Kampen om VM i F1 2018 lever
avVi hade alla hoppats på bra racing och spännande strategier i Montreal.
Men Kanada GP i Formel 1 var ett sömnpiller. Ändå är jag positiv.
För kampen om VM i F1 2018 lever.
Det skiljer bara en poäng mellan Sebastian Vettel, Ferrari och Lewis Hamilton, Mercedes när sju deltävlingar är körda – och dessutom visar Red Bull att teamet kan vara med och slåss om pallplatser.
Kampen om VM i F1 2018 lever

Ser vi till Kanadas GP så var de tre förarna som var snabbast i kvalet också snabbast i racet. Samtliga tog sig i mål på den placering de startade på – men bakom dem hände det en del spännande saker. Daniel Ricciardo lyckades ta sig förbi Lewis Hamilton och den regerande världsmästaren såg inte alls bekväm ut i sin Mercedes. Han gjorde några små missar och när bilen inte var perfekt så blev det ingen Hamertime.
Istället såg även Hamilton mänsklig ut – och när Mercedes INTE vinner på en bana som de har ägt de senaste åren så betyder det någonting.
Det betyder att det är jämnt i toppen – och att vi har en kamp att se fram emot.
Det är positivt. När flera förare kan vinna och det dessutom är flera förare som kan klämma sig in på positionerna mellan de förarna som slåss om VM-titeln gör det både sporten och fansen till vinnare.
Om två veckor väntar Frankrikes GP, det är dags för comeback – men nu är det inte Magny Cours utan Paul Ricard som gäller – en banan som av Marcus Ericsson beskrivs som en stor parkeringsplats. Där har Pirelli testat och vet vad som krävs, men där har teamen ingen data att ta med sig.
Min gissning, baserad på vad vi såg i Barcelona för en månad sedan, är att det blir en tajt kamp mellan Mercedes och Ferrari.
Vilken miss
En annan lustig scen från Montreal. Här tar Vettel målflagg – för andra gången.

Irriterad Ricciardo

Daniel Ricciardo var irriterad efter loppet. Han slutade fyra, men hade gärna velat stanna ute längre på sin första stint för att ha chansen att ta sig om Max Verstappen. Det fick han inte. teamet tog ett annat beslut. Vad de baserar det på vet jag inte, men kan det vara för att belöna Max som faktiskt kört riktigt kontrollerat och gjorde ett riktigt bra lopp den här helgen? Eller var det för att undvika en allt för tajt fajt mellan teamets båda förare på banan?
En förare som tog en rejäl revansch var Romain Grosjean som inte ens kom ut till kvalet eftersom hans motor rasade i depån. Han startade sist, gjorde ett sent depåstopp och körde in på plats 12. Därmed var han bäst i teamet.
Det var mycket imponerande och inspirerande.
En annan kille som fortsätter att imponera är Charles Leclerc. För fjärde helgen i rad kvalade han in i Q2 och för tredje tävlingshelgen av fyra tog han också VM-poäng. F1-debutanten har samlat ihop tio pinnar nu.
– Det hade jag aldrig trott inför säsongen, det är helt galet, säger Saubers förare.
– Jag har svårt att ens tro det.
Ericsson måste kvala bättre
En förare som hade det betydligt tyngre var Marcus Ericsson. Svensken förstörde återigen sitt race under lördagen. Han kvalade för långt bak. Under de tio åren som jag har följt Marcus har vi pratat om kvalen om och om igen – och han säger ungefär samma sak varje gång:

– Jag måste få till kvalen för att kunna slåss om poäng.
Efter tävlingen i Kanada, där han slutade på plats 15 så påpekade han återigen den detaljen:
– Jag måste kvala bättre, det är där jag har problem, sa han till Viasat Motor efter målgång.
– Jag måste jobba på det, vi kommer att jobba på det och hitta saker som vi kan förbättra. Vi hade ett par bra möten efter kvalet i går och de ska vi analysera mer. Vi måste jobba vidare och när man har tunga perioder och är inne i en svacka som jag är nu är det viktigt att jobba hårt och komma tillbaka ännu starkare.
Det är bra att han vet vad han måste göra, nu måste han utföra det också och dessutom måste han klara av att hantera pressen.
Är det något som den killen är bra på så är det att jobba i motgång. Han har haft en otroligt tung F1-karriär och det faktum att han är kvar i F1, trots att hans första team gick i konkurs och trots att han har samlat färre poäng än sina temkollegor varje år hos Sauber bevisar vilken ambitiös och hårt arbetande kille han är.
Resultat Kanada GP i F1 2018
1) S. Vettel, Ferrari
2) V. Bottas, Mercedes + 0:07.376
3) M. Verstappen, Red Bull +0:08.360
4) D. Ricciardo, Red Bull + 0:20.892
5) L. Hamilton, Mercedes + 0:21.559
6) K. Räikkönen, Ferrari + 0:27.184
7) N. Hülkenberg, Renault +1 varv
8) C. Sainz Renault, +1 varv
9) E. Ocon, Force India +1 varv
10) C. Leclerc, Sauber +1 varv
11) P. Gasly, Toro Rosso +1 varv
12) R. Grosjean, Haas +1 varv
13) K. Magnussen, Haas +1 varv
14) S. Perez Force, India, +1 varv
15) M. Ericsson, Sauber +2 varv
16) S. Vandoorne, McLaren +2 varv
17) S. Sirotkin) Williams, +2 varv
Förare som bröt:
18) F. Alonso. McLaren +28 varv
19) L. Stroll) Williams +68 varv
20) B. Hartley, Toro Rosso, +68 varv
(Eftersom man flaggade av loppet av misstag, ett varv förtidigt kortades tävlingsdistansen ner till 68 varv.)
•••
Den 24 juni är det dags igen , men F1-bloggen uppdateras naturligtvis många gånger innan dess. Häng med här och på Sportbladet Motor på Facebook.