Stallens oro inför Formel 1 2018

av Anna Andersson

När vi går in i årets sista racehelg är det oundvikligt att diskussionerna handlar om nästa år. Det handlar om stallens oro inför Formel 1 2018
Framförallt eftersom utseendet på bilarna kommer att förändras så mycket när man inför cockpitskyddet Halo nästa år.
Flera av förarna är emot det nya skyddet.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton steers his car during the second practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 24, 2017. / AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE
Hamilton inför Abu Dhabi GP/ AFP PHOTO / GIUSEPPE CACACE

Lewis Hamilton tycker att det är fult.
– Detta är den sista eran av bilar som ser ut som racerbilar, sa han på presskonferensen inför Abu Dhabis GP.
Och han är dessutom orolig för att bilarna ska bli för tunga, halo väger trots allt ytterligare fem kilogram..
– På något sätt känns det som om vi kommer att vara bussförare nästa år. Det går bara utför.
Kevin Magnussen vill inte att man ska göra F1 för säkert eftersom han lockas av risker. Sedan är det flera förare som anser att skyddet är fult och det har också höjts röster för att sikten försämras, framförallt när förarna ska se trafikljuset på väg ut från depån.

Red Bull har även poängterat ett annat orosmoment inför 2018. Det handlar om antalet motorer nästa säsong.. Då är det tillåtet att använda sig av tre motorer under en säsong. I år var det fyra.
– Det är helt galet, säger stallchef Christian Horner till Channel 4.
– I år behövde vi använda oss av sex motorer och därför är det helt idiotiskt att gå ner till tre motorer nästa år när det dessutom är fler tävlingar.
Han påpekar också att den nya motorregeln inte sparar några pengar eftersom teamen ändå måste sätta in nya motorer när de gamla inte håller  och då betalat dubbet. Både för den nya motorn och i prispengra eftersom en ny motor ger ett straff i startuppställningen vilket ofta leder till en sämre placering, färre VM-poäng och mindre prispengar.
– Det lite spännande att se hur många race vi klarar av innan det första straffet kommer, säger Horner.

•••

Vill du läsa om träningen?

Det  gör du här.

Hamilton slog ett nytt varvrekord, men är glad över att säsongen snart är slut.

•••
Vi kan notera att…

…Max Verstappen inte hade något att säga till om under träningen. Anledningen var den gamla motorn. Red Bull har ont om motorer och därför var träningen av underordnad betydelse.

– Vi hoppas bara att den håller, var Helmut Markos kommentar.

Den höll, men Verstappen var bara sexa.
…Brandon Hartley får helgens första straff. Toro Rossos förare har fått en ny MGU-H  och flyttas tillbaka tio platser i starten.
…planerna på ett F1-lopp i Köpenhamn blir allt mer konkreta. Mer läser du här.
…Marcus Ericsson återigen riskerar att avsluta en F1-säsong med noll poäng. På söndag har han sista chansen för i år att spräcka den där trista nollan. Hans tankar om det och framtiden läser du här. Svensken var 19.e man på den första träningen då han slog Toro Rossos Hartley. På den andra var han 18:e  man, men tyvärr återigen bakom kollegan Pascal Wehrlein. Saubers teamchef meddelar att man ännu inte har bestämt sig vilka förare som ska köra nästa år, Ericsson får fortsätta vänta – och hoppas.
…de nya ägarna vill göra F1 mer tillgängligt även på läktaren. Publiken ska erbjudas strategier, livestream, däckval och även radiokommunikationen mellan föraren och depån.

•••

Gårdagens blogginlägg handlade också om 2018. Där läser du om de nya däcken.

 

Nya däck till Formel 1 2018

av Anna Andersson

I dag har det varotit Pirellis stora dag i Abu Dhabi. Därför skriver jag om följande ämne i dag:

Nya däck till Formel 1 2018

Däcktillverkaren har inte bara presenetrat en – utan två nya gummiblandningar till nästa år.

Rosa – hypersoft

och

orange – superhard.

– Vi är flada över att kunna presentera en nyhet med våra mjukare och snabbare gummiblandningar, nämligen hypersoft. Under årets säsong har vi insett att när det är vissa speciella omständigheter har våra däck varit för konservativa. De däck som vi har tagit fram till 2018 jobbar mot målet att vi ska ha två depåstopp under de flrsta loppen, säger Pirellis chef Mario Isola.

Det betyder att vi har sju olika gummiblandningar att använda när det är torrt nästa år. De betyder också att det hårda däcket är markerat med blått, att det finns en hårdare version som är orange, men faktum är att alla gummiblandningarna är mjukare än årets versioner.

Det gör att arbetsfönstrena förändras och tanken med det hela är att nya arbetsfönster och fler gummiblandningar ska ge oss fler krativa strategier, fler depåstopp och tuffare racing.

Här har du företagets guide – vill du ha guiden till racet med fakta och statistik kring förare och bana kollar du här:

Här kommer den andra guiden: Nya däck till Formel 1 2018

•••

Nu är vi ändå kvar på 2017 – även om det bara är ett litet race kvar och därför får du nu tillverkarens tankar inför det.

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Abu Dhabis Grand Prix, 24-26 november 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 22.11.2017 15:00 CET

I helgen väntar säsongens sista Formel 1-lopp, Abu Dhabis Grand Prix på Yas Marina Circuit. Pirelli har precis som ifjol valt ut sina tre mjukaste däcktyper: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Tack vare att däcken i år är något bredare än 2016 finns goda chanser till nya rekordtider.

Redan nästa vecka kommer Yas Marina Circuit att användas igen, då i samband med att samtliga förarteam får testa de nya däcken för säsongen 2018.

Fakta inför loppet på Yas Marina Circuit:

  • Tävlingarna i Abu Dhabi kännetecknas av jämn asfalt, med varierande hastigheter och flera typer av kurvor.
  • Eftersom tävlingen börjar på eftermiddagen och avslutas på kvällen sjunker temperaturen märkbart under loppets gång.
  • Precis som i Brasilien senast kör förarna motsols.
  • Medan den jämna asfalten är förhållandevis skonsam mot däcken bidrar kraftig acceleration och inbromsning till däckslitage.
  • Omkörningar är svåra, vilket innebär att strategi och kvalifikationer blir än viktigare.
  • Den populäraste strategin förra året byggde på två depåstopp.

Guide till Abu Dhabis GP i Formel 1

av Anna Andersson
In this picture taken on Sunday, Nov. 27, 2016, Mercedes driver Nico Rosberg of Germany celebrates after finishing second to win the 2016 world championship during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates. Rosberg's announcement on Friday, Dec. 2, 2016 that he was retiring at the age of 31, five days after earning his first Formula One world championship, shocked the world of motor racing. (AP Photo/Luca Bruno)
2016 – Rosberg jublar över titeln  (AP)

För ett år sedan hade vi en mycket spännande VM-final i Abu Dhabi. När Lewis Hamilton vann loppet – men bromsade så mycket han kunde för att Nico Rosberg skulle bli omkörd – och inte vinna titeln.
Det var spännande.
I år betyder loppet ingenting.
VM är redan avgjort, Lewis Hamilton är mästare och flera av teamen använder det för att testa detaljer till 2018. Det är en bra möjlighet att förbereda så mycket som möjligt inför kommande säsong.

Det är onsdag. Som vanligt under en racevecka får du en genomgång av det viktigaste inför helgen. Den här gången är det en guide till Abu Dhabis GP i Formel 1 men innan vi går in på statistik och fakta så vill jag skriva ett åar racer om banan.
Inramningen kring GP-loppet i Abu Dhabi gör tävlingen till en av de häftigaste under hela året. Loppet startar i skymningen och när förarna går i mål är det kolsvart – bortsett från de fyrverkerier som lyser upp himlen. Banan ligger på en halvö i Persiska viken, intill finns en vattenpark, ett shoppingcenter och Ferrari-World med en av världens häftigaste bergochdalbanor.
Banan har också ett par ställen som är mycket speciella, utfarten från depån går igenom en tunnel och där är det brutalt trångt, där gäller det att ingen kysser muren. Då blir det kö….
En av de långsammare passagerna på banan går igenom ett hotell, vilket gör att gästerna på Yas Viceroy Hotel faktiskt kan titta ner på bilarna när de kommer körande.
Men för förarna är helgens lopp inte någon större utmaning:
– Första kurvan är okej, resten är skit, citeras Kimi Räikkönen av Kicker.
Och inte blir det någon champagne på prispallen heller…..

•••

Guide till Abu Dhabis GP i Formel 1
Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Mjuka och supermjuka
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Banans debut: 2009
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 2

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, winner, right, drinks rose water as second place Ferrari driver Fernando Alonso of Spain sprays him after the Emirates Formula One Grand Prix, at the Yas Marina racetrack, in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 4, 2012. (AP Photo/Luca Bruno)
Kimi i topp 2012. (AP Photo)

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4

Topp 8 kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Sergio Perez, Force India

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Sergio Perez, Force India
———————–
15. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste kvalvarven:
Absolut: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2016: 1:38.755 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:40.630 (Lewis Hamilton, McLaren)

Banrekord:
Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2016: 1:43.729 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)
2012: 1:43.964 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Hamilton efter pole position 2016 (AP)

2016: Lewis Hamilton, Mercedes

2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Kimi Räikkönen, Lotus

Förarna med flest segrar:
Sebastian Vettel (3)
Lewis Hamilton (3)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)
•••

Tiderna som gäller i helgen:
Fredag
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00
Träning 2
Lördag
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00 Abu Dhabis GP

Däckvalen fick du i gårdagens inlägg. Du hittar det här:

•••
Här kommer en nyhetssammanfattning…
…Williams bekräftar sin a förare till däcktestet efter Abu Dhabis GP. Robert Kubica inleder under förmiddagen dag 1 och lämnar över till Lance Stroll på eftermiddagen. Dag två kör Sergej Sirotkin under förmiddagen och Robert Kubica under eftermiddagen.

Om nu Kubica inte klarar testet, men är då aktuell? Det pratas om Daniil Kyatt eller Pascal Wehrlein.

…Jac Villeneuve, världmsästare 1997, tycker för övrigt inte alls om tanken på en comeback av Kubica:

– Det är dumheter, skrattretande, citeras han.

Även J-P Montoya är kritisk mot sin förre arbetsgivare och kallar Kubicas eventuella comeback för ”ett skämt”.
…Felipe Massa tar adjö av F1 efter helgens race.
… Marcus Ericsson är hoppfull inför helgen:
– Det är positivt att se den positiva utvecklingen som vi har haft de senaste racehelgerna och jag ska göra allt jag kan för att vi ska fortsätta att utvecklas i rätt riktning, säger han.
– Yas Marina Circuit är en rolig bana, atmosfären är fantastisk och det är fansen också.  Det brukar vara en mycket spektakulär avslutning på säsongen och jag ser fram emot helgen.
…Ross Brawn och  F1:s ägare Liberty Media funderar över att bygga om vissa F1-banor för att det ska bli fler omkörningar.
– Vi pratar med ett par banor om att göra vissa förändringar för att förbättra racingen, säger han.
Det är inte så att omkörningar garanterar att det blir bra racing, men man måste fundera över vad som hände rom två bilar får kämpa med varandra.

•••

felix-marockoJag pratade med Felix Rosenqvist (bilden) efter hans hemkomst från Macau. Han var besviken.

– Två tävlingshelger i Asien och jag har nästan in tekört någonting. De är inte kul, sa han.

– Först var det tyfonen under Super Formula i Japan, sedan masskraschen i Macau. Nu hoppas jag på med racing i Hongkong.

Där avgörs premiären i Formula E den första helgen i december.
•••
I morgon torsdag är det dags för pressträffar och presskonferens med förarna.
På återhörande!

Däckval och tider inför Abu Dhabis GP

av Anna Andersson

Just nu är det många rykten inom F1. Ett av de senaste handlar om Sauber och Ferrari.
Det sägs att Sauber vill presentera sina förare till nästa säsong den här helgen.
Ferrari vill ha in junioren Charles Leclerc (bilden) som har kört ett antal fredagsträningar förMarcus Ericssons team i år, men det sägs att italienarna också vill se Antonio Giovanazzi i F1 nästa år. Han sponsras också av Ferrari och körde de två inledande loppen för Sauber i år och har sedan fredagskärt för Haas.
LeClercDet ryktas också om att Ferraris president Sergio Marchionne vill ta Alfa Romeo tillbaka till F1 – och som motorsponsor till Sauber vore vägen öppen.

Ett nära samarbete med Ferrari skulle Sauber kunna dra nytta av – men vad vill Saubers ägare?
Behålla sin självständighet eller närma sig Ferrari?
Och hur stort inflytande har de nuvarande ägarna på nästa års förare?
Och vad betyder det för Marcus Ericsson.
Vi har en intressant tid framför oss.
•••
Du får självklart däckval och tider inför Abu Dhabis GP

Vi börjar med tiderna:
Tiderna som gäller under Abu Dhabis GP i helgen:

Fredag
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00
Träning 2
Lördag
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00 Abu Dhabis GP
Här är förarnas däckval

Klicka på bilden får du upp hela listan.

Vi kan notera att:
…Fernando Alonso är i spanska Aragon för att förbereda sig för 24-timmarsloppet i Daytona, USA. Det avgörs i januari och han kör en Ligier JS P217  för Teams United Autosports.

…F1 har betalt tillbaka startavgiften till det före detta F1-teamet Manor. Därmed kan man betala av vissa av de skulder som det tidigare F1-teamet har.
…Williams ska inte presentera Felipe Massas efterföljare i Abu Dhabi. Det hälsar teamets pressavdelning. Kubica ska dock genomföra ett däckstest åt Pirelli, för just Williams, efter tävlingen i helgen.

•••

Vi hörs i morgon, då kommer guiden till helgens race och den fakta du behöver.

 

Niki Lauda hyllar Lewis Hamilton

av Anna Andersson

Vi går in i årets sista racevecka.
Det är dags för säsongsfinalen i Abu Dhabi och även om mästerskapet är avgjort ser jag fram emot det.
Jag läste ett intressant citat från Niki Lauda i Blick och han påpekar att det är Mercedes som kan tacka Lewis Hamilton för titeln i år.
Inte tvärt om.

Niki Lauda hyllar Lewis Hamilton ordentligt.
– Vi ska inte inbilla oss något, utan Lewis hade Mercedes inte vunnit titeln. han var snabbare än vår bil och det var han som räddade vår ansikte, säger österrikaren och därmed ger han Ferrari och Sebastian Vettel en stor komplimang.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates after winning his fourth F1 World Drivers Championship during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico.   Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Niki Lauda hyllar Lewis Hamilton /AFP

Det är trots allt så att Hamilton tog 68 poäng i Singapore, Malaysia och Japan.
Där avgjorde han VM eftersom Vettel bara tog 12.
I år har vi dessutom kunnat göra en annan intressant iakttagelse, Ferrari och kanske även Red Bull har haft den bästa bilen. Mercedes har däremot haft den bästa motorn – och den bäste föraren.

•••
Vi kan notera att
…Lewis Hamilton nu kör sitt 206 GP-lopp i följd. Det är rekord. Nico Rosberg hade 206.
…Sebastian Vettel kör sin 99:e. Han startar alltså nästa säsong med sitt 100.e race.
…Fernando Alonso har testat LMP1 för Toyota i Bahrain och det sägs att han ska köra LeMans för den japanska tillverkaren redan 2018.
…Felipe Massa anser att Michael Schumacher, Fernando Alonso och Lewis Hamilton är de tre bästa förarna han mött under sin karriär.
…Bernie Ecclestone anser att Liberty Media och F1:s plan att införa nya motorer 2021 år ”dyr och onödig.”

Jo Bonnier (TT)
Jo Bonnier (TT)

…racerbanan i Zandvoort, Nederländerna, hoppas på att vara tillbaka i F1-kalendern 2021. Det är en klassisk och härlig bana i sanddynerna. Senast jag själv var där gjorde jag en intervju med Mathias Lauda, son till Niki Lauda, som berättade om hur han ljög för sin pappa för att smita iväg och göra sitt första racingtest. Han tog med sig brorsan Lukas eftersom pappa hade förbjudit dem båda att pyssla med någonting inom motorsporten. Numera är Lauda jr racerförare till yrket, han kör WEC. På den tiden hoppades han på F1, men eftersom pappa vägrade att stötta hans satsning, han var lite för gammal när han väl fick chansen och kämpade mot exempelvis Nico Rosberg så räckte det aldrig hela vägen fram. Men det var en kul kille – och banan är en riktig klassiker där faktisk Jo Bonier vann ett F1-lopp för Sverige 1959. Senast F1 körde där var 1985 – segraren hette Niki Lauda.
…Lewis Hamilton säger att den enda teamkollega han lärt sig någonting av är Fernando Alonso.
– Och det var under mitt första år i F1. Därefter hade jag tillräckligt mycket erfarenhet och kunde inte ta med mig någonting från någon annan förare. Jag har alltid försökt att bygga vidare på mina egna kunskaper.
Den enda förare som han tror kan bli ett hot mot honom framöver är Max Verstappen.
…Red Bull vill ändra reglerna så att det blir tillåtet att använda fler än tre motorer 2018, men deras förslag röstas ner av Ferrari och eftersom strategigruppen bara kan lufta fram förslag som alla går med på så var det stopp. Ferrari har flera olika uppgifter redan lagt ner en mängd resurser och pengar på att göra nästa års motor ännu mer tillförlitlig och vill därför inte förändra någonting.

•••

Jag led med Joel Eriksson i helgen. Han hade ledningen av VM-finalen i Formel 3 när han blev påkörd av Calum Ilott.

Det är andra gången det händer.

Eriksson gjorde en imponerande insats i helgen. Vi får se om det räcker till något mer än DTM – där vill BMW mer än gärna placera honom.

Själv drömmer han om F1.
•••
Bloggen håller dig uppdaterad på de senaste nyheterna och snackisarna inför F1-helgen.
Precis som vanligt.

I morgon får du bland annat de tider som gäller – och på onsdag en rejäl genomgång av banan och den fakta och statistik som behövs inför helgen.
Vi hörs.

Framtidens F1-svensk? Joel Eriksson imponerar i Macau Grand Prix

av Anna Andersson

Ingen F1 i helgen, men väl Macaus GP och om du är intresserad av F1 så håll koll på bad som händer under det klassiska stadsloppet som numera har VM-status.
Det är där framtidens förare finns – och i dag var det en svensk som lyste klarast av alla.

unnamed(169)
Joel Eriksson imponerar i Macau Grand Prix. Foto: Mattias Persson

Joel Eriksson imponerar i Macau Grand Prix
Han slog McLarens påläggskalv, Lando Norris, som är teamets reservförare nästa år.
Han slog Mick Schumacher, son till Michael Schumacher.
Ja, han slog alla.
Joel Eriksson har pole position i nattens kvalrace.

Nu får vi dock se hur bra det egentligen är, i Macau är slipstremen extrem och en förare från andra led kan suga sig i kapp och förbi på ett helt makalöst sätt.  Resultatet i kvalracet ger oss sedan startgridden till VM-finalen som avgörs på söndag.

Joel Eriksson är en stor racingtalang och drömmen är F1. Når han dit?

Den här helgen är enormt vktig för honom.
Mer läser du här:
JOel Macau 2017.2
•••
Brendon Hartley och Pierre Gasly kör F1 för Toro Rosso nästa år. Det bekräftar teamet. Därmed finns det tre platser kvar
En hos Williams, Robert Kubica ska testa för teamet efter säsongsfinalen i Abu Dhabi nästa vecka.
Två platser hos Sauber och det ryktas om att teamet vill presentera sina förare innan finalen i Abu Dhabi. Tipset är att Charles Leclerc får en plats och Marcus Ericsson den andra – men ingenting är bekräftat.
•••
Vi kan också notera att…

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Som mästare för Brawn GP, 2009. Nu lämnar han F1 och McLaren. (AP)

…Jenson Button och McLaren avslutar samarbetet vid årsskiftet. Button vill köra andra serier och inte vara bunden till McLaren.
….Daniel Ricciardo meddelar att han inte alls drömmer om Ferrari. Sedan återstår det väl att se om han är ärlig.
…den Ferrari som Michael Schumacher vann bland annat Monacos GP med 2001 har auktionerats ut i New York. Den drog in 7,5 miljoner dollar.

Senaste nyheterna inför F1 i Abu Dhabi 2018

av Anna Andersson

Det är lite mer än en vecka kvar till nästa lopp – finalen den sista helgen i november, men redan nu diskuteras det villt. Därför får du de senaste nyheterna inför F1 i Abu Dhabi 2018
Vi börjar på skroten.

Anledningen är att Red Bull, Renault och Toro Rosso saknar viktiga delar till motorn.
Det går så långt att Red Bulls teamchef beskriver det som:
– En uppgift för skroten, det gäller att hitta vilken del som fortfarande kan fungera med en annan.

Här har du i alla fall däckvalen:

•••

Ferrari's German driver Sebastian Vettel celebrates on the podium after winning the Brazilian Formula One Grand Prix, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2017. / AFP PHOTO / Carl DE SOUZA
Siste segraren i Brasilien? / AFP

Blir det något F1-lopp i Braslien 2018?
Just nu känns det tveksamt.
Mercedes personal tvinagdes ur minibussen av rånare under vapenhot fick de lämna över sina tillhörigheter. Pirellis personal överfölls när de lämnade banan och Saubers personal rammades.
Journalister ombads att ta bort klistermärkena som fästs i framrutan och visar att de har rätt att parkera intill banan, risken för överfall och rån var för stor.
Dessutom ströks McLarens däckstest som skulle ha genomförts på Interlagos i början av veckan, polisen kunde inte garantera säkerheten för teamen och deras personal.
Har FIA råd att köra F1 i Sao Paolo 2018 eller är riskerna för stora?

Diskussionen tas upp på FIA:s världsråd den 6 december. Även WEC har haft liknande problem i Brasilien.
•••
Mercedes vann märkes-VM och förar-VM.
Deras team är också bäst i depån.
Mercedes är det stall som genomför de snabbaste depåstoppen under en säsong. Efter varje lopp får de tio snabbaste depåstoppen poäng (enligt samma skala som VM-poängen), dock kan bara ett depåstopp per förare räknas med, och Mercedes har skrapat ihop 465 poäng i år och tvåan Williams som har 414 kan inte längre komma ikapp Mercedes.
Williams vann tävlingen i fjol, då man också gjorde det snabbaste depåstoppet i historien, det tog 1,92 sekunder att byta Felipe Massas fyra däck i Baku 2016. Årets snabbaste depåstopp genomförde Williams på Silverstone, 2,02 sekunder.
Mercedes har dock varit jämnast och vinner titeln före Williams, Red Bull, Ferrari och Force India.
Sauber slutar på tionde och sista plats med en poäng.
Segrare i DHL Fastet Pist stop:
År    Team    Snabbaste stopp
2015     Ferrari     7
2016     Williams     14
2017     Mercedes 6 (1 lopp återstår)
••••
När vi ändå är inne på temat,  de senaste nyheterna inför F1 i Abu Dhabi 2018 är det lika bra att fortsätta. Det ryktas det om….
…Sauber vill presentera sina nya förare innan racet i Abu Dhabi nästa vecka.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas celebrates after taking the pole position at the end of the qualifying for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 15, 2017. Bottas claimed a first career pole position when he edged out Mercedes team-mate Lewis Hamilton in qualifying at the Bahrain Grand Prix. Ferrari's Sebastian Vettel, who won the season-opener in Australia, was third fastest. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
För långsam?.
/ AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC

…att Valtteri Bottas är för långsam för Mercedes och kan behöva lämna teamet. Han har kontrakt över 2018, men har inte hittat formen efter sommaren och i Brasilien hade han pole position, tog starten, men tappade ledningen  efter 334,5 meter till Sebastian Vettel som tog sig förbi i den första kurvan. Där förlorade Mercedes loppet.
– Lewis har rockat hela året, Valtteri har långsamt återhämtat sig, men han behöver mer ”dödande gener”, säger Toto Wolff och menar därmed att han Bottas inte får vara så snäll, han får inte kliva undan utan han måste ta för sig och se till att han avgör.
Samtidigt är han mycket nöjd med harmonin i teamet, efter de tre åren där Nico Rosberg och Lewis Hamilton bedrivit ett hårt psykkrig inom teamet.
– Kombinationen Lewis och Valtteri är enormt bar och det ger oss en bra dynamik i hela teamet. Det hjälper oss. Det är en sund konkurrens, så som teamkollegor behöver.
Eller som Niki Lauda säger:
– Valtteri och Lewis är inte vänner, men de hatar inte varandra så som Nico och Lewis gjorde.
….Flavio Briatore anser att Ferrari skulle ha skrivit kontrakt med Max verstappen. Nu är det för sent Verstappen har förlängt kontraktet med Red Bull.
…Kevin Magnussens tidigare manager Dorte Riis Madsen har stämt honom, hon kräver 20 procent av alla hans inkomster mellan september 2015 och juni 2021. Rättegången sker i januari.

Nya däck och problem för Renault

av Anna Andersson

Vi kör en snabb blogg i dag för att sopa upp de sista snackisarna från GP-helgen i Brasilien.
Den här gången handlar det bland annat om färg….
2018 gör den rosa färgen sitt intåg i F1. Pirelli kommer med en ny gummiblandning och denna är mjukare än alla andra.
Men frågan är vad den sjätte varianten av gummiblandningar ska heta?

Vad tycker du?

•••
Vi kan också notera att…

Ferrari's German driver Sebastian Vettel celebrates on the podium after winning the Brazilian Formula One Grand Prix, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2017. / AFP PHOTO / Carl DE SOUZA
Lika med Lauda. / AFP PHOTO / Carl DE SOUZA

…Sebastian Vettel tog sin 32.a pallplats för Ferrari. Det är lika många som Niki Lauda lyckades med under sin karriär.
…I fjol ville Felipe Massa lämna F1. Då kom han tillbaka. I år måste han lämna F1, fast han inte vill. Tänk att det aldrig blir som man tänkt sig.
…Williams var återigen snabbast i depån, men det  var första gångens edan Ungerns GP i somras.
...Kimi Räikkönen tog sin tredje pallplats i rad, så många i rad har han inte lyckats med sedan 2013. Då körde han till sig pallplatser för Lotus i Kina, Bahrain och Spanien. Senast han tog tre pallplatser i rad för Ferrari var 2009, Valencia, Spa och Monza.
…Lewis Hamilton körde in på poängplats för 24:e racet i rad.  Det är lika många som Michael Schumacher lyckats med. Den tabellen leder Kimi Räikkönen med 27 race på poängplats i rad (2012-2013).
…Renault har ett svårt problem att lösa:
– Vi måste offra lite när det gäller tillförlitligheten för att öka prestandan, säger Cyril Abiteboul till Motorsport-Total.com.
– Det är ingen angenäm situation.

Sebastian Vettel vann Brasiliens GP och blir tvåa i VM?

av Anna Andersson

Hur många gånger är det starten som avgör ett F1-lopp?
Allt för många.
Den här gången var det Sebastian Vettel som klämde sig förbi Valtteri Bottas på insidan. Det gick inte ens att få in ett läskpapper mellan Ferrarin och Mercedesen i den omkörningen.

Ferrari's German driver Sebastian Vettel celebrates on the podium after winning the Brazilian Formula One Grand Prix, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2017. / AFP PHOTO / Carl DE SOUZA
Sebastian Vettel vann Brasiliens GP/ AFP PHOTO

Det avgjorde loppet eftersom bilarna i täten var allt för jämna fartmässigt för att det skulle gå att köra om någon av konkurrenterna på banan. Mercedes försökte med en undercut, men Ferrari och Vettel klarade sig med någon meter till godo. Sebastian Vettel vann Brasiliens GP före Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen.
Dagens behållning var Lewis Hamilton som startade från depån och körde upp sig hela 16 placeringar, han hade till och med häng på en tredjeplats, men Kimi Räikkönen höll undan och slutade trea. Det gjorde att det var två Ferraribilar på prispallen i Brasilien.
I kampen om andraplatsen i VM har Sebastian Vettel nu ett rejält övertag. Han har 22 poängs försprång på Valtteri Bottas, med andra ord så måste Bottas vinna loppet och Vettel inte ta någon poäng för att finländaren ska ta andraplatsen i VM.
Det blir tufft – men det är ingen omöjlighet.

Vill du läsa mer om racet gör du det här:

•••

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Ericsson bäst i Sauber. / AFP PHOTO

Marcus Ericsson inledde racet på de mjuka däcken och hade enorma problem. Han  halkade runt, saknade grepp och det såg tungt ut för svensken som fick släppa förbi sin teamkollega som gjorde ett tidigt depåstopp. Men när Ericsson gick in i depå efter halva loppet så hittade han rätt igen. Bilens balans blev bättre och han kunde trycka på när han körde med de supermjuka däcken och han slog sin teamkollega.
Det var mycket viktigt för framtiden.
– Det var absolut viktigt att slå honom. Han var väldigt stark i början av loppet när jag hade problem med bilen som bara halkade runt på de mjuka däcken, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Men efter depåstoppet kändes det som om jag hade en annan bil, jag hade grepp i bakdäcken och kunde trycka på i körningen. Det är klart att det är viktigt att slå honom, han slog mig i kvalet, men jag fick revansch i dag.
•••
Andra nyheter från Braslien berättar för oss att….
….Mercedes teamchef Toto Wolff garanterar att teamet inte kommer att lämna F1 innan deras kontrakt går ut 2020.
….F1 med de nya ägarna Liberty Media har gjort en förlust på 289 miljoner dollar i går. Under Bernie Ecclestones sista år gjorde F1 en vinst på 160 miljoner dollar.
…det finns ett rykte som säger att Lucas Auer och George Russel båda blir testförare hos Force India 2018. Auer är systerson till Gerhard Berger och Österrikes nya hopp. Russel är Mercedes stora hopp, han vann GP3 i år.
…den trefaldige världsmästaren Niki Lauda är oroad för F1:s framtid.
– Det är klart att de amerikanska ägarna behöver tid för att förstå F1, men den tiden är över nu. Deras idéer för framtiden gör mig orolig, säger han till Gazzetta dello Sport.
– FIA, Chase Carey och Ross Brawn upprepar att sporten måste bli jämnare, men F1-sportens DNA är något helt annat. Den som tror att man behöver ha olika vinnare varje helg för att göra loppen mer attraktiva är dum i huvudet.
…Mercedes personal rånades med pistol när de lämnade banan, även en minibuss från Sauber rammades under tävlingshelgen – detta trots att teamen och dess medlemmar skulle få ökat skydd under tävlingshelgen i Brasilien.

Kampen mellan Vettel och Bottas i Brasilien

av Anna Andersson

Lewis Hamilton satsar på att avluta säsongen med två segrar.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (in white) looks as his car is removed from the racetrack after crashing during the Brazilian Formula One Grand Prix Q1 qualifying session at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 11, 2017. / AFP PHOTO / Nelson ALMEIDA
Aj aj Hamilton / AFP PHOTO

Men det ser tufft ut inför Brasiliens GP. Anledningen är att han kraschade i kurva sju redan under den inledande fasen av kvalet (Q1). Även om han själv var okej efteråt så var bilen så pass skadad att kvalet var över och därmed startar han Brasliens GP från sista startposition. Det var första gången på 27 lopp, sedan Belgiens GP 2016, som Hamilton försvann i Q1.
När Hamilton lämnat kvalet i Q1 så tog hans teamkollega Valtteri Bottas över kommandot. Han tog karriärens tredje  pole position, knappt före Ferraris Sebastian Vettel.
– Det kändes bra, det var lite skakigt, erkänner han efter kvalet.
– Det var ett bra var, men det var väldigt jämnt eftersom Sebastian och Kimi också fick till bra varv. Jag är glad att jag kunde klara det.
Det innebär att han har ett litet övertag inför morgondagens race. Det är en bana där det är svårt att köra om, men det är också lätt att göra misstag. Dessutom kan väderförhållandena förändra sig snabbt – och lite regn kan ställa till stora problem för förarna.
Det såg vi på Lewis Hamilton under kvalet. Greppnivån förändrades av att det regnade innan kvalet och Hamilton hade inte rätt temperatur i däcken när han kom in mot kurva sju – och vips satt han i en däckstapel.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (R) and Ferrari's German driver Sebastian Vettel chat after taking the first and second place for the start of the Brazilian Formula One Grand Prix respectively, in the Q3 qualifying session at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 11, 2017. / AFP PHOTO / Nelson ALMEIDA
Kampen mellan Vettel och Bottas i Brasilien / AFP PHOTO /

Det blir intressant att följa kampen mellan Vettel  och Bottas i Brasilien. De båda slåss om andraplatsen i VM och Vettel har ett försprång på 15 poäng när det är 50 poäng kvar att slåss om.
– Tiderna på våra longruns såg bra ut, speciellt jämfört med Valtteri, sa Vettel efter kvalet.
Vill du läsa mer om kvalet där Kimi Räikkönen slutade trea, Max Verstappen fyra och Daniel Ricciardo femma så gör du det här.

Resultatet Brasiliens GP:
1 ) V. Bottas, Mercedes 1:08.322
2) S. Vettel, Ferrari  1:08.360
3) K. Räikkönen, Ferrari  1:08.538
4) M. Verstappen, Red Bull 1:08.925
5) D. Ricciardo, Red Bull 1:09.330
6) S. Perez, Force India 1:09.598
7) F. Alonso, McLaren 1:09.617
8) N. Hülkenberg, Renault 1:09.703
9) C. Sainz, Renault 1:09.805
10) F. Massa, Williams 1:09.841
11) E. Ocon, Force India  1:09.830
12) R. Grosjean, Haas 1:09.879
13) S. Vandoorne, McLaren  1:10.116
14) K. Magnussen, Haas 1:10.154
15) B. Hartley, Toro Rosso  -:–.—
16) P. Wehrlein, Sauber 1:10.678
17) P. Gasly, Toro Rosso  1:10.686
18) L. Stroll , Williams  1:10.776
19) M. Ericsson, Sauber  1:10.875
20) L. Hamilton , Mercedes –

Bestraffningarna till starten av Brasiliens GP:
Lance Stroll, Williams, har bytt växellåda, flyttas tillbaka 5 platser.
Brendon Hartly, Toro Rosso, byte av motordelar, flyttas tillbaka 10 platser
Daniel Ricciardo, Red Bull, byte av motordelar, flyttas tillbaka 10 platser
Pierre Gassly, Toro Rosso, motorbyte, flyttas tillbaka 25 platser

Lewis Hamilton har bland annat bytt motor och kommer att starta från depån, meddelar Mercedes.

– Det är för att ge Lewis så bra chanser som möjligt i morgon och i Abu Dhabi, hälsar teamets presstalesman.

Startfältet inför Brasiliens GP
1) V. Bottas, Mercedes  – 2) S. Vettel, Ferrari
3) K. Räikkönen, Ferrari  – 4) M. Verstappen, Red Bull
5) S. Perez , Force India  – 6) F. Alonso, McLaren
7 ) N. Hülkenberg, Renault – 8 ) C. Sainz, Renault
9) F. Massa, Williams – 10) E. Ocon, Force India
11) R. Grosjean, Haas F1 – 12) S. Vandoorne, McLaren
13) K. Magnussen, Haas F1 – 14) D. Ricciardo, Red Bull
15) P. Wehrlein, Sauber – 16) M. Ericsson, Sauber
17) L. Stroll, Williams   – 18) B. Hartley, Toro Rosso
19) P. Gasly, Toro Rosso
Lewis Hamilton startar från depån.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Positiv inför Brasiliens GP (AP Photo/Wong Maye-E)

Marcus Ericsson var 19:e man, långsammast av de förare som genomförde kvalet. Hans teamkollega Pascal Wehrlein var två tiondelar kvickare på sitt snabbaste varv – och bara fem hundradelar från avancemang till Q2. I och med att Wehrlein var snabbare än Ericsson vinner tysken också årets kvalkamp mot svensken. Svensken hade behövt vara snabbast både i Brasilien och Abu Dhabi för att komma upp jämsides med tysken.
– Pascal gjorde ett lite bättre kval än jag, men jag får en ny chans i morgon och jag ska ta revansch, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det gäller att göra hemläxan nu och komma tillbaka och böra det bättre. Det är vissa bestraffningar vilket gör att vi startar några platser högre upp och Pascals longruns från den andra träningen var lovande, där vi kan nosa på team som Haas och Toro Rosso. Nu blir det väldigt viktigt att göra ett bra första varv och ta ett par placeringar.  Sedan får vi se hur långt det räcker, men vi har absolut goda möjligheter.
Pascal Wehrlein var väldigt nöjd med sitt kval.
– Jag har haft ett par tuffa racehelger och jag har försökt tala om för teamet att jag har haft problem med bilen och nu har vi bytt ett par delar och plötsligt så känns det mycket bättre igen, säger han.
– Jag är väldigt nöjd. Plats 16 är en mycket bra startposition.
•••

Vi kör en snabb genomgång av de senaste nyheterna. Vi kan notera att….
…Fernando Alonso kvalade in som
…Toro Rosso är irriterat på motorleverantören Renault. Från och med nästa år ska Toro Rosso köpa sina motorer från Honda och nu hävdar teamet att anledningen till de motorproblem som man har haft under de senaste loppen och även i Braslien är att Renault vill säkra plats sex i konstruktörsmästerskapet och därför skapar problemen för sin konkurrent – och motorkund.
…Fernando Alonso ska köra LeMans 24-timmarslopp med Toyota. Hans mål är att vinna Grand Slam, Monacos GP har han redan vunnit, han vill också vinna Indy 500 och Le Mans 24-timmars. Det är bara en förare som lyckats med det – Graham Hill.
…Sauber förväntar sig att den nya motorn från Ferrari 2018 ska ge dem ett par tiondelar per varv. Med andra ord en plats mitt i fältet med chans på poäng, betydlgit bättre än i år i alla fall.
…Bernie Ecclestone vill köpa banan i Interlagos. Ska han bli promotor för Brasiliens GP framöver. Ytterligare två firmor är med i racet. Ecclestone är numera gift med en brasilianska.
…Robert Kubica är nära F1 nu. Williams låter polacken göra ett däckstest efter finalen i Abu Dhabi. Då får han köra årets bil. Han testade årets Renault tidigare i somras och rapporterna efter det testet var enbart positiva, även om Renault valde Carlos Sainz som förare intill Nico Hülkenberg till nästa säsong.

•••

Jag drar igång liverapporteringen från Brasiliens GP i morgon klockan 16.45. Vi hörs!!

Sida 1 av 223
  • Tjänstgörande sportredaktör: Sebastian Parkkila
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB