Sponsorns son till Williams?

av Anna Andersson

Vem kör egentligen var 2017?
Och vad händer med Marcus Ericsson?
Själv vill han stanna i F1, han och Eje Elgh diskuterar med tre till fyra team. Det berättade han redan i augusti när vi pratades vid inför Belgiens GP.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

De teamen är Williams, Force India, Renault och Sauber.
Williams har en bra förare i Valtteri Bottas som gärna stannar så länge inget bättre dyker upp, den andra förarplatsen väntas tas av Lance Stroll.  17-åringen är Williams utvecklingsförare, leder  EM i F3  och utbildas av Williams. Han har kört deras simulator och jobbar med en äldre F1:a FW36, för att förbereda sig. Han kommer att börja testköra bilen från 2014 – allt har ett enda syfte. Att vara redo för F1 2017.

Dessutom har han en pappa som är en av teamets stora sponsorer.
Force India har gjort klart med Sergio Perez, han vill gärna stanna och hoppas på att gå vidare från Force India till Ferrari när Kimi Räikkönen lägger av. Ägaren Vijay Mallya bekräftade inför Storbritanniens GP att både Perez och Nico Hülkenberg stannar i teamet.

Renault tog poäng i det senaste loppet, det var väl fem månader sedan sist. Det var Kevin Magnussen som körde upp bland de tio bästa och han vill gärna stanna. Det sägs också att Esteban Ocon är näste man för ett F1-kontrakt med det franska fabriksteamet. Han tillhör Mercedes juniorsatsning och lämnade DTM under årets säsong för att köra för Manor.  Sedan har det också ryktats om att Sergio Perez vill bryta avtalet med Force India för att köra med Renault istället och Jolyon Palmer vill naturligtvis stanna han med och Felipe Nasr har också påtalat att han är på väg bort från Sauber och då är Renault ett alternativ.
Med andra ord så finns det inte så många möjligheter för Ericsson. Det är bara att vänta och se vad som händer. Normalt sett så brukar det mesta vara klart under september/oktober, men det är ju som Marcus själv sa till mig för ett par veckor sedan.
– Förra året fick jag besked extremt tidigt, under mitt första år var det däremot extremt sent. Vi får väl hoppas på ett mellanting.
– Men min prioritet är att stanna i F1 och vi pratar som sagt med flera team, men hur lågt vi har kommit vet jag inte.

•••
Mario Andretti skickar en hälsning till sin teamkollega, Ronnie Peterson. Måtte twitter nå längre än denhär världen.

•••
Lite kortare nyheter. Bland annat snackas det om att…

…Apple är på väg att ta över McLaren. Diskussionerna har pågått i månader, McLaren hävdar att det inte handlar om att Apple ska ta över teamet, däremot är det inte uteslutet att det blir någon form av samarbete.
…det är tusen dagar sedan Michael Schumachers skidolycka. Han drabbades då av svåra hjärnskador och han mår i dag är det ingen utanför familjen som kan svara på. Familjen har stämt den tyska tidningen ”Bunte” som i vintras hävdade att han kan gå . Under rättegången tidigare i veckan förklarade familjens advokat att det inte stämmer. Schumacher kan inte gå.
Mer klarhet än så går det inte att få.
…Mercedes har testat regndäck åt Pirelli i veckan. testerna genomfördes i Frankrike. Pascal Wehrlein körde 135 varv under två dagar. Mellan den 14 och 16 oktober är det Red Bull som testar de nya däcken. Det är det tredje teamet som testar däck inför 2017.
•••

Nästa vecka är det dags för ännu ett tufft test. Det är dags för värmeslakten i Malaysia. Här har du däckvalen:

•••
Trevlig helg!  Den här helgen kan du hålla koll på Lag-VM i motocross där Fredrik Norén ska leda svenskarna till framgångar, det är final i STCC, VM i speedway i Stockholm, motoGP i Spanien och DTM med Mattias Ekström och Felix Rosenqvist i Ungern.
Vill du hålla dig uppdaterad? Gilla Sportbladet Motor på Facebook. Där får du tips på artiklar och andra nyheter direkt i ditt flöde.

”Rosberg har det som krävs för att vinna VM”

av Anna Andersson
Winner Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg (C) celebrates on the podium next to second placed Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton (L) and third placed Scuderia Ferrari's German driver Sebastian Vettel following the Italian Formula One Grand Prix at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 4, 2016. / AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS
Tre segrar sedan sommarlovet – nu leder Rosberg VM. Foto: Mercedes

Är det Nico Rosbergs tur att vinna VM i F1 i år?
Målet har han haft sedan USA:s GP förra året, då han förlorade VM-titeln mot Lewis Hamilton och redan när jag träffade honom inför säsongen var han tydlig med vad han vill 2016.
Han vill vinna VM-titeln.
Missade du den intervjun så hittar du den här:

Till skillnad från tidigare år så är det faktiskt inte bara Rosberg själv som tror att han kan vinna VM-titeln. Även flera experter sätter en slant på honom i kampen mot Lewis Hamilton.
– Åtta poängs försprång är ingenting, men sedan Spa ger Rosberg ett mer avslappnat intryck. Han verkar piggare än Hamilton och hans form är jämn. Jag tror att han leder även efter sista loppet. Han är den nya världsmästaren, säger Jackie Stewart.
Och Martin Brundle håller med:
– Lewis erkänner att han måste ta ett steg framåt de avslutande sex loppen. För första gången har jag känslan av att Rosberg har farten, kunskapen och det självförtroende som krävs för att vinna titeln.
Här får du för övrigt en inblick i hur Mercedes strateger tänkte under Singapores GP:

•••

För övrigt gav det nya bränslet som Renault levererade till Singapores GP deras bilar 0,2 sekunder per varv.

•••
Enligt Turun Sanomat är det Lance Stroll som tar över efter Felipe Massas hos Williams. Hans pappa, Lawrence Stroll, har ett modeimperium och stöttar teamet mer 35 miljoner amerikanska dollar varje år.
•••
Innan säsongen är över så snackas det redan om nästa. Nu är datumen för vintertesterna 2017 klara.
27.2 till 2.3 samt 7.3 till 10.3.
Frågan är bara var de körs. Pirelli vill gärna testa de nya bredare däcken i Bahrain. Flera team vill däremot testa i Europa, det skulle vara betydligt billigare.
– Det vore vansinnigt att testa nya däck och helt nya bilar i Europa, säger Mercedes styrelseordförande Niki Lauda.
– Vad gör vi om det regnar?
Ja,det är en bra fråga. Samtidigt så sägs försäsongstesterna 2014, så man körde i Bahrain, ha kostat mer än en halv miljon euro mer än vad testerna gjorde i år då teamen bara körde i Barcelona.

Målet: Att göra livet svårt för Mercedes

av Anna Andersson
Formula One - F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay, Singapore - 18/9/16. Mercedes' Nico Rosberg of Germany celebrates on the podium after winning the race.  REUTERS/Edgar Su
Foto: Reuters

Nico Rosberg var enormt trött, men också mycket lycklig när han klev upp på prispallen som etta efter Singapores GP. Loppet är ett av årets absolut tuffaste. Förarna tvingas bita ihop och måste koncentrera sig varje sekund av det två timmar långa loppet som dessutom genomförs i 30-gradig värme och med en väldigt hög luftfuktighet.
Det är närmare 60 grader i cockpit och Rosberg pressades hårt, hårt av Red Bulls Daniel Ricciardo. Det skiljdes bara fyra tiondelar i mål.
Red Bull valde en strategi med fyra depåstopp och supermjuka däck i slutet medan Rosberg gjorde tre depåstopp, hade en hårdare gummiblandning i slutet och hade problem med bromsarna. Det var på vippen att Red Bulls strategi gick i lås, men Rosberg klarade av att hålla koll på däcken, trafiken, på bilen och på sig själv.
– Red Bulls grabbar var verkligen smarta. Jag hade ingen chans att göra ett depåstopp till. Då hade jag tappat segern, det var för mycket trafik på banan, säger Rosberg till RTL.
– Det var verkligen smart, men ändå så var vår strategi bättre. Det var trots allt jag som vann och det är otroligt skönt att vinna ett lopp på det här sättet.

Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg celebrates winning the Formula One Singapore Grand Prix in Singapore on September 18, 2016. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE
Foto: AFP

För Rosberg var det ett mycket bra resultat. Han vann samtidigt som Red Bulls Daniel Ricciardo var tvåa vilket gör att han tog tio poäng mer än teamkollegan Lewis Hamilton och nu skiljer det åtta poäng inför de sex avslutande loppen.
Årets VM är en strålande kamp mellan två förare och jag har känslan av att det som avgör är hur bra konkurrenterna är. Kan någon klämma sig in mellan Mercedes förare och sno poäng, är det till och med så att Red Bull eller Ferrari kan vinna något lopp – ja då kan poängskillnaden under ett lopp plötsligt bli betydligt större och det påverkar VM.
Red Bulls Christian Horner var tydlig när han sa:
– Det kommer flera banor som passar oss bättre än Mercedes. Vi ska göra livet svårt för dem.
Niki Lauda, Mercedes var inte sen med att svara:
– Jag tror att de kommande banorma passar oss bättre, men den där Daniel Ricciardo måste vi se upp med. Han kan klämma sig in mellan våra killar. Jag hade hellre sett en kamp mellan våra båda.
– Däremot vågar jag inte ge någon prognos, det svänger så fort. Nu hoppas jag att de två får göra upp på banan.
Det kan jag också skriva under på.
Det är sex race kvar. Förra året hade Nico Rosberg en fantastisk avslutning av säsongen – nu har han vunnit tre lopp i rad.
Jag ser redan fram emot Malaysias GP om två veckor.
•••
Marcus Ericsson hade stora förhoppningar inför sitt 50:e GP-lopp. Han låg också bra med efter omstarten och attackerade Kevin Magnussen, Renault, men av någon anledning tog teamet in honom i depå tidigare än vad som var tänkt från början. Det blev ett väldigt feltajmat stopp och Ericsson hade sedan fel däck vid fel tillfälle, fastnade i trafiken och gick i mål som 17:e man.
Han var besviken efteråt.
Mer om loppet och om Ericssons tankar läser du här.
•••
Lite andra snabba noteringar så här direkt efter målgång:

•Sebastian Vettel är Singaporespecialist. Han har vunnit fyra lopp på fem år. I år gick hjulupphängningen sönder under kvalet och han startade sist, valde att byta både motor och växellådan för att slippa ta ett straff vid ett annat tillfälle – ändå slutade han på position fem.
Han körde upp sig 17 placeringar på en bana där det är svårt att köra om.

•Kimi Räikkönens omkörning av Lewis Hamilton på det 34:e varvet var mästerlig. Han tappade sedan tillbaka placeringen sedan teamet blivit lite nervösa och reagerat på Hamiltons depåstopp på det 46:e  varvet. Räikkönen gjorde sitt däckbyte ett varv senare, men i Singapore är depårakan längre än på andra ställen och Räikkönen kom ut efter Hamilton på banan. Tufft för Ferrari – tur för Hamilton som tjänade ett par poäng i jakten på VM-titeln.

•Kevin Magnussen körde in på poängplats. Snyggt jobbat av dansken som tog sin sjunde VM-poäng för säsongen.

Force India driver Nico Hulkenberg of Germany walks from his car after crashing at the start of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 18, 2016. (AP Photo/Yong Teck Lim)
Foto: AP

•Nico Hülkenberg kraschade in i muren redan i starten av Singapores GP sedan han kolliderat med Carlos Sainz.
– Carlos hade nog en långsammare bil till vänster om  sig också och han fick vika av för att inte träffa den. Han träffade mig vänster bak och det skickade in mig i muren, säger han till tyska journalister.
– Sedan var det över.
Säkerhetsbilen kom ut på banan och fortfarande är det så att säkerhetsbilen har varit ute vid samtliga deltävlingar i Singapore.

•Haas hade stora förhoppningar om poäng, men för Romain Grosjean var det en bedrövlig deltävling. Han kraschade under kvalet, han flyttades tillbaka i starten på grund av en bestraffning en kom inte ens till start eftersom break-by-wire systemet gick sönder.

Ericsson gav allt inför sitt jubileum

av Anna Andersson

Alla har pratat om Red Bull inför helgens nattlopp i Singapore, men först startar Nico Rosberg.
Hans kvalvarv var imponerande. Ruskigt imponerande. Han var mer än en halv sekund före Ricciardo som var tvåa och körde det snabbaste kvalvarvet som någonsin körts i Singapore.
Men det var ett varv det.

Formula One - F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay, Singapore- 17/9/16 Red Bull's Daniel Ricciardo of Australia, Mercedes' Nico Rosberg of Germany and Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrate after the qualifying session. REUTERS/Edgar Su
Topp tre: Foto: Reuter

I morgon är det dags för 61 varv och nästan två timmars racing på en bana som har fler kurvor än någon annan och på en bana där säkerhetsbilen när komma ut. Det har den gjort varje år sedan 2008 och den har stannat på banan i minst fyra varv. Det kommer att bli otroligt spännande att följa strategin eftersom Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo satte sina snabbaste varv i Q2 på den mellanhårda gummiblandningen (supersoft). Det betyder att de också måste starta loppet på den gummiblandningen. Rosberg, Lewis Hamilton och Kimi Räikkönen satte däremot sina tider i Q2 på de ultramjuka däcken och därför är det rimligt att anta att Red Bulls bilar kan vänta något längre med att gå in i depå. Med andra ord är det upplagt för en spännande strategikamp.
– Jag är inte oroad, säger Rosberg.
– Men jag kommer absolut att hålla ett öga på honom.

Großer Preis von Singapur 2016, Freitag.
Foto: Mercedes

Rosberg har nu chansen att återta VM-ledningen i sitt 200:e VM-lopp. Han ligger bara två poäng efter Hamilton och detta är en bana som bör passa Mercedes konkurrenter. Därför kan en seger för Rosberg betyda ett stort poängövertag i VM – om Red Bull och även Ferrari kan hota Hamilton.
Samma sak, men åt andra hållet blir det naturligtvis om Rosberg gör ett misstag och Hamilton avancerar.
Ja du ser. Singapores GP är ett lopp att följa – start kl 14.00.
Mer om kvalet läser du här.
•••
Haas kom med en uppdatering till Singapore och Romain Grosjean påpekade att han har haft många problem och när han sedan snurrade och slog i muren så var han tydlig med vad som hände:
– Jag fick pressa bilen långt över vad den egentligen klarar av och när jag gick på bromsen in i kurva 10 så släppte den och så var det över, säger han.

Här har du däcken som är tillgängliga under racet:

Däck SingaporeKlicka på bilden för att förstora den.
•••
Renault har uppdaterat motorn till helgen i Singapore. Dessutom har Red Bull nytt bränsle och totalt ska det ge två tiondelar per varv.
•••
För Sebastian Vettel var kvalet till Singapores GP en bedrövelse. Den bakre hjulupphängningen brast och bilen lyfte var gång han svängde. Han hade ingen möjlighet att få till vettigt varv. Han starar nu i sista led och frågan är om Ferrari nu väljer att göra något motorbyte eller liknande för att slippa bestraffningar i kommande race.
– Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, säger Vettel till motorsporttotal.
– Vi har i alla fall ordentligt med tid på oss att fundera.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden walks at the Belgian Formula One Grand Prix circuit in Spa-Francorchamps, Belgium, Thursday, Aug. 25, 2016. The Belgium Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Foto: AP

Marcus Ericsson plockade ut max ur både sig själv och sin bil när han behövde det som mest. Han var i ett trängt läge, men när Sebastian Vettel hade problem med bilen så tog svensken ut allt han hade och körde in sig i Q2. Det var en mycket bra prestation. Han har inte varit i Q2 sedan kvalet till Kinas GP den 16 april och även om han inte hade något att hämta i den andra kvalomgången  så visade han sig enormt stark när han var i en mycket utsatt position. Det var viktigt för honom och för hans framtid. Ericsson har inte allt för många lopp på sig att visa att han är värd en plats i F1 även 2017 och med tanke på att bilen inte räcker till för att köra om placeringar långt fram i kvalet är det viktigt att ta varje chans att sticka ut.
Nu tänds också hoppet om poäng i morgon.
– Det är ett väldigt krävande lopp både för bilen och föraren och om vi kan köra ett felfritt race så finns det möjligheter att ta poäng. Det brukar alltid hände väldigt mycket under loppets gång, säger Ericsson.
Hans Sauber har ännu inte tagit någon poäng i år, men skulle behöva ta två för att avancera i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet.

För övrigt kör Ericsson sitt 50:e F1-lopp i morgon, det är bara tre svenskar som har kört fler, Ronnie Peterson, Jo Bonnier och Stefan Johansson. Nico Rosberg kör sitt 200:e och han har aldrig vunnit i Singapore.

 

Avgör starten kampen om titeln?

av Anna Andersson

Inför helgen i Singapore har Lewis Hamilton bara två poängs försprång på Nico Rosberg.

Großer Preis von Italien 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Rosberg har vunnit de två senaste loppen medan Hamilton, trots en fantastisk uppkörning i Belgien har tappat en rejäl ledning och enligt de två senaste årens mästare beror det på hans dåliga starter.
– Ser man till hela säsongen så kan jag förlora titeln på mina usla starter. Om man tänker på hur många race som jag har startat på pole position, men ändå förlorat direkt i starten, säger han.
– Man gör allt rätt hela helgen, men det är två sekunder som avgör hela loppet.
Han har haft pole sju gånger i år, men bara vunnit tre av de racen och det är kanske lite som jag skrev i analysen efter loppet på Monza senast – de nya startreglerna kan mycket väl avgöra F1 i år. Läste du inte printupplagan den dagen så hittar du texten nedan.

Nico Rosberg gjorde allt rätt, medan Lewis Hamilton gjorde en miss som egentligen inte ens borde räknas.
Han var en tiondel sen.
Avgörs årets VM på den första metern?

I lördags körde Lewis Hamilton ifrån alla sina konkurrenter. På ett enda varv var hans Mercedes nästan en halv sekund snabbare än den näst snabbaste bilen, som rattade av teamkollegan Nico Rosberg.
Men vad hjälpte det när han inte fick igång sin silverpil med de 930 hästkrafterna på rätt tiondel?
Hamilton fick för mycket hjulspinn i starten av Italiens GP och innan loppet var 600 meter gammalt hade han halkat ner flera placeringar. Där tappade han segern och där tappade han sju poäng i kampen om VM-titeln.
Den regerande mästaren tog själv på sig missen när han pratade med sina ingenjörer efter loppet, men han hävdar att han inte gjorde någonting annat än han brukar. En liknande incident inträffade under Tysklands GP på Hockenheim, då var det Rosberg som missade starten.
Inför årets säsong gjordes ett antal regeländringar, bland annat ligger starten nu helt i förarens händer. Teamen får inte kommunicera med föraren inför starten utan det är föraren själv som styr balansen mellan kopplingen och gasen. Det betyder att han själv ska hitta det optimala läget för att kunna starta bilen på precis rätt tiondel. Ett av Mercedes problem verkar vara att deras koppling är extremt känslig för små förändringar i temperaturen.
 – Tidigare, när de fick berätta vilken temperatur det var, var det enklare för oss att hitta rätt, sa Lewis Hamilton till tyska medier under söndagskvällen.
– Som förare gör man samma sak, men kopplingen håller ingen jämn nivå.
Att träna starter inför loppen är svårt eftersom förarna under träningarna bara får genomföra provstarter från utfarten av depån och där är greppet i banan annorlunda jämfört med startrakan. Däcken håller dessutom en helt annan temperatur under träningen än vad de gör efter formationsvarvet inför starten. Ett annat problem för Mercedes förare är att teamet är så överlägset sina konkurrenter och den förare som tappar i början av loppet har svårt att köra i kapp kollegan som kör exakt samma bil och dessutom har fri fart.
Nico Rosberg löste sitt problem genom flera långa möten med sina ingenjörer och efter den misslyckade starten på Hockenheim i juli har han avgjort de två loppen efter sommaruppehållet redan på de första meterna. För Hamilton återstår nu det arbetet. Han åker till fabriken i Storbritannien redan i morgon för ett första möte med sina ingenjörer och därefter hoppas han på en vändning.
Inför sommaruppehållet i augusti hade han ett försprång på 19 poäng – nu återstår bara två.
– Det är så jämnt mellan dem att jag misstänker att VM avgörs först i säsongens sista lopp, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Möjligen redan i starten.

Texten med Hamiltons tankar läser du här.

•••

Sebastian Vettel är en expert på Singapores stadsbana. Han har vunnit fyra av de fem senaste loppen.

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP

Han vann tre med Red Bull och han vann med Ferrari förra året – men vad händer i år?

Teamet saknar fart och har inte vunnit på 20 lopp. Inte sedan segern i Singapore för ett år sedan.

•••

Lite andra korta nyheter inför helgens lopp. Jag kan berätta att….
….Sauber har nya uppdateringar (bland annat en bakvinge) med sig för att ta minst en poäng och knäcka Manor som ligger före i VM-tabellen.
Men det blir en tuff kamp för Manor kommer också med uppdateringar, en ny framvige och  andra delar. Temaet hoppas på att gå vidare till Q2 och plocka poäng så att man håller sig före Sauber i mästerskapstabellen. Den platsen handlar nämligen om mer än 35 miljoner dollar.
Det är enorma pengar för ett litet stall.
…Det sägs att McLarens förre teamchefen, Martin Whitmarsh kan vara mannen som tar över efter Bernie Ecclestone. Även namn som Stefano Domenicalis ( tidigare stallchef hos Ferrari) och Ross Brawn ( teknikchef hos Ferrari, teamchef hos Mercedes och ägare av Brawn som vann VM 2009) har nämnts.
…det lär i alla fall int e bli något monsunregn i helgen, däremot varmt och väldigt fuktigt. Det blir en tuff söndag för båda förarna och deras bilar.
•••
Felipe Massa lämnar F1 efter säsongen, men det betyder inte att han lämnar motorsporten. Han har ett par alternativ.
– Jag tror inte att jag väljer Stockcar eller Indycar, säger han.
– Kanske DTM, WEC eller Formel E. En av de tre tror jag, men ingenting är bestämt. Det finns människor som erbjuder mig alternativ, men jag behöver lite tid att fundera över vad som är bäst för mig.
•••
Dagens träningar startar kl 12.00 och kl 15.30. Det betyder att det kommer en text här eller på motor.sportbladet.se efter kl 20.00 i kväll när teamen har haft sina pressmöten.

•••

Vill du ha alla snabba nyheter direkt i ditt flöde?

Gilla Sportbladet Motor på Facebook.

Där hittar du även annan motorsport allt från dragracing till enduro, motoGP och rally. Där får du tips om artiklar på webben, tips från bloggen och även kortare nyheter som vi inte har resurser att lägga på webben.

 

 

Grattis Marcus Ericsson

av Anna Andersson

Två förare kan fira lite extra i helgen. Nico Rosberg kör sitt 200:e lopp och Marcus Ericsson sitt 50:e.

Under sina tre säsonger har han klättrat upp som en av Sveriges mesta F1-förare.
Bara tre svenskar hr tidigare kört mer än 50 lopp, Ronnie Peterson (123) Jo Bonnier (104, och Stefan Johansson (79).

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Hockenheimring.
Marcus Ericsson fyller 50. Foto: Sauber

– 50 låter som många lopp, men det känns bara bra. Det känns som om teamet rör sig åt rätt håll och vi var värvat en del ny personal och det är bra med nya idéer och jag tror att det är positivt för oss alla, säger Ericsson på presskonferensen inför helgens lopp.
– Vi har lite uppdateringar på bilen för de avslutande loppen och vi ska verkligen försöka få ut max av dem. Det blir spännande att köra bilen här i Singapore för det blir första gången som vi kör hela det nya paketet som vi har introducerat allt efter som sedan säsongen startade om. Därför är det väldigt intressant att se hur långt steg vi tar.
Förra året tog Sauber poäng i Singapore genom Felipe Nasr och Marcus Ericsson slutade elva på den mycket krävande stadsbanan.
– Vi har haft för lite downforce hittills, men enligt de rapporter som vi har fått så är det på väg att bli en bättring. Vi har haft denna uppdateringen under de senaste två tävlingshelgerna , på Spa och på Monza, men det är inga banor som kräver mycket downforce. Därför vet vi inte riktigt hur det ser ut än, men eftersom banan här i Singapore kräver mycket downforce så får vi verkligen se hur våra uppdateringar fungerar.

•••
Jag vet att vi gick igenom banan i går, du kan läsa det här.
Men det är ändå ett par saker som jag vill återvända till. Singapores GP är ett av de längsta i kalendern. Det tar nästan alltid två timmar, ibland mer än så.
Samtidigt så finns det nästan inga möjligheter att köra om.
Det enda stället där det går att köra om är på DRS-rakan mellan kurva fem och sju. Förra året var det exempelvis bara 14 omkörningar under hela loppet – och de körde som sagt i två timmar.
Det gör att start och strategi blir avgörande, framförallt på en bana med en lång depåraka (över 400 meter) där stoppen tar ovanligt lång tid. Säkerhetsbilen kommer att komma ut på banan, det har den gjort varje år sedan 2008, och den har sedan stannat på banan i minst fyra varv. Pirelli har valt däckskombinationen ultrasoft, supersoft och soft och det mjukaste däcket lär aldrig att hålla för en strategi med ett stopp. Det gör att tricket lär vara att köra med två stopp, ultrasoft, supersoft och supersoft – för de som kvalar in till Q3 med supersoft.
Men det kan vara en ganska riskant väg att gå, ett annat alternativ är att köra en lång stint med soft som kanske går långsammare men vinner i längden.
Jag förväntar mig en hjärnornas kamp, men tror någonstans på Red Bull i helgen. Max Verstappen är alltid redo för en överraskning och Daniel Ricciardo körde fantastiskt i Monaco och där tappade han segern på grund av ett strategifel och det lär inte hända igen.
En annan förare som kör bra i Singapore är Sebastian Vettel som van med Ferrari förra året och vunnit fyra av de fem senaste loppen.
Enligt väderprognosen ska det vara minst 25 grader varmt under helgen, hög luftfuktighet och risk för rejäla åskskurar.

•••

unnamed(33)
Är du intresserad av däcken och Pirellis syn på saken?
Här är några rader från deras pressmeddelande:

Marina Bay Street Circuit ur ett däckperspektiv:

• Banan har flest antal kurvor av alla banor i år (23) och detta är det näst långsammaste loppet efter Monaco.
• Ytan är överlag ojämn med bland annat målade linjer och brunnar.
• Eftersom racet körs på natten utvecklas inte däcktemperaturen på samma sätt som under lopp på dagtid.
•Loppets längd, i kombination med användning av säkerhetsbilar (förra året vid två tillfällen), öppnar upp för många olika däckstrategier.
• Depåstoppen är förhållandevis långa på grund av den låga hastighetsgränsen och den långa depåsträckan, vilket ytterligare borde påverka strategival.

De tre nominerade däcktyperna:

Yellow soft: Det hårdaste av de nominerade däcken lämpar sig för större delen av tävlingen.
Red supersoft: Ett varierat däck som visade sig spela en viktig roll i förra årets tävling.
Purple ultrasoft: Ett däck som utformats för att erbjuda en avsevärd hastighetsfördel och som kommer att användas i kvalet.

Hur det såg ut för ett år sedan:

• Ferraris Sebastian Vettel vann. (Två stopp: Vettel startade med supersoft, bytte till en ny uppsättning supersoft på varv 13 och slutligen till soft på varv 37.)
•  Max Verstappen stod för bästa alternativa strategi. (Två stopp: Verstappen körde supersoft-soft-supersoft och och slutade på en åttonde plats efter att ha legat efter ett varv i samband med starten.)

•••
Alex Zanardi körde F1 under 1990-talet utan någon större framgång, däremot vann han i  amerikanska CART och han är också känd för den läskiga olyckan på Lausitzring 2001 där han var nära att mista livet. Han överlevde, men läkarna dubbelamputerade honom och han lyckades ändå ta sig tillbaka till WTCC. Där vann han ett lopp.
Numera satsar han på handcykel och i går nästan exakt 15 år efter den hemska olyckan vann han sitt tredje guld vid Paralympics.
En text om det läser du här.
Den mannen är otrolig. Jag har haft förmånen att träffa honom och efter ett samtal med honom är du full av energi och får känslan av att ingenting, absolut ingenting, är omöjligt. Så grattis Alex Zanardi!

•••
Nya regler 2017 och teamen har redan börjat flytta fokus.  Flera av dem är helt fokuserade på 2017, som exempelvis Renault och Red Bull.
– Vi har lite smågrejer med oss till Singapore, men på fabriken är det full fokus på nästa säsong, säger Christian Horner, stallchef hos Red Bull, till Grandprix247com
Som jag skrev tidigare har Sauber endel uppdateringar, men mest satsar Haas som har rejäla uppdateringar med sig för att jaga plats sju i VM. Det är en tuff och ekonomiskt viktig kamp med Toro Rosso.

q••

Tänk på att det är lite annorlunda tider som gäller i morgon,

Träning 1 kl 12.30.

Träning 2 kl 15.00

Lördagens kval går kl 15.00, men Singapores GP startar kl 14.00 – samma tid som när F1 kör i Europa.

 

 

Det senaste inför Singapores GP

av Anna Andersson

Singapore är en otroligt läcker bana, både för förarna och för fansen. I alla fall för fansen på plats, alla som sitter framför TV:n kan räkna med ett par saker….

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany kisses the trophy on the podium after winning the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015. (AP Photo/Wong Maye-E)
2015 vann Sebastian Vettel . Det var hans fjärde seger på fem år. Foto: TT

…statistiskt sett är det Fernando Alonso, Sebastian Vettel eller Lewis Hamilton som vinner loppet. De tre är de enda förarna som vunnit Singapores GP som debuterade i kalendern 2008.
….säkerhetsbilen kommer ut på banan. Det har den gjort under SAMTLIGA lopp sedan premiären.
2008 var då Nelson Piquet kraschade sin Renault medvetet och hans kollega Fernando Alonso vann loppet. En affär som fick teamchefen Flavio Briatore avstängd från F1, även Pat Symonds stängdes av, men han är nu tillbaka i F1 (hos Williams).
…loppet kommer att ta två timmar, eller kanske lite mer än så.
..det kommer att vara runt 60 grader i cockpit. Luftfuktigheten är runt 80 procent och det beräknas vara runt 30 grader varmt i luften. En förare tappar upp till tre liter vätska under loppet.

Marcus Ericsson ser verkligen fram emot helgens race. Han säger såhär:
– Singapores GP är ett av de mest spännande och utmanande loppen på kalendern. Det är varmt, hög luftfuktighet och i och med att det är ett nattlopp så är det en av säsongens höjdpunkter. Det är en häftig upplevelse för fansen, dels så är det ofta spännande på banan och dels så är det mycket som händer intill banan också, säger han.
– Förra året slutade jagväldigt nära poängen, på plats elva. Under de senaste tävlingshelgerna har våra nya uppdateringar gett oss en skjuts framåt och målet är självklart att slåss för poäng i Singapore.

Marina Bay Circuit

The Singapore F1 Grand Prix's Marina Bay City Circuit is illuminated during a light test as seen from Swissotel The Stamford, Tuesday, Sept. 16, 2014 in Singapore. (AP Photo/Wong Maye-E)
Foto: TT

Längd: 5,073 m/ 61 varv ( motsols)
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck:      Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 166 km/timmen.
Vinnande strategi 2015:2 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 6 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )

Säkerhetsbilen har varit på banan vid varje race sedan starten 2008.
Här är Lewis Hamiltons tankar inför helgens race:

Topp 8 Kval    2015
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Nico Rosberg, Mercedes
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Max Verstappen, Toro Rosso

Topp 8 race 2015
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniil Kwjat, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India
8. Max Verstappen, Toro Rosso
11. Marcus Ericsson, Sauber

Kval rekord:
Absolut: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2013)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:45.681 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:46.362 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:44.381 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem vinnarna:
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull

Förare med flest vinster:
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (2)
Lewis Hamilton (2)

Förare med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (3)
Felipe Massa (1)
Fernando Alonso (1)

 

Däckvalen för dig som missat det:

Marcus Ericsson har, tillsammans med Esteban Gutierrez och Kimi Räikkönen, gjort det mest riskanta valet.

 

•••
Lite andra nyheter….
…Sauber har värvat Ruth Buscombe från Haas. Hon kommer att sita vid depåväggen från och med Malaysias GP. 26-åringen är ingenjör och strateg och har tidigare arbetat hos Ferrari och under 2016 hos Haas. Det är det fjärde nyförvärvet hos Sauber på kort tid.

…Marcus Ericsson räknar med att köra F1 även 2017, men var är inte klart.

– Vi diskuterar med ett par tre stall, men jag vet inte hur långt vi kommit än, sa han nyligen till Sportbladet.

– Varje år säger man att det är den viktigaste hösten, men i år är den otroligt viktig eftersom jag vill visa att jag ska vara kvar i F1. Därför är det otroligt viktigt för mig. Jag känner ingen press utan är redo att visa vad jag kan. Självklart vill jag stanna i formel 1, det är prioritet. Jag är på en nivå både när det gäller erfarenhet och prestation att jag kan slåss om poäng varje helg, men jag vill ha materialet att kunna göra det också. Det vore otroligt kul om vi kunde vara lite högre upp i resultatlistan. Tyvärr är det så att om du ligger bland de sista varje helg är det svårt att visa sina kvaliteter och bli uppmärksammad för det jobb man gör. Det är väldigt viktigt för mig och det vore bra för mig om jag kunde komma högre upp i resultatlistan och visa vad jag kan.

 

…det ryktas om att Daniil Kvyatt gjort sitt hos Red Bullfamiljen efter säsongen. Att Toro Rosso letar efter en annan förare. Ryssen inledde säsongen hos Red Bull, men byttes ut mot Max Verstappen inför Spaniens GP.

Nu riskerar han alltså att få lämna F1 helt.

 

Red Bull – hotet mot Mercedes?

av Anna Andersson

Singapore.
Ett coolt race – men ett race som gör Mercedes oroligt. Förra året kändes det som om Mercedes körde i snigelfart på den fem km långa banan som består av bland annat 23 kurvor.
Banan är allt annat än snabb, förra året var bäste Mercedesförare Nico Rosberg fyra och i kvalet hade deras förare tredje startled. Sebastian Vettel, Ferrari, vann 2015, före Daniel Ricciardo, Red Bull.
– På långsamma banor är Red Bull helt enkelt snabbare än vad vi är, säger styrelseordförande Niki Lauda.
Även Red Bull är positiva:
– 2017 kommer vi att slå Mercedes regelbundet, Ferrari också, säger Helmut Marko.

Netherlands' driver Max Verstappen steers his Red Bull during the qualifying session for Sunday's Italian Formula One Grand Prix at the Monza racetrack, Italy, Saturday, Sept. 3, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
Är det läge för Max Verstappen att glänsa i Singapore? Foto: AP
Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen prepares to exit the pit lane during the third practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
2015 slutade han åtta, 2016? Foto: AFP

 

 

 

 

 

 

I morgon ger jag dig som vanligt den fakta du behöver inför racet.
Tiderna som gäller i helgen är:
Fredag:
Träning 1 kl 12.00
Träning 2 kl 15.00

Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 14.00

•••
Sauber behöver poäng. Nu ligger teamet en poäng efter Manor som är tia tack vare Pascal Wehrleins tiondeplats i Österrike.
– Den placering vi har nu är inget alternativ för oss. Vi måste helt enkelt ta en eller flera poäng i de avslutande loppen, säger stallchef Monisha Kaltenborn till Blick.
En sista uppdatering kommer till helgens lopp i Singapore och förra året tog Felipe Nasr en tiondeplats där. Efter helgens lopp återstår bana en bana där Sauber plockade poäng 2015, USA:s GP.
Missade du Örebro Race Day?

Du kan få en känsla av det här:

•••
Sauber kämpar just nu mot bland annat Renault, men fabriksteamet har lagt om fokus, mot 2017. Målet är att vara bland de fem främsta i konstruktörs-VM nästa år, slåss om pallplatser 2018 och om VM-titeln 2020.
– Vårt program har gjort en tydlig förändring av fokus, mot 2017, säger Nick Chester, tekniske direktör för chassi.
Inte heller motorn ska uppdateras med under 2016.
•••
Haas kommer med uppdateringar till Singapore, målsättningen är att hota Toro Rosso, även om Red Bulls systerteam ligger 17 poäng framför – på plats sju.
– Det blir svårt att ta poäng i Singapore om inget av de fem bästa teamen har problem, säger Haas Günter Steiner.
– Den banan är lite som ett lotteri och även om man är tia så får man bara en poäng och vi är 17 pinnar efter.
De amerikanska nykomlingarna inledde säsongen starkt, genom att ta poäng i tre av de fyra första loppen, och målsättningen är att inleda lika starkt nästa år. Därför har man ändrat fokus och de sista uppdateringarna för 2016 har fått vänta lite.

Hamilton hoppas på Ferrari

av Anna Andersson

Även om det inte är någon F1 denhär veckan så händer det en hel del i alla fall. Framförallt har det varit heta diskussioner kring ägarbytet. F1 har nu amerikanska ägare, samma som har intressen i Formel E faktiskt. Frågan är väl om det kan bli några samarrangemang framöver?
Formel E har ett antal tidigare F1-förare i sitt startfält med förare som Nick Heidfeld, Sebastien Buemi och Jean-Eric Vergne bland annat. Där finns även Felix Rosenqvist. Han är teamkollega med Heidfeld.
Men vad betyder egentligen ägarbyte för F1-fansen? Sportbladet har tagit sig an ett antal frågor som dök upp i mejlkorgen i går eftermiddag och svarar på dem här.

•••

Ronnie Petersons liv blir film. Mer läser du här.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden walks at the Belgian Formula One Grand Prix circuit in Spa-Francorchamps, Belgium, Thursday, Aug. 25, 2016. The Belgium Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Foto: AP

I helgen är Marcus Ericsson i Örebro där han kör F1 på gatorna och hos Sauber blåser det nu positiva vindar.

Efter det att nya ägare klev in hos Sauber har teamet presenterat två nya medarbetare:
Xevi Pujolar är Head of Track Engineering och ska ha den uppgiften på banan från och med nästa race i Singapore.
Nicolas Hennel de Beaupreau är ny aerodynamikchef. Han har bland annat arbetat hos Ferrari (2009 till 2013) och hos Lotus. Nu är han ansvarig för Saubers bil för 2017, årets bil lär han inte hinna göra så mycket åt.
– Man vill naturligtvis förändra saker så snabbt som möjligt, men i år finns det inte så många lopp kvar, säger stallchefen Monisha Kaltenborn.
– Men å andra sidan har vi chansen att komma tillbaka starkare nästa år och vi vill inte tappa någon tid.
Även Williams meddelar att man har ny personal, Antonio Spagnolo som tidigare arbetat för Ferrari där han har haft flera poster, bland annat varit tävlingsingenjör för Kimi Räikkönen och Fernando Alonso, ansluter till teamet. Han ska ha en ledande roll och jobba bland annat med raceanalyser, jobbet har titel Competitor Analysis and Performance Concept Team Leader.
Han rapporterar direkt till Rob Smedley som är  Head of Performance Engineering.

•••
Han har varit teamchef han har vunnit VM. Han har varit manager och är numera rådgivare.
Men Flavio Briatore är en bestämd sådan med många åsikter.
Han säger ett par intressanta saker i Sport Bild:
– Att kritisera Max Verstappen är bara dumt. Han är precis det som sporten behöver.
Vill du läsa mer så gör du det här.
•••

Nästa vecka är det dags för Singapores GP; men får vi se ett undantag från regeln?
Mercedes har vunnit 13 av 14 lopp i år och förra året hade teamet också en riktigt bra svit fram till SIngapores GP. Men där var det stopp.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany celebrates his win at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015.(AP Photo/Ng Han Guan)
Vettels jubel i Singapore. Foto: TT
Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany kisses the trophy after winning the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015. (AP Photo/Ng Han Guan)
En av tre segrar 2015. Foto: AP-TT

Där har Sebastian Vettel vunnit fyra av de fem senaste loppen. Hamilton och Mercedes vann 2014.
Förra året var det dessutom inte bara Ferrari som var före Mercedes under lördagen. Även Red Bull var snabbare. Mercedes stod i tredje startled och i racet fick Hamilton bryta sedan han fått motorproblem  efter 32 varv och Rosberg var bara fyra i mål – 20 sekunder efter Vettel som vann.
– Det är klart att vi inte körde hem det bästa resultatet förra året, men jag har inte tänkt så mycket på Singapore än, säger Hamilton till motorsportmagazin.
– Samtidigt är det inte helt illa om Ferrari kommer närmare, med tanke på vår interna kamp. Nico säger säkerligen samma sak.
Det skiljer alltså två poäng mellan VM-ledande Hamilton och Rosberg inför säsongens 15:e lopp – årets säsong innehåller 21 deltävlingar.

•••

Ha en trevlig helg. För övrigt hade vi F1 i tidningen i går när Lill-Lövis fyllde 60 år, vi har F1 i tidningen i dag och i morgon är det ”Annas Motor”. Ändå är det ingen F1-helg.

Så ja, vi tar motorsport på allvar.

 

Däckval, kärlek och nya ägare

av Anna Andersson

Liberty Media har köpt Formel 1.
De har betalat en fantasisumma, men det lär inte påverka fansen speciellt mycket under den inledande fasen i alla fall.
Bernie Ecclestone stannar som chef. Viasat Sport har ett kontrakt till och med 2018  vilket gör att sädningarna lär stanna hos Viasat Motor de kommande två säsongerna och det kommer inga nya team fram till 2020 eftersom det finns ett Concorde Agreement.
Vill du läsa mer om dealen gör du det här.

•••
Grattis Stefan Johansson! I dag fyller han 60 år och firar dagen tillsammans med familej.
– Det är mest en siffra, sa han till mig när vi pratades vid i veckan.
Vill du läsa texten gör du det här. Han plockade fram de tre F1-förare han anser vara bäst i historien, berättade varför och han hyllade både rallycrossen och Indycar.

•••
Sergio Perez har skrivit på för Force India. Däremot är det inte helt klart vem som blir hans teamkollega.
•••

Marcus Ericsson satsar på att attackera i Singapore nästa helg. Det blir tydligt när man ser däckvalen. Svensken har, tillsammans med Esteban Gutierrez, Haas, valt den mest vågare däckstrategin. De har ett set mjuka däck, tre set supermjuka däck och nio set ultramjuka däck.

Här ser du alla däckvalen. Klicka på bilden för att få den större.
Däck Singaporejpg

Marcus laddar för övrigt upp för Örebro Race Day i helgen. Det sägs att det blir galet mycket folk när han kör F1 hemma på gatorna i Örebro.

•••
Pirelli har testat däck tillsammans med Mercedes och Ferrari. Tyskarna körde på Circuit Paul Ricard i Frankrike och italienarna  i Barcelona.  De klarade av att köra totalt 245 varv och här är en riktigt bra bild, twittrad av Auto, motor und Sports Tobias Grüner.

•••

Fernando Alonso har en ny flickvän, Linda Morselli, hon har tidigare varit tillsammans med Valentino Rossi. Nu njuter de av solnedgången.

IMG_20160908_124447(1)
Foto: Instagram

Även Lewis Hamilton är förälskad:


•••
Ha en fin torsdag.

Sida 1 av 200
  • Tjänstgörande redaktör: Micke Andersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB