italienska teamet en extra skjuts under avslutningen av säsongen.

Nyheter i kalendern

Monaco GP kommer 2022 att genomföras över tre dagar. Inte fyra som brukligt.
– Det blir fredag, lördag och söndag, istället för torsdag, ledigt, lördag och söndag. Den ändringen introduceras nästa år, säger F1:s VD Stefano Domenicali till CNN.
En preliminär kalender presenterades i veckan och den slutgiltiga ska presenteras den 15 oktober när FIA:s världsråd möts.

Ryssland GP 2021
Bottas seger 2017 (TT)

Nu väntar Ryssland GP 2021. Banan  är rätt platt och det är svårt att köra om vilket leder till att starten är avgörande.

Samtidigt är det inte givet att pole position ger bäst möjligheter. Det är rätt långt till den första riktiga inbromsningen eftersom den första kurvan är inte någon riktig kurva. Det är först i kurva två som förarna bromsar ner vilket ger föraren som startar från ruta tre bra möjligheter att ta ledningen. Han kan ligga bakom i vinddraget och ta chansen på segern, för är man väl förbi är det svårt att köra om.
– Man måste vara 1,4 eller 1,5 sekunder snabbare än killen framför för att köra om, sa Lewis Hamilton för något år sedan.

Mercedes har vunnit samtliga lopp i Sotji, men teamet har å andra sidan aldrig varit lika hotat som det är i år. Mer info om helgen i Ryssland hittar du i tidigare inlägg. Här finns alla tider, däck och en väderprognos.
Här hittar du guiden med statistik och fakta. Du kan också  läsa om att Verstappen kan drabbas av ytterligare en bestraffning.

Tack för att du tar dig tid.

I morgon är det fokus F1 igen.

Ny bestraffning för Verstappen?

av Anna Andersson

Red Bull funderar över att låta Max Verstappen starta sist i Rysslands GP i Formel 1.
Teamet spelar med ett motorbyte i Sotji.
– Vi avvaktar kvalet och väderförhållandena, sedan tar vi ett beslut, säger Red Bulls Helmut Marko.

Rysslands GP i Formel 1
Max Verstappen har tre platsers nedflyttning. Byter ha även motor? (TT)

Max Verstappen behöver göra ytterligare ett motorbyte under de återstående åtta VM-deltävlingarna. Ett sådant byte ger honom automatiskt en bestraffning och tvingar honom att starta sist i söndagens GP.
Red Bull överväger att göra det bytet redan i Ryssland – anledningen är att det är en bana där Mercedes är obesegrade och Verstappen efter kollisionen på Monza redan har en bestraffning på tre platser i starten.
– Vi får se hur det är, hur vår fart ser ut i förhållande till Mercedes och därefter lägger vi upp strategin, säger Red Bulls konsult Helmut Marko till tyska RTL.
– På grund av den skadan som Max bil drabbades av på Silverstone kommer vi att behöva göra ett motorbyte under den närmsta tiden. Det måste inte vara i Sotji. Vi avvaktar kvalet och väderförhållandena, sedan tar vi ett beslut.

Sju segrar för Mercedes i Rysslands GP i Formel 1

Därmed antyder han att det handlar om hur farten ser ut jämfört med konkurrenterna. Anser teamet att det går att köra om och Verstappen kan starta längst bak och ändå ta sig upp genom fältet till en pallplats gör man bytet nu för att ha den fjärde motorn inne i leken och inte behöva göra fler byten.

Även om Sotji är en bana där Mercedes av tradition är starka har Verstappen visat att det går att köra om, 2018 bytte han motor i Ryssland. Han startade sist, men var femma i mål. I fjol var han tvåa. Notera att det är stor risk för regn under söndagen vilket också kan påverka möjligheterna att ta sig  genom fälltet.
– Vi har kommit tillbaka starkt den här säsongen och kan konkurrera om pallplatser på i stort sett alla banor, säger Marko.
Mercedes har vunnit samtliga lopp som genomförts i Sotji, Lewis Hamilton har fyra segrar och Valtteri Bottas som vann i fjol har två i Ryssland GP i Formel 1.

Bottas som i går blev klar för Race of Champions i Piteå 2022. Läs mer om det här.

Rysslands GP i Formel 1
Mazepin (TT)

För övrigt har  det alltid funnits en rysk förare i startfältet under Rysslands GP i Formel 1. Tidigare har det varit Daniil Kvyatt och Sergej Sirotkin. I år är det Nikita Mazepin, Haas.

När de gäller de nuvarande deltävlignarna i VM har jag för mig att det, vid sidan av Rysslands GP, bara är Storbritannien GP som kan stoltsera med att alltid ha haft en inhemsk förare i startfältet vid varje GP.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Som flera av er har påpekat var det svenska förare vid varje GP som avgjordes i Sverige.

Guide till Ryssland GP i Formel 1 2021

Sotji International Street Circuit

Tider och väderprognos.

Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster

Avstånd till första kurvan: 844 m
Kurvor under 100 km/tim: 2( T2, T18)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T6, T11, T12)

Däckval 2021: C3. C4 och C5. Läs mer här.
Debut: 2014: Lewis Hamilton vann från pole position.
Slitage: Däck – lågt. Bromsar – högt.
Bromszoner: 10 (2 hårda)
Genomsnittshastighet: 191 km.
Maxhastighet: 320 km/tim (utan DRS)

Vinnande strategi 2020 : 1 depåstopp ( den strategin var också vanligast)
Depåstopp i det senaste loppet: 24.
Säkerhetsbil: Den har varit ute under två av de fyra lopp som körts, totalt tre gånger.

Segrar från pole position: 2.
Seger från lägsta startposition: 3, Valtteri Bottas, 2017 och 2020.
Omkörnignar per race:
2020: 24
2019: 29
2018: 31
2017: 1
2016: 27

Statistik Ryssland GP

Topp 8 i kvalet 2020
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sergio Perez, Racing Point
5. Daniel Ricciardo, Renault
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Esteban Ocon, Renault
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:31.304 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2020: 1:31.304 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:31.628 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:33.194 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare med flest pole positions:
Lewis Hamilton (2)
Nico Rosberg (2)
Charles Leclerc (1)
Sebastian Vettel (1)
Valtteri Bottas (1)

Rysslands GP i Formel 1
Valtteri Bottas andra seger 2020 (TT)

Topp 8 i Rysslands GP 2020:
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sergio Perez, Racing Point
5. Daniel Ricciardo, Renault
6. Charles Leclerc, Ferrari
7. Esteban Ocon, Renault
8. Daniil Kvyat, AlphaTauri

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:35.761 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2020: 1:37.030 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:35.761 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:35.861 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:36.844 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes)
Senaste vinnarna:
2020 Valtteri Bottas Mercedes
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
Förare med flest vinster:
Lewis Hamilton (4)
Valtteri Bottas (2)
Nico Rosberg (1)

Bottas till Piteå och raceweek – igen

av Anna Andersson
Valtteri Bottas tävlar i Race of Champions
Bottas klar för tävlingen i Piteå (TT)

Valtteri Bottas tävlar i Race of Champions.
I Sverige.
I februari möter han bland annat Sebastien Ogier på isen utanför Piteå.

Finländaren har inte deltagit i Race of Champions tidigare, men han trivs på snö och is.
– Jag har tävlat i Arctic Rally några gånger så förhoppningsvis hjälper den erfarenheten till. Vi strävar efter att slå det tuffa motståndet, särskilt våra nordiska grannar från Sverige och Norge, så att vi att ge Finlands ännu fler vinster både i individuella ROC och ROC Nations Cup, säger Valtteri Bottas.

Valtteri Bottas tävlar i Race of Champions

När det nu är klart att Valtteri Bottas tävlar i Race of Champions har evenemanget fått den första F1-stjärnam till 2022. Tidigare har bland annat Sebastian Vettel och Mick Schumacher ställt upp i Race of Champiopns.
– Efter att jag har sett evenemanget på TV i många år ser jag verkligen fram emot att äntligen få tävla i Race Of Champions. Att årets evenemang dessutom kommer att köras på snö och is gör det ännu mer spännande, säger Valtteri Bottas.
Tävlingen avgörs den 5-6 februari 2022.

Martin Whitmarsh till Aston Martin

Martin Whitmarsh är tillbaka i Formel 1. Han var tidigare teamchef för McLaren, nu tar han en ledande roll hos Aston Martin Performance Technologies.
– Bland hans uppgifter ingår det att skapa en struktur som gör att Aston Martin vinner VM inom fyra, fem år och under samma tidsram skapa ett företag som omsätter en miljard brittiska pund, säger Aston Martins ägare Lawrence Stroll.
Whitmarsh arbetade hos McLaren från 1994 till 2014. 2008, samma år som Lewis Hamilton vann VM med teamet, tog han över rollen som teamchef efter Ron Dennis.
– Lawrence har som målsättning att vinna VM i Formel 1 och jag hade inte hoppat på det här uppdraget om jag inte hade trott att det var möjligt, säger den tidigare teamchefen.

I gårdagens inlägg skrev jag om det nya förslaget, med två mästerskap under en säsong. Du läser det här.

Rysslands GP – det är raceweek

Nu är det dags att titta mot Ryssland GP, en tävling som Mercedes brukar dominera, men då har å andra sidan inte Red Bull varit lika konkurrenskraftiga som teamet är  i år. Nu leder Max Verstappen VM knappt före Mercedes Lewis Hamilton, men Verstappen har en bestraffning och flyttas tillbaka tre platser i starten. Det spekuleras i om han kommer att byta  motor i helgen och starta racet längst bak redan den här helgen.

VM-tabellen finns här.

Tider för Rysslands GP

26.9 Fredag:
Träning 1 kl 10.30
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Rysslands GP kl 14.00

Däckvalen till Rysslands GP 2021

För första gången sedan Österrikes GP ska F1 nu köra med de tre mjukaste gummiblandningarna. Det är samma gummiblandning som användens på banan förra året, i en tävling som hölls vid ungefär samma tidpunkt på året. Banan i den tidigare OS-staden används inte speciellt ofta och det brukar vara ganska halt under fredagen. Banan förändras därför väldigt mycket från fredagen till söndagen eftersom det körs mycket på den under helgen. Det tävlas i Formel 1, Formel 2 och Formel 3.

Bilarna kör ofta med medium downforce och det handlar ofta om ett depåstopp. I fjol körde både ettan och tvåan med kombinationen medium/hard.
– Under åren har vi sett många olika strategier i Ryssland, där det är flera olika gummiblandningar som förarna har valt att starta på. I fjol fungerade det mjukaste däcket, C5 bättre än förväntat och det var inget större slitage, säger Pirellis Mario Isola.

– Tidigare år är det några som har testat att göra ett tidigt depåstopp, gå för de hårda däcken och köra dem ända in i mål, men förra året hade asfalten mognat så pass att det inte var möjligt. Med tanke på att det är flera klasser som kör i helgen och banan har utvecklats bör fästet bli bättre i år.

Vädret till Rysslands GP

Enligt väderprognosen ska det vara milda temperaturer, kring 20 grader under hela helgen, men det är också risk för regn. Samtliga dagar.
Under kvalet är risken för regn över 90 % och under racet är det mellan 70% och 75 % risk för regn.

I morgon är det onsdag. Det ger dig statistik och fakta inför helgen – och de senaste nyheterna så klart.
Under torsdagen planerar jag att lägga uppsnacket inför avslutningen av IndyCar som avgörs i helgen.

Tack för att du tittade in.

 

Sida 102 av 390