Hamilton – en ballerina?

av Anna Andersson

Jackie Stewart har vunnit tre VM-titlar.

Formula One rookie Lewis Hamilton left, of Britain talks with former champion Jackie Stewart outside his McLaren Mercedes team garage during the first practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 16, 2007. Sunday's race kicks off the 2007 Formula One season. (AP Photo/Oliver Multhaup)
Hamilton och Stewart 2007. Foto: TT

Lika många som Lewis Hamilton.
Nu ryter han till mot Mercedes förare och kallar honom för ballerina.
Mer om det läser du här.

Vad tycker du om Stewarts uttalande? Är Hamilton en ballerina?

Borde han ta ordern och genomföra den eller  gjorde han rätt? Och hur ska Mercedes hantera situationen?

•••

Nu har Lewis Hamilton gratulerat Nico Rosberg till VM-titeln och han gör det med respekt:

Nico Rosberg var i Wiesbaden i går och firades ordentligt i sin födelsestad, där delar av hans släkt fortfarande bor kvar. Han bjöd själv in sig till rådhuset via Facebook och den överraskade borgmästaren trodde först att det var ett skämt.
Men Rosberg kom, man spärrade av en av de större gatorna inne i stan och han firades från rådhusets balkong, så den det är vanligt att fira mästare i Tyskland.
Det var en presskonferens i samband med hyllningarna och bland annat sa Rosberg att han inte trodde att hans förhållande med Hamilton skulle förändras:
– Jag utesluter det inte, men det kommer alltid att vara svårt. Vi kör i samma team och vi kör hela tiden om segrar och om titlar. Då är det nästan omöjligt att ha ett bra förhållande, det är så intensivt och väldigt komplicerat, sa han.
– Samtidigt så hjälper det oss att vi har en ömsesidig respekt i grunden, vi var bästa vänner när vi var 13 år gamla. När vi går igenom tuffa situationer hjälper det mig att veta det och jag tror att det hjälper honom också.

••••

Världsrådet har klubbat igenom kalendern för 2017.

Här är den:

26 mars     Australiens GP     Melbourne
09 april    Kinas GP     Shanghai
16 april    Bahrains GP     Sakhir
30 april    Rysslands GP     Sochi
14 maj    Spaniens GP     Barcelona
28 maj    Monacos GP     Monte Carlo
11 juni    Kanadas GP     Montreal
25  juni    Europas GP     Baku
09 juli     Österrikes GP     Spielberg
16 juli    Storbritanniens GP     Silverstone
30 juli    Ungerns GP     Budapest
27 augusti Belgiens GP     Spa-Francorchamps
03 september  Italiens GP     Monza
17 september  Singapores GP     Marina Bay
01 oktober  Malaysias GP     Sepang
08 oktober  Japans GP     Suzuka
22 oktober  USAs GP     Austin
29 oktober   Mexikos GP     Mexico City
12 november Brasiliens GP*     Sao Paulo*
26 november Abu Dhabis GP     Yas Marina

Brasiliens GP är inte bekräftat än, där måste arrangören genomföra vissa renoveringar för att loppet ska kunna genomföras. En annan ändring jämfört med den tidigare kalendern är att deltävlingen i Baku har flyttats en vecka framåt inte krocka med Le Mans 24-timmarslopp. Det gör att även deltävlingarna i Österrike, Storbritannien och Ungern flyttas framåt.
Ni som följer bloggen vet redan att det inte körs någon deltävling i Tyskland nästa år. Hockenheimring har kontrakt över jämna år, inte ojämna.

Hamilton sjuk – avbröt test

av Anna Andersson

I söndags avslutades F1-säsongen och Nico Rosberg säkrade sin första VM-titel.
Han festade hela natten och i går eftermiddag, morgon hans tid, kom ett märkligt meddelande på min telefon när Mercedes skickade ut ett tack till alla som de samarbetat med under säsongen och det lät ungefär såhär:
– Hej det är Nico.  Oj då…..
Därefter blev det tyst i fem sekunder. Sedan kom ett nytt.
– Hej det är Nico. Alltså jag är inte helt i form än, men vad var det jag skulle säga? Vad ska jag säga? Oj okej. Detta blir ju helt fel.
Därefter kom det tredje:
– Så, det där bevisar bara vilken form jag har just nu…. de första två meddelandena var ju en katastrof. Förlåt. Men det är otroligt kul att se att det är så många som följt oss under säsongen och är glada för vår skull. Tack för samarbetet.
Han befinner sig just nu i Malaysia där han besökt huvudsponsorn och reser vidare till Tyskland i morgon där han ska träffa borgmästaren i Wiesbaden, där han också är född. På fredag hämtar han sin pokal i Wien.
Hans teamkollega Lewis Hamilton satt däremot i bilen idag. Han testade däck åt Pirelli, under förmiddagen.
Kring lunch avbröt han testet eftersom han inte mådde bra och reservföraren Pascal Wehrlein fick överta ratten.
Dagens test i Abu Dhabi är det första där Mercedes, Ferrari och Red Bull testar nästa års däck samtidigt.

Och här är en bild till:

•••
För övrigt är kontraktet med Monza undertecknat. Det betyder att Italiens GP avgörs på den klassiska banan framöver.

Tack för hjälpen Schumi

av Anna Andersson

Nico Rosberg är världsmästare.
Hans andraplats i Abu Dhabi räckte för att han skulle nå sin första VM-titel, en titel han kämpat för att nå under elva år i F1 och det finns tre personer han kan tacka för att han har lyckats.
Hans pappa Keke, Michael Schumacher och Lewis Hamilton.
Alla tre har bidragit till att han är det proffs han är i dag.
Mer om hans story läser du här.
– Michael Schumacher har en del i min titel, jag lärde mig väldigt mycket under de åren jag fick köra med världens bästa, säger Rosberg till Bild.
– Jag hoppas att han har förstått att jag vann titeln.

Mercedes Grand Prix driver Michael Schumacher of Germany, left, and teammate Nico Rosberg of Germany, right, pose for photographers before giving a news conference held at a Mercedes showroom in Manama, Bahrain, Thursday, March 11, 2010. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place here on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
Schumacher och Rosberg inför säsongen 2010. Foto: AP Photo/Gero Breloer

Och om varför Rosberg är en värdig mästare läser du här.
Han vann titeln efter tio år och 206 F1-lopp.
Även om Rosberg och Hamilton tog varandra i hand på prispallen efter loppet så är deras förhållande frostigt. Hamilton gjorde allt han kunde för att han skulle vinna både loppet och titeln, han körde i så långsamt han kunde utan att riskera segern för att Sebastian Vettel och Max Verstappen skulle ha en chans att köra om Rosberg.
– Jag var kanske naiv, men jag hade inte förväntat mig det, säger Rosberg.
Mercedes funderar nu på om Hamilton ska ha en bestraffning för sitt agerande.
– Allt är möjligt. Allt från att vi ändrar reglerna eftersom det inte fungerar i viktiga race till dess att vi ger dem ännu mer friheter när de kör mot varandra. Och vi kommer att diskutera den tuffare vägen eftersom vi har känslan av att de inte respekterar de regler som finns. Det handlar om 180 grader och jag är inte säker på var gradnålen landar just nu, sa teamchef Toto Wolff efter loppet.
Men han är tudelad:
– En del av mig säger att de 1500 medarbetarna vi har i teamet och de 300 000 vi har hos Daimler är väldigt viktiga och de måste vi respektera. Att underminera den strukturen offentligt, betyder att man sätter sina egna intressen före teamet och anarki fungerar inte någonstans, varken i ett företag eller i ett lag, fortsätter Wolff.
– Men den andra delen säger at detta var hans enda chans att vinna VM och kanske kan du inte förvänta dig av en racerförare, kanske den bästa av alla, att han ska kunna kontrollera sina instinkter i den situationen.

För övrigt var Hamilton inbjuden till Rosbergs VM-fest i Abu Dhabi. Han kom aldrig. För två år sedan var Rosberg på plats när Hamiltons firade sin första VM-titel med Mercedes på samma ställe.
Med på festen var däremot Felipe Massa, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, Marcus Ericsson, Romain Grosjean, Jenson Button,  Carlos Sainz och Max Verstappen, även om Verstappen sägs vara den som lämnade festen först av alla.
I dag flyger Rosberg och teamchefen Toto Wolff vidare till Kuala Lumpur och huvudsponsorn Petronas.
Lewis Hamilton däremot måste testa däck. Den 29 november, i morgon, testar Red Bull, Ferrari och Mercedes Pirellis nya däck för 2017 och den som förlorade VM-titeln fick uppdraget hos Mercedes.
– På tisdag sitter han i bilen igen. Den dealen var klar innan. DÅ är det dags för tester, säger Mercedes Niki Lauda till RTL.

Har du inte sett denna filmsnutt ska du göra det. Snacka om hjärta.

•••

Marcus Ericssons Sauber förlorade duellen mot Manor i finalen – men vann tiondeplatsen i mästerskapet och runt 300 miljoner kronor.
En lång säsong är över och nu är det full fokus på nästa säsong – med helt nya regler.
Det kommer vi självklart att gå igenom här på Sportbladet.

Gilla oss på Facebook så får du våra nyheter, tips om atiklar och annat direkt i ditt flöde.

 

Grattis Rosberg – mästare 2016

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde allt han kunde för att vinna sin fjärde VM-titel. Han körde inte en tiondel snabbare än han behövde för att ge bilarna från Red Bull och Ferrari en chans att köra ikapp  och förbi Nico Rosberg som låg tvåa – en placering som skulle ge Rosberg VM-titeln.

En fjärde plats för Rosberg hade däremot gett Hamilton VM-titeln.
Det gick så långt att chefen Paddy Lowe beordrade Hamilton att köra snabbare när Sebastian Vettel kom i en rasande fart i sin Ferrari och Max Verstappen jagade på i sin Red Bull. Det var många tajta spännande varv innan Hamilton tog mållinjen som etta och Rosberg som tvåa. Det måste ha varit sjukt stressigt inne i Rosbergs hjälm.

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany is carried aloft by his team mechanics after winning the 2016 world championship during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Rosberg – mästare 2016. Foto: AP Photo

Därmed tog Rosberg sin efterlängtade titel. Den titel som kändes som hans efter fyra race i våras då han dominerade serien, men som kändes väldigt långt borta när Hamilton kom tillbaka och gick om honom i somras.
Därefter kom Rosberg tillbaka och tog ett nytt grepp om titeln – men Hamilton svarade igen och har nu vunnit de fyra senaste loppen.
Det har varit en väldigt tuff säsong mentalt för Mercedes båda förare, med många framgångar och många motgångar. Den fick dessutom en väldigt spännande avslutning. Rosberg måste ha varit enormt nervös under de sista varven, när Hamilton bromsade i täten samtidigt som Vettel och Verstappen jagade bakom.
Fulspel av Hamilton?
Nej. Han gjorde det han kunde för att själv vinna VM.
Troligen hade Rosberg gjort exakt samma sak.
Mer om racet läser du i Sportbladet.
Och varför jag anser att Rosberg är en värdig mästare läser du här. En av anledningarna är det faktum att han tar tagit fler poäng än någon annan, men det finns fler.
Vad tycker du om säsongen 2016?

För övrigt är det andra gången som sonen till en världsmästare vinner titeln. Förra gången var det Damon Hill 1996, han gjorde det 34 år efter sin pappa Graham ( som även vann 1962). Nico Rosberg vann nu titeln 34 år efter det att hans pappa ”Keke” var bäst i världen.
•••
För övrigt var Sebastian Vettel racets förare. Hans insats är imponerande och det gav honom och Ferrari en pallplats till slut ( även om det antagligen blev så jämnt eftersom Mercedes inte körde för fullt, men det är en annan historia).

Han slutade på plats fyra i VM, slagen av Nico Rosberg, Lewis Hamilton och Red Bulls Daniel Ricciardo.
•••

McLaren driver Jenson Button of Britain talks to a tv crew after he had to abandon the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Button efter hans sista race. Foto: AP Photo

Trist slut på F1-karriären för Jenson Button. Hjulupphängningen brast och efter 17 år i F1 bröt han sitt sista lopp.
F1 blir en profil fattigare, Button är en av de förare som alltid tar sig tid. Som alltid svarar på frågor och som alltid tänker efter innan han svarar, hur dumma frågor vi journalister än ställer. En sympatisk kille som kommer att vara saknad i depån.
– Det är mycket känslor i dag med familjen och vänner, säger han.
– De har varit 17 fantastiska år och jag kommer att vara. Det finns alltid tillfällen när man lämnar någonting att man kommer att sakna det, men nu är det tid och det är rätt tid för mig. Men jag är racerförare och jag kommer att fortsätta som racerförare, även om jag inte kör F1 framöver.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson körde in som 15:e man i sitt sista F1-lopp för säsongen. Det blev inga poäng för honom i år. Förhoppningen är att 2017 blir ett roligare år för svensken.

– Den här säsongen blev inte alls vad vi hade hoppats på, framförallt inte eftersom fjolåret kändes väldigt lovande, säger Ericsson, som inte tagit någon VM-poäng i år, till Viasat Motor.

– Samtidigt tycker jag att jag har tagit ett steg i min personliga utveckling och får jag bara en bättre bil så ska jag kunna visa det på banan också.
•••
Felipe Massa fick en fin present av sitt team. Den bil som han körde med i Brasilien.
Mer läser du här.
•••
Kevin Magnussen bröt sitt sista race för Renault nästan direkt. 2017 är dansken tillbaka i F1, men då kör han för Haas.
•••
Längtar du redan efter 2017?
Pirelli presenterade sina däck i samband med helgens lopp, det så du väl här på bloggen?
Och en intressant notering är att Sebastian Vettel satsat allt för att hitta rätt med det nya gummit, ingen annan toppförare har kört så många testkilometer som han (2234). Nico Rosberg har exempelvis inte kört mer än 209.
Ferrari gjorde sina första tester inför 2017 under tärningen i Abu Dhabi.
– Vi kan inte vara nöjda med året, säger Vettel efter en säsong där ingen Ferrari stått i första startled och teamet inte vunnit något lopp.
Målet är att vara tillbaka i toppen med det nya reglementet 2017.
•••
Nu är det dags för tidningsjobb för min del. Men fortsätt gärna diskussionen här på bloggen. Vad tycker ni om årets säsong?
Var det rätt förare som vann? Gjorde Hamilton rätt i finalen?
Vem tycker du har varit årets utropstecken?

Han är ett med bilen

av Anna Andersson
Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Hamilton näjd med pole position i Abu Dhabi. Foto: AP Photo

När F1 körde i Japan den 9 oktober tog Nico Rosberg greppet om VM-kampen – och efter det, när det nästan kändes som om det var kört, har Lewis Hamilton gjort allt rätt. Han har ta mig sjutton inte satt ett enda hjul fel de senaste tre loppen och det gjorde han inte i dagens kval heller. Det ser otroligt kontrollerat ut och han imponerar eftersom han kör med marginal. Han är ett med bilen, det är bara  vackert.
Hamilton tog sin tolfte pole position för säsongen, kan nu ta sin fjärde seger i rad i morgon och den kan ge honom hans fjärde VM-titel.
Om Nico Rosberg missar prispallen.
Pressen på Rosberg är stor, han har inte råd att gå in i någon närkamp och skada bilen. Han har inte råd att göra något misstag som kan leda till att han missar prispallen och alla som följer F1 vet hur dramatiskt det kan vara när kampen om VM avgörs.
Han kan nu bli den första mästarsonen som vinner titeln efter Damon Hill som vann 1996, men väljer att göra allt som vanligt. Det får inte vara några förändringar jämfört med ett vanligt race. Därför finns inte pappa Keke på plats i Abu Dhabi.
Han stannar hemma i Monaco där han varit under samtliga lopp i år, Nico vill inte vill ändra sina rutiner. Därför har Rosberg den äldre har bara sett ett lopp i år, Monacos GP.
– Vi diskuterade det inom teamet, men bestämde oss för att det var den bästa lösningen, säger Nico till Bild.
Keke Rosberg vann VM 1982, då var inte Nico med. Han föddes 1985.

•••

För övrigt har Mercedes haft pole position under 20 av 21 tävlingshelger i år.

•••
Max Verstappen och Daniel Ricciardo valde att köra Q2 på de supermjuka däcken. Det betyder att de också startar loppet på de däcken i morgon. De är de enda toppförarna som valt den strategin. Alla andra startar på de ultramjuka däcken.
– Vi måste ju testa någonting och när vi väljer ett annat däck i kvalet kan vi se om det ger oss en annann möjlighet i racet också, säger Ricciardo på presskonferensen efter kvalet.
– Förhoppningsvis lyckas vi med det och står på pallen i morgon.

TOPSHOT - Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton (C), flanked by his German teammate Nico Rosberg (L) and Infiniti Red Bull Racing's Australian driver Daniel Ricciardo, celebrate at the end of the qualifying session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2016. Lewis Hamilton will start on pole for the Abu Dhabi Grand Prix title showdown after the defending champion bettered his Mercedes teammate Nico Rosberg in qualifying. Red Bull's Daniel Ricciardo came in third to start on the second row at Yas Marina where the Australian is joined by the Ferrari of Kimi Raikkonen. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Topp tre i kvalet. Foto: AFP PHOTO

Mer om kvalet läser du här.

Värt att notera är att Ferraris Kimi Räikkönen återigen slog kollegan Sebastian Vettel. Det betyder att finländaren vunnit årets kvalduell med 11-10.

– Generellt sett har jag  haft svårt att hitta rytmen och få in däcken i rätt fönster, förklarar Vettel för motorsportmagazin.

Ferrari har inte startat från första led någon gång i år.

– Vi har saknat farten, säger Vettel.

– Har du den står du först.
Här är resultatet:

1 Lewis Hamilton    Mercedes    1m38.755s –
2 Nico Rosberg    Mercedes    1m39.058s 0.303s
3 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault 1m39.589s 0.834s
4 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m39.604s 0.849s
5 Sebastian Vettel    Ferrari    1m39.661s 0.906s
6 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m39.818s 1.063s
7 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes 1m40.501s 1.746s
8 Sergio Perez    Force India/Mercedes 1m40.519s 1.764s
9 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m41.106s 2.351s
10 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m41.213s 2.458s
11 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m41.084s 2.329s
12 Jenson Button    McLaren/Honda    1m41.272s 2.517s
13 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari    1m41.480s 2.725s
14 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m41.564s 2.809s
15 Jolyon Palmer    Renault    1m41.820s 3.065s
16 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m41.995s 3.240s
17 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m42.003s 3.248s
18 Kevin Magnussen    Renault    1m42.142s 3.387s
19 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m42.247s 3.492s
20 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m42.286s 3.531s
21 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m42.393s 3.638s
22 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m42.637s 3.882s

•••
Sauber tog två poäng i Brasilien senast, och gick förbi Manor i märkes-VM. Nu har Sauber en poäng mer än Manor, men i Abu Dhabi gjorde Pascal Wehrlein ett mycket bra kval. Han var åtta tiondelar snabbare än Ericsson och kvalade in till Q2.
Tysken, som sägs bli Ericssons teamkollega nästa år, startar från ruta 16.
•••
Båda bilarna från Toro Rosso försvann i Q1. Teamet har haft problem under helgen och det kvalresultatet är inte representativt för den bilen.
•••
Marcus Ericsson hade stora problem med de ultramjuka däcken i Abu Dhabi. Han fick de inte att jobba i rätt temperaturfönster och det är ett problem som har funnits hela säsongen. Pirellis däck fungerar utmärkt när förarna får upp rätt temperatur och kan jobba i det optimala fönstret, lyckas de inte med att få till inställningarna rätt på bilen och hamnar utanför det optimala fönstret så går det betydligt långsammare.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the first free practice at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Friday, Nov. 25, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Kamran Jebreili)
Ericsson under kvalet. Foto: AP Photo

Ericsson fick stryk av sin teamkollega Felipe Nasr  i kvalet och var sist av samtliga förare.
– Det har varit en väldigt tuff helg för oss, men det kändes ändå mycket bättre än vad det känts tidigare under helgen, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det sista varvet var ändå rätt bra, men så låste jag upp i kurva 17 och tappade en halv sekund. Då var allt förstört. Vår bil är väldigt svår att köra precis på gränsen när man har de ultramjuka däcken, de är väldigt känsliga och nu gick jag över gränsen.
•••
Det sägs att en ny investerare vill satsa på Manor och skjuta till kapital för att teamet ska kunna konkurrera högre upp i mästerskapet.
– Vi är överens med en investerare, men arbetar fortfarande igenom allt, därför kan jag inte gå in närmare på några detaljer, säger Manors ägare Stephen Fitzpatric till motorsportmagazin.
•••
McLarens nye boss, Zak Brown, vet vilken förare han vill ha i teamet.
Lewis Hamilton.
Ron Dennis efterträdare konstaterar dock att det inte är aktuellt före 2018:
– Det beror på vad våra nuvarande förare kan göra, säger han till Sky.
– Lewis är en fantastisk förare med en fantastisk gemensam historia  Man ska inte utesluta någonting.
•••
Ni såg schemat för F1-loppen 2017 för någon dag sedan hos Sportbladet och det är klart att det blir max 20 lopp nästa år.
Men det kan bli minst en förändring. Europas GP, som körs i Baku, vill inte ligga samma helg som Le Mans klassiska 24-timmarslopp. Så var det i året och så ligger planen för 2017, men arrangören ber nu att loppet ska flyttas en vecka för att undvika den krocken.
•••

VM-final 14.00 i morgon – missa inte det.

Ericssons nya kollega?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast på den första träningen, på den andra också.

Mercedes AMG Petronas F1 Team's driver Lewis Hamilton steers his car during the first practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 25, 2016. / AFP PHOTO / Karim Sahib
Hamilton i Abu Dhabi. Foto: AFP PHOTO

Men när det gäller racepacen så verkar det vara riktigt jämnt. Hamilton var nämligen klart snabbast, medan Nico Rosberg såg ut att kunna få konkurrens av så väl Red Bull som Ferrari.
Det kan ge oss en väldigt spännande helg. I morgon är det dags för kval.
Mer om träningen läser du här.

jfg6049

Marcus Ericsson var inte nöjd efter fredagens båda träningar, han hade svårt att få de ultramjuka däcken att fungera ordentligt.
– Det gick bra på de mjuka och de supermjuka däcken, men av någon anledning hade vi problem med de ultramjuka däcken, säger Ericsson.
– När vi körde med lite bränsle under det andra passet hittade vi inte alls det greppet som vi behöver. Det blir en utmaning inför morgondagen och det finns absolut utrymme för att förbättra oss på de ultramjuka däcken.

Här är resultaten från träning 2:

1    Lewis Hamilton    Mercedes    1m40.861s    –    36
2    Nico Rosberg    Mercedes    1m40.940s    0.079s    38
3    Sebastian Vettel    Ferrari    1m41.130s    0.269s    31
4    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m41.389s    0.528s    24
5    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m41.390s    0.529s    33
6    Kimi Räikkönen    Ferrari    1m41.464s    0.603s    34
7    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m41.959s    1.098s    35
8    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m42.041s    1.180s    35
9    Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m42.264s    1.403s    36
10    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m42.268s    1.407s    36
11    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m42.366s    1.505s    33
12    Jenson Button    McLaren/Honda    1m42.823s    1.962s    24
13    Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m43.012s    2.151s    35
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m43.108s    2.247s    17
15    Jolyon Palmer    Renault    1m43.272s    2.411s    33
16    Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m43.600s    2.739s    35
17    Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m43.754s    2.893s    33
18    Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m43.903s    3.042s    36
19    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m44.045s    3.184s    34
20    Kevin Magnussen    Renault    1m44.117s    3.256s    25
21    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m44.478s    3.617s    5
22    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m45.948s    5.087s    4
•••
Jenson Button kör sitt sista lopp för McLaren.
Men han hade ingen bra start på helgen. Efter tio varv fick han parkera sin bil.
– Vi fick parkera och byta motor, jag hoppas att vi fick lite information från den andra tärningen i alla fal, säger han.
•••
Blir det stående omstarter från och med 2017?
Enligt Auto, motor und sport har Bernie Ecclestone och teamcheferna enats om den regeländringen under ett möte i Abu Dhabi.
Därefter måste förslaget tas emot väl av strategigruppen, av F1-kommissionen och FIA:s världsråd.

•••

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
En andraplats för Vettel i Baku, men blir han utan seger 2016? Foto: TT-arkiv

Vad är det för fel på Ferrari?
Varför har teamet som tog tre segrar förra året och ville kämpa om VM-titeln i år inte vunnit ett enda lopp?
För första gången berättar Sebastian Vettel om sina tankar.
– Jämfört med våra konkurrenter saknar vi lite downforce. Vi har utvecklats sedan säsongsstarten, men är fortfarande inte där vi vill bara, säger han till motorsporttotal.
– Det är tydligt att Mercedes, framförallt under kvalet, kan ta ut mer ur sin bil än vad vi andra klarar av.
Han anser att kvalet och downforce är de två avgörande punkterna.
– Det är där vi har tappat i år och vi ska koncentrera oss på det till nästa säsong, säger han.
– Sedan har vi också vissa problem med att få däcken att jobba i det optimala fönstret. Men när an har en bil med mycket downforce så brukar det fungera bättre med däcken. De två går hans i hand.
•••
Felipe Nasr tog två viktiga poäng till Sauber för två veckor sedan, men hans tid i teamet är över. Hans stora sponsor Banco do Brasil kommer inte att fortsätta sitt samarbete med Sauber 2017.

Pascal Wehrlein (GER) Manor Racing on the drivers parade. 13.11.2016. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. Photo credit should read: XPB/Press Association Images.
Pascal Wehrlein kör nu för Manor. Foto: XPB/Press Association Images.

Därför sägs det nu att Pascal Wehrlein  är ny kollega till Marcus Ericsson. Enligt tyska motorsporttotal är kontraktet redan undertecknat. Wehrlein stöttas av Mercedes, han vann DTM 2015 och har i år kört för Manor där han tog en poäng i Österrike. Han är 22 år och det är inte första gången han har en svensk kollega, han körde F3 tillsammans med Felix Rosenqvist.

Wehrlein själv säger dock att ingenting är undertecknat.

– Jag koncentrerar mig på årets säsong,.

Nu har Nasr bara en chans kvar att ta en plats till 2017, de är Manor. Om han inte en förarplats där kommer F1 2017 köras utan en förare från Brasilien eftersom Felipe Massa avslutar sin karriär efter söndagens lopp.
•••
För övrigt kan Fernando Alonso tänka sig att köra WEC framöver, men först vill han vinna en tredje VM-titel.

Rosberg vs Hamilton

av Anna Andersson

Nico Rosberg eller Lewis Hamilton.
Det är den stora frågan inför helgens F1-final i Abu Dhabi.
Förutsättningarna är enkla.
Tar Rosberg en plats på prispallen vinner han sin första VM-titel. Annars får vi börja räkna på poängen. Det skiljer 12 pinnar till Rosbergs favör inför helgens lopp.
På presskonferensen tidigare i dag var stämningen mellan dem båda spänd. Den erkände F1-reportern James Allen ville ha en bild där de tog varandra i handen.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, right, and his teammate Nico Rosberg of Germany pose for a picture prior to a news conference at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Thursday, Nov. 24, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Inget handslag här inte, Foto: AP

Den fick varken han eller någon annan.
Istället tryckte båda ner sina händer så långt ner i fickorna de kunde. Hamilton lekte lite med mobilen också – men inte en blick i den andras ögon. Inte en ansats till att ta den andre i handen.
Ingen vill visa sig svag.
Hamilton fick frågan om han kunde tänka sig att bromsa bort Rosberg i den första kurvan.
– Det funderar jag inte ens på, jag vill vara så långt fram som möjligt, svarar han.
– Hade det inte varit några röda flaggor i det senaste racet hade jag haft ett försprång på 30 sekunder.

Rosberg är lika fokuserad på att vara först, han fick frågan om han har räknat efter vilka placeringar de båda behöver hamna på för att han ska ta titeln:
– Den typen av tankar gör mig inte snabbare, säger han.
– Jag är väldigt glad över att vara här nu. Detta är en fantastisk situation. Jag har arbetat för detta hela året, det är riktigt coolt och jag är mer motiverad än någonsin. Det är viktigt att jag presterar på topp, därför gör jag allt på samma sätt som jag brukar. Det har tagit mig hit där jag är i dag och det finns ingen anledning att ändra på det.
Mercedes hoppas på att det inte blir något tekniskt fel som avgör säsongen. Teamet vill se en kamp ända in i mål:
– Vi måste ge båda förarna det absolut bästa materialet. Vi vill ha en härlig fajt ända in i mål, säger Toto Wolff till Blick.
•••

Formula One - F1 - Abu Dhabi Grand Prix - Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates - 24/11/2016 - Mercedes' Formula One driver, Lewis Hamilton of Britain films journalists and photographers with his smart phone during a news conference. REUTERS/Hamad I Mohammed
Hamilton på presskonferens. Foto: Reuters

För övrigt bytte Mercedes mekaniker inför årets säsong. De som jobbat med Hamiltons bil under de två senaste mästerskapssegrarna flyttade till Rosberg och tvärt om. Teamet motiverade det med att det var spänningar mellan mekanikerna. Hamilton fick en fråga om vad han tyckte om det under dagens PK. Han sa:
– Det svaret får ni vänta på, det får ni läsa i mina memoarer.

•••
Två veteraner ska lämna F1, Felipe Massa och Jenson Button. De har funnits med i F1 mycket, mycket länge och i helgen är det dags för det sista racet. Button fick frågan om han kunde sammanfatta karriären och han svarade:
– Då blir vi kvar här en väldigt lång stund.

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Jenson Button, mästare 2009. Foto: TT Arkiv

Även om det officiellt heter att han är reservförare nästa år och kan vara tillbaka i bilen 2018 säger han.
– Jag ser detta som mitt sista race.
Massa klargjorde att han vill avsluta karriären med ett bra resultat och att han är besviken över att han avslutade Brasliens VM-deltävling med en vattenplaning.
– Jag är väldigt stolt över min karriär, även om jag aldrig har vunnit någon VM-titel.
•••
Vi ska avsluta 2016, men redan nu finns kalendern för 2017 klara. Den ska bara bekräftas av världsrådet nästa vecka.
Det bör vara en formsak, även om det är två race som har vissa villkor de måste uppfylla för att tävlingarna ska kunna genomföras.
Det handlar om 20 lopp, vilka läser du här:
När vi är inne på 2017, här är däcken. De presenterades i dag.

Och här ser du på ett ungefär hur bilarna skiljer sig från 2016 till 2017:

•••
Vill du ha koll på fakta och statistik inför racet? Kolla här.
Vi hörs i morgon. Då är det dags för två tidsträningar.

VM-final – nyheter, fakta och statistik

av Anna Andersson

En av veckans stora nyheter är att Marcus Ericsson är klar för ännu en säsong hos Sauber.
Det är inte någon större överraskning, men nu krävs det en förbättring om han ska lyckas klättra vidare – vilket han säger att han vill.  Förhoppningsvis är bilen bättre nästa år, Ericsson säger att han satsar på poäng varje lopp.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, steers his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 22, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Foto: AP

Men oavsett vad måste han synas. Han måste besegra förare som har bättre material och bättre förutsättningar för att lyckas klättra vidare själv. Annars är risken stor att han inte gör det.
Mer om det och mina tankar kring det läser du här och här.

Sedan kom Bernie Ecclestone med förslaget att man ska ha två kortare race på en helg istället för ett långt. Han vill gärna se ett kval, ett lopp på 40 minuter som ger poäng och samtidigt fungerar som kval till nästa lopp som är på 40 minuter. Hela hans förslag läser du här och vill du diskutera ämnet så kika in på gårdagens blogg.

•••

För övrigt är det nu klart att det blir ett GP-lopp i Kanada 2017. Därmed är det bara Tysklands GP och Brasiliens GP som fortfarande inte är bekräftade.

Nästa vecka möts World Motor Sport Councils i Wien och då ska hela kalendern spikas.

•••
Väderprognosen inför helgens race? Tja sol….men det kommer att blåsa en del och det finns en risk att damm från öknen blåser in och försämrar sikten, men enligt prognosen ska det inte vara någon föra för tävlingshelgen.

 

•••

Här har du en mängd fakta inför helgens VM-final:

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Mjuka och supermjuka
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Banans debut: 2009
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 2
Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.
Här ger han sin syn på Abu Dhabis GP:

Kval 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sergio Perez, Force India
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Felipe Massa, Williams

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, center, first place, is flanked by his teammate second place Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain and Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland, third place, on the podium after the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 29, 2015. (AP Photo/Frank Augstein)
Rosberg. Hamilton och Räikkönen – Abu Dhabi 2015. Foto: AP

Race 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Sergio Perez, Force India
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Felipe Massa, Williams
14. Marcus Ericsson, Sauber

Varvrekord race:
Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)
2012: 1:43.964 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2011: 1:42.612 (Mark Webber, Red Bull)

Varvrekord kval:
Absolut: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:40.630 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Kimi Räikkönen, Lotus
2011: Lewis Hamilton, McLaren

•••

Tiderna som gäller i helgen är precis de samma som när det är race i Europa. Det viktigaste klockslaget att hålla koll på är kl 14.00. Kval lördag och race söndag.

 

 

Nya förslaget – två race per helg

av Anna Andersson

Två F1-lopp på en helg.
Det är Bernie Ecclestones nya idé. Han vill gå den nya tiden till mötes, ta bort de långa loppen och istället köra två kortare tävlingar på en helg. Han hoppas att det ska locka fler yngre fans att följa loppen.
Jag är inte lika säker.
Jag tror att det handlar om andra saker. Det måste vara spänning på banan. Så länge de två bilarna från Mercedes kör i från allt och alla spelar det ingen roll om racen är tio, 40 eller 90 minuter långa. Vill man inte se två överlägsna Mercedes under ett race vill man inte heller se dem köra två. Risken är då att man inte lockar några nya fans utan att man

Red Bull driver Sebastian Vettel, of Germany is sprayed with champagne at the end of the Formula One Brazilian Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil,  Sunday, Nov. 25, 2012. Vettel overcame a first-lap crash to clinch his third straight Formula One championship title on Sunday, finishing sixth in an incident-filled Brazilian Grand Prix won by Jenson Button under pouring rain. (AP Photo/Victor R. Caivano)
Sebastian Vettel när han vann sin tredje VM-titel 2012. Han vann totalt fyra mästerskap tillsammans med Red Bull mellan 2010 och 2013.

istället tappar de äldre fansen som följt sporten länge. Som jag ser det är har vi samma problem nu som vi har haft under en olika perioder av F1-historien, men framförallt under 2000-talet. Ett team tar greppet om en ny regeländring och dominerar fram till dess att reglerna ändras igen. Så var det med Ferrari, så var det med Red Bull och så har det varit med Mercedes. När skillnaden mellan teamen är så stor att åskådarna kan peka ut segraren redan i den första kurvan är det svårt att locka folk att sitta kvar i flera timmar.

Vad tycker du? 

Har Bernie rätt i sin idé? Är det två 40-minuterrace som ska rädda F1 från att tappa fler åskådare.

•••
Efter 2018 är det förbi. Då blir det inga fler F1-lopp i Malaysia. Landets minister som har ansvar för turistfrågor har bekräftat ryktet.
– Det är för dyrt och det är inte speciellt attraktivt heller, säger han.
Det betyder att tävlingen avgörs där i två år till. Därefter kommer inte kontraktet att förlängas.
•••

Motor racing champion, Graham Hill, is pictured in the cockpit of the new 16-cylinder, 3-litre BRM Formula 1 car just before he had a special practice run at the Brands Hatch circuit in Kent, England on June 22, 1966, in preparation for the British Grand Prix race to be held on July 16 at this track. (AP Photo)
Graham Hill vann VM 1968, hans son Damon vann 1996.

Nico Rosberg kan vinna VM-titeln på söndag och bli den första sonen att fira titeln tillsammans med sin världsmästare till far.

När Damon Hill blev förste son att upprepa pappas bedrift hade Graham redan avlidit i en flygolycka. Hill omkom 1975.

Rosberg kan också tappa VM-titeln i det sista racet, han har förlorat de tre senaste loppen mot sin teamkollega Lewis Hamilton – men kör nu för vinst.
– Jag gör allt för att köra in som segrare i finalen, säger Rosberg.

Han vinner titeln om han tar en plats på prispallen, oavsett vilken plats Hamilton har i mål.

 

Tiderna som gäller i helgen, Abu Dhabis GP, är följande:

Fredag 25/11:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00

Lördag 26/11
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 27/11:
Final kl 14.00

I morgon är det onsdag då får du som vanligt en mängd fakta och statistik inför helgens deltävling.
Hoppas vi hörs då.

Tung F1-chef får sparken

av Anna Andersson
jfx0104
Årets två första poäng. Foto: Sauber

Efter regenkaoset i Brasilien pratar F1-världen nu om de fyra förarplatser som återstår 2017.Två hos Sauber och två hos Manor.
Sauber lyckades ta två poäng genom Felipe Nasr i Brasilien och ligger nu tia och det ryktas om att det kan vara slutet för Manor som ni ligger elva och sist. Det sägs att det brittiska teamet inte klarar ekonomin utan de 300 miljonerna som en tiondeplats i VM ger.
Det står 2-1 till Sauber inför den sista deltävlingen och en plats bland de tio bästa i finalen ger poäng, men den här gången lär inget regnväder hjälpa till. Det är sällan det regnar i Abu Dhabi.
När det gäller förarfrågan sägs det att Marcus Ericsson sitter säkert eftersom han har en bra relation med Saubers nya ägare. Felipe Nasr har också en tjock plånbok med sig, men han har fått stryk av Ericsson många gånger i år och har dessutom beskyllt teamet för sabotage och hävdat att Ericsson fått flera fördelar. Teamet förhandlar också med Pascal Wehrlein, som inte har lika mycket pengar med sig men som stöttas av Mercedes, det pratar även med Esteban Gutierrez, som tidigare kört för teamet och som har kontakter hos Ferrari – som levererar motorer till Sauber.
Den här gången är Monisha Kaltenborn också tydlig med att hon inte tänker välja förare efter pengarna.
– Det är viktigt för oss att man är en lagspelare, hela teamet måste fungera och det går inte om alla gör ett perfekt jobb och sedan raseras det på en position, säger hon till motorsportmagazin.
– Det spelar det ingen roll hur fantastisk strategin är om inte tillförlitligheten fungerar. Därför är det viktigt att vara en lagspelare och föraren spelar en mycket viktig roll.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Autodromo Jose Carlos Pace.
Ericsson – ett år till hos Sauber? Foto: Sauber

Det har varit problem mellan Ericsson och Nasr. De har aldrig varit bästa vänner och i Monaco krockade det sedan Nasr inte följt en stallorder och Ericsson tappat tålamodet och försökt köra om i alla fall.
– Det värsta är när det är problem mellan förarna. Det är viktigt att vi är en homogen grupp. Det behöver inte vara harmoni jämt, det är klart att det finns konflikter men vi måste ha ett gemensamt mål.
Sauber säger att man ska meddela vilka förare som kör för teamet nästa år innan det sista loppet är kört. Det betyder att stallet har mindre än två veckor på sig.

 

 

 

•••
Bernie Ecclestone är en man som gillar politik, eller snarare vissa politiker. Tidigare har han ju varit väldigt positiv till Vladmir Putin och sagt att han velat se Rysslands president på en större position i Europa:
– Han är den mannen som skulle styra Europa. Grejen är att han gör det som han anser är riktigt och han står också för det.
Nu hyllar F1-gurun USA:s nye president Donald Trump:
– Valet av Trump var det bästa som kunde hända världen, säger Ecclestone till den brasilianska  TV-kanalen Globo.
– Jag har träffat honom ett par gånger och tro mig, det är det bästa för hela världen.
•••

F1-läkaren Aki Hintsa  är död. Under 20 år tränade finländaren många F1-stjärnor, bland andra Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel. 2015 berättade han att han hade drabbats av  cancer i magen, men för bara ett par veckor sedan förklarade Mercedes att han tagit fram ett speciellt sovprogram för deras förare för att de skulle klara den tuffa säsongsavslutningen med flera lopp på olika tidszoner.

Nu meddelar flera omlika finländska tidningar att han har avlidit.

– Han inspirerade mig till hundra procent, säger Lewis Hamilton.

Aki Hintsa blev 58 år gammal och sörjs nu av många medlemmar inom motorsportfamiljen.
Annars kan vi konstatera att…

FILE - The May 25, 2008 file photo shows McLaren Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, left, celebrating with McLaren team director Ron Dennis on the podium after winning of the Formula One Monaco Grand Prix, at the Monaco circuit, in Monaco. McLaren chief executive Ron Dennis is stepping aside from all Formula One roles with the team. The 61-year-old Dennis announced the decision Thursday, April 16, 2009 as part of a restructuring of the McLaren group. (AP Photo/Luca Bruno)
Ron Dennis och Lewis Hamilton 2008 när de vann VM-titeln tillsammans. Foto: TT-AP

 

…Ron Dennis, 69, lämnar sin post hos McLaren. De andra delägarna har petat honom. Hans kontrakt går ut i januari och det blir inte förlängt.
– Jag är besviken över att de ansvariga från TAG och Mumtalakat har tagit beslutet att jag ska lämna, trots att vår styrelse har förklarar vilka konsekvenser det beslutet kan få, säger Dennis i en kommentar.
Han har jobbat för McLaren F1 i 30 år.
…Ross Brawn inte alls är nöjd med att det på flera ställen har skrivits att han har antytt att den tidigare världsmästaren Michael Schumacher mår bättre. Han sa att det finns positiva tecken.
– Jag blev citerad så att man fick känslan av att hans hälsotillstånd har förbättrats, men det var inte det som jag menade, säger Brawn till The Guardian.
– Familjen sköter hans rehabilitering privat. Det vill jag respektera och jag vill inte säga någonting om hans hälsotillstånd, ingenting mer än att vi är förhoppningsfulla och hoppas att vi någon gång i framtiden kan se Michael så som vi känner honom.
…det finns rykten som säger att Bernie Ecclestone är på väg att köpa Interlagos för att renovera banan och rädda F1-loppet i Brasilien. Hans frus familj bor i Sao Paolo.
…att det är F3 i Macau i helgen och numera är det VM. Två svenskar kör, Felix Rosenqvist och Joel Eriksson.

Sida 1 av 205
  • Tjänstgörande redaktör: Niklas Svahn
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB