Tider och val av däck till Tyskland GP i Formel 1

av Anna Andersson

Tre F1-veckor är över.
Efter ett par dagars vila och fokus på sommarlediga barn är det dags att plocka fram datorn igen. Dels delar jag med mig av förarnas val av däck till Tyskland GP i Formel 1.
Dels har jag dessutom hunnit kika på en annan grej.

På Starterna.
Det är de som gäckar Mercedes. Efter att jag kikat på säsongens tio lopp är det tydligt att Ferrari har gjort klart bättre starter än de regerande mästarna, Mercedes har haft pole position i de tre senaste loppen, men ändå inte varit vassast i väg. Det är en detalj som teamet är medvetna om och måste kika på till de två loppen i Tyskland och Ungern.

Mer om detta läser du här:

Vi ska också ladda upp mot Tysklans GP som avgörs på Hockenheim och är tillbaka i kalendern efter ett års paus. Årets val av däck inför Tyskland GP  i Formel 1 är intressant. För andra gången i år hoppar Pirelli över ett steg i gummiblandningarna. Årets däckval till Tysklands GP lyder: Medium, soft och ultrasoft.
Toppteamen har varit försiktiga i sina däckval, både Mercedes och Ferrari väljer sju set ultramjuka däck. Det valet gör även Haas.
Sauber väljer åtta ultramjuka däck, medan Renault väljer hela tio ultramjuka set.
Du kan själv kolla in reste av listan.

Förarnas val av däck till Tysklands GP… i Formel 1

 

Tiderna inför Tyskland GP

Tiderna som gäller är de samma som under en vanlig helg i Europa:

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Tysklands GP kl 15.10

Annars kan vi notera att….

….2019 får teamen ta med så mycket bränsle de vill ombord igen. 2014 begränsades bränslemängden i bilen till 100 kg bensin, efter 2017 handlar det om 105 kg – men den regeln tas bort till nästa säsong.
Det handlar naturligtvis om att inte ha med sig för mycket bränsle eftersom det gör bilen tyngre, en tumregel är att tio kg bensin kostar mellan 0,2 och 0,4 sekunder per varv. Dessutom sliter en tyngre bil däcken mer och därför är det få banor (Montreal exempelvis) som kräver att föraren har mer än 105 kg bränsle. Ändå blir det en dyr förändring eftersom det kräver en större bränsletank än i dag och det gör att bilarna måste byggas om. Det kostar ungefär 2 500 000 kr.

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Lewis Hamilton kan notera att Mercedes gör förndringar i teamet.  (AFP PHOTO)

…Mercedes har gjort förändringar inom teamet. Aldo Costa kommer att vara rådgivare från och med nästa säsong, han vill tillbringa mer tid med sin familj i Italien. Även Mark Ellis, som kom till Mercedes från Red Bull 2014 tar ett sabbatsår från positionen som tävlingsdirektör.
… i morgon är det onsdag. Då återkommer jag med veckans guide inför Tysklands GP på Hockenheimring. Vi snackar om en bana som i stort sett ligger på Sebastian Vettels bakgård. Han kommer från Heppenheim, 35 min norr ut på motorvägen A6. Den här gången behöver pappa Vettel inte ens ta husbilen för att kika på sin son. Den brukar han annars ratta runt Europa, både under tester och tävlingshelger.

Storbritanniens GP i F1 – kamp, fart och hjärta

av Anna Andersson

Racing är kamp, fart och hjärta.
Det är dueller hjul mot hjul och när det är som bäst är det oslagbart.
Så var det i Storbritanniens GP och chansen är stor att den magiska fajten fortsätter.

Ett par varv från mål fanns det fyra bilar som kunde vinna Storbritanniens GP, två av dem tillhörde Mercedes och två av dem tillhörde Ferrari. Det var en mästerslig kamp, det handlade om hjärta, hjärna och centimetrar. Ferrari valde att gå in i depå när säkerhetsbilen var ute för att ge upp banposition, men ge sina förare mjukare däck och bättre möjligheter. Mercedes valde att hålla sina båda förare kvar på banan för att dra fördel av positionen på banan. Den kampen mellan två stora team och många smarta strateger vann Ferrari.

Bottas gjorde allt

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany celebrates after winning the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Sunday, July 8, 2018. (AP Photo/Luca Bruno)
Ferraris Sebastian Vettel vann Storbritanniens GP i F1 (AP Photo/Luca Bruno)

Valtteri Bottas gjorde allt för att försvara sig mot Sebastian Vettel, men med hårdare och mer slitna däck kunde han till slut inte hålla undan. Sebastian Vettel tryckte sig förbi och tog segern i Storbritanniens GP – och utökade ledningen i VM till åtta poäng.
Bakom honom släppte Botats sedan förbi sin teamkollega innan han blev passerad av Kimi Räikkönen vilket gav en prispall med två bilar från Ferrari och en mycket sur och besviken Lewis Hamilton i mitten.
Det var en röd maktdemonstration. En signal på att Ferrari är tillbaka i VM för att slåss om titeln och inte för att själva slarva bort den efter sommaren.

Ferrari bäst under F1-maraton

Under ett tre veckor långt F1-maraton har båda Ferraris förare tagit fler poäng än Mercedes regerande världsmästare Lewis Hamilton och dessutom tagit över ledningen i VM. Det gör ont i Mercedes silverfärgade hjärta och det gör ont i Lewis Hamiltons själ. Han fick stryk hemma på Silverstone och den här gången berodde det på att han själv gjorde en för dålig start och på att Mercedes återigen valde fel strategi.
Det är nu två veckor till F1 gör en avslutande dubbelhelg, på Hockenheim i Tyskland och i ungerska Budapest, innan semestern. De tre senaste tävlingshelgerna visar att vi har en storslagen avsluning fraför oss.
Ferrari är tillbaka för att vinna.
Men Mercedes är inte redo att förlora.
I Storbritannien var det en kamp mellan fyra bilar. Låt oss hoppas att även Red Bull kan blanda sig i kampen under sommarens två sista tävlingshelger – och vi kan förvänta oss magiska dueller.

 

Ericsson kraschade

Marcus Ericsson?
Var det han som glömde att stänga av DRS:en eller var den trasig? Oavsett vad så var det en tung helg för svensken. Igen. Han slutade med en kvaddad bil och ett stukat självförtroende. F1 har kommit halvvägs och Marcus måste slå tillbaka.
Om han vill köra ännu en säsong i F1.

Resultat Storbritanniens GP i F1:

1) S. Vettel, Ferrari
2) L. Hamilton, Mercedes
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) V. Bottas, Mercedes 1
5) D. Ricciardo, Red Bull
6) N. Hülkenberg, Renault
7) E. Ocon, Force India
8) K. Magnussen, Haas
9) F. Alonso, McLaren
10) P. Gasly, Toro Rosso
11) S. Perez, Force India
12) S. Vandoorne, McLaren
13) L. Stroll, Williams
14) S. Sirotkin, Williams
15) M. Verstappen, Red Bull
16) C. Sainz, Renault
17) R. Grosjean, Haas
18) M. Ericsson, Sauber
20) B. Hartley, Toro Rosso

Mer om loppet läser du här

 

Notera att…

….Fernando Alonso tog poäng – igen. Det är tur att McLaren har honom.

…Nico Hülkenberg körde in på plats sex med däcken Hard och medium. Det är en stark prestation.
…Tysklands GP på Hockenheim. Det väntar om två veckor.
…tack för alla glada tillrop under liverapporteringen. Det glädjer mig att ni hänger med trots sommar och en massa fotboll.

…Hur kör F1 under resten av året? Kolla in guiden. Här får du all fakta

Nytt poängsystem i Formel 1?

av Anna Andersson

Vi har ett resultat från dagens kval till Storbritannien GP i Formel 1.
Men det stora snackisen är något annat.
Den handlar om poängsystemet.
Dagens poängsystem har använts sedan 2010, men i onsdags så diskuterade F1:s strategigrupp en förändring.
– De funderar över om alla förare från och med plats 20 ska få poäng. Att samtliga bilar som tar sig i mål alltså tar poäng. Sista bilen tar en poäng och så vidare, säger Force Indias ägare Vijay Mallya under en pressträff i samband med Storbritanniens GP och han citeras av bland annat  Motorsportmagazin.com.
– Eller så pratar man om att ge de första femton bilarna poäng. Det diskuteras hela tiden.
En förändring vore i sådant fall den sjätte ändringen sedan F1:s startade 1950. Under de första nio säsongerna fick förarna även poäng för det snabbaste varvet. Det är också ett alternativ som diskuterats, poäng för pole position och för snabbaste varvet.
– Jag sa att man måste också tänka på att vi måste betala FIA för varje poäng vi tar.
Detta eftersom anmälningsavgiften baseras på antalet poäng – och fler poäng gör naturligtvis att stallens kostnader ökar.
Vad tycker du om den diskussionen? Behöver F1 ett nytt poängsystem?

Snabbast i dagens kval til Storbritanniens GP i Formel 1

Formula One F1 - British Grand Prix - Silverstone Circuit, Silverstone, Britain - July 7, 2018 MercedesÕ Lewis Hamilton celebrates after qualifying in pole position Action Images via Reuters/Matthew Childs
En lycklig Lewis Hamilton (TT)

Vilket första startled vi har i Storbritanniens GP.

Lewis Hamilton intill Sebastian Vettel.

Ettan och tvåan i VM. Pressen på Hamilton är enorm, men han lyfts fram av publiken hemma på Sivlerstone. Jag ser verkligen fram emot starten, båda förarna startar på samma däck och Vettel kommer att behöva vara extret aggressiv under inledningen av loppet.

För övrigt: Hamilton med nummer 44 var 44 tusendelar före Sebastian Vettel i kvalet –  a sign?

Besviken Ericsson

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Marcus Ericsson var besviken efter dagen kval till Storbritanniens GP i Formel 1 (Sauber).

Marcus Ericsson fick återigen stryk av Charles Leclerc. Monegasken gick till Q3 – medan svensken var långsammast i Q2.

Ericsson var rejält besviken efteråt, han vet att han måste kvala bättre för att ha en chans att slå sin teamkollega och ta poäng. Ericsson är smart och bra i racen, men det blir så tufft för honom när han inte klarar av att göra jobbet redan på lördagen.

– Det är trist att jag inte får till kvalen för hade jag kunnat starta längre från så hade det varit bättre. Jag vet att jag är väldigt stark i racen och det ska jag visa i morgon. Det gäller att vara smart med däcken och vara snabb på rätt ställen, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Jag har en bra idé på hur jag ska göra. Jag ska försöka köra ett riktigt starkt lopp i morgon och siktar på att ta poäng igen.

Mer om kvalet läser du här:

Resultat kval till Storbritanniens GP i Formel 1

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:25.892
2) S. Vettel, Ferrari, 1:25.936
3) K. Räikkönen, Ferrari, 1:25.990
4) V. Bottas, Mercedes, 1:26.217
5) M. Verstappen, Red Bull, 1:26.602
6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:27.099
7) K. Magnussen, Haas, 1:27.244
8) R. Grosjean, Haas, 1:27.455
9) C. Leclerc, Sauber, 1:27.879
10) E. Ocon, Force India, 1:28.194
11) N. Hülkenberg, Renault, 1:27.901
12) S. Perez, Force India, 1:27.928
13) F. Alonso, McLaren, 1:28.139
14) P. Gasly, Toro Rosso, 1:28.343
15) M. Ericsson, Sauber, 1:28.391
16) C. Sainz, Renault, 1:28.456
17) S. Vandoorne, McLaren, 1:29.096
18) S. Sirotkin, Williams, 1:29.252
19) L. Stroll, Williams,
20)  B. Hartley, Toro Rosso

Efter dagens kval till Storbritanniens GP kan vi notera att….

…samtliga förare körde soft i Q2, det betyder att samtliga bilar inom topp tio startar på samma däck – soft.
…Brendon Hartley, Toro Rosso, kraschade rejält under träning 3. Det orsakades av att hjulupphängningen brast, varför den gjorde det vet an inte än. Han kvalade inte alls, men har fått klartecken att köra racet.
….Force India antyder att Esteban Ocon är klar för 2019.
…Lance Stroll körde av och fastnade i gruset redan på det första försöket under Q1.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany gestures as he walks in the pits at the Baku Formula One city circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, April 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Ferraris Sebastian Vettel hade problem med nacken under dagens kval till Storbritanniens GP i Formel 1. (AP Photo/Luca Bruno)

…Sebastian Vettel har problem med nacken. Det är olyckligt på en så snabb bana med höga G-krafter. Det blir ett krävande race i morgon.
…Fernando Alonso har bytt motor, men den ligger inom den tillåtna gränsen. Därför väntar inget straff.
….Force Indias ägare Vijay Mallya är i depån under Storbritanniens GP och han tillbakavisar alla rykten om att teamet är till salu:
– Först när det finns ett trovärdigt erbjudande kommer jag och mina partner diskutera det. Om det mot förmodan skulle vara så att vi säljer teamet, om det finns ett erbjudande som vi inte kan säga nej till, så kommer jag att meddela det. Allt annat är rena spekulationer.

….Sportbladet liverapporterar under Stortbritanniens GP med start kl 14.55 i morgon.

Storbritanniens GP i F1: Orsaken till McLarens problem

av Anna Andersson

Inför Storbritanniens GP i F1 har McLaren bytt ledning i teamet, men problemen med bilen fortsätter. Det handlar framförallt om aerodynamiken – och det faktum att teamet inte kan lösa det i någon av de två vindtunnlar man har tillgång till utan måste göra det på banan.

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Det senaste inför Storbritannien GP i F1 – vindtunneln ställer till problem (AFP)

När det då är testförbud blir det komplicerat.
– Det är inte ett problem som vindtunneln har utan det handlar om bilens karaktär, du kan inte simulera allt. Vi har kunnat konstatera att vi har vissa problem, men varken den vindtunneln som vi har i fabriken eller den som Toyota har i Köln visar samma resultat, säger teamets VD Zak Brown till motorsportmagazin.
– Eftersom det är testförbud tvingas vi utveckla bilen på banan, samtidigt som andra team kan följa sin utvecklingsplan.

Inför Storbritanniens GP – orsaken till problemen

Även Fernando Alonso bekräftar att teamet använder fredagen som test.
– Det påverkar våra fredagar, absolut, säger spanjoren.
– Under den andra träningen måste vi ta igen det som vi tappat under den första. Vi testar på fredagen istället för att justera detaljer och förbättra vår performance.
Samtidigt påpekar han att han personligen inte tycker att han har förlorat någonting på det upplägget – och faktum är att Fernando Alonso tagit 36 av teamets 44 poäng i år.

 

DRS i Abbey, hur säkert är det?

Ni har säkert noterat att det är en tredje DRS-zon på Silerstone, DRS (Drag Reduction System) där förarna fäller ner bakvingen för att öka farten. En av dessa befinner sig efter start/målrakan vid de snabba kurvorna Abbey och Farm. Normalt kör förarna i ungefär 300 km/timmen där. Med DRS går det fortare, i teorin handlar det om ett plus på mellan tio och tolv km/timmen. Inför Storbritanniens GP i F1 har det snackats om en sak:

Hur säkert är det att ha en DRS-zon i samband med fullfartskurvor ?
– I onsdags testade jag det i simulatorn och jag landade bakom banan, på campingen, säger Nico Hülkenberg till Bild.
Lewis Hamilton är lite lugnare:
– Jag har svårt att tro att alla testar. Vi låter Max köra och sedan ser vi vad som händer med honom….
Är man yngst som Max Verstappen får man tåla lite, framförallt eftersom han vann racet i Österrike förra helgen.

Träning 1 och 2 inför Storbritanniens GP i F1

Den första träningen är avklarad och Lewis Hamilton var snabbast på sin hemmabana, sedan kan vi konstatera att Romain Grosjean kvaddade bilen när han körde av i kurva ett, vad det betyder för resten av helgen går ännu inte att säga.

När det gäller Haas riskerar också Kevin Magnussen ett straff. Domarna tittar på om dansken körde för farligt i en duell med Fernando Alonso.

Marcus Ericsson var för övrigt 11:a och slog sin teamkollega Charles Leclerc, dessutom tvingades Max Verstappen stanna bilen sedan han fått problem med växellådan.

– Stanna bilen, ropade ingenjörern över radion.

Under det andra passet gick det inte så mycket bättre för Max Verstappen som blev fripassagerare och körde av i kurva sju. Han fick också avsluta passet som passagerare.

– Jag ville för mycket på de hårda däcken, annars kände bilen fantastisk, säger han efter kraschen.

I toppen slog Sebastian Vettel tillbaka och var snabbast före Lewis Hamilton.

– Det var en bra fredag, tyckte Vettel.

Återigen var Charles Leclerc snabbare än Marcus Ericsson.

 

Resultat sett till BÅDA passen:

Placering, namn, team,       tid,          träning   antal varv

1 ) L. Hamilton, Mercedes  1:27.487    (FT1)     56
2) S. Vettel, Ferrari              1:27.552      (FT2)  58
3) V. Bottas , Mercedes       1:27.854     (FT1)   57
4 ) K. Räikkönen, Ferrari , 1:28.045     (FT2)  58
5) D. Ricciardo, Red Bull  1:28.144     (FT1)    61
6) M. Verstappen, Red Bull  1:28.325   (FT1)  26
7 ) F. Alonso, McLaren        1:29.306     (FT2)  50
8 ) R. Grosjean, Haas F1     1:29.352     (FT1)  12
9 ) N. Hülkenberg, Renault  1:29.354   (FT2) 53
10) E. Ocon, Force India 1:29.467        (FT2) 57
11) S. Perez, Force India  1:29.522       (FT2)  55
12 ) C. Leclerc , Sauber  1:29.557         (FT2) 57
13) C. Sainz, Renault  1:29.563           (FT2)  58
14) K. Magnussen, Haas F1  1:29.617  (FT2) 53
15) P. Gasly, Toro Rosso  1:29.831        (FT2) 47
16) L. Stroll, Williams  1:29.878           (FT1) 59
17) M. Ericsson, Sauber  1:29.942       (FT1) 57
18) S. Sirotkin Williams,1:30.103        (FT2) 58
19) S. Vandoorne, McLaren  1:30.121 (FT2) 56
20) B. Hartley, Toro Rosso1:30.404    (FT2) 67

 

Annars kan vi  notera att….

….Lewis Hamilton får sin vilja igenom. I helgen kör F1 med hans favoritdäck, helgens däck är 0,4 mm tunnare än den vad Pirellis däck brukar vara. Officiellt är det en säkerhetsåtgärd som görs på banor som är krävande för däcken och man gör det för att minska risken för att däckens temperatur blir för hög. Det kan orsaka svåra skador. Detta är tredje gången i år som Pirelli vidtar denna åtgärd – vid de två tidigare tillfällena har Lewis Hamilton vunnit. I Barcelona och Frankrike.

Force India's Mexican driver Sergio Perez drives during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / Paul Crock / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Perez får uppdateringar  inför Storbritanniens GP i F1 ( AFP PHOTO )

 

….Force India har med sig uppdateringar till Storbritanniens GP i F1.
– Ett par nya delar ja, målet är att bli fyra i mästerskapet. Vi hoppas att vi kan minska på avståndet mitt i fältet, säger Sergio Perez till motorsporttotal.
– Jag tror att de kan ha en positiv inverkan och att vi kan ta poäng med båda bilarna. Det är vårt primära mål.
…det var en bränslepump som gjorde att Lewis Hamilton tvingades bryta Österrikes GP. Nu har Mercedes bytt den i samtliga motorer, även hos sina kunder.
…Gil de Ferran är ny sportslig direktör hos McLaren, han är också näst intill svärfar till Stoffen Vandoorne. Belgaren är tillsammans med Anna de Ferran.
– Det spelar faktiskt ingen större roll, han har varit med ett par lopp nu, säger Vandoorne.
– Vi är proffs och kan skilja på våra roller.

Haas driver Esteban Gutierrez, of Mexico, prepares to drive during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Numera hos Mercedes – Esteban Gutierrez (AP)

….Esteban Gutierrez, minns du honom? Han körde F1 för Haas och var testförare hos Ferrari. Nu är han utvecklingsförare hos Mercedes, men han har inte gett upp drömmen om att köra F1.
…Carlos Sainz meddelar att Renault kommer med ett par uppdateringar de kommande loppen och att detta bör ta dem närmare Haas och topp tre.
…Valtteri Bottas har bytt motor, men han håller sig än så länge inom det antal komponenter som är tillåtna och slipper en bestraffning i Storbritanniens GP i F1. Däremot ökar risken för att han måste ta ett motorstraff senare under säsongen – vi har inte kört hälften av de 1 loppen än. Mercedes hävdar dock att den motor som var trasig i Österrike går att rädda och kommer att användas igen.

Framtidens F1 – öka antalet lopp

av Anna Andersson

Det är mycket England nu. En VM-kvartsfinal i fotboll på lördag.

Final i Wimbledon och Storbritanniens GP i F1.

Här sysselsätter vi oss med det senare och även om årets F1 avgörs på Sivlerstone kan det hända att det blir London i framtiden. F1:s ägare Liberty Media vill öka antalet F1-lopp och ett alternativ är London.

– Det perfekta vore ju att ha både ett stadslopp i London och ett på Silverstone, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till motorsporttotal.

F1 har gått från att ha varit 19 lopp när det nya reglementet kom för fyra år sedan till att i år vara 21. Efter 2021 är drömmen att det ska bli ännu fler. Force Indias Sportdirektör Otmar Szafnauer har i dag bekräftat att F1 vill ”öka antalet lopp med tio procent ”.

Det borde betyda två lopp och ge oss 23 lopp på en säsong.

Frågan är om det är möjligt. Om teamen kan klara av det med bara ett team med mekaniker och ingenjörer, redan i dag arbetar de enormt hårt. Måste teamen anställa dubbla antalet mekaniker och ingenjörer blir det svårt att klara ett budgettak.

Mer läser du här:

Nya chefer inför Storbritanniens GP i F1

I går meddeade McLaren att Eric Boullier lämnar jobbet som stallcfen. Mer om det läser du här.

Ersättarna?

McLaren driver Fernando Alonso, of Spain, drives onto the track during the first practice session at the Formula One Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Friday, June 8, 2018. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Trassel hos McLaren inför Storbritanniens GP i F1 – Fernando Alonso känner de nya cheferna mycker väl. (TT)

Båda två är nära vänner med Fernando Alonso.

Gil de Ferran (50) blir sportdirektör i teamet. Han var rådgivare åt stallet tidigare och var också förarcoach åt Alonso inför premiären i Indy 500 våren 2017.

Andrea Stella (47) blir tävlingsdirektör i teamet och ansvarig för det som händer på banan. Han var Alonsos tävlingsingenjör hos Ferrari från och med 2010, 2015 flyttade han med spanjoren till McLaren.

 

Väderprognos inför Storbritannien GP i F1

HAmilton Silverstone
Solen skiner på rekordsegraren inför Storbritanniens GP i F1. (TT)

Väntade du på regn i England? Då får du vänta lite till väderprognosen talar om högsommar.

Mellan fredag och söndag väntas temperaturerna ligga på mellan 27 och 30 grader i luften och himlen ska vara blå.

Inget regn – men med tanke på att Storbritanniens största export är just regn så ska vi kanske inte vara allt för säkra….

 

Vi kan notera att….

…Marcus Ericsson måste snabba sig på lördag. Inte bara på banan. Han måste vara kvick efteråt också. Han håller den blågula fanan högt i depån och vill inte missa VM-kvartsfinalen som startar kl 16.00 – samtidigt som Q3 avslutas. Mer läser du här.

…även Lewis Hamilton vill se fotbollen på lördag.

– Vilket straff är det om man missar presskonferensen efter kvalet?, frågade hans FIA:s mediaprepresentant under dagens presskonferens.

– Är det förhandlingsbart? Jag vill se matchen!

…. asfalten på Silverstone är ny. Det ska göra banan ännu snabbare. Pirelli satsar i år på de hårda däcken för första gången.

– Den nya asfalten gör varvtiderna snabbare, mer energi leds genom däcken. Det såg vi på data efter GT-loppen som kördes här, förklarar Mario Isola från Pirelli.

– Därför har vi inga mjuka däck med oss hit. Förarnas däckval hittar du här.

…det är återigen tre DRS-zoner i helgens lopp. En av dem är Abbey – som förarna tar i 295 km/timmen. Det lär gå undan i helgen. Statistik och fakta inför Storbritanniens GP i F1 hittar du här.

…Haas, Red Bull och Williams genomför ett däcktest åt Pirelli efter helgens lopp.

…Nico Hülkenberg får en ny turbo, men han håller sig fortfarande inom det tillåtna antalet och kommer inte att bestraffas i starten.

…Christian Horner anser att Red Bull borde leda VM:

– Vi har tre segrar på  nio lopp, det är lika många som Mercedes och Ferrari. Vårt problem är att vi inte har tagit poäng med båda bilarna, antingen på grund av tillfälligheter eller att tillförlitligheten varit för dålig. Tittar man på den placeringen vi har, och den vi borde ha haft, så borde vi leda  mästerskapet.

…Sebastian Vettel är irriterad över alla straffen inom F1, själv flyttades han ner tre platser i starten av Österrikes GP för att han ansågs ha hindrat en kollega under kvalet.

– Jag hade kunnat prata väldigt länge om det, men faktum är att vi tävlar här. Det är ingen förskola. Inte heller den föraren som det handlade om ansåg att det var någonting jag borde straffas för. Straffet var rent utsagt löjligt.

 

 

Kris hos McLaren – inför Storbritanniens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Det är racevecka och onsdag vilket betyder guide inför Storbritanniens GP i Formel 1 2018.

Men vi börjar med en nyhet.

Det är kris hos McLaren. Inför tävlingen på Silverstone lämnar Eric Boullier sitt jobb som chef för stallet.

– Jag har haft fyra år med det fantatsiska teamet, men känenr nu att det är dags för mig att gå, säger han i en kommentar.

Snacka om jordbävning inför stallets race på hemmaplan.

I gårdagens blogg fick du förarnas däckval och alla tider som gäller i helgen. Du hittar det snabbt här.

Storbritanniens GP i Formel 1 2018

Silverstone Grand Prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.

Avstånd till första kurvan: 420 m
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: Soft/Medium/Hard
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp, de flesta förarna gjorde dock två stopp.
Första GP:  1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 19
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Säkerhetsbil: Risken för en säkerhetsbil är 54 procent, sedan 2003 har säkerhetsbilen varit på  banan i sex lopp, totalt har den vartit ute åtta gånger under de senaste 15 åren.

Marcus Ericsson om Silverstone

Sweden driver Marcus Ericsson steers his Sauber during the qualifying session at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Tar han sina första VM-poäng i Storbritanniens GP i Formel 1 2018? (AP)

Marcus Ericsson tog en poäng i Österrike för ett par dagar sedan, hans tredje poäng i år och han är riktigt laddad inför helgens lopp:

– Det är en av mina favoriter, det är häftigt att köra genom Copse, Maggotts och Becketts ner till Stowe, säger Marcus Ericsson.

– Det är en bana med tradition, med snabba kurvkombinationer och en bana där jag brukar trivas. Det är en grym bana som de flesta förarna gillar och det finns bra omkörningsmöjligheter .

Resultat inför Storbritanniens GP i Formel 1 2018

Race winner Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates with teammate and second placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, right, on the podium after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Sunday, July 16, 2017. (AP Photo/Martin Rickett)
Dubbelseger för Mercedes 2017  (AP Photo)

2017 – kval topp 8
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Nico Hülkenberg, Renault
6. Sergio Perez, Force India
7. Esteban Ocon, Force India
8. Stoffel Vandoorne, McLaren

Snabbaste varvet kvalet:
Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2017: 1:26.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:29.287 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Topp 8 race     2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Esteban Ocon, Force India
14. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varvet – racet:
Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:30.621 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.548 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.093 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:37.176 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:33.401 (Mark Webber, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes
2013  Nico Rosberg  Mercedes

Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton  (5)
Alain Prost  (5)
Michael Schumacher  (3)
Jim Clark  (3)
Nigel Mansell  (3)
Jackie Stewart  (2)
Jacques Villeneuve  (2)
Jose Froilan Gonzalez  (2)
Alberto Ascari  (2)
David Coulthard  (2)

Winner Mercedes' British driver Lewis Hamilton is celebrated by fans after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 16, 2017. / AFP PHOTO / Ben STANSALL
Kung inför Storbritanniens GP i Formel 1 2018 ? 2017 bars han fram efter sin femte seger. ( TT)

Brittiska förare om Silverstone och Storbritanniens GP

David Coulthard, tidigare McLaren, vinnare 1999 och 2000:

”Becketts är min absoluta favoritdel av banan, det är många höghastighetskurvor efter varandra där. Man känner farten, man känner att man lever och pulsen går upp. Det är härligt, det är världens bästa kurva.”

Jenson Button, McLaren, världsmästare 2009:

”Det är en av världens bästa banor, Becketts är den bästa kurvkombinationen inom hela motorsportvärlden om du frågar mig. Du kan helt enkelt inte tro att det är sant när du ser hur snabbt du kör där. Här kördes det första F1-loppet 1950 och det är otroligt häftigt att se bilder på förare som Jim Clark, Jackie Stewart, Ayrton Senna och Nigel Mansell.”

Lewis Hamilton, Mercedes, världsmästare fyra gånger. Fem segrar på Silvertsone:

”Silverstone är en höghastighetsbana med så många fantastiska kurvor att det är svårt att plocka ut någon. Man måste ha ett bra fäste när man kör i låga hastigheter, men också en mycket stabil bil när man kör i höga hastigheter. Sedan måste man hitta rytmen, bara följa med bilen från Woodcote,flyta med och låta den ta dig hela vägen ända bort genom Club. När allt fungerar är känslan helt oslagbar.”

Damon Hill, världsmästare 1996, vinnare 1994:

”Det är en historisk bana, precis som Spa, Monza och Monaco och det är en bana som är riktigt viktig för motorsporten. Jag har varit där sedan jag var bebis, det är en del av mitt liv. Det är en bana som alltid har en plats i mitt hjärta, i mitt liv, mitt minne och i min karriär. Min pappa har kört där, jag har kört där och min son har gjort det. Det som gör den så speciell är dels atmosfären med fansen, men även om banan. Den är snabb, med många snabba kurvor och den är varierad. Det är en rolig bana att köra fort på.”

Däckval – Storbritannien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Österrike ligger bakom oss, teamen är sedan länge på plats på Silverstone för Storbritannien GP i Formel 1 (Red Bull byggde faktiskt inte ens  upp sitt gigantiska motorhome på Red Bull Ring utan använde sig av det som man har i motoGP) eftersom det krävs fler än 25 lastbilar att frakta det gigantiska motorhome från en bana till en annan. Därför åkte Red Bulls lastbilar direkt från Frankrike till Storbritannien.

IMG_0546(1)
Red Bulls gigantiska motorhome (Sportbladet)

För övrigt var ni många som frågade om blistering under liverapporteringen i söndags, det är de blåsorna som bildades på däcken och ställde till problem för flera förare. Bland annat tvingades Lewis Hamilton in till ett extra depåstopp.

– Däcken är inte  tillräckligt bra för att tävla med, klagade han.

Pirelli förklarar problemet med den stora temperaturskillnanden från fredagen, när teamen testade och  söndagen när förhållandena var väldigt annorlunda.

– Asfaltstemperaturen ökade med 15 grader och det påverkar naturligtvis däcken. Det var inget större slitage på ultrasoft, något som vi hade förväntat oss, men  sedan hade vi softdäcken där det var ett annat problem, säger Mario Isola till motorsportmagazin.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands celebrates on the podium after winning the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring racetrack in Spielberg, southern Austria, Sunday July 1, 2018. (AP Photo/Ronald Zak)
Verstappen vann i Österrike – bra uppladdning inför Storbritannien GP i Formel 1 (AP)

– Eftersom det inte var något större slitage på den, men däcken kördes under en lång period så blev däckets kärna väldigt väldigt varm och det orsakade blistering ( blåsbildningen). Det var det som hände. Tittar vi på de  olika bilarna så var det vissa som hade problemen på bakdäcken och andra på framdäcken, alla bilarna hade inte heller lika stora problem. Vissa bilar hade inga problem alls. Det var helt enkelt väldigt skilda förhållanden jämfört med tidigare, om vi hade kunnat förutse det? Det är svårt att säga. Vi visste att det var vissa problem med blistering redan förra året, därför var det ingen överraskning – men den information vi fick under fredagen sa något helt annat.

Tiderna som gäller – Storbritannien GP i Formel 1

Fredag:

Träning 1kl 11.00

Träning 2 kl 15.00

Lördag:

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag:

Storbritanniens GP kl 15.10.

Sportbladet rapporterar live med start klockan 14.55

 

Förarnas däckval till Storbritannien GP i Formel 1

Det är dags för däcket hard för första gången i år. Detta kan mycket väl vara ett däckval som passar Marcus Ericsson bra. Han gillar de hårdare gummiblandningarna betydligt bättre än de mjuka.

Dessutom gillar han att köra på Silverstone. Han bästa F1-resultat  i Storbritanniens GP är plats 11, år 2015.

 

Vi kan notera att…

…Saubers teamchef Frédéric Vasseur kallar platsbytet på sina förare för politiskt korrekt. Ericsson meddelade via radion att han var snabbare och ville ta upp jakten på Alonso, han fick chansen, men lyckades inte. Då fick förarna byta plats igen.

…Mercedes båda bilar bröt med tekniska problem. De har inte hänt sedan 1955! Det var krismöte i fabriken i går…

…det ryktas om att Force India kan gå i konkurs redan innan säsongen är över. Så illa sägs den eknomiska situationen vara.

…Sebastian Vettel, Ola Toivonen, Franz Kafka, Tom Cruise och jag har en sak gemensamt. Den tredje juli. Så nu avslutar jag inlägget för att fira födelsedag. Återkommer i morgon onsdag med en rejäl guide inför Storbritannie GP i Formel 1

Vill du ha spänning? Följ F1

av Anna Andersson

Vilket race. Vilken spänning och nu lär jag få skavsår på fingrarna.

När Max Verstappen vann Österrike GP i Formel 1 hände allt.

Mercedes hade första startled och Lewis Hamilton tog ledningen, men när den virtuella säkerhetsbilen kom ut sedan Valtteri Bottas tvingats bryta loppet så tappade Hamilton allt. Han låg kvar på banan.

Konkurrenterna från Red Bull och Ferrari gick in i depå.

F1 Formula One - Austrian Grand Prix - Red Bull Ring, Spielberg, Austria - July 1, 2018 Mercedes' Valtteri Bottas after retiring from the race REUTERS/Leonhard Foeger
Bottas race tog slut tidigt (REUTERS)

Återigen gjorde Mercedes en strategisk missbedömning och vilket gjorde att Max Verstappen tog över ledningen, kom in i Hamiltons depåfönster och tog greppet om loppet. Hamilton satsade allt, tvingades in i depå  en gång till och hade ingenting med segern att göra.

Det gick till och med så illa att han fick parkera bilen innan loppet var över. Därmed bröt Mercedes båda bilar och Ferrari tog över ledningen i båda VM-deltävlignarna. Sebastian Vettel har en poängs förprång inför Storbritanniens GP – och Ferrari leder konstruktörs-VM. Räkna med att det är många höga röster hos Mercedes i kväll. När ett mästartteam återigen gör en strategimiss så kommer kritiken. Var så säkra.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands celebrates on the podium after winning the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring racetrack in Spielberg, southern Austria, Sunday July 1, 2018. (AP Photo/Ronald Zak)
Red Bulls Max verstappen vann Österrike GP i Formel 1 (AP Photo/Ronald Zak)

Max Verstappen vann Österrike GP i Formel 1. Det var hans fjärde GP-seger, Red Bulls första seger på hemmaplan och det gjorde att Verstappen studsade tillbaka i kampen om VM. Han gick förbi Valtteri Bottas upp på plats fem och är nu bara tre poäng efter Daniel Ricciardo som  är fyra.

Vi befinner oss i en mycket känslig del av säsongen. På söndag avgörs de tredje loppet på lika många veckor. Sedan är det bara en veckas paus innan det är ytterligare två tävlingshelger i rad. Detta sliter på människan och på materialet. Det får konsekvenser och även om det är lite förvånande att det är två bilar från Mercedes,  en från Red Bull ( Daniel Ricciardo) och en från Renault ( Nico Hülkenberg) som bryter så är det tydligt att det hårda schemat och de nya tuffa reglerna skördar sina offer. Samtliga fem bilar som bröt i dag gjorde det på grund av tillförlitligheten  – inte på grund av någon kollision.

Resultat Österrike GP i Formel 1

1) M. Verstappen, Red Bull,
2) K. Räikkönen, Ferrari, + 0:01.504
3) S. Vettel, Ferrari + 0:03.181
4) R. Grosjean, Haas + 1 varv
5) K. Magnussen, Haas

6) E. Ocon, Force India

7) S. Perez, Force India

8) F. Alonso, McLaren
9)C. Leclerc, Sauber

10) M. Ericsson, Sauber

11) P. Gasly, Toro Rosso

12) C. Sainz, Renault
13) L. Stroll, Williams
14) S. Sirotkin, Williams

15,)S. Vandoorne, McLaren

16) L. Hamilton, Mercedes

17) B. Hartley, Toro Rosso

18) D. Ricciardo, Red Bull

19,)V. Bottas, Mercedes

20) N. Hülkenberg, Renault

 

VM-poäng till stark Ericsson

Detta är första gången sedan 2015 som Sauber tagit VM-poäng med båda bilarna. Det är vårt att fira, även om Ericsson säkerligen är besviken över att han var tia och Leclerc nia.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson tog en ny VM-poäng. (Sauber).

Svensken hade de bättre däcken, Leclerc släppte förbi honom så att han skulle kunna jaga ikapp Fernando Alonso som var åtta – men svensken lyckades inte. Då fick han släppa förbi Leclerc igen.

– Tyvärr så räckte in det och då fick jag lämna tillbaka platsen till Charles, tyvärr, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Det är fantastiskt bra att båda förarna får poäng, det var en bra strategi och ett bra depåstopp.

Mer om loppet läser du här:

Detta var viktigt för Ericsson. Han slog tillbaka efter ett uselt kval och nu väntar Silverstone – en bana han älskar. Jag hoppas att han kan rida vidare på den positiva vågen mot nya fina svenska resultat.

Sauber är bara tre ynka poäng efter Toro Rosso i märkes-VM.

Annars kan vi notera att….

…Valtteri Bottas hade problem med hydrauliken.

– Det är inget problem vi har haft tidigare utan det måste vi förstå och lösa, sa finländaren efter loppet.

….Romain Grosjean tog årets första VM-poäng. Han tog 12 poäng och klättrade i VM-tabellen. Detta var Haas bästa resultat någonsin och är femma i VM.

…Lewis Hamilton fick problem med bränsletrycket. Det var första gången på 33 lopp som han tvingats bryta – den längsta sviten i F1-historien.

…Mercedes båda bilar bröt. Vi måste återkomma till Mercedes i veckan. Helgen var miserabel och du får informationen och nyheterna här på bloggen.

Andrew Shovlin  gjorde en mycket bra analys av sitt Mercedes:

– Det finns inga ursäkter. VI hade inte tillförlitligheten, vi tog inte rätt strategiska beslut, starten var inte tillräckligt bra och vi kunde inte heller hantera däcken.

…Fernando Alonso startade från depån och gnällde under inledningen av loppet. Han hade ingen lust att köra runt längst bak i 71 varv. Han tog tag i situationen och tog VM-poäng. Igen. McLaren som känns så usla ligger faktiskt sexa i VM.

…Ferrari leder både förar-VM och konstruktörs-VM. Det handlar om tio poäng i märkes-VM och om en pinne i kampen mellan Vettel och Hamilton. Ville du ha spänning? Det får du i F1 2018.

…sex av de tio bilarna i topp tio körde med motorer från Ferrari.

…Force India tog också poäng med båda bilarna.

…det var samma prispall i Österrike som när Max Verstappen tog sin första seger i Spanien 2016.

…F1 är redan på väg mot Silverstone. Det är mycket nu.

…jag har skavsår på fingrarna. Varför har jag aldrig lärt mig något annat än pekfingervalsen?

Bottas i topp – resultat i kvalet till Österrike GP i F1

av Anna Andersson

Mercedes har vunnit de senaste fyra loppen på Red Bull Ring.

Dagens resultat i kvalet till Österrike GP i F1 visar att de behåller greppet.

Med den nyuppdaterade bilen var Valtteri Bottas snabbast, före sin teamkollega Lewis Hamilton.

Det gör att Mercedes har första startled och även om de startar på den hårdare gummiblandning än bilarna från Ferrari som står i ledet bakom så tror jag inte att det finns någonting som kan hota Mercedes i morgon.

Eller som Valtteri Bottas sa:

– Det finns ingen förare här på gridden som längtar mer efter en seger än vad jag gör.

Notera att Mercedes vunnit samtliga lopp på Red Bull Ring sedan comebacken 2014.

Resultat i kvalet till Österrike GP i F1

1) V. Bottas, Mercedes, 1:03.130,
2) L. Hamilton, Mercedes, 1:03.149
3) S. Vettel, Ferrari, 1:03.464
4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:03.660
5) M. Verstappen, Red Bull, 1:03.840
6) R. Grosjean, Haas, 1:03.892
7) D. Ricciardo, Red Bull, 1:03.996
8) K. Magnussen, Haas, 1:04.051
9) C. Sainz, Renault, 1:04.725
10) N. Hülkenberg, Renault, 1:05.019
11) E. Ocon, Force India, 1:04.845
12) P. Gasly, Toro Rosso, 1:04.874
13) C. Leclerc, Sauber, 1:04.979
14) F. Alonso, McLaren, 1:05.058
15) L. Stroll, Williams, 1:05.286
16) S. Vandoorne, McLaren, 1:05.271
17) S. Perez, Force India, 1:05.279
18) S. Sirotkin, Williams, 1:05.322
19) B. Hartley, Toro Rosso, 1:05.366
20) M. Ericsson, Sauber, 1:05.479

Vill du läsa mer än bara ett resultat i kvalet till Österrike GP i F1 gör du det här:

 

Mercedes bekräftar: Förarna stannar

Även om inga kontrakt är undertecknade bekräftar Mercedes att Lewis Hamilton och

F1 Formula One - Austrian Grand Prix - Red Bull Ring, Spielberg, Austria - June 30, 2018 Mercedes' Valtteri Bottas in action during qualifying REUTERS/Lisi Niesner
Bottas toppar – resultat i kvalet till Österrikes GP i F1 (REUTERS)

Valtteri Bottas stannar i teamet.

– Jag garanterar att Hamilton och Bottas kör i teamet nästa säsong, säger Niki Lauda till österrikiska ORF.

Han är styrelseordförande i teamet och har varit en mycket viktig person för Lewis Hamilton under tiden i Mercedes.

– Under en tävlingshelg har du inte tid att förhandla. Någon gång skickar vi ut ett pressmeddelande med en enda rad. Där står att Hamilton har skrivit på. Då är saken ur världen, fortsätter österrikaren som själv vunnit tre VM-titlar i F1.

Ericsson sist – besviken

Marcus Ericsson var sist i kvalet till Österrikes GP. Han fick inte till något riktigt bra varv utan satsade allt på sitt sista försök. Då var hans teamkollega ute i gruset vilket gjorde att det  blev en gulflagg – och Ericssons möjligheter att förbättra sig försvann.

– Jag hade fyra försök till, det kan jag inte skylla på, säger Ericsson till Viasat Motor.

Svensken var fem tiondelar efter sin teamollega i Q1 och det är långtifrån godkänt.

Stoffel Vandoorne (McLaren), Sergio Perez (Force India), Sergei Sirotkin (Williams), Brendon Hartley (Toro Rosso) och Marcus Ericsson (Sauber) är förarna som slogs ut i Q1.

 

Vi kan notera att…

…Mercedes båda förare startar på supersoft, det gör Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo också, medan Ferraris förare startar på ultrasoft. Därmed har Ferrari valt samma strategi som i Frankrike förra veckan.

…Saubers Charles Leclerc har en ny växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten av Österrike GP. 18:e plats gör det lite svårare för monegasken som tagit poäng i fyra av de fem senaste loppen.

…Romain Grosjean har haft en fruktansvärt tuff inledning på säsongen, men i kvalet till Österrike GP visade han hur snabb han är. Kan han ta årets första VM-poäng i morgon?

…det var tre sensorer som strulade under den tredje träningen och stoppade Max Verstappen. Det är ingenting som ska påverka honom under racet.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Lättare för Hulken? (AP)

…Renault har en ny MGU-K, det är en fördel för Nico Hülkenberg. Hulken är lång och tung – men hans bil förlorar två kilo i vikt med den nya enheten.

– Det är positiva. nyheter Jag har haft för mycket vikt i bilen, förklarar tysken.

– Det har kostat mig för mycket tid i kvalet och dessutom ska denna ha en bättre tillförlitlighet.

…FIA ska kika närmare på Mercedes backspeglar. Håller de sig verkligen inom reglerna?

…Mercedes är det enda team som vunnit på Red Bull Ring sedan comebacken 2014. Blir det en seger till?

Mer fakta hittar du här:

…det är racestart klockan 15.10. Redan klockan 14.55 är jag redo med liverapporteringen. Ni hänger väl med?

.

 

Charles Leclerc till Ferrari F1 och Kimi Räikkönen till Sauber

av Anna Andersson
Charles Kanada
Charles Leclerc till Ferrari F1 och Kimi Räikkönen till Sauber?

Du har väl inte heller undgått det senaste ryktet?
Charles Leclerc till Ferrari F1 och Kimi Räikkönen till Sauber redan i augusti 2018.
Redan förra veckan antyddes det att Ferrari vill ta hand om sin diamant Charles Leclerc så snart som möjligt och snacket har blivit allt intensivare.

Nu meddelar ”Motorsport Total ”att Ferraris president Sergio Marchionne har föreslagit att Leclerc och Räikkönen byter plats redan till Belgiens GP den 26 augusti. Kimi Räikkönen inledde sin F1-karriär hos Sauber, men frågan är om han har lust att avsluta den där?
Charles LeclercF1-debuterde för Sauber i år och har alltid velat köra för Ferrari.
– Det är min dröm, jag har drömt om Ferrari ända sedan jag var barn, säger han.
– Det är en ära för mig att namnet Leclerc ens skrivs i samma mening som Ferrari.
I dag skriver Gazzetta dello Sport’ att Leclerc har skrivit på för Ferrari 2019 och 2020. Att han ska tjäna 20 miljoner kronor det första året och 30 det andra, samt att avtalet ska presenteras inför Italiens GP i slutet av augusti.
Det handlar om rykten om silly season och vi får se hur hög sanningshalten är – men det är en för intressant snackis att bara lägga år sidan.
Vad tror du? Charles Leclerc till Ferrari F1 och Kimi Räikkönen till Sauber ?

Kör Marcus Ericsson och Kimi Räikkönen i samma team hösten 2018?

 

Mercedes uppdatering – snabb direkt

Efter det att Mercedes uppdaterade motorn inför VM-deltävlingen i Frankrike förra veckan följer nu nästa stora uppdatering. Det handlar om aerodynamiken.
– Killarna har jobbat hårt med den häruppdateringen och det är en av de största en här säsongen säger  stallchef Toto Wolff till motorsportotalt.
– Det handlar helat iden om att leverera mer kvalitet än kvantitet och därför är det bra att vi nu har flera stora uppdateringar på bilen.
Även förarna är inspirerade inför helgen.
– Det är alltid spännande när det kommer nya delar på bilen, säger Lewis Hamilton som leder VM och vann i Frankrike förra veckan.
– Det känns altlid bra när man direkt känner att det är en förbättring.

Mer om fredagens träningar läser du här:

Vi kan konstatera att…

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, gestures after winning the Canadian Grand Prix auto race Sunday, June 11, 2017, in Montreal. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
VM-ledaren även efter Österrike GP? (AP)

 

…Lewis Hamilton var snabbast på den första träningen, 0,127 före kollegan Valtteri Bottas. Han var också snabbast på den andra, före Bottas.
…Marcus Ericsson var 11:a på den första tärningen i Österrike. Hans kollega Charles Leclerc nia.

Resultat träning 2:

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:04.579

2) V. Bottas, Mercedes, 1:04.755

3) S. Vettel, Ferrari, 1:04.815

4) D. Ricciardo, Red Bull, 1:05.031

5) M. Verstappen, Red Bull, 1:05.125

6) K. Räikkönen, Ferrari, 1:05.265

7) R. Grosjean, Haas, 1:05.429

8) K. Magnussen, Haas, 1:05.559

9) P. Gasly, Toro Rosso, 1:05.758

10) S. Vandoorne, McLaren, 1:05.930

11) C. Sainz, Renault, 1:05.999,

12) C. Leclerc, Sauber, 1:06.096

13) E. Ocon, Force India, 1:06.133
14) M. Ericsson, Sauber, 1:06.199

15) N. Hülkenberg, Renault, 1:06.273

16) S. Sirotkin, Williams, 1:06.326

…guiden till Österrike GP är klar. Du hittar den här.
…Kimi Räikkönen kan vara aktuell för WRC. Toyota vill se honom i ett test.
– Vill han köra bilen får han det, ingen tvekan, säger teamchef Tommi Mäkinen till motorsporttotal.
Kimi Räikkönen körde WRC 2010 och 2011, han bästa resultat var en femteplats.

Sida 157 av 390