Förarnas däckval inför F1 i Baku

av Anna Andersson

Vi har precis hunnit hämta oss efter helgens race. Nu är det dags att ladda inför för nästa.
I F1-bloggen  får du förarnas däckval inför F1 i Baku.
Vid en närmare titt ser vi att det spretar åt olika håll. Både mellan teamen och inom teamen.
Pirelli tar med sig, ultrasoft, supersoft och soft, precis som till säsongsstarten. Det är inte så som i Kina att man hoppas över en gummiblandning.
Ferrari väljer exempelvis tio set av de ultramjuka seten hos båda sina förare, det gör Alfa Romeo Sauber också.
Mercedes däremot väljer nio ultramjuka set – medan Red Bull tar åtta.
Red Bulls förare väljer sedan samma antal av de olika blandningarna, men hos både Mercedes och Ferrari skiljer det sig lite. Det ser du om du kollar in bilen ordentligt.

Förarnas däckval inför F1 i Baku

 

 

Då ska du attackera Lewis

 

Formula One legend Niki Lauda, left, and last years' champion Nico Rosberg speak on TV ahead of the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 26, 2017. (AP Photo/Luca Bruno)
Nico Rosberg – nu som expert hos RTL och Sky. (AP Photo/Luca Bruno)

Annars kan vi konstatera att Nico Rosberg ger sin landsman Sebastian Vettel ett råd.
Attackera Lewis Hamilton och gör det nu.
Den regerande världsmästaren har inte alls samma fart som tidigare, är inne i en sämre fart och det var så Rosberg gjorde för att besegra Hamilton 2016.
– Lewis är inte i form. Han har alltid haft den typen av faser och så är det nu och det är det som Sebastian måste utnyttja, säger Rosberg till RTL.
– När man kämpar mot Mercedes och Lewis måste man ta max ur de situationer som han bjuder på. Så är det bara, för Lewis kommer tillbaka och då är han alltid tuff att tas med.
Bottas har slagit Hamilton i två race efter varandra Hamilton har valt att resa till fabriken för att förbereda sig inför nösta helg, och det är ingen självklarhet. Han har mycket att jobba med.
– Han verkar vara helt ur fas och förlorar lite motivation nör han  märker attd et inte fungerer, det såg inte alls bra ut, sa Rosberg efter Kinas GP.
Själv håller Hamilton inte med.
– Jag hade känslan av att jag presterade max, jag förberedde mig på samma sätt som alltid, men fick kämpa med bilen, sa han efter Kinas GP.
– Vi vet att vi inte nått dit vi vill, men jag hänger inte med huvudet för det. Jag vet att det är en tuff kamp som ligger framför oss och jag måste tillbaka till min normala nivå och ta många poäng.

För övrigt kan du kolla in Mercedes strategi under Kinas GP:

Det är intressant,  tar en kaffepaus;-)

Nästa race avgörs i Baku den sista helgen i april.

I dag testar för övrigt Ferrari däck åt Pirelli:

Max Verstappen och hans brist på respekt

av Anna Andersson

En leende segrare som gick från helvete till himmel på 28 timmar.
Men snacket efter Kinas GP handlar inte om Daniel Ricciardo, hans motorskador eller hans fantastiska comeback och seger.
Det handlar om Max Verstappen och hans brist på respekt.
I går kväll skrev jag följande krönika.
Jag gillar inte tanken på att en person som själv inte kör om VM-titeln riskerar att förstöra för andra bara för att han inte använder insidan på huvudet.

Max Verstappen och hans brist på respekt

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Tuff mot Verstappen (AP Photo/Nelson Antoine)

Niki Lauda var ännu tuffare i sin kritik när han sa:
– På något sätt är det inte längre en fråga om ålder utan det är en fråga om intelligens.
Nico Rosberg är inne på samma spår.
– Det var dåligt och onödigt. Han körde VM-ledaren av banan samtidigt som hans teamkollega vann loppet.

Mer om det läser du här:
Jag undrar bara – när ska killen lära sig? Han kör sin FJÄRDE säsong i F1. Då är man inte debutant längre.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 22, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel during the press conference REUTERS/Brandon Malone
Irriterad VM-ledare REUTERS/Brandon Malone

Sebastian Vettel  var däremot inte sur på  Verstappen, däremot på tävlingsledningen eftersom han anser att sökerhetsbilen kom ut när han och Bottas redan passerat infarten till depån.
– Jag hade gått i depå, men varken jag eller Valtteri hade chansen att agera, säger han.
– Jag kan förstå när det händer någonting och man måste reagera direkt och att man då inte kan ta någon hänsyn till var två av fältets bilar befinner sig, men i det här fallet låg det bildelar på banan i två varv innan säkerhestbilen kom ut. Då hade man kunnat ta ut den antingen tidigare eller senare.
Tävlingsledare Charlie Whiting är av en annan åsikt:
– Säkerhetsbilen kommer när den behövs, vi tittar aldrig p var bilarna befinner sig på banan, om det är någon som får en för- eller nackdel.

 

Snabba nyheter

Vi kan också konstatera att…
…Ferrari använde Kimi Räikkönen som bromskloss för att Sebastian Vettel skulle kunna köra om Valtteri Bottas.
– När jag körde i kapp honom var det väldigt tydligt, säger Bottas.
– Det var tydligt att han försökta bromsa mig och Sebastian kom nära, men han fick inte så mycket hjälp att han kunde köra om.
I slutändan stod Kimi Räikkönen på pallen, på plats tre, sedan Vettel rammats av Max Verstappen. Men Ferraris taktik kan inte längre undgå någon.
…efter nästa lopp i Baku börjar Fernando Alonsos tuffa sommar med F1 och WEC.
…det är första gången sedan det nya motorreglementet kom 2014 som Mercede sinte vunnit något av de tre första loppen.
– En ny verklighet, säger Toto Wolff, stallchef hos Mercedes.
…det är jämnt i VM. Vettel leder nio poäng före Hamilton och 14 före Bottas. Ricciardo är 17 poäng bakom Vettel och Räikkönen 24. Det innebär att fem förare återfinns inom marginalen för en seger.

Smart strategi gav Daniel Ricciardo segern i Kinas GP

av Anna Andersson

För en vecka sedan skrev jag att farten inte är avgörande i F1.
Utan att det är strategin som vinner race.
Så var det även i Shanghai.
Red Bull var det team som reagerade snabbast och en smart strategi gav Daniel Ricciardo segern i Kinas GP . Han log efteråt och jag tror inte att han slutar le innan han kommer till Baku om två veckor.
Kinas GP såg ut att bli ännu en seger för Sebastian Vettel som tog starten, men den här gången var det inte Ferrari som var smartast i depån. Istället tog Mercedes och Valtteri Bottas över ledningen tack vare ett extremt  snabbt depåstopp och ett riktigt bra utvarv. Allt såg ut att gå Mercedes väg.
– Vi hade kontroll, sa Bottas efter loppet.

 

Daniel Ricciardo segern i Kinas GP

 

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates with his trophy after winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, Sunday, April 15, 2018. (AP Photo/Andy Wong)
Smart strategi gav Dnaiel Ricciardo segern i Kinas GP (AP Photo/Andy Wong)

Men så körde Toro Rossos båda bilar ihop och det låg så många bildelar på banan att säkerhetsbilen kom ut. Då gjorde Red Bull rätt val. De valde en två stoppstrategi och satte på mjukare däck på båda sina bilar. Det var en vinnande strategi för Daniel Ricciardo som snyggt, rent och precis körde om Lewis Hamilton och sedan Valtteri Bottas.
Max Verstappen fick samma däck som Ricciardo, men han körde varken rent snyggt eller precist.
Istället var han inblandad i en incident med Lewis Hamilton och även om bilarna aldrig vidrörde varandra var Verstappen långt utanför banan. Därefter försökte han köra om Sebastian Vettel och tog med sig Vettel på en danstur. Båda snurrade och  Verstappen fick ett straff på tio sekunder. Men vad hjälper det Vettel?
Ingenting. Hans race var förstört och han gick i mål som åtta.
Där är frågan om ett straff på tio sekunder räcker. Jag är tveksam.

 

Ett steg för långt säger Rosberg

Verstappen tappade en placering – men han förstörde Vettels race och kanske kan det ha betydelse i kampen om VM-titeln.
– Det var ett steg för långt. De är tredje racet i rad han går över gränsen igen Han måste ta ett steg tillbaka och det var för extremt, otroligt bittert för Sebastian och för VM, kommenterade Nico Rosberg hos RTL.
Vettels enda lycka var att Hamilton körde omkring i ingenmansland utan pace och vara var fyra i mål. Därmed tappade inte Vettel allt för många poäng.
– Det enda som var bra var väl att Max förstörde sitt eget lopp också, kommenterade
Vettel till motorsportmagazin.
– Han hade lätt tagit en plats på prispallen.
Mer om racet läser du här.
En mer genomtänkt analys får ni i tidningen i morgon. Nu måste jag lyssna vidare på vad alla inblandade säger efter racet.

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att
…Max Verstappen har bett om ursäkt:
– Jag såg att han hade problem med däcken, försökte bromsa sent och körde in i m honom. Det var mitt fel. I efterhand är det klart att jag skulle ha väntat, men just då gjorde jag inte det, säger han till Sky.
– Just nu så fungerar inte saker så som jag hade velat. Men jag behöver inte bli lugnare för den sakens skull.
…Christian Horner visar förståelse för sin förare:
– Han är ung, han är aggressiv och i dag fick han själv betala priset.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland is fitted in his car cockpit for the third practice session ahead the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' circuit, in Sochi, Russia, Saturday, April. 29, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Sergei Grits)
Bottas imponerar. (AP Photo/Sergei Grits)

…Toto Wolff hyllade Valtteri Bottas.
– Det är det bästa racet jag någonsin har sett från honom i F1.
…Marcus Ericsson är tillbaka i vardagen. Plats 16 efter en sämre första del av loppet, men han hade bra fart under den andra halvan och slog sin teamkollega rätt klart. Nu hoppas vi på en bättre helg i Baku om två veckor.
…Fernando Alonso tog VM -poäng igen. Han körde dessutom om Sebastian Vettel. Det händer inte så ofta.
…Nico Hülkenberg körde in sin Renault på platssex. Han fortsätter att köra bra. Det gör även Kevin Magnussen som återigen tog VM-poäng.
…missa inte artikeln om Charles Leclerc. Han var väldigt öppen i vårt samtal, berättade om saknaden efter Jules Bianchi,och om hur Bianchi räddat hans egen karriär.  Här läser du den.

Ferrari imponerade i kvalet till Kinas GP i Formel 1

av Anna Andersson

Mercedes har dominerat Kinas GP i fyra år. Antingen har Lewis Hamilton eller Nico Rosberg stått på pole position.
Men i år var kvalet till Kinas GP i Formel 1 en annan historia.
En röd historia.
I första startled står Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen.

Formula One - F1 - Chinese Grand Prix - Shanghai, China - April 14, 2018 - Ferrari's Sebastian Vettel, Ferrari's Kimi Raikkonen and Mercedes' Valtteri Bottas celebrate after qualifying. REUTERS/Aly Song
Kvalet till Kinas GP i Formel 1 var en röd historia  REUTERS/Aly Song

– Ferrari har varit starka hela dagen och det finns saker vi måste fundera över. Vi saknade fäste, säger Mercedes sportchef Toto Wolff till Sky och han påpekar att det kyliga vädret ställde till problem.

Varken Hamilton eller Bottas träffade rätt i det temperaturfönster som är optimalt för däcken.
– Fem grader hit eller dit och du ligger helt fel, säger klarar Wolff.
– Men i morgon ska det bli varmare och förhoppningsvis har vi tagit rätt beslut när det gäller vår set-up och kan hantera den situationen bättre än vad Ferrari kan.

Även Niki Lauda är oroad:

– Tidsskillnaden gör mig orolig. En halv sekund är väldigt mycket. Återigen får vi konstatera att Ferrari är snabbare än vad vi är. De gjorde allt rätt i dessa förhållandevis kalla väderförhållanden, säger Mercedes styrelseordförande till ORF.

– Det är verkligen så att Ferrari är bättre, det intrycket får man här. Om det handlar om två eller tre tiondelar hade vi kunnat diskutera det, men dem sex tiondelar. Det är för mycket.

Men samtidigt som han försöker se det positiva ser den förre världsmästaren Damon Hill någonting annat.
– Mercedes har dominerat så länge, framförallt på lördagarna, säger han till Sky.
– Men nu är plötsligt Ferrari först. Det är en vändpunkt för F1.

 


I Bahrain förra veckan var det varmt, då tog Ferrari hand om första startled. I Kina var det betydligt kallare – och Ferrari har första startled. I morgon startar sedan Red Bull i tredje led, efter Ferrari och Mercedes och deras bilar verkade ha bra fart under sina longrunsunder fredagens träningar.

– Det verkar som om vi kan rå på Mercedes här , säger Daniel Ricciardo.

– De har inte varit så bra som de brukar vara. Jag tror att vi kan nå prispallen. Det är vårt mål. Samtidigt är det inte så kul att se att Ferrari är en halv sekund före alla andra….

Han har för övrigt en ny motor – och inget straff på startgriden den här veckan. Det lär däremot komma framöver

•••

Det kan bli ett spännande race i morgon.
Jag rapporterar live. Du hänger väl med?

Resultat kvalet till Kinas GP i Formel 1

1)  Sebastian Vettel, Ferrari,        1:31.095,
2)  Kimi Räikkönen, Ferrari,        1:31.182, + 0.087
3)  Valtteri Bottas, Mercedes,      1:31.625, + 0.530
4)  Lewis Hamilton, Mercedes,   1:31.675, + 0.580
5)  Max Verstappen, Red Bull,     1:31.796, + 0.701
6) Daniel Ricciardo, Red Bull,      1:31.948, + 0.853
7)  Nico Hülkenberg, Renault,      1:32.532, + 1.437
8)  Sergio Pérez, Force India,        1:32.758, + 1.663
9)  Carlos Sainz jr., Renault,          1:32.819, + 1.724
10)  Romain Grosjean, Haas ,       1:32.855, + 1.760
11)  Kevin Magnussen, Haas,        1:32.986, + 1.891
12)  Esteban Ocon, Force India,   1:33.057, + 1.962
13)  Fernando Alonso, McLaren,  1:33.232, + 2.137
14)  Stoffel Vandoorne, McLaren, 1:33.505, + 2.410
15)  Brendon Hartley, Toro Rosso, 1:33.795, + 2.700
16)   Sergey Sirotkin, Williams,       1:34.062, + 2.967
17)  Pierre Gasly, Toro Rosso,         1:34.101, + 3.006
18)  Lance Stroll, Williams,              1:34.285, + 3.190
19)  Charles Leclerc, Sauber,          1:34.454, + 3.359
20) Marcus Ericsson, Sauber,         1:34.914, + 3.819

 

Mer om kvalet läser du här

Ericsson hoppfull

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd3, Chinese Grand Prix, Practice, Shanghai, China, Friday 13 April 2018.
Marcus Ericsson gjorde en miss på sitt sista varv. (Sauber)

Marcus Ericsson kom för långt ut i den näst sista kurvan på sitt sista försök och det räckte inte.
– Det var ett lite rörigt kval för mig, det första varvet var inte helt prefekt och på det andra varvet var det gulflagg. På det sista var det allt eller inget och där låste jag upp innan hårnålen och då var varvet över, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor, men han var ändå hoppfull inför racet.

 

Hans perfekta strategi  gav honom poäng i Bahrain förra söndagen. Ska Sauber lyckas med ännu ett sådant konstrycke?

Det blir en utmaning från startruta 20. Det krävs att Ericsson plockar placerignar redan i början av loppet och också tar sig förbi sin stallkollega så att han får en fördel när det gäller strategin.

Ericsson har nu också fått ett straff  av tävlingsledningen för att han  förbättrade sig i samband med att det  var gulflagg på banan. Fem platser tillbaka, men det spelar liksom ingen roll. Han hade ändå sista startplats.

Faktaguiden inför Kinas GP hittar du här:

Ett stopp med ultrasoft?

En intressant sak är däckstrategin. Pirelli medgav i går att det finns en möjlighet at köra Kinas GP med ett stopp – och ultrasoft.
I och med att Pirelli har lämnat bort supersoft är det en performancelucka mellan ultrasoft och soft på 0,9 sekunder och till medium skiljer det 1,5 sekunder. Enligt förarna håller ultrasoft ungefär ett varv, och det borde betyda att de som startar på ultrasoft behöver göra två depåstopp. Men enligt Pirelli ska det även gå med ett stopp, om man lyckas köra tio varv på de lila däcken och sedan byta till medium.
– Det är inte omöjligt, säger Pirellis chef Mario Isola till motorsporttotal.
– Men det blir en väldigt lång stint på medium. Kan man hantera slitaget på de ultramjuka däcket så är det inte omöjligt.

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att
…Charles Leclerc snurrade på rakan under Q1, men med hjärtat i halsgropen lyckades han rädda bilen och sedan också köra ett bra sista varv och han slog Marcus Ericsson för första gången i år.
…I Kina var Romain Grosjean den starkare av Haasförarna. Förra veckan var Kevin Magnussen snabbast.
...Ferrari och Mercedes startar racet på soft, men i och med att de har startled ett och två känns det som om den detaljen spelar ut sig.

A trail of smoke and flames is seen from the car of Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 14, 2018. / AFP PHOTO / Johannes EISELE
Ricciardo under träning 3./ AFP PHOTO /

…Daniel Ricciardo hade stora motorproblem under träning 3, Red Bull tappade ännu en motor och mekanikerna fick jobba sig svettiga för att få ordning på bilen till kvalet. Han hann ut, ett par minuter innan Q1 var över, och fick köra ett varv. Det tog honom vidare och han startar racet från plats sex.
…Kimi Räikkönen  var tvåa i kvalet och han har startat säsongen bra. Teamchefen är nöjd:
– Jag är ganska nöjd med hans prestation. Han är i bra fysisk form, det är väldigt viktigt för honom. Han hade problem med ryggen för ett par år sedan, men nu är han frisk och koncentrerad, säger Maurizio Arrivabene.

…Fernando Alonso sa redan innan kvalet att hans mål var plats elva. Han vill själv välja vilka däck han ska starta racet på. Nu startar han på plats 13.

…notera att vädret ska slå om imorgon. Enligt prognosen ska det bli ett par grader varmare och det kan mycket väl påverka utgången av loppet. Som vanligt blir viktigt att hantera däcken på rätt sätt, få in dem i rätt temperaturfönster, och där spelar temperaturen i asfalten en stor roll.

Resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Från hettan i Bahrain till regn och betydligt kyligare temperaturer i Kina.
Det förändrar förutsättningarna – och det är jämnt.
I dag får du ett resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018.
Men innan dess kan vi konstatera att det är enormt väldigt tight. Det skiljde tusendelar mellan

Mercedes' British driver Lewis Hamilton takes a corner during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 13, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018 – Hamilton i topp. / AFP PHOTO

Hamilton som var snabbast och Räikkönen som var tvåa. De fyra främsta förarna återfinnas alla inom 0.1 sekunder.
– Det kändes bättre under eftermiddagen vi jobbar vidare och jag hoppas att jag är lycklig i morgon, säger Vettel.
– Det var rätt svårt överlag i dag men vi är lära och jag tror att vi kan förbättra oss.
Red Bulls Max Verstappen slutade femma efter de båda bilarna från Mercedes och Ferrari.
– Vi jobbade mycket med inställningarna under det första passet för att lära oss att förstå bilen bättre och i slutet av dagen såg det riktigt bra ut. Jag tycker att vi ska vara nöjda, säger Max Verstappen.
– Det är alltid skönt att kunna avsluta dagen utan att ha haft några större problem och det verkar inte som om vi är allt för långt efter.
Även Daniel Ricciardo är positiv. Han menar att longrunsen känns bra, däcken med namnet medium och de med namnet soft fungerar bra.
– Vi måste bara få de ultramjuka att jobba lite bättre, säger han.

Resultat inför Kinas GP i Formel 1 2018

Träning 2
1) Lewis Hamilton Mercedes 1m33.482s – 26
2) Kimi Räikkönen Ferrari 1m33.489s 0.007s 26
3) Valtteri Bottas Mercedes 1m33.515s 0.033s 27
4) Sebastian Vettel Ferrari 1m33.590s 0.108s 27
5) Max Verstappen Red Bull/Renault 1m33.823s 0.341s 26
6) Nico Hülkenberg Renault 1m34.313s 0.831s 30
7) Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.458s 0.976s 26
8) Carlos Sainz Renault 1m34.473s 0.991s 28
9) Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m34.557s 1.075s 26
10) Fernando Alonso McLaren/Renault 1m34.632s 1.150s 23
11) Sergio Perez Force India/Mercedes 1m34.792s 1.310s 30
12) Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m34.849s 1.367s 33
13) Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m34.874s 1.392s 30
14) Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m35.163s 1.681s 22
15) Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m35.333s 1.851s 37
16) Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m35.340s 1.858s 31
17) Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.624s 2.142s 29
18) Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m35.916s 2.434s 26
19) Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m36.471s 2.989s 26
20) Lance Stroll Williams/Mercedes 1m37.147s 3.665s 19

Texten från fredagens träningar läser du här.

Vill du hänga med Marcus Ericsson ett varv runt banan läser du här.

Guiden till helgens tävling hittar du här.

Därför skedde missen i depån

 

CORRECTS FROM BITTED TO HIT-Ferrari mechanic Francesco, lies on the ground after being hit by Ferrari driver Kimi Raikkonen during a pit stop the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Sunday, April 8, 2018. (Pool/Giuseppe Cacace Via AP)
Olyckan i Bahrain. ( AP)

Ferrari har analyserat misstaget som skedde under Bahrains GP, när en mekaniker bröt benet.
– Vi arbetar med tre delar för att depåstoppet ska gå så smidigt som möjligt. En mänsklig del, mekanisk del och en elektronisk kontroll, säger Ferraris teamchef Maurizio Arrivabene i samband med F1-loppet i Kina.
– Det elektroniska systemet som ger det gröna ljuset, uppmärksammade inte felet som låg på vänster bakhjul och ljuset slog om till grönt.
Mekanikern Francesco Cigarini har opererats. Han mår efter omständigheterna väl, men kommer att ersättas av en annan medarbetare i Kina.

Andra snabba nyheter

Vi kan notera att….
…det inte såg ut som om Red Bull ens testade mediumdäcken på sin longrun.
…väderprognosen talar om kyla, eller i alla fall om betydligt kyligare temperaturer än i Bahrain. Risken för regn ligger på 35 procent under kvalet och temperaturen ska ligga kring 16 grader. På söndag ska det vara uppehåll och ungefär 19 grader varmt.
…Kevin Magnussen var snabb på tränignarna medan Romain Grosjean halkar efter.
…McLaren gjorde en miss i samband med däckbytet på Stoffel Vandoornes bil. Priset? Böter på 5000 euro.
….Williams har inga poäng och tror inte att man överlever Q1 i helgen.
– Det blir svårt att ta sig till Q2 men så är debara säger Lance Stroll.
…Max Verstappen kraschade under kvalet till Bahrains GP. Nu förklarar Christian Horner vad som hände:
– Han körde upp på den höga kantstenen och fick ett slag på den foten han hade på gaspedalen.

 

Däcktillverkaren Pirellis tankar inför racet:

 

” Till Kinas Grand Prix, säsongens tredje F1-tävling, har Pirelli valt ut däcken medium, soft och ultrasoft. Valet av däck är ovanligt eftersom det innebär att däcket supersoft (mellan soft och ultrasoft i hårdhet) har ”hoppats över”. Vädret i Shanghai har en tendens att vara oförutsägbart och det finns därför en chans att även regndäcket Cinturato kommer till användning.

Loppet i Shanghai bjuder på en jämn blandning av raksträckor och kurvor, där strategivalet många gånger tidigare visat sig vara avgörande.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Första och trettonde kurvan är de mest krävande för däcken.
  • Det finns en lång raksträcka som kan ha en ”svalkande” effekt på däcken, vilket betyder att förarna behöver vara uppmärksamma på bromsområdet: detta är också en guldchansför omkörning.
  • Banan används inte särskilt mycket under året, vilket kan medföra att den känns ”hal”.
  • 2017 års strategier påverkades av regn och säkerhetsbilar. Lewis Hamilton vann efter två depåstopp. Han startade på medium och avslutade på soft.
  • Banan är relativt snabb och ”böljande”, där däcken i större utsträckning utsätts för sidokrafter (kurvor) än för längsgående krafter (acceleration och bromsning).

VAD ÄR NYTT?

  • Det lila ultrasoft-däcket gör kinesisk debut, medan förra årets supersoft alltså saknas. ”

 

Missa nu ingenting:

Kvalet till Kinas GP startar i morgon  lördag klockan 08.00

Racet söndag klockan 08.10.

Då liverapporterar jag också från racet.

 

Sebastian Vettel ser Mercedes som favorit inför Kinas GP

av Anna Andersson

Ferrari har två segrar i årets VM.
Men VM-ledaren Sebastian Vettel ser Mercedes som favorit inför Kinas GP.
– Ser vi tillbaka hur det har varit och till testerna är Mercedes fortfarande favorit, säger Vettel.
– Men om vi har gjort vår hemläxa så ska det kunna bli en bra helg. Det finns inget som talar emot det.

Skulle tippa att Mercedes ser det på ett annat sätt. Vettel  och Ferrari har två segrar 2018. Mercedes ingen alls….

Sebastian Vettel ser Mercedes som favorit inför Kinas GP

En annan sak som det pratas om är situationen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton. Efter loppet kallade Hamilton Verstappen för dumhuvud.
Nu har de i alla fall tagit i hand.

– Det påminde lite om en incident mellan Rosberg och mig i Budapest. Han kom bara närmare och jag var på kantstenen och hade ingenstans att ta vägen, säger Ricciardo.
– Jag tror att Max var förbi, jag tror inte att han behövde köra ut till kantstenen, Max hade tagit sig förbi i alla fall, han vara bara lite för girig.

 

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (L) makes contact with Mercedes' British driver Lewis Hamilton as they come round a corner during the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 8, 2018. / AFP PHOTO / Giuseppe CACACE
Verstappen vs Hamilton / AFP PHOTO /

Själv säger Verstappen:
– Det är racing, ibland fungerar det och ibland fungerar det inte.

I gårdagens blogg fick du den stora guiden till Kinas GP.

Den hittar du här.
Däckvalen och tiderna finns här.
Tänk på att Pirelli har hoppat över en gummiblandning i Kina, Ultrasoft, soft och medium.
– Det kan bli många spännande strategier, jag tror att många team olika strategier, säger Esteban Ocon.

Nu får du chansen att se banan. Häng med Marcus Ericsson ett varv i Kinas GP

Snabba nyheter från Kina.

Notera att….
….Assen räknar med att arrangera F1 i framtiden. Den förre banchefen Jos Vaessen som numera arbetar för att få F1 till Max Verstappens hemland räknar med att chanserna ligger på 99,9 %.  Till ”BNR Nieuwsradio” säger han att målet är ett race 2020.
…Carlos Sainz, numera Renault, hävdar att Nico Hülkenberg som är hans nuvarande teamkollega är bättre än Max Verstappen som han tidigare arbetat tillsammand med.
– Ge Nico ett år till, kolla på honom, säger Sainz efter två kvalförluster till motorsporttotal.
Sportbladet träffade Nico Hülkenberg inför säsongen, här kan du läsa om mötet med Hulken.
…Force India har en uppdatering med sig till Kina, både förarna har rätt till uppdateringen
…Daniel Ricciardo får ett nytt batteri i sin bil inför tävlingen i Kina. Det är det andra för säsongen och därmed har han använt alla batterier han får använda under en säsong. Vid nästa byte flyttas han tillbaka fem platser i starten.

Det straffet kmmer han att behöva ta, frågan är bara hur tidigt och hur många det blir innan året är över

Sedan kunde jag inte låta bli att lägga fyra minuter på denna, F1-förare och deras reklamfilmer. Jag fick mig ett par goda skratt. Vilken gillar du bäst?

Min favorit?

Mika Häkkinen i den med Hamilton och Alonso. Den måste vara från 2007 – även om Alonso och Hamilton aldrig hade gått in i en bastu tillsammans i slutet av den säsongen.

Det var tillräckligt  mycket hetta mellan dem ändå….

Guide inför Kinas GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Onsdag före race – det betyder….

Ja, ni vet vad det betyder:
Det är dags för guide inför Kinas GP i Formel 1 2018

Kinas GP i Shanghai har sedan debuten 2004 blivit en klassisk bana. Den påminner om det kinesiska tecknet Shang som betyder storslagen och den längsta rakan finns mellan kurva 13 och 14. Den är 1,3 km lång och där når förarna en hastighet av mer än 300 km/timmen. Banan är, som så många andra, ritade av den tyske arkitekten Hermann Tilke.

Hermann_Tilke-2CR by Thilo Vogel
Banarkitekten Hermann Tilke

Jag pratade med honom för många år sedan och han berättade då om det deltaområde som banan är byggd i, om att vattnet har varit med och format banans layout, precis som de berg som finns i området och har gett formen åt den första, onda kurvan.
– Kurva 1 tar föraren i 130 km/timmen, i fyrans växel och detta är den onda kurvan. Det är motsatsen till kurva 12 till 14. De är gjorda efter Ying och Yang. Bilen har en hastighet på 300 km/timmen när den går in i kurvan och föraren måste bromsa ner till 100 km/timmen. Kurvan går ner för berget och därför är den byggd som en serpentin, berättade han.
– Kurva 12-14 är den goda kurvan, motsatsen till den första kurvan. Man går in i kurvan som öppnar sig mot en lång raksträcka som är 1175 meter lång. Den är perfekt för omkörningar.
Han berättar också att start och målrakan är ovanligt kort och att det är ett medvetet beslut:
– Det är viktigt att publiken ser mer än bara en raksträcka. De ska se in i första och sista kurvan. Målrakan är också konkav för att sikten ska bli bättre och i Shanghai märker verkligen förare att det går uppför, men åskådaren är inte medveten om det. Han eller hon märker bara att sikten är bra.

Guide inför Kinas GP i Formel 1 2018

Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 380  m
Genomsnittsfart: 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Valda däck: Ultrasoft/Soft/Medium
Förarnas däckval hittar du här.
Vinnande strategi 2017; 4 depåstopp ( mest valda strategi var två stopp)
Antal växlingar per varv: 57
Bromszoner: 8 ( tre hårda)
Banan debuterade 2004, under 3 lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan (totalt 6 gånger).

German Ferrari driver Michael Schumacher reacts after winning the Formula One Chinese Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, Oct. 1, 2006. (AP Photo/Shizuo Kambayashi)
Jublande Schumacher 2006. AP Photo

Vinst från sämsta startposition: Michael Schumacher 2006, från startplats 6. Det var det sista loppet som Schumi vann, det regnade rejält, men när banan torkade fungerade hans Bridgestonedäck bättre än de Michlindäck som Fernando Alonso hade på sin Renault. Efter loppet återstod två race av säsongen och Schumacher och Alonso hade lika många poäng…men en vecka senare i Japan, gick Schumis motor sönder och därmed sprack drömmen om VM-titel nummer åtta.
Segrar från pole position: 8
Flest segrar: Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015, 2017). Han har också flest pole positions (6).
Tiderna som gäller hittar du här.

 Marcus Ericsson om Kinas GP:
Fansen är passionerade, ett häftigt lopp. Körmässigt är den första kurvan väldigt utmanande, det är en snabb ingång och det känns som om kurvan pågår för evigt. Det är väldigt svårt att få till kombinationen kurva 1 och 2, fegar du i ingången så tappar du mycket tid. Banan har en av de längsta rakorna på hela kalendern den avslutas med kurva 14, banans bästa omkörningsmöjlighet.

 

Statistik – och resultat:

 

FILE - In this April 9, 2017, file photo, Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain gets the checkered flag to win the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China. Formula One races in Bahrain and China will swap places early in the season as initially planned following approval of the 2018 F1 calendar on Wednesday, Dec. 6, 2017. (AP Photo/Andy Wong, Pool, File)
Hamilton 2017 – här är en guide till Kinas GP i Formel 1 (AP Photo)

Kval  – topp 8 – 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

 

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Race – topp 8  – 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Kevin Magnussen, Haas F1
——–
15. Marcus Ericsson

Snabbaste varvet – i racet
Absolut: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:35.378 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:39.824 (Nico Hülkenberg, Force India)
2015: 1:42.208 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:40.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.808 (Sebastian Vettel, Red Bull)

 Fem senaste segrarna:
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes
2013  Fernando Alonso  Ferrari

 

Korta nyheter

 

Vi kan notera att…

…Ferrarimekanikern Francesco Cigarini, han som bröt benet under Bahrains GP, har opererats och lagt ut bilder på när han går med kryckor. Vi önskar fortsatt god bättring.
…det blir ett torrt race i helgen. I alla fall enligt väderleksrapporten. Enligt den kan det möjligen regna under fredagen. Därefter ska det vara uppehåll och ungefär 20 grader varmt.
…Williams är det enda teamet utan VM-poäng i år. Enligt Lance Stroll är bilen svår att köra.
…Red Bull är inte helt nöjda med sin motor från Renualt och efter det att Honda och Toro Rosso kört in på plats fyra i Bahrain så riktas blickarna mot Japan. Kontraktet med den franska tillverkaren går ut efter säsongen.
– När tiden är mogen tar vi ett beslut, säger Helmut Marko.
– Honda har visat vad de håller på med och vi tror att deras paket kan vara framgångsrikt

.
…Timo Glock, tidigare F1-förare och numera expert hos tyska RTL, tror att Mercedes vinner Kinas GP.
– Pendeln kommer att svänga ganska många gånger, fram och tillbaka. Jag tror att det blir en spännande säsong, frågan är vem som klarar av att utveckla bilen bäst under hela säsongen. Jag hade varit glad om mästerskapet var öppet ända in i finalen.
Själv vet han hur det kan vara. Det var han som blev omkörd av Hamilton när denne vann sin första VM-titel 2008. Hade Glock hållit emot hade Felipe Massa vunnit en VM-titel….

Förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1

av Anna Andersson

Efter showen i Bahrain går vi vidare.
Mot öst.
Till Shanghai och i dag får du förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1.
Den här gången har Pirelli valt att hoppa ett steg när de nominerat sina däck, vi kommer att få se medium, soft – och ultrasoft i helgen.
Vi kan notera att ultrasoft lär bli kvaldäcket och Mercedes har valt sex set per förare, Ferrari däremot åtta. Sauber och Marcus Ericsson ligger i mitten med sju ultramjuka däck.
Hela listan med förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1 får du här i bloggen.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Marcus Ericsson lättad efter poäng i Bahrain. (Sauber).

I morgon kommer jag som vanligt att gå igenom banan och du får Marcus Ericssons tankar inför helgens GP.

Det var riktigt kul att prata med honom efter tävlingen i Bahrain, han var lycklig och lättad – i vilken ordning vet jag inte.

Han sa att en tyngd hade lyfts från hans axlar.
Hela vårt snack läser du här.

Förarnas däckval till Kinas GP i Formel 1

Förra helgen var det eftermiddag som gällde. Nu är vi tillbaka på morgonkvisten igen.
Tiderna som gäller är följande:
Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00

Söndag:
Race kl 08.10.
Den här gången kommer jag att vara tillbaka vid livebevakningen om det är någon som undrar.

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (L) makes contact with Mercedes' British driver Lewis Hamilton as they come round a corner during the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 8, 2018. / AFP PHOTO / Giuseppe CACACE
Här är situationen det pratas om./ AFP PHOTO /

Hamiltons hårda ord

 

För övrigt har Lewis Hamilton varit tuff i sina uttalanden kring Max Verstappen. Hamilton var inblandad i en incident med Verstappen under inledningen av loppet, men kunde köra vidare och gick i mål som trea.
– Vilket dumhuvud, sa Hamilton när han inför prisutdelningen såg situationen med Verstappen på tv.
Han sa också:
– Det var en onödig kollision. Det måste finans en viss respekt mellan förarna, jag har sett reprisen flera gånger och inte ändrat min åsikt. Jag hade inte känslan av att det handlade om respekt vid det tillfället.
– Detvar en dum manöver, han klarade inte av att köra i mål. Den senaste tiden har han tenderat till att göra flera misstag.
Hamilton påstår också att det är förarnas fel att Red Bull inte tog de poäng man önskade.
– Jag är rätt säker på att exempelvis Fernando hade gjort ett bättre resultat om han hade suttit i den bilen. Hade jag suttit i den hade jag också tagit poäng, säger den flerfaldige världsmästaren.
20-årige Max Verstappen är däremot av en annan åsikt:
– Jag var riktigt nära honom, det fanns en möjlighet att köra om och jag såg chansen, säger han till Ziggo Sport
– Vår bil var väldigt bra och då stannar jag inte bakom honom.
Versappen lägger ingen större vikt i Hamiltons uttalande inför prisutdelningen.
–  Han hade precis klivit ur bilen. Det kan hända när du fortfarande har massor av adrenalin i kroppen.

•••

Vi hörs i morgon igen

Sebastian Vettel vann Bahrains GP 2018

av Anna Andersson

Bahrain levererade igen.
Det gjorde Ferraris VM-ledaren också.
Sebastian Vettel vann Bahrains GP 2018. Han utökar nu ledningen i VM, han har tagit maximala 50 poäng på två lopp.  Körningen i Bahrain var makalöst bra, Ferrari hade valet en strategi med ett depåstopp på däcken supersoft/soft – och av de däcken återstod ingenting i slutet av loppet.
De var blankslitna.
Ändå lyckades Sebastian Vettel hålla undan för en jagande Valtteri Bottas och Mercedes – som hade kört på supersoft/medium.

Sebastian Vettel vann Bahrains GP 2018

Det var en makalös duell, en magisk duell och en duell som lovar mer.
Men nu vänder vi blicken till något annat. Även om den kampen var fantastiskt så gläds vi extra med Marcus Ericsson och Sauber som körde upp sig från plats 17 till plats nio. Det är Ericssons första VM-poäng sedan Italiens GP 2015.

Det är Saubers första VM-poäng i år.
–  Jag visste att vi skulle ha en bra chans i dag. Vi ställde in bilen för racet och inte för kvalet, vilket gjorde att jag var lite besviken efter kvalet, sa han till Viasat Motor.
Mer om det läser du här.
Det är riktigt roligt att se att Sauber är med i kampen om poäng. Nu hade man lite tur i och med att Red Bulls båda bilar bröt och Kimi Räikkönen fick parkera sin bil. Det öppnade upp möjligheter och Marcus Ericsson tog vara på de möjligheterna.
Han körde med ett depåstopp, hanterade däcken perfekt, kontrollerade bränslenivån och valde sina fajter perfekt.
Han gjorde ett riktigt bra lopp.
Resultat Bahrains GP
1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1h32m01.940s, 57
2,) Valtteri Bottas, Mercedes, 0.699s, 57
3) Lewis Hamilton, Mercedes, 6.512s, 57
4) Pierre Gasly, Toro Rosso/Honda, 1m02.234s, 57
5) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m15.046s, 57
6) Nico Hülkenberg, Renault, 1m39.024s, 57
7)Fernando Alonso, McLaren/Renault,
8) Stoffel Vandoorne, McLaren/Renault,
9) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari,
10,) Esteban Ocon, Force India/Mercedes,
11) Carlos Sainz, Renault,
12) Sergio Perez, Force India/Mercedes,
13) Brendon Hartley, Toro Rosso/Honda,
14) Charles Leclerc, Sauber/Ferrari,
15)Romain Grosjean, Haas/Ferrari,
16) Lance Stroll, Williams/Mercedes,
17) Sergey Sirotkin, Williams/Mercedes,
—————————-
Kimi Räikkönen, Ferrari, bröt
Max Verstappen, Red Bull/Renault, bröt
Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, bröt

Snabba nyheter

Vi konstaterar att…
….Lewis Hamilton tog tre bilar i kurva ett. Han körde upp sig från plats nio till plats tre. Så kör en flerfaldig världsmästare.
…Nico Hülkenberg var sexa. Min intervju med honom läser du här.
…Red Bulls båda bilar bröt i loppets inledning. Tung VM-start för Max Verstappen som hade hoppats på att kunna vara med och slåss om VM-titeln i år. Efter två deltävlingar har han åtta poäng.
– Jag tyckte att min manöver var rätt bra, men Lewis lämnade ingen plats i utgången av kurvan. Han körde in i mig och mitt race var över, säger Verstappen till ORF.
Frågan är om det är otur eller om Verstappen är lite för het.

...Sebastian Vettel körde sitt 200:e F1-lopp i Bahrain. Han tog sin 49:e seger.

… Pierre Gasly och hans Hondamotor körde mästersligt. Plats fyra.
…Kevin Magnussen imponerade i Bahrain. Han slutade femma.

…Haas verkar ha ett problem. Det pratas om att deras förare Romain Grosjean och Kevin Magnussen drar åt olika häll när det gäller utvecklingen av bilen.  Bilen tenderar att understyra.
– Kevin älskar det, säger Romain Grosjean till motorsporttotal.
– Jag gillar det inte alls.

….Kimi Räikkönen bröt loppet sedan han drabbats av en incident i depån. Höger bakdäck var inte bytt när finländaren körde i väg och en av medarbetarna skadades så svårt att han fick läkarvård.

Resultat från kvalet till Bahrains GP

av Anna Andersson

Ferrari har gjort allt rätt. Här har du ett resultat från kvalet till Bahrains GP.

Sebastian Vettel har pole position före Kimi Räikkönen.

Och det var en förbannad Kimi Räikkönen. Även om han hade glasögon på sig som dålde ilskan i ögonen så sa både rösten och kroppsspråket allt. Han vet att han måste krossa Sebastian Vettel för att ha en chans att vinna ännu en VM-titel. I Australien såg han, precis som alla vi andra hur teamet rankar sina förare och han vet precis vad som krävs för att ha ska ta sig ur den fållan.  Det räcker  inte med att vara tvåa efter Vettel.

Det blir intressant att följa hans väg i år.

Formula 1 F1 - Bahrain Grand Prix - Bahrain International Circuit, Sakhir, Bahrain - April 7, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel celebrates pole position with Ferrari's Kimi Raikkonen and Mercedes' Valtteri Bottas after qualifying REUTERS/Hamad I Mohammed
En förbannad Kimi. Foto: Reuters.

Resultat från kvalet till Bahrains GP

1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m27.958s) –
2) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m28.101s, 0.143s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m28.124s, 0.166s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, 1m28.398s, 0.440s
5) Pierre Gasly, Toro Rosso/Honda, 1m29.329s, 1.371s
6) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1m29.358s, 1.400s
7) Nico Hülkenberg, Renault, 1m29.570s, 1.612s
8) Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 1m29.874s, 1.916s
9) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m28.220s, 0.262s
10) Carlos Sainz, Renault, 1m29.986s, 2.028s
11) Brendon Hartley, Toro Rosso/Honda, 1m30.105s, 2.147s
12) Sergio Perez, Force India/Mercedes, 1m30.156s, 2.198s
13) Fernando Alonso, McLaren/Renault, 1m30.212s, 2.254s
14) Stoffel Vandoorne, McLaren/Renault, 1m30.525s, 2.567s
15) Max Verstappen, Red Bull/Renault, – –
16) Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1m30.530s, 2.572s
17) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1m31.063s, 3.105s
18) Sergey Sirotkin, Williams/Mercedes, 1m31.414s, 3.456s
19) Charles Leclerc, Sauber/Ferrari, 1m31.420s, 3.462s
20) Lance Stroll, Williams/Mercedes, 1m31.503s, 3.545s

Bäste Mercedes var Valtteri Bottas som kvalade in som trea och han startar intill Daniel Ricciardo som såg pigg ut när man simulerade longruns under träningen.

Mer om kvalet  och vad Marcus Ericsson tycker läser du här

Andra nyheter

Ska vi sammanfatta kvalet kan vi konstatera att….

….Max Verstappen försvann redan under Q1, han tappade bilen i kurva två och kraschade vilket orsakade en röd flagg. Det gör att han som bäst har femtonde startposition i morgon, han kunde av naturliga skäl inte köra Q2 och sedan får vi se vilka saker som behöver repareras under natten. Räkna med att han komemr att jaga stenhårt i moron.

– Plötsligt hade jag 150 hästkrafter mer, det är väldigt ovanligt. Jag har tittat på datan och det är precis vad den säger. Under min karriär har det aldrig tidigare hänt, säger han.

Red Bull ska analysera det inträffade tillsammans med motortillverkaren Renault.

Alfa Romeo Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the third practice session on April 7, 2018, prior to the qualifiers for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Ericsson startar från ruta 17 / AFP PHOTO /

….Marcus Ericsson också lämnade kvalet i Q1, han var 17:e man och slog sin teamkollega Charles Leclerc som gjorde en miss i sitt sista försök. Båda bilarna från Sauber och från Williams försvann i Q1.
….Lewis Hamilton startar från ruta nio. Han var fyra i kvalet, men flyttades tillbaka fem platser eftersom han bytt växellåda. Han kommer också att köra hårt i Bahrains GP.
…Pierre Gasly körde in som femma i kvalet. Det är det bästa kvalresultatet som Honda har haft när det varit fina väderförhållanden sedan comebacken.

– Från och med tävlingen i Kanada ska vi kunna vara med och konkurrera, sa stallchefen Franz Tost till Blick inför kvalet.
… Kimi Räikkönen och Ferrari slipper däremot ett gridstraff. Kimis ena framdäck var löst under den andra träningen. Det kostar 5000 Euro (50 000 kr), men han startar från ruta två där han kvalar in.

•••
För övrigt är det i dag 50 år sedan Jim Clark avled efter en krasch på Hockenheimring. Den dubble världsmästaren (1963 och 1965) körde ett Formel 2 lopp i Tyskland, fick en punktering och tappade kontrollen över bilen och kolliderade med ett par träd.

Banan ur ett däcksprespektiv hittar du här.

Guiden inför helgens tävling, med Marcus Ericssons tankar om banan, resultat och statistik hittar du här.

Sida 1 av 229
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB