Ecclestone lämnar F1

av Anna Andersson

En era är över.
Bernie Ecclestone lämnar F1.
Han har helt enkelt blivit avsatt, så säger han själv.
Nya ägare, nya personer i ledande funktioner och den mannen gjort F1 till vad det är i dag får kliva åt sidan och har nu bara hedersuppdrag. Med tanke på att han är 86 år har han

FILE PHOTO - Formula One Chief Executive Bernie Ecclestone closes his eyes as he arrives back in the courtroom after an ajournment, at the regional court in Munich August 5, 2014. REUTERS/Michael Dalder/File photo  FOR EDITORIAL USE ONLY. NO RESALES. NO ARCHIVES     TPX IMAGES OF THE DAY
Foto: Reuters

gjort sig förtjänt av det och F1 behöver precis som alla andra mästerskap andra människors åsikter och andra värderingar för att kunna växa och leva vidare tillsammans med den värld vi lever i. Han har gjort ett fantastiskt jobb under flera decenier, men nu är det dags att lämna vidare.  Han är redo för pension och han har varit det ett tag.
Ecclestone är ingen vän av sociala medier, vill läsa in sporten i dyra betalkanaler och har till och med tvingat förarna att lägga undan mobilerna eftersom han inte vill att någon annan än de som äger rättigheterna ska kunna filma inifrån F1. Världsmästaren Nico Rosberg har rätt när han twittrar

Samtidigt komemr det bli tufft att täppa igen det hål som Bernie Ecclestone lämnar efter sig. Han har styrt det mesta i över 40 år och det lär krävas en hel del av den person som tar över efter honom, eller de personerna som ska göra det jobb han gjort. Han har varit en mästare i det politiska spel som finns inom F1. Han har klarat av att dansa balett på en extremt tunn lina mellan team, bilsportförbund, arrangörer och TV-kanaler. Han gjort bedrövliga uttalanden och han har varit inblandad i rättsprocesser – men oavsett vad har hans Formel 1 stått starkt.
Visst sviker publiken när biljettpriserna är för höga, visst gnäller folk över att mästerskapet är för tråkigt, men trots det är F1 kungaklassen inom bilsporten. Ingen annan serie kan jämföras med F1 och det är Bernie Ecclestones förtjänst.
Vem ska då ta över?
De senaste ryktena jag hörde var att hans jobb ska delas på flera axlar, två av dem sägs tillhöra Ross Brawn som vunnit VM-titeln tillsammans med Benetton, Ferrari och Brawn GP och som också arbetade med Mercedes när teamet gjorde comeback och inledde sin väg mot toppen. Han är en respekterad man, men tar sig an en tuff uppgift. Är han en lika smidig lindansös?
Det är bara 62 dagar till säsongsstarten i Melbourne…

Blir McLaren klassisk igen?

av Anna Andersson

Är McLarens bil orange 2017?
Det är den stora frågan som diskuteras just nu.
Anledningen till att diskussionen tagit fart är den här tweeten från teamet och att McLarens VD Zak Brown  har sagt att årets lack kommer att skilja sig från de senaste åren.
– Vi har visat den för våra killar och tjejer och de är väldigt spända inför vad som kommer framöver, sa han i sambans med  Autosport-Motorshow.

hulme_denis_mclaren_m7a_1969-08-01
McLaren med Denis Humle 1968.

Redan i december så antydde han att McLaren kan gå mot orange när han sa:
– Vi kan tänka oss det och jag kan tänka mig att fansen också kommer att vara nöjda, både med bilens tekniska utveckling och med lacken.
McLaren körde med en orange bil mellan 1968 och 1971, i både F1 och Can-Am och det har diskuterats om teamet skulle gå tillbaka till den färgen, men den förra teamchefen Ron Dennis var emot en sådan förändring.
– Alla frågade om vi skulle köra i orange eftersom det var McLarens gamla färg och jag svarade: Det är just det som är grejen, det var McLarens gamla färg. Varför i hela världen ska vi ta ett steg tillbaka?, sa Dennis 2015.
•••
Sauber kör med fjolårets motor från Ferrari i år och har sagt upp kontraktet efter denna säsong. Det betyder att teamet kan hitta en annan motorleverantör till 2018.
Det logiska valet vore Honda, den japanska tillverkaren letar efter ytterligare ett team att leverera motorer till och när Ron Dennis nu är ute ur bilden så är det också en möjlighet. Den tidigare teamchefen hos McLaren vägrade att låta Honda leverera motorer till andra team, vilket i efterhand känns som ett misstag eftersom Honda hade haft fler bilar att testa motorn på och då kunnat lösa sina problem snabbare.
Sauber har ingen brådska med att ta sitt beslut eftersom motortillverkarna numera måste leverera till privatteamen, det gör att Sauber kan beställa sina motorer hos Honda, Mercedes, Renault eller återgå till Ferrari nästa säsong.
•••
Nu är det klart, FIA har godkänt Liberty Media som köpare av F1.

Red Bull driver Daniel Ricciardo, of Australia, competes during the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Mercedes driver Lewis Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Rebecca Blackwell)
Riccirdo i Mexiko. Foto: AP

Ytterligare en nyhet som är viktig för fansen är att förarna får attackera mer i år. Domarna ska bara ingripa när det blir farliga manövrar, detta för att vi ska slippa den cirkus som var efter Mexikos GP då både Max Verstappen och Sebastian Vettel straffades efter loppet och Daniel Ricciardo som gick i mål som femma till slut var trea.

– Alla de omkörningsreglerna, som har skadat sporten, är borta nu. Jag är alltså positiv och tror att vi går en ny, intressant säsong till mötes, säger Mercedes Niki Lauda till Auto Bild Motorsport.

 

•••
I Tyskland fortsätter man att snacka om Mercedes förarval. De flesta både fans och experter är övertygade om att Valtteri Bottas är en övergångslösning.  Att Mercedes väntar på att Sebastian Vettel ska få nog av Ferrari och komma till det tyska teamet när kontraktet går ut 2018.

Valtteri Bottas ; Valtteri Bottas;

Då finns det två alternativ, antingen blir den fyrfaldige mästaren teamkompis med Lewis Hamilton eller om Hamilton väljer att göra någonting annat så blir Vettel teamkollega med Bottas (om denne lyckas under sitt år).
Det finns också de som tror att Fernando Alonso är en man för Mercedes 2018 när hans kontrakt med McLaren går ut och han tröttnat på att kämpa om en plats i Q3….
Anledningen till att man valde att låta Pascal Wehrlein köra i Sauber och inte i Mercedes är att man inte ville riskera en konflikt med Hamilton och att han helt enkelt är för oerfaren för att köra om en VM-titel.
•••
Pirelli får ytterligare två däcktest 2017, det handlar om regntest, totalt har FIA godkänt 25 testdagar för däcken under årets säsong och då måste minst åtta team vara med och dessutom ska man testa däcken till 2018 under två dagar efter årets säsong.

Bottas – lika snabb som Rosberg

av Anna Andersson

I går färdigställdes årets F1-pussel.

-
Pascal Wehrlein, mästare i DTM 2015. Foto: Mercedes.

De tre sista bitarna lades på plats i rask takt efter varandra och även om det inte var några större överraskningar så känns det spännande när det nu är klart.

Pascal Wehrlein blir alltså Marcus Ericssons teamkollega.
Det betyder att Ericsson nu ställs mot en förare som har mycket starkt stöd hos Mercedes, han vann DTM med teamet 2015 och han har dessutom kört mängder av tester före teamet de senaste åren och i Tyskland anses han vara den nye stjärnan. Mercedes väljer alternativet Sauber för att ge 22-årige Wehrlein mer tid att växa in i F1 och se om han är mogen att ta över en av silverpilarna framöver.
– Vi tror att detta är rätt väg för honom, säger Mercedes stallchef Toto Wolff som är nöjd med att ha placerat teamets båda testförare Wehrlein och Esteban Ocon i F1
– Vi kommer att följa varje steg de tar och jag är övertygad om att det blir en spännande säsong.
I F1 har Wehrlein inte visat så mycket än, men han har å andra sidan kört för Manor och där tog han teamets enda poäng förra året. Det är en mycket duktig förare som har rykte om sig att vara lite knepig att samarbeta med vilket gör Ericssons situation allt annat än enkel. Under sina två år hos Sauber har han, sett till poängen, fått stryk av sin teamkollega, i år har han återigen fått en tuff motståndare.

• Felipe Massa kommer tillbaka innan han ens missat ett enda lopp. Han lade av efter finalen i Abu Dhabi förra året, men är Williams blev av med Valtteri Bottas valde han att komma tillbaka. Det sägs att han fått runt 90 miljoner för att köra en säsong till i F1.
Mer om det läser du här.
•Valtteri Bottas heter alltså Lewis Hamiltons nya teamkollega. Det blir en tuff utmaning för finländaren, han ställs mot en vann som vunnit tre VM-titlar, tvingat bort Fernando Alonso bort från McLaren, fått Heikki Kovalainen att se ut som en nybörjare och kört ett tufft psykkrig mot Nico Rosberg – så tufft att Rosberg valde att lägga av när han uppnått sitt stora mål.
Vad kan Bottas göra?
Finländaren har nio pallplatser under sina fyra säsonger i F1, han anses ha ett starkt psyke och vara en rak i sin kommunikation. Jag kan garantera att Mercedes ingenjörer analyserat varje millimeter han kört på banan och varje siffra han lämnat efter sig i datorn och den det är just det som gett honom platsen hos Mercedes. Siffrorna ser bra ut och de är säkra på att han inte kommer att luras in i något psykkrig med Lewis Hamilton.
– Bottas är riktigt bra, han kommer att kunna köra på samma nivå som Rosberg gjorde direkt och om han inte bara ställer sig sist i kön utan har lite tur och använder sin fingertoppskänsla kommer han också köra på samma nivå som Hamilton, säger

Valtteri Bottas ; Valtteri Bottas;
Bottas  kör en silverpil. Foto: Mercedes.

F1-expertern Christian Danner till motorsportmagazin.
Enligt uppgifter till Sportbladet handlar det om ett kontrakt över ett år, men med möjlighet till förlängning om båda parter är nöjda.
När det gäller vem som är förste- respektive andreförare i teamet går Mercedes redan nu ut med information om att man håller fast vid sin linje. Det blir inga stallorder 2017 heller – därmed får Bottas och Hamilton göra upp på banan.
– Vi kör på samma sätt som vanligt, båda förarna kan trycka gasen i botten och har fri fart. De har inte förändrats och hos Mercedes kommer det inte heller att förändras, säger Niki Lauda till RTL.
– Vi har självklart pratat med Lewis och förklarat för honom att han och Bottas kör tillsammans. Han har inga problem med det och det har inte Valtteri heller.
Lauda förklarar att teamet letade efter en toppförare som kan konkurrera med Hamilton om segrar och VM-titeln.
– Vi har letat efter en förare som passar ini vårt team, vi har alltid haft två toppförare som kämpat sida vid sida. Nico och Lewis var det bästa exemplet, ena gången var den ena först och nästa gång var det den andra. De senaste tre åren har de två vunnit allt, säger Lauda.
– Jag är väldigt glad att vi kunde få loss Bottas. Det var naturligtvis svårt att lösa situationen, men han är den bäste föraren vi kunde få. Jag tror att han kommer att vara ungefär lika snabb som Nico.

Så vad tror du om 2017?
Vem vinner slaget hos Sauber?
Kan Bottas utmana Hamilton?
•••
 Här har du nu alla förare och team 2017:

Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Red Bull: Daniel Ricciardo, Max Verstappen
Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen
Force India: Sergio Perez, Esteban Ocon
Williams: Felipe Massa, Lance Stroll
McLaren: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne
Toro Rosso: Carlos Sainz, Daniil Kvyat
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Renault: Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer
Sauber: Marcus Ericsson, Pascal Wehrlein
Manor har inte anmält några förare än eftersom konkursförvaltaren letar efter en köpare till teamet. Det finns ett bud och Manor kan ha nya ägare redan innan veckan är över.

Än så länge finns det inga bilar att kolla på – men här är datumen när de presenteras:

Renault         21 februari     orten okänd
Force India     22  februari    Silverstone
Mercedes     23  februari    Silverstone
Ferrari         24 februari    Fiorano
McLaren         24 februari    orten okänd

Här är datumen när du får se bilarna på banan:
Barcelona 27 februari till 2 mars
Barcelona 7 mars till 10 mars

•••
2016 var Renault tillbaka som fabriksteam, men de hade ont om tid på sig och nådde inte de resultat man ville. Nu kommer ett nytt reglemente och Renault satsar hårt – framförallt på motorn. Det blir en ny ICE och ny ERS till årets säsong vilket även kommer att glädja Red Bull.
– Vi bygger motorn på ett helt nytt sätt, säger VD:n Cyril Abiteboul enligt motorsportmagazin.
– Ifjol gick allt så snabbt, även om Infiniti var förberedda så överförde vi bara en del saker från den tiden Renault Sport och Red Bull arbetade tillsammans.
Renault levererar motorer till det tidigare mästarteamet Red Bull, som satsar på att utmana Mercedes, till det egna fabriksteamet och till Toro Rosso.
•••
Silverstone har varit på väg bort från F1-kalendern många gånger nu, men ägaren garanterar nu att banan finns med i kalendern till och med 2019 och hoppas att man kan uppfylla kontraktet ända till 2026.

”Det är mycket komplicerat”

av Anna Andersson

Jag väntar, du väntar. Ja, jag tror att alla som är det minsta intresserade av F1 väntar på vad Mercedes bestämmer dig för.
Vem ska ersätta Nico Rosberg.
Vem blir Lewis Hamiltons nya teamkollega?
– Det är mycket komplicerat, säger Niki Lauda till Blick och antyder att vi kom att få vänta ytterligare på ett besked.
Det mesta tyder på att Valtteri Bottas kommer att ta steget och gör han det lär Pascal Wehrlein bli Marcus Ericssons nya kollega. Det är ett sätt att testa Wehrlein ytterligare, i Manor tog han en poäng men det räcker inte för att övertyga Mercedes och de vill se honom ett år till i F1 innan de bestämmer sig för om han är värd att satsa på eller inte. Toto Wolff har redan varit tydlig med att det handlar om ett kontrakt över ett år för den förare som Mercedes väljer intill Hamilton, så 2018 kan det hända en del på förarmarknaden.

Ferrari driver Sebastian Vettel, of Germany, stands after his car broke down during the second practice session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Friday, Nov. 25, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Finns Mercedes i Vettels tankar? Foto: AP Photo

Då går Sebastian Vettels kontrakt ut med Ferrari.
Då går också Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes ut – och därmed kan det vara så att det finns två platser lediga hos de senaste årens dominanter.
•••
Efter fjolårets missräkning, då Ferrari inte vann ett enda lopp, tror chefen Sergio Marchionne på ett framgångsrikt 2017. Han är säker på att de nya regeländringarna passar teamet och arbetet i Maranello pågår för fullt.
– Folk arbetar utan att tröttna, de hade bara två dagar ledigt kring jul, säger han till  Corriere dello Sport.
– Bilen verkar bli bra och motorn fungerar prickfritt, men vi får inte luta oss tillbaka och lita på det. Vi måste avvakta och se vilka framsteg vi når på banan, men fram till i dag har vi lagt ner väldigt mycket jobb på motorn, aerodynamiken och de nya reglerna.
2016 var teamet VM-trea, 70 poäng efter Red Bull och hela 367 poäng efter mästarteamet Mercedes.
– Det är inte deras fel, de har gjort ett strålande bra jobb. Det är kanske inte så vi vill ha det, men sanningen är att de är bra. Nu är det upp till oss. Vi måste koncentrera oss och göra det vi kan för att slå dem.
Även Bernie Ecclestone väntar med spänning på vad som händer i det tidigare mästarteamet. Han anser att teamet inte styrs på rätt sätt.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Är bilen i form till  premiären i år? Foto: AP

Ni som läste gårdagens blogg noterade att Manor är på väg mot konkurs. Om teamet inte finns med i år krävs det att Sauber presenterar en mycket bra bil – annats blir det tufft att ta poäng och ta sig ur bottenträsket.

Som vanligt gäller det att vara med från start, de enklaste poängen tas i de fem första loppen innan de stora drakarna får igång utvecklingen av sina bilar, de har enorma resurser och det är det väldigt svårt för privatteamen att hålla samma tempo.
•••
Efter bara en enda säsong lämnar Frédéric Vasseur jobbet som teamchef hos Renault. Parterna hoppas dock på att arbeta tillsammans i någon annan form framöver. Nu har Jérôme Stoll och Cyril Abiteboula ansvar för fabriksteamet.
•••
Detta är inte F1, men det är intressant för alla svenska motorsportfans. VW kliver in med en fabrikssatsning i rallysporten och det nya dreameamet blir Petter Solberg och Johan Kristoffersson.
Vad de båda förarna säger om den nya satsningen läser du här.

”Stor risk för explosion”

av Anna Andersson

2017 har dragit igång,  nu gör bloggen det också. Säsongen är bara tio veckor bort och nu börjar det hända lite inom F1 igen.
Under jul och nyårshelgerna har ryktet om att Valtteri Bottas är på väg till Mercedes intensifierats och nu har hans rådgivare Mika Häkkinen bekräftat att parterna för en diskussion.

Williams driver Valtteri Bottas, of Finland, responds to a question during a news conference for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Thursday, Oct. 20, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Eric Gay)
Foto: AP Photo.

Att Bottas är den förare som är närmast att ta över Nico Rosbergs plats är ingen större överraskning. Han har under många år haft en nära kontakt med Toto Wolff som nu är teamchef hos Mercedes. Det var Wolff som var Bottas rådgivare när finländaren kom till Williams F1 och på den tiden var också Wolff delägare i Williams. Bottas har dessutom stått på en prispall i F1 vid ett par tillfällen och dessutom kan vi tolka Wolffs uttalande som att det är Bottas han vill ha:
– Pascal och Lewis vore en mix med stor risk för explosion, har Wolff sagt.
– Det som jag absolut vill undvika, är en att vi upprepar det som hände 2007 när Alonso och Hamilton var i samma team. Det är en väg vi absolut inte vill gå in på.
Bottas har dessutom varit på besök i Mercedes fabrik.
– Vi får vänta, det är inte mitt beslut, säger Mika Häkkinen till MTV Sport.
– Men för en förare kan en sådan situation knappast vara bättre, det är en dröm.
Det faktum att Nico Rosberg lämnade F1 efter sin VM-titel har också gett Felipe Massa  lite huvudbry. Han lämnade F1 och Williams efter finalen Abu Dhabi och hade ett kontrakt med ett team i Formula E (FIA:s världsmästerskap för elbilar), men om Bottas lämnar Williams behöver teamet ha en erfaren förare intill Lance Stroll som bara är 18 år. Huvudsponsorn Martini vill ha någon som kan göra reklam för deras alkohol och det passar sig inte med två unga förare där den ena bara är 18 år.

Williams driver Felipe Massa, of Brazil, walks along the track with a Brazilian flag after crashing during the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 13, 2016. Massa announces he will retire from Formula One after this season. (AP Photo/Leo Correa)
Massa tackar de brasilianska fansen för stödet efter det som alla trodde var hans sista lopp på hemmaplan. Foto: AP Photo

Därför vänder sig Williams till Massa och han kan därmed vara tillbaka i F1 innan han ens har missat ett lopp….
Som det ser ut nu finns det två förarplatser lediga i F1, en hos Mercedes och en hos Sauber intill Marcus Ericsson. Där sägs Pascal Wehrlein ha de bästa förutsättningarna.

 

•••
När vi ändå pratar om Williams  ryktas det om att teamet har värvat Paddy Lowe från Mercedes och att han ska bli ny teamchef hos Williams. Mercedes bekräftade tidigare i dag att Lowe lämnar teamet.
•••
För övrigt kan Felipe Nasr ha knäckt F1-teamet Manor. När han körde in på poängplats i Brasilien så petade han ner Manor till sista plats i mästerskapet – det betydde att Manor tappade runt 300 miljoner kronor i prispengar och nu är teamet på väg mot konkurs.
– När jag tog över teamet 2015 var utmaningen klar, teamet var tvunget att nå minst plats tio 2016, säger ägaren Stephen Fitzpatrick till ESPN.
– Under säsongen såg det ut som om vi skulle klara det, men det dramatiska loppet i Brasilien gjorde att våra förhoppningar gick om intet. Därför är det ytterst tveksamt om teamet kan vara med i VM 2017.

Marussia driver Jules Bianchi of France, top, addresses the media with Williams driver Felipe Massa of Brazil, left, and Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, ahead of Sunday's Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Thursday, Aug. 21, 2014. (AP Photo/Yves Logghe) / TT / kod 436
Fransmannen Jules Bianchi tog teamets första poäng 2014, samma år skadades han svårt under Japans GP  och han avled sommaren 2015. Foto: AP Photo

Man diskuterar nu med ett antal investerare om de kan tänka sig att rädda teamet. Manor kom in i F1 2010, då  under namnet Virgin, sedan bytte man ägare och fortsatte under namnet Marussia och sedan 2016 har teamet hetat Manor. Teamet tog sin första poäng i Monaco med Jules BIanchi 2014 och i år tog man en poäng i Österrike, tack vare Pascal Wehrleins tiondeplats – men när Felipe Nasr körde in två poäng i Brasilien så petade han ner Manor utanför topp tio i konstruktörs-VM.

 

•••
Force India har klarat av krocktestet inför 2017 och den 22 februari ska bilen presenteras på Silverstone.
Här är datumen då de nya bilarna ska presenteras:
Renault     21. Februari     Orten är inte klar
Force India     22. Februari     Silverstone
Mercedes     23. Februari     Silverstone
Ferrari     24. Februari     Fiorano
Övriga team har inte meddelat några datum än.

När det gäller försäsongstester finns det bara två att hålla reda på i år och de ligger förhållandevis sent.
27 februari till 2 mars i Barcelona, samt den 7 till den 10 mars, även det i Barcelona.
Säsongen startar med det första träningspasset i Melbourne, Australien den 24 mars.
Premiären sker två dagar senare.

Ungefär så här kul tycker förarna att det är att vänta på säsongsstarten….

 

•••

Esteban Gutierrez lämnade Haas efter säsongen och 2017 lär det bli Formula E. Han kommer att köra minst ett lopp, det i Mexiko, men det kan bli fler.

Därmed får Felix Rosenqvist konkurrens av ännu en före detta F1-förare.

På återhörande

Rosberg mot Ekström? Är det RX som gäller 2017?

av Anna Andersson

2016. Året är snart slut och då är det naturligt att titta tillbaka och summera det som varit.
Det vi minns och det som vi kommer att minnas läge framöver.
För mig var F1 2016 ett år fyllt av spänning, nyfikenhet och mod- även om Mercedes var det team som dominerade allt och alla.
Den allra första intervjun jag gjorde i slutet av februari var med Toto Wolff, Mercedes stallchef. Vi träffades under de allra första testerna i Barcelona och även om våren var på väg var det fortfarande ostadigt väder. Lite kyligt och det kändes som om det fanns en stor tveksamhet inför säsongen.
Från min sida handlade det nog mycket om i fall Ferrari som hade tagit ett kliv 2015 skulle kunna lyfta och om Nico  Rosberg skulle kunna utmana Lewis Hamilton. Från hans sida tror jag det mest handlade om hur han och Niki Lauda skulle hantera situationen i teamet. Lewis Hamilton hade vunnit två VM-titlar på lika många år och Nico Rosberg hade förlorat två på samma antal år.

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Wolff utanför Mercedes motorhome. Foto:  AP

Innan jag ens hann trycka på inspelningsknappen på min telefon tittade Wolff på mig och sa:
– Det kommer att bli en jämn säsong.
– Den lär inte avgöras innan förarna tagit målflagg i det sista loppet.
Han hade inte bara rätt. Han hade väldigt rätt och jag tänkte tillbaka på det ögonblicket många gånger under året och funderade över vilken känsla han hade den där dagen han sa det. Om det handlade om logiskt tänkande eller om det var en magkänsla?
Jag gick därifrån med en känsla av nyfikenhet och den nästa intervjun jag gjorde var med Nico Rosberg. Han var otroligt bestämd och näst intill arrogant i sitt sätt att svara på de frågor jag ställde. Korrekt, bestämd och tydlig.
Han var extremt tydlig med att han hade förlorat VM-titeln och var där för att vinna den. Att han skulle ge allt för att nå sitt mål. Det mötet har jag också gått tillbaka till många gånger i huvudet, framförallt efter det att han samma kväll som han skulle få ta emot VM-titeln avslöjade att han lägger av. Hans mål var att vinna VM, det hade han kämpat med i 25 år och han insåg att han hade gjort allt han kunde, nått sitt mål och var helt tömd på energi.
När andra drömmer om att nå den fantastiskt magiska känslan som en seger innebär bestämde han sig för att gå.
Det är två saker som j ag kommer att ta med mig från 2016.
Nu kikar vi fram mot 2017 och Mercedes har en förare kvar att bekräfta. Vem ska ta Nico Rosbergs plats?
Valtteri Bottas, som kör för Williams och har Toto Wolff som manager känns som ett bra alternativ. Dels eftersom han själv antytt att han snart kommer att köra en snabbare bil och dels för ett uttalande Toto Wolff gjorde i Sport Bild för ett par dagar sedan:
– Pascal Wehrlein och Lewis Hamilton vore ett explosivt förarpar, sa han.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP Photo

Hans tankar gick tillbaka till McLaren-Mercedes 2007. Då nykomlingen Lewis Hamilton placerades intill den dubble mästaren Fernando Alonso. Ett förarpar som inte klarade av att hantera den interna konkurrensen, där deras interna konflikt urartade vilket ledde till att Ferrari och Kimi Räikkönen snodde VM-titeln i säsongens allra sista lopp.
En sådan utveckling vill Mercedes absolut inte se, framförallt inte under en säsong när det kommer helt nya regler och F1-bilarna förändras i grunden.
Det enda som är klart, enligt vad Wolff har sagt i alla fall, klart är att den förare som får chansen får ett kontrakt över en säsong, 2017.
2018 kan Mercedes nämligen satsa tyskt igen – om man vill – Sebastian Vettels kontrakt med Ferrari löper ut efter 2017.
•••
Vilka team kommer då att göra upp om titeln nästa säsong? Det är allt för tidigt att svara på den frågan även om Toro Rossos teamchef Franz Tost är övertygad om att Mercedes kommer att behålla övertaget.
Andra experter tror att Red Bull som lockat tillbaka stjärndesignern Adrian Newey kommer att vara tillbaka på den nivå teamet var när man dominerade mästerskapet mellan 2009 och 2013.
Däremot är det inte många, vid sidan av Ferrari själva, som tror att det teamet kan utmana i toppen.
Vi får se.
Jag är spänd inför den nya säsongen och jag hoppas att ni också är det.

•••

Det senaste ryktet inom motorsportvärlden är att Nico Rosberg ska köra VM i rallycross 2017 för Mercedes. I så fall ställs han mot världmsästaren Mattias Ekström.

•••

German Formula 4 driver Mick Schumacher of Van Amersfoort holds his best rookie award during the season kickoff in Oschersleben, Germany, Saturday, April 25, 2015, after ranking 9th in the race. He is the son of former Formula One World Champion Michael Schumacher. (Jens Wolf/dpa via AP)
Mick Schumacher var tvåa i F4 i både Tyskland och Italien 2016, 2017 kör han EM. Foto: DPA

För övrigt meddelar Mercedes att de kommer att hålla koll på Mick Schumacher som kör EM i F3 nästa säsong. Mercedes fanns med under en stor del av Michael Schuamchers karriär också, långt innan han kom till F1 och enligt Toto Wolff har familjen en stor plats i Mercedes hjärta.

– Om han gör bra ifrån sig i det mästerskapet kommer många team att hålla ögonen på honom, ett av de teamen är Mercedes, säger Toto Wolff till ”La Gazetta dello Sport”.
•••

 

Missade du texten om hur Williams ska optimera depåstoppen med hjälp av ett svenskt företag så har du den här:

Här kan du också läsa om Mick Schumacher, hans tankar om F1 och andra talanger på väg uppåt.

•••

Nu ska jag och familjen tillbringa ett par dagar i USA, hemma hos goda vänner i Tennesse.  Antagligen lär vi diskutera F1 vid mer än ett tillfälle eftersom den här familjen är några av få riktigt gedigna F1-fans som finns på den sidan Atlanten.
Ha ett riktigt gott nytt år så hörs vi framöver igen.

Lade av 2016 – comeback redan 2017

av Anna Andersson

Valtteri Bottas.
Allt mer tyder på att han får chansen hos Mercedes.
Inte nog med att Williams köper motorer av Mercedes, att han har Mercedes stallchef Toto Wolff som rådgivare och att han är en duktig förare.
Nu har dessutom Claire Williams sagt att hon är beredd att släppa Bottas om man får tag på en annan erfaren förare och i Storbritannien ryktas det om att teamet är pratat med Felipe Massa om en snabb comeback.

Williams driver Felipe Massa of Brazil cheers as he walks in the paddock at the Monza racetrack, in Monza, Italy , Thursday, Sept. 1, 2016. With a dedication to mentor Michael Schumacher, Williams driver Felipe Massa announced Thursday that he will retire from Formula One at the end of the season. (AP Photo/Luca Bruno)
Dags för omeback?  Foto: AP Photo/Luca Bruno.

Han avslutade karriären efter årets säsong, men när det gäller F1 är ingenting någonsin skrivet i sten. Nu säger hans manager Nicholas Todt till Sky Sport att det inte finns något kontrakt, men att han inte utesluter att det finns en överenskommelse.

 

I går meddelade 63-årige Pat Symonds att han inte förlänger sitt kontrakt med Williams utan nu har lämnat teamet och det pratas mycket om att Paddy Lowe, vars kontrakt med Mercedes går ut, är på väg att ersätta honom.
Från Mercedes sida är det senaste att det inte kommer något besked innan PR-avdelsningen är tillbaka i tjänst den 3 januari, men Niki Lauda menar att förarfrågan kan dra ut på tiden och han tror att allt är löst i slutet av januari.

Januari 2017 ja…då ska de nya bilarna presenteras. Räkna med att de ser väldigt annorlunda ut jämfört med årets eftersom det är ett nytt reglemente och första team ut att presentera sin bil är…
…Ferrari. Den 24 februari i Fiorano.
När vi ändå pratar om Ferrari så har president Sergio Marchionne kikat på Red Bulls lösning med att ha ett juniorteam och han vill gärna att Alfa Romeo ska klicka in i F1 och ta den uppgiften åt Ferrari.
– Det finns plats för en comeback för Alfa Romeo, möjligtvis blir det ett samarbete med Ferrari, säger han när han träffar utvalda journalister i samband med en traditionell julsammankomst.
– Alfa Romeo skulle kunna vara en bra språngbräda för unga italienska förare.
Stallet har kontrakterat Antonio Giovinazzi, tvåa i GP2 2016, som reservförare för 2017, men har ingen förarplats för honom än.
– Det finns även andra talanger som har svårt att hitta en plats, säger presidenten.
– Alfa Romeo kunde erbjuda dem den förarplatsen.

Giancarlo Fisichella, of Italy, steers his Ferrari during the first free practice session for the Italian Formula one Grand Prix, in Monza, Italy, Friday, Sept. 11, 2009. (AP Photo/Antonio Calanni)
Giancarlo Fisichella på Monza 2009. Foto: AP Photo/Antonio Calanni

Ferrari har inte haft någon italiensk förare sedan 2009 då Giancarlo Fisichella körde fem lopp sedan Felipe Massa skadat sig och dennes ersättare Luca Badoer inte höll måttet.
Senast Ferrari hade en italiensk förare under en hel säsong var 1992 med Ivan Capelli.

 

 

 

Här är förarna som är klara för 2017:

Mercedes Lewis Hamilton
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen ( Giovinazzi reservförare)
Williams     Valtteri Bottas     Lance Stroll
Red Bull     Daniel Ricciardo     Max Verstappen
Force India  Sergio Perez     Esteban Ocon
Renault     Nico Hülkenberg     Jolyon Palmer
Toro Rosso  Carlos Sainz     Daniil Kvyat
Sauber     Marcus Ericsson
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne (Button reservförare)
Manor
Haas     Romain Grosjean     Kevin Magnussen

För övrigt har vi gjort om vårt publiceringsverktyg och naturligtvis är det saker som inte fungerar än. Därför länkar jag ännu en gång till en text om F1 2017. Här kan du läsa om de nya bilarna och vilka förändringar som sker till nästa säsong.
På lördag blir det som vanligt motor i tidningen, för er som behöver ha en ursäkt innan tomten kommer och jag kan rekommendera en sväng till affären för jag kan lova dig som gillar F1 en sida som andas framtidstro…..
Hörs vi inte före jul önskar jag er en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Tack för i år. Tack för att ni läser, kommenterar och hjälper till att göra bloggen levande.

Mercedes strategi – Vettel 2018

av Anna Andersson

Vem ska köra för Mercedes nästa år?
Lewis Hamilton har den ena förarstolen, men vem får den andra?
Det är inte klart än, men listan med kandidater minskar. Det verkar nu vara så att Mercedes är ute efter en förare som de kan ge ett kontrakt över ett år för 2018 kan det hända mycket på förarmarknaden.
– Då är det flera erkända förare som står utan kontrakt, säger Toto Wolff till Bild.

Ferrari driver Sebastian Vettel, of Germany, prepares to drive in the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
(AP Photo/Tony Gutierrez)

Då går Sebastian Vettels kontrakt med Ferrari ut.
– Man behöver alltid fundera på en förare som Vettel, säger Mercedes stallchef.
Men 2018 går också Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes ut och det är ingen som riktigt vet vilka planer han har för framtiden.
Den här situationen ökar spänningen på förarmarknaden, Vettel som har kontrakt med Ferrari nästa säsong och är besviken över årets resultat kan i lugn och ro se vad Ferrari levererar för material till 2017. Pressen ligger på Ferrari, de måste leverera en bil som håller världsklass för att behålla Vettel.
Han å andra sidan behöver inte skriva på något nytt avtal med italienarna eftersom det troligen finns en öppning hos Mercedes 2018.
Så vad väljer Mercedes 2018?
Det mest troliga alternativet är testföraren Pascal Wehrlein som vunnit DTM med Mercedes, kört för Manor i år och är Mercedesförarare. Det sägs att Valtteri Bottas är det andra alternativet, men Williams har kontrakt med honom och absolut behålla honom. Teamet säger att han för teamet framåt och har nu ansvaret vid sidan av nykomlingen Lance Strol.

Det klassiska F1-teamet vill ha en rejäl summa för att ens fundera på att  släppa finländaren eftersom de behöver ha en äldre förare i sitt team. Huvudsponsorn Martini vill kunna sälja alkohol till rätt målgrupp och eftersom 18-årige Lance Stroll sitter i den ena bilen så vill man inte ha ännu en ungtupp i den andra.

Det är kanske därför som det nu ryktas om att Felipe Massa gör comeback hos Williams om Valtteri Bottas lämnar….

Däremot verkar Fernando Alonso ha strukit sig själv från listan av kandidater:

– Jag tror på detta projektet, jag har bestämt mig och jag vill bli världsmästare med McLaren-Honda. Det är mitt enda mål, twittrar han.

 

Så det troligaste just nu är att Mercedes väljer en övergångslösning för att sedan hitta en toppförare 2018. Teamets presschef Bradley Lord förklarade i dag att Mercedes inte kommer att lämna något besked om Rosbergs ersättare i år, det kommer någon gång efter den 3 januari.

•••

För övrigt sägs det att teknikchef Paddy Lowe är på väg att lämna Mercedes. Hans kontrakt går ut och han är aktuell för Williams.
••••
Missade du Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons krönika efter säsongen?
Då läser du den här.
Han skriver om en framtida mästare, om varför  Nico Rosberg vann titeln, vad Marcus Ericsson nu kan göra med Sauber och mycket annat.

Vill du veta vad som gäller inför 2017 då det kommer en ny stor regeländring vilket gör  bilarna snabbare och dessutom ger dem ett helt annat utseende?
Då läser du det här.

Lill-Lövis: Han är framtidens mästare

av Anna Andersson

Efter säsongen hann vi knappt sammanfatta den eftersom Nico Rosbergs besked om att han lägger av tog allt strålkastarljust. Rosberg har nått deömmen, att bli mästare precis som sin far och efter en tuff säsong var motivationen och kroppen helt slut.

Men nu har den förre F1-föraren Stefan Johansson återigen lånat tangenterna och ger er här sin syn  på årets säsong, bland annat hyllar han mästaren Rosberg.

Men han är också oroad över Ferarris framtid och ser en framtida världmästare. Vem ser du om du läser hans eget inlägg.

 

lovissss

 

Årets F1-säsong är över. Det blev spännande till slut, även om det har varit klart ända sedan säsongen startade hur det skulle sluta förutom den inbördes fighten på Mercedes.
 Mercedes har återigen haft ett sådant enormt övertag hela året. Teamet har varit överlägset allt och alla, det har i princip bara gjort det som de behövde göra för att vinna. I den inbördes fighten mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton var det mest tillförlitligheten på bilen som avgjorde årets VM, det i kombination med den föraren som gjorde de bästa starterna. Faktum är att VM-säsongen har avgjorts i den första kurvan, den av Lewis och Nico som har varit först ut efter första kurvan har i princip kontrollerat loppet och så har racet också slutat.

Under inledningen av höstsäsongen hade Lewis hade vissa problem med just starterna, sedan hade han lite andra problem med bilen och sig själv samtidigt var Nico väldigt jämn under hela säsongen plus att han hade ett antal väldigt starka race i mitten på säsongen. Det gav honom möjligheten att kontrollera resten av mästerskapet, det gav honom den plattform han behövde utan att behöva slå Lewis i varje race, vilket han ju också gjorde.

Som jag ser det har Nico gjort ett fantastiskt jobb, när Lewis hade lite problem så tog han ett klev uppåt och körde bättre än vad han någonsin har gjort tidigare. För mig är Nico Rosberg en mycket värdig mästare. Han utnyttjade situation och lyfte verkligen sig själv till en helt annan nivå än tidigare.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP

När pressen släppte på Lewis i slutet av säsongen så imponerade han, precis på samma sätt som Nico gjorde för ett år sedan då han vann fyra lopp i rad. Han gjorde verkligen ett försök att vinna titeln och hans agerande under det sista loppet kan man se från två håll. Hamilton kör för en VM-titeln och gör allt han kan för att vinna den och det var hans enda chans. Rosberg kör för samma titel och gör allt han kan. Problemet är ju att de kör i samma stall. Om det var rätt eller fel av Lewis att försöka bromsa Nico till de förare som låg bakom kan man nog diskutera i oändlighet. Men han gjorde ett fantastiskt bra jobb med att vara långsam i de partier där det var omöjligt att köra om och sen åka tillräckligt fort i de andra partierna där han behövde bygga upp ett tillräckligt gap för att Nico inte skulle komma tillräckligt nära för att kunna använda DRS och åka om honom.

 Racingen har ändrats i många avseenden de senaste åren, jag var med om en nästan identisk final 1984 när Alain Prost och Niki Lauda slogs om titeln. Prost var tvungen att vinna och Lauda fick inte sluta bättre än trea för att Prost skulle ta titeln. Prost tog ledningen och försvann från resten av fältet. Jag låg och krigade med Niki om en fjärdeplats, fick smygpunka och fick stanna halvvägs, då gick han förbi.  Han jobbade sig sedan upp till tredje plats när han tog sig förbi Ayrton Senna och krigade sen med Nigel Mansell om andra platsen. När Mansell sen snurrade slutade Lauda tvåa och säkrade titeln med den där halva poängen före sin temakollega Prost. Det var aldrig en tanke om att Prost skulle försöka backa upp fältet så att Niki fick kriga med de andra, det var aldrig ett ord spekulerat i pressen om det, jag tror inte det var en person som ens tänkte så långt då.

Ferrari driver Rubens Barrichello of Brazil, left, winner of the Grand Prix of Italy, celebrates on the podium with second placed Michael Schumacher of Germany, at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept.15, 2002. (AP Photo/Luca Bruno)
Barrichello och Schumacher firar på Monza 2012 Foto: AP Photo/Luca Bruno

Lika imponerande som Mercedes har varit i år, lika tungt har det gått för Ferrari som hade hopp om att kunna utmana dem. I slutändan har de inte vunnit något lopp och inte startat något från första led. Risken är stor att det blir ännu värre efter regeländringen nästa år. När man mitt under säsongen tappade James Allison tappade man en mycket kompetent medarbetare och hans ideologi har genomsyrat designavdelningen. Det finns ingen riktig chef där i dag, ingen av männen i ledande positioner har någon större erfarenhet av racing och jag tycker att det har varit tydligt i år. De tar de avgörande besluten, men måste lyssna med andra för att få råd om hur de ska göra och då är det svårt att ta rätt beslut. Tar de ett eller två dåliga beslut när det gäller strategin är det svårt att reparera och det kostar enormt mycket tid och pengar att försöka komma ifatt när man väl är ett par steg bakom. Jag läste att de har tagit in Rory Byrne igen i någon roll i design avdelningen, det är säkert ett bra beslut eftersom, han är en av de bästa designerna i F1 historien även om han har fått väldigt lite beröm för det. Det var han som ansvarig för alla bilarna de åren Schumacher och Ferrari dominerade sporten.

När det gäller Red Bull så ser jag en positiv trend. De har gjort bättre resultat i år, deras chassi har varit minst lika bra som Mercedes och motorn var bättre i år. Dessutom har de två bra förare som pressar varandra framåt. Det blir väldigt spännande att se vad de kan hitta på till nästa år, då är det nya regler och det blir en omstart för alla team. Jag tror att Red Bull är det teamet som har störst chans att komma ikapp Mercedes.

För Marcus Ericsson har det däremot inte varit något strålande år, men det beror mer på teamet än honom. Han har utvecklats som förare, men har inte haft det materialet som krävs för att nå poäng. Ändå tror jag att han tog rätt beslut när han valde att stanna hos Sauber. Det verkar som om deras ekonomi är stabilare än tidigare och dessutom har de värvat intressanta medarbetare till nästa år. Jag tycker att det borde bli bättre än vad det var den här säsongen i alla fall.

Sauber F1 Team Swedish driver Marcus Ericsson drives his car during the Formula One Mexico Grand Prix practice session at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2016. / AFP PHOTO / PEDRO PARDO
Foto: AFP PHOTO

Sedan ska man inte stirra sig blind på att Ericsson inte tog någon poäng, samtidigt som hans teamkollega tog två och ligger högre upp i tabellen. Så långt ner i tabellen handlar det mer om tur än skicklighet vem som tar strö poäng som finns kvar på de race där det är ovanligt många som bryter av olika anledningar. Samtidigt är det i just de racen som man som förare måste vara ännu mer skärpt för att kunna  ta vara på de möjligheter som dyker upp när det är struliga förhållanden. Det gjorde Nasr i regnet i Brasilien då han tog de där två, för stallet väldigt viktiga poängen.
I den nedre delen av fältet är det tillfälligheterna som avgör och därför är det enormt viktigt att Sauber är med från start nästa säsong, även om man behåller motorn från 2016. Det är viktigt att bilen finns med på första testet, vilket den inte gjorde i år,  och det är viktigt att man kan konkurrera från start. Det är alltid enklast att ta poäng under de fyra första loppen innan alla team har ordning på sina grejer. Det räddade Sauber ifjol och det räddade Haas i år.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
Foto: REUTERS

Innan jag avslutar vill jag hylla en förare. Max Verstappen. Han kom till Red Bull i maj och har verkligen visat att han är en framtida världsmästare. Han har en enorm talang och är fortfarande bara 18 år. Han har tio år på sig att skaffa sig erfarenheter och vinna lopp – och då är han bara 28 år. Lyckas han hitta rätt bil, en vinnande bil kan han slå alla rekord som finns. Det blir spännande att se om han har den känslan – att välja rätt.
Det finns de som Lewis Hamilton, som alla skrattade åt när han valde Mercedes men nu har han vunnit två VM-titlar till och är en av tidernas mest framgångsrika F1-förare
 Sedan finns det förare som Fernando Alonso. Han vann två VM-titlar med Renault när han var ung, men som sedan tagit fel beslut varenda gång han har valt att byta stall. Han är fortfarande en fantastisk förare, men de senaste tio åren har han hela tiden suttit i fel bil. Det finns två-tre förare till som gjort det misstaget och det är sådant som kan avgöra hur framgångsrik en karriär blir.
Det viktigaste är att alltid sitta i rätt bil vid rätt tidpunkt. Det har aldrig funnits en världsmästare som inte hade den bästa bilen.

Vem ersätter Rosberg?

av Anna Andersson

I fredags meddelade Nico Rosberg att han lägger av.
Ett dygn efter sin första VM-titel bestämde han sig för att han hade gjort sitt och någonstans förstår jag varför han tog det beslutet. Han har ägnat mer än 25 år av sitt liv med att kämpa för att nå VM-titeln. Två år i rad förlorade han den till sin teamkollega och 2015 lovade han sig att ge allt för att lyckas nästa år. Han har gjort allt, lämnat över allt ansvar för allt annat än idrotten till sin hustru. Han har varit en pappa som kommit på besök emellanåt. En sådan pappa som han inte vill vara – men för att nå målet var han tvungen.

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany is carried aloft by his team mechanics after winning the 2016 world championship during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto AP.

Uppoffringen var så större än vad hans hjärta har klarat av och när han väl nått målet kände han antagligen att han inte skulle kunna toppa det. Han har slagit Michael Schumacher när de kört med samma material, han har slagit Lewis Hamilton när de kört med samma material och nu väntar en regeländring.
En  förändring som ingen vet vad den egentligen betyder, det kan mycket väl vara så att Mercedes dominans är över. Rosberg har antagligen insett att han inte kommer att nå den VM-titeln igen och om han ska försöka kostar det mer än vad han är villig att betala.
Men mer om detta läser du här i en  av alla artiklar jag skrev till tidningen efter Rosbergs beslut.
Nu är det i alla fall måndag och dags för Mercedes chefer Toto Wolff och Niki Lauda och ta tag i vem som ska bli teamet förare intill Lewis Hamilton 2017.
– Han fick oss verkligen ur balans där, han hade lunnat varna oss, säger Niki Lauda till Bild.
Lauda som fick reda på Rosbergs besked på toaletten på flygplatsen i Stuttgart. Toto Wolff hade precis fått ett telefonsamtal från Rosberg och släpade med Lauda dit eftersom han inte ville att någon annan skulle höra det han just skulle berätta.
Vad kräver Mercedes av en förare?
– Våra förare måste ha ett öppet förhållande och de måste kunna arbeta med varandra, säger Toto Wolff till Bild.
– Vår profil är snabba, felfria och teamplayer. samtidig behöver vi två förare som är på samma nivå och som kan pressa varandra, det driver utvecklingen framåt och gör bilen snabbare.

Vilka alternativ finns?

Pascal Wehrlein (GER) Manor Racing on the drivers parade. 13.11.2016. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. Photo credit should read: XPB/Press Association Images.
Foto: TT

Pascal Wehrlein, 22, Tyskland
Vann den prestigefyllda tyska serien DTM åt med Mercedes för ett år sedan, därefter placerades han hos Manor, samtidigt som han har varit Mercedes reservförare. I år har han testat med Mercedes tre gånger, i Barcelona, på Silverstone och i Abu Dhabi tidigare denna vecka. Är det en tillfällighet att han ersatte Hamilton efter ett par varv i tisdags, dagen efter Rosberg meddelat Mercedes sitt beslut om att lägga av? Wehrlein har ännu ingen förarplats 2017.
– Men Pascal och Lewis ör en väldig explosiv blandning, säger Toto Wolff till Motorsportmagazin.
– Jag vill absolut undvika att vi får ett sådan scenario som med Alonso och Hamilton 2007. Det är en väg jag absolut inte vill gå.
Då var Alonso etablerade mästare och Hamilton nykomlingen som ville bevisa vad han gick för. Det slutade i ett stallkrig hos McLaren/Mercedes vilket ledde till att Ferrari och Kimi Räikkönen vann VM-titeln.

Esteban Ocon, 20, Frankrike
Han inledde säsongen med Mercedes i DTM, fick ta över en F1-plats hos Manor efter sommaren och har imponerat. Till nästa år har han en plats hos Force India, men eftersom det teamet köper motorer av Merecdes är det inget problem att lösa honom – om man vill. Ocon har också testat för Mercedes

Valtteri Bottas, 27, Finland
Den snabbe finländaren kör F1 för Williams och har Mercedes stallchef Toto Wolff som manager. Bottas kom till teamet när Wolff både var delägare där, men när Wolff flyttade till Mercedes 2013 stannade han kvar. Bottas har kontrakt med Williams, men vill Mercedes kan de säkerligen lösa det. Williams köper motorer från Mercedes, och som tidigare delägare har Wolff goda kontakter i teamet där hans hustru tidigare var utvecklingsförare.

Spectators are reflected on sunglasses of McLaren driver Fernando Alonso of Spain upon his arrival for a fan meeting at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 6, 2016, ahead of Sunday's Japanese Formula One Grand Prix. (AP Photo/Toru Takahashi)
Foto: TT

Fernando Alonso, 35, McLaren
Han vann sin senaste VM-titel för tio år sedan, men är en av de bästa förarna i fältet. Han är inte nöjd med McLaren-Honda där han kör i dag och han ska tydligen ha en klausul som gör att han kan bryta sitt kontrakt till nästa säsong.
Med honom får Lewis Hamilton en värdig motståndare, men kan behålla respekten för varandra på banan? De båda drev varandra till vansinne redan när de var teamkollegor hos McLaren 2007.
– Fernando har en historia, den har mycket med McLaren att göra, men även mycket med Mercedes och det var inget bra slut på den, säger Toto Wolff till Bild.
– Samtidigt handlar det m att vi vill vinna lopp och försvara titeln som konstruktörsmästare. Därför vill jag inte utesluta någon.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jumps on the podium as he celebrates after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, March 29, 2015. (AP Photo/Andy Wong)
Foto: TT

Sebastian Vettel, 29, Ferrari
Han är Tysklands mest framgångsrika F1-förare efter Michael Schumacher, men han har ett kontrakt med Ferrari.  Även om det är en PR-vinst för Mercedes att köpa loss Vettel är det näst intill omöjligt.

 

 

 

 

Max Verstappen, 19, Red Bull
Har ett flerårigt kontrakt med Red Bull. Teamet lär aldrig släppa sin diamant.

Nico Hülkenberg, 29, Force India
Hade varit en given kandidat om han inte precis lämnat Force India för Renaults fabriksteam…

Sedan finns naturligtvis den svenska önskedrömmen, Felix Rosenqvist, 24.
Han är en av de förare som är framgångsrik oavsett bil. Har vunnit allt inom F3, har i år tävlat i USA, med GT-bilar, i DTM och kör nu i Formula E. Har länge kört för Mercedes, men saknar F1-erfarenheter. Därför är han ett osannolikt val.

Frågan är om man väljer en kotrsiktig lösning eller vill bygga på en förare som ska hålla i många år.

Vem vill du se som Lewis Hamiltons teamkollega 2017?

 

•••

För övrigt är Frankrikes GP tillbaka i VM-kalendern 2018. Tävlingen avgörs på Circuit Paul Ricard i Le Castellet. Senast Frankrikes GP avgjordes var 2008, då tävlade man på Magny Cours.

 

An aerial view shows the Paul Ricard circuit at Le Castellet near Marseille, France, in this picture taken on February 17, 2016. The French Formula One Grand Prix will return in 2018 after a 10-year absence it was announced December 5, 2016.      Picture taken February 17, 2016.    REUTERS/Jean-Paul Pelissier/File Photo
Bilden på den nyrevoverade racerbanan togs 2016. Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier

Frankrikes GP avgjordes mellan 1950 och 1954, samt 1956 och 2008. Det har avgjorts på följande banor: Magny Cours (18), Le Castellet (14), Reims (11), Dijon (5), Rouen (5), Clermont-Ferrand (4), Le Mans (1)

Sida 1 av 206
  • Tjänstgörande redaktör: Joakim Magné
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB