Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018

av Anna Andersson

I Barcelona låg Ferrari helt fel. Varken Kimi Räikkönen eller Sebastian Vettel hade inte någon chans mot Mercedes och silverpilen dominerade som så många gånger förr.
Nu väntar Monacos GP.
En helt annan bana, utan långa raksträckor och med 19 kurvor per varv – och ett varv är bara 3,3 km.
Och Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018. Den nya hjulupphängningen som fanns med i Spanien är utbytt. Under dagens träningar har man bytt tillbaka till den gamla hjulupphängningen eftersom Ferrari anser att den nya skapade ett betydligt större däckslitage.
– Lördagen  var bra, men vi tappade på söndagen, säger Vettel som är nöjd med att det var två testdagar efter den senaste tävlingen i Spanien.
– Vi hade lite tankar och funderingar på vad det berodde på att vi gjorde ett så dåligt race och hade så dålig fart under racet.

 

Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the first practice session at the Monaco street circuit on May 24, 2018 in Monaco, ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Boris HORVAT
Ferrari förändrar inför Monaco GP i F1 2018. SÅ såg det ut på träning 1 / AFP PHOTO /

Vettel kommer nu att testa den gamla hjulupphängningen under träningarna och sedan bestämmer man sig för vilken variant som ska användas under racet.
– Tiden får utvisa om vi har hittat rätt, säger tysken.
Till skillnad från 2017 har Ferrari i år ett längre avstånd mellan fram och bakhjulen, så som Mercedes varit så framgångsrika med de senaste åren.
– Det är ingen av dem som haft några problem i Monaco så jag tror inte att det gör någon större skillnad. Det är ju inte som om jag kör en buss, säger Vettel.
När de gäller backspeglarna på halo har Ferrari kvar dem, men de små extra vingarna som man hade i Spanien är nu förbjudna och bortplockade
Vill du ha mer fakta inför helgens race? Statistik, däck och bana – det hittar du här.

Saubers chef måste bromsa Leclerc

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Marcus Ericsson  ska slå tillbaka. (Sauber)

Charles Leclerc kör på hemmaplan. Han har tagit VM-poäng två helger i rad och även om han kom till Barcelona med känslan att bilen inte alls fungerade så åker han hem med en pinne. Nu tror Saubers stallchef på en bra helg i Monaco.
– Det är en bana utan snabba kurvor, det bör passa vår bil. Vi måste bara bromsa Leclerc lite så att han behåller lugnet och inte vill pressa fram någonting, säger stallchef Frédéric Vasseur.
Marcus Ericsson vet också vad som gäller i helgen. Han behöver slå tillbaka. Hur han ska göra det förklarade han för mig och du läser det här.

Vill du läsa om träningarna gör du det här.

Red Bull imponerade medan Marcus Ericsson var näst sist och sist på de båda passen.

 

Tillbaka igen

Grid Girl är tillbaka i Monaco.
– Härligt, säger Lewis Hamilton.
– Kvinnor är det vackraste som finns i den här världen och när man kör ut på griden och det står snygga tjejer där, ja det är Monaco.
Därmed avslutar vi temat för denna helg.

Till sist

Vi kan notera att…

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Preparations, Monte-Carlo, Monaco, Wednesday 23 May 2018.
Charles Leclerc (MON) på hemmaplan

…Charles Leclerc är den tredje monegasken efter  Louis Chiron (1955) och Oliver Beretta (1994) som kör Monacos GP. Leclerc är född och uppvuxen i Monaco och han är 22 år gammal.
Chiron är fortfarande den förare som varit äldst när han kört ett VM-lopp i F1. Han var nästan 56 år gammal när han slutade sexa i Monacos GP 1955 och han körde faktiskt på träningen till Monacos GP 1058 – då var han 58 år gammal.
…Lewis Hamilton var på bra humör under presskonferensen. Han  hyllade Ferrari och skämtade om att han och Sebastian Vettel snart kan vara teamkollegor och om. Men han trodde inte att det skulle inträffa allt för snart.
– Han har vetorätt, därför blir det inget, sa Hamilton.
– Han har inte frågat svarade Vettel.

 

 Sedan konstaterar vi att…

…Fernando Alonso har inga större förhoppningar inför tävlingen i Monaco. Han var inte här 2017, då körde han Indy 500.
– Här vinner inget team som ligger mitt i fältet, eller längre bak, säger han.
Samtidigt hoppas han på Kanadas GP i juni, då kommer McLaren med ytterligare uppdateringar.
– När vi förstår vårt paket kan vi hämta ut mycket ur det.
…Williams tar nu tag i en nödlösning för att inte förlora hela säsongen. DEt brittiska teamet har tagit fyra poäng, Sauber elva och toro Rosso 13.
– Vi måste bort från botten. Sistaplatsen är en enorm besvikelse, säger teknikdirektören Paddy Lowe.
…Brendon Hartley, en VM-poäng, är i frågasatt. Det ryktas om att Pascal Wehrlein kan få komma tillbaka till f1, trots att han är Mercedesförare. Han är i alla fall duktig på att plocka poäng.
….Mercedes och Ferrari tjafsar igen. Den här gången handlar det om att gömma olja i bränslet och illegala batterier. Kan FIA få stopp på det gnabbet?

Ferrari sägs ha en ny mjukvara denna helg efterson den gamla var regelvidrig – men FIA kunde inte bevisa det. Det pratas om att Ferrari lyckades ta ut mer än de tillåtna 120 kW från sitt hybridsystem.
…Valtteri Bottas gör en Mika Häkkinen:

I morgon är det vilodag i Monaco – som vanligt på fredagarna inför racet. Det är PR-event, sponsorer och middagar som gäller.

På lördag väntar träning 3 och kval , även det klockan 3.

Guide till Monaco GP i F1 2018 – senaste snacket

av Anna Andersson

Sista helgen i maj. Det betyder Monacos GP och nu är det onsdag och som utlovat kommer en guide  till Monaco GP i F1 2018.

De är många av er som tycker att det är årets mest långtråkiga race, utan omkörningar – även om det var hela 9 (NIO) stycken förra året. Men det är så mycket annat som gör Monaco till den klassiker det verkligen är. Det är ett av de klassiska loppen, det är ett lopp som kräver enormt mycket av föraren under närmare två timmar ska ta sig igenom tusen kurvor.

Nelson Piquet sa en gång att det är osm att köra helikopter i ett vardagsrum.

Med dagens bilar vet jag inte vad jag ska jämföra det med?

Här kommer i alla fall guiden:

Guide till Monaco GP i F1 2018

Großer Preis von Monaco 2016, Mittwoch
Guide till Monaco GP i F1 2018

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft  Det är debut för hypersoft. Däcket som är två steg mjukare än det mjukaste gummit 2017.
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Totalt antal depåstopp 2017: 28
Sannorlikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. 64 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Marcus Ericsson tycker om helgen i Monaco.

Marcus Ericsson om Monacos GP:  ”Det är en speciell helg och en speciell bana, en stadsbana utan några marginaler. Det gäller att bygga uppfarten för varje pass och ha förtroende för bilen. Man får inte bli förhastad, då ­sitter man i muren. På den första träningen har man tre till fyra decimeter till muren, i kvalet har det krympt någon millimeter. Det är årets roligaste kval, du måste lita på bilen för att kunna trycka på och då är adrenalinpåslaget på max. ”

Kimi Räikkönen och hans guide till Monaco GP i F1 2018

Han är lite lätt stel när han ska läsa en text innan till – men en jäkel på att köra bil. Tur han är racerförare och inte TV-journalist.

 

Statistik

Antal omkörningar 2016: 34 (ingen med DRS)
2017: 9 (ingen med DRS)

Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)

Kval 2017
1. Kimi Räikkönen, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Haas F1

Kvalrekord:
 Absolut: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2017)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:15.098 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:15.989 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:13.876 (Nico Rosberg, Mercedes)

Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco.  / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sebastian Vettel efter segern 2017 / AFP PHOTO

Monaco GP 2017
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Romain Grosjean, Haas F1

——-
Marcus Ericsson bröt efter en olycka på det 64:e varvet.

Snabbaste varven i racet:
 Absolut: 1:14.439 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:18.063 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:18.479 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2013: 1:16.577 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes
2013  Nico Rosberg  Mercedes

 

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att…
…det tar sex veckor att bygga upp allt inför Monacos GP. Sedan tar det bara tre veckor att riva allt igen.
…Marcus Ericssons teamkollega Charles Leclerc är född och uppvuxen i Monaco.
….Red Bulls bil såg riktigt vass ut i den sista sektorn i Barcelona. Det tyder på att bilen kan passa riktigt bra på Monacos trånga och kurviga gator. Teamet kör för övrigt sitt 250:r GP i helgen.
…väderprognosen spår regn i helgen. Mer läser du i gårdagens inlägg. Här.
…McLaren hoppas på ett budgettak i F1. För att ha chansen att komma närmare de tre stora teamen.
…Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter säsongen. Fortsätter Ferrari att satsa på finländaren som fyller 40 näta år? Väljer man den 20 år unge Charles Leclerc eller den dyrare Daniel Ricciardo? Vettels röst lär i alla fall gå till Kimi. Tysken uppskattar samarbetet med den erfarne finländaren väldigt mycket.

…i morgon torsdag drar tränignarna igång. Med start kl 11.00

Formel 1 i Monaco – tider, däck och väder för F1 2018

av Anna Andersson

Nu är det dags.
För årets höjdpunkt.
Formel 1 i Monaco – tider, däck och väder för F1 2018.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the qualification at the Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack in Monaco, Saturday, May 27, 2017. The Formula 1 Grand Prix of Monaco race will take place on Sunday May 28. (AP Photo/Claude Paris)
Formel 1 i Monaco – tider, fäck och väder för F1 2018  (AP Photo/Claude Paris)

Jag vet att det är många av er som kallar tävlingen för årets mest långtråkiga race, men faktum är att det är en mycket speciell helg. Mycket för allt som händer runtomkring och för allt som krävs av föraren, både på och utanför banan. Myten kring Monaco kan få de många förare att känna pressen och göra misstag de aldrig annars skulle göra

Formel 1 i Monaco – tider, däck och väder för F1 2018.

Torsdag 24.5
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00

Fredag – vilodag

Lördag 26.5
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00

Söndag 27.5
Monaco GP 2018 kl 15.10

 

Väder:

Torsdag: Träningsdag och temperaturen ska ligga kring 20 grader och risken för regn är lika med noll.

Lördag: Temperaturen ska enligt prognosen ligga på 23 grader och sol. Risken för regn under kvalet är fem procent.

Söndag: Dagen ska inledas med sol, men runt kl 14.00 ska ett åskväder dra in över Monaco och när racet startar kl 15.00 är risken för regn 50 procent och risken för regn ökar sedan till ungefär 90 procent  under eftermiddagen.
Får vi ett regnrace i Monaco?

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Sainz tror på galet kval. / AFP

När det gäller däck hittar du förarnas val här och där läser du också om varför Carlos Sainz tror på ett galet kval:

Andra nyheter

Vi kan notera att….
…Marc Marquez, världsmästaren i motoGP, får testa F1. Han ska köra en bil med en V8-motor, alltså äldre än 2014, på Spielberg i Österrike den 5 och 6 juni. Även motocrossmästaren Tony Carioli får chansen att köra F1. Båda två har ett samarbete med Red Bull.
….McLaren har en ny stark investerare, Michael Latifi, pappa till Force Indias testförare Nicholas Latifi, har köpt in sig i det klassista teamet. Latifi kör nu i F2 för tredje året i rad, han ligger nia efter sex lopp. I fjol var han testförare hos Renault, i år har han samma jobb hos Force India.
– McLaren är en fantastisk biltillverkare som klarar av att kombinera motorsport ochk tekonologi och som också växer på lång sikt, citeras Latifi i ett pressmeddelande.
Han är kanadensare och har en stor livsmedelsföretag i Kanada. Det påminner lite om Lance Stroll och dennes pappa som tagit klivet in i Williams. Latifi sägs ha betalat 230 miljoner Euro för sina aktier i McLaren.
…kommer Aston Martin till F1 som motorleverantör 2021?
– Ingenting talar emot det, säger Aston Martins chef Andy Palmer till motorsporttotal.com
….i morgon är det onsdag. Då ger F1-bloggen dig en guide inför Monacos GP. Precis som vanligt.

Nya däck ger galet snabbt kval i Monaco

av Anna Andersson

F1 har lämnat Barcelona efter race och tester.
Nu väntar Monaco och allt vad det innebär.

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Sainz imponerad av nya däcken – här är förarnas däckval  till Monacos GP 2018 / AFP PHOTO

Men en spännande detalj är de nya däcken, hypersoft, som debuterar. Snart ger jag dig förarnas däckval till Monacos GP 2018, men först en annan intressant iaktagelse. Renaults Carlos Sainz testade den nya gummiblandningen i Barcelona och han var imponerad.
– De gör ett starkt intryck. Det handlar om en sekund per varv och det i Barcelona där däcken egentligen ligger på gränsen i den sista sektorn, säger han till motorsporttotal.
– Med de däcken kan det bli något väldigt speciellt i Monaco. Vi kan få se enormt snabba varvtider i år och jag skulle säga att det garanterat blir ett nytt banrekord. Kvalet kommer att vara helt galet. Förra året var det nya bilar, nu däck som är två steg mjukare än vad de var i år och ett däck som är det bästa som Pirelli tagit fram. Det kommer att bli helt vansinnigt.

Förarnas däckval till Monacos GP 2018

Andra snabba nyheter

Vi kan notera…
…att det ryktas om att Eric Boullier snart får sparken från McLaren. Stalelt har inte lyckats nå upp till målet och då får chefen gå.
…att Ferrari satte fast backspeglarna med tillhörande vingar på Halo i Spanien, men det har FIA nu förbjudit. De ska plockas bort.
tiderna från testet i Barcelona 15-16 maj. Ericsson körde inte för Sauber, utan Ferraris två akademiförare testade en dag var.

...att Felipe Massa ska köra Formula E från och med säsongen 2018/2019. Premiären sker i Saudia Arabien i december 2018.

 

Ha en trevlig helg och notera att nästa vecka blir något annorlunda.  I  Monaco sker träningarna på torsdagen – fredagen är vikt till kalas.

Hulken om Grosjean: ”Den gamla flugsmällan”

av Anna Andersson

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas imponerade i Barcelona – men deras chef är inte helt lugn. Mercedes Toto Wolff är orolig inför Monacos GP.

– Vi har redan huvudvärk inför tävlingen i Monaco, den sista sektorn här påminner väldigt mycket om hur det ser ut i Monaco och där såg Red Bulls båda förare riktigt bra ut, säger Toto Wolff.

Mercedes Toto Wolff är orolig inför Monacos GP

De senaste fem åren har Mercedes fyra segrar på den banan, i fjol vann Sebastian Vettel och Ferrari.

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Mercedes Toto Wolff är orolig inför Monacos GP (AP Photo)

Han hoppas på att däckproblemen som gav honom en fjärdeplats i Spanien var en tillfällig svacka.

– Våra däck höll inte alls lika länge som de andras så vi kunde inte använda oss av samma strategi. Vi var tvungna att stanna en gång till och tappade två placeringar på det. Att stanna ute längre var inget alternativ i dag vi hade problem att hitta balansen och vi hade stora problem med framdäcken, säger Sebastian Vettel.

– Eftersom vi hade lite större problem än våra konkurrenter är jag så glad över att det blir de normala däcken i om två veckor. Vi hade helt inte rätt pace och även om vi gjorde det bästa så saknades det någonting och det måste vi lösa.  Vi har haft svårt att hitta balansen på de nya däcken, men trots det finns det ingen anledning till att inte vara optimistisk inför nästa lopp.

Min krönika efter loppet i Spanien hittar du här.

Straffas i Monaco

Romain Grosjean straffas för sitt agerande i Spaniens GP. Han flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Monacos GP om två veckor. Det svider säkerligen.

 

Grosjean är, tillsammans med debutanten Sergej Sirotkin, den enda föraren som inte tagit någon poäng i år och detta trots att han sitter i en Haas som är snabb där kollegan Kevin Magnussen kört in 19 poäng. Grosjean har brutit tre av fem lopp och de två senaste loppen är det hans eget fel. Han fick dessutom två straffpoäng för tilltaget igår.

För övrigt får han stöd av sin teamchef Günter Steiner:

– Han gjorde inget dumt i starten, bromsade på sig eller så. Jag är ledsen över att han tog med sig de andra killarna. Det var inte så att han försökte köra om någon och körde in i någon annan, det talar till hans fördel. Samtidigt så har han inte det bästa ryktet och det gör honom till ett lätt offer, säger han.

– Det är som att sparka någon i ansiktet när vederbörande redan ligger på knä.

Samtidigt anser Steiner att Grosjean är så stark mentalt att han kommer tillbaka och vänder situationen till sin fördel.

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

…Kimi Räikkönen inte vet vad som hände med hans motor. – Jag körde lugnt och sparade däcken, plötsligt tappade jag kraft i motorn. Jag klarade av att ta mig tillbaka, men hade inte full power utan fick parkera. Jag vet inte vad som hände utan bilen måste tillbaka till garaget och så får vi lösa det där. Detta var absolut inget perfekt resultat och jag är rätt besviken,

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Thursday 01 March 2018. World Copyright: Mark Sutton/LAT Images ref: Digital Image MS2_4473
Måste kvala bättre Foto: Mark Sutton/LAT Images

…Marcus Ericsson var väldigt besviken på att han inte får någon fart i de mjukare gummiblandingarna. Han hade stora problem med vänster framdäck. Samma problem hade hans teamkollega, skillnaden var bara att Leclerc kvalade bättre, hade en bättre startposition och klarade av att ta en poäng till slut.

– Vi måste lösa problemet med däcken, säger Marcus.

– Det gäller att rannsaka sig själv, diskutera med ingenjörerna och jag måste kliva upp en nivå i kvalet.

…Nico Hülkenberg är förbannad. Eller vad sägs om detta uttalande:

– Det var strålande gjort, återigen. Det är inte första gången han gör det, den gamla flugsmällan. Han kanske lär sig något om han tränar på en rejäl grusplan. Varje vecka så stjäl han showen på det sättet. Jag har ingen aning om hur ofta han snurrar. Det är okej om han håller det för sig själv, men när han träffar andra som tvingas bryta racet ja då är det bittert som sjutton.

…Valtteri Bottas gjorde en monsterstint på sina slutna däck. Han körde i mål som tvåa. – Jag har uppfyllt mina prestationsmål ända sedan säsongsstarten. Jag presterar på en jämn och hög nivå, precis som jag gjorde i  slutet av förra året, säger han. – Jag måste bara fortsätta på samma sätt. Jag hade kunnat nå högre resultat än vad jag gjort i år. De var ett stort gap till Lewis i Barcelona, men det var flera anledningar till det. Jag är nöjd med min fart och snart kommer jag att vinna.

De snabbaste varven

Daniel Ricciardo satte ett nytt rekord i Barcelona. Han körde ett varv på 1:18.441.

Här är de fem snabbaste varven under Spaniens GP:

Förare                         Team        Varv           Varvtid

Daniel Ricciardo     Red Bull     61     1:18.441

Sebastian Vettel     Ferrari     61     1:19.128

Lewis Hamilton     Mercedes     64     1:19.133

Max Verstappen     Red Bull     62     1:19.422

Valtteri Bottas     Mercedes     56     1:19.478

Ser vi på Sauberförarnas varv ser jämförelsen ut såhär:

Charles Leclerc     Sauber     51     1:22.122

Marcus Ericsson     Sauber     50     1:22.487

Red Bull gjorde också det snabbaste depåstoppet, 2,26 sekunder tog det för teamet att byta Daniel Ricciardos fyra däck.

Lewis Hamilton är ett med bilen – och vinner igen.

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann Spaniens GP i Formel 1 2018. Om sanningen ska fram var det ett rätt tråkigt lopp. Det blir lätt det på en bana där det är näst intill omöjligt att köra om och när dessutom Hamilton har hittat sin plats. Han sa efteråt att han äntligen kände att han var ett med bilen och det syntes.

Mercedes' British driver and first place winner Lewis Hamilton celebrates on the podium after the Spanish Formula One Grand Prix at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 13, 2018. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Lewis Hamilton vann Spaniens GP i Formel 1 / AFP PHOTO /

När han har en så bra bil och är i den psykiska form som han var i dag så är han nästintill oslagbar. Han fick precis det lopp han ville ha och han kunde kontrollera det från start till mål.

Ett par ljusglimtar kan vi glädjas åt:

•Max Verstappen tog revansch för missen i Baku och slutade på en pallplats.

• Kevin Magnussens sjätteplats med Haas.

•Sergio Perez visade vilken racer han är och tog poäng igen.

•Charles Leclerc tog poäng i andra loppet i rad. Plats tio imponerar.  

Resultat Spaniens GP i Formel 1 2018

1) L. Hamilton, Mercedes, 2) V. Bottas, Mercedes

3) M. Verstappen, Red Bull

4) S. Vettel, Ferrari

5) D. Ricciardo, Red Bull

6) K. Magnussen, Haas

7) C. Sainz, Renault

8) F. Alonso, McLaren

9) S. Perez, Force India

10) C. Leclerc, Sauber

11) L. Stroll, Williams

12) B. Hartley, Toro Rosso

13) M. Ericsson, Sauber 14) S. Sirotkin, Williams,

Förarna som bröt: S. Vandoorne, McLaren, E. Ocon, Force India, K. Räikkönen, Ferrari, N. Hülkenberg, Renault, P. Gasly, Toro Rosso, R. Grosjean, Haas

 Hamilton leder nu VM med sina 95 poäng, Vettel är tvåa med 78, Bottas trea med 58.

Hamiltons form oroar mig

Men det finns en sak som är oroande. Ferrari hade greppet om inledningen av säsongen, men när Sebastian Vettel gjorde den där missbedömningen i samband med omkörningen av Valtteri Bottas i Baku tappade han många VM-poäng och gav Hamilton övertaget. Britten kom till Barcelona som ledare i VM och efter den här helgen så känns det som om han har hittat sig själv. Han är mycket svårslagen när han har den positionen.

 

– Det handlar mycket om däcken och vi kan lika gärna vara så att vi har problem med däcken nästa gång. Men jag tycker att vi har en mycket bättre förståelse för hur däcken reagerar och fungerar nu jämfört med inledningen av säsongen, säger Hamilton.

 

– Jag är medveten om att det är mycket jobb kvar, det är väldigt tidigt på säsongen och mycket kan hända. Men jag tycker att vi är en bra position. När han säger så efter en dubbelseger så betyder det att de andra teamen måste jobba som bara den. Annars vinner Mercedes den här säsongen – också.

Ericssons kval förstörde racet

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Marcus Ericsson (Sauber)

Marcus Ericsson körde i mål på plats 13. Han förstörde sin helg med ett dåligt kval i går och han var besviken efter den insatsen. I dag hade han hämtat sig och han gjorde ett bra race. Han fajtades länge med Carlos Sainz i slutet av den första stinten och han hängde på bra, men så snart han fick på de mjuka däcken så fick han problem. Han har svårt att hitta rätt på de mjukare gummiblandningarna och det problemet måste han lösa.

Nu tog Charles Leclerc en poäng för Sauber igen och även om det är positivt för teamet så är det viktigt för Marcus att han inte får stryk av sin teamkollega. Jag vet att jag tjatar om det, men den enda du kan jämföras med i F1 är din teamkollega och den fajten måste du vinna för att överleva i F1.

Leclerc anses vara en av de största talangerna som kommit till F1 de senaste tio åren och han drömmer om att köra för Ferrari en dag. Forsätter han så här så lär han göra det också, om det inte är 2019 så blir det 2020.

Jag träffade hinom inför säsongen, en sympatisk kille. Den artikeln hittar du här.

Ferraris hot mot F1

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 25, 2018  Mercedes' Lewis Hamilton leads FerrariÕs Kimi Raikkonen at the start of the race  REUTERS/Brandon Malone
F1 utan Ferrari?  REUTERS

Ferrari har hotat att lämna F1 efter 2020 om reglerna inte passar teamet. Nu uttalar sig FIA:s president Jean Todt, själ före detta teamchef hos Ferrari:

 

– Jag är säker på att vi kan ta fram ett bra förslag och att många kommer att vara intresserade, men man får inte göra så att det fungerar bra för ett team. Det måste  fungera bra för tio team. Det är för stor skillnad mellan toppen och botten i dag. Det måste vi ta tag i och det är svårt, säger han i samband med Spaniens GP.

– Jag tycker att det är pinsamt att se att över hälften av teamen i motorsportens kungaklass har problem, det är inte bra. FIA föreslår en budgetgräns efter 2021, men det gillar inte de tre stora teamen, Ferrari, Mercedes och Red Bull – som också är de enda tre teamen som vunnit lopp sedan Australiens GP 2013 ( då vann Kimi Räikkönen i en Lotus).

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att…

….det är dags att gratulera F1. I dag är det exakt 68 år sedan det första F1-loppet avgjordes. Den 13 maj 1950 var det premiär på Silverstone – med drottning Elisabeth på plats.

…Felipe Massa räknar med att köra Formula E 2018/2019.

… Lewis Hamilton och Sebastian Vettel är överens. DE sågar de nya reglerna för 2019. Mer om förändringarna och mästarnas argument läser du här.

Marcus Ericsson och Force India tycker däremot att de är riktigt bra eftersom de skulle göra F1 jämnare.

…den trefaldige världsmästaren Niki Lauda varnar Max Verstappen i dagens Bild Am Sonntag:

– Om han vill blivärldsmästare måste han passa sig lite. Det han har levererat räcker inte, så blir man inte världsmästare. Lauda syftar naturlugtvis på alla kollisioner i år.

…Lauda påtalar också att kontraktet med Lewis Hamilton kommer att förlängas.

 

Nästa deltävling avgörs i Monaco om två veckor. Då väntar helt andra förutsättningar – och förhoppningsvis varmare väder. Burr!

Hamilton är tillbaka på pole position i Spanien

av Anna Andersson

Lewis Hamilton och Mercedes trivs i Barcelona. Teamet har haft pole positionfem år i rad, VM-ledaren har startat först fyra av de senaste fem åren i Barcelona och Hamilton är tillbaka på pole position i Spanien.

– Men det var väldigt jämnt. Detta kvalet krävde verkligen allt av mig, säger han.

– Det är fantatsiskt att vi har första startled i morgon och nu ska vi bygga vidare på det. Han startar intill sin teamkollega Valtteri Bottas och de har ett perfekt utgångsläge inför morgondagens race.

Banan i Barcelona är känd för att vara enormt svårt att köra om på, faktum är att vid tre av de 27 loppen har segraren INTE startat i första startled. Michael Schumacher från plats tre 1996, Max Verstappen från startplats fyra när de båda Mercedesbilarna kolliderade 2016 och Fernando Alonso från startruta fem 2013. Nu startar Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen från andra led.

– Vi förväntade oss att Mercedes skulle vara riktigt snabba här, säger Sebastian Vettel.

– Nu gäller det att vi kan göra en riktigt bra start och ett bra första varv sedan får vi ta det därifrån. Bakom honom kommer Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo att starta.

Problem för Ericsson

Marcus Ericsson var 17:e man och klart slagen av sin teamkollega Charles Leclerc som gick till Q2 där han sedan var 14:e man. Men han var inte den enda förares som var missnöjd efter kvalet, även Nico Hülkenberg, Renault, försvann i Q1. Han hade tekniska problem och var 16;e man.

Det var första gången på 60 lopp som han inte tog sig vidare fårn Q1, senast var i Barcelona 2015.

Inte heller Williams tycks hitta rätt. Teamets bil har legat snett hela säsongen, siffrorna från vindtunneln har inte alls stämt med det som bilen har presterat på banan  och återigen lämnade båda förarna kvalet i Q1. Lance Stroll lyckades dessutom köra av…

Resultat kvalet till Spaniens GP:

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:16.173,

2) V. Bottas, Mercedes, 1:16.213, 0:00.040

3) S. Vettel, Ferrari, 1:16.305, 0:00.132

4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:16.612, 0:00.439

5) M. Verstappen, Red Bull, 1:16.816, 0:00.643

6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:16.818, 0:00.645

7) K. Magnussen, Haas, 1:17.676, 0:01.503

8) F. Alonso, McLaren, 1:17.721, 0:01.548

9) C. Sainz, Renault, 1:17.790, 0:01.617

10) R. Grosjean, Haas, 1:17.835, 0:01.662

11) S. Vandoorne, McLaren, 1:18.323, 0:01.521

12) P. Gasly, Toro Rosso, 1:18.463, 0:01.661

13) E. Ocon, Force India, 1:18.696, 0:01.894

14) C. Leclerc, Sauber, 1:18.910, 0:02.108

15) S. Perez, Force India, 1:19.098, 0:02.296

16) N. Hülkenberg, Renault, 1:18.923, 0:01.892

17) M. Ericsson, Sauber, 1:19.493, 0:02.462

18) S. Sirotkin, Williams, 1:19.695, 0:02.664

19) L. Stroll, Williams, 1:20.225, 0:03.194

20) B. Hartley, Toro Rosso, -:–.—

Texten från kvalet hittar du här:  

Svårt att köra om

Vad väntar oss då till racet i morgon? Nu finns det en viss risk för regn i morgon. Enligt den senaste prognosen blir det en blöt eftermiddag, men framförallt är det den nya asfalten som ställer till problem för förarna.

– När greppet är så bra får man en falsk trygghet, men går du lite över gränsen så tappar du bilen direkt. Därför har många, inklusive jag själv, har varit av banan och haft svårt att få ihop ett riktigt bra varv, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

Mer om det läser du här.

Lewis Hamilton menar på att det är bra att det inte är likadant hela tiden och att asfalten behövde repareras, men han förstår inte varför det blir så stor skillnad när man asfalterar om banan. Sebasian Vettel anser att man kunde ha sparat pengarna och gjort något annat än förändrat asfalten.

at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 10 May 2018.
Marcus Ericsson ser fram emot Spaniens GP.

Ericsson ser dock fram emot racet och han gillar banan som är den F1-bana som han har kört flest varv på.

– Det är en bana som alla kan i sömnen eftersom vi testar här. De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt., säger han.

– Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen och plötsligt tappa en halv sekund.

Missa inte tjejen på väg mot F1

I går träffade jag den fantastiska tjejen Tatiana Calderon. Tjejen som kämpat mot motståndare, fördomar och historien i hela sitt liv. Nu är hon testförare i F1 och kör GP3. Möt henne här. Och oavsett om hon lyckas nå sin dröm eller inte är hon en fantastisk inspiratör och förebild.

Snabba nyheter

Notera att….

…samtliga tio bilar som gick vidare till Q3 och startar topp tio startar Spaniens GP på soft.

…Haas som var så snabba under testerna i mars är kvicka den här gången också. Båda förarna körde soft i kvalet och tog sig till Q3. Imponerande.

…McLaren har en stor updpatering med sig och Fernando Alonso tog sig till Q3 för första gången i år. Även den andra spanjoren, Renaults Carlos Sainz, gick vidare till Q3 i sitt hemmarace.

…Ferrari fäste sina backspeglar på halon. Men det är en engångsföreteelse. De måste plockas bort till nästa tävling i Monaco.

.…Kimi Räikkönen har bytt motor efter de problem han drabbades av under den andra träningen, men han riskerar inga straff. Han har inte bytt några komponenter tidigare i år. IMG_0546(1) …F1 är i Europa och det är de lyxiga motorhomen också. Det sägs att det behövs 27 lastbilar för att frakta Red Bull och Toro Rossos otroliga skapelse till racen i Europa. 27 lastbilar – och det är bara två team. Det är åtta till som kör runt byggnader i jätteformat från race till race.

…Robert Kubica var snabbast av samtliga av Williams tre förare i går. Ändå är hans roll tydlig – testförare. Ingenting annat.

…Sergej Sirotkin har en bestraffning med sig, han flyttas tillbaka tre platser i starten. …Toro Rossos Brendon Hartley kraschade sin bil rejält under den tredje träningen. Den var så illa att bakvagnen med motorn  bröts av och ramlade ner när bilen skulle lyftas upp på lastbilen. Mer om det hittar du här.

Toro Rossos mekaniker klarade inte av att reparera bilen och om de hinner klart till i morgon får han starta från depån – under förutsättning att han får tilstånd att starta.

…Bernie Ecclestone har köpt Ayrton Sennas McLaren från 1993. Han betalade 4,1 miljoner Euro.

…mycket ska man vara med om. Ett stort antal bilar på mediaparkeringen har utsatts för inbrott. Min mini bil klarade sig med en avbruten backspegel. Tur jag tog den där försäkringen i alla fall.

Kan Marcus Ericsson nå Q2 i kvalet till Spaniens GP 2018?

av Anna Andersson

Motorerna är i gång. Det är F1-helgen  Barcelona också.

Och inför deltävlingen på Circuit de Catalunya känns det som om Sauber är på gång. Kan Marcus Ericsson nå Q2 i kvalet till Spaniens GP 2018?

Charle  Leclerc var 12:a och Marcus Ericsson 14:e man på den första träningen, trots att man hade problem.

– Vi hade ett nätverksproblem i depån och vi kan inte skicka ut bilarna om vi inte har någon kontakt med dem. Det var väldigt frustrerande att tappa en timme på det, säger Marcus Ericsson.

– Men när vi kom ut på slutet kändes det bra och vi var bra med fartmässigt också och det höll i sig även till det andra passet.

Då var Ericsson 15:e man och Leclerc 16:e. Det bådar gott inför kvalet.

– Vi  måste kvala bättre, jag tycker att vi har haft bra racefart hela året men vi måste kvala bättre, säger Marcus Ericsson.

 

Potentialen finns i bilen

Han påpekar att det handlar om att hitta rätt med de supermjuka däcken. I dag var han lika snabb på de mjuka som de supermjuka däcken, men egentligen bör han vara en halv sekund snabbare med de supermjuka däcken. Samtidigt ska vi påpeka att han inte var den enda som var lika snabb eller snabbare med soft jämfört med den mjukare gummiblandningen.

– Supersoft har varit svåra att hantera, men det har varit en svår helg för många eller egentligen alla förare. Det är svårt att förstå sig på däcken, bilens balans och körningen, men det är också roligt. Det blir en större utmaning, säger Marcus Ericsson.

– Jag gjorde samma tid på supersoft  som på soft, men hade jag kunnat hitta lite mer där hade jag varit topp tio. Det finns potential  där, men vi har mycket jobb kvar att göra för att förstå oss på allt. Överlag tycker jag att det har varit en positiv dag, även om vi har jobb kvar att göra.

 

Kan Marcus Ericsson nå Q2 i kvalet till Spaniens GP 2018?

Lyckas även Charles Leclerc?

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team talks with the media at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 10 May 2018.
Charles Leclerc  uppvaktad i Spanien (Sauber)

 

– Det var speciellt, säger han.

– De första loppen hade jag problem, jag använde jag egentligen bara gas, broms och växelspak. Jag hade inte koll på vad alla de där grejerna på ratten betydde, men sedan förstod jag det allt mer och tog ett stort steg framåt i Shanghai och sedan ytterligare ett. F1 är mer än att bara gasa och bromsa och jag tycker att jag visar tydligt att jag har gjort framsteg.

Han är övertygad om att Sauber är rätt ställe för honom att vara på.

– Jag har så mycket att lära mig och Sauber är en mycketvbra start. Jag måste jobba hårt och det är rätt tid i min karriär att göra det. Jag hoppas att jag en dag kan komma till ett bättre team, säger han.

– Jag drömmer om att köra en röd bil och det vore fantasiskt om den drömmen kunde slå in.

Inga stallorder – än

Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo waits in his car during the first practise session ahead of the Formula One Azerbaijan Grand Prix in Baku on April 27, 2018. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Inga stallorder – än så länge/ AFP PHOTO /

I Baku körde Red Bulls båda förare in i varandra. Nu går de åt samma håll – men teamet har påtalat att det blir konsekvenser om de kolliderar en gång till. Det betyder att det klarar sig från stallorder – än så länge.

– Vi har pratat igenom allt, diskuterat våra åsikter, säger Ricciardo.

– Vi förare krockade, men vi har också sett hur teamledningen upplevde det, hur ingenjörerna upplevde det och så vidare.

Och han påpekar en intressant sak:

– När man ser loppet i sin helhet en gång till är det klart och tydligt att vi skulle kollidera med varandra. Det byggdes upp under hela loppet, säger han.

– Men när jag bestämde mig för att gå på insidan så gjorde jag det tillräckligt tidigt.

Max Verstappen är rätt kall när han ger sin bild av det hela:

– Det spelar ingen roll vad jag tycker, vi körde ihop. Även om jag har en åsikt om det så spelar det ingen roll. Vi måste se till att det inte händer igen.

•••

 

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

….Ferrari har placerat sina backspeglar på halo.

– Nu ser jag i dem, tidigare var det svårt i en viss vinkel, säger Sebastian Vettel.

…Robert Kubica var tillbaka på banan igen.

– Det kanske låter konstigt att säga att jag är nöjd med plats 19, men balansen var rikitgt dålig. Jag är glad över att jag behärskade bilen i så svåra förhållanden och med en så dålig balans, säger han.

– Det var inte specieltl känslosamt heller, det var en annan sak när jag testade första gngerna. Nu har jag kört sex, sju kanske åtta gånger och det börjar bli normalitet. Det är bra det.

…Kevin Magnussen är ute på djupt vatten igen. Pierre Gasly kallade honom för den farligaste föraren i fältet  efter tävlingeni Baku ochudner den första träningen inför Spaniens GP gjorde han en farlig omkörning av Charles Leclerc. Sauberföraren drog en lång ramsa med svärord över radion och domarna varnade Magnussen.

– Det var onödigt och hade kunnat vara farligt, är deras utlåtande.

…Sergej Sirotkin har ett straff med sig och flyttas tillbaka tre platser i starten påsöndag.

…Sauber var snabba på den första träningen. Det bådar gott..

..McLaren har en ny revolutionerande nos med sig. Mer om uppdateringsracet läser du här.

…Daniel Ricciardo kraschade under den första träningen. Det gjorde Lance Stroll också.

– Jag tror att det var en vindpust, vinden är väldigt stark just i kurva 4, sa Red Bulls stallchef Christian Horner.

…Sergio Perez tappade ett hjul under det andra passet. Det betyder böter för teamet.

…Kimi Räikkönen lämnade det andra passet med tekniska problem. Ferrari har ännu inte meddelat vad det handlade om.

– Jag vet inte vad som hände, säger finländaren i ett uttalande.

… Williams har stora nyheter och Robert Kubica i bilen, men inte heller det hjälpte. Kubica var 19:e man på träning 1 och Lance Stroll som krockade var sist.

…F1 kommer till Miami 2019, men Lewis Hamilton gillar inte alls layouten. Han vill hellre designa banan själv. Mer läser du här.

 

  Och guiden till helgens deltävling i Spanien – med fakta och statistik – hittar du här.

 

Kolla in denna – med Honda i topp

 

Hemligheten bakom en seger i Barcelona

av Anna Andersson

Egentligen tänkte jag berätta om hemligheten bakom en seger i Barcelona, men jag måste börja med en helt annan sak.

En historia ur verkligheten som egentligen inte har någonting med F1 att göra.
När mannen vid biluthyrningsfirman frågade vilken försäkring jag hade på bilen svarade jag ärligt och visade honom den bekräftelse som jag fick när jag bokade bilen.
Han skrattade, skakade på huvudet och sa:
– Jag är ledsen, men du kommer att ångra dig. Ta denna också. Den täcker allt. Även minsta lilla skråma. Jag lovar du kommer att behöva den.
Och faktum är att trots alla mil jag kört på Autobahn är gatorna i Bracelona något annat, inte bara för att de är enkelriktade till förbannelse. Jag hann inte mer än ut från flygplatsen och in i rusningstrafiken innan det tog tvärstopp. Det var inte bara kö, de var stau som man säger i Tyskland och det betyder att allt står stilla.
Eller inte allt och alla.
De små motorcyklarna och mopederna rör sig hela tiden. De kör mellan bilarna, framför dem bakom dem och när den fjäre mopedisten använde framdörren på min lilla Peugeot som trampolin insåg jag att mannen i uthyrningsdisken hade rätt.
Jag behöver en försäkring för varenda liten skråma.
Nu har jag den. Dyr som F-N var den, men bilen har också ett antal fotsulor i lacken efter att ha tjänat som språngbräda om och om igen.

Jag vill inte veta vad det hade kostat utan den försäkringen….Nu är jag i alla fall på plats. På Circuit de Catalunya.
Jag vet inte hur många gånger jag har varit här, men när jag kliver in genom dörrarna i presscentrat så känns det som om tiden har stått stilla. Samma tjatter, samma doft, samma trängsel och samma människor.

Hemligheten bakom en seger i Barcelona

Nu ska vi i alla fall köra igång helgen och den här dagen ägnas till största del åt pressmöten. Torsdagen är en enda lång utdragen intervall mellan de olika motorhomen för att hinna med så många presskonferenser som möjligt och naturligtvis lägger teamen dem samtidigt.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany gestures as he walks in the pits at the Baku Formula One city circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, April 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Sebastian Vettel jagar första pol position i Barcelona (AP)

Det vi kan konstatera är att Mercedes var överlägsna här under testerna för någon månad sedan, men sedan dess har Ferrari kommit ikapp och även klivit förbi. Ferrari och Vettel har kvalar bra, haft pole position vid tre av fyra tillfällen i år  – men håller det i sig?
– Vi har en bil som vi vet kvalar bra och kan vi starta längst fram här kan vi absolut göra någonting av detta, säger Vettel som faktiskt aldrig haft pole position i Barcelona.
– Vi har en bra racepace, den är jag inte oroad över.
Han är precis som alla andra medveten om hur viktig startpositionen är i Barcelona.

Kvalet avgör Spaniens GP

Under de 27 lopp som kört här har bilar som INTE stått i första led vunnit vid tre tillfällen.
Med andra ord är det 24 segrar från första led, inte ens Monaco har den statistiken.
I Barcelona är det extremt svårt att köra om, framförallt på grund av den smutsiga luften (dirty air)
– Det som avgör i Barcelona är vilken placering du har i fältet under loppet, därför jobbar alla för att ta ut lite extra ur kvalet, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Och hans team har ockuperat det första startfältet i Barcelona de senaste fem åren.
– Vi är medvetna om att det blir extremt tufft, de första tre racen visar att trekampen kommer att fortsätta och den kommer att bli ännu hårdare

I går fick du alla fakta kring racet. Du hittar de här.
Notera nu att kvalet startar kl 15.00 på lördag och racet kl 15.10 på söndag.
Förarnas däckval hittar du här.

Däckens betydelse på Circuit de Catalunya

Nu övergår vi till däcktillverkarens tankar och notera att även om däckvalet är ett steg mjukare än förra året så betyder det att däcken är två steg mjukare eftersom Pirelli har gjort samtliga gummiblandningar ett steg mjukare.
Pirellis tankar inför helgens race:

”De utvalda däcken för Spaniens Grand Prix som äger rum i helgen blir mjukare jämfört med tidigare år.

På Circuit de Barcelona-Catalunya gör däcket supersoft debut och kommer att användas tillsammans med soft och medium, medan hard, som alltid varit med tidigare, utelämnas på grund av banans nya utformning som väntas leda till minskat däckslitage. Förarteamen har redan bra koll på banan eftersom den användes för testkörningar inför säsongen.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

Underlaget har blivit jämnare, men de långa höghastighetskurvorna finns kvar och är krävande för däcken.
    Det är ännu oklart hur omfattande däckslitaget blir. Förarteamen fick visserligen testa den nya banan i början av året, men då var vädret svalare. Dessutom har bilarna utvecklats sedan dess. Vädret väntas bli varmt i Barcelona i helgen.
    Barcelona bjuder på en varierad bana som förstärker varje aspekt av en bils prestanda. Detta är en av anledningarna till att det är en populär testbana.
    Den nya ytan har fått Pirelli att minska däckets slitbana med 0,4 millimeter. Detta har ingen effekt på prestandan, men hjälper till att kontrollera däckens temperatur.
    Förra året genomförde majoriteten av förarna två depåstopp, men med varierade strategier.

VAD ÄR NYTT?

    De tre toppteamen – Mercedes, Ferrari och Red Bull – har alla gjort olika däckval.
    GP3-säsongen 2018 börjar samtidigt som Formel 2, som också äger rum i Barcelona.
    Två dagar av så kallade ”in-season”-tester kommer att äga rum efter helgen, då McLaren och Force India är med och testar nya däck inför säsongen 2019.”

 

Guide till Spaniens GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Spaniens GP –  starten på säsongen i Europa.
Nya uppdateringar, en bana som alla förare kan utan och innan – kan det ge en ny hackordning inför resten av säsongen.
I dag får du en guide till Spaniens GP i Formel 1 2018.
Du får också de senaste nyheterna och det senaste snacket. Jag är just nu på väg till Spanien och ska naturligtvis försöka ta med er in i paddock så gott det går, lufta snacket och nyheterna så att ni hänger med.

Regn under kvalet?

När det gäller vädret talar prognosen om att temperaturen ska ligga kring 18 grader under fredagen med uppehållsväder, under lördagen blir det dock kallare och risken för regn ligger enligt prognosen på 25 procent under träning 3 och på 70 procent under kvalet.
På söndag ska solen sedan vara tillbaka och det ska vara uppehåll under racet.
Men vi börjar att snacka om Circuit de Barcelona-Catalunya

Alfa Romeo Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the third practice session on April 7, 2018, prior to the qualifiers for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Marcus Ericsson är redo. Är du?  Här är en guide  till Spaniens GP i Formel 1 2018/ AFP PHOTO /

– Det är en bana alla kan i sömnen eftersom vi testar här. De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt. Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen och plötsligt tappa en halv sekund, säger Marcus Ericsson.

Guide till Spaniens GP i Formel 1 2018

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Däck:   Supersoft/Soft/Medium
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp och det var också den vanligaste strategin förra året
Antal depåstopp i loppet: 37
Omkörningar per race: 2016: 64 (38 med DRS)
2017: 36 (18 med DRS)
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 20
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

Tiderna som gäller under Spaniens GP 2018  hittar du här.

RACE OCH KVAL

Kval 2017 (topp 8):

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, signals after winning the Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Sunday, June 12, 2016. (Graham HUghes/The Canadian Press via AP) MANDATORY CREDIT
Mercedes hade pole 2017. (AP)

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2017: 1:19.149 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:22.000 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:24.681 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:25.232 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:20.718 (Nico Rosberg, Mercedes)

Race 2017 (topp 8):
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sergio Perez, Force India
5. Esteban Ocon, Force India
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Pascal Wehrlein, Sauber
11. Marcus Ericsson, Sauber

 

STATISTIK

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2017: 1:23.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:26.948 (Daniil Kwjat, Toro Rosso)
2015: 1:28.270 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.918 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:26.217 (Esteban Gutierrez, Sauber)

Senaste fem segrarna:
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Max Verstappen  Red Bull
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes
2013  Fernando Alonso  Ferrari

Flest segrar i Spaniens GP:
Michael Schumacher (6)
Mika Häkkinen (3)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Kimi Räikkönen (2)
Notera att Vettel och Verstappen har en vinst var.

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

Williams reserve driver Robert Kubica of Poland sits in his car cockpit in the pit lane during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Tuesday, Feb. 27, 2018. (AP Photo/Francisco Seco)
Robert Kubica kör för Williams (AP Photo/Francisco Seco)

…Robert Kubica ska köra fredagens första träning i Bracleona och han ska köra under testet nästa vecka. Vad kan han bidra med?
…Williams har protesterat mot straffet som Sergej Sirotkin drabbades av i Baku. Han flyttas tillbaka tre platser i starten av söndagens lopp. Men det hade ingen större betydelse, FIA avslog den ordentligt.

 
...Force India stod på pallen med Ergio Perez i Baku, men inför helgens lopp har man inga större förväntningar. Teamet har ett problem med sina sideboards om de förändringar man gjort kan lösa det är osäkert.
– Jag kan inte säga om de nya delarna vi har med oss kan lösa det, säger VD Otmar Szafnauer  till motorsporttotal.
– Även om man har hittat problemet så tar det tid  innan det är löst. Men de nyheter vi har, ett nytt golv och nya sideboards bör kunna hjälpa oss i alla fall.
…Renault kommer bara med ett par mindre uppdateringar till helgens race. Det handlar om ny aerodynamik och nytt bränsle.
…McLarens bil har en ny nos i Barcelona, det erfar ”Auto motor und sport”.
…Charlie Whiting vill ta bort straffen i griden.
– Det bästa vore om de frösvann, vi arbetar i alla fall på det, säger han till motorsporttotal.

VI hörs i morgon igen, då handlar det bland annat om däcken inför Spaniens GP.
.

Sida 1 av 231
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB