Marcus Ericsson: Är i toppen för att stanna

av Anna Andersson

Marcus Ericsson håller en femteplats i IndyCar.
Men han är inte nöjd.
– Jag är i topp fem för att stanna. Nu är fokuserar jag på att ta poäng och jag vill uppåt.

Marcus Ericsson

När IndyCar startar om med en premiär i Nashville återstår sex lopp, en oval, två stadslopp och tre traditionella racerbanor. Ericsson, som tog sin första seger tidigare i sommar, kommer till omstarten med en bra känsla och förhoppningar om att avancera.
– Jag vill maxa varje race och ta de tre första loppen i augusti först. Därefter titta mer skarpt på mästerskapet i september. Det är många poäng kvar att slåss om, säger han till Sportbladet.
– En seger ger 50 poäng och du får poäng för att leda ett varv. Maxar du en helg är det 54 poäng. Är det någon som har två problemrace och nollar kan det hända mycket i sammandraget. Det gäller att vara topp tio varje helg och lägga in några segrar. Det ger bra betalt.

Marcus Ericsson jagar pallplats

Han är lite mindre än 100 poäng bakom teamkompisen och ledaren Alex Palou. Han har 35 upp till Josef Newgarden på plats fyra. Å andra sidan var Newgarden extremt stark under fjolårets avslutning och nära att hota Scott Dixon i kampen om titeln.
På tredjeplats återfinns den regerande mästaren och teamkompisen Scott Dixon.
– Här är man mer ett team inom teamet än i Formel 1. Det är stor konkurrens och teamägaren Chip säger alltid att vi får tävla mot varandra så länge vi inte kör i hop. Det är inget snack om stallorder.

Nu väntar stadsbanan Big Machine Music Grand Prix. Tävlingen debuterar i kalendern och avgörs på gatorna i centrala Nashville. Bansträckningen går över Korean Veterans Memorial Bridge och runt Nissan Stadium som är hemmaplan för Tennessee Titans i NFL.
– Det ska bli jättekul att komma till en bana som är ny i IndyCar och där inte mina konkurrenter reda kört 15-20 gånger, minst. Nu börjar alla på noll. När jag har kört banan i simulatorn känns det som om den är teknisk, hoppig och svår.

Positiv trend

Ericsson har haft en starkt uppåtgående trend. Han hade en tung inledning av säsongen, men sedan teamet gjort ett par ändringar i depåpersonalen har han förbättrat sina resultat och när han också kvalat bra har han varit med i kampen om segrar.
– Jag har alltid trott att ovaler varit min styrka och trodde att de första stora resultaten skulle komma där. Så är det inte. Tar man bort ovalracen är jag näst bäst i hela fältet, säger han.
– Nu känner jag mig stark och det gäller det att fortsätta på den inslagna vägen. Jag är inte nöjd med att bara vara med i toppen. Jag vill vinna.

Alla tider till helgens tävling i Nashville och en intervju med Felix Rosenqvist hittar du här.

En kalender äver hur säsongen avslutas finns här. 

Gårdagens blogg ägnades åt Valentino Rossi och lite F1-snack.

Valentino Rossi avslutar karriären

av Anna Andersson

42-årige Valentino Rossi lägger av.

En av racingen största avslutar karriären vid 42-års ålder.

– Han är mc-sportens gud, säger Maverick Vinales.

Valentino Rossi
Valentio Rossi, 42 (TT)

Italienaren Valetino Rossi körde sin första säsong i VM i roadracig redan 1996, ett år senare vann han överlägset VM i 125 cc. 1999 vann han VM i 250 cc och där efter avancerade han till den tyngsta klassen.

2001 vann han den sista VM-titeln i klassen 500 GP och 2002, 2003, 2004, 2005, 2008 och 2009 vann han VM i motoGP.

Han har vunnit 115 av de 423 GP-lopp ha har kört – och kommer alltså att avsluta säsongen 2021 med Petronas-Yamaha och försöka köra in ett bättre resultat än den 10:eplats han lyckats med på Mugello i år.

– Det har varit en lång och underbar tid och jag har varit med om många oförglömliga upplevelser, men inom sporten är det resultaten som räknas. Därför tror jag att detta är rätt steg att ta, säger Valetino Rossi som är 19:e man i årets VM.

Valentino Rossi en idol och  legendar

Till nästa säsong ska hans eget team VR 46 köra i motoGP, men trots ett erbjudande om att tävla där tackade han nej.

– Jag funderade på det. Det är en fascinerande tanke, men det finns flera anlendingar till att jag tackade nej. Med tanke på att det var för en säsong så överväger riskerna allt annat, säger Rossi.

Valentino Rossi
Doktorn lämnar motoGP. Här en bild från Mugello 2005 (TT)

Kollegorna hyllar Rossi och hans beslut. Maverick Vinales  körde med Rossi i Yamahas fabriksteam under fyra säsonger och de är vänner.

– Han är en idol och legend, säger Vinales i en kommentar.

– Han har varit min idol sedan jag var tre år gammal. Å ena sidan är detta tråkigt, men å andra sidan måste vi fundera över hur han har förändrat motoGP. Han inspirerar och motiverar mig. Han är MC-sportens Gud.

De flesta av dagens förare vad knappt lärt sig att prata när Valetino Rossi inledde sin karriär. Vissa var inte ens födda.

– Han vann två VM-tilar innan jag föddes, säger Fabio Quartararo som såg dagens ljus 1999.

– Jag såg honom när jag var barn och det var han som var anledningen till att jag ville bli mc-förare. Jag väntade i timmar för att få ta en bild med honom och trots det har jag också tävlat mot honom. Han är en av legendarerna inom vår sport och har haft en fantastisk karriär. Han är fortfarannde min idol.

Hur vill du hylla honom och vad minns du bäst från Valentio Rossis fantastiska karriär? Lägg en kommentar!

Formel 1 och IndyCar

IndyCar tävlar i helgen. Det är comeback efter sommaruppehållet. I  går publicerades en lång intervju med Felix Rosenqvist och alla tider att  hålla koll på i helgen. I morgon är det dags för ett snack med Marcus Ericsson. Du hittar det här eller i papperstidningen.

Formel 1 har inlett sitt uppehåll, men det finns ett par intressanta saker att ta med sig. Hade du trott att Carlos Sainz skulle hålla jämna steg med Charles Leclerc?

Spanjoren har tagit 83 poäng. Monegasken 80. I kvalet leder Leclerc med 8-3.

– Jag tycker att vi har VM:s bästa förarpar, säegr teamchef Mattia Binotto.

Vad tycker du?

Den stora snackisen just nu är Jac Villeneuves teori om att det är Lance Stroll som tar över efter Valtteri Bottas hos Mercedes 2022, medan Bottas går åt andra hållet. Han grundar det på vänskapen mellan Toto Wolff och pappa Lawrence Steoll och det faktum att Wolff äger aktier hos Aston Martin.

– Lawrence drömmer om att se sin son vinna och Toto behöver en plats för Valtteri, säger mästaren från 1997 till Libero Quotidiano.

Kanadensaren Villeneuve är övertygad om att Hamilton inte vill ha Russell som kollega. Men hur realistiskt är detta? Jag har svårt att se det, Stroll har en egen ambition med sitt team . Vad känner du?

Här kan du för övrigt se Mercedes debrief från Ungern GP:

Trevlig fredag!

 

 

Felix Rosenqvist inför Nashville: Banan är så mycket min stil

av Anna Andersson

Kraschen i Detroit kunde ha kostat honom livet.
Men Felix Rosenqvist kom tillbaka.
Efter semester i Europa är han nu redo att avsluta karriärens tuffaste säsong.
– Det har varit skönt att bara glömma racingen, säger han.

Felix Rosenqvist är redo (Arrow McLaren SP)

Hans första säsong hos Arrow McLaren SP har varit allt annat än enkel. Det har varit den tuffaste utmaningen under hela hans långa karriär.
– Den dagen det vänder har jag lärt mig otroligt mycket, säger han.
– När man väl är i det är det inte så kul. Jag vill slåss om segrar, men det blir inte bättre. Man måste bara vara i det, fokusera och jobba. Det hjälper inte att gnälla utan det enda jag kan göra är att kötta på.

Fått ut 60 procent

Han lämnade Chip Ganassi Racing för McLarens nya satsnig i IndyCar inför årets säsong. Det var ett modigt, men lågsiktigt byte och även om kollegan Pat O´Ward ligger tvåa i sammandraget har teamet haft svårt att få bilen att fungera optimalt.
– Jag kanske har fått ut 60 procent av dess kapacitet. När man hittar någon inställning som funkar går man mer åt det hållet, men det tar tid. Det är ju inte så att jag glömt hur man kör bil så att när vi väl hittar rätt kommer det att gå fort, säger han.

Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist med ny stil på bilen (Arrow McLaren SP)

– När jag har pratat med ingenjörerna har det varit tusen saker att ändra och det ena leder till det andra. Det är som en när polisen ska lösa ett brott. I början har du ingen aning, men sedan är det pusselbit för pusselbit och vissa bitar tar väldigt lång tid, medan andra faller på plats.
Sett till tabellen skiljer det mycket på dig och din kollega, går ni åt samma håll med er feedback?
– Ja, skillnaden är att han hanterar det bättre. Det gäller att hitta något som hjälper mig. Han har inte samma panik som vad jag har, men ser vi till de två senaste kvalen har han slagit bort dem för att bilen har varit för svårkörd. Blir den mer lätthanterlig kommer vi båda att dra nytta av det.

Felix Rosenqvist i Nashville

I helgen väntar Big Machine Music Grand Prix i Nashville. Den är premiär för stadsloppet som går på en provisorisk bana i centrala Nashville och det är en tekniskt svår och hoppig bana som väntar på förarna i Josef Newgardens hemstad.
– Banan är så mycket min stil som det går, det är mycket Formula E över den, den är snabb och teknisk. Det är min bästa bantyp och jag tror att jag har ett litet övertag eftersom jag har tävlat mycket i Formula E, säger Felix Rosenqvist.

I helgen ingår 27 bilar  i startfältet, vilket är det största antalet startande i mästerskapet sedan tävlingen på Long Beach 2013 ( Indy 500 exkluderat).
– Här gäller det att hantera lite körtid på banan, blir det rödflagg under träningen kommer vi till kvalet utan att ha kört speciellt mycket. På pappret är det här en riktigt bra chans, kanske min allra bästa, så vi kommer göra allt vi någonsin kan för att ta vara på den.  Det handlar om att improvisera under press. Jag brukar vara bra på det.

Tidsschema

Big Machine Music Grand Prix Nashville

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 11

Fredag 6 augusti
Fri träning 1: 22.10-23.25

Lördag 7 augusti
Fri träning 2: 19.00-19.45
Kval: 22.30-23.45

Söndag 8 augusti
Warm-up: 19.00-19.35
Race (80 varv): 23.30

Tiderna är de som gäller i Sverige.

Följ LIVE @ V Sport Motor/Viaplay

TIMING: INDYCAR App / racecontrol.indycar.com
STARTLISTA: Klicka här
BANAN: Layout och historik

Tabell IndyCar 2021 efter 10 av 16 deltävlingar:

1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 384 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 345 p.
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 328 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 315 p.
5: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 280 p.

25: Felix Rosenqvist (SWE), AMSP, 94 p.

 

Bloggen fokuserar nu på IndyCar i ett par dagar och i morgon blir det en intervju med Marcus Ericsson. Är du mer intresserad av Formel 1 så kan du kika på tidigare inlägg efter Ungern GP, där bland annat Ferrari och Charles Leclerc blev av med en motor i startkollisioen,  och nästa vecka blir det mer Formel 1 igen. De nyheter som dyker upp under helge kommer givetvis också att publiceras här.

Tack för att du tar dig tid och läsa och för ditt engagemang!

 

McLaren: 2024 ska vi slåss om titeln

av Anna Andersson

Om tre år ska McLaren vara med i kampen om en VM-titel.
– 2024 ska vi vara med och slåss om en VM-titel, säger McLarens VD Zak Brown.

McLaren fajtas i år med Ferrari om tredjeplatsen i VM, men efter den regeländring som kommer nästa år är ambitionen större än så.
– Vi är på en resa och när jag kom var vi nia. Sedan klättrade vi till sjätte plats, sedan till fjärde och därefter tredje, säger McLarens VD Zak Brown.
– Det blir tuffare ju närmare toppen du kommer och jag tror inte att det går att ta andraplatsen direkt och förstaplatsen där efter. Det vore häftigt, men jag tror inte att det kommer att hända.

McLaren
McLaren på frammarsch (TT)

McLaren vill bygga en egen vindtunnel i fabriken i Woking, just nu använder stallet den vindtunnel i Köln som Toyota använde under sin tid i F1.
– Vi kan inte ta igen den tid vi förlorat på en gång. Det kommer att ta ett par år att bygga klart vår vindtunnel, säger han.
– När vi går in i säsongen 2024 har vi inga ursäkter mer. Då skulle jag vilja att flera lag kan vara med och slåss om titeln och att vi är ett av dem.

Red Bull med snabbaste depåstoppet i år

1,88 sekunder. Så snabbt gick årets snabbaste depåstopp och efter Ungern GP kommer vi inte att se stopp inom den tidsramen det fler gånger.

Det kommer en ny regel i samband med Belgien GP. Mer om den läser du här.

Nio team har byggt testbilar till Pirelli inför 2022. Williams är det enda som inte har gjort det.
– Det hade varit perfekt att ha en testbil att köra och kunna lära sig av det. Men då hade vi behövt bry oss om delar redan tidigare och vi hade varken tid eller resurser att göra det. Det var ett beslut som vi tog för länge sedan och inte har kunnat ändra på, säger teamets Dave Robson till Motorsport – Total.com.

Från och med i morgon blir det fokus på IndyCar och helgens tävling i Nashville. Jag har pratat med både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Missa inte det!

Vill du redan nu ha tillbaka känslan? Läs Felix Rosenqvists intervju inför comebacken efter kraschen i Detroit. Du hittar den här.

Här hittar du det schema som återstår av säsongen.

 

Tunga nyheter för Ferrari

av Anna Andersson

Lance Stroll tog med sig Charles Leclerc av banan i Ungern GP.
Det kan få bli extremt dyrt för Ferrari.
Leclercs motor går inte att rädda vilket kan få stora ekonomiska konsekvenser för det italienska teamet.

Ferrari
Leclercs motor totalförstörd (TT)

När Stroll körde sin Aston Martin in i Leclercs Ferrari förstörde han inte bara söndagens lopp.
Även motorn skadades så svårt att den inte går att reparera.
– Det är ytterligare ett slag mot Ferrari och vår monegaskiske förare. Skadorna har inte bara ekonomiska konsekvenser utan även sportsliga konsekvenser, , skriver teamet i ett pressmeddelande.

– Teamet  måste med största sannolikhet sätta in en fjärde motor i Charles SF21 under en av de återstående tolv tävlingshelgerna, vilket leder till ett straff i startuppställningen.

Fjärde motorn för Ferrari

Redan i går påtalade stallchef Mattia Binottoi att Ferrari anser det team, vars förare döms för att ha orsakat en kollission också bör stå för kostnaderna.  Mer om det läser du här.
Kampen om tredjeplatsen i det ekonomiskt så viktiga märkes-VM är oerhört jämn. Det är ett tufft läge för Ferrari som just nu ligger på exakt samma poäng som McLaren och det skiljer många viktiga miljoner mellan plats tre och fyra.

Teamet tog in på McLaren i Ungern och tack vare Sebastian Vettels diskning tog Carlos Sainz en tredjeplats. Återigen fick spanjoren tredjeplatsen till skänks efter loppet och han har  bara fått stå på prispallen två av de fyra gånger han faktiskt tagit en plats i topp tre.

Russell kör Mercedes

Har ni också noterat detta?
Det var George Russell som testade Pirellis däck för Mercedes i dag.

Även Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och numera expert på Sky är tydlig med vad han tror kring Mercedes förarval:
– Jag tror att Bottas är borta. Som jag ser det är det rätt tydligt att han letar efter en ny förarplats, säger Michael Schumachers bror som körde F1 under tio år.
Även McLarens Lando Norris och Ferraris Charles Leclerc testade kommande säsonngs däck för Pirelli i Ungern.

Ticktum lämnar Williams

Williams avslutar sitt samarbete med reservföraren Dan Ticktum, 22. Enligt ryktet beror det på att Ticktum gjorde sig lustig över Nicholas Latifi på Twich, men själv säger Ticktum att det beror på att det inte fins någon förarplats för honom i teamet till 2022.

 

Russells tårar efter poängplatsen

Williams tog poäng med båda bilarna i Ungern. Det blev till slut plats sju och plats åtta för de två förarna och George Russell visste inte riktigt vad han skulle säga efteråt.

– Jag grät. Allt släppte, säger han till Motorsport- Total.com.
– Det är ju så att till slut så funderar man över om det någonsin ska hända.

I och med att Sebastian Vettel diskades har det skett vissa förändringar i VM-tabellen. Du ser det här.

Ha en fortsatt fin tisdag. Tack för att du tog dig tid och läste ända hit.

 

Ferrari: Låt Mercedes betala!

av Anna Andersson

Valtteri Bottas gjorde en missbedömning. Det förstörde loppet för ett stort antal förare.
Nu föreslår Ferrari en uppseendeväckande lösning.
– Låt det team som är skyldigt till kollisionen betala.

Ferrari
Ska den som orsakar kollisionen betala? (TT)

Mattia Binotto och hans Ferrari blev av med en förare (Charles Leclerc) i startkraschen i Ungern GP. Valtteri Bottas, Mercedes och Lance Stroll, Aston Martin, gjorde var sin missbedömning och drog med sig bilar från flera andra team.

Det kostar enorma summor och Ferraris teamchef vill nu att det team vars förare orsakar kollissionen också ska betala.

– Vi borde överväga att låta det team vars förare är skyldig till kollisionen även betala de andra teamens kostnader för skador och reparation, citeras Binotto av Motorsport-Total.

– Jag utgår ifrån att vi kommer att diskutera det inom en snar framtid.
Formel 1 har i år infört ett budgettak och Red Bull har berättat att teamet beräknade kostnaderna från Storbritannien GP, när Verstappen trycktes av banan av Mercedes Lewis Hamilton, ligger på närmare 18 miljoner kronor.
– Man måste se vad som ligger inom budgettaket när det handlar om ersättningsdelar och motorer, säger Horner.

Ferrari och Red Bull söker samtal

Ferrari
Horner (TT)

Han erkänner för Motorsport-Total att han vill prata med FIA (internationella bilsportförbundet) om saken.
– Vi tvingas betala enorma summor för att vi blir inblandade i en kollision som vi inte ens har orsakat själva.
Han anser, precis som Binotto, att FIA måste se över den situationen. Den sistnämnde tycker dock inte att kostnader för reparationer efter olyckor ska omfattas av budgettaket.
– Jag är inte helt säker på om det är rätt lösning, det hade varit svårt att bevisa något sådant, säger Ferraris teamchef.

Oljeläcka orsaken till motorbytet

Red Bull valde att byta Max Verstappens motor inför söndagens lopp. Anledningen var att de upptäckte en oljeläcka efter kvalet. Hondas teknikchef Toyoharu Tanabe säger till Motorsport-Total att de inte vet om den motorn går att reparera eller om den är förlorad. Den skickas nu till Sakura för en genomgång.
Motorsituationen är nu ansträngd för Max Verstappen. Han har 12 lopp kvar och är redan nu på sin tredje och sista motor. Klarar han sig utan att göra ytterligare ett byte eller tvingas han till en bestraffning?
– Chansen är väldigt liten och det är extremt frustrerande, säger Christian Horner.

Bestraffing för Bottas

Valtteri Bottas (TT)

Valtteri Bottas tar på sig skulden för startkraschen i Ungern.
– Det var jag som kom bakifrån. Det är mitt ansvar att bromsa tidigare, men jag missbedömde bromspunkten. Det visar att det inte är så enkelt när det är sådana väderförhållanden, säger han.
Han har bett både Lando Norris och Sergio Perez om ursäkt.
Valtteri Bottas har straffats för incidenten i Budapest och flyttas tillbaka fem platser i starten av Belgien GP på Spa i slutet av augusti. Samma sak gäller Lance Stroll.
– Jag tar det. Det är inte helt perfekt, men det är i alla fall en bana där det går att köra om. Bestraffningen betyder inte att den helgen är körd. Det blir bara lite svårare, säger Bottas.

För övrigt har FIA diskat Sebastian Vettel från gårdagens pallplats, men Aston Martin kommer att protestera.

Sebastian Vettel diskas

av Anna Andersson

Sebastian Vettel körde in som tvåa i Ungerns GP.
Men han diskvalificeras.
Han hade för lite bränsle i bilen efter F1-loppet.

Sebastian Vettel
Han blir av med pallplatsen (TT)

I säsongens elfte VM-lopp i Formel 1 tog Sebastian Vettel en sensationell andraplats bakom den lika sensationelle segraren Esteban Ocon, Alpine.
Men efter målgång stannade han bilen i kurva tolv.
Han körde inte in den till Parc Ferme, som han ska göra.
– Jag tror att bilen var lite för varm, vi hade problem med en sensor och därför parkerade jag bilen, sa den tidigare världsmästaren när han intervjuades i TV.
Men det fanns en annan anledning. Han hade för lite bränsle i bilen.

Sebastian Vettel diskad

En bil ska ha en liter bensin efter målgång. Sebastian Vettel hade 0,3 liter bränsle kvar i tanken.
Det bryter mot regel 6.6.4 i det tekniska reglementet.

Där står att ”En tävlande måste se till att det går att ta ett bränsleprov på 1,0 liter när som helst under evenemanget”.

Enligt Aston Martins teamchef Otmar Szafnauer är det hela ett misstag.
– Det finns ett problem med en bränslepump och det var därför vi parkerade bilen, säger stallchefen till Motorsport-magazin.com.
– Vi vet precis hur mycket bränsle vi har fyllt i bilen och vi vet också hur mycket vi har använt. Eftersom vi också dokumenterade hur mycket bränsle som fanns i bilen när vi startade loppet så kan vi också bevisa det.

Men domarna var av en annan åsikt och strax efter klockan 22 kom beskedet att Sebastian Vettel diskas.

– Det var inte möjligt att ta ett bensinprov från bil nummer fem efter loppet. Teamet erbjöds flera alternativ för att ta fram den nödvändiga bränslemängden ur tanken, men det gick bara att pumpa ut 0.3 liter, skriver FIA ( internationelal bilsportförbundet).

– Under utfrågningen närvarade FIA:s tekniska delegat och tekniska chef. Aston Martin teamchef förklarade att det måste finnas 1,44 liter bränsle i tanken, men de kunde inte utvinna den mängden bränsle.

Aston Martin meddelar att de kommer att överklaga beslutet.

Hamilton utökar ledningen i VM

Därmed slutade Lewis Hamilton, Mercedes tvåa och Carlos Sainz Ferrari, trea i Ungerns GP. Det gör att Hamilton utökar ledningen i mästerskapet och har nu åtta poängs försprång på Max Verstappen efter elva av 23 planerade lopp.

Hela VM-tabellen har du här.

Vill du läsa mer om loppet och engagera dig i den livliga diskussionen  gör du det här.

Formel 1 går nu in på sitt sommarlov och fabrikerna har stängt i två veckor, men F1-bloggen tar inte ledigt för det. I veckan ska vi snacka ner F1 och även snacka upp IndyCar som startar om efter sitt sommarbreak.

Vi hörs!

Ocons första seger – Verstappen avtryckt igen

av Anna Andersson

Max Verstappen hade en VM-ledning med 32 poäng. Två krascher och två veckor senare har han tappat allt.
Efter Ungerns GP i Formel 1 leder Lewis Hamilton VM med sex poäng.

Ungerns GP i Formel 1
Verstappen trycks av i starten (TT)

Regnet ställde till det i starten av Ungerns GP i Formel 1 och tävlingen startade med en riktig kägelreaktion. Valtteri Bottas gjorde en för dålig igångsättning, bromsade för sent in i den första kurvan och körde in i Lando Norris. Hans orange bil körde sedan vidare in i Red Bulls båda bilar med Sergio Perez och Max Verstappen. VM-ledaren försvann ut från banan och fick stora skador på bargeboarden på höger sida.
Det blev oerhört kostsamt för honom. Lagom till sommarlovet försvann hans VM-ledning.

Efter den incidenten hade han ingenting med kampen om en pallplats att göra. Det hade inte heller förare som Lance Stroll (Aston Martin) Sergio Perez (Red Bull), Lando Norris och Charles Lecerc (Ferrari).

De blev alla offter för startkollissionen och bröt loppet. Precis som Valtteri Bottas.

– Vilken idiot, ropade Perez över radion och han var inte ensam om att vädra sin ilska.

Hamiltons misstag i Ungern GP i Formel 1

Ungerns GP i Formel 1
En besviken Hamilton leder VM (TT)

I omstarten stannade Lewis Hamilton sedan kvar på intermediatesdäcken, medan alla andra bytte till slicks. Han stod ensam och väntade på omstarten. Det var en besynnerlig syn och ett lika besynnerligt beslut vilket kostade honom enormt mycket tid och troligen en seger i Ungern GP i Formel 1.

– Det var väldigt tufft för oss i dag. Vi gjorde det svårt för oss själva, säger Hamilton efrter loppet.

– Det var en märklig känsla att vara helt ensam på startlinjen. Under hela varvet talade jag om för teamet hur banan var och de sa att det skulle börja regna igen. Därför trodde jag att de hade mer information än vad jag hade, men ja, ja.

Oavsett vad så kämpade han sig tillbaka och tog en tredjeplats i  loppet. Det gav honom tillräckligt många poäng för att gå om Max Verstappen och ta över ledningen i VM.

– Jag är väldigt glad över att ta tagit tillbaka ledningen i mästerskapet. När vi kom hit till Ungern så hade vi ingen aning om hur det skulle gå och med tanke på hur omständigheterna har varit så tar jag den här segern direkt, inget snack, säger Hamilton.

Även om Verstappen räddade en poäng har  Hamilton ett försprång på sex poäng efter 11 av de 23 planerade loppen.

Hela resultatlistan hittar du här.

Här är VM-tabellen.

Esteban Ocon – dagens vinnare

Ungerns GP i Formel 1
Första segern för Esteban Ocon (TT)

Esteban Ocon är en riktig vinnare. Fransmannen tog sin första GP-seger i karriären och hyllades av sin kollega Fernando Alonso efter loppet.
– Vilken grej. Det känns så otroligt glad, säger 24-åringen som tävlar för Alpine (tidigare Renault).
– Det är en fantastisk seger. Ett stort tack till Fernando och för det han gjorde för mig. Nu är vi tillbaka där vi ska vara.

Bakom honom körde Sebastian Vettel in på en andraplats för Aston Martin.
– Jag är lite besviken eftersom jag kände att jag var lite snabbare, men Esteban gjorde inte ett enda misstag och här är det väldigt svårt att köra om. Han förtjänade verkligen den här segern och även om jag det känns lite surt så var detta ett mycket bra resultat för oss, säger Vettel efter sin 123:e pallplats i karriären.
Ralf Schumacher sa efter deltävlingen i Storbritannien att han hellre ville se Vettel samla poäng än skräp.
Han önskan slog in.

Ungerns GP i Formel 1
Alonso (TT)

Fernando Alonso vägrade att släppa förbi Lewis Hamilton. Det gav kollegan Esteban Ocon möjligheten att vinna loppet och fyllde Hamilton med ilska.
– Det är farligt, skrek Hamilton strax innan han lyckades köra om fem varv från mål.
Fernando Alonsos gedigna arbete gjorde att Lewis Hamilton slet däcken hårt bakom honom och den regerande mästaren aldrig fick möjligheten att ta den segern han var ute efter.
Han får vänta minst en månad på att ta sin 100:e GP-seger.

Snabba reflektioner från Ungern GP i Formel 1

Pierre Gasly tog en för laget. Han körde in på det snabbaste varvet och såg till att Lewis Hamilton inte fick den där viktiga extra poängen.
Det kan bli väldigt viktigt i slutet av säsongen.

Willias tog säsongens första VM-poäng, Nicolas Latifi på plats åtta och George Russell på plats nio. Det ger Latifi fyra poäng och Russell hälften så många. Det måste vara frustrerande för Russell att få stryk av kollegan i kampen om poäng är han har slagit honom i varje kval under hela säsongen.

F1 tar semster – bloggen vilar inte

Formel 1 går nu på sommaruppehåll. Fabrikerna kommer att vara stängda i två veckor och nästa deltävling avgörs i Belgien den sista helgen i augusti.
Men med tanke på ert enorma engagemang så kommer bloggen absolut inte att ta någon längre ledighet. Så länge ni läser så kommer jag att leverera.
Redan i morgon måndag går jag vidare med snacket efter racet och under slutet av veckan så blir det sedan fokus på IndyCar som startar om i Nashville. Det första nyhetsinlägget hittar du i gårdagens blogg.
Som jag skrev tidigare kommer inläggen att komma under eftermiddagen för att undvika att drunkna i OS-havet.
Tack för att du läser. Tack för i dag.

Vi hörs igen i morgon.

Nästa nivå av krig – och säsongen är inte ens halvvägs

av Anna Andersson

Lewis Hamilton valde att vara taktisk i Ungerns GP.
Han lusåkte på sitt utvarv för attstöra Red Bull – och vilket lär ta ordkriget mellan Red Bull och Mercedes till nästa nivå.

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas satte sina tider i den andra kvalomgången på mediumdäcken, vilket gör att de kan köra en längre första stint under morgondagens lopp.
I den sista kvalomgången smög sedan Hamilton fram innan det var dags för hans sista försök, därmed hann kollegan Valtteri Bottas och VM-konkurrenten Max Verstappen precis göra sina försök, medan Red Bulls andre förare, Sergio Perez, var för sen.

Den aktionen bröt inte mot några skrivna regler, men med tanke på hur infekterad relationen mellan Red Bull och Mercedes är lär det få ett efterspel vid sidan av banan.

– Vi visste att Hamilton var väldigt snabb, men vi trodde att vi skulle kunna ta Bottas på det andra försöket. Men med den typen av taktiskt spel, som dessutom möts av en härlig visselkonsert av publiken, hindrade Hamilton Max från att göra en snabb tid, säger Red Bulls Helmut Marko till Servus TV.

Konsulten kallar det för promenadtaktik.

– Tack gode Gud att han inte har förändrats allt för mycket, sa Marko med rösten fylld av ironi.

Ungerns GP
Tar han seger nummer nio i Budapest och ledningen i VM? (TT)

Olika strategier i Ungerns GP

Max Verstappen kunde inte hota Mercedes i kampen om pole position och startar rakt bakom Lewis Hamilton som har pole position. Britten startar på mediumdäcken, medan Max Verstappen startar på den mjukare gummiblandningen.
– De mjuka däcken är värda fem meter ungefär och det är en lång väg till kurva ett, säger Hamilton när han intervjuas efter kvalet.
Britten blev utbuad av publiken i samband med intervjun, men verkade inte ta någon större notis av det. Han är, precis som alla andra, medveten om hur tuff kampen om årets VM är trots att säsongen inte ens har nått hälften.
– Vi har legat efter hela helgen, säger Max Verstappen.

– Detta är inte det vi vill, men vi har plats tre och får se vad vi kan göra. Vi har mjukare däck med ett bättre grepp, samtidigt kommer de inte att hålla lika länge som mediumdäcken. Det kommer dessutom att bli väldigt varmt vilket kan påverka däckslitaget. Det blir viktigt att få till en bra start i morgon.

Snabba nyheter från Ungerns GP

Den förre F1-föraren Romain Grosjean tycker också till efter kvalet.

Hamilton såg tweeten och svarade:

– Det är riktigt dumt.

Mercedes båda bilar är de enda i topp tio som startar på mediumdäcken. Övriga bilar i topp tio startar på de mjuka, soft.

Ungerns GP
Lando Norris bäst i McLaren och sexa i kvalet (TT)

Det skiljer en halv sekund mellan McLarens Lando Norris som var tvåa i Q2 och kollegan Daniel Ricciardo som var elva i samma kvalsegment. Det är inte bra. Det börjar bli tufft mentalt för Ricciardo, han hade knappast förväntat sig att det skulle vara ett så stort steg att gå från Renault till McLaren.

Samtidigt möter han Norris som kört tre säsonger i bilen, som har lärt känna den och som är på väg upp i sin karriär, har ett makalöst förtroende för bilen och klarar av att bromsa betydligt senare än Ricciardo. Hur kan Ricciardo hantera det mentala spelet och hur påverkar det hans karriär? Han hade ett riktigt bra rykte för ett år sedan, men i år har det fått sig en törn. Hur länge har McLaren tålamod att vänta på honom?

Ferraris Carlos Sainz kraschade under Q2, notera att han fick en ny motor under lördagen. Det är hans tredje för året, den sista han kan byta utan att dra på sig en bestraffning i startuppställningen.

Kvalet till Ungerns GP var också tungt för George Russell.
– Vi kom hit och tänkte att det kunde bli en riktigt bra helg, men blev det första gången i år som vi missade Q2. Du kan inte få till det varje gång, säger britten som trots missen slog sin teamkollega.

Schumacher kraschade – missade kvalet

Mick Schumacher missade kvalet. Han kraschade under det tredje träningspasset inför Ungerns GP i Formel 1. Han tappade kontrollen i kurva elva och smällen uppmättes till mer än 30 g-krafter.
– Vi har analyserat all data och det verkar som om han körde väldigt aggressivt. Han ville ta ut max, men det lyckades inte, kommenterade teamchef Günther Steiner.
Mick Schumacher lämnade Medical Center efter en undersökning och han är oskadd, men bilen var inte redo till kvalet.
– Det verkar som om luftinsläppet vid kylaren är trasigt och vi får se om vi behöver byta chassi, förklarade Steiner för Sky.

Schumacher har bytt växellåda, men startar ändå sist.

Här är startgridden i Ungerns GP

Spännande information från Pirelli. Där ser ni skillnaderna mellan de olika däckvalen.

Vill du ha guiden till helgen hittar du den här. När det gäller väderprognosen så finns det en risk för regn på söndag eftermiddag. Risken ligger på 20 procent under starten, men ökar sedan under eftermiddagen.

Förare 2022

Under F1:s sommarlov kommer jag att kika närmare på kontraktssituationen inför 2022.
Det ryktas om att Sebastian Vettel och Aston Martin är överens om ett samarbete även 2022.

Även Günther Steiner, Haas, pratar om framtiden och när han får frågan om det finns någon tvivel kring att Mick Schumacher och Nikitita Masepin kör för teamet 2022 svarade han så här:
– Inte från min sida.

Nyheter från Indycar

 

Följer han Ericsson och Grosjean? (AP)

Nästa helg startar IndyCar om i Nashville, det är debut i musikens  och Josef Newgardens hemstad.
Nu nås vi av uppgifter som säger att Nico Hülkenberg kan vara på väg till IndyCar. Ed Carpenter bekräftar att han är intresserad av tysken som nu är testförare för Aston Martins F1-team.
– Jag har pratat med Nico flera gånger det senaste halvåret. jag upplever att ha absolut är intresserad av att göra ett test, säger Carpenter till motorsporttotal.com.

Hulken har kört 179 F1-lopp, men aldrig nått prispallen.

Missa inte Ungerns GP i Formel 1. Start klockan 15.00 i morgon söndag.

”Utan respekt händer det igen”

av Anna Andersson

Under Storbritanniens GP bestraffades Lewis Hamilton för att ha kört VM-ledaren Max Verstappen av banan. Nu möts de båda igen – och orden är hårda.
– Game on! Vi kommer att fortsätta attackera, med den respekt som krävs. säger Hamilton.
– Och är den inte där kommer samma sak hända flera gånger.

Incidenten på Silverstone för snart två veckor sedan, där VM-ledaren Max Verstappen och hans utmanare Lewis Hamilton kolliderade redan på det första varvet, har levt vidare och eskalerat. Inför morgondagens deltävling i Ungern meddelade Red Bull att teamet hade nya bevis att presentera för FIA (internationella bilsportförbundet).
Men domarna bestämde sig för att inte ta upp fallet en gång till. De ansåg inte att det hade tillkommit några nya och relevanta bevis jämfört med vad de såg i senast.
Därmed ligger Hamiltons och Mercedes seger i Storbritannien kvar – precis som den avgrundsdjupa sprickan mellan förarna.

Max Verstappen
Max Verstappen (TT)

– Jag anser att det är respektlöst av honom att han viftar med flaggan samtidigt som jag ligger på sjukhus efter att ha varit med om en krasch som uppmättes till 51 G-krafter. Jag tycker att hela Mercedes agerande var respektlöst. Det visar vilka de verkligen är och jag hade inte velat bete mig på det sättet, säger Max Verstappen, Red Bull.

Fördel Max Verstappen

Inför säsongens tionde lopp har hans stora VM-ledning krympt till åtta poäng och i märkes-VM har Red Bull bara fyra poängs försprång på Mercedes. Enligt planen återstår 13 lopp innan kampen om VM-titlarna är avgjord.

Lewis Hamilton jagar sin åttonde VM-titel, i Ungern kan han ta sin 100:e GP-seger och bli den förste föraren i F1-historien som vinner nio lopp på en och samma bana.
Han tänkter inte ge sig.
– Vi befinner oss mitt i en titelkamp och jag tycker att Max har varit väldigt aggressiv under hela säsongen. Oftast är det jag som har tvingats hålla tillbaka för att undvika en kollision mellan oss båda och har jag fått hoppas på att jag skulle få en ny chans senare under racet, påtalar Hamilton för media.

Verstappen trycker på

Formel 1 har inte haft en så tajt VM-fajt mellan två förare från olika team på snart tio år. Även om Sebastian Vettel och Ferrari utmanade Mercedes och Hamilton under den första halvan av säsongen 2017 och 2018 var situationen då annorlunda.
– Vi kommer fortsätta att trycka på. Vi fajtas på bästa sätt, mot varandra om en titel, säger Verstappen.
– Jag är inte glad över det som hänt. Över att förlora så många poäng på grund av något annan, men det är som det är. Det resultatet kan jag inte ändra. Jag slog i muren rätt hårt och det behöver du inte. Nu ska vi göra allt vi kan för att den här helgen ska bli bättre.

Snabba nyheter

Max Verstappens motor överlevde smällen på Silverstone. Det meddelar Hondas tekniske direktör.

– Vi har kunnat säkerställa att den motor som han använde i Storbritannien GP fungerar normalt, säger Toyoharu Tanabe enligt motorsporttotal.

Mercedes teamchef Toto Wolff önskar att respekten återigen får ta en plats i diskussionerna mellan Mercedes och Red Bull. Han väljer att inte kommentera incidenten mellan Hamilton och Verstappen fler gånger utan svarar väligt men bestämt:

– Det har gått ett steg för långt, vissa kommentarer har varit under bältet, säger han.

– Jag vill inte lägga mer ved på den brasan.

Vad har då hänt på banan?  Mercedes har varit snabbast på dagens träningar, Bottas före Hamilton.  Max Verstappen var trea och därefter överraskade Esteban Ocon, Alpine. Fransmannen sa tidigare i veckan att hans formsvacka berodde på att hans tidigare chassi, men att han nu trivs betydlgit bättre i bilen.

– Det var otroligt svåra förhållanden, hettan är enorm. Det måste vara rekord, säger Ocon.

Bastu i Budapest

I dag var det 30 grader i luften, det lär vara lika varmt i morgon, men kan bli regn på söndag.

– Ärligt talat, det var som en bastu, suckade Valtteri Bottas.

– Men det är inte så illa, det är dagen ett bevis för. Vi bör vara med i kampen om pole position.

För övrigt har Red Bull sparkat en medarbetare som uttalat sig rasistiskt på Whats App. Vem vill teamet inte berätta, men personen i fråga har inte haft någon offentlig roll.

Här är resultaten från träning 2.

Under den första träningen var Red Bull något snabbare än Mercedes, och även Carlos Sainz, Ferrari, fick till en bra tid på ett varv. Du hittar resultatet här.

Yuki Tsunoda var med om en incident under det första passet och bilen var så pass skadad att växellådan behövde bytas därför blev det bara typ tre varv under det andra passet. Det var dock en gammal växdellåda, så ingen bestraffning är att vänta

Som vanligt hittar du guiden här.

Och här finns en väderprognos och de tider som gäller.

Tack för visat intresse!

Sida 108 av 390