Monaco GP i Formel 1 – Ferrari i topp

av Anna Andersson

Fredag inför Monaco GP i Formel 1 är vilodag, så har det varit sedan tävlingen kördes för första gången redan 1950. Restauranger och annat som ligger längs gatan måste få sina leveranser. Tidigare har förare och team ägnat fredagen till PR.

Torsdagens träningar bjöd på ett par intressanta saker, bland annat en helt ny difussor hos Red Bull  och två Ferraribilar i topp.

Monaco GP i Formel 1
Leclerc på hemmaplan (TT)

Och det på en bana där det är omöjligt att köra om.

– Jag är rätt förvånad över att det såg ut så i resultatlistan, sa Leclerc som är född och uppvuxen i Monaco.

– Det ser bra ut, nästan lite för bra för att jag ska våga tro på det.

Monaco GP i Formel 1 – Ferrari i topp

Han hade problem med en trasig växellåda undner det första passet och hade lite att arbeta på innan han kom in i rätt rytm.

– Jag körde bara fyra varv under det första passet, men bilen kändes väldigt lätt. Jag kunde hämta ut  ritkigt bra varvtider, säger monegasken som kört fyra tävlingar i Monaco,  i Formel 1 och Formel 2, men aldrig nått målflagg.

Även hans kollega Carlos Sainz var snabb, han var tvåa på passet. Det var något som hans tidigare kollega hos McLaren, Lando Norris, uppmärksammade.

– Jag skrev faktiskt ett SMS till honom redan inför helgen. Jag sa till honom att han har fina chanser att vinna här, sa Norris till motorsporttotal.

Lewis Hamilton, Mercedes, var trea på den andra träningen och Max Verstappen, Red Bull fyra. Alla resultat har du här.

Nu blir det ett spänannde kval i morgon,  för pole positionn är nyckeln till seger – om nu inget oförutsätt händer. Vill du ha en guide med fakta och statistik till racet och läsa Stefan Johanssons tankar kring det klassiska racet?  Det gör du här.

Vad ska vi ta med oss till Monaco GP i Formel 1 ?

Det är Williams 750;e lopp och 660 dagar efter Robert Kubicas poäng i Tysklands GP 2019 satsar teamet på poäng.

– Jag har sagt till teamet att Monaco är  ett spelparadis, så vi ska gambla. Gör vi som alla andra tar vi plats 14, 15 eller 18, det spelar ingen roll, säger VD Jost Capito till  Sky.

– I Monaco kan allt hända om man verkligen vågar och gamblar har man en chans att ta poäng.

Daniel Ricciardo var 15:e man, en och en halv sekund från täten. Han var ruskigt frustrerad efter torsdagens träningar, förståligt eftersom kollegan Lando Norris var sexa.

– Jag har självförtroende i bilen, men fick inte till några varvtider, säger Ricciardo som har vunnit  i Monaco nnär hant ävlat för Red Bull.

Indy 500 – nu avgörs  kvalet

Kvalet sätter i gång klockan 15.00 i  morgon lördag. I morgon startar också kvalet  till  Indy 500  och Marcus Ericsson har sett riktigt bra ut under flera träningspass. Där är  det 35 bilar som kämpar om 33 platser, plats 10 till 33 avgörs via tiderna på lördagen, de nio snabbaste gör sedan upp om pole position på söndagen.

Monaco GP i Formel 1
Simona de Silvestro i Indianapolis inför Indy 500 (INDYCAR)

Mer om tider och annat viktigt inför Indy 500 hittar du här.

En spännande satsning i årets tälving är Beth Parrettas satsning på tjejer. Den läser du om här.

I ett samarbete med Team Penske kör Simona de Silvestro teamets bil och det är tjejer i flera viktiga roller i teamet. Många av dem inlånade från Penskes satsning i NASCAR, men de har även  hämtat tjejer från den amerikanska militären.

– Detta är ingen PR-satsnig utan vi har tjejer som är duktiga, vi vill ge dem chansen. Det är inget team med bara tjejer utan vi har män i teamet, det är den bästa personen för  jobbet som får utföra det, säger Beth Parreta.

Hennes  mål är att en gång ha en kvinnas namn på pokalen. Läs mer här.

Ha en härlig helg!

Guide till Monaco Grand Prix i F1 2021 och Indy 500

av Anna Andersson

Nu är det dags för Monaco Grand Prix i F1 2021. En tävling där kvalet kommer att vara enormt vikitigt, vi vet alla hur trångt det är i Monte Carlo och jag kan inte låta bli att citera en artikel jag skrev för ett par år sedan efter en intervju med Stefan Johansson.

Stefan i ein McLaren
Monaco Grand Prix 2021 (TT)

– Konsten att lyckas i Monaco är att inte göra några misstag. Under loppet utvecklas banan, det ligger lite gummirester här och där. Man åker och letar efter bättre grepp varje varv, det kan göra en stor skillnad om man kör tio cm till höger eller vänster Plötsligt kommer du lite tidigare i en ingång, hittar greppet och åker en sekund snabbare, sa Stefan till mig den gången.

Växla 3900 gånger

De vita markeringarna gör att det är väldigt halt på banorna och eftersom landet klättrar längst Medelhavskusten uppför berget, det är rejäla stigningar, trånga svängar och branta backar ner mot havet.

Förarna växlar 50 gånger per varv, det ger 3 900 växlingar under de 78 varven på den lite mer än tre kilometer långa banan. Den tidigare världsmästaren Nelson Piquet jämförde en gång Monacos GP med att flyga helikopter i ett vardagsrum.

– Jo, det är väldigt trångt. Det ska inte gå att köra racerbil där, du har en marginal på någon millimeter till muren och varje misstag straffar dig direkt. Du ska köra på gränsen, en procent över och du kraschar, säger Stefan Johansson.

– Här kan ett glasspapper, en plastpåse eller läskburk flyga ut på banan och fastna i bilen. Skräpet sätter sig i kylarintaget, motorn överhettar och du måste in i depå. En sådan skitsak kan förstöra ett helt lopp,

I veckans tidigare inlägg fick du tiderna inför helgen och Red Bulls taktik för att ta segern.

Guide till Monaco Grand Prix i F1 2021

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.

Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Depåstopp vid Monaco GP 2019: 23
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. 66 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 29.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Statistik inför Monaco Grand Prix i F1 2021

MOnaco Grand prix 2021
Inget Monaco GP 2020, men 2019 vann Lewis Hamilton (TT)

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Kevin Magnussen, Haas F1
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Daniil Kwjat, Toro Rosso
8. Pierre Gasly, Red Bull

Snabbaste kvalvarvet

Absolut: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2019: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:15.098 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole position:

Ayrton Senna (5)
Juan Manuel Fangio (4)
Alain Prost (4)
Jackie Stewart (4)
Jim Clark (4)
Michael Schumacher (3)
Niki Lauda (3)
Stirling Moss (3)

Topp 8 i Monaco Grand Prix

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Pierre Gasly, Red Bull
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Daniil Kwjat, Toro Rosso
8. Alexander Albon, Toro Rosso

Snabbaste varvet i Monaco Grand Prix

Absolut: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull, 2018)
2019: 1:14.279 (Pierre Gasly, Red Bull)
2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:18.063 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Senaste vinnarna:

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Daniel Ricciardo Red Bull
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes

Flest vinster:

Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Stirling Moss (3)
Jackie Stewart (3)
Lewis Hamilton (3)

Flest poäng:

Sebastian Vettel (168)
Lewis Hamilton (162)
Nico Rosberg (108)
Fernando Alonso (100)
Mark Webber (92)
Daniel Ricciardo (85)
Michael Schumacher (71)
Kimi Räikkönen (66)

Indy 500 – kvaldags

Det är inte bara Monaco Grand Prix i F1 denna helg, det är också kvalet till Indy 500 med både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson.

Felix Rosenqvist kommer att köra med en helt ny design på bilen och även om säsongsinledningen har varit tuff har han varit vass på ovalerna i Texas och det ger honom hopp.

– Indy 500 är en jättechans för oss, säger Felix Rosenqvist. Det är vår stora möjlighet att få den här säsongen tillbaka på banan, och jag är oerhört motiverad.

– Vi hade antagligen den snabbaste bilen i fältet på ovalen i Texas och den nya designen är dessutom väldigt snygg, vilket alltid är en bonus. DE kommande veckorna har vi en lång väg framför oss, men det finns en stark energi i hela teamet. Vi är redo att ta oss an den här utmaningen.  

I Indy 500 delas det alltid ut dubbla poäng vilket gör att detta är en möjlighet för förarna som ligger längre ner i mästerskapet ( Felix 18 och Marcus 11) att ta många placeringar. Leder gör Scott Dixon, som vann mästerskapet i fjol. Vill du ha mer info om IndyCar? Testa Indypodden.

Guide till Indianapolis 500 2021

Onsdag 19 maj
Fri träning 3: 18.00-00.00

Torsdag 20 maj
Fri träning 4: 18.00-00.00

Fredag 21 maj (Fast Friday)
Fri träning 5: 18.00-00.00

Lördag 22 maj
Fri träning 6: 15.30-16.30
Kval: 18.00-00.00

Söndag 23 maj
Fri träning 7 (Last Row/Fast Nine): 17.00-18.00
Kval (Last Row): 19.15-20.30
Kval (Fast Nine): 21.00-21.45
Fri träning 8: 23.00-01.00

Fredag 28 maj (Carb Day)
Fri träning 9: 17.00-19.00

Söndag 30 maj
105:e Indianapolis 500: 18.45

Monaco GP 2021 – uppsnack inför klassikern

av Anna Andersson

Det är dags för Monaco GP 2021. Men innan dess så måste vi se tillbaka till helgens tävlande. Tyvärr finns det inte många positiva saker för svenska fans att ta med sig från IndyCar den gågna helgen, bortsett från Linus Lundqvists första lopp.

Linus Lundqvist (linuslundqvistracing)

I det andra hade han fina förutsättningar, men slutade femma efter en avåkning i början av loppet.

– Racevinnare på Indianapolis Motor Speedway – det låter inte helt fel, säger Linus Lundqvist.

– Det var en perfekt start på helgen med både pole, seger och snabbaste varv i det första racet. Det andra loppet gick inte riktigt vår väg, men allt som allt har det förstås varit en väldigt positiv helg här under min första tävling någonsin på den här banan.

Han är nu tvåa i mästerskapet, elva poäng efter den ledaren som kör för samma team.

Grosjean med pole och  första pallplatsen

För svenskarna i IndyCar var Indianapolis Grand Prix inte någon succé direkt. Marcus Ericsson körde upp sig från plats 15 till plats tio, vilket är godkänt, medan Felix Rosenqvist slutade på plats 17 i racet som Rinu VeeKay vann före Romain Grosjean som hade pole position.

– Det här var ett riktigt dåligt race, säger Felix Rosenqvist.

–Vi hade helt enkelt ingen fart, och utan det kommer man heller inte framåt i fältet. Vi behöver göra en fundamental förändring på den här typen av banor, men det är bara att borra ner huvudet och jobba på. Som tur är väntar Indy 500 runt hörnet och där tror jag att vi har en betydligt bättre chans. Vi har en bra bil på ovalerna, så det ska bli väldigt intressant.

Träningarna startar redan i veckan, kval till helgen och sista helgen i maj avgörs Indy 500. Mer Indycar får du i Indypodden.

Missa inte Sportbladet i dag

Nu är det dags att kika mot Formel 1 och även om du inte brukar köpa tidningen är det värt att göra det i dag måndag. Jag har gjort en artikelserie över de ”Svenska Fartikonerna” Del 1, en exklusiv intervju med Stefan Johansson presenteras i dag. Du hittar den i Sportbladet print, det vill säga papperstidiningen. Där får du en riktigt härlig tidningsupplevelse med en supersnygg redigering, vid sidan av hans ärliga ord om den långa karriären.

Monaco GP 2021 – uppsnack inför klassikern

Innan jag vänder blicken mot Monaco ska vi konstatera att det sker förändringnar i F1-kalendern i juni.

Monaco GP 2021
Hemmaföraren Charles Leclerc  inför sitt första race i Monaco 2018 (Alfa Romeo)

Sedan sker det ytterligare förändringar i juli. Då handlar det dock inte om datum utan om tider. I samband med Storbritanniens GP avgörs fredagens kval (till kvalracet) klockan 19.00 medan kördagens sprintrace startar klockan 17.30. Detta gäller helgen den 16-18 juli. Där gäller det att ha koll på klockan.

Så nu är det dags för Monaco 2021. Som vanligt är det träningar torsdag, ledigt fredag innan det är kval och race på lördag och söndag. Kval och race startar 15.00. Träningarna torsdag 11.30 och 15.00. Lördag klockan 12.00.

Red Bull är hoppfulla inför helgen, detta eftersom kvalet brukar avgöra racet på banan där det är näst intill omöjligt att köra om.

– Om vi behåller styrkan i kvalet ser det bra ut, säger Helmut Marko till Sky.

– Är du först ut i Monaco så behåller du den placeringen. Det går inte att köra om och det är vår förhoppnig.

Det finns en risk för regn på lördag, men det handlar om lätta skurar och enligt den nuvarande prognosen så ska det inte börja regna före klockan 16.00 och då är kvalet avslutat. Under söndagen väntas kring 20 grader och växlande molnighet.

Vi hörs under veckan!

Ny kalender för Formel 1 2021

av Anna Andersson

Det sker förändringar! I dag kom en ny kalender för Formel 1 2021.

kalender för Formel 1 2021
Ett extra race på hemmaplan för Red Bull (TT)

Det blir ingen deltävling i Turkiet, på grund av pandemin ställs Turkiets GP 2021 in. Turkiet hoppade in som ersättare för Kanada GP, men måste nu lämna återbud. Dock betyder det inte speciellt mycket för den totala kalendern för Formel 1 2021. Det kommer att bli 23 lopp ( i alla fall som det ser ut nu). Detta eftersom Österrrike, precis som 2020, går in och arrangerar två lopp.

Detta gör dock att det blir en liten förändring när det gäller datumen, så om du redann har fyllt i kalendern är det bara att plocka fram den och ändra.

Ny kalender för Formel 1 2021

Styrian Grand Prix arrangeras på Red Bll Ring den 25 -27 juni och Österrike Grand Prix på samma bana på de datumen som det är tänkt, 2-4 juli. Frankrikes GP på Paul Ricard flyttas däremot fram till den 18-20 juni.

– Vi såg fram emot att tävla i Turkiet, tyvärr går det inte. Reserestriktionerna gör att det inte är möjligt att göra det i juni, säger F1:s Stefano Domenicali.

– Samtidigt är vi väldigt glada över att Östrrike hoppar in. Det gör att vi kan genomföra 23 lopp som planerat.

Förändringar för IndyCar 2021

Även kalendern i IndyCar 2021 har vissa fölrändringar. Den deltävling som skulle ha körts i Toronto, Kanada, ställs in. Detta är andra året i rad som Toronto tvingas lämna återbud på grund av pandemin.

IndyCar kör för  övrigt i helgen. Vill du läsa mer om det? Här är tider och en guide inför både IndyCar och IndyLights.

Du kan också lyssna på Indypodden där det pratas en massa kring just amerikansk racing och även om de  unga svenska talangerna på väg dit. 

I vintras skrev jag också en text om varför svenska förare väljer USA. Den  läser du här.

Linus Lundqvist är en vinnare igen

Linus Lundqvist inledde helgen med en seger, från  pole position.  Det gör att han återigen går upp i ledningen av IndyLights.

– Det kommer nog ta några timmar innan jag får ner hjärtslagen igen. Racevinnare på Indianapolis Motor Speedway – det låter inte helt fel! Det var ett bra, kontrollerat race och det känns fantastiskt att kunna ge teamet den här dubbelsegern, säger han.

Svensken vann,  3,2 sekunder före teamkollegan David Malukas. Han  noterades också för det snabbaste varvet. Under lördagen väntar ytterligare ett kval och ett race. Tider hittar du här.

 

GMR Grand Prix – fokus på Month of May

av Anna Andersson

Ingen Formel 1 i helgen, men nu  är det dags för GMR Grand Prix vilket också är starten på  Month of May. Det innebär de två mest intensiva veckorna under IndyCars säsong och jag kan inte låta bli att göra några inlägg om ett av årets mest intressanta racingperioder.

GMR Grand Prix
Hoppfull Felix (Motorsport Publications)

Detta är en bana som både Formel 1 och motoGP har tävlat på och som byggdes för Formel 1 år 2000. I IndyCar körde sitt första lopp på banan så sent som 2014.  I fjol körde mästerskapet på banan vid tre tillfällen.

Vi kan konstatera att polesättaren har vunnit vid fem av nio tillfällen och Felix Rosenqvist hade pole här, men vann aldrig 2019.

– Jag tog min första pole position i INDYCAR på den här banan. Det känns alltid bra att komma tillbaka, säger Felix Rosenqvist.

– Nu har vi haft en tuff start på den här säsongen, men vi fick väldigt lovande besked i Texas. Förhoppningsvis kan vi bygga vidare på den känslan i Indy nu i helgen.

Jag hoppas att både  Felix  Rosenqvist och Marcus Ericsson får en betydligt bättre tävlingshelg än senast och att Marcus team har får ordning på depåstoppen. Så länge han tappar sekunder i depån går det aldrig att slåss om segrar. Det är Marcus mer än väl medveten  om. Därför är jag övertygad om att han har  gjort allt som står i  hans makt för att få ordning på problematiken.

Fakta GMR Grand Prix:

3924 meter lång, 14 kurvor.

85 varv, 334km.

Varvrekord: Will Power 2017: 1:07.7044 (kval).

Seger från sämsta startposition: 8,  Simon Pagenaud 2017.

TIDSSCHEMA GMR Grand Prix

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 5

Indianapolis Motor Speedway (USA)
Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 14 maj
Fri träning 1: 15.30-16.15
Fri träning 2: 19.00-19.45
Kval: 22.30-23.45

Lördag 15 maj
Warm-up: 16.45-17.15
Race (85 varv): 20.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Du som väntar på F1 får vänta ytterligare, på Monaco GP den 23 maj. Vill du läsa om snacket efter Spanien GP och Ferraris beslut inför 2022 gör du det här.

För  IndyCar innebär detta starten på Month of May och direkt efter helgens lopp inleds träningarna inför klassikern Indy 500.  Missa inte uppsnacket.

Linus kör i samband med  GMR Grand Prix

Även Linus Lundqvist och Indy Lights  är  tillbaka i på  banan. För svensken som bor i en halvtimme från banan blir det ett hemmarace, även om han aldrig kört på banan tidigare.

– Jag tror att banan kan passa oss bra, säger Linus Lundqvist.

Han har tagit en seger och två pallplatser i mästerskapets första fyra lopp. Han är debutant, men satsar mot en titel för att få ett stipendium som kan hjälpa honom med en satsning på IndyCar nästa år.

– Den är i alla fall på pappret ganska lik Barber, där jag vann i premiären. Både vad gäller asfaltstruktur och jämnhet. Det var kul att köra på stadsbanan i St. Pete, men det är samtidigt skönt att vara tillbaka på en vanlig bana igen där vi vet lite mer vad vi kan förvänta oss. Förhoppningsvis kan vi vara med där uppe och slåss.

Vill du  följa hanns tävlingsrace gör du det på  hans hemsida där det finns en stream.

 

TIDSSCHEMA (SVENSK TID)Indy Lights Presented by Cooper Tires
Rd. 3 | Indianapolis (USA)

Torsdag 13 maj
Test 1: 16.10-17.00
Test 2: 19.25-20.15
Fri träning: 22.00-22.45

Fredag 14 maj
Kval 1: 14.35-15.05
Race 1: 20.10

rdag 15 maj
Kval 2: 14.55-15.25
Race 2: 18.45

 

 

 

 

 

Ferraris avslöjande efter Spanien GP i F1 2021

av Anna Andersson

Hamilton, Mercedes, hade pole position i Spanien GP i F1 2021, men det var Max Verstappen i en Red Bull som imponerade när han tog ledningen i den första kurvan.

Spanien GP i F1 2021
Hamilton efter ännu en seger (TT)

Han la också in en perfekt undercut med ett depåstopp på varv 24, medan Hamilton väntade med sitt depåstopp till varv 28. Red Bulls förare såg ut att ha chansen till sin andra seger för säsongen. Men Hamilton stod för en taktiskt genidrag när han gick in i depå igen  på den 42;a varvet och sedan jagade i kapp Verstappen sekund för sekund.

Han hämtade in 23 sekunder och på det 59:e varvet av 66 kunde han använda DRS och gå förbi. Han vann före Verstappen och kollegan Valtteri Bottas.

– Jag såg att det var på gång. Han var snabbare på soft och ännu snabbare på medium. Han kunde lätt komma in till den där sekundens skillnad där det är DRS. Jag tror inte att vi hade kunnat göra någonting annorlunda. När de gick in i depåigen så insåg jag att det var över. Då hade jag redan problem med däcken och han kom bara närmare för varje varv i körde. Jag var ett lätt byte, säger Verstappen.

Ett stopp till?

Ytterligare ett stopp var inget alternativ för Red Bull, inte enligt motorsportkonsulent Helmut Marko:

– Vi hade ett set mjuka däck till och funderade över om vi skulle ta risken, men vi hade landat bakom Bottas. Det hade säkerligen kostat mycket tid att köra om Bottas. Därefter hade vi behövt köra om Hamilton också, säger Marko till Sky.

Spanien GP i F1 2021  – taktik på hög nivå

Hamilton var nöjd efteråt, men han hade stora funderingar kring om han skulle klara av att hålla liv i däcken.

– Jag trodde inte att jag skulle klara av att hålla däcken levande under hela racedistansen. Men det gick på något sätt. Jag låg mer än 20 sekunder bakom Max och vi gjorde ett smart val. Det var en fantastisk strategi och  jag vet av erfarenhet att det är svårt att klara av ett depåstopp i Barcelona. När jag kom i kapp honom visste jag att jag skulle  ta honom, säger Hamilton.

Här är  avgörandet:

Även Charles Leclerc, Ferrari, som slutade fyra ska ha ett riktigt plus för sin prestation i Spanien GP i F1. Sergio Perez (Red Bull), Daniel Ricciardo (McLaren), Carlos Sainz (Ferrari), Lando Norris (McLaren) och Esteban Ocon (Alpine) tog sin också in bland de tio främsta.

Hela resultatlistan är här.

Korta tankar efter Spanien GP i Formel 1

VM i Formel 1 har Hamilton nu ett försprång på 14 poäng  på Verstappen inför Monaco GP, som avgörs den 23 maj. Det är säsongens femte av 23 lopp så det är mycket kvar att se fram emot.

– Detta är en kamp mellan två giganter, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Jag har känslan av att vi inte har den pace som vi borde ha på lördagarna, men att vi är snabbare under söndagarna.

Sedan finns ett par korta notreringar att ta med sig, bland annat hade Yuki Tsonoda problem med bränsletrycket.

Valtteri Bottas släppte inte förbi Hamilton direkt. Varför?

– Jag försökte få bort Charles ut mitt fönster för depåstoppet så att jag kunde göra ett stopp till, säger Bottas.

Även om andra tycks bry sig om incidenten tycks inte Hamilton göra det:

– Det är helt okej, vi är i början av säsongen. Detta var helt rättvist, säger Hamilton.

Sergio Perez var femma och efter missen i kvalet fanns det inte mer att göra och han var rätt frustrerad över det.

– Det tog rätt lång tid innan jag körrde förbi Daniel Ricciardo. Han var snabb på rakan, säger Red Bulls förare som ännu inte kunnat utmana sin teamkollega Verstappen.

Ferrari ser framåt, mot 2022, detta trots att förarna har tagit betydligt fler poäng än i fjol. Då hade Vettel och Leclerc tagit 27 efter fyra lopp, Leclerc och Sainz har tagit 42.

Ändå är fokus nu enbart mot det nya reglementet.

– I princip har vi gjort det, säger Ferraris sportchef Laurent Mekies till Motorsporttotal.

– Vi har redan gjort en komplett växel. Om jag ska nämna ett tal så lägger vi 90-95 procent av fokus på nästa års bil.

För övrigt kan vi konstatera att Juan Manuel Correa slutade på plats 15, 10 och 14 i de första tre loppen efter hans comeback. I fredags skrev jag om den otroliga comebacken efter den fruktansvärda olyckan i Belgien 2019. Du läser det här.

Nästa helg är det ingen F1, men däremot IndyGrand Prix i Indianapolis.

Hamilton med pole position och Ericsson sågar

av Anna Andersson

Grattis Lewis Hamilton till pole position nummer 100. Den kom inför Spaniens GP 2021 och enligt Lewis känns det 100:e pole position lika fint som den första.

Den tog han i Kanada 2007. Det gav honom också en seger och med tanke på att polesättaren viunnit i Barcelona vid 22 tillfällen så varför skulla han inte ta en seger till i morgon?

Det är om Verstappen lyckas med allt…

Hamilton pole position
Hamilton efter pole position nummer 100 (TT)

Det som Hamilton har lyckats med här är imponerande. Han har själv tagit 100 pole positions, visst har han gjort det i en överlägsen bil men det är ändå fantastiskt bra. Jämför hans egna pole med det som samtliga förare i Lotus lyckats skrapa ihop mellan 1958 och 1994.

Jim Clark, Mario Andretti, Ayrton Senna, Ronnie Peterson och Jochen Rindt, Stirling Moss och Emerson Fittipaldi, bland annat har kört ihop 107 pole position tillsammans.

Hamilton har tagit 100 ensam.

Oavset vad man tycker om Hamilton går det inte att komma bort från att killen levererar varje gång och han dessutom verkar prestera bättre när han är pressad. Mentalt är han starkare än alla andra. Brutalt imponerande.

Hamilton pole position igen

Efter dagens kval kan vi konstatera att Mercedes är obesegrade i kvalet i Barcelona sedan 2013 och  Red Bulls Max Verstappen är nöjd med andraplatsen.

– Vi vet att det är svårt att slå dem här, plats 2 är riktigt bra, säger VM-tvåan.

Han hade, precis som Hamilton och Mercedeskollegan Valtteri Bottas, ett sämre andra försök i Q3, möjligen kan det bero på vinden som kan vara väldigt svår i just Barcelona. Bottas startar i andra led intill Charles Leclerc, Ferrari.

– Jag gjorde en miss i kurva tio, det kan ha kostat mig pole, säger Bottas.

Tredje led består av Esteban Ocon, Alpine och Carlos Sainz, Ferrari medan Daniel Ricciardo, McLaren och Sergio Perez  delar led fyra. Lando Norris var bara nio och har också fått göra ett besök hos domarna efter en incident i Q1 där flera bilar var inblandade

Hela startlistan har du här.

Ericssons tuffa tweet

En annan sak värd att ta med sig är Marcus Ericssons tuffa tweet efter Yuki Tsunodas misslyckade kval. Japanen  försvann i Q1 och återigen lät han som en oförskämd borstbindare över radion. Jag måste hålla med Ericsson här.

Vad tycker du?

Annars kan vi konstatera att Lance Stroll är besviken. Han missade Q3 med 0,008  sekunder. Kollegan Vettel missade han med och har ännu inte hittat rätt hos Aston Martin.

– Det sista setet däck kändes inte så bra och plötsligt är en tiondel borta, säger tysken till Sky.

– Det blir svårt i morgon, för kvalpositionen är viktig här och vi hade kunnat ha en bättre lördag, men vi får se vad som är möljligt.

Mer fakta och statistik, tider och väder inför helgen finns här.

I dag skrev jag för övrigt om en spännande comeback. Juan Manuel Correa är tillbaka efter den fruktansvärda olyckan 2019. Han har men förlivet, men kan tävla igen.

Spanien Grand Prix i F1 2021 tider, guide och snack

av Anna Andersson

Det är dags för Spanien Grand Prix i F1 2021. Återigen är tävlingen flyttad till den första helgen i maj, så som sig bör. Jag vet inte hur många gånger jag besökt just detta lopp, just denna helg, men i år är det en pandemi och jag är tyvärr inte på plats.

Spanien Grand Prix i F1 2021
Red Bull värvar från Mercedes (TT)

Innan vi kliver in på ämnet vill jag passa på att berätta att Red Bull har värvat ytterligare fem medarbetare från Mercedes till sin nya motorsatsning. Steve Blewett, Omid Mostaghimi, Pip Clode, Anton Mayo och Steve Brodie.

– Folk kommer, folk går. Det är alltid fram och tillbaka. Vi kan säga så här, jag förstår vad Christian Horner gör, han bygger upp en struktur, då måste man i bland skriva under stora checkar, sa Mercedes Toto Wolff nyligen när han fick frågor kring temat.

När vi är inne på Mercedes kommer de att låta Romain Grosjean avsluta sin F1-karriär med ett test för Mercedes på Paul Ricard i Frankrike. Teamchef Wolff lovade fransmannen det efter den hemska olyckan i höstas.

Löftet infrias i juni.

Inför helgens tävling ska vi också hålla koll på Dino Beganovic som kör Formel 4 inför ögonen på alla viktiga människor i Formel 1. Svensken är med i Ferraris akademi och de kör en deltävling i samband med F1. Sedan debuterar Joel Granfors i brittiska Formel 4, han tävlar för Fortec Motorsport.

En annan kul nyhet rör Oliver Solberg.

Spanien Grand Prix i F1 2021:

Nu är dags att gå igenom banan. Detta är en bana som alla förarna kan i sömnen, en bana som är väldigt bra för tester, men inte alls lika rolig när det kommer till race.

– Det är den tredje sektorn som är avgörande i Barcelona. Innan du har klarat den har du inte satt varvet, säger den förre F1-föraren Marcus Ericsson.

Han är tydlig med att den tredje sektorn skiljer sig väldigt mycket från de två övriga.
– Det är väldigt lätt att göra ett litet misstag där, överköra däcken lite och tappa viktig tid.

Inför tävlingen kan vi konstatera att mästerskapet har blivit en tvekamp mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen, det skiljer åtta poäng till brittens fördel. Lando Norris är trea i mästerskapet med 37 poäng, Hamilton har 69 poäng efter sina två segrar.

Väderprognosen lovar sköna temperaturer, mellan 21 och 25 grader, där det väntas bli varmast under lördagen. På söndagen finns det risk för regn, men troligen först under kvällen efter loppet.

Här är tidena som gäller

Fredag:

Träning 1 kl 11.-30

Träning 2 kl 15.30

Lördag:

Tränning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag:

Race kl 15.00

 

Guide till Spanien Grand Priz i F1 2021

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7

Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2020: 2 depåstopp ( Två depåstopp var den vanligaste strategin förra året)
Omkörningar 2020: 21
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 22
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

Statistik

Topp 8 i kvalet 2020:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sergio Perez, Racing Point
5. Lance Stroll, Racing Point
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet

Spanien Grand Prix i F1 2021
Tillbaka i F1 på hemmaplan (TT)

Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2020: 1:15.584 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:15.406 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:16.173 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:19.149 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:22.000 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest pole position

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (5)
Kimi Räikkönen (2)
Mark Webber (2)
Nico Rosberg (2)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (1)
Damon Hill (1)

Topp 8 i racet:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lance Stroll, Racing Point
5. Sergio Perez, Racing Point
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Alexander Albon, Red Bull

Snabbaste varvet

Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2020: 1:18.183 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:18.492 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:18.441 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:23.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:26.948 (Daniil Kwjat, Toro Rosso)

Senaste fem segrarna

2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Max Verstappen Red Bull

Förare med flest segrar

Michael Schumacher (6)
Lewis Hamilton (5)
Mika Häkkinen (3)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Kimi Räikkönen (2)
Sebastian Vettel (1)
Jacques Villeneuve (1)
Max Verstappen (1)
Felipe Massa (1)

Den senaste guiden handlade om Portugals GP, misssade du det hittar du den här.

Portugals GP 2021 – Hamilton gjorde allt rätt

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann  Portugals GP 2021, hans andra seger under säsongen. Själva segern i sig var inte överraskande eftersom Mercedes dominerade i Portugal senast F1 var på plats, men det var återigen vat det ett riktigt bra race av britten som såg till att spela sina kort rätt.

Portugals GP 2021
En tajt fajt 2021 (Mercedes)

– Det var ett tufft race, både fysiskt och mentalt. Svårt att hålla i hop allt, sa Hamilton.

– Det är så jämnt att varje poäng kommer att räknas i år och jag älskar den fajten.

Även om Verstappen körde om honom i samband med omstarten på det sjunde varvet så kom britten tillbaka. Nyckeln till segern var omkörningen av Max Verstappen, Red Bull, på det elfte varvet när Hamilton hade klart bättre fart ur den sista kurvan, medan Verstappen inte hade tillgång till mer DRS.

– Det är ju som en lam anka på rakan. Otroligt, gnällde Verstappen över radion.

På det 20 varvet körde Hamilton om kollega Valtteri Bottas, som hade pole positon, och på det 37 varvet efter sitt depåstopp tappade finländaren även andraplatsen till Verstappen. Red Bulls förare  drog fördel av att han hade varmare däck efter sin undercut.

Detta var ritkigt tufft för Bottas, som varje år kommer full med självförtroende till säsongsstarten men redan nu tycks ha förlorat hoppet. Det har gått tre race den här säsongen.

Resultat Portugal GP 2021

Värt att notera från Portugal  GP 2021

Lewis, Max och Valtteri har stått på samma prispall vid 15 tillfällen. Det är mer än någon annan trio i Formel 1.

Verstappen körde det snabbaste varvet, men han var utanför banan och fick inte behållaa poängen. Den tillföll istället Valtteri Bottas. De kan bli dyrt i slutet av året.

Alfa Romeos båda förare kolliderade. Kimi Räikkönen tog det på sig.

– Tyvärr var det mitt fel. Jag missbedömde situationen, säger 41-åringen

Lando Norris, McLaren gjorde återigen ett bra race. Det gav honom plats fem. Kollega Daniel Ricciardo var bara nia. Än så länge har Norris sin mer erfarne kollega i ett bra grepp, men räkna med att Ricciardo kommer igen.

Fernando Alonso körde in på plats åtta och var nöjd.

– Det var bra, riktigt kul att kämpa med en McLaren och en Ferrari, säger han till Sky.

För Ferrari var det ett race som förstördes av mediumdäcken.  Förarna var eniga.

– Jag hade massiva problem med medium, sa Charles Leclerc och Carlos Sainz fyllde i:

– När jag bytte till medium kände jag direkt att de inte skulle hålla.

Formel 1 drar nu vidare till Spanien och Barcelona. Där väntar en bana som är fantastiskt bra att testa på, men värdelös att köra om på. Mer om det senare i veckan.

Det viktigaste just nu är att inte misströsta, visst leder Hamilton VM men det är långtifrån klart. Det kan mycket väl bli en helt annan story redan på söndag.

IndyCar i Texas

Det såg så bra ut för svenskarna i Texas natten till söndga.  Felix Rosenqvist låg på plats två och Marcus Ericsson  på plats sexa när 47 varv återstod. Båda svenskarna hade fina möjligheter till sina bästa resultat på en ovalbana, kanske till och med två pallplatser om allt hade studsat rätt.

Nu gjorde det inte det.

Återigen en miss av  Ericssons gäng i depån, höger bakhjul lossnade och räknar vi med den olyckliga förändringen av inställningarna som teamet gjorde inför kvalet i St Pete är det tredje depåmissen på lika många race.

Det är uruselt! Jag blir arg bara jag tänker på det och jag förstår om många av er som satt vakna under natten också blev det. Med rätta!

Inte nog med att han sinkade sina egna chanser. Rosenqvist som själv gjorde en miss i depån hamnade precis bakom Ericsson och tvingades ut i gräset och tappade många placeringar.

– Tyvärr låste jag upp lite i min depåbox och mitt vänstra bakhjul ville inte gå på riktigt, förklarar han i ett pressmeddelande.

Racet vanns av Scott Dixon, hans 51 seger och han har nu också vunnit minst ett race under 19 säsonger i IndyCar.  Rosenqvist slutade på plats 13 och Ericsson på plats 19. Båda var riktigt besvikna.

Depåtrassel – igen

Det andra loppet, natten till måndga inleddes  med en rejäl startkrasch, där  återigen aeroscreenen spelade en viktig roll för att samtliga förare klarade sig utann skador. Felix Rosenqvist kämpade sig upp i fältet och hade häng på täten, men återigen drababdes han av problem vid depåstoppet. Denna gång var det höger bakhjul som lossnade på väg ut ur depån.

– Bilen var otroligt snabb i helgen, summerar Rosenqvist som slutade på plats 16.

– Det finns mycket positivt, men just nu är det svårt att ta in det. Jag hade två klara chanser på pallen, och kanske ännu mer, den här helgen och vi fick inte med oss någonting.

Hans teamkamrat Pato O’Ward (MEX) tog den första INDYCAR-segern för Arrow McLaren SP. Marcus Ericsson slutade på plats 12.

Topp 5

Race 1 (Genesys 300)

1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 212 varv
2: Scott McLaughlin (NZL), Penske, +0.264s
3: Pato O’Ward (MEX), AMSP, +1.780s
4: Alex Palou (ESP), Ganassi, +2.856s
5: Graham Rahal (USA), Rahal, +6.604s

Race 2 (Xpel 375)

1: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 248 varv
2: Josef Newgarden (USA), Penske, +1.244s
3: Graham Rahal (USA), Rahal, +5.644s
4: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +6.038s
5: Colton Herta (USA), Andretti, +6.378s

 

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING
NTT INDYCAR SERIES | Efter 4/17 race

1: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 153 p.
2: Pato O’Ward (MEX), AMSP, 131 p.
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, 127 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 116 p.
5: Graham Rahal (USA), RLL, 107 p.

Ericsson är 13:e man i sammandraget och Rosenqvist 16:e.

 

En nyhet inför Portugal Grand Prix i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Vi laddar för Portugal Grand Prix i Formel 1 2021.

Men det  är nyheter på gång. Det tar vi först. Kanada kommer inte att arrangera något F1-lopp i år, istället hoppar Turkiet återigen in som arrangör.

Portugal Grand Prix i Formel 1 2021
Vinner Hamilton i år igen ? (TT)

Därmed avgörs tävlingshelgen den 11-13 juni i Istanbul. Nu kan vi koncentrera oss på helgens deltävling och vi har en mycket jämn VM-tabell. Lewis Hamilton leder en poäng före Max Verstappen efter två deltävlingar.

Nu vänder vi oss mot Portugal Grand Prix i Formel 1 2021 och här är tiderna som gäller:

Fredag: Träning 1 kl 12.30 En timme.

Träning 2 kl 16.00

Lördag:

Träning 3 kl 13.00

Kval kl 16.00

Söndag:

Portugal GP kl  16.00

Enligt väderprognosen kommer  det att vara mellan 19 och 21 greader varmt under helgen och växlande molnighet. Ingen risk för regn som det ser ut nu.

Guide till Portugal Grand  Prix i Formel 1

Bana: Autodromo Internacional do Algarve

Längd:  4635 m ( 66 varv)

Kurvor: 6 vänster, 9 höger.

Däck: C1, C2 och C3. Samma som 2020.

Topp 8 i kvalet 2020:

1) Lewis Hamilton, Mercedes

2) Valtteri Bottas, Mercedes

3) Max Verstappen, Red Bull

4) Charles Leclerc, Ferrari

5) Sergio Perez, Racing Point

6) Alexander Albon,  Red Bull

7) Carlos Sainz, McLaren

8) Lando Norris, McLaren

Topp 8 i racet:

1) Lewis Hamilton, Mercedes

2) Valtteri Bottas, Mercedes

3) Max Verstappen, Red Bull

4) Charles Leclerc, Ferrari

5) Pierre Gasly,  Alpha Tauri

6) Carlos  Sainz, McLaren

7) Sergio Perez, Racing Point

8)  Esteban Ocon, Renault

Banan debuterade i F1 förra året och det var här Hamilton tog seger nummer 92. Han körde också det snabbaste varvet. I år pratas det mycket om att Red Bull ska kunna vara med och konkurrera om segern. Vad tror du?

Tidigare i veckan kom det besked om  att det blir sprintrace i år. Jag tycker att det känns positivt, det är någonting helt nytt och varför ska man inte våga testa? Det ger helgen ett nytt format, tvingar fram nya taknar kring strategi och taktik, vilket kan ge sporten en boost och när det dessutom bara är tänkt att genomföras på vissa banor så tänker jag inte döma innan jag sett hur det ser ut. Vad tycker du?

Vad vi vet nu kommer tre sprintkval kommer att genomfölras på försök och du läser mer om vad som gäller här.

Indycar i Texas

IndyCar kör i helgen två race på Texas Motorspeedway. Vi pratar om ovalracing och en bana där Felix Rosenqvist var på väg mot någonting bra förra året, men nu blev det inte så.

– Jag hade mitt starkaste ovalrace hittills i INDYCAR just i Texas förra året, även om det slutade som det gjorde, men framför allt hade vi ett väldigt positivt test där nu i vintras, säger Felix Rosenqvist.

– Det är den bästa känslan jag haft i den här bilen så här långt, så jag är förväntansfull. Teamet har alltid haft en bra bil på just ovalerna och jag är spänd på att se vad vi kan göra i vår första ovaltävling tillsammans.

Portugal Grand Prix i Formel 1 2021
Marcus drömmer om en framgång (INDYCAR)

Även Marcus Ericsson är laddad.

– Det ska bli riktigt roligt, jag har trivts bra på ovaler sedan jag kom till USA och nu får vi två lopp på en helg. Jag känner att vi som team var starka på Texas förra året som jag  känner att vi bör vara bra med i år igen. Jag personligen söker efter den stora framgången på en oval, jag har haft framgångar, men inte fått till fullträffen än. Så nu är jag riktigt laddad, säger Marcus som varit bäst av svenskarna under säsongens två första lopp och har en plats bland de tio främsta i sammandraget.

Texas – nu går det runt

Detta är en bana som är byggd, 1996 och det första loppet avgjordes ett år senare.

Detta är en oval på 2341 meter, utan rakor. Lite som en torktummlare med andra ord. Det är  20 graders bankning i kurva 1-2, 24 grader i 3-4.

I helgen avgörs två lopp, Genesys 300 – 212 varv/480km och XPEL 375 – 248 varv/600km.

Varvrekord har Kenny Bräck från 2001, 22,854 (233,447 m/ph, 375,6 km/h). Detta var också platsen för hans hemska olycka 2003.

Bland tidigare vinnare märks Scott Dixon med fyra segrar och Will Power med två. Var sin har Ed Carpenter, Graham Rahal, Josef Newgarden. Sex gånger har föraren på pole vunnit, medan Justin Wilson är den förare som har vunnit från sämsta startplats, 17:e år 2012.

Vill du ha mer uppsnack kring IndyCar? Testa  Indypodden.

TIDSSCHEMA

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3&4
Genesys 300 / Xpel 375
Texas Motor Speedway (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Lördag 1 maj
Fri träning: 18.30-20.00
Kval: 22.00-23.00
Race 1 (Genesys 300): 01.45

Söndag 2 maj
Race 2 (Xpel 375): 23.15

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Sida 116 av 390