”Han var en belastning för sporten”

av Anna Andersson

Michael Masi fick sparken som tävlingsledare i Formel 1. Mercedes Toto Wolff höll länge inne med kritiken – men nu kommer den.

– Han var en belastning för sporten.

 

Toto Wolff kritiserar Michael Masi
Mercedes Toto Wolff (AP)

Under VM-finalen 2021 spelade tävlingsledare Michael Masi en tydlig roll. Det var hans röst som hördes  när de avgörande besluten togs efter Nicholas Latifis avåkning i Abu Dhabi.
Mercedes, Lewis Hamilton och stallchef Toto Wolff var vansinniga och Wolffs besvikelse var tydlig:

– No Michael! No Michael, no! That was so not right!, ropade han över radion.

Masi svarde:

– Toto, it’s called a motor race, okay? We went car racing.

Inför årets säsong har Michael Masi fått andra uppgifter inom FIA och ersatts av inte bara en utan två tävlingsledare. Toto Wolff, som inte tidigare har velat kommentera Masi, väljer nu att diskutera ämnet:

– Han var en belastning för sporten, säger Wolff till Press Assosiation.

– Alla pratade om Abu Dhabi och tävlingsledaren, men tävlingsledaren ska inte vara den person man pratar om. Hen ska vara en person som ser till att racet genomförs inom reglerna.

Omöjligt att glömma vad Michael Masi gjorde

Efter VM-finalen var varken Mercedes bil eller Lewis Hamilton närvarande under FIA:s årila prisutdelning och Hamilton försvann från sociala medier under flera veckor. Wolff sa i samband med att årets bil presenterades att han vill titta framåt och inte bakåt.

– Men vi kommer inte att glömma det som varit. Det är omöjligt.

Wolff hävdar vidare att Masi är ”immun mot feedback”. Samtidigt hyllar han den nya tävlingsledaren Niels Wittich när det gäller alla saker utom en.

– Han har lett de senaste racen med respekt, på ett bra sätt utan att sätta en fot fel, säger Wolff.

– Men måste han verkligen ta fajten om smyckena just nu?

Wolff syftar på att Wittich bland annat påminnde förarna om att smycken har varit förbjudet inom F1 sedan 2004, något som bland annat irriterar Lewis Hamilton.

– De här, i det högra örat, har jag svetsat in, så då måste jag skära av örat i så fall, sa Hamilton

Snabba nyheter

Förarna är eniga. Det hade blivit ett bättre race med fyra DRS-zoner i Australien. Tanken var att det skulle vara fyra så kallade DRS-zoner, men strax innan den tredje träningen ströks en och Australien GP blev inte den fajt som åskådarna hade hoppats på.

– Ska jag vara ärlig saknades den fjärde DRS-zonen. Tydligen hade det varit för farligt, men det var på det stället som jag var närmast att göra en omkörning, säger Alpines Esteban Ocon.

Sergio Perez, Red Bull, håller med:

– Det var synd att de tog bort den, där hade racingen kunnat bli bättre.

Det var 419 114 åskådare på Albert Park under tävlingshelgen i Melbourne. Det är rekord.

Sebastian Vettel kallar den bestraffning han fick för att ha åkt moped tillbaka till depån för ett skämt och han vill gärna veta vad pengarna går till.

– Det skulle jag gärna vilja veta. Vi har fortfarande inte fått något besked kring vad de 500 000 kronorna som Max Verstappen fick betala för att han rörde en bakvinge i Brasilien har gått till.

Red Bull är oroade över Ferraris försprång. Mer om det läser du här.

Vilka är framtidens stjärnor inom svensk motorsport? Jag har gått igenom ett stort antal svenska talanger mellan 15 och 20 år, här hittar du min lista.

Tack för att du läser!

I morgon blir det en podd också!

Svenskt team sparkar förare efter nazisthälsning

av Anna Andersson

Den ryske go-kartföraren Artem Severyukin firade EM-titeln med en armrörelse som tolkas som en nazistisk hyllning. Nu utreds han av FIA – och får sparken av sitt svenska team.
– Det är ett oacceptabelt brott mot idrottens etiska och moraliska kod, skriver Ward Racing i ett uttalande.

Ryssen, som tävlar under italiensk flagga, vann EM-finalen i go-kart. Samtidigt som den italienska nationalsången spelades firade han med att slå högerhanden mot vänster sida av bröstet två gånger innan han sträcker ut sin högerhand. En hälsning som påminner mycket om hur nazisterna hyllade den tyske ledaren Adolf Hitler inför och under det Andra världskriget.

Artem Severyukin får sparken

Videon sprids nu på sociala medier och kritiken mot den unge förarens agerande är hård. Det internationella bilsportförbundet, FIA, har inlett en utredning och skriver i ett uttalande:

”FIA bekräftar att det blir en omedelbar utredning kring det oacceptabla beteende som Artem Severyukin visade under prisutdelningen i OK-klassen efter den första omgången av EM i go-kart på Kartodromo Internacional do Algarve i Portugal. FIA kommer inom kort att informera om vilka ytterligare åtgärder som kommer att vidtas.”

Severyukin har lämnat ett uttalande kring incidenten.
– Nu vill jag uttala mig kring situationen på prispallen. Jag vann det första loppet i EM och var överlycklig. Jag kommer från Ryssland, citeras han av motorsporttotal.com.

– Det var ett tack till mitt team och min familj från Ryssland. Någon har sett en gest, men så var inte fallet. Jag tackade. Jag är ryss, jag kommer från Ryssland och jag står också bakom mitt land.

Svenska Ward Racing fördömer agerandet

Hans svenska team, Ward Racing, är däremot av en helt annan åsikt. Stallet bryter nu samarbetet med den ryske föraren.
– Ward Racing fördömer Artem Severyukins agerande på prispallen den 10 april 2022 på starkast möjliga sätt. Åtgärder kommer att vidtas omedelbart, skriver Ward Racing på Instagram.
I det långa meddelandet visar det svenska stallet en tydlig ståndpunkt och skriver vidare att:
– Genom detta uttalande uttrycker Ward Racing sin åsikt, en åsikt som delas av samtliga förare och teamets personal. Därför ser Ward Racing ingen möjlighet att fortsätta samarbetet med Artem Severyukin och säger upp kontraktet.

Efter Rysslands invasion av Ukraina tillåts inte ryska racerförare att tävla under rysk flagg, men enligt motorsporttotal ska även det ryska motorsportförbundet inleda en undersökning kring det som inträffade på prispallen i Portugal.

Oscar Perdersen, Sverige, slutade trea i finalen.

Ferraris försprång är alarmerande

av Anna Andersson

Red Bulls Max Verstappen bröt Australien GP.

Nu är teamets ledning djupt oroade.

– Ferraris försprång är alarmerande, erkänner Red Bulls Helmut Marko.

Red Bulls Max Verstappen
Red Bulls Max Verstappen bröt Australien GP 2022 (TT/AP)

Motorsportkonsulten är känd för att vara frispråkig och efter att Verstappen nu för andra gången i år brutit ett lopp och tappat viktiga poäng på VM-ledaren Charles Leclerc är han oroad.

– Det är två saker, säger han till ORF.

– Dels har vi problem med tillförlitligheten, men även Ferraris försprång är alarmerande.

Han tar bland annat upp det faktum att Charles Leclerc inte hade några som helst problem att hantera däcken och nu också tagit pallplatser i samtliga tre lopp i år. Det ger honom en klar ledning i VM och Verstappen har nu ett gap på 46 poäng i kampen om VM-titeln.

– De har inga problem med graining, de kunde lätt hålla tempot och det gör att det blir en svår uppgift för oss. Vi klarar inte av att köra så snabbt och det är inte lika enkelt för oss som för Ferrari att hitta i rätt däckfönster, säger Marko.

– Vi är också tyngre än Ferrari. Där har vi ett handikap på minst tio kilo, räknar vi om det handlar det om tre tiondelar per varv. Med andra ord är det flera saker som faller samman.

Red Bulls Max Verstappen bröt igen

Red Bulls två team (AlphaTauri inräknat) har faktiskt haft minst en bil som brutit under samtliga tre lopp den här säsongen.

– Det är vi inte vana vid, säegr Marko till Sky.

– Sedan är det det med vikten. Att banta bort vikt är en fråga om pengar och tillförlitighet. Det är en svårt att gå ner i den spagaten när det finns ett budgettak. Vi har tuffa tider framför oss.

Han tittar tillbaka i historien, på teramets fyra förar-VM och hittar en fördel:

– Jag minns att med Vettel låg vi efter 60 poäng, men vann ändå titeln. Så vi ger inte upp, men detta var ett rejält bakslag, säger österrikaren till ORF.

Charles Leclerc och Ferrari har startat med två segrar och en andraplats. Det lyckades Sebastian Vettel med när han körde för teamet 2017, men Michael Schumacher var värre. Han startade med fem segrar när han vann sitt sista VM år 2004.

Mer om Australien GP läser du här.

Jag har också kikat på framtiden för svensk motorsport och plockat fram 20 talanger, från 15 upp till och med 20 år, på två och fyra hjul. Kolla in hela listan här.

IndyCar – Long Beach

Felix Rosenqvist hade en bra startposition, fyra, i söndagens deltävling i Indycar och han fanns också med i tätklungan under inledningen, men sedan fick han stora problem med däckslitaget under den första stionten och då försvann också alla drömmar om en bra placering.

– Jag hade en riktigt jobbig första stint, och det kostade oss hela det här loppet. Vi hade alldeles för högt däckslitage och greppet försvann totalt. Dessutom passade (Alexander) Rossi på att köra på mig när han skulle förbi, vilket gjorde att jag tappade tre platser till, säger Rosenqvist.

– Det var otroligt svårkört. Det var samma sak i Texas senast, så vi måste verkligen jobba på det framöver och se till att hitta en lösning. Vi har inte råd att kasta bort sådana här chanser när vi ligger så bra till för topp fem.

Marcus Ericsson låg bra med och var på god väg att upprepa pallplatsen från Texas. Han var trea när 20 varv återstod, men gjorde ett misstag när ungeför 20 varv återstod. Han hade ganska kalla däck när han snurrade i en kurva, kolliderade med en annan bil och drog på sig en punktering.

– Den gjorde ont, skriver han på sociala medier.

– Bilen var som en raket, det känns hemskt just nu, men jag kommer tillbaka ännu starkare. Jag lovar.

Rosenqvist var därmed bäste svensk i loppet och slutade elva. Loppet som vanns av Josef Newgarden före Romain Grosjean och fjolårsmästaren Alex Palou. Newgarden leder mästerskapet, fem poäng före Scott McLaughlin med Alex Palou på plats tre. Ericsson är åtta, mycket tack vare pallplatsen i Texas medan Rosenqvist är 17:e man.

NTT INDYCAR SERIES fortsätter närmast på Barber Motorsports Park i Alabama den 1 maj.

Avgör Red Bulls missar VM?

av Anna Andersson

Charles Leclerc vann i Australiens GP samtidigt som Max Verstappen bröt – igen.

Avgjör Red Bulls missar kampen om VM?
För andra gången på två race har Max Verstappen tvingats parkera sin bil – och det kan bli väldigt kostsamt i kampen om titeln.

 

Australien GP
Charles Leclerc har två segrar på tre lopp (TT)

Efter tre lopp har Max Verstappen tagit en seger i ett lopp. Det ger honom 25 poäng. Men eftersom han tvingats bryta både Bahrain GP och Australien GP står han kvar på 25 poäng.
Ferraris Charles Leclerc å andra sidan har tagit poäng i samtliga lopp – och dessutom vunnit när Verstappen nollat. Det gör att det skiljer 46 poäng mellan Leclerc och Verstappen efter tre lopp. Verstappen är bara sexa i VM- medan Mercedes George Russell är tvåa i mästerskapet.
Det är en utveckling som få hade vågat tro på.

Tillförlitligheten avgör VM

Att Ferrari skulle vara med i toppen av mästerskapet i år var ingen överraskning, teamet har under de två senaste åren lagt all fokus på den senaste regeländringen. Att Mercedes och Red Bull, som slogs om titeln fram till mitten av december 2021 skulle hade det lite kämpigare i inledningen av årets säsong är inte heller någon överraskning.
Men det är en överraskning att Max Verstappen tvingas bryta med tekniska problem under två av tre lopp. Det spelar ingen roll hur snabb bilen är om den inte tar målflagg.

Red Bull, som vann samtliga titlar mellan 2010 och 2013, är väl medvetna om vad tillförlitligheten betyder för ett VM och just nu är teamet på väg mot en uppförsbacke som lätt kan bli ett berg svårt att bestiga.

Till nästa deltävling på Imola har Red Bull pratat om uppdateringar och premiären i Europa är väl egentligen den första stora möjligheten att uppdatera årets bilar och då är det viktigt att det blir rätt.

Nolla för Max Verstappen i Australien GP

Utrymmet för misstag krymper för varje lopp som Max Verstappen missar en prispall och det går fort när det står en nolla i resultatlistan.

– De är frustrerande och oacceptabelt, säger Verstappen till tyska Sky.

– Sådana saker får inte hända om man vill vara med och slåss om VM-titeln.
Beträffande Ferrari så kommer de också att gå på plumpar under säsongen, Carlos Sainz helg är bara ett exempel på hur snabbt det kan gå. Samtidigt är det frågan om hur svåra de plumparna blir. Det är imponerande hur snäll den bilen är mot däcken, hur tillförlitlig den är och hur bra fart den har, trots att den hoppade som en känguru över rakan in mot kurva nio varv efter varv.

– Det är bara tredje loppet och det är svårt att tänka på VM-titeln, men vi har en stark bil och en tillförlitlig bil, säger Leclerc när han intervjuvas efter loppet. Du kan läsa mer om Australien GP i Formel 1 här.
Räkna med att Ferrari kommer att ge allt. Den senaste VM-titeln vann Kimi Räikkönen efter en imponerande avslutning 2007 och det är allt för länge sedan för alla som har sitt hjärta i Maranello.

Katastrofalt för Sainz

Australien var en katastrofal helg för Ferraris Carlos Sainz. Tekniska problem i kvalet och han var så förbannad att hans kommentar var:

– Jag kommer att vara arg till dess att jag lägger mig.

Han blev inte gladare under racet. En usel start på hårda däck och sedan gjorde han en missbedölmning, körde av i gräset, över banan och fastnade i gruset. Illa för spanjoren. Ska han ha en chans till en framskjuten placering i år måste han kunna utmana Leclerc, annars bär han vattenflaskorna framöver. Ferrari tvekar inte att vara tydliga med sina stallorder om Leclerc slåss om VM-titeln.

Mercedes comeback

Mercedes George Russell tvåa i VM (TT/AP)

George Russell trea i Australien GP ioch tvåa i VM. Lewis Hamilton fyra på Albert Park och femma i VM. Mercedes är tvåa i konstruktlörsmästerskapet.

Det är riktigt bra för Mercedes som själva hävdar att de under säsongsinledningen bara begränsar skadorna. Mercedes bil har stora problem, med att den hoppar fram på rakan, med att förarna inte hittar prestandan i bilen och att de ännu inte förstår hur de ska hantera bilen på bästa sätt.

Ändå lyckas det, med viss tur, att ta en andra pallplats på tre race.

Vad händer då när de verkligen får ordning på bilen?

– Mercedes ger aldrig upp, säger George Russell.

– Vi var lång efter i början av helgen, ändå tog vi en pallplats. Vi jobbar hårt för att ta oss tillbaka och även om vi just nu står på bakfoten så kommer vi. Det tar tid innan vi kan slåss med killarna i blått och rött, men är det något team som kan lyckas komma tillbaka är det vi.

Snabba nyheter Australien GP i Formel 1

Valtteri Bottas tog poäng igen efter en mycket bra körning i sin Alfa Romeo och Williams körde med en intressant taktik där Alex Albon gick in i depå på det näst sista varvet och bytte sina hårda däck till mjuka – och röddade en VM-poäng. Det var en imponerande kröning av Albon och en snygg taktik av teamet.

Günther Steiner satsade på poäng för Haas i Australien GP i Formel 1. Det blev ingenting. Mick Schumacher slutade på plats 13 och Kevin Magnussen på plats 14.

En usel helg hade även Sebastian Vettel. Vilken miserabel comeback för tysken som kan sammanfattas så här:

Vettel var besviken efteråt.

– Kanske tryckte jag på för mycket, säger han till motorsporttotal.com.

– Men jag är säker på att det blir bättre. Sämre kan det i alal fall inte bli.

I vår F1-live hittar du hela resultatlistan.

IndyCar i Longbeach

Felix Rosenqvist lyckades bäst av svenskarna i kvalet till Long Beach. Han startar fyra i kvällens lopp.  Colton Herta har pole position före Josef Newgarden. Marcus Ericsson kvalade in som åtta.

Startid är 21.45 i kväll.

Räkna med en fajt i Melbourne

av Anna Andersson

Charles Leclerc svarade med ett makalöst sista varv. Det gav honom pole position – och vi kan räkna med en rejäl fajt i Australien Grand Prix 2022.

Australien Grand Prix 2022.
Pole position för Ferraris Charles Leclerc (TT)

Efter ett kval som kantats av flera röda flaggor så fick Q3 sitt avgörande i det allra sista försöket. Red Bulls Max Verstappen satte sitt och kvalets snabbaste varv, men Ferrari Charles Leclerc svarade med ett makalöst varv (1:17.8) vilket gav honom säsongens andra pole position.

– Det var ett riktigt bra varv, säger Leclerc.

Men frågan är vad det betyder för morgondagen?

Eftersom kollegan Carlos Sainz fick sitt snabbaste varv förstört av en rödflagg och sedan inte lyckades alls i sitt sista försök startar han som nia. Bakom Leclerc återfinns Red Bulls Max Verstappen och Sergio Perez.

– Jag har inte trivts bra i bilen utan haft lite problem att våga lita på den, förklarar Verstappen efter kvalet

– Jag kan inte riktigt ta den till gränsen, men det måste vi analysera. Samtidigt är jag glad för andra startplats och vi har bra racepace.

Red Bulls bilar kommer att attackera om och om igen på den bana som nu innehåller tre DRS-zoner, deras bil såg bra ut under den andra träningen när de körde longruns. Trots att Verstappen var missnöjd med bilen så ser den betydligt bättre ut än Ferrarin på vissa delar av banan. Ferrarin, likt Mercedesen, hoppar rejält när den kommer upp mot fart på den rakan där de inte får använda DRS.

Vi har sett två race där det varit makalösa fajter mellan Charles Leclerc och Max Verstappen. Räkna med ytterligare en i Australiens Grand Prix 2022.

I Formel 1 målservice hittar du hela resultatet från kvalet och där följer jag även morgondagens lopp – med start klockan 06.45.

Snabba nyheter  från Australien Grand Prix 2022

Kevin Magnussen har tagit poäng i de två inledande loppen. Nu var han 17:e man i kvalet till Australiens Grand Prix 2022, men han är inte allt för nedslagen.

– Vi har inte hittat det bästa för bilen på denna banan. Det var inte vårt kval, jag lyckades inte på mitt första varv och sedan kom rödflaggen, säger han till Viaplay.

– Bilen är ändå bra i racetrim och poäng är ingen omöjlighet.

Lance Stroll och Nicholas Latifi kraschade i Q1. Stroll tittade åt ett håll och körde åt ett annat. Mer om kraschen mellan Latifi och Stroll läser du här.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur många gånger det är okej att krocka pappas bil innan han tar nycklarna?

I det här fallet gäller det båda förarna. Båda två har sina fäders och deras ekonomiska resurser att tacka för sina karriärer. Stroll kraschat bilar sedan han kom till F1 och Latifi har förstört sin bil varje helg i år, och även i finalen förra året. Hur länge ska det fortgå?

Även Fernando Alonso slutade i muren i kurva elva under Q3. Han var på väg mot ett riktigt bra kval, men  motorn bara lade av.

–Hydrauliken strejkar, jag kunde inte växla, ropade han över radion.

Spanjoren har nu sin tredje motor i bilen och han ska klara sig på tre motorer under ett år – om han vill slippa bestraffng.

Mardröm för Vettel

Sebastian Vettel kraschade i under träning 3, han tvingades byta både motor och växellåda och kan tacka Stoll och Latifi för att han ens hann ut till kvalet.  Vilken hemsk comebackhelg för tysken som missat de två inledande deltävlingarna, sedan drabbades av motorhaveri under den första träningen och inte alls kunde köra någonting under den andra och kraschade i den tredje.  Han hade tur som hann ut till ett varv och tog sig till en 18:e plats i kvalet.

Ausralien GP skulle ge fyra DRS-zoner – men  strax före den tredje träningen ströks en av dem. Det är DRS-sonen vid kurva 9 som ströks av säkerhetsskäl. Mätpunkten finns kvar och gäller sedan den avslutande DRS-zonen.

Missa nu inte ”Plattan i Mattan” vår  F1-podd som spelades in inför helgens deltävling. Du hör den här eller där poddar finns.

Pirellis tankar kring däckvalet finns här.

Vettel tog en mopedtur – och bestraffas!

av Anna Andersson

Sebastian Vettel gjorde comeback – som brandman innan han tog en bejublad mopedtur runt banan.

Det gillade inte Formel 1 – och Vettel bestraffas.

Aston Martin har haft en tuff start på säsongen. Bilen har inte levererat och Sebastian Vettel missade säsongens två första lopp på grund av covid-19. Till Australien GP 2022 är han tillbaka – men han fick inte riktgit den comeback som han hade hoppats på.

Redan under den första träningen tvingades han parkera bilen med motorproblem.

– Jag har problem med motorn, äh glöm det. Det är över, meddelade han teamet.

Det rök från motorn och Vettel tog själv hand om det inledande släckningsarbetet.

Vettels förklaring

Tysken, som bär en hjälm där han tydligt tar ställning mot Rysslands invasion av Ukraina, tvinagdes byta motor. Det gjorde att han också missade den andra träningen inför comebacken – men det är inte allt. Hanbestraffades också för sig bejublade insats under träning 1.

Efter att han tvingats parkera sin bil lånade han en moped av en av funktionärerna. Till publikens jubel körde han ett varv runt banan – men det är inte tillåtet och tysken straffas för upptåget. Han måste böta närmare 50 000 kronor för en otillåten åktur.

– Jag frågade funktionären hur jag skulle ta mig tillbaka. Men bil eller får jag skjuts? Han menade att någon skulle komma och hämta mig, förklarar Vettel för Sky.

– Då kom moppen och jag frågade om jag fick köra. Jag tycker inte om att åka bakpå när någn annan kör. Han som körde sa: Visst, inga problem. Han gav mig mopeden och jag körde.

Vettel ser själv inget problem med att han befann sig på bana, även om han riskerar en bestraffning för att han befann sig på banan utan att ha tillstånd för det.

– Jag körde långsamt. Det går fortare när jag cyklar.

Träning 1 Australien GP 2022

Australien GP 2022
Ferrari i topp, men Red Bull jagar (TT)

Ferrari fortsätter att imponera, Carlos Sainz var snabbast under den första träningen, före Charles Leclerc. Red Bulls Sergio Perez var trea och det intressanta är att Ferrarin framförallt var snabbare än Red Bull under varvets 30 första sekunder, samt under de 30 sista sekunderna – där det krävs mer toppfart än downforce. I mittsektorn var däremot Max Verstappen, Red Bull, snabbast.

– Det var för lite downforce, säger Red Bulls Helmut Marko till ORF.

– Vi måste fundera över om vi ska minska toppfarten och gå mer på downforce. Vi är medvetna om att Ferrari inte behöver någon uppvärmning utan levererar direkt, men det är inget som oroar oss.

Banan i Melbourne har genomgått flera förändringar. Både sett till layouten och till att den har ny asfalt. Lär mer om förändrignarna på Albert Park här.

– Banan och asfalten känns helt annorlunda jämfört med 2019, säger Carlos Sainz.

Pirelli har också valt att satsa på ett annat däckval än tidigare, vilket kan påverka helgens strategier.

Dessutom är det för första gången fyra DRS-zoner under ett lopp. Mer om det i guiden till Australien GP.

Träning 2 Australien GP 2022

Även under den andra träningen imponerade Ferrari, Charles Leclerc var snabbast med 1:18.978. Max Verstappen var 0,245 sekunder långsammare. Båda hade då de mjukaste däcken på. Sett till longrunsen så var Leclerc och Verstappen nästan exakt lika snabba, men den delen av passet blev avbrutet av en rödflagg.

Återigen var det Aston Martin som hade problem. Lance Stroll tappade en fälg medan Vettel inte hann köra någonting på grund av motorbytet.  Notera också att Kevin Magnussen fortsätter att behålla greppet om Mick Schumacher.

För Mercedes fortsätter problemen, eller som Lewis Hamilton säger:

– Det spelar ingen roll vad vi ändrar på bilen. Ingenting händer. Det är det som är så svårt. Du är optimistisk, gör en del förändrignar, men det är ingenting som blir bättre, säger han efter den andra träningen.

Du kan se alla tider i vår F1-live. Kval och race kommer jag att följa med livekommentarer. Du hittar det under målservice.

Snabba nyheter

I onsdags kom det fjärde avsnittet av vår podd, Plattan i Mattan ut. Vi snackar upp racet i Melbourne, vi diskuterar F1 i Las Vegas och vad det kan betyda för Monacos framtid?

Har du inte lyssnat? Du hittar ”Plattan i Mattan” här. Eller där poddar finns.

Notera att Alpine byter färg, från rosa till nästan helt blå. Fernando Alonso medger också att han vill köra F1 i ett eller två år till.

En intressant tanke när det gäller budgettaket kommer från Alfa Romeo som har sin fabrik i Schweiz och känner sig förfördelade när det gäller budgettaket.

– Det tar ingen hänsyn till levnadskostnaderna, citeras teknikchef Jan Monchaux. av motorsporttotal.

Han hänvisar till att teamet behöver betala ungefär 30 procent med i lön jämfört med de andra teamen eftersom lönekostnaderna är högre i Schweiz än i Italien och England där övriga team har sina baser.

– Jämfört med de andra teamen kan vi alltså lägga mindre pengar på att utveckla bilen, vi tappar alltså 30 procent av budgeten jämfört med våra konkurrenter.

Det är en tanke som nog inte alla är medvetna om.

Missa nu inte att det är IndyCar i helgen. Du kan läsa mer om det här.

Regnkaos i Australien?

av Anna Andersson

Välkomna till Australien Grand Prix – och säsongens första regnkaos?

Australien Grand Prix
Daniel Ricciardo hoppas på poäng för McLaren (TT)

Formel 1 har kommit tillbaka till Australien, till Melbourne där hösten är på väg. Banan är ombyggd, asfalten är nylagd och där finns för första gången fyra DRS-zoner.

– Det är en bana som alltid har varit rolig att köra, men på grund av layoten var det svårt att köra om under söndagarna. Därför fick man idén att öppna upp banan. Det ska bli fler omkörnignar och göra söndagen mer spännande. Ge banan ett bättre flyt, förklarar Daniel Ricciardo.

McLarens förare var med i de inledande samtalen kring banans nya layout och förändringen har skett under två år som F1 inte varit i Australien på grund av covid-19. Här är alla ändringarna på Albert Park.

Han tror att det ska passa teamet.

– I Bahrain fick vi kämpa. Det var en teknisk bana med många kurvor. Banan i Saudiarabien flöt på bättre, där kunde vi vara med och konkurrera om poäng, säger Ricciardo som står kvar på noll poäng

– Jag tycker att den nya banan i Melbourne påminner om Saudiarabien och det är en bra sak.

Risk för regn

Vid sidan av den nya layouten är banan också nyasfalterad, det är även en bana där stadstrafiken kör under majoriteten av årets dagar och det är två saker som brukar betyda att det är ett lägre grepp i banan. Det kan också kan bli väldigt halt om det regnar – och risken finns.

Enligt väderprognosen väntas en fredag med uppehåll och rung 18 grader. Regn under natten till lördag, men sedan solksken under träning och kval( 26 grader) därefter en solig söndag – fram till dess att det är dags för Australien Grand Prix.

Då väntas vinden tillta och risken för regn ökar vilket kan skapa ett riktigt regnkaos.

– Om det regnar kommer den nya asfalten att göra att det blir extremt halt, säger Pirellis Mario Isola.

Alla tider till Australien Grand Prix 2022 finns i länken, precis som Pirellis val av däck. Sedan tipsar jag också om helgens livebevakning – F1-live där jag följer kvalet och racet med livekommentering, du kan också se bilarna på banan, hålla koll på depåstopp och varvtider. Här hittar du all fakta inför helgen.

Snabba nyheter inför Australien Grand Prix

Fyra förare kör Australiens GP för första gången, det är Guanyu Zhou, Yuki Tsunoda, Nicholas Latifi och Mick Schumacher.

Carlos Sainz har imponerat hos Ferrari och kolla in de här streaken – poäng i varje race sedan deltävlingen i Österrike 2021. Rekordet har dock Lewis Hamilton – 48 lopp på poängplats. Från Silverstone 2018 till Bahrain 2020 då han var sjuk i Covid-19. Den siffran når Sainz tidigast i mitten av 2023.

Plattan i Mattan Sportbladets F1-poddcast

Plattan i Mattan, avsnitt 4 är ute. Vi snackar om Melbourne de senaste nyheterna och om Las Vegas och Monaco. Du kan lyssna här – eller där poddar finns.

Tack till alla er som regelbundet läser bloggen och lyssnar på oss. Det betyder väldigt mycket för vårt fortsatta arbete med Formel 1.

IndyCar – raceweek igen

Felix efter hans första pole position (IndyCar)

Marcus Ericsson tog en pallplats i Texas och Felix Rosenqvist hade pole position, men drabbades av tekniska problem. Nu är det dags för Indycar igen. Den här gången på Long Beach i Kalifornien.

– Jag ser fram emot att komma tillbaka till Long Beach, säger Felix Rosenqvist.

– Det har alltid varit en fartmässigt bra bana för mig, men på grund av olika omständigheter har slutresultaten aldrig riktigt blivit vad de borde. Nu kommer vi dit efter en väldigt lovande helg i Texas senast, och det ska bli intressant att se hur väl vi kan bära över den farten från en oval till en stadsbana. Målet är att vara med där uppe och slåss om det!

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 3
Acura Grand Prix of Long Beach
Long Beach (USA)

Fredag 8 april
Fri träning 1: 
00.15-01.15

Lördag 9 april
Fri träning 2: 17.45-18.45
Kval: 21.05-22.20

Söndag 10 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 21.45

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

För övrigt har vi inte missat Elias Adestams debut i England. Han tog en pallplats i premiären av GB4 förra helgen.

– Att få med sig en pallplats från sista racet är en bra belöning och ett kvitto på att vi är med i matchen, säger han.

Han är sexa i mästerskapet efter en tävlingshelg, säsongen fortsätter på Oulton Park under påskhelgen.

 

Ny bakvinge för Mercedes

av Anna Andersson

Onsdag betyder guide och statistik inför Australien GP i Formel 1 2022, men innan dess- är Mercede spå väg tillbaka till toppen?

Säsongsstarten har varit bedrövlig. Nu vill Mercedes slå tillbaka – med en rejäl uppdatering av bilen.

En ny bakvinge ska ge Lewis Hamilton och George Russell bättre förutsättningar i Australien GP.

Australien GP i Formel 1 2022
George Russell (Mercedes)

För de tidigare dominanterna har årets säsong handlat om att begränsa skadorna, men till säsongens tredje deltävling så vill Mercedes ha mer. Mycket mer. Därför har teamet med sig en ny bakvinge som leda till att teamet börjar kunna optimera sin downforce.

– Det är för många delar på bilen som inte fungerar, som vi inte förstår oss på och som inte är tillräckligt bra, säger Toto Wolff i en en kommentar till tyska RTL.

Till den förra deltävlingen i Saudiarabien hade teamet en mindre bakvinge och den fungerade inte alls och teamet som har vunnit femton av 16 VM-titlar mellan 2014 och 2021 nu har hamnat i en situation där man inte varit sedan 2013. Deras förare är inte längre självklara segerkandidater.

I Saudiarabien gick Lewis Hamilton, sjufaldige världsmästare, inte ens vidare från Q1. Det har inte hänt sedan 2009. Dessutom var bilen ungefär en sekund långsammare än Red Bull och Ferrari – varje varv.

– Det är ett par alarmklockor som hörs hos mig, säger Anthony Davidson, simulatorförare hos Mercedes och dataanalytiker hos Sky UK.

– Redan i Bahrain kunde jag se att bilen på banan inte riktigt ser ut som den bil som jag har kört i simulatorn.

Orsaken till Mercedes problem

Han säger också att han tror att huvudorsaken till problemen är att Mercedes inte kan ställa in höjden på bilen som de vill.

– Man ser på andra team, som Red Bull att deras bil gnistrar när den skrapar marken, de kan inte trycka ner bilken mer mot marken än vad de gör. Det är fysiskt omöjligt, mmen dit kommer inte Mercedes, fortästetr han.

– Jag tror att Mercedes skulle vilja vara där, men när de försöker ta sig dit så studsar bilen och det påverkar både hastigheten på bilen och komforten för föraren. Detta är inte bara ett problem  på raksträckorna utan även i de snabbare kurvorna.

Frågan är nu hur lång tid det tar innan Mercedes har hämtat in det försprång som Red Bull och Ferrari har. Just nu befinner sig teamet i ingenmansland, mellan de två toppteamen, men före resten av mittfältet och även om det kommer med en uppdatering till helgen är det knappast hela lösningen, utan det komer att ta tid.

Efter Saudiarabien GP pratade teamchef Toto Wolff om att han vill se en lösning till sommaren.

Se förändringarna inför comebacken på Albert Park

Det har gjorts många förändringar på Albert Park inför Australien GP i Formel 1 2022. Kika på filmen och se om du upptäcker dem.

Vill du läsa om dem? Gör det här.

Missa inte heller vår F1-podd ”Plattan i Mattan” som kommit ut med avsnitt 4, där vi snackar om F1 i Las Vegas, om Monacos framtid och om Australien – så klart. Ett bra komplement till bloggen. Du hittar den här – eller där poddar finns.

Fakta inför Australien GP i Formel 1 2022

Albert Park Circuit
Helgens tider hittar du här.
Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.

Distans till första kurvan: 260,5 m
Kurvor: 14

DRS: Fyra DRS-zoner – vilket är fler än någon annanstans.  Målrakan, mellan kurva 2 och 3, mellan kurva 8 och 9 samt mellan nya kurva 10 och 11.
Toppfart: 320 km/tim.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.
Däck: C2, C3 och C5. Pirelli förklarar sitt däckval här.
Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004
Slitaget på bromsar och däck räknas som medel.
Säkerhetsbil: I 6 av loppen sedan 2003, totalt 13 gånger.

Australien GP i Formel 1 2020
Valtteri Bottas vann 2019 (TT)

Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Sebastian Vettel tre segrar, medan Lewis Hamilton har två.
Första segern: Damon Hill, 1996, Williams.
Segrar från pole position: 9
Seger från högsta startposition: David Coulthard från position 11 år 2003.
Omkörningar: 2019: 10 (7 med DRS). Även 2018 var det 10 omkörningar.
Värt att veta: Banan debuterade i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position i sitt allra första lopp i Formel 1. Lewis Hamilton stod på prispallen i din debut 2007 och det gjorde även Kevin Magnussen 2014.

Sportbladets kommentar om banan

Albert Park är en blandning av en racerbana och vanliga gator. Banan är belägen mitt i Melburne och underlaget kan vara väldigt smutsigt under inledningen av helgen, men ju fler bilar som kör på banan ju bättre blir fästet. I år är det dessutom nyasfalterat, vilket kan leda till att detblir väldigt halt om det regnar. Det har också skett många förändrignar på banan ( mer om det läser du här).  Detta är också en bana som inte påminner om någon annan under kalendern, det gör att en bil som lyckas bra här inte nödvändigtvis behöver göra det på andra ställen.
Australien GP brukar vara platsen för ett par överraskningar, ni minns väl Kevin Magnussens andraplats 2014?

Statistik Australien GP i Formel 1

Kval 2019:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2019: 1:20.486 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:21.164 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:22.188 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:23.837 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:26.327 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Australien GP i Formel 1 2020
Michael Schumacher efter segern i Melbourne 2004 (TT)

Flest pole positions:

Lewis Hamilton (8)
Sebastian Vettel (3)
Mika Häkkinen (3)
Michael Schumacher (3)

Resultat 2019 – topp 10:
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Kevin Magnussen, Haas F1
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Snabbaste varvet: Absolut: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2019: 1:25.580 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:28.997 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:30.945 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Teamchefens hårda kritik mot Daniel Ricciardo

av Anna Andersson

I dag får du alla tider för Australiens GP 2022 och även Pirellis tankar kring däckvalen, men innan dess en helt annan grej.

Daniel Ricciardo vänder hem till Melbourne – men sedan han lämnade Red Bull 2018 har han inte haft någon chans att vinna.

Enligt Christian Horner gjorde Ricciardo ett stort misstag när han lämnade Red Bull.

– Hans tajming var brutalt dålig, säger Red Bulls teamchef.

tider för Australien GP 2022
Daniel Ricciardo firar en pallplats under sin tid i Red Bull (TT)

Daniel Ricciardo valde att tacka nej till att förlänga sitt kontrakt med Red Bull år 2018. Han hade då kört för teamet i fem år och vunnit sju GP-lopp, men istället skrev han på för Renault till säsongen 2019 och därefter flyttade han vidare till McLaren – där han inte alls har hittat formen.

I fjol vann han visserligen McLarens första GP sedan 2012, men han har blivit omkörd av kollegan Lando Norris gång på gång.

– Vi erbjöd honom ett stratosfäriskt kontrakt, men Daniel kunde se Max i ögonvrån och han ville inte bli andreförare i teamet, säger Red Bulls Christian Horner till The Weekend Australian.

– Han tvivlade också på Hondas motor.

Enligt Red Bulls teamchef var det kombinationen av Max Verstappen och motorn från Honda som gjorde att Ricciardo lämnade teamet.

Enligt Horner var det ett felaktigt beslut. Tre år senare vann Red Bull och Honda VM-titeln tillsammans med Max Verstappen. Ricciardo har under samma period tagit en seger, men kört för två andra team.

Christian Horner säger till tidningen att han gärna hade behållit Ricciardo och stallet har haft svårt att hitta en ersättare som kan arbeta vid sidan av Max Verstappen. Pierre Gasly och Alexander Albon fick båda chansen, men ingen av dem lyckades. 2021 värvades Sergio Perez och hittills har han gjort ett bra jobb vid sidan av den regerande mästaren.

Tider för Australien GP 2022

Fredag:

Träning 1 kl 05.00-06.00

Träning 2 kl 08.00-09.00

Lördag:

Träning 3 kl 05.00-06.00

Kval kl 08.00-09.00

Söndag:

Australien GP 2022 kl 07.00-09.00

 

Däckval Australien GP:

Formel 1 är alltså tillbaka i Melbourne, nu har ni fått alla tider för Australien GP 2022. Då är det dags att hantera däckvalen. Det handlar om C2, C3 och C5. Det blir debut för det allra mjukaste däcket C5 och en skillnad från Australien GP 2019 när Pirelli valde C2, C3 och C4.

För första gången sedan mitten av 1990-talet har det skett stora förändringar på banan. Det handlar om ny layout och ny asfalt, du kan läsa mer om det här.  Totalt har man gjort förändrignar på 7 kurvor, vilket har gjort att två av dem har försvunnit så i år är det bara 14 kurvor i racet. Banan har dessutom blivit 28 meter kortare. DEn största förändringen är kurva 9-10 som gjorts om till en lång raka.

En annan förändring är att Albert Park Circuit, som brukar vara rätt hoppig ska nu ska ha fått en jämnare yta sedan banan asfalterats om. Den nya asfalten gör att det bör vara rätt lågt grepp och väldigt halt i början av helgen, men det bör ändras allt eftersom fler bilar kör på banan.

– Om det regnar kommer den nya asfalten att göra att det blir extremt halt, säger Pirellis Mario Isola.

– I och med att layouten är ny, asfalten är ny och även den nya generationens bilar och däck är nya kommer teamen och förarna ha mycket jobb att göra under träningarna.

Med andra ord blir det återigen viktigt att lägga de tre timmarna på banan och inte i garaget.

Tungt besked kan påverka VM för Fernando Alonso

av Anna Andersson

Raceweek igen – för första gången sedan 2019 är det dags för Australiens GP. Men vilka är ändringarna på Albert Park?
Det är rätt många.

 

ändringarna på Albert Park
Mercedes Valtteri Bottas leder Australien GP strax efter starten 2019 – men nu har det skett förändrignar på banan (TT)

Samtidigt som Formel 1 har låtit bli att besöka Albert Park så har det skett en uppdatering av stadsbanan som ligger mitt i Melbourne, Australien, och för att göra det enklare för er får ni nu en genomgång ändringarna på Albert Park.
Bland annat ska layouten locka till omkörning, banan har fått ny asfalt och depån är bredare och bättre.
Vi tar det från början.

Vilka är ändringarna på Albert Park?

Ny asfalt:

Detta är en stadsbana och 51 veckor om året kör Melbournes trafikanter över det som sedan blir Albert Park Circuit. Den asfalterades om år 1995 och nu, 27 år senare, behövdes absolut ny asfalt.

Kurva 1:

Varning för krascher. Här har banan breddats med två och en halv meter för att minska risken för olyckor efter start. Nu ska det vara enklare att köra sida vid sida och att köra om framförvarande bil.

Kurva 3:

Har tidigare varit den bästa omkörningsmöjligheten är nu fyra meter bredare och högerkurvan har höjts något för att ge förarna flera linjer. Möjligen har det också förändrat bromspunkten.

Kurva 6:

Det var en del av en chikan, men har nu blivit sju och en halv meter bredare och det som var en chikan är numera knappt en kurva och det går att behålla betydligt högre fart. ( ca 70 km/tim).

Kurva 9/10:

Den gamla chikanen som var kurva 11/12 är borta, nu kommer det att gå undan. 330 km/timmen med 5,4 g. Detta blir en DRS-zon.

Kurva 11:

Den numera bästa omkörningsmöjligheten, tre meter bredare än tidigare och vägbanan har höjts något för att ge förarna fler alternativ för att öka omkörningsmöjligheten.

Kurva 13:

Den näst sista kurvan är också bredare för att göra det svårare för den framförvarande bilen att försvara sig.

Depårakan:

Två meter bredare och FIA pratar om att höja hastigheten från 60 till 80 km/timmen.

Gör detta racingen i Albert Park bättre? Det är tanken och enligt simulatorn så ska varvtiden minska med ungefär fem sekunder. Vi får se om det stämmer.

Nyheter till Australien GP

Sebastian Vettel är tillbaka efter att ha missat två lopp på grund av covid-19.
Alex Albon flyttas ner tre platser i starten av loppet efter incidenten med Lance Stroll i Saudiarabien.

Fernando Alonso måste ta sin tredje motor i Australien. Det var vattenpumpen som gick sönder, men den är integrerad med motorn och ramlade ner i motorn. Därför behöver den tidigare mästaren ett nytt aggregat.
Det blir hans tredje för säsongen och är lika många som han får lov att använda under ett år – utan att drabbas av en bestraffning.
Det är riktigt tungt för Fernando Alonso.

Förra veckan skrev jag om Ferrari som väljer att inte ha några uppdateringar till denna helg. Om de problem inflationen skapar för Formel 1 och varför Ralf Schumacher tror att Mercedes får en mycket tung säsong. Gå tillbaka och läs, om du inte har gjort det.

Behöver du uppdatera dig kring vad somhände förra racet hittar du vår podd, Plattan i Mattan, här – eller där poddar finns.

I morgon fortsätter vi med däck och tider inför Australien GP och därefter väntar podd och lite annat.

Tack för att ni läser och följer med!

Sida 84 av 390