Verstappen om böterna: Hoppas domarna dricker ett fint vin

av Anna Andersson

Det var upplaget för en seger och pole position till Max Verstappen i Sao Paulos GP i Formel 1.
Men Mercedes vägrar att ge upp kampen om VM-titeln.
– Det är inte över än, säger Lewis Hamilton.

Sao Paulos GP i Formel 1
Valtteri Bottas med pole position (TT)

Under eftermiddagen diskades Lewis Hamilton för att DRS-vingen inte höll sig inom reglerna under fredagens kval. Därför ärvde Red Bulls VM-ledare Max Verstappen första startplats i The F1 Sprint, men det gav honom ingen pole position.

Istället tog Valtteri Bottas starten av F1 Sprint på sina mjuka däck och han behöll också ledningen in i mål.

– Starten var nyckeln här. Det var lite gambling när vi valde de mjuka däcken och jag fick verkligen kämpa. Det var inte säkert att de skulle hålla, men det gjorde de, säger Bottas efteråt.

Hamilton imponerade

Det gör att finländaren har pole position i morgondagens Grand Prix, hans tredje pole position på fyra race. Finländaren startar i första led före VM-ledaren Max Verstappen och Ferraris Carlos Sainz.

– Jag gjorde inte den bästa starten, men vi hade också den hårdare gummiblandningen, så det var lite svårare, säger Verstappen.

– De var väldigt snabba rakt fram, men jag tycker ändå att det var ett bra lopp. Vi får se hur det blir i morgon.

Hamilton tvingades starta F1 Sprint från 20:e plats, men där stannade han inte länge. Han hade viljan, han hade farten och körde sig upp genom fältet och slutade på plats fem. Det gör att Hamilton startar Sao Paulo GP i Formel 1 från ruta tio och därifrån finns det goda möjligheter för britten att ta poäng. Frågan är bara hur många det blir.

– Med den farten som Lewis hade kan han vinna i morgon, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till Sky.

– Det blir riktigt svårt att försvara oss om han har den farten.

Han ligger 21 poäng efter Verstappen i samandraget och när fyra lopp påterstår har han inte råd att förlora fler poäng på Verstappen om han ska kunna ta sin åttonde VM-titel.
Notera att det är fria startdäck i morgon, men att alla förare måste köra med två gummiblandningar. Här är resultatet från sprinten.

Notera också att Verstappen aldrig har tagit poäng i ett GP som följt efter en F1 Sprint.

Vad hände inför Sao Paulos GP i Formel 1?

Det var många frågor som väcktes under eftermiddagen och som mynnade ut i att Verstappen fick en halv miljon kronor  i böter och Lewis Hamilton tvingades starta sist i F1 Sprint. Men vad var det som hände, egentligen? Det frågorna ska jag försöka svara på här:

Varför måste Max Verstappen böta?

Därför att han rörde vid bakvingen på Lewis Hamiltons bil i ”Prac ferme” efter gårdagens kval. Det bryter mot reglerna och eftersom det kan ha allvarliga konsekvenser måste han böter 50 000 euro. I domen står också att alla team och förare som gör något liknande kan räkna med olika typer av bestraffningar framöver.
Här kan du se vad som hände:

Vem betalar Verstappens straff?

På presskonferensen förklarar han att han betalar 500 000 kronor ur egen ficka.

– Det är rätt högha böter. Jag hoppas att domarna kan gå och äta något gott och dricka mycket vin. Ett fint dyrt vin. Det vore fint. Jag hoppas att de bjuder in mig också, så betalar jag, hälsar Verstappen.

– För min del betyder det att jag inte kan köpa så många ”FIFA points ”.

Varför diskvalificerades Lewis Hamilton?

DRS-vingen klarade inte FIA:s test. Eller vingen klarade delar av testet (mitt på vingen) men inte på kanten av vingen. Enligt tävlingsledningen var det inget medvetet fusk och det handlade om 0,2 mm på höger sida. Antingen har det skett ett misstag när vingen byggts samman eller har någonting gått sönder under kvalet, men det spelar ingen roll för domarna. Regelbrott är regelbrott. Därför diskades Hamilton från gårdagens kval och startade sist i dagens F1 Sprint.

Varför protesterar inte Mercedes?

Därför att de inte ville riskera hela helgen. Om de hade protesterat hade Hamilton fått starta från ruta ett, men om överklagandet inte hade gått igenom hade han också bestraffats för sprinten och söndagens GP. Den risken ville inte Mercedes ta.

Vad säger teamchef Toto Wolff om situationen?

Mercedes teamchef kallar det hela för en bagatell när han möter media på zoom efter F1 Sprinnt. DRS-vingen mätte 0,2 mm fel på höger sida.

– Situationen är betydligt mer lovande nu än den var innan F1 Sprint, säger han.

I morgon väntar Sao Paulo GP, start klockan 18.00.

Här är guiden inför Sao Paulos GP i Formel 1.

Snabbast i kvalet – men ingen chans på pole

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast i kvalet till F1 Sprint.

Men har ingen chans till pole position Sao Paulo Grand Prix i Formel 1.

Återigen har britten drabbats av en motorbestraffning.

Sao Paulo Grand Prix i Formel 1
Snabbast i kvalet (TT)

Lewis Hamilton ligger 19 poäng efter Max Verstappen när det är fyra deltävlingar kvar. I morgon väntar F1 Sprint och på söndag Sao Paulo Grand Prix i Formel 1. För Hamilton är det två otroligt viktiga möjligheter till att ta poäng, han har inte råd att tappa mer om han ska ha en chans att nå en åttonde VM-titel. Men återigen har britten drabbats av ett missöde. Han har bytt förbränningsdelen av motorn (ICE) för femte gången i år. Varje förare tillåts göra tre byten vilket gör att han straffas med fem platsers nedflyttning i starten av Sao Paulos GP på söndag.

Men innan dess startar han först i F1 Sprint på lördag.

– Det var så länge sedan jag var snabbast i ett kval så det känns nästan som min första, säger Hamilton som inte har varit snabbast i ett kval sedan Ungerns GP i somras.

– Sedan får vi se i racet, Max kommer antagligen att starta först på söndag och då får jag göra det bästa av situationen och försöka ta mig upp genom fältet.

Verstappen tvåa – men läge för pole

Sao Paulo Grand Prix i Formel 1
Verstappen med chans på pole position (TT)

Max Verstappen, Red Bull var tvåa i kvalet och Valtter Bottas, Mercedes, trea.  Hela startuppställningen har du här.

– När de tar en ny motor har de lite mer power så det var ingen större chock att han var snabb. Jag är nöjd med att vara tvåa, det är bra inför racet, säger Verstappen efter kvalet.

– Jag hoppas på ett bra första varv och sedan får vi se, men fokus ligger på söndagen. Det ska bli varmare och det förändrar hur bilen beter sig också.

Detta är andra gången på kort tid som Hamilton drabbas av en motorbestraffning. Han fick en ny komponent till sin powerunit i Turkiet för ett par veckor sedan, men enligt teamchef Toto Wolff är det inget fel på motorn utan Mercedes vill ha två konkurrenskrafttiga motorer fram till säsongsavslutningen. Det äldre aggregatet har tappat för mycket i prestanda.
– Vi vet inte riktigt varför det är så, men förbränningsmotorn tappar i prestanda, säger Wolff till Sky.
– De senaste åren har vi sett att motorn tappar ett visst antal kw när den gått mer än 1000 km, men i år förlorar motorn mer prestanda än tidigare år och det blir värre varje vecka.

Tung bestraffning inför Sao Paulo Grand Prix i Formel 1

Mercedes och deras kundteam (McLaren, Aston Martin och Williams) har haft stora problem med tillförlitligheten på motorerna i år.
– Hade vi behållit den här motorn hade vi inte kunnat vara med och slåss om segrar i Saudiarabien och Abu Dhabi, säger Wolff.

Motorbestraffningen kommer att delas ut i Sao Paulos Grand Prix på söndag, inte i morgondagens F1 Sprint. Där har Hamilton har första startposition. Det betyder att om han vinner F1 Sprint startar han sexa i loppet.

Vill du läsa mer om konceptet F1 Sprint gör du det  här.

Vill du hålla koll på en guide inför Sao Paulo Grand Prix i Formel 1. Den hittar du här.
Tidigare i dag skrev jag om kritiken mot Bottas, under rubriken ”Svårt att tro att Mercedes kan lita på Valtteri”. Den hittar du här.

Ha en fortsatt trevlig fredag.

Väl mött i morgon, då startar F1 Sprint klockan 20.30.

 

 

 

”Svårt att tro att Mercedes kan lita på Valtteri”

av Anna Andersson

Kampen står mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton.
Men kan avgöras av deras teamkollegor – och efter missen i Mexiko är kritiken mot Valtteri Bottas hård.
– Jag har svårt att tro att Mercedes kan lita på Valtteri i fortsättningen, säger Timo Glock.

Max Verstappen och Lewis Hamilton
Är det teamkollegorna som avgör fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton? (TT)

Tysken tävlade tidigare för Toyota och är mest känd för att han behöll torrdäcken när regnet föll i Brasilien år 2008 och då var den siste förare som Hamilton körde om i jakten på sin första VM-titel.
Numera jobbar han för tyska Sky och inför årets tävlingshelg i Brasilien är han tveksam till om Hamilton kan vända trenden och ta sin åttonde VM-titel.

– Vad kan stoppa Max från att vinna titeln? Jag ser bara ett scenario att Max och Red Bull har oturen att råka ut för ett tekniskt problem. Paketet är för starkt och Sao Paulo är ännu en bana som passar Red Bull, skriver Glock i sin analys.
– Hamilton har en bra bil, men den är inte tillräckligt bra för att slå Red Bull och Max. Som jag ser det är Mercedes problem att Valtteri inte har den motivation som krävs för att fortsätta ge Lewis ett hundraprocentigt stöd.

Bottas har inte motivation

Inför helgens deltävling skiljer det 19 poäng mellan ledande Max Verstappen och Lewis Hamilton. Eftersom det är en F1 Sprint under lördagen står det 29 poäng på spel den här helgen. Skulle Verstappen vinna på söndag kan Hamilton inte längre avgöra VM på egen hand. Han behöver då inte bara slå Verstappen i de tre avgörande loppen, han behöver också ha hjälp att av Bottas eller någon annan förare slutar de återstående loppen före Verstappen i resultatlistan.

Annars är F1 i samma läge som 2016 då Nico Rosberg vann titeln efter att ha varit två bakom Hamilton i säsongen fyra avslutande lopp – men det finns hopp om en spännande avslutning.
– Jag är säker på att det fortfarande kan hända mycket i kampen mellan Red Bull och Mercedes, skriver Mika Häkkinen i sin kolumn hos Unibet.
– Jag är övertygad om att vi får se överraskningar i de kommande fyra racen. Du behöver behålla fokus och jobba hårt med teamet, så att ingenting blir en självklarhet. Den andra killen väntar på att ta chansen, så fort du slappnar av.

Max Verstappen och Lewis Hamilton

Max Verstappen och Lewis Hamilton
Monza 2021 (Viaplay)

Faktum är att Verstappen än så länge aldrig tagit sig i mål under ett GP som följt efter en sprint. I Storbritannien körde han av efter att ha blivit påkörd av Lewis Hamilton och i Italien slutade han racet uppepå Hamiltons bil…
Missar han poäng på söndag är VM-kampen helt öppen.
Igen.
– Varje race är ett ”måste-race”, säger Lewis Hamilton när han möter media inför Brasilien GP.
– Det har varit race vi måste vinna i en evighet nu, ända sedan vi kom tillbaka efter sommaruppehållet, men vi har inte riktigt klarat av att leverera de resultaten.

Den här helgen startar med kval i kväll. Du hittar tiderna här.

Vill du läsa mer om F1 Sprint och vad det innebär gör du det här.
Nu har även tiderna för nästa deltävling i Qatar kommit och det är en vanlig racehelg med start klockan 15.00, både vad det gäller kval och race. Alla tider levererar jag som vanligt på tisdag.

Bottas uttalar sig om misstaget

Bottas (TT)

Valtteri Bottas erkänner att han gjorde en miss i starten av Mexikos GP.
– Om jag ska vara ärlig är det enkelt att i det här fallet säga att jag skulle ha hanterat situationen på ett annat sätt, förklarar Valtteri Bottas på presskonferensen inför tävlingen i Brasilien.
– Jag trodde verkligen att jag hade tagit rätt beslut, men när jag har sett reprisen så kanske det fanns en möjlighet att blocka max eller hindra honom från att ta utsidan. Kanske hade han få kört om mig på insidan istället. Jag vet inte.
Bottas fick hård kritik av teamchef Toto Wolff efteråt och även Lewis Hamilton var besviken.
– Jag gjorde det bästa jag kunde, mer kan jag inte göra. Hamnar jag i samma situation igen kan jag kanske göra ett bättre jobb, men kanske gör jag inte det.

Snabba nyheter

Aston Martins teamchef Otmar Szafnauer är ryktenas man, det sägs att han är klar för Alpine. Själv dementerar han ryktena som snurrar fort i depån.

AlphaTauri har länge haft målet att ta plats fem i märkes-VM. Nu finns chansen.
De slåss mot Alpine, just nu har de lika många poäng och Pierre Gasly väldigt optimistisk.
– Senast tog jag min första pallplats och jag ser fram emot att få uppleva de minnena igen, säger fransmannen som gjort en mycket bra säsong.
Senast F1 körde i Brasilien var 2019.

Här hittar du helgens guide.
Här är en länk till konstruktörs-VM och som du ser är det en jämn fajt om flera placeringar i mästerskapet. Det skiljer bara en poäng mellan Mercedes och Red Bull – det handlar om många miljoner dollar.

Borgmästaren positiv – vill se F1 på gatorna i London

av Anna Andersson

Storbritannien har tre förare på startlinjen 2022.
Nu vill öriket ha ytterligare ett Grand Prix och tävla med Formel 1 i London.
Satsningen stöttas av borgmästare Sadiq Khan och hyllas av F1-teamen:
– Det vore fantastiskt, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Det första F1-loppet i historien avgjordes på Silverstone år 1950 och Formel 1 har alltid haft en mycket stor plats i britternas hjärta. Majoriteten av F1-teamen har sina fabriker kring Silverstone och den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton är britt.
Till nästa år finns tre brittiska förare i mästerskapet, en hos McLaren och två hos Mercedes.

Formel 1 i London
2004 körde Martin Brundle en Jaguar i London (TT)

Nu skriver Daily Mail att det finns långt gånga planer på ett stadslopp i London.
Det är amerikanska investmentbolaget 777 Partner som ligger bakom planerna på ett F1-lopp i East End, förbi Royal Docks  och intill floden Themsen.
– Vi är förhoppningsfulla och ser verkligen fram emot det, säger Josh Wander som grundat 777 Partners till tidningen.
– Det skulle bli en elektrisk stämning när några av världens största idrottsmän, i en sport som har en stark publik över hela jordklotet och sponsras av några av världens största företag kommer till The Docks för en tävlingshelg.

När kör Formel 1 i London?

Det har länge funnits planer på ett F1-lopp i London och det har genomförts ett par demoshower, den senaste för ett par år sedan. Den lockade flera tusen åskådare.
Det planerade projektet stöttas av borgmästare Sadiq Khan som vill se ett CO2-neutralt evenemang där publiken enbart använder sig av kollektivtrafik. Redan i samband med att han omvaldes till borgmästare i maj 2021 pratade han om ett F1-lopp i London.
– Vi pratar med Formel 1 och de är intresserade. Det skulle vara fantastiskt med ett GP i vår huvudstad,. Jag är angelägen om att vi hanterar detta så snart som möjligt, sa han då.

Formel 1 i London
George Russell och Lando Norris, båda britter (TT)

Även teamen är intresserade av att köra Formel 1 i London, Mercedes kör exempelvis med två brittiska förare nästa år, Lewis Hamilton och George Russell. Med på gridden finns även McLarens Lando Norris.
– Ett race i London skulle toppa allt, citeras Toto Wolff av Daily Mail
Nästa år avgörs F1 under 23 tävlingshelger, vilket är fler än någonsin tidigare. Då premiärkör F1 i Miami, USA. Kalendern hittar du här.
När ett det skulle bli aktuellt att köra Formel 1 i London är inte klart. Silverstone har kontrakt till 2024. Nu kikar vi mot helgen och deltävlingen i Brasilien.

Väderprognos inför Sao Paulo GP

Vädret i Sao Paulo kan vara oförutsägbart, det kan variera mellan hetta och spöregn. Det verkar som om vi kan få se båda delarna den kommande helgen. Enligt prognosen ska det regna under både fredag och lördag, temperaturerna väntas ligga mellan 12 och 18 grader. Enligt prognosen blir det blött under både fredagens kval och lördagens F1 Sprint. Under söndagen, väntas uppehåll, växlande molnighet och temperaturer upp till 22 grader.
Vill du ha guiden inför helgen? Den hittar du här, där kan du också klicka dig vidare för att läsa mer om F1 Sprint.
Här finns både däckval och alla tider som gäller.

Snabba nyheter

Alfa Romeo väntas meddela vem som blir Valtteri Bottas teamkollega redan nästa vecka. Frederic Vasseur, teamchef för Alfa Romeo, säger till franska Canal+ att man har bestämt sig och att föraren ska presenteras på tisdag. Alfa Romeo är det enda team som inte har presenterat två förare.

Gary Anderson är kritisk till reglerna kring ”snabbaste varvet”. Om en förare i topp tio tar det snabbaste varvet får han en poäng. Om en förare utanför topp tio tar det snabbaste varvet delas ingen poäng ut. Det var det som hände i söndags. Mercedes och Valtteri Bottas gjorde allt de kunde för att sno en poäng från Red Bull och Max Verstappen. Det lyckades.
– Det är löjligt, säger Anderson till Race.
Han har tidigare varit teknisk direktör hos ett par F1-team, men är nu anlitad som expert.
– Så som det ser ut nu finns det för många möjligheter att spela olika spel med varandra, säger han.
– Men hade jag suttit vid depåmuren hade jag antagligen gjort precis samma sak som Mercedes.

Sebastian Vettel och Fernando Alonso ligger lika. De har båda gjort 104 omkörningar i år, vilket är flest i fältet.

Gillar du IndyCar? Indypodden har släppt sin säsongsavslutning. Du hittar den här.

”Verstappen påminner om Schumacher”

av Anna Andersson

Segern i Mexiko tog Max Verstappen ännu ett steg närmare sin första VM-titel.
Inför Sao Paulo GP i Formel 1 hyllas han och jämförs med en av tidernas största förare.
– Det påminner mig om Michael Schumacher, säger F1:s sportchef Ross Brawn.

Sao Paulo GP i Formel 1
Verstappen efter seger i Mexiko. Han har 19 poängs försprång inför helgens deltävling där en förare kan ta max 29 poäng (TT)

Red Bulls teamchef Christian Horner berättade efter loppet i söndags att Max Verstappen redan innan Mexikos GP lade ner mycket tid på att analysera vilka möjligheter han hade i starten. Det gav resultat, det var hans prickfria start som gav honom övertaget i Mexiko och lade grunden till segern.
Det har F1:s sportchef Ross Brawn snappat upp och britten, som tidigare vunnit VM-titlar med såväl Benetton som Ferrari och Brawn GP, tar upp ämnet i sin kolumn hos Formula1.com.
– Det påminner mig om Michael Schumacher, hur han lade väldigt mycket tid på banan, skriver Brawn.
– Han tittade noga på kurvorna och testade vilka möjligheter han hade att vika undan om något skulle gå snett.

Påminner om Schumacher

Sao Paulo GP i Formel 1
Michael Schumacher och Ross Brawn hos Ferrari år 2004 (TT)

Brawn vann sju VM-titlar tillsammans med Michael Schumacher och de två arbetade väldigt nära varandra under många, många år.
– När han hade gjort det visste han hur han skulle ta sig ur en svår omkörning och det gav honom också ett bättre självförtroende att våga testa. Max gjorde en bra analys av den första kurvan, hade sedan självförtroende nog att göra omkörningen och även lyckas.
Enligt Brawn var Verstappen dagens förare i Mexiko.

Max Verstappen tog säsongens nionde seger i Mexiko, det är en mycket bra bedrift och han är nu en av sex förare i F1-historien som har vunnit nio lopp eller fler under en säsong. De andra är Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Michael Schumacher och Nigel Mansell.
Men nu väntar Sao Paolo GP i Formel 1, en tävling vi känner som Brasilien GP men som har gjort en namnförändring.
Det handlar om årets tredje och sista F1 Sprint, mer om det konceptet och vad det innebär i form av poäng och startordning läser du här.

Guide Sao Paulo GP i Formel 1

Autodromo José Carlos Pace

Helgens tider: De finns här i gårdagens blogg.
Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.

Avstånd till första kurvan: 190 m
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: Däckval och Pirellis kommentarer hittar du här.
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 6 (3 hårda).
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta hastighet: 80 km/timmen.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrar från pole position: 16.
Segrare från lägsta startposition: Giancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.
Vinnande strategi 2019: 3 depåstopp ( Flest förare använde sig av två depåstopp)
Tävlingar med säkerhetsbil sedan 2003: 7 (totalt var säkerhetsbilen ute 12 gånger under de sju deltävlingarna)

Omkörningar:
2019: 52
2018: 39
2017: 37
2016: 64
2015: 31

Statistik inför Sao Paolo GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2019
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Pierre Gasly, Toro Rosso
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:7.281 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2019: 1:7.508 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:7.281 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:8.322 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:10.736 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.282 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole positon

Mika Häkkinen (3)
Lewis Hamilton (3)
Felipe Massa (3)
Ayrton Senna (3)
Rubens Barrichello (3)
Sebastian Vettel (2)
Damon Hill (2)
Nico Rosberg (2)

Topp 8 i racet 2019

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Pierre Gasly, Toro Rosso
3. Carlos Sainz, McLaren
4. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
5. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:10.540 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2019: 1:10.698 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:10.540 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:11.004 (Max Verstappen, Red Bull)
2016: 1:25.305 (Max Verstappen, Red Bull)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Fem senaste vinnarna:

2019 Max Verstappen Red Bull
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Nico Rosberg Mercedes

Förarna med flest segrar:

Michael Schumacher (4)
Sebastian Vettel (3)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Lewis Hamilton (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (2)

Förare som tagit flest poäng

Sebastian Vettel (154)
Lewis Hamilton (130)
Fernando Alonso (112)
Kimi Räikkönen (108)
Nico Rosberg (97)
Michael Schumacher (94)
Jenson Button (90)
Mark Webber (83)

Snabba nyheter:

Det ryktas om att Aston Martin kan förlora sin teamchef Otmar Szafnauer till Alpine. Det skriver ”AUTOhebdo”, tanken är då att han ska ersätta Davide Brivio som väntas återvända till motoGP efter ett år i F1.

Den nya banan i Saudiarabien är inte klar än, men tävlingsledare Michael Masi är inte orolig.
– Jag tror på det, efter det att jag var i Sydkorea 2010 och i Indien. Där har det inga problem och jag räknar med att det inte kommer att vara det i Saudiarabien heller, säger tävlingsledare Michael Masi i en kommentar.

Tack för att du läser och väl mött i morgon igen.

”Då kan vi få problem”

av Anna Andersson

Max Verstappen vann i Mexiko.
Men Brasilien GP lär inte gå lika enkelt.
– Jag tror inte på flyt, säger han.

Brasilien GP
Max Verstappen (TT)

Han har nu 19 poängs ledning i kampen om VM-titeln i Formel 1 och är redan på väg till nästa deltävling. Den avgörs i Brasilien den kommande helgen och då handlar det även om en F1 Sprint.
– Vi måste försöka att få till detaljerna i varje race, säger 24-åringen från Nederländerna.
– Det kan gå snett väldigt snabbt och det kommer att vara jämnt ända in till det sista loppet. Vi har alltid varit starka i Mexiko. därför räknar jag med att Brasilien inte kommer att gå lika enkelt.

VM-tvåan, Lewis Hamilton, Mercedes, är lite oroad inför den kommande deltävlingen.
– Tar de med sig den här farten in i de kommande racen så kommer vi att få problem, säger han.
– Målet är att vinna alla lopp, vi behöver varje enskild poäng.
Om ett par dagar går klampen vidare och denna gång är det 29 poäng som står på spel. Mer om helgens race läser du här.

Tider för Brasilien GP:

12 november
Träning 1 kl 16.30-17.30
Kval kl 20.00-21.00

13 november
Träning 2 kl 16.00-17.00
Sprint kl 20.30-21.00
14 november
Race kl 18.00-20.00

Däcksval till Brasilien GP 2021

Pirelli har återigen valt däcken C2, C3 och C4, samma däcksval som under samtliga lopp i USA och Sydamerika i år. Det är dock ett steg mjukare än senast F1 körde i Brasilien GP 2019. Då vann Max Verstappen efter en strategi med tre stopp och där det var två faser med säkerhetsbil under slutet av racet. Förarna i topp fyra använde sig av tre strategier och Carlos Sainz (McLaren) som startade i sista led tog sig upp till plats fyra med ett enda stopp. Flest förare valde två stopp.

– Vi går tillbaka till ett däckval som liknar det vi hade fram till 2018, 2019 valde vi att gå ett steg hårdare, för at undvika ”graining” och ett rejält slitage, men det var inte så många förare som valde de hårdaste däcken, säger Mario Isola, Pirelli.
– Detta är en bana av den gamla skolan och den ser till att både förare och däck har fullt upp, vilket ofta lägger grunden till väldigt dramatiska race. Vädret är en annan viktig faktor, där det kan variera mellan extrem hetta och häftigt regn.
I och med att tävlingen också har en F1 sprint, årets sista, har teamen 12 set däck för 13 som normalt. De är två hårda set. fyra medium och sex mjuka

Snabba nyheter

Brasilien GP
Test för Alfa Romeo i december? (TT)

Valtteri Bottas och Alfa Romeo arbetar för att finländaren ska få testa för sitt nya team redan när däckstesterna körs i Abu Dhabi efter årets sista race.
Hans kontrakt med Mercedes går ut sista december, testet körs två veckor tidigare.
– Vi får se, förhoppningsvis, säger Bottas till motorsporttotal.com.
Fred Vasseur, teamchef för Alfa Romeo vill diskutera med Mercedes.
– Ett kontrakt är ett kontrakt och han har ett kontrakt fram till årsskiftet, med andra ord måste vi hitta en lösning.

”En dag att glömma”

av Anna Andersson

En seger och en pallplats för Red Bull i Mexiko. Nu har Max Verstappen en hand på VM-pokalen och Red Bull är en poäng från Mercedes i konstruktörs-VM.
– Det var en dag att glömma, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

Red Bull i Mexiko
Seger för Verstappen och Red Bull i Mexiko (TT)

Mercedes hade startposition ett och två i Mexiko, men var egentligen aldrig nära segern. Max Verstappen, Red Bull, tog starten medan Valtteri Bottas, som hade pole position, var inblandad i en incident i inledningen och aldrig hade någonting med ens en poäng plats att göra.
Teamchef Toto Wolff bara suckade efter loppet. Han var besviken över att Max Verstappen gick om Bottas på utsidan och tog sig från plats tre till plats ett redan i starten.
– Det ska inte hända. Vi hade två bilar längst fram, säger han till Sky.

– Där hade man behövt försvara sig bättre på vänster sida, men med dessa bilarna är otroligt svårt att uppskatta var den andra föraren egentligen är. Valtteri försökte skydda Lewis, men han hade behövt dra mer åt vänster där.

Han fortsätter:

– Allt som kunde gå fel gick fel, vi försöker att sträcka oss och göra  rätt i alla lägen och då är det ännu mer irriterande när det händer någonting sådant.

Seger för Red Bull i Mexiko

Wolff anser att ingenting hade kunnat rädda Mercedes i Mexiko, att teamet inte ens hade tagit segern om de hade haft ledningen efter starten inte hade haft en chans på segern om de hade tagit starten.
– De hade kunnat köra i cirklar runt oss. För Lewis handlade det bara om att begränsa skadorna, säger Wolff till Sky.
Lewis Hamilton var lika uppgiven och menade att farten saknades i bilen.
– Red Bull måste ha gjort något misstag i kvalet, säger Hamilton till Sky.
– Det var en halv sekund snabbare än oss, per varv.

Red Bulls Helmut Marko bekräftar det och han förklarar att det var nära att Sergio Perez faktiskt hade lyckats köra om Lewis Hamilton för en dubbelseger.

– Ett  varv till, eller två, så  hade han haft Hamilton, säger Marko till Sky och Sergio Perez misstänker att det var varvnignarna som ställde till det.

– Det var svårt med alla varvningar, jag tror att vi tappade lite tid där allihop. Det  var väldigt jämnt, men jag hade aldrig någon riktig chans att köra om honom. Det är svårt att köra om dem eftersom de är så snabba på rakorna. Det är synd eftersom vi hade den pace som krävdes för att ta en dubbelseger, säger mexikanen.

Vill du läsa mer om Verstappens seger gör du det här.

En poäng skiljer

Resultatet i Mexiko gör att Red Bull nu bara är en poäng bakom Mercedes i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet och i förar-VM skiljer det 19 poäng till Verstappens fördel. Inför den kommande helgens deltävling måste Mercedes fundera ut en strategi för att slå tillbaka om nu inte chansen till den åttonde VM-titeln ska försvinna för Hamilton. Kommande helg finns 29 poäng att slåss om, tre för ”F1 Sprint”, en för snabbaste varv och 25 för en raceseger.

I veckan kommer jag som vanligt att ge dig alla förutsättningar och tider inför den deltävlingen.  Tack för att du tar dig tid och läser!

Avgjorde Verstappen VM ?

av Anna Andersson

Efter kvalet till Mexiko GP 2021 hade Mercedes övertaget.
Efter starten av samma race tog Red Bull över kommandot i VM.
– Tack killar. Tack för att vi vann i mitt hemland. När det dags för lite tequila, jublar Sergio Perez.

Mexiko GP 2021
Verstappen mot seger i Mexiko GP (TT)

Återigen gjorde Valtteri Bottas en något tveksam start och Max Verstappen som låg bakom honom i startruta tre drog fördel av situationen och tog starten av Mexiko GP 2021.
– Det handlade bara om att bromsa så sent som möjligt och om att hålla bilen på banan. Det klarade jag, säger Max Verstappen.

Verstappen med drömresultat i Mexiko GP

Bakom honom blev det dock betydligt mer komplicerat. In i den första kurvan var Bottas inblandad i en incident med McLarens Daniel Ricciardo vilket tvingade fram en fas med säkerhetsbilen och en omstart.
Återigen svarade Verstappen upp och behöll sin ledning, Hamilton tog andraplatsen och en jagande Sergio Perez (Red Bull) slöt upp bakom honom.
– Deras bil var enormt snabb den här helgen och det var ingenting vi kunde göra åt det. Jag gjorde allt jag kunde, säger Lewis Hamilton efter loppet.

Det blev precis det resultat som VM-ledaren Verstappen önskade samtidigt som Hamilton måste vara riktigt besviken. Han hade en kamp mot Perez för att försvara sin andraplatsen i stället för en kamp med Verstappen om segern. Nu återstår fyra lopp av säsongen, Max Verstappen leder med 19 poäng över Lewis Hamilton. Det betyder att Hamilton måste plocka in fem poäng i snitt på Verstappen för att ta sin åttonde VM-titel.
Klarar han det?
Det är frågan.

Mer än två fingrar på bucklan

På något sätt så känns det som om Max Verstappen har mer än två fingrar på den där efterlängtade VM-pokalen. Han har 19 poängs försprång när det nu är fyra deltävlingar kvar, varav en är en F1-sprint vilket ger en möjlighet att slåss om ytterligare tre poäng redan under lördagen.
– Det är långt kvar, men det ser onekligen bra ut. Samtidigt vet vi att det snabbt kan vända, så nu ser jag fram emot Brasilien GP.
Det gör vi också. Det är bara en vecka dit och frågan är vad Mercedes kan ändra på till dess? Det är en annan typ av bana, den ligger på 800 meters höjd och där är det vanligt med plötsliga och utmanande väderomslag.

Missa inte den tävlingshelgen  och den tuffaste F1-avslutningen någonsin.
Här är VM-tabellen.

Snabba nyheter:

Incidenten i samband med starten gjorde att Bottas aldrig hade någonting med kampen om poängen att göra. Återigen gjorde han ett fint kval, men lyckades inte alls med samma prestation under söndagen. Även om kvalen tycks ha blivit betydligt bättre efter det att han skrev på för Alfa Romeo så har han fortfarande många detaljer att förbättra under söndagarna.

Sergio Perez hade en kämpig inledning av säsongen, men nu har han tre pallplatser i rad. Han är den förste föraren i Red Bull sedan Daniel Ricciardo som varit så nära Max Verstappen. Han har kontrakt med teamet ett år till, kan han utmana Verstappen 2022? Det blir spännande att se.

Poäng för Sebastian Vettel. Poäng för Kimi Räikkönen.
Här är resultatet.

Två Ferrariförare tog poäng, en av McLarens förare. Det italienska teamet har nu 12,5 poängs försprång i kampen om plats tre i VM och den motoruppdatering som de levererat under hösten tycks ge resultat.

Bottas i pole position i Mexiko

av Anna Andersson

Red Bull trodde på pole position. Vi trodde på pole position för Red Bull.

Ändå tog Mercedes första startled i Mexiko Grand Prix.

Valtteri Bottas slog tillbaka i Mexiko, han tog pole position före kollegan Lewis Hamilton.

Samtidigt slutade VM-ledaren Max Verstappen endast på de tredjeplats i kvalet och det var en enorm överraskning.

– Även om  vi inte hade en perfekt balans i bilen så trodde jag att vi hade kunnat gå för pole, men så blev det inte. Plats tre är inte fantatsiskt, men det är bättre än plats två på den här bana, säger Max Verstappen, Red Bull.

– Även om kvalet inte gick vår väg, kan vi slåss med dem i morgon.

Mexiko Grand Prix
Fördel Hamilton? Han är 12 poäng efter Verstappen i kampen om VM (TT)

Mercedes fördel i Mexiko Grand Prix

Den här säsongen har varit enormt jämn och lite märklig, men  framförallt har den varit väldigt mycket tvärtom. Då vi alla har trott att Mercedes ska dominera, som i USA, är det Red Bull som har vunnit och i Mexiko trodde vi på Red Bull inför kvalet. Istället tog Bottas sin tredje säsong för säsongen. Det gör att VM-tvåan Lewis Hamilton har en liten fördel inför morgondagens race. Han startar från ruta två och har sin teamkompis som inte har någon VM-titel att slåss om strax före sig.

VM-ledaren Verstappen är trea.

–  Valtteri gjorde fantatsiskt jobb, jag är så stolt över honom. Detta är fantatsiskt för teamet, vi trodde inte att vi hade farten, men två bilar i första startled ger oss en bra möjlighet i morgon, säger Hamilton efter kvalet.

– Jag vet inte riktigt vad som hände. De var sex tiondelar framför oss, sedan fyra tiondelar framför oss. Så plötlsigt hade vi bättre pace än vad de hade när vi kom till kvalet. Jag är lika chockad som alla andra.

Nu blir det ett spännande race i morgon, på en bana där den höga höjen är en riktigt stor utmaning, för bilarna, motorerna och förarna. Mer om det läser du här.

Notera också att topp åtta i kvalet alla startar på medium  i morgon.

Bestraffningar i Mexiko Grand Prix

Lance Stroll, Aston Martin, Lando Norris, McLaren, Esteban Ocon, Alpine och Yuki Tsunoda, AlphaTauri har båda till nytt motor och startar längst bak  i fältet. George Russell, Williams, har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten av Mexiko Grand Prix.

Här är resultatet från kvalet. 

Här är startuppställningen.

Även Kimi Räikkönen riskerar en bestraffning, han körde över start/mållinjen istället för in i depån när det var rödflagg. Den situationen ska domarna titta på efter racet.

Domarna tittar även på en situation när de båda förarna från Williams körde om andra bilar i depån.

Vill du ha koll på guiden inför helgen? Här är den.

Däck och tider hittar du här.

Detta är starten på ett maraton som ska pågå i sex veckor. Formel 1 ska i år avgöras med fem lopp i Sydamerika och på den arabiska halvön. Det är ett brutalt schema med resor över nio tidszoner som väntar på förarna de kommande tre veckor. Mer om det läser du här.

Brutal avslutning på VM 2021

av Anna Andersson

Nu ska VM i F1 avgöras – med fem lopp på sex veckor.
Under de första tre veckorna reser förarna över med 20 000 kilometer och nio tidszoner.
Det blir en brutal avslutning på VM 2021.

Årets VM-kamp handlar inte bara om en tajt fajt i förarmästerskapet där Max Verstappen har 12 poängs försprång på Lewis Hamilton när fem lopp återstår. Det handlar också om en fajt mellan Mercedes och Red Bull om VM-titeln för konstruktörer och om det är McLaren eller Ferrari som ska ta tredjeplatsen i det ekonomiskt så viktiga mästerskapet. Det skiljer tre och en halv poäng till McLarens fördel. Skillnaden mellan plats tre och fyra i konstruktörsmästerskapet kan handla om summor upp till hundra miljoner kronor. Även längre ner i fältet kan skillnaden på en placering i konstruktörsmästerskapet vara enormt viktigt för teamets ekonomi och framtid.

Brutal avslutning på VM i F1 2021

VM i F1
Ricciardo ler inför årets tuffaste utmaning (TT)

Det gör att säsongsavslutningen har en enorm betydelse och i år är den tuffare  än någonsin tidigare. De kommande tre veckorna tävlar Formel 1 i Mexiko, Brasilien och Qatar.
Det betyder att bara under inledningen av nästa vecka ska samtliga team och förare flytta Mexico City till Sao Paolo, vilket är en resa på 8000 km genom tre tidszoner.

– Den kommande trippelheadern är den fysiskt mest ansträngande under den här säsongen, säger McLarens Daniel Ricciardo till motorsporttotal.com.
– Ingenting ligger i närheten av varandra. Från Mexiko till Brasilien tar flygresan ungefär tio timmar. Sedan flyger vi från Brasilien till Qatar, vilket är ännu mer. Det kommer verkligen att vara enormt tufft.

Nio tidszoner på kort tid

Lägg därtill att tävlingshelgen i Brasilien har en F1 Sprint, vilket förändrar upplägget och gör att det blir färre träningsminuter innan det är dags att kvala, samtidigt som det är fler poäng som delas ut. Därefter väntar nästa långa resa över Atlanten till Persiska viken där teamen möts av en bana som de aldrig tidigare tävlat på. Losail International Circuit i Qatar har tidigare arrangerat deltävlingar inom motorcykelsporten, men aldrig Formel 1.
– Där måste alla vara fullt fokuserade. Vi måste lära oss banan och arbeta hårdare än vanligt. Vi får se hur var och en av oss klarar av att hantera den situationen, säger Ricciardo.

Nu står VM i F1 inför mer än 20 000 kilometer och nio tidszoner på tre veckor. Därefter väntar en veckas paus innan årets mästerskap avslutas med två lopp i Saudiarabien, även det en ny bana, och Abu Dhabi den 12 december.
– Det är avgörande för oss att maximera vår prestation i var och ett av de kommande tre loppen, säger VM-ledaren Max Verstappen inför helgens lopp i Mexiko,
– Det är det enda sättet vi kan ge oss själva de bästa förutsättningarna inför avslutningen.

Guiden till helgens tävling hittar du här. 

Här  är  det sammanställda resultatet efter  gårdagens träning, med Max Verstappen i topp. Han var en halv sekund snabbare änb närmsta Mercerdes.

– Det var en rätt bra dag, sa han efteråt.

Missa inte kvällens kval. Start klockan 21.00

För övrigt har F1 förlängt kontraktet med Kina fram till 2025, trots att det inte är något race där 2022.

Sida 97 av 390