Sprintkval i Formel 1 – så går det till

av Anna Andersson

Sprintkval i Formel 1 är ett faktum. Nu är det klart och det är aktuellt redan 2021.  Det hela kommer att starta med en 60 minuter lång träning på fredagen. Där teamen väljer två set däck.

Därefter blir det ett kval till lördagens sprintkval. Detta sker enligt det vanliga formatet och teamen har fem set mjuka däck.

Under lördagen blir det ytterligare ett träningspass på 60 minuter, där teamen väljer ett set däck.

Sprintkval i Formel 1
Fpr Max jubla efter årets nyhet? (TT)

Den nya versionen av sprintkval i Formel 1 kommer att vara 100 km långt och teamen får två fria set däck.

På söndagen blir det en vanlig tävlinsgdistans med två fria däckval. Teamen har också tre set av regndäck och fyra set intermediates till förfogande under helgen. Om det regnar under sprintkvalet kan teamen byta de använda däcken mot regndäck eller intermediates.

– Jag ser verkligen fram emot att få se detta nya format, säger FIA:s president Jean Todt i den kommentar.

De tävlingshelger som är aktuella  för detta redan i år är Storbritannien, Italien och Brasilien. Det pratas om  att segraren får tre poäng, tvåan två och trean en,  men jag har inte sett att det är bekräftat. Det har kanske ni?

I veckan är det annars dags för race igen. För Portugals GP på Portimao. Även IndyCar tävlar igen och denna gång är det två race på en och samma oval. I Texas.

Sprintkval i Formel 1 och dubbla ovaler

Marcus Ericsson var bäst av svenskarna i St Petersburg den gågna helgen där han körde upp sig till plats sju och han har också en plats bland topp tio i mäterskapet.

– Jag tycker att det var en väldigt stark helg i St Pete där vi verkligen var med i matchen inför kvalet,där vi var femma på träningen. Men tyvärr gick vi lite fel med inställningarna som gjorde bilen var lite svårkörd så vi missade med minsta möjliga marginal. Det var en felräkning, men vi vet vad vi gjorde för fel och  får  lära oss från det, säger Marcus.

– Till racedagen gick vil tillbaka med de ändringarna och bilen kändes bra igen. Fick så klart jobba  lite hårdare från 16:e startruta. Tycker jag visade racet igenom att jag hade farten för att vara med  där framme. Jag gjorde många bra omkörningar, körde upp mig fint genom fältet och var snabbast på banan under rätt så många stunder. Ett bra race och en bra comeback efter misslyckande i kvalet så det är jag  väldigt  nöjd med.

Kul Linus!

Felix Rosenqvist körde också upp sig, men slutade på  plats 12 och är 18:e man i mästerskapet.

– Det var ett OK race, men inget speciellt, säger Felix Rosenqvist.

– Vi hade inte fart för mer den här helgen och jag tycker ändå att jag fick ut det mesta ur bilen i racet. Vi startade för långt bak och på en stadsbana som den här är det svårt att köra om. Det var ändå positivt att få göra en hel racedistans, gå igenom alla de momenten med teamet, och få komma igång med säsongen på riktigt.

Colton Herta, Andretti, vann loppet efter bra körninng, men mästerskapet leds av Alex Palou, Ganassi, före Will Power, Penske och Scott Dixon, även han Ganassi. Det skiljer två poäng mellan plats ett och tre.

Roligare för ett svenskt öga var Linus  Lundqvists insats i IndyLights. Han tog en pallplats i race  två och ligger tvåa i mästerskapet. Tre poäng efter David Malukas.

Mer om Linus förhoppningar läser du här.

 

Håll koll på bloggen i veckan för det blir uppladdning inför både F1 och IndyCar

Formel 1 i Miami och IndyCar i St Pete

av Anna Andersson

2022 kör Formel 1 i Miami. Det gör att USA har två F1-lopp från och med nästa år. Ett i Miami, Florida och ett i Austin Texas. Zak Brown, McLarens VD, vill dock gärna se ytterligare ett lopp i sitt hemland.

– Jag anser att Formel 1 ska återvända till Indianapolis, säger han.

Formel 1 i Miami
McLaren har team i F1 och i IndyCar, här är Felix Rosenqvist som kör för McLaren i IndyCar (INDYCAR

Mellan 2000 och 2007  tävlade Formel 1 på GP-slingan, många av er minns säkert skandalracet 2005 då bara sex bilar deltog eftersom de som körde med Michelins däck ansåg att det var en förstor risk för säkerheten och därför parkerade.

Formel 1 i Miami och Indy?

Brown är medveten om att det blir svårt att få in tre amerikanska lopp i kalendern:

– Jag skulle gärna se ett permanent race och sedan två banor som roterar, säger han.

– Miami känns positivt, men där behöver man nog köra varje år för att det ska gå runt ekonomiskt, Austin har däremot en bra bas och samma sak gäller för Indianapolis, säger Brown enligt motorsporttotal.

Han vill gärna se ett samarbete mellan Roger Penske, som äger banan och IndyCar, och Formel 1.

– Kanske kan IndyCar vara en del av ett sådant event, jag tycker att det vore riktigt bra för IndyCar också. Det skulle kunna bli ett magiskt, säger han.

Det blir spännande att följa om han får genomslag för sina idéer, men först får vi se Formel 1 i Miami redan nästa år.

Snabba nyheter från Formel 1

Jos Verstappen kikar med glädje mot toppen av VM-tabellen.

– I år är första gången som Max har en bil som kan konkurrera med Mercedes, utan att han måste riskera allt, förklarar pappa Jos  för F1-insider.com

– Max är lika avslappnad nu som för sju år sedan.

Nico Rosberg berättar nu om varför han lämnade F1 efter den hårda titelkampen  år 2016:

– Jag vill göra en snygg sorti. Jag ville sluta på topp, jag visste att det skulle påverka hela mitt liv, säger han i den tyska podden ” Ett tema, två färger” som drivs av den tyska politikern Christian Lindner.

Mick Schumacher fortsätter att träna för att utvecklas som F1-förare och i veckan körde han mer än 20 mil med en SF71H på Fiorano tillsammans med Ferraris förarakademi.

Mercedes har analyserat de tvpå inledande loppen av under säsongen och kommit fram till att depåstoppen inte har varit de bästa.

– Vi tappar tid i depån och vi har fokuserat på att förbättra oss där ett tag nu, säger Mercedes Andrew Shovlin i nedsnacket efter helgen.

Vi får  se om teamet lyckas i Portugal nästa helg.

IndyCar i St Petersburg

I helgen är det ingen F1, däremot IndyCar där både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist har förhoppningar om ett betydligt bättre resultat än i premiären, även om Marcus gjorde ett grymt bra kval redan förra helgen då han tog sig till ”Fast six”. Hans tankar läste du här.

Inför premiären hade han också tid att ta ett längre snack med mig, har du inte läst det?  Gör det.  Han berättar om vad han har fokuserat på inför säsongen, vad han förväntar sig och hur han ser på sin framtid.

I helgen väntar St Petersburg Grand Prix , en stadsbana som sträcker sig över 100 varv runt en 2,9 km lång stadsbana. Det är tajt mellan murarna, men finns möjligheter att köra om. Det var här Felix var så snabb i sin premiär 2019.

– Jag har alltid trivts i St. Petersburg, säger Felix Rosenqvist.

– Det känns skönt att komma dit nu, efter helgen vi hade senast. Det är en perfekt plats att starta om på, om man så vill. Det är en helt annan bana än Barber och jag har haft några av mina största framgångar i karriären i just den här typen av stadslopp.

Vill du ha ett rejält uppsnack? Lyssna på mig och Jacob i Indypodden. Finns där poddar finns.

TIDSSCHEMA

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 2
Firestone Grand Prix of St. Petersburg
St. Petersburg (USA)

Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 23 april
Fri träning 1: 22.15-23.00

Lördag 24 april
Fri träning 2: 15.45-16.30
Kval: 19.45-21.00

Söndag 25 april
Warm-up: 15.05-15.35
Race (100 varv): 18.30

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Linus Lundqvist kör IndyLights. Han startade säsongen med att ta ledningen i mästerskapet och det är en kille att hålla koll på. Tiderna som gäller hittar du här.

Han inleder med tredje startled i race 1.

Efter premiären och inför IndyCar i St Pete

av Anna Andersson
IndyCar på ST Pete
Marcus Ericsson är redo (INDYCAR)

Nu kikar vi mot IndyCar i St Pete, men först tittar vi tillbaka till premiären och det blev blev inte alls så kul som jag hade hoppats.
Marcus Ericsson hade kvalat in som sexa, bättre än någonsin tidigare. Han hade också möjligheterna på en fjärdeplats i loppet, men en miss på pitwall grusade alla hans förhoppningar och istället för att kämpa om en pallplats tvingades han spara bränsle.

– Överlag var det en väldigt bra helg från början till slut. Lördagen kändes bra, körningen satt där och riktigt skönt med ett bra kval, säger Ericsson.
– Till söndagen så fungerade det bra, jag gjorde en bra tävling och hade bra fart i mig och bilen. Jag körde i hop med Power och Dixon på den andra stinten och då hade jag hugg på en pallplats. Sedaa kalkylerade de fel med bränslet, det blev någon miss där med kalkyleringen av bränslemängden och min sista stint blev för mycket bränslesparande för attjag skulle klara av att hålla uppe tempot.

Därmed slutade årets premiär med en åttondeplats för Ericsson, någonting som hade kunnat bli betydligt bättre. Kollegan Alex Palou vann loppet.

Topp fem:

1: Alex Palou (ESP), Ganassi, 90 varv
2: Will Power (AUS), Penske, +0.401s
3: Scott Dixon (NZL), Ganassi, +2.988s
4: Pato O’Ward (MEX), McLaren SP, +3.974s
5: Sebastien Bourdais (FRA), Foyt, +10.696s

IndyCar i St Pete

För Felix Rosenqvist var det en helg att glömma. Han gjorde en miss under träningen. Kraschade under kvalet och startade långt ner. Det gjorde att han var inblandad i en startkrasch vilket förstörde hans race. Det blev en 21:a plats och en helg han förhoppningsvis redan har glömt.

–   Det här var en riktigt dålig start på säsongen, säger Felix Rosenqvist.

– Jag hade ingen chans att undvika själva kraschen på det första varvet, men det är ju tyvärr sådant som kan hända när man startar för långt bak. I slutändan var det jag själv som satte mig i den positionen genom misstaget på kvalet.

Nu ser vi fram emot årets andra lopp. St Petersburg där Josef Newgaren vunnit två år i rad och Felix var fyra i sin premiär 2019. Det är också här som Will Power är grym i kvalen, han har tagit nio stycken pole position på just den stadsbanan.

– Jag är riktigt revanschsugen, hälsar Marcus Ericsson.

Värt att notera att Scott Dixon aldrig har vunnit i St Pete, Florida, flest segrar har Helio Castroneves (3), men han kör inte den här helgen.

Tiderna som gäller under helgen

Fredag: Träning 22.15
Lördag: Träning 15.45.
Kval kl 19.45
Söndag:
Race kl 18.30.

Jag gjorde en  lång intervju med Marcus inför premiären. Den hittar du här.

Det var Formel 1 under helgen som gick. Det läser du här.

Chefens hårda ord på Imola 2021

av Anna Andersson

Hamilton ett. Verstappen ett. Det må ha varit ett kaos under Formel 1 på Imola 2021, där saker hände som inte brukar hända.

Vad sägs om att Lewis Hamilton var med om både en miss under depåstoppet och ett missöde i samband med en varvning ? Det kunde ha kostat honom hela racet men istället gav honom extra energi i jakten på prispallen.

 Imola 2021
Verstappen tog segern på Imola 2021 (TT)

Samtidigt som Verstappen körde hem segern jagade mästaren upp från plats nio till plats två och därmed var ordningen efter premiären omvänd.

Det har gett oss den starten på säsongen som vi drömt om i flera år. Två förare med kapacitet att vinna och en VM-ställning där en poäng skiljer dem åt.

Lando Norris, McLaren, slutade trea  på Imola 2021 och Charles Leclerc, Ferrari,  fyra.

Bottas mot Russel på Imola 2021

Men efteråt är det andra saker vi snackar om. Som den häftiga smällen mellan Valtteri Bottas och George Russel, som båda lägger skulden på varandra. Russel kallade Bottas för idiot medan Bottas visade sitt allra längsta finger.

Mercedes teamchef Toto Wolff var riktigt förbannad på sina förare efter loppet, Russel är trots allt endel av Mercedes team och den store bossen kallade det hela för ”Bull shit”. Det kommer att kosta att reparera Bottas bil och det under ett år när det är ett budgettak….

Med en blinkning sa chefen följande till Sky:

– Jag har sagt till George att om han presterar bra har han chansen på en förarplats hos Mercedes i framtiden, men om han inte  gör det får han köra i Renault-Clip -Cup. Detta var Renault-Clio-Cup.

Till ORF fortsätter han:

– Kollisionen var onödig. Först skulle Valtteri inte ha kört som han gjorde och George behöver inte ta den risken. När banan är torr behöver de inte bevisa någonting.

Vad tycker du?

Alla resultat hittar du här.

Nästa miss

Sebastian Vettel har inlett säsongen med två missar.

– Det var inte mycket som var positivt i dag, säger Aston Martins tyske förare till Sky.

– I början av loppet var det svårt att få rätt temperatur i däcken och köra om. Jag vet att det var en risk att ta på torrdäcken, Det var de första varven som avgjorde, säger han.

– Sedan fick vi straffet och det hjälpte oss inte heller. Det tog en himla tid innan tävlingsledningen meddelade det. Kanske behövde de byta filter i kaffeautomaten?

Efter omstarten fick han sedan problem med växelådan och Vettel står på noll poäng efter två tävlingshelger. Kollegan Stroll har sju.

 

Formel 1 i Miami 2022

Nu är det klart. Formel 1 har skrivit ett kontrakt på tio år med Miami. Banan går runt om Hard Rock Stadium där Miami Dolphins brukar spela.

Nu är det dags att kika på Indycar.

F1 på Imola – fördel Red Bull

av Anna Andersson
F1 på Imola
Kan Red Bull hota Hamilton? (TT)

Lewis Hamilton har pole position när i F1 på Imola. Den stora överraskningen är däremot att Valtteri Bottas inte var bättre än åtta och att Sergio Perez slog Max Verstappen.

Perez startar därmed i första startled för första gången någonsin i sin karriär.

Andra led delas av Verstappen och Charles Leclerc.

– Det var betydligt varmare i Bahrain, då överhettade däcken, därför fick jag hjälp av att väderförhållandena var kyligare här, säger Hamilton på presskonferensen.

Här är startuppställningen:

Om jag är rätt informeraad startar Hamilton och Verstappen på medium i morgon, Perez däremot på soft. En annan intressant detalj är ju att det är två Red Bull bland de tre främsta, medan Bottas inte kan assistera Hamilton som han brukar.

– Medium är klart de bästa startdäcket, men i simulatorn låg soft inte helt fel, så som det brukar vara, säger Mercedes Toto Wolff till ORF.

Max Verstappen sa redan inför helgen att stallet är på Mercedes nivå. Nu laddar vi för race i morgom. Detta blir riktigt roligt!

Snabba nyheter från F1 på Imola

Fernando Alonso, fick för första gången sedan Malaysia 2017 stryk i en intern kvalduell.

Carlos Szinz, Ferrari, missade topp tio. Kollegan Leclerc var däremot given.

Lance Stroll slog återigen Sebaastian Vettel hos Aston Martin.

Yuki Tsunoda kraschade i Q1.

IndyCar – premiär på Barber

I kväll är det också kval till IndyCar. Här får du en lång intervju med Marcus Ericsson där han berättar om den svåra omställningen från F1 till IndyCar.

Helgens IndyCar tider hittar du här.  Där finns även tiderna för Linus Lundqvist som startar sin premiär i IndyLights från  första led.

I båda loppen.

Mercedes eller Red Bull i Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1?

av Anna Andersson

Mercedes har inte vilat de senaste tre veckorna. Istället har man satsat på att förbättra bilen till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1. Teamets bilar var etta och tvåa under båda passen.

Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1
Mercedes i topp? (Mercedes)

– Detta är mycket bättre än i Bahrain, säger Toto Wolff till Sky.

Hamilton var däremot ännu tydligare:

– Vi hittade rätt set-up direkt. Vi behövde bara göra några mindre justeringar, säger han medan kollegan Bottas däremot pratade om däckvalen.

– Det är ingen större skillnad på gummiblandnignarna, men vi behöver hämta ut betydligt mycket mer ur soft eftersom alla kommer att använda dem under kvalet.

Hur gick det då för konkurrenterna?

Max Verstappen och Red Bull hade problem med en drivaxel vilket gjorde att han tappade tid på banan, medan Sergio Perez kolliderade med Estebana Ocon under det första passet och var sexa på det andra  (åtta tiondelar efter Bottas som var snabbast. ) Kollisionen ledde inte till någon bestraffning.

– Vi vet inte riktigt vad som har hänt med Max bil, men vi ska undersöka varje detalj, förklarar teamchef Christian Horner för tyska Sky.

Ferraris Charle Leclerc körde in i muren under den andra träningen och tog på sig den missen. Han hade annars femte snabbaste tid, placeringen bakom kollegan Carlos Sainz.

Pierre Gasly, AlphaTauri, överraskade med plats tre på det andra passet  och fyra på det första.

– Det var vår bästa fredag, så kul att vara med killarna i toppen, säger han.

Ala resultat hittar du här.

Snabba nyheter inför Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1

Charles Leclerc har fått en fin present. Den F1:a ( SF90) som han vann sina första två deltävlingar för Ferrari med. Det skedde på Spa och Monza 2019.

Han meddelar att det stod i hans kontrakt och så här ser bilen ut:

– Jag är jätteglad och kommer alltid att behålla det minnet, hälsar han.

Paul di Resta är lite aav en extrra reservförare hos McLaren. Om Stoffel Vandoorne och Nyck de Vries är upptagna i Formel E är det britten som ställer upp.

FIA har förlängt DRS-zonen på Imola i år, men Max Verstappen skulle gärna vilja se en andra DRS-zon på den klassiska banan. Allt för att förenkla omkörningarna.

– Det borde ligga en efter chikanen, det skulle göra att man kom ännu närmare till de sista två sista kurvorna.

Corinna Schumacher är tillbaka i F1-depån. Michael Schumachers hustru har inte varit på plats sedan hennes man lade av 2012, men nu är hon tillbaka. I helgen stöttar hon sonen Mick i hans första F1-lopp i Europa. Pappa Michael vann sju lopp på Imola, hans farbror Ralf vann ett. För Mick Schumacher, som kör för Haas, är målet att slå kollegan Nikita Mazepin och ta sig i mål.

Sebastian Vettel meddelar att han inte är vaccinerad och innte heller kommer att bli det inom en snar framtid:

– Det är en principfråga. F1 gav oss möjligheten i Bahrain, men jag valde att avstå eftersom det inte är min tur än, säger Vettel till RTL.

– Jag kommer att vaccinera mig men först när det är min tur i ledet.

Vill du ha koll på tider och annan statistik så hittar du det här.

Notera att det är vissa förändringar som skett när det gäller helgens tider. Det ser du också i inlägget ovan.

Helgens Track Limits hittar du här:

Premiär i IndyCar 2021

I helgen är det dags för premiären av IndyCar. Förra veckan skrev jag om Felix Rosenqvist, inför premiären kommer ytterligare artiklar. Här är en lång  och mycket ärlig intervju med Marcus.

Vill du ha ännu mer IndyCar? Lyssna på Indypodden där jag och kollegorna snackar upp säsongen tillsammans med Stefan, Felix, Marcus och Linus.

Tidsschema för premiären av IndyCar 2021

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 1
Honda Indy Grand Prix of Alabama
Barber Motorsports Park (USA)

Alla angivelser avser svensk tid
Lördag 17 april
Fri träning 1: 17.00-17.45
Fri träning 2: 20.40-21.25
Kval: 23.55-01.00

Söndag 18 april
Warm-up: 17.30-18.00
Race (90 varv): 21.40

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

För Linus Lundqvist, som debuterar i IndyLights föreslår jag hans hemsida för en livetream.

Han har sett riktigt vass ut under träningarna, han har pole position i race 1 och kryddade det hela med ett banrekord.

Tiderna som gäller är:

Fredag 16 april
Kval 1: 18.00-18.30
Kval 2: 22.00-22.30

Lördag 17 april
Race 1: 19.15

Söndag 18 april
Race 2: 19.20

Ändringar i schemat till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021

av Anna Andersson
Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021
Prispallen efter racet på Imola 2020 (TT)

Det har skett en förändring inför Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021. Det tidsprogram jag gav er i måndags har justerats på grund av den kungliga begravningen i Storbritannnien.

Prins Philip, Hertig av Edinburgh, avled den 9 april vid en ålder av 99 år och Formel 1 hyllar honom inte bara med en tyst minut innan kvalet utan man ändrar också i tidsschemat. Det påverkar både träningarna och kvalet inför Emilia Romagna Grand Prix på Imola

Regn i sikte?

En annan sak som mycket väl kan påverka helgens tävling är vädret. Enligt prognosen ska det vara kring 14 grader varmt, soligt under fredagen, samma temperatur och molnigt under lördagens kval, men det är en stor risk för regn under söndagens tävling. Temperaturen håller sig kring 12-14 grader.

Till helgens deltävling använder däcktillverkaren Pirelli sig återigen av samma däck  som i premiären C2, C3 och C4.

– Det är sex månader sedan vi var på Imola, men förhållandena har ändrats mycket från november till april, även däckens konstruktion har förändrats, förklarar Pirellis chef Mario Isola  i en kommentar.

– Vi förväntar oss att teamen, precis som senast, använder sig av  ett depåstopp. Mycket eftersom det är en lång depåraka, man tappar mycket tid i depån och det är svårt att köra om.

Korta nyheter

I höstas spelade säkerhetsbilen en viktig roll och frågan är ju om den kommer att påverka årets deltävling på samma sätt?

Ett par frågor som jag tar med mig är hur den nya regeländringen verkligen har påverkat Mercedes och var de ska hämta in den farten som de tappade i Bahrain. Hur har Red Bull utvecklats under de tre veckorna som F1 haft paus och kan Max Verstappen utmana Mercedes.

Jag tror det.

Red Bull har med sig spännande uppdateringar, det har även McLaren och jag kan inte tänka mig att Mercedes har stått still. Inte Ferrari heller. Jag ser med andra ord fram emot fredag. Du med?

Ett par andra saker värt att nämna är att Auto, motor und Sport skriver att Ferrari kommer att uvetckla årets bil till i juni. Sedan är det fokus på 2022. Max Verstappen berättar att hans målsättning är att försöka vinna varje lopp i år och Fernando Alonso återvänder till Imola med siktet inställt på en plats bland de tio främsta.

Guide till Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021

Bana: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.

Banlängd: 4.909 Meter, 63 varv.

Första  vinnare: Nelson Piquet 1980.

Antal GP: 27

Segrar från pole position: 9

Vinst från högsta startpositione:  6: Nelson Piquet 1980

 

Statistik Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2020

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Pierre Gasly, AlphaTauri
5. Daniel Ricciardo, Renault
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Daniil Kwjat, AlphaTauri

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2020: 1:13.609 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2006: 1:22.795 (Michael Schumacher, Ferrari)
2005: 1:19.886 (Kimi Räikkönen, McLaren)
2004: 1:19.753 (Jenson Button, BAR)
2003: 1:22.327 (Michael Schumacher, Ferrari)

Emilia Romagna Grand Prix i Formel 1 2021
Polestark Senna, på banan där han också omkom 1994. (TT)

Förare med flest pole positions:

Ayrton Senna (8)
Michael Schumacher (5)
René Arnoux (3)
David Coulthard (2)
Mika Häkkinen (2)
Jacques Villeneuve (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nigel Mansell (1)

Topp 8 i racet 2020:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Renault
4. Daniil Kwjat, AlphaTauri
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Sergio Perez, Racing Point
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet

Absolut: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2020: 1:15.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2006: 1:24.569 (Fernando Alonso, Renault)
2005: 1:21.858 (Michael Schumacher, Ferrari)
2004: 1:20.411 (Michael Schumacher, Ferrari)
2003: 1:22.491 (Michael Schumacher, Ferrari)

Senaste fem segrarna:

2020 Lewis Hamilton Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari

Förare med flest vinster:

Michael Schumacher (7)
Ayrton Senna (3)
Alain Prost (3)
Nelson Piquet (2)
Nigel Mansell (2)
Damon Hill (2)
Riccardo Patrese (1)
David Coulthard (1)
Elio de Angelis (1)
Didier Pironi (1)

Omkörningar:

2020: 6
2006: 1
2005: 7
2004: 6
2003: 3

Det var inte många i fjol, men denna minns du väl?

Premiär i IndyCar!

Det är ju inte bara Formel 1 i helgen. Det är premiär för IndyCar också. I det senaste inlägget så fick du lite extra snack och tips inför tävlingen på Barber.Du läser det här.

Här kan du också lyssna på Indypodden där jag och mina kollegor fick sällskap av fyra Indyaktuella svenskar.

Guide med förare och team i IndyCar – premiärextra

av Anna Andersson

Det är raceweek igen och inte bara det. Det är Formel 1 på Imola och det är premiär för IndyCar, vilket gör att vi kikar närmare på förare och teaam i IndyCar 2021.

Premiären i IndyCar 2021 avgörs på Barber Motorsport Park. Det är en traditionell racerbana utanför Birmingham, Alabama och de har funnits med i kalendern seda 2003. Det är nyasfaltert, så räkna med att det kommer att gå betydligt snabbare än vad det gjorde när Will Power satte varvrekordet 2016. 1.08,276.

Racet startar klockan 21.30 på  söndag och senaste vinnaaren är Takuma Sato 2019, trots att det var Rahal-teamet som dominerade i kvalet. Scott Dixon slutade tvåa och Sebastien Bourdais trea. Faktum är att fem polesättare har vunnit på Barber.

I fjol startade säsongen med tre segrar för Scott Dixon som sedan tog sin sjätte titeln. Han har dock inte vunnit på den här banan.

Exklusiva intervjuer

Jag fick ett samtal med Felix inför premiärhelgen. Han har haft ganska tuffa tester och inte riktigt fått bilen att fungera som han vill, men räknar med att det kommer att lösa sig med hårt arbete och en gnutta talang.  Den texten kan du läsa här.

Förare och team i IndyCar 2021
Felix nya bil (INDYCAR)

Vill du ha full koll? Lyssna på Indypodden där jag, Jacob och Ronnie har fått sällskap av Marcus, Felix, men även Stefan Johansson, mer känd som Lill-Lövis kikar in och pratar om förare och team i IndyCar 2021. Dessutom tittade Linus Lundqvist förbi och han startar som bekant  i Indy Lights den här säsongen och  är en av favoriterna till titeln.

Har du inte hittat till den podden tidigare i år kan du gå tillbaka och lyssna på exklusiva intervjuer med Mario Andretti, Scott Dixon, Conor Daly och Beth Parretha för att nämna några. Du kan ta dem i bilen, på promenaden eller i tvätt stugan. Här hittar du dem allihop.

Förare och team i IndyCar 2021

2) Josef Newgarden, USA, Team Penske
3) ScottScott McLaughlin, Nya Zeeland, Team Penske
4) Dalton Kellett, Kanada, AJ Foyt Racing
5) Pato O’Ward, Mexiko, Arrow McLaren SP
6) Helio Castroneves, Brasilien, Meyer Shank Racing
7) Felix Rosenqvist, Sverige, Arrow McLaren SP
8) Marcus Ericsson, Sverige, Chip Ganassi Racing
9) Scott Dixon, Nya Zeeland, Chip Ganassi Racing
10) Alex Palou, Sapnien, Chip Ganassi Racing
12) Will Power, Australien, Team Penske
14) Sebastien Bourdais, Frankrike, AJ Foyt Racing
15) GRaham Rahal, USA, Rahal Letterman Lanigan Racing
18) Ed Jones, Storbritannien, Dale Coyne Racing w VasserSullivan
20) Ed Carpentier, USA, Ed Carpenter Racing
20) Conor Daly, USA, Ed Carpenter Racing

21) Rinus VeeKay, Nederländerna, Ed Carpenter Racing
22) Simon Pagenaud, Frankrike, Team Penske
26) Colton Herta, USA, Andretti Autosport
27) Alex Rossi, USA, Andretti Autosport
28) Ryan Hunter-Reay, USA, Andretti Autosport
29) James Hinchcliffe, Kanada, Andretti Autosport
30) Takuma Sato, Japan, Rahal Letterman Lanigan Racing
48) Tony Kanaan, Brasilien, Chip Ganassi Racing
48) Jimmie Johnson, USA; Chip Ganassi Racing
51) Romain Grosjean, Frankrike, Dale Coyne Racing w RWR,
51) Pietro Fittipaldi, Brasilien, Dale Coyne Racing w RWR,
59) Max Chilton, Storbritannien, Carlin Racing
60) Jack Harvey, Storbritannien, Meyer Shank Racing

Formel 1 Emilia Romagna Grand Prix 2021

I höstas gjorde vi en ny bekantskap när F1 var tillbaka på Imola. Då var det en tvådagarshelg med träning och kval på lördagen och race på söndagen.

Den här gången är vi tillbaka där vi brukar med tre dagar. Tiderna som gäller är:

Fredag 16 april:

Träning 1 kl 11.30

Träning 2 kl 15.00

Lördga: Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag 18 april: Race kl 15.00

En guide inför helgen ger jag dig som vanligt på onsdag.

Mercedes teori: Ändrade reglerna för att stoppa oss!

av Anna Andersson

I Bahrain 2020 ersatte George Russell Lewis Hamilton i Mercedes. Han gjorde det vid ett tillfälle.

George Russell Lewis Hamilton
Hamilton pratar inte med Russell (AP Photo)

Sedan dess råder det iskyla mellan de båda britterna.

– Vi har inte pratat med varandra, säger Russell till AP.

Den regerande mästaren sedan han tog över Russells bil vid ett tillfälle förra året då Hamilton drabbats av Covid-19 och på presskonferensen i samband med premiären i Bahrian fick han frågan om de har pratat med varandra.

– Nej, inte överhuvudtaget, svarade George Russell.

Han utvecklade sitt svar till AP:

– Vi har inte pratat sedan dess, men mitt förhållande med Lewis är okej, det är inget problem. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, om jag hade förväntat mig att han skulle säga någonting efter loppet. Samtidigt vet jag inte hur jag själv skulle reagera om någon tog min plats hos Willams.

Trassel sedan George Russell ersatte Lewis Hamilton?

Sedan George Russell ersatte Lewis Hamilton har det pratats mycket om Mercedes framtida förarpar. Varken Hamilton eller kollegan Valtteri Bottas har något avtal för 2021 och teamchef Toto Wolff är tydlig med vad han vill se.

Han vill ha ett team som fungerar. Inte någonting som ens är i närheten av Hamilton och Nico Rosberg och den situation som under många år var stjärnornas krig, mitt i Formel 1.

– Jag har alltid varit tydlig  med att om någonting sådant händer regelbundet, om jag ser ett mönster så kommer jag inte tveka utan ställa över en förare under ett lopp, säger Wolff i High Performance Podcast.

– Det är ju inte så enkelt när det är två förare i ett team. Det är inte  heller enkelt att hitta en förare som ligger på samma nivå, men jag är absolut beredd att offra ett race eller två för att klargöra för alla i den kommande generationen att vi kör för Mercedes och att vi inte accepterar någonting annat.

Okända detaljer

Rosberg körde för Mercedes 2010 till och med 2016, Hamilton kom in i teamet 2013 då han ersatte Michael Schumacher. Trots att Rosberg och Hamilton var gamla vänner, att de kört tillsammans som tonåringar så fungerade aldrig samarbetet.

– När  två förare inte tål varandra och skapar en negativ stämning i debref så påverkar det hela rummet. Jag kommer aldrig mer att accepterra det, säger Wolff.

– Men jag kunde inte ändra det. Förarna var signade innan jag kom till temaet och ingen hade tänkt på dynamiken mellan dem, på deras historia. Det fanns så mycket i bagaget som ingen visste om och troligen aldrig kommer att få veta. Det var svårt eftersom jag var något av en nykomling, medan Lewis och Nico hade varit med länge. Trots det behövde jag skapa en omgivning där de respekterade teamet. Ibland med järnhand. Men de förstod att de inte kunde lämna Mercedesi sticket.

Han påtalar att situationen med Bottas är annorlunda:

– Vi vet att vi kan lita på varandra, ingen lämnar någon annan i sticket. Visst kan vi ha häftiga diskussioner, visst bråkar vi, men vi vill inte separera.

Trots det ryktas det om att det är Max Verstappen och George Russell som kör för Mercedes nästa år.

Nya regler – problem för Merca och Aston Martin?

Det har skett regeländringar inför årets säsong. Framförallt berör de golvet och det är två team som har drabbats hårdare av förändringen än andra. Det är Mercedes och Aston Martin.

Varken Toto Wolff eller Aston Martins teamchef Otmar Szafnauer tror att det är en tillfällighet…

– Jag är övertygad om att man ändrade reglerna för att förändra hackordningen i startfältet, säger Wolff till Sky.

Faktum är att Mercedes och Aston Martin använder sig av ett ”low-rake-koncept”, enkelt förklarat är en bil med high-rake mjukare baktill än en med low-rake. Den har en högre tyngdpunkt bak än en low-rake som hjälper till att rulla bilen genom kurvan, men ökar risken  för att oönskad luft sugs in under golvet  på bilen vilket i sin tur leder till att bilen tappar downforce. Det går att kompenser en low-rake med hjälp av framvingen, som vanligt handlar det om att hitta rätt aerobalans.

”Vi hade rätt”

Efter premiären visade det sig att den nya regeländringen påverkat de två teamen som kör med low-rake mer än de som kör med high-rake.

– Jag sysslar inte med konspirationsteorier, säger Szafnauer enligt motorspor-total.

– Men redan i fjol sade vi som körde med low-rake att regeländringen skulle ha en större påverkan på dem än de som kör med high-rake. Vi hade rätt.

Sett till kvaltiderna för Bahrain 2020 och Bahrain 2021 så har både Mercedes och Aston Martin tappat över två sekunder, Ferrari däremot bara 0,5 sekunder och Red Bull 1,3 sekudner på ett varv.

– Pratar vi med de andra teamen så verkar de som om de redan har hämtat in den tid som de tappade efter fjolåret. Vi har inte gjort det. Det beror på att vi har en annan tanke när de gäller aewrodynamiken, men vi har inte gett upp än, sägher Aston Martins teamchef.

– Vi har hittat saker i vindtunneln och vi kommer snart att ha på plats på bilen.

Nästa reace avgörs om ungefär två veckor på Imola.

För övrigt vann Johan Kristoffersson helgens premiär i Extreme E. Mer om den serien  läser du här.

Här är alla F1-lopp för 2021.

Bahrain GP i F1 – vilket race!

av Anna Andersson

Strategin avgjorde Bahrain GP i F1 2021. Men det var ett fantastiskt kul race. En kamp om segern, en kamp mellan förarna och en kamp mellan teamen.

Det gillar vi!

Max Verstappen hade pole position och tog starten, men i samband med depåstoppet valde Hamilton de hårda däcken på varv 14 och tog hårda däck en gång till på varv 28.

Bahrain GP i F1
Kamp mellan Red Bull och Mercedes (TT)

Det gav honom initiativet och det gav honom ledningen, men det avgjorde aldrig premiären till världsmästarens fördel. Det blev istället en härlig fajt ända in i mål.

Verstappen väntade längre med sitt depåstopp, gick i depå på varv 17 och valde mediumdäcken. Vid det sista depåstoppet 16 varv före mål valde han hårda däck och han försökte jaga i kapp. Det blev spännande, riktigt spännande och han gick om Lewis Hamilton – men han gjorde det på ett otillåtet sätt. Han körde om utanför banan. Därför fick Hamilton tillbaka ledningen medan Verstappen fick försöka en gång till. Det klarade inte Red Bulls förare. Det skiljde en halv sekund mellan Hamilton och Verstappen efter 56 varv. Valtteri Bottas slutade trea.

Jag är helt färdig.

Härlig premiär i Bahrain!

Vilket underbart race! Bahrain GP i F1 var en fantastisk premiär. Många fajter på flera ställen i fältet, inte bara om segern.  Det kändes lite som juniorracing eller kanske som IndyCar. Kul, tycker jag. Vad tycker ni? Det är så kul att se att Red Bull är med och fajtas på ren fart. Äntligen.

– Det är verkligen synd, men gav dem en fajt och det är härligt att starta säsongen så, sa Verstappen efteråt.

Jag lider samtidigt lite med Sergio Perez som fick stopp på bilen redan på formationsvarvet inför Bahrain GP i F1. Även om han fick fart på bilen igen så tvingades han starta från depån,därifrån tog hann sig upp till plats sex. Men vad hade ha lyckats med från startposition elva?

Andra positiva saker att ta med sig är Ferraris kamp, där Charles Leclerc hade koll på Carlos Sainz, att McLarens fajt där Lando Norris besegrade Daniel Ricciardo.

Haas sist? Det visste vi redan  innan säsongen startade….

Tung premiär var det annars för Nikita Mazepin som snurrade på första varvet och fick bryta.  Hans kollega, Mick Schumacher snurrade han med och halkade i fältet. Att han gick i mål som sista bil var dock ingen överraskning. Det var givet redan i kvalet. Alla som följer F1 vet att Haas, som inte förändrat bilen någonting sedan förra året, inte kommer att ha något att säga till om. Micks första år i F1 kommer att handla om att lära sig. Ingenting annat.

Även Pierre Gasly hade det tungt. Fransmannen som startade från plats fem var inblandad i en incident med en McLaren, tappade framvingen och behövde in i depån vilket kostade dyrbar tid.  Ett annat team som inte kan vara nöjda är Aston Martin som körde in med Stroll som nia. Inte heller Alpine var någon glad överraskning, där Fernando Alonso tvingades bryta med problem på varv 34.

Anledningen var att ett smörgåspapper. Ja du läste rätt. Ett smörgåpspapper hade fastnade i bromsarna och tvingade honom att bryta loppet med bromsproblem. Det var en säkerhetsåtgärd.

 Här är resultatet.

Mercedes problem blottade under Bahrain GP i F1

Bahrain GP i F1
Toto Wolff, teamchef hos Mercedes (TT)

De problem som Mercedes har haft med farten den här helgen handlar om energiåtervinninng. Det är anledningen till att deras bilar tappar i toppfart. Toto Wolff förklarar det på följande sätt:

– Vi tappar  på varje raka. På andra halvan av varvet, i slutet av den långa rakan har vi ingen energi kvar. Då tappar batteriet kraft, förklarar Wolff för motorsporttotal.

Det gör däremot inte den nya motorn från Honda. Den fortsätter, likt en kanin i den kända batteriereklamen.

– Honda har gjot ett fantastiskt jobb, berömmer Wolff.

Nu är det tre veckors paus till deltävlingen i Imola. Mercedes, som är ett mycket kompetent och hårt arbetande team har tid på sig att samla data och analysera den ordentligt. I höstas hade teamet första startled och körde också till sig en dubbelseger på den klassiska banan, vilket räckte för att säkra konstruktörsmästerskapet.

Det var dock en helg där både Red Bull och AlphaTauri var bra med i kvalet. I racet såg det annorlunda ut när Verstappen snurrade av med en punktering, men Daniil Kvyat slutade fyra i en AlphaTauri.

En annan intressant nyhet inför den tävlingshelgen är att Alpine kommer med en rejäl uppdatering. Det bekräftar teamchef Marcin Budkowski för motorsporttotal.

– Det kommer nya delar vilket ökar bilens prestanda, säger han.

– Vi kommer sedan att fortsätta uppdatera bilen i racen som följer därefter.

Vill du hålla koll på säsongen? Här är årets 23 lopp.

Årets nyheter och en text om Fernando Alonso som är tillbaka i F1 hittar du här.

En annan nyhet i år är motormanager där du kan vara med och tävla i min liga, om fina priser. Du kan fortfarande anmäla dig här.

 

 

Sida 117 av 390