”Blir ett stort problem”

av Anna Andersson

Är Red Bull och Ferrari nu jämlikar?
Den frågan väcks inför Frankrike GP i F1 2022.

Frankrike GP i F1 2022
Ferrari och Red Bull på samma nivå? (TT)

Under början av säsongen öppnade Red Bull vingen och flög förbi Ferrari på DRS-rakan. Den tiden är förbi.
I alla fall enligt Christian Horner.
– De har säkerligen kommit närmare oss sett till farten på raksträckorna, sa Red Bulls stallchef till motorsporttotal.com efter Österrike GP.
Under den tävlingen körde Ferraris Charles Leclerc om Red Bulls Max Verstappen vid tre tillfällen – på banan. Det hade inte hänt för ett par månader sedan.
– Vi låg lite efter Red Bull sett till farten på rakorna, framförallt i DRS-zonera, säger Mattia Binotto.

Så är det inte längre.

I Kanada fick Charles Leclerc en ny bakvinge som skapar ett mindre luftmotstånd.
– Sedan tävlingen i Storbritannien har vi den på båda bilarna och jag tror att det är den som gjort skillnaden och minskat avståndet mellan oss, även om jag tror att de fortfarande har en liten, liten fördel.
Men den är, enligt Binotto, så pass liten att den inte spelar någon större roll utan de två VM-kombatanterna Red Bull och Ferrari är nu på samma nivå.
– Det blir spännande att se vad det betyder under de kommande tävlingshelgerna, säger Horner.

Problem under Frankrike GP i F1 2022

Nu väntar Frankrikes GP och Ungern GP och Red Bull kommer från två tävlingshelger utan en GP-seger. Det har inte hänt tidigare i år.

Nu har Ferrari vunnit på Silverstone och på Red Bull Ring, men i sammandraget ligger Max Verstappen fortfarande 38 poäng före Charles Leclerc. I helgen tävlar Formel 1 på Paul Riciard i Frankrike och efter tävlingen i Österrike där det var ett himla hallå med alla bestraffningar för förare som kört över banbegränsningen kan vi räkna med en liknande cirkus. I Österrike körde förarna över den vita linjen vid 43 tillfällen.
– Jag tror att det kan bli ett stort problem på Paul Ricard, säger Mick Schumacher.
– Det ser lite löjligt ut när man kör en centimeter från bana och får ett straff på fem sekunder. När man kör av på det sättet tjänar man sällan någon tid alls. Det gör det ännu värre.

Det finns även risk att det blir värre än så kommande helg, Paul Ricard är en stor asfalterad parkeringsplats med flera olika banor och på många ställen är det just den vita linjen som begränsar bansträckningen.
– Jag tycker att ett problem är att vissa typer av banor bjuder in förarna till att köra över banbegränsningen, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.
– Det var många förare som bröt mot bangränserna på Spielberg. Jag är mer oroad över Paul Ricard, där man verkligen kan spara tid. Uppenbarligen finns det stora asfaltsområden där som inbjuder till köra bredvid linjen.

Vi kommer att snacka upp Frankrikes GP här på bloggen i veckan, men även i onsdagens avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Har du inte hört det senaste avsnittet, där vi snackar ner Österrike GP, pratar om Vettels pappa och hur en grön reporter hanterar en vrålande V10 kan du göra det här.

IndyCar

#7: Felix Rosenqvist, Arrow McLaren SP Chevrolet

Vi säger grattis till Felix Rosenqvist som tog en efterlängtad pallplats i Toronto Kanada. Han var trea när Scott Dixon tog sin 52:a seger och tangerade Mario Andrettis rekord.

– Ett väldigt roligt race att köra, och fantastiskt att äntligen vara tillbaka på pallen, säger Felix Rosenqvist.

– Vi fick verkligen slåss för det idag. Som loppet utvecklade sig var vi tvungna att göra omkörningarna ute på banan och göra riktigt bra depåstopp, och vi satte båda delarna idag. Vi tog möjligheterna när de kom och klättrade sakta men säkert framåt.

Det var 85 händelserika varv, med bland annat fyra situationer med gulflagg och Rosenqvist var knappt bakom Colton Herta som startade i pole position och 1,3 sekunder efter vinnande Dixon.  Detta var Rosenqvists första pallplats seda flytten till Arrow McLaren inför förra säsongen.

– Om det inte hade varit för den sista gulflaggen tror jag att vi hade varit i bäst läge av alla vad gäller bränslesituationen, men nu fick både Colton och Scott också möjlighet att köra fullt hela vägen till mål, fortsätter Rosenqvist.

– Det var nära att jag tog Colton på sista varvet, men det räckte inte riktigt. Oavsett är jag väldigt glad över den här tredjeplatsen; den betyder mycket för mig och för hela gänget på bil #7 efter allt vi gått igenom.

Marcus Ericsson slutade femma och drygade utledningen i mästerskapet, men IndyCar är inne i en mycket intensiv period och redan kommande helg kör mästerskapet två ovalrace i Iowa.

MÄSTERSKAPSSTÄLLNING

NTT INDYCAR SERIES | Efter 10/17 race

1: Marcus Ericsson (SWE), Ganassi, 351 p.
2: Will Power (AUS), Penske, 316 p.
3: Alex Palou (ESP), Ganassi, 314 p.
4: Josef Newgarden (USA), Penske, 307 p.
5: Scott Dixon (NZL), Ganassi, 307 p.

9: Felix Rosenqvist (SWE), Arrow McLaren SP, 244 p.

 

Nu kan Marcus Ericsson avgöra IndyCar

av Anna Andersson

Fem tävlingar på fyra helger. Nu kan racerföraren Marcus Ericsson avgöra titelkampen i IndyCar.
– Nu är det väldigt viktigt med bra race och poäng, säger han.

Racerföraren Marcus Ericsson
Marcus Ericsson (IndyCar)

Tack vare sin seger i Indy 500 leder den tidigare F1-föraren IndyCar när nu åtta deltävlingar återstår. Fem av dem avgörs under en månad och den första av dem på en hoppig stadsbana i Toronto där IndyCar nu är tillbaka efter två års pandemifrånvaro.

– Jag hade lite otur i det racet och blev påkörd. Då hamnade jag fyra varv bakom ledarna för att vi var tvungna att reparera bilen, minns Ericsson som tävlar för mästarteamet Chip Ganassi Racing.

– När jag kom ut på banan var jag snabbast av alla. Jag körde det snabbaste varvet så det känns som en bana där jag lyckades hitta runt i slutet av den racehegen. Det tar jag med mig. Jag har kört simulator i veckan för att få tillbaka känslan för banan.

Racerföraren Marcus Ericsson i titelkamp i IndyCar

Tack vare ett sju topp tioplaceringar och den överraskande segern i det klassiska ovalracet Indy500 tidigare i år, där dubbla poäng delas ut, leder Marcus Ericsson det amerikanska formelbilsmästerskapet. Poängberäkningen skiljer sig från Formel 1. I IndyCar får samtliga bilar som tar sig i mål poäng och en racevinnare kan tjäna upp till 54 poäng, lite beroende på om hen har tagit pole position och hur många varv som hen har lett loppet.
Det betyder att 270 poäng står på spel de kommande fyra veckorna och lär avgöra årets mästerskap.

Ericsson leder IndyCar inför avgörandet

Inför tävlingen i Toronto ligger Marcus Ericsson 20 poäng före Penskes Will Power och 34 poäng före Josef Newgarden som också kör för Penske. Båda förarna har erfarenheter av att vinna mästerskapet, medan Marcus Ericsson kan bli den första svensken på 24 år att vinna titeln i IndyCar.
Då hette segraren Kenny Bräck.

– Vi går in i en väldigt hektisk tid på säsongen med fem tävlingar på fyra helger. Det är väldigt viktigt för mästerskapet att ha bra racehelger och ta bra med poäng. Så jag är superladdad och fokuserad, fortsätter Ericsson.

– Stadsbanan i Toronto är typisk för IndyCar, den är hoppig och ojämn. Det är olika underlag i olika kurvor och olika curves (kantstenar) överallt. Det är en verklig klassisk IndyCar bana som jag gillar.  Jag gillar den typen av utmaningar, jag har trivts bra på den typen av stadsbanor genom åren och jag tycker att vi har bra chanser  som team. Vår största styrka som team är på just hoppiga stadsbanor. Jag tror att den kommer att passa oss bra.

•Vilka konkurrenter ser du som tuffast den här helgen?

– Som vanligt kommer Penskebilarna att vara snabba. Power och Newgarden ligger närmast bakom mig i mästerskapet och Scott McLaughlin vann senast. Mina teamkollegor Scott Dixon och Alex Palou kommer också att köra bra. Det blir en tuff helg. Sedan brukar Colton Herta vara snabb på stadsbanor och jag tror att det är dags för Felix Rosenqvist att ta sin första pallplats i McLaren. Tror att det finns en stor chans att han gör det. Han har visat en väldigt god form här på senare tid.
– Jag ser fram emot det, detta blir en rolig helg.

Korta nyheter

Vad händer kring Alex Palou? Var ska han köra nästa år? Två team hävdar att han är klar för dem. Mer om veckans stora skandal i IndyCar och vad det kan betyda för Felix Rosenqvist  samt tiderna för helgens deltävling i Toronto hittar du  här.

Vi har tryckt Plattan i Mattan och precis som varje vecka snackar vi Formel 1 i Sportbladets F1-podd. I veckan handlar det om nedsnack av Österrikes GP, Sebastian Vettel, rostade hästar och jagande tjurar. Lagom lättsamt för hängmattan eller promenaden. Följ oss du med!

Apporop Sebastian Vettel. Enlgit tyska ”Auto, Motor und Sport” lämnade han förarmötet inför Österrike GP för att Fernando Alonso inte gav sig i sin diskussion kring varför han bestraffades under Kanada GP. Alonso ansåg att han bestraffades för att han förflyttade sig framför Valtteri Bottas i kamp om en placering, men att Charles Leclerc gjorde samma sak mot Lewis Hamilton, men slapp undan en bestraffning. Enligt den erfarna journalisten Michael Schmidt känner flera förare att tävlingsledarna Eduardo Freitas och Niels Wittich inte bryr sig om förarnas åsikter. Alonso försökte därför förklara sin syn på saken under en väldigt väldigt lång tid.

Vettel tyckte inte att diskussionen ledde till någonting och tog för mycket tid så han lämnade mötet. Och drabbades av villkorliga böter på 250 000 kronor med motiveringen att han var en dålig förebild när han hanterade situationen på det sättet. Gör han samma sak en gång till i år måste han betala böterna.

Skandal i IndyCar – mästarteamet ljög om kontraktsförlängning?

av Anna Andersson

IndyCar skakas av en stor skandal i kamp om mästaren Alex Palou. Mästarteamet Chip Ganassi Racing meddelade att mästaren stannar i stallet.
Men det dementeras av Palou – som skrivit på för McLaren för 2023.
Affären kan få konsekvenser för Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist
Felix Rosenqvist, (IndyCar)

Veckan har varit väldigt händelserik. I alla fall i IndyCar. Där gjorde Chip Ganassi Racing klart ett pressmeddelande, skickade ut det på sociala medier och förklarade att de har förlängt kontraktet med mästaren Alex Palou.

Felix Rosenqvist kan petas från IndyCar

I pressmeddelandet finns citat från Palou – men enligt spanjoren är allt bara en lögn.

Något senare presenterades Alex Palou som förare för Arrow McLaren till 2023 – och han förklarade att Ganassi fejkat hela kontraktsförlängningen.

” Media har nyligen informerat mig om att Chip Ganassi Racing i eftermiddags, utan mitt godkännande, utfärdade ett pressmeddelande som tillkännagav att jag skulle köra med CGR 2023. Ännu mer överraskande var att CGR:s release innehöll ett ”citat” som inte kom från mig”

”Jag godkände inte det pressmeddelandet, jag skrev inte eller godkände det citatet. Jag har nyligen informerat CGR om, att jag, av personliga skäl, inte tänker fortsätta med teamet efter 2022.”

I den sista tweeten skriver han att han har stor respekt för sitt team och ser fram emot att avsluta säsongen starkt tillsammans med Chip Ganassi Racing.

Var ska då Palou köra nästa år, hos Ganassi eller McLaren? Det lär jurister, kanske även en domare och en domstol behöva ta en titt på de kommande månaderna och utan att veta kan vi troligen konstatera att ingen sida vill förlora den här fajten. Det är för mycket prestige soms tår på spel.

Felix Rosenqvist klar för McLaren – men vilken serie?

Om det nu skulle vara så att Palu är klar för McLaren 2023 kan det få stora konsekvenser för Felix Rosenqvist. Han har skrivit på ett flerårigt kontrakt med McLaren, men det framgår inte om han kommer att köra IndyCar eller i stallets Formel E-team. Svensken har tidigare varit framgångsrik i Formel E, men även om han inte har sagt något om det så känns det som om han trivs bättre i IndyCar.
McLaren har dock Pat O´Ward och nu möjligen två nykomlingar i Alexander Rossi som redan är klar och även Alex Palou som nu också presenterats för McLaren till nästa års IndyCar.

Det känns knappast som om stallet kör fyra bilar under hela säsongen, så kommer Palou lär Felix Rosenqvist köra Formel E nästa år – men det lär ta ett tag innan vi vet till hundra procent.

IndyCar i Toronto

IndyCar tävlar i helgen i Toronto, mästerskapet är tillbaka i Kanada för första gången sedan 2019. Rosenqvist som hade chansen på en pallplats i Mid-Ohio, men drabbades av ett tekniskt fel, är sugen på en bra placering.

– Det ska bli kul att komma tillbaka till Toronto, som är lite av en favorit för mig, säger Felix Rosenqvist som var femma i Toronto 2019.
– Det var ett tag sedan vi var där och jag tror att hela depån gillar den här tävlingen. Det har gått bra för mig där tidigare och dessutom har vi lite revansch att utkräva efter Mid-Ohio.

I och med tävling i Toronto starter en intensiv tävlingsperiod för IndyCar. Redan nästa helg väntar dubbla race på ovalen i Iowa, följt av ytterligare två lopp på direkt efterföljande helger i Indianapolis och Nashville.

Korta nyheter – Formel 1

Hur hade F1-förarna sett ut om de hade kört lastbil? Ett skämt gör nu sin tur genom de sociala nätverken och lockar till skratt.

Honda kan vara på väg tillbaka till Formel 1, kan det innebära att Porsche måste leta ett annat samarbete än Red Bull? Dessutom har Michael Masi lämnat FIA. Läs mer i F1-bloggen

I veckans avsnitt av F1-podden ”Plattan i Mattan” snackar vi ner Österrike GP, både sprint och Grand Prix. Vi pratar om den rostade hästen och den jagade tjuren och så bjuder jag på ett par anekdoter från åren på fältet. Om du inte gett oss en chans, gör det.

Ingen F1 i helgen, men väl IndyCar i Toronto. Nedan hittar du alla tider. Jag kommer att hålla lite koll, även om jag också satsar på att vara lite ledig eftersom detta är den enda julihelgen utan F1 och resten av familjen har lov och semester.

TIDSSCHEMA IndyCar

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 10
Honda Indy Toronto
Toronto (Kanada)

Fredag 15 juli
Fri träning 1: 
20.30-21.45

Lördag 16 juli
Fri träning 2: 16.00-17.00
Kval: 20.00-21.15

Söndag 17 juli
Warm-up: 16.55-17.25
Race (85 varv): 21.20

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Honda mot comeback i F1?

av Anna Andersson

Efter Max Verstappens VM-titel lämnade Red Bulls motortillverkare officiellt Formel 1. Ett halvår senare funderar Honda på comeback i F1.

Honda på comeback i F1
Max Verstappen och Red Bull vann VM med en motor från Honda (TT)

Ibland går det undan. Motortillverkaren Honda lämnade samarbetet med Red Bull efter säsongen 2021. Red Bull tog över hanteringen av motorn under namnet Red Bull Powertrains, men det är fortfarande HRC (Hondas sportavdelning) som sköter motorerna i praktiken.

Till 2026 kommer ett helt nytt motorreglemente, Porsche och Audi är intresserade av att kliva in i sporten och nu funderar även Honda på en comeback i F1.
I samband med helgens F1-lopp på Red Bull Ring fanns Koji Watanabe, president för Honda HRC på plats i Spielberg. Där var även Hondas VD Toshihiro Mibe , styrelseledamoten Seiji Kuraishi och HRC:s direktör Yasuaki Asaki.

– Formel 1 är motorsportens kungaklass och vi har alltid ett öga på vad som händer inom F1, säger Watanabe till motorsporttotal.com.
– Vi har avslutat vårt engagemang och vi har ännu inte pratat om vad som händer 2026. Det finns ingen plan, men vi har inte stängt dörren.

Nu funderar Honda på comeback i F1

Samtidigt så följer man sportens utveckling mot nya motorer och fossilfria bränslen med spänning.
– Som jag förstår så handlar det om att arbeta mot motorer med noll Co2-avtryck. Honda arbetar åt samma håll, om vi skulle samarbeta med F1 så behöver vi alltså inte avvika från vår plan.
Han påtalar att ett nytt engagemang i F1 skulle kunna vara en bra möjlighet för Honda.
– Vi avslutade vårt engagemang för att koncentrera oss på massproduktion av personbilar samt fossilfria bränslen. Det är vår högsta prioritet även framöver, men när vi känner att vi har nått vårt mål skulle vi kunna fundera över F1.

Tre nya motortillverkare 2026?

I dag finns fyra motortillverkare i F1, Ferrari, Mercedes, Renault och Red Bull Powertrains som tog över Hondas motor när utvecklingen stoppades efter förra säsongen. Till 2026 kommer ett nytt motorreglemente, men exakt vad det innehåller är inte klart än. Mercedes, Ferrari och Renault väntas vara med då, precis som Audi och Porsche som fått klartecken från Volkswagens Group och arbetar för att kliva in i F1.

– Om vi ska göra en comeback i F1 behöver vi ta ett beslut inom de närmsta tolv till arton månaderna, säger president Watanabe.
– Men fram till och med 2025 är Honda en partner till Red Bulls båda team. Detaljerna är inte helt klara, men HRC en typ av teknisk partner till de båda teamen.
Dessutom funderar nu alltså Honda på comeback i F1.

Korta nyheter om Formel 1

Nu är det dags att trycka ”Plattan i Mattan”. I denna veckas avsnitt av Sportbladets F1-podd snackar vi ner Österrikes GP, vi pratar om Carlos Sainz motor, diskuterar Ferraris strategi och Mercedes förväntningar. Vi snackar om Fernando Alonsos finger, Sebastian Vettels pappa samt lite annat smått och gott om livet mellan kobbar och skär.
Tack för att du lyssnar på podden och läser bloggen. Var och en av er är lika viktig i vårt arbete för att ha en bra plattform för Formel 1 här på Sportbladet.

Michael Masi, tidigare tävlingsledare för F1 och mannen som var ansvarig för de avgörande besluten under fjolårets VM-final, har nu lämnat FIA. Det bekräftar bilsportförbundet. Masi flyttar hem till Australien för att vara närmare sin familj och anta nya utmaningar, skriver FIA.

Den tidigare F1-gurun Bernie Ecclestone står åtalad för bedrägeri. För att han har undanhållit den brittiska staten ungefär 400 miljoner pund. Mer om Bernie Ecclestone läser du här.

Ha en härlig onsdag!

Bernie Ecclestone åtalad för bedrägeri

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone står åtalad för bedrägeri.
Den tidigare F1-gurun påstås ha undanhållit den brittiska staten utländska tillgångar värda mer än 400 miljoner pund.

Bernie Ecclestone tidigare chef för Formel 1. (AP /TT)

Bernie Ecclestone var tidigare teamchef i F1 och under 1970-talet förvärvade han de kommersiella rättigheterna till sporten. Han lade tillsammans med den tidigare FIA-presidenten Max Mosley grunden till den moderna F1-sporten.

Han hittade nya marknader och promotade Formel 1 världen över, men var också iblandad i ett stort antal skandaler. Ecclestone har under åren gjort ett antal tvivelaktiga uttalanden, varit inblandad i skumma affärer och aldrig tvekat kring att samarbeta med omstridda makthavare.
Nu står han åtalad.
Igen.

Komplicerad utredning

Enligt den brittiska statsåklagaren Crown Prosecution Service har 91-åringen undanhållit den brittiska staten tillgångar värda mer än fem miljarder kronor (400 miljoner pund).
– De handlar om en komplicerad och världsomspännande brottsutredning, säger Simon York.

Han är chef för bedrägeriutredningstjänsten vid HMRC, HM Revenue & Customs, den brittiska skatte- och tullmyndigheten.
– Det handlar om skatteskulder som härrör från mer än 400 miljoner pund som gömts utomlands för HMRC.

Bernie Ecclestone åtalad

Rättegången startar den 22 augusti 2022 och Ecclestone riskerar ett fängelsestraff på upp till tio år.
Detta är långt i från första gången som Bernie Ecclestone ställs inför rätta. 2006 sålde han F1 till holdingbolaget CVC och sju år senare åtalades han för mutbrott.

Ärendet lades ner i augusti samma år, sedan Ecclestone betalat 100 miljoner dollar (närmare en miljard kronor). I januari 2017 valde de nya ägarna till F1, Liberty Media, att peta honom från posten som VD för F1. Sedan dess har han fortsatt att skapa rubriker, bland annat för att han blev pappa som 89-åring, för hans uttalande kring Rysslands president Vladimir Putin och för att han nyligen hade ett vapen med sig när han skulle flyga från Brasilien.

Korta nyheter kring Formel 1

Enligt Mercedes stallchef Toto Wolff saknas det mellan två och tre tiondelar per varv innan Mercedes är i kapp toppteamen.
Stallet är nu klar trea i konstruktörsmästerskapet. Trots att förarna kraschade båda bilarna under Q3 i fredags körde de in som trea och fyra i Österrike Grand Prix.

F1 har reagerat hårt mot att flera fans utsatte andra för trakasserier under tävlingshelgen i Österrike. Sebastian Vettel kräver att vissa av åskådarna stängs av från sporten – på livstid. Mer om det läser du här.

Red Bulls Helmut Marko är irriterad på Sergio Perez. Detta sedan teamet under mötet inför racet sagt till förarna att inte köra om på utsidan i kurva fyra.
Perez struntade i det – och tvingads bryta.

– Det var helt onödigt, förklarar Marko för Sky.

Tamchef Christian Horner håller med:…
– Vi såg i supportserierna att det var för riskabelt satt försöka köra om på utsidan där.
Men det hjälpte inte och för tredje året i rad så fick en bil från Red Bull bryta på samma ställe….

Vettel: Porta dem på livstid

av Anna Andersson

F1 skakas av en skandal. En åskådarskandal.
Under Österrike GP trakasserade vissa fans andra supportrar med verbala övergrepp av rasistisk och homofobisk karaktär.
Nu kräver Sebastian Vettel att de som betett sig illa portas på livstid.
– Deras beteende är fruktansvärt, säger han.

Österrike GP
Sebastian Vettel är kritisk och kräver att de som betett sig illa portas på livstid (AP/TT)

I samband med F1-loppet i Österrike GP kom det flera meddelanden på twitter om att vissa fans betedde sig riktigt illa, på läktaren och på de campingplatser som omger Red Bull Ring. Dessa uppgifter kom även direkt till arrangören.

Den här gången handlade det inte bara om det burop och busvisslingar, så som Max Verstappen utsatts för i Storbritannien och Lewis Hamilton får ta del av på de banor som Red Bull har ett starkt stöd. Denna gång handlar det bland annat om sexuella trakasserier, rasistiska och homofobiska påhopp samt andra stora verbala övertramp.
– Det är bra att dessa saker kommer fram, det är ett första steg. Det är fruktansvärt, säger Aston Martins Sebastian Vettel som vunnit fyra VM-titlar med Red Bull.
– Men oavsett vilka dessa människor är så ska de skämmas och stängas av från all racing under hela sin livstid. Det ska vara nolltolerans. Det är helt okej att roa sig och dricka mycket, men det ursäktar eller rättfärdigar inte den typen av beteende.

Lewis Hamilton reagerade med ett statement på sociala medier där han bland annat skrev att han känner sig ”äcklad och besviken över att vissa fans konfronterats med rasistiskt, homofobiskt och allmänt kränkande beteende”. Han skriver vidare att F1 aldrig ska vara en utlösande faktor för ”rädsla och smärta”.

Publikkandal i Österrike GP

Även Red Bulls teamchef Christian Horner är också mycket kritisk till hur vissa fans agerade på stallets hemmabana.
– Vi kör som en enhet och fansen är en del av det, vi är chockade över informationen att det förekommit incidenter med kränkande beteende både på läktaren och i fanzonerna,säger Horner.
– Detta är oacceptabelt och vi hoppas att myndigheterna och de säkerhetsföretag som arbetar här kan agera snabbt. Det finns ingen plats för den typen av beteende varken inom racingen eller i samhället i stort.

F1 har också reagerat starkt med ett uttalande:

”Vi har fått rapporter om att vissa fans på evenemanget utsattes för helt oacceptabla kommentarer från andra.”

”Vi har tagit upp detta med promotorn och säkerhetsstyrkorna samt kommer att prata med de som rapporterade dessa incidenter, F1 tar saken på största allvar. Den här typen av beteende är oacceptabelt och kommer inte att tolereras och alla fans bör behandlas med respekt.”

Kort snack från Österrike GP

Charles Leclerc, Max Verstappen och Lewis Hamilton har tilldömts villkorliga böter för att deras tränare kom in i Parc Ferme efter loppet, men innan de var tillåtna att göra det. Bötesbeloppet är satt till 100 000 kronor och verkställs om detta inträffar fler gånger.

Halva säsongen är avgjord. Här är ställningen:

Vill du läsa mer om snacket efter Österrike GP? Gör det i länken ovan

Var det sista chansen för Carlos Sainz?

av Anna Andersson

Carlos Sainz var på väg mot en andraplats under F1 Österrike 2022. Men bröt sedan bilen började brinna.
Ferraris förare har brutit fler än en tredjedel av säsongens lopp.
– Det är hjärtskärande, säger han.

Carlos Sainz bröt Österrike GP (AP/TT)

Ferrari har drabbats av ett antal mekaniska fel den här säsongen och Carlos Sainz som vann i Storbritannien senast nollade nu sedan hans bil börjat brinna – när han var på väg att ta en andra plats och köra in en dubbelseger till teamet.
Tillförlitligheten är avgörande under en hel säsong och helgens missräkning kan få stora konsekvenser. Dels kunde Charles Leclerc inte ta in så många poäng i kampen om VM  som han hade hoppats och dels så tappade Sainz själv mark i mästerskapet.

Hoppade ur den brinnande bilen

Sainz har nu brutit fyra av elva lopp och när Ferrari bestämmer sig för vilken förare de ska satsa på så lär det inte vara den av teamets förare som ligger sämst i VM.
– Det var en väldigt märklig situation. Jag såg hur funktionärerna kom för att stanna bilen, men i backspegeln såg jag också elden och jag blev överraskad över att ingen kom snabbare för att hjälpa mig, säger Carlos Sainz till Sky.

– Till slut fick jag hoppa ur bilen, trots att den var i rörelse. Det är allt annat än optimalt och det måste vi hitta en lösning på framöver.

Han erkänner också att Ferrari har ett problem med tillförlitligheten:
– Det är allt annat än perfekt och vi måste titta närmare på problemen. Den här gången kostade det oss många viktiga poäng. När jag har en snabb bil som går sönder skulle jag hellre ha en långsammare bil som inte går sönder.

– Som team stod vi inför en fantastisk comeback, men så gick den ena bilen  plötsligt sönder, helt utan förvarning. Det är hjärtskärande.
I VM-sammandraget har Max Verstappen nu 38 poängs försprång på Charles Leclerc, men Ferrari tappade också möjligheten att verkligen knapra in Red Bulls försprång i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.

Tuff dag för Verstappen i F1 i Österrike 2022

Max Verstappen hade hoppats på ännu en seger hemma på Red Bull Ring. Han vann sprinten och han startade först – men han hade inte en chans mot Ferrari. Charles Leclerc körde om honom vid tre tillfällen.
– Det var en väldigt tuff dag. Det verkade som om vi hade stora problem med däcken, oavsett vilken gummiblandning vi använde så hade vi problem. Däckslitaget var allt för stort, men med tanke på hur tuff den här dagen var är en andraplats riktigt bra.
Han tog det snabbaste varvet och tappade bara sex poäng på Leclerc i sammandraget. Just nu leder Max Verstappen VM med 38 poäng före Charles Leclerc och det återstår två tävlingar innan sommaruppehållet, Frankrikes GP om två veckor och deltävlingen i Ungern den sista juli.

Mercedes Lewis Hamilton körde in som trea, George Russell som fyra. När varken Ferrari eller Red Bull tog in två bilar i mål gjorde Mercedes återigen ett riktigt bra race och efter att både Russell och Hamilton kraschat i fredagens kval var det inte många som räknade med två silverpilar bland de fyra bästa.
– Jag hade inte förväntat mig detta, detta är fantastiskt bra poäng, säger Hamilton som nu har varit trea, tre race i rad.
Stallet hade inga större förhoppningar inför tävlingen i Österrike utan har satt fokus på Frankrikes GP om två veckor – så helgen gick verkligen med plus.

Säsongsbästa under F1 Österrike 2022

Mick Schumacher tog sina första poäng i Storbritannien förra helgen. I Österrike körde han in på plats sex vilket är karriärens bästa resultat. För övrigt var Leclerc seger i Österrike Ferraris första sedan 2003. Då vann Micks pappa Michael Schumacher tävlingen för Ferrari.
– Jag är väldigt glad över det som vi som team har lyckats med och vi tar oss allt närmare topp tio, säger Mick Schumacher.
Och den här gången var både han och kollegan Kevin Magnussen klart inom topp tio – poäng för båda bilarna från Haas.

Fernando Alonso viftade med fingret år Yuki Tsunoda – samtidigt som han kör i 200 knyck. Han var inte alls nöjd med japanens körning och Red Bull har haft problem med 22-åringens temperament. Helmut Marko kallade honom till och med för problembarn och har vidtagit åtgärder. Mer om det läser du här.

Återigen ett bra race, men det ska vi snacka vidare om i vår F1-podd, Plattan i Mattan, som kommer på onsdag.

Detta tar jag med mig från helgen:

Ferraris interna kamp – fördel Red Bull

av Anna Andersson

Carlos Sainz och Charles Leclers bjöd på en tuff fajt – mot varandra.
– Vi tackar och tar emot, säger Red Bulls Helmut Marko efter sprinten inför Österrike Grand Prix i F1.

Kan Charles Leclerc utmana Max Verstappen? (AP/TT)

Max Verstappen tog starten av sprinten inför Österrikes GP. Han kunde omgående skaffa sig en tillräckligt stor lucka eftersom Ferraris båda förare hade fullt upp med den interna kampen. Carlos Sainz, som statade från position tre, körde om sin kollega Charles Leclerc i kurva ett, men Leclerc tog tillbaka övertaget i kurva tre. Fajten mellan dem båda fortsatte, samtidigt som Max Verstappen drog ifrån och försvann utom DRS-möjligheter för Ferraris förare och säkrade segern.

– Det verkar som om Ferrari absolut vill att Red Bull ska bli världsmästare, säger den tidigare F1-föraren Ralf Schumacher som numera är expert hos Sky.
Han får medhåll av Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko:

– Jag måste säga att Ferrari hjälpte oss genom att deras förare fajtades mot varandra, sa han till Sky
– När de slog mot varandra kunde Max enkelt köra till sig ett försprång på två sekunder och det kunde han sedan förvalta på ett suveränt sätt.

Red Bull tackar Ferrari för hjälpen

Red Bull njuter av övertaget och det faktum att Max Verstappen varje vecka tycks öka försprånget i kampen om VM-titeln och att han nu har sin kollega Sergio Perez som tvåa i VM, samtidigt som Ferrari låter sina båda förare fajtas mot varandra och i förlängningen också ta poäng av varandra.

Efter kvalet var stämningen mellan de två Ferrariförarna spänd, Leclerc som ligger trea i VM och Sainz som vann senast växlade knappt en blick när de tog i hand efter sprinten inför i Österrike GP i F1.
Leclerc var tydlig med vad som gällde efter den teaminterna duellen under inlendingen av loppet.

– Jag var tvåa och försökte bara att hantera mina däck till dess att loppet var över. Det räckte ändå inte till att köra om Max, sa han på presskonferensen efter loppet.

– Men GP-loppet blir det ännu viktigare att hantera däcken och det som vi höll på med i dag har vi inte råd att göra i morgon.
Därefter fick han frågan om han och Sainz behöver en annan order under ett Grand Prix, jämfört med vad som behövs under ett sprintlopp.

– Det vet jag inte, det är inte vi som bestämmer. Det är Mattia.
Han syftar på stallchef Mattia Binotto.
– Vi måste bara säkerställa att vi är närmare Max i början och i slutet av stinterna, säger Sainz
– Vi båda två måste försöka att göra livet så svårt som möjligt för Max och vi måste ge allt eftersom Max leder mästerskapet stort.
Mer om detta läser du i gårdagens blogg.

Korta nyheter Österrike Grand Prix i F1

Sebastian Vettel lämnade förarmöte i fredags, enligt FIA var han inte en tillräckligt bra förebild.
– Vettel lämnade förarmötet utan tillåtelse, förklarar FIA,
– Det är inte tillåtet för förarna att lämna mötet när de vill. Det bryter mot reglerna som säger att förarna måste vara på plats under förarmötet.
Därför varnas han och riskerar böter på 250 000 kronor, om han inte bryter mot regeln igen så behöver han inte betala böterna.

– Jag tror att förarna var irriterade över den debatt som pågick. Det handlade om var linjen för depåinfarten fanns någonstans, säger Mercedes teamchef Toto Wolff och berättade vidare
– De ägnade sig åt ämnen som inte ens fanns med på en lista med de 50 mest prioriterade ämnena.

Enligt däckleverantören Pirelli är den bästa strategin för eftermiddagens race ett depåstopp, att gå från medium till hårda däck.

Dags att ladda för race? Lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, där snackar vi ner Storbritannien GP, diskuterar Ferraris strategi och snackar upp Österrike GP. Väl mött!
Vill du ha en guide och statistik inför racet hittar du det här. Missa inte heller vår liverapport från Österrike GP i F1. Du hittar den här, på målserice Formel 1.

Kan Ferraris förare samarbeta?

av Anna Andersson

Carlos Sainz satsade allt, Charles Leclerc tryckte tillbaka under sprinten i samband med Österrike Grand Prix i F1.

Kampen mellan Ferraris förare blir allt tuffare.

Österrike Grand Prix i F1
Ferraris Charles Leclerc (AP/TT)

Max Verstappen tog starten av sprinten i Österrike Grand Prix i F1 och han vann sin andra sprint för säsongen, men bakom honom var det en intensiv kamp mellan Ferraris båda förare. Charles Leclerc, som ligger bäst till i VM och startade tvåa i sprinten, och Carlos Sainz som vann det senaste F1-loppet på Silverstone.

Sainz var uppe och försökte köra om Leclerc under inledningen av loppet, men monegasken svarade genom att köra tufft och defensivt, vilket ledde till att han höll sin position.

– Det var en liten fajt med Carlos där, men i morgon är ett nytt race och förhoppningvis kan vi hota Max, säger Leclerc efter sprinten.

Därefter fick han frågan om han och Carlos Sainz kan arbeta tillsammans för att utmana VM-ledaren Verstappen.

– Jag hoppas verkligen det, svarar Leclerc.

Hård kamp hos Ferrari

Kampen hos Ferrari är hård, teamet låter förarna kämpa om positioner – säger de i alla fall och just nu skiljer det tolv poäng till Leclercs fördel. Efter sprinten var situationen mellan Ferrari båda förare lätt frostig och mer proffsig än hjärtlig.

Hur hanterar stallet den uppkomna situationen framöver? När Ferraris förare fightas med varandra är risken stor att Max Verstappen avgör kampen om VM-titeln till Red Bulls fördel.

– Det var en bra fight, så som det ska vara. Men jag tror att jag överhettade däcken, säger Carlos Sainz efter sprinten.

– Det blir ett långt lopp i morgon med flera olika däckstrategier. Därför kan allt hända. Det viktigaste är att vi båda två är med i kampen om segern och vi kommer att göra allt vi kan för att slå Max.

Är han ärlig när han lämnar det svaret?

Kan Mercedes slåss om pallen i Österrike Grand Prix i F1?

Mercedes George Russell körde in som fyra i sprinten, Lewis Hamilton som åtta. Det betyder poäng för båda förarna, men vilka möjligheter har Mercedes att attackera i Österrike Grand Prix?

– George har en liten nackdel under sprinten och vi hoppas att han kan hålla sin position. Han har en stor bakvinge. Den bra bakvingen förstörde han i kvalet, sa Toto Wolff till Sky inför sprinten.

– Vi hoppas att bilen fungerar bra i racetrim. Med tanke på däckslitaget kan den stora bakvingen vara en fördel för honom under söndagens race.

•••

Det var en ganska strulig sprint. Alpines Fernando Alonso kom inte ens till start, lfa Romeos Guanyu Zhou fick stopp på bilen under formationsvarvet och Williams Alex Albon fick ett tidstillägg på fem sekunder under loppet. Tävlingsledningen har rapporterat  att de just nu undersöker en incident mellan Mick Schumacher och Daniel Ricciardo.

•••

Missa nu inte Österrike Grand Prix i F1. Du följer det i vår liverapportering F1-live och har du ännu inte lyssnat på vår F1-podd, Plattan i Mattan, kan du göra det här. Där diskuterar vi Ferraris val av strategi. Jag har en ganska tydlig åsikt om hur jag anser att teamet bör agera för att kunna besegra Red Bull. Den finns även där poddar finns.

Max Verstappen snabbast när Mercedes kraschar

av Anna Andersson

Max Verstappen tog pole position i kvalet till Österrike GP i F1.

Han startar först i sprinten – medan Mercedes båda bilar kraschade bort sig.

Österrike GP i F1
Max Verstappen har pole position i sprinten inför Österrike GP i F1 (AP/TT)

VM-ledaren var favorit inför kvalet till sprintloppet i Österrike och han infriade förväntningarna – trots att det avslutande kvalsegmentet avbröts vid två tillfällen eftersom båda bilarna från Mercedes kraschade i det tredje kvalsegmentet. Först tappade Lewis Hamilton kontrollen över sin bil och en kort stund senare gjorde George Russell ett misstag.

– Det var en rejäl smäll, men jag är okej, säger Lewis Hamilton efter kvalet.

– Jag är väldigt besviken på mig själv, jag vet faktiskt inte varför jag craschade.

Även George Russell är okej efter sin smäll i Q3, men de två misstagen från Mercedes förare skapade svåra utmaningar för deras konkurrenter.

– Det var väldigt lång väntan mellan mina två försök där i Q3 och  det är aldrig bra, säger Verstappen efter kvalet.

– Temperaturen i asfalten gick ner, det var svårt att få däcken i rätt temperatur och vinden ändrades något. Detta är en väldigt utmanande bana, även om det inte är så många kurvor är de väldigt knepiga.

Verstappen snabbast i kvalet till Österrike GP i F1

Samtidigt är det en bana han trivs på. I fjol vann han två lopp på Red Bull Ring och i år startar han först i morgondagens sprintrace och har goda möjligheter att skaffa sig fina förutsättningar inför Österrike GP i F1 på söndag – och då utöka sin ledning i VM.

– Vi har en bra bil och nu hoppa sjag bara på att det blir en ren start genom den första kurvan, jag känner mig fylld av självförtroende, säger Verstappen.

Ferraris Charles Leclerc startar intill Max Verstappen i sprintracet och Ferraris förare är sugen på revansch. Han har inte vunnit sedan i Australien GP i april.

– Det var väldigt tajt i toppen, men jag hade väldigt svårt att få upp däcken i temperatur efter att vi stod i depån så länge, säger Leclerc.

– Nu vill jag bara ha ett rent och snyggt sprintrace, jag har inte haft en placering i toppen på fem lopp och det är lite av en katastrof för mig.

Här är resultatet av kvalet:

•••

Båda Mercedes bilar försvann i Q3. Först kraschade Lewis Hamilton  och därefter George Russell. Båda förarna är okej, men det är inte bilarna utan det betyder att det  blir mycket jobb för alla killar och tjejer som jobbar hos Mercedes i natt. Som tur är har de en träning innan sprinten i morgon, men notera att bilarna är i Parc Ferme vilket betyder att de måste byggas upp i den set-up de hade till kvalet. Teamet får byta ut delar till likvärdiga delar, byter de till andra så är det längst bak på gridden som gäller.

Morgondagens sprintrace följer du i vår F1-live, där jag startar kommenteringen ungefär 15 minuter innan racet startar.

Korta nyheter Österrike GP i F1

Valtteri Bottas har tagit en ny motor och startar längst bak på söndag. I morgondagens sprint delas det ut poäng till de åtta främsta förarna (8-1) och det racet sätter också startordningen till Österrike Grand Prix på söndag.

För tredje gången i rad så tog sig inte någon Aston Martin vidare till Q2. Det är långt i från det stallets ambitioner.  Hur ska Lawrence Stroll hantera det? Stallet vill ha kvar Sebastian Vettel, men vill han stanna?

Lando Norris försvann i Q2, men kollegan Daniel Ricciardo tog inte sin McLaren vidare från Q1. Hur ska Zak Brown och McLaren hantera detta? Sett till VM-tabellen får Ricciardo även får storstryk av sin teamkollega. Han klarar inte av att hantera bilen och till nästa år är reglementet det samma. Har McLaren råd att behplla honom i F1 eller flyttas han över till IndyCar eller Formel E? Detta blir spännande att följa.

Red Bull har anställt en psykolog till Yuki Tsunoda. Enligt motorsportkonsult Helmut Marko är japanen ett”problembarn”. Mer om det och läget hos AlphaTauri läser du här.

Teamcheferna och F1 har haft ett möte och diskuterat framtiden. Bland annat har de kommit överens om att budgettaket ska höjas. Detta på grund av inflationen, de fördubblade fraktkostnaderna och de ökade elpriserna.

– Eftersom detta var oväntade kostnader som kom väldigt sent under säsongen så har du en väldigt liten möjlighet tatt reagera, säegr McLarens Andreas Seidl.

Budgettaket har nu höjts från 141,2 miljoner dollar till 145,6 sedan nio av tio team röstat för det. Enligt motorsporttotal.com var Alpine det enda team som röstade emot.

Sida 75 av 390