Monza – mer än en kärlekshistoria

av Anna Andersson

Monza. För mig är det en speciell bana. Det var där jag såg mitt första F1-lopp.

Då körde Michael Schumacher för Ferrari och han hade Rubens Barrichello som vapendragare. Barrichello vann loppet och kom hem med en upplevse jag alltid bär med mig i mitt hjärta.

Och det berodde inte på den fantastiska risotton med Karl-Johansvamp som jag åt inne i Milano.

Ferrari driver Rubens Barrichello of Brazil, left, winner of the Grand Prix of Italy, celebrates on the podium with second placed Michael Schumacher of Germany, at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept.15, 2002. (AP Photo/Luca Bruno)
2002 vann Ferrari dubbelt – Barrichello före Scumacher. Foto TT.
Ferrari's supporters celebrate after Michael Schumacher of Germany won the 71st Italy Grand Prix at Monza, Sunday, September 10, 2000. Finland's Mika Hakkinen of the McLaren Mercedes team placed second. (AP Photo/Domenico Stinellis)
Ferraris fans är fantastiska på att fira segrar på hemmabanan. Foto TT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag blev helt betagen när jag kom in i parken. Känslan atmosfären och historien som tar över din kropp. Det är fantastiskt och när folk frågar mig om vilket F1-lopp de ska se så svarar jag alltid samma sak.
Monza.
Det är nämligen så otroligt mycket mer än F1. Det är kärlek, lidelse och historia. DEt är svårt att beskriva med ord. Det måste upplevas – och ja det är ståpäls.
Jag skrev en text myten och Monza om det inför Italiens GP för två år sedan. Den hittar du här om du har PLUS.
•••

A giant display shows the crash of Renault Sport F1 Team's Danish driver Kevin Magnussen during the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 28, 2016. / AFP PHOTO / JOHN THYS / ALTERNATIVE CROP
Så såg det ut i söndags. Foto: TT

Kevin Magnussen vill köra på Monza. Han kraschade illa under Belgiens GP och hade ont i vristen efteråt. Nu har han träffat läkare både i Storbritannien och Danmark och de ger klartecken.
–  Jag mår mycket bättre och det är bra nyheter. Jag har gjort flera tester och de visar att jag kan redo att tävla på Monza och jag är övertygad om att jag sitter i bilen om ett par dagar, säger han.

Nu är det upp till FIA och deras läkare att ge dansken tillåtelse att starta loppet.

•••
Här har du tiderna som gäller på Monza i helgen – det sista loppet i Europa för den här säsongen:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Race kl 14.00

Autodromo di Monza
Lopp: 14 av 21.
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Varvrekord: 1.21,046 (Rubens Barrichello, 2004).
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Antal växlingar per varv: 46
Vinnande strategi 2015: 1 depåtstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann.
Antal segrar från pole position: 23
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet. Du kan färska upp minnet här:

2015 – Kval
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Felipe Massa, Williams
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Lotus

Italiens GP 2015
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Felipe Massa, Williams
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sergio Perez, Force India
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Daniel Ricciardo, Red Bull
9. Marcus Ericsson, Sauber

Segrare sedan 2010:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari

Flest segrar på Monza:
Michael Schumacher (5)
Lewis Hamilton (3)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)
Fernando Alonso (2)
Damon Hill (2)

•••
De två DRS-rakorna befinner sig mellan kurva sju och åtta, samt start och målrakan, mellan Parabolica och Rettifilo (den första chikanen).

•••
För övrigt har Red Bull förbjudit Max Verstappen att tala om var han bor under helgen på Monza. Anledningen är att de är rädda för att Ferrarifansen vill hämnas efter incidenterna med Kimi Räikkönen under loppet i helgen.

•••

Vi hörs naturligtvis under veckan. Vill du ha snabba uppdateringar? Gilla oss på Facebook, Sportbladet Motor. Då får du tips om artiklas och andra nyheter kring F1, rally, rallycross, mc-sport och mycket annat direkt i ditt flöde. Dessutom är det där vi har den korta snabbare nyhetsuppdateringen.

Ett fall för psykiatrin

av Anna Andersson

Lewis Hamilton startade sist. Han och Mercedes valde att göra flera byten på bilen, bland annat tre motorbyten, för att så att säga ta alla straff på en gång. Han fick en ny motor inför varje träningspass för oavsett vad skulle han ändå starta i sista led och varje inbyggd motor kan han sedan använda senare under säsongen utan att få något extra straff.

Mer om HMercedes strategi kan du läsa här.
Trots alla straff tappade han inte allt för många poäng i kampen om VM-titeln. Han drog nytta av allt strul på banan, av omstarten och körde dessutom fantastiskt. Lewis Hamilton körde upp sig från plats 21 till plats tre och tappade bara tio poäng i loppet som egentligen bara handlade om att begränsa skadorna.
Nu har han ett perfekt läge inför avslutningen av säsongen. Han har kört in tre nya motorer och lär inte behöva ta något mer straff om ingenting oförutsätt inträffar.
Rosberg ligger kvar på sin första omgång motorer och är dessutom nio poäng efter Lewis Hamilton.
Trots att Nico Rosberg tog sin första seger i Belgiens GP är det alltså fördel för Lewis Hamilton.

Daniel Ricciardo var tvåa och Force India kämpade sig till plats fyra och fem. Fernando Alonso imponerade  när han körde in på poängplats för McLaren. Men vill du läsa mer om loppet  läser du det här:
•••

SPA, BELGIUM - AUGUST 26: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing sits in his car in the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 26, 2016 in Spa, Belgium. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Foto: Red Bull

Den incidenten som diskuterades mest efter loppet var den mellan Max Verstappen och Kimi Räikkönen i början av loppet. RTL visade Max Verstappen en inspelning av händelsen och han tyckte inte att han hade gjort något fel.
– Det kan jag inte rå för, sa han.
Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel och även den trefaldige världsmästaren Niki Lauda var av en annan åsikt.
– Han måste slå på hjärnan igen och köra bil utan att utsätta sina konkurrenter för fara, dundrar Lauda.

– Det är ett fall för psykiatrin.

Mer om det kan du läsa här.
Sebastian Vettel var något mer diplomatisk när han sa:
– Vi är alla medvetna om att han är väldigt aggressiv och så länge det går bra är det väl en sak, men….
Vad tycker du om situationen? Är Max Verstappen för tuff? Är det läge för domarna att bestraffa honom eller gör han rätt?

•••
För Marcus Ericsson var helgen på Spa en helg att glömma även om han var rätt positiv innan. Jag fick en längre pratstund med honom inför helgen och han pratade om sin framtid, sina förväntningar på hösten och vad han själv måste lyckas med för att överleva i F1. Hela texten läser du här.
Han hade också en go känsla inför tävlingen eftersom han gillar Spa och har kört bra där tidigare, men i år fungerade inte mycket. Han hade ett motorstraff på minus tio platser i starten, fick sedan starta från depån eftersom han fick problem med kylaren och bröt innan racet var fyra varv gammalt.
– Vi hade problem med kylaren inför loppet och därför blev det som det blev. Jag hann i kapp klungan och kände att det kanske var vår dag, men sedan kunde jag inte växla igenom och då gick det inte.  Fredagen var bra, men under lördagen och söndagen var det bara problem, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

Marcus porträtt
Trots problemen är han positiv inför nästa lopp som avgörs på Monza i Italien om bara sju dagar.
– Jag tycker ändå att det är ett steg i rätt riktning. Vi var med i matchen den här helgen och slogs om en plats i Q2. VI är  på rätt spår, men vi måste bara få en ren helg.
•••
Kritiken mot däcktillverkaren Pirelli var varit väldigt hård den här helgen. Det har varit betydligt varmare än vad det brukar vara så här års i Belgien och däckslitaget har varit enormt. Dessutom anser förarna att däckstrycket är för högt.
– Däcktrycket är så högt. Jag har aldrig under min karriär varit med om något liknande, det är löjligt. Det hjälper inte. Det är dessutom så varmt att vi får rejäla blåsor på däcken när vi har ett så högt tryck,  säger Lewis Hamilton.
– Däcken är helt värdelösa efter tre varv, de slita fruktansvärt fort.
Han får medhåll av Jenson Button:
– Om du trycker på under ditt utvarv är däcken slut efter tre kurvor, fullt med blåsor och överhettade. Det är helt galet det som vi måste göra här. Jag har aldrig under hela min F1-karriär varit med om något liknande.
Även Nico Rosberg och Sergio Perez har varit kritiska till däcken, men Pirelli hävdar att den dåliga kvalitén beror på väderförhållandena. Det är helt enkelt för varmt.
– Det är de höga temperaturerna i asfalten som gör att däckslitaget blir så högt, det är en bana som är sliter hårt på däcken och vädret gör det ännu svårare, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery enligt motorsportmagazin.

•••

Det var en läskig olycka som Renaults Kevin Magnussen råkade ut för, men han klarade sig utan svårare skador. Han fick ett sår på vänster fot – men det är ingen fara för racet på söndag.

 

 

•••
Jenson Button är inte riktigt säker på vad han ska göra nästa år. Stannar han i F1 eller kan det vara så att han väljer Le Mans eller rallycross istället?
•••

Gustav Malja körde in på plats två i dagens sprintrace i GP2. Det är ett genombrott för den svenske talangen. Vill du läsa vad han säger efteråt så hittar du texten här.
•••
Nu måste jag ägna mig åt tidning och annat webbjobb, men du vet väl att du kan följa Sportbladet Motor på Facebook? Där får du snabba nyheter, snackisar och tips om artiklar. Där sköter vi också rapporteringen från klasser som vi inte har resurser att skriva om på hemsidan.
Gilla oss och häng med!

Saubers jakt på 35 miljoner dollar

av Anna Andersson
JFG6211
Foto: Sauber

Sauber kom med ett rejält paket med uppdateringar till Belgien. Där fanns en ny framvinge, en ny nos, nytt golv och andra saker som skulle hjälpa aerodynamiken och göra bilen snabbare. Dessutom hade Ferrari gett teamet en ny motor och i torsdags var Marcus Ericsson enormt positiv och teamet såg med tillförsikt på framtiden. Efter 15 lopp utan en poäng så bara skulle den där nollan på poängkontot bort, om inte nu i helgen så under hösten.
Känslan var att bilen hade tagit ett kliv framåt och även om uppdateringarna måste optimeras så kände man att det finns en möjlighet att ta poäng, för det krävs minst en gärna två för att gå förbi Manor som nu har den där viktiga tiondeplatsen.
Det är en plats som ger minst 35 miljoner amerikanska dollar. Det är enormt viktiga pengar för ett team.
Men efter kvalet så var Marcus Ericsson frustrerad.

För både honom och Felipe Nasr tog kvalet slut i Q1. Det var en missräkning  och  Ericsson har det varit extra tungt eftersom han trots ett extra motorbyte hade problem med just motorn under kvalet. Han hade samma problem på de långa raksträckorna under den tredje träningen också.
– Jag tycker att jag hade farten, men tyvärr hade vi problem med motorn. Vi hade problemen redan under den tredje träningen, men vi trodde att vi hade löst det till kvalet. Jag tappade farten på rakorna under båda varven, men jag vet inte varför, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det är klart att det är frustrerande när det är så jämnt mellan bilarna. Jag gjorde ett bra varv, men tyvärr hade vi problem och då går det inte.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit Spa-Francorchamps.
Foto: Sauber

Han startar nu från plats 20 – med Fernando Alonso och Lewis Hamilton bakom sig.

– Vi får se vad vi har för fart i racet. Det kommer att vara ett hårt slitage på däcken om det fortsätter att vara så varmt, så vi får se hur vårt racetrim är i morgon.
Sauber är fortfarande sist på griden, Renault hade båda sina bilar i Q2, det hade Haas också. Manor hade en bil i Q2 precis som Toro Rosso.

Mer om kvalet läser du här.
•••
Återigen imponerar Force India. Teamet hade två bilar i Q3 och slog Williams.
•••
Max Verstappen var den ende av de fem första förarna i kvalet som valde supersoft i Q2 och därmed startar han på de däcken i racet. Hans närmsta konkurrenter kommer alla att starta på soft och detta gör att det kommer att vara olika strategier i morgon. De supermjuka däcken lär inte hålla mer än ett par varv vilket gör att de förare som startar på de mjuka däcken bör kunna vänta längre på att göra sina depåstopp än de förare som inleder loppet på de supermjuka däcken.

Däcken är ett orosmoment inför racet. De är valda efter hur förhållandena brukar vara i Belgien – runt 20 grader och eventuellt lätt regn.

I år är vädret inte alls så. Det är runt 30 grader och strålande sol. Så kommer det att vara i morgon också. Därför kommer däckslitaget antagligen att vara högt och Lewis Hamilton som startar sist är orolig.

– Jag kommer inte kunna prommenera fram i fältet utan det är möjligt att däcken är slut efter tre omkörningar. De supermjka däcken är helt värdelösa. De är slut efter två varv, säger han.

 

Här har du kvalresultatet:
1 Nico Rosberg    Mercedes    1m46.744s    –
2 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m46.893s    0.149s
3 Kimi Räikkonen    Ferrari    1m46.910s    0.166s
4 Sebastian Vettel    Ferrari    1m47.108s    0.364s
5 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m47.216s    0.472s
6 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m47.407s    0.663s
7 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m47.543s    0.799s
8 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m47.612s    0.868s
9 Jenson Button    McLaren/Honda    1m48.114s    1.370s
10 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m48.263s    1.519s
11 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m48.316s    –
12 Kevin Magnussen    Renault    1m48.485s    –
13 Jolyon Palmer    Renault    1m48.888s    –
14 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m49.038s    –
15 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m49.320s    –
16 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m48.949s    –
17 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m49.050s    –
18 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m48.598s    –
19 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m49.058s    –
20 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m49.071s    –
21 Lewis Hamilton    Mercedes    1m50.033s    –
22 Fernando Alonso    McLaren/Honda

Det är inte det minsta konstigt att Hamilton och Alonso bara körde runt banan för att klara 107%-regeln. Båda visste redan att de skulle starta längst bak och har fokus på racet. Alonso hade någon form av tekniskt problem under kvalet, men kommer även han till start.

 

Här är startuppstllningen:

Startuppställningen Belgiens GP:

1) Nico Rosberg Mercedes
2) Max Verstappen, Red Bull
3) Kimi Räikkönen, Ferrari
4) Sebastian Vettel, Ferrari
5) Daniel Ricciardo, Red Bull
6) Sergio Perez, Force India
7) Nico Hülkenberg, Force India
8) Valtteri Bottas, Williams
9) Jenson Button, McLaren
10) Felipe Massa, Williams
11) Romain Grosjean, Haas
12) Kevin Magnussen, Renault
13) Jolyon Palmer, Renault
14) Carlos Sainz, Toro Rosso
15) Pascal Wehrlein, Manor
16) Felipe Nasr, Sauber
17) Esteban Ocon, Manor
18) Esteban Gutierrez, Haas ( fem platser tillbaka)
19) Daniil Kvjat, Toro Rosso
20) Marcus Ericsson, Sauber ( 10 platser tillbaka, motorbyte)
21) Fernando Alonso, McLaren ( 35 platser tillbaka, flera motorbyten)
22) Lewis Hamilton, Mercedes ( 55 platser tillbaka, flera motorbyten och andra förändringar)

 

 

•••
Det är en massa straff att hålla koll på och en snabb genomgång säger oss att vi har flera motorbyten vilket gör att vi har ett sista startled med Fernando Alonso, McLaren och Lewis Hamilton, Mercedes.

Alonso flyttas ner 35 platser och Hamilton 55.
Det låter löjligt, men det är ett sätt att fastställa vem som startar längst bak när det är flera som har sådana enorma straff med sig. Anledningen till att man byter mer än en motor och får sådana monsterstraff är att teamen vill ha fler motorer att spela med senare under säsongen, då har man redan tagit straffet och det gör att exempelvis Hamilton som bytt tre motorer nu startar sist i ett race istället för att starta långt bak i två. Det är med andra ord en mycket medveten strategi.
Marcus Ericsson har också bytt motor och flyttas ner tio platser.
Esteban Gutierrez, Haas, straffas med fem platsers nedflyttning sedan han varit för långsam mitt på banan under träningen. Pascal Wehrlein, Manor, fick köra ut på gräset för att undvika en kollision. Gutierrez fick också tre straffpoäng på sitt konto.
•••
Mercedes har nyttjat fem token, uppdateringspoäng, den här helgen.

•••

Racet startar kl 14.00 i morgon söndag.

Bluffar Mercedes?

av Anna Andersson

Det gäller att räkna rätt i morgon under kvalet.
Det är nämligen flera förare som har straff med sig till startuppställningen på söndag.
Lewis Hamilton har valt att göra flera byten på motorn på en bana där det faktiskt går att köra om på och flyttas tillbaka 30 platser. McLarens Fernando Alonso har samma taktik och flyttas tillbaka 35 platser.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Circuit Spa-Francorchamps.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson nöjer sig med tio.
Han hade stora förhoppningar inför loppet, men nu blir det plötsligt tufft när han åker ner långt ner redan i starten. Mer om hans tankar inför helgen läser du här.
Detta sa han efter träningen:
– Det var en intressant dag eftersom vi testade det nya aeropaketet. Min första känsla är att det är en förbättring, men vi behöver mer tid för att utveckla det och optimera det.
– Men det var en bra dag med det nya paketet och nu ska vi analysera all datainformation för att förstå det bättre. vi får se hur det fungerar i morgon. Det är det som räknas.

SPA, BELGIUM - AUGUST 26: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing sits in his car in the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 26, 2016 in Spa, Belgium. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Foto: Red Bull

Annars var det Red Bull som var snabbast under det andra passet, men det var nog mest för att deras bilar körde med de supermjuka däcken medan Mercedes båda förare avstod från det däckvalet.  Resultaten från träningen och annan fakta läser du här.

•••
Lite andra nyheter inför Belgiens GP:
…Nico Rosberg testade en ny Halo under träningen till Belgiens GP. Han var nöjd:
– Jag stördes inte alls av det och jag kunde pressa på rejält redan från början och satte till och med den snabbaste tiden. Jag tycker att det var en framgång, säger han.
….Nico Hülkenberg säger att han troligen kör för Force India även nästa år. Teamet har tidigare påpekat att man gärna vill behålla båda sina förare. Sergio Perez har dock en stark budget med sig och det ryktas om att han diskuterar med Williams.
…Ferrari hade problem med både däcken och trafiken på banan under fredagen.
– Det var inte speciellt troligt alls, säger Kimi Räikkönen.
– De är förhållandevis varmt för att vara Spa och det gjorde det svårt för oss att hålla däcken inom rätt fönster. Alla halkade omkring. Alla bilar jag såg hade problem, men det är lika för alla. Vi måste jobba med detta eftersom värmeböljan tycks hålla i sig under både lördag och söndag.

Här kan du höra hans tankar efter träningen.


…Red Bulls stallchef Christian Horner påpekar att man inte kommer att använda sig av teamorder:
– Vi vill bjuda på en bra show, säger han.
Det har nämligen snackats en del om ifall Max Verstappen skulle få fördelar i Belgien eftersom det är väldigt många holländare på banan.
… Williams har nu styrt om fokus. Det blir inga mer nyheter på bilen i år utan fabriken fokuserar på 2017 då det kommer en ny regeländring.

•••

Pirelli vill flrändra däcken mitt under säsongen och de nya däcken ska komma till Malaysias senare i höst. De testades under fredagens träningar, varje förare hade två set omarkerade däck under träningarna på Spa och de ska testas under fredagen på Monza.

•••

Kval kl 14.00 i morgon lördag. Missa inte det.

Nyheter för Ericsson

av Anna Andersson

Lewis Hamilton inleder hösten – med att ta ett motorstraff.
Det betyder att Mercedeskollegan Nico Rosberg har extremt goda chanser att plocka in endel av det försprång som britten har i VM-tabellen.

Großer Preis von Deutschland 2016, Donnerstag
Foto: Mercedes

Hamilton berättade själv på sitt pressmöte på Spa att han kommer att byta motor vilket gör att vi kan anta att han kommer att starta lånt bak på griden den här helgen.

•••
Marcus Ericsson får nyheter på sin bil. Sauber har en rejäl uppdatering med sig till Belgien.

Mer om det läser du här.
Det är den första rejäla uppdateringen som gjorts på Saubers bil den här säsongen och frågan är väl om den är så stor att den tar teamet närmare deras konkurrenter. Ericsson pratar om poäng  under hösten. Han är luttrad och vet mycket väl att avståndet till konkurrenterna är stort och att de också har haft möjligheter att hitta nyheter till sina bilar. Det är extremt tufft att ligga så långt efter som Sauber har gjort under hela säsongen och det blir spännande att se vad nyheterna kan bära med sig. Ett första svar få vi under morgondagens träningar – kl 10.00 och kl 14.00.

Mer om banan läser du här:
•••

•••
Väderprognosen pratar om högsommar och fint väder, närmare 30 grader – ända fram till söndag. Då finns det faktiskt en risk för regn i samband med loppet.
•••
Detta är också någonting värt att se igen – ett fantastiskt varv av Ayrton Senna – från 1991.

•••

Esteban Ocon, han är ny förare hos Manor och teamkollega med Pascal Wehrlein. För er som inte har full koll på vem han är har han kört DTM för Mercedes tidigare i år och även testat F1 för Renault. Han stöttas (precis som Wehrlein) av Mercedes, som också säljer motorer till Manor.

Semestern är över – SPA 2016

av Anna Andersson

Det är dags för omstart. Fabrikerna har öppnats, förarna är på väg till Belgien och semestern är över.

Det är hög tid för bloggen att sparka igång också och ta tag i Belgiens GP och det är en riktig favorit.

** FILE ** German F1 racing driver Michael Schumacher jcelebrates to cheering crowd during the podium ceremony for the Belgian F1 Grand Prix in Spa Francorchams in this Aug. 30, 1992 file photo. In background is the new F1 champion Nigel Mansell from Great Britain. In the season final on Sunday, Oct. 22, 2006 in Sao Paulo Schumacher will start to what he says is the final race of his career. Seven-time World Champion Schumacher has a 10-point disadvantage to his rival Fernando Alonso. (AP Photo/Roberto Pfeil)
1992 stod Schuamcher och Nigel Mansell på prispallen. Foto: TT

Där finns Eau Rouge som skrämt mer än en F1-föraren under åren, där har vi sett Michael Schumacher debutera, vinna sitt första race, vinna VM-titlar och köra sitt 300:e F1-lopp, där har vi sett rejäla startkrascher som 1998 och 2012, där har vi också sett den omkörning som jag värderar som den fräckaste någonsin.

Du kanske gör en annan bedömning, men för mig är Mika Häkkinens omkörning av Michael Schuamcher år 2000 fenomenal. Du har kanske sett den förr, men du får se den igen.

 

 

 

 

Innan vi går igenom tiderna som gäller får du en uppdatering om vad som har hänt under sommaruppehållet:

Vi kan notera att….

…Esteban Ocon, som stöttas av Mercedes, lämnar DTM för F1 och Manor. Där blir han teamkollega med den andra Mercedejunioren Pascal Wehrlein.

…Force India är övertygade om att Nico Hülkenberg förhandlar med ett toppteam. Det sägs även att deras andre förare Sergio Perez är på väg bort. Det ryktas om att han förhandlar med Williams.

…Sauber har hämtat en ny chafsingenjör, Xevi Pujolar som tidigare var tävlingsingenjör för Max Verstappen hos Toro Rosso är ny i teamet. Han arbetar nu i fabriken, men kommer att finnas med på banan och vara ansvarig för båda förarna från och med Singapores GP. Spanjoren har tidigare arbetat med förare som Juan Pablo Montoya, Ralf Schumacher, Mark Webber, Alex Wurz och Pastor Maldonado.

…Marcus Ericssons Sauber får en ny framvinge till bilen redan den här helgen. I det senaste racet hade han en ny bakvinge.

– Jag vet inte om det nya underredet också är klart till det kommande loppet, säger stallchefen Monisha Kaltenborn till motorsporttotal.

…Felipe Nasr lär lämna Sauber och det sägs att Williams är ett alternativ för honom också. Han har precis som Sergio Perez starka finansiärer.

•••••

Tiderna som gäller under Belgiens GP:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00

 
Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Debut: 1950, 47 GP-lopp har avgjorts här.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Däck: Suprtsoft, soft och medium.

Bromszoner: 8 ( 2 hårda) Det är ganska lågt däckslitage på banan, däremot slits bromsarna hårt.

Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som flest bilar valde.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 16.

Topp 8 i kvalet 2015:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Sergio Perez, Force India
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Sebastian Vettel, Ferrari.

 

Topp 8 i racet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Romain Grosjean, Lotus
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Felipe Massa, Williams
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Max Verstappen, Toro Rosso

Segrare de senaste sex åren:

2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Daniel Ricciardo, Red Bull
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Lewis Hamilton, McLaren

Flest segrar: Michael Schumacher, 6.
Ayrton Senna, 5

 

Varvrekord i racet:

Absolut: 1:41.095 (Alain Prost, Williams, 1993)
2015: 1:52.416 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:50.511 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:50.756 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:52.822 (Bruno Senna, Williams)
2011: 1:49.883 (Mark Webber, Red Bull)

 

Hamilton överlägsen – igen

av Anna Andersson

Nico Rosberg hade chansen. Han tog den absolut inte.
Han var inte ens i närheten att ta den.
Istället så tappade han tre placeringar redan i starten.
Han jagade i kapp Red Bulls båda bilar, men sedan straffade domarna honom för att han var för tuff i kampen mot Max Verstappen.
Vad tycker ni om det? …
Var det Max Verstappen som bytte bana i inbromsningen eller var Rosberg för tuff och tryckte ut sin motståndare?
Oavsett vad så lär Rosberg sova riktigt illa i natt. Han hade chansen att hålla jämna steg med Lewis Hamilton inför sommaruppehållet, men tog den inte.

Großer Preis von Deutschland 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Nu har Hamilton vunnit sex av de senaste sju loppen, han har vunnit fyra lopp i rad och han har ett drömläge att nå sin fjärde VM-titel. Den tredje titeln på lika många år.
Han har faktiskt inte vunnit fyra lopp i rad sedan hösten 2014 och är oerhört stark just nu. Faktum är att sedan han vann i Monaco i slutet av maj har han vunnit alla lopp utom ett.
Nu väntar F1:s sommarlov, det betyder att fabrikerna stänger och de anställda inte får jobba, de får inte ens skicka mejl. De enda som får jobba är underleverantörerna och det har redan ryktats om att Honda kommer att lägga in extra skift för att komma ikapp sina konkurrenter. Det är ett kryphål som FIA inte har täppt till, vi får se hur det blir till nästa år.
Ni vet, F1 och gråzoner.

•••

För övrigt tog Nico Rosbergs straff i depån inte fem sekunder utan åtta. Anledningen var att Mercedes tidtagarur var trasigt.

•••
Vill du läsa mer om racet gör du det här:

Här är resultatet från Tysklands GP på Hockenheimring:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1.30.44,200s
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 6.996s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 13.413s
4 Nico Rosberg Mercedes 15.845s
5 Sebastian Vettel Ferrari 32.570s
6 Kimi Räikkonen Ferrari 37.023s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m10.049s
8 Jenson Button McLaren/Honda 1 varv
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1 varv
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 varv
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1 varv
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1 varv
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 varv
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1 varv
15 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1 varv
16 Kevin Magnussen Renault 1 varv
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 2 varv
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 varv
19 Jolyon Palmer Renault 2 varv
20 Rio Haryanto Manor/Mercedes 2 varv
– Felipe Nasr Sauber/Ferrari bröt
– Felipe Massa Williams/Mercedes bröt
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson var besviken efter loppet. Han gjorde vad han kunde, körde upp sig från plats 22 till plats 18 och gjorde det han kunde med det material han har.

– Med tanke på att vi startade längst bak så var det ett godkänt lopp. Jag fick en bra start och jag kunde köra om ett par bilar i den första kurvan, men sedan bromsade bilen framför mig vilket tvingade mig att bromsa också. Då föll jag ner i fältet och var sist igen, säger Ericsson.

– Jag blev besviken på det eftersom starten var bra. Jag är absolut inte nöjd med att jag gick i mål som 18:e man, men vi visste att det skulle bli svårt och vi gjorde allt vi kunde.

 

 

Det är bara att inse att Sauber inte är bättre – och hoppas att de kan producera uppdaterignar som kan ge dem lite fart under hösten. Just nu är Sauber det enda teamet som inte har tagit en enda poäng i år.

Det är varken Ericsson, Nasr eller deras arbetsgivare nöjda med.

•••
Detta var första gången som Red Bull hade två bilar på prispallen i år. Teamet gick dessutom om Ferrari i märkes-VM och det är en snygg avslutning av den första halvan på säsongen. Red Bull som hela tiden hävdar att man är Mercedes hack i häl var mindre än sju sekunder efter i mål. Det betyder att Mercedes måste hålla i tempot även efter sommaruppehållet.
För övrigt tog Max Verstappen en fjärde pallplats på åtta race med Red Bull.

HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 31: Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates 2nd place on the podium with his racing boot during the Formula One Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 31, 2016 in Hockenheim, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull

Daniel Ricciardo stod på pallen för andra helgen i rad och han firade sitt 100:e GP med en andraplats.
•••
Läget hos Ferrari är pressat. Var det panik inför Tysklands GP så lär det inte direkt vara bättre nu. Teamets bilar var femma och sexa i Tyskland och dessutom gick Red Bull om Ferrari, upp på andra plats i kampen om märkes-VM.
Den tekniske chefen James Allison har redan lämnat teamet, Sebastian Vettel är besviken och Kimi Räikkönen likaså.
– Vår prestation är en besvikelse, vi behöver mer downforce för att kunna köra snabbare, säger Kimi Räikkönen till motorsportmagazin.

•••
Mick Schumacher, son till den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher, var på plats på Hockenheim.
– Jag var i varje depå för att kolla in bilarna, säger han till tyska journalister.
– Jag har aldrig sett det tidigare, bara på tv.
•••
Nu loggar jag ur för ett par veckor. När F1-fabrikerna stänger är det också läge för mig att ta semester. Datorn måste in för reparation och dessutom kommer det inte att finnas plats för så mycket annat än OS de kommande veckorna. Till och med lördagssidan Annas Motor har uppehåll till dess att F1 startar om igen efter spelen i Rio.
Så vi hörs i slutet av augusti – hoppas jag.
Vill du ändå hålla koll på motorsport under F1-uppehållet så kan jag rekommendera följande:
7.8 VM i rallycross i Kanada
7.8 WTCC i Argentina
14.8 MotoGP i Österrike
19-21.8 Tysklands VM-rally
21.8 MotoGP i Tjeckien
21.8 DTM i Ryssland

”Det blir bra för Mercedes”

av Anna Andersson

Nico Rosberg hade pole position på Hockenheimring 2014. Han vann också loppet.
I dag av avbröt han sitt första varv sedan han drabbats av ett elektronikfel i utgången av kurva 13 och fick köra in i depå för att åtgärda det. Efter det hade han en chans.
Den tog han och körde in på pole position.

Großer Preis von Deutschland 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Därmed har han möjlighet att ta över VM-ledningen från Lewis Hamilton redan i morgon.  Hamilton, som inte trivs så väldigt bra på Hockenheimring, har faktiskt inte kvalat ut någon teamkollega på den banan sedan 2008.
Hamilton fick frågan om vad han tror om loppet. Han svarade:
– Att det blir bra för Mercedes.
Det låter lite kryptiskt. Som om teamet tagit båda förarna i örat och talat om exakt vad som gäller i den första kurvan i morgon. Ingen krock – absolut inte på hemmabanan. Tysklands GP är enormt viktigt för Mercedes och för F1-sporten i landet. Man har inte råd med några internakrascher.
•••
Red Bull, som hävdar att man bara är 46 hästkrafter bakom Mercedes, var snabbare än Ferrari på Hockenheim och Sebastian Vettel som verkligen kör på hemmaplan tog allt vad han för mådde, vilket var allt för mycket. Han kommer från Heppenheim, som inte ens ligger fem mil från Hockenheim, och har aldrig vunnit på hemmaplan och han lär inte göra det i morgon heller. Han fick stryk av Kimi Räikkönen och startar som sexa, från tredje led.
Mercedes Niki Lauda är rätt frispråkig av sig, har bra insyn och han lämnar sin syn på vad som händer hos Ferrari nu
– När jag läser mellan raderna och hör vad Vettel säger så verkar det som om Ferrari har ett rätt stort problem. Bilen är inte tillräckligt snabb och Kimi kör snabbare än vad han gör. Min analys är att om allt fungerar så är bilen snabb, men när du ligger lite snett, när det saknas en millimeter här och där så blir aerodynamiken till en liten djävul.
Själv säger Vettel:
– Det gick troll i det idag. Jag var inte tillräckligt snabb och jag fick inte till tiden. Det sista varvet på kvalet var bra, jag tror inte att det fanns så mycket mer i bilen.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Saubers båda bilar var 21:a, Felipe Nasr och 22:a, Marcus Ericsson. Det är inte godkänt.
Svensken startar nu sist i morgon och var också besviken efter kvalet.
– Vi får analysera detta och se vad vi kan göra, säger han.
Mer om hans tankar läser du i texten från kvalet. Den hittar du här.

Sauber har faktiskt aldrig tidigare under sin tid i F1 haft båda sina bilar i sista startled.
•••
En överraskning i kvalet var att Renaults Jolyon Palmer tog sig vidare till Q2, han slog också teamkollegan Kevin Magnussen. Inte heller Toro Rossos Daniil Kvyat tog sig vidare från Q1 och hans framtid ser allt mörkare ut. Han flyttades från Red Bull i våras för att hitta sig själv, men det känns som om han är rätt vilse.

Här har du resultatet:

1 Nico Rosberg Mercedes 1m14.363s
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m14.470s 0.107s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m14.726s 0.363s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m14.834s 0.471s
5 Kimi Räikkonen Ferrari 1m15.142s 0.779s
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m15.315s 0.952s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m15.510s 1.147s
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m15.530s 1.167s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m15.537s 1.174s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m15.615s 1.252s
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m15.883s
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m15.909s
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m15.989s
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m16.041s
15 Jolyon Palmer Renault 1m16.665s
16 Kevin Magnussen Renault 1m16.716s
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m16.717s
18 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m16.876s
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m16.977s
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m16.086s
21 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m17.123s
22 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m17.238s

•••
Romain Grosjean har bytt växellåda Han flyttas tillbaka fem platser på statgriden i morgon. Nico Hülkenberg flyttas tillbaka en plats i starten, han använde sig av fel däck under kvalet.
•••
Marcus Ericsson skadade sin turbro på Silverstone och därför har teamet tagit den femte till helgens lopp i Tyskland. Det betyder att han kommer att flyttas tillbaka tio platser i starten nästa gång han byter.
•••
Det sägs att Esteban Ocon ersätter Rio Haryanto hos Manor till Belgiens GP. Han kör DTM för Mercedes, är reservförare hos Renaults F1-team och Mercedes levererar motorer till Manor och dessutom stöttar Mercedes Pascal Wehrlein som kör den andra bilen för Manor.
Rio Haryanto är medveten om problemet.
– Jag har ett kontrakt över ett år, men vi måste också genomföra vissa åtaganden, säger han.
– Jag hoppas att jag kan köra hela säsongen.
Tydligen saknas det ungefär 70 miljoner kronor för att han ska få köra hela säsongen.

Nyheter för Ericsson

av Anna Andersson

Senast F1 körde på Hockenheim, 2014, tog Nico Rosberg pole position och han vann också loppet.
I år inledde han med att vara snabbast på de båda träningarna under fredagen.
– De var en bra start på helgen. Det är härligt att vara tillbaka på den klassiska banan. Asfalten är gammal vilket gör att däcken arbetar på ett helt annat sätt än vad de gjorde i Ungern, säger Rosberg.
– Samtidigt var vi snabba under fredagen i Ungern också, men på lördagen och söndagen så såg det annorlunda ut. Vi  är varnade.
Bakom honom körde Lewis Hamilton in som tvåa, britten vann senast i Ungern och tog då också över VM-ledningen för första gången i år.
– Det var en lugn fredag. Vädret var bra och banan känns juste. På den gamla banan är asfalten cool, den är lite vågig och mycket karaktär, säger Hamilton som var 0,4 sekunder efter Rosberg.
Bakom dem hoppas Red Bull på att kunna attackera.
När det gäller ett varv borde vi kunna hämta ut lite till, säger Daniel Ricciardo.
– Om det går  bra för oss i morgon kan vi kvala in på plats tre. Det är målet.
Däremot är målsättningen ännu högre när det gäller racet.
– När det gäller longrunsen så var vi nära Mercedes. Det verkar som vi kan konkurrera Kan vi behålla det ända till söndag så ska vi vara med där framme.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson imponerade på det första passet när han var elva, 2,6 sekunder efter Rosberg. På det andra passet var han 18:e man.
– Det var en ganska bra fredag. Jag kunde köra många varv . Vi testade den nya bakvingen under det första passet och till slut fick vi de siffror som vi vill ha. Vi ska fortsätta att analysera det, men det verkar som om det var ett stort steg framåt, säger Ericsson.
Mer om hans nya bakvinge kan du läsa här.

Ericsson har haft två jobbiga race, han behöver en framgång i Tyskland. Det vore en skön avslutning på den första delen av säsongen.

Här är resultaten från den andra träningen.

1    Nico Rosberg    Mercedes    1m15.614s    –    43
2    Lewis Hamilton    Mercedes    1m16.008s    0.394s    36
3    Sebastian Vettel    Ferrari    1m16.208s    0.594s    39
4    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m16.456s    0.842s    40
5    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m16.490s    0.876s    38
6    Kimi Räikkonen    Ferrari    1m16.512s    0.898s    45
7    Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m16.781s    1.167s    43
8    Jenson Button    McLaren/Honda    1m17.087s    1.473s    16
9    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m17.148s    1.534s    44
10    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m17.225s    1.611s    21
11    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m17.342s    1.728s    32
12    Daniil Kvjat    Toro Rosso/Ferrari    1m17.367s    1.753s    38
13    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m17.425s    1.811s    44
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m17.602s    1.988s    13
15    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m17.686s    2.072s    40
16    Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m18.005s    2.391s    42
17    Kevin Magnussen    Renault    1m18.056s    2.442s    46
18    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m18.130s    2.516s    28
19    Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m18.193s    2.579s    42
20    Jolyon Palmer    Renault    1m18.313s    2.699s    47
21    Rio Haryanto    Manor/Mercedes    1m18.591s    2.977s    47
22    Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m19.295s    3.681s    41

•••
Williams var inte med bland de tio främsta under något av dagens träningspass.
– Vi koncentrerade oss på aerodynamiken under förmiddagen, framförallt låg fokus på framvingen och vi testade flera olika versioner. Under eftermiddagen arbetade vi med däcken, vi har inte hittat rätt när vi kör med lite bränsle ombord. Det är lite bättre när bilen är tyngre, säger Rob Smedley till motorsporttotal.

•••
Jenson Button fick avsluta den andra träningen i förtid eftersom han fick problem med ögat. Han åkte till sjukhuset i Mannheim och där kunde läkarna plockat bort något litet föremål som han fått i ögat.

•••
Renault vill gärna ha Sergio Perez 2017. Han kör nu för Force India och Force Indias chef Vijay Mallya har varit tydlig med att Perez och Nico Hülkenberg kör för teamet även 2017.
Även Williams sägs vara intresserade av Perez.
•••
Det ryktas om att både Esteban Ocon, som sponsras av Mercedes, kan vara aktuell för Manor. Han ska i så fall ersätta Rio Haryanto, vars sponsorer inte har kunnat betala det som krävts.
Stoffel Vandoorne sägs också vara aktuell för teamet som tagit en VM-poäng i år.

•••

För övrigt är Bernie Ecclestones svärmor fortfarande kvar hos kidnapparna.

Nya regler till helgens race

av Anna Andersson

Det blir inget Halo 2017. Om det blir något 2018 är inte bestämt än.
Men strategigruppen som hade möte i  dag kom inte fram till att införa cockpitskyddet redan 2017.
– Vi måste titta vidare på detaljerna, säger Bernie Ecclestone till BBC.
– Det fanns de som röstade för och de som röstade mot, vi hade inget riktigt positivt att säga om det. Vi lärde oss många saker om hur vi ska gå vidare och vi ska titta vidare på det.
I strategigruppen sitter de sex större teamen, samt FIA:s president Jean Todt och Bernie Ecclestone. Nu kan det tidigast bli så att Halo, eller en liknande variant, införs 2018.
– Jag är lite överraskad över det, därför jag tror att 90 eller 95 procent röstar för det, sa Sebastian Vettel på FIA:s presskonferens.
– Vi tycker inte om hur det ser ut…, men det finns ingenting som rättfärdigar döden. Vi har alltid lärt oss något när det är för sent. Vi har alltid försökt att förbättra oss och detta vore första gången i människans historia som vi hade lärt oss något, men inte ändrat det. Det är upp till oss att se till att det händer, annars är vi rätt dumma.
Som det ser ut nu kommer F1 att köra utan något övre skydd kring cockpit 2017, men det finns en lucka i reglementet. Om det handlar om säkerhetsfrågor lan FIA göra ändringar utan att fråga strategigruppen.
•••
En annan förändring som gjordes under mötet var att man lättade på regeln om den förbjudna förarcoahingen, nu får man snacka som man vill över radion igen – så länge man är tyst under formationsvarvet. I starten ska förarna minsann inte få någon hjälp med inställningarna.  Dessutom blir det inga straff om man kör utanför banbegränsningen, Track-limits.

Strategigruppen bestämde sig också för att det blir stående start även om det regnar. Från och med 2017 blir det ingen start bakom säkerhetsbilen, så som det var i Monaco och på Silverstone. Efter ett par uppvärmningsvarv bakom säkerhetsbilen genomförs starten stående. Dessutom får man inte jobba med bilarna under pausen inför en omstart
•••
Mercedes tog med Nico Hülkenberg, Nico Rosberg och Pascal Wehrlein till Hockenheim för en filmdag tidigare i år. Det regnade och en av förarna imponerade mer på ingenjörerna än någon annan – Nico Hülkenberg som körde en W25 från 1934. De hävdade att han var den bästa föraren som någonsin kört den skönheten för första gången och dessutom klarade han av det i regnet.

 

Hulk som han kallas rankas rätt högt bland F1.förarna, men han har inga större sponsorer och ska troligen köra för Force India även nästa år.

•••
Sedan ombyggnaden av Hockenheimring 2002 har två tredjedelar av tävlingarna vunnits från pole position, Michael Schumacher (2002 & 2004), Juan Pablo Montoya (2003), Lewis Hamilton (2008), Fernando Alonso (2012) och Nico Rosberg (2014).
•••
Emerson Fittipaldi  vann 14 F1-lopp, två VM-titlar, mästartiteln Champcar och Indy 500 under sin karriär. I helgen hjälper han domarna under Tysklands GP.

•••

Det blev ett sent inlägg i dag – allt beroende på det sena beskeden från Schweiz.

Sida 1 av 198
  • Tjänstgörande redaktör: Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB