Det dröjer till dess att Marcus får hoppa i sin bil (Chip Ganassi Racing)
Nya förändringar och nu gäller det IndyCar 2020. Det blir ingen säsongsstart i maj för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist.
De tävlingar som skulle ha körts i Detroit den 30 och 31 maj har ställts in.
Nästa deltävlingar i Detroit är planerade till 4-6 juni 2021.
Den förändring betyder dock inte att det bara försvinner lopp från kalendern utan det tillkommer också tre stycken i den nya kalendern. Dels ska det klras ytterligare en deltävling i Indianapolis, på roadcourse. Den ska avgöras den 3 oktober och går under namnet Harvest GP (något som liknar GP i skördetid). Kalendern fylls ut med ytterligare två deltävlignar, en extra på Iowa Speedway i juli och en på Laguna Seca Raceway i september samt.
Som det ser ut nu blir det säsongspremiär på Texas Motor Speedway den 6 juni.
Ser datumen fel ut så uppdatera sidan igen. Jag har uppdaterat den, men ibland tar det någon extra tid innan det slår igenom.
F1 permiterar
Även Williams F1 korttidspermiterar sina medarbetare och förarna, samt de mer seniora medarbetarna i teamet går ner 20 procent i lön. Även Racing Point har valt en strategi med korttidspermitering och även där har förarna avstått från en del av sin lön. Förra veckan var McLaren det första teamet som meddelade att de har permiterat sina medarbetare.
Kollar in VirtualGP of Vietnamn. Som kördes i Melbourne… Lando Norris försvann tidigt, han fick inte ordning på nätet hemma. Den som följer honom på Twitch kunde se hur han snackade med Max Verstappen – som klargjorde att han kör iRacing, inte den officiella varianten.
Seger för Charles Leclerc (TT)
– Där skulle jag aldrig vara med, säger Red Bulls förare.
I Melbourne vann Ferraris Charles Leclerc före Renaults reservförare Christian Lundegaard, Williams George Russel och lillebror Arthur Leclerc, Ferrari.
Men ni som hänger med vet att detta inte var det enda racet ihelgen….Lando Norris vann #NottheGPVersus tidigare i kväll och IndyCar Challange i lördags vanns av Scott McLaughlin, före Will Power. Felix Rosenqvist slutade sexa.
– Det var ett par bra fajter i kamp om en pallplats, men när jag snurrade i slutet tog det slut. Det var ett bra race och det är härligt att mästerskapet fått ett så varmt mottagande, skriver Felix Rosenqvist på Facebook.
Så har du inte sett allt och har tid över, kolla in racen i efterhand.
Sänkt budgetgräns?
I fredags hade F1-teamen ett digitalt möte med F1:s Chase Carey och FIAs presiden Jean Todt. Man diskutterade budgettaket. Det är sagt att det ska starta redan nästa år och ligga på 175 miljoner euro, men då räknas inte förarnas löner in och inte heller ytterligare tre av de bäst betalda medarbetarna, resekostnader, motorleasing och ett antal andra punkter. Det vill de mindre teamen bestrida och med tanke på att teamen kommer att förlora enorma pengar i år försöker de nu sänka budgettaket till 100 miljoner euro.
Det gillar inte de större teamen och enligt Auto, motor und Sport kan de möjligen mötas på 150 miljoner. Det sista ordet lär inte vara sagt.
Grand Slam istället för VM?
Bernie Ecclestone vill att man ställer in VM i år, Jac Villeneuve är inne på samma spår. Världsmästaren från 1997 säger till Canal + att det vore ett misstag att lägga in så många race som möjligt under augusti till december.
Han vill hellre se ett Grand Slam i höst.
Han vill se enskilda race som inte alls är någon del av VM utan som utvärderas som Grand Slam i tennis och att F1 -teamen kanske ska kunna vara med och köra Indy 500+ i augusti och LeMans i september.
– Det skulle ge teamen möjligheter att använda 2020 och förbereda sig för 2021m säger kanadensaren till tv-kanalen.
För övrigt finns det en galen idé kring Storbritanniens GP. Vad gillar du den?
Det blir race i helgen. Med Charles Leclerc, Alex Albon, George Russell, Lando Norris och Nicholas Latifi. Det är dags för säsongens andra F1 Esports Virtual Grand Prix series den här gången avhörs det på Albert Park i Melbourne, där Australien GP skulle ha körts den 15 mars.
Felix in action (PRIVAT)
Du kan se racet som startar på söndag klockan 20.30 svensk tid på Formula 1 officiella kanaler på YouTube, Twitch och Facebook. Tävlingen väntas ta 90 minuter och innehåller kval och sedan ett race på 28 varv. Även ett par internationella TV-kanaler sänder eventet.
Även IndyCar kör i helgen, det sänds bland annat på NBC och FOX den 4 april kl 20.30 svensk tid eller på indycar.com. Felix Rosenqvist var tvåa i säsongens första race.
Red Bull ger sig inte
Kommer du i håg Ferrarigate? Den som behandlar Ferraris eventuella motorfusk, eller snarare nyttjande av en gråzon som FIA inte kan bevisa och därför gjorde en deal med teamet. Vi fick vetskap om dealen samma dag som testerna avslutades och teamen lämnade Barcelona, lagom för att vi journalister som var på plats inte skulle kunna ställa några frågor. Den affären har sedan hamnat i skymundan av CONVID-19, men den är inte glömd.. Även om Mercedes som startade upproret nu har dragit tillbaka sina krav efter önskan från Daimilers VD Ola Källenius så lever den vidare med hjälp av Red Bull. Christian Horner vill att affären kommer upp på bordet igen.
– Med tanke på vilka problem som F1 nu står inför är den saken sekundär, säger han till BBC.
– Men vi kommer att ta tag i det vid ett senare tillfälle.
Chatta med mig
Återigen var det en lång och givande chatt. Det är riktigt kul att få hänga med er och diskutera olika frgåor. Allt från Hamilton till Surtees, Aston martin och fotbollsallsvenskan…. Kul att så många av er var på plats. Hann du inte ställa din fråga? Läs hela chatten här
Håll upp ögonen för nästa chatt, jag kommer gärna tillbaka.
– Jag anser att Sebastians prestation lider under den nuvarande konstellationen med den nya kollegan Charles Leclerc, Leclerc som också har sonen till FIA:s president som manager, säger Ecclestoen till F1-Insider.
McLaren 2021? (TT)
Leclerc förlängde sitt kontrakt med Ferrari i vintras och han kommer att stanna i teamet till och med 2024. Vettel däremot har ett kontrakt som, går ut efter säsongen och det ryktas om att Ferrari enbart vill erbjuda honom ett kontrakt över ett år och med en lägre lön.
Detta trots att Mattia Binotto under testerna var tydlig med att han är intresserad av att förlänga med Vettel.
– Jag skulle förmoda att Vettel inte känner det stödet hos Binotto som han behöver just nu, säger Ecclestone.
– Därför borde Sebastian sluta eller se sig om efter alternativ till 2021, McLaren som då återigen kör med motorer från Mercedes skulle kunna vara ett alternativ.
Skjuts även Kanadas GP upp?
Blir det F1 i Kanada i mitten av juni? Det har hela tiden känns avlägset, men sedan Kanada nu har förlängt sitt inresestopp för medborgare från Europa till i slutet av juni så känns det som om Kanadas GP får vänta på 2021.
I såfall skulle en säsongsstart ske tidigast i Frankrike till midsommarhelgen?
Vad tror ni om det?
I Baku hävdar arrangören att de behöver mellan två och tre månader för att bygga upp stasdsbanan, så gissa om de väntar på besked om och när de kan köra F1 där…..
När vi ändå är inne på framtiden så kan vi ju påpeka att 18-tumsdäcken också väntar till 2022. När chassibytet sker görs även bytet av däck.
Vad händer med Formel 1? Finns det en framtid för Formel 1?
Alfa Romeos stallchef Frederic Vasseur är väldigt oroad.
– Detta är den största krisen som Formel 1 har upplevt, säger han till Canal+.
– Det har aldrig funnits en kris som har skjutit upp säsongen i ett halvår och det kommer att påverka teamen ekonomiskt.
Toyota lämnade F1 2009 (TT)
Han påminner om den ekonomiska krisen 2009 när tre tillverkare, Honda, BMW och Toyota , lämnade F1.
– Det skulle mycket väl kunna hända i år också.
– Ett par team kan lämna F1 när loppen ställs in och vi inte får vår andel av pengarna från TV-rättigheterna. Om vi inte reagerar nu och hittar en lösning kommer vi ha ännu svårare att överleva den här krisen.
Finns en framtid för Formel 1?
Alfa Romeos stallchef säger till ”Auto Hebdo” att han räknar med att intäkterna i år minskar med mellan 15 och 20 procent. Han är också lite oroad över F1:s plan tävla tre helger på raden i höst för att lyckas tränga in mellan 15 och 18 lopp. Lägg där till att han varnar för att en sådan strategi kan få kostnaderna att explodera.
– Då måste vi anställa nya medarbetare, säger han.
Vasseur påpekar att det blir svårt för teamen att producera nya delar när racen ligger så tätt.
– Det blir så att vi kanske inte ens använder allt vi producerar, men vi gör det i alla fall, utifall att vi skulle kunna behöva dem.
Han pratar om en osäker framtid:
– Den tid som ligger framför oss kommer att bli tuff. Det kommer att vara en tidräkning före COVID-19 och en efter, när man ser till våra prioriteringar.
”En fråga om vår existens”
Har Haas en framtid? (TT)
Hans funderingar gör att jag kommer att tänka på Haas, ett privatägt team, det är Gene Haas som själv pumpar in pengar i teamet, 2019 var en katastrofalt dålig säsong resultatmässigt och när nu årets F1-säsong skjuts på framtiden så kostar det pengar. Kan ett sådant team överleva?
– Vi stängde den 19 mars, vi stängde alla våra kontor och fabriker. Jag tycker att det är att vi flyttat fram sommarlovet till mars och april. Det är ett sätt att vinna tid, säger teamchef Günther Steiner till auto, motor und sport.
– Vi som F1-stall kan inte planera någonting, för ingen vet vad som händer framöver. I torsdag förra veckan hade vi ett samtal med FIA där vi bestämde oss för att skjuta fram regeländringen till 2022. Nu jobbar vi på att vi ska kunna tävla så snart som möjligt.
– Problemet är att vi kan gå igenom tusen scenarion, men ingen vet när vi kan starta igen. Vi kan bara se till att vi ska ha den bästa möjliga bilen på banan, så snart vi har kontroll över viruset och att vi kan köra så många lopp som möjligt innan året är över. Dessutom måste vi säkerställa att vi hanterar vi ekonomi. Vi kommer att ha mindre pengar när årets säsong är över. Vi kommer inte heller att kunna köra alla lopp som vi hade planerat vilket får ekonomiska konsekvenser. Det gör att vi måste se till att alla team överlever till nästa säsong.
Han får frågan om det för Haas blir en fråga att överleva säsongen. Svaret är tydligt.
– Det är en fråga om vår existens. Samtidigt anser jag att man måste attackera varje problem med en positiv inställning. Ett problem ger oss också nya möjligheter. När vi arbetar tillsammans, alla tio team drar åt samma håll, kanske det är så att situationen resulterar i att det blir bättre för vår sport och för alla medarbetare.
Snack och nyheter
Inget Indy 500 i maj (Motorsportpublications)
Även IndyCar har nu tagit beslutet att skjuta fram säsongen. Month of May blir inte vad den brukar. Jag pratade med Felix Rosenqvist om det sent i går och vad han tycker om det, och hela det nya schemat för IndyCar 2020 hittar du här.
Om du är intresserad av veckans snackisar inom Formel 1 så kan jag meddela att Bernie Ecclestone är övertygad om att Toto Wolffs dagar hos Mercedes är räknade. Den förre F1-gurun hävdar att Wolff kommer att göra Lawrence Stroll sällskap hos Aston Martin.
En annan nyhet från Haas är att stallet även 2020 satsar Haas på beprövad personal. Test- och utveckecklingsförare är Pietro Fittipaldi och Louis Deletraz stannar i teamet.
Den förre mästaren och kanadensaren Jac Villeneuve tror inte att det blir något GP-lopp i Kanada i mitten av juni. Det är väl knappast någon vågad gissning med tanke på att Kanada var ett av de första teamen som meddelade att de inte tänkte skicka någon trupp till ett OS sommaren 2020. Då lär man inte vilja ha in 2000 personer från F1-cirkusen och ytterligare en massa turister i Montreal i juni….
Däremot är Helmut Marko, Red Bull, positiv inför Österrikes GP i början av juli.
Men med tanke på hur den här säsongen har startat så är ingenting säkert.
Nu är det bekräftat. F1 i Baku skjuts upp. Biljetterna är fortfarande giltiga och kommer att kunna användas senare i år, planen är nämligen att tävlingen ska kunna genomföras.
När världen har återhämtat sig. Frågan är när det är?
Deltävlingen i Baku 2020 skjuts upp (TT)
Därmed planeras nu säsongsstarten till Kanadas GP i mitten av juni – men det känns i nuläget inte som om det är reslistiskt. Kanada har nämligen meddelat att de inte kommer att skicka någon trupp till sommar-OS i Tokyo 2020. Därefter väntar deltävlingarna i Frankrike ( 28 juni), Österrike (5 juli) och Storbritannien (19 juli). Österrike har aldrig haft någon premiär – men det vore kanske snyggt med en premiär på Silverstone där världens första F1-lopp avgjordes för 50 år sedan.
F1 i Baku skjuts upp
Frågan är hur många lopp det blir 2020, Enligt Helmut Marko, Red Bull, lär man hamna på totalt 17 eller 18 lopp. Det skulle vara ungefär så många som F1 körde för tio år sedan.
F1-kommentatorn och experten Martin Brundel hade gärna sett ännu färre, nedan ser du hans svar på frågan han fick under ett samtal med fansen på twitter:
MB: I’d prefer to see an 8-10 race 2020 season and then start afresh in 2021. Ten races per season was enough for Jim Clark, Jackie Stewart and Graham Hill to become heroes and world champions. #AskMartinhttps://t.co/yAbDST2ln1
Jo, det kan jag faktiskt för E-Sport ersätter F1-race. Även om det inte blir något fysiskt race på banan i Bahrain på kommer du att kunna se flera F1-förare tävla mot varandra. I dag lanserar Formula 1 en ny e-sportsatsning under namnet F1 Esports Virtual Grand Prix Series.
Mclarens Lando Norris gillar E-sport (TT-AP)
Det är en serie som skapats för att fansen ska kunna fortsätta titta på F1, även om CONVID-19 har förstört alla möjligheter för att se racingen live. Ett E-sportrace kommer att ersätta var och ett av de uppskjutna loppet och det börjar med Bahrains GP på söndag den 22 mars och kommer att pågå fram till och med maj – som det ser ut i nuläget.
E-Sport ersätter F1-race
Det innebär att tävlingarna i Bahrain, Vietnam, Kina, Nederländerna, Spanien och Monaco kommer att genomförtas som e-sport.
Detta handlar dock om ren underhållning, Formula 1 meddelar att inga VM-poäng kommer att delas ut. Deltävlingen ska genomföras över 28 varv, vilket är hälften av den normala tävlingsdistansen på Sakhir. Det kommer att vara enhetsbilar och föraren har ingen möjlighet at förändra set-upen.
Bahrain först ut – på söndag
Du kommer att kunna föja evenemanget på YouTube, Twitch och Facebook. Start kl 21.00 på söndag. Vilka förare som ska vara med är inte klart än. Förra helgen kördes en liknande tävling och då tävlade Lando Norris, Stoffel Vandoorne och Esteban Gutierrez.
F1 fortsätter att skjuta upp lopp. Efter de fyra deltävlingarna i Australien, Bahrain och Vietnam har man nu skjutit upp tävlingarna i Nederländerna, som skulle ha körts den första helgen i maj och Spanien GP som alltid går kring den 10 maj Monaco GP. Det finns inga uppgifter om dessa deltävlingar kommer att köras senare under året eller inte.
Monacos GP däremot stryks. För första gången sedan 1954 kommer F1 inte att köra ipå gatorna i Monte Carlo. Därmed ser det nu ut som om säsongen startar i Baku den 7 juni.
Inget GP i Monaco den 24 maj (TT)
I går berättade bloggen om att F1 tar ”sommarlov” redan nu och stänger fabrikerna. Det gör att de kommer att kunna tävla under de två veckor som fabrikerna annars tvingas stänga i augusti. Så räkna med att det kommer att ske ännu fler förändringar i kalendern.
När det gäller Indy 500 finns inget annat besked än att tävlingen ska genomföras, men det kan hinna ändras fram till den 24 maj.
Nya regler – detta gäller
Ytterligare en förändring presenterades i dag, den revolutionerande regeländring som skulle ha införts 2021 skjuts nu på framtiden. Till 2022. Därmed får teamen möjlighet att förbereda bilarna i tid, men från och med nästa år gäller det nya budgettaket så de kan inte plöja in allt för mycket pengar. En intressant sak är att McLaren byter motortillverkare till nästa år, det betyder att vi kommer att få se en version av årets McLaren med en Mercedesmotor. Det kan gå undan.
Vilka regler det handlar om kan du läsa här:
F1:s framtid – i punktform
▪ Bilarna ska bli sexigare igen.
Med 18-tums däck, en betydligt enklare framvinge, inga bargeboards, vissa standarddelar och ground effect återkommer. En bred bakvinge ska ge bilarna ett häftigare utseende. Däremot kommer däckvärmarna att finans kvar i alla fall till och med 2022.
– Bilarna kommer att bli mellan 3 och 3,5 sekunder långsammare per varv. säger FIAs teknikchef Nikolas Tomazis.
▪Kampen på banan ska bli jämnare.
Det ska bli enklare att följa en bil och köra om framförvarande bil. I dag tappar en bil 50 procent av sitt downforce när man ligger bakom en bil, i framtiden ska det inte vara mer än 15 procent.
Föraren ska spela större roll
▪Fler team ska ha möjligheten att ta pallplatser.
Sedan Australiens GP 2016 är det tre team (Mercedes, Ferrari och Red Bull) som delat på 240 pallplatser vid samtliga tillfällen utom sex ( och vid tre tillfällen har Force Indias Sergio Perez stått på pallen). I framtiden är det hur teamen spenderar sina pengar som ska avgöra, inte hur mycket pengar de spenderar.
▪Föraren ska spela en större roll.
Även om DRS, de zoner där föraren kan öppna en vinge på bilen för att öka farten om de är tillräckligt nära framförvarande bil, finns kvar så är målet att förarna ska kunna kämpa med varandra och det är förarnas kunskaper som ska vara avgörande. Inte tekniken.
▪Striktare regler för vindtunneln
Det ska bli hårdare regler för att utveckla bilen i fabriken. Den tid som teamen testar i vindtunneln ska minskas ytterligare.
▪Hårdare regler för tester på banan.
Redan från och med den tredje träningen måste bilarna stanna i Parc Ferme och inget ytterligare arbete får göras på dem. Om ett team tar med nyheter till bilen måste de antingen köra det under hela helgen eller också ta av det efter den andra träningen och spara det till nästa tävlingshelg. Detta är för att minska utvecklingen av bilarna under säsong. Från och med 2021 blir det enbart tre testdagar under en säsong.
▪Budgettak.
Från och med 2021 blir det för första gången ett budgettak på 175 miljoner dollar, som dock inte inkluderar förarlöner, de tre bäst betalda medarbetarna i teamet eller marknadsföring. Detta budgettak ska sänkas ännu mer i framtiden.
Det blir en ny kalender för F1 2020. Sporten tar sommarlov – nu. Allt för att rädda säsongen. Normalt stänger F1 sina fabriker under två veckor mellan Ungerns GP i början av augusti och Belgiens GP i slutet av samma månad. Nu förlänger man stängningen från två till tre veckor och flyttar tillbaka den i ett par månader
Red Bull stänger sin fabrik den 27 mars. (TT)
Enligt ett uttalande från Red Bull genomförs den från och med den 27 mars och tre veckor framöver.
– Förändringar av den pågående pandemin gör att vi är något flexibla när det gäller dessa datum, skriver Red Bull.
Ny kalender för F1 2020
Hittills har F1 skjutit upp deltävlingarna i Australien, Bahrain, Vietnam och Kina, den nuvarande planen är att inleda säsongen med Nederländernas GP den första helgen i maj. Det kan naturligtvis ske förändringar på den punkten.
– Även om vi verkligen skulle älska att börja tävla igen så blir denna globala pandemi allt allvarligare för varje timme som går. Dess påverkan är betydligt större än vår sport. Därför är vi helt överens med alla de åtgärder som görs för att minska risken för spridning, skriver Red Bull.
– När det anses nödvändigt att skjuta upp ytterligare tävlingar kommer vi att stå bakom det beslutet.
Ferrari meddelade under kvällen att stallet stänger sin fabrik från den 19 mars till den 8 april och meddelar att man stöttar det beslut som FIA och Formel 1 har tagit.
Le Mans skjuts upp
Svårt att skjuta upp deltävlingen i Monaco (TT)
Den förändringen som nu har gjorts ger plats i kalendern för ytterligare deltävlingar. Det finns möjlighet att lägga in två eller till och med tre lopp under det som skulle ha varit sommarlov.
– Det handlar om teamens ekonomi. De överlever tack vare prispengarna från F1, säger F1:s sportchef Ross Brawn till formula1.com.
Med andra ord – fler race ger mer pengar så det är bara att ställa upp.
– Inom F1 är vi realistiska. Vi planerar hur vi ska kunna bygga upp och genomföra säsongen, säger Brawn.
17 lopp 2020?
Nyligen sa han att han tror att det kan gå att genomföra mellan 16 och 17 lopp i år. De lopp som blir svårast att skjuta på är det i Australien som till stor dels avgörs på gatorna i Melbourne och det i Monaco, om det skulle bli aktuellt. Det tar ungefär sex veckor att bygga upp F1-banorna i de städerna . Därför är det svårt att skjuta evenemangen till andra tillfällen under året.
Förövrigt meddelar McLaren att de medarbetare som misstänktes vara smittade av coronaviruset under förra helgens event i Australien har testats negativt. Den medarbetare som testades positivt mår nu bättre och har inte längre något sjukdomssymtom.
Dessutom kan vi meddela att 24-timmarsloppet i LeMans skjuts upp. Det skulle ha genomförts den 23-24 juni, men kommer att genomföras den 19 -20 september 2020.
För någon vecka sedan var det Mercedes som derv på frågan om Ferrari-gate.
Ni minns väl? Under förra säsongen kom det under hösten nya riktlinjer för motorerna. Ferrari tappade fart och FIA undersökte det italienska teamets motor, man hittade sedan någonting misstänkt och i samband med avslutningen av årets tester kom ett besked.
FIA berättade att de hade nått en överenskommelse med Ferrari, men talade inte om vad det innebar.
Mercedes hoppar av
Det gjorde sju andra team, med Mercedes i spetsen, riktigt irriterade. Samtliga team som inte har något samarbete med Ferrari skrev brev till FIA och krävde att få svar på sina frågor. De ville veta vad överenskommelsen innebar.
När sedan säsongspremiären i Australien ställdes in bara någon timme före det första träningspasset försvann Ferrari-gate från rubrikerna och där vill Mercedes också hålla det framöver.
Mercedes?
Ja. Mercedes.
Teamet hoppar nämligen av protesten. Enligt motorsporttotal möttes Ferraris president John Elkann och Daimlers VD Ola Källenius i Melbourne och den tyska motorsportportalen skriver att de båda kom överens om att låta saken bero, allt för att skydda F1 från ytterligare imageförluster.
Källenius ska ha informerat Toto Wolff om överenskommelsen och förklarat för honom att han ska dra tillbaka protesten mot Ferrari. F1-Insider skriver nu att Red Bull tagit på sig rollen att driva frågan vidare.
– Det hela har en besk eftersmak, sa Christian Horner till Auto, Motor und Sport.
– Det handlar om mycket pengar för vår del. Det skiljer nästan 200 miljoner kronor mellan en andra och tredjeplats i VM och för våra medarbetare handlar det om bonusutbetalningar. Det kan vi inte bara låta bero.
Arbetet fortsätter i fabriken
Annars handlar F1 (precis som resten av nyhetsbevakningen) mycket om coronaviruset. En mekaniker hos McLaren testades positivt för viruset inför tävlingen i Australien, 14 medarbetare sitter i karantän och även Pirelli har en medarbetare som testats positivt.
Nu har F1 skrivit ett brev till alla fans och förklarar sin syn på det som inträffade i helgen:
Ferrari har stängt sin fabrik i Maranello medan de team som har sina fabriker i Storbritannien fortfarande har öppet och arbetar.
– Vi har inte haft något fall i någon av våra fabriker och vi följer myndigheternas råd i Storbritannien. De medarbetare som varit i Australien kommer att sitta i karantän i 14 dagar när de kommit hem, hälsar Mercedes pressavdelning.
Alternativ racing
När det gäller IndyCar och Indy 500 kom ett meddelande där man berättar att målsättningen är att köra Indy 500 den 24 maj och att man förbereder fför att göra det under rådande omständigheter, men oavsett vad de säger nu ska vi nog förbereda oss på att Month of May kanske inte blir den månad vi alla hade hoppats på. Tyvärr.
Såg ni Felix Rosenqvist i helgens E-sportevent? Det pratas om att det blir nya race i helgen som kommer. Så ni som behöver någonting att komplettera ”Drive to Survive” med kanske ska testa E-sport?
Vill du ha en känsla av hur det är? Kolla klippet nedan:
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.