Sauberchefens tuffa kritik mot förarna

av Anna Andersson

En dag efter Saubers kollision i Monaco är det fortfarande det som är den stora snackisen.
Teamchefen Monisha Kaltenborn är vansinnigt irriterad och har haft samtal med båda förarna, både mellan fyra ögon och med båda förarna på en gång.
– Ett oacceptabelt beteende från dem båda, säger hon i ett pressmeddelande.
– Marcus och Felipe vet båda hur mycket jobb vi lägger ner varje racehelg. De har ansvar att vara kvar på banan till slutet av racet. Vi analyserade all data och det var viktigt att låta den snabbaste bilen komma framåt så snabbt som möjligt för att vi skulle kunna ta de chanser som dök upp under loppet. Vi tog vårt beslut sedan vi tittat på data från båda bilarna. Efter det hände har vi pratat ut internt, och båda förarna är medvetna om deras ansvar i det här. En sådan här olycka kommer inte hända igen.

Nasr och Ericsson har inte dragit jämnt på flera år och enligt rykten så pratar de inte längre med varandra.
– Däremot finns det ingen relation mellan förarna som kan påverkas, deras relation har varit urusel sedan de var 15 år gamla och där är ingen av dem bättre än den andra. Nu är det upp till teamet att lösa detta, säger Eje Elgh.
Mer om rådgivarens tankar läser du här.
Det sägs också att Nasr är irriterad över att de få nyheter som tas fram, lämnas till Ericssons bil. En källa från Schweiz hävdar att detta beror på att Ericssons sponsorer ser till att teamet kan betala sina medarbetare och eftersom det är viktigt att hålla de sponsorerna glada så att medarbetarna får betalt så får Ericsson en fördel.
Men märk väl, det är rykten och inga bekräftade uppgifter.
Mer om bråket läser du här.

Notera att Ericsson flyttas tillbaka tre platser i starten till Kanadas GP och att han dessutom fick två extra straffpoäng.
•••
Daniel Ricciardo förlorade segern i Monaco på grund av ett kommunikationsfel:
– Vi såg att Hamilton valde ultrasoft, men vi tyckte att det var en lite väl riskabel chansning i slutet av loppet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till speedcafe.com.
– Därför valde vi att ge Daniel den hårdare gummiblandningen och det beslutet togs efter en diskussion mellan teamledningen och de som är ansvariga för däcken, men vi hade inte klart för oss vilka däck som fanns i garaget just då och det blev ett missförstånd.
•••
Lewis Hamilton tackade Nico Rosberg för att han var en gentleman under racet och släppte förbi honom efter teamordern. Hamilton var snabbare medan Rosberg hade problem att få däcken i rätt temperatur.
– Teamet gav mig en varning, försök att håll tempot, men jag klarade inte a det. Nästa steg var att släppa förbi Lewis och det slutresultatet för teamet gjorde att det var värt det för annars hade Lewis inte vunnit, säger Rosberg.
– Det gjorde naturligtvis ont att göra det, men det var ett lätt beslut att ta. Jag tänker inte på mästerskapet nu, idag är jag besviken över att jag inte vann i Monaco. Jag ville vinna på hemmaplan, det är årets mest spännande lopp och jag var där för att vinna, men lyckades inte.
•••
För övrigt är Felipe Massa den enda förare som tagit poäng i varje lopp 2016.

Kaoset i Monaco

av Anna Andersson

Regn + kaos = Monacos GP 2016.
En kvart innan racet skulle inledas öppnade sig himlen och därför blev det start bakom säkerhetsbilen. Det har inte hänt sedan Japans GP 2014, det lopp när Jules Bianchi kraschade så olyckligt att han sedan avled.
I Monaco körde alla bilarna som på ett pärlband de först varven, men sedan var det många förare som hade stora problem. Faktum är att det bara var 15 av 22 bilar som tog sig i mål. Här nedan är en kort sammanfattning av de olika krascherna under loppet:
•Jolyon Palmer tappade kontrollen över sin Renault på det åttonde varvet.
•Kimi Räikkönen körde sedan in sin Ferrari i muren vid Loews på det tolfte varvet. Finländaren fick in framvingen under bilen och stod plötsligt som en propp framför Romain Grosjean.
•Kevin Magnussen och Daniil Kvjat som var ihop i Rascasse på det 21:a varvet, Kvjat låg ett varv efter och hade blåflagg.
•På det 34:e varvet körde Magnussen sedan av sig framvingen i Mirabeau.
•Max Verstappen körde av vid casinot på det 35:e varvet, på samma ställe som han körde av under träningen också.
•På det 50:e varvet körde sedan Saubers båda förare varandra ur racet. Felipe Nasr fick en order om att släppa förbi Marcus Ericsson, men han gjorde det inte och svensken tog saken i egna händer. Han försökte köra om Nasr i Rascasse, men det lyckades inte. Istället kolliderade de och båda bilarna bröt loppet. Vill du läsa mer om det gör du det här.

Großer Preis von Monaco 2016, Sonntag
Prispallen efter Monacos GP 2016. Foto: Mercedes.

Racet vann Mercedes Lewis Hamilton efter en mycket bra första stint och när sedan Red Bull lade fram intermediates istället för slicks inför Daniel Ricciardos depåstopp på det 32:a varvet så var fick britten en otrolig möjlighet. Han gick upp i ledningen, gjorde sedan allt rätt, han fick sin revansch efter en tung inledning på säsongen, efter den segern som han förlorade i Monaco för ett år sedan och för det tunga kval som han hade i går.
I och med att Nico Rosberg dessutom gjorde ett sämre lopp och till slut förlorade sjätteplatsen till Nico Hülkenberg på målrakan så skiljer det bara 24 poäng mellan Mercedes båda förare. Det är mindre än en seger.
Det är 15 lopp kvar att köra.
Räkna med att vi har en spännande säsong framför oss. Nästa deltävling avgörs i Kanada om två veckor. Mer om racet läser du här.

Nedan samlar jag lite andra kortisar från helgen:

Det är säkert många som undrar varför Nico Rosberg släppte förbi Lewis Hamilton på det 16:e varvet. Mercedes pressteam meddelar: ”Nico blev beordrad att släppa förbi Lewis”
Däremot gav det ingen närmare förklaring på varför, mer än att han hade problem med temperaturen på bromsarna.
Nico Rosberg tappade sedan mycket tid i samband med depåstoppet och då försvann alla möjligheter till en pallplats.

•••
Jolyon Palmer kan räkna i hop till tre krascher under helgen.  Det kan Max Verstappen också. Killen som vann i Barcelona hade en betydligt tyngre helg i Monaco.
•••
Det är intressant att se att alla tre däcktyper var ungefär lika snabba.
•••
Sergio Perez körde in som trea. Det var enormt imponerande, han är väldigt duktig på att ta hand om däcken och plötsligt klev han upp till plats nio i VM-sammandraget. Perez har tagit poäng i tre lopp i rad och ligger nu klart före sin teamkollega Nico Hülkenberg.
•••
McLaren tog poäng med båda sina bilar i Monaco. Fernando Alonso tog tio pinnar, vilket är väldigt starkt och det är också dubbelt så många som Jenson Button tagit på hela året. Hos McLaren ligger nu Alonso på 18 poäng, Button som kopplas ihop med Williams, har tagit fem.
•••
Red Bull har för övrigt förlängt sitt motorkontrakt med Renault till 2018 och från och med nästa år kommer även Toro Rosso att köra med motorer från den franska tillverkaren. I år kör Toro Rosso med Ferraris fjolårsmotor.

•••

För övrigt är det inte bara F1 som ligger dessa gossar varmt om hjärtat:

 

 

 

Sanningen bakom Hamiltons problem

av Anna Andersson

Stadsbanan i Monaco är allt annat än enkel.  Kör du perfekt tar du pole position – som Daniel Ricciardo.
Gör du ett misstag och sitter du i muren.
– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana där man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal. Det kanske man också har under den andra. Det handlar om tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Då finns det inga marginaler, säger Marcus Ericsson.
Just det hände fick Max Verstappen som vann Spaniens GP. Han kraschade bilen i utgången av chikanen vid swimmingpoolen. Han gjorde ett litet misstag, snuddade muren, hjulupphängningen brast och han var bara passagerare när bilen slog i muren. Därför står den unge holländaren nu i sista startled.

– Jag svängde in för tidigt och plötsligt var allt över, säger Red Bulls Verstappen  enligt motorsportmagazin.


Hans teamkollega Daniel Ricciardo  körde däremot perfekt, ett varv på 1.13,662.

Red Bull har en uppdatering av motorn till den här helgen och dessutom ett chassi som fungerar riktigt bra i Monaco.

Ricciardo kommer att starta loppet på supersoft, till skillnad från sina konkurrenter. Det betyder att han bör kunna gå i depå senare än förarna från Mercedes och Ferrari.
Mer om det läser du här.

Vill du läsa om svårigheterna för en förare att köra GP-loppet i Monaco gör du det här. Där berättar den förre F1-föraren  Stefan Johansson om vad som krävs för att lyckas.

d_reinhard_mc_16_0381
Foto: Sauber

För Saubers del började kvalet tungt när Felipe Nasrs drabbades av motorhaveri redan efter ett par minuter av Q1. Marcus Ericsson kämpade länge med Renaults Kevin Magnussen, men var fyra hundradelar långsammare än dansken. Det gjorde att svensken inte gick vidare från Q1.
– Jag tycker att det var ett bra kval. Det var lite stökigt med rödflagg och så vidare, men jag är väldigt nöjd med mitt varv. Jag tycker att jag satsade allt och var så nära muren som man kan vara i de flesta kurvorna, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
Och mer om kvalet och hans tankar läser du i texten.
Här samlar jag lite kortare nyheter från Monaco.

Det var bränsletrycket som ställde till det för Lewis Hamilton i Q3, Nico Rosberg hade samma problem i Q3 meddelar Mercedes.
– Lewis valde sedan att hoppa över det första försöket för att komma i fas med de andra förarna, slippa trafik på banan och sedan satsa allt på det sista försöket, hälsar Mercedes presstalesman Bradley Lord.
•••
– Daniel var snabb i dag, vi får se om vi kan hitta någonting lösning när det gäller strategin i morgon, säger Nico Rosberg.
Han startar från ruta två och han har tre saka segrar i Monaco. Han kan den banan utantill, F1-banan är nämligen hans gamla skolväg….
•••
Kimi Räikkönen har tvingats byta växellåda på sin Ferrari vilket gör att han flyttas tillbaka fem platser i starten. När vi ändå är inne på Räikkönen kan vi konstatera att Sebastian Vettel anser att Ferrari bör förlänga kontraktet med finländaren:
– Vi passar bra i hop. Det finns ingen teamkollega som är så okomplicerad och bryr sig så lite om politik som vad han gör. Vi respekterar varandra, han är lugn och jag skulle väldigt gärna fortsätta att arbeta med honom.
•••
Esteban Gutierrez, Haas, var tre tiondelar före sin teamkollega Romain Grosjean. Det lär fransmannen inte vara nöjd med.
•••
Kevin Magnussen körde mot rött ut ur depån och väntar på en bestraffning.

•••
För övrigt snackas det allt mer om att Jenson Button är på väg att lämna McLaren. Han har kopplats ihop med Williams. Det sägs att Ron Dennis vill testa Stoffel Vandoorne, som gjorde en fin debut och tog poäng när han ersatte Fernando Alonso i säsongens andra lopp.
•••
Halo.

Det är det nya cockpitskyddet som teamcheferna har bestämt sig för att använda med från och med 2017. Jag skrev en artikel om det när det testades tidigare i år. Du kan läsa artikeln här.

Vettel i muren – två gånger om

av Anna Andersson

Det var många bilar som kysste muren i Monaco, även under den andra träningen.
Sebastian Vettel var faktiskt i två gånger:

– Det var absolut ingen vanlig dag på jobbet. Det var lite rörigt, jag snuddade barriären och skadade bakvingen, som tur var kuden vi fixa det och köra vidare. Jag fick absolut inte ut allt ur bilen, hittade ingen rytm och fick inga bra varv på de ultramjuka däcken heller. Tittar du på resultatlistan så hör vi inte alls hemma där vi var i dag. Samtidigt är bilen bra och pacen är också bra. Därför är jag inte alls orolig för lördagen. säger Sebastian Vettel.
Inte heller hans teamkollega Kimi Räikkönen var nöjd.
– Det är mycket jobb kvar att göra och detta är inte det enklaste stället att köra på när det inte stämmer, säger han.
Vill du läsa mer om den andra träningen och resultaten gör du det här.
•••
Förra sommaren avled Jules Bianchi efter den olycka som han var inblandad i under Japans GP hösten 2014. Han körde av banan i regnet och krockade med en hjullastare som skulle bärga Adrian Sutil som kört av med sin Sauber.
Nu tar familjen till rättsliga åtgärder mot såväl FIA, F1 och teamet Marussia.
– Vi som familj har flera obesvarade frågor och vi tror att man hade kunnat förhindra Jules död om man inte hade gjort så många misstag efter varandra den dagen, hälsar familjen.
•••
Förmiddagens blogginlägg hittar du här.

•••

I morgon fredag är det lugnt på gatorna i Monaco.

Massa kraschade i Monaco

av Anna Andersson

Felipe Massa kraschade redan under den  första träningen i Monaco. Hans Williams hittade inget grepp i första kurvan och det slutade med en smäll i barriären.

Även Jolyon Palmers förmiddag slutade i barriären:

Träningen avbröts med en röd flagg när det var ett par minuter kvar, anlendingen var att Rosberg körde på någonting vid tunneln och fick punktering. Strax därefter körde Jenson Button också på någonting vid ungefär samma ställe och skadade framvingen. Enligt Red Bull handlar det om ett lock till en bränsletank.

Oavsett vad det var så bestämde sig domarna för att avbryta passet innan någon annan också skadar sig eller sin bil.

De båda Mercedesbilarna med Lewis Hamilton och Nico Rosberg var, föga överraskande, snabbast under det första passet. Sebastian Vettel , Ferrari, var trea före de båda bilarna från Red Bull. Marcus Ericsson var 18:e man.
Den andra träningen startar kl 14.00 i eftermiddag. I Monaco är det, precis som traditionen säger, körledigt på fredagen och tränignarna sker på torsdagen.

•••

Großer Preis von Monaco 2016, Mittwoch
Foto: Mercedes

Mercedes förare kom med dessa snygga båtar till banan i går.

Silverpil var det ja.

 

 

 

 

 

•••
Renault kommer med en ny motor till Monacos GP. Den ska kunna ge dem en halv sekund jämfört med den tidigare. Nu får Daniel Ricciardo en hos Red Bull och Kevin Magnussen en hos Renault. Max Verstappen, killen som vann i Spanien, får vänta.
•••
McLarens chefer tror på en vinst i Monaco.
– Eric ( Boullier) är väldigt optimistisk. Han har sagt att Ron ( Dennis) säger att vi vinner och jag måste ju hålla med eftersom de är mina chefer, säger Fernando Alonso.
Även ifjol var McLaren enormt optimistiska inför tävlingshelgen i Monaco. Då lyckades Jenson Button till slut ta plats åtta.
•••
I Tyskland snackas det enormt mycket om Nico Rosberg och Ferrari. Faktum är att Rosbergs kontrakt går ut efter säsongen, det gör Kimi Räikkönens också. Så frågan är vad Ferrari gör, vill man behålla Räikkönen eller hitta en annan förare?
Och vem i sådant fall?
Det sägs att det finns en muntlig överenskommelse mellan Mercedes chef Dieter Zetsche och Ferraris boss Sergio Marchionne att inte röra varandras förare. Sebastian Vettel är inget alternativ för Mercedes och således Nico Rosberg inget för Ferrari. Samtidigt så testade Pascal Wehrlein för Mercedes i Barcelona och han är tänkt att en dag bli teamets förare, även om han än så länge samlar erfarenheter hos motorkunden Manor.
– Jag trivs hos Mercedes. Mercedes trivs med mig. Vi arbetar säkerligen tillsammans ett par år till, säger Rosberg inför Monacos GP.
– Men när det gäller kontraktet är det ingen stress. Vi behöver inte hålla på med det nu också. Det är inte rätt läge.
Det sägs att han inte är nöjd med sin lön, Lewis Hamilton tjänar nämligen dubbelt så mycket som Rosberg, men har med sin glamourösa livsstil också ett annat marknadsvärde än Rosberg.
Vi får se vart den historien tar oss. Just nu gäller det väl för Mercedes båda bilar att ta sig i mål på söndag….
Rosberg har vunnit i Monaco tre år i rad, vill du ha mer fakta inför racet läser du det i gårdagens blogginlägg. HÄR.
Där hittar du också Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons egna ord om världens mest omtalade F1-race.
•••

Monaco – all fakta inför

av Anna Andersson

I morgon drar vi igång träningarna inför Monacos GP.  Monaco handlar om så mycket mer än F1. De är glitter,  glamour,  snygga  båtar, mäkliga glasspapper och millimetrar.

Flera förare som jag har pratat med under åren säger att i Monaco händer allt det som aldrig händer någon annanstans.

– Ett jäkla glasspapper fastnar plötlsigt i bilen och förstör allt. Ett glasspapper, säger Stefan ”LillLövis” Johansson.

Tiderna som gäller är:

Torsdag:

Träning 1 kl 10.00

Träning 2 kl 14.00

Fredag: Ledigt (PR-arbete och återhämtning efter festerna på torsdagen, typ)

 

Lördag:

Träning 3 kl 11.00

Kval kl 14.00

Söndag: Race kl 14.00

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Här är en artikel jag skrev inför förra årets race, men den håller lika bra i år. Det är Lill – Lövis som berättar om hur det är att köra Monacos GP:

Myten gör Monacos GP till motorsportens mest omtalade lopp.
För publiken är det en fantastisk upplevelse.
För förarna en smärre katastrof.
– Där händer plötsligt grejer som egentligen inte kan hända, säger den förre F1-föraren Stefan Johansson.
När han körde på gatorna i Monaco tävlade han mot förare som Ayrton Senna (totalt sex segrar), Alain Prost (fyra segrar) och Niki Lauda (två segrar).
– Det spelade ingen roll att det var Monaco eller var det var, det var den tuffaste förargenerationen någonsin. När jag debuterade var det åtta före detta världsmästare på startlinjen, säger Johansson till Sportbladet.
– Det var jävligt snabba, de gamla rävarna. Det gällde att lära sig alla tricks i boken väldigt fort.
Det gjorde han, även om just Monaco aldrig var Johanssons favoritbana stod han för en imponerande upphämtning där 1988, i en underlägsen Ligier. På en bana som anses vara omöjlig att köra om på tog han sig förbi tio bilar på de första varven.
”Satsade utav helvete”
– Bilen var en katastrof och vi kvalade in sist så jag insåg att jag var tvungen att lägga om strategin. Jag måste överraska, minns han.
– På de första varven var det lite rörigt, folk kände sig för och det var bilar överallt. Jag tänkte att jag skulle satsa utav helvete och jag kastade mig in i alla luckor som fanns och hoppades att ingen skulle täppa igen dem. Det var väl både tur och skicklighet som höll mig från muren. Jag drog om på innern och på yttern och det bara flöt. Sedan tror jag motorn pajade och jag bröt, men det var otroligt roligt att köra om när folk inte förväntade sig det.

ARKIV 1987-05-31 Den svenske racerföraren Stefan "Lill-Lövis" Johansson kör sin McLaren racerbil i Monacos Grand Prix formel 1-lopp 31:a maj 1987. Lill-Lövis bröt loppet efter det 57:e varvet pga motorhaveri. Foto: Leif R Jansson / TT / Kod: 50020
Lill-Lövis kör i Monaco för McLaren 1987. Foto: TT

För att lyckas i Monaco krävs det ett bra kval, eller flera rejäla krascher. Bilarna kör på gatorna i det lilla furstendömet och i och med att det är vita markeringar på banan är det väldigt halt. Landet klättrar längst Medelhavskusten uppför berget, det är rejäla stigningar, trånga svängar och branta backar ner mot havet. Förarna växlar 50 gånger per varv, det ger 3 900 växlingar under de 78 varven på den lite mer än tre kilometer långa banan. Den tidigare världsmästaren Nelson Piquet jämförde en gång Monacos GP med att flyga helikopter i ett vardagsrum.
Millimetermarginal
– Jo, det är väldigt trångt. Det ska inte gå att köra racerbil där, du har en marginal på någon millimeter till muren och varje misstag straffar dig direkt. Du ska köra på gränsen, en procent över och du kraschar, säger Stefan Johansson.
– I ett stadslopp sitter sedan publiken nära, på de moderna banorna sitter de en halv kilometer från banan. Här kan ett glasspapper, en plastpåse eller läskburk flyga ut på banan och fastna i bilen. Skräpet sätter sig i kylarintaget, motorn överhettar och du måste in i depå. En sådan skitsak kan förstöra ett helt lopp, fortsätter ”Lill-Lövis”.

•••••••••••••••••••••••••

Här är lite snabbfakta om Monacos GP:

Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 höger, 11 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Soft, supersoft, ultrasoft. De flesta förarna har valt supersoft, det däcket håller för en rätt lång stint i Monaco. Det nya ultrasoft däremot kommer mest att användas i kvalet och under kortare delar av racet.

 

MOnaco
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
VInnande strategi 2014: 1 depåstopp.
Banans debut: 1950, samma år F1 startade.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Nico Rosberg und Prinz Albert von Monaco
Prinsmöte i Monaco, Nico Rosberg och Prins Albert. Foto: Mercedes.

Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)
Juan Manuel Fangio (2)
Niki Lauda (2)
Maurice Trintignant (2)
Topp 8 i kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Daniil Kvjat, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India
8. Pastor Maldonado, Lotus

Topp 8 i racet 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniil Kvjat, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India
8. Jenson Button, McLaren
13. Marcus Ericsson, Sauber.
Nico Rosberg vann racet, han startade på supersoft, bytte till soft på varv 37 och 66. Lewis Hamilton var tvåa med sina två depåstopp. Han hade ledningen när han gick in i depå och tog supersoft när säkerhetsbilen var ute i slutet av loppet. Där förlorade han segern och efteråt erkände han att det stoppet var ett misstag. Flera förare gjorde bara ett depåstopp, en av dem var Carlos Sainz som startade sist, men körde upp sig till plats 10.

•••

Här ett TV-inslag från Sky, år 2012, där de lägger Lewis Hamilton, då i McLaren, bredvid Ayrton Senna och du kan följa båda bilarna ( från 1990 och 2010) samtidigt under ett varv i Monaco och Lewis Hamilton kommenterar det också. Rätt bra kaffeundehållning.

 

••••

2014 gjorde Marcus Ericsson ett riktigt bra lopp. Han var elva i sin Caterham. Svensken alskar stadslopp och detta säger han om banan:

– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana att man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, berättar han för Sportbladet.
– Det är omöjligt att köra om, men det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Loppet är lite som leken ”följa John” och kvalet är avgörande.

•••
Enligt väderprognosen finns det en risk för regn under söndag eftermiddag. Däremot eka det, enlgit dagens prognos, vara uppehåll under kvalet på lördag.
•••

 

I gr var det fotboll i Monaco – alla har olika stil:

•••

Ferraris flirt med Rosberg

av Anna Andersson

Nico Rosberg till Ferrari?
Ja det är faktiskt det senaste ryktet. Det kommer från Italien och Corriere della Sera. Rosbergs kontrakt med Mercedes går ut efter säsongen, han har själv sagt vid flera tillfällen att han trivs där och att Mercedes är ett drömteam för en tysk. Han påpekade det också tydligt när jag gjorde en intervju med honom inför årets säsong, samtidigt så kör han just nu bättre än Lewis Hamilton, men har bara hälften så hög lön. Teamet har också påpekat att man måste fundera över vilket förarteam man ska ha om det fortsätter att vara så spänt mellan de båda förarna – och det sade man redan innan förra veckans krasch i Barcelona.
I veckan sa Rosberg.
– Jag trivs hos Mercedes, men vi får se vad framtiden bär med sig.
Ferrari letar efter en ersättare till Kimi Räikkönen, hans kontrakt går  ut efter säsongen och han är inte lika snabb som han var för tio år sedan. Samtidigt har han kört bra i år. ligger tvåa i VM bakom Nico Rosberg och han trivs tillsammans med Sebastian Vettel.
Vi får helt enkelt se vad som händer.
•••
F1 är fortfarande rätt tyskt.
TYskarna
•••
Det rykas om att Jenson Button på väg till Williams.
•••
Läste du Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons analys från Spaniens GP? Inte? Då hittar du den här.
Han skriver själv om racet, Mercedes kollision, Max Verstappen och Marcus Ericssons framtid

Lill-Lövis: Han blir en av de största

av Anna Andersson
Efter Spaniens GP har jag återigen låtit den förre F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson dela med sig av sina åsikter kring racet, berätta vad han tycker om kollisionen mellan Mercedes förare och om Max Verstappen. Här nedanför läser du hans analys av Spaniens GP. Jag återkommer i morgon med det senaste snacket, skvaller och nyheter.
lovissss•Spaniens GP.
Det blev ett intressant race och det finns en hel del att snacka om. Jag tänkte ta upp två saker i dag, de två som i stort sett hela världen snackat om efter racet.
Vi börjar med Mercedes och den omdiskuterade kraschen som tog båda deras bilar ur racet
Mitt första intrycket varatt Lewis Hamilton var mest skyldig till kollisionen. Han såg lite väl ivrig ut där in i kurva fyra, men när man nu har all fakta så är det en annan sak.  Nu vet vi att Nico Rosberg hade en annan motorinställning vilket gjorde att han tappade kraft ut ur kurva tre och vilket betydde att Hamilton var mycket snabbare i utgången ochh därför säger jag att det helt enkelt är en racingincident. Hamilton hade kanske en tiondels sekund på sig att bestämma sig för om han skulle gå på insidan eller utsidan och valde då den naturliga vägen  – vilket var insidan.
Nästan samtidigt valde Nico att stänga dörren på insidan för du som förare kan inte lämna så mycket plats där det sitter i ryggmärgen. Du måste stänga. Någon expert sa att han hade gjort det för sent, men det förstår jag itne alls. Det går naturligtvis inte att täppa till nästa kurva innan han är ute ur svängen innan. I en sådan situation händer allt så otroligt fort och när man väl inlett en manöver och bestämt sig för att genomföra den så går det inte att ändra.
Därför är det bara att skriva av Mercedes kollision som en racingincident.
Det går inte att lägga skulden på någon av förarna och Mercedes hanterade situationen väldigt bra. Toto Wolff var tydlig med att det var en racingsituation och att det är sådant som händer när man låter två förare köra mot varandra. Det hände nu och det kommer att hända igen.
När man har två stallkompisar som slåss mot varandra i likadana bilar och de är så otroligt jämna så går det inte att undvika att den typen av situationer uppstår ibland. Det handlar om racing och även om det  väl är den mest utslitna av alla fraser så är det just vad det är. RACING.

Samtidigt så var det just den situationen som öppnade upp loppet. Spaniens GP är en tävling som oftast vunnits från pole position, men som årets lopp utvecklade sig var det riktigt roligt. De var upplagt för en kamp om segern mellan Sebastian Vettel’s Ferrari och Daniel Ricciardo’s Red Bull. Båda valde tre depåstopp, vilket brukar vara framgångsrikt i Barcelona, och de två skulle ha varit snabbast i respektive team.

image_proxy_largeMen i år var ingenting som vanligt och det var den alternativa strategin som var mest framgångsrik. Max Verstappen som bara är 18 år gammal, vann och han gjorde det på ett strålande vis. Vilken debut han gjorde för Red Bull. Han gjorde faktiskt inte ett enda fel på hela helgen. Det var mycket  imponerande.
Nu har han tagit en seger och på ett enda lopp ändrades alla förutsättningar psykologiskt. Nu är han helt plötsligt ett hot för VM-titeln, eftersom både han och teamet vet han kan leverera när bilen och strategin är rätt.

 

Red Bull har en fördel i och med att teamet faktiskt har lyxen att äga två team och därmed ha fyra bilar till sitt förfogande, man har Toro Rosso som B-team och kan flytta om mellan förarna. Jag vet inte hela bakgrunden till varför man bytte ut Daniil Kvjat, men det lär inte bara ha handlat om misstagen i Ryssland utan även om andra saker. Man har bytt en del ingenjörer också och i slutändan var det ett helt rätt beslut.

När det gäller Max Verstapen är det svårt tat hitta ord. Han har haft en kometkarriär även om han inte har kört F1 i mer än ett år så har han tävlat i racing sedan han bara var några år gammal. Han har mycket racecraft redan och det i mobination med att han säkert har suttit i hundratals timmar och kört i simulatorn gör att han har skaffat sig enormt mycket erfarenheter, erfarenheter som är omöjliga att skaffa sig på annat sätt i dag. Jag tror att det är det som är den stora skillnaden på Verstappen jämfört med andra snabba förare. Genom tiderna har det alltid funnits många killar som är väldigt snabba, men väldigt få som kan utföra ett helt race utan misstag eller på annat vis klanta till det så resultatet aldrig reflekterar hur snabba som egentligen var. Ta Kvjat till exempel, han är alltid snabb, men han har gång på gång visat att hans bedömning inte är den bästa och det visar också hans poängskörd. Verstappens styrka har under hela hans F1-karriär varit att han alltid lyckas ta ut maximalt ur bilen och plocka det antal poäng som är möjligt på just den banan. Det är det som är skillnaden mellan en medioker förare och dom riktigt bästa.

Som jag ser det är framtiden hans och han kommer säkerligen att bli en av de riktigt stora förarna under de kommande tio till femton åren. Den här vinsten kan mycket väl vara starten på någonting riktigt stort, för med en vinst kommer ett helt annat självförtroende. Det kan låta märkligt, men det gör en otroligt stor skillnad. Jag tror att han kan lyfta hela teamet, Daniel Ricciardo får en bättre stallkompis och det kommer att lyfta honom också. Glöm inte att detta racet var egentligen Ricciardos till dess att  teamet valde fel strategi för honom. Jag tror att de kommer att komma närmare Mercedes också, även om det bara har avgjorts ett lopp i Europa så verkar Ferrari har tappat något jämfört med Mercedes. Red Bull verkar däremot ha haft rätt med sina uppdateringar och sedan kommer det en motoruppdatering till Kanadas GP och det är en bana som verkligen kräver starka motorer. Jag tror att vi har ett par intressanta race framför oss.

JFX2453När det gäller Marcus Ericsson så kan han inte göra så mycket mer än vad han har gjort hittills. Jag har förstått att han satsar på att klättra vidare på sin väg mot toppen och faktum är att det är flera erfarna förare som inte har något kontrakt till nästa säsong. Varken Jenson Button, Kimi Räikkönen eller Felipe Massa har något avtal för nästa år och därför gör Marcus rätt som har målsättningen att klättra upp om och när det börjar röra på sig på förar marknaden. En sak är väl ganska säker, att det inte räcker att åka för Sauber ett år till om inte ett underverk händer. Teamet går bakåt hela tiden, vilket är sorgligt att se.

Problemet är väl bara att det inte finns några förare bakom som kan ta de där förarplatserna hos de stora teamen, Max Verstappen är säkrad hos Red Bull och de andra tre gör alla ett bra jobb, det finns ingen anledning för något av dom stallen att byta ut de förare dom har, förutsatt att dom har den budget förarna kräver. Annars kanske det är värt att ta en chans med en yngre förare som inte kostar lika mycket men också är oprövad när det verkligen gäller. I slutändan ser jag inga förare från mitten och neråt som skulle göra ett bättre jobb än dom killarna som är aktuella för nya kontrakt. Skall det hända något måste man nästan komma in som Verstappen gjorde, med en big bang. Stoffel Vandoorne gjorde likadant när han fick chansen hos McLaren när Fernando Alonso skadade sig. Det gäller att ta de få chanser man får och verkligen skapa något som får folk att snacka.

F1 är inte för folk med svagt hjärta..

På återhörande

Stefan

Barcelonas GP – racet som hade allt

av Anna Andersson

Jag kan se Toto Wolff slita sin mörka kalufs och Niki Lauda kasta sin röda keps.
Dessutom lär det komma en svärm med tyska svordomar. Spaniens GP var ett brutalt uppvaknande för det team som dominerat de senaste åren och en krasch mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg på det första varvet är en katastrof för Mercedes.
Det får inte hända och sedan USA:s GP i höstas, då Hamilton vann VM-titeln, så har stämningen mellan de båda förarna varit ganska lugn. Vi har inte sett så mycket av stjärnornas krig – men i Spaniens GP tog den freden slut.

Mercedes drivers Lewis Hamilton of Britain, left, and Nico Rosberg of Germany enter the first curve during the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, just outside Barcelona, Spain, Sunday, May 15, 2016. (AP Photo/Manu Fernandez)
(AP Photo/Manu Fernandez)

Om du missade starten var det så att Lewis Hamilton tog starten från pole position, men Nico Rosberg körde om honom och in mot kurvkombinationen tre och fyra satsade Lewis Hamilton allt på ett kort. Nico Rosberg stängde luckan, men han gjorde det ganska sent. Därför krockade Hamilton med Rosberg och båda bilarna bröt racet.
Niki Lauda, som är styrelseordförande hos Mercedes och har en icke operativ roll, var vansinnig på Lewis Hamilton.
– Lewis försökte trycka sig förbi Nico med våld. Det är helt idiotiskt att ens försöka det under den andra kurvan av ett lopp.  Det är det ultimata fiaskot, säger den trefaldige världsmästaren.
– Den som är först försvarar sig och kommer aldrig att lämna plats frivilligt. Det är helt oacceptabelt.
Toto Wolff, stallchef, var betydligt mer balanserad.
– Vi låter våra förare tävla mot varandra och då kan en sådan sak hända. Så är det.  Vi kommer inte att ändra vår inställning, det är vi skyldiga fansen och det är vi skyldiga F1. Vi avvaktar domen från domarna, men som vi ser det är det en racingincident.
Detta är en situation som kommer att analyseras många gånger, den kommer att påverka situationen inom Mercedes och det kommer att krävas en enormt tydlig ledning av teamet framöver.  Precis så som det var efter smällen i Belgien 2014.

•••
Racet då? Jo det var ett underbart race med många spännande fajter ( på något sätt var det befriande att Mercedes inte var med, det öppnade verkligen upp racingen). Det blev en spännande kamp mellan Red Bulls Max Verstappen och Ferraris Kimi Räikkönen. Verstappen, som körde sitt första race för Red Bull efter flytten från Toro Rosso, visade vilken kunskap han besitter och han imponerade stort. Han valde en alternativ strategi med två stopp  jämfört med Daniel Ricciardo, Red Bull och Sebastian Vettel, Ferrari,  som valde tre stopp och den gav honom en fördel. Han hanterade sedan däcken på ett perfekt sätt och tog sin första seger.
Killen vann i sin debut för Red Bull.
Han är 18 år gammal.
Det är otroligt imponerande.
Snacka om att Red Bull tog rätt beslut när man flyttade upp honom från Toro Rosso redan i år. Red Bull hade sina fyra bilar på poängplats.

För övrigt var Verstappen bara tre år gammal när Kimi Räikkönen debuterade i F1…..
•••
Marcus Ericsson gjorde ett riktigt bra race och slutade på plats 12. Han har fortsatt övertag på sin teamkollega och han levererade precis det han skulle. Mer om racet läser du här.
Han har naturligtvis också börjat kika på vad som är nästa steg. Hans mål är att bli accepterad i F1 och klättra vidare steg för steg. Det är i alla fall tre mycket rutinerade förare vars kontrakt går ut efter säsongen.
Här pratar Marcus Ericsson om sina tankar och två tidigare världsmästare berättar också om sina tankar inför framtiden.
•••
Felipe Massa kvalade in som 18:e man efter en missberäkning under kvalet, men i racet körde han upp sig och slutade på plats åtta.

•••
Det har pratats en hel del och Maurizio Arrivabenes framtid i Ferrari, men enligt den högste chefen Sergio Marchionne finns det absolut ingen diskussion inom teamet och han menar att Ferrari som team har en väldigt bra grund att stå på.
Däremot var han besviken över lördagens kval som gav Ferrari startplats fem för Kimi Räikkönen och plats sex för Sebastian Vettel.
– Vi blev av med all tur, det gick åt fanders, säger president Sergio Marchionne enligt motorsport-magazin och han hävdar att det var däckstemperaturen som ställde till det för teamet.
– Jag hade en intressant diskussion med Dieter Zetsche ( Mercedes högste chef) och Mercedes hade samma problem i Singapore förra året. Det finns ett speciellt fönster där däcken fungerar och har rätt temperatur, men vi var inte beredda på att temperaturen skulle öka i går. Vi blev överraskade och båda förarna kände av det.
Nu slutade det ändå på plats två och tre. Med tanke på förutsättnignarna så måste Ferrari ändå vara rätt nöjda.
•••

Ett imponerande kval i Barcelona

av Anna Andersson

Max Verstappen fick chansen i Red Bull inför Spaniens GP.
Den killen tackade verkligen för förtroendet. Hans kval var otroligt bra och det räckte till andra startled. Han startar som fyra i morgon, intill sin teamkollega Daniel Ricciardo. Det är många som diskuterat Red Bulls byte av Daniil Kvjat mot Max Verstappen, där teamet skickade tillbaka ryssen till Toro Rosso och gav Verstappen chansen i Red Bull. Anledningen till det bytet är naturligtvis inte vara Kvjats påkörning av Sebastian Vettel i Ryssland utan det är också ett sätt att tala om för världen att Max Verstappen är vår.
Det är flera kontrakt som går ut efter säsongen, Felipe Massas, Kimi Räikkönens och Jenson Buttons bland annat. För att undvika att andra stall börjar rycka i den stora talangen så vill Red Bull visa att Verstappen tillhör dem. Dessutom vill man visa team Verstappen (Jos och Max) att man tror på dem. teamet har dessutom tillgång till en mängd data och troligen är det så att verstappen har imponerat rejält, det gjorde han ju även under kvalet till Barcelona.
Att han dessutom verkar ha fått Daniel Ricciardo att ta ännu ett steg framåt är en bra bonus.

•••

Lewis Hamilton tog pole position före Nico Rosberg, som vunnit samtliga lopp i år.  Här han du för övrigt se Rosberg berätta om vad som avgör Spaniens GP:

 

Här har du resultatet från kvalet:

1    Lewis Hamilton    Mercedes    1m22.000s    –
2    Nico Rosberg    Mercedes    1m22.280s    0.280s
3    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m22.680s    0.680s
4    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m23.087s    1.087s
5    Kimi Räikkonen    Ferrari    1m23.113s    1.113s
6    Sebastian Vettel    Ferrari    1m23.334s    1.334s
7    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m23.522s    1.522s
8    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m23.643s    1.643s
9    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m23.782s    1.782s
10    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m23.981s    1.981s
11    Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m24.203s    –
12    Jenson Button    McLaren/Honda    1m24.348s    –
13    Daniil Kvjat    Toro Rosso/Ferrari    1m24.445s    –
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m24.480s    –
15    Kevin Magnussen    Renault    1m24.625s    –
16    Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m24.778s    –
17    Jolyon Palmer    Renault    1m24.903s    –
18    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m24.941s    –
19    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m25.202s    –
20    Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m25.579s    –
21    Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m25.745s    –
22    Rio Haryanto    Manor/Mercedes    1m25.939s

Vill du läsa texten om kvalet gör du det här:
Vill du ha lite kortare nyheter kan vi konstatera att…

…Kvjat som flyttats ner från Red Bull till Toro Rosso tappade fyra tiondelar på sin teamkollega Carlos Sainz i Q2.
…McLaren som har många uppdateringar med sig har häng på poäng, Jenson Button var 12:a och Fernando Alonso kvalade in som tia i Q3.
…Force India som också har många uppdateringar med sig fick in en förare i Q3, Sergio Perez.
…Marcus Ericsson var tre tiondelar snabbare än sin teamkollega Felipe Nasr och återigen bäste Sauberförare under kvalet. Men det räckte ändå inte till något mer än Q1.
– Jag tycker ändå att jag har ett bra självförtroende, säger Ericsson till Viasat.
–Även om det är tyngre på träningarna kommer jag tillbaka till kvalet och går på knock.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Foto: Sauber F1

Ericsson hade problem framförallt under den första träningen i Barcelona då teamet valde att höja bakändan på bilen för att förbättra aerodynamiken, men det passade inte Ericsson alls. Han har sedan trivts allt bättre i bilen och att han återigen slog Nasr är bra. Ericsson har nu varit snabbare än Nasr i fyra av fem kval.
Det är omöjligt att vara bättre än materialet, men det är viktigt att vara bättre sin teamkollega.
•••
Williams gjorde en rejäl miss i Q1 och Felipe Massa hann inte ut tillräckligt snabbt för att kunna göra ett varv som tog honom vidare till Q2. Den rutinerade föraren från Brasilien försvann alltså i Q1.
– De kan hända att det blir trafik på banan och jag hade mycket trafik på första varvet, många långsamma bilar som släppte förbi mig på fel ställen och sedan hände samma sak igen. Det är en enorm besvikelse för oss, säger han till Viasat Motor.
– Att starta på plats 18 är svårt eftersom det är jobbigt att köra om på här i Barcelona.
•••
För övrigt har 19 av 25 förare som har haft pole position i Barcelona har också vunnit loppet. Så pole position är enormt viktigt i Spanien.
Samtidigt är det väldigt långt till första kurvan, över 700 meter så det kan bli en rejäl fajt mellan Mercedes båda förare i starten.
– Jag har tränat mycket på starter, så jag hoppas att jag får till det, säger Lewis Hamilton.

Sida 1 av 194
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB