McLaren: Samarbetet med Honda var en katastrof

av Anna Andersson

Nu pratar McLaren om de åren man hade tillsammans med Honda.
Det skulle ha varit tre säsonger fyllda av framgångar och en attack mot VM-titel.
Istället var det tre säsonger där McLaren fick glädja sig om bilen ens nådde mållinjen och de enda rubrikerna som teamet fick handlade om hur usel prestationen var och om att motorn inte höll.

Därför sätter vi rubriken:

McLaren: Samarbetet med Honda var en katastrof

Mclaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car during the second practice session ahead of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Friday, Aug. 25, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
McLaren: Samarbetet med Honda var en katastrof (AP Photo)

Stallchefen Eric Boullier erkänner nämligen att de senaste säsongerna har varit en katastrof för McLaren.
De resultat vi har gjort de tre senaste åren har det varit en riktig katastrof sett till trovärdigheten och till att hitta nya sponsorer, erkänner han för Formula 1.com.
Men till nästa år inleder man ett samarbete med Renault.
– Jag är övertygad om att McLaren under de kommande fem åren  återvänder dit där man hör hemma.
•••
Är du övertygad om att Lewis Hamilton vinner VM-titeln?
Jag tror inte att han släpper det fantastiska läge han har nu – men jag kan ju ha fel. Det har hänt förr….
Ross Brawn förklarar för Sport Bild att säsongen är långtifrån över.
– Det är sex lopp kvar att köra, Vettel och Ferrari är så bra att de själva kan avgöra om de ska vinna titeln, säger F1:s Sportchef.
Faktum är ju att om Vettel vinner alla sex lopp som är kvar räcker det inte för Hamilton att vara tvåa i dem. Då är titeln Vettels.
Nästa vecka inleds tävlingshelgen i Malaysia….
•••
Vi kan också notera att….

…..Charles LeClerc får chansen hos Sauber i Malaysia. Han kör den första träningen, Marcus Ericsson får vila och tar över bilen til det andra passet.
…Sebastian Vettels motor inte fick några skador i samband med startkraschen i Singapore. Det skriver motorsprottotal.
Här ser motorläget inför Singapores GP

(Trianglarna markerar de nya delarna som byggdes in under fredagen inför den förra deltävlingen.)

….Lewis Hamilton har blivit vegan.
….Williams vill ändra hela sin designfilosofi, man vill att bilen 2018 ska ha mer downforce för att fungera bättre på långsama banor.
– Man kan inte bygga en bil som fungerar bra på alla banor, men  man kan lösa det bättre än vad man gjort i år, säger Williams teknikchef Paddy Lowe som lämnade Mercedes för Williams.
– Vi ska göra störa förändringar under vintern.
… F1-banan i Mexiko har klarat sig utan skador i samband med den stora jordbävningen.
…..Daniel Ricciardo har ett år kvar på sitt kontrakt, sedan är han fri att förhandla med vem han vill. 2019 kan han alltså köra för ett annat team, är det kanske Sebastian Vettels teamkollega han vill bli?

•••

Vill du ha lite koll på förarmarknaden?

Kolla in detta inlägget:

Vilka förare kör F1 2018?

av Anna Andersson

Force India bekräftar Esteban Ocon som förare för 2018.
Det innebär att det officiellt bara finns fem förarplatser kvar för 2018.
Vilka förare kör F1 2018?

F1-bloggen summerar:

Race winner Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates with teammate and second placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, right, on the podium after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Sunday, July 16, 2017. (AP Photo/Martin Rickett)
Vilka förare kör F1 2018 ? Mercedes satsar på samma kort som i år. (AP Photo/Martin Rickett

Mercedes: Lewis Hamilton och Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen
Red Bull: Daniel Ricciardo och Max Verstappen
Force India: Sergio Perez och Esteban Ocon
Renault: Nico Hülkenberg och Carlos Sainz
Haas: Romain Grosjean och Kevin Magnussen
Williams: Lance Stroll
Torro Rosso: Daniil Kvyatt
McLaren: Stoffel Vandoorne
Sauber:

Här är förarna som slåss om de sista platserna.
Williams:
Vill Felipe Massa köra ett år till? Ja om han kan konkurrera och tillföra något, nej om han får platsen för att han enligt sponsor Martini har åldern inne och bara är en pr-figur.
Marcus Ericsson och hans rådgivare Eje Elgh pratar, precis som han har gjort de tre senaste säsongerna, med Williams.
Robert Kubica drömmer om en F1-comeback. Han har Nico Rosberg som ny manager och den förre Williamsföraren Rosberg har fixat fram ett test med en av bilar från 2014. Kubica imponerade under sommarens tester för Renault, frågan är om hans fysik håller en hel tävlingshelg. Enligt uppgifter till motorsporttotal ska testet ske i Europa inom två veckor.
Jolyon Palmer, britten får inte vara kvar hos Renault, men han imponerade när han tog poäng i SIngapore. Han är över de 25 år som Williams har satt som krav.
Pascal Wehrlein, tysken fyller 23 år i år, men det är lite väl ungt för huvudsponsorn Martini – men han har kört hem poäng för Manor och Sauber. Han har dessutom vunnit DTM och sponsras av Williams motorleverantör Mercedes.

McLaren
Med den nya motorleverantören Renault bör Fernando Alonso vara klar för 2018. Han vann sina världsmästartitlar med just Renault.

Toro Rosso:
Pierre Gasly vann GP2 2016 och är Red ulls nästa stora talang. Han lär testas i Toro Rosso.

Sauber:

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Marina Bay Street Circuit.
Vilka förare kör F1 2018? Är Marcus Ericsson en av dem?

Lyssnar vi på ryktena har Marcus Ericsson en plats i teamet, tack vare sina kontakter med ägarna. Han har också varit i teamet i tre år och är omtyckt, han är ambitiös, lojal och en juste kille som arbetar på utan att ha några baktankar.
Den andra förarplatsen lär en av Ferraris juniorförare ta, Antinio Giovanazzi som körde säsongens första lopp när Pascal Wehrlein var skadad eller Charles Leclerc som anses vara en av de största talangerna inom racingen. Ferrari vill binda Sauber närmare och låta sina talanger få F1-erfarenhet i teamet – där började faktiskt både Felipe Massa och Kimi Räikkönen sin karriär.

Pascal Wehrlein, tysken har visserligen kontrakt med Mercedes, men han har tagit samtliga poäng till Sauber i år. Mercedes vill ha kvar honom i F1 och enligt Wehrlein pågår det samtal mellan hans sponsor och Sauber.

Robert Kubica? Han vann Saubers första GP, men var inte helt nöjd med teamet när han lämnade för Renault – men så var det å andra sidan BMW han hade störst problem med och de har lämnat både Sauber och F1.

•••

Vill du diskutera helgens stora startkollision?

Kolla in gårdagens inlägg.

•••

Spectators are reflected on sunglasses of McLaren driver Fernando Alonso of Spain upon his arrival for a fan meeting at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 6, 2016, ahead of Sunday's Japanese Formula One Grand Prix. (AP Photo/Toru Takahashi)
LeMans 2018? (AP Photo)

Sedan ryktas det om att Fernando Alonso kör LeMans för Toyota 2018. Förra året körde han Indy 500 och hans mål är att vinna de tre klassikerna, Monacos GP, Indy 500 och LeMans.
– Grand Slam är mitt framtida mål och det består av tre lopp, säger Alonso som redan vunnit i Monaco.

– Om Indy 500 krockar med Monacos GP finns det ett lopp till. Det finns flera möjligheter för mig att göra 2018 till ett fantastiskt år.

Vem orsakade kollisionen i Singapore?

av Anna Andersson

Varför krockade Sebastian Vettel, Max Verstappen och Kimi Räikkönen? Vems fel var det egentligen? Vem orsakade kollisionen i Singapore?

Eller var det helt enkelt en racingincident?

Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany, left, and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
(AP Photo/Yong Teck Lim)
Ferrari driver Kimi Raikkonen, right, of Finland collides with teammate Sebastian Vettel of Germany at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 17, 2017. (AP Photo/Yong Teck Lim)
(AP Photo/Yong Teck Lim)

Tävlingsledningen ansåg att det var en racingincident.
Jag är beredd att hålla med.
Det regnade, var halt och dålig sikt. Förarna har 200 meter på sig till den första kurvan och det var trångt. Då är det lätt att någonting sådant händer.
Vad tycker du?
Gjorde domarna rätt som lät bli att straffa någon förare?
Jag tycker det.

Sebastian Vettel fick ett tillräckligt hårt straff, han kan ha förlorat VM-titeln i Singapore.
Här har du Ferraris första reaktion på twitter:

Teamet har fått rätt mycket kritik för den tweeten.

•••

Damon Hill, världsmästare 1996 vet i alla fall vad han tycker.

– Dessutom förstörde han Kimis fina start, tog bort Max möjligheter att sätta sin prägel på loppet. Bra jobb Seb, citeras Hill av motorsporttotal.

Max Verstappen anser också att Vettel bär skulden och han påpekar nu också att Sebastian Vettel inte har bett om ursäkt. Mer om det läser du i den text som finns i dagens tidning.

Sedan hittar du min analys efter loppet här.
Själv föredrar jag faktiskt att läsa tidningen på ipaden, jag tycker att det ger den bästa helhetsupplevelsen och redigeringen av dagens F1 var återigen mäktig.

•••

Tack, tack för alla glada tillrop och värmande kommentarer. Det gör mig uppriktigt glad.

•••

Annars kan vi notera att….
….Sergio Perez har förlängt kontraktet med Force India.
….det är fyra team som inte bekräftat sina förare än, Sauber, Toro Rosso och sedan finns det en förarplats hos Williams och en hos McLaren (men den platsen lär Fernando Alonso ta.. nu när Honda är utbytt mot Renault).
….det är många som vill köra för Williams nästa år. Marcus Ericsson, Jolyon Palmer, Pascal Wehrlein och Robert Kubica för att nämna några. Palmer såg till att ta årets första poäng i Singapore. Bra för hans framtid.
…Jac Villeneuve är övertygad om att Toro Rosso begår ett stort misstag när man byter motorleverantör, från Renault till Honda.

•••

Här är läget när det gäller straffpoängen:

Samtliga förare klarade sig utan straffpoäng i helgen.

Avgjorde Hamilton VM i Singapore?

av Anna Andersson

Efter kvalet jublade Sebastian Vettel över det fantastiska varvet som gav honom pole position.
Lewis Hamilton var irriterad över att hans slit slut bara räckte till plats fem och han räknade med att Singapores GP skulle handla om att begränsa skadorna.
Men ingenting blev som någon av dem hade tänkt sig.
Det regnade i Singapore när Sebastian Vettel startade sin Ferrari från pole position. Bakom honom fick kollegan Kimi Räikkönen också en perfekt start och mellan de båda röda bilarna låg Max Verstappen, Red Bull.
Det blev för trångt på den blöta vägbanan. Det gick för fort.
Det blev en kollision som kastade dem alla tre ur racet och gav Lewis Hamilton en magisk möjlighet.

Formula One F1 - Singapore Grand Prix 2017 - Singapore - September 17, 2017 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates winning the race REUTERS/Edgar Su
Avgjorde Hamilton VM? REUTERS/Edgar Su

Britten tog över ledningen i loppet och ingenting kunde hota honom. Sebastian Vettel hade redan brutit, Daniel Ricciardo, Red Bull, hade inte farten, regnet upphörde och säkerhetsbilen fick inte heller den rutinerade britten att tappa fokus. Killen som i går bad om ett mirakel vann loppet – och tog ett stort grepp om VM.

Avgjorde Hamilton VM i Singapore?
– Jag visste att jag behövde regn för att lyckas och när regnet kom visste jag var jag skulle sluta det här loppet. Jag visste att bilen hade pacen i regn, men inte i torrt, sa Hamilton efter loppet.
När nu sex deltävlingar återstår har han ett försprång på 28 poäng. Det är mer än en seger – men skrik inte att det är över.
I fjol bröt han Malaysias GP när han var i ledningen av det loppet. Motorn gav upp. Den klarade inte värmeslakten och den deltävlingen väntar om två veckor.
Bryter Hamilton ett lopp är det fajt igen och efter dagens race så känns det bäst att inte lova allt för mycket. Vem vet vad som händer?
•••
Sebastian Vettel, Max Verstappen och Kimi Räikkönen har alla kallats till domarna. De ska titta på situationen i starten och det kan mycket väl bli någon bestraffning framöver.
– De var Vettels fel, hävdar Verstappen.
Vad säger domarna?
Vad betyder det för VM?
•••
Carlos Sainz körde in som fyra i Toro Rosso.
– Vi släpper dig inte, jublade Franz Tost över radion.
Det bör betyda att Jolyon Palmer får köra säsongen ut för Renault.
Palmer tog sina första poäng i år när han var sjua och han var bäste förare hos Renault.
Kollegan Nico Hülkenberg fick bryta sedan bilen drabbts av en oljeläcka, det betyder att han är den förare som kört flest GP-lopp utan att någonsin ta en pallplats. 129 stycken.
Det rekordet är inte speciellt smickrande.
Å andra sidan är det imponerande att han fortfarande kör F1, sju år efter debuten, trots att han aldrig har stått på prispallen.
•••
Lance Stroll körde in på plats åtta. Han kvalade in som 18:e. Nu är han bara tre poäng efter Felipe Massa i VM-sammanställningen. Sex lopp återstår. Ska den kritiserade 18-åringen bli Williams bästa poängplockare i år?
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
(AP Photo/Wong Maye-E)

Åtta bilar bröt Singapores GP. En av dem var Marcus Ericsson.
Han hade en hemsk dag på jobbet, även om han inledde racet på ett bra sätt. När han skulle byta sina intermediates fick han plötsligt på de mjuka däcken.
Mekanikerna tog fel däck…..
– Det blev något fel där, de satte på fel däck het enkelt och vi tappade mycket tid, säger Ericsson till Viasat Motor
– Innan dess hade vi bra fart och tanken var att sätta på ultrasoft och plötsligt så märkte mekanikerna att de satte på fel däck. Det blev lite panik, vi stod vi där i tio sekunder och sedan skickade de ut mig.  Soft gick det inte att köra på. Jag fick halka runt på dem, när de var lite halvblöta några varv innan vi kunde byta igen. Där tappade vi mycket tid.
Ericsson tappade sedan bakändan på bilen och slog i muren. Han fick bryta loppet och två ungefär likadana smällar under en tävlingshelg är naturligtvis inte bra.
– Bilen är svårkörd på gränsen, jag låg över gränsen och det är naturligtvis inte bra, säger svensken som vill ha revansch i Malaysia.
Tyvärr är han nu den enda föraren som kört majoriteten av årets lopp utan att ta någon poäng. Det är inte bra för hans CV.
Jag hoppas att han kommer tillbaka, kan dominera sin teamkollega och kanske ta någon pinne innan säsongen är över. Svensk motorsport behöver en förare i F1.
Men vi behöver en förare som tar poäng.

•••
Aston Martin till F1?
Ja i alla fall enligt Motorsporttotal.com.
Teamet ska bli sponsor till Red Bull och senast 2019 kommer teamet att heta Aston Martin, Red Bull. Ungefär som när man samarbetade med Infiniti 2014 och 2015.
Det finns en möjlighet att man då också satsar på en ny motorleverantör – Honda. Den japanska tillverkaren jobbar med Toro Rosso nästa år och för Red Bull är det ett test.
Man vill se om den japanska tillverkaren kan leverera en motor som både är snabb och hållbar, Red Bulls förhållande till den nuvarande leverantören Renault är ansträngt och teamet vill ha en motorleverantör som ger det fabriksstöd och levererar en motor som räcker till en mästartiteln.
Klarar Honda det?

•••
Marcus Ericsson pratar med Williams om en framtid.
Men han får tuff konkurrens.
Av Robert Kubica. Den tidigare F1-föraren har anställt Nico Rosberg som agent och den regerande världsmästaren har goda kontakter hos Williams. Han körde själv för teamet under tre säsonger och enligt Motorsporttotal har han redan fixat ett test till Kubica.
Polacken som testade en gammal bil för Renault i somras och sedan fick chansen under det officiella testet i Ungern ska enligt den tyska motorsajten genomföra ett test med en Williams från 2014 antingen den 29 september eller den 6 oktober. Då är F1-cirkusen i Asien och Kubica kan genomföra testet i Europa – och slippa hamna i rampljuset.

Drömchans för Vettel i Singapore

av Anna Andersson

Red Bull har toppat alla tre träningspassen, Ferrari har varit klart slagna.
Sebastian Vettel var inte bättre än elva under fredagens andra träningspass.
Men till kvalet av Singapores GP så slog Vettel tillbaka. Han gick i muren på det avgörande varvet och skrapade bilen, men han hade millimetrarna på sin sida och han klarade det. Efter det monstervarvet står han på pole position i Singapores GP. Så glad och så lättad har jag sällan sett honom. Snacka om revansch efter Italiens GP där han blev av med VM-ledningen.
Nu har han en mycket bra möjlighet att ta den tillbaka.

–När det gäller omkörningar är den här banan hemsk, det kommer att bli ett långt lopp, konstaterar Lewis Hamilton.

– Jag hoppas på en bra start så att jag i alla fall kan köra om en bil. Sedan har Sebastian Max intill sig i starten, så allt kan hända där…..

Med andra ord kan vi sätta rubriken:

Drömchans för Vettel i Singapore

Formula One F1 - Singapore Grand Prix 2017 - Singapore - September 16, 2017 Ferrari's Sebastian Vettel celebrates pole position in qualifying with Red Bull's Max Verstappen and Daniel Ricciardo REUTERS/Jeremy Lee
Drömchans för Vettel i Singapore REUTERS/Jeremy Lee

Bakom honom står Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo (för övrigt var det första gången som Ricciardo fick stryk under ett kval i Singapore). Sedan återfinns Ferrarikollegan Kimi Räikkönen.
Först i tredje led står VM-ledaren Lewis Hamilton och jag ser inte hur britten ska kunna vinna i morgon.
Nog för att Singapores GP alltid bjuder på en säkerhetsbil, men det är väldigt svårt att köra om och Mercedes har inte den farten som krävs för att lyckas i Singapore. Det är 23 kurvor, fler än på någon annan bana under säsongen, och det passar inte deras bil.

Nu får Vettel dessutom hjälp av Räikkönen och två bilar från Red Bull för att bygga ut sitt försprång – och om inget oförutsätt händer tar han sin femte seger i Singapores GP i morgon.
Och han tar tillbaka initiativet i VM.
Dock ska han passa sig för Daniel Ricciardo. Han är en fantastisk racer och lär inte nöja sig med att vara trea i mål. Efter två andraplatser på två år vill han vinna på Marina Bay Circuit.
•••
McLaren-Honda körde in två bilar i Q3. Imponerande av teamet som haft sådana problem i år.

Här är kvalresultatet.

1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m39.491s
2) Max Verstappen, Red Bull,  1m39.814s,  0.323s
3) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m39.840s, 0.349s
4) Kimi Räikkonen,  Ferrari, 1m40.069s, 0.578s
5) Lewis Hamilto,  Mercedes, 1m40.126s,  0.635s
6) Valtteri Bottas,  Mercedes, 1m40.810s,  1.319s
7) Nico Hülkenberg, Renault, 1m41.013s, 1.522s
8) Fernando Alonso,  McLaren ,  1m41.179s,  1.688s
9) Stoffel Vandoorne,  McLaren ,  1m41.398s, 1.907s
10) Carlos Sainz,  Toro Rosso , 1m42.056s, 2.565s
11) Jolyon Palmer, Renault, 1m42.107s  –
12) Sergio Perez,  Force India, 1m42.246s  –
13) Daniil Kvyat, Toro Rosso,  1m42.338s  –
14) Esteban Ocon,  Force India,  1m42.760s  –
15) Romain Grosjean,  Haas,  1m43.883s –
16) Kevin Magnussen, Haas, 1m43.756s –
17) Felipe Massa,  Williams,  1m44.014s –
18) Lance Stroll, Williams, 1m44.728s –
19) Pascal Wehrlein, Saube, 1m45.059s  –
20) Marcus Ericsson, Sauber1m45.570s –

Mer om kvalet läser du här.

•••
Marcus Ericsson kraschade under den tredje träningen.
Bilen fick en rejäl smäll och den behöver en ny växellåda. Det betyder att Ericsson flyttas tillbaka fem platser i starten av Singapores GP och står sist på gridden. Hans kollega Pascal Wehrlein startar från positionen framför.
För övrigt har Ericssons isbad väckt mycket uppmärksamhet i Singapore.

Han var extremt besviken efter kvalet, han gjorde bara ett försök, men fick inte alls till det.
– Det var ett riktigt dåligt kval. Bilen är svårkörd, vi är långt efter de andra. Vi halkar runt och det är svårt att få ihop varvet, men det är ingen ursäkt, man måste göra jobbet i alla fall, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Huvuduppgiften i racet blir att vara bättre än min teamkollega Pascal, jag ska förbereda mig så mycket som möjligt och lägga upp en strategi tillsammans med mina ingenjörer.

•••

Vi kan notera att….
….Williams båda bilar slogs ut i den första kvalomgången. Paddy Lowe som lämnade Mercedes och köpte in sig i WIlliams för att förbättra det har inte riktigt lyckats än. Det känns som om teamet har gått vilse och resultatet i Singapore är riktigt dåligt.
…Nico Rosberg har blivit pappa, igen. Återigen har han fått en dotter.
… Indien snart kan få ett GP-lopp. Det säger ryktet i alla fall.
…Bernie Ecclestone är övertygad om att McLarenkommer att vara lika missnöjda med den nya motortillverkaren Renault som man var med  Honda.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Hulken jagar en pallplats (AP Photo)

….Nico Hülkenberg kan i morgon bli den förare som kört flest lopp, utan att ta en pallplats. Missar han pallen blir det för 129:e gången.
…Renault ville ha Daniel Ricciardo från Red Bull, man fick Carlos Sainz från Toro Rosso….Jolyon Palmer fick reda på att han inte har något kontrakt med Renault för 2018 via webben. Han är besviken, men letar nu en ny förarplats.
…Palmer inte har kvalat ut Nico Hülkenberg vid något tillfälle i år. Det ryktas om att han kan tvingas lämna teamet redan innan nästa tävling i Malaysia och ersätts i så fall av Carlos Sainz.

Nico Rosberg gör comeback i F1

av Anna Andersson

Man upphör aldrig att förvånas.
Nico Rosberg gör comeback i F1.
Som manager.
Han är Robert Kubicas nye rådgivare.
– Lewis Hamilton och Robert Kubica var de två snabbaste motståndarna som jag någonsin kört mot under min karriär, säger Rosberg.
– Därför känns det väldigt spännande att kunna följa Robert på hans resa tillbaka till F1. Jag ser verkligen fram emot det.

Renault Formula One driver Robert Kubica of Poland talks to the media outside his team garage at the British Formula One Grand Prix in Silverstone, England, Thursday, July 8, 2010. (AP Photo/Max Nash)
Comeback? (AP Photo/Max Nash)

Polacken Robert Kubica vann Saubers första F1-lopp, på den tiden körde teamet tillsammans med BMW. Han värvades till Renault, men var med om en fruktansvärd rallyolycka. Den kunde ha kostat honom livet.
Den påverkade också hans karriär. Kubica skadade sin arm mycket svårt kom inte tillbaka till F1 efter den olyckan. Han har andra klasser, bland annat WRC, men i somras så fick han först göra ett inofficiellt test med Renault. Där imponerade han så pass att han också fick köra under det officiella testet i Ungern. Även där imponerade han – men Renault har valt att knyta till sig Carlos Sainz som partern till Nico Hülkenberg.
Det gör att det i nuläget bara finns en intressant plats för polacken. Det är hos Williams, en förarplats som även Marcus Ericsson är intresserad av. Det klassiska teamet kör nu med 18-årige Lance Stroll och veteranen Felipe Massa som egentligen lade av efter förra säsongen.

Huvudsponsorn Martini vill ha en förare över 25 och 32-årige Kubica ligger bra till för att göra reklam för alkohol – dessutom lär hans comeback få väcka stort mediaintresse över hela världen och öka marknadsandelarna för Martini i Polen.
Lägg där till att den regerande världsmästaren Nico Rosberg körde för Williams 2006 till 2009 – och hans pappa Keke vann VM-titeln med Williams 1982.  Rosberg kommer att jobba tillsammans med Kubicas andra agent Alessandro Alunni Bravi.

Snygg rubrik – Nico Rosberg gör comeback i F1

Den trodde jag inte skulle komma, inte i år i alla fall.

•••
Singapore har förlängt sitt kontrakt med F1. Till och med 2021.

•••

Nu händer det mycket på en gång. Jag skrev om en jordbävning inom F1 för några dagar sedan.

Nu är det ett faktum.

Renault meddelar att man har avslutat sitt samarbete med Toro Rosso.

Renault förklarar att man inleder ett samarbete med McLaren till och med 2020.

– Dagens besked ger oss den stabilitet som vi behöver för att kunna gå vidare med vårt tekniska program inför 2018, säger VD Zak Brown.

Toro Rosso skriver i ett mail att Honda är ny motorleverantör för teamet.

Renault bekräftar att Carlos Sainz lämnar Toro Rosso och är ny förare för teamet 2018.

Precis som väntat med andra ord.

Det bör betyda att Pierre Gasley får en förarplats hos Toro Rosso nästa år, att Fernando Alonso stannar hos McLaren och att Robert Kubica, Jolyon Palmer och Marcus Ericsson slåss om Felipe Massas förarplats hos Williams. Om nu inte Massa stannar…. eller om Williams nu inte väljer Sergio Perez och Mercedes pumpar in mer pengar för att Pascal Wehrlein ska få en förarplats hos Force India,i ett av de team som de levererar motorer till.

Dessutom känns det som om Red Bull kan vara på väg från Renault till Honda. Red Bull och Renault har haft stora konflikter under sitt samarbete, men det forna mästarteamet vill inte satsa på Honda direkt. Det är för riskabelt. Därför låter man Toro Rosso testa om samarbetet kan fungera.

Gör det det, om Honda kan leverera en motor som både håller och presterar, då är vägen för ett samarbete mellab Red Bull och den japanska tillverkaren öppen.
•••
Jag ser med spänning fram emot den här helgen. Singapore är en bana som bör passa Red Bull riktigt bra och teamet förberedde sig väl genom att ta motorstraffen på Monza för två veckor sedan.
– Ska vi vinna något lopp i år är Singapore vår bästa chans, säger Daniel Ricciardo.
Dessutom är jag rätt övertygad om att Singapore, som kräver downforce och inte en stark motor kommer att passa Ferrari betydligt bättre än Monza. Därför är frågan vad Mercedes tänker göra?
Ställer man in bilen för att lyckas i kvalet och försöka klara sig på att det är svårt att köra om på den trånga stadsbanan?
Eller vågar man satsa på racet eftersom man törs garantera att säkerhetsbilen kommer ut på banan i Singapore. Så har det varit varje år sedan starten 2008.
Det kan alltså bli ett race helt utan en silverpil på prispallen. Hur spännande vore inte det för mästerskapet?

•••
Varning för lite annorlunda tider i helgen….
Fredag: Träning 2 kl 14.30
Lördag: Kval kl 15.00
Vill du ha däckfakta inför helgen klickar du här.
Vill du ha en mer övergripande guide klickar du här.

Sebastian Vettel är favorit inför Singapores GP

av Anna Andersson

Singapore. En titt i statistiken visar att Sebastian Vettel är favorit inför Singapores GP. Han har goda chanser att ta tillbaka ledningen i VM- Han har tre segrar med Red Bull (2011-2013) och en med Ferrari.
När han vann för det röda teamet 2015 blev han faktiskt inte ens utbuad, det blev han efter samtliga vinster med Red Bull.
– Vi vet vilka som är våra styrkor, fansen kan vara optimistiska. Missen på Monza har motiverat oss ännu mer, säger han.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany smiles as he attends a press conference for Sunday's Formula One Italian Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Thursday, Sept. 1, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
Sebatian Vettel är favorit inför Singapores GP (AP Photo/Antonio Calanni)

Tre ynka poäng skiljer honom från Lewis Hamilton i VM-toppen.
– Singapore är en av de banorna som passar både Ferrari och Red Bull. Båda teamen är snabba på banor som är lite långsammare, där det handlar om att maximera downforce, säger Mercedes Toto Wolff.
– Samtidigt så var det den tunga missen i Monaco tidigare i år som fick alla våra 1500 medarbetare att jobba ännu hårdare och nu har vi en större förståelse för bilen.

Vilka tider är det som gäller i helgen?
Det är lite annorlunda jämfört med hur det brukar vara, även om det är ett race på söndag kl 14.00.

Fredag:
Träning 1 kl 12.00
Träning 2 kl 15.30
Lördag: träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 14.00

Vädret väntas vara varmt, redan på fredag kommer temperaturen under träningarna att ligga kring 28 grader och det är ungefär 80 procents luftfuktighet. Risken för regn och åska är 20  procent. Under lördagens kval räknas metrologerna med liknande förhållanden som på fredagen och under loppet på söndagen väntas det återigen vara runt 28 grader i luften, 80 procentig luftfuktighet och 20 procents risk för regn.
Men ni som har följt F1 ett tag vet att vädret kan förändras snabbt, det har vi sett under tävlingarna i grannlandet Malaysia vid flera tillfällen.

 

I gårdagens inlägg fick du all fakta och statistik  som behövs inför Singapores GP

•••
Här ser du Mick Schumachers demovarv på Spa från kameran som är placerad  i pappa Michaels bil från 2004:

•••

Annars kan vi notera att….
…Toro Rosso och motorleverantören Honda precis som väntat har skrivit ett avtal över tre år.
…FIA kommer att bestraffa alla förare som genar under Singapores GP. Så det gäller att hålla sig inom banbegränsningen.
…tyska medier pratar om att det kan ha öppnats en dörr för Pascal Wehrlein hos Sauber eftersom Ferrari anser att han är en bra teamkollega till Charles Leclerc. Vad händer i sådant fall med Marcus Ericsson?
…Nico Hülkenberg är på väg att sätta ett nytt rekord, men det är inte speciellt smickrande. Missar han prispallen igen är det hans 129:e start utan en plats på pallen, hans landsman Adrian Sutil ligger på 128 starter utan en pallplats.
– Men det är väl en prestation i sig? Att vara kvar i F1 utan att prestera, han presterar ingenting, men ändå är han kvar, skämtar Hulken om sitt rekord.

•••

Här har du däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgen:

Inför Singapores Grand Prix, 15-17 september 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 13.09.2017 11:03 CEST

I helgen har det blivit dags för Singapores Grand Prix och den 14:e av totalt 20 omgångar denna säsong. Medan förarna för två veckor sedan körde på den taktiskt förhållandevis okomplicerade banan Autodromo Nazionale Monza i soliga Italien väntar nu ett stads- och nattlopp som räknas till ett av de taktiskt mest komplexa loppen denna säsong. På Marina Bay Street Circuit har säkerhetsbilar varit ett inslag vid varje lopp sedan den första tävlingen 2008. Pirelli har valt ut sina tre mjukaste däck i P Zero-serien – soft, supersoft, och ultrasoft.

Fakta inför loppet på Marina Bay Street Circuit:

  • Trots att loppet sker under kvälls- och nattetid kan temperaturen i Singapore ligga på över 25 grader.
  • Banan är årets näst långsammaste (efter Monaco), med hela 23 kurvor.
  • Det bakre vänsterdäcket utsätts för störst påfrestningar och hur bra däcket hanterar dessa har en överhängande betydelse för antalet depåstopp.
  • Förra året genomförde vinnaren Nico Rosberg två depåstopp, men det var även vanligt med tre depåstopp.

Guide till Singapores GP i F1

av Anna Andersson

Italien och Monza handlade om passion och fart. Om Lewis Hamilton som tog över VM-ledningen mitt i Ferraris hjärta.
Nu väntar något helt annat. Ett nattrace med glamour och många, många kurvor.
I dag får du en guide till Singapores GP i F1

Här är förarnas däckval inför helgen.

När vi pratar om banan så är det årets längsta lopp. Det handlar om ungefär två timmar och fjolårets segrare Nico Rosberg hade en genomsnittlig fart på 180 km /timmen när han vann loppet efter en timme och 56 minuter. Detta är den bana i kalendern som har flest kurvor, fler än i Monaco och det är också den bana där jag nästan törs garantera att säkerhetsbilen kommer ut på banan. Den har varit en del av varje lopp sedan premiären 2008 (då Nelson Piquet jr medvetet kraschade sin bil i muren för att ge Fernando Alonso möjligheten att vinna loppet. Hans dåvarande teamchef Flavio Briatore försvann från F1 efter det, det gjorde Piquet också).
En annan kul fakta är att  det är 1600 strålkastare som lyser upp banan, det gör att det är fyra gånger så ljust som på en fotbollsplan. Renaults Nico Hülkenberg firar det med en svart hjälm.

Lil preview to my special edition #singaporegp Lid's !!! 😎💥 #blackisback #black #mean #singapore

A post shared by Nico Hülkenberg (@hulkhulkenberg) on


För två år sedan pratade jag med Marcus Ericsson om hur jobbigt helgens lopp är.  Den artikeln läser du här.
Vill du ha koll på  tiderna och vädret, samt torsdagens snackisar? Då läser du här.

Detta inlägg är redan allt för långt.

Guide till Singapores GP i F1

The Singapore F1 Grand Prix's Marina Bay City Circuit is illuminated during a light test as seen from Swissotel The Stamford, Tuesday, Sept. 16, 2014 in Singapore. (AP Photo/Wong Maye-E)
Guide till Singapores GP. (AP Photo)

Marina Bay Street Circuit
Längd: 5,073 m/ 61 varv ( motsols)
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck:      Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Omkörningar 2016: 48 ( 14 med hjälp av DRS)
Vinnande strategi 2016:2 depåstopp (vanligaste strategin 3 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )

Säkerhetsbilen har varit på banan vid varje race sedan starten 2008.

Topp 8 Kval  2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Daniil Kwjat, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Force India

Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg celebrates winning the Formula One Singapore Grand Prix in Singapore on September 18, 2016. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE
Så glad blev Rosberg 2016 (AFP)

Topp 8 race 2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sergio Perez, Force India
……
17. Marcus Ericsson, Sauber

Kval rekord:
Absolut: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes, 2016)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:46.362 (Lewis Hamilton, McLaren)

Senaste fem vinnarna:
2016: Nico Rosberg Mercedes
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull

Förare med flest vinster:
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (2)
Lewis Hamilton (2)
Nico Rosberg (1)

Förare med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (3)

••••
Annars kan vi notera att….

….Mercedes har förlängt kontraktet med Valtteri Bottas över 2018.
….motorsporttotal skriver att samarbetet mellan McLaren och Honda är avslutat. McLaren har ett nytt kontrakt med Renault medan Honda kommer att samarbeta med Toro Rosso.
….Toro Rosso inte vill släppa Carlos Sainz till Renault innan säsongen är över. De räknar med att han ger dem fler VM-poäng än kollegan Daniil Kvyat.
…oddsen för att Fernando Alonso ska stanna hos McLaren ökar. Han har goda relationer med Renault, de blev världsmästare tillsammans både 2005 och 2006.
….Robert Kubica som hoppats på en förarplats hos Renault jobbar nu för att få en plats hos Williams. Det teamet behöver en äldre förare,  sponsorn Martini vill inte att teamet har två förre under 25 år och Lance Strolls pappa äger delar av teamet så han bli kvar.
…..alkoholen kan bli Pascal Wehrleins fall. Tysken som tagit alla Saubers poäng i år är 23 år. Varken Force India eller Williams vill ha båda förarna under 25 år. Deras sponsorer är verksamma inom alkoholbranschen och vill inte ha två unga förare. Det är inte bra för affärerna. Hos Sauber lär Marcus Ericsson bli kvar och den andra platsen går troligen till en av Ferraris juniorförare. Wehrlein sponsras av Mercedes.

Löser Carlos Sainz McLarens problem?

av Anna Andersson

Är en lavin på väg att rulla över F1?
En lavin som innehåller en förare och som sätter sina spår på flera håll?

Torro Rosso's Spanish driver Carlos Sainz Jr listens during a press conference at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Löser Carlos Sainz McLarens problem?/ AFP

Enligt de senaste ryktena är Carlos Sainz nyckeln i ett mycket komplicerat spel. Som ni alla vet vill McLaren bryta sitt samarbete med motortillverkaren Honda. Efter tre år utan en pallplats är teamet trött på att Honda inte håller den kvalitet man lovar. Trots att Honda bidrar med stora ekonomiska resurser har inte det gamla mästarteamet McLaren råd att ligga i botten av F1, dels med tanke på andra sponsorkontrakt och dels med tanke på att ju bättre placering i märkes-VM och ju mer prispengar får teamet.
Och det handlar inte om några småsummor. Det kan vara skillnaden mellan en konkurs och en säsong till – fråga Manor och Caterham.
– Vi måste ta ett sportsligt, inte ett ekonomiskt beslut, säger McLarens VD Zak Brown till motorsportmagazin.
– Vi har inte råd att stå utanför prispallen ett år till.
Löser Carlos Sainz McLarens problem?

Honda vill vara kvar i F1 och man vill fixa en F1-styrning åt sin skyddsling Nobuharu Matsushita som nu kör Formel 2. Därför behöver man hitta en ny partner om – eller kanske snarare när – McLaren avslutar samarbetet.
McLaren vill köpa motorer av Renault, men den franska tillverkaren har bestämt sig för att bara leverera motorer till tre team och i nuläge arbetar man med fabriksteamet, Red Bull och Toto Rosso.
Därför kan Toro Rosso bli lösningen för Honda – Red Bulls B-team är intresserat av ett samarbete med Honda, men för att lösa kontraktet med Renault kan man behöva släppa sin förare Carlos Sainz.
Det är en lavin som skulle kunna ge oss följande lösning.
Toro Rosso skulle få ett ekonomiskt tillskott från Honda.
Red Bull ger det teamet en möjlighet att avvakta utvecklingen hos Honda för att se om ett samarbete är möjligt längre fram.
Renault får Carlos Sainz som förare intill Nico Hülkenberg – det ryktas om att det kan vara aktuellt redan till deltävlingen i Malaysia senare i höst.

Mclaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car during the second practice session ahead of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Friday, Aug. 25, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Kan en motor från Renault hjälpa McLaren att behålla Alonso?  (AP)

McLaren för köpa motorer från Renault, man kan äntligen gå vidare med en ny motorleverantör och har då större chanser att behålla Fernando Alonso.
Hos Toro Rosso skulle säkerligen Pierre Gasly få chansen om Sainz flyttar på sig. Han vann helgens lopp i Super Formula, före Felix Rosenqvist, och har länge stöttats av Red Bull. Nobuharu Matsushita har ännu inte tillräckligt många poäng för en superlicens 2018.

Har du hört att….
…David Schumacher drömmer om en F1-duell med Mick? De båda kusinerna har samma mål, att en dag köra F1. David är son till Ralf Schumacher och kör Formel 4, Mick är son till Michael och kör EM i Formel 3.
…det finns plats för tre F1-team till på gridden, men Jean Todt sagt att det inte finns något nytt team som är på väg in.
…Ferrari har fyllt 70 år.
…teamen vill ändra regeln som säger att en förare bara får använda tre motorer under säsongen 2018. Dessutom vill man att FIA funderar ut en ny lösning för hur man bestraffar de förare som gör fler än de tillåtna motorbytena. I dag straffas de i startuppställningen.

•••
I helgen är det lopp igen.  Säsongens 14:e.
Det är dags för det häftiga nattloppet i Singapore.

En maktdemonstration av Lewis Hamilton

av Anna Andersson

Det var inte en seger.
Det var inte en kross.
Det var en maktdemonstration av Mercedes Lewis Hamilton på Monza.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates after winning during the Italian Formula One Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept. 3, 2017. (AP Photo/Antonio Calanni)
En maktdemonstration av Lewis Hamilton (AP Photo/Antonio Calanni)

Han var mer än en halv minut före VM-ledaren Sebastian Vettel, Ferrari, i mål och det i Italiens GP. Han blev den förste föraren i år som vann två VM-deltävlingar efter varandra, han tog över kommandot i VM och han tog över ledningen i mästerskapet.
Han har gjort precis allt rätt och tittar vi på de två senaste helgerna är det lätt att peka ut Hamilton som årets mästare – men vänta.
Detta är inte över än.
Det är långt, långt kvar.
Nu väntar vi på Singapores GP om två veckor, det är en bana där Mercedes har haft problem tidigare, en bana som bör passa Ferrari något bättre och en bana där Red Bull lär kunna slå tillbaka ordentligt. Red Bull har förberett sig väl inför den tävlingen genom att göra flera byten av viktiga motorelement till den här tävlingen och trots det lyckades Daniel Ricciardo hota Sebastian Vettel i kampen om plats tre.
Det visar att Red Bull också kan blanda sig i en poängstrid – och det är möjligt att det inte står någon silverpil på prispallen efter det stadsloppet.
Nu skiljer det tre poäng mellan Hamilton och Vettel. Det är ingenting.
Trots en maktdemonstration av Lewis Hamilton kommer denna säsong att leva länge till. Jag hoppas att den är vid liv när vi kommer till Abu Dhabis GP den 26 november.
•••
Marcus Ericsson kan glömma helgens race.  Han var ifrånåkt av sin kollega, låg så mycket sist som du kan ligga och fick dessutom bryta loppet.
– Det var ingen bra dag, säger han till Viasat.
– Jag vet inte om vi hade något fel på bilen, jag hade ingen bra känsla.
Inför Singapores GP är han något optimistiskt, eftersom det är en bana där motor inte är avgörande.
– Vi måste ge allt i alla race, även om vi är långsamma så måste vi maxa vår prestation.

Mer om loppet läser du här

Resultat Italiens GP:

1) Lewis Hamilton  Mercedes 1:15:32.312
2) Valtteri Bottas Mercedes + 4.471
3) Sebastian Vettel Ferrari + 36.317
4) Daniel Ricciardo  Red Bull
5) Kimi Räikkönen  Ferrari
6) Esteban Ocon  Force India
7) Lance Stroll  Williams
8) Felipe Massa  Williams
9) Sergio Pérez  Force India
10) Max Verstappen     Red Bull
11) Kevin Magnussen  Haas F1 Team
12) Daniil Kvyat     Toro Rosso
13) Nico Hülkenberg  Renault
14) Carlos Sainz jr.     Toro Rosso
15) Romain Grosjean  Haas F1 Team
16) Pascal Wehrlein     Sauber
Förare som bröt
Fernando Alonso
Marcus Ericsson
Stoffel Vandoorne
Jolyon Palmer
•••
Vi kan notera att…
….Max Verstappen tog poäng. Det var sjunde gången på 13 lopp i år. Men å andra sidan startade han på plats 13 i sitt 13:e lopp i år.
…Daniel Ricciardo var makalös. Han startade på plats 16, körde en lång stint på sina soft, bytte till supersoft och hotade Sebastian Vettel i kampen om tredjeplatsen. Det var imponerande.
…Esteban Ocon plockade åtta poäng till Force India och Lance Stroll sex till Williams.
….McLarens båda bilar bröt och de måste nu ta ett beslut om framtiden. McLaren för diskussioner med Renault, men Renault vill bara leverera motorer till tre team. Det gör att Toro Rosso måste skriva en deal med Honda – innan McLaren kan bryta sitt samarbete med Honda.
…Italiens GP 2017 är det femte snabbaste VM-loppet som kört i F1:s historia.
…Det är sju lopp kvar av säsongen. Missa inte dem.

Sida 1 av 219
  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB