Tysklands GP – det du behöver veta

av Anna Andersson

Tysklands GP. Det är bara att andas in doften av tända grillar, brända korvar, öl, rök och motorsport. F1 i Tyskland är en folksport. Folk campar, folk tältar, sover i bilar och grillar fläskkarré eller korv.
Så är det.
Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att vara. I år avgörs tävlingen på Hockenheimring, det senaste F1-loppet på den banan avgjordes 2014. Förra året var det inget lopp i Tyskland eftersom Nürburgring hade problem med eknomin och inte kunde genomföra loppet.
Alla de tyska F1-förarna har sina personliga minnen från Hockenheim Vettel har antagligen flest eftersom han är uppvuxen mindre än fem mil därifrån, på Bergstrasse i Hessen, längs samma motorväg som du kör på när du kör från Frankfurt am Main ner till Hockenheim. Där ligger ett antal pittoreska byar, där hittar du Tysklands bästa handbollslag just nu, Rhein-Neckar Löwen (med tre svenskar) och där hittar du den underbara staden Heidelberg med sitt fina slott och en härlig bergbana.
Men för Sebastian Vettel är inte hemmabana synonymt med framgång. Han har vunnit 42 F1-lopp, men inte ett enda på banan som inte ens ligger liten bit från hans hemstad, Heppenheim.

När han vann Tysklands GP 2013 avgjordes det på Nürburgring.  Här ger han sin syn på Tysklands GP.

Tysklands GP – det du behöver veta:
Hockenheimring
Banlängd: 4,574 km (67 varv)
Kurvor 11 höger 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim:      2 (T2, T6)
Över 250 km/tim:      2 (T5, T7)
Avstånd till kurva 1: 420 m.
Maxfart utan DRS: 310 km/timmen
Genomsnittsfart: 210 km/timmen.
Längsta passage med maxfart: 15 sek /1100 m.
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp, vilket också var den vanligaste strategin.
Första vinnaren:  1970: Jochen Rindt, Lotus
Första pole position: 1970: Jacky Ickx, Ferrari
Segrar från pole position: 18.
Seger från högsta startposition: År 2000 vann Rubens Barrichello från startposition 18.

Kvalet topp 8 2014:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Felipe Massa, Williams
4. Kevin Magnussen, McLaren
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Racet topp 8 2014:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Jenson Button, McLaren

Senaste segrarna:
2014: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2010: Fernando Alonso, Ferrari
2008: Lewis Hamilton, McLaren
2006: Michael Schumacher, Ferrari

Kvalrekorden:
Absolut: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2014: 1:16.540 (Nico Rosberg, Mercedes)
2012: 1:40.621 (Fernando Alonso, Ferrari)
2010: 1:13.791 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:15.666 (Lewis Hamilton, McLaren)
2006: 1:14.070 (Kimi Räikkönen, McLaren)

hockenheim-streckengrafik-514
Tre saker att tänka på enligt Sebastian Vettel:
Nordkurve: Efter start kan det bli rätt trångt här, säger Sebastian VEttel till SPort Bild.
– Man måste alltid vara beredd på att dra ut utanför banan, till vänster, för att undvika en kollision. Redan här börjar jag förarbetet för att kunna kära om i Spitskehjre, men ligger man för nära killen framför här får man problem med luften i kurvan, så kallad ”dirty air” och då tappar man lätt fästet.
Parabolica:
– Vid infarten till Parabolica finns den första omkörningsmöjligheten, men då måste man bromsa ordentligt. Men man får inte bromsa för mycket, då blir det svårt att styra in i kurvan och har du en motståndare intill dig blir det ännu trängre och jag försöker att undvika att köra om här. Jag väntar till Spitzkehre.

Spitzkehre:
– Jag stannar helst bakom min motståndare både i infarten till parabolica och i parabolica, anledningen är rätt enkel. Om jag kör om förtidigt är det som i fotboll, då åker jag på en kontring eftersom jag inte får tillräckligt mycket avstånd till min konkurrent och han kan komma tillbaka och attackera. Därför försöker jag att köra om under inbromsningen och se till att jag också avslutar omkörningen där, efteråt finns det nästan ingen chans att köra om.
Citaten kommer från Sport Bild.
•••
James Allison lämnar Ferrari. Det har ryktats om att teknikchefen går vidare, men nu är det bekräftat.
Han har haft ett tungt år privat, hans hustru avled i våras, efter en tids sjukdom, och paret har tre barn. Hustrun och familjen bodde i England medan han pendlade till Italien.
Allisons jobb tas över av Mattia Binotto.

•••

Esteban Ocon kör den första fredagsträningen för Renault. Jolyon Palmer vilar.

•••

Enligt Gazzetta dello Sport kör F1 på Monza i fyra år till.

Så tänker en vinnande strateg

av Anna Andersson

Det trillade ner ett otroligt spännande klipp från Mercedes i min telefon för en stund sedan. Det handlar om deras racestrategi. Du kan se det här och det är värt att lägga fyra minuter på det.

För övrigt berättar nu Christian Horner hur stort gapet mellan Red Bulls motorleverantör Renaut ( som gömmer sig bakom namnet Tag Heuer) och Mercedes är.
– Vi ligger 35 kilowatt ( omräknat 47,6 hästkrafter) bakom dem. Det har killarna från Renault berättat för oss och de har också meddelat vilken strategi de har för att hämta in det avståndet, säger han till motorsporttotal.com.
•••
Redan till helgen är det dags för det sista loppet inför sommarlovet. Tyskland GP som är tillbaka på Hockenheim. Den första väderprognosen talar om uppehåll under fredagen och lördagen, men risk för regn under söndagen. Temperaturen komer att ligga kring 25 grader.
Jag som bott i området ett par år kan meddela att det är väldigt kvavt just i slutet av juli och början av augusti. Temperaturen kan lätt nå 30 grader och det åskar ofta på kvällarna, då längtar man så efter den kalla luften och regnet – men inte ens en åskskur kyler ner temperaturen.
•••
HaloPå torsdag tar man ett beslut om det blir Halo eller inte. Ni vet det nya cockpitskyddet som diskuterats flitigt. Det är teamen som ska rösta om det ska införas 2017 eller inte.
Sebastian Vettel tyckte att synen påverkades när han testade den senaste versionen och det finns en viss oro för att förarna inte ska kunna lämna bilen tillräckligt snabbt om det börjar brinna.
Många tveksamma, en av dem är Lewis Hamilton.
– Säkerheten är en mycket allvarlig fråga och även om halosystemet inte direkt ser ut som racing så får vi inte glömma bort att det ökar chansen för en förare att överleva en krasch med hela 70 procent, säger han.
– Samtidigt hade Felipe Massa blivit träffad av den där metallfjädern 2009 i alla fall och det hade antagligen inte hjälpt Jules Bianchi heller.
•••
Ferrari har inte vunnit ett enda lopp sedan i Singapore 2015, det är 17 lopp utan en enda seger. Inte alls vad Ferrari hade hoppats på inför säsongen men den tidigare Ferrariförare Jean Alesi är inte orolig:
– Teamet har satt upp för höga förväntningar, bilen är inte så bra som många tror, men Ferrari kommer att vinna igen, säger han till Blick.
– De kommer att vinna när folk minst anar det.
•••
Bernie Ecclestones svärmor har kidnappats. Nu krävs han på 318 miljoner kronor i lösensumma.
Mer läser du här.
Annars kan jag tipsa om texten med tidernas stallkamper. Bland annat ger Stefan Johansson sin syn på fajterna mellan Alain Prost och Ayrton Senna
Från 1950 till 2016. Den läser du här.
•••
Vi hörs under veckan.

Hamilton räknar med att straffas

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog över ledningen i VM efter Ungerns GP i går. Han avgjorde racet redan i den första kurvan och kontrollerade det sedan ända in i mål. Han tog sin femte seger i Ungern, men Mercedes hotade honom vid ett tillfälle med en stallorder.
– Vi fick säga till honom att om han inte ökar farten så hade vi bytt plats, precis som i Monaco eller vi hade tagit in Nico tidigare i depå, berättar stallchefen Toto Wolff för motorsportmagazin.
– Och jag tror att det var det meddelandet som han behövde för att öka farten.
På ett varv ökade Hamilton farten med en hel sekund vilket gjorde att Red Bull, som i det läget var trea med Daniel Ricciardo fick inse att de aldrig skulle ha en chans på segern.  Hamilton tog över VM-ledningen för första gången i år och Rosberg är nu återigen tvåa – precis som han varit i slutet av 2014 och 2015.
– Men det är som jag har sagt hela tiden. Jag räknar inga poäng. Jag har hela tiden väntat på att han ska komma tillbaka och jag hade aldrig trott att jag hela tiden skulle ha 43 poängs försprång, säger Rosberg.
– Det är en tuff kamp. Lewis är en världsmästare. Jag fokuserar på mig, jag ville vinna i Ungern och därför är jag besviken. Jag är inte besviken över poängen.
Nu väntar Tysklands GP på Hockenheim.

– De känns skönt att jag kan glömma detta redan på Hockenheim. Jag ska försöka vinna där precis som 2014. Det kommer att bli en fantastisk helg. Jag älskar att köra på Hockenheim, säger Rosberg till Bild.

Det finns ett orosmoment för Hamilton. Han kommer att behöva  byta motor snart och då flyttas han tillbaka i startuppställningen. Frågan är väl när.
– Jag måste ta det straffet under något av de kommande loppen och jag hoppas att det inte betyder att jag åter igen ligger 25 poäng efter honom då, säger Hamilton.

 

 

För övrigt har Hamilton visat Esteban Gutierrez fingret under loppet. Därför skriver Haasföraren:

Att vara världsmästare ger dig inte rätten att vara respektlös mot dina motståndare, Lewis Hamilton.

Mer läser du här.

 

Vill du läsa om tidernas alla stallkrig, om hur Lill-Lövis upplevde fajterna mellan Alain prost och Ayrton Senna? Då gör du det här.

 

•••

Marcus Ericssons Sauber har nu nollat 14 lopp i rad.
•••
Det kan hända att Stoffel Vandoorne är tillbaka i F1 till helgens deltävling i Tyskland. Rio Haryanto har ett kontrakt med Manor, men har inte kunnat betala det som han lovat inför säsongen och därför riskerar han att bytas ut. Haryanto samlar in pengar via en SMS-aktion, men frågan är  om han får ihop det som krävs.
Det ryktas om att McLarens framtidsförare får chansen vid sidan av Pascal Wehrlein. Det ryktas även om att Alexander Rossi, som vann Indy 500 kan ersätta Haryanto.

425 miljoner till Rosberg

av Anna Andersson

Lewis Hamilton kraschade i kurva elva på den andra fredagsträningen.
Men det är ingen fara för racet på söndag.

Bilen var utrustad med en växellåda som ändå inte skulle användas under loppet vilket gör att Hamilton inte riskerar någon bestraffning.. Teamet hade dessutom planerat att byta den bakre hjulupphängningen, nu måste de byta båda, förutom framvingen som naturligtvis också måste bytas. Hamilton fick uppsöka det medicinska centret efter kraschen eftersom FIA:s sensor mätte upp 12 G i samband med kraschen, men han klarade sig helt utan skador.
– Jag ber om ursäkt till mina mekaniker för det mer jobb som jag har orsakat, säger Hamilton.
– Men under de varv som jag körde fick jag en bra känsla. Tempot finns där.
Mercedes Nico Rosberg var klart snabbast under det andra passet, 0,595 sekunder före Daniel Ricciardo, Red Bull och 0,913 sekunder före Sebastian Vettel (Ferrari).
– Det var verkligen en imponerande dag, det betyder inte att vi kommer att ha den positionen i morgon, men det är positivt. Bilen känns väldigt snabb och det känns enormt bra, säger Rosberg som testade den växellåda han hade problem med på Silverstone och den höll.
– Den nya asfalten passar oss, jag är positiv och det känns dessutom bra med det nya kontraktet.

Här har du alla tiderna – och Ericsson gjorde en bra andra träning. Han var före sin teamkollega, före båda bilarna från Manor och före en av bilarna från Renault:

 

1 Nico Rosberg Mercedes 1m20.435s 45
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m21.030s 0.595s 36
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m21.348s 0.913s 31
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m21.770s 1.335s 35
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m21.960s 1.525s 4
6 Kimi Räikkonen Ferrari 1m22.058s 1.623s 46
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m22.328s 1.893s 21
8 Jenson Button McLaren/Honda 1m22.387s 1.952s 34
9 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m22.449s 2.014s 41
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m22.653s 2.218s 38
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m22.673s 2.238s 38
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m22.681s 2.246s 39
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m22.689s 2.254s 24
14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m22.773s 2.338s 38
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m22.864s 2.429s 28
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m22.948s 2.513s 43
17 Kevin Magnussen Renault 1m23.347s 2.912s 41
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m23.437s 3.002s 36
19 Jolyon Palmer Renault 1m23.528s 3.093s 12
20 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m23.986s 3.551s 31
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m23.992s 3.557s 22
22 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m24.265s 3.830s  

36

 

Nico Rosberg är alltså klar för ytterligare två år tillsammans med Mercedes. Det sägs att kontraktet som ni ser här intill är värt 425 miljoner kronor.

IMG-20160722-WA0001
•••
Här är läget när det gäller årets power units:

•••
Vi kan notera att….
…Sebastian Vettel kommenterar ryktena om ett byte till Mercedes. Han har sitt eget språk när han gör det:
– Det mesta är ren kvarg.
Med andra ord, det är rent skitsnack….
….Daniel Ricciardo inte är rädd för Max Verstappen, han är rädd för ormar.
….den nya asfalten gör sitt till. Hamilton var under poletiden från 2015 redan under den första träningen. Under den andra var Rosberg också klart under – så det lär gå snabbt i morgon.

•••
På återhörande.

Inför Ungerns GP – FIA skärper reglerna

av Anna Andersson

Mercedes hjälpte Nico Rosberg på Silverstone.
Han straffades med ett tidstillägg på tio sekunder – men nu skärper FIA reglerna. Inför Ungerns GP så meddelar det internationella bilsportförbundet att om en förare har så pass stora problem att han kan tvingas bryta loppet kan han få hjälp av teamet via radio.
Teamet får informera föraren om problemet, men man måste styra mot depån och väl där kan teamet hjälpa honom att antingen lösa problemet eller också bryta loppet.
En annan viktig förändring inför helgens deltävling är att FIA elektroniskt kommer att övervaka om förarna går utanför banbegränsningen.
Det handlar om området kring kurva 4, 6 och 7 samt kurva 11.
– På de nämnda ställena har vi installerat elektroniska sensorer 1,6 meter från banan och de ger oss signaler när en bil är på fel sida med alla fyra hjulen, meddelar Charlie Whiting.
•••
d_reinhard_china_16_0120Marcus Ericsson var på den internationella presskonferensen idag. Där fick han ett par frågor och den nya ägaren, dess kopplingar till Sverige och hans eget stöd som enligt uppgifter från väldigt många håll kommer från familjen Rausing som äger Tetra Pak.
– Det är klart att jag bryr mig om sådana saker, men jag vet inte vilka dessa människor är. Det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att köra bil snabbt och lösa problemen tillsammans med mina ingenjörer, säger han.
Han ville inte heller bekräfta att pengarna kommer från familjen Rausing och Tetra Pak.
– Jag är inte inblandad i sådana saker, jag hoppas att det går framåt för Sauber nu.
Han sa också:
– Det är goda nyheter får teamet, det är ju ingen hemlighet att Sauber har haft ekonomiska problem under en längre tid. Jag vet inte alls vad framtiden bär med sig, men jag ser mig också om efter andra alternativ.
Konkurrenten Manor, som till skillnad från Sauber har tagit VM-poäng i år, har en ny VD. Han heter Thomas Mayer och har tidigare arbetat för Renault Sport F1 (Lotus).
•••
Sedan kan vi notera att….
…Ross Brawn meddelar att han inte är aktuell för Ferrari och inte heller för någon F1-comeback .
…väderprognosen har ändrat sig, det lär inte regna i Budapest i helgen.
…Alexander Rossi, som vann Indy 500, mycket väl kan köra F1 nästa år. Manor är intresserade.
…Lotus gjorde en förlust på 68 miljoner euro förra året.
…Fernando Alonso vill ha roligt när han kör F1, annars anser han att han lika gärna kan lägga av efter 2017
– Vi kan aldrig köra bilarna på gränsen, säger han till Autosprint.
– Vi kan aldrig attackera så som vi vill, däcken tillåter inte det. Trycker man på för mycket tappar de fästet och drar man upp motorn för mycket så förbrukar den för mycket bränsle. Hemligheten med att vara snabb i dagens F1 är att inte attackera, men det går emot en förares instinkt. Förr behövde man en massage på två timmer när man kört tio varv, nu kan man gå i mål utan att ens ha svettats så väldigt mycket.
Han funderar över om han i så fall ska lämna F1 för LeMans eller kanske Indycar.

•••
Jag vet att jag skrev att det inte blir någon uppdatering, det blev det i alla fall – tiden tillät det och dessutom var det för många intressanta grejer för att jag bara skulle låta dem vara.
Så kan det bli.
Får se när vi hörs igen. Det är dumt att lova saker jag ändå inte kan hålla….

Horner: Vettel kan lämna Ferrari för Mercedes

av Anna Andersson

Lewis Hamilton pratar om elden han har inom sig och om hur han är på rätt plats mentalt efter bottennappet i Barcelona där Mercedes båda bilar kolliderade i den första kurvan.
Nu kan han ta över VM-ledningen för första gången i år – det är bara en poäng upp till Nico Rosberg inför helgens VM-deltävling i Ungern, säsongens elfte lopp.
– Den här banan har, av någon anledning, alltid passat mig och jag är fylld av självförtroende, säger britten som inte vunnit i Ungern sedan 2013.

Großer Preis von Großbritannien 2016, Samstag
Foto: Mercedes

– De senaste åren har jag inte haft den perfekta helgen, men jag vet att jag har den pace som krävs och jag ska ta revansch den här gången.
Hamilton kan bli den första föraren i historien som vinner Ungerns GP fem gånger – men han ock alla andra förare har en tuff helg framför sig. Banan är krävande både för förare och bilar, det är korta rackor, många svängar och är enormt svårt tat köra om. Det gör att kvalet får en stor betydelse.

•••

Marcus Ericssons team är räddat. Mer om det läser du här:
Mer om helgen i Ungern får du här.

När det gäller tiderna i helgen är det en helt vanlig Europahelg:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:

Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00

Fakta om Hungaroring:
Längd: 4381 km/ 70 varv.
Start: kval och race kl 14.00 lördag och söndag.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster).
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däck:      Supersoft/Soft/Medium

Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 ( 5 hårda)
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Antal GP: 29, Nelson Piquet vann första loppet 1986.
Antal segrar från pole position: 13.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Topp 8 i kvalet 2015
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Felipe Massa, Williams

Här ger fjolårets vinnare sin syn på Ungerns GP:

Topp 8 racet      2015
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Daniil Kwjat, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Toro Rosso
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Romain Grosjean, Lotus
8. Nico Rosberg, Mercedes
———-
10. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varvet, kval:
1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
2015: 1:22.020 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:22.715 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:20.953 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:19.815 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Förare med flest segrar:
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Jacques Villeneuve (2)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Fernando Alonso (1)
Nigel Mansell (1)

– Banan är svår, det känns lite som en stadsbana och den är ganska smal med många gupp och kurvor, det är ofta extremt varmt där i slutet av juli. Vi måste verkligen ta hand om däcken för att kunna arbeta vidare i rätt riktning. Det är en stor utmaning, men vi får avvakta träningarna för att se hur konkurrenskraftiga vi är här, säger Marcus Ericsson.
•••
Enligt Christian Horner, stallchef hos Red Bull, kan det hända att Sebastian Vettel byter  från Ferrari till Mercedes 2018 när kontrakten med både Nico Rosberg och Lewis Hamilton går ut.
– Det verkar som om Seb är stressad och jag vet av egen erfarenhet att han måste trivas för att kunna prestera och jag är inte helt säker på att han tycker om den pressen som Sergio Marchionne sätter. Jag kan tänka mig att han fltttar till Mercedes 2018 om resultaten inte kommer innan dess., säger Horner till Sport Bild.
Det pratas om att James Allison måste lämna Ferrari, enligt italiensk media har teknikchefen fått gå eftersom framgången uteblivit
•••
Bloggen kommer inte att uppdateras under helgen. Jag kommer att vara ledig. Det är dags för familjehelg, min man har legat på träningsläger sedan i slutet av juni och har nu tre dagar då han kan träffa familjen innan det bär av till Portugal för det sista förberedelserna inför OS och därefter står det Rio på hans schema.
Därför packar jag och barnen in oss i bilen och möter upp nu när de äntligen har fått sommarlov. Det är stort att vinka av pappa till hans tredje OS.
F1-bevakningen följer ni självklart på sportbladet.se, medan bloggen är tillbaka efter helgen och inför Tysklands GP
Ha en fin helg.

Red Bull – ett hot

av Anna Andersson
Marcus ur depå
Foto: Sauber

Storbritannien är historia.
Nu vänder vi oss mot Ungern och ett klassiskt sommarlopp på Hungaroring.
Det brukar vara varmt, det är en lurig bana och det är väldigt ojämnt underlag. Det är en bana med flera mellansnabba kurvor och korta rakor.
Det är dessutom en bana där det är enormt svårt att köra om – med andra ord är det viktigt att kvala bra.
– Även detta klassas som en stadsbana och det är ofta väldigt varmt i Ungern den här tiden, säger Marcus Ericsson.
– Det gör banan enormt tuff, men den är roligare banan i Monaco. Här går det i ett, kurvorna sitter ihop, det är hoppigt och ojämnt och du kan inte slappna av en sekund.
Han körde in en poäng i Ungern förra året.
– Ser jag tillbaka på tävlingen förra året är mina minnen inte allt för dåliga, jag tog en poäng när jag var tia i mål. Vi hade en bra pace och jag hoppas på ett liknande resultat i år, säger han.
– Det är bra att vi fortsätter att testa vår nya bakvinge och utvärdera det, det blir viktigt att kunna jämföra den data vi får nu med den vi fick på Silverstone.
Här ser du vilka däck som förarna valt inför helgens race.

Klicka på bilden så får du upp den i ett större och bättre format.
8269_Hungary-Selected-Sets-EN

Mer om banan , all statistik och liknande får du i morgon. Precis som vanligt på en onsdag.

För övrigt är Mercecdes chefer lite oroliga inför helgens lopp, teamet hade pole position 2014 och 2015, men lyckades inte köra in någon seger. Förra året var bäste Mercedesförare, Lewis Hamilton, sexa, Nico Rosberg var inte bättre än åtta.  Red Bull hade däremot två killar på pallen , bakom Sebastian Vettel som vann och 2014 vann Red Bulls Daniel Ricciardo.

Med tanke på Max Verstappens framfart är oron befogad,

– Det är en tuff utmaning som väntar oss i Budapest, där hade vi ingen större tur varken 2014 eller 2015, säger Toto Wolff.

– Red Bull går bra på banor där det inte är någon större nackdel om luftmotståndet är lite högre, därför fungerar deras bil bra när det regnar och på lite långsamma banor som i Budapest. Deras bilar  är verkligen ett hot.

Vädret kan också ställa till problem. Det är risk för regn, även om temperaturen kommer att ligga kring 30 grader.

Vilka är era tankar och förhoppningar inför racet? Kan Red Bull slå Mercedes?

•••
Ny asfalt i Ungern, betyder det att vi kan få se ett nytt varvrekord i Budapest den kommande helgen? Det gällande satte Michael Schumacher 2004, 1.19,071…

Dessutom är gummiblandningen något mjukare än förra året, så räkna med snabba varvtider i kvalet. Ifjol körde Lewis Hamilton på 1.22,020.
•••
Det ryktas om att Imola kan vara på väg tillbaka till F1-kalendern, men i så fall på bekostnad av Monza. Det skulle jag, personligen, inte gilla. Men å andra sidan är jag ett Monzafan av stora mått, parken, banan, historien. För mig är det F1 när det F1:s vagga. Där är allt så närvarande, det känns som om du kan ta på kärleken till F1. Jag får gåshud bara jag går in i den där parken.
De ansvariga på Monza hoppas dock att båda banorna kan få en plats i kalendern och blir det så lovar jag att falla in i hurrandet.
Det är två banor med historia, tillskillnad från ett gäng av dem vi har i dag.
•••
Red Bulls stjärndesigner Adrian Newey är övertygad om att teamet snart håller samma nivå som Mercedes. Så bra anser han att Renault har utvecklat sitt motorpaket.
•••
För övrigt har du väl sett att Felix Rosenqvist får chansen i IndyCar? Han ska testa för mästarteamet Chip Ganassi racing redan på torsdag den 21 juni. Mer läser du här.

Lill-Lövis: Är det viktigare att köra F1 med en skitbil än att ha kul på banan?

av Anna Andersson

Vi har närmat oss halva F1-säsongen och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson gör återigen ett nedslag i bloggen. Han har själv kört närmare 80 F1-lopp för bland annat Ferrari och McLaren och ger nu sin bild av Mercedes stallkamp, Ferraris kräftgång och han funderar lite över Marcus Ericssons framtid. Vilka alternativ har den svenske F1-föraren och hur ska han gå vidare?
Här skriver Stefan Johansson om sina tankar efter Storbritanniens GP:

lovissss

Efter tio av 21 lopp skiljer det plötsligt bara en poäng mellan Mercedes båda förare. Jag tror aldrig någonsin att vi i F1-historien har haft en situation där vi har två likvärdiga förare som dominerar på det sättet som Mercedes gör nu. De har slagits om segern i nästan varje lopp under tre år och det gör naturligtvis att det är extra fokus på dem. Hade de kämpat om exempelvis en femteplats hade de självklart inte varit lika utsatts, dels hade det inte fått samma mediala uppmärksamhet och dels är det så att när en racerförare känner lukten av seger så gör han allt som går för att vinna. Då gör man kanske saker som man inte gör om man slåss om en femte plats. Sedan gokart ålder är vi alla programmerade för att vinna, så är det.

Till det kan vi lägga att detta är två otroligt duktiga och kompetenta förare som slåss på samma nivå, skillnaden är kanske att Hamilton aldrig viker undan vilket leder till att det antingen blir kontakt mellan dem eller måste Rosberg ge sig. De gånger som han har svarat emot blir det alltid lite fel och det ser nästan lite klumpigt ut, även om det mestadels beror på att Lewis helt enkelt vägrar ge upp kurvan. Det handlar om så ytterst små marginaler, en halvmeter åt fel håll in ingång till kurvan, en par meter under bromsing, men det räcker för att allt ska bli fel. Anledningen till det är att det blir så här är att avåkningszonerna är så stora, bangränsen är inte längre där banan slutar utan det går att hålla fullt även om man är utanför den vita linjen som ju normalt är gränsen på banan.
Det var det som hände i Österrike, hade det varit en bana där gränsen var vid vita linjen hade Lewis aldrig försökt den manövern – och även om hade gjort det hade aldrig kommit förbi.

Går vi tillbaka i historien är väl teamkampen mellan Alain Prost och Ayrton Senna den som mest påminner om det som Mercedes upplever i dag, men det fanns en mycket viktig skillnad. Den stavas DRS (Drag Reduction System)
Grejen är ju att Lewis hade under normala omständigheter aldrig haft en chans att komma upp jämte Nico som han gjorde på sista varvet i Österrike, men eftersom han plötsligt, via en knapptryckning, fick en toppfart på typ 20-30 km/timmen snabbare än sin kollega så har Rosberg ingen chans. Han blir stående på samma position och kan inte försvara sig. 

Ärligt talat så hatar jag DRS; det är den dummaste av alla dumma idéer som F1 har hittat på under de senaste åren.
Hade DRS funnits när Prost och Senna slogs som värst hade det säkerligen varit ännu fler incidenter mellan dem också.
DRS gör att konsten av racingen nästan har försvunnit helt. Numera behöver du inte studera föraren framför, se var han är svag eller stark, för att planera din attack. Det räcker med att du trycker på en knapp på rakan och så drar du förbi, killen framför har inte ens en chans att försvara sig, man är en “sitting duck” helt enkelt. Då är det bättre som man har i USA och Indycar, ett system som kallas för ”push to pass” (P2P), där får man en liten boost genom att trycka på en knapp igen, varje förare får ett visst antal gånger per race beroende på hur långt racet är, men det brukar ligga på 10 gånger. Skillnaden är att du kan använda den när du vill, både som försvar och attack, vilket betyder att det är mycket mer taktik i hur och när man använder den under loppet. Kommentatorerna kan följa det på TV skärmen och kan informera tittarna hur många P2P varje förare har kvar.

Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland steers his car during the first free practice at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Friday, July 8, 2016. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 10. (AP Photo/Luca Bruno)
Kimi Räikkönen, Ferrari. Foto: TT

När det gäller Mercedes konkurrenter är Ferrari en stor besvikelse i år. Man har inte tagit tillvara på de chanser man har fått speciellt i början på säsongen, gjort misstag i strategin, dragit på sig onödiga straff och inte alls lyckas få ut den fulla potentialen. Ferrari har helt enkelt slarvat bort för många poäng.

Däremot tycker jag att det är helt rätt att förlänga kontraktet med Kimi Räikönnen.Ge mig namnet på en förare av den kvalitén som finns ledig inom F1 idag!
 Det finns ingen.
 Kimi ligger trea i VM och om du ger honom en bil som kan vinna så kommer han också att vinna. F1 är en materialsport och en förare är aldrig bättre än materialet.

Red Bull har till skillnad från Ferrari tagit ett steg framåt i år, och Max Verstappen? Vad ska jag säga? Det är bara att lyfta på hatten. Jag var som många andra lite tveksam och trodde att han skulle få problem efter segern, men han är stark mentalt.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 10: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer on track during the Formula One Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 10, 2016 in Northampton, England.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull

Han är tuffare än vad jag trodde. Han har en enorm racecraft och även om han inte har kört F1 innan så har han tävlat sedan han var tre år och det märks. Det dyker upp en sådan förare i varje generation och med tanke på hur gammal han är så kommer han säkert att slå varje rekord som finns.

 När det gäller Marcus Ericsson så ser det däremot mörkt ut för hans team. Jag vet inte hur alla detaljer ser ut med sponsorer och liknande, men problemet är att de inte får ut max av någonting just nu. Force India har ungefär samma ekonomi men kör in bra resultat. Bland de mindre teamen handlar det oftast om vem som får till bilen rätt just det året, oftast mer genom tur än skicklighet. Eftersom de inte har samma resurser de större teamen har måste de chansa och gå åt ett håll i sin designfilosofi och det är ju uppenbart att Sauber måste ha gått åt fel håll i år. De har inte tagit en poäng på de senaste 13 loppen, tre i fjol och 10 i år. Det känns som om allt har rasat sedan Peter Sauber lämnade teamet.
Det känns som om svackan blir djupare för varje år som går.

Vad ska då Marcus Ericsson göra till nästa år?

 

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

Jag vet inte tillräckligt mycket om vad hans resurser är men det mest logiska är väl att försöka välja ett team någonstans i mitten av F1 och hoppas att han väljer rätt, det finns team som kan ta någon poäng här och någon poäng där annars måste han fundera över vad han vill göra. Renault kommer säkert att förbättra sig markant, om det finns en chans att komma in där tror jag det kan bli en bra lösning. Han är en mycket kompetent förare, det har han visat i många klasser och jag tror definitivt att han har erbjudanden att fortsätta köra F1. Han dominerar Felipe Nasr, och det är i princip allt han kan göra i år, men hjälper det tillräckligt när han är fast i en skitbil?

Vid ett visst skede i ens karriär måste man också ställa sig frågan om det är så att F1 är det viktigaste i livet eller om han vill ha glädje i racingen igen och köra om segrar. Det är ett beslut som Marcus måste ta. Killen kan köra racerbil, han gör ett bra jobb, men hur länge är det värt att kämpa bara för att få köra F1 med en dålig bil?
Av egen erfarenhet vet jag att det inte är kul att åka till en tävlingshelg och veta att du kan kvala in på 16.e plats som bäst och med en enorm bondtur kanske nå en poäng. Det är inte det mest motiverande som finns. Är det viktigare att köra i F1 än att ha roligt på racerbanan? Det är en svår fråga och den kan bara Marcus svara på. Det finns många riktigt bra serier både i USA eller med sportvagn. I USA är det riktig racing, den är tuff, utmanande och rolig med många enormt duktiga förare. Likadant är det inom sportvagn.
Men Sauber? Just nu är det bara att sticka gaffeln i teamet, It´s done som vi säger i USA.
Det stallet är inte det enda som har gett upp, F1 är otroligt tufft och det är bara de bästa och starkaste som överlever.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Vill Red Bull påverka FIA?

av Anna Andersson

Red BUll gillar inte det nya skyddet Halo som är tänkt att användas på bilarna nästa år.
– Jag personligen är ingen fan av Halo, jag anser inte att det är en elegant lösning på problemet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till brittiska medier.

–Jag ser hellre att man låter utvecklingen av ett nytt huvudskydd tar tid så att jobbet blir ordentligt gjort istället för att man bara tar någonting som sedan kan få väldigt oanade konsekvenser. Jag skulle absolut rösta mot Halo.
Men under testdagen på Silverstone så satt det på bilen.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 12: Pierre Gasly of France and Red Bull Racing drives the Red Bull-TAG Heuer RB12 fitted with the halo safety device during F1 testing at Silverstone Circuit on July 12, 2016 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull.

Testföraren Pierre Gasly hade till och med specialglasögon för att kunna filma allt inifrån cockpit. Efteråt var han inte helt nöjd:
– Synfältet påverkas, framförallt när man kör rakt fram, säger Galsy
– Jag tycker att F1 ska ha en öppen cockpit och jag gillar inte utseendet på Halo. Jag tycker att F1 ska fortsätta att vara så som det är i dag.
Inte heller den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel var imponerad. Ferrariföraren testade den senaste versionen av Halo under tävlingshelgen i Storbritannien
– Den del som jag testade påverkade sikten rätt mycket, sa han efteråt.
Med andra ord var han också negativ till det nya skyddet och det snackas nu om att Red Bull filmade sitt test för att kunna använda det och försöka påverka FIA till att inte använda Halo.
•••
Det har testats på Silverstone i dag, det regnade under eftermiddagen och snabbast av alla var McLaren med Fernando Alonso bakom ratten, 1:31.290. Han var den ende föraren som körde under 1.32. Esteban Ocon som körde för Mercedes var mer än en och en halv sekund efter Alonso, men han var i sin tur 1,6 sekunder före Alex Lynn, Williams.
1 Fernando Alonso     McLaren     Honda  1:31.290         105
2  Esteban Ocon     Mercedes AMG 1 :32.833     + 1.543     123
3         77     Alex Lynn     Williams     Mercedes   1:34.433     + 3.143     54
4         5     Charles Leclerc     Ferrari     Ferrari  1:34.446     + 3.156     19
5         11     Nikita Mazepin     Force India  P     1:34.521     + 3.231     35
6         55     Carlos Sainz Jr.     Toro Rosso      P     1:34.643     + 3.353     91
7         8     Santino Ferrucci     Haas F1 Team      P     1:34.866     + 3.576     55
8         6     Pascal Wehrlein     Mercedes AMG 1:34.982     + 3.692     48
9         88     Rio Haryanto     Manor Racing 1:35.631     + 4.341     64
10         30     Sergey Sirotkin     Renault 1:36.575     + 5.285     48
11         33     Pierre Gasly     Red Bull  1:43.891     + 12.601     52
Pascal Wehrlein körde Mercedes bil från 2015. Sauber har tackat nej till testerna.


•••
Mercedes kommer inte att överklaga den bestraffning som Nico Rosberg fick på Silverstone, däremot meddelar teamet att man kommer att fortsätta diskussionen om radiotrafiken och vilka regler som gäller.
Radiotrafiken är en mycket omdiskuterad fråga, förarcoaching är förbjudet, men man får hjälpa föraren om det finns en säkerhetsrisk. Teamen är dock inte helt nöjda med den regeln..
– Den regeln är skräp, säger Christian Horner, Red Bull:
– Bilarna är tekniskt väldigt komplicerade och det är självklart att Mercedes meddelar föraren så att han kan köra vidare. Nästa fråga är ifall det är rätt regler.
•••
Kommer Nico Rosberg att tvingas byta en växellåda till?

Det är frågan inför Ungerns GP.
Den växellåda som krånglade på Silverstone är på fabriken, men när en växellåda byggts in i bilen är den förseglad. Den får inte öppnas om inte FIA har personal på plats.
Det betyder att Mercedes inte kan se efter om det ä’r något fel på växellådan innan man är på plats i Budapest.
Om Rosberg byter växellådan är det andra gången på tre lopp som han gör ett sådant byte och ett sådant betyd betyder naturligtvis också att det blir ett straff i startuppställningen.

IT´S HAMMERTIME

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade en rätt lugn resa till sin tredje raka seger i Storbritanniens GP. Totalt var det hans fjärde seger på hemmabanan, nu har han lika många som Nigel Mansell.
Hamilton tog ännu ett steg närmare Nico Rosberg i jakten på VM-titeln. Kampen mellan de båda Mercedesförarna är återigen det som håller liv i F1, men den här gången blev det ingen intern kollision.

Großer Preis von Großbritannien 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Hamilton kunde styra sitt race som han ville, hantera däcken och bränslet, Rosberg blev däremot omkörd av Max Verstappen i utgången av Maggots på det 16:e varvet. Sedan jagade tysken den unge holländaren och  till slut lyckades han köra om på hangarrakan (varv 38), men den jakten var kostsam. Den slet på däcken och när han sedan fick problem med växellådan så blev det tufft. Mercedes skickade information till Rosberg via radion, teamet talade om för tysken att han inte skulle använda sjuans växel.
Det är numera förbjudet med förarcoaching över radion och det inte är så att säkerheten äventyras på något sätt. Domarna gav Rosberg ett tidstillägg på tio sekunder vilket gör att han förlorar andraplatsen och det skiljer nu bara en enda poäng mellan Rosberg och Hamilton – 168 mot 167.

 

Mercedes kommer dock att lämna in en protest mot domarnas beslut och teamet har 96 timmar på sig att göra det.

När det gäller Nico Rosberg är han enormt pressad just nu, han vad enormt stark i Baku för tre lopp sedan, men i Österrike och Storbritannien så har han inte varit i närheten av sin teamkollega och tidigare har han varit den som varit svagast mentalt av de båda Mercedesförarna. Hamilton har varit den som satsat allt, medan Rosberg varit den lojale och när han bestämt sig för att göra något annat så har han slagit lite under bältet. Det blir spännande att se hur deras kamp utvecklas med tanke på att Mercedes ställt någon form av ultimatum till förarna.
I dagen tidning berättar för övrigt Toto Wolff om hur det är att hantera de båda förarna. Jag fick en egen pratstund med honom för ett par veckor sedan och du kan läsa hans tankar här.

Vill du läsa texten från loppet gör du det här:
•••
Lewis Hamilton tog sin tredje seger i rad, men bäst är fortfarande Jim Clark som vann fyra segrar på Silverstone mellan 1962 och 1965. Clark vann totalt fem segrar i Storbritanniens GP.
•••
Kurva 1. Det är många som kommer att drömma mardrömmar om den, där låg det vatten kvar och Lewis Hamilton körde av, Fernando Alonso lika så, Max Verstappen, Sergio Perez, och Rio Haryanto missade också på ungefär samma ställe. Jag har säkert glömt någon.
•••

Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland steers his car during the first free practice at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Friday, July 8, 2016. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 10. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: TT

Var är Ferrari? Långt i från den form man hade hoppats på i alla fall. Sebastian Vettel var av banan flera gånger, han drabbades av ett straff på fem sekunder efter en fajt med Felipe Massa och det kändes som om det bolmade frustration ur den bilen.
Och var var Williams? Ingen bil på poängplats i hemmaracet. Det är riktigt illa.
•••

 

Marcus Ericsson kom till start, men fick bryta loppet sedan han fått problem med motorn. Det var ändå viktigt psykiskt för Ericsson att han fick köra igen så att han inte kommer till Ungern och en ny racehelg utan att ha kört någonting efter den läskiga avåkningen.
– Det var verkligen skönt att få köra, nu ska jag åka hem, låta kroppen återhämta sig och ladda om batterierna för en bra tävlingshelg i Budapest, säger Ericsson till Viasat.
Hans Sauber kör inte testerna i veckan. Teamet motiverar det med att man inte har några nyheter till bilen och att man kan spara lite pengar.
•••
Några korta nyheter, noter att…
…poäng för båda bilarna från Force India och poäng för båda bilarna från Toro Rosso.

…Max Verstappen har nu tre pallplatser, det är fler än vad hans pappa Jos skrapade ihop under sin karriär. Max har dock bara kört sex race för ett toppteam.
…Manor som tog poäng i Österrike inte var i närheten av någon poäng i Storbritannien. Båda bilarna bröt.
…Kimi Räikkönen har förlänt kontraktet med Ferrari och han körde bäst av teamets förare i helgen.
…det dags för sommarlov i F1 i början av augsti. Då stänger man fabrikerna i två veckor, men det finns ett kryphål. De fabriker som levererar till F1 får jobba och därför vill Honda jobba vidare med motorn. De är motorleverantör och levererar motorn till McLaren. Får se om någon täpper till det kryphålet.
….listan på  förarna som kör under testet i veckan som kommer:
team    Tisdag        Onsdag
Mercedes     Esteban Ocon     Esteban Ocon
Red Bull     Pierre Gasly     Pierre Gasly
Williams     noch nicht benannt     noch nicht benannt
Ferrari     Charles Leclerc     Kimi Räkkönen
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne
Force India     Nikita Mazepin     Nikita Mazepin
Toro Rosso     Carlos Sainz     Sergio Sette Camara
Renault     Jolyon Palmer     Sergey Sirotkin
Haas     Santino Ferrucci     Santino Ferrucci
Manor     Rio Haryanto     Jordan King

Sida 1 av 197
  • Tjänstgörande redaktör: Erik Sjölander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB