Resultat efter Belgien GP i F1- Ferraris fart avgör

av Anna Andersson

Sebastian Vettel körde in en seger på Spa Francorchamps. Det säger dagens resultat efter Belgien GP i F1.
Och det på en bana där farten är avgörande.
Nu väntar nästa fartfest i Italien – och tysken kan göra VM väldigt jämnt igen.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jubilates on the podium after winning the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain placed second and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands placed third. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Sebastian Vettel var snabbast på Spa (AP)

I nästan fyra veckor har vi väntat på att VM i F1 skulle starta om. Vi har snackat om team som gått i konkurs, förare som bytt stall och om nya motorer. Vi visste att det var farten som skulle avgöra på Spa och det har pratats enormt mycket om att de två loppen efter sommaruppehållet skulle vara de som satte tendensen i VM. I fjol var det Lewis Hamilton som inledde bäst och tog över greppet i ett VM som han sedan vann.
I år var det Sebastian Vettel som flög fram på Spa-Francorchamps och inför Ferraris hemmarace i Italien ser det mycket bra ut för det röda stallet. Ferrari var snabbast på samtliga pass i Belgien, bortsett från Q3 då ett regnväder och ett urladdat batteri ställde till det. I loppet behöll Vettel lugnet när Lewis Hamilton tog starten, han visste att tajmingen skulle avgöra loppet och han visste också att han skulle få sin chans på Kemmelrakan.

Den tog han – eller som Lewis Hamilton sa:
– Han blåste förbi som om jag inte ens var där.
Och efter det handlade det om att kontrollera loppet.
Sebastian Vettel som slängde bort VM-ledningen när han gjorde ett fel i regnet under Tysklands GP vet att han inte har råd att göra fler missar. Han knaprade in sju poäng i Belgien och ligger 17 poäng efter Hamilton inför Italiens GP på Monza.
Då väntar nästa höghastighetsbana och målsättningen är att han om vecka som mest ska ha tio poäng upp till Hamilton efter Italien GP. Får han Kimi Räikkönen med sig upp på plats två kan det avståndet vara minskat till sju små pinnar när det är sju lopp kvar av F1 2018.
Och det mina vänner är ungefär det samma som ingenting.
Vi har en spännande höst framför oss.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

 

Dagens resultat i Belgien GP i F1 – en besvikelse

Mercedes' British driver Lewis Hamilton competes during the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 26, 2018. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Dagens resultat i Belgien GP i F1 – en besvikelse  (Photo by JOHN THYS / AFP)

Lewis Hamilton var tvåa och Valtteri Bottas fyra. Båda Mercedes bilar gick i mål och tog bra poäng, det gjorde att teamet utökar ledningen i märkes-VM. Lewis Hamilton leder fortfarande förarmästerskapet.
Ändå var det ett stort moln av besvikelse som omgav mästarteamet när de gick igenom dagens resultat från Belgien GP i F1.
– Man måste vara realist. Plats två är bra. Båda våra bilar tog sig i mål medan Kimi Räikkönen bröt. Det gör att vi har en liten fördel i konstruktörsmästerskapet, säger Mercedes Toto Wolff till Sky.
– Men trots det är vi besvikna. Vi har inte tillräckligt bra. Vår bil var inte snabbast av alla och det var flera ställen som vi tappade på. Det känns inte alls bra.

 

Force India från 0 till 18

Force India hade andra startled i Belgien GP i F1 och deras förare Sergio Perez och Esteban Ocon gick ii mål på plats fem och sex. Det gör att teamet som blev av med alla sina poäng i fredags tog 18 poäng redan i det första loppet. Teamet avancerade i märkes-VM och ligger på plats nio – en poäng efter Saubers som har 19 poäng.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd12, Hungarian Grand Prix, Qualifying, Hungaroring, Hungary, Saturday 28 July 2018.
Marcus Ericsson tog poäng i Belgien (Sauber) .

Dagens pinne körde Marcus Ericsson in. Han körde smart genom den första kurvan, valde innerspår och undvek masskollisionen när Nico Hülkenberg missade en inbromsning och tog med sig Fernando Alonso och Charles Leclerc ur loppet.
Efter det hade han chansen att gå ikapp Toro Rosso och Pierre Gasly, men Red Bulls systerteam agerade smart och lät Brendon Hartley vara bromskloss framför Ericsson.
– Man kan alltid analysera depåstopp hit och dit, tyckte Ericsson efter loppet när han pratade med Viasat Motor.
Hartleys kamp gjorde att Ericsson tappade tid i jakten på Gasly och fransmannen kunde köra in två pinnar och utöka avståndet i VM där Sauber är åtta med 19 poäng och Toro Rosso är sjua med 30. Den placeringen handlar om många miljoner och om nu Racing Point Force India får vingar och gasar till sig ytterligare VM-poäng på Monza nästa vecka så går det nygamla teamet om i kampen om de viktiga prispengarna.
Ni som undrar hur det fungerar kan läsa denna texten:
Vill du läsa vad Marcus sa efteråt gör du det här:

Startkollisionen från flera olika vinklar

Nico Hülkenberg tog på sig skulden för startkollisionen.
– Det går rätt snabbt. Man inser att man sitter i skiten men kan inte göra någonting åt det. Då smäller det. När jag gick på bromsen hade jag inget grepp, framhjulen blockerade och jag kunde inte rädda någonting, säger han till motorsporttotal.
– Det var ett stort misstag och det är naturligtvis bittert för de kollegorna som drabbades, för mig också. Det är ingenting man vill ska hända.

Efter loppet straffade domarna Hülkenberg. Han flyttas tillbaka tio placeringar i starten av Italiens GP nästa vecka.

Vi kan notera att…

…Kimi Räikkönen bröt dagens lopp. Han blev påkörd och fick rejäla skador på bilen vilket gjorde att han trots tappra försök inte kunde fortsätta. Det sägs ändå att det bara återstår ett par formaliteter innan hans kontrakt med Ferrari är klart – och att avtalet presenteras i samband med Italiens GP nästa vecka. Där brukar Ferrari bekräfta sina förare.

…Valtteri Bottas fick ett tidsstraff på fem sekunder för incidenten med Sergei Sirotkin, men det förändrar inte  resulatet i loppet.
…Charles Leclerc hade tur. Cockpitskyddet halo infördes i år och det var rejält skrapat efter den lufttur som Fernando Alonso tog över hans bil.
– Halo gjorde sitt jobb, sa Leclerc efter loppet.
….Sergio Perez sågs ha skrivit på sitt kontrakt med Racing Point Force India för 2019, nu väntar vi på att det ska bekräftas också.
….Claire Williams erkänner för motorsport-magazin att det finns en anledning till att Lance Stroll kör för hennes fars team:
– Det handlade om pengar för en förarplats. Det och ingenting annat, säger hon.
– Hans pappa investerade i teamet och därför är Lance hos oss. Williams har alltid haft en sund ekonomi, men det har varit svårt att få ihop det och den budgeten vi har kommer från olika källor.

VM-ställningen efter 13 av 21 lopp:

1)  Lewis Hamilton (Mercedes) 231
2)  Sebastian Vettel (Ferrari) 214
3) Kimi Räikkönen (Ferrari) 146
4) Valtteri Bottas (Mercedes) 144
5) Max Verstappen (Red Bull-Renault) 120
6) Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) 118
7) Nico Hülkenberg (Renault) 52
8) Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) 49
9) Fernando Alonso (McLaren-Renault) 44
10)  Sergio Pérez (Racing Point FI) 40
11) Esteban Ocon (Racing Point FI) 37
12) Carlos Sainz Jr. (Renault) 30
13) Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) 28
14)  Romain Grosjean (Haas-Ferrari) 27
15)  Charles Leclerc (Alfa-Sauber) 13
16) Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) 8
17) Marcus Ericsson (Alfa-Sauber) 6
18) Lance Stroll (Williams-Mercedes) 4
19) Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) 2
20)  Sergej Sirotkin (Williams-Mercedes) 0

Om en vecka avgörs Italiens GP på Monza. Alla datum och banor som återstår av säsongen hittar du här.

Överraskningen i Belgien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Ferrari har dominerat träningarna inför Belgien GP i Formel 1.
Sedan kom kvalet – och regnet.
Då tog Lewis Hamilton över.
Känner vi igen den? Det hände i  Ungern inför sommaruppehållet och det blev en repris i Belgien. Det gick inte att ta miste på Hamiltons glädje efter kvalet. Han har nu ett strålande utgångsläge inför Belgiens GP i Formel 1.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton competes during the qualifying session at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 25, 2018 ahead of the Belgian Formula One Grand Prix. (Photo by EMMANUEL DUNAND / AFP)
Mörka moln inför Belgien GP i Formel 1 (AFP)

Han startar först, har Vettel bakom sig och har det bästa utgångsläget inför loppet. Han behöver göra en bra start och kontrollera händelserna för att köra in ytterligare 25 poäng.
Vettel måste däremot ta in 24 poäng på Hamilton under de nio lopp som återstår.

På ren svenska betyder det att han måste besegra Hamilton. Det räcker inte att vara lika bra. Han måste vara bättre.
– Vi tajmade inte regnet perfekt, erkänner en besviken Vettel efter kvalet.
– När jag körde över linjen inför det sista varvet såg jag att batteriet inte var helt laddat, det kostade oss endel. Samtidigt har jag en bra känsla inför racet.
Han behöver den. Hamilton tog 50 poäng och VM-ledningen under de två loppen i Tyskland och Ungern.
Vettel tog 18 och tappade greppet om mästerskapet.

Skrällen inför Belgien GP i Formel 1

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates qualifying in pole position with Ferrari's Sebastian Vettel in second position and Force India's Esteban Ocon in third position REUTERS/Francois Lenoir
Force India en skräll inför Belgien GP Formel 1 (REUTERS)

Spa-Francorchamps är en mycket speciell bana, den längsta under hela säsongen med sina 7 km, en bana som kräver en stark motor och en förare som kan hantera växlande väderförhållanden. Det är en bana där Force India tycks trivas, ni minns väl det gamla Jordanteamet som Michael Schumacher debuterade med här 1991 då han imponerade med en sjundeplats  i kvalet? Eller 1998 då Damon Hill och Ralf Schumacher körde in Jordan på plats ett och två?

I fjol tog Esteban Ocon poäng för teamet, för två år sedan var Sergio Perez och Nico Hülkenberg fyra och femma i Belgien GP och 2015 var Perez femma på Spa-Francorchaps för Force India.
Det teamet är numera Racing Point Force India.

I samband med Ungerns GP i juli gick det i konkurs. Nu är det tillbaka med en ny ägare, Lawrence Stroll och hans kompanjoner – och deras bilar står i andra startled.
Framförallt gläds jag åt Esteban Ocon. Fransmannen som sponsras av Mercedes spås vara den förare som måste lämna plats åt Lance Stroll, men i de svåra förhållandena i Belgien visade han varför Mercedes tror på honom och varför han är värd en plats i F1. Efter den tuffa månaden som han och teamet har bakom sig, körde han in på plats tre och slog sin teamkollega.
Force India startar från andra led, de har en motor från Mercedes och en bil som trivs på Spa. Även om det inte blir en pallplacering kan det bli väldigt många viktiga poäng – och för ett team som ligger sist i VM och precis blivit av med varenda pinne det tagit i år är det ett fantastiskt utgångsläge.

Många förare vill till Sauber

Sauber är numera ett team som många är intresserade av. Bilen går bra, Charles Leclerc har imponerat och det är många förare som vill köra för stallet nästa säsong.
Marcus Ericsson är en av dem. Stoffel Vandoorne en annan och under tävlingshelgen i

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd12, Hungarian Grand Prix, Qualifying, Hungaroring, Hungary, Saturday 28 July 2018.
Får Marcus Chansen även 2019? (Sauber)

Belgien har Toto Wolff synts i Saubers motorhome. Han var troligen där för att diskutera ett eventuellt samarbete med Esteban Ocon. Frasmannen lär få lämna Racing Point Force India när Lance Stroll flyttar dit från Williams.
Charles Leclerc då?
Nu säger det ihärdigaste ryktet att Ferrari parkerar honom hos amerikanska Haas en säsong, harmonin stämmer hos Ferrari. Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen trivs ihop och finländaren levererar.
Hos Haas skulle Leclerc ersätta Romain Grosjean och få jobba hos ett team som också arbetar nära Ferrari och ligger bra till i mästerskapet. I år har teamet tagit 66 poäng, trots att man lämnade 20 i Australien.

Marcus Ericsson var nöjd efter kvalet. Trots motorproblem så fungerade körningen.
– Vi var jämna Charles och jag, det kändes bra, sa Ericsson till Viasat Motor.
– Vi har bra chanser i morgon,  vi vet att vi har en bra racebil och jag är bra i racen, plats 13 är bra om man vill ta poäng.
Det vill naturligtvis svensken. Han kör för sin framtid, vet att han måste prestera och behöver också slå sin kollega.
Mer om kvalet läser du här.

Startlistan till Belgien GP i Formel 1

1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) E. Ocon, Racing Point
4) S. Perez, Racing Point
5) R. Grosjean, Haas F1
6) K. Räikkönen, Ferrari
7) M. Verstappen, Red Bull
8) D. Ricciardo, Red Bull
9) K. Magnussen, Haas F1
10) P. Gasly, Toro Rosso
11) B. Hartley, Toro Rosso
12 ) C. Leclerc, Sauber
13) M. Ericsson, Sauber
14) C. Sainz, Renault
15) F. Alonso, McLaren
16) S. Sirotkin, Williams
17) L. Stroll, Williams
18) S. Vandoorne, McLaren
19 ) V. Bottas, Mercedes – motorbestraffning
20) N. Hülkenberg, Renault – motorbestraffning

Vi kan konstatera att…

…det har varit en stormig semester för F1. Vill du ha koll på vad som har hänt? Läs här.

…Kimi Räikkönen satt i depån när kvalet skulle avgöras. Felberäkning av Ferrari.
….Valtteri Bottas, Mercedes och Nico Hülkenberg, Renault har motorbestraffningar med sig och startar sist. Tur för dem att detta är en bana där det går att köra om.
…Bottas varnades för incidenten med Stoffel Vandoorne under det tredje träningspasset.

Formula One F1 - Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps, Stavelot, Belgium - August 23, 2018 McClaren's Stoffel Vandoorne ahead of the Belgian Grand Prix REUTERS/Francois Lenoir
Ryktenas man, Stoffel Vandoorne  (REUTERS)

…McLarens bil är inte bra. Den var bedrövlig på Spa och Fernando Alonso noterade följande:
– Det kommer inte att se bra ut på Monza nästa vecka heller, men när vi kommer till Singapore och Austin i USA ska vi kunna prestera.
Han har faktiskt 13-0 på sin kollega i kvalen. Det är han den enda föraren som har lyckats med i år.
…kollegan, belgaren Vandoorne omges av många rykten, han har varit sist på samtliga pass i Belgien, men enligt McLaren ska han köra de resterande loppen för teamet i år.
…Max Verstappen tror inte på någon seger i helgen.
– Plats fem är max vad vi klarar av, säger han.
…Belgien GP startar kl 15.10, Sporbladet drar igång livebevakningen kl 14.55. Du hänger väl med mig?

Stora förändringar inför Belgien GP i F1

av Anna Andersson

Sent i går kväll blev det klart. Force India får starta i Belgien GP i F1 – men under nytt namn.
Det gör att teamet blir av med samtliga poäng som man tagit under säsongen – och nu har nio lopp på sig att samla in nya och det är inte så värst många som krävs för att avancera. Williams har fyra, Sauber har 18.
Mer om det läser du här.

Williams driver Lance Stroll of Canada steers his car during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Hur länge kör Lance Stroll för Williams? Stora förändringar infär Belgien GP i F1 (AP)

I bloggen tänkt jag resonera lite över vilka konsekvenser som denna förändring kan få.
Ni vet naturligtvis om att den nya ägaren till Force India är Lawrence Stroll och hans kompanjoner. Kanadensaren är pappa till Lance Stroll som kör för Williams och han är inte helt nöjd med årets säsong och samarbetet med Williams.
Att sonen hamnar hos Force India snart känns som en självklarhet, men frågan är när? Sker det i år så att han får chansen att lära känna bilen inför nästa säsong?

–Det vore ju märkligt om Lawrence äger ett team och hans son kör för ett annat, men detta är F1, säger Claire Williams.

– Lance har kontrakt med oss och kör den här helgen. När vi har ny information så kommer vi att meddela det.

Sker förändringen redan till nästa deltävling på Monza?
Vem ska flytta på sig hos Racing Point Force India?

 

Stora förändringar inför Belgien GP i F1

Troligen är det Esteban Ocon, som sponsras av Mercedes, medan Sergio Perez har en mycket stark sponsor med sig i TeleMex.
Lawrence Stroll har också ett engagemang hos Williams, fullföljer han sina plikter där men flyttar sonen till Force India kan Robert Kubica få chansen till en riktig F1-comeback i år. Han öppnar också dörren för Nikita Mazepin. Ryssen är testförare hos Force India och hans pappa Dmitri lade ett bud på Force India, men fick se sig slagen av Stroll. Han har tagit rättslig hjälp för att få köpa sig ett F1-stall.
Klarar han inte att ta över makten hos Force India är vägen till Williams öppen – där lämnar huvudsponsorn Martini efter säsongen och när Stroll drar tillbaka sina pengar finns det god plats för nya – och ännu en pappa som köper en plats till sin son.

Vad händer då med Esteban Ocon?

Det pratas om att McLaren vill byta ut Stoffel Vanddorne fortare än kvickt och Vandoorne har ett stort intresse av att köra för Sauber.

 

Stannar Ericsson i F1?

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Preparations, Hockenheim, Germany, Thursday 19 July 2018.
Marcus Ericsson vill köra F1 även 2019, Får han chansen? (Sauber).

När vi pratar om Sauber är målsättningen att vara fyra i VM nästa säsong. Marcus Ericsson inget kontrakt för 2019, men vill stanna i F1 och har starka finansiärer bakom sig. Hans kollega Charles Leclerc har insett att hans möjligheter att köra för Ferrari 2019 har minskat sedan den tidigare presidenten Sergio Marchionne avlidit.
– Det är svårt att säga om jag är mogen för det eller inte. Jag har inte testat och därför kan jag inte heller göra den bedömningen. Men jag drömmer om att köra för Ferrari, säger monegasken.
– Det vore intressant att stanna hos Sauber, det är ett spännande projekt och jag kan lära mig att utveckla en bil.
Det har snackats om att han kan ta vägen via Haas.
– Jag är inte den enda som kan påverka det beslutet. Jag hoppas att vi vet mer om ett par veckor, men jag har ett par möjligheter till nästa år.

Ni ser själva. Det blåser rejält i depån….

Vi kan notera att….

…Sebastian Vettel, Ferrari, var snabbast på den första träningen. Under den andra var det hans kollega Kimi Räikkönen. Notera att McLarens framtidsförare Lando Norris var ungefär en tiondel snabbare än Stoffel Vandoorne på den första träningen och Saubers båda förare var bland de tio främsta under det andra passet, Marcus Ericsson på plats nio och Charles Leclerc på plats tio.

….det inte blir två F1-race under en helg. Inför Belgien GP i F1 förklarar sportchef Ross Brawn att han hellre vill göra förändringar i kvalformatet och poängsystemet.
– Vi tittar på det och för en intensiv diskussion med både teamen och FIA för att hitta möjligheter till förbättringar, säger han.
Bland annat funderar han över att begränsa antalet snabba varv för en bil under tidsträningarna så att teamen inte kan optimera allt till perfektion.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Renault kör med Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg 2019  (AP Photo)

.…det varken var motorn från Honda eller Max Verstappen som låg bakom Daniel Ricciardos byte av team.
– Jag hade en fantastisk tid hos Red Bull, men kände att det var dags för mig att göra något annat, säger han.
…Lance Stroll är rätt tydlig med vem som bestämmer:
– Jag vet inte hur framtiden ser ut. Det får min pappa bestämma.
...Lando Norris körde den första F1-träningen i Belgien. Han ersatte Fernando Alonso hos McLaren.
…både Ferrari och Mercedes har uppdaterat sina motorer till helgens deltävling på Spa. Kom dock i håg att varken Sauber eller Haas har samma uppdatering som fabriksteamet, det heter att de båda teamen frivilligt har avstått från den.
…Fernando Alonso hävdar att han har tackat nej till ett erbjudande från Red Bull. Red Bull å andra sidan dementerar att de ens gett spanjoren ett förslag.

 

Senaste snacket inför Belgien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Belgien GP på Spa-Francorchamps får det att kittla lite extra i magen, inte för att Eau Rouge är samma sak som det en gång var utan av helt andra anledningar.
Det är säsongens längsta varv, över 7 km långt,  det är en klassiker och det är väldigt speciella förutsättningar. En väderprognos inför Belgien GP i Formel 1 talar nästan alltid om regn – så även i år.
Det återkommer vi till. Först ska vi snacka om motorer och den fart som väntas de kommande två helgerna.

Inför omstarten ligger Mercedes i VM-topp i båda mästerskapen och de har en motor som av tradition har varit väldigt stark och och snabb på den här typen av banor. För ett år sedan vann Lewis Hamilton tävlingarna i Belgien och i Italien. Mercedes har vunnit de tre senaste deltävlignarna i Belgien och de fyra senaste i Italien.

I år har Ferrari kunnat konkurrera med Mercedes på många banor och deras motor är stark, det har vi bland annat kunnat se hos Sebastian Vettel som vunnit fyra lopp i år, hos Haas som är femma i konstruktörsmästerskapet och hos Sauber Alfa Romeo som gjort ett  betydligt bättre resultat i år jämfört med tidigare.

Ferrari satsar inför Belgien GP i Formel 1

Det ryktas om att det är Ferrari som har flest hästkrafter i sina motorer, passar bra till två mycket motorvänliga banor – Spa och Monza.
Det sägs att Ferrari har 980 hk, Mercedes 950, Renault 930 och Honda har kommit upp till 910.
Marcus Ericsson och Alfa Romeo Sauber byggde in sina nya motorer i Ungern, men det är en bana där motorn inte har någon större betydelse.
Det kan det däremot få i Belgien och Italien – två av årets absolut snabbaste banor.
För svensk del blir det spännande att följa fajten mellan Alfa-Sauber och Toro Rosso.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Qualifying, Hockenheim, Germany, Saturday 21 July 2018.
Marcus Ericsson  är positiv inför Belgien GP i Formel 1 (Sauber).

I nuläget har Toro Rosso ett försprång på tio poäng, 28 mot 18, men det är nio lopp kvar innan det är klart vem som tar den där viktiga åttondeplatsen och de värdefulla miljonerna.
Sauber har kört in poäng i åtta av årets tolv lopp.
– Vi har möjligheten att bygga vidare på den fina första halvan av säsongen och den här banan bör passa oss, säger Marcus Ericsson.
– Men vädret kan vara oförutsägbart vilket är en extra ingrediens och kan göra loppet ännu mer spännande. Jag ser fram emot helgen.

Väderprognos inför Belgien GP i Formel 1

Fredag: 17 grader och 50 procents risk för regn – under båda träningarna.
Lördag: 15 grader och 60 procents risk för regn under träning 3,  under kvalet är det 50 procents risk för regn.
Söndag: 18 grader men lätta moln och solchanser. Risken för regn sjunker till 40 procent, däremot ska det regna efter klockan 18 – men då ska racet vara över sedan länge.

Vill du ha koll på förarnas däckval? Stratistik? Tider. Kolla in gårdagens inlägg.

Kimi inför Belgien GP i Formel 1

Här ger Kimi Räikkönen sin syn på banan – och han verkar tycka att det är fantastiskt givande att stå framför kameran.

Force India i belgien GP i Formel 1 ?

Kommer teamet till start i Belgien? Teamet försattes i konkurs i samband med Ungerns GP. Sedan köpte Lawrence Stroll, pappa till Williams förare Lance, teamet.

Men det är inte helt klart. Sägs det.

Tydligen är inte avtalet mellan Lawrence Stroll, hans investerare och FIA helt klart än. Alla andra team måste godkänna det.

Force India driver Nikita Mazepin of Russia steers his car during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Monday, Feb. 26, 2018. (AP Photo/Francisco Seco)
Nikita Mazepin testar för Force India. Hans pappa tar rättslig hjälp för att köpa teamet (AP)

Dessutom finns ytterligare ett problem, ryssen Dmitri Mazepin ville också köpa teamet och tar nu till rättliga åtgärder.
– Vi tar hjälp av de bästa juristerna och rådgivarna. Vi är övertygade om att den här affären inte gick rätt till och att den framförallt inte gjordes i teamets intresse, säger han till Blick.
Mazepin har naturligtvis också en son som vill köra F1, Nikita, är testförare hos Force India och fyra i GP3.

Red Bull irriterade på Riciardo

Red Bull är inte är nöjda med Daniel Ricciardo. läs följande uttalande från Helmut Marko:
– På tisdagen efter Ungerns GP ville han förlänga kontraktet med oss. två dagar senare ringde han och sa att han skrivit på för Renault, säger motorsportkonsulenten till Blick.

– Han tror kanske att gräset är grönare på andra sidan.
Red Bull plockar upp Pierre Gasly till nästa säsong, vem som ska köra för Toro Rosso sa vara klart före Italien GP nästa vecka. Det snackas om att Formel E-vinnaren Jean Eric Vergne har fått ett erbjudande av teamet.

Blir det F1-comeback för den 28-årige fransosen?

För övrigt kan vi notera att…

…förarna vill köra med DRS genom Blanchimont, kurva 16-17 som tidigare var ett av de mest fruktade ställena under F1-säsongen. Det vill inte Charlie Whiting och det är han som bestämmer:
– Jag vet inte om det är en så bra idé, säger han till motorsportmagazin.
Därför stannar vi på två DRS-zoner, start-mål, samt efter Eau Rouge. Förarna får i år öppna vingen på Kemmelrakan.
…Fernando Alonso var snabb i sin Toyota på Silverstone, men han diskades. Bilen höll sig inte inom reglementet. Nu är han tillbaka i F1 och den här fången vet alla att det är hans sista säsong. Eller? Han lämnade in en brasklapp när han sa:
–Jag vet att de kommer tillbaka ännu starkare i framtiden och det kan vara rätt tillfälle för mig att göra comeback. Det hade gjort mig väldigt glad, säger han.

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Ingen Niki Lauda i Belgien GP i Formel 1 (AP Photo/Nelson Antoine)

…Nico Hülkenberg  och Valtteri Bottas ska starta långt bak på Spa. Båda kommer att byta komponenter till motorn och ska straffas. Det skriver motorsport.com. Därför kan det hända att vi får två riktiga raketer i sista startled, men Spa är en bana där det går att köra om.
…Niki Lauda kommer inte att finnas med i helgen. Han är kvar på sjukhus efter att ha fått en ny lunga transplanterad för ett par veckor sedan. Det har tillstött vissa komplikationer, men han andas själv och kan prata. Vi hoppas ändå att han får en positiv helg.

Den 25 augusti firar han och hans hustru Birgit sin bröllopsdag – tio år tillsammans.

…Robert Fernley har lämnat jobbet som teamchef hos Force India. Stallet är i Belgien, men utan reklam och exakt vad som händer framöver är oklart.

Däckval och guide till Belgien GP i F1 2018

av Anna Andersson
Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, left, leads Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, second left, into the first corner during the start of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 27, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Trångt i första kurvan – 2017. (AP Photo)

Det var en väldigt lång paus, men nu är vi äntligen igång igen. Det är dags för en klassiker.  Belgien GP i F1 2018. F1 på Spa-Francorchamps.

Vi snackar om pommes, öl och Eau Rouge.

Vi snackar också omstart, Mercedes mot Ferrari, Lewis Hamilton mot Sebastian Vettel.
Nu drar det igång på riktigt, årets F1 ska avgöras och vi inleder med två klassiker, i Belgien och i Italien. I dag får du självklart en guide till Belgien GP i F1 2018, du får också ett tidsschema och förarnas däckval. I morgon går vi in på nyhetsbiten, kollar in pressträffarna och förarnas tankar när säsongen ska avgöras. Det är faktiskt bara nio lopp kvar – 225 poäng att slåss om – och det skiljer 24 poäng till Hamiltons fördel.

Tiderna som gäller –  Belgien GP i F1 2018

Fredag 24.8:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 25.8
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 26.8: Belgien GP start kl 15.10.
Sportbladets livebevakning startar en kvart tidigare. Ni hänger väl med mig under loppet?

Förarnas däckval till Belgien GP i F1 2018:

 

Guide till  Belgien GP i F1 2018

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Debut: 1950, 48 GP-lopp har avgjorts här.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Bromszoner: 8 ( 2 hårda) Det är ganska lågt däckslitage på banan, däremot slits bromsarna hårt.
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som flest bilar valde.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 18.

Marcus Ericsson om Belgien GP i F1 2018:
”Det är alla förares favorit, den banan har allt och racingen blir grymt bra. Dessutom är växlar väderförhållandena kraftigt vilket gör att förutsättningarna förändras snabbt. Där finns en av världens mest berömda kurvor, Eau Rouge som man har i 250 km/timmen. Även om det inte ger lika mycket adrenalinpåslag som tidigare så är det häftigt.

 

Statistik –  Belgien GP i F1 2018

 

Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
Seger från pole position 2017. (AP Photo)

Topp 8 i kvalet 2017:
2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:46.744 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:47.197 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 2:5.591 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 2:1.012 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Topp 8 i racet 2017:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Felipe Massa, Williams
——
16. Marcus Ericsson, Sauber
Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:41.095 (Alain Prost, Williams, 1993)
2017: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:51.583 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:52.416 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:50.511 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:50.756 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Vi som vinner i Belgien

German Ferrari driver Michael Schumacher celebrates during the victory ceremony of the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit, Sunday, Aug. 29, 2004, after finishing second place. McLaren driver Kimi Raikkonen won the race. Michael Schumacher clinched an unprecedented seventh Formula One drivers' title at the Belgian Grand Prix on Sunday. (AP Photo/Bas Czerwinski)
Spa var Michael Schuamchers vardagsrum, banan där han regerade. Här är en bild från 2004, då han var tvåa i racet – men räkrade VM-titeln. (AP)

Senaste fem vinnarna:
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull
2013  Sebastian Vettel  Red Bull

Förarna med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Juan Manuel Fangio (3)
Damon Hill (3)
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (2)
Alain Prost (2)
Alberto Ascari (2)

Tack för att ni är med mig och jag hoppas att ni har haft en lika fin sommar som jag. Nu ser vi till att tillsammans dra den här säsongen i mål. Jag hoppas på en bra fajt ända fram till den 25 november.

Gasly byter team – näste förare i F1 2019

av Anna Andersson

I helgen drar F1 i gång, med Belgiens GP.

Men i dag är det fokus på förare i F1 2019.

Red Bull har släppt Daniel Ricciardo – och plockar upp Pierre Gasly.

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Drivers' News Conference - Sepang, Malaysia - September 28, 2017 Toro Rosso's Pierre Gasly speaks during a news conference. REUTERS/Edgar Su
Näste förare i F1 2019 – Pierre Gasly är klar för Red Bull.  (REUTERS)

– För mig är det en dröm som blir sann, säger Gasly och Red Bull hyllar fransmannen som kör för Toro Rosso i år – hans första hela säsong i F1.

– Sedan Pierre tog ett kliv in i F1 tillsammans med Scuderia Toro Rosso för  mindre än ett år sedan har han besvisat att han har den talang som också har gjort att Red Bull har stöttat honom under hela sin karriär. Han har presterat väldigt bra under sin första säsiong i F1, i det team som kört med motorer från Honda, och han har skapat sig ett rykte som en av de mest spännande unga förarna inom motorsporten, säger Christian Horner.

Kraven på 22-pringen från Frankrike är höga.

– Vi förväntar oss att han håller samma nivå som Daniel Ricciardo efter halva säsongen, säger motorsportkonsulent Helmut Marko till Servus TV.

Vem som ska ta över hos Toro Rosso är inte klart. Enligt motorsportkonsulent Halmut Marko kommer det ett besked inom två veckor.

– Vi vill vara klara med processen innan Italiens GP på Monza, säger han.

Det pratas om förare som Brendon Hartley Lando Norris, Sebastien Buemi, Jake Dennis? Dan Ticktum?men även Pascal Wehrlein som stöttats av Mercedes och kört DTM i år eftersom han inte fick förnyat förtroende hos Sauber.

I morgon blir det fokus på Belgien GP i F1 – väl mött.

 

Förare i F1 2019 – med ett antal frågetecken

 

Mercedes Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen? Charles Leclerc?
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly
Renault Nico Hülkenberg Daniel Ricciardo
Haas Romain Grosjean? Kevin Magnussen?
Force India? Esteban Ocon? Sergio Perez? Lance Stroll?
McLaren Carlos Sainz Stoffel Vandoorne? Lando Norris? Sergio Perez?
Toro Rosso Lando Norris? Pascal Wehrlein? Brendon Hartley? Jake Dennis? Dan Ticktum? Sebastien Buemi? Jean-Eric Vergne?
Sauber Charles Leclerc? Marcus Ericsson? Antonio Giovanazzi?
Williams Lance Stroll? Sergey Sirotkin? Robert Kubica?

 

Carlos Sainz klar för McLaren – Förare i F1 2019

av Anna Andersson

Det är sommarlov,  men det rör på sig i F1-världen. Därför måste vi ta upp följande tema – Förare i F1 2019.

Strax innan fabrikerna stängde meddelade Renault att Daniel Ricciardo blir teamkollega med Nico Hülkenberg hos Renault.

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Förare i F1 2019 – Sainz kör för McLaren.  AFP PHOTO

I veckan förklarade Fernando Alonso att han lämnar F1 efter 18 år. Vad han ska göra är inte officiellt, men en gissning är att det blir fokus på Indycar. Han vill bli den förste föraren efter Graham Hill som vinner trippeln – Motorsportens Grand Slam.

Han har vunnit Monaco GP, han har vunnit Le Mans. Nu tippar jag på att det blir fokus p att vinna Indy 500.

Men det som är intressant är att han lämnar öppet för en comeback.

I dag meddelade McLaren vem som ersätter honom.

Det blir en annan spanjor  – Carlos Sainz  – mannen som fick lämna plats för Daniel Ricciardo.

– Jag är glad över att antigen kunan bekräfta att jag kör för McLaren 2019, säger Sainz.

– Så länge jag kan minnas har  jag varit ett fan till McLaren.

Vem han kör tillsammans med är änu inte klart. Det är inte troligt tat Stoffel Vandoorne får ett tedje år, hämtar man tillbaka Sergio Perez från Force India eller får talangen Lando Norris chansen?

 

Förare i F1 2019 – med ett antal frågetecken

 

Mercedes Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen? Charles Leclerc?
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly?
Renault Nico Hülkenberg Daniel Ricciardo
Haas Romain Grosjean? Kevin Magnussen?
Force India? Esteban Ocon? Sergio Perez? Lance Stroll?
McLaren Carlos Sainz Stoffel Vandoorne? Lando Norris? Sergio Perez?
Toro Rosso Pierre Gasly? Brendon Hartley? Jake Dennis? Dan Ticktum?
Sauber Charles Leclerc? Marcus Ericsson?
Williams Lance Stroll? Sergey Sirotkin? Robert Kubica?

 

Den okände Kimi Räikkönen

 

För övrigt inledde jag dagen med att sträckläsa en bok.

Inte alla torsdagar som startar på det sättet – men jag kan rekommendera Den okände Kimi Räikkönen” av författaren Kari Hotakainen.

kimis omslagJag har haft förmånen att träffa Kimi Räikkönen vid ett par tillfällen, vi kan väl snabbt konstatera att vilken typ av människa du har att göra med beror på i vilket sällskap det är. Jag har mött honom tillknäppt där det längsta svaret varit I don´t know.

Jag har mött honom uppsluppen där han faktiskt har bemödat sig att svara på mina frågor. Han har haft en enorm resa, från hemmed med utedass där alla inkomster lades på racing i olika former, där pappa Matti var motorn som drev och mamma Paula bensinen (som författaren skrev) via ett hejdlöst supande och ett liv av ångest och lögner till den familj han lever i år 2018.

Har du en kväll över, stäng av telefonen och läs. Du får en stor förståelse för saker och ting, varför Kimi Räikkönen kör som han gör och varför han är som han är, under de timmarna.

Här hittar du länkarna till de texter jag skrev efter jag läst boken.

Pappa somnade – då tog Kimi över ratten. Körde genom Sverige som 15-åring.

Läs ett utdrag ur boken

Här handlar det om alkoholen och festern som varit en stor del av hans F1-karriär – men som nu bytts mot familjeliv.

Lawrance Stroll har säkrat Force India i F1 2019

av Anna Andersson

Jag trodde att jag skulle ha semester.
Hur kunde jag vara så dum? Det går uppenbarligen inte att logga ut och koppla ner, trots att F1-fabrikerna är stängda. Det kommer hela tiden nya F1-nyheter.
Lawrance Stroll har säkrat Force India i F1 2019.

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Niki Lauda inleder sin rehabilitering (AP)

Förra veckan kom nyheten som skakade hela F1-depån. Orsaken till Niki Laudas frånvaro i Tyskland och Ungern var inte bara en lunginflammation, den tidigare världsmästaren behövde en ny lunga. Han genomgick en lungtransplantation i torsdags.

I lördags bekräftade  sjukhuset att han mår bra, har vaknat och att alla organen arbetar som det ska.
Tur det, utan honom hade F1 blivit en stor profil fattigare. Niki Lauda är inte bara en flerfaldig världsmästare, en riktig kämpe och en man som är snabb i munnen. Han är en legendar och att han behöver en ny lunga nästan på dagen 42 år efter den otäcka olyckan på Nürburgring ger honom en ännu större kultstatus. Det är skönt att det nu kommer positiva nyheter, han är trots allt 69 år gammal.
I fredags plingade det till i telefonen igen när Red Bull meddelade att Daniel Ricciardo lämnar stallet, han är klar för Renault. Mer om det läser du här.

Lawrance Stroll har säkrat Force India i F1 2019

Nu är det dags för nästa nyhet.
Lawrance Stroll har säkrat Force India i F1 2019 och framöver.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Lawrence Stroll har säkrat Force India i F1 2019 – byter sonen Lance stall?  (AP Photo)

Det betyder att Lance Strolls pappa har köpt teamet tillsammans med Andre Desmarais, Jonathan Dudman från Monaco Sports and Management, John Idol som jobbar med mode, John McCaw (teleindustrin), Michael de Picciotto (finansman) och Silas Chou, som är affärspartner till Stroll.
– Detta säkrar teamets framtid i formel 1 och ger vårt team möjligheten att nå ut med sin fulla potential, säger stallets chef Otmar Szafnauer till motorsporttotal.
De nya ägarna säkrar jobben för de 405 medarbetarna och ska också se till att alla teamets skulder är betalda inom en snar framtid.

 

Lämnar Stroll Williams?

Detta kan vara ett riktigt hårt slag mot Williams. Det brittiska teamet blir av med sin namnsponsor Martini efter årets säsong och om Lawrence Stroll, som bär ett tungt ekonomiskt ansvar även i det stallet, drar sig ur har Williams enormt stora problem. Klarar kultteamet en sådan smäll?
Vilka konsekvenser får då detta ägarbyte?
I ett första läge känns det som om det framförallt är två team och tre förare som berörs:

Force India driver Esteban Ocon of France waits in his car during the first practice session at the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Stannar Esteban Ocon hos Force India? (AP)

Force India och Williams.

Lance Stroll kan mycket väl flytta från Williams till Force India.
Kan Mercedes hålla sin förare Esteban Ocon hos Force India?
Vart  händer med den starka sponsorn Telemex och Sergio Perez?
Men i ett längre perspektiv så kan det naturligtvis påverka även andra team och den frågan är så stor att jag får ta den vid ett senare tillfälle.

Tanken var att jag skulle ha semester de två veckorna som F1 var stängt – så låt mig säga följande. Ni är välkomna att diskutra frågorna här och på Sportbladet Motor på Facebook.
Jag håller marknaden under kontroll och återkommer. Mina lördagssidor tar inte semester. De lever, vare lördag året runt.
Tack för att ni tog er tid. Njut av sommarens sista suckar till dess att vi hörs igen.
A

F1-test i Ungern

av Anna Andersson

Sommarlovet fick vänta ett par dagar till. I alla fall för Marcus Ericsson.

Han körde F1-test i Ungern för Sauber  och han var riktigt snabb. Svensken var näst snabbast av alla förare.

– Det var en väldigt produktiv dag, vi kunde genomföra nästan hela det planerade programmet. Vi tvingades bara ta en paus när det kom en oväntad regnskur., säger han.

– Vi lyckades ta oss igenom den mesta delen av det planerade programmet redan innan väderförhållandena förändrades  och därför påverkade det oss inte allt för mycket.

F1-test i Ungern

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd12, Hungarian Grand Prix, Qualifying, Hungaroring, Hungary, Saturday 28 July 2018.
Marcus Ericsson körde F1-test i Ungern.

Han körde 95 varv testade aerodynamik, däck och genomförde även mekaniska tester.

– Vi fick  se ett par intressanta resuktat, vi testade olika inställningar  inför den andra delen av säsongen och nu ska vi analysera det.  Nu är det dags för lite semester, för att ladda upp batterierna så att vi är redo för de kommande loppen. Ge det en vecka edan kommer jag att längta tillbaka till bilen.

Snabbast av alla var Antonio Giovanazzi som körde för Ferrari, han hade en varvtid på 1:15,648, Ericsson körde ett varv på 1:18.155. Båda förarna körde med hypersoft. GIovanazzi toppade resultatlistan och Ericsson var tvåa.

I dag tisdag kör Giovanazzi för Sauber och Ericsson inleder sin semester.

 

Annars kan vi notera att…

 

….många team har ägnat sig åt att testa  inför 2019 och då handlar det framförallt om  framvingar. Nästa år kommer det nya regler och då ska vingen vara 2 meter bred. I dag är de 180 cm bred. Den ska också placereas 2,5 cm längre ner.

De flesta teamen styr nu om sin utveckling mot 2019 och därför  är testerna inför sommaruppehållet extremt viktiga.

…Red Bull, Williams och Force India testade alla nya framvingar.

…Renault strukturerar om, teknikchefen Bob Bell lämnar sin position.

….Daniel Ricciardo räknar med att han har skrivit på sitt kontrakt för 2019 innan nästa deltävling på Spa i slutet av augusti. Det mest troliga är att han stannar hos Red Bull.

I dag 3 augusti meddelar Red Bull att Ricciardo lämnar teamet. Han är klar för Renault Du läser mer här.

Nu önskar jag trevlig sommar, tack för den första delen av den här säsongen och vi hörs igen inför tävlingshelgen på Spa.

 

 

 

 

 

 

Ungern GP i F1 – så kan Lewis Hamilton avgöra VM

av Anna Andersson

Nico Rosberg sa att den som ska slå Lewis Hamilton måste ta vara på varje chans och inte ge bort någonting.
Sebastian Vettel kan inte ha lyssnat ordentligt.
På sju dagar har han gett Lewis Hamilton övertaget i VM.

Lewis Hamilton vinnare av Ungern GP i F1

Nico Rosberg insåg att han behövde göra allt för att besegra sin teamkollega och barndomskompis Lewis Hamilton. Han lade om sin kost, tränade stenhårt och fokuserade enbart på F1 för att inte missa någon detalj. Med en övertygande inledning av säsongen 2016 grundlade han sin VM-seger och redan inför säsongsfinalen var han så mentalt slutkörd att han inte orkade mer.

Han insåg att han aldrig skulle kunna offra så mycket en gång till.

Därför lade han av.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain leaps from his car after winning the Hungarian Formula One Grand Prix, at the Hungaroring racetrack in Mogyorod, northeast of Budapest, Sunday, July 29, 2018. (AP Photo/Laszlo Balogh)
Lewis Hamilton – vinnare av Ungern P i F1 – och nu leder han VM med 24 poäng . (AP)

Inför årets säsong påpekade Rosberg för sin landsman Sebastian Vettel vad som krävs för att slå Hamilton. Han var tydlig med att den som vill lyckas med det inte får göra några misstag utan måste slå till var gång som Hamilton inte är helt fokuserad. Det är då,  bara då. som en motståndare har chansen.

Inför sommarens två sista lopp hade Vettel den möjligheten – men han tog den inte.

I Tyskland körde han av när han hade ledningen av loppet, i Ungern misslyckades han i kvalet och i racet stämde inte strategin.

Därför är det Lewis Hamilton som leder VM med 24 poäng inför sommaruppehållet. På två tävlingshelger och sju dagar har han tagit maximala 50 poäng och greppet om mästerskapet.
Det är fortfarande nio lopp kvar och Sebastian Vettel har naturligtvis lika många möjligheter att ta tillbaka initiativet – men klarar han det?
Att slå en Lewis Hamilton som är i fas och i form är otroligt tufft. Då räcker det inte med att satsa allt och vilja vinna.

Den som vill göra det kan inte tillåta sig själv att  göra något ynka litet misstag.

Vill du läsa mer om Ungern GP och se hela resultatet gör du det här

Frustration efter Ungern GP i F1

Det var många som var förbannade efter Ungern GP i F1.
Max Verstappen var förbannad efter det att han tvingats bryta Ungern GP. Framförallt var han ilsken på motortillverkaren Renault eftersom han återigen tvingades bryta sedan motorn gett upp.
Valtteri Bottas var förbannad för att han tappade en andraplats och för att han fick en tydlig status:
– Vi förlorade placeringen på att Kimi Räikkönen gick på ett tidigt depåstopp och vi följde efter. Däcken höll inte, säger Bottas.
Han kolliderade sedan med Sebastian Vettel i samband med Vettels omkörning och sedan med Daniel Ricciardo när denne körde om honom.Bottas själv avsåg inte att han hade någon skuld i det hela, men det häll domarna inte med om. De gav honom ett tidstillägg och tio straffsekunder. Det var han också riktigt förbannad över.

Han blev antagligen ännu mer frustrerad när han hörde Toto Wollfs ord:

– Han var en perfekt wingman för Lewis, sa stallchefen.

– Det gjorde ont, svarade Bottas .

Tidsstraffet förändrade inte resultatet i Ungern GP i F1.

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the first practice session at the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, southern France, on June 22, 2018, ahead of the Formula One Grand Prix de France. / AFP PHOTO / GERARD JULIEN
Ericsson 15:e man i Ungern GP i F1 (AFP)

Marcus Ericsson var väl inte förbannad, men irriterad och uttråkad. Han var inblandad i en incident med Daniel Ricciariardo redan i starten och rasade längst ner i fältet. Sedan var den söndagen förstörd.
– Det är rätt trist att ligga och bevaka mediumdäcken, sa svensken som gjorde ett tidigt depåstopp.
Han slutade på plats 15 och av det positiva skimmer som lyft kring Sauber under sommaren var det inte mycket kvar. Ett stort problem för Ericssons stall år att Pierre Gasly körde in på plats sex, det gör att Torro Rosso nu har en fördel i märkes-VM. 28 poäng mot 18. Inför tävlingen i Ungern skiljde det två.

 

Grattis Fernando

McLaren driver Fernando Alonso, of Spain, drives onto the track during the first practice session at the Formula One Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Friday, June 8, 2018. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Grattis på födelsedagen!  (AP)

Herr Alonso fyller år i dag. Det firade han med en bra strategi och med en åttondeplats i Ungern GP.

– Det var en riktigt härlig söndag med en mycket bra strategi. Vi låg kvar 15 varv längre än alla andra och det tog oss upp på poängplats, jublar han.

Även Toro Rosso ska jubla, Pierre Gasly imponerade när han körde in på  plats sex.

För Red Bull var Daniel Ricciardos fjärdeplats riktigt bra, men sett till hela säsongen så kommer han att få problem. Han har motorstraff som väntar framöver eftersom han redan använt alla tillåtna motorer – och det är tio lopp kvar.

Vi kan konstatera att….

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Sainz är het  / AFP PHOTO /

…Carlos Sainz är het. McLaren bekräftar att de också är itnresserade av hans tjänster för 2019.
….det inte blir några försäsongstester i Bahrain. Även om vädret är säkrare där än i Spanien är det längre att flyga och det blir för dyrt för teamen. Det betyder att testerna 2019 avgörs i Jerez eller i Barcelona.
…Porsche funderar fortfarande på om man ska vara en del av F1 2021, när det nya reglementet börjar gälla.
…Liberty Media, som äger F1, vill arrangera F1-race mellan tidigare förare i samband med VM-deltävlingarna och man vill att ex-stjärnorna ska spela en större roll inom dagens F1.
– Vi diskuterar om vi ska ha race mellan legendarer, säger F1:s marknadschef Sean Bratches till Sky Sport F1.
– Historien är enormt viktig inom idrotten och förarna räknas in i det. Fansen gillar när de får se gamla bilar och vi är också stora fans av den typen av arrangemang.
….när det inte blir något F1 lopp i Miami nästa år flirtar F1:s ägare med Hockenheim. Den tyska arrangören har inget kontrakt och tycker att avgifterna är för höga, men nu har de plötsligt ett betydligt bättre förhandlingsläge.
…Clarie Williams funderar på att lämna jobbet i sitt pappas team. Årets säsong har varit usel för det klassiska stallet, men hon har fotfarande stöd av sin far Frank Williams som grundade teamet 1977.

 

Sommarlov!

Två testdagar återstår innan F1 tar sommarlov och jag går på semester. Här på bloggen håller jag koll på testerna, sedan är det dags att ta sommarens paus. Tack för att ni hängt med mig under våren och sommaren. Jag hoppas att vi hörs under hösten också.

 

Sida 155 av 390