Volkswagens: Två tyska förare till våra två team

av Anna Andersson

Volkswagen planerar för att starta med både Audi och Porsche i Formel 1.
Men de ställer ett krav. På förarnas nationalitet.
– Jag utgår i från att vi försöker att ha två tyska förare i våra två team, säger VW:s koncernchef Herbert Diess.

Volkswagen har sagt ja. Nu arbetar VW med att ordna plats för både Audi och Porsche i Formel 1. Det handlar om rollen som motortillverkare från och med 2026. För Porsches del pratas det i nuläget om ett samarbete med Red Bull, som letar efter en ny partner till det nya motorreglementet som införs 2026. För Audis del så har det pratats om att stallet kanske vill att köpa in sig hos Sauber och då ta över dagens Alfa Romeo, det har också pratats om ett samarbete med McLaren, Williams eller Aston Martin.

 Audi och Porsche i Formel 1
Mercedes med Schumacher och Rosberg 2010 (TT/AP )

Men ingenting är klart. Ingenting mer än att båda motortillverkarna har börjat arbeta med att ta fram motorer till det kommande reglementet.

Och nu kommer alltså uttalandet om att hitta två tyska förare, samma taktik som Mercedes använde sig av när de kom tillbaka till F1 år 2010. Då hette förarna Nico Rosberg och Michael Schumacher.

Audi och Porsche i Formel 1

Men för Porsche och Audi blir det en utmaning. I Formel 1 återfinns i dag två tyska förare med ordinarie platser. Sebastian Vettel, som 2026 närmare sig 40 år och Mick Schumacher som har haft svårt att hävda sig mot Kevin Magnussen. I supportserierna Formel 2 och Formel 3 finns inga ordinarie förare från Tyskland.

Pascal Wehrlein kör visserligen för Porsche i Formel E och han har erfarenheter av F1, men är det en framtidsförare? Nico Hülkenberg? Knappast. Han lär vara utsorterad som superinhoppare till 2026.

VW har ytterligare en önskan. Det är att VM i Formel 1 återigen gör Tysklands GP till en återkommande del av VM-kalendern.

– Jag vet att det finns planer på ett tyskt G och att Formel 1 också ska stanna i Tyskland, säger Herbert Diess.

– Jag tycker alltid att det är bra när det inte bara är race i Asien, Bahrain eller Doha.

Du kan se hela det långa inlähggt med VW:s chef här, Dialog mot Diess.

Redan i går skrev jag en del om VW i bloggen. Läs det här.

Snabba nyheter

Sedan skickar vi en tanke till Tony Brooks som avled i veckan. Han var VM-tvåa 1959 och vann sex GP-lopp och tog tio pallplatser under sin karriär. Före sin död var han den äldsta levande GP-vinnaren i Formel 1. Tony Brooks blev 90 år gammal.

Här kan du också lyssna på veckans podd, Plattan i Mattan, med det senaste snacket inför helgens deltävling i Miami, vem som egentligen kör en Red Bull genom USA och vår F1-skola.

En bild av två rätt framgångsrika herrar – nummer sju binder dem samman.

 

 

Mångmiljonsponsor – och mångmiljonsatsning

av Anna Andersson

McLaren har haft en tveksam inledningen på säsongen, men efter Lando Norris pallplats och inför Miami Grand Prix kommer den stora nyheten.
En miljonaffär med en ny huvudsponsor – en av de största börserna för kryptovaluta.

Miami Grand Prix
Daniel Ricciardo ler – ny miljonsponsor inför Miami Grand Prix (TT)

Miami Grand Prix eller Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix som är det officiella namnet har öppnat dörren för en ny typ av sponsorer. McLaren presenterar nu en ny huvudsponsor som också har med kryptovalutor att göra. Börsen OKX. Enligt uppgifter till tyska Sky är affären värd flera hundra miljoner dollar. Från och med helgens deltävling Miami Grand Prix bär bilarna den nya sponsorns logotype och VD Zak Brown är lyrisk:
– Debuten i Miami är en bra möjlighet för oss att starta upp det här betydande samarbetet, säger han i en kommentar.

Det är alltså debut i Miami i helgen. Banan är 5,4 km lång. Racet avgörs under 57 varv. Förarna kör motsols och ställs inför 19 kurvor, 12 vänster och 7 höger.

Mer om däcken och vilka tider som gäller i helgen läser du här.

Plattan i Mattan

Avsnitt åtta är nu ute och vi snackar upp Miami GP, allt från bana, till marina, däck Eifeltorn och pyramider. Sedan så klart veckans nyheter och snackisar , samt en svenskkoll där Marcus Ericsson ger en förklaring till Month of May.
Du hittar podden här.
Har du mer tid att lyssna så kan du också lyssna på gårdagens avsnitt av Nordegren och Epstein i P1. Där fick jag äran att prata F1 och hållbarhet, ungefär en halvtimme in i programmet.

Senaste snacket inför Miami Grand Prix

Får Nicholas Latifi sparken. Allt fler rykten säger att mästaren i Formel E, Nyck De Vries är på väg in. Mer om det läser du här.
Här kan du också läsa om Ferraris uppdatering till helgen och planer framöver. Även Aston Martin kommer med uppdateringar till helgen.
– Vi vill ha med oss uppdateringar till varje race, säger teamchef Mike Krack.
– Vi vill fortsätta att uppdatera bilen. Ibland med större uppdateringar och ibland med mindre. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla oss.

Volkswagens chef bekräftar att det finns konkreta planer för att både Porsche och Audi ska leverera motorer till Formel 1 från och med det nya motoreglementet inleds 2026.
– Båda har redan börjat utveckla motorer, säger VW:s chef Herbert Diess till Wolfsburger Allgemeine Zeitung och Wolfsburger Nachrichten.
– Vi har också fått bekräftat att vi med ett F1 projekt får mer pengar till fabriken i Wolgsburg än vad vi skulle få utan Formel 1.

Max Verstappen och motorsportkonsult Helmut Marko (TT)

Nysatsning för Red Bull

2030 kan arbetet i vindtunneln försvinna helt från Formel 1. Ändå förbereder Red Bull för att bygga en helt ny vindtunnel. Det skriver Auto, motor und sport.
Det handlar om många miljoner Euro för en satsning som kan leverera de första delarna 2024, sex år innan vindtunneln möjligen förbjuds. Fram till dess är arbetet i vindtunneln starkt begränsat och toppteamen får använda betydligt mindre tid än de team som ligger i botten. Tiden räknas ut efter fjolårets VM-tabell.
– Vi håller på och söker de tillstånd som krävs, förklarar motorsportkonsult Helmut Marko för tidningen.
Vindtunneln planeras till fabriken i Milton Keys och enligt tidningen kostar bygget mellan 50 och 75 miljoner – och lär bara kunna användas till och med 2030.

Därefter vill F1 satsa på CFD (Computational Fluid Dynamics) för att utveckla aerodynamiken.
Samtidigt ska vi också ha i åtanke att om nu Porsche och Red Bull hittar ett samarbete till 2026 skulle den typen av toppmodern anläggning naturligtvis kunna ge teamet och den nya motorleverantören många fördelar innan ett förbud väntas tillträda.

Förarna hyllar Miami GP

av Anna Andersson

Det dags för Miami GP i Formel 1. En bana som förarna hyllar.
Innan de ens har kört en meter.
– Det ser fantastiskt ut, säger Pierre Gasly.

Miami debuterar i Formel 1, det är en stadsbana som går längs Hard Rock Stadium mitt i Miami och intill den stora motorvägen Florida Turnpike (men stora plank ska göra att ingen stannar på motorvägen för att se på Formel 1). Där finns en påkostad marina med båtar – men utan vatten.

Miami GP i Formel 1
Pierre Gasly, AlphaTauri (AP /TT)

Ingen av förarna har kört den i verkligheten – men många hyllar den efter att ha testat banan i simulatorn.

– Jag gillar layouten. Det är många snabba partier, det är en utmanande bana och det finns många väldigt långa kurvor och långa rakor, säger AlphaTauris Pierre Gasly enligt motorsporttotal.
– Det kan bli bra amerikansk underhållning.

Sergio Perez, som tävlar för Red Bull varnar för sektionen mellan kurva 11 och kurva 16.
– Där kan det bli trångt. Det kan bli svårt att få till de kurvorna och det kan bli problematiskt med sikten, säger han.

Valtteri Bottas, Alfa Romeo, ser fram emot att köra på en bana där det finns flera omkörningsmöjligheter.
– Allt ser bra ut på pappret, och det bör bli bra racing. Det finns långa rakor och bra omkörningsmöjligheter.

Vi får ladda inför en tävlingshelg med sena tider.

Miami GP i Formel 1 – tider

6 maj – fredag
Träning 1 kl 20.30-21,30
Träning 2 kl 23.30-00.30

7 maj – lördag
Träning 3 kl 19.00-20.00
Kval kl 22.00-23.00

8 maj – söndag
Miami GP i Formel 1 21.30-23.30

Givetvis följer vi kval och race med livekommentarer, under träningarna får du alla viktiga varvtider. Allt i vår målservice och F1-live.

Banan är lite speciell – ingen har kört på den i verkligheten utan istället handlar det om simulatorkörning. Här kan du få följa med ett varv.

Här är en annan variant.

Red Bull väljer dock att göra en liten egen film för att förbereda sig. Se den här.

Lite lagom Red Bull tramsig. Som sig bör…så lyssnar ni på det nya avsnittet av Plattan i Mattan som kommer ut natten till onsdag så kommer ni att höra våra tankar om just den elva minuter långa filmen.

Här kan du förresten läsa om Ferraris uppdateringar inför helgen.

Däckval – Miami GP i Formel 1

Det är debut för F1 i Miami, en lite mer än 5 km lång bana runt om Hard Rock Stadium vid Miami Gardens, hemmaplan för Miami Dolphins. Detta är den elfte banan som arrangerar ett GP i USA och den är helt ny, till och med Pirelli har valt däcken efter simuleringar. Det är helt ny asfalt vilket gör att banan lär utvecklas under helgen, som även omfattar Porsche Challange och W Series.
Enligt prognosen väntas regn på fredag, men sedan uppehåll och rätt varmt, upp till 32 grader i luften

– Det är väldigt mycket spänning inför debuten av Miami Grand Prix, banan har vissa likheter med Jeddah, även om vissa delar är lite långsammare och mer tekniska än banan i Saudiarabien. Då tänker jag framförallt på sektionen från kurva elva till kurva 16, säger Mario Isola, motorsportchef hos Pirelli.

– Resten av banan är snabb, körs motsols vilket gör att det blir stor påfrestning på höger sida av bilen. Vi räknar med att banan kommer att utvecklas snabb, men eftersom den har tvättats med högtryck ska det vara ett bra fäste redan från start.

Han påpekar att det blir spännande att se hur datan från simuleringen stämmer med det som händer på banan och räknar med att de flesta väljer en set-up med medium downforce.
– Det kan göra att bilarna glider något mer i höghastighetskurvorna när de har de hårdare gummiblandningarna på.

Ha en fin tisdag – jag ska strax köra till Radiohuset, besöka P1 och programmet Nordegren och Epstein.

Riskerar sparken – trots att pappa betalar

av Anna Andersson

Nicholas Latifi kör sin tredje säsong i Formel 1. Men nu kan han få sparken – trots att han är en paydriver.

Nicholas Latifi
Nicholas Latifi, Kanada , tävlar för Williams sedan 2020 (AP/TT)

Kanadensare kom till F1 2020. Hans pappa Michael har stoppat in många miljoner dollar i F1-stallet Williams under varje säsong och trots att Nicholas Latifi har fått stryk av George Russell har han fått stanna i teamet. Han har dragit in mer pengar än vad han har kostat.

Men i år är det annorlunda.

Nicholas Latifi, Piastri eller De Vries?

Kollegan Alex Albon har tagit poäng, men Latifi har skapat rubriker för att han kraschat bilen och varje krasch är dyrbar – även om  pappa betalar. I år finns ett budgettak och inget team har råd att sätta sprätt på resurserna.

Nu ryktas det om att Williams inte bara har ögonen på en annan förare utan att stallet redan kikar upp vilka möjligheter som finns att lösa Latifis kontrakt under årets säsong. Det sägs att antingen Alpines talang Oscar Piastri är aktuell – men även Mercedes testförare Nyck De Vries sägs vara intressant.

– Det är nytt för mig, jag vet inte var ni har fått det i från, men jag är väldigt nyfiken på hur det har kommit fram för jag vet ingenting, säger De Vries till GPFans.

– Men självklart är Formel 1 en dröm. Det ären dröm för varje ung förare.

Snabba nyheter

McLaren undersöker om en av deras medarbetare har postat hat och förolämpningar mot den flerfaldige världsmästaren Lewis Hamilton på sociala medier.

Det ryktas om att Sebastioan Vettel kan vara på väg tillbaka till Red Bull. Vetel själv spelar inte ner de ryktena utan säger:

– Jag har inte pratat med Christian på ett tag, men det får tiden utvisa.

Kevin Magnussen har gjort en intervju med tyska Sport Bild och får frågan vilken som var hans första kontakt med Mick Schumacher:

– Den var bra. Hans första ord till mig var ”Suck my balls”.

Det var en anspelning till Kevin Magnussens konflikt med Nico Hülkenberg i Ungern 2017.

– Ja. Mick har en riktigt bra humor och jag förstod direkt att vi skulle ha en riktig bra relation, säger Magnussen.

Ferrari kommer med nya spännande uppdaterignar till Miami kommande helg. Mer om det läser du här. Nu är det racevecka och vi kör som vanligt – nyheter och snack varje dag. Och så en podd på onsdag.

IndyCar – positiva nyheter

En positiv rubrik hittar vi under IndyCars tävlingshelg på Barber Motorsport Park. Linus Lundqvist tog över ledningen i IndyLights när han vann sitt race. Svensken hade pole position och ledde loppet från start till mål.

Lundqvist och HMD Motorsports-kollegan Benjamin Pedersen (Danmark) var i en klass för sig i vätan, långa stunder över sekunden per varv snabbare än resten av fältet, och duellerade talat hela vägen in i mål när Lundqvist på kraftigt slitna regndäck tvingades till en defensiv avslutning när banan torkade upp.  

– Det där var tight! Det här är en av de absolut skönaste segrarna i min karriär, säger Linus Lundqvist.

– Mina däck var helt slut under de sista 15 varven. Det sprutade gummirester på visiret och jag trodde nästan inte att jag skulle komma i mål. Det var extremt svårkört, så jag är verkligen stolt över att jag lyckades hålla ihop det.

Tungt för Rosenqvist och Ericsson

Felix Rosenqvist hade en bra startposition i tredje led, men han tvingades spara onormalt mycket bränsle i säsongen fjärde deltävling. Han höll sin sjätteplats genom första stinten, men fick sedan instruktioner om att spara bränsle för att ens ta sig till målflagg, detta trots att hans depåstrategi speglade förarna i hans omgivning. Övriga fältet kunder fortsätta att attackera, men Rosenqvist tvingades slå av på tempot.

– Det här var inte bra, så klart. Vi håller på att analysera vad som hände just nu, och det kommer nog att ta ett par dagar innan vi får alla svaren. Det är uppenbarligen något som inte stämmer och det kan bero på ett antal olika saker, men så här mycket mer bränsle än alla andra ska vi inte behöva spara, säger Felix Rosenqvist.

Han var 16: e man i mål, samtidigt som hans teamkollega Pat O´Ward vann loppet. Även i sammandraget är Rosenqvist 16:e man.
– Det är väldigt tråkigt att vi återigen gick miste om ett vettigt resultat på det här sättet, men det viktigaste nu är att vi hittar orsaken till det här och ser till att det inte sker igen.

Inte heller Macus Ericsson hade någon lyckad dag i Alabama. Han slutade på plats 12, är tia i totalen och nu väntar en intensiv Month of May. Här kan du läsa mer om Marcus tankar inför den hektiska perioden som mynnar ut i Indy 500 den 29 maj. Schemat hittar du här.

 

Så ska Ferrari ta revansch i USA

av Anna Andersson

Ferrari tänker slå tillbaka. Redan i Miami GP 2022.

En ny bakvinge ska ge Charles Leclerc och Carlos Sainz den fart de behöver för att ta revansch.

Miami GP 2022
Charles Leclerc  leder VM, men hade en tung helg i Italien (AP/TT)

Charles Leclerc har inlett säsongen lysande i sin Ferrari, men förra veckan fick han se sig besegrad. Då kom Red Bull med Max Verstappen och Sergio Perez tillbaka, Verstappen vann både sprint och race på Imola i Italien.

Det gör att Ferrari satsar hårt inför Miami GP 2022.

Teamt har med sig en stor uppdatering till Florida, USA, nästa helg och planerar sedan för ytterligare en uppdatering till Spanien GP den 22 maj. Enligt den italienska tidningen ”Corriere della Sera” har Ferrari med sin en ny bakvinge till kommande helg och teamet arbetar på en helt ny bakända av bilen. Allt för att hänga med Red Bull som än så länge har en bättre toppfart.

– Där förlorar vi lite i prestanda och det måste vi förbättra, citeras Ferraris stallchef Mattia Binotto av den italienska tidningen.

Ny bakvinge till Miami GP 2022

Enlgit ”Corriere della Sera” är den nya bakvingen smalare och den ska minska luftmotståndet vilket också gör aerodynamiken mer effektiv. Ferrari har också med sig en uppdatering av golvet till den kommande helgen och det ska minska problemet med att bilen skakar så vansinnigt under loppet.

Efter Miami GP 2022 väntar två veckor paus innan det är dags för Spanien GP och till dess planerar Ferrari yttrerligare en uppdatering.

– Där blir det ett rejält paket med nyheter, citeras Binotto av tidningen

Har du inte lyssnat på veckans avsnitt av Plattan i mattan,  har du möjlighettat göra det redan innan nästa avsnitt kommer på onsdag. Vi snackar ner tävlingen på Imola, tar en tur i F1-historien och mycket mer. Du hittar podden här.

Glöm nu inte att göra vårt F1-quiz så att du har chansen att vinna utlottningen av en resa till Monaco Grand Prix 29 maj. Här hittar du vårt F1-quiz. Testa hur många gånger du vill!

Honda Indy Grand Prix of Alabama

Felix Rosenqvist lyckades bäst av svenskarna och tog sig till Fast Six i kvalet på Barber Motorsports Park. Han startar också sexa. Marcus Ericsson hade det lite tuffare. Han tryckte på för mycket och slutade kvalet i gruset. Därför startar han som  12:e förare när Rinus VeeKay har pole position, före Rosenqvists kollega hos McLaren, Pato O’Ward.

Ericssons tankar inför helgen läser du här. Jag fick ett snack med honom inför Month of May. Alla tider och Felix Rosenqvists tankar inför helgen hittar du här.

Marcus Ericsson inför Month of May

av Anna Andersson

Första maj är allt annat än en helgdag för svenskarna i IndyCar.
Det är starten på den mest hektiska delen av säsongen – som avslutas med klassikern Indy 500.
– Month of May och Indy 500 är det absolut största vi har, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson under veckans tester inför Indy 500 (Foto: Penske Entertainment: Chris Jones)
Month of May och Indy 500

Svensken som är åtta i mästerskapet förbereder sig nu för Honda Indy Grand Prix of Alabama som avgörs på Barber Motorsportpark i morgon den 1 maj. Det är också starten för Month of May som leder fram till Indy 500. Det är en oerhört viktig del av säsongen för de förarna som vill vara med och slåss om en mästartitel i IndyCar.
– Month of May betyder väldigt mycket. En stor del av det arbete som teamen gör över vintern går till att utveckla ett så bra paket som möjligt till maj och Indy 500, säger Marcus Ericsson.
– För mig personligen är det viktigt eftersom det delas ut dubbla poäng i Indy 500 och det även delas ut poäng i kvalet. Det är väldigt viktigt ur ett mästerskapsperspektiv.

Month of May och Indy 500

Men även vägen fram är intensiv. Month of May och Indy 500 kan spela en stor roll i mästerskapstabellen. Ericsson, som har tagit en pallplats i år, ligger åtta i mästerskapet. Felix Rosenqvist har kvalat bra, men han har haft stora problem med däckslitaget under racen. Därför ligger han längre ner i sammandraget.
På mindre än en månad väntar nu tre lopp, varav ett ger dubbla poäng. Lägg där till kval, träningar och PR-förberedelser inför Indy 500. Förarna har exempelvis redan fått namnge varsin gata i Indianapolis inför “The Greatest Spectacle in Racing” som avgörs för 106:e gången den 29 maj.
– Det blir väldigt hektiskt den här tiden. Tittar jag framåt nu är det tävling eller kvalhelg under sex av de sju kommande helgerna. Det är mycket, säger Ericsson.
– Samtidigt känns det som om jag har börjat säsongen bra. Det känns kul att komma in i ett tätt tävlande.

Month of May och Indy 500
Foto: Penske Entertainment: Chris Jones

Barber Motorsport Park årets mest fysiska bana

IndyCar tävlar under 17 tävlingshelger under en säsong, banorna varierar mellan stadsbanor, ovalbanor och traditionella racerbanor. Barber Motorsport Park påminner lite om den bantyp som finns i Europa, men enhetsserien IndyCar innebär en helt annan typ av racing än Formel 1.
Det är råare och mer av den gamla racingskolan. Långt bort från den högteknologiska racingen i Formel 1.
– Barber är en bana där jag trivs. Jag var sjua 2019 och nia i fjol och på väg mot en plats i topp fyra när jag fick problem med bränslet. Jag tog mig till sista kvalomgången, Fast sex, för första gången i fjol. Det är en bana som passar mig. Den är snabb, teknisk och rolig att köra. Den har också väldigt höga G-krafter och det är den mest fysiska banan på kalendern, förklarar Ericsson.

•Med vilken känsla går du in i den här delen av säsongen?

– Vi hade ett bra test inför Indy 500 förra veckan och vi har haft en del möten. Tredjeplatsen på ovalen i Texas ger mig ett bra självförtroende och vi hade en bra bil på Indy 500 i fjol. Det tar jag med mig, för jag hoppas och tror at vi kan vara med och slåss om segern i Indy 500.
De 90 varven på Barber är inte bara Ericssons 50:e start i IndyCar, utan också starten på den period som kan vara avgörande i kampen om mästartiteln.

Alla tider, TV-tider och mer information kring helgens deltävling på Barber Motorsportpark finns här.

Vill du läsa mer om F1? Testa då gårdagens blogg om att Sergio Perez hitar med att lämna Formel 1. Lyssna på det senaste avsnitet av Plattan i Mattan där vi diskuterar ner förra veckans F1-lopp på Imolaoch hyllar Sir Frank Williams.

Ha en fin helg. Vi hörs igen på måndag!

Extrema smärtor stör Mercedes förare

av Anna Andersson

George Russell är fyra i VM efter en överraskande bra säsongsstart.
Men det har ett högt pris. Han får smärtor i ryggen av att köra Mercedes bil.
– Det tar verkligen musten ur mig, säger han.

George Russell
George Russell  fick problem med ryggen uner loppet på Imola där han slutade fyra (TT)

Britten lämnade Williams för Mercedes inför den här säsongen och han har haft kontroll över sin teamkollega, den flerfaldige mästaren Lewis Hamilton. George Russell är fyra i VM-sammandraget efter Ferraris Leclerc samt Red Bulls två förare Verstappen och Perez,
Men även om han har kört bra har bilen stora problem med att den hoppar fram och Russell upplever att han skakar fram i bilen.
Vid säsongens tredje lopp på Imola var det värre än någonsin tidigare.

– Jag har aldrig upplevt det så extremt vid något tidigare tillfällen, säger han enligt motorsporttotal.com.
– Den här helgen har jag kämpat mot smärtor i ryggen, det är nästan så att jag fick ont i bröstet eftersom att bilen hoppade så hemskt mycket.

Smärtor för George Russell

Mercedes stallchef Toto Wolff har bett om ursäkt för att bilen har varit så väldigt svårkörd och för att förarna har haft svårt att hantera den. Läs mer här.
– Jag hoppas verkligen att vi hittar en lösning och jag hoppas att varje team som har dessa problem hittar en lösning för det är inte rimligt att förarna ska utsättas för det.

Formel 1 vilar nu denna helg för att sedan åka till Miami, Florida, USA för ett helt nytt stadslopp. Det och den fejkade marinan kommer vi att prata mer om nästa vecka.

Korta nyheter Formel 1

Nyheter för F1 2023 och 2026 har presenterats. Läs mer här.

Det ryktas om att det kan ske förändringar i startfältet redan under årets säsong. I nuläget pratas det om att Nicholas Latifi snart kan få lämna plats för Alpines testförare Oskar Piastri som vann Formel 2 förra året.

Ferrari meddelar att de kommer med ett par nya delar till Miami nästa helg.
– Vi är rätt övertygade om att det är en effektiv uppdatering, säger stallchef Mattia Binotto i en kommentar.

Missa inte Plattan i Mattan. Avsnitt sju av vår F1-podd är ute nu.

Pirelli har genomfört däcktester för 2023. Ferrari, AlphaTauri och Alfa Romeo har varit med och hjälpt till.

Honda Indy Grand Prix of Alabama

#7: Felix Rosenqvist, Arrow McLaren SP Chevrolet

Fina kval, men problem med däckslitage. Nu tar Felix Rosenqvist nya tag inför helgens deltävling på Barber Motorsport Park.
Det är dags för säsongen fjärde race i IndyCar.

– Vi vet vilka problem vi har haft i de senaste racen och vi kommer jobba med dem i fokus under träningarna, säger Felix Rosenqvist som precis som Marcus Ericsson tävlar i IndyCar.
Rosenqvist har kvalat starkt under den inledande delen av säsongen, med pole position på ovalen i Texas och en fjärdeplats på gridden inför stadsloppet i Long Beach senast.
Rosenqvist och Arrow McLaren SP-teamet har däremot haft stora problem med ett aggressivt däckslitage. Arbetet med att hitta rätt har pågått sedan Long Beach.
– Det är väldigt små marginaler och vi ser vilken potential som finns i paketet. Det behövs inte mycket för att vi ska ta ett stort steg framåt. Jag hoppas så klart att det sker i helgen.

Säsongens fjärde INDYCAR-race äger rum på Barber Motorsports Park, en 3.8 km lång bana som skiljer sig från mängden på den amerikanska racingkalendern med mer av en europeisk prägel. Racet pågår under 90 varv.

– Barber är en väldigt fin bana, slät och svepande och kul att köra, fortsätter Felix Rosenqvist.
– Det är nog den tuffaste banan rent fysiskt på hela kalendern, men jag har alltid gillat den och jag ser fram emot att komma dit igen!

Ericsson är bäst placerad av svenskarna, han är åtta i sammandraget, medan Rosenqvist ligger betydligt längre ner i tabellen som leds av Josef Newgarden.

Ericsson, Rosenqvist och Lundqvist

Ytterligare en svensk finns på plats i Alabama den här helgen. Linus Lundqvist tävlar i IndyLights och han tog en tredjeplats i premiären.

– Barber är en av mina absoluta favoritbanor, och det hänger säkert lite ihop med hur det gått där tidigare, säger Linus Lundqvist som är trea i mästerskapet men satsar på att vinna titeln.

– Det var där jag debuterade i Indy Lights i fjol, med pole position och seger i mitt allra första race, och 2020 vann jag alla loppen där i Formula Regional Americas. Sådant sätter sig i skallen och det är klart att jag siktar mot seger igen den här helgen.
Han kör ett race på söndag, klockan 17.00. Du följer Linus Lundqvist via livetajming här.

TIDSSCHEMA Honda Indy Grand Prix of Alabama

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 4
Honda Indy Grand Prix of Alabama
Barber Motorsports Park (USA)

Fredag 29 april
Fri träning 1: 22.00-23.00

Lördag 30 april
Fri träning 2: 16.00-17.00
Kval: 19.00-20.15
Fri träning 3: 23.20-23.50

Söndag 1 maj
Race (90 varv): 19.05

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Framtidens F1 – nyheter redan 2023

av Anna Andersson

Formel 1 har tagit stora beslut om framtiden. Det gäller F1-sprinten, nya motorer för Formel 1 2026, hjälmkameror för alla, färre däck – och mindre bilar.

Redo för nya motorer för Formel 1 2026? Red Bull sägs förhandla med Porsche, är McLaren intresserade av Audi? (AP/TT)

F1-kommissionen, som består av företrädare från teamen, FIA och Formel 1 och det anses vara en av de viktigaste instanserna i sportens regelprocess, även om det är FIA:s världsråd som är det beslutandeorganet.
Under tisdagen hade de ett möte i London, Storbritannien. Bland annat ställde de sig bakom ett utökat antal F1-sprints till 2023. Det planeras för att öka antalet sprintrace från tre till sex.

– Jag tror att även teamen ser det som en framgång. Vi visste nog inte riktigt var vi var förra året med de gamla bilarna, men med de nya bilarna och den filosofi som de nya bilarna har så ser jag att sprinten har sin plats, säger tävlingsledaren Ross Brawn till Daily Mail.

Nya motorer i Formel 1 2026

Den stora diskussionen i London handlade dock om någonting helt annat. Om det nya motorreglemente som ska införas 2026 och som exempelvis både Audi och Porsche har visat intresse för.

Även om det inte är några nyheter så fastställdes ett par intressanta hörnpelare. Som 1000 hästkrafter och en V6 med högt varvtal, prestandan ska inte skilja allt för mycket eftersom man vill ha spännande racing, 50 procent elmotor och 100 procent hållbart bränsle. Det ska fortsätta att vara högteknologiskt, men kostnaderna ska minska. Arbetet med att finslipa reglementet ska fortgå de kommande åren.

Eventuella nytillkomna motorleverantörer ska få attraktiva villkor så att de har en realistisk chans att vara med och fajtas på lika villkor.

Även chassit kommer att anpassas till det nya motorreglementet, bilarna ska bli mindre för att minska luftmotståndet. Det ska även i fortsättningen vara enkelt att följa framförvarande bil, bilarnas vikt som nu ligger på 798 kg ska inte höja och dessutom blir det ytterligare standardkomponenter samt miljövänliga/eller återvinningsbara material. Ytterligare ett kliv mot att förbättra miljömedvetenheten är att teamen får elva och inte 13 set däck under en helg  från och med 2023 och det blir två däcktester per år.

Det blir också obligatoriskt för samtliga förare att anvädna hjälmkameror redan nästa år.

Plattan i mattan

Nytt avsnitt av vår F1-podd är ute. Du hittar den här eller där poddar finns. Man vet ju aldrig riktigt var min och Filips diskussion tar vägen. I det sjunde avsnittet tar vi avstamp i avstamp i sandlådan tillsammans med Carlos Sainz, flyttar sig till Filips konspirationsteorier kring Lando Norris krasch, går vidare mot en tung julafton och historien om Sir Frank Williams. Häng med!

Jos Verstappen nöjd

Jos Verstappen, pappa till Max Verstappen var väldigt nöjd på Imola. Max Verstappen vann och Lewis Hamilton gick i mål på plats 13.

– Efter allt som hände förra året var det med glädje som jag såg hur Max varvade Hamilton, skriver Verstappen på sonens hemsida.

– För Hamilton var det en svår helg,. Det verkar som om hans kollega George Russell trivs bättre med bilen. Det är inte ofta man har möjligheten att varva en Mercedes.
Mercedes stallchef Toto Wolff tar däremot på sig det faktum att bilen inte presterar, men har lite humor med sig;

– Det är väl en scen för Netflix?, skrattar han.
Den kommande helgen är det ingen F1, men den 10 maj tävlar F1 i Miami för första gången.

Hamiltons intressanta avslöjande

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har haft sin sämsta säsongsstart sedan 2009.
Och han avslöjar vilken bil som är den sämsta han någonsin har kört.
– Bilen från 2009 var långt, långt efter och en av de sämsta bilarna jag någonsin har kört, säger Hamilton.
– Men Mercedesen är inte långt från den erfarenheten.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton (AP/TT)

2008 var Lewis Hamilton regerande världsmästare, men McLaren hade helt missbedömt regeländringen till 2009 – det år när Brawn GP överraskade alla.
McLaren MP4-24 var långt efter fältet, men precis som W13 hade bilen en enorm potential och under den andra delen av säsongen kunde Hamilton köra in två segrar.
– Då fick vi till det och vi kämpade oss tillbaka. Jag har en djup tro på att mitt team kan klara av det i år också, säger Hamilton i samband med GP-deltävlingen på Imola.

Sämsta bilen Lewis Hamilton har kört

För honom var det annars en helg att glömma. Bilen fungerade inte alls under det blöta kvalet, den fungerade inte alls under sprinten och han kom inte framåt i racet heller utan slutade på plats 13 – varvad av bland annat Max Verstappen.

– Vi tror verkligen att det arbete som vi lägger ner nu, kommer att hjälpa bilen att ligga närmare banan. Vi anser att det är nyckeln till en förbättrad aerodynamik, säger Toto Wolff till motorsporttotal.com.
Stallchefen förklarar att teamet inte har kunnat nyttja den kvalitet som finns i bilen eftersom den hoppar hela tiden.

– När vi har löst det problemet kommer vi att kunna sänka varvtiden rät mycket, men om det inte lyckas måste vi hitta på något annat.
– I och med att den hoppar så mycket kan vi inte köra bilen så som den ska köras och det påverkar inställningarna, däcken och allting annat. En sak hänger i hop med en annan. Jag tror verkligen att när vi kan öka bilens prestanda rejält när vi får ordning på problemet med porpoising.

Förlåt Lewis

Wolff bad Hamilton om ursäkt för den dåliga bilen och direkt efter målgången på Imola så sa han över radion att bilen var okörbar.
– Man ser ju hur den hoppar. Ibland frågar jag mig hur de båda förarna ens kan klara av att hålla bilen på banan. Lewis förtjänar så mycket bättre. Vi måste göra allt som står i vår makt för att ge honom en bil som gör at han kan slåss om en placering i toppen.

På Imola slutade Hamilton med noll poäng, det var först gången i år. Hans kollega George Russell har däremot slutat varje race den här säsongen bland de fem bästa.
– Vi vet var vi står nu och vi vet vart vi ska. Men vi har ett par större problem med bilen. säger Mercedes tävlingsdirektör Andrew Shovlin.
– När vi löser problemen kommer vi att hämta in försprånget ganska snabbt. Men tiden börjar bli knapp och vi måste göra framsteg under de två kommande loppen om vi ska behålla toppen inom räckhåll.

Snabba nyheter…

Enligt McLarens stallchef Andreas Seidl visar resultatet på Imola teamets verkliga form och han räknar med att stallet kan slåss om plats tre i VM.

Daniel Ricciardo tar ansvar för att han förstörde Carlos Sainz lopp och Charles Leclerc för sitt eget misstag. Mer om det läser du här.

Red Bulls Dr Marko tar alltid chansen när han får den, som här:

Ha en fortsatt fin tisdag. Missa inte vårt F1-quiz där du kan vara med i utlottningen av en resa till Monaco GP. I morgon är det dags för Plattan i Mattan.
Redan avsnitt sju. Veckorna går i rekordfart!

Leclerc erkänner: Blev för girig

av Anna Andersson

Vi kan rapportera om en svensk framgång när Dino Beganovic vann på Monza, men först en stor snackis från Formel 1 på Imola.

Ferraris Charles Leclerc gjorde en miss på Imola.
Efteråt är han kritisk mot sig själv.
– Det får inte hända, säger VM-ledaren.

Ferrariföraren hade plats tre i säkert försvar, men kunde inte låta bli att attackera Red Bulls Sergio Perez för plats två. Det hade gett honom ett par extra poäng i kampen om VM-titeln – men han gjorde en missbedömning. Istället för ett par poäng extra på kontot snurrade han av, skadade bilen och förlorade ett stort antal poäng.
Poäng som kan bli dyrbara i slutet av säsongen.

– Den snurringen får inte hända. Plats tre var max för mig idag, jag hade inte farten för något mer, säger han efter plats sex på Imola.
– Men jag blev för girig och fick betala priset. I jämförelse med plats tre så förlorade jag sju poäng i dag. Det är synd för de sju poängen kan vara väldigt värdefulla i slutet av säsongen.

Dubbelseger för Red Bull på Ferraris hemmabana (TT/AP)

Miss för Leclerc

Efter fyra VM-lopp har Charles Leclerc nu 27 VM-poäng tillgodo på Max Verstappen, inför tävlingshelgen på Ferraris hemmabana hade han 46 poängs försprång på den regerande världsmästaren.
Det är ett rejält tapp som han också får hård kritik för.

– Han kör rätt över banbegränsningen där, det är för mycket, absolut för mycket, säger Skys Ralf Schumacher som själv tävlat i Formel 1 under flera säsonger.
– Det var helt onödigt. Han behövde bara acceptera att han var trea och köra hem de poängen. I slutändan är det lugnet och den acceptansen nyckeln till en VM-titel.

Red Bull däremot fick full utdelning, stallet tog risker och det belönades.
–Jag tror att det faktum att vi var modiga nog att uppdatera bilen, trots att det bara var en fri träning, var utslagsgivande, säger motorsportkonsulten Helmut Marko till Sky.
– Allt fungerade perfekt.

Mer om Red Bulls dubbelseger läser du här.

Enligt Christian Horner var det däcken som avgjorde på Imola.

– Vi kunde se att Charles hade större problem med framdäcken än vad vi hade, säger Red Bulls stallchef till motorsporttotal.com

– Efter besvikelsen i Australien var detta helt rätt svar. Det är ett av våra bästa resultrat någonsin.

För övrigt är det bara två förare i F1-historien som tagit fler  poäng under en F1- helg än vad Verstappen gjorde på Imola. Det är Lewis Hamilton (50) och Felipe Massa (36) båda under finalhelgen 2014 när det delades ut dubbla poäng.

Daniel Ricciardo besökte Ferrari i går. Antagligen för att be om ursäkt till Carlos Sainz.

Svensk kollen – seger för Dino Beganovic

Seger för Dino Beganovic
Seger för Dino Beganovic (Dutch Photo Agency.)

Dino Beganovic fick en drömstart när han inledde Formula Regional European Championship med en seger på Monza.
Svensken kör för Ferraris förarakademi och han inledde med en pole position, mer än tre tiondelar före närmaste konkurrent i det 37 bilar stora startfältet.
Ett kraftigt regnfall innebar att förutsättningarna förändrades markant in mot racestart – men svensken behöll kontrollen och ledde från start till mål, och underströk sin fart med tävlingens snabbaste varv.

– Yes! Vilken start på säsongen, utbrister Dino Beganovic.
– Pole position, snabbaste varv och seger, det kunde inte ha blivit bättre. Det var en tuff dag på jobbet med kval i torrt och race i regn, men vi visade att vi hade farten i alla förhållanden. Jag är överlycklig över att få inleda säsongen med min första seger i mästerskapet. En fantastisk känsla!
Han var sedan tvåa i säsongens andra lopp och leder mästerskapet efter premiärhelgen. Nästa deltävling avgörs på Imola den 6-8 maj.

Tyngre för Solberg i Kroatien

Oliver Solberg bröt VM-rallyt i Kroatien sedan han kört av vägen under lördagen och det extremt heta avgassystemet orsakat en brand.
Elden skadade bilen så mycket att han tvingades bryta helgens WRC.

– Dagen gick definitivt inte enligt planerna. Jag ”tappade” bakändan på bilen och körde av vägen. De heta avgassystemet orsakade en brand bak i bilen. Därmed fick vi stoppa för dagen, sa Oliver Solberg.
Skadorna visade var så omfattande att det inte gick att reparera bilen inför nästa specialsträcka.
– Det här var inte vad vi ville ha från vårt första besök i Kroatien. Visst är det en del av sporten, men ändå är jag väldigt ledsen för teamet, för mig själv och Elliott efter en bra första dag. Men vi har lärt oss mycket, och vi kommer tillbaka starkare.
Nästa VM-tävling i rally kommer att äga rum i Portugal 19-22 maj.

Sida 82 av 390