Stjärnsmäll i Bahrain GP i Formel 1

av Anna Andersson

Kvalet till Bahrain GP i Formel 1 startade med en rejäl stjärnsmäll. Med Max Verstappen i pole positon före Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. Dessutom körde Ferraris Charles Leclerc in som fyra.

Verstappen (TT)

– Det var ett fantatsiskt varv, säger Max Verstappen efter sin fjärde pole position i karriären.

Ett brutalt spännande kval som förhoppningsvis ger oss ett lika spännande race.

En annan stjärnsmäll fick vi se redan i Q1. Sebastian Vettel misslyckades i sitt första kval med Aston Martin. Han lämnade, precis som landsmannen Mick Schumacher och dennes kollega Nikita Mazepin.

Det var ingen större skräll att de två sistnämnda lämnade i Q1, men det var en större skräll att Alpines Esteban Ocon gjorde det samma. Detta samtidigt som Fernando Alonso tryckte in med sjunde bästa tid i Q1 i sin comeback och tog sig  även till Q3 där han körde in på plats nio.

Det gjorde däremot inte Sergio Perez i sitt första kval för Red Bull och inte heller AlphaTauris Yuki Tsunoda, även kan jag inte låta bli att fundera över den där japanen som tycks trivas rikigt bra i F1

Silly season pågår året runt i F1

Bahrain GP i Formel 1
Pierre Gasly (TT)

Hans insats får mig att fundera över framtiden, över det som händer många långa månader efter kvalet till Bahrain GP i Formel 1.

Esteban Ocon fick stryk av Daniel Ricciardo hos Renault förra året, får han stryk av Fernando Alonso i år lär Alpine se sig om efter en annan fransman. Blicken riktas då mot Pierre Gasly. Han har haft en bra tid hos AlphaTauri, men lär inte få chansen i huvudteaamet Red Bull igen efter sin förra sejour där. Då kan Alpine vara ett alternativ.

Dessutom är det så att om Yuki Tsunodaa lyckas rikitgt bra kan han mycket väl vara ett alternativ för Red Bull till nästa år. Som ersättare för Sergio Perez.

Eller Max Verstappen om Mercedes lyckas sno åt sig den guldklimpen när Hamilton tackar för sig. Det intresset finns.

Säsongen är ung, absolut. Vi har inte kört ett race än, men  en av de sakerna som jag älskar med Formel 1 är just strategispelet, det som händer intill banan och därför kunde jag inte låta bli att nämna detta.

Vad tror ni?

Kvalet till Bahrain GP i Formel 1 – detta tar vi med oss

Fyra bilar kommer att starta morgondagens premiär på mediumdäcken. Mercedes två bilar, Lewis Hamilton och Valtteri Bottas, Red Bulls Max Verstappen och AlphaTauris Pierre Gasly. Vad betyder det? Verstappen startar från pole position och får han ordning på sin start kommer han att kunna styra racet. Killen har ju bara tagit fyra pole positions i sin karriär, men tio segrare. Han vann fjolårets sista lopp från pole och han har toppat varje pass i Bahrain.

–Mitt första varv i Q3 var inre bra, så jag visste att det fanns mer att hämta, men jag visste inte hur mycket, säger han.

– Bilen har funkat bra både på ett varv och under en racedistans.

Och vad betyder det för Verstappen att Perez inte tog sig vidare till Q3?

Tja han har ju vunnit racet från sista plats i Bahrain…Han är en förare som är mycket duktig på att hantera däcken så jag räknar med att han avancerar under morgondagen.

Varning för sandstorm

En annan sak jag vill ta med mig är Charles Leclerc. I Q3 visade han Carlos Sainz att han regerar i teamet och han slutade fyra. Det visar att Ferraris motor är betydligt bättre än i fjol.

Vi ska dock komma i håg att väderprognosen inför morgondagen lovar hårda vindar, vilket i sin tur betyder att det lär  blåsa in stora mängder sand på banan. Det var liknande förhållanden under testerna för ett par veckor sedan och då var det många förare som hade stora problem.

Nu laddar vi för race.

Här hittar du startuppställningen.

Du min text om nyheterna inför säsongen och om Fernando Alonsos comeback här.

Här en guide till banan med statistik.

 

 

Bahrain Grand Prix i F1 – vilken fajt!

av Anna Andersson

Första träningsdagen inför Bahrain Grand Prix i F1 Bahrain Grand Prix i F1 är över.

Vad fick vi se under de 120 minuterna?

Sju förare och fem team inom en halv sekund.

Det är kortare tid än vad det tog för dig att läsa den här ingressen.

Vi har visserligen inte  någon aning om hur mycket bränsle de olika bilarna har ombord och så länge vi inte har det så vet vi inte heller hur styrkeförhållandena ser ut. Men en sak kan vi säga att den känsla som jag hade under vintertesterna blev bekräftad. Det kommer inte att bli en promenadseger för Mercedes i år.

Verstappen toppar inför Bahrain Grand Prix i F1

Max Verstappen körde in på den bästa tiden 1.30,847, han var snababst i förrra säsongens sista lopp och snabbast under testerna. Här var han 0,235 sekunder snabbare än Lewis Hamilton som var…trea. Lando Norris var tvåa och McLaren var en positiv erfarenhet av dag 1.

– I morgon är en ny dag, då ska det blåsa lite mer och det är svårt med den här bilen, sa Verstappen efteråt.

– Men det är en bra start i alla fall.

Sju förare från fem team (Red Bull, McLaren, Mercedes, Ferrari och AlphaTauri) inom en halv sekund, 15 förare från åtta team inom mindre än en sekund! För ett år sedan var det nio förare från sex team inom samma spann.

– Det kommer att bli en tuff och svår kamp mot Red Bull, säger Toto Wolff till Sky.

Sedan är ju alltid frågan vad han döljer och hur snabbt det gör för Mercedes att vända på steken. Det har de bevisat om och om igen att de är kapabla till.

Vettel med dyrbar  miss

Vi kan också notera att Sebastian Vettel som var 14:e man var lika snabb som täten i första sektorn, tappade fyra tiondelar i andra och gjorde ett misstag i den tredje – så det finns tid att hämta här. En annan intressant sak var att Yuki Tsunoda var 0,189 snabbare än teamkollegan Pierre Gasly.

– Jag förväntar mig att han tar en plats i Q3 och poäng i racet, sa chefen Franz Tost till Servus TV.

En annan sak att notera är att Kimi Räikkönen stod för säsongens första besök i staketet:

 

Teamen som inte hänger med resten av fältet var som förväntat Williams och Haas.

Här får du en bra överblick av fredagens resultat.

Guiden till racet hittar du här.

Tiderna finns här. Där finns också en genomgång av reglerna.

Just det, Nico Hülkenberg är tillbaka i F1. Han är reservförare för Mercedes och Aston Martin.

Sedan har jag skrivit om Alonso inför comebacken. Den texten hittar du här.

Guide till Bahrain GP i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Raceweek, det är dags för Bahrain GP i Formel 1 2021. Premiär för F1.

Efter en extremt kort försäsong med bara tre testdagar, vilket är hälften mot förra året, är det nu dags att rulla ut bilarna för den första av 23 tävlingshelger.

Det har hänt endel saker sedan förra säsongen avslutades, bland annat har det skett vissa regeländringar, två team har bytt namn och flera förare har bytt team.

Bahrain Grand Prix i Formel 1 2021
Han är tillbaka (Alpine)

Givetvis kommer du att få den fakta du behöver inför helgens tävling och det senaste snacket. Eller vad sägs om Fernando Alonsos intervju hos BBC inför sin comeback:

– Det finns ett par unga killar som visat vad de kan i juniorklasserna, säger Alpines spanjor.

– Sedan finns det mästare som Lewis, Sebastian, Kimi och Verstappen som om även om han tillhör den yngre generationen, har kört på toppnivå i fyra, fem år.

Därefter får snart 40-årige Aonso frågan om han håller samma nivå. Svaret går inte att misstolka:

– Nej, jag är bättre.

Annars pratade han om den otäcka cykelolyckan som han råkade ut för under försäsongen:

– Jag hade en väldig tur. När olyckan inträffade blev jag orolig, jag hade väntat på comebacken i ett halvår och så ligger man plötsligt på sjukhus efter en trafikolycka och har ingen aning om hur lång tid det tar innan skadorna läker.

Nu hävdar han dock att han är helt återställd.

Skriver Perez historia?

Vi har ett par andra kul grejer att notera också. Som att Lewis Hamilton kan bli den förste föraren att vinna i Bahrain tre år i rad ( Vettel, Alonso och Hamilton själv har två segrar i rad). Hamilton kan också bli den förste föraren att vinna i Bahrain fem gånger.

Om Sergio Perez  tar pole position i sitt första lopp med Red Bull så ger han rekordet med flest antal race utan pole position till Romain Grosjean (179). Perez har startat i 191 lopp. Grosjean har lämnat F1 för IndyCar, där han ska köra samtliga lopp utom ovaler.

Sedan kan vi notera att Daniel Ricciardo har kört in på poängplats i elva lopp i rad, lyckas han med ett tolfte på söndag har han en längre svit än någon annan förare i fältet.  För övrigt kör McLarens förare med startnummer tre och fyra, senast teamet hade två förare med de numrena så vann de. I Brasilien 2012.

Däcken till Bahrain GP i Formel 1 2021.

Det är samma däckalternativ siom användes i höstas, vid det första loppet på banan.

I höstas avgjordes två deltävlingar i Bahrain, ett på denna bana och en på den kortare bansträckningen. Minns ni Romain Grosjeans krasch från i höstas? Det var på denna bansträckningen som han kraschade så illa kort efter start. Fransmannen blev fast i eldhavet i 28 sekunder, men tog sig ut och klarade sig undaan med brännskador.

Bahrain GP i Formel 1 2021

Bahrain International Circuit
Loppet avgörs i strålkastarnas sken.
F1-debut: 4 april 2004. Michael Schumacher vann loppet från pole position. På söndag debuterar hans son Mick.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Tider:

Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen
Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2020: 5 depåstopp, vilket var den strategi som flest förare valde.
Antal GP: 15.
Segrar från pole position: 7
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault ( Sergio Perez vann från startplats 5. Sergio Perez, 2020, men det var poå den kortare bansträckningen)
Säkerhetsbilen har varit på banan vid ett tillfälle sedan 2003.

Statistik Bahrain Grand Prix

Bahrain GP i Formel 1 2021
Kan han utmana om titeln i år? (TT)

Topp 8 i kvalet 2020

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Alexander Albon, Red Bull

5. Sergio Perez, Racing Point

6. Daniel Ricciardo, Renault

7. Esteban Ocon, Renault

8. Pierre Gasly, AlphaTauri

 Snabbaste  kvalvarvet:

2020: 1:27.264 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:27.866 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:27.958 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes)

Resultat Bahrain GP race 1 2020

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Alexander Albon, Red Bull

4. Lando Norris, McLaren

5. Carlos Sainz Jr, McLaren

6. Pierre Gaslhy, AlphaTauri

7. Daniel Ricciardo, Renault

8. Valtteri Bottas, Mercedes.

Snabbaste varvet:

2020: 1:32.014 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:33.411 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:33.740 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:32.798 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste vinnarna av Bahrain GP

2020 Sergio Perez Racing Point
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Sebastian Vettel Ferrari

Flest segrar:

Sebastian Vettel (4)
Lewis Hamilton (4)
Fernando Alonso (3)
Felipe Massa (2)
Sergio Perez (1)

 

Sedan  får du inte glömma att spela Motormanager i Formel 1 2021. Vilket lag tar du ut?

Här ser du hur Marcus, Felix, Johan Kristoffersson och jag har tänkt.

 

Nyheter och regler i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Det är racevecka, men vi börjar att prata om nya regler i Formel 1 2021.
Formel 1 startar nu sin 72:a säsong. Den skulle ha startat med radikala regeländringar, men på grund av pandemin sköts de på framtiden och kommer att genomföras 2022. Därför kommer årets bilar att se ut ungefär som fjolårets. Red Bull har exempelvis sagt att man behåller 60 procent av fjolårets bil.

Nya regler i Formel 1 2021

regler för Formel 1 2021
Kan Red Bull utmana ( Red Bull)

Kalendern består av fler lopp än någonsin, 23, i dagsläget. Saudiarabien kommer att debutera som F1-arrangör och Zandvoort i Nederländerna ska göra comeback. (Du hittar kalendern här). Det har gjorts förändringar på golvet för att minska downforce och däckslitaget. Enligt beräkningar ska bilarna tappa ungefär tio procent downforce jämfört med 2020, men fråghan är om det blir så. Pirellis motorsportchef Mario Isola tror att förlusten betydligt mindre.
– Teamen har gjort modifieringar och det kanske handlar om fyra eller fem procent, säger han.

Hämta in förlusten

Frågan är väl när teamen hämtat tillbaka den tidsförlusten, det finns de som tror att det går snabbt:
– Det är ingen större skillnad, utvecklingen går fort. Vi är nästan där vi slutade i fjol. Inom ett par race är vi tillbaka, körnigen kändes ungefär som i fjol, säger AlphaTauris Pierre Gasly.
I grunden handlar det om att bilarna hela tiden blir snabbare, men däcktillverkaren Pirelli vill spara pengar och inte utveckla några nya däck. Därför måste farten bromsas in.
– För en ingenjör med aerodynamik som specialitet så är det väldigt stora förändringar som har skett i år. Det är i en form vandalism eftersom de trycker tillbaka bilens prestanda med ett och ett halvt år, anser Mercedes teknikchef James Allison.
En annan förändring är att bilarna blir även tre kilo tyngre när minstavikten höjs till 749 kg och vikten för motorn höjs till minst 150 kg.

Dags för budgettak

En annan nygammal regel för Formel 1 2021 är att DAS, det system som Mercedes införde förra året, har förbjudits igen. Det har även skett ett förtydligande för att teamen inte ska kunna göra en Racing Point – det vill säga ställa upp med en nästintill identisk kopia av en konkurrent. Bland annat påminns teamen nu att den information som man samlar under tester eller andra event bara får vara sådan som samtliga team har tillgång till.

Under året införs även ett budgettak, men det kommer att ha en större påverkan på framtida bilar eftersom årets bil utvecklades redan i fjol. I år får teamen använda sig av 145 miljoner Euro. 2022 är det 140 miljoner euro och mellan 2023 och 2025 handlar det om 135 miljoner Euro. Detta gäller för 21 VM-lopp, blir det fler, eller färre räknas en miljon euro på eller så dras samma summa av. Detta gäller för team som konstruerar hela bilen. De som köper in delar får en ett minskat budgettak lite beroende på hur många de delar de köper, men å andra sidan sparar de utvecklingskostnaderna.
En annan förändring märker du av redan på fredag. Träningarna under den första dagen har kortats ned. Under fredagen minskar träningstiden från 90 till 60 minuter per pass.

Nya förare

regler för Formel 1 2021
Mick Schumacher (Haas)

Vid sidan av nya regler i Formel 1 2021 så är det också en del som har hänt på förarfronten. Haas har exempelvis två nya förare Mick Schumacher och Nikita Mazepin, från Ryssland, men tävlande under neutral flagg. Fernando Alonso gör comebacke i Alpine, som är det nya namnet på Renault.

Daniel Ricciardo har lämnat Renault för McLaren och Carlos Sainz har klivit in intill Charles Leclerc hos Ferrari. Sebastian Vettel har lämnat Ferrari för Aston Martin, som är det nya namnet på Racing Point, och han ersätter Sergio Perez.

Mexikanen som vann sitt första F1-lopp 2020 har klivit över till Red Bull där han ersätter Alex Albon intill Max Verstappen. Albon kör numera DTM.

En ännu bättre överblick över förare för 2021 har ni här.

Det har också skett ett par förändringar när det gäller motorerna. McLaren kör numera med en motor från Mercedes, samtidigt som Red Bull och AlphaTauri kör sitt sista år tillsammans med Honda. Red Bull tar därefter över motorn eftersom reglementet fryses fram till 2025.

Nu har vi pratat om regler i Formel 1 2021, i förra inlägget gick jag igenom testerna ordentligt och jag tycker att det är lika bra att gå in på vad som egentligen händer den kommande helgen.

Här är veckans viktiga tider:

Fredag:
Träning 1 kl 12.30
Träning 2 kl 16.30
Lördag:
Träning 3 kl 13.00
Kval kl 16.00
Söndag Premiär kl 17.00.

För övrigt var jag uppe med tuppen i fredags och pratade F1 och Drive to Survive i SVT, 35 minuter in i sändningen. Det hittar ni här.

Testerna klara – ladda för F1-säsongen 2021

av Anna Andersson

Nu är samtliga tre testdagar inför F1-säsongen 2021 avklarade. Vad betyder det?

Inte så mycket, som vanligt. Ändå ska jag försöka mig på en sammanfattning och vi startar med att söndagens förutsättnignar var de bästa under testet. Snabbast  av alla var Red Bulls Max Verstappen  som med däck C4 körde ett varv på tiden 1:28.9. Den nederländske föraren hann med 64 varv, hans kollega Sergio Perez körde 49 varv och tiden  var som bäst 1:30.187.

F1-säsongen 2021
Årets favorit (Red Bull Racing)

– Det  var en annan bra dag  och vi  kunde genomföra hela programmet. Det var lite annorlunda väderförhållande i dag jämfört med när jag körde den  första dagen så vi fick justera bilen något, men det var ändå en lugn dag. Jag tycker att vi kan säga att det har varit en bra vecka, men det finns inga garantier eftersom alla teamen håller på med olika program, säger Max Verstappen.

– Vi får se var vi ligger när det är dags för Q3 om ett par veckor, men jag skulle ändå säga att bilen känns bra och jag ser fram emot att börja tävla igen.

Senaste snacket inför F1-säsongen 2021

Aston Martin

Återigen fick Sebastian Vettel vila på grund av ett problem med bilen, men tysken är ändå nöjd med sin en och en halva dag i bilen.

– Testerna har absolut hjälpt mig att förstå vad jag som förare kan förbättra. Det har varit haft en bra inlärningskurva och ser fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med bilen. Jag ser också fram emot att starta säsongen här i Bahrain om två veckor, säger Vettel.

Det har inte varit några helt enkla tester för Aston Martin, men jag är ändå spänd på att se dem om två veckor.

Mercedes

Mercedes tappade en timme under den sista dagen, teamet har kört minst av alla under testerna och skjuter nu favoritrollen mot Red Bull.

– Vi har gjort framsteg med balansen i bilen när den är fulltankad  och det går att förutspå hur den agerar, samtidigt så har vi samlat mycket data de senaste dagarna och vi ser att Red Bull har en bättre fart, säger Mercedes Andrew Shovlin.

Ja, ja Mercedes brukar vara bra på att skicka ut dimridåer så vi får väl se….

Ferrari

Mattia Binotto pratar om ett mycket ansträngande test, där teamet har fokuserat på att lära  sig förstå hur bilen fungerar. Var gränserna går och hur den ska köras för atyt få bästa resultat.

– Om vi jämför med förra året har jag känslan av att vi har förbättrat oss inom flera områden, säger han.

Det säger dock inte så mycket i jämförelse med de andra teamen och inte heller med tanke på var Ferrari var för ett år sedan (ingenstans).

– Men detta test är svårare att dra några slutsatser av  än vad det brukar vara, säger stallchefen.

McLaren

Daniel Ricciardo pratar om tre väldigt bra dagar utan några problem.

– Jag är verkligen tacksam, säger han.

Det som är mest intressant är det som jag skrev om tidigare under helgen, McLarens difussor.

Alpine

Fernando Alonso såg i bilen i går och det team som fram till i fjol hette Renault är nöjda.

– Vi har försökt trycka in sex dagar under tre dagar, men vi hade inga större problem, säger Marcin Budkowski.

– Vi har koncentrerat oss på aerodynamiktester inom de områdena där det skett regeländringar.

Tidsmässigt har dock Alpine legat mitt i  fältet.

Tiderna  och däcken sista testet

Vill du läsa mer? Snacket inför testerna hittar du här.

Första dagens test

Andra dagens test

Mitt tips inför säsongen här.

Andra dagens test för Formel 1 2021

av Anna Andersson

Så kan vi räkna in den andra dagens test för Formel 1 2021, men jag vill börja med den stora snackisen. Ni har alla hört att det mycket väl kan bli tre sprintrace i år. Nu skriver RaceFans att man bytt fokus från ett sprintrace under lördagen till att kalla det för tre sprintkval under säsongen. Detta för att man ska skilja det från söndagens race. Det pratas också om att det ska delas ut poäng till topp tre i sprintracet, tre, två och en pinne till trean. Det väntas bli en omröstning i veckan som kommer.

Spännande, tycker jag i  alla fall. Nu återgår vi till  testet.

Återigen handlar det om ett test i Bahrain och återigen var det en blåsig dag. Dock något kallare än under fredagen när det tidvis var en riktigt rejäl sandstorm som drog över banan.

test för Formel 1 2021
Vettel i sin nya bil (Aston Martin)

Även i dag kan vi konstatera att Aston Martin hade problem, i går var det elektroniken och i dag var det växellådan som tvingade Vettel till en paus efter tio varv. Dock ska det, enligt Mercedes, inte vara samma sak som drabbade världsmästarna i går.

Kallt test för Formel 1 2021

Även Red Bull meddelade att man hade problem, dels lossnade en del från bilen utan att Sergio Perez hade någon form av kontakt och dels var det annat som trasslade:

– Ett par mekaniska problem, bekräftade Helmut Marko för Sky.

Perez körde betydligt färre varv än Verstappen ( 117 varv jämfört med 139) och också betydligt långsammare, men han satte sin snabbaste tid med den näst hårdaste gummiblandningen.

Även Mercedes hade vissa problem. Hamilton körde av i kurva 13 under förmiddagen, vilket ledde till att det blev en röd flagga och att bilen tillbringade en extra stund i garaget och teamet är fortfarande det som köärt minst antal varv, vilket inte brukar tillhöra vanligheten under försäsongstesterna. Valtteri Bottas kom dock ut under eftermiddagen och körde på dagens snabbaste tid, han använde den mjuka gummiblandningen.

Här är en översikt från dagen:

Antalet varv – första plus andra dagens test för Formel 1 2021

1. Alpine (257)
2. Red Bull (256)
2. Alfa Romeo (256)
4. AlphaTauri (255)
5. Haas (249)
6. Ferrari (245)
7. Williams (215)
8. McLaren (195)
9. Aston Martin (178)
10. Mercedes (164)

Sugen på att se Alonso?

Här är han:

Dagens stora snackis har annars handlat om McLarens diffusor. Det pratas om att teamet har använt en gråzon i reglementet för att hämta in den downforce som man förlorat med de nya reglerna kring golvet. Det sägs också att det är flera team som försökt kopiera den lösningen. Det lär vi få höra mer om framöver.

I morgon avslutas årets första och enda test för Formel 1 2021.

I dag hade jag för övrigt en stor ranking inför testerna i tidningen. Ni hittar den här.

Här är också mitt tips inför säsongen. Båda två läser ni med PLUS och där finns också annat motormaterial som kan vara intressant, även om det är en stund sedan det publicerades.

Så ju mer PLUS material ni läser, ju mer F1 kommer att produceras framöver. Enkel matte;-)

Ha en trevlig lördag.

 

Årets första test i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Nu är säsongen i gång. I dag var det dags för årets första test i Formel 1 2021, den första testdagen av tre.

Tre.

För ett par år sedan var det tre omgångar med tre dagar i varje, i fjol var det sex dagar uppdelade på två tre dagarspass och nu är det tre dagar. Totalt.

Det är inte mycket.

Den här dagen är också svår att värdera eftersom det var väldigt blåsigt och i Bahrain så betyder det guvetvis att det är mycket sand på banan. Ni ser själva, det var en sandstorm som drog fram under eftermiddagen:

 

Aston Martins första test i Formel 1 2021

Mick Schumacher körde sina första varv som Haasförare, men det blev inte många. Ett tekniskt problem satte stopp.

– Det var roligt och det är positivt att kunna testa på banan. Det är som en extra fredagsträning, alltså  får vi tre extra träningar innan säsongsstart, säger Mick  till Sky.

Mercedes tappade mycket tid eftersom Bottas var tvungen att byta växellådan under förmiddagen, men teamet var inte det enda som hade problem. Aston Martin fick stanna med ett elfel, men trots det var Sebastian Vettel nöjd:

– Det finns massor av saker att förbättra, men det var roligt, sa han efter sin första dag i en grön bil.

Alonso gör comeback

Flest varv körde Max Verstappen i sin Red Bull (139), han var också snabbast 1.30,6. Även Alfa Romeo och Alpine med Esteban Ocon körde på bra och nu väntar vi på fansmannens kollega Fernando Alonso som är redo för morgondagen:

– Jag mår bra. Jag ser fram emot att få vara en del av paddocken och sporten igen, säger han under presskonferensen och berättade att han fick återhämta sig hemma i tio dagar och missade en del tid i fabriken eftersom reglerna är så stränga i Storbritannien. Han förklarar också att han bara missat ett par PR-dagar och filmdagar.

– Men det är jag rätt glad över.

Alonso lämnade F1 för två år sedan. Sedan dess har han tävlat i WEC, försökt  sig på IndyCar och även utmaningen Rally Dakar.

– Jag har känslan att jag har varit i min livs form de senaste åren, ja månaderna, säger han.

– Jag behövde bestämma mig för vilken utmaning jag skulle anta och  eftersom jag aldrig har varit i bättre form så tänkte jag att F1 kanske är helt rätt.

Fortsatta tester i helgen

Här är dagens varvtal – notera att Mercedes är i botten. Det tror jag inte att vi har varit med som sedan hybrideran startade 2014.:

Red Bull: 139
Alfa Romeo: 131
Alpine: 129
Ferrari: 116
AlphaTauri: 111
Aston Martin: 97
McLaren: 91
Haas: 85
Williams: 83
Mercedes: 48

Testerna fortsätter under lördag och söndag. Mer om testerna och en ranking av teamen inför testerna läser du här. Det senaste inlägget i bloggen läser du här och säsongens alla lopp hittar du här.

Jag har också passat på att göra ett kamikazetips – så slutar F1 2021.  Det är Plus och för er som tycker att det är skräp att det är inlåst för 29 kronor så kan jag bara säga att även jag behöver få betalt för min arbetstid. Ett av problemen just nu är att det är för få som kan tänka sig att betala för att läsa om Formel 1 jämfört med fotboll, hockey eller vintersport. Därför kommer bloggen med största sannorlikhet också att försvinna inom ett par veckor. Trots en sponsorjakt har inget företag velat ta sig an bloggen och då går det inte heller att lägga arbetstid på det. Tyvärr.

 

 

Alpine F1 och Mercedes presenterar årets bilar

av Anna Andersson

I dag var det två stora presentationer. Alpine F1 och mästarna från Brackley.

Vi börjar väl i med de senaste årens dominanter: Här är Mercedes W12, för andra året i rad är bilen svart och återigen är det Valteri Bottas och Lewis Hamilton som ska köra den.

 

– Varje år startar vi om på noll och fokuserar för att hitta rätt. Det kan låta enkelt, men det är enormt tufft. Det kanske är därför det inte är några andra idrottslag som har tagit sju raka titlar. Det kan hända så mycket och det är så lätt att bli van vid framgång och inte kämpa så mycket som det krävs, säger stallchef Toto Wolff.

– Men så är det inte i vårt team. Det enda jag ser är samma glöd, hunger och passion som jag såg när jag gick in i fabriken första gången 2013.

Tyngre bil 2021

Detta är den fjärde bilen som tagits fram under den tekniske direktören James Allison ( 2018, 2019 och 2020). Han kom till teamet 2017 då han ersatte Paddy Lowe, som bytte till Williams.

– Vi har haft många diskussioner kring hur vi ska kunna ta tillbaka den fart som vi tappar med de nya reglementet. Vi har ägnat mycket tid åt att försöka förstå hur de påverkar luftströmmen kring bilen, säger han.

De stora regeländringarna till 2021 gäller golvet:

– Därför har vi kunnat ta med stora delar från fjolårets bil, som  chassi och växellåda. Det minskade bördan något, säger han.

– Bilen kommer att vara 6 kg tyngre 2021, vi har några extra kilo att spendera eftersom DAS har förbjudits. Vi har också fått fundera mycket över hur vi kan få delarna att leva längre än de gör i dag.

Alpine F1 med Alonso 2021

Även Alpine F1 har  presenetrat sin bil. I blått, rött och vitt, precis som flaggorna från Frankrike och Storbritannien och det bär också med sig Alpines arv inom motorsporten. Bilen är en utveckling av den R.S 20 som Renault använde under fjolårets säsong.  Årets bil har fått namnet A521. En annan nyhet är att Daniil Kvyat blir reservförare i teamet. Ryssen kommer senast från AlphaTauri och har även tävlat för Red Bull och varit simulatorförare hos Ferrari. Kanske kan det vara så att han är backup eftersom man inte riktigt vet hur det blir med Fernando Alonso?

Spanjoren ska göra comeback 2021, men på grund av den käkskada han ådrog sig i samband med en cykelolycka fanns han inte med i samband med presentationen. Det heter att han ska vara redo till testerna, men vem vet?

Det kom i alla fall en kommentar från spanjoren:

– Jag är väldigt exalterad över att vara tillbaka i Formel 1 och vara en del av Alpine F1:s nästa kapitel inom sporten. Jag har jobbat stenhårt för att vara i bra form och jag vill kunna satsa mot målet redan under inledningen av säsongen, säger spanjoren.

Han har varit borta från F1 i två år.

– Vi vet att det kommer att vara hård konkurrens i år, men vi är redo för utmaningen.

Vi har tidigare sett bilarna från bland annat Red Bull, Sauber och McLaren. Det läser du om här.

Red Bull 2021 – årets stora utmanare

av Anna Andersson

Red Bull-Honda RB16B. Det låter inte speciellt sexigt, men är det Red Bull 2021 som ska kunna utmana Mercedes?

Bilen sägs vara en evolution istället för revolution och det är ungeför 60 procent av delarna som är nya. Det avslöjade teamchef Christian Horner redan förra året.

Red Bull 2021
Red Bull anno 2021 (RB Racing)

– Vi får se hur RB16B klarar av de utmaningar som de nya reglerna innebär, men det är samma sak för alla teamen. Jag hoppas att vi har lärt oss lektionen från 2020 och kunnat låta den kunskapen flyta in i årets bil, säger han i samband med presentationen.

Red Bull 2021 – en utmanare?

Red Bull 2021
Perez nya tjänstebil (RB Racing)

Den stora nyheten är annars att Max Verstappen har fått en erfaren teamkollega. Sergio Perez. Han är den förste Red Bull föraren sedan Mark Webber ( 2007-2013) som inte kommit från Red Bulls egna led. Han har istället tävlat för Sauber, McLaren och Force India/Racing Point sedan han startade sin F1-klarriär för tio år sedan och han är 31 år gammal.

Max Verstappen gör nu sin sjunde säsong i F1. Killen är fortfarande ung till åren, men gammal i F1-gården och det känns som om det är dags  för honom att blomma ut.

Motorleverantören är den samma som i fjol, Honda och även om vi inte har kört en meter än i år så känns Red Bull som en spännande utmanare till Mercedes.

Alfa Romeo mot poängplats?

Även Alfa Romeo har presenterat sin bil. Kimi Räikkönens nya vapen ser ut så här:

Frederic Vasseur, teamchef hos Alfa Romeo är oerhört positiv inför säsongen och han hyllar samarbetet med motorleverantören Ferrari.

– Vi hade ett viktigt möte under vintern, där gick vi igenom det som hände ifjol och kanske gjorde vi inte något perfekt jobb, säger han.

– Jag tror att de har löst de problemen som de hade på sin sida förra året och samarbetet kommer att bli bättre.

Målsättningen är att göra ett bättre jobb än förra året, då teamet slutade på plats åtta i VM.

– Vi har samma filosofi som tidigare, att göra ett bättre jobb i morgon än vad vi har gjort i dag, säger chefen.

Är du interesserad av när övriga teamen lanserar sina bilar? Det hittar du här.

Årets kalender hittar du här.

Du hittar för övrigt förra veckans stora sågning här. Den snackisen bör du inte heller missa!

 

Dags att presentera bilen för Formel 1 2021

av Anna Andersson

Nu är det dags att teamen presenterar sin bil för Formel 1 2021.  Först ut var McLaren, i dag följde Alpha Tauri och nästa vecka är det dags för Alfa Romeo.

De flesta team väljer en digital presentation, men här är i alla fall en video av Lando Norris på Silverstone, ett par dagar efter lanseringen.

Det blir intressant att se vad Norris och den nya kollegan Daniel Ricciardo kan göra i år. De kör en bil som optimerades för en motor från Renault, men nu har en motor från Mercedes. Det är första gången sedan 2013 som Ricciardo kör med en annan motor än den som tillverkats av Renault.

 

Alpha Tauri – årets bil för Formel 1 2021

Pierre Gasly var fjolårets stora sensation. Han vann Italiens GP och tycktes trivas ordentligt hos Alpha Tauri och i år får han sällskap av nykomlingen Yoki Tsunoda.

– Jag vill bli den förste japanen att vinna ett F1-lopp säger Tsonoda.

Alpha Tauri fortsätter med Hondas motorer ett år till, det fjärde sedan samarbetet startade, motorn har utvecklats och teamchef Frans Tost ser fram emot ett år i toppen av mittfältet.

– Målet är att vi konstant ligger i toppen av mittfältet, att vi förbättrar oss. För att lyckas med det måste vi undvika problem med tillförlitligheten och ta poäng i varje lopp. Det kommer vi bara att klara av om vi inte gör några misstag, med andra ord är det hundra procents koncentration som gäller, säger han.

Då presenterar teamen sin bil för F1 2021:

22. februari Alfa Romeo (Warzawa)
2. mars  Mercedes (online)
2. mars  Alpine (online)
3. mars Aston Martin (online)
5. mars Williams (online)
10. mars Ferrari (Sakhir)

Red Bull har inte bekräftat något datum än.

Snabba nyheter:

Jag vet att många av er gärna följer RTL och enligt motorsporttotal ska den tyska TV-kanalen ska sända fyra lopp under 2021. Det är inte klart vilka tävlingar det handlar om.

Det ryktas om att BWT, som var huvudsponsor år Racing Point  vill tillbaka till F1 och då funderar över ett sponsorsavtal med Haas. Klär Mick Schuamcher i rosa?

Ferrari har förlängt samarbetet med Shell. De båda har arbetat tillsammans i 25 år.

Kalendern för 2021? Den hittar du här.

Pirelli har också presenterat däckvalen till 2021. Här ser du dem.

Dags att köpa en bil av Vettel?

Sebastian Vettel minska sin bilsamling, han säljer bilar från Ferrari, Mercedes och BMW. Varför? Det framgår inte, kanske  får han inte plats i garaget längre? Han har tagit hjälp av agenten Tom Hartley Jr för att bli av med ett antal av sina lyxbilar till ett värde av många miljoner kronor.

Vettel har redan sålt sin 20916 Ferrari LaFerrari och sin 1996 Ferrari F50. Han säljer sin 2004 Ferrari Enzo som han själv köpt ny i Italien och importerat till Schweiz. Priset får du  bara om du hör av dig till agenten. Han säljer även sin 2016 Ferrri F12TDF för 750 000 pund.

2004 Ferrari Enzo som Vettel säljer via en agent i England ( Foto: Tom Hartley Jr)

Han säljer sin 2015 Ferrari 458 Speciale för 350 000 pund, sin 2009 Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series för 275 000 pund och det är en bil han aldrig köpt utan det var en present från arrangören när han tog den första segern i Abu Dhabi GP med Red Bull 2009.

Han säljer också sin 2010 Mercedes-Benz SLS AMG för 175 000 pund och en BMW Z8 Roadster  för 175 000 pund.

Du kan kolla in alla bilarna här!

Sida 118 av 390