Nya bilder: Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Här är bilen som ska göra Max Verstappen eller Daniel Ricciardo till världsmästare – Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018.

Red Bull brukar alltid vara väldigt sena med sina presentationer. I år väljer man dock en annan taktik. Efter att ha fått kämpa sig ikapp sina konkurrenter under 2017 så har man valt en annan strategi i år. Bilen ska vara färdig i god tid.

– Målet är att kunna köra 100 varv redan under den första testdagen, säger stallchef Christian Horner.

Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018

Nu, för en liten stund sedan, dansade de första bilderna ner i min mail. Jag fick avbryta OS-jobbet och ta tag i detta. Daniel Ricciardo kör nu ut bilen för en filmdag på Silverstone.

De första bilderna kan du se här:

AP-1UTJ7SYR11W11_hires_jpeg_24bit_rgb
Red Bull och RB 14 i Formel 1 2018
AP-1UTJ7T1VD1W11_hires_jpeg_24bit_rgb

 

 

 

 

 

 

Männen bakom bilen är Rob Marshall, Dan Fallows, Paul Monaghan och Pierre Wache. Men även stjärndesugnern Adrian Newey har haft ett bettydligt större inflytande på årets bil jämfört med vad han hade för ett år sedan.

– Bilen är väldigt snygg och jag hoppas att den är snabb också, kommenterar Max Verstappen.

– Tyvärr har vi haloskyddet på den och det är verkligen fult. Vi hoppas att bilen har tagit ett steg framåt och att vi kan vara snabba redan när säsongen startar. Att det inte blir som förra året då våra konkurrenter fick ett försprång som vi behövde jobba ikapp.  Det är det absolut viktigaste för oss.

RB14 en segerkandidat i Australien?

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Daniel Ricciardo vill fira med RB14 2018 (AP)

Ifjol slutade Red Bull trea i märkes-VM och vann tre lopp.

– Jag tror att vi kan vara med och slåss med Ferrari och Mercedes oftare i år än  vad vi har gjode ifjol, säger Daniel Ricciardo.

– Om bilen är lika snabb på banan som den varit i simulatorn bör vi se riktigt bra ut redan till mitt hemmalopp i Australien. Då kan vi vara med och slåss om en pallplats.

Vad är dina intryck av bilderna?

•••

Williams och Haas har redan presenterat sina bilar.

I morgon tisdag är det dags för Alfa Romeo Sauber – och Marcus Ericsson. De första bilderna räknar jag med att kunna dra ut under eftermiddagen.

Vi hörs!

För övrigt kan vi konstatera att Lewis Hamilton är i Sverige och Arjeplog och får maten serverad av en av Sveriges bästa kockar, hemmahörande i Ystad.

 

Haas med den första bilen till Formel 1 2018

av Anna Andersson

Här är årets första F1:a.

Haas med den första bilen till Formel 1 2018.
Haas F1 visar den under rubriken:

Större. Bättre, Snabbare. Lättare.

Det amerikanska teamet med förarna Romain Grosjean och Kevin Magnussen överraskade alla och presenterade sin nya bil helt utan förvarning. VF-18  är en vidareutveckling av sin föregångare och den störa förändringen är Halo.

Haas med den första bilen till Formel 1 2018

Teamet som var åtta i konstruktörs-VM förra säsongen har målsättningen att var en sekund snabbare per varv i år.
– Vi frågade oss, beror det på förarna? På bilen? På däcken? säger ägaren Gene Haas till motorsporttotal.
– Sedan klarade vi av att lösa problemet och det var ett problem med hur bilen påverkade däcken och därför kunde inte förarna prestera på det sätt som de kan. Däcken fungerar ju bara när chassit och aerodynamiken arbetar bra tillsammans.

Haas driver Romain Grosjean, of France, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 20, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Här presenterar Haas den första bilen till Formel 1 2018 (AP Photo/Tony Gutierrez)

Han påpekar också att förarna under 2017 var bättre än den bilen de körde.
Enligt teamchefen Günter Steiner är Halo, det nya cockpitskyddet, det största problemet inför årets säsong.
– Vi var tvungna att studera aerodynamiken noga och våra designer var tvungna att förändra chassit så att Halon håller för den belastning som krävs. Minstavikten har gjort att bilen blivit tyngre, säger stallets chef.
– Det har inte skett några större regeländringar och därför är VF-18 en evolution av fjolårets bil. Det handlar inte om att uppfinna något nytt utan att maximera alla detaljer. Därför känner man igen bilen från förra året. Den bilen var egentligen rätt bra, men vi lyckades inte plocka ur max ur den. Det ska vi ändra på i år. Vi har gjort bilen så lätt som möjligt så att vi kan placera ballasten där vi vill och då kan vi balansera upp bilen bättre.

 

Här är Williams nya F1:a

FW41_Side_3x4_JPEGÄven Williams visade upp sin nya bil i dag. FW41 med en halo i vitt och Paddy Lowe påpekade att man inte kommer att ens notera halon efter det första loppet.

– Den här bilen har många nya detaljer, de flesta av dem är inte allt för uppenbara. Teamet har dock jobbat i en helt annan riktning när det vårt aerodynamiska koncept och vi har sett stora framsteg just när det gäller aerodynamiken, säger teknikchefen Lowe som har ett förflutet hos Mercedes mästarteam.

– Vi hoppas att den här bilen kommer att göra stora framsteg, jämfört med fjolårets bil.

FW41_Front_On_JPEGVice presidenten Clarie Williams är nu tillbaka efter sin mammaledighet och ska styra teamet. Hon förväntar sig ett bättre resultat än 2017.

– Vi har inte råd till en sådan säsong till, kommenterade Frank Williams dotter.

Bilarna ska köras av Lance Stroll och debutanten Sergej Sirotkin. Utvecklingsförare blir Robert Kubica och polacken kommer även att köra ett par fredagsträningar under säsongen.

•••

Här har du alla datumen då F1-teamen presenterar sina bilar.

På tisdag är det dags för Alfa Romeo Sauber och Marcus Ericsson.

I månadsskiftet februari/mars har teamen åtta dagar på sig att testa bilarna.

Marcus Ericsson vill slåss om VM-poäng i F1 2018

av Anna Andersson

Det hörs positiva tongångar från Schweiz.
Marcus Ericsson vill slåss om VM-poäng i F1 2018 .
I flera år har svensken hoppats på att han och Sauber ska kunna slåss om platser mitt i fältet, men de två senaste säsongerna har varit tuffa för Ericsson. Han har inte lyckats ta någon VM-poäng och hans team har haft svårt att kunna konkurrera med de andra teamen.
Men inför årets säsong gör Sauber en satsning tillsammans med Alfa Romeo som gör F1-comeback och Ericsson är positiv.

Marcus Ericsson vill slåss om VM-poäng i F1 2018

Han tror att den nya motorn från Ferrari gör att bilen tar ett stort steg framåt.
– Jag har sett bilen i datorn, säger svensken till motorsporttotal och han säger sig vara ”fylld av tillförsikt”.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Marcus Ericsson vill slåss om VM-piäng i F1 2018.  (AP Photo/Wong Maye-E)

Han säger också arr han hoppas på att man får ”fullt stöd” av Alfa Romeo (läs Ferrari) och han vet också vilka team han vill slåss med:
– Vi ska kämpa mot Haas och Toro Rosso, säger Ericsson
Han ser dock det som något slutmål utan han har större förhoppningar än så.
– Vi hoppas kunna utmana Renault och Force India, säger Ericsson.
– Målet är att vara med i den gruppen som kämpar mitt i fältet.
Force India med Sergio Perez och Esteban Ocon var fyra i VM 2017 och det är en väldigt utmanande målsättning.
– Jag tror att vissa lopp den här säsongen kommer att kunna bjuda på en del överraskningar, säger Ericsson till motorsporttotal.
– Men det kommer också att finnas lopp när vi har problem och ligger längre bak i fältet.
I fjol tog Sauber fem VM-poäng, samtliga tog Pascal Wehrlein och han är inte kvar i teamet. Force India tog 187. Så det är en rejäl utmaning för Ericsson och hans nya teamkollega Charles Leclerc.

Snabba nyheter

 

Vi kan konstatera att….
…F1:s chef Chase Carey  har uttalat sig i debatten om ”grid gils”.
– Jag tyckte om dem, säger han.
– Men det handlar inte om min personliga åsikt, utan om sportens framtid.
Och tjejerna har bytts mot barn som själva är engagerade inom motorsporten.
…Mark Webber varnar Fernando Alonso. Han tror att det kan bli ett för tufft program för spanjoren som ska köra både F1 och WEC under årets säsong.
…Näste Montoya är på G. Juan Pablo Montoya körde F1 för bland annat Williams, han har också varit framgångsrik i Indycar och bland annat vunnit Indy 500 vid två tillfällen. Nu är hans son på väg att gå samma väg. Sebastian Montoya finns i Ferrari Drivers Academy och 12-åringen är den yngsta föraren i Ferraris program. Hos det italienska teamet återfinns också Giuliano Alesi, son till Jean Alesi och Enzo Fittipaldi, barnbarn till Emerson Fittipaldi.

•••

Nu kommer bloggen inte att uppdateras så väldigt mycket de kommande två veckorna. Jag jobbar, som alla andra på Sportbladet, med OS och vi gör allt vi kan  för att ge er den allra bästa bevakningen. Dessutom är det Rally Sweden om en vecka – och det är prioriterat i februari.

Men den 15.2 håller vi självklart koll.

Då presenteras årets första F1:a.

Williams är först ut. I år igen.

Här har du de datum som är klara:

Trevlig helg!

 

Här och nu kan vi höra ljudet av F1 2018

av Anna Andersson

Mercedes har presenterat sin nya sin nya motor.
Eller i alla fall ljudet av den.
Här och nu kan vi höra ljudet av F1 2018 – och då är det verkligen dags att börja längta.

Så vad tycker du om ljudet av F1 2018 ?

En intressant sak när det gäller motorerna, Marcus Ericssons teamkollega Charles Leclerc är övertygad om att den nya motorn från Ferrari ger Sauber nytt liv – eller i alla fall betydligt bättre fart.
Även McLaren har ett stort förtroende för sin nya motor.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Snabbare 2018? AFP PHOTO /

Stallchefen Eric Boullier pratar om att Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne kommer att vara ungefär en sekund snabbare per varv, när de nu kör med en motor från Renault jämfört med förra året när de arbetade tillsammans med Honda.

•••
”Grid girlsen” försvinner – till förmån för ”grid kidsen” I samband med alla lopp ska unga talanger få chansen att träffa förarna och hålla i startnumren, antingen så kvalificerar sig barnen och ungdomarna via meriter eller så lottas de fram. Deras familjer bjuds också in till helgens race.

För övrigt kan vi notera att….
…talangen Lando Norris är beroende av vad som händer med Fernando Alonso. Så länge spanjoren stannar hos McLaren blir det svårt för den unge föraren.
…Lance Stroll inte tyckte att han fick någon hjälp alls av Felipe Massa under 2018.
…Den förre F1 -föraren Scott Speed har kvar sitt temperament, nu får han inte ens tävla online. Nu har han blivit avstängd från en virtuell racingserie eftersom han rammade konkurrenterna och körde dem av banan.
…Mercedes behåller sin divan, bilen från 2017, men de har pressat utvecklingen till max.
– Det är ingenting som går helt enligt planen, du försöker alltid att pressa gränserna och göra bilen så lätt som möjligt, säger Toto Wolff.
– Jag skulle säga att vi har haft en bra vinter, inga större missar, även om det alltid är stressigt.

Annars har Mercedes ett nyt samarbetsavtal, Hugo Boss som lämnat för Formula E ersätts av Tommy Hilfiger.

….Mark Webber anser att Daniel Ricciardo ska fokusera på att besegra kollegan Max Verstappen, inte på vad som händer när hans kontrakt går ut efter 2018.

Alla förare och stall i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Nyheterna slår i backen med samma fart som regnet utanför fönstret. I fredagens F1-blogg får du alla förare och stall i Formel 1 2018 , starttider – och det sista om grid girlsen.

Numera tycks ingenting vara skrivet i sten när det gäller F1 – tidigare har i alla fall starttiden varit det.
Men nu är det nya tider.

Klockan 14.00 tillhör forntiden. Klockan 15.10 tillhör framtiden. Det är den tid som de nya ägarna vill att F1 ska starta i Europa. Du har alla datum, alla starttider, banor – samt förare och stall i vår stora F1-guide.
Du hittar den här.

FILE - In this file photo dated Saturday, May 27, 2017, so called "grid girls" line up after the qualifying session for the Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack in Monaco. Formula One says it is ending the practice of using "grid girls" and "podium girls" at races, with F1 managing director of commercial operations Sean Bratches saying Wednesday Jan. 31, 2018, the use of the women on the grid is clearly "at odds with modern day societal norms." (AP Photo/Frank Augstein, FILE)
Nya tider (AP Photo)

Dessutom finns det inga grid girls kvar. De har funnits med sedan starten 1950, men nu är det nya – och andra tider.
– Vi tycker inte att det är relevant och passar F1, säger Liberty Media.
Mer om det läser du här.

Men inom F1 möter beslutet kritik.
– Det är ett beslut mot kvinnor, undrar Niki Lauda som vunnit tre VM-titlar och jobbar för Mercedes F1-team.
– Man gör varken tjejerna eller F1 någon tjänst, hur dum kan man vara? Var de en skruv lös?

Kritik från Lauda och Ecclestone

Han fortsätter och påpekar att de amerikanska ägarna kanske inte tittat så mycket på hur det ser ut inom den amerikanska idrotten.
– Fortsätter man konsekvent på det spåret så finns det snart ingen cheerleading i USA; säger Lauda till Der Standard och får medhåll av Bernie Ecclestone, 87..
– Jag förstår inte hur en vacker kvinna, som står med en nummerskylt, kan vara en förolämpning för någon, säger den förre F1-bossen.
– Man borde behålla grid girls eftersom förare och fans gillar dem.

Formula E skämtar om F1

Även Formula E, som också är ett av FIAs mästerskap, hånar F1:s beslut.
– Välkomna till det 21:a århundradet. Sedan förra året har Formula E inga grid girls, men vi gör ingen stor grej av det, säger en talesman för Formula E till motorsport total ( även om det faktiskt var tjejer vid startuppställningen i samband med säsongspremiären i Hongkong 2017/2018).
– Vi har ett nytt koncept och väljer, när det är möjligt, alltid barn som annars kör go-kart. Det är en mycket speciell känsla för barnen och viktig motivation för dem att få stå intill förarna.
Nog om det temat.

 

Nu till något helt annat – här är FIAs officiella lista.

Alla förare och stall i Formel 1 2018

44) Lewis Hamilton, Mercedes AMG Petronas  –                 Mercedes
77) Valtteri Bottas, Mercedes AMG Petronas                       Mercedes
5) Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari                                          Ferrari
7) Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari                                       Ferrari
3) Daniel Ricciardo, Aston Martin Red Bull Racing             TAG Heuer
33) Max Verstappen ,Aston Martin Red Bull Racing           TAG Heuer
11) Sergio Perez Sahara, Force India F1 Team                      Mercedes
31) Esteban Ocon, Sahara Force India F1 Team               Mercedes
18) Lance Stroll, Williams Martini Racing                           Mercedes
35) Sergej Sirotkin, Williams Martini Racing                        Mercedes
27) Nico Hülkenberg, Renault Sport Formula One Team  – Renault
55) Carlos Sainz, Renault Sport Formula One Team                Renault
10) Pierre Gasly,  Red Bull Toro Rosso Honda                           Honda
28) Brendon Hartley,  Red Bull Toro Rosso Honda                 Honda
8) Romain Grosjean,  Haas F1 Team                                        Ferrari
20) Kevin Magnussen,  Haas F1 Team                                     Ferrari
14) Fernando Alonso,  McLaren F1 Team                              Renault
2) Stoffel Vandoorne,  McLaren F1 Team                         Renault
9) Marcus Ericsson,  Alfa Romeo Sauber F1 Team            Ferrari
16) Charles Leclerc,  Alfa Romeo Sauber F1 Team            Ferrari

Williams driver Felipe Massa of Brazil cheers as he walks in the paddock at the Monza racetrack, in Monza, Italy , Thursday, Sept. 1, 2016. With a dedication to mentor Michael Schumacher, Williams driver Felipe Massa announced Thursday that he will retire from Formula One at the end of the season. (AP Photo/Luca Bruno)
Hans tid i F1 är över (AP Photo/Luca Bruno)

Fyra förare har försvunnit jämfört med premiären förra året, Felipe Massa, Pascal Wehrlein, Jolyon Palmer och Daniil Kvyatt.

Nykomlingen Leclerc har valt nummer 16 och Sirotkin nummer 35.

 

Force India står med namnet Sahara Force India F1 Team, men har redan flaggat för att namnet kan ändras innan premiären.

Vill du veta när bilarna presenteras? Klicka in här:

Senaste nytt

Annars kan vi notera att…..
…..Mercedes Toto Wolff är övertygad om att Lewis Hamilton förlänger kontraktet med teamet.
…FIA skärper reglerna för framvingen för att minska risken för att teamen ska hitta gråzoner och komma med egna tekniktrix.
…Assen, i Nederländerna, vill arrangera ett F1-lopp. hemmaföraren Max Verstappen drar mängder med fans och FIA har gett arrangörerna grönt ljus för att fortsätta sina förberedelser. Enligt arrangören är chanserna till ett GP i Nederländerna nu 50-50.
– Vi hoppas på en F1-comeback inom tre år, säger Arjan Bos som är chef för banan i Assen till De Telegraaf.

felix-marocko…Felix Rosenqvist kör för änu en seger i helgen. På lördag klockan 20 och det handlar om Formula E.

Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?

av Anna Andersson

Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?
Är Marcus Ericssons team fortsatt ett privatteam – eller stämmer det senaste snacket?

Drivers Marcus Ericsson, of Sweden, right, and Charles Leclerc, of Monaco, pose for photographers near the newly unveiled Alfa Romeo Sauber F1 Team on the occasion of its official presentation in Arese, Italy, Saturday, Dec. 2, 2017. The Alfa Romeo Sauber F1 Team will compete in the 2018 Formula 1 World Championship. (AP Photo/Luca Bruno)
Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1? (AP)

Det är ungefär 25 år sedan Peter Sauber grundade sitt team. Det har visserligen haft ekonomiska problem de senaste åren och haft svårt att hänga med i utvecklingen under säsongen, men teamet har överlevt när andra team har försvunnit. Till årets säsong har Sauber inlett ett samarbete med Alfa Romeo.
– Alfa är vår titelsponsor och teamet är oberoende, sa Pascal Picci, som sitter i Saubers styrelse och är VD hos ägarföretaget Longbow.
– Vi har inte tagit över teamet för att sälja det igen.

Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?

Men i en intervju med franska Auto Hebdo låter det plötsligt annorlunda.
Då pratar teamchefen Frederic Vasseur om någonting helt annat. Hans uttalande är raka motsatsen jämfört med Piccis.
– Företagets styrelse vill ha ett eget team, Alfa Romeo, säger han till tidningen.
– Men ett Alfa A-team. Vårt mål är inte att vara något dotterstall utan Alfa Romeos huvudteam och det kommer att finnas samarbeten när det gäller exempelvis förare.
Han har svårt att se Sauber kunna finnas kvar som ett privatteam:
– Personligen så förstår jag inte hur ett privatstall ska kunna överleva i F1.
– Privata team kan ha ett par bra säsonger, som Force India. Men skymtar man bara en lite kris kan allt brista. Tack vare  Alfa Romeo är vi nu stabila.
Men vad betyder det? Vad betyder det egentligen? Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?

Ferraris  inflytande

Vilket inflytande har Ferrari och hur kommer det att påverka säsongen? Hur påverkar det framtiden? Både Ferrari och Alfa Romeo ingår i samma koncern. Integreras Alfa Romeo/Sauber i FIAT-koncernen och får då Ferrari större inflytande över teamet och kan påvera dess val av förare och dess val av riktning? Redan nu kör Charles Leclerc för Sauber, han är Ferraris juniorförare och vann Formel 2 förra säsongen.
Som testförare återfinns Antonio Giovanazzi, han ersatte den tidigare Sauberföraren Pascal Wehrlein under dennes skadefrånvaro under inledningen av 2017 och var även testförare åt Haas. Han är också juniorförare hos Ferrari och gjorde mycket jobb åt teamet i simulatorn förra året – och kommer alltså närmare F1 med hjälp av Alfa Romeos samarbete med Sauber.

 

Kan Marcus nå Ferrari?

 

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Näste svensk hos FErrari? AP Photo/Wong Maye-E)

Vad betyder då detta för Marcus Ericsson?
Återigen kör han med pressen på sig, men det är en situation han är van vid. Marcus gör sin femte säsong i F1 och om han ska kliva vidare på karriärstegen så måste han dominera debutanten Leclerc. Så länge det är Longbow och hans sponsorer som äger Sauber sitter han säkert i teamet, men om Alfa Romeo (och Ferrari) får ett större inflytande tappar Ericsson mark – såvida han inte presterar på toppnivå och utklassar sin teamkompis.
Gör han det kan ett tajtare samarbete med Ferrari ge honom en drömsits.
Det finns alltid plats för en förare som skiljer sig från mängden och lyckas Ericsson med det kan han naturligtvis klättra även inom Ferrari, där ska Kimi Räikkönen snart bytas ut och det snackas om förare som Charles Leclerc eller Antonio Giovanazzi – men om Ericsson slår dem blir situationen sannolikt en annan.
Då kan vi ha en svensk förare hos Ferrari igen.
•••
Jag vet att det är aningen långsökt – men möjligheten finns och större under har skett.
•••

Byter F1-teametn namn – och ägare?

Heter Force India Force India när säsongen startar?
Det är inte säkert.
Ägaren Vijay Mallja har inte mycket kvar av sin forna förmögenhet. Han har stora problem med rättvisan och det pratas om att teamet är till salu. Det sägs att det både byter ägare och namn innan säsongen startar.
Det hetaste tipset just nu är Force One.

JOel Macau 2017.2
Joel Eriksson kör ROC. Foto: Mattias Persson

•••
Det är inga aktuella F1-förare som kör Race of Champions i år. Antingen är de skrämda av den nackskada som Pascal Wehrlein råkade ut för förra året eller också anser de att F1 är viktigare än jippot i Saudi Arabien. . Wehrlein hade en extram otur förra året, han voltade med bilen och nackskadan  satte antagligen satte stopp för, eller i alla fall försenade, en fortsatt F1-karriär. Han är utan sits i år och kommer att arbeta som reservförare och testförare åt Mercedes.
Sebastian Vettel, som har kört ROC regelbundet, väljer i alla fall att lägga all kraft på F1 i år och har tackat nej till eventet.
Men det finns ändå en anledning att hålla lite kolla på ROC som avgörs i Saudiarabien – Joel Eriksson kör både individuellt och i lagtävlingen, där får han också sällskap av Johan Kristoffersson.

Du kan se det på TV 10 på fredag och lördag.
•••
Vill du ha lite koll på när årets F1-bilar presenteras?
Kolla här.

Datum för presentationer av årets F1-bilar 2018

av Anna Andersson

Nu är det snart dags. F1-bloggen ger dig datum för presentationer av årets F1-bilar 2018
Först ut – i nuläget – är Renault som ska presentera sin bil den 20 februari.
Ferrari och Mercedes tänker likadant.
Båda presenterar sin bil den 22 februari.
Mercedes bjuder in till Storbritannien medan Ferrari väljer att presentera sin bil på webben.
– Men var inte oroliga, det ska inte krocka. Vi är lika nyfikna på deras bil som vad ni är, skriver Mercedes i sin inbjudan.
Tjusigt.
Då vet jag vad jag ska göra den dagen i alla fall.
Dagen efter den 23:e är det McLarens tur att visa upp sin bil och den 25 februari visar Toro Rosso upp sin bil för första gången.
De första testerna inleds i Barcelona den 26 februari.

Williams, Haas, Red Bull, Force India och Sauber lär presentera sina datum inom kort. Vem vill lägga sig först – och få störst uppmärksamhet?

 

Nyheter i F1 2018 – och en ny regel 2019:

F1-förarna ska slippa banta framöver. En ny regel inför 2019 för att hindra vikthetsen.
Mer läser du här.

Vill du veta vad som är nytt 2018? Då klickar du in här. Där hittar du nyheterna för 2018.

Den  här bilden togs i samband med Hahnenkamm -Rennen i Österrike i helgen:

Bilden lades ut av  Alejandro Agag, grundare och VD för Formula E.

Det hade varit intressant att höra vad de pratade om, men jag kan inte låta bli att fundera över vem som betalade notan?

•••

I den senaste bloggen tog jag upp ämnet betalförare. Det kan ni diskutera här.

•••

En nyhetssammanfattning

Vi kan konstatera att….

Mclaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car during the second practice session ahead of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Friday, Aug. 25, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Fördel Alonso 2017. (AP Photo)

….Fernando Alonso hade en fördel förra året. Enligt McLarens chef Zak Brown fick spanjoren en bättre bil, ett bättre paket, än Stoffel Vandoorne under 2017 och därför var han också snabbare.
– De hade inte samma material. Bilarna var identiskt byggda, men ibland hade vi bara en uppdatering, säger Brown enligt motorsporttotal och påtalar att nio av tio gånger gick uppdateringen till Alonso.
– Bilarna påverkade avståndet mellan dem och speglar inte  förhållandet mellan förarna. Därför är vi väldigt nöjda med Stoffels prestation 2017.
Brown menar att det blir en jämn fajt mellan deras förare i år.
…till 2019 finns det ett förslag från fem team att det ska bli ytterligare förändringar på reglerna för hur bilen får se ut, detta för att det ska finnas mer plats för sponsorer och deras reklam.
…enligt Paddy Lowe, teknikchef hos Williams, funderar man på om det finns en möjlighet att låta Robert Kubica köra för teamet 2019. Polacken som körde F1 för BMW och Renault innan han skadade sig i en rallyolycka, är utvecklingsförare hos Williams 2018.

…Manor som lämnade F1 sedan man gått i konkurs 2016 är intresserat av en comeback, om kostnaderna för privatteam sänks.

– Vi har fått höra att FIA och LIberty media arbetar för att minska kostnaderna för privatteam, säger den förre sportdirektören Graeme Lowdon till Turun Sanomat.

– Jag och John Booth (teamchef) vill ha revansch i F1.

Det återstår dock ett par problem, som att fabriken har sålts till Haas och det mesta av inventarierna har auktionerats ut.

Tar betalförarna över F1?

av Anna Andersson

I går presenterade Williams sitt förarpar.
Lance Stroll och Sergej Sirotkin.
Två förare med starka plånböcker, men hur högt blir det sportsligapriset som teamet får betala? Väljer man pengar före kvalitét och resultat?
Tar betalförarna över F1?

Lance_Sergey
Stroll och  Sorotkin. Tar betalförarna över F1? Foto: Williams

Finns de bästa förarna egentligen i F1 eller i andra serier, som Formula E, Indycar och WEC?
Att Williams valde Sirotkin före Robert Kubica är kanske inte så konstigt. Han var snabbare, han har inte ett besvärligt rörelsehinder och han har en välfylld plånbok. Men det fanns andra alternativ.

Tar betalförarna över F1?

Williams hade exempelvis haft möjligheten att välja Pascal Wehrlein som kört in poäng för två bottenteam som Manor och Sauber, som dessutom har erfarenhet från sitt jobb som testförare hos Mercedes och som har vunnit DTM.

Men det var tidigt tydligt att Williams valde en annan väg.
Sirotkin mot Kubica och den tjockare plånboken vann.

Williams har gått från att vara ett klassiskt team med stolta traditioner och starka resultat till att bli ett team i slutet av fältet som är beroende av att förarna tar med sig miljoner och åter miljoner för att ens överleva. Den utvecklingen är inte bara trist, den är tragisk och allt annat än bra för F1.

Nu ska vi dock komma ihåg att Williams är långt i från det enda teamet som satsar på förare som har sponsorer med sig. Marcus Ericsson har också haft en god hjälp av bland annat familjen Rausing för att etablera sig i F1 och hans sponsorer tillhör nu Saubers ägare. Sergio Perez har ett stort ekonomiskt stöd från sponsorer i Mexiko, Felipe Nasr hade Banco de Brasil med sin till Sauber, Mercedes har stöttat Force India med motorer och med Esteban Ocon. Valtteri Bottas kom in i F1 och Williams tack vare  sin manager Toto Wollf, som då hade en stor roll hos Williams – och Wolff tog sedan Bottas till Mercedes. Det finns många exempel och Williams är absolut inte det enda, men kanske det tydligaste eftersom man nu väljer två förare med extrema plånböcker.

Vart är F1 på väg efter 2020?

I morgon håller FIA och teamet ett möte om reglementet efter 2020. Vad händer med motorerna? Vilken väg ska sporten gå? Blir det budgettak?
Räkna med många hårda och upprörda röster för teamen tänker aldrig på sporten utan enbart på sin egen utveckling och den är oftast väldigt kortsiktig.

Vinna i dag, i morgon och den här säsongen – vad som händer efter det tar vi oss an då….
Ferrari har redan hotat med att lämna F1 om sporten utvecklar sig åt ett håll som Ferrari inte önskar. Det italienska stallet har varit med sedan 1950 och har möjligheten att lägga in sitt veto när det gäller nya regler och Ferrari är också det stall som får absolut störst bonus (103 miljoner dollar förra året).
Det är någonting som McLaren inte alls gillar.
– Det kommer att bli svårare med vissa team än med andra och jag tror att vi alla vet vilket jag talar om, säger bossen Zak Brown till motorsporttotal och påpekar att Ferraris särställning inte är bra för F1.
– Sporten blir förloraren och till slut så förlorar de själva på det också. Vi sitter alla i samma båt och när båten sjunker spelar det ingen roll om du sitter i första eller andra klass. Båten sjunker oavsett.

Vad tycker du om resonemanget?

Hur vill du att F1 ska utvecklas framöver?

Inför 2018 kan vi konstatera att…

…även Torro Rosso har klarat FIAs krocktest. Enligt italienska medier var Ferrari först med att få ett godkännande. Ferrari är också det enda teamet som angett ett datum för sin presentation. 22 februari.
Screenshot-2018-1-17 Instagram post by Robert Kubica • Dec 6, 2017 at 11 21pm UTC(1)…Lewis Hamilton missade ett sponsorsevent, men är tillbaka på Instagram. Efter att han raderat samtliga bilder på kontot har hans 5,7 miljoner följare nu kunnat se honom i snön, redo att ta sig an utmaningen 2018.
….Ferraris chef Sergio Marchionne hade ett härligt uttalande till La Gazetta dello Sport
– Jag var i Maranello ett par dagar och killarna på designavdelningen var nästan för avslappnade. Jag kan bara dra en enda slutsats, antingen har vi gjort en riktig skitbil eller också ett riktigt monster.
Räknar med att Vettel och Kimi Räikkönen hoppas på det senaste.

Bråk mellan racingerförare från USA, F1 och Haas

av Anna Andersson

Nu har F1 fått plats i amerikansk media. Inte på grund av några framgångar.
Det handlar om bråk mellan racerförare från USA, F1 och Haas
Amerikanska Haas har en italiensk teamchef, Günter Steiner, och denne har dragit uppmärksamheten till sig sedan han i en intervju med Autosport hävdat att det just nu inte finns någon amerikansk förare är redo för F1.

Italian American former Formula One world champion Mario Andretti walks in the paddock at the Monza racetrack, in Monza, Italy , Thursday, Sept. 4 , 2014. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno) / TT / kod 436
Bråk mellan racerförare från USA; F1 och Haas (AP Photo/Luca Bruno) /

– Det är fel och arrogant, rasar den tidigare världsmästaren, amerikanen Mario Andretti (bilden) över twitter och  Indycarföraren Graham Rahal håller med:
– Om du verkligen tror det, varför ringer du inte oss och ger oss en chans?
– Amerikanska förare är riktigt bra. Jag står för det, det finns mycket talang här. Men de flesta stannar i Indycar eftersom den serien är betydligt mer konkurrenskraftig.
För Haas kör Kevin Magnussen Danmark och Romain Grosjean, Frankrike.

Den senaste amerikanske föraren som körde F1 var Alexander Rossi. Han var med i fem race för Manori slutet av 2015. Han var 12:a i USA:s GP, det var hans bästa resultat. Han bytte till Indycar 2016, vann Indy500 vid första försöket, vann även i Watkins Glen och slutade sjua i mästerskapet.

FILE - This Dec. 9, 1962 file photo shows Dan Gurney holding a trophy in Nassau, Bahamas. Gurney, the first driver to win in Formula One, IndyCar and NASCAR, died Sunday, Jan. 14, 2018 from complications of pneumonia. He was 86. His wife, Evi, announced his death in a statement distributed by All American Racers, Inc. (AP Photo)
Vila i frid (AP Photo)

När vi ändå är inne på temat USA och F1.
Den tidigare F1-föraren Dan Gurney har avlidit vid en ålder av 86 år. Han dog efter en lunginflammation. Han var en amerikansk racinglegend, den första föraren som vann lopp i F1, i IndyCar och i Nascar. Under sin tid i F1 körde han för team som Ferrari, Porsche, Brabham och McLaren. dessutom för sitt eget team Eagle och han vann Belgiens GP i sin egen bil 1967. Han vann även klassikern LeMans-24-timmarslopp.
•••

 

Nyhetssammanfattning:

Vi kan notera att….

…Sergej Sirotkin är klar för Williams.
…Tyskland bara har två förare i F1 2018. Sebastian Vettel och Nico Hülkenberg.
…Nicholas Latifi är utvecklingsförare hos Force India. Det verkar som om Pascal Wehrlein och Georg Russel får dela på den rollen hos Mercedes.
…det bara är ett team som gett oss ett datum för sin presentation. Det är Ferrari. Bilen presenteras den 22 februari online.
…Pirelli har nominerat däcken för de första fyra racen 2018. I Australien är racedäcken supersoft och soft, precis som i Baku. I Bahrain och Kina handlar det om soft och medium.

…Frederic Vasseur, stallchef hos Sauber, är övertygad. Sauber är inget B-team till Ferrari, utan Alfa Romeos A-team.

…grundaren Peter Sauber anser att det är BMW som bär skulden till Saubers kräftgång. Efter det samarbetet bröts har Sauber haft svårt att hålla en bra nivå.

…Det kan bli en ny startprocedur inom F1. Sporten vill ta hjälp av den virtuella världen för att hitta ett bättre alternativ inför framtiden. Här läser du mer.

…Nico Rosberg gör VM-comeback, som kommentator. Han ska vara expert åt tyska RTL under 2018. Han ersätter Niki Lauda.

Daniil Kvyat är klar för F1 och Ferrari

av Anna Andersson

Red Bull bytte ut honom under säsongen.
Men Ferrari har signat honom inför nästa.
Daniil Kvyat är klar för F1 och Ferrari.

Daniil Kvyat är klar för F1 och Ferrari REUTERS/Adrees Latif
Daniil Kvyat är klar för F1 och Ferrari REUTERS/Adrees Latif

Han ska bli utvecklingsförare och köra i simulatorn, ett jobb som Antoio Giovanazzi gjorde förra året, men nu är han tredjeförare hos Sauber.
Kvyat är ett intressant val eftersom han fått så mycket kritik hos Red Bull som mer än gärna ville bli av med honom. Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko sa följande i oktober:
–Red Bull har sorterat ut Kvyat, han är en fri man.
Marko fick frågan av Motorsporttotal om han verkligen hade gett ryssen tillräckligt många chanser.
– Ja, mer än tillräckligt, svarade Marko.

Daniil Kvyat är klar för F1 och Ferrari

Daniil Kvyat, 23, gick från Toro Rosso till Red Bull, men efter ett antal mindre lyckade incidenter på banan degraderas han tillbaka till Red Bull under 2016. Han bytte plats med Max Verstappen. Tillbaka hos Toro Rosso fick han se sig besegrad av Carlos Sainz och under hösten 2017 ersattes han av Pierre Gasly.
Möjligen ser Kvyat detta som en chans att ta sig tillbaka till F1 via Ferraris simulator. Att han har ögonen på den förarplats som Kimi Räikkönen förmodligen lämnar efter sig nästa säsong, men den platsen är också Ferarris båda juniorer Charles LeClerc ( Sauber) och Antonio Giovanazzi (testförare hos Sauber) intresserade av.

Den kampen blir tuff att vinna.
Detta är inte första gången som Ferrari väljer en förare som jobbat för Red Bull, Jean Eric Vergne jobbade i Maranello innan han flyttade vidare till Formula E.

•••
När vi snackar Formula E… I helgen är det dags igen. Felix Rosenqvist jagar en seger i Marcoko. All fakta, förare team och TV-tider hittar du i vår stora guide.

•••

F1 kan vara på väg till Köpenhamn. F1-chefen Chase Carey, besökte den danska huvudstaden i går.

– Att ha en lokal förare i serien är alltid ett plus, säger Carey till Reuters.

Och Danmark har Kevin Magnussen hos Haas och till Sverige – och Marcus Ericssons fans –  är det inte heller långt.

De två drivande männen bakom projektet,  före detta ministern Helge Sander och Lars Seier Christensen, grundare av Saxo Bank, menar att det skulle öppna dörren till Skandinavien.

– Menvi har flera problem. Just nu ligger det världar mellan oss och F1, men jag har känslan av att F1 verkligen vill komma till Köpenhamn, säger Sander enligt motorsportmagazin.

 

Tanken är att det första loppet ska avgöras 2020, banan ska vara 4,6 km lång, gå igenom Köpenhamn och kunna ta emot 107 000 åskådare.

Nästa möte är planerat till den 8 februari.

•••

En nyhetssammanfattning:

Halo
Halo som nyhetsdisplay? Foto: Red Bull.….Renault vill minska antalet tekniska missöden med hjälp av en bättre kvalitetskontroll.

…Force India planerar en flytt till Silverstone. Just nu använder man sig av Toyotas vindtunnel i Köln, Tyskland.
…McLarens Zak Brown berättar om F1-chefernas nya idé. Att använda Halo som en nyhetsdisplay.
– Som börsnyheterna, som tickar fram, något sådant kanske. En form av display med nyheter, men det finns så klart gränser. Vi får inte använda den sidan in mot cockpit, föraren får absolut inte bli störd. Precis som allt annat kommer Halo att förändras med tiden, om fem år ser det säkerligen annorlunda ut.
– Det är vår uppgift att integrera Halo i bilen, det viktiga är att det inte ser påskruvat ut.
…även Pascal Wehrleins F1-karriär ser ut att vara över för den här gången kommer han att vara kvar som en del av Mercedes. Det säger Toto Wolff.

…Kimi Räikkönen blir av med sin tävlingsingenjör. Enligt flera olika medier lämnar Dave Greenwood F1 av personliga skäl. Han har jobbat hos Ferrari i tre år och det sägs att han flyttar tillbaka till Storbritannien för att jobba hos Manor och WEC. Han arbetade tidigare för Manors F1-team.
…ryktet säger att Robert Kubica hade svårt att hantera däcken under sitt test med Williams. Att han inte förbättrade sina tider tillräckligt mycket när han körde med lite bränsle, och att det – i kombination med en rejäl summa pengar – avgör Williams förarval. Det sägs att Sergej Sorotkin, 22, ska presenteras som ny förare för Williams inom ett par dagar.

Sida 1 av 225
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB