”Mick måste slå Magnussen”

av Anna Andersson

Red Bulls Helmut Marko ställer tydliga krav på Haas Mick Schumacher, mer om det F1 i Las Vegas och förare som riskerar straff längre ner.

Lewis Hamilton gjorde sitt sämsta kval på mer än tio år och bilen tappar en sekund per varv på konkurrenterna.
Mercedes har gjort en fiaskostart 2022.

– Jag tror att de har en tung tid framför sig, säger Ralf Schumacher.

Den tidigare F1-föraren är långt i från ensam att skaka på huvudet åt Mercedes i år. Mästarteamet inledde visserligen med en pallplats för Lewis Hamilton i premiären – men det berodde mer på Red Bulls misstag än Mercedes skicklighet.

En tredjeplats till skänks (TT)

På den snabba banan i Saudiarabien tappade teamet upp till en sekund per varv på konkurrenterna och det verkar som om motorn inte fungerar lika bra med det nya, mer miljövänliga, bränslet E10. Lägg där till att teamet inte lärt sig förstå den nya bilen än.
Mercedes, som dominerat Formel 1 sedan 2014, är nu inte i närheten av att vara med och slåss om segrar.
Istället handlar det om en kamp för att vara bäst av teamen i mittfältet.

– Sett till luftmotstånd och downforce är Mercedes bil inte tillräckligt effektiv, tidigare kunde stallet jämna ut det med sin starka motor. Det går inte längre, förklarar Ralf Schumacher för Sky.
– Jag tror inte att Mercedes har något med VM-kampen att göra i år.

Finns ingen genväg

Även teamet är medvetet om problemet, men stallchef Toto Wolff ser ingen anledning till att ge upp årets säsong för att koncentrera sig helt på 2023.
– Vägen är den samma, vi måste hitta bilens prestanda. Även om du skulle säga att vi struntar i den här säsongen, något som vi aldrig skulle göra vid den här tidpunkten på året, är vägen den samma, säger Wolff till motorsport-total.com.

– Det sker inga förändringar i reglementet och för att vi ska kunna vara med och konkurrera om segrar nästa år måste vi försöka att nå dit i år också. Det finns ingen genväg.
Nästa VM-deltävling avgörs i Australien om en vecka.

Ökad press på Haas Mick Schumacher

Haas Mick Schumacher
Haas Mick Schumacher (AP/TT)

Kevin Magnussen gjorde succé i premiären av Formel 1, Mick Schumacher blev utan poäng. I det andra loppet tog Magnussen nya poäng, medan hans teamkollega kraschade illa i kvalet.

Nu ökar pressen på Haas Mick Schumacher.

– Detta är helt klart ett prövoår, säger Red Bulls konsulent Dr Helmut Marko till RTL.

Marko arbetar inte för Haas utan Red Bull, men är känd för att ha fört förare som bland annat Sebastian Vettel, Carlos Sainz och Max Verstappen till Formel 1. Han använder tuffa metoder och de förare som klarar dem har ofta haft en lång och framgångsrik karriär. Han har rätt bra koll på vad som krävs för att en förare ska skaffa sig en framtid inom F1.

– Det är ju klart att om Schumacher vill fortsätta sin karriär, om han vill till toppen av VM måste han slå Magnussen, säger Marko.

Det har Schuamcher inte lyckats med i år. Nästa chans har han om en vecka.

Flera förare riskerar bestraffning

Missa nu inte vår podd, Plattan i Mattan, den kommer varje onsdag och du får F1-snack i nästan en timme. Finns här eller där poddar finns. Det är tänkt som ett komplement till bloggen.

Det är ett antal förare som riskerar bestraffningar redan i säsongens tredje lopp – allt för att bilarnas komponenter inte håller. Pierre Gasly är en av dem, men även Valtteri Bottas (Alfa Romeo) och Kevin Magnussen (Haas) måste vara vaksamma så att de inte behöver byta elkomponenter den kommande helgen. Det kan resultatera i minus tio platser i starten.

Williams Alexander Albon har redan fått en bestraffning  för  en incident i Jeddah och flyttas ner tre platser.

Formel 1 i Las Vegas. Den nyhetern kan du läsa mer om här.

Nu kommer fler detaljer ut och det ska bli ett kvällsrace på lördagen efter Thanksgiving, med start klockan 22 lokal tid, vilket betyder söndag morgon 07.00 i Sverige.

 

Formel 1 i Las Vegas

av Anna Andersson

Formel 1 i Las Vegas?  Det blir verklighet redan 2023.

Formel 1 i Las Vegas?
Aston Martin Red Bull Racing visar upp sig utanför Aria Hotel i Las Vegas, Nevada, USA. (Red Bull)

Formel 1 meddelar nu att det är klart att det blir ett tredje F1-lopp i USA redan 2023. Att det blir Formel 1 i Las Vegas, Austin och Miami.

– Detta är fantastiskt för Formel 1. Det visar hur stor och attraktiv sporten är när vi nu har ett tredje lopp i USA. Las Vegas är en stad som är välkänd för spänning, sina hotell, casinon och The Strip, säger F1:s VD Stefano Domeniuali.

– Det finns ingen bättre plats för F1 att vara än i världens huvudstad för underhållning och showbiz.

Formel 1 i Las Vegas

Det finns inga uppgifter på när loppet ska avgöras, men enligt tyska Sky handlar det ett lördagsrace – något som är unikt.

– Racet avgörs relativt sent på lördagen, citeras den tyska F1-kommengtatorn Sascha Roos av motorsport-total.com.

Det skulle i sådant fall betyda bästa sändningstid i USA, men en väldigt tidig morgon i Europa.

Tidigare har det talats om att banan ska gå över ”The Strip”, där det går att uppleva Las Vegas skyline med sina berömda hotell och casinon. Detta skrev F1-bloggen om i för ungefär två månader sedan, läs mer här.

– Det blir inga långa, snabba kurvor, det går inte i den staden. Utan mer 90-gradersklurvor, som vi ser i stadsloppen i IndyCar, säger Skys kommentator.

Enligt Formel 1  kommer banan att vara 6,2 km lång med tre långa rakor, 14 kurvor och 50 varv. Topphastigheterna väntas ligga på 342 km/timmen.

– Vi ser verkligen fram emot nästa år, säger Stefano Domenicali i ett uttalande.

Formel 1 tävlade i Las Vegas 1981 och 1982, men då tävlade förarna på parkeringsplatsen utanför Caesars Palace, men det var två rätt impopulära race nästan utan publik och helt utan stämning. Den här gången är förarna lyriska. Pierre Gasly pratar om ett galet race, Valtteri Bottas om en episk helg och Verstappen vill också ha tid över till annat:

– Det ska inte vara något back-to-back i alla fall, är  hans kommentar.

Red Bull var i Las Vegas när de gjorde två PR-trippar till USA år 2017 och 2018. Då togs bilden ovan.

Plattan i Mattan

Ett stort tack till er alla som lyssnat på Sportbladets nya F1-podd Plattan i Mattan. Nu trycker vi ner den igen och i det tredje avsnittet snackar jag och Filip ner helgens race i Saudiarabien.

Du hittar podden här.

I gårdagens blogg skrev jag också om inflationsproblematiken. Att samtidigt som priserna ökar så lever F1  nu med ett budgettak och det skapar stora utmanignar för teamen. Mer om det läser du här.

Om du är Mercedesfan eller i alla fall vill höra hur teamet tänker kan det vara värt  att lägga ett par minuter på denna sammanfattning från helgen. Det handlar om problemen i kvalet, VSC och däckstrategier.

 

 

Stoppas utvecklingen av inflationen?

av Anna Andersson

Högre bränslepriser, högre fraktkostnader och inflation.
Det påverkar oss.
Men även Formel 1 – och det skapar problem för stallen.

Ferraris Carlos Sainz och Charles Leclerc, samt Red Bulls Sergio Perez (TT)

Ifjol infördes ett budgettak. I år sänktes det till 140 miljoner dollar per team och år vilket ställer till stora problem för stallen, både när det handlar om reparation av skadade bilar, utveckling av årets bilar och av fraktkostnader.
Inflationen har en stor påverkan på Formel 1 2022.

– Budgettaket på kommer att påverka utvecklingstempont. Det kommer att vara en nyckel i år och jag är orolig för att vi måste säkerställa att det verkligen kontrolleras ordentligt, det kan förändra allt i kampen om bilarnas utveckling, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto.

Ytterligare ett problem är transportkostnaderna, alla som arbetar med import och export vet hur svårt det har varit att få varor levererade i tid och hur kostnaderna har rusat det senaste året.

– Det går inte att förutse utvecklingen av inflationen och transportkostnaderna har stigit på ett sätt som har varit svårt att förutse, säger F1:s VD Stefano Domenicali till motorsporttotal.com.
– Det kommer att finnas en diskussion för att hitta rätt lösning, men grunden för alla är att vi ska garantera samtliga team samma möjligheter.

I gårdagens blogg berättade vi att Ferrari inte kommer med några uppdateringar till Australien GP. Anledningen är just budettaket.

Nästan tio miljoner för Mick Schuamchers krasch

Mick Schumacher kraschade exempelvis sin bil Saudiarabien. Chassit verkar enligt Haas teamchef Günther Steiner vara okej, motorn och batteriet också. Men resten är skrot.
– Jag räknar med att kostnaderna blir rätt höga, eftersom hela hjulupphängningen är trasig, bortsett från den vänstra fram. Något är kvar där, resten är karbonpulver, säger Günter Steiner till motorsport.com.
– Jag vet inte hur dyrt det blir, men allt från växellåda till kaross och kylare är borta. Det kostar mellan fem och nio miljoner dollar.
Han bekräftar att efter två eller tre olyckor av den digniteten är de ekonomiska reserverna slut.
– Det är en förlust man måste räkna med och jag hoppas naturligtvis att inte har fler krascher av den digniteten.

Mer om den pratar vi i Plattan i Mattan. Avsnitt tre är ute nu. Finns  här och där poddar finns!

Nya uppgifter om Max Mosleys död

Max Mosley år 2011. (TT/AP Photo)

Det är snart ett år sedan den tidigare FIA-presidenten Max Mosley avled och nu kommer det fruktansvärda uppgifter kring hans död. Han hade cancer och enligt prognosen hade han bara ett par veckor kvar att leva.
Nu har hans död undersökts av Westminster Coroner’s Court i London och rapporten visar att han tog sitt eget liv.
Enligt Mosleys personliga assistent åt han en sista måltid med sin fru, skrev ett avskedsbrev och meddelade att ingen skulle gå in i det rum ha befann sig utan att ringa polisen. Det skriver bland annat RTL och Sky.

– Jag är övertygad om att Mr Mosley inte hade genomfört detta om han inte hade varit svårt sjuk i lymfkörtelcancer, säger överläkare Fiona Wilcox som också behandlade honom.

Max Mosley drabbades av sin cancerdiagnos 2019 och han var 81 år när han avslutade sitt liv i maj 2021.

Under närmare 40 år hade han en  stor roll inom Formel 1 och han arbetade hårt för att förbättra säkerheten inom sporten. Han var bland annat FIA-president mellan 1993 och 2009 och arbetade när Bernie Ecclestone.
– Det är som att förlora en familjemedlem, som att förlora en bror, sa den tidigare F1-promotorn Ecclestone (91) i samband med Mosleys död 2021.

Snabba nyheter

Max Verstappen vann i Jeddah – men han hade lite att pyssla med…

Lando Norris var sjua i Saudiarabien. Ett stort steg fram för McLaren – men ändå inte. Hans kollega bröt och bilen är trots allt den samma.
– Den stora skillnaden är banan. Vid sidan av den är det inte mycket som har förändrats. Men det visar hur stor skillnaden är, vad bilen kan prestera och var styrkorna och svagheterna finns, säger han.

Nico Hülkenberg tackar för sig. För den här gången. I Australien räknar Aston Martin med att Sebastian Vettel är tillbaka, men det är inte bekräftat än.

Inga uppdateringar för Ferrari

av Anna Andersson

Charles Leclerc leder VM i Formel 1.
Men den regerande världsmästaren Max Verstappen har börjat sin jakt.
Om två veckor väntar duellen i Australien GP.

Charles Leclerc (AP/TT)

Där kommer Formel 1 att köra i dagljus för första gången på flera månader. Där väntar också en stadsbana där mästerskapet inte har varit sedan 2019 och en bana som kräver helt andra färdigheter än exempelvis Abu Dhabi, Bahrain och nu senast Saudiarabien. När F1 startade säsongen i Australien så var känslan efter premiären alltid den samma:

Vänta och se för Albert Park är inte representativ för resten av säsongen.

Charles Leclerc med rejält försprång

Enligt Red Bulls Helmut Marko, som gjorde ett framträdande i Servus TV, är det inställningarna på bilen som kommer att avgöra den andra helgen i april. Är det Ferrari eller Red Bull som ställer in bilen bäst för banan?
– Melbourne är en stadsbana som har passat oss tidigare, men det kommer att bli svårt. Det kommer att bli jämnt, säger han.

Red Bull har dock bara vunnit ett lopp på Albert Park, Ferrari å andra sidan har vunnit två av de tre senaste deltävlingarna där. I VM leder Charles Leclerc med 20 poäng före trean Max Verstappen. Carlos Sainz, även han Ferrari är tvåa.

Mercedes stora förluster

Ni är många som undrar hur läget är hos Mercedes. När teamet är tillbaka och om det kommer tillbaka till toppen.
Den frågan är svår att svara på. Det som slår mig är snarare hur stor betydelse har förlusten av Andy Cowell egentligen är?

Han var chef för Mercedes motoravdelning fram till juli 2020, därefter har flera medarbetare lämnat Mercedes. Ben Hodgkinson startar hos Red Bull Power Train i slutet av maj och ytterligare fem viktiga medarbetare har gått samma väg. Det är kunskaper som lämnar Mercedes, kunskaper som mycket väl kunde behövas i teamet just nu.

Mercedes är i dagsläget mellan 0,6 och 0,9 sekunder efter Red Bull och Ferrari och till tävlingen i Australien lär vi knappast se någon förändring.
– Jag tror att det kommer att bli ungefär samma sak som i Saudiarabien, säger George Russell till motorsporttotal.com.
– Det finns ingen anledning att tro något annat. Vi är numera det tredje snabbaste teamet, närmare plats fyra än plats två.

Ferrari utan uppdatering

Ferrari kommer inte att ha några större uppdateringar till tävlingen i Australien om lite mindre än två veckor. Enligt teamchefen Mattia Binotto finns en tydlig anledning till det:
– Vi ville säkerställa att vi inte gör slut på budgeten under inledningen av året, säger han.
– Men när vi har någonting så kommer vi givetvis att använda det.

Ferrari har inte vunnit VM sedan 2007 då Kimi Räikkönen snodde titeln framför Lewis Hamilton och Fernando Alonso i säsongens sista race.
– Jag har ingen aning om detta är en tillräckligt bra start för att vinna VM, det är för tidigt att ens fundera över det, förklarar Leclerc.
– Det som avgör årets säsong är hur vi utvecklar bilarna.

Vill du läsa mer om mina tankar efter söndagens lopp gör du det här.

Håll en juste ton!

Tack för visat intresse och alla kommentarer, även om jag nu med bestämdhet ber er att hålla dem fria från påhopp, rasism, politik, plumpa uttryck och elakheter.

Ska vi ha ett öppet kommentatorsfält måste vi alla hjälpas åt att bidra till det, alternativet är att samtliga kommentarer godkäns innan de publiceras. Både ni och jag inser då rätt snabbt hur lång tid det kommer att ta och hur sällan det går att lägga in nya kommentarer.
Så håll diskussionen på en juste nivå. Det vinner vi på – tillsammans.

Har ni några frågor till oss inför dagens inspelning av vår F1-podd, Plattan i mattan?

Lägg en kommentar redan nu under morgonen/förmiddagen.

 

Gasly: Kändes som om jag dog

av Anna Andersson

För Pierre Gasly var de 50 varven i Saudiarabien inte bara en pina.
Det handlade om att överleva. Han hade ont. Fruktansvärt ont.
– Det kändes som om jag dog i bilen, säger han.

 

Pierre Gasly (TT)

Fransmannen, som tävlar för AlphaTauri, bröt premiären och startade Saudiarabiens GP med noll poäng. Väl där tog han sig i mål på plats åtta vilket gav honom årets första poäng, men det var den värsta upplevelsen i hans liv.
Han hade fruktansvärda smärtor.
– De sista 15 varven hade jag mer ont än vad jag någonsin har haft under min karriär. Det var något med tarmen. Jag vet inte vad som hände, men det kändes som om jag dog i bilen. Jag skrek av smärta, är glad att jag gick i mål och gjorde det som åtta, säger han.
Han hade ont i magen, framförallt på höger sida, i varje vänsterkurva och varje gång han bromsade.

– Det kändes som om någon högg mig i tarmen, säger Gasly till motorsporttotal.
– De sista fem varven handlade det bara om att överleva och jag hade fruktansvärt ont och räknade ner varven.

Pierre Gasly med årets första poäng

Pierre Gasly tog årets första poäng, men ska nu söka läkarhjälp mot smärtorna i magen (TT)

Han tog sig i mål som åtta och tog årets första poäng. Hans kollega Yuki Tsunoda startade inte eftersom han fick problem med bilen på väg till formationsvarvet.

– Vi hade problem med oljetrycket på Yukis bil. Vi måste ta reda på vad det beror på, säger stallchef Franz Tost.

I premiären bröt tre av Red Bulls fyra bilar med problem, Red Bulls Helmut Marko sa inför helgen i Saudiarabien att de räknade med att problemet skulle vara löst till gårdagens lopp. Då gick tre av bilarna i mål på poängplats, men Tsunoda som klarade sig i premiären, bröt.

Mercedes tappar en sekund – per varv

Är Mercedes era i Formel 1 över?
I åtta år har teamet dominerat Formel 1. Sedan 2014 har de haft den bästa motorn. 2022 är läget ett helt annat.
George Russell var femma i mål, Lewis Hamilton tog nätt och jämn en poäng efter ett uselt kval. Stallchef Toto Wolff pratar om att teamet befinner sig i ingenmansland och efter loppet hävdade George Russell med att Mercedes tappar en sekund per varv på täten.
En sekund per varv.
– Balansen känns bra, men vi tappar i downforce, säger George Russell till motorsporttotal.
– Jag försökte följa Red Bull och hänga i deras DRS-fönster, men vi är för långsamma.
Lewis Hamiltons tankar och mer om mina tankar efter loppet läser du här.

Alexander Albon bestraffades för incidenten med Lance Stroll. Han flyttas ner tre platser i när F1 är tillbaka i Melbourne om ungefär två veckor.

Ha en härlig vecka! Missa nu inte  vår podd, Plattan i Mattan som dyker upp mitt i denna vecka. Där ska vi snacka ner racet ordentligt. Häng med!

Formel 1 2022 är allt på en gång

av Anna Andersson

Max Verstappen njöt av segern i Saudiarabien GP. Charles Leclerc njöt av fajten.
Vi andra saknar ord.
Formel 1 2022 är allt på en gång.

Saudiarabien GP
Respekt (TT)

Många tankar snurrar efter säsongens andra race, men det som stannar kvar är  att loppet innehöll allt det där som racing är för mig. Fart, fajt, spänning, respekt och taktik.

Det började egentligen med Sergio Perez magiska kval och fortsatte med att Ferrari fullständigt lurade Red Bull och Sergio Perez att gå i depå på det 16:e varvet. Perez hade ledningen, Leclerc följde honom och Leclerc ropade över radion att han ville gå i depå. Ferrari svarade – men när Perez gick i depå stannade Leclerc kvar på banan.
Det gav Ferrariföraren ledningen, samtidigt som Perez föll i fältet och när Nicholas Latifi sedan kraschade sin Williams för andra gången den här helgen så kunde både Ferraris Leclerc och Red Bulls Max Verstappen gå in i depå och ta över kommandot i loppet.

Där förlorade Perez chansen till en seger.
Det var smart spelat av Ferrari som var på väg att lotsa Charles Leclerc till säsongens andra seger.

Verstappen grundlurad

Leclerc hade ledningen, han hade kontrollen och han hade greppet fram till dess att tre bilar plötsligt gav upp samtidigt. Fernando Alonso, Daniel Ricciardo och Valtteri Bottas rullade ut en efter en och eftersom både Ricciardo och Alonso stod så illa fick den virtuella säkerhetsbilen hålla kontrollen på racet.
Det lade grunden för Max Verstappens comeback och en fajt som vi inte kommer att glömma.
Leclerc hade visserligen ledningen när loppet startades om, men på det 42:a varvet ändrades plötsligt spelreglerna. Det som kändes lugnt blev en spännande fajt fylld av kamp, fart, taktik och respekt.

För att ge er en bild av avgörandet kommer en kort genomgång av den magiska avslutningen av Saudiarabien GP.

På det 42:a varvet attackerar Verstappen Leclerc före DRS-linjen vid kurva ett  och kör om honom, men eftersom det är DRS kan Leclerc svara och ta tillbaka ledningen. Ett varv senare är det dags igen, på exakt samma ställe. Verstappen har lärt sig läxan och vill inte vara först över den där DRS-linjen som gör att Leclerc kan öppna vingen och få en extra skjuts och ta tillbaka ledningen så han väntar.
Men Leclerc bromsar.

Ferraris förare ställer sig nästan på bromsen och tvingar Verstappen att göra samma sak. Ingen vill vara först över den där linjen för att ge konkurrenten en fördel av DRS och Leclerc smarta taktik lurar Verstappen.
Världsmästaren är grundlurad – men inte bortgjord.
Även om Leclerc behåller ledningen  kommer Verstappen tillbaka. Tre varv från mål är de båda förarna på samma ställa igen och den gången väntar Verstappen någon tiondel längre får en bättre utgång.

Det ger honom ledningen, segern och 25 poäng.

Saudiarabien GP 2022 – en klassiker

Detta är en fajt som kommer att bli en klassiker. Nej fel av mig. Det är en fajt som redan är en klassiker.
Två förare som är födda samma år, som har tävlat mot varandra sedan barnsben och som har en oerhörd respekt för varandra. Två team som dessutom hade valt helt olika specifikationer på sina bilar och som sedan slogs om segern under samtliga 50 varv.

I slutändan vann Max Verstappen med 0,549 sekunders marginal. Det är ingenting – samtidigt är Formel 1 2022 allting på en gång.

Det nya reglementet kom till för att skapa fajter på bana, för att skapa en riktigt bra show och en spänning racen igen.

Även om vi inte får se den här fajten i vart och ett av säsongens 23 lopp så kan ingen säga något annat än att Formel 1 har lyckats.

Var är Mercedes?

Stallchef Toto Wolff har en del att göra (TT)

Mercedes. Ja vad händer med Mercedes? Stallet har ingenting med tätfajten att göra. Deras bilar är ungefär en sekund per varv långsammare än konkurrenterna och även om Lewis Hamilton körde upp sig från sin startposition ( 15) så är han inte alls där stalelt varit de senaste åtta åren.

Han valde att starta med hårda däck och låg på plats sex när alla han skonkurrenter hade gjort sina depåstopp, men i det läget när han skulle ha gått i depå. I samband med att Daniel Ricciardos McLaren blev stående, väntade han något för länge och depån stängde.
– Det var otur, det var lite förvirrande med dubbla gula flaggor och jag visste inte var Daniel stod så jag vågade inte gå i depån. Men det skulle jag ha gjort, säger Hamilton.
– Jag kom ut som 12:a eller något.
Han tog sig i mål på tionde och sista poängplats, kollegan George Russell slutade femma.

Hur lång tid tar det innan Mercedes kommer tillbaka? En månad, tre, sex eller ett år? Eller är detta slutet på Mercedes dominans?

Kevin Magnussen på poängplats – igen

Mick Schumacher körde inte Saudiarabien GP efter gårdagens otäcka smäll. Yuki Tsunoda kom inte till start eftersom han hade problem med bilen. Sedan bröt Latifi, Ricciardo, Alonso, Bottas och Albon. Ganska typiskt för en säsong med ett nytt reglemente. Det är saker som inte fungerar.
Notera dock att Kevin Magnussen tog poäng – igen.
Vill du läsa hela den spännande liverapporten? Gör det här. Där hittar du också resultatet.

Till Australiens GP om två veckor ska Sebastian Vettel vara tillbaka i bilen. Det är i alla fall planen.

Perez imponerar – med sin första pole position

av Anna Andersson

Skulle Leclerc, Sainz eller Verstappen vara snabbast i kvalet till Saudiarabien Grand Prix i  Formel 1?

Nej. Svaret är Sergio Perez som tog pole position i sitt 215:e F1-lopp.

– Jag hade kunnat köra det varvet 1000 gånger till och aldrig slå den tiden, säger han.

Saudiarabien Grand Prix i Formel 1
Sergio Perez  (TT)

I morgon är det exakt elva år sedan Sergio Perez debuterade i Formel 1, men det var egentligen först 2020 som han gjorde sig ett namn utanför den innersta F1-kresten. Då körde han hem en seger för Force India och skaffade sig själv ett kontrakt med Red Bull.

Under sitt första år hos Red Bull vann han visserligen ett lopp, men fick klart styrk av Max Verstappen i den interna fajten. Samtidigt hanterade han sina däck lika väl som vanligt, var den perfekta teamkollegan till Max Verstapen och förlängde sitt kontrakt.

Men vad hände i Saudiarabien Grand Prix i Formel 1?

Jo han slog till med ett varv som ingen trodde var möjligt. När Lewis Hamilton försvann i det första kvalsegmentet, kollegan Max Verstappen hade svårt att hitta greppet och Ferraris Charles Leclerc och Carlos Sainz körde makalöst bra – då gjorde han det ännu bättre.

Saudiarabien Grand Prix i  Formel 1 – galet spännande

Han tog pole position i Saudiarabien Grand Prix i Formel 1 med 25 tusendelar.

25 tusendelar.

Det är ingenting, men ändå tillräckligt mycket för att skaffa sig ett perfekt utgångsläge till morgondagens GP.

Det är hans första pole position – efter 215 F1-kval.

– Det tog ett par varv, men vilket varv! Helt otroligt, jublar han efteråt.

– Vi hade inte förväntat oss att slå Ferrari i kvalet, utan vi planerade mer för racet.

Nu har han den bästa startpositionen på den väldigt snabba banan i Jeddah, intill sig har han Charles Leclerc och andra startled delas av Carlos Sainz och Max Verstappen. Därefter följer Esteban Ocon, Alpine, George Russell, Mercedes, och Fernando Alonso, Alpine. Hela startuppställningen kan du se i vår målservice där vi också liverapporterar racet i morgon. Kika här.

Svår krasch för Mick Schumacher

Saudiarabien Grand Prix i Formel 1
Mick Schumacher (AP Photo/Nick Didlick)

Kvalet till Saudiarabien Grand Prix i Formel 1 inleddes med en krasch redan i Q1, när Nicholas Latifi tappade kontrollen över sin bil. Han klarade sig utan svårare skador, men kvalet avbröts med en rödflagg. I det andra kvalsegmentet drabbades sedan Mick Schumacher av samma öde. Han höll en hastighet över 250 km/timmen när han tappade kontrollen över sin bil i utgången av kurva 12. Han kraschade illa i muren och hans kropp utsattes för 35 g när bilen slog i avgränsningen, det innebär krafter på 35 gånger hans egen kroppsvikt.

Det var ett par fruktansvärt oroliga minuter för teamet. Samma Haas, som också var med om den hemska olyckan i Bahrain 2020, när Romain Grosjean drabbades av svåra brännskador på händerna.

– Man vill bara se att han inte har skadat sig på något sätt. När han slog i muren så tappade vi kontakten med bilen, vi fick ingen data alls, berättar stallchef Günter Steiner för tyska Sky.

– Vi kunde inte prata med honom över radion. Vi visste först inte om han ens var vid medvetande, men fick det beskdet efter en stund.

Det tog en stund innan han tog sig ur bilen, därefter fördes han till sjukhus för observation och det är höst osäkert om han kan  delta i morgondagens GP. Mer om Schumachers olycka läser du här.

Debakel för Lewis Hamilton

Lewis Hamilton misslyckades kapitalt i kvalet till Saudiarabien GP. Han slutade på plats 16 och fick stor stryk av sin kollega George Russell som var fyra i Q1 och sedan tog sig till Q3 och startplats sex. Hamilton tog pole position i Jeddah förra året, då startade han först och kunde styra racet och också vinna med en mycket bra bil. Nu startar han från plats 16, mitt i fältet, med en bil som är allt annat än överlägsen. Detta blir en mycket tuff uppgift för Mercedesförare.

– Det handlar om inställningarna. Jag hade problem med bilen, men plötsligt så tappar jag bakändan, säger Hamilton.

När han märker att han tappar bakändan så är det klart att han har svårt att lita på bilen och känna sig bekväm. Mer om Hamilton smiss kan du läsa här.

– Det var ett under att  inte jag satt i muren, men man lever och man lär.

Det pratas nu om att han kanske väljer att starta från depån och ändra inställningarna på bilen, istället för att starta med en bil han inte trivs med.

Noter att fem av de sex förarna som var sist i Q1 körde med motorer från Mercedes.

Plattan i Mattan

Har du missat vår F1-podd? T chansen att lyssna på den inför morgondagens race. Där vi snackar ner förra helgen och upp denna. Du hittar den här.

Morgondagens race startar klockan 19.00, men notera att det är dags för sommartid i morgon. Vi flyttar fram klockan en timme i natt.

Häng med mig under vår liverapport på målservice.

Hemligheten bakom Ferraris succé

av Anna Andersson

Scuderia Ferrari stod för en makalös comeback. Kundteamen Alfa Romeo och Haas lika så.
Hemligheten?
Motorn.

Scuderia Ferrari
Charles Leclerc vann premiären. (AP)

För att få en helhet i historien går vi tillbaka till 2019, när Ferrari hade en motor som bland annat gav Charles Leclerc segrar i Belgien och i Italien. Den rörde sig dock i gråzonen av vad som var tillåtet och hösten kom ett förtydligande i reglementet. Då föll Scuderia Ferrari plötsligt ner från tronen till ingenstans. Under vintern analyserade FIA (internationella bilsportförbundet) Ferraris motor och kom fram till att den inte kördes helt enligt reglementet, men det blev ingen bestraffning. Istället kom ett besked om att FIA och Ferrari nått en överenskommelse lagom när den sista testdagen i Barcelona inför säsongen 2020 var avslutad. Inga detaljer kring vad överenskommelsen egentligen innebar har kommunicerats, men sedan dess har Ferrari legat efter på motorsidan.
Fram till i år.

Scuderia Ferrari toppar VM

I premiären tog fem av sex bilar med motorer från Ferrari poäng, stallet vann den första dubbelsegern på 910 dagar och en av anledningarna sägs vara just motorn.

– Ferraris motor är definitivt där den var 2019, säger AlphaTauris Pierre Gasly.
Valtteri Bottas, som lämnade Mercedes, och en Mercedesmotor för Alfa Romeo och en motor från Ferrari håller med.

– Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan motorerna längre. Det är viktigt att vi har den prestandan, säger Bottas efter sin sjätteplats i premiären.
Ferrari började sin återkomst med en motoruppdatering till GP-loppet i ryska Sotji under hösten 2021. Till årets säsongstart är motorn återigen konkurrenskraftig. Även om Ferrari inte har den motor som ger bäst toppfart på rakan, den har Red Bull, har stallet lyckats tillverka en motor som inte bara håller i ett helt race utan som är tillförlitlig och klarar av den bränsleförändring som skett.

Red Bull: Vi är inte långt efter

Enligt den tyska facktidningen ”Auto, motor und sport” lyckades Ferrari, trots E10-bränslet, att öka prestandan i sin motor medan motorerna från Mercedes och Honda tappade i prestanda.

Tack vare motorns prestanda kunde Charles Leclerc och hans kollega Carlos Sainz köra med mer downforce och ett lägre däckslitage.

– Det som överraskade oss var att de klarade av att hålla samma fart under hela loppet, säger Red Bulls Helmut Marko till tyska Sky.

– Men vi är inte långt efter Ferrari. Nu måste vi titta närmare på vårt paket, som är bra och konkurrenskraftigt för att komma vidare.
För Marko och Red Bull var premiären i Bahrain ett stort bakslag, tre av fyra bilar i Red Bull och AlphaTauri bröt premiären. I går förklarade Marko att de hittat problemet och att det ska vara löst till helgens lopp.

– Det var en rejäl smäll. Att tappa två bilar på det sista varvet var verkligen tufft.

Köra F1 med covid?

Nico Hülkenberg ersätter Sebastian Vettel hos Aston Martin även denna helg. Vettel är har ännu inte testat negativt för Covid-19 och missar även säsongens andra lopp. Enligt Aston Martin väntas han vara på plats i Australien när deltävling tre avgörs den andra helgen i april.

Under de första veckorna har nu både Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel haft covid och teamcheferna, Christian Horner, Toto Wolff och deras kollegor vill nu att förarna ska få köra – trots ett positivt test.

– Covid-19 kommer snart att hanteras som en normal influensa och då kan var och en bestämma själv om man arbetar eller inte, säger Wolff till motorssport-magazin.com

Christian Horner håller med:

– Vi måste lära oss att leva med det. Covid-19 kommer inte att försvinna. Den finns här. I slutändan handlar det om hur du mår och det är ingen skillnad mellan covid  och några andra virus, säger han.

Günther Steiner är av samma åsikt:

– Om du har influensa är det ingen som säger till dig vad du ska göra. Om föraren och läkaren säger tat det är okej, så varför inte?

Den diskussionen lär fortsätta. Än så länge krävs det alltså ett negativt test och ett sådant kan dröja veckor efter en infektion, alla ni som såg EM i handboll tidigare i år vet vad jag pratar om. Där fanns nationer som fick byta mer än halva truppen eftersom det tog veckor innan testet var negativt, medan andra testades positivt trots att de redan hade haft infektionen och var friska igen.

DRS

Guiden till Saudiarabien GP i Formel 1 finns här, men då saknades DRS. Nu har de kommit och det är följande tre zoner:

Zon 1 utgången av kurva 19, mätpukten sitter vid utgången av kurva 17. Nästa DRS-zon,  Zon 2 vid ingången av kurva 25, mätpukten sitter vid ingången av kurva 22. Zon 3 börjar 170 meter efter kurva 27, mätpukten sitter vid ingången av samma kurva.

 

Sedan får du inte missa vår podd. Plattan i Mattan. Du hittar den här, eller där poddar finns. Vi snackar ner Bahrain GP och upp Saudiarabien GP.

Dessutom är det livebevakning av kval och race i helgen igen. Du hänger väl med?

 

Gåtan är löst – därför bröt Red Bull i Bahrain

av Anna Andersson

Både Max Verstappen och Sergio Perez blev utan poäng. Nu är gåtan löst:

Därför bröt Red Bull i Bahrain.

– Jag tror att vi kan lösa problemet redan i Saudiarabien, säger Dr Helmut Marko.

Därför bröt Red Bull i Bahrain
Max Verstappen och Helmut Marko (AP/TT)

Först tvingades Max Verstappen att bryta Bahrains Grand Prix, därefter var det Sergio Perez tur. Båda bilarna försvann ett varv från mål.

En fruktansvärd tung förlust för teamet och ni är många som frågat varför. Nu kommer svaret:

Därför bröt Red Bull i Bahrain – och det var inte soppatorsk.

– Utan att nämna några tal. Båda bilarna hade tillräckligt mycket bränsle i tanken, säger motorsportkonsult Helmut Marko till tyska Auto Bild Motorsport.

– För att förklara det på ett enkelt sätt. Det blev vakuum i det system som levererar bränsle till motorn, det gjorde att motorn inte fick något bränsle. Jag tror att vi kan lösa problemet redan i Saudiarabien.

Därför bröt Red Bull i Bahrain

Motortillverkaren Honda kan inte lastas för problemet, utan systemet är byggt av standardelar. Flera team var oroliga för systemet och under lördagen gav FIA dem möjlighet att undersöka det mer noggrant.

Det hjälpte inte Red Bull.

– I grunden är vi tillräckligt snabba, men vi kunde inte leverera den potential som bilen har när det skulle avgöras. I Saudiarabien kommer vi att vara på tårna igen och slåss om segern, säger han.

Den kommande helgen krävs det en motor som fungerar. Stadsbanan i Jeddah består till största delen av raksträckor och det pratas om att Ferraris motor kan ge ett övertag på 0,4 sekunder per varv.

Intressant information kring Mercedes långsamma depåstopp i Bahrain och guiden till helgens deltävling i Saudiarabien hittar du här. 

Tider och mer om däckvalen finns här.

Plattan i Mattan – avsnitt 2

Plattan i Mattan – ja nu trycker vi ner den igen. Det är dags för det andra avsnittet där vi snackar ner Bahrain GP, upp Saudiarabien GP, kollar till IndyCar, lyssnar till Marcus Ericssons tankar efter tredjeplatsen i Texas och pratar om grillade tjurar.

Finns där poddar finns.

Eller här. Helt gratis, men med lite reklam i.  Har du någon fråga eller fundering, använd #plattanimattanF1 på twitter eller skriv i kommentarerna.

Missa nu inte heller vår nya, informativa liverapportering från F1. Du hittar den här.

Jag finns med er under kval och race, sedan finns det även massa spännande statistik att kika på. Testa du med!

Snart är det racehelg – igen!

Wolffs ilska: Det går inte

av Anna Andersson

Plats tre och fyra för Mercedes var en besvikelse. Inför Saudiarabien GP 2022 har teamet identifierat en av orsakerna. Det tappade för mycket tid depån.
– Det där går inte, säger Toto Wolff.

Wolffs oro inför Saudiarabien GP 2022
Toto Wolff Mercedes (TT/AP)

Mercedes var betydligt långsammare än sina konkurrenter på banan, men tappade väldigt mycket tid i depån. Där kan en sekund kan vara skillnaden mellan en vinst och en förlust – vilket i slutändan kan vara skillnaden på plats ett och två i VM.

– Det är ingen förklaring till att vi underpresterar. Om vi  vill vara med i toppen måste vi vara med där också, säger Mercedes teamchef Toto Wolfft till motorsporttotal.

Red Bulls snabbaste depåstopp, in och ut ur depån gjorde Sergio Perez, det tog 24,2 sekunder. Lewis Hamiltons snabbaste låg på 25,5 sekunder, vilket är ungefär en sekund långsammare än hans depåstop i Bahrain förra året. Sett till bilens stopp tid låg McLarens Daniel Ricciardo bäst till med 2,31 sekunder, Ferraris Carlos Sainz hade 2,33, kollegan Charles Lecerc 2,54, medan Red Bulls Verstappen stod till i 2,62 och Perez i 2,63 sekunder.

Mercedes George Russell hade en stopptid på 3,27 sekunder medan Hamilton var näst sämst av alla med en stopptid på 3,45 sekunder. Du kan läsa hela listan här.

Leclerc var exempelvis bara marginellt långsammare än i fjol (24,7 jämfört med 24,6 2021).

Det är ett område där Mercedes kan ta in mycket tid i Saudiarabien om ett par dagar och det är en ett måste om teamet ska hänga med de team som är betydligt snabbare på banan. En sekund kan tyckas lite, men i depån handlar det om hav av tid.

Mer om däckvalen inför Saudiarabien GP 2022 läser du här.

Plattan i Mattan – avsnitt 2

Dessutom har vi precis släppt vårt andra avsnitt av podden Plattan i Mattan, vi snackar ner Bahrain, med Ferraris succé och Red Bulls dundermiss, lite IndyCar och ett uppsnack inför Saudiarabien. 45 fullspäckade minuter. Perfekt för löpturen, vardagspendlingen eller trädgårdslandet. Typ.

Finns där poddar finns.

Guide till Saudiarabien GP i Formel 1 2022

Jeddah Street Circuitit

Tider – här är de

Du vet väl att Sportbladet rappoterar live från kval och race.
Längd: 6174 meter
Varv: 50
Distans: 308,45 km
Medelhastighet: 252 km/timmen
Banan körs motsols
Kurvor: 16 vänster, 11 höger.
Mer om däckvalen läser du här.

Vinnande strategi 2021: 3 depåstopp ( De flesta förarna gjorde två depåstopp)

Första segrare: Lewis Hamilton, från pole position.

Debut: 2021

Topp 8 i kvalet 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Sergio Perez, Red Bull
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Lando Norris, McLaren
8. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Snabbaste  kvalvarvet:

Absolut: 1:27.511 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:27.511 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Saudiarabien GP 2022
Hamilton vann premiären från pole position. Max Verstappen hade chansen på pole position i kvalet, men kraschade i sista kurvan. (TT)

Topp 8 i Saudiarabien GP 2021:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Esteban Ocon, Alpine
5. Daniel Ricciardo, McLaren
6. Pierre Gasly, AlphaTauri
7. Charles Leclerc, Ferrari
8. Carlos Sainz, Ferrari

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:30.734 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2021)
2021: 1:30.734 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Snabba nyheter inför:

Det pratas om att det var den nya bakvingen som gav Red Bull fart på rakorna. Enligt mätningarna i Bahrain var Red Bull snabbast på rakorna, men i slutändan hjälpte inte det. Bilen höll inte hela racedistansen, 57 varv.

Ett antal nya team vill in i Formel 1. Det bekräftar F1:s Stefano Domenicali;

– Jag kan säga att vi har flera förfrågningar. Hur många? Fler än en och färre än åtta, säger han enligt motorsporttotal.com.

Men om det verkligen blir fler team är en annan sak:

– De måste addera värde till F1. Vi prioriterar att öka konkurrensen mellan de nuvarande teamen, säger han.

– Jag tycker inte att fler team i sig  ger något mervärde, om det inte handlar om hög kvalité.

Vad ska McLaren göra åt sinaproblem? Stallet hade en bedrövlig helg i Bahrain och det talades om problem med bromsarna och med kylningen. Dessutom kostade däckvalet väldigt mycket tid.

– Vi trodde att slitatet på de mjuka däcken skulle vara högre och att vi då skulle ha en chans med mediumdäcken när vi startade på dem, men i efterhand ser vi att det däckvalet kostade mer än vad vi hade trott, säger teamchef Andreas Seidl till motorsport-magazin.

Lando Norris håller med:

– Vi är långt efter fartmässigt och då är det svårt att spara däck, säger han.

– Bilen är inte tillräckligt snabb, har inte tillräckligtmycket downforce och saknar fäste.

Han fortsätter:

– Jag kände allt, understyrning, överstyrning, bromsade fel, bilen är för svår att kära. Då är det lätt att göra misstag, säger han.

På frågan om det fanns någonting positivt svarar han:

– Att racet tog slut.

 

 

Sida 85 av 390