Kampen om VM i F1 2018 lever

av Anna Andersson

Vi hade alla hoppats på bra racing och spännande strategier i Montreal.
Men Kanada GP i Formel 1 var ett sömnpiller. Ändå är jag positiv.
För kampen om VM i F1 2018 lever.
Det skiljer bara en poäng mellan Sebastian Vettel, Ferrari och Lewis Hamilton, Mercedes när sju deltävlingar är körda – och dessutom visar Red Bull att teamet kan vara med och slåss om pallplatser.

Kampen om VM i F1 2018 lever

MONTREAL, QC - JUNE 10: Race winner Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and third place finisher Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrate on the podium during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada.   Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kampen om VM i F1 2018 lever – Vettel, Bottas och Verstappen stod på pallen. Det gör VM ännu mer spännande. (TT)

Ser vi till Kanadas GP så var de tre förarna som var snabbast i kvalet också snabbast i racet. Samtliga tog sig i mål på den placering de startade på – men bakom dem hände det en del spännande saker. Daniel Ricciardo lyckades ta sig förbi Lewis Hamilton och den regerande världsmästaren såg inte alls bekväm ut i sin Mercedes. Han gjorde några små missar och när bilen inte var perfekt så blev det ingen Hamertime.

Istället såg även Hamilton mänsklig ut – och när Mercedes INTE vinner på en bana som de har ägt de senaste åren så betyder det någonting.
Det betyder att det är jämnt i toppen – och att vi har en kamp att se fram emot.
Det är positivt. När flera förare kan vinna och det dessutom är flera förare som kan klämma sig in på positionerna mellan de förarna som slåss om VM-titeln gör det både sporten och fansen till vinnare.
Om två veckor väntar Frankrikes GP, det är dags för comeback – men nu är det inte Magny Cours utan Paul Ricard som gäller – en banan som av Marcus Ericsson beskrivs som en stor parkeringsplats. Där har Pirelli testat och vet vad som krävs, men där har teamen ingen data att ta med sig.
Min gissning, baserad på vad vi såg i Barcelona för en månad sedan, är att det blir en tajt kamp mellan Mercedes och Ferrari.

Vilken miss

En annan lustig scen från  Montreal. Här tar Vettel målflagg – för andra gången.

Mer om det läser du här.

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 10, 2018   Ferrari's Sebastian Vettel passes the chequered flag to win the race   Paul Chiasson/Pool via REUTERS
Årets tredje seger – och lendingen i VM (REUTERS)

 

Irriterad Ricciardo

Charles Kanada
Charles Leclerc tog sin tionde VM-poäng på sju lopp. (Sauber)

Daniel Ricciardo var irriterad efter loppet. Han slutade fyra, men hade gärna velat stanna ute längre på sin första stint för att ha chansen att ta sig om Max Verstappen. Det fick han inte. teamet tog ett annat beslut. Vad de baserar det på vet jag inte, men kan det vara för att belöna Max som faktiskt kört riktigt kontrollerat och gjorde ett riktigt bra lopp den här helgen? Eller var det för att undvika en allt för tajt fajt mellan teamets båda förare på banan?

En förare som tog en rejäl revansch var Romain Grosjean som inte ens kom ut till kvalet eftersom hans motor rasade i depån. Han startade sist,  gjorde ett sent depåstopp och körde in på plats 12. Därmed var han bäst i teamet.
Det var mycket imponerande och inspirerande.
En annan kille som fortsätter att imponera är Charles Leclerc. För fjärde helgen i rad kvalade han in i Q2 och för tredje tävlingshelgen av fyra tog han också VM-poäng. F1-debutanten har samlat ihop tio pinnar nu.
– Det hade jag aldrig trott inför säsongen, det är helt galet, säger Saubers förare.
– Jag har svårt att ens tro det.

Ericsson måste kvala bättre

En förare som hade det betydligt tyngre var Marcus Ericsson. Svensken förstörde återigen sitt race under lördagen. Han kvalade för långt bak. Under de tio åren som jag har följt Marcus har vi pratat om kvalen om och om igen –  och han säger ungefär samma sak varje gång:

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson måste kvala bättre (Sauber).

– Jag måste få till kvalen för att kunna slåss om poäng.
Efter tävlingen i Kanada, där han slutade på plats 15 så påpekade han återigen den detaljen:
– Jag måste kvala bättre, det är där jag har problem, sa han till Viasat Motor efter målgång.
– Jag måste jobba på det, vi kommer att jobba på det och hitta saker som vi kan förbättra. Vi hade ett par bra möten efter kvalet i går och de ska vi analysera mer. Vi måste jobba vidare och när man har tunga perioder och är inne i en svacka som jag är nu är det viktigt att jobba hårt och komma tillbaka ännu starkare.

Det är bra att han vet vad han måste göra, nu måste han utföra det också och dessutom måste han klara av att hantera pressen.
Är det något som den killen är bra på så är det att jobba i motgång. Han har haft en otroligt tung F1-karriär och det faktum att han är kvar i F1, trots att hans första team gick i konkurs och trots att han har samlat färre poäng än sina temkollegor varje år hos Sauber bevisar vilken ambitiös och hårt arbetande kille han är.

Mer om racet läser du här.

Resultat Kanada GP i F1 2018

1) S. Vettel, Ferrari
2) V. Bottas, Mercedes + 0:07.376
3) M. Verstappen, Red Bull +0:08.360
4) D. Ricciardo, Red Bull + 0:20.892
5) L. Hamilton, Mercedes + 0:21.559
6) K. Räikkönen, Ferrari +  0:27.184
7) N. Hülkenberg, Renault +1 varv
8) C. Sainz Renault, +1 varv
9) E. Ocon, Force India +1 varv
10) C. Leclerc, Sauber  +1 varv
11) P. Gasly, Toro Rosso +1  varv
12) R. Grosjean, Haas +1  varv
13) K. Magnussen, Haas +1  varv
14) S. Perez Force, India,  +1  varv
15) M. Ericsson,  Sauber +2 varv
16) S. Vandoorne, McLaren +2  varv
17) S. Sirotkin) Williams, +2  varv
Förare som bröt:
18) F. Alonso. McLaren +28  varv
19) L. Stroll) Williams +68  varv
20) B. Hartley, Toro Rosso, +68 varv

(Eftersom man flaggade av loppet av misstag, ett varv förtidigt kortades tävlingsdistansen ner till 68 varv.)

•••

Den 24 juni är det dags igen , men F1-bloggen uppdateras naturligtvis många gånger innan dess. Häng med här och på Sportbladet Motor på Facebook.

Olika däckval gör Kanada GP spännande

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hade en tung fredag. Men vad betyder det när han hittat farten till lördagen?
Ingenting. Det visar kvällens resultat i kvalet till Kanada GP 2018.
Tysken var kvickast av alla, körde den snabbaste varvtiden som någonsin körts på F1-banan i Montreal och han har pole position på en bana där 18 lopp har vunnits från första startruta.

 

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 9, 2018 Ferraris Sebastian Vettel (C) celebrates qualifying in pole position with Mercedes Valtteri Bottas (L) in second and Red Bulls Max Verstappen in third REUTERS/Carlo Allegri
Resultat i kvalet till Kanada GP i Formel 1 2018 – Vettel före Bottas och Verstappen. (REUTERS)

Olika strategier i toppen

Vi kan vänta oss ett spännande race i morgon kväll. Mercedes som hade gjort en miss och räknat fel (!) när man beställde däcken till Kanadas GP körde inte ett varv på de hypermjuka däcken under fredagen och hade inte heller riktigt samma fart som sina konkurrenter på den däckblandningen under kvalet.

Det betyder dock inte att vi ska räkna bort Mercedes. Deras longruns såg rikrigt bra ut i fredags och Lewis Hamilton har vunnit sex VM-deltävlingar i Kanada. De tre senaste åren har han tagit full poäng i Montreal.

En spännande detalj inför morgondagens GP är att förutsättningarna bland toppförarna skiljer sig åt en aning.
I första startled står Vettel och Valtteri Bottas, båda med ultramjuka däck.
I det andra står Max Verstappen med hypermjuka däck och Lewis Hamilton med ultramjuka. Därefter väntar Kimi Räikkönen med ultramjuka och Daniel Ricciardo med hypermjuka. Det innebär att Red Bulls förare har en mjukare däckblandning och bör vara snabbare under inledningen av loppet – men de lär också behöva gå i depå tidigare än sina konkurrenter.
Det kan ge oss olika strategier – och ett spännande race.

– Jag är lite överraskad över deras val, erkänner Vettel.

– De har säkert en bra anledning, men jag tror inte att hypersoft är tillräckligt bra under racet.
Det startar klockan 20.10.
Vill du läsa mer om banan, fakta och statistik – kolla in detta inlägg.
Och självklart kommenterar jag loppet live på sportbladet.se i morgon. Vi drar igång 15 minuter innan start, kl 19.55.

Kvalet en besvikelse för Ericsson

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Charles Leclerc kvalade starkt i Montreal (Sauber).

Ser vi på kvalet med svenska ögon så var det en besvikelse. Marcus Ericsson såg pressad ut. Han tryckte på, men fick inte alls ut potentialen ur bilen och fick inte bara stryk av sin teamkollega – han avslutade dessutom kvalet i muren.
Samtidigt som Charles Leclerc tog sig till Q2 gjorde svensken en miss i kurva åtta och startar morgondagens GP från sista led.
Ericsson har haft en vikande trend under våren. Han inledde starkt, kvalade bra och tog VM-poäng i Bahrain, men samtidigt som hans teamkollega har klivit fram har Ericsson tappat. Svensken har problem med de mjukare däckblandningarna och det är oroväckande att han inte alls får ut den potential som bilen faktiskt har. Han kör mot en enorm talang och kanske en framtida Ferrariförare.

Det känns som om Ericsson känner pressen och som om han vill för mycket. Istället för att han hittar rätt och blir ett med sin Alfa Romeo talar han och bilen helt olika språk.
Marcus Ericsson måste bryta den trenden, han vet också om det och frågan är om det är just den pressen som gör det så svårt för honom.

Resultat i kvalet till Kanada GP i Formel 1 2018:

Mer om kvalet läser du här.

Här är resultatlistan:

1) S. Vettel, Ferrari, 1:10.764
2) V. Bottas, Mercedes, 1:10.857
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:10.937
4) L. Hamilton, Mercedes, 1:10.996
5) K. Räikkönen, Ferrari, 1:11.095
6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:11.116
7) N. Hülkenberg, Renault, 1:11.973
8) E. Ocon, Force India, 1:12.084
9) C. Sainz, Renault, 1:12.168
10) S. Perez, Force India, 1:12.671
11) K. Magnussen, Haas, 1:12.606
12) B. Hartley, Toro Rosso, 1:12.635
13) C. Leclerc, Sauber, 1:12.661
14) F. Alonso, McLaren, 1:12.856
15) S. Vandoorne, McLaren, 1:12.865
16) P. Gasly, Toro Rosso, 1:13.047
17) L. Stroll, Williams, 1:13.590
18) S. Sirotkin, Williams, 1:13.643
19) M. Ericsson, Sauber, 1:14.593
20) R. Grosjean, Haas, –

Vi kan notera att…

….Lewis Hamilton som vunnit i Kanada de senaste åren inte alls körde så bra som vi är vana vid i kvalet. Han gjorde för ovanlighetens skull några små missar och startar morgondagens race från ruta fyra.

– Det var ett svårt pass, jag lyckades inte få till något perfekt varv. Vår racepace ser bra ut och tiderna på ett varv var också bra i går, men jag fick inte ihop det i dag, förklarar VM-ledaren.

…Mario Isola, Pirelli, sa inför kvalet att den som väljer hypersoft bör göra två depåstopp, men Red Bull har en annan strategi. Deras förare vill köra med ett stopp.

– Det är planen, men om vi måste in i depå efter tio varv så fungerar det inte. Därför behöver vi stanna ute så länge det bara går, säger Daniel Ricciardo.

…Mercedes hann inte få klart sin uppdatering av motorn till helgens deltävling och Valtteri Bottas missade pole position.

– Jag hade lite understyrt under mitt andra försök, varför vet jag inte, säger han.

– En teori är att vi var lite, lite efter på grund av motorn. Kanske hade vi vunnit lite med den och kunnat ta pole, men nu är det inte så.
…Romain Grosjean drabbades av motorproblem redan på depårakan. Motorn rasade och det blev inget kval för honom. Själv kunde han bara skratta åt eländet.

– Det var ingenting någon av oss kunde påverka, var hans kommentar.
…Fernando Alonso kör sitt 300:e GP i Kanada. Han startar från ruta 14 och fick stryk av Charles Leclerc i kvalet. Det känns inte som om uppdateringen av Renault motor gav honom så mycket.

– Bilen kändes bra, men farten saknades, säger Alonso.

– Det är bara lördag, poängen delas ut på söndagen. Jag hoppas på en bra start, en smart strategi och att vi hittar lite mer fart.

Vi kan också konstatera att…

…Brendon Hartley slog Pierre Gasly, och han hade en uppdaterad motor från Honda. Det hade inte Gasly som körde med en äldre motor:

– Vi konstaterade att Pierres motor tappade prestanda i slutet av den tredje träningen och därför bytte vi ut den mot en äldre version. Det gör att han slipper ett straff i starten, förklarar Honda.
….Williams båda bilar åkte ur i Q1. Paddy Lowe som lämnade Mercedes för Williams har inte riktigt fått ut det som han hoppats av det klassiska teamet. Årets säsong har varit bedrövlig.
…DRS – absolut. Det är tre DRS-zoner i Kanada.

Fernando Alonso riktar kritik mot Formel 1

av Anna Andersson

I kväll drar träningarna inför Kanada GP i gång.

Men det har ingen större betydelse –  alla vet ändå hur säsongen slutar.

Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1.

– Det är 21 lopp på ett år, alla vet precis vad som kommer hända i de 14 lopp som återstår, säger han.

– Det är väldigt synd för sporten.

Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1 (AFP)

Det är inte så att han tycker att Formel 1 är tråkigt, men han tycker att det är synd att förhållandena mellan teamen är så statiska, att alla vet ungefär hur säsongen slutar.

– Jag kommer hit och går i mål någonstans mellan plats sju och plats tolv, jag kommer att avsluta säsongen i Abu Dhabi på samma sätt, någonstans mellan plats sju och tolv, säger spanjoren när han möter media inför Kanada GP.

– Det spelar liksom ingen roll i vilken form du är, hur ditt  kvalvarv var, hur du ställer in bilen och om det går din väg eller inte.

Alla kan inte vinna

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, center, celebrates with Ferrari's Fernando Alonso of Spain, left, and Red Bull's Sebastian Vettel of Germany after the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Sunday, March 17, 2013. Raikkonen won ahead of Alonso second and Vettel third. (AP Photo/Rob Griffith)
Kimi Räikkönen  jublade med Fernando Alonso och Sebastian Vettel. Det var  i mars 2013 – sedan dess har inget annat team än Ferrari, Mercedes eller Red Bull vunnit VM-lopp (AP Photo/Rob Griffith)

Sett till statistiken har McLarens förare rätt. Sedan säsonspremiären i Australien 2013, då Kimi Räikkönen vann i en Lotus, har segraren kört för tre olika team.

Mercedes, Red Bull eller Ferrari. I år är det tre förare som delat på segrarna i de sex första loppen, två var för Sebatsian Vettel, Lewis Hamilton och Daniel Ricciado. Själv har Alonso tagit  sig i mål på plats fem till åtta i alla lopp utom i Monaco där han bröt.

– Det är ingen som kan garantera att Tyskland, Spanien eller Brasilien vinner fotbolls-VM, säger han.

– Men alla kan garantera att det är Ferrari elelr Mercedes som vinner VM i F1. Det finns ett par saker som saknas inom Formel 1 och de måste vi koncentrera oss på att lösa.

Ändå stannar han kvar.

– Folk kommer hit för att se bilarna och de kommer att vifta med sina flaggor och vara glada på söndag. Så är det och det är okej. Jag har kört F1 i 18 år eftersom jag älskar Formel 1 och jag kommer att fortsätta eftersom det fortfarande är roligt.

 

Däcken – detta väntar i Kanada GP

Vill du ha koll på statistiken inför Kanada GP? Läs in inlägget från i onsdags. Där har du fakta, statistik och Sebastian Vettel berättar om banan.

Här får du däcktillverkaren Pirrellis tankar inför Kanada GP

”Till helgens Grand Prix i Kanada har Pirelli valt ut samma däck som senast i Monaco. Samtidigt är banorna extremt olika. I Monaco brukar kvalificeringen vara avgörande, då startordningen ofta avspeglas i resultaten. I Kanada kan däremot allt hända mellan start och målgång. På Circuit Gilles Villeneuve i Montreal finns goda möjligheter till omkörningar. Här sätts nya P Zero Pink hypersoft ordentligt på prov, med höga hastigheter och utmanande kurvor.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
  • Än en gång har Pirelli valt ut P Zero Red supersoft, P Zero Purple ultrasoft och P Zero Pink hypersoft.
  • Circuit Gilles Villeneuve är en semi-permanent bana som används sparsamt.
  • Loppet är ett av säsongens mest krävande för bromsarna. Om bromsarna överhettas riskerar det att även påverka däcken.
  • Vädret är oförutsägbart: 2011 års Grand Prix i Kanada blev det längsta loppet någonsin på grund av regn som ledde till många avbrott.
  • Säkerhetsbilar är vanliga på Circuit Gilles Villeneuve.
VAD ÄR NYTT?
  • Arrangörerna har beslutat att bygga om depåområdet.
  • Pirellis utvecklingsprogram för 2019 fortsatte vid Paul Ricard i Frankrike under två dagar, där Mercedes förare George Russell och Valtteri Bottas fokuserade på däcken ”wet” och ”intermediate”, som används vid regn och vått underlag. ”

Vi konstaterar att….

…F1 ändrar schemat för att inte krocka med fotbolls-VM. Mer läser du här.

.…Brendon Hartley har fått nog. Han vill läsa om andra saker än att han snart får sparken från Toro Rosso:

– Jag vill sätta betydligt bättre rubriker än så, säger han.

….kollegan Pierre Gasly är försiktigt optismiskt inför Kanada GP. Hondas uppdatering kan ge två tiondelar per varv.

…2019 väntas en ny hjälm till F1. Detta för att förbättra säkerheten. 14 tester ska genomföras innan hjälmen kan användas nästa säsong.

…Haas har gjort en rejäl uppdatering av bilen, men förarna får inte kollidera med någon eller något. Det finns inte tillräckligt många reservdelar.

– Inga krascher denna helg, uppmanar teamchef Günter Steiner.

….Daniel Ricciardo kör alltså med den motor han inledde säsongen med. Han tror på ytterligare en seger.

– Får vi hypersoft att fungera slåss vi om pole position, säger han.

Men han är lite orolig för vilka däck konkurrenterna kvalar in till Q3 – och startar på. Red Bull har haft vissa problem med att få de ultramjuka däcken att fungera i kvalet och väljer man hypersoft i Q2 kan det bli tufft att få däcken att hålla i racet.

– Det är tre DRS-zoner och då tvingas vi trycka på mer. Det kommer inte att bli lätt med hypersoft, förklarar Ricciardo som vann i Monaco för två veckor sedan.

•••

Vill du ha fler F1-nyheter och hänga med i bevakningen när det gäller annan motorsport? Gilla och följ Sportbladet Motor på Facebook.

Fördel Ferrari F1 i Kanada GP?

av Anna Andersson

Mercedes meddelade i går att de har en ny uppdaterad motor till tävlingen i Kanada.
Men den informationen har teamet nu dragit tillbaka.

Är det fördel Ferrari F1 i Kanada GP?
– Även om vi hade hoppats att kunna använda oss av en andra motor så skjuts det nu på framtiden, hälsar Mercedes.

Formula One F1 - Monaco Grand Prix - Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monaco - May 27, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton reacts after finishing third in the race REUTERS/Benoit Tessier
Fördel Ferrari F1 i Kanada GP? (REUTERS)

Enligt det tyska teamet handlar det om kvalitetsproblem – och tillförlitligheten är A och O inom F1.

Det betyder att varken Lewis Hamilton, Valtteri Bottas eller någon av förarna i Force India eller Williams får en ny motor till helgens VM-lopp.

 

Fördel Ferrari F1 i Kanada GP?

Det har däremot Ferrari som enligt uppgifter till Bild har mellan 10 och 15 hästkrafter mer denna helg. Mercedes kör med en motor som redan genomfört sex lopp – och det på en bana där motorn gör skillnad.

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Seger i Monaco – men ett startstraff i Kanada (AP)

Renault har meddelat att deras motor ska förbättras inför helgen, men Red Bull har inte kommenterat det än. Trots att Adrian Newey påtalade att Daniel Ricciardo komme att behöva en ny motor och då även drar på sig ett straff så anser Ricciardo själv att han komemr att slippa. Anledningen är att man sätter i den motor som han inledde säsongen med. På så sätt undbiker man straff – och Ricciardo kan behålla den form han är i.

– Vi har en positiv trend. Tar vi ett straff tar vi också bort den vind vi har i våra segel. Därför tar vi hellre det straffet under en annan helg, säger Ricciardo – och medger att det snart kan vara dags.

– Det kan hända redan på Paul Ricard.

Det är nästa tävling – under Midsommarhelgen.

Honda och Red Bull?

Honda ska för övrigt leverera nya motorer till Toro Rosso och de ska ge 25 extra hästkrafter. När det gäller Honda pratas det om att den japanska tillverkaren eventuellt tar över som motorleverantör hos Red Bull nästa år.

– När det gäller motorfrågan vill vi ta ett beslut innan VM-deltävlingen i Österrike, säger rådgivaren Helmut Marko till motorsporttotal.

– Är det möjligt vill vi ha löst förarfrågan till dess också.

Vill du ha mer fakta och statistik inför helgen? Hålla koll på derna och på väderprognosen?
Det hittar du här.

 

Vi kan notera att…..

…Francesco Cigarini, Ferraris mekaniker som bröt benet under ett depåstopp i Bahrain den 8 april, är snart tillbaka i garaget.
– Han återhämtar sig bra och är tillbaka redan i juli, säger teamchef Maurizio Arrivabene i italiensk tv.

 

McLaren driver Fernando Alonso of Spain poses for a photo at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
McLarens Fernando Alonso tjänar fortfarande bra – trots mer än tio år utan VM-titel. (AP Photo)

…Forbes har kommit med sin lista över världens 100 bäst betalda idrottsmän. I topp bland F1-förarna återfinns Lewis Hamilton med sina 51 miljoner dollar, det ger honom plats 12 på listan. Av hans totala inkomst kommer 42 miljoner från Mercedes, resten från reklam. Näst bäst betald är Sebastian Vettel på plats 18, han tjänar 42,3 miljoner dollar, 42 miljoner från Ferrari och 300 000 dollar är reklamintäkter. Även Fernando Alonso finns med på listan, på plats 39, och enligt Forbes hade han inkomster på 33 miljoner dollar förra året.
…David Coulthard  påtalar i en tv-intervju att han inte tror att Lewis Hamilton förlänger sitt kontrakt.
– Nej,  han lägger av 2020 för att ge ut sin första musikskiva, säger skotten i Graham Norton Show.
…Toro Rosso sägs vara intresserade av McLarens junior Lando Norris. Själv säger britten att han är smickrad, men McLaren släpper honom inte. Med andra ord sitter Brendon Hartley kvar i sin Toro Rosso – frågan är hur länge.

 

I morgon fredag drar träningarna igång men den andra träningen avslutas först klockan 21.30. Är du intresserad kollar du in sportbladet.se efter klockan 22.30. Då någonstans bör vi kunna leverera resultat och teamens tankar kring fredagens två pass.

Annars gillar du och följer Sportbladet Motor på Facebook – där får du tips om alla artiklar och även korta snabba nyheter.

Guide inför Kanada GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Onsdag inför tävlingshelg och ni vet vad det betyder. Det blir en guide inför Kanada GP i Formel 1 2018. Vi kikar på statistik, banan, väderprognosen och så klart de senaste snabba nyheterna.

Men innan dess inleder vi med dagens snackis – Mercedes  följer i samma spår som Honda och Renault. Motorn uppdateras inför tävlingen i Kanada och det gäller även kundteamen.

–Varje helg kämpar vi mot Ferrari och Red Bull för att vinna loppen och det finns ingen tid att ta det lugnt. Vi förväntar oss att flera team kommer med en andra uppdatering av motorn och det gäller också alla teamen som köper motorer av Mercedes. säger Toto Wolff i en kommentar.

Händelserikt lopp i Montreal

Han är positiv inför helgen, säkerligen eftersom Lewis Hamilton har prenumererat på vinsterna i Kanada de senaste åren.

Och dessutom bör vi slippa ett sådant sömnpiller som i Monaco.

– Montreal garanterar händelserikt lopp, det är rätt enkelt att köra om på banan, farten är hög och bilarna balanserar på gränsen. Dessutom straffas förarna för varje misstag, de behöver ha fullt förtroende för bilen för att kunna maxa kvalet och på ett varv är det oftast väldigt jämnt här.

Ferrari vissa uppdateringar i Monaco, men där kan det också hända endel infö Kanada GP.  Bland annat har Haas meddelat att deras Ferrarimotor ska uppdateras inför helge, troligen gäller det då Sauber också.

Sol och ytterligare DRS

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, gestures after winning the Canadian Grand Prix auto race Sunday, June 11, 2017, in Montreal. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Hamilton vann 2017. (Graham Hughes/AP)

Intressant inför den här helgen är att Lewis Hamilton kan ta sin fjärde raka seger i Kanada, sin sjunde där totalt och då tangerar han det rekord som Michael Schumacher har. Dessutom kan vi konstatera att det blir en TREDJE DRS-zon i helgen. Den ligger mellan kurva sju och åtta.

 

Väderprognosen lovar oss en positiv helg.

Eller vad sägs om följande:

Fredag: Sol, upp till 22 grader och ingen risk för regn.

Lördag: Sol, upp till 24 grader och ingen risk för regn.

Söndag: Sol, upp till 24 grader och ingen risk för regn.

I gårdagens inlägg fick du alla tider som gäller – och den här gången handlar det om ett kvällsrace, så njut av solen under dagen och F1 på kvällen. Tiderna hittar du här.

 

Guide inför Kanada GP i Formel 1 2018

Racestart: söndag kl 20.00. Självklart med liveticker på sportbladet.se
Kvalstart: lördag kl 20.00.

Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Avstånd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Avstånd till första kurvan: 260 m
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Hypersoft
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2017: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)

Segrar från pole position: 18.
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981,  Jacques Laffite, Ligier.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent. Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute 13 gånger under 5 lopp.

Omkörningar per race:

2016: 37 (17 med DRS)
2017: 36 (24 med DRS)

Marcus Ericsson om banan:

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Marcus Ericsson  och hans ständige vapendragare Alex Elgh.(Sauber).

– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger svensken.
–  Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna. Det finns historia här och det är en av de banor som är absolut roligast att köra på.

Topp 8 i kvalet 2017:1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Felipe Massa, Williams
8. Sergio Perez, Force India Snabbaste varvet i kvalet:Absolut: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:14.874 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:25.425 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Vettels guide inför Kanada GP i Formel 1 2018

 

Topp 8  racet 2017:1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Sergio Perez, Force India
6. Esteban Ocon, Force India
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Nico Hülkenberg, Renault


13. Marcus Ericsson, SauberSnabbste varvet i racet:Absolut: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2017: 1:14.551 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:18.504 (Felipe Massa, Williams)
2013: 1:16.182 (Mark Webber, Red Bull) Senaste fem segrarna:2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull
2013  Sebastian Vettel  Red Bull  Förarna med flest segrar:

Michael Schumacher, from Germany, points to cheering Ferrari fans as he takes to the podium after winning the Canadian Grand Prix, Sunday, June 13, 2004 in Montreal. (AP Photo/Paul Chiasson) COPYRIGHT PRESSENS BILD Code: 436
Michael Schumacher vann Kanadas GP sju gånger. Här 2004 (AP Photo/Paul Chiasson)

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Gilles Villeneuve (1)
René Arnoux (1)
Daniel Ricciardo (1)
Ralf Schumacher (1)
Thierry Boutsen (1)

 

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

….Fernando Alonso kör sitt 300:e F1-lopp på söndag. Imponerande! Han har tagit 97 pallplatser, 32 segrar och 22 pole position – och två VM-titlar. I år har han tagit poäng i samtliga lopp utom Monaco GP.

…Haas har gjort en stor förändring. En ny framvinge, ett nytt golv och nya bargeboards. Dessutom har Ferrari uppdaterat motorn.

– Det är avgörande förändrignar, säger teamchefen Günter Steiner till motorsporttotal.

…Robert Kubica kommer att testa för Williams i Ungern den 1 augusti. Oliver Rowland kör den första testdagen.

…Daniel Ricciardo behöver en ny motor – och flyttas tillbaka minst tio platser i starten.

Ha en härlig nationaldag!

 

Tider som gäller i Kanada GP 2018

av Anna Andersson

Det är racevecka.
F1-bloggen ger dig som vanligt nyheterna och snackisarna, men också vilka tider som gäller i Kanada GP i Formel 1 2018.

at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 10 May 2018.
Kvällsrace för Ericsson i Montreal – här hittar du vilka tider som gäller i Kanada GP i Formel 1 2018.

Och den här gången handlar det om kvällsrace.

Dessutom finns det ett par andra parametrar att hålla koll på – bland annat däcken. Återigen är blandningen med namnet hypersoft nominerad – men den här gången kan vi förvänta oss helt andra förutsättningar än i Monacos GP där de däcken användes senast. Nu handlar det om en råare asfalt och en snabbare bana.
Hur påverkas däcken då? Dessutom är det för första gången tre DRS-zoner i Kanada.

Förarnas däckval hittar du här.

Tider som gäller i Kanada GP i Formel 1 2018:

Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00

Lördag:

Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00

Söndag

…Kanada GP kl 20.00

– Jag ser verkligen fram emot att återvända till Montreal, den helgen är alltid rolig, säger Marcus Ericsson.
– Det är en fantastisk bana, med långa rakor och tuffa inbromsningar. Det är spännande att köra där. Det finns intressanta tekniska partier som ”wall of champions” och det är en utmaning i sig. Vi har varit starka de senaste loppen och det blir spännande att se var vi står på den här typen av bana. Jag tycker att vi bör ha goda möjligheter att blanda oss i mittfältet och ser fram emot helgen.

Ricciardo straffas

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates with his trophy after winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, Sunday, April 15, 2018. (AP Photo/Andy Wong)
Aj, aj aj Det blir svårt att vinna i Kanada (AP)

Red Bulls förare vann i Monaco, trots en trasig motor. På söndag blir det tuffare.

Red Bull måste byta hans MGU-K och därmed blir det ett straff i starten av Kanada GP.
– Det blir definitivt ett straff i Montreal, men vi vet inte hur mycket det handlar om, citeras Red Bulls Adrian Newey av motorsportmagazin.
MGU- K betyder minus tio platser, men ingen vet om det blir fler byten – och fler straff.
– Vi vet inte om batteriet också är skadat, den informationen har inte Renault gett oss än. Innan vi vet det, vet vi inte riktigt vad som vänta oss, men MGU-K är i alla fall ett straff.
Red Bulls motortillverkare Renault kommer med en uppdaterad motor till Kanadas GP, den ska ha en ökad prestanda, men det handlar om en procent och ungefär en tiondel per varv.
– Den nya uppdateringen lönar sig, men kommer inte att vara skillnaden mellan vinst och förlust, säger Adrian Newey.

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…Mercedes undviker hypersoft. Teamet har valt hela tre set mindre än Ferrari och Red Bull inför Kanadas GP. Varje förare väljer 13 set däck inför en tävling och Vettel har exempelvis valt åtta set hypersoft i Kanada, Bottas och Hamilton fem var. Mercedes förare har däremot tre supermjuka och fem ultramjuka däck med sig. Där har Ferrari och även Red Bull två supermjuka och tre ultramjuka däck.
…Haas har med sig flera uppdateringar efter den miserabla helgen i Monaco, men återigen handlar det om hypersoft och senast hade Haas enorma problem med att få de däcken att arbeta optimalt.
…F1 fortsätter att jobba för att nå starka marknader, efter det att Miami, USA, nu är på väg att få ett race 2019 vill chefen Chase Carey ge Kina ytterligare ett lopp.
– De länderna är utan tvekan världens största ekonomier och där har vi bara skrapat på ytan när det gäller den potential som finns för att utveckla sporten.
– Vi måste hitta en väg för att nå de fansen som tidigare inte har haft en chans att upptäcka F1.

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Lauda hävdar att Hamiltons kontrakt är klart. Bara autografem saknas. (AP Photo/Nelson Antoine)

…Niki Lauda menar att det bara är formaliteter som återstår innan Lewis Hamilton förlängt sitt kontrakt med Mercedes.
– Det kommer att hända, till 110 procent, säger österrikaren till Bild.
– Vi är helt överens. Det spelar ingen roll om han skriver på nu eller om han gör det om tre veckor.

Sauber bäst i Monaco

Och så en positiv nyhet för alla som följer Alfa Romeo Sauber och Marcus Ericsson.

Sauber har tagit ett stort steg framåt 2018, även när det handlar om depåstoppen. I Monte Carlo var teamet snabbast av alla, depåstoppet som Charles Leclerc gjorde tog 2,21 sekunder. Inför året har teamet förändrat sin utrustning och dessutom har mekanikerna tränat extra styrketräning för bål och överkropp.
– När vi tränar är vi nästan besvikna om vi inte klarar det under två sekunder, säger teammanager Beat Zehnder till auto, motor und sport.

I morgon kommer guiden med fakta och statistik. Det är onsdag.

 

Förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1

av Anna Andersson

Det är inte ens två veckor kvar till nästa deltävling i Montreal och jag förstår att du vill ha förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1.

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the first practice session at the Monaco street circuit on May 24, 2018 in Monaco, ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Boris HORVAT
Ska Monacos GP  förändras? / AFP PHOTO /

Men vi håller oss kvar vid Medelhavet en liten stund till. Lewis Hamilton kallade Monacos GP för långtråkigt. Det gjorde många av er också. Nu reagerar Ross Brawn.
F1 vill bygga om Monaco GP.

– Det stämmer att det inte var någon större action i det loppet eftersom däcken var en nyckelfaktor. Men det vore naivt att förvänta sig många dueller och omkörningar i Monaco, säger F1:s sportchef Ross Brawn.
– Det är en kontrast mot allt spektakel i kvalet, för Monaco är det enda stället i världen där man kommer så nära banan, när 20 förare slickar och ibland snuddar muren i en otrolig hastighet.

Bygga ut Monaco i havet

Han anser att F1 i Monaco är betydligt mycket mer än loppet, en av säsongens stora höjdpunkter där F1 tar över en hel stad.
– Det är ett speciellt lopp och man kan inte bedöma det efter samma kriterier som man bedömer andra lopp. Det handlar om atmosfären i staden och i depån, om glamouren och allt runt om eventet som är helt fantastiskt.
Lewis Hamilton pratade i söndags att han ville se ett annat format i Monaco eller eventuellt en annan bansträckning.
– Förarna är alltid välkomna att lämna sina förslag till oss, men i Monaco behöver man bygga ut hela nationen för att lyckas med det och det är inte vårt beslut, förklarar Brawn.
Redan i januari pratade furst Albert, som är Monacos stadsöverhuvud, om att bygga om banan eftersom man planerar att utöka landets areal.
– Det är inget tvång, men vi måste snart sätta oss ner och fråga oss hur vi kan förbättra loppet för att få mer spänning, om vi kan förändra layouten, sa han då.

– Jag kan inte ens tänka mig en F1-säsong utan loppet i Monaco.
I och med att man planerar för att bygga ut furstendömet sex hektar i Medelhavet, direkt framför tunneln, kan det finnas möjligheter att förändra bansträckningen – men först efter 2025 då projektet ska vara avslutat.

Nu kan vi börja kika mot Kanada.

Här är förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1

För andra gången i år har Pirelli nominerat hypersoft, däcket som gjorde debut i Monaco förra helgen. Där höll däcket vad det lovade, greppet var bra och slitaget förvånansvärt lågt. Nu väntar en annan bana, med betydligt hårdare asfalt och då kan slitaget plötsligt se mycket annorlunda ut jämfört med hur det var senast.

Intressant är att Mercedes, som inte testade det hypermjuka däcket ordentligt inför säsongen, har valt minst antal av den mjukaste gummiblandningen av alla team, fem set per förare. Ferrari och Red Bull har däremot valt åtta set per förare.

Sauber och Ericsson ligger på sju.

Snabba nyheter

Vi kan noter att…

….Williams har fortsatta problem. För ett par veckor sedan lämnade chefsdesignern Ed Wood jobbet efter 12 år, det handlade om personliga skäl. Nu är det klart att Dirk De Beer lämnar uppdraget som aerodyramikchef. Han har bara varit hos teamet sedan 2017 och jobbade innan dess hos Ferrari.
…Vijay Mallya har lämnat jobbet som chef för Force India.

Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari

av Anna Andersson

Marcus Erissons team får förstärkning.

Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari ( Sauber).

Det är Simone Resta, med titeln Head of Vehicle Project Coordination, som lämnar teamet efter 17 år och istället blir ny teknisk direktör hos Sauber. Det schweiziska teamet har inte haft någon på den positionen sedan Jörg Zander lämnade tidigare i år.

Är detta ett sätt att knyta Alfa Romeo Sauber ännu närmare Ferrari?

Det blir spännande att se hur det utvecklas i framtiden.

 

Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari

Annars kan vi konstatera att det inte bara var jag som tyckte loppet i Monaco var för kontrollerat och utan nerv. Min krönika läser du här.

Lewis Hamilton är ännu tuffare.

Det var de 78 längsta varven i världshistorien.

Han har redan pratat med furst Albert om framtiden och han föreslår bland annat att man förlänger banan eller väljer att köra två lopp under den tävlingshelgen.

Själv gillar jag Monaco, inte för racets skull utan för historien och spektaklet runtomkring. Jag gillar det faktum att F1 har en historia och jag gillar nostalgin, men man måste hitta en annan form för det. Ett depåstopp är rena döden, kanske ska det vara två oblugatoriska i Monaco?

Två lopp med omvänd startordning?

Eller en jokerslinga som i rallycross?

Vad tycker du?

Läs texten om Lewis Hamiltons förslag, kommentera dem eller kom med egna. Låt oss öppna diskussionen.

 

Hamilton – Ricciardos manager?

När vi är inne på Lewis Hamilton – han hade ett härligt uttalande efter racet och erbjöd sig att sköta Daniel Ricciardos kontraktsförhandlingar.

– Vad jag har hört tjänar Daniels teamkollega betydligt mer kosing även om han är betydligt jämnare. Inom ett team är det viktigt att du känner dig uppskattad och jag kan tänka mig att han stannar där han är, även om han säkerligen har andra möjligheter. Just nu är det han som leder teamet och det är ingen dålig position, säger Lewis Hamilton.

– Han ska hålla alla dörrar öppna. Jag har redan snackat med honom och sagt ” Dude, fixa en ny manager. Säg till mig när jag ska lösa detta åt dig”.

Ha en fin måndag!

 

Resultatet i Monaco Grand Prix 2018

av Anna Andersson

För två år sedan gav Red Bull bort Daniel Ricciardos seger i Monacos GP.
Den här gången gick resultatet i Monaco Grand Prix 2018 hans väg.
Daniel Ricciardo vann tävlingen.
Han tog starten, kontrollerade loppet och bemästrade även de problem dök upp när han tappade 25 procent av kraften i motorn och plötsligt bara kunde använda sex växlar.
Han vann Monacos GP för första gången.
– Det var betalningen för 2016, sa Red Bulls teamchef Christian Horner efteråt.

Stallchefen förklarade sedan att teamet var mycket nära att be Riciardo bryta. Problemet dök upp redan på det 17.e varvet och han tappade 2,5 sekunder per varv.

– Han körde ett fantastiskt lopp, han gav aldrig upp. Istället körde han som om han var på söndagstur, lugnt och försiktigt. Det var ett perfekt race, sa Horner.

Första segern från pole position

Formula One F1 - Monaco Grand Prix - Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monaco - May 27, 2018 Red Bulls Daniel Ricciardo celebrates winning the race with Ferraris Sebastian Vettel finishing second, Lewis Hamilton who finished in third while Prince Albert II of Monaco and Charlene, Princess of Monaco look on REUTERS/Benoit Tessier
Resultatet från Monaco Grand Prix 2018 – Daniel Ricciardo vann Monaco GP före Sebastian vettel och Lewis Hamilton. (REUTERS)

Detta var Ricciardos sjunde GP-seger, men hans första från pole position.
Bakom honom körde Sebastian Vettel in som tvåa, före Lewis Hamilton och det gjorde att tysken tog in tre poäng i kampen om VM-titeln.
Vettel som så sent som förra säsongen gjorde ett par oövertänkta manövrar och faktiskt tappade viktiga VM-poäng lyckades nu hålla huvudet kallt. Han vågade inte lita på däcken och valde att se den stora bilden.
Han valde att hålla sig före Lewis Hamilton istället för att attackera för en seger – och riskera att tappa samtliga poäng och ge Hamilton en present.

Rätt tänkt av Vettel – men som tittare hade jag naturligtvis hellre sett en kamp om segern än att toppförarna också gick i mål på den placering de startade.

Det är rätt trist.

– Efter det sjätte varvet så körde vi bara runt. det var ingen racing. Vi körde bara varv efter varv. Jag har ingen aning om det var spännande för fansen, sa Lewis Hamilton.

Mer om racet läser du här.

 Mercedes och problemen med däcken

Formula One F1 - Monaco Grand Prix - Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monaco - May 27, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton reacts after finishing third in the race REUTERS/Benoit Tessier
Hamilton hade problem med högt däckslitage REUTERS/Benoit Tessier

En sak som jag inte kan låta bli att fundera över är Mercedes förhållande till de mjuka däcken. Teamet har problem med de mjukare gummiblandningarna, Lewis Hamilton gnällde sig igenom nästan alla 78 varven och i Kanada om två veckor ska man återigen köra på hypersoft. Det är visserligen en typ av stadsbana, men det är andra hastigheter och en helt annan asfalt. Hur påverkas det däcket där?
Min gissning är att det blir mer av ett kvaldäck – men om du kvalar in på det, vad händer då under racet? Hur länge håller däcket?

Här är resultatet Monacos Grand Prix 2018

1) D. Ricciardo, Red Bull, 1:15.562,
2) S. Vettel, Ferrari,  + 0:07.336,
3) L. Hamilton, Mercedes,  + 0:17.013
4) K. Räikkönen, Ferrari + 0:18.127
5) V. Bottas, Mercedes + 0:18.822
6) E. Ocon, Force India + 0:23.667
7) P. Gasly, Toro Rosso + 0:24.331
8) N. Hülkenberg, Renault + 0:24.839
9) M. Verstappen, Red Bull + 0:25.317
10) C. Sainz, Renault + 1:09.013
11) M. Ericsson, Sauber + 1:09.864
12) S. Perez, Force India + 1:10.461
13) K. Magnussen, Haas + 1:14.823
14) S. Vandoorne, McLaren +1 varv
15) R. Grosjean, Haas + 1 varv
16) S. Sirotkin, Williams + 1 varv
17) L. Stroll, Williams + 2 varv
Förare som bröt:
18) B. Hartley, Toro Rosso
19) C. Leclerc, Sauber
20) F. Alonso, McLaren

 

Surt för Ericsson

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Plats elva för Marcus Ericsson (sauber).

Marcus Ericsson körde återigen in på plats elva. Han var sju tiondelar från en VM-poäng i Monaco.
Svensken låg på plats 13 när teamkollegan Charles Leclerc rapporterade att han hade problem med bromsarna och en liten stund senare körde han rakt in i Brendo Hartley. Det gav svensken möjligheten att kämpa om plats tio och i mål var han sju tiondelar efter Carlos Sainz.
– Hade det varit några varv till hade jag kunnat ta honom, sa Ericsson efteråt.
Men nu var loppet 78 varv och inte 80 och han lämnar tyvärr även denna tävlingshelg utan VM-poäng. Det positiva var att han slog sin kollega.

 

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att….

…Adrian Newey stod på prispallen för att ta emot priset till vinnande konstruktör. Detta var Red Bulls 250:e GP-lopp. Snacka om jubileum.
…Max Verstappen startade på plats 20, men gick hem med VM-poäng. Han var nia.
….Esteban Ocon körde upp Force India till plats sex.

– Jag hoppas att vi är tillbaka, säger fransmannen.
…Pierre Gasly imponerade i sin Toro Rosso.
…Fernando Alonso missade poäng för första gången i år. Det är bara Sebastian Vettel och Lewis Hamilton som tagit poäng i alla lopp i år.

…Red Bull vill absolut förlänga kontraktet med Daniel Ricciardo.

– Han  har vunnit lika många lopp som Sebastian och Lewis i år, säger stallchef Horner.

De tre förarna har vunnit två lopp var.

…Kanadas GP är nästa deltävling på kalendern. Alla lopp, datum, tider och en massa fakta hittar du i vår stora guide – F1- 2018.

Daniel Ricciardo och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018

av Anna Andersson

Redan efter Spaniens GP i Barcelona var Toto Wolff orolig. Mercedes chef gillade inte vad han såg i den tredje sektorn av Circuit de Catalunya.

– Red Bull kommer att dominera i Monaco, sa han då.

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Daniel Ricciardo  och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018. (AP Photo/Claude Paris)

Daniel Ricciardo och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018. Australiern satte ned foten under träningarna i torsdags och har imponerat på varje pass.

Daniel Ricciardo och Red Bull har pole position i Monaco Grand Prix 2018.

De röda tjurarna har varit snabbast varje gång de har varit på banan och Ricciardo som hade pole position här 2016, men iten vann loppet, har siktet inställt på en seger. Efter banrekordet i kvalet var han otroligt beslutsam inget extra jubel efter sin andra pole position i karriären utan han var tydlig.

– Jobbet ska göras i morgon. Sedan kan vi fira.

Det blir en spännande start i morgon, Vi har Red Bull och Ferrari i första startlet, Mercedes och Ferrari i det andra. Komemr de i väg på samma position som de hade i kvalet finns det inga förare som kan taktikköra och hålla upp konkurrenterna.

Jag ser fram emot starten, klockan 15.10 – och självklart rapporterar jag live.

Leclerc imponerar – Ericsson har problem

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Charles Leclerc trivs hemma i Monaco (Sauber).

Charles Leclerc fortsätter att imponera. Hantog en plats bland de tio främsta i den första kvalomgången till Monaco Grand Prix.
Han var fyra tiondelar före Marcus Ericsson. Det är tredje deltävlingen i rad som han har slagit Ericsson i kvalet och nu har han också chansen att ta poäng för tredje tävlingen i rad. Jag träffade Leclerc inför helgens deltävling och han berättar om sin syn på att köra hemma i Monaco. På samma vägar som  han  åkte skolbuss…..

Texten hittar du här.
För Marcus Ericsson var detta en stor besvikelse. Han inledde säsongen bra, men har nu haft tre blytunga tävlingshelger och måste slå tillbaka. Han har inte råd att få storstryk av sin teamkollega. Det har ingen.
– Jag hade hoppats på bättre, det är väldigt surt, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det är klart att jag hade velat vara framför honom. Jag tycker ändå att vi hade samma fart, men jag fick inte framdäcken att fungera på det första varvet. Det var det andra varvet som skulle sitta, men då fick jag inte chansen, säger svensken till tv-kanalen.
Leclerc startar från position 14 i morgon.

Mer om kvalet läser du här.

 

Resultat kvalet till Monaco Grand Prix 2018

1) D. Ricciardo, Red Bull, 1:10.810,
2) S. Vettel, Ferrari, + 0:00.229, 21
3) L. Hamilton, Mercedes, +0:00.422
4) K. Räikkönen, Ferrari, +0:00.456
5) V. Bottas, Mercedes + 0:00.631
6) E. Ocon, Force India + 0:01.251
7) F. Alonso, McLaren + 0:01.300
8) C. Sainz, Renault + 0:01.320
9) S. Perez, Force India + 0:01.344
10) P. Gasly, Toro Rosso, + 0:01.411
11) N. Hülkenberg, Renault + 0:01.133
12) S. Vandoorne, McLaren +  0:01.162
13) S. Sirotkin, Williams + 0:01.243
14) C. Leclerc, Sauber, + 0:01.436
15) R. Grosjean, Haas + 0:01.450
16) B. Hartley, Toro Rosso + 0:01.166
17) M. Ericsson, Sauber +  0:01.252
18) L. Stroll, Williams + 0:01.310
19) K. Magnussen, Haas + 0:01.380
20,) M. Verstappen, Red Bull, kom ej till start

Kraschen förstör för Max Verstappen

A truck lifts the car of Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands during the third free practice at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Verstappens race förstördes under träning 3. (AP Photo/Claude Paris)

Max Verstappen kraschade på den tredje träningen och tvingades byta växellåda. Han kom inte ens ut i kvalet till Monacos GP eftersom han hade tekniska problem.

– Ska man vinna i Monaco måste man undvika den typen av grejer, även under tärningen, säger Nico Rosberg till Sky.
– Max har en tendens att alltid ha lite väl hög tro på sig själv. Ibland riskerar han för mycket. Det kan vara förödande på den här typen av banor.
Hos RTL var den förre mästaren ännu tuffare.
– Han tenderar ofta till detta. Han lär sig het enkelt inte. Han håller sin linje, tar för stora risker och återigen gör han en miss.

Max Verstappen själv säger att han int ebehöver förända någonting. Men eftersom han varit inblandad i incidenter under samtliga lopp i år så behöver han nog ta och fundera på detta. Det spelar ingen roll vilken talang du har om du kvaddar bilen.

Däcken inför Monacos GP – detta gäller

Det är premiär för de hypermjuka däcken i Monaco och här ser du däcktillverkaren Pirellis tankar inför racet:

” Till helgens Grand Prix i Monaco har Pirelli valt ut däcken supersoft, ultrasoft och hypersoft. Det helt nya hypersoft, som i testkörningar har visat sig vara upp till en sekund snabbare än ultrasoft per varv, gör därmed sin debut i Formel 1.

Det mjuka däckvalet passar perfekt för Monacos stadsbana som bjuder på säsongens både kortaste och långsammaste varv.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

    Eftersom stadsbanan används för reguljär trafik mellan körningarna (med undantag för fredagen) kan den lätt uppfattas som hal.
    I Monaco har förarteamen nästan alltid valt att göra endast ett depåstopp. Det återstår att se om användningen av hypersoft kommer att påverka den trenden.
    Däcken nöts i regel mindre än på någon annan bana denna säsong.
    Banan är en av de svåraste när det kommer till omkörningar, vilket gör kvalifikationen extremt viktig. Samtidigt finns det stor risk för säkerhetsbilar.
    Vädret kan variera den här tiden på året. Ett regnigt Monaco kan vara en av F1-säsongens största utmaningar.

VAD ÄR NYTT?

    Pink hypersoft debuterar exakt två år efter Purple ultrasoft – även det i Monaco. Däcken har fått sina namn efter omröstningar av fansen i sociala medier.
    Det finns ett antal nya depåbyggnader i två våningar som underlättar för mekanikerna. ”

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…hypersoft gör premiär. Ingen vet riktigt hur länge det däcket håller. Det betyder att förarna som startar på position elva, tolv, tretton och fjorton kan välja att starta med ultrasoft.

De kan nyttja en helt annan strategi än förare sju, åtta, nio och tio som startar på hypersoft. Det är upplagt för dramatik.
…föraren växlar 3666 gånger under Monacos GP.
…det finns ett kul knäck om de tio GP-loppen i Monaco jag minns. Har du samma favoriter?

…Brendon Hartley har jätteproblem. Ryktena om att han ska ersättas tätnar och Helmut Marko säger följande till ORF.

– I är inte glada över Brendons situation. Vi ska se över det i lugn och ro för att se vad vi kan hitta på i framtiden.

Pascal Wehrleins management vill inte kommentera ryktena.

…Stoffel Vandoorne fick återigen stryk av Fernando Alonso, själv säger han att han hade ett problem med bilen. Spanjoren gick till Q3, belgaren åkte ut i Q2

– P7 är fantastiskt, säger Alonso.

– Nu hoppas vi på ett bra race.

•••

Ett bra race – ja det vill vi väl alla se. Start klockan 15.10.

Sida 159 av 390