Saubers teamchef har fått sparken

av Anna Andersson

Monisha Kaltenborn var den första kvinnliga teamchefen i F1.
2012 fick hon den rollen hos Sauber, men nu är hennes tid över.
Saubers stallchef har fått sparken

Det skedde bara ett par dagar innan helgens GP-lopp i Baku.

Sauber team principal Monisha Kaltenborn chats during a team photo call during the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Saturday, March 19, 2016. (AP Photo/Ross Land)
Saubers teamchef har fått sparken (AP Photo/Ross Land)

Hon kom till teamet redan 1998, men har varit ansvarig de senaste fem säsongerna. De har präglats av kaos, och ekonomiska problem.
Redan 2013 kunde Sauber inte betala sina leverantörer och man skrev kontrakt med ryska sponsorer, året efter skulle ryssen Sergej Sorotkin köra för teamet, men det kom inga pengar från Ryssland. Sportsligt var året en katastrof, Sauber tog inte en enda poäng.
2015 var Marcus Ericssons första år i teamet, men ni minns väl bråket när han anlände? Den förre testföraren Giedo van der Garde hävdade att han hade ett kontrakt. Han klev omkring i Ericssons overall på banan och fick ärendet testat i domstol strax innan det var dags för premiär. Även Adrian Sutil hävdade att han hade ett kontrakt och hela den karusellen slutade med att Sauber fick betala  dyra pengar. Det sägs att det handlare om 15 miljoner euro.
Förra året tog teamet bara 2 poäng (Felipe Nasr) och under sommaren köpte investmentbolaget Longbow Finance SA teamet vilket gjorde att de överlevde säsongen. I år startar Sauber med en billigare  Ferrarimotor från 2016 och på sju lopp har båda förarna nollat sex gånger. Den enda ljuspunkten är väl egentligen Pascal Wehrleins fyra poäng från Spanien.
Nu får Kaltenborn alltså lämna sitt jobb och enligt Pascal Picci hos ägaren Longbow Finance SA  beror det på att man har olika åsikter om ett par saker.
Vilka det är framgår inte av pressmeddelandet, men de rykten som säger att det handlar om att Marcus Ericsson får fördelar jämfört med Pascal Wehrlein tillbakavisas kraftigt.
Samtidigt verkar det ha funnits en nära relation mellan Wehrlein och Kaltenborn eftersom hon personligen informerade tysken om vad som skulle ske redan i tisdags, medan Marcus Ericssson tydligen inte alls fått samma information.
Teamets ledning tas nu över av team manager Beat Zehnder och teknikchef  Jörg Zander (som även om han kom till Sauber inför årets säsong, har haft tunga uppgifter hos Audi och dessförinnan arbetat med Sauber). De två har skött den operativa delen i år så där är det inga större förändringar. I alla fall inte än.
Vem som ska ta över framöver är inte klart. Namn som nämnts är Jost Capito som var chef för VWs framgångsrika WRC-satsning, förre Renaultchefen Frederic Vasseur och Dave Ryan som arbetat hos Manor. Det har också snackats om Collin Kolles, men det tror jag inte ett dyft på. Den killen har varit med om för många skandaler och luftslott för att få chansen i F1 igen.

••••
När jag nu ändå avbröt semestern tillfälligt för att skriva detta inlägg kan jag påminna er om att Fernando Alonsos motor ju gick sönder i Kanada senast ( när han låg på poängplats två varv från mål ) och nu kommer han att byta komponenter i motorn igen, det ska även teamkollegan Stoffel Vandoorne föra, därför flyttas båda förarna tillbaka minst 15 platser i starten.
Fernando Alonso påpekade också att hans McLaren tappar mellan 1,5 och 3 sekunder på konkurrenterna på de långa rakorna i Baku.

Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco.  / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vettel nöjd, Räikkönen missnöjd. AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC

Annars så pratas det återigen om Ferrari och om Kimi Räikkönen för hjälpa Sebastian Vettel i kampen om VM-titeln.
– När jag inte har någon chans att vinna titeln kommer jag självklart att hjälpa honom, säger finländaren.
Men han varnas av Felipe Massa, som själv körde länge för Ferrari
– Kimis situation är rätt knepig, säger Williamsföraren.
– Ferrari har goda chanser att vinna VM, Ferrari kommer att göra allt de kan för att lyckas eftersom det är så länge sedan de vann. Ferrari kommer att försöka på alla sätt.
Massa påpekar att det handlar om förar-VM.
– Tittar man på hur poängställningen i mästerskapet ser ut så är Kimi inte i den positionen…
– Han måste acceptera de saker som händer och det kommer att hända saker

•••

Här är lite information om däcken inför helgen:

Så skriver Pirelli:
I helgen är det dags för Azerbajdzjans Grand Prix i Baku. Banan Baku City Circuit användes för första gången i fjol, vilket innebär att förarteamen inte har mycket erfarenhet att grunda strategi och taktik på. En sak är dock säker: Baku bjuder på årets längsta och snabbaste citybana. De valda däcktyperna är White medium, Yellow soft och Red supersoft.

Baku City Circuit ur ett däckperspektiv:

    Med sina 6,003 kilometer är banan den längsta i stadsmiljö och näst längst i hela Formel 1, efter Circuit de Spa-Francorchamps (7,004 km) i Belgien.
    På den 2,2 km långa raksträckan väntas höga topphastigheter. Förra året låg de som högst på 378 km/h.
    I början av den gamla delen av Baku är banan mycket smal, samtidigt som bilarna i år är 20 cm bredare jämfört med 2016.
    Förra årets vinnarstrategi byggde på ett enda depåstopp.

 

Vill du läsa mer om Baku så hittar du lite statistik i det förra blogginlägget, här.

••••
Ha en trevlig midsommar. Jag och bloggen är tillbaka i juli igen – om det inte händer ännu fler saker jag bara inte kan låta bli att skriva om det vill säga…..

Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix

av Anna Andersson
McLaren driver Fernando Alonso of Spain gives a a news conference ahead the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Thursday, April 13, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Spricker samarbetet McLaren-Honda redan i sommar? (AP Photo/Hassan Ammar)

Det ryktet som surrar mest just nu handlar så klart om Honda och McLaren.
Återigen fick Fernando Alonso bryta ett lopp med motor problem. I Kanada låg han på plats tio. Det hade betytt poäng för McLaren, men spanjoren fick parkera två varv från mål.
Två ynka varv.
Snacka om knäckande.
Avbryter McLaren samarbetet med Honda redan nu in sommar?
De senaste ryktet säger att skilsmässan kan vara klar redan om ett par veckor och enligt Daily Mail kan McLaren presentera Mercedes som motorleverantör redan innan racet i Ungern. Tydligen sågs McLarens ägare Mansour Ojjeh  prata länge med Mercedes styrelseordförande Niki Luda i Montreal…..

Annars så pratades det mycket om att Renault  skulle komma med en stor uppdatering av motorn till Kanadas GP, men den uteblev och Max Verstappen fick bryta medan hans bil plötsligt lagt av.
Nu är 19-åringen orolig för nästa säsong eftersom han anser att det inte kommer några förbättringar från Renault.
– De vore fel att förvänta sig ett under. Vi uppdaterar vår motor konstant, det blir små förbättringar inför varje lopp, säger Renaults manager Cyril Abiteboul  och han förväntar sig att motorn blir mer tillförlitlig för varje tävling som går.
Vi är nyfikna på hur det går – jag törs nästan lova att Max Verstappen också är det….

•••
Efter Montreal är före Baku….
I midsommarhelgen den 23-26 juni  är det dags igen. För andra året kör Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix

Här är däckvalen:

Banan i Baku gjorde F1-premiär förra året.
Du kommer väl ihåg hur tajta det var?

Lite mer fakta om den banan får du nästa vecka, inför premiären förra året gjorde jag en intervju med mannen som ritat den banan. Vill du läsa den texten hittar du den här.

Hermann Tilke är  sedan många år F1:s egen arkitekt. Han inledde faktiskt sin karriär med att konstruera soptippar och av en slump så upptäckte man hans talang för racerbanor. Bland annat berättar han om sin drömbana som ska påminna om Nürburgring och både gå igenom en stad och upp i bergen.

Här är lite fakta inför Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix

Baku City Circuit, Azerbajdzjan

Längd: 6,006 km

Varv: 51

Kurvor: 8 höger/12 vänster

Kurvor under 100 km/tim: 5

Kurvor över 250 km/tim: 6

Avstånd till första kurvan: 220 m

•••

Bloggen kommer inte att uppdateras lika ofta som den brukar den närmsta tiden. Jag kommer att ha semester och då går familjen före F1.

I juli är det som vanligt igen.

Vi hörs

Lewis Hamilton – kungen av Kanadas Grand Prix

av Anna Andersson

I veckan kallade jag honom kungen av Kanadas Grand Prix.
Sedan tvekade jag.
Ferrari såg ju så starka ut och Pirelli hade nominerat det där lila gummit som Hamilton inte alls har trivts med tidigare i år. Skulle han klara av de ultramjuka däcken?
Hur skulle det gå? Det kan väl inte gå.
I efterhand undrar jag varför jag tvekade.

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, celebrates his victory at the Canadian Grand Prix auto race Sunday, June 11, 2017, in Montreal. (Pail Chiasson/The Canadian Press via AP)
Lewis Hamilton kungen av Kanada (Pail Chiasson/The Canadian Press via AP)

Lewis Hamilton – kungen av Kanadas Grand Prix

Han är uppenbarligen kungen av Kanada. Han tog sin första pole position där. Han vann sitt första F1-lopp där för tio år sedan. Han tog sin 65:e pole position där i går och han har nu vunnit sex tävlingar i Montreal – tre de tre senaste åren.
Han fick visserligen hjälp av att Red Bulls Max Verstappen snuddade Sebastian Vettel i samband med att han tog sig upp på plats två direkt efter starten. Den incidenten tvingade Vettel att gå in i depå under ett tidigt skede av loppet vilket gjorde att han fick början om sin jakt från plats 18. VM-ledaren var på fel plats vid fel tillfälle, han var till slut fyra i mål och har ett fortfarande  ett försprång inför nästa deltävling i Baku.
Men det försprånget har krympt och är inte mer än 12 poäng.

•••

Fernando Alonso låg på poängplats efter 68 av 70 varv. Då gick motorn sönder.

Han var på väg mot årets första VM-poäng, men återigen är det  – Honda, Honda och Honda.

Vad ännu värre är – han lär behöva byte motor vilket gör att han åker på ett straff i startuppställningen av nästa race i Baku.

– Vi tappade inte en poäng i dag utan två lopp. Nu måste vi starta längst bak i Baku, sa en frustrerad Alonso.

Snacka om motvind.
•••
Det är ett par saker jag är riktigt imponerad över.
Force India.
En motoruppdatering från Mercedes och de rosa bilarna körde som på räls. Teamet tog poäng med båda sina bilar för femte gången på sex lopp. Sergio Perez och Esteban Ocon imponerade när de länge låg fyra och femma. Ocon hade gärna velat ta sig förbi sin teamkollega för att kunna utmana Daniel Ricciardo om den sista pallplatsen, men han fick inte den hjälpen från depån.
Lance Stroll
Det är inte många förare som fått så mycket kritik i år som 18-åringen från Kanada. Jac Villeneuve, kanadensare och världsmästare 1997, kallade honom för den sämsta debutanten i historien. Strolls pappa har köpt honom hans F1-utbildning. Han har köpt honom testkörningar och han har köpt honom en plats hos Williams.
Fram till Kanadas GP fungerade ingenting.
I Kanada, på hemmaplan, körde han in på plats nio och tog årets karriärens två första poäng. Räkna med ett större självförtroende framöver.
•••
För Marcus Ericssons del var det bra att gå i mål på plats 13. Han slog sin teamkollega Pascal Wehrlein och han fajtades med bilar från Renault och Haas. Det hade jag inte förväntat mig av ett team som kör med en motor från 2016 på en bana som kräver en stark motor.
Trots det positiva är svensken fortfarande utan poäng.

Hans teamkollega tog fyra i Barcelona.

Vill du läsa mer om racet gör du det här.

Här har du resultatet:
1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1h33m05.153s
2) Valtteri Bottas, Mercedes, 19.783s
3) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault, 35.297s
4) Sebastian Vettel, Ferrari, 35.907s
5) Sergio Perez, Force India/Mercedes, 40.476s
6) Esteban Ocon, Force India/Mercedes, 40.716s
7) Kimi Räikkonen, Ferrari, 58.632s
8) Nico Hülkenberg, Renault, 1m00.374s
9) Lance Stroll, Williams/Mercedes, 1 varv
10) Romain Grosjean, Haas/Ferrari, 1 varv
11) Jolyon Palmer, Renault, 1 varv
12) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari, 1 varv
13) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari, 1 varv
14) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda, 1 varv
15) Pascal Wehrlein,     Sauber/Ferrari, 2 varv
16) Fernando Alonso,  McLaren/Honda,  4 varv
Bröt:
Daniil Kvyat  Toro Rosso/Renault
Max Verstappen Red Bull/Renault
Carlos Sainz Toro Rosso/Renault
Felipe Massa Williams/Mercedes
•••
Det finns ett par mycket intressanta rykten just nu:
Kommer Nico Rosberg att göra comeback?…
I en Ferrari?
– Jag skulle inte bli förvånad om Nico ändrar sig om ett år och kommer tillbaka i en Ferrari, eller en annan bil, säger Mercedes stallchef  Toto Wolff.
– Jag tror att han bestämde sig för att sluta eftersom det var för mycket för honom just då. Det var ett fruktansvärt tufft år och han körde mot den bästa föraren  i F1. Därefter var han helt slut. Så kändes det i alla fall.
Sedan fortsätter han:
– Men Nico är bara 31. Om han har otur har han 70 år kvar att leva.

Fernando Alonso kunde se årets först VM-poäng – men två varv från mål gick motorn sönder.
IGEN.
Nu sägs det att McLaren är på väg att bryta kontraktet med motortillverkaren. Att man byter från Honda till Mercedes.
Honda och McLaren inledde sin satsning mot en mästartitel för tre år sedan och kontraktet gäller till och med 2019, men det är fortfarande en satsning som inte ens nått till den första bokstaven i ordet VM. McLaren ligger sist och har inte tagit någon poäng i år. Nu är tålamodet är slut.
Enligt tidningen Bild har McLaren gett Honda ett ultimatum, den japanska tillverkaren har två lopp på sig att prestera – annars är samarbetet över.

Han ansågs vara en av tidernas mest talangfulla förare, men en utflykt i en rallybil blev för mycket. Robert Kubica skadade sig så illa att han fick avbryta sin F1-karriär
Men nu vill han ta upp den igen. I veckan testade han för Renault. Den arm som han skadade så svårt 2011 fungerar så bra att han kan köra formelbil igen om målsättningen är hög.
– Jag hoppas att jag kan ta ett steg i taget och en dag göra comeback på riktigt, säger han till Sport F1.
På sitt senaste försäsongstest, 2011, var han snabbast av alla. En halv sekund före den dåvarande världsmästaren Sebastian Vettel.

 

•••

Nästa F1-lopp avgörs i Baku om två veckor.

Då kommer jag inte att vara med er. Nu väntar lite semester tillsammans med familjen.

I juli är jag tillbaka igen.

Lewis Hamilton tog pole position i Kanada

av Anna Andersson

Ferrari hade greppet – fram till kvalet. Väl där slog Mercedes tillbaka.

Lewis Hamilton tog pole position i Kanada. Han tog sin sjätte pole position i Montreal, han satte nytt varvrekord och han har nu tagit 65 pole posotions – lika många som sin barndomsidol Ayrton Senna. Det var lätt att förstå varför Hamilton var så rörd efter det att han fått ta emot gåvan från Sennas familj – en av den flerfaldige mästarens racehjälmar.

– Jag saknar ord, jag är skakad, sa Hamilton som nu bara är tre pole position från Michael Schuamcher som är historiens mest frmagångsrika kvalförare.

Frågan är väl bara när han ska slå det rekordet. Han kan ta det hemma på Silverstone i Storbritannien – det är tre lopp dit.

MONTREAL, QC - JUNE 09: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP in the Paddock during practice for the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 9, 2017 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Lewis Hamilton tog pole position i Kanada

För Lewis Hamilton var pole position i Kanada en stor framgång efter ett par pressade veckor. Visserligen har han haft stora framgångar i Kanada tidigare, det var där han tog sin första seger 2007 och han har vunnit Kanadas GP vid fem tillfällen – men Mercedes och framförallt Lewis Hamilton har haft stora problem med de lila däcken under året. Han misslyckades i kvalet till Rysslands GP och han misslyckades i kvalet till Monacos GP. Vid båda tillfällena så var det det ultramjuka däcket soms tällde till problem.

Sportbladet har försökt ta reda på varför och mer om det läser du här.
Ser vi till longrunsen under fredagen så var det otroligt jämnt mellan Mercedes och Ferrari. Det skiljde någon tiondel i snitt på varvtiderna. Låt oss hoppas på ett spännande race.
Vill du ha mer fakta inför loppet? Kolla här:

Det startar kl 20.00 i morgon söndag.

•••

Fernando Alonso tog sig vidare till Q2 i sin comeback – här har du resultatet:

1 L. Hamilton Mercedes            1:11.459                            21
2 S. Vettel Ferrari 1:11.789                    0:00.330 21
3 V. Bottas Mercedes 1:12.177 0:00.718 20
4 K. Räikkönen Ferrari 1:12.252 0:00.793 23
5 M. Verstappen Red Bull 1:12.403 0:00.944 26
6 D. Ricciardo Red Bull 1:12.557 0:01.098 28
7 F. Massa Williams 1:12.858 0:01.399 27
8 S. Perez Force India 1:13.018 0:01.559 22
9 E. Ocon Force India 1:13.135 0:01.676 22
10 N. Hülkenberg Renault 1:13.271 0:01.812 24
11 D. Kwjat Toro Rosso 1:13.690 0:01.194 18
12 F. Alonso McLaren 1:13.693 0:01.197 18
13 C. Sainz Toro Rosso 1:13.756 0:01.260 19
14 R. Grosjean Haas 1:13.839 0:01.343 21
15 J. Palmer Renault 1:14.293 0:01.797 20
16 S. Vandoorne McLaren 1:14.182 0:01.497 11
17 L. Stroll Williams 1:14.209 0:01.524 14
18 K. Magnussen Haas 1:14.318 0:01.633 11
19 M. Ericsson Sauber 1:14.495 0:01.810 11
20 P. Wehrlein Sauber 1:14.810 0:02.125 10

•••

Sauber Formula One driver Pascal Wehrlein of Germany speaks with press at the 'Sochi Autodrom' Formula One circuit, in Sochi, Russia, Thursday, April 27, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday April 30. (AP Photo/Pavel Golovkin)
Wehrlein missade i kvalet. (AP Photo/Pavel Golovkin)

En ny bakvinge hjälpte varken Marcus Ericsson eller Pascal Wehrlein. Tysken gjorde en miss och kraschade under sitt sista försök. De var andra gången han körde av i kurva 1.
Svensken var den snabbare av de båda två – det var första gången i år som Ericsson slog honom. Nu står det 4-1 till tyskens favör.
I morgon startar Ericsson från ruta 19 och Wehrlein från ruta 20.

– Vi har haft problem att hänga med mittfältet hela helgen, men jag tycker ändå att vi har gjort framsteg jämfört med i går, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

– Jag tycker att jag fick ut det som vi kunde få ut ur bilen. Det kändes inte som om jag kunde få ut något mer än så.

Mer om kvalet läser du här.

•••

Felix Rosenqvist vann sin första deltävling i Formula E.

Mer om den segern läser du här.
•••
De nya ägarna Liberty Media har påpekat att de vill ha minst 25 F1-lopp om året.
Nu är siffran 21.
Men förarna är inte lika intresserade av att öka antalet lopp.
– När jag började var det 16 lopp och tester. Nu blir det mer för varje år och det är väldigt krävande, säger Fernando Alonso som hunnit bli 35 år.
– Visst vore det bra på vissa sätt om det var 25 eller 256 lopp, men det finns också negativa aspekter. Tänk hur jobbigt livet skulle bli. För mig är det viktigare att ha en bra livskvalitet än att köra ännu fler F1-lopp.
Även Lewis Hamilton håller med:
– Jag förstår vad Alonso tänker och jag känner likadant.
Max Verstappen tänker på mekanikerna och deras familjer. F1-cirkusen berör ju så många fler än bara förarna och Christian Horner säger ungefär samma sak:
– 25 är för mycket, det finns en punkt då man förlorar värdet i produkten. 21 är gränsen och killarna är borta hemifrån 21 veckor om året och jag tror att Liberty förstår det. Ross Brawn har varit med länge nog och förstår de problem som det skulle skapa. Han kommer att ingripa förnuftigt i den här diskussionen och säga att 25 är för mycket.
Den här diskussionen handlar som i så många andra fall om det är kvalitet eller kvantitet och var går gränsen? Går det att frakta serien runt jorden på ett mer tidsbesparande sätt? Var går gränsen för teamen och var går gränsen för mekanikerna?
Vad kostar det om man måste ha dubbla team som arbetar med bilarna?
Var går gränsen för att de bästa förarna annars väljer andra serier?
De stora stjärnorna behöver inte längre köra för att tjäna pengar, för en förmögenhet har de redan tjänat. De kör för att de älskar sporten och den passionen måste de behålla – annars lägger de av och väljer något annat.
Väljer mästarna andra serier förlorar F1 i värde.

När det gäller mästare, Fernando Alonso ställer hårda krav på McLaren. Han kräver segrar. Mer läser du här.

Fernando Alonso ställer nya krav på McLaren

av Anna Andersson

Har Fernando Alonso fått nog?
Han är i all fall tydlig.
– Jag fattar mitt beslut i september, vinner vi innan dess stannar jag.

McLaren driver Fernando Alonso of Spain gives a a news conference ahead the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Thursday, April 13, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Fernando Alonso ställer nya krav på McLaren  (Foto Hassan Ammar)

Fernando Alonso ställer nya krav på McLaren och det är en rejäl utmaning för McLaren/Honda som efter sex VM-deltävlingar ligger sist i VM med noll poäng. Till och med Ericssons Sauber ligger före i tabellen…. Men även hos McLaren börjar tålamodet med Honda att tryta. I går påpekade VD Zak Brown att McLaren kan tänka sig att bryta med sin motorleverantör.
– Men det spelar mig igen roll vilken motor vi kör med, säger Alonso.
– Samtidigt kan man förvänta sig att Zak skulle säga så. Han vill vinna, han vill att McLaren ska kunna vinna VM och efter tre år är vi inte i närheten av det. Jag klev in i detta projekt eftersom jag ville vinna VM och när man inte dit så kanske man förändrar sitt projekt.

Ord och inga visor från en frustrerad Fernando Alonso som under Indy 500 bevisade vilka kvaliteter han har. Han är en toppförare som säkerligen kan nå resultat i många olika mästerskap, bara han har material som tillåter honom att visa vad han kan.

Därför  kan vi konstatera:

Fernando Alonso ställer nya krav på McLaren

Frågan är om teamet kan uppnå dem.

•••

Undrar vad Sauber tänker? McLaren vill lämna Honda och Sauber har skrvit kontrakt med Honda som motorleverantör till 2018….

– Vi tror att de kommer att lösa sina problem, säger Saubers teamchef Monisha Kaltenborn.

– De har allt man behöver för att klara av det.

Så låter det inte hos McLaren som nu jobbat med Honda i tre år…..

•••
Efter Monacos GP och den stora diskussionen om stallorder gick nu frågan till Kimi Räikkönen själv.
Var det teamorder?
– Sådana saker finns inte hos oss, bara när den ena förare har chansen på titeln och den andra inte har det, säger finländaren i Montreal.
– Vi försöker att besegra varandra varje lopp. En av oss är före och den gången så slutade loppet på ett sådant sätt.
Räikkönen tycker att man har diskuterat Monacos GP för mycket och vill nu koncentrera sig på tävlingen i Kanada
••••

Formula One - Singapore Grand Prix - Marina Bay, Singapore - 17/9/16 Red Bull's driver Daniel Ricciardo of Australia in the garage during third practice. REUTERS/Edgar Su
Ricciardo hoppas på framgång. Foto: REUTERS/Edgar Su

Red Bull har varit en besvikelse i år, men även om det ryktas om att teamet redan nu flyttat över resurser till nästa års bil så kommer det uppdateringar till helgens lopp.
För tredje loppet i rad har österrikarna med sig nyheter till bilen, även om motortillverkaren Renault inte har några nyheter till motorn.
– Jag tror inte att vi kommer att vara så bra som i Monaco, men vi ligger nu i fas med förra året, säger Daniel Ricciardo.
– Långsamt tar vi steg framåt och våran utveckling ligger i fas med de banor som kommer. Jag tror att vi ligger på ungefär samma plats, vi ska i alla fall inte tappa på våra konkurrenter. Vi ska i alla fall vara tredje team och jag tror inte att vi är en sekund efter i kvalet

För övrigt kan vi notera att…
…det är Kevin Magnussen som får lämna sin plats hos Haas till Antonio Giovanazzi under sex av de sju fredags träningarna. Anledningen är att Romain Grosjean, som fick lämna över flera fredagsträningar när han körde i Lotus 2015, har säkrat upp sig mot en liknande situation i sitt kontrakt.
Nico Hülkenberg gärna ser Fernando Alonso som teamkollega hos Renault. Jolyon Palmer har underpresterat och de senaste veckorna har det snackats om ifall britten kanske måste lämna sin plats redan under årets säsong.
….Carlos Sainz ryktas bli Sebastian Vettels teamkollega hos Ferrari 2018, men det kan också hända att han stannar hos Toro Rosso. Spanjoren lär inte ha någon chans hos Red Bull som har kontrakt med Max Verstappen och Daniel Ricciardo.
Valtteri Bottas tror på Mercedes i Kanada. Han menar att teamet har hittat det problem man hade i Monaco och åtgärdat det.
..det inte ska gå att gena på Ciruit Gilles Villeneuve. Man har satt in ett hinder för att förarna ska tappa tid om de försöker gena i den sista chikanen. Kör man frivilligt ut så måste man köra om det hindret, anser man att man blivit avtryckt måste man inte – men om domarna gör bedömningen att så inte är fallet väntar ett straff…

I chikanen mellan kurva 8 och 9 har man lagt in högre, orange kantstenar för att förhindra att förarna genar.

Vill du ha mer fakta inför helgens race? Kolla här:
Vi får vänta lite till på att det ska hända något på banan idag.

Träning 1 startar kl 16.00, träning 2 kl 20.00

 

F1: McLaren öppnar för att dumpa Honda

av Anna Andersson

Är äktenskapet mellan McLaren och Honda över efter tre katastrofala säsonger i F1?
Ja det finns en risken – eller möjlighet det beror lite på hur man ser det.
Nu kan vi sätta rubben:

F1: McLaren öppnar för att dumpa Honda

Teamet letar efter en annan partner:
– Gränsen är nådd, säger VD Zak Brown till Reuters.
– Uppdateringar som inte kommer, uppdateringar som inte håller vad de lovar. Det vad de lovar, de kan man bara acceptera till en viss grad.
Honda hade lovat F1-teamet en uppdaterad motor till helgens deltävling i Montreal, men den är inte helt klar och man kan inte heller berätta för McLaren när den kommer att vara färdig.
– Det finns ingen tydlig tidsram och det är oroande och det gör oss väldigt ont. Vi kan ju inte vänta i en evighet, säger han.
– Vi och våra förare har väntat på en uppdatering och det är en stor besvikelse för oss att den inte kommer.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
F1: McLaren öppnar för att dumpa Honda. AFP PHOTO

Han påpekar att Hondas ingenjörer kämpar för att ta sig vidare:
– Men det verkar inte som om de har mer kunskap än så här.
Nu funderar han på om det är läge för McLaren att dumpa Honda.
– Ett år i F1 är en evighet och tre år är ett årtionde och vi kan inte fortsätta på samma sätt som nu.
Han ger teamet 90 dagar innan man måste bestämma sig för vilken riktning man ska gå med nästa års bil och om man kan ge Fernando Alonso en anledning att stanna i teamet.
•••
Vi laddar upp inför Kanadas GP. I går fick du den stora guiden inför helgen, du läser det här.

I dag har jag  samlat  ihop däcktillverkarens kommentarer inför tävlingen i Montreal

”Efter två tävlingar i Europa har det blivit dags för Kanadas Grand Prix – ett race som ofta anses vara ett av de mest oförutsägbara i Formel 1. Precis som senast i Monaco har Pirelli valt de tre mjukaste däcktyperna för loppet på Circuit Gilles-Villeneuve i Montreal: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Banan är dock snabbare än den i Monaco, med topphastigheter på över 300 km/h. En kombination av ett relativt halt underlag, ombytligt väder och frekvent användning av säkerhetsbilar gör att loppet väntas bli en rejäl utmaning för både bilar och däck.

Circuit Gilles-Villeneuve ur ett däckperspektiv:

Banans raksträckor innebär stora påfrestningar för både bromsar och däck.
Snabb uppvärmning av framdäcken anses vara en nyckel till framgång i Montreal.
Eftersom banan är semi-permanent och används relativt sällan väntas körningen snabbt påverka underlaget.
Vädret kan växla snabbt mellan mycket varma till svalare temperaturer och regn.”

När det gäller väderförhållandena så finns det en risk för regn under fredagen, men det ska vara uppehåll  under både lördag och söndag. Temperaturen väntas ligga mellan 24 och 28 grader varje dag.”

Här är för övrigt en 360 film där Carlos Sainz kör banan i simulatorn.

Annars kan vi notera att….
…..Ryssland vill att deras F1-lopp ska flyttas tillbaka till hösten.
…Portugal och Estoril vill tillbaka till F1.
….Felipe Massa funderar på att förlänga kontraktet med Williams ett år till.
…det ryktas om att Red Bull reda har börjat med utvecklingen av nästa års bil.
…Marcus Ericsson får en ny bakvinge till helgens lopp. Kan det hjälpa honom i jakten på de första poängen för säsongen? Här läser du mer.

Guide inför Kanadas Grand Prix i Formel 1 2017

av Anna Andersson

Banan i Kanada är en av de snabbaste under året, man kör med lite vinge och den kräver att föraren bromsar sent. Det finns partier där förarna kör i runt 300 km/timmen och de flesta kurvorna och chikanerna är trånga, krävande och omges av betongmur eller staket. Banan går hårt åt bromsarna, men däremot är inte däckslitaget lika hårt. Ofta är det många som kör av under fredagen eftersom banan bara används en gång och året och därför kan vara rätt hal under inledningen av helgen.
Ett av de mest kända ställena är muren vid utgången av den sista chikanen, ”Wall of Champions”. Den fick sitt namn 1999 när förare som Damon Hill, Michael Schumacher och Jacques Villeneuve körde av just där.
Mitt starkaste minne från Kanadas GP den otäcka kraschen som Robert Kubica råkade ut för 2007 för att sedan vinna BMW-Saubers första lopp på samma bana ett år senare.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.

Numera är en av Saubers förare från Sverige och Marcus Ericsson ser fram emot Kanadas Grand Prix i Formel 1 2017
– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger han.
–  Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna. Det finns historia här och det är en av de banor som är absolut roligast att köra på.

Ericsson och Sauber har en ny bakvinge med sig till Montreal och förhoppningar om att man återigen är närmare mittfältet. Teamkollegan Pascal Wehrlein som blev upptryckt mot muren i Monaco och var osäker på om han skulle kunna köra i Montrea har fått klartecken av läkarna.

Med andra ord blir det återigen en duell mellan Ericsson och Wehrlein redan i kvalet. Hittills har tysken haft övertaget. Han leder kvalstatistiken med 4-0.

 

Guide inför Kanadas Grand Prix i Formel 1 2017
Racestart: söndag kl 20.00 (svensk tid).
Kvalstart: lördag kl 19.00.

 

Fakta, statistik och guide inför Kanadas Grand Prix i Formel 1
Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Avståbd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Avstånd till första kurvan: 260 m
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2016: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981,  Jacques Laffite, Ligier.
Antal segrar från pole position: 17.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent. Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute 13 gånger under 5 lopp.
Resultat

Kval 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Felipe Massa, Williams

Varvrekord kval:
Absolut: 1:12.275 (Ralf Schumacher, Williams, 2004)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:14.874 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:25.425 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:13.784 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, signals after winning the Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Sunday, June 12, 2016. (Graham HUghes/The Canadian Press via AP) MANDATORY CREDIT
Hamilton tog femte segern. AP

Race 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Nico Rosberg, Mercedes
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Red Bull
8. Nico Hülkenberg, Force India
15. Marcus Ericsson, Sauber

Varvrekord race:
Absolut: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:18.504 (Felipe Massa, Williams)
2013: 1:16.182 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:15.752 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (5)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Jean Alesi (1)
Michele Alboreto (1)
Kimi Räikkönen (1)
Gerhard Berger (1)
Jacques Laffite (1)

De senaste fem segrarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Daniel Ricciardo, Red Bull
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Jenson Button, McLaren

Sedan kan jag också meddela att…

…Eddie Jordan har lämnat en prognos om framtiden och han tror inte att Sebastian Vettel lämnar Ferrari för Mercedes:

– Han har allt han behöver hos Ferrari. Dessutom är det möjligt att Mercedes lämnar F1 efter 2018.

Här läser du mer om varför Jordan tror att Mercedes lämnar F1.
…det var just i Kanada som Niki Lauda körde sitt sista race 1979.
…det var också där som Jean Alesi vann i en Ferrari med Gille Villeneuves nummer 27 1995. De var Alesis enda F1-seger
….det var också i Kanada som Gilles Villeneuve vann sin första F1-seger i en Ferrari 312 T3 och banan bär hans namn sedan 1982.
…det bara är en mätpunkt för båda DRS-rakorna i Kanada, den ligger 110 m efter kurva nio. Den första DRS-rakan börjar 55 m före kurva 12 , på den första delen av start/målrakan och den andra ligger 70 m efter kurva 14, efter knicken, och DRS gäller med andra ord på målrakan.
Robert Kubica porträtt.…Robert Kubica har testat för Renault. Han körde 115 varv  på Valencia i Spanien med en Renault E20 från 2012.
– Det var en väldigt viktig och väldigt känslosam dag för mig, det var länge sedan jag var i paddock och jag har gått igenom många svåra perioder, jag har jobbat hårt och för ett par år sedan kände jag att det kanske fanns en chans att testa igen, säger den tidigare F1-föraren.
– Jag vet inte vad framtiden bär med sig, men efter att ha arbetat hårt med detta i över ett år så vet jag en sak. Jag kan hålla en bra fart även i svåra förhållanden. Det är inte enkelt att göra det efter sex år, men jag vet att jag kan göra ett bra jobb.

•••
Renault med Nico Hülkenberg, den förre F1-föraren Franck Montagny och mästaren Alain Prost tar oss med tillbaka till framtiden.

•••

Viktigt inför Kanadas Grand Prix i Formel 1

av Anna Andersson

Nu börjar det närma sig Kanadas Grand Prix i Formel 1, ett lopp som förarna älskar för atmosfären i Montreal och för de långa rakorna och härliga svängarna. Här går det undan och räkna med att det går ännu snabbare med de nya bilarna.

Tiderna som gäller är:

Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00

Lördag:
Träning 3 k 16.00
Kval kl 19.00

Söndag:
Race kl 20.00
För att ladda upp ordentligt har jag listat åtta punkter inför Kanadas Grand Prix i Formel 1

1) Ferrari – vad händer efter teamordern i Monaco?

Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sammanbiten Kimi i Monaco AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC

Vad Kimi Räikkönen kände efter Monacos GP var extremt tydligt för alla som såg bilderna från prispallen. Han var förbannad över att han, trots pole position och trots att han ledde racet, fick order om att följa en strategi som skulle ge hans teamkollega en seger – och ett övertag i VM-ledningen.
För Sebastian Vettels kamp om VM-titeln är det möjligt att det var rätt att göra så, Men sportsligt var det helt fel.
En stallorder är inte längre förbjuden (sedan 2010 då Ferrari lät Alonso gå förbi Massa på Hockenheim) och det finns bara en luddig skrivelse i International Sporting Code som säger någonting om att varje form av manipulering, varje handling som skadar tävlingen eller motorsportens intresse bryter mot reglerna. Exakt vad det innebär är med andra ord lite oklart, men det som hände i när Ferrari drog allt till sin spets i Österrike 2001 lär bryta mot regeln.
Jag fattar att man använder stallorder i slutet av en säsong, men i maj, i Monaco? Nej. Det är osmakligt. Kampen om VM ska avgöra spå banan, inte i depån.
Hur reagerar Kimi Räikkönen i Kanada?
Den här helgen kan vi räkna med att alla ögon riktas mot Ferrari och deras val av strategi.
2) Alonsos comeback
Efter en tur till USA där han imponerade under Indy 500 – till dess att hans Hondamotor lade av – är Fernando Alonso tillbaka i F1. Frågan är bara vilket humör han är på.
– Jag är helt säker på att han kommer att vara frustrerad, säger McLarens VD Zak Brown.
Det blir spännande att höra på radiotrafiken mellan spanjoren och McLaren.
3) Lewis Hamiltons jakt på Ayrton Senna
Hamilton har tagit pole position i Kanada vid fem tillfällen. Gör han det i år så går han ikapp Ayrton Senna – då har båda 65 pole position.
Michael Schumachers rekord på 68 lär Hamilton också slå innan säsongen är över.
4) Mercedes och det lila gummit

(L to R) Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Mercedes' Finish driver Valtteri Bottas walk in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI
Hamilton AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI

Aj, aj aj Lewis Hamilton. Det är dags för de lila däcken igen. Britten har haft enormt svårt att hitta rätt med de lila, ultramjuka däcken. Under kvalen till både Rysslands GP och Monacos GP blev han klart besegrad av sin teamkollega Valtteri Bottas och i racen så fick han inte fart på bilen förrän han bytte till de supermjuka däcken.
– Det är de ultramjuka däcken som ställer till problemen, citeras Hamilton av motorsportmagazin.
– Det blir svårt med däcken, jag hoppas att vi får ordning på det. När vi lär oss förstå hur de ultramjuka däcken fungerar så kommer vi att kunna attackera bättre.
5) Jolyon Palmer
Nico Hülkenberg har kört in 14 poäng. Palmer inte en enda. Under kvalen har tysken varit en sekund snabbare än britten i snitt och nu har cheferna börjat mumla.
Palmer måste prestera, annars är risken stor att han får lämna sin förarplats redan under säsongen.
6) Saubers uppdateringar
De stora nyheterna kom till tävlingen i Monaco, men istället för att föra Sauber närmare mitten så tappade man mark.
– Vi var en sekund efter den långsammaste bilen i mittfältet, säger Ericsson till Autosport.
– När man kommer med uppdateringar måste man finjustera bilen, men det är svårt i Monaco.
Nu får han hoppas på att det släpper i Kanadas Grand Prix i Formel 1, problemet är bara att det är en bana som kräver en stark motor – och Sauber kör med en motor från 2016.
7) Nya motorer
Renault skulle komma med en ny uppdatering till Spaniens GP, samtidigt som Red Bull uppdaterade bilen, men den kom aldrig. Istället skulle den komma till Kanadas GP, men nu är den skjuten på framtiden. På obestämd tid dessutom.
Honda har däremot hittat någonting som ska öka deras performance, men om det blir en uppdatering eller inte ska teamet meddela på torsdag.
8) Sebastian Vettel och bestraffningen

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany smiles as he attends a press conference for Sunday's Formula One Italian Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Thursday, Sept. 1, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
Vettel inför Kanadas Grand Prix i Formel 1. Foto: AP Photo/Antonio Calanni)

VM-ledaren är inne på sin fjärde turboladdare (turbo charger TC), den byggde man in redan till säsongens femte lopp (Spaniens GP)
Nästa gång det behöver göras en förändring så flyttas Vettel tillbaka tio platser i startuppställningen. Räikkönen är inne på sin tredje, medan Mercedes  båda förare bara har använt två var.
Frågan är hur Ferrari tänker, byter man den nu för att Kanadas GP avgörs på en banan där det är förhållandevis lätt att köra om och eftersom man kör på en stadsbana i Baku nästa gång, eller låter man denna sitta kvar så länge som möjligt?

Annat vi kan notera inför Kanadas Grand Prix i Formel 1 är att…

…Robert Kubica är tillbaka i en F1:s. Han tester En Lotus E20, det är första gången han sitter i en F1:a efter sin rallyolycka 2011.

Det ska vara polacken som sitter bakom ratten här:

 


…Mercedes inte är sena med att trycka till Ferrari och påpeka att man inte använder sig av stallorder:
– Vi har två fantastiska förare och vår filosofi är fortfarande den samma. De kör också mot varandra, även om det kan vara svårt eftersom den förare som inte ligger bäst till i VM vinner vissa lopp, säger Toto Wolff.
…Lewis Hamilton är favorit i Kanada, även om han inte trivs med de lila däcken. Killen har fem segrar och fem pole position. Ingen annan av dagens förare har vunnit mer än ett lopp på Circuit Gilles Villeneuve.
…den stora statistikgenomgången inför helgens race kommer i morgon.

….Vill du veta vilka däck varje förare har valt? Kolla här.

Nya ägarna vill utöka Formel 1

av Anna Andersson

Teamen har varit tydliga.
21 F1-race på en säsong är max vad medarbetarna klarar av.
Fernando Alonso har också varit tydlig.
Fler race och han lämnar F1.
Men de nya ägarna vill någonting annat.

De nya ägarna vill utöka Formel 1

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session at the Monaco street circuit on May 25, 2017 in Monaco, three days ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS
Ägarna vill utöka Formel 1 redan 2019/ AFP PHOTO

Liberty Media vill ha fler än 21 lopp redan 2019, men så få race som möjligt helgerna efter varandra och sommarpausen då även fabrikerna måste stängas ska ligga kvar.
Det verkar rätt tufft. Hur ska det gå till?
Nästa år återkommer Tysklands GP och även Frankrikes GP gör comeback i mästerskapet, samtidigt som Malaysia lämnar serien. Det ger 21 lopp nästa år, i år är det 20.
– Vi ser gärna att vi har fler än 21 lopp, säger de nya ägarna, men för att lyckas med det måste man först komma överens med teamen.
Liberty Media vill att man i framtiden ska tävla i Europa under en del av året, i Asien under en och i USA och Sydamerika under en del. De amerikanska ägarna vill dessutom se fler än ett lopp i USA.
Även den nye sportslige chefen Ross Brawn har tidigare pratat om att samla loppen på olika kontinenter och även kröna en mästare i Europa, en i Asien och en i USA och Sydamerika.
Men det blir ett gissel att få ihop kalendern, man vill inte krocka med motoGP, inte heller med andra stora racingevent som exempelvis Formula E eller LeMans eller med andra stora idrottsevenemang.
– Vi måste arbeta tätt tillsammans med våra partners och se efter var gränsen går Vi är verkligen intersserade av vad som är det bästa för fansen. Exempelvis är det en söndag nästa år som det är final i Wimbledon och VM-final i fotboll. Det vore dumt att köra Storbritanniens GP just den dagen, säger marknadschefen Sean Bratches.

Det kan man bara hålla med om. En sådan helg skulle det vara extremt svårt att få in någon text  om F1 i tidningen  inför tävlingen och det skulle knappast finnas plats för något annat än resultatet dagen efter heller. På webben skulle F1 hamna så långt ner att du inte ens orkade scrolla dit….
Jag förstår att ägarna vill utöka Formel 1. De vill synas på fler marknader, öka intresset för sporten och tjäna mer pengar.

Men frågan är om det är rätt väg att gå. Om det är rätt att öka antalet lopp, om fler lopp ökar intresset?

Jag tror inte det.

Jag som jobbar med F1 tycker att 21 lopp är fullt tillräckligt. Säsongen från mars till första helgen i advent är tillräckligt tajt och någon gång måste teamen få tid att utveckla bilarna för nästa säsong och förarna för att återhämta sig. De gör ett otroligt jobb och det är i F1 vi vill se de bästa och blir det för tufft både fysiskt och psykiskt kommer vi få se fler som gör som Nico Rosberg.
De lägger av när titeln är hemma.
När det gäller teamen och bilarnas utveckling är det också viktigt att det finns tid. Vintern är egentligen den enda tiden teamen har att utveckla bilarna och redan nu ställer de festa in sin utveckling någonstans innan sommarlovet för att fokusera på kommande år och i mina ögon är det bättre att ha en fajt på banan än team som struntar i årets säsong redan i juni för att man ligger för långt efter och vill satsa på nästa. Lägg där till att en längre säsong gör det tuffare för teamen med små resurser, Ferrari, Mercedes och Red Bull kan kanske ha två team som jobbar parallellt, ett gäng som arbetar med året bil och ett som arbetar med nästa års bil – men Force India, Sauber och Williams har inte de ekonomiska möjligheterna. Det skulle öka klyftan mellan teamen ännu mer.
Sedan får man inte glömma bort glädjen i att längta.

Jag vill inte ha ett F1-race till jul. Det är det härligt att få längta lite, snacka igång nästa säsong och känna att det blir spännande. Ojämna säsonger har vi haft tillräckligt många och av egen erfarenhet vet jag att idrotter som sätter pengarna långt före allt annat tappar publikens intresse. Fansen tröttnar, de orkar inte se alla ligor, mästerskapen flyter in i varandra och de väljer någonting annat istället. Har man svårt att se ett helt lopp på 90 minuter lär det inte vara så att man väljer att se 30 under en säsong.

Då kan till och med 21 vara för många.
Men det är bara min åsikt. Den är egentligen inte av någon större betydelse.

Så vad tycker du?

Formel 1 i Kanada – senaste nytt

av Anna Andersson

Sex F1-lopp av 20 är avklarade och statistiken säger att den förare som vinner premiären också vinner VM-titeln. I år skulle alltså världmsästaren heta Sebastian Vettel.

Nu verkar det som om Mercedes också tror att historien kommer att upprepa sig.

Niki Lauda tror att VM-titeln är långt borta. Att Mercedes får svårt att ta över tronen i år.…
Nu ligger Sebastian Vettel 25 poäng före Lewis Hamilton.
– Vettel måste bryta ett lopp, annars är det över, säger Mercedes styrelseordförande till Kronen Zeitung.

–De röda har verkligen flyt just nu. Om det fortsätter på det sättet kommer avståndet att vara enormt snart. Detta är alarmerande

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP waves to the crowd in parc ferme after qualifying in pole position during qualifying for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2016 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Ingen oro hos Hamilton. Foto: AFP

Mercedes andra förare, Valtteri Bottas, ligger 29 poäng efter Hamilton.

Bakom det regerande mästarteamet fortsätter Red Bull att jaga, men det tidigare mästarteamet har inga roliga banor framför sig. Man har som bekant haft problem med både chassi och motor, det kom en stor uppdatering av chassit till Spaniens GP och i Monaco fungerade det hela förhållandevis bra, men sämre än förväntat.
– I Monaco kommer alla närmare varandra, men det beror inte på några uppdateringar utan på banans natur.
Nu väntar fem veckor med  tre helt andra banor och Red Bulls teamchef Christian Horner är allt annat än lugn:
– Jag är orolig för Montreal, Baku och Spielberg, det handlar om helt andra banor. Det är de största utmaningarna för oss i år, bortsett från Monza, säger han till Auto Bild Motorsport.

Nästa helg kör Formel 1 i Kanada, därefter kör serien i Baku under midsommarhelgen och i Österrike två veckor senare.

Vill du se vilka däck som teamen valt inför Formel 1-loppet i Kanada? De skrev jag om i går. Du hittar det här.

•••

Marcus Ericssons teamkollega i Kanada heter Pascal Wehrlein. Tysken blev upptryckt mot räcket under Monacos GP och även om han sa att han var okej efteråt så sa han också att han kände någonting i nacken.
– Jag ska röntga mig efter detta, sa han till RTL.
Wehrlein skadade nacken och ryggen i samband med en olycka under Race of Champiopns i januari och är självklart försiktig. Han hade flera frakturer och kunde inte träna på tio veckor. Därför missade han de två inledande F1-loppen i år ( Antonio Giovanazzi ersatte honom då) – men efter incidenten i Monaco är det ingen fara:


•••
Antonio Giovanazzis år blir bara bättre.
Han är Ferraris juniorförare och fick hoppa in i Sauber under de första två loppen när Pascal Wehrlein var skadad.
Nu har han fått nästa uppdrag. Han ska köra sju fredagsträningar för Haas.
– Jag har fått fantastiska möjligheter i år och jag är stolt över att Haas ger mig ännu fler, säger 23-åringen.
Hans första insats blir under den första fria träningen inför Storbritanniens GP den 14 juli. Därefter ska han köra i Budapest, Monza, Sepang, Mexico City, Interlagos och Abu Dhabi.

•••

Du får fortsätta att hålla koll här på bloggen, här får du senaste nytt inför Formel 1 i Kanada
Och inför alla andra lopp också;-)

Sida 1 av 214
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB