Tio smällkarameller – motoråret 2021

av Anna Andersson

Ett händelserikt motorsport år är över – men redan nu kan vi se fram emot nästa.
Därför har jag  fyllt juldagens motorsida med tio smällkarameller, alla fyllda med snackisar från årets som gott och det år som kommer.

God jul, ett gott nytt motorår!

Lewis Hamilton

En historisk F1-final fick en historisk mästare, men också en stor förlorare. Lewis Hamilton har visserligen blivit adlad hemma i Storbritannien, men han bojkottade FIA:s prisutdelning och har ännu inte pratat med media eller via sina sociala kanaler efter finalen i Abu Dhabi. Dessutom antyder teamchefen Toto Wolff att han funderar på att lägga av. Det är vinterns stora snackis.

Mästare 2021 (TT)

Max Verstappen

Den första VM-titeln tog han 2021. När kommer den andra? Red Bull satsar mot framtiden, teamchefen Christian Horner har förlängt kontraktet till 2026 och det pratas även om att Verstappens kontrakt kommer att förlängas inom en snar framtid. I god tid innan det går ut 2023.

Race of Champions

Redan nu kan vi glädjas åt en av de stora motorhändelserna 2022. I februari avgörs race of Champions på Östersjöns is utanför Piteå. Dit kommer ett helt batteri av stjärnor som exempelvis Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Mick Schumacher, Helio Castroneves, Mika Häkkinen, Jimmie Johnson, Petter Solberg, Oliver Solberg, Sebastien Loeb och Johan Kristoffersson.

Anna Nordkvist

En svenska har valts in som vicepresident i FIA (internationella bilsportförbundet) hon är första kvinna på posten och delar den med Manuel Aviño. De båda assisterar den nye presidenten Mohammed ben Sulayem, Förenade Arabemiraten.

Nico Rosberg och hans team (Extreme E)

Johan Kristoffersson

Efter en mycket jämn fajt tog han sin fjärde VM-titel i rallycross, tack vare fler segrar. Lika tajt var det i Extreme E där han och Molly Taylor vann den historiska första titeln. Kristoffersson visar återigen att han är en mästare på att hantera olika bilar och Sveriges just nu bästa förare.

Marcus Ericsson

Sommarsäsongen i IndyCar var riktigt imponerande. Två segrar och häng på mästartiteln, men en sämre avslutning drog ned avslutningen av säsongen. Ericsson är kvar i mästarteamet Ganassi, Felix Rosenqvist vill ha revansch hos McLaren. Föraruppställningen i IndyCar ser lovande ut inför 2022 och vi får lov att hoppas på ännu en spännande säsong.

Rally Sweden
2021 ställdes tävlingen in på grund av pandemin och till 2022 har det tagit ett historiskt beslut. Det svenska VM-rallyt har flyttats från Värmland till Västerbotten och Umeå.

Oliver Solberg

Efter en tuffare säsong i både WRC2 och WRC har han fått platsen i Hyundais fabriksteam där han kör tillsammans med kartläsaren Elliott Edmondson. 2022 har vi svenskt deltagande i rally-VMs tyngsta klass.

Fredrik Lindgren

Det blev till slut en fjärdeplats i VM för Sveriges främsta speedwayförare, men glädjande nog fick vi se honom i den inhemska ligan under 2021 och det kommer vi även att få göra 2022 då han gör en ny satsning mot VM-titeln.

Dino (Prema)

Dino Beganovic

Vägen mot Formel 1 fortsätter för den enda svensken i Ferrari Driver Academy. 17-åringen gjorde en mycket stark av slutning av årets säsong och fortsätter att tävla för Prema Powerteam i Formula Regional European Championship i 2022.

 

 

Motorstopp

VM-säsongen i F1 var den mest spännande på oerhört många år, men den sportsliga prestationen kom ändå i skymundan av den kontroversiella avslutningen i Abu Dhabi. Protester, besvikelser, hot om överklagan och hårda ord lägger en mörk skugga över F1-säsongen 2021.
Trots att det var den bästa säsongen jag kan minnas.

 

Vilka är dina bästa smällkarameller från året som gått? Lägg en kommentar så har vi något att snacka om under julhelgen.

Nu önskar jag er en god fortsättning och vill också skicka ett stort tack till er alla som läser bloggen om och om igen. Det betyder mycket och ditt stöd har gjort F1-bloggen till ett mycket populärt inslag på Sportbladet.

Mick Schumacher är klar för Ferrari 2022

av Anna Andersson

Ytterligare en dröm går i uppfyllelse för Michael Schumachers son.
Mick Schumacher är klar för Ferrari 2022.
– Jag är glad över att han blir reservförare för teamet, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto.

Mick Schumacher är klar för Ferrari 2022
Mick under ett test med Ferrari (TT)

Michael Schumachers son debuterade i VM i Formel 1 år 2021. Han har tävlat för Haas och det ska han även göra nästa år – om det inte sker något oförutsätt hos Ferrari. Mick Schumacher blir nämligen reservförare under elva av de 23 loppen i Formel 1 kommande säsong. Det betyder att han hoppar in i Ferrari om Carlos Sainz eller Charles Leclerc är skadade eller sjuka.

Vid övriga 12 tillfällen är det Antonio Gionavazzi, numera Formel E, som har den rollen. Italienaren har även samma roll hos Alfa Romeo under 2022.

– Den kommande säsongen är Micks andra år i Formel 1 och han är juniorförare i Ferrari Driver Academy. Jag är glad över att han blir reservförare för teamet, om det skulle behövas, säger Ferraris teamchef Mattia Binotto i en kommentar.
– Men jag hoppas att det inte behövs.

Mick Schumacher är klar för Ferrari 2022

Schumacher har haft en tuff säsong i F1, i fältets sämsta team och han har inte tagit några poäng. Ändå är Ferraris stallchef imponerad av Michael Schumachers son.

– Anledningen till att vi har Ferrari Driver Academy är att vi ska kunna identifiera vilka förare som kan köra för Ferrari i framtiden. Då hör det till att man får möjligheten när man presterar bra och jag tycker att Mick har gjort ett bra jobb, säger Binotto.

– Han har visat på förbättringar både när det gäller jämnheten och farten. I de avslutande loppen var han klart närmare sina konkurrenter, trots att bilen inte har utvecklats någonting. Att han då är närmare visar att han har förbättrat sin fart.

 

Snabba nyheter

Ferrari kommer att presentera sin nya bil, med en nygammal sponsor (Santander) om ungefär sex veckor. Däremot försvinner Mission Winnow eftersom samarbetet med Philip Morris International är avslutat.
– Bilen kommer att presenteras i mitten av februari, säger teamchef Binotto.
– Det blir någon gång mellan den 16 och 18 februari, men det är inte helt klart än.
Inte heller namnet är klart än.

Red Bull har förlängt kontraktet med teamchef Christian Horner fram till och med 2026. Det bekräftar motorsportkonsult Helmut Marko i en intervju med ServusTV.
Horner, 48, har varit teamchef hos Red Bull sedan 2005, dessförinnan jobbade han bland annat med Formel 3000 där han var teamchef för Björn Wirdheim.

Nicholas Latifi har berättat om att han har fått ta emot både hat och hot efter kraschen i Abu Dhabi. Du läser mer här.
– Många av dem var under bältet, säger han.

 

Nicholas Latifi dödshotad efter kraschen

av Anna Andersson

Williams Nicholas Latifi kraschade under Abu Dhabis GP.
Därefter har kanadensaren hotats till livet.
– Det som chockat mig är den extrema tonen i hatet, i övergreppen och till och med de dödshot jag fick, berättar kanadensaren.

Nicholas Latifi
Nicholas Latifi (TT)

26-åringen kraschade sin Williams in i skyddsbarriären när fem varv återstod av VM-finalen i Formel 1. Då hade Lewis Hamilton ledningen – och VM-titeln.
Men Max Verstappen bytte däck när säkerhetsbilen var på banan. Han lyckades sedan ta sig förbi Hamilton efter omstarten på det sista varvet. Det gjorde att Verstappen vann sin först VM-titel.
Det var en mycket kontroversiell VM-final med ett omdiskuterat efterspel. Mercedes protesterade och Lewis Hamilton bojkottade FIA:s prisutdelning i Paris vilket har lett till att han riskerar en bestraffning.

– Så fort de körde över mållinjen så visste jag hur saker och ting troligen skulle framställas på sociala medier. Det faktum att jag att raderade både Instagram och Twitter från min telefon under ett par dagar säger allt vi behöver veta om hur grym den digitala världen kan vara, skriver Nicholas Latifi på sin hemsida.
– Jag blev egentligen inte överraskad av det hat, övergrepp och hot som följde på sociala medier. Det är bara den skarpa värld som vi lever i just nu. Jag vet att jag får kritik på nätet. Alla idrottsmän som tävlar på elitnivå runt om i världen granskas extremt hårt. Detta är sådant som ingår ibland.

Nicholas Latifi dödshotad

Han fortsätter:
– Som vi har sett gång på gång, inom många olika idrottsgrenar, så krävs det bara en liten incident vid fel tillfälle för att saker och ting ska ta helt andra proportioner. Det kan locka fram det värsta ut människor som är så kallade fans.
Latifi berättar att han gick ta emot dödshot. Hot som riktades både mot honom och mot hans familj.
– Det som chockat mig är den extrema tonen i hatet, i övergreppen och till och med de dödshot jag fick. Det är helt okej att alla människor inte förstår eller håller med. Du kan ha din åsikt. Men att använda de åsikterna för att underblåsa hat, övergrepp och hot om våld, inte bara mot mig, utan även mot de som står mig närmast säger mig att det inte handlar om riktiga fans.

– Tack och lov är jag tillräckligt stark i mig själv. Jag har varit i den här världen tillräckligt länge för att klara av att göra ett ganska bra jobb och låta all negativitet passera. Men jag vet att jag inte är ensam om att känna att en negativ kommentar alltid är lite tuffare. Ibland kan räcka för att överrösta hundra positiva kommentarer.

Du kan läsa hela hans långa inlägg här.

 

Bojkottade gala – Hamilton riskerar bestraffning

av Anna Andersson

Lewis Hamilton bojkottade FIA:s gala. Nu hotar FIA:s president med en bestraffning.

– Vi förlåter det inte, säger Mohammed Ben Sulayem.

– Regler är regler.

Saudiern är ny president i internationella bilsportförbundet. Han har ersatt Jean Todt som lämnat över ämbetet efter 12 år. I torsdags avslutade FIA säsongen 2021 med en stor gala i Paris, där delas mästartitlarna i FIA:s olika kategorier ut. Bland annat fick Johan Kristoffersson ta emot sin VM-titel i rallycross och familjen Hansen närvarade som bästa team i VM i rallycross.

Red Bull och Max Verstappen var på plats, men inte Lewis Hamilton. Efter den omdiskuterade VM-avslutningen i Abu Dhabi valde han och Mercedes teamchef Toto Wolff att bojkotta galan.

Men eftersom Hamilton var tvåa i VM så borde han ha varit närvarande. Det står i det sportsliga reglementet. I artikel 6.6 står det att: ”De förare som slutar etta, tvåa och trea i mästerskapet måste nårvara vid FIA:s årliga prisutdelning”.

FIA:s president: Regler är regler

Det betyder att Sulayem nu måste bestämma för om Hamilton bröt mot reglementet eller inte och om han ska bestraffas för det eller inte.

– I slutändan är regler alltid regler. Vi måste se om hur det tekniska reglementet ser ut och om han har brutit mot det. Jag måste titta ordentligt på det, citeras FIA:s president av motorsporttotal.com.

Han säger också att om det har begåtts ett regelbrott så:

– Kommer vi inte att förlåta det.

De tuffa orden till trots visar han även en förståelse för Hamiltons agerande:

– Jag vet att Lewis är väldigt ledsen äver det som har hänt och jag skulle säga att han är förkrossad. Men vi måste se efter om han brutit mot reglerna. Jag kan inte säga det än, jag har  bara varit president i ett par timmar.

– Jag brukar säga att det finns en anlending till att reglerna finns där, en människa har bestämt dem. De kan också förbättras och ändras av människor. Regler finns där för att förbättras.

Svenska första kvinna som FIA:s vice president

I samband med att Mohammed Ben Sulayem valdes som president valdes också Svensk Bilsports Generalsekreterare Anna Nordkvist in som vice president. Hon är första kvinna på posten.

– Jag känner mig otroligt stolt och hedrad, säger hon i ett pressmeddelande.

– Att får vara med och driva samt utveckla både den svenska och internationella bilsporten känsn som en väldigt spännande utmaning.

Hon delar posten med Manuel Aviño och kommer även att fortsätta sin tjänst som Generalsekreterare på Svensk Bilsport.

Kimi Räikkönen hade bestämt sig – redan i våras

Kimi Räikkönen berättade om sina planer för framtiden inför Belgien GP. Men redan när säsongen startade visste han att 2021 skulle bli hans sista säsong.

Här är beviset. Se filmen där flera förare har skrivit ner sina tre tankar inför säsongen på ett kort, lagt det i ett kuvert och sedan limmat igen det.

De fick sedan öppna kuvertet i samband med säsongsfinalen i Abu Dhabi – och Kimi Räikkönen visade upp vad han skrev inför premiären.

Bara det är en av anledningarna till att vi kommer att sakna honom 2022.

Även Carlos Sainz imponerar som spågubbe, precis som Pierre Gasly.

För övrigt meddelar Ferrari att de kommer att diskutera framtiden med Carlos Sainz redan under vintern.

 

 

Red Bull antyder – förlänger kontraktet efter titeln

av Anna Andersson

Red Bull vill inte riskera att tappa sin mästare.
Trots att Max Verstappens kontrakt går ut först 2023 öppnas diskussionen om framtiden redan nu.
– Vi ska diskutera en fortsättning, säger Helmut Marko.

Max Verstappens kontrakt
Max Verstappen världsmästare 2021 (TT)

24-årige Verstappen har tillhört Red Bull ända sedan han kom till Formel 1 som 17-åring. Det nuvarande kontraktet gäller fram till och med 2023, lika länge som Lewis Hamilton har kontrakt med Mercedes.
Men Red Bull räknar inte med att Mercedes ska kunna locka över Verstappen.
– Det finns ingen risk alls. Det var allt för mycket som förstördes på Silverstone, säger Red Bulls motorsportkonsult, Helmut Marko i en intervju med tyska medier.
Marko förklarar också att teamet mycket snart kommer att ta en intensiv diskussion med Max Verstappens manager Raymond Vermeulen.
– Vi ska diskutera en fortsättning och eventuellt kan vi också göra klart det, säger Marko.
I intervjun pratar man också om det nya motorreglementet som ska gälla efter 2026 och bekräftar att det hela tiden pågår en kontakt mellan Red Bull och motortillverkaren Volkswagen.
– Men vi har inte pratat konkret om Formel 1, nej, säger Marko.
Hela intervjun hittar du här, den är på tyska och det finns ingen text.

Snabba nyheter

Mohammed Ben Sulayem, Förenade arabemiraten, är ny president i FIA. Han ersätter Jean Todt som lämnat posten efter 12 år. För första gången är det inte en europé som har rollen som president i det internationella bilsportförbundet. 60-årige Ben Sulayem har varit aktiv inom rallysporten och fick 61,6 procent av rösterna.
Han har nu vald för fyra år.

Längtar du efter F1? Sätt ett kryss i kalendern den 23 februari 2022. Då startar de första vintertesterna i Barcelona, Spanien. De pågår fram till den 25 februari. Det andra testet körs mellan den 10 och 12 mars i Bahrain. Det betyder att F1 har sex testdagar inför den nya säsongen 2022.

Toto Wolff ger sig inte. Han anser att deras överklagan hade gått igenom. Om de hade skickat in den. Nu gjorde Mercedes inte det.
– Rent rättsligt, om vår överklagan hade landat i en normal domstol så hade vi vunnit, sa han när han mötte media i torsdags.
– Det är ett problem med strukturen, FIA kan ju inte rätta sina egna hemläxor.

Johan Kristoffersson mästare i Extreme E

Taylor, Kristoffersson och teamchef Nico Rosberg firar med ett gyttjebad (Extreme E)

Johan Kristoffersson tog årets andra titel.
Han blev historisk när han vann Extreme E.
– Det känns fantastiskt att vi får bli de första mästerskapsvinnarna, säger han.
Svensken tävlar för Nico Rosbergs team, tillsammans med Molly Taylor. Inför den avgörande tävlingen i England hade de 16 poäng till godo på X44 med Sébastien Loeb och Christina Gutierrez.
– Vi hade ju räknat ut att om de skulle vinna kvalet och vi kom tvåa skulle det räcka att bli fyra i finalen. Det var det enklaste och säkraste sättet, men sedan fanns det förstås tusen andra tänkbara scenarion också, säger Kristoffersson i ett pressmeddelande.
Lewis Hamiltons team, X44 var snabbast i kvalet och under finalen låg Molly Taylor tvåa, men tappade ner till fjärde plats på den leriga och blöta banan. Kristoffersson tog över på plats fyra och lyckades ta bilen i mål på den nödvändiga fjärdeplatsen.

Det gjorde att RXR med Kristoffersson och Taylor vann, på samma poäng som X44, men med fler delsegrar.
Med andra ord var det precis lika jämnt som det var när han vann VM i rallycross för ett par veckor sedan.
-Ett helt otroligt år och särskilt att kunna vinna två titlar med samma poäng som konkurrenterna i VM och i Extreme E, säger Kristoffersson.

– Det är svårt att säga vilken titel som smäller högst, men riktig kul att kunna vinna båda i slutändan.

Kristoffersson och Taylor mästare i Extreme E (Extreme E)

 

Svensk stjärna mot nästa titel

av Anna Andersson

Han vann VM-titeln i rallycross med minsta möjliga marginal.
Nu kan Johan Kristoffersson vinna ytterligare en titel och bli historisk.
Som mästare i Extreme E.
– Det hade verkligen varit roligt att ta lyckas med det, säger han.

Johan Kristoffersson
Kristoffersson (Sverige) , Taylor (Australien) och Rosberg (Tyskland) ( LAT Images)

Kristoffersson vann tidigare i år sin fjärde VM-titel i rallycross genom en mycket avslutande tävlingshelg, men han hann knappt fira. Istället fokuserade han om mot Extreme E – det eldrivna mästerskap som under året skapat uppståndelse på några av de platser som drabbats extra hårt av klimatförändringarna.

Där tävlar han och Molly Taylor för den tidigare världsmästaren i F1, Nico Rosberg, och i kampen om titeln ställs de framförallt mot Cristian Gutiérrez och Sebastien Loeb, som tävlar för Lewis Hamiltons team.
– Vi har lett mästerskapet sedan den första deltävlingen, vi har hela tiden varit duktiga på att balansera fart mot risk och det är det som den här finalhelgen kommer att handla om. Vi får inte ta för stora risker och riskera att fastna i den tuffa terrängen. Även om det är en sprint så kör man sönder bilen när man trycker gasen i botten, säger Johan Kristoffersson.

 Ny titel för Johan Kristoffersson?

Johan Kristoffersson
Seger på Sardinien (LAT Images)

Finaltävlingen Jurassic XPrix avgörs intill militärbasen Bovington i engelska Dorset och precis som på övriga platser som mästerskapet har besökt handlar det mycket om att lägga fokus på klimatförändringar och i det här fallet handlar det om erosion, det vill säga där vatten, vind och vågor nöter ner och transporterar bort jord, sand och berg från landskapet.
– Det kommer att vara platt, men väldigt blöt och halkigt. En svårbemästrad terräng för våra bilar och det finns många risker på vägen. Därför är det viktigt at hitta balansen och inte ta för stora risker, det kan bli väldigt dyrbart, säger Johan Kristoffersson.

– Jag räknar med en tuff avslutning och har med mig mycket från VM i rallycross, där vi lade fokus på att inte blir för desperata när det inte gick vår väg, att känna en trygghet i det vi jobbar med och lita på det vi har.
I Extreme E tävlar deltagarna med eldrivna bilar och varje team består av en man och en kvinna. Mästerskapet har avgjorts under fem tävlingshelger i år och för Kristoffersson skulle det betyda mycket att vinna den första titeln i Extreme E:s historia – och det skulle också ge honom hans andra titel för säsongen.
– Extreme E och VM i rallycross har varit en bra kombination och det hade varit kul att vinna en titel till redan i år, säger han.
– Till nästa år så ser vi över möjligheterna att köra samma kombination igen.

Annas Motor – Snackisarna efter F1-finalen 2021

Max Verstappen (TT)

Pole position
Max Verstappen
En krasch av Nicholas Latifi, ett lyckosamt däckbyte och en taktik som spelade honom i händerna. Red Bull hade ingenting att förlora – och 24-åringen från Nederländerna vann titeln.

2) Lewis Hamilton

Han gjorde allt han kunde och var fem varv från att vinna sin åttonde VM-titel i Formel 1. Hamiltons avslutning på säsongen var makalös, men det ville sig inte den här gången. Vinterns stora fråga är: Kommer Hamilton till start 2022 eller lägger han av efter förlusten i Abu Dhabi?

3) FIA

Efter den omtalade avslutningen av VM-finalen 2021 har det internationella bilsportförbundet nu tillsatt en utredning för att analysera det som inträffade efter Nicholas Latifis krasch och om det begicks något regelbrott. Man gör det för att situationen inte ska upprepas framöver. Processen ska vara avslutad innan säsongen 2022 startar i mars.

4) Sergio Perez

Red Bulls andra förare gjorde allt han kunde och uppehöll Lewis Hamilton tillräckligt länge för att kollegan Max Verstappen skulle kunna ta sig i kapp. Den insatsen var guld värd för Red Bull.

2001, Kimi och Mika Häkkinen i USA (TT)

5) Kimi Räikkönen

Efter 349 F1-lopp, 21, segrar och en VM-titel är karriären över. Den 42-årige finländaren bröt sitt sista F1-lopp men ryckte på axlarna.
– Livet går vidare, var hans stående kommentar efter loppet.

6) Volkswagen

FIA har satt hörnstolparna för motorreglementet 2026. Mer el och en förbränningsmotor som går på 100 % hållbart bränsle. Det öppnar dörren för Volkswagen som ny motortillverkare.

7) McLaren

Under testerna i Abu Dhabi strålade teamet, tack vare navkapslar med LED-lampor. Enligt däcktillverkaren Pirelli kan man tänka sig att använda det för reklam, eller för att visa vilken position bilen har.

8) Jean Todt

Efter 12 år har han nu lämnat rollen som FIA:s president. Det pratas om att han tar rollen som konsult hos Ferrari.

9) Valtteri Bottas

Efter fem år lämnade finländaren Mercedes. Det var i söndags. I tisdags testade VM-trean 2021 för Alfa Romeo.

10) Fernando Alonso
Spanjoren tog en pallplats 2021, men bär fortfarande med sig sviter från den cykelolycka han råkade ut för inför säsongen. Därför ska han operera käken igen i januari.

Hamilton var på slottet, men inte på FIA:s gala (TT)

Motorstopp…

Mercedes
Mercedes protesterade efter VM-finalen, men valde i sista sekund att inte överklaga protesten. Därmed är Max Verstappen världsmästare 2021. Teamchef Toto Wolff bojkottade FIA:s gala i Paris. Det gjorde även Lewis Hamilton. Mercedes bil var inte heller med på den officiella segerbilden med samtliga mästarbilar från 2021.

Lägger Lewis Hamilton av?

av Anna Andersson

Lägger Lewis Hamilton av? Funderingarna finns hos den sjufaldige världsmästaren. Det antyder Toto Wolff.

– Jag hoppas att han fortsätter, säger Mercedes teamchef.

 

Lägger Lewis Hamilton av
Lewis Hamilton (TT)

I söndags förlorade Lewis Hamilton kampen mot Max Verstappen. Han lyckades inte ta sin åttonde VM-titel.

Efter den uppmärksammade avslutningen av loppet i Abu Dhabi ansåg sig Mercedes bestulna på titeln och teamet protesterade också mot hur avslutningen gick till – men protesten avslogs.

Teamet bestämde sig för att överklaga FIA:s beslut, men i dag kom beskedet att det har ändrat sig. Det blir ingen överklagan, utan Mercedes accepterar att Max Verstappen är världsmästare 2021.

– Det är en skillnad mellan att ha rätt och att få rätt, säger Mercedes Toto Wolff.

Stallchefen har undvikit media ända sedan målgång i Abu Dhabi, men under torsdagen mötte han äntligen media i en digital presskonferens.

– Varje steg har vi tagit tillsammans med Lewis, att protestera, överklaga och även att dra tillbaka överklagan. Ingen av oss, varken han eller vi vill vinna ett VM i rätten.

”Fri tolkning av reglerna”

Wolff fortsätter att prata om situationen i söndags då ett par av de varvade bilarna fick ovarva sig bakom säkerhetsbilen, nämligen de bilarna som efter Verstappens däckbyte låg mellan honom och Hamilton. Därefter plockades säkerhetsbilen in och loppet avslutades direkt, även det i normalfall startas om först påföljande varv.

Det var viktigt för tävlingsledningen att undvika en avslutning bakom en säkerhetsbil, vilket gör Mercedes stallchef besviken.

– Det som skedde i söndags var oerhört orättvist. Det var inte bara ett felaktigt belsut, utan en fri tolkning av reglerna som gjorde att Lewis blev ett mycket lätt byte, säger Wolff.

Han är tydlig med att Mercedes anser att det var domarnas fel att Hamilton förlorade VM-kampen.

– Det var fruktansvärt svårt för oss att dra tillbaka överklagan. Vi har blivit kränkta och vi är djupt övertygade om att det borde råda rättvisa inom världens viktigaste sport.

Han påtalar att både han och Lewis Hamilton är mycket besvikna och missnöjda.

– Man börjar ifrågasätta om det arbete, den svett, de tårar och det blod som man lägger ner verkligen leder till att det är den som presterar bäst som också vinner titeln när det kan tas i från dig på ett så godtyckligt sätt. Det kommer att ta lång tid att smälta det som hände i söndags, säger Wolff under sin digitala presskonferens.

Han är tveksam till om det överhuvutaget går att komma över det som skedde under de avslutande varven i Abu Dhabi.

– Det är inte möjligt, inte som förare.

Lägger Lewis Hamilton av?

Lägger lewis Hamilton av?
Lewis Hamilton dubbades av Prins Charles den 15 december 2021 (TT)

Toto Wolff ställs inför frågan om han funderar över att lämna sporten och svaret blir väldigt långt och fundersamt.

– Vi älskar den här sporten, men plötsligt börjar man tvivla. Man får aldrig tappa det stora perspektivet. Det är bara Formel 1. Det är bara sport och det händer betydligt mycket vättre saker där ute, vi får inte gå i fällan och tro att detta är det viktigaste i världen. Men det är vårt lilla mikrokosmos, där vi har skapat vår verklighet och våra värderingar och i söndags trampade man på det.

Frågan alla ställer sig efter det svaret är: Lägger Lewis Hamilton av?

Toto Wolff lämnar det svaret öppet när han säger:

– Jag hoppas att Lewis fortsätter att tävla. Han är den störste föraren genom alla tider och ser man på de fyra senaste loppen så har han dominerat under söndagen. Det fanns ingen tvivel kring vem som var vinnaren. Därför förtjänade han att vinna VM.

Lägger Lewis Hamilton av?
Hamilton och hans mamma Carmen Lockhart (TT)

Wolff förklarar att han har en daglig kontakt med Hamilton och att han ska göra allt för att bilen med nr 44 står på startlinjen i mars 2022.

– Vi måste komma över den smärta som han orsakades i söndags. Han är en man med tydliga värderingar och han har svårt att förstå vad som hände, fortsätter Wolff.

– Men jag respekterar också att det inte finns så mycket att prata om just nu. Alla hanterar sina känslor på olika sätt.

Under torsdagen fick Max Verstappen ta emot VM-titelm på FIA:s gala i Paris, men varken Toto Wolff eller Lewis Hamilton var på plats. Hamilton och hans mamma var däremot på Windsor Castle tidigare i veckan.

Snabba nyheter:

Charles Leclerc har testats positivt för covid-19. För andra gången i år.

FIA har bekräftat att man tillsätter en utredning för att ta reda på vad som egentligen hände under de avslutande varven under Abu Dhabis GP och sedan lära sig mer inför framtiden.

Under världsrådets möte i Paris satte FIA också hörnstolparna för det nya motorreglementet som gäller från och med 2026. Bland annat ökar prestandan på hybriddelen den 120 till 35o kW. Därmed kommer hälften av prestandan framöver från el och resterande del från en förbränningsmotor. Där ska dock bensinen vara  ”100 % hållbar” detta är saker som mycket väl kan locka motortillverkaren Volkswagen till Formel 1.

Fernando Alonso var inblandad i en cykelolycka inför säsongen och kommer att operera sin käke en gång till. Det blir i januari.

I tisdags och onsdags var det tester i Abu Dhabi. Här läser du mer om tisdagens tester.

Här är resultatet från onsdagen.

 

 

 

Red Bulls present till Latifi

av Anna Andersson

Williams Nicholas Latifi kraschade i Abu Dhabi. Det gav Max Verstappen möjligheten att vinna sin första VM-titel.
Därför belönas Williams förare med fri dricka resten av livet.
– Han får Red Bull gratis resten av livet, säger mästarchefen Christian Horner.

Lewis Hamilton hade tolv sekunders försprång på Max Verstappen i Abu Dhabi GP. Då kraschade Williams Nicholas Latifi. Verstappen skyndade sig in i depån och fick nya däck. Det lade grunden till Verstappens seger, hans första VM-titel och Red Bulls första förar-VM på åtta år.

Dyrbar miss av Williams Nicholas Latifi

Det gör att teamchef Christian Horner skickar ett speciellt tack till kanadensaren Latifi.
– Han får Red Bull gratis resten av livet. Det är helt säkert, säger Horner till brittiska Channel 4.
För Latifi som kör med en motor från Mercedes var misstaget ödesdigert. Han förstörde sitt eget lopp och lade grunden till att hans motortillverkare missade att vinna förar-VM.
– Det var inte meningen att påverka VM-kampen, men jag gjorde ett misstag och förstörde även mitt eget race, sa han efteråt.

Mercedes har fortfarande inte lämnat något besked kring den väntade överklagan, en aktion som också kritiseras av den tidigare F1-chefen Bernie Ecclestone.
– Hade jag varit deras chef hade jag inte protesterat. Mercedes är världens äldsta bilmärke och det har en otrolig tradition. De bygger troligen världens bästa bilar, men genom att protestera får den stjärnan en repa, säger han till tidningen Merkur tz.

Tester i Abu Dhabi – O´Ward lyrisk

Här är resultatet från den första testdagen med testbilar. Notera att det pågick ett Young Drivers Test.

Inför den kommande säsongen är det många som diskuterar hur det egentligen kommer att bli. Mercedes Toto Wolff har sin bild klar:
– Jag tror att det kommer att bli ännu jämnare nästa år eftersom vi alla har samma budgetgräns, sa han innan helgens final.
Efter den har han inte talat med media.
Vi får väl se om han dyrt upp på FIA:s gala under torsdagen där priserna delas ut.
– Vi kan inte skriva av något team som har börjat med utvecklingen av bilen i tid. Det är spännande. En ny era har börjat.

Pat O´Ward som var med och slogs om titeln i IndyCar fick möjligheten att testa F1. Han var begeistrad efteråt.
– Erfarenheten och möjligheten att köra en F1-bil är något speciellt och det händer kanske bara en gång i livet, citeras han av motorsport-total.com
– Jag trodde att IndyCar var snabbt, men detta är galet i jämförelse.
Han påtalade också att nacken var helt förstörd och att han redan kände sig beroende av detta, som var det bästa han varit med om i sitt liv.

Snabba nyheter…

Valtteri Bottas gjorde sina första varv i en Alfa Romeo, Max Verstappen var tillbaka på banan efter sin VM-titel.
– Det kändes bra att vara tillbaka i bilen och det kändes skönt att testa de nya däcken. Allt kändes bra och det var inga större överraskningar, vilket är positivt, men allt förändras till nästa år så det är bra att få information om däcken redan nu, säger han.

Pietro Fittipaldi ersatte Nikita Mazepin hos Haas. Ryssen är sjuk i Corona.

Antonio Giovanazzi planerar för en F1-comeback 2023. 2022 ska han tävla i Formel E.

Stjärnan: Självklart var det för TV

av Anna Andersson

VM-finalen i Formel 1 avslutades med racing under ett enda varv. Enbart för att skapa en riktigt bra show. Det anser Lando Norris.

– Självklart gjorde man det för TV, säger McLarens F1-förare.

Verstappen väljer nummer 1
Verstappen firar titeln (TT)

Avslutningen av VM-finalen diskuteras om och om igen, både bland fans, förare och media.

McLarens Lando Norris är tydlig med sin åsikt. Han anser att man ville ge åskådarna  ”en fajt”, även om han själv ”var lite överraskad” över att han fick besked om att flytta på sig, även om han tidigare fått besked om att hålla positionen.

– Det är inte upp till mig att bestämma om det var rättvist eller inte, säger han enligt motorsporttotal.com.

Mercedes har fortfarande som ambition att överklaga gårdagens beslut. Det meddelade presschef Bradley Lord under måndagen. Red Bull anser däremot att Mercedes är dåliga förlorare.

Verstappen väljer nummer 1

Max Verstappen väljer nummer 1 på bilen nästa år. Han byter alltså nummer 33 mot en etta.

– Ja, det ska jag göra. Hur ofta får man den chansen. Det kanske är den enda gången i mitt liv som jag får den här möjligheten

Det betyder att det år 2022 finns en bil med nummer 1 i startfältet, det har det inte funnits sedan 2014. Då satt siffran också på en Red Bull – men bilen kördes av Sebastian Vettel.

Tester i Abu Dhabi

I dag startar F1-testerna i Abu Dhabi. Bland annat ska teamen testa den nya 18-tumsdäcken inför 2022. Teamen får total 18 set däck under två dagar, två set C1, två set C2, fyra set C3 och fyra set C5. Dessutom sex set C4.

Varje team får köra med en bil. Alla team utom Williams är med. DE har valt att avstå av kostnadsskäl.

Samtidigt pågår även ett Young Driver Test. Där får teamen också köra med en bil och där är Williams med.

Team Dag 1 (Tisdag) Day 2 (Onsdag) Young Driver Test
Red Bull Max Verstappen Sergio Perez Juri Vips
Mercedes George Russell George Russell Nyck de Vries
Ferrari Charles Leclerc & Antonio Fuoco Carlos Sainz Robert Shwartzman
McLaren Daniel Ricciardo Lando Norris Patricio O’Ward
AlphaTauri Yuki Tsunoda Pierre Gasly Liam Lawson
Alpine Esteban Ocon Fernando Alonso Oscar Piastri
Alfa Romeo Valtteri Bottas Guanyu Zhou  –
Williams N/A N/A Logan Sargeant
Haas Mick Schumacher Pietro Fittipaldi Robert Shwartman
Aston Martin Lance Stroll Sebastian Vettel Nick Yelloly

 

”Mercedes är dåliga förlorare”

av Anna Andersson

Mercedes har protesterat mot Max Verstappen. Den protesten avslogs – men teamet planerar för att överklaga besluet.

Samtidigt attackeras de av Red Bull.

– För mig är de väldigt dåliga förlorare, hävdar Helmut Marko.

Mercedes har protesterat mot Max Verstappen
Jos och Max Verstappen efter VM-finalen (Mark Thompson / Getty Images)

Max Verstappen vann Abu Dhabis GP efter en mycket dramatisk avslutning. Därmed tog han också sin första VM-titel – men Mercedes proteterade mot resultatet efter söndagens omdiskuterade final. De lämnade in två protester till FIA (Internationella bilsportförbundet). Båda avslogs, men Mercedes meddelade därefter att teamet har för avsikt att överklaga det beslutet.

Stallet har 48 timmar på sig att göra den överklagan och innan dess kommer teamet inte att lämna några kommentarer. Varken kring incidenten, protesten eller reglera.

Det gör dock Red Bull.

– Hela systemet måste ses över. Det måste vara tydligt och konstant, kan inte tolkas på ett sätt den ena gången och ett annat nästa, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till motorsporttotal.com.

– Reglerna behöver förenklas och avsikten måste vara ”let them race”.

”Mercedes är dåliga förlorare”

Han anser att Mercedes agerande tyder på att det finns många är dåliga förlorare i det stallet.

– Det är ovärdigt att fördröja beslutet på det sättet, om man lägger in den typen av protester och invändningar visar det vilken attityd man har. Jag skulle kalla det för dåliga förlorare.

Helmut Marko är tydlig med sin åsikt kring Mercedes protest och han är hård i sin kritik mot det team som vann konstruktörsmästerskapet.

– Det som de gjorde efter målgång är vidrigt. För mig är det väldigt dåliga förlorare.

Han passar också på att lägga in ett hot inför framtiden:

– Vi kommer att fundera över vårt fortsatta engagemang i Formel 1, om nu detta inte påverkar framtida mästerskap på rätt sätt. Reglerna måste vara sådana att domarna kan ta ett snabbt beslut, på ett par sekunder.

•••

Diskussionerna om vad som hände under det sista varvet är heta. Personligen tycker jag att det är otroligt tråkigt att eftersnacket ska handla om vad som händer i domarrummet, inte om den fantastiska säsong som vi faktiskt har haft. Detta är en diskussion som lär pågå ett tag.

Här kan du se det sista varvet en gång till:

Kritik från Schumacher

Även Skys expert Ralf Schumacher är väldigt kritisk mot FIA:

– FIA är lite av årets förlorare, det måste man säga med tanke på ett par beslut de har tagit i år, säger Ralf Schuamcher till Sky.

Han körde själv tio år i F1 och även om han inte var lika framgångsrik som sin storebror Michael tog han ett par segrar.

– När man försöker att vinna VM på protester ger det en  bitter eftersmak, jag är hemskt ledsen. Verstappen vann omstarten helt rättvist.

Snabba nyhter

Kimi Räikkönen blev dagens förare efter finalen. Även om han tvingades bryta karriärens sista lopp.

Detta var Hondas första VM-titel på mer än 30 år. Det är första gången sedan 2013, som ett annat team än Mercedes vinner förar-VM.

Sebastian Vettel fick utmärkelsen för flest omkörnignar under säsongen.

Vill du läsa blogginlägget om Verstappen eller följa med i gårdagens läsardiskussion gör du det här.

Här  läser du texten som publicerades direkt efter det dramatiska loppet.

F1-bloggen kikar nu vidare mot veckans tester i Abu Dhabi. Tisdag och onsdag är det dags att testa framtidens däck och flera unga förare.

Givetvis kan du följa F1-bloggen hela off-season, så fortsätt att kika in så att vi kan hålla liv i intresset ända fram till säsongsstarten i mars.

Tack för att du läser!

Sida 93 av 390