Bernie Ecclestone gripen av polisen

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone greps av polisen i Brasilien.

För att han försökte ta med sig ett vapen på flyget.

Den tidigare F1-bossen Bernie Ecclestone fortsätter att skapa rubriker. 91-åringen som är en av de starka personerna som byggt upp Formel 1, men som nu inte längre har någonting med sporten att göra, hade ett vapen i sitt bagage.

Bernie Ecclestone år 2011 (AP/TT)

I går eftermiddag skulle Ecclestone flyga från Brasilien, vilket är hans hustrus hemland, tillbaka till Schweiz, där familjen själv bor. När han var på väg till sitt privatplan hittade säkerhetspersonalen på flygplatsen ett vapen i hans bagage.

Bernie Ecclestone gripen av polis

Själv hade han ingen aning om att det fanns ett vapen i hans väska. Det skriver Reuters.

Bernie Ecclestone släpptes sedan mot borgen och kunde flyga vidare hem till Schweiz. Där bor han tillsammans med sin fru Fabiana Flosi, 44 och ett år gamla son.

Monaco GP i Formel 1

I morgon är det äntligen dags för träningarna inför Monaco GP och alla helgens tider  samt däckval hittar du här.

Som uppladdning kan du passa på att ladda med Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, som kom ut med ett nytt avsnitt i går. Eller kan du följa med på denna ikoniska tur runt gatorna furstendömet. Den väcker många minnen.

För övrigt kan det bli en spännande helg. Vädret verkar nämligen inte alls bli någon solskenshistoria. Uppehåll och runt 20 grader under fredag och lördag, men under söndagen ökar regnrisken till över 60 procent. Mulet, regn och runt 20 grader. Lite skillnad mot Barcelona där det var över 34 grader varmt förra helgen.

Är du mer intresserad av IndyCar? Läs Kenny Bräcks tankar om det klassiska racet Indy 500 som nu avgörs för 106:e gången. Han berättar om vad som kräv för att vinna det och vi har två svenskar i bra startpositioner på söndag.

I samma inlägg finns också Mercedes debrief efter Spanien GP, ett lopp som troligen var betydligt bättre än vad Toto Wolffs gäng hade vågat hoppas på.

Kenny Bräck inför Indy 500 2022: Första gången var jag livrädd

av Anna Andersson

På söndag startar ett av världens tuffaste race – Indy 500 2022. En klassiker som lockar närmare en halv miljon åskådare – men som förarna fruktar.

På kvällen tackade jag gud för att jag hade överlevt, erkänner Kenny Bräck.

Han är en av få som vunnit Indianapolis 500.

Kenny Bräck
Kenny Bräck efter segern 1999 (Scannpix)

När klassikern Indianapolis 500 avgörs på Indianapolis Motor Speedway är det så mycket mer än bara ett race. Det är en mer än 100-årig institution, världens största enskilda idrottsevenemang, en flera veckor lång uppladdning och en av de absolut största utmaningarna som en racerförare kan utsätta sig för.

33 bilar kör 500 miles, eller 804 kilometer, i höga hastigheter på en fyra kilometer lång oval.

– Det är en inre kamp, för alla olyckor på en oval är stora olyckor. På en vanlig racerbana går du ut och kör över gränsen, du kör av och vet var gränsen går. Det går inte på en oval, där finns inga små misstag, säger Kenny Bräck.

Han är den enda svensk som har vunnit tävlingen. Det var år 1999.

– Hastigheterna är väldigt höga, det finns en kritisk gräns som du inte får passera och vi européer tror ofta att alla ovaler är likadana. Det är de inte, dessutom krävs det betydligt mycket mer tålamod än på en vanlig bana. Det är kampen mot naturen, men måste ha respekt för alla element på en oval.

Indy 500 2022 – en folkfest

Kenny Bräck vet exakt vad han pratar om. Under slutet av 1990-talet var han Sveriges främsta racerförare, men trots att han fick ett kontraktsförslag från ett team i Formel 1 valde han  amerikansk racing. Han tyckte att det mästerskapet och den typen av racing passade honom bättre, dessutom fick han möjligheten att köra i ett bättre material. 1998 vann han mästerskapet med den amerikanske racinglegenden A J Foyt. Ett år senare vann han klassikern Indy 500.

– Den segern var grädden på moset. Jag har alltid velat vinna allt jag har kört och den drivkraften kommer inifrån. Det är ingenting du kan lära dig. Ingen är född till världsmästare utan det kommer av passion, intresse, envishet och mod. Har du det kan vad som helst hända. Jag kommer från Glava, där fanns ingenting annat än ett glasbruk, inga pengar och ingen framtid. Det krävs en hel del för att ta sig därifrån till att vinna världens största biltävling. Den envisheten och övertygelsen har tagit mig dit jag är i dag.

Indy 500 2022
I dag arbetar han för McLaren (TT)

I dag arbetar han hos biltillverkaren McLaren där han leder ett team med testförare som utvecklar både sportbilar och vägbilar, men vägen dit har varit lång. År 2003 råkade han ut för en olycka på Texas Motor Speedway, en olycka som var nära att kosta honom livet. Han försökte köra om Thomas Scheckter i kampen om tredje plats, men bilarna slog i hop. Bräck slungades ut i skyddsnätet, träffade en stolpe och bilen bröts i delar. Krafterna i samband med kollisionen låg på ofattbara 214 G.

Nära döden

Olyckan var fruktansvärd, skadorna var omfattande och detvar ett under att han ens överlevde. Han drabbades bland annat av två brutna fotleder, en krossad ryggkota samt inre blödningar.

– Jag var i princip död och hade inget mål att ta mig tillbaka till racingen. När jag vaknade på sjukhuset efter tre veckor hade jag tappat 20 kilo. Det var inget kvar av mig, läkarna tyckte att jag skulle vila, men jag kände att jag behövde börja min väg tillbaka. Jag fick min exfru att köra min rullstol till rehabiliteringen och jag klarade av att lyfta ena underbenet en gång. Sedan var jag helt slut, men nästa dag kunde jag lyfta det två gånger och det var en förbättring med 100 procent. Så höll jag på, säger han.

– Mitt mål var alltid att starta morgondagen så bra som möjligt.

Vägen tillbaka gick långsamt, men eftersom Kenny Bräck har den kärleken till racingen som han har gick den också via en racerbil. Ett halvår efter olyckan fick han hjälp ner i en racerbil igen. Han var en tiondel från varvrekordet.

Då föddes tanken på en comeback.

– Jag kunde inte gå, de lyfte mig ur bilen. Detta var i juni 2004 och även om jag var fruktansvärt trött efteråt tänkte jag att jag kanske skulle kunna lyckas med en comeback.

Indy 500 2022
Comeback i Indy 500 år 2005

Kenny Bräck med comeback i Indy 500

Comebacken skulle ske i Indianapolis. På Indy 500 i maj 2005 – och 18 månader efter den fruktansvärda olyckan körde han den snabbaste kvaltiden.

– Det är den största utvecklingen som jag har varit med om i min karriär. Jag hade nästan dött, varit ett benrangel och kunde inte ens gå ordentligt under den tävlingen. Allt det jobb jag hade lagt ner. Det visar att om du ger allt kan du nå det du vill. Jag bröt med ett tekniskt fel, men det var en perfekt avslutning på min karriär och jag är nöjd nu i efterhand med att allt blev som det blev. Olyckan är en del av mitt liv och den gör mig till den jag är idag.

•Har du några men?

– På sätt och vis, men det skulle jag aldrig erkänna för mig själv. Jag springer inte om jag inte är i livsfara, men jag har inga problem i det dagliga livet.

Dödsångest varje morgon

Flera av de förare som Kenny Bräck tävlade mot i slutet av sin karriär är fortfarande aktiva. Scott Dixon, står i pole position i söndagens Indy 500, Tony Kanaan ståpr i andra led intill Marcus Ericsson framskjuten startposition och Helio Castroneves som vann förra året startar från 27;e ruta. I

Indy 500 är ingen vanlig tävling, säger Kenny Bräck.

– Det är så speciellt och där händer saker som aldrig händer annars.

•Som vad?

– Indy 500 är tröttsamt och påfrestande för alla, även teamets personal. Det är ett mentalt spel och det som fungerar en dag är värdelöst någon timme senare för att vinden har vänt. Det handlar om strategier och om säkerhetsbilar under ett så långt race. När ska du göra dina stopp och hur ska du agera för att vara med när det avgörs? Du kan göra en mätning som är fel, bilen kanske tappar lite balans och du blir livrädd, säger Kenny Bräck.

– Första gången jag körde var det en dödsångest varje morgon under hela perioden fram till racet och på kvällen tackade jag Gud för att jag hade överlevt. Du måste ligga på gränsen hela tiden, på varje pass. Går du över den smäller du och ligger du under är du inte med i fajten. Det är ett svårt race och det är hela tiden en kamp, mot naturen som du måste hantera och respektera. Du ställs mot konkurrenterna, mot väder, vind och mot dig själv.

Kenny Bräck
Comebacken 2005 slutade med ett tekniskt fel (TT)

Indy 500 2022 – Lyssna på Felix Rosenqvist

Även Felix Rosenqvist är med i Indy 500 2022 och i förra veckans Plattan i Mattan, Sportbladets F1-podd snackade vi med Felix om utmaningen Indy 500, skillnaden mot ett vanligt Indylopp och skillnaden mot Formel 1. Du kan lyssna på det avsnittet här.

Indianapolis 500 visas på V Play och Viasat Motor, green Flag är 18.45. Här är startgridden.

Vill du läsa mer om F1? En guide till Monaco GP hittar du här.

Tider och däckval inför Monaco GP finns här.

Sedan kan du också lyssna på det senaste avsnittet av Plattan i Mattan här. Där snackar Filip och jag ner Spanien GP, ett race som han såg från läktarplats. Ni som hört avsnittet och också upplevt FIA:s kritik mot arrangemanget där bland annat vattnet tog slut och toaköerna var enormt långa kan nu få lugnande information. Arrangören i Spanien lovar att förbättra upplevelsen för fansen på och på väg till banan till nästa år.

Vi avslutar också med Mercedes debrief efter Spanien GP:

Monaco GP i F1 – Riskerar Hamilton bestraffning efter läckt foto?

av Anna Andersson

Inför Monaco GP i F1 snackas det om en liten detalj. Rörde Lewis Hamilton Sergio Perez bil? Ett foto som läckt från Parc Ferme har väckt en livig diskussion.

Kommer Hamilton att bestraffas?

Monaco GP i F1
Riskerar Hamilton böter? (AP/TT)

Ett foto från helgens deltävling i Spanien har väckt enorma diskussioner i media och på sociala medier. På bilden syns Lewis Hamilton väldigt nära Sergio Perez Red Bull och det påminner om en incident i Brasilien 2021 när Max Verstappen vidrörde Hamiltons bil efter kvalet och fick böta 500 000 kronor.

Bilden från Barcelona visar hur Hamilton går i Parc Ferme och rör dig väldigt nära Sergio Perez bil. Hamilton kallades till en helt normal dopningskontroll efter loppet och det mesta tyder på att han rörde sig genom Parc Ferme efter att han lämnat sitt dopningsprov. Men vidrör han bilen? Det är oerhört svårt att se på bilderna om han rörde bilen eller inte, men gjorde han det riskerar han rejäla böter.

Max Verstappen fick böta en halv miljon kronor för att ha vidrört en Mercedes 2021.

En halv miljon i böter

Det är inte helt tydligt på bilderna om Hamilton rör Perez bil, men eftersom bilen är i Parc Ferme är det tydligt vilka regler som gäller. Han får inte peta på den, han får inte ens vara där utan tillstånd.

Verstappen dömdes 2021 enligt artikel 2.5.1 i FIA:s International Sporting Code (Internatioenlla Bilsportförbundets reglerbok) och där står:

”Enbart utsedda tjänstemän är tillåtna i Parc Ferme. Det är inte tillåtet att hantera, kontrollera, reparera eller arbeta med bilarna, om det inte om det inte har godkänts av ovan nämnda tjänstemän eller av de regler som tillämpas”.

Diskussionen kring fotot lär fortsätta – till dess att FIA kommer med en kommentar kring det inträffade.

Plattan i Mattan – Sportbladets podd om Formel 1

Nu har det senaste avsnittet av Plattan i Mattan släppts och Filip Lindfors berättar om sina upplevelser från läktarnplats i ett stekhett Barcelona, tillsammans diskuterar vi diskuterar ner Spanien GP med Mercedes comeback, Verstappens DRS-problem och Charles Leclercs snöpliga slut. Dessutom tipsar vi om avsnittet 10, då vi fick ett långt samtal med Felix Rosenqvist inför Indy 500 som avgörs i helgen. Han startar klassikern från ruta åtta och Marcus Ericsson från ruta fem. Felix berättar bland annat om skillnaderna mellan Indy och F1 och om skillnaderna mellan ett traditionellt race i IndyCar och Indy 500. Finns där i länken ovan eller där poddar finns.

Guide till Monaco GP i F1 2022

Det är dags för en klassiker, Monaco GP i F1. En klassiker där kvalet kommer att vara görande. Mer om det och om däckvalen (C3, C4 och C5) och tiderna läser du här.

Monaco GP i F1
Lewis Hamilton vann Monaco GP i F1 2008 (TT)

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.

Vinnande strategi 2021: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Depåstopp vid Monaco GP 2019: 23
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år Formel 1 startade. 66 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-talet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 30
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Omkörnignar:  Snittet ligger på 12 omkörningar per race, men många är är det färre än så. 2021: 1 2019: 2 2018: 6 2017: 3 2016: 15 2015: 13

Statistik inför Monaco GP i F1

Topp 8 i kvalet till Monaco GP 2021

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Carlos Sainz, Ferrari
5. Lando Norris, McLaren
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Sebastian Vettel, Aston Martin

Snabbaste kvalvarvet

Absolut: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2021: 1:10.346 (Charles Leclerc, Ferrari)
2019: 1:10.166 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Förarna med flest pole position

Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Juan Manuel Fangio (4)
Alain Prost (4)
Jackie Stewart (4)
Michael Schumacher (3)
Niki Lauda (3)
Stirling Moss (3)

Topp 8 i Monaco Grand Prix i Formel 1 2021

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Carlos Sainz, Ferrari
3. Lando Norris, McLaren
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Aston Martin
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Lance Stroll, Aston Martin

Snabbaste varvet

Absolut: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:12.909 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:14.279 (Pierre Gasly, Red Bull)
2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna

2021 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Daniel Ricciardo Red Bull
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:

Ayrton Senna  (6)
Graham Hill  (5)
Michael Schumacher  (5)
Alain Prost  (4)
Lewis Hamilton  (3)
Nico Rosberg  (3)
Stirling Moss  (3)
Jackie Stewart  (3)
Sebastian Vettel  (2)
Juan Manuel Fangio  (2)

 

Monaco GP i F1 2022: Nyheter, tider och däckval

av Anna Andersson

Mercedes gjorde framsteg i Spanien och räknar med att vara ännu längre fram i Monaco GP i F1 2022.

– Vi har halverat avståndet till toppen, säger Toto Wolff.

Monaco GP i F1 2022
George Russellförsöker hålla undan för Max Verstappen i Spanien (TT/AP)

Inför deltävlingen i Spanien ville Toto Wolff ha svar från sitt Mercedes och han fick se George Russell smita med i toppen, fram till en tredjeplats och Lewis Hamilton ta sig från 19:e till femte plats.

Hamilton som ville parkera under inlendingen av loppet var så nöjd efteråt att han började prata om segrar igen.

Även hans teamchef Toto Wolff såg framstegen.

– Det vi såg var ett stort steg framåt, vi har förmodligen halverat det försprång som våra konkurrenter i toppen hade, säger han enligt motorsporttotal.com

– Vi tar detta steg för steg och det krävs ett stort arbete för att vi ska vara med i fajten om segrar. Men det blir allt tydligare för oss vad vi måste göra för att bilen ska prestera.

Mercedes kommer med fler uppdateringar till Monaco GP i F1 2022, men det är fler team som är optimistiska. McLarens Andreas Seidl pratar om att teamet har gjort framsteg när de kör i lägre fart och AlphaTauri har en speciell plan:

– Vi satsar allt på kvalet, säger Pierre Gasly.

– Där spelar det ingen roll om man är fem eller sex tiondelar långsammare i racet.

Den taktiken fungerade väldigt bra förra året. Gasly startade som sexa och gick i mål som sexa, men låt oss gissa att hans team inte är ensamma om att testa den taktiken.

För övrigt har Red Bull hittat problematiken kring Max Verstappens DRS och räknar med en lösning.

Tiderna för Monaco GP i F1 2022

Vi har vant oss vid en ledig fredag i Monaco, men den tiden är över. Nu är det en traditionell helg, med träning fredag, träning och kval lördag och race söndag.

Fredag:

Träning 1 kl 14.00-15.00

Träning 2 kl 17.00-18.00

Lördag:

Träning 3 kl 13.00.14.00

Kval kl 16.00-17.00

Söndag:

Monaco GP i F1 2002 – start klockan 15.00

 

Däckval till Monaco GP i F1 2022

Ingen rast, ingen ro. Efter Spanien GP vänder vi direkt till MOnaco GP i F1 2022 och det är dags för den kortaste banan, 3,3 km som varken brukar bjuda på speciellt mycket omkörnignar eller någon racingfest.

Men efter att na nominerat de tre hårdaste gummiblandnignarna i Barcelona så väljer Pirelli nu de tre mjukaste gummiblandnignarna inför tävlingen i Monaco. I och med att banan är öppen för vanlig trafik under kvällarna så är det ofta väldigt halt på asfalten och det är minimalt med däckslitage, samtidigt osm banan utvecklashela tiden. I Monaco är det ofta ett depåstopp som gäller, men det gäller att tajma det väl.

– Banan beskrivs ofta som en av de mest oförutsägbara under en säsong, men sanningen är att kvalet har en avgörande roll, säger Pirellis motorsportchef Mario Isola.

– Vi kan få se vissa förare välja hårda däck under inlendingen för att köra en lång första stint, medan andra kanske väljer en mer traditionell strategi. DEtta är ett race dr strategin kan göra en stor skillnad.

Missa nu inte Indy 500 på söndagkväll. Felix Rosenqvist gästade podden Plattan i Mattan förra veckan och berättade allt värt att veta inför åretsmest välbesökta idrottshändelse. Han startar från ruta åtta och Marcus Ericsson från ruta fem. Mer om kvalet till Indy 500 hittar du här.

Därför fick Max Verstappen problem med DRS

av Anna Andersson

Max Verstappen hade stora problem med sin DRS. Det hade inte hans kollega.

Nu avslöjar Red Bull vad som låg bakom felet.

– Viktreducering, säger Helmut Marko.

Max Verstappen
Max Verstappen(AP/TT)

Red Bulls motorsportkonsult antyder att Max Verstappen fick nya delar till sin RB 18 inför tävlingen i Barcelona, men de ställde också till problemen med tillförlitligheten. Det var orsaken till att  han ibland kunde använda sin DRS och ibland inte, vilket orsakade en enorm frustration hos Verstappen.

– I det tempo som vi utvecklas nu kan vi inte göra allt för båda bilarna, säger Marko enligt motorsporttotal.com.

– Vi vandrar på en tunn tråd här, tio kilo ger ungefär tre och en halv tiondel per varv här och vi kunde inte förutse att den defekten skulle uppstå. Vi trodde att vi hade löst problemet efter kvalet, men vi fick lära oss ännu mer i dag.

Marko förklarar att det är just vikten som ligger bakom problemet med Verstappens DRS och att Perez inte hade samma delar och därför inte samma problem.

– När man inser att man väger för mycket så måste man börja minska vikten på delarna. Här gick vi över gränsen och då böjs delarna eller också så har de inte den styvhet som krävs.

Max Verstappen
Ny VM-ledare (AP-TT)

Max Verstappen leder VM

Max Verstappen var vansinnig under loppet och reagerade kraftigt över radion när han gång på gång försökte att aktivera sin DRS, men det fungerade inte.

– Där fick han väl ett litet vredesutbrott, men det är fullt förståligt när han försöker att trycka ner knappen 50 gånger på en och samma raka, säger Christian Horner.

Lösningen den här gången var att inte trycka på knappen  för DRS när han körde över kantstenen utan efteråt.

– Vi sa till honom att behålla lugnet och bara trycka en gång. Han tryckte på knappen gång på gång och då stängde han vingen igen. Som tur var så tryckte han en gång vid rätt tillfälle och  då gick det, säger Marko.

Enligt motorsportkonsulten ska problemet vara löst till Monaco, även om just DRS inte är någonting som avgör på den trånga stadsbanan intill Medelhavet.

– Vi är medvetna om problemet och vet vad som orsakade det. De är fem dagar dit och varje dag har 24 timmar, alltså ska det inte vara något problem, säger han.

– Vi hade problem med vikten redan förra säsongen. Så vi vet om det och i Monte Carlos spelar två kilo mer eller mindre ingen avgörande roll.

Vill du läsa mer om Spanien GP gör du det här och vill du läsa mer om Mercedes återkomst till toppen gör du det här. Efter uppkörningen i Barcelona tror Lewis Hamilton på vinster under 2022.

Indy 500 – två svenskar topp 8

Marcus Ericsson kvalade in som femte bästa förare när kollegan Scott Dixon tog pole position. Den framgången gör att han satsar på en vinst på söndag den 29 maj.

Felix Rosenqvist kvalade in som åtta, svensken som haft farten hela helgen drabbades av ett tekniskt problem.

– Det var synd att vi åkte på ett problem just i dag och jag är positivt överraskad över att vi ändå lyckades slå några bilar i Top 12. Vi tappade fart av någon anledning och tvingades dreva om vår utväxling, så med tanke på det måste vi vara nöjda med topp åtta, säger han.

– Vi har skaffat oss ett väldigt bra utgångsläge. De är fullt möjligt att vinna från tredje led. Bilen har känts riktigt brai trafik under träningen så jag ser verkligen fram emot nästa helg. Vi har alla chanser.

Dixon tog sin femte pole position i Indy 500 ( 2008, 2015, 2017 samt 2021) och satte också ett nytt hastighetsrekord, 234,046 mph, 376,580 km/h.

Hela resultatlistan till Indy 500 finns här

Hamilton säker: Vi kommer att slåss om segrar i år

av Anna Andersson

En punktering tvingade Lewis Hamilton in i depå reda på det första varvet av Spanien Grand Prix i F1. Då var han redo att ge upp.

65 varv senare var han femma.

– Det finns ingen tvivel, vi kommer att slåss om segrar i år, säger han.

Spanien Grand Prix i F1
Dagens förare – enligt den officiella omröstningen (TT)

Efter incidenten med Kevin Magnussen under inledningen av Spanien Grand Prix i F1 gick Lewis Hamilton i depå. Han hade en punktering och kom ut nästan längst bak i fältet. Han var nästan en minut efter ledande Charles Leclerc och var uppgiven när han kontaktade Mercedes över radion:

– Killar, det är lika bra att vi parkerar bilen och sparar motorn.

Svaret han fick var dock inte det han hade förväntat sig.

– Nej. Fortsätt. Vi räknar med att du kan nå poäng, plats åtta som max, enligt våra beräkningar, svarade hans team.

Lewis Hamilton fortsatte och som han gjorde det. Britten, som vunnit sju VM-titlar i Formel 1 körde upp sig till plats fyra. En placering han hade kunnat hålla om inte teamet beordrat honom att släppa förbi Carlos Sainz, Ferrari, eftersom det fanns en risk att bilen skulle överhetta vid en direkt racingduell och att det därför var bättre att säkra plats fem än att försvara sig.

Spanien Grand Prix i F1 – Mercedes comeback?

Kollegan George Russell körde in som trea och Lewis Hamilton som femma. Det var ett stort steg framåt för Mercedes. Kanske fick stallchef Toto Wolff nu de svar som han letade efter när stallet kom med ett nytt stort uppdateringspaket till Barcelona.

– Detta var ett stort tecken på att vi är på rätt väg, sa Lewis Hamilton efter Spanien Grand Prix i F1.

– Utan incidenten med Magnussen så hade jag varit med och fajtats med Red Bull om segern.

Han fortsätter:

– Detta ger mig verkligen hopp om att vi vid en viss tidpunkt kommer att vara med och slåss om segrar.

Han förklarade också att han, efter incidenten med dansken, trodde att det skulle vara omöjligt att ta poäng och att han  därför ville spara motorn till kommande tävlingar.

– Jag fattade först inte vad de menade när de sa att jag skulle kunna ta en åttondeplats. Jag tänkte att de var allt för optimistiska.

Vattenläcka bakom problemet

Efter loppet förklarade Toto Wolff att det var en vattenläcka som gjorde att man beordrade Hamilton att släppa förbi Sainz.

Max Verstappen, Red Bull, vann efter en stallorder och det var ganska givet att Red Bull skulle be Sergio Perez släppa förbi sin kollega och ta andraplatsen som en lojal teamkompis. Verstappen slåss om VM, det gör inte Perez. Segern gav den regerande mästaren ochså ledningen i VM eftersom Charles Leclerc, Ferrari, nollade. Det skiljer nu sex poäng till Verstappens fördel. Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

Förresten var det i sjätte loppet 2001 som Ferraris Rubens Barrichello tvingades släppa förbi Michael Schumacher. Det var i Österrike och på den tiden innehöll VM 16 lopp. Perez fick också order om att släppa förbi Verstappen i det sjätte loppet – men nu består VM av 22 lopp.

Om en vecka är det dags för Monaco GP, men redan nu kan du passa på att fylla i hela kalendern. Du har den här.

Sedan är det också dags för Indy 500 nästa helg. Veckans schema hittar du här.

Avgör däcken Spanien GP i F1 2022?

av Anna Andersson

Charles Leclerc har pole position Spanien GP i F1 2022. Det bär betyda seger.

Eller?

Kommer Ferrari att fortsätta äta däck?

Spanien GP i F1 2022
Charles Leclerc eller Max Verstappen (TT)

Pole position i Barcelona brukar betyda seger. Så brukar det se ut, men är det en lika självklar sanning i år? Det är den stora frågan. Sett till hur säsongen har utvecklats sig så har Ferrari med Charles Leclerc varit snabba, men också haft ett stort problem med däckslitage. Nu har teamet en uppdaterad bil, en lättare bil  – men Charles Leclerc behövde hämta nya däck efter sin miss i Q3 och det kan bli en viktig detalj racet. För hans Ferrari har slitit däck och den sista sektorn i Barcelona är väldigt tufft mot däcken. Nu förstörde han ett set i kvalet.

Dessutom kommer det att vara mellan 35 och 40 grader varmt under morgondagens race och det påverkar också däcken.

– Jag utgår i från att däcken kommer att avgöra, i jämförelse med Red Bull har vi haft större problem med däckslitaget de senaste loppen och  jag hoppas verkligen att vi får till det på ett bättre sätt den här helgen, sa Leclerc till media efter kvalet.

Två stopp i Barcelona?

Även Max Verstappen, som startar som tvåa, är väl medveten om att däcken kommer att få en avgörande betydelse och också att Ferrari har haft större problem att hantera dem än vad han och Red Bull har haft.

– Vi har legat bra till när det gäller däckslitage, men i morgon kommer det att vara ännu varmare än i dag, förklarar Verstappen som efter kvalet också fick en märklig förklaring till vad som strulade för hans egen del.

– Det var ett skitdumt fel, säger Red Bulls Helmut Marko till Sky.

– Det är bara att det inte händer i racet. Nu är det inte så illa eftersom vi ändå tog en plats i första led.

Enligt däcktillverkaren Pirelli är en strategi med två stopp, medium-medium-soft det snabbaste alternativet, medium-soft-soft, är något långsammare. Enligt de uträkningar som däcktillverkaren har gjort ska förarna undvika att köra det allra hårdaste däcket. Det är allt för långsamt under de rådande förhållandena, men ni som läste veckans inlägg om just däcken vet att Mario Isola inför helgen faktist spekulerade i om det däcket skulle kunna spela en avgörande roll den här helgen.

Mer om kvalet läser du här.

Plus och minus i kvalet till Spanien Grand Prix

Haas Mick Schumacher tog sig till Q3 för första gången i sin karriär. Han tog sig vidare när Lando Norris (McLaren) fick sin tid struken efter det att britten varit över den vita linjen i utgången av kurva 12. Det är en milstolpe för tysken som har fått rätt mycket kritikt efter sin kollisison med Sebastian Vettel i USA.

Ett minus däremot för Aston Martin som trots en rejäl uppdatering tappade båda bilarna i Q1 och för Fernando Alonso som inte gick vidare till Q2. Alpine tappade även Esteban Ocon i Q2. En klar besvikelse för stallet.

Alla resultat hittar du i vår målservice. Där kommer jag också att följa racet live. Du hittar målservicen här.

Alla pratar om den gröna Red Bullbilen, det gjorde F1-bloggen i går också.  Det handlar alltså om Aston Martins bil som ser ut som en kopia av en Red Bull.

Vad gör Red Bull?

De ser till att skapa en PR-möjlighet – och ställer fram sommareditionen av deras sportdryck på bänken framför sina chefer. Snacka om att nyttja möjligheterna.

Spanien GP i F1 2022 – är pole nyckeln till segern?

Pole position har en enorm betydelse i Barcelona. Det har körts 31 lopp där, vid 74 % av de racen har polesättaren vunnit. Vid 23 tillfällen har killen som haft pole position vunnit, vid åtta tillfällen är det en annan förare som har vunnit. Senast det hände var 2019 då Bottas hade pole, men Mercedeskollegan Hamilton vann.

Notera att Alonso vann från ruta fem 2013, Verstappen från ruta fyra 2016 och Michael Schumacher från ruta 3, 1996. Vid alla andra 28 tillfällen har segraren stått i första startled.

Missa nu inte heller kvalet till IndyCar som avgörs i kväll. Felix Rosenqvist går ut som fjärde förare och Marcus Ericsson är 25:a av 33 förare. Det brukar vara en fördel att gå ut tidigt och varje förare brukar få kring tre försök, men det är en långdragen historia. Tiderna hittar du här.

Vill du ha mer koll på IndyCar och skillnaden mellan Indycar och Formel 1? Lyssna på Felix Rosenqvists intressanta förklaring. Han gästade Plattan i Mattan i veckan och bjöd verkligen på sig själv. Givetvis prstade vi om Spanien GP också, men ni får ursäkta min förkylda stämma.

Wolff: Får absolut inte ge upp

av Anna Andersson

Ferrari, Red Bull, McLaren och Mercedes har en sak gemensamt. De kommer till Spanien GP i Formel 1 med rejäla uppdateringar på bilarna.

Spanien GP i Formel 1
Stora uppdateringar för Ferrari inför Spanien GP i Formel 1 (AFP-TT)

Lagom till säsongens sjätte VM-lopp rullar en uppdateringsvåg genom Formel 1. Från och med nu kommer säsongen enbart att bestå av dubbel- och trippelhelger och lagom till Spanien GP i Formel 1 har teamen hunnit arbeta fram nyheter till sina bilar.
Nyheter som gör att de ska hänga med i det enorma utvecklingsrace, som trots budgettak, ständigt pågår. Vissa team, som exempelvis Aston Martin, har gjort flera olika större modifieringar på sina bilar, medan andra satsar på att göra mindre förändringar.

– Man ser en liten förändring av framvingen hos Ferrari, man vill testa en annan aerobalans eller downforcenivåer. Jag skulle inte kalla det för uppdatering, utan den stora förändringen där finns på golvet, säger Timo Glock, tidigare F1-förare och numera expert hos Sky.

Uppdateringar till F1 i Spanien

Ferrari har också arbetat med en ny färg för att minska vikten på bilen som har dragits med övervikt. Varje gram som bilen minskar i vikt omvandlas sedan till tiondelar på banan och det har en enorm betydelse i jakten på den första VM-titeln på mer än tio år.

Red Bull å andra sidan hade en större uppdatering med sig till den förra deltävlingen i Miami som Max Verstappen också vann. Därför gör teamet enbart mindre modifieringar till helgens tävling.
– Hos Red Bull har man flera små steg istället för ett stort för att se vad de små förändringarna verkligen betyder. Stallet har en tydlig plan, vet vad man ska göra och vet också var man måste förbättra bilen, säger Glock.

Andra team, som exempelvis Mercedes, kommer med en omfattande uppdatering. Bilen har underpresterat och förarna har haft svårt att lita på den. Förhoppningen är att den nya uppdateringen ska frigöra potentialen i bilen och minska de stora problemen som förarna har haft med att bilen studsar fram på raksträckan. Toto Wolff har varit tydlig med att han vill ha svar efter helgen och VM-kampen vill han inte ge upp än.

– Vi har bara kört fem lopp och då får du absolut inte ge upp någonting. Pendeln kan svänga i vår riktning snart igen. Sett till poängen är vi inte allför långt efter, säger han till oe24.

Nyheter för Vettel till F1 i Barcelona

Även årets stora besvikelse Aston Martin har en rejäl uppdatering med sig och den finns tillgänglig för båda förarna. Stallet som vann GP-lopp så sent som 2020 har bara tagit sex poäng under årets säsong, vilket är klart under de förväntningar som finns på Sebastian Vettel och Lance Stroll. Även McLaren planerar en större uppdatering som väntas ge närmare en halv sekund per varv och Alfa Romeo har nyheter på sin bil.

Teamen brukar alltid komma med nyheter till Spanien GP eftersom banan i Barcelona är väldigt representativ för resten av säsongen, men det finns team som tänker annorlunda. Amerikanska Haas, med Kevin Magnussen och Mick Schumacher, planerar sin stora uppdatering till tävlingen i Frankrike i slutet av juli.
– När vi uppdaterar så gör vi det över nästan hela bilen, säger stallchef Günther Steiner.
– Det kommer säkert att vara ett bra paket och det kommer att ske betydande förändringar.

Aston Martin – en grön Red Bull

2020 presenterade Racing Point en rosa Mercedes. Numera heter teamet Aston Martin och i Barcelona presenterade stallet en helt ny bil. En grön bil som påminner väldigt mycket om den bil som vann VM 2021.

Därför pratade hela depåområdet om den gröna Red Bullen. Det gick så långt att bilen anmäldes till FIA inför den första träningen – men det interantionella bilsportförbundet har godkänt Aston Martin.

Det är ingen kopia av Red Bull.

Spanien GP i Formel 1 – snabba nyheter

Jusi Vips, som till vardags tävlar i Formel 2 får chansen under dagens första träning. Estländaren ersätter Sergio Perez hos Red Bull. Robert Kubica kör för Alfa Romeo och Nyck de Vries för Williams.

Mercedes jagade Charles Leclerc under den andra träningen och båda förarna var nöjd amed uppdateringarna.

– I Miami var vi snabbast på fredagen, här är vi tvåa, men bilen reagerar definitivt på ett annat sätt, säger George Russell.

Lewis Hamilton var lika nöjd:

– Jag är jättenöjd med de framsteg som har gjorts, säger han.

– Vi var inte snabbast, men vi är på väg.

Här, i Målservice, hittar du resultaten från träningarna.

Väderprognosen talar om strålande solsken och runt 25 grader under hela helgen.

Vill du ha koll på tiderna som gäller? Här är programmet för Spanien GP i Formel 1.

Här hittar du alla däckvalen inför F1 i Barcelona.

Är du mer intreserad av statistiken och en guide? Den finns här.

Sedan vill jag också passa på att tipsa om Plattan i Mattan. Sportbladets F1-podd fick besök av Felix Rosenqvist som förklarar skillnaderna mellan IndyCar och Formel 1. Han tippar F1-säsongen och berättar om sin strategi inför indy 500 som avgörs nästa helg. Kvalet körs dock redan i helgen. Här hittar du tiderna till IndyCar.

Niki Lauda under sin tid hos Mercedes (AP/TT)

I dag är det tre år sedan Formel 1 förlorade den trefaldige världsmästaren Niki Lauda. Jag skickar en tanke till en av de förare och personligheter som i mina ögon har haft en enorm betydelse för Formel 1.

 

Ödeshelg för Mercedes under F1 i Spanien 2022?

av Anna Andersson

Inför F1 i Spanien 2022 ställer sig Mercedes frågan: Är det värt att behålla det aggressiva konceptet eller byta till något annat?

– Det är en fråga bara vi själva kan svara på och jag kommer att be om det svaret efter tävlingen i Barcelona, säger Toto Wolff.

F1 i Spanien 2022
George Russell (TT)

Mercedes stallchef är inte alls nöjd med starten av årets säsong och inför F1 i Spanien 2022 ligger teamet visserligen trea i konstruktörsmästerskapet och har George Russell på plats fyra i förarmästerskapet.

Men det är långt under de egna förväntningarna.

Mercedes har vunnit F1-loppet i Barcelona varje år sedan 2014, bortsett från 2016 när förarna Lewis Hamilton och Nico Rosberg körde ihop redan under det första varvet. I år är teamet dock inte alls med i segerdiskussionen och det har inte heller så mycket att ta med sig från testerna som kördes i Barcelona i februari. Då körde Mercedes nämligen med en annan version av bilen, med mindre aggressiva sidepods. Den nuvarande versionen plockades fram till de sista testerna i Bahrain och har vid sidan att den haft stora problem med porpising också visat sig vara väldigt oberäknerlig.

F1 i Spanien 2022

I Miami var fredagen en framgång, men under lördagens kval förstod sig exempelvis George Russell inte alls på bilen.

– Vi har inte upplevt de stora skillnaderna tidigare år, att de siffror som vi har sett på skärmen inte alls har stämt överens med förarens känsla och det gör det hela ännu svårare, säger Toto Wolff till motorsport-magazin.com.

– Vi står bakom vårt koncept och vi måste ju förstå förstå det innan vi kan byta till något annat. Vad var det som gick fel? Vad är bra och vad är dåligt med detta konceptet? Det är en fråga bara vi själva kan svara på och jag kommer att be om det svaret efter tävlingen i Barcelona.

Även om det inte är akut än så måste Mercedes hitta en lösning så att stallet inte förlorar ännu mer, snart är det dags att flytta mer fokus mot 2023 och då är reglementet det samma.

Snabba nyheter från Formel 1

Rysslands GP har redan strukits, men det blir inte heller någon ersättare till det racet. F1-kalendern 2022 kommer att innehålla 22 lopp. Hela kalendern hittar du här.

Nyck de Vries, mästare i Formel E som också sagts vara en tänkbar ersättare till Nicholas Latifi får testa för Williams i helgen. Hanblir stallets fredagsförare.

För övrigt så har Ferrari nu meddelat vad det var som orsakade Charles Leclercs krasch med Niki Laudas gamla Ferrari i under helgen som gick. Det var ett problem med bromsarna på bilen som är över 45 år gammal. Här kan du se hur det gick till.

Sedan kan vi tipsa om Plattan i Mattan, Felix Rosenqvist tittade förbi och berättade om hur det är att köra på en oval, skillnaderna mellan F1 och Indycar och bjöd på ett antal skratt. Dessutom ringer vi upp den lyssnare som vann två biljetter till Monaco GP.

Guide till F1 i Spanien 2022

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7

Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2021: 1 depåstopp ( Två depåstopp var den vanligaste strategin förra året)
Omkörningar 2020: 21
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 23
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

Omkörninar:

2020: 21
2019: 21
2018: 11

F1 i Spanien 2022
Hemmaplan för Carlos Sainz (TT)

Statistik Spanien GP i F1

Topp 8 i kvalet 2021
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Esteban Ocon, Alpine
6. Carlos Sainz, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, McLaren
8. Sergio Perez, Red Bull

Bästa kvaltid:

Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2021: 1:16.741 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:15.584 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:15.406 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:16.173 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:19.149 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole position i Spanien GP

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Nico Rosberg (2)
Mika Häkkinen (2)
Kimi Räikkönen (2)
Mark Webber (2)
Nigel Mansell (1)
Pastor Maldonado (1)

Topp 8 i Spanien GP 2021

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, McLaren
7. Carlos Sainz, Ferrari
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2021: 1:18.149 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:18.183 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2019: 1:18.492 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:18.441 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:23.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna av Spanien GP

2021  Lewis Hamilton  Mercedes
2020  Lewis Hamilton  Mercedes
2019  Lewis Hamilton  Mercedes
2018  Lewis Hamilton  Mercedes
2017  Lewis Hamilton  Mercedes

Förarna med flest segrar i Barcelonas F1-lopp:

Lewis Hamilton (6)
Michael Schumacher (6)
Mika Häkkinen (3)
Kimi Räikkönen (2)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)

 

”Det kommer att koka över någon gång”

av Anna Andersson

Charles Leclerc mot Max Verstappen. Nästa runda avgörs under Spanien GP i F1. Men hur länge är fajten så fylld av respekt som den har varit i år?

– Det kommer att koka över någongång. Det är ofrånkomligt, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Spanien GP i F1
Charles Leclerc och Max Verstappen i kampen om titeln 2022. (AP/TT)

Ferraris Charles Leclerc leder VM med 19 poäng inför den sjätte omgången, Spanien GP i Formel 1. Verstappen har vunnit de två senaste deltävlignarna och knaprat in försprånget, mentrots den tuffa kampen har den präglats av respekt.

Kampen om VM-ledningen har varit långt i från lika infekterad som den fajt som pågick mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton under stora delar av fjolårets säsong. En av anledningarna sägs vara det faktum att Leclerc och Verstappen mött varandra sedan de var barn och fajtades mot varandra även när de körde go-cart.

– De första racen den här säsongen var episka, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till motorsporttotal.

– Men om det fortsätter på samma sätt kommer det att koka över vid någon tidpunkt. Det är ofrånkomligt.

Tuff kamp under 2022

Han räknar med en mycket intensiv VM-kamp under hela 2022.

– Framförallt under den andra halva av säsongen.

Han tror också med att Mercedes snart kommer att vara med och slåss om segrar igen och med tanke på hur stämningen var under fjolårets säsong finns det väl en risk att en tredje part kan skapa stora sprickor i den kamp som just nu ser väldigt harmoniskt ut.

Det har pratats om en hel del uppdateringar till helgen men Haas väljer att avvakta. Enligt teamchef Günter Steiner finns det så mycket potential i bilen som teamet ännu inte har fått ut och därför väntar stallet i fyra eller fem race till. Ferrari har däremot varit tydliga med att det kommer en uppdatering till helgen.

Spanien GP i F1 – däckval

Vad kan vi vänta oss inför Spanien GP i F1? Det är nog den mest välkända banan som förarna kör under hela säsongen. De har testat på banan om och om igen, det känns om de flesta kan köra banan i sömnen. Layouten på banan gör att den lämpar sig bra för tester och en bil som fungerar bra i Barcelona brukar fungera bra över hela säsongen.

De två första sektorerna har kurvor som flyter i varandra, medan den tredje sektorn är betydligt mer teknisk och utmanade. Där finns det en risk för högt däckslitage och en varvtid som såg bra ut efter två sektorer kan lätt gå om intet i den avslutande sektorn.

Detta är också en bana där det har varit väldigt svårt att köra om, men en möjlighet är i den första kurvan efter start.

– Här finns en bra möjlighet för teamen att se vilka framsteg de har gjort med sina bilar sedan starten av säsongen när vi testade här, säger Pirellis Motorsportdirektör Mario Isola.

– Det kommer att vara betydligt varmare, så de lär köra mer på de hårda däcken och det kan också vara nyckeln till racet. Tidigare har Barcelona varot en klassisk tvåstoppare. Det blir intressant att se om de nya däcken kan lock anågon till att testa en strategi med ett stopp.

Pirelli har i år med sin de tre hårdaste alternativen, i fjol vann Lewis Hamilton efter att ha använt soft-medium-medium, men samtliga förare mellan plats två och åtta körde med soft-medium-soft.

Tiderna till Spanien GP i F1 hittar du här.

 

Indy 500

I helgen drar det i hop för kval till världens största racingspektakel, Indianapolis 500 och inför den händelsen fick vi Felix Rosenqvist som gäst till vår podd, ”Plattan i Mattan” det blev ett långt samtal kring skillnaden mellan Formel 1 och Indycar, hur teamen jobbar med att förändra bilen till det stora racet den 29 maj,  hur det är att köra 200 varv på en oval och 300 knyck över Hallandsåsen. Du lyssnar här. Eller där poddar finns.

– Detta var riktigt kul, sa Felix Rosenqvist efter podden.

Svensken som var sexa i helgens GMR Grand Prix är nu laddad inför träningarna som pågår fram till lördag och kvalet som avgörs på lördag samt söndag.

– Känslan är väldigt bra just inför Indy 500 i år. Till att börja med har jag kört racet tre gånger nu och det i sig är en stor hjälp mentalt. Man är mycket mer avslappnad och kan lägga energin på rätt saker.

– Sedan har vi en väldigt bra bil på ovalerna. Jag tog pole i Texas, som är den bana som mest liknar Indy och jag trivs med den känsla som bilen ger i häga farter.

Tävlingen avgörs under 500 miljes, 800 km, vilket är 200 varv på Indianapolis Motor Speedway. En svensk förare ha vunnit tävlingen, Kenny Bräck år 1999.

Mer om det i Plattan i Mattan.

Alla tider som gäller inför Indy 500 2022

106:e Indianapolis 500

Indianapolis Motor Speedway

Tisdag 17 maj
Fri träning 1: 15.00-17.00
Fri träning 2: 21.00-00.00

Onsdag 18 maj
Fri träning 3: 18.00-00.00

Torsdag 19 maj
Fri träning 4: 18.00-00.00

Fredag 20 maj (Fast Friday)
Fri träning 5: 18.00-00.00

Lördag 21 maj
Fri träning 6: 15.00-16.30
Kval: 18.00-23.50

Söndag 22 maj
Träning (Last Chance): 17.30-18.30
Träning (Top 12): 18.30-20.00
Kval Last Chance): 20.00-21.00
Kval (Top 12): 22.00-22.55
Sista kvalet: (Fast 6): 23.10-23.40

Måndag 23 maj
Fri träning 7: 18.00-20.00

Fredag 27 maj (Carb Day)
Fri träning 8: 17.00-19.00

Söndag 29 maj
106:e Indianapolis 500: 18.45
TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

 

Sida 80 av 390