Max Verstappen är världsmästare och framtid

av Anna Andersson

Max Verstappen är född in i racingen.
Körde Formel 1 innan han hade körkort och är nu den första förare på sju år som petat ner Mercedes från tronen.
Max Verstappen är världsmästare i Formel 1 och sportens framtid.

Max Verstappen är världsmästare
Max Verstappen är världsmästare i Formel 1 2021 (TT)

Mamma Sophie Kumpen körde go-kart, pappa Jos Verstappen körde Formel 1 och frågan är om inte Max Verstappen satt bakom en ratt innan han kunde gå. Han är uppvuxen i en F1-depå och följde den utstakade vägen mot Formel 1 – men han hoppade över väldigt många steg på vägen.
Max Verstappen körde aldrig supportklasserna som avgörs i samband med Formel 1. 17 år gammal lämnade han Formel 3 för att debutera i Formel 1. Han hade inte gått ut skolan, han hade inget körkort och han var absolut inte torr bakom öronen.

Han var den yngsta föraren som någonsin kört Formel 1 och han lär troligen behålla det rekordet in i evigheten eftersom reglerna förändrades efter hans galet tidiga debut.
Som 18-åring vann han sitt första GP-lopp, vilket också är ett rekord och som 24-åringen är han världsmästare i Formel 1. Han är den förste föraren som slår Mercedes i kampen om VM-titeln sedan 2013 då Red Bull och Sebastian Vettel vann sin senaste titel.
Han stod också i vägen för Lewis Hamiltons rekordnotering om åtta VM-titlar och bara det är en bragd.

Max Verstappen är världsmästare i Formel 1

Årets säsong är den längsta i F1-historien och det har varit en bergochdalbana av sällan skådat slag. Lewis Hamilton och Mercedes inledde den allra bäst med tre segrar på de fyra inledande loppen. Därefter svarade Red Bull med en mycket bra juni och en fin inledning på höstsäsongen. När han vunnit Mexikos GP i november kände det som om han hade säkrat sin första VM-titel.
Då slog Lewis Hamilton och Mercedes tillbaka.

De vann trots motorbyte och flera bestraffningar i Brasilien, i Qatar  och i Saudiarabien.
De kom till finalen i Abu Dhabi med exakt samma poäng som Max Verstappen och Red Bull, men gjorde det väntade däckvalet i Q2.
De valde att starta dagens final med mediumdäcken.
Red Bull och Verstappen hade däremot en skada på mediumdäcken och körde in på den bästa tiden i Q2 med den mjukaste gummiblandningen, teamkörde fram till pole position och fick således starta från första ruta med den mjukare gummiblandningen.

Verstappen sportens framtid

Det kunde ha förstört allt. Lewis Hamilton tog starten, han kontrollerade loppet och tio varv från mål låg Verstappen tvåa. Han hoppades på ett mirakel.
Istället kom en krasch av Nicholas Latifi.
Det gjorde att Verstappen kunde byta däck, samtidigt som Hamilton tvingades ligga kvar på sina gamla hårda däck. Ett varv från mål kom omstarten, Verstappen tog den och efter 22 lopp fajtade han ner en sjufaldig världsmästare på de allra sista meterna av Abu Dhabi GP.

Det gjorde Max Verstappen till världsmästare 2021.

Efter Abu Dhabis GP 2020, för nästan exakt ett år sedan skrev jag följande ingress:

”Vi hade förväntat oss en F1-premiär med Max Verstappen i topp.
Det gick om intet. Det gjorde även drömmen om en VM-titel.
Istället avslutar han säsongen med en pole position och en seger.
Det här lovar gott inför 2021.”

Jag tror knappt att han har läst de raderna, men 2021 var året när Max Verstappen växte upp, tog ansvar och dessutom klarade av pressen. Han är bara 24 år, 12 år yngre än Lewis Hamilton och har alla möjligheter att vinna ytterligare titlar. Även om Formel 1 nu går in i ett helt nytt reglemente som under de kommande säsongerna kan påverka teamen på sätt som vi inte ens kan föreställa oss är en sak säker:
Max Verstappen är årets världsmästare och sportens framtid.

••••

Mercedes vann konstruktörsmästerskapet, men det är en klen tröst.

Mer om loppet läser du här.

Hela resultatet från VM-finalen i Formel1 hittar du här.

2021  – en säsong att minnas

VM-säsongen 2021 är en säsong som vi sent ska glömma. Efter 22 deltävlignar så avgjordes VM i en omstart på det sista varvet. Det är helt otroligt. Det är galet, det är makalöst.

Jag vet inte riktgit vilket ord jag ska välja. Både Max Verstappen och Lewis Hamilton har gjort fantastiska insatser under hela året och oavsett vem av dem som hade vunnit så hade det varit en värdig vinnare. Efter loppet intervjuvades Lewis Hamilton och han berömde Verstappen – men det var en helt annan sak som slog mig.

Jenson Button, mästare 2009, genomförde intervjuverna och han ställde extremt långa frågor och antydde för Hamilton att nu är det väl bara att komma tillbaka nästa år och ge allt för den däråttonde titeln.

Hamilton svarade någonting i stil med att:

– Det har känts väldigt bra hela säsongen, framförallt i slutet av säsongen. Vi får se hur det blir nästa år.

Vad syftar han på då? Osäkerheten kring det reglemente som kommer? Eller osäkerheten kring sin egen närvaro?

Hamilton är 36 år, fyller 37 i vinter. Han har kontrakt ett år till, men kontakt är inte skrivna i sten. Han har visserligen inte tagit den där åttonde VM-titeln som skulle göra honom störst av alla, men finns motivationen efter ett sådant år som i år?

Det blir spännande att följa.

Mercedes har också protesterat mot resultatet.

Den protesten avslogs dock under kvällen.

•••

Ett stor tack till alla er som följde F1-live under finalen Det var riktigt kul att få lajva igen och ett stort tack till alla er som följt bloggen udner säsongen. Jag kommer att fortsätta hålla liv i den här bloggen hela vintern, så klicka in. Fortsätt att diskutera så att vi kan ladda upp för F1 2022 tillsammans och förhoppnigsvis ha ett så stort intresse kring sporten att bloggen fortsätter även nästa år.

Förarnas tips – han vinner VM 2021

av Anna Andersson

Nu ska det avgöras. Inför Abu Dhabi GP i F1 snackar alla om en sak.

Vem vinner VM i Formel 1?

Abu Dhabi GP i F1
Vem vinner VM? (TT)

Just nu är ställningen exakt lika och kvalet i eftermiddag lär få en avgörande betydelse. I Abu Dhabi har de sex senaste loppen vunnits från pole position. Men hur är känslan?

Efter presskonferenserna har F1-bloggen samlat förarnas tips inför helgen.

Vem är mästare efter Abu Dhabi GP i F1?

Lando Norris, McLaren:

– Lewis verkar ha fått upp farten, men Max ger inte upp utan en fajt. Det såg vi i Saudiarabien. Det lär bli intressant, men jag har ingen aning om vem som vinner.

Sebastien Vettel, Aston Martin:

– Michael Schumacher är min hjälte, därför vill jag helst inte att Lewis vinner. M en båda två har varit starka i år och förtjänar en VM-titel och även om Lewis vinner är Michael störst för mig. Min magkänsla säger däremot Max, så at Michael behåller sitt rekord.

Nikita Mazepin, Haas:

– Förhoppningsvis vinner den starkare av dem. Båda har förtjänat titeln, men tyvärr kan bara en vinna den. Det som avgör är vem som är starkast mentalt och har turen på sin sida. Sett till erfarenheter har Lewis en fördel.

Daniel Ricciardo, McLaren:

– Jag har slutat tippa. Jag trodde ett tag att Max skulle klara det, sedan att Lewis skulle klara det. De är svårt att förutse, men det är fantastiskt bra för F1 att det är öppet in i det sista loppet. Den som får till helgen bäst blir världsmästare. Så enkelt är det.

Kimi mästare 2007, här efter den senaste GP-segern 2018 (TT)

Kimi Räikkönen, Alfa Romeo:

– Den som har flest poäng vinner. Jag vet inte om det finns något rätt eller fel, men om jag måste välja en väljer jag troligen Reed Bull så att vi helt enkelt får se något annat.

Pierre Gasly, AlphaTauri:

– Max, men jag är inte säker på att de tar sig i mål. Jag tror ändå att Red Bull och Max vinner.

Mick Schumacher, Haas:

– Jag håller tummarna för båda två, det blir intressant. Jag kan inte påverka vem som vinner och inget är avgjort, alltså säger jag ingenting om hur VM slutar.

Yuki Tsunoda, Alpha Tauri.

– Max, såklart.

Två titlar, men ingen favorit (TT)

Fernando Alonso, Alpine:

– Jag hejar inte på någon av dem, men tycker att Max har förtjänat det. Jag tycker, men där tycker ju alla olika, att Max har lyckats få sin Red Bull till en annan nivå. Det blir väldigt intressant.

George Russell, Williams:

– Jag ser gärna att Lewis vinner, det som han har lyckats med är fantastiskt. Max har också gjort ett enormt bra jobb. Båda två förtjänar titeln på sitt sött, jag hoppas på ett rättvist och juste race. Må bäste man vinna.

Carlos Sainz, Ferrari:

– Detta är perfekt för F1 som sport. Jag vill däremot inte sympatisera med någon eftersom det blir så polariserat på sociala medier. Båda kör på en otroligt hög nivå och jag hoppas att de avslutar säsongen på ett snyggt sätt så att man ser att Formel 1 är en asport, inte bara en show.

Max Verstappen har pole position i Abu Dhabi GP

av Anna Andersson

Max Verstappen har pole position i Abu Dhabi GP.

Men räkna med en makalös avslutning på F1-säsongen eftersom de två VM-kombatanterna startar på olika däck.

– Det  är en fantastisk känsla och nu ser jag bara fram emot morgondagen, säger Max Verstapen.

 

pole position i Abu Dhabi
Max Verstappen har pole position i Abu Dhabi (TT)

Red Bulls Max Verstappen fick draghjälp av sin teamkollega Sergio Perez i kvalet till Abu Dhabi GP. Det räckte till en fantastiskt bra varvtid  pole position.

– Vi gjorde vissa förändringar inför kvalet eftersom det var lite upp och ner under träningarna. Jag är otroligt glad, det gick precis som vi ville och det är inte lätt att slå dem eftersom de har varit så snabba, säger Verstappen efter kvalet.

– Jag känner mig väldgt avslappnad, jag ger allt och teamet levererar en riktigt, riktigt bra bil.

Verstappen har pole position i Abu Dhabi

Snett bakom honom, i samma startled, startar VM-tvåan Lewis Hamilton, Mercedes vilket kan leda fram till en mycket spännande start.

pole position i Abu Dhabi
Lewis Hamilton jaga titel nummer åtta (TT)

Kampen om VM-titeln är långt i från avgjord, istället väntar ett oerhört drama i säsongens sista lopp. Detta eftersom de två VM-kombatanterna startar på olika däck. Lewis Hamilton startar på mediumdäcken, medan Max Verstappen startar på den mjukaste gummiblandningen.

– Max gjorde ett fantastiskt varv och även om vi hade bra tider på träningarna så kunde jag inte konkurrera med den tiden. Jag tycker ändå att vi är i en bra position inför morgondagen eftersom vi har en fördel sett till däcken, säger Lewis Hamilton när han intervjuvas efter kvalet.

– Jag har en plats i första led, jag har mediumdäcken och jag är tacksam att jag kan se honom hela tiden.

Hur dyrbar är Verstappens miss?

Verstappen gjorde ett misstag på mediumdäcken i Q2, vilket skadade det däcket och därför inte gjorde det till ett optimalt startdäck. Teamet bytte då till den mjukare gummiblandningen, vilket kan vara en strategimässig nackdel för honom. Han lär behöva göra ett tidigare depåstopp än Hamilton och Abu Dhabi är en bana där experterna inte räknar med att förarna gör fler än ett depåstopp.

Samtidigt har Red Bull naturligtvis gjort olika racesimuleringar och vet exakt hur bilen hanterar de olika däcken. Kanske kan en strategi med mjuka däck, som kan ge en fördel i starten, och hårda däck ge andra Verstappen andra möjligheter än om han hade valt samma däck som Mercedes har.

– Jag hade en bra känsla på de olika däckvarianterna. Nu är det kväll, det är det i morgon också och då är det lite kallare. Det kan göra det något enklare att hålla liv i de mjuka däcken, säger Verstappen.

– Det viktiga blir att vi får en bra start, sedan ska vi göra vårt allra bästa och därefter se hur långt det räcker.

Snabba nyheter från kvalet

Lando Norris, McLaren, var trea i kvalet, Sergio Perez, Red Bull fyra. Mercedes Valtteri Bottas startar på plats sex, vilket är en missräkning för Mercedes. Bottas startar på medium, precis som Alpha Tauris Yuki Tsunoda. Resterande förare inom topp tio startar på soft. De som startar utanför topp tio får själva välja startdäck, men alla förare måste göra minst ett depåstopp och köra på två olika gummiblandningar.

Notera att Yuki Tsunoda kvalade ut Pierre Gasly hos AlphaTauri och Esteban Ocon kvalade ut Fernando Alonso hos Alpine. Alonso hamnade bakom en av bilarna från McLaren och var väldigt nära en plats i Q3, men det räckte inte riktigt.

George Russell fick stryk av kollegan Nicholas Latifi i sitt sista kval för Williams. Nästa år kör Russell för Mercedes där han ersätter Valtteri Bottas. Bottas flyttar till Alfa Romeo – alla förare och team till 2022 hittar du här.

Här är startuppställningen.

Tack Kimi!

Kimi Räikkönen har nu gjort sitt sista F1-kval. I morgon kör han sitt sista lopp och avslutar karriären i Formel 1 efter mer än 20 år.
Alfa Romeo ger honom en fin hälsning denna helg:

KImi Räikkönen var 18:e man i kvaete och var som vanligt fåordig efter kvalet.

– Det var väl inget speciellt, det kunde ha gått bättre, jag tappade bilen, sa han efteråt.

Vi har samlat en rad bilder och hans bästa citat i en egen artikel. Du hittar det här.

Abu Dhabi har förlängt sitt kontrakt med Formel 1 till och med 2030.
Vi får se banan i F1 i ytterligare tio år.
Vill du ha en guide inför helgen?
Den finns här.
Här hittar du däckleverantören Pirellis tankar kring däckvalet och här har du tipsen från Marcus Ericsson, Stefan Johansson och Emerson Fittipaldi som vann VM 1974.
Det var senast två förare stod på samma poäng inför en VM-final i Formel 1.

Drama när Verstappen har pole position i Abu Dhabi GP

Max Verstappen leder VM och har alltså pole position i Abu Dhabi GP, intill startar Lewis Hamilton som är tvåa i VM. Båda två har samma poäng. Den som är först i mål vinner VM, bortsett från om Hamilton är nia, Verstappen tia och tar snabbaste varvet. Då vinner Verstappen eftersom han har fler segrar.

Snacka om drama.

Race start klockan 14.00 i morgon den 12 december, men redan 13.45 kommer jag att starta upp en livechatt på Sportbladet. För första gången i år får jag möjligheten att köra live, så häng gärna med mig där!

Verstappens ilska inför VM-finalen i Formel 1

av Anna Andersson

369,5 mot 369,5 det är en jämn kamp om vemsom ska bli världsmästare i Formel 1 2021.  På söndag kan Lewis Hamilton vinna sin åttonde VM-titel – och Max Verstappen sin första.
Men inför finalen kommer Verstappen med hård kritik mot Hamilton, Mercedes och domarna.
– Samma regler gäller inte för alla, säger han.

Världsmästare i Formel 1 2021
Verstappen besviken efter tävlingen i Jeddah (TT)

För första gången sedan 1974 har två förare samma poäng när säsongens sista lopp ska avgöras. Då var det Emerson Fittipaldi, McLaren, och Clay Regazzoni, Ferrari, som hade 52 poäng var när säsongens skulle avgöras i USA. Fittipaldi tog hem mästerskapet med en fjärdeplats.
– För det första handlar det nu om att ta sig i mål. Därefter kan de fundera på att vinna VM. De behöver köra på gränsen, men inte över den för det kan istället kosta dem en VM-titel, säger Emerson Fittipaldi till rekatochklart.com.
– Jag tror ju att allt kan hända, allt beror på hur föraren reagerar. De kan försöka att spela fult, men det kommer att kosta och en bestraffning kostar dem en VM-titel.

Avgör en kollision VM?

Mercedes Lewis Hamilton har hämtat in det försprång som Verstappen hade för en månad sedan genom att vinna tre lopp i rad och kampen har varit intensiv. Under den senaste deltävlingen i Saudiarabien behövde domarna titta noga på fajten mellan Hamilton och Verstappen. Loppet kantades av heta känslor, domardiskussioner och av bestraffningar.
Inför finalen påtalar Red Bulls Max Verstappen sin besvikelse när han möter en mindre grupp journalister i Abu Dhabi.

– Samma regler gäller inte för alla. De saker som jag gjorde när jag försvarade mig, gjorde två andra förare också. Domarna tittade inte ens på dem, det fick inte heller någon bestraffning. Jag förstår inte det, citeras Verstappen av motorpsort-magazin.
– Jag tyckte att det var tuff racing och anser inte att jag skulle ha en bestraffning för det. De andra fick inte heller någon bestraffning, det var bara jag. Det är klart att folk är mer kritiska när det händer i täten, men jag förstår det ändå inte.

Hot om diskning och poängavdrag

Han fick även en bestraffning i samband med att han blev påkörd av Hamilton och det har han också svårt att förstå.
– Därefter tryckte han mig från banan. Han ser på mig och styr inte ens in i kurvan utan trycker ut mig utanför den vita linjen. För det får han bara en varning, säger 24-åringen från Nederländerna.
– Det är absolut inte så det ska vara. Det är inte rättvist. Det verkar som om andra förare kan köra på ett annat sätt, det är bara jag som straffas.
Inför helgens VM-final är ställningen lika, men om både två förarna bryter vinner.

Verstappen VM eftersom han har fler segrar. För att undvika att årets VM, likt det 1997, avslutas med en kollision har FIA:s tävlingsledare Michael Masi påtalat att det är viktigt att det blir en sjyst duell. Annars kan det bli tal om både diskvalificering och poängavdrag.
– Det som har hänt är historia, jag är övertygad om att domarna har gjort de förberedelser som krävs och det är rättvist att göra det. Jag hoppas att det inte behöver användas och på ett riktigt bra lopp, säger Lewis Hamilton på presskonferensen inför helgens final.
– Nu vill jag bara se framåt.

Träningsfredag i Abu Dhabi

Under den första träningen i Abu Dhabi var Max Verstappen snabbast. Mercedes hade lite problem med balansen i bilen, Valtteri Bottas var tvåa och Hamilton var  bara trea (+0,346). Resultatet hittar du här.

– Det stämde inte helt i ett par kurvor, säger MercedesAndrew Shovlin till Sky

– Men det är väldigt, väldigt jämnt.

Hamiltons snabbaste varv ströks under den första träningen, totalt ströks 15 tider. Problemet med tracklimits” var som störst i kurva 16.

Under den andra träningen var Lewis Hamilton snabbast, 0,6 sekunder före Verstappen som var fyra. Här är resultatet.

– Det blir en lång kväll, säger Christian Horner till Sky.

– Vi har inte en chans i de två första sektorerna, den tredje kan vi hänga med dem.

Guiden till tävlingshelgen finns här.

Däckval och tider här.

Jag har också haft kontakt med två av  våra svenska F1-förare för att få deras tips på vem som vinner VM i Formel 1 2021, samt skickat samma fråga till Emerson Fittipaldi.

Vem vinner VM i Formel 1 2021?

Världsmästare i Formel 1 2021
Marcus Ericsson tävlar nu i IndyCar (TT)

Marcus Ericsson, 31, Sverige, 97 F1-lopp 2014-2018.

– Lewis Hamilton vinner. Han verkar vara i mest balans och jag tror att hans erfarenheter kommer att göra skillnad när allt avgörs i det sista racet.

Världsmästare i Fomrel 1 2021
Stefan Johansson (Hanna von Matern)

Stefan Johansson, Sverige, 65 år, 103 F1-lopp 1980, 1983-1991.

– Det är omöjligt att svara på, båda teamen och förarna är så otroligt jämna. Tyvärr tror jag att det blir en mycket kontroversiell avslutning, där resultatet inte kommer att avgöras på banan utan från domartornet. Det har kokat de senaste racen och med tanke på hur banan ser ut i Abu Dhabi, med stora avåkningszoner, kommer det säkerligen kunna bli en liknande taktik där också.

– En fajt där inga regler angående bangränser respekteras av vissa förare och domarna tvingas ta besluten. Jag hoppas jag har fel, men om vi tittar på de senaste racen är det nästan givet att det kommer att hända igen. Trots allt detta, är denna säsong en av de bästa i F1 historien, en riktig strid mellan både team och två förare som är på absolut toppen av sin förmåga.

världsmästare i Formel 1 2021
Emerson Fittipaldi (TT)

Emerson Fittipaldi, 74 år, Brasilien, 144 F1-lopp från 1970-1980. Två VM-titlar.

– Ingen kan svara på den frågan. Det kommer att vara en enorm press på dem och på teamen. Det kommer att handla om vem som har den bästa strategin. Det enda jag kan säga är att Lewis har mest erfarenheter efter alla sina år i F1 och att Max är mer aggressiv, men det är strategin som avgör. Ingen kan förutspå vad som ska hända. Det har bara hänt en gång tidigare, mellan mig och Clay Regazzoni 1974, vi hade också samma poäng inför finalen.

– Detta är ett race mellan dem. Alla andra är bara åskådare, racet är mellan dem. Den som är först i mål av dem vinner och när racet startar har de 90 minuter på sig att bestämma vem som ska vinna titeln. De kommer att vara väldigt oroliga båda två. Pressen är den samma på båda två, för du kan inte räkna med att den andra inte ska ta sig i mål. Det spelar ingen roll vilken fördel Max har när de kommer till start, utan det är vinnaren av det här racet som tar VM-titeln.

”Vi vill vinna på banan, inte i domarrummet”

av Anna Andersson

Diskussionerna efter GP-loppet i Jeddah handlade om fulspel och domslut. Inför Abu Dhabi GP 2021 finns en oro för att VM-finalen ska avgöras i med en kollision. Det förnekar dock Red Bull.

– Vi vill vinna på banan, inte i domarrummet eller i en grusfålla, säger Christian Horner.

Abu Dhabi GP 2021
Vem jublar på söndag? (TT)

Under säsongen har Max Verstappen och Lewis Hamilton haft flera hårda bataljer, de kolliderade i Storbritannien, på Monza och även nu senast i Saudiarabien.

Nu är poängställningen helt jämn och den av de två förarna som är först i mål vinner årets titel, men om båda två bryter vinner Verstappen titeln eftersom han har fler segrar.

Dock tror inte Red Bulls teamchef att det blir någon krasch mellan förarna på söndag.

– Det har varit en tuff kamp hela året, det har varit fantastisk racing mellan dessa två förare och jag hoppas att det blir ett rättvist och juste race i Abu Dhabi, citeras Horner av Autosport.

Red Bull har inte varit inblandat i någon riktig titelfajt sedan 2013, då vann Sebastian Vettel sin senaste av fyra titlar. Mercedes har vunnit de sju senaste titlarna, men helt utan konkurrens från andra team.

– Det är första gången sedan vi var med och slogs om VM-titlarna 2012 och 2010 som två team har gått in i en VM-final i kamp om titeln, säger Horner.

– Men under inledingen av den här säsongen, vem hade då trott att vi skulle gå in i det sista av 21 race och vara med i en intensiv VM-fajt med Mercedes?

I dag inleds presskonferenserna i Abu Dhabi. I eftermiddag möts Max Verstappen och Lewis Hamilton på scen.

Abu Dhabi GP 2021 – Kimis sista race

En av oss lämnar F1 i på söndag (Aftonbladet)

För Kimi Räikkönen är söndagens lopp karriärens sista. Jag kommer att sakna honom och hans karga sätt, även om det alltid var en tuff utmaning att locka honom till att prata.

– Jag har inte tänkt allt för mycket på att det är slut. Givetvis vet jag att det kommer att kännas annorlunda när jag går över mållinjen, och jag  vet att det är ett kapitel som nu är avslutat. Men när jag sitter i bilen kommer det att vara som vilket lopp som helst, säger han till motorsporttotal.com

– Jag vill avsluta detta kapitlet med ett bra resultat, för mig och för teamet. Sedan vill jag njuta av helgen  tillsammans med min familj och de vänner som har kommit för att ta avsked från F1 tillsammans med mig.

Alla helgens tider hittar du här.

Guide och statistik finns här.

Snabba nyheter

Ny livery till McLaren i helgen.

Ferrari kan vara på väg mot en transferbomb. Enligt italienska Corriere della Sera kan FIA:s nuvarande president Jean Todt vara på väg tillbaka till teamet. Han kan vara på väg att ta en liknande roll som den Niki Lauda hade hos Mercedes.

Enligt tidingen har Todt redan pratat med Ferraris president John Elkann.

Todt var teamchef hos Ferrari mellan 2004 och 2007, sedan 2009 har han varit president för FIA, men det ämbetet ska han snart lämna och då har han tid för andra saker, som att återvända till Formel 1.

Max Verstappen får passa sig lite. Han kommer att ha minst 7 straffpoäng till och med september nästa år. Just nu ligger han på sju, vid 12 blir han spärrad ett lopp. Det betyder att han ska klara sig med fyra straffpoäng de kommande 16 loppen. Klarar han det?

”Vill vi ha F1 eller en Hollywoodshow?”

av Anna Andersson

1997 var Jac Villeneuve inblandad i en mycket dramatisk VM-final med Michael Schumacher.  Inför Abu Dhabi GP i Formel 1 kritiserar han årets VM-fajt.

– Vill vi ha sport och riktigt bra Formel 1, eller vill vi bara ha en Hollywoodshow?, frågar han.

Abu Dhabi GP i Formel 1
Hjul mot hjul (Getty)

Efter den spännande deltävlingen i Saudiarabien har nu Max Verstappen och Lewis Hamilton exakt lika många poäng. Det får fansen att välja läger och diskuterara förare, taktik och körstil inför finalen.

Men det får också tidigare stjärnor och F1-experter att vädra sina åsikter.

En av dem är Jac Villeneuve. Kanadensaren har vunnit Indy 500, IndyCar och Formel 1, när han vann sin VM-titel 1997 var han inblandad i en mycket intensiv kamp med Michael Schumacher. Det slutade med att Schumacher rammade Villeneuve i ett desperst försök att vinna VM. Ingen som såg VM-finalen i Jerez kan glömma de scenerna.

Nu kritiserar Villeneuve årets VM och säsongens näst sista lopp i Jeddah.

– Det var inte F1, det var hyrcart. Allt var fel, jag vet inte vad jag ska säga, säger han till motorsport.com.

”Det blir verkligen löjligt”

Han fortsätter:

– Vill vi ha sport och riktigt bra Formel 1, eller vill vi bara ha en Hollywoodshow? Vill man ha en Hollywood show var det fantastiskt, men är det det som är Formel 1? Jag vet inte. Frank Williams hade vänt sig i sin grav om han hade sett racet.

Jac Villeneuve på besök i Sverige 2019 (TT)

Villeneuve tävlade för Williams när han vann sin VM-titel och han hann med att tävla för sex team under sin tio år långa F1-karriär som vid sidan av en VM-titel gav honom elva GP-segrar och 13 pole positions. Hans kritik riktar sig inte bara mot förarna utan även mot teamcheferna.

– När man ser dem, alla skriker, lägger pressen på funktionärer och så vidare, det blir löjligt. Det har verkligen blivit löjligt.

Inför finalen hpoppas han på en lugn helg.

– Det är en bana som passar Red Bull, men den motor som Lewis har gör varje bana till en Lewisbana, säger Villeneuve.

– Jag hoppas att vi får ett juste race och må bäste man vinna. Inte som i Jeddah, inget Hollywood. Inte i det sista loppet. Vi har redan haft nog av Holywood-hits i år.

Guide till Abu Dhabi GP i Formel 1

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,281 km ( 58 varv)

I gårdagens blogg kunde du också läsa om de förändringar som gjorts på banan och hur det kan påverka loppet.
Kurvor: 9 höger, 12 vänster

Tider och däckval
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Debutår:  2009. Sebastian Vettel, Red Bull, vann, men Lewis Hamilton, McLaren, hade pole position.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp, de flesta förarna valde det.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 6

Abu Dhabi GP i Formel 1
Kimis seger med Lotus – nu kör han sitt sista F1-lopp (TT)
Kimi i topp 2012. (AP Photo)

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.

Fakta Abu Dhabi GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2020:
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Lando Norris, McLaren
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Daniil Kwjat, AlphaTauri
8. Lance Stroll, Racing Point

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:34.779 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2020: 1:35.246 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:34.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:34.794 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:36.231 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:38.755 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole positions:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Valtteri Bottas (1)
Max Verstappen (1)
Mark Webber (1)

Topp 8 i Abu Dhabi GP 2020
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Alexander Albon, Red Bull
5. Lando Norris, McLaren
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Daniel Ricciardo, Renault
8. Pierre Gasly, AlphaTauri

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:39.283 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2020: 1:40.926 (Daniel Ricciardo, Renault)
2019: 1:39.283 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:40.867 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.650 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:43.729 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna:
2020 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes

Flest vinster:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (3)
Valtteri Bottas (1)
Max Verstappen (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)

Antalet omkörningar per race:
2020: 32
2019: 28
2018: 23
2017: 5
2016: 36

Snabba nyheter

Lewis Hamilton och Max Verstappen har exakt samma poäng. Verstappen har en fördel eftersom han har vunnit fler lopp, men det finns en annan detalj som också är intressant. Verstappen har tagit fler sprintpoäng än Hamilton, utan poängen från F1 Sprint hade Hamilton lett med fem poäng inför söndagens race.

Det betyder att sprinten kan avgöra säsongen, vem hade trott det inför säsongen när F1 Sprint infördes som försök under tre tävlingshelger?

Mercedes tog segrar i rad  i Abu Dhabi, från 2014 till 2019, men i fjol vann Verstappen säsongsavslutningen.

Många har skrattat år Toto Wolffs reaktion under loppet i Saudiarabien. Han själv också.

– Det var kanske inte den bästa reklamen för Boses hörlurar, antagligen inte heller för Mercedes. Men jag tror att de förlåter mig den här gången, säger han till motorsporttotal.com.

Fernando Alonso är på väg mot sin bästa säsong sedan 2014. Då körde han för Ferrari, i år har han också tagit en pallplats för Alpine. Hans första sedan…2014.

F2-mästaren Oscar Pistri ska köra Yound Drivers test för Alpine i Abu Dhabi nästa vecka.

Tider, däckval och det senaste snacket

av Anna Andersson

Max Verstappen mot Lewis Hamilton.
Christian Horner mot Toto Wolff. Inför Abu Dhabi GP ger sig även pappa Verstappen på Mercedes.
– Jag respekterar Hamilton som förare, men resten. Ingenting, säger Jos Verstappen.

Abu Dhabi GP
Hamilton och Verstappen tidigare i år (TT)

Familjen Verstappen har tidigare haft en bra relation med Mercedes. Pappa Jos Verstappen och Mercedes stallchef Toto Wolff var vänner och umgicks med sina mindre barn.

Men efter deltävlingen på Silverstone tidigare i år är relationen iskall. Då körde Lewis Hamilton på Max Verstappen och vann loppet trots en bestraffning, men samtidigt befann sig Max Verstappen hos läkare.
– Vi har ingen relation. Jag gillar inte hans attityd. Jag gillar inte hur de uppför sig. En förare befann sig på sjukhus och de stod på prispallen och jublade som om de var världsmästare, citeras Verstappen av Daily Mail.

Iskyla mellan Verstappens och Mercedes

Abu Dhabi GP
Siiverstone 2021 (TT)

Enligt Wolff jublade Mercedes först när de visste att Max Verstappen hade klarat sig utan skador, men familjen Verstappen och Red Bull ser det hela på ett annat sätt.
– Jag trodde aldrig att Toto var så, men jag lärde känna en annan Wolff, säger Verstappen.
Med det citatet lämnar han möjligheten öppen för att lägga in en annan tolkning av efternamnet Wolff (varg).
– Han har inte tagit någon kontakt med oss, inte ens ett meddelande. Ingenting. Han pratade med oss tidigare i år. Jag säger inte att han ville värva Max, men vi kan säga så mycket som att vi hade en bra relation fram till Silverstone.

Jos Verstappen  är även tydlig med att Max Verstappen och Lewis Hamilton inte har någon närmare kontakt.
– De pratar lite på prispallen, men väldigt lite. När jag ser Max med andra förare verkar det som om de trivs, men med Lewis. Ingenting. Han lever i sin egen värld.
Max Verstappen har ett kontrakt med Red Bull fram till och med 2023.
– Jag hoppas att han kan stanna hos Red Bull under hela sin karriär. Han trivs i den miljön, säger pappa.

Förklaringen till erbjudandet

Red Bulls chefer var irriterade över att tävlingsledaren Michael Masi tycktes förhandla kring Verstappens ena bestraffning under loppet i Saudiarabien och ni är många som ställt er frågande till det radiomeddelande som spelades upp.
Michael Masi har en nu förklaring till sitt agerande:
– Det var en helt normal diskussion, det händer ofta, säger han.
Han påtalar att den enda skillnaden i söndags mot tidigare är att racet var rödflaggat, annars får teamen samma besked under pågående lopp.
– Som tävlingsledare kan jag inte säga åt teamen vad de ska göra, den auktoriteten har jag inte. Jag kan ge däremot dem ett erbjudande, men beslutet är deras eget. Domarna kan dela ut straff, men jag kan ge dem mitt perspektiv och därför erbjöd jag ett frivilligt platsbyte, citeras Masi av sport.de
Han förklarar att om Red Bull hade tackat nej till erbjudandet hade ärendet gått vidare till domarna.

Nu flyttar vi fokus  mot VM-finalen.

Tider Abu Dhabi GP – finalen av VM i Formel 1 2021

Fredag 10.12
Träning 1 kl 10.30
Träning 2 kl 14.00
Lördag 11.12
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 12.12
Abu Dhabi GP kl 14.00

Däckval Abu Dhabi GP

Tidernas längsta F1-säsong avslutas med Abu Dhabi GP den 12 december, dagen innan Lucia. Efter två helt nya banor i Qatar och Saudiarabien, är det dags för en gammal välbekant bana.

Men detta är en bana som har genomgått en rejäl renovering inför årets säsong. Banan hade inte renoverats sedan debuten 2009, nu har man gjort flera förändringar för att öka antalet omkörningsmöjligheter.
Bland annat har tidigare kurva fem och sex ersatts av en raksträcka, den efterföljande hårnålen har breddats och en lång och något bankad kurva har ersatt det tekniskt svåra partiet mellan kurva 11-14. Även de fyra avslutande kurvorna kring hotellet har öppnats upp och blivit snabbare.
Förändringarna gör att varvet nu är 273 meter kortare än tidigare, men antalet varv i tävlingen ökas nu från 55 till 58. Enligt Pirellis beräkningar kommer varvtiden att minska med 14 sekunder jämfört med tidigare år.

Snabbare varvtid

Till årets sista lopp, Abu Dhabi GP, har Pirelli valt ut samma däck som användes 2020, C3, C4 och C5. I fjol var den vinnande taktiken en enstoppare, från medium till hårda däck. Den strategin använde sig samtliga tre toppförare av
Det var bara tre förare som gjorde fler än ett stopp och vi ska notera att pole position historiskt sett har varit väldigt viktigt i Abu Dhabi. Det är polesättaren som vunnit de sex senaste loppen på banan.
– Yas Marina Ciruit är en välbekant arena för finalracet, men de modifieringar som har gjorts på banan ger varvet en ny tvist och utlovar en intressant avslutning på en mycket spännande säsong. Detta är första gången vi kör på den nya bansträckningen och vissa delar har ny asfalt, säger Pirellis Mario Isola.

– Generellt sett är banan numera snabbare och den innehåller också flera omkörningsmöjligheter.
Han förklarar att förändringarna ökar det vertikala trycket, framförallt på framdäcken, men att man inte förväntar sig något större slitage och därför har Pirelli valt de tre mjukaste gummiblandningarna.
Notera också att finalracet följs av det första ordentliga testet (tisdag och onsdag 14-15 december) med de 18-tumsdäck som ska användas under nästa säsong.

Ni är många som engagerat er i gårdagens artikel kring Helmut Markos utspel. Ännu fler var det efter racet i söndags.
Tack för ert engagemang, för att ni diskuterar och för att ni hjälper till att göra F1-bloggen till en trivsam plattform för raceingfans.

Red Bulls hot inför den avgörande finalen

av Anna Andersson

369,5 mot 369,5. Ställningen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen är helt jämn.

Men vid sidan av banan kokar känslorna och Red Bull hotar med efterspel.

– Kanske kan resultatet revideras i efterhand, säger Helmut Marko.

Lewis Hamilton och Max Verstappen
Hamilton efter segern (TT)

Efter gårdagens lopp i Saudiarabien kallades både Lewis Hamilton och Max Verstappen till domarna för att gå igenom den omdiskuterade situationen när Hamilton körde på Verstappen i det kaosartade loppet i Saudiarabien. Vid midnatt kom domarnas besked. VM-ledaren bestraffades med ett tidstillägg på tio sekunder. 

Detta lär gära stämningen mellan Mercedes och Red Bull ännu mer spänd inför finalen nästa söndag.

– Det gick väldigt vilt till, men jag vill inte gå för långt utan jag vill se hela situationen en gång till. Jag vill se all data. Det kan vara så att allt är ett missförstånd, säger Mercedes teamchef Toto Wolff på sin presskonferens efter söndagens lopp.

Han kastade själv sitt headset och slog undan saker på bordet framför sig, men efter loppet hade han lugnat ner sig. Det hade däremot inte hans kollegor hos Red Bull.

– Det verkar som om reglerna tolkas olika för olika människor, säger en förbannad Helmut Marko till ServusTV.

Ilska hos Red Bull

Red Bulls motorsportkonsult är irriterad på Lewis Hamilton. Framförallt på att Hamilton lämnade ett för långt avstånd till Verstappen inför den första omstarten.

– Enligt reglerna får man inte lämna mer än tio billängder. Hamilton gjorde det och därför kunde han förbereda sina däck bättre för omstarten. Vi ska se över all data i lugn och ro för att kunna påvisa det, sedan tar vi med vår argumentation till domarna, säger Marko till ServusTV.

Han fortsätter:

– Vi väntar till vi har all fakta. Vi kan inte acceptera att man, jag vill inte säga att man är godtycklig, men att man tar olika beslut, skäller Marko i tv-kanalens mikrofon.

– Här kunde vi konkurrera, men vi ser sällan något som är så galet som detta. Vi har farten, detta var i Mercedes land och omständigheterna var emot oss. Kanske kan resultatet revideras i efterhand.

Framförallt är han irriterad över att tävlingsledare Michael Masi hörde av sig med ett inspel som upplevdes som en förhandlng inför den andra omstarten, efter det att Verstappen begått ett regelfel.

– Jag trodde att reglerna var klara och tydliga, men nu kommer det olika erbjudande mitt under racet. När Max kör hårt mot Hamilton blir det en bestraffning, men när Hamilton trycker honom av banan är den tydligen en mildare förseelse. Så kan det inte fortsätta.

Hulkens inspel om Lewis Hamilton och Max Verstappen

Domarna bestraffade Max Verstappen för incidenten ovan och den förre F1-föraren Nico Hülkenberg förklarade situstionen på samma sätt i sin analys långt innan förarna bvarit hos domarna.

– Allt hade med DRS att göra, eftersom mätpunkten ligger innan sista kurvanb. Max ville släppa förbi Lewis före mätpunkten för att han skulle kunna ha DRS på Lewis och ta tillbaka ledningen. Det är ett strategispel, säger den tidigare F1-föraren till ServusTV.

– Lewis insåg det såklart och ville hålla sig bakom Max, men så blev det lite för trångt. De spelade spelet så extremt, så gränsen. Sätter jag mig i Lewis perspektiv kan jag inte riktigt förstå varför han inte kör om Max direkt och gör sitt eget race av det.

Ställningen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen är alltså exakt lika, den förare som går i mål först i Abu Dhabi vinner VM.

Det finns ett undantag. Om poängen är fortsatt lika efter nästa lopp, om de båda de exempelvis kolliderar med varandra och bryter, vinner Verstappen. Han har i en seger mer.

Detta är för övrigt andra gången i VM-historien som två förare har samma poäng inför säsongens avslutande lopp. Senast var 1974, då det var helt jämnt mellan Clay Regazzoni och Emerson Fittipaldi. Den sistnämnde avgjorde finalen och vann i sin McLaren.

Vi kan också konstatera att Valtteri Bottas säkrade tredjeplatsen i VM tack vare sin makalösa avslutning.

Du kan kika på VM-tabellen här.

Tack för att du läser, engagerar dig och håller en god ton! Det är ni som läser, kommenterar och återvänder om och om igen som lägger grunden för bloggen och dess framtid. Tack!

Galet race ger galen VM-final

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann VM-loppet i Formel 1 i Saudiarabien efter stor dramatik.

Max Verstappen bestraffades efter målgång.

Nu väntar en VM-final där de två VM-kombatanterna har exakt samma poäng.

Formel 1 i Saudiarabien
Verstappen vs Hamilton (TT)

VM-kampen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen fortsätter att ligga på gränsen – och över den.
Saudiarabien GP var inget undantag.
Polesättaren Lewis Hamilton tog starten, kollegan Valtteri Bottas följde med och bakom de två Mercedesbilarna var det otroligt disciplinerat och städat. Det var först när Mick Schumacher kraschade på varv tio, som förhållandena i täten förändrades.
Mercedes tog in Lewis Hamilton i depå, Bottas drog ner på tempot för att kunna göra ett dubbelt depåstopp medan Red Bulls VM-ledare Max Verstappen stannade kvar på banan. Han tog över ledningen bakom säkerhetsbilen och fick sedan göra sitt depåstopp i samband med den efterföljande rödflaggen som kom på varv 13.

Hamilton vann VM-deltävlingen i Formel 1 i Saudiarabien

Den gången var det dock inte fråga om någon städad omstart. Hamilton och Verstappen kubbades om ledningen, Verstappen tog en liten genväg vilket gjorde att Hamilton tappade ner till position tre, men där bakom körde Haas Nikita Mazepin in i Williams George Russell, men även Red Bulls Sergio Perez blev påkörd.
Det gjorde att loppet återigen flaggades rött.

Verstappen tog chansen och bytte till mediumdäck, medan Hamilton behöll de hårda däcken. I den pausen erbjöd sedan tävlingsledaren Michael Masi Red Bull den tredje startposition i omstarten, vilket gav Esteban Ocon, Alpine, pole position, före Hamilton och med Verstappen som trea. Mediumdäcken gav Verstappen ett bättre grepp och trots tre bilar i bredd tog han starten.

Där hade racet kunnat få en lugn avslutning, men på varv 37 drogs temperaturen upp igen.

Lewis Hamilton som behövde vinna loppet för att ta in poäng på Verstappen satsade allt  och kom nästan förbi  i en mycket tajt situation. Verstappen tryckte till och Hamilton reagerade över radion:

– Han är galen den killen, skrek den flerfaldige mästaren.

Omdiskuterad sekvens ger ytterligare straff

Formel 1 i Saudiarabien
Hamilton jagar Verstappen (Getty)

Tävlingsledningen bestraffade Verstappen och meddelade Red Bull att deras förare skulle ge Hamilton positionen. Verstappen stannade till – men Hamilton såg inte det utan körde istället på Verstappen.

– Jag förstod inte varför han bromsade så hårt, jag körde in i honom, säger Hamilton efter loppet.

– Jag fick inte beskedet om att han skulle släppa förbi mig förrän efteråt. DEt var väldigt förvirrande.

Max Verstappen såg situationen på ett helt annat sätt:

– Jag saktade ner för att han skulle köra om, jag höll till höger. Han körde inte om och då blev det kontakt.

Därefter fortsatte bataljen, Verstappen släppte förbi Hamilton, men tog över ledningen igen fick en bestraffning på fem sekunder innan han släppte förbi Hamilton och racet återigen lugnades ner.

Det var ett mycket dramatiskt lopp för alla inblandade, men resulterade i att Hamilton tog segern före Max Verstappen och han tog också den extra poängen för det snabbaste varvet.

– Det var ett väldigt händelserikt race där det hände många saker som jag absolut inte håller med om, men det är som det är. Jag slutade tvåa i alla fall, sa Verstappen efteråt.

Verstappen bestraffad efter loppet

Men dramat var inte över. Efter loppet fick både Hamilton och Verstappen besöka domarna och strax före midnatt kom beskedet.

Verstappen bestraffades för att ha bromsat för hårt i den ovan nämnda sekvensen. Han fick ytterligare ett tidstillägg på tio sekunder, men det påverkar inte resultatet på något sätt. Han fick också två straffpoäng och står nu på sju, men inte heller det påverkar finalen på något sätt.

Här är domarnas uttalande – ord för ord:

”At turn 21 the driver of car 33 was given the instruction to give back a position to car 44 and was told by the team to do so ’strategically’. Car 33 slowed significantly at turn 26. However, it was obvious that neither driver wanted to take the lead prior to DRS detection line 3.”

”The driver of Car 33 stated that he was wondering why Car 44 had not overtaken and the driver of Car 44 stated that, not having been aware at that stage that Car 33 was giving the position back, was unaware of the reason Car 33 was slowing.”

”In deciding to penalise the driver of Car 33, the key point for the Stewards was that the driver of Car 33 then braked suddenly (69 bar) and significantly, resulting in 2.4g deceleration.”

”Whilst accepting that the driver of Car 44 could have overtaken Car 33 when that car first slowed, we understand why he (and the driver of Car 33) did not wish to be the first to cross the DRS.”

Det gör att  Verstappen och Hamilton har lika många poäng och den förare om går först i mål i Abu Dhabi  på söndag  blir världsmästare 2021.

Snabba nyheter

Valtteri Bottas gav allt på den sista rakan i sitt 100:e lopp för Mercedes. Det gav honom en tredjeplats, en tiondel före Esteban Ocon i VM-deltävlingen i Formel 1 i Saudiarabien. Det var Bottas 67:e pallplats. Här är resultatlistan.

Mercedes tog poäng med båda sina bilar, men Red Bull tog bara poäng med en bil. Det gör att Mercedes lär vinna konstruktörsmästerskapet 2021.

 

 

Verstappens krasch ger Hamilton chansen

av Anna Andersson

VM-ledaren Max Verstappen hade chansen på pole position i säsongens näst sista race. Men satte bilen i muren i den sista kurvan Saudiarabien GP.

Det gav Lewis Hamilton pole position i säsongens näst sista race – men Red Bull har redan lämnat in en protest.

Saudiarabien GP
Hamilton med pole position (TT)

Dramat kring VM i Formel 1 fortsätter. I det första försöket av den sista kvalomgången till Saudiarabien GP gjorde Lewis Hamilton ett misstag, men han lyckades fokusera om och satte det snabbaste varvet i sitt sista försök. Efter honom på banan fanns VM-ledaren Max Verstappen.

Red Bulls förare fick perfekta möjligheter att ta pole position i Saudiarabiens GP. Han var snabbast ut på det sista varvet, snabbast efter den första mellantiden, snabbast efter den adnra. Sedan kom missen i kurva 27, banans allra sista kurva.

Där gick Max Verstappen in i muren och fick så pass svåra skador på bilen att han behövde parkera den.

– Det är fruktansvärt, säger en bevsiken Max Verstappen efter kvalet.

– Jag vet inte riktigt vad som hände, men jag låste däcken och försökte hålla bilen på banan men tryckte in bakdelen i bilen. Startposition tre är en besvikelse, vi får se vad vi kan göra i racet.

saudiarabien gp
Verstappen avslutade kvalet i muren (TT)

Byte av växellåda i Saudiarabiens GP?

Lewis Hamilton har nu pole position. Han är åtta poäng efter Max Verstappen i VM-tabellen. En seger skulle kunna ge honom ett par poängs övertag inför finalen nästa vecka.

– Vilken tuff bana, den är otroligt komplex och svår. Vi var snabba under träning ett och två , men tappade farten under både treäning 3 och kvalet. Vi vet inte varför vi låg efter dem nu, men vi vet att det kommer att bli väligt intensivt, säger Hamilton som är nöjd med att ha sin teamkollega intill sig i starten.

–  Det var målet. Vi har jobbat hårt tillsammans, jag och Valtteri. Med att hitta rätt inställningar, med simulatorn och andra förberedelser för att få bilen där den måste vara. Red Bull är otroligt snabba här och jag är väldigt glad över att vi har tagit oss dit där vi är. Vi är väldigt jämna i racepace, jag tycker att mina longruns i går var bra, men det känns som om de har hittat ännu lite fart. Jag förväntar mig en riktigt jämnt fajt.

Saudiarabien GP
Ny växellåda (TT)

Inga risker

Valtteri Bottas startar från ruta två och Verstappen från ruta tre – om han nu inte behöver byta växellåda. Då blir det startposition åtta istället. Det skulle vara ett oerhört hårt slag mot VM-ledaren.

– Vi måste plocka i sär bilen och titta på det i lugn och ro. I Monaco såg vi samma sak hos Charles Leclerc. Det var en liknande smäll och Ferrari bestämde sig för att inte byta växellåda och så pang, följderna blev tydliga på formationsvarvet, säger Marko till Servus TV.

I Monaco kom Leclerc inte ens till start.

– Vi är så snabba att vi inte kan ta några risker. Om det bara är någon antydan till skada på växellådan byter vi den, även om det är svårt att köra om här.

Han kan som sagt vinna VM-titeln redan i morgon. Här läser du om vad som krävs.

Mercedes kan säkra konstruktörsmästerskapet, men deras möjligheter är rätt små. Om deras förare vinner dubbelt får Red Bull inte ta mer än fyra poäng.

Red Bull lämnar in protest

Men även om vi nu ser Lewis Hamilton i pole position, behöver det inte betyda att han startar där i morgon. Red Bull har lämnat in en protest efter en incident som inträffade under träningen. Då misstänktes Lewis Hamilton ha missat en gulflagg, något som Verstappen bestraffades för under förra tävlingshelgen. Den här gången firade domarna Hamilton.

– Vi protesterar mot det beslutet. I Qatar fick Max fem platsers nedflyttning för samma sak, nu är gult inte längre gult, säger Red Bulls Helmut Marko till Servus TV.

– Det finns en annan tolkning och det kan inte fortsätta så här, att man tolkar saker godtyckligt

Hamilton klarade sig också med en reprimand efter incidenten med Nikita Mazepin under träningen, även om Mercedes måse böta 250 000 kronor för att de inte varnade sin förare för att det kom en snabb bil bakom. Detta var Hamiltona andra reprimand, drar han på sig en till blir det tio platsers nedlfyttning.

Snabba nyheter:

Aston Martins båda bilar försvann i Q1. Det var ett riktigt dåligt resultat för både Sebastian Vettel och Lance Stroll.

Mercedes har bytt motor på Valtteri Bottas bil. Teamet hittade en bränsleläcka och bytte till en annan motor som redan är använd. Därför blir det ingen bestraffning.

Carlos Sainz gjorde en miss i Q2 och var inblandad i en incident med Pierre Gasly. Den kostade honom avancemang till Q3, men hade kunnat sluta betydligt vättre än så. Domarna ska kika på incidenten efter kvalet.

Flera större namn försvan  i Q2, som McLarens Daniel Ricciardo och Alpines Fernando Alonso. Här är hela startuppställningen.

Notera dock att det kan bli en förändring om Verstappen begöver byta växdellåda, om Red Bulls protest går igenom och om domarna delar ut någon bestraffning i incidenten mellan Sainz och Gasly.

Williams teamchef Jost Capito är sjuk i Covid-19 och inte på plats i Jeddah, men han mår under omständigheterna bra.

Det blir sex sprintlopp 2022. Enligt motorsporttotal handlar det om tävlingarna i Bahrain, Imola, Montreal, Spielberg, Zandvoort och Interlagos. Det skulle betyda att säsongen börjar med en sprinthelg i mars.

Tack för att du läste ända hit. Vi höra efter morondagens race igen.

 

Sida 94 av 390