Lewis Hamilton – bäst i Ryssland

av Anna Andersson

2017 har än så länge handlat om Mercedes Lewis Hamilton och Ferraris Sebastian Vettel.
I Ryssland väntar en bana som passar Mercedes och Hamilton riktigt bra, eller det har den i alla fall gjort sedan debuten 2014 ( då Mercedes har dominerat på de flesta banor). Hamilton har två segrar och Nico Rosberg en.
Banan borde även i år passa Mercedes bra med tanke på att det är långa rakor och Mercedes fortfarande har den bästa motorn, men kikar vi på de kommande loppen så känns det som om Hamilton har tvåbanor där han har en fördel ( Ryssland och Kanada) medan det är Vettel som har en fördel i Spanien och Monaco.
Från och med Spaniens GP kommer Red Bull med ett uppdaterat chassi och till Kanadas GP uppdaterar Renault också motorn,  kanske är det så att detta är det sista loppet för i år  då kampen om VM-titeln är en duell mellan två förare?

Annars kan vi förvänta oss fint väder och ett lågt däckslitage i helgen.
Mer fakta och alla tider att hålla koll på fick du i onsdagens blogginlägg. Där kan du också läsa om de nya reglerna för 2018.

 

Här får du Pirellis tankar inför helgen:

”I helgen kommer Formel 1 till Ryssland när det är dags för Grand Prix i Sochi. Sochi Autodrom bjuder på en relativt slät vägbana och vädret väntas bli milt. De tre obligatoriska däcktyperna är därför Pirellis mjukaste: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Det är andra gången den här säsongen som de tre mjukaste däcken i produktkatalogen valts ut, men första gången som däcktypen Purple ultrasoft används i Rysslands Grand Prix. Tidigare år har loppen alltid vunnits med en enstopps-strategi.

Soctji Autodrom ur ett däckperspektiv:

    Banan är en av säsongens mest skonsamma mot däcken. Den används sparsamt utanför Grand Prix-sammanhang.
    Milda väderförhållanden betyder att även nedbrytning på grund av varma temperaturer inte väntas bli något stort problem.
    Risk för däckslitage finns i den andra, tredje och trettonde kurvan som hör till banans mest krävande. Det högra framdäcket väntas slitas hårdast.”

 

•••
Annars kan vi notera att…

…det kommer ännu fler rykten som säger att Honda blir ny motorleverantör för Sauber. Bytet ska ske till 2018.
…Nico Hülkenberg står över den första träningen. Renault väljer att låta Sergej Sirotkin köra den, det är ryssens första insats i år.
– Jag ser verkligen fram emot det, säger han.
– I år måste jag lära mig att vara på banan, men inte köra själv och det är inte helt enkelt. Det är rätt frustrerande att se andra förare köra, för man  vill ju vara där på banan själv.

…Scottland Yard har arresterat Force Indias ägare Vijay Mallya. Han har länge varit efterlyst i sitt hemland, Indien, det sägs handla om skattebedrägerier. Mallya släpptes sedan mot borgen.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Lewis Hamilton – bäst i Ryssland (AP Photo)

…Lewis Hamilton är den förare som  varit bäst i Sotji hittills. Han har två segrar, en pallplats och en pole position.
…den Benetton som Michael Schumacher körde åtta lopp med under 1991 och 1002 ( Benetton-Ford B191 ) är ute till försäljning. BIlen är konstruerad av John Barnard, väger inte mer än 505 kg och vann Kanadas GP tillsammans med Nelson Piquet 1991. Schumacher körde in två pallplatser med den, i Mexiko och Brasilien 1992. Bilen är renoverad och går att köra med. Motorn har 650 PS och auktionsfirman Bonhams räknar med ett pris mellan 750 000 och 950 000 Euro.
…Bernie Ecclestone tror att Lewis Hamilton vinner årets VM-titel.

…New York blir nästa arrangör av ett nattlopp.

Nya regler för Formel 1 2018

av Anna Andersson

Vad vore F1 utan regeländringar?
Nu är det nämligen dags igen.
Nya regler för Formel 1 2018
Strategigruppen har haft ett första möte med den nya VD:n Chase Carey i Paris och nu är det klart att T-vingen och hajfenorna som de flesta teamen har på sina bilar i år förbjuds från och med 2018.
Dessutom kommer det att bli stående start efter en rödflagg, nu sker omstarten (efter ett avbrutet lopp) bakom säkerhetsbilen.

Man har också plockat bort alla tankar på Halo, det cockpitskydd som testades förra året. I stället ska man testa någonting som kallas för ”Shield”  och är ett mellanting mellan Halo och bilarna som de ser ut i dag. Det ska  prövas under årets säsong.
Pirelli ska också utveckla nya regndäck och man ska testa det på bilar som användes fram till och med 2016.

F1 ska också säkerställa att ingen kan använda sig av olja i sitt bränsle. Det har snackats om att Mercedes har gjort det för att öka sin prestanda under kvalet och i framtiden ska teamen bara få använda sig av en specifik olja per motorenhet.
Alla dessa ändringar måste FIA:s världsråd godkänna innan det är helt klart.
En förändring gäller redan från och med Spaniens GP den 14 maj, DÅ ska förarens namn och nummer synas tydligt på bilen. Exakt hur förklarar inte FIA, inte än i alla fall.

 

För övrigt finns de första bilderna på Fernando Alonso i en Indycar.

Formula 1 driver Fernando Alonso, left, of Spain, talks with crew members as he is fitted for an IndyCar before the Indy Grand Prix of Alabama auto race Sunday, April 23, 2017, in Birmingham, Ala. (AP Photo/Butch Dill)
(AP Photo/Butch Dill)

Nu kikar vi vidare mot helgens F1-lopp i Ryssland. Här är fakta och statistik inför Rysslands GP:

Tiderna som gäller:
Fredag 28 april:
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00 Träning 2
Lördag 29 april:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag 30 april:
14.00 RACE

 

För Marcus Ericsson har det varit händelsefulla tävlingshelger i Ryssland. Det första året, 2014, var han 19:e och sist i det racet som blev hans sista för Caterham.

2015:

Force India driver Nico Hulkenberg of Germany, top, and Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden collide during the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' Formula One circuit in Sochi, Russia, on Sunday, Oct. 11, 2015. (AP Photo/Ivan Sekretarev)
Ericsson och Hülkenberg. Svensken bröt loppet. Foto: AP

 

 

 

 

 

 

 

2016:

Manor driver Rio Haryanto of Indonesia flies over Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden during an accident at the start of the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom racetrack in Sochi, Russia, Sunday, May 1, 2016.(AP Photo/Denis Tyrin)
Haryanto flög över Ericsson.  Svensken  klarade sig undan skador på bilen och var 14:e man i mål. Foto: AP

 

 

 

 

 

 

Här har du Ericssons tankar om banan:

– Banan i den gamla OS-byn är väldigt slät och sliter lite på däcken. Banlayouten är intressant, framförallt den superlånga kurva 3 som aldrig tar slut och du kör med full gas genom hela kurvan, sedan är den sista sektorn teknisk och långsam. En behaglig bana, men det blir annorlunda körning eftersom den är så snäll mot däcken

Väderprognosen:
Enligt den första prognosen ska det vara sol och vackert väder, mellan 18 och 21 grader varmt. Med andra ord ska det inte vara frågan om något större däckslitage och Pirelli kommer också med sina tre mjukaste gummiblandningar till helgens deltävling.

Sotji International Street Circuit
Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2(3 T2, T18)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T6, T11, T12)
Avstånd till första kurvan: 844  m
Debut: 2014. Lewis Hamilton vann från Pole position.
Däck:  Ultrasoft/Supersoft/Soft
Slitage: Bäck – lågt.  Bromsar – högt.
Bromszoner: 10 (2 hårda)
Genomsnittshastighet: 191 km.
Maxhastighet: 320 km/tim (utan DRS)
Omkörningar 2016: 31 (tre av dem med DRS)

Varvredkord:
Kval:
Absolut: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes, 2016)
2016: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.113 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:38.513 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Race:
Absolut: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes, 2016)
2016: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:40.071 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:40.896 (Valtteri Bottas, Williams)

Kvalet 2016: Topp 8
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Sergio Perez, Force India
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Daniil Kwjat, Red Bull
Mercedes har tagit pole vid samtliga tre lopp.

Racet 2016 Topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Felipe Massa, Williams
6. Fernando Alonso, McLaren
7. Kevin Magnussen, Renault
8. Romain Grosjean, Haas F1

14) Marcus Ericsson, Sauber.

Russia's President Vladimir Putin, second from left, hands over the cup to winning German Mercedes driver Nico Rosberg as British Mercedes driver Lewis Hamilton, left, and Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland look on after the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom racetrack in Sochi, Russia, Sunday, May 1, 2016.(AP Photo/Ivan Sekretarev)
Prispallen i Ryssland 2016 (AP Photo)

Mercedes har vunnit samtliga lopp i Ryssland. Lewis Hamilton (2014 och 2015)
Nico Rosberg (2016).
•••

På bloggen fortsätter rapporteringen med inlägg var dag inför racet. Vill du ha ännu fler tips om motorsport och vilka artiklar som är aktuella?

Gilla vår sida Sportbladet Motor på Facebook. Följ oss där och du får information om allt från RX, MX, F1, WRC och annat.

I helgen är det flera svenskar som kämpar i olika mästerskap, Pontus Tidemand kör WRC2 i Argentina, Joel Eriksson kör i EM i F3 på Monza, Thed Björk kör WTCC på Monza och Marcus Ericsson F1 i Ryssland. Lägg där till att det är VM-premiär i speedway och så kör Jonnie Lindberg NHRA.

 

Sauber byter motorleverantör

av Anna Andersson

Efter en vecka med tester och en helg utan F1 är det nu dags att ta tag i Rysslands GP.
I tävlingen som avgörs i OS-staden Sotji.
I morgon kommer vi återigen att gå igenom banan, då får du alla tider och all statistik som du behöver inför helgen och i dag kollar vi igenom nyhetsläget och sedan trappar vi upp bevakningen dag för dag.

Om du inte har Viasat så vet du väl att vi följer loppen live och där kan du också ställa frågor och diskutera med andra som har samma härliga F1-intresse.

Men först till den mest intressanta nyheten.
Sauber byter motorleverantör

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Sauber byter motorleverantör

Till nästa år ska Honda leverera motorer till teamet, det skriver Autosport.

Sportbladet har tidigare spekulerat i om det kan bli Honda som tar över rollen som motorleverantör eftersom Sauber inte trivs med sin samarbetspartner med Ferrari och Ron Dennis, som var tydlig med att McLaren skulle vara det enda teamet med motorer från Honda, har lämnat McLaren.
Nu verkar båda parterna, McLaren och Honda, vara överens om att ytterligare ett team ska köra med Hondas motor (Honda har inte levererat något annat stall än fabriksteamet sedan 2008 då man under två år stöttare Super Augri).
– Det vore bättre om fler team körde med motorn för ju fler som kör den ju bättre är det, sa McLarens teamchef Eric Boullier för någon vecka sedan.

Annars kan vi konstatera att….

McLaren driver Fernando Alonso of Spain gives a a news conference ahead the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Thursday, April 13, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Snart straffas Alonso (AP Photo/Hassan Ammar)

…Honda kommer med en uppdatering av motorn  redan till helgens lopp i Ryssland.
– Efter ett par tunga veckor var den sista dagen av testet i Bahrain ett steg framåt, säger Stoffel Vandoorne som körde 81 varv.
Samtidigt måste båda McLarens förare räkna med att straffas i startuppställningen till de flesta av de resterande loppen i år. Stoffel Vandoorne får in fjärde MGU-H inbyggd i Ryssland och därmed har han använt så många han får 2017, varje ytterligare byte som görs innebär ett straff,
Även Fernando Alonso ligger risigt på det, han gör sitt tredje byte i Ryssland.
…. Force India har inte alls varit i närheten av den form man hade under förra säsongen. Förarna är inte nöjda och nu kommer en uppdatering:
– Förarna klagar över att bilen saknar stabilitet, att downforcen kommer och går, framförallt i de långsamma och medelsnabba kurvorna, säger den vikarierande teamchefen Robert Fernely till motorsporttotal.
– Vår teknikchef Andy Green har kunnat identifiera problemet och vi har en lösning på gång. Från och med Spaniens GP kommer vi att kunna attackera med full kraft, då ska vi inte bara behöva försvara oss.
Han påpekar också att man fått andra problem på grund av att golvet inte fungerat. Det har gjort att teamet har behövt gå tillbaka ett par steg för att sedan kunna kliva framåt igen. Trots att bilen inte har fungerat riktigt har Force India ändå tagit poäng i samtliga VM-lopp och den rosa bilen ligger fyra i VM.
…Fernando Alonso får hjälp att ladda upp inför Indy 500. McLaren har skrivit kontrakt med Gil de Ferran som vunnit Indy Car och han ska vara mentor åt Fernando Alonso. Den 3 maj ska spanjoren genomföra ett första test i USA.

F1 i New York är prioritet

av Anna Andersson

Kommer nu F1 äntligen till New York? Det ville Bernie Ecclestone genomföra, men han lyckades aldrig. Nu är det amerikanska ägare och vi kan konstatera:

F1 i New York är prioritet

A super slim skyscraper at 432 Park Avenue competes with the Empire State building as it juts above the Manhattan skyline as seen from the One World Observatory, Wednesday, Feb. 17, 2016, in New York. Among the structures going up in the construction boom of recent years, there are a few that are reshaping the look of the skyline and doing it with footprints that take up a fraction of the space at ground level. (AP Photo/Julie Jacobson)
F1 i New York är prioritet. AP Photo/Julie Jacobson

– Jag pratar om städer som New York, Miami, Los Angeles eller Las Vegas, säger Carey till dpa.
– Loppet ska stå vara helgens höjdpunkt, men det ska vara mer än bara ett F1-lopp.
New York har aldrig arrangerat ett F1-lopp, men till sommaren ska Formula E, elbilsmästerskapet, köra där. Just nu diskuterar man tydligen med flera tänkbara arrangörer, men ingenting det finns ingenting konkret att rapportera om.
– Men USA har högsta prioritet, säger VD:n.
Man vill även att F1 ska tillbaka till Tyskland varje år.
– Vi pratar naturligtvis med de två banorna som har arrangerat loppet tidigare, men vi tittat också på andra alternativ, säger VD:n  Chase Carey till motorsporttotal.
Enligt ryktena handlar det om Sachsenring och Lausitzring. Liberty Media vill stärka Europas position, nästa år återkommer Frankrikes GP medan Malaysias försvinner och det är återigen ett F1-lopp i Tyskland.
•••

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Attack till Spaniens GP? Foto: AP

Red Bull är redo att attackera, just nu ligger man 55 poäng efter ledande Ferrari och det är för mycket. Max Verstappen har kört in en pallplats på tre lopp och det är inte heller tillräckligt för det tidigare mästarteamet. Till Spaniens GP kommer ett uppdaterat chassi och till Kanadas GP kommer Renault med en uppdatering av motorn.
Ett av problemen har varit att bilen blev klar väldigt sent, bara timmar innan det första testet i Barcelona och när man sedan hade problem med motorn och tillfärlitlgheten där så har det sedan följt med ini säsongen. Teamet har inte riktigt lärt känna sin bil än.
– Vi börjar förstå oss på bilen, långsamt så reagerar den även om vi bara gör små förändringar i rätt riktning, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Vi  är övertygade om att vi ser en förändring i Barcelona när vi har nya delar med oss, det kommer att vara ett stort steg framåt. Chassit kommer att få ett riktigt bett.
Red Bull brukar vara bra på att komma tillbaka under en säsong, 2012 låg de 42 poäng efter Ferrari och Fernando Alonso  efter sommaruppehållet. Så än är det inte för sent – även om det numera är Vettel som kör för Ferrari…
•••
Du har väl inte missat att Fernando Alonso ska köra Indy 500? Hans första test sker efter Rysslands GP som avgörs den 30 april. Redan till helgen ska han besöka tävlingen i Birmingham/Alabama och den 3 maj ska han testa själv. Råkar du vara i Indianapolis kan du se det, det är gratis.

•••
Bra tänkt en fredag: Han har så rätt, Sebastian Vettel.

För övrigt har Gerhard Berger, den tidigare F1-föraren som var teamchef hos Toro Rosso när Vettel körde där, gett en intervju med Sport Bild och han tror att Vettel kan vinna titeln i år.
– Vi ser den bästa Vettel vi någonsin har skådat, säger Berger.
– Jag förlorade alla vad inför säsongen eftersom jag inte trodde att Ferrari skulle kunna slå Mercedes, men Sebastian känns som en regissör till en fantastisk film som också tar över huvudrollen själv.

•••
Nästa vecka är det dags för Rysslands GP i Sotji, men i helgen kan du följa VM i rallycross i Portugal, Felix Rosenqvist debuterar i Super Formula och Jonnie Lindberg kör för seger i NHRA. Det och mer därtill hittar du på vår Facebooksida. Följ oss och få nyheterna direkt i ditt flöde.

Nu är Valtteri Bottas i topp

av Anna Andersson
Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Australia, Sunday, March 26, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Nu är Valtteri Bottas i topp  Foto:AP

Racehelgen är förbi.

Nu är Valtteri Bottas i topp

Valtteri Bottas och Mercedes var snabbast under den andra testdagen i Bahrain, trots att han hade problem med ratten och fick stanna strax efter klockan 13 och trots att teamet inte satsade på att köra några kvalvarv:

– Vi fokuserade på våra longruns, eftersom det var det som var problemet jämfört med Ferrari under tävlingen här i söndags, säger Valtteri Bottas.
– Vi gjorde intressanta tester för att försöka få däcken att hålla bättre och racepacen att bli bättre. Vi har mycket att analysera och jag tror att jag lärde mig lite nya saker också.
Hos Ferrari och Sebastian Vettel var det ett elfel som stoppade testet. Därför blev det bara fem varv för mannen som vunnit två av tre lopp i år.
– Hela garaget låg nere. Dessutom hade vi andra problem med bilen och det var absolut ingen perfekt testdag, säger Vettel.
– Men när vi väl var på banan kunde vi testa ett par grejer.
Annars kan vi notera att McLaren gick som klockan…
McLaren som hade en hemsk helg och en usel första testdag där man körde 17 varv på nio timmar kunde plötsligt köra 81 varv. Hela helgen hade man problem med sin MGU-H, den bytte man i går, körde 15 varv och kunde fortsätta med samma idag.
– Vi hittar inte roten till problemet, vissa MGU-H:s håller två varv andra i två dagar. Det har blivit lite kallare, kanske får vi hjälp av de fem-sex graderna, vi vet inte, säger stallchef Eric Boullier.
Marcus Ericsson körde för Sauber i går, han hade samma placering som Pascal Wehrlein i dag.
 
Resultat dag 2:
 
1 Valtteri Bottas (77) Mercedes 1:31.280 143
2 Sebastian Vettel (5) Ferrari 1:31.574 64
3 Carlos Sainz (55) Toro Rosso 1:31.884 68
4 Stoffel Vandoorne (79) McLaren 1:32.108 81
5 Kevin Magnussen (20) Haas 1:32.120 88
6 Esteban Ocon (31) Force India 1:32.142 60
7 Daniil Kvyat (26) Toro Rosso 1:32.213 61
8 Gary Paffett (41) Williams 1:32.253 126
9 Sergey Sirotkin (46) Renault 1:32.287 90
10 Pierre Gasly (15) Red Bull 1:32.568 65
11 Pascal Wehrlein (94) Sauber 1:34.462 91
12 Sergio Perez (11) Force India 1:35.015 70
F1 tar nu ledigt ett par dagar innan det är dags att resa till Ryssland där nästa race avgörs den sista helgen i april.
 

Är testerna Vettels fördel?

av Anna Andersson

Allt var upplagt för att Mercedes skulle ta sin andra seger för säsongen,
men åter igen så spelade Ferrari dem ett spratt.
Ferrari, som gjorde miss på miss förra säsongen var smartare.
Sebastian Vettel hade en bättre strategi, han hanterade däcken på ett perfekt sätt och han kontrollerade loppet in i mål.

Formula One - F1 - Bahrain Grand Prix - Sakhir, Bahrain - 16/04/17 - First place Ferrari Formula One driver Sebastian Vettel of Germany hold the trophy after winning Bahrain Grand Prix. REUTERS/Hamad I Mohammed
Testerna Vettels fördel?  Foto:  REUTERS

Det gav honom säsongens andra seger.
Det gav honom också ledningen i VM.
Efteråt så berättade Vettel att han redan när han satt i bilen på det sista varvet längtade efter att få hoppa ner i cockpit igen och att han ser fram emot testerna som startar i Bahrain om två dagar. Jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket alla de tester han gjorde förra året har hjälpt honom i år. Vettel är den förare som tillbringade absolut mest tid med att testa däck åt Pirelli, Mercedes skickade Pascal Wehrlein att göra samma tester. Då fick förarna fick köra en ombyggd bil eftersom årets bilar inte vara klara och Vettel hävdar å ena sidan att alla tester inte har gett honom någon fördel.
Samtidigt så säger han att han lär sig någonting var gång han sitter i bilen.
Jag tror, men det är min egen högst personliga åsikt, att de har gett honom en fördel. Han är ruskigt vass på att hantera däcken.

Vill du läsa mer om kvalet? Här är texten där du också kan läsa vad Sebastian Vettel själv säger efteråt.
•••
Lewis Hamilton får faktiskt skylla sig själv. Han kom inte in till sitt depåstopp eftersom Bottas stod där, men han behövde inte blockera Daniel Ricciardo och dra på sig ett straff. Utan det är det mycket möjligt att racet hade fått en helt annan utgång.  Det skiljde 6,6 sekunder mellan de båda i mål. Straffet var på fem sekunder.
•••
Stoffel Vandoorne kunde inte starta. Hans motor var trasig,
Fernando Alonso fick bryta.
Hans motor var trasig.
Ännu en kanondag för McLaren och deras motortillverkare Honda….Du ser min ironi va?
Jag fattar att Fernando Alonso är enormt frustrerad. Han hävdar att han aldrig kört en motor med sämre effekt.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Albert Park Circuit.
Marcus Ericsson. Foto: TT

Marcus Ericsson hade en klassisk skithelg i Bahrain. Ett tungt kval, ett uselt race där han var den ende föraren som inledde på den mjukare gummiblandningen och teamet, trots säkerhetsbilen, höll fast vid strategin att bara göra ett enda depåstopp. Svensken tappade enormt mycket vid omstarten och hade ingen chans.
Till slut bröt han för att växellådan gick sönder sju varv från mål.
– Men säkerhetsbilen kom inte så lägligt för oss. Vi tog beslutet att stanna kvar på banan och jag hade ingenting att sätta emot på kalla hårda däck som var 20 varv gamla. Med facit i hand kanske vi skulle ha gått in i depå och kört två stinter med de supermjuka däcken, säger Ericsson till Viasat Motor.

Man kan väl diskutera om man skulle ha bytt strategi där, men det var tydligt att Wehrlein var den förare som prioriterades i dag.

Han var också den förare som var bäst i kvalet och han slutade elva. För Marcus Ericsson gäller det att bryta ihop och komma igen. Ta vara på de två testdagar som väntar och sedan slå tillbaka i Ryssland om två veckor.
 Här är resultatet:
1. Sebastian Vettel    Ferrari
2. Lewis Hamilton    Mercedes
3. Valtteri Bottas    Mercedes
4. Kimi Räikkönen    Ferrari
5. Daniel Ricciardo    Red Bull
6. Felipe Massa    Williams
7. Sergio Perez    Force India
8. Romain Grosjean    Haas
9. Nico Hülkenberg    Renault
10. Esteban Ocon    Force India
11. Pascal Wehrlein    Sauber
12. Daniil Kvyat    Toro Rosso
13. Jolyon Palmer    Renault
14. Fernando Alonso    McLaren
Förare som bröt:
Marcus Ericsson    Sauber
Carlos Sainz    Toro Rosso
Lance Stroll    Williams
Max Verstappen    Red Bull
Kevin Magnussen    Haas
Stoffel Vandoorne    McLaren

 

•••

Glada nyheter? Absolut!

Joel Eriksson leder EM i Formel 3  efter premiärhelgen.

 

Valtteri Bottas har tagit sin första pole

av Anna Andersson

Valtteri Bottas har tagit sin första pole

Vad skoj!

Jag blir genuint glad. Det är något speciellt när en förare tar suin första pole position och Bottas är en mycket sympatisk kille. Jag träffade honom inför säsongen, en mycket trevlig kille med sunda åsikter, ett lättsamt sätt och han var väldigt öppen. Hela det samtalet läser du här.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas celebrates after taking the pole position at the end of the qualifying for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 15, 2017. Bottas claimed a first career pole position when he edged out Mercedes team-mate Lewis Hamilton in qualifying at the Bahrain Grand Prix. Ferrari's Sebastian Vettel, who won the season-opener in Australia, was third fastest. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Valtteri botats har tagit isn första pole
/ AFP PHOTO

Han har inte lyckats nå upp till Lewis Hamilton under de första två loppen och efter Kinas GP fick han kritik för att han tappade bilen när han värmde däcken bakom säkerhetsbilen, men i Bahrain har han kommit tillbaka starkt. Nu är Bahrain en bana som passar Mercedes och deras starka motor, teamet har tagit pole där varje år sedan 2013 och nu har stallet också tagit 18 pole position i rad.

Men frågan är om det hjälper för Valtteri Bottas….kollar vi på statistiken är det så att tre av de fyra senaste åren har killen som startat tvåa vunnit i Bahrain.

Men vad sjutton säger statistiken egentligen? Strunt i den. Jag ser fram emot ett härligt race i morgon klockan 17.00.

Vill du läsa mer om kvalet? Då gör du det här.

•••

Sebastian Vettel körde in sin Ferarri på plats tre. Han var nära i Q2 och tyckte att han hade fått till ett bra varv i Q3 också.

– Det kändes bra, jag tyckte det borde vara jämnt och tittade på klockan. Då såg jag att jag var fyra tiondelar efter. Då gick jag ner mig lite, erkänner han.

– Men det var rätt mycket tid ner till plats fyra så jag satsade igen, kanske lite för hårt och då kunde jag inte slå min tid heller.

Hans teamkollega Kimi Räikkönen var femma och ni som läste bloggen i går vet att han är vass i Bahrain. Räikkönen har stått på pallen där åtta gånger under sin karriär.

•••

Fernando ALonsos motor gick sönder under Q2. Han behöver en ny till morgondagens race.

– Det är så synd. Det var ett så bra varv, säger Alonso  som nu startar som 15:e man till Autosport.

– Det är redan ett tufft lopp, men detta gör det ännu hårdare.

•••

Marcus Ericsson var 19:e man i Q1, men hans teamkollega Pascal Wehrlein körde in som 14:e man och körde in till Q2. Det är den position som Ericsson har startat på i de två senaste loppen.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Bahrain International Circuit.
Ericsson i Bahrain. Foto: Sauber

Ericsson har haft en ganska tuff helg och frågan är väl om det är Wehrlein som gjort ett väldigt bra jobb eller Ericsson som gjort en sämre insats. Wehrlein hittade sedan ytterligare lite tid i Q2 och startar morgondagens race från plats 13.
– Jag tycker att det var ett okej kval, att jag fick till ett hyfsat varv, men det räckte inte, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
– Det verkar som om jag tappar tid på rakan jämfört med Pascal, vi pratade om att det kan vara så att han hade slipstream, men det måste vi analysera. Jag var minst lika snabb i kurvorna.
Ericsson har haft problem att få upp farten på rakorna i år. Det är bara att hoppas att han lyckas lösa det problemet.
•••
Flera förare försvann överraskande i Q1. Ericsson fick sällskap av Carlos Sainz (Toro Rosso) som hade motorproblem och fick avbryta ett varv som säkerligen hade räckt till topp tio, Stoffel Vandoorne (McLaren), Sergio Perez (Force India) och Kevin Magnussen (Haas).
En besvikelse också för Perez som säkerligen hade större förhoppningar eftersom han kör med en motor från Mercedes.
•••
Det har varit mycket snack om Ferrari och om teamet har en regelvidrig bil eller inte. Vi skrev om det i går. Den texten läser du här.

Annars kan vi konstatera att…

…Jolyon Palmer tog sig till Q3. Imponerande. Han har haft två skitrace under inlendingen, men i Bahrain tycks allt stämma.

….Även Nico Hülkenberg körde bra i sin Renault. Är Renault på väg att hitta rätt?
….Lewis Hamilton hellre hade velat testa motoGP än Indycar (som Alonso ska göra)
….det ryktas om att Alonso kan återvända till Renault 2018. Det var det teamet han vann sina Vm-titlar med 2005 och 2006.
….Jenson Button får jobba tillsammans med Fernando Alonsos tävlingsingenjör och mekaniker när han tar över bilen under Monacos GP.
…Red Bull fortsätter att jobba för att T-vingen ska förbjudas. Valtteri Bottas tappade sin under fredagen i Bahrain och den skadade Max Verstappens bil.
– Det börjar bli kritiskt, det är andra gången som det flyger grejer från Mercedes bil, säger Red Bulls Helmut Marko.

Kvalresultatet har du här:

1. Valtteri Bottas, Mercedes 1m28.769s
2. Lewis Hamilton, Mercedes 1m28.792s – 0.023s
3. Sebastian Vettel, Ferrari 1m29.247s – 0.478s
4. Daniel Ricciardo, Red Bull 1m29.545s – 0.776s
5. Kimi Räikkönen, Ferrari 1m29.567s – 0.798s
6. Max Verstappen, Red Bull 1m29.687s – 0.918s
7. Nico Hülkenberg, Renault 1m29.842s – 1.073s
8. Felipe Massa, Williams 1m30.074s – 1.305s
9. Romain Grosjean, Haas 1m30.763s – 1.994s
10. Jolyon Palmer, Renault 1m31.074s – 2.305s
11. Daniil Kvyat, Toro Rosso1m30.923s
12. Lance Stroll, Williams 1m31.168s
13. Pascal Wehrlein, Sauber 1m31.414s
14. Esteban Ocon, Force India 1m31.684s
15. Fernando Alonso, McLaren –
16. Carlos Sainz, Toro Rosso 1m32.118s
17. Stoffel Vandoorne, McLaren 1m32.313s
18. Sergio PerezForce , India 1m32.318s
19. Marcus Ericsson, Sauber 1m32.543s
20. Kevin Magnussen, Haas 1m32.900s
•••

Joel E Seger
Foto: Mattias Persson

Glada motornyheter. Det blev en svensk EM-seger för Joel Eriksson (bilden) i dag
Eriksson, som ställs mot världsmästarsöner som Mick Schumacher och Pedro Piquet ,vann dagens EM-lopp på Silverstone.
Mer läser du här.

Han är favoriten inför GP i Bahrain

av Anna Andersson

Trots trassel för båda bilarna är det Ferrari som ligger i topp efter den första dagens träningar i Bahrain.
Sebastian Vettel var snabbast under båda passen, även om hans bil drabbades av ett elfel under det andra passet.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany has his car pushed back to the pit lane during the second practice session for the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Friday, April 14, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Kortslutning? (AP Photo/Luca Bruno)

– Plötsligt var allt bara svart. Vi vet inte vad som hände, det verkade vara en kortslutning av något slag, säger Vettel.
– Rätt som det var kom allt tillbaka igen.
Men för hans teamollega Kimi Räikkönen var det ännu värre. Han drabbades av motorhaveri under den första träningen och fick gå tillbaka till depån.
Iklädd full mundering.
Det måste ha varit sjukt varmt med tanke på att temperaturen i öknen under den första träningen låg närmare 40 grader.
Tur att Kimi är en cool kille.

För övrigt är det så att Ferraris framfart har gjort konkurrenterna intresserade och som alltid i F1 så spionerar man på varandra och tar alla möjligheter man kan.
Nu anser Red Bull att Ferraris golv är rörligt och anklagar italienarna för fusk. Målet är troligen att FIA ska bli intresserade och kika närmare på det – som trots allt gått igenom FIAs kontroll minst en gång. Mer läser du här:
Där hittar du också tiderna från den andra träningen.
•••
0,066 så mycket skiljde Sebastian Vettel, Valtteri Bottas och Daniel Ricciardo åt under fredagen. Det kan bli en spännande helg.
Sett till longrunsen så verkar det kunna bli väldigt jämnt.  Mercedes, Ferrari och Red Bull tycks ligga på ungefär samma nivå.
Är det så kan naturligtvis däckslitaget få en avgörande roll och där känns det som om Ferrari fortfarande har en fördel. Redan i Australien hade Ferrari en fördel och då var det betydlgit kallare än vad det är i Bahrain, Mercedes sliter hårdare på sina däck och vi nu är i öknen och det är över 30 grader varmt i luften så kan vi räkna med att däckslitaget blir högre än tidigare.

Mercedes-Honda's British driver Lewis Hamilton steers his Formula One during a practice session ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital, Manama, on April 14, 2017. The Formula One season continues with the Bahrain Grand Prix on April 16, 2017. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB
Hamilton under träningen. Foto: AFP PHOTO

– Det var väldigt jämnt, men Ferrari var snabbast. De verkar vara någon tiondel snabbare när vi kommer till racefarten. Därför förväntar jag mig en klassisk duell, både i kvalet och racet, säger Lewis Hamilton.

Hittills har han en vinst och en andraplats. Sebastian Vettel har exakt samma facit.

 

•••
T-vingen lossnade från Valtteri Bottas bil. Max Verstappen körde över den och skadade golvet på sin bil. Därför kräver Red Bulls stallchef Christian Horner ett förbud mot T-vingen som flera team använder sig av.
– Det kostade oss flera tusen pund, säger Horner till Sky Sport.
Red Bull använder sig inte av någon T-vinge och skulle inte drabbas av ett sådant förbud….

•••

Lance Stroll hade problem i värmen.

Han trodde att hans fötter skulle brinna upp.

– Det var något som brände på mina fötter. Jag vet inte om någonting var fel, men det brände galet mycket. Jag behövde ta reda på vad det var. Jag var tvungen att ta mig ut bilen för fötttera höll på att ta död på mig. Jag ville bara ut, säger Stroll till Autosport.

– Jag var tvungen att hoppa ur bilen. Det gjorde fruktansvärt ont.

 
•••

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen arrives to the paddock ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital, Manama, on April 14, 2017. The Formula One season continues with April 16, 2017, Bahrain Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Han är favoriten inför GP i Bahrain

Visst hade han problem med motorn i dag, men håll koll  på Kimi Räikkönen (Foto AFP) i helgen.

Han är favoriten inför GP i Bahrain
Han har ruskigt bra statistik i Bahrain – trots att han aldrig har vunnit
Han har stått på pallen åtta gånger, för tre olika team. McLaren, Ferrari, Lotus.
Då ska vi komma ihåg att Bahrains GP kördes för första gången 2004 och Kimi missade två lopp eftersom han föredrog WRC före F1. Det betyder att han bara har missat pallen i Bahrain vid tre tillfällen.
Imponerande.
•••
Marcus Ericsson är 500 Euro fattigare. Han körde för fort på depårakan under det första träningspasset.
Svensken körde 84,9 km/timmen, 4,9 mer än vad som är tillåtet….
Annars så var Sauber långt från täten. Det enda positiva var väl att svensken var snabbare än sin teamkollega under båda passen.

– Vi kunde köra många varv i dag på olika typer av däck och det var positivt. Allt som allt lyckades vi samla mycket information, säger Marcus Ericsson.
– Samtidigt är det tydligt att vi måste förbättra oss. Vi måste analysera den data som vi har samlat ihop i dag och ta flera steg framåt under helgen.

Pascal Wehrlein gör comeback i Bahrain. Han missade, som du säkert vet, de två första loppen  eftersom han fick frakturer på tre kotor i bröstryggen när han kraschade under ROC tidigare i vintras och har inte klarat av en hel tävlingsdistans tidigare.
•••
Jenson Button kommer tillbaka. Han ersätter Fernando Alonso i Monacos GP.
Alonso ska ju testa lyckan i Indy 500.
Det ska bli otroligt intressant att se. Min F1-tokiga vän från USA hann knappt vakna på andra sidan Atlanten innan han meddelade att årets Indy 500 är ett måste.
Jag håller med.

Hotas F1 av en sandstorm?

av Anna Andersson

Något regn behöver vi inte oroa oss för inför helgens F1-race.
Men enligt väderprognosen finns det nu ett annat problem.
Vinden.

Hotas F1 av en sandstorm?
Enligt den senaste prognosen förväntar sig metrologerna vindbyar på runt 50 km/timmen under söndagen och vindbyar i öknen betyder att det kan blåsa in stora mängder av sand på banan och dessutom påverkar det bilarnas balans.

Ungefär så kan det se ut:

 

Dessutom ska det vara riktigt varmt. över 30 grader och det betyder att de nya däcken möter riktig hetta för första gången i år. Under testerna var det max 20 grader i luften och under de två inledande loppen har det inte heller varit speciellt varmt. Då har det inte varit tal om något större däckslitage – men vad händer när det plötsligt är mellan 15 och 20 grader varmare?


Här är däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens kvällslopp som faktiskt körs i strålkastarljus:

De valda, obligatoriska däcktyperna är precis som vid förra helgens lopp i Kina Red supersoft, Yellow soft och White medium.

Bahrain International Circuit ur ett däckperspektiv:

Pirelli känner till banan mycket väl eftersom den ofta används för däcktester.
De tio snabbaste förarna förra året använde sig av nio olika taktiker, där vinnaren Lewis Hamilton gjorde tre däckbyten.
Banans underlag är gjort av granit, men är relativt skonsam mot däcken. Värmen utgör en större påfrestning.
Ett av tre kvällslopp under F1-säsongen tillsammans med Singapore och Abu Dhabi.

•••

Här kan du hänga med Carlos Sainz, Toro Rosso, på ett varv i simulatorn. 360 grader.

Andra nyheter inför helgens race är att…
….Oliver Rowland är nu utvecklingsförare hos Renault. Han kör Formula 2 i å, vann Formel Renault 3.5 2015.
….McLarens fans får lida lite till. Honda har fortsatta problem med vibrationer och den nya uppdateringen av motorn väntas först i maj eller juni.
… Ferrari har ställt in sina presskonferenser med förarna. Ingen av dem pratar med media förrän efter kvalet.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Pascal Wehrlein är redo för comeback. Foto: Sauber

…Pascal Wehrlein känner sig beredd för sin debut. Han kör sitt första race för Sauber på söndag. Nu ska han vara helt återställd efter den skada han ådrog sig i nacken i samband med kraschen under ROC. Nu berättar han själv hur illa skadad han var:

– Jag hade frakturer på tre kotor i bröstryggen, totalt var fem kotor skadade, säger han till motorsporttotal.

•••
För övrigt kan vi konstatera att om brorsan är F1-förare så vill man också dit.
I helgen kör Hampus Ericsson sitt första F4-lopp i Storbritannien. Mer om det här.
Dessutom är det nu klart att lillebror Vettel, Fabian, kör Audi TT Cup. 18-åringen kör hela säsongen i serien som kör årets första lopp på Hockenheim den 5-7 maj.

•••

Fakta och statistik inför F1 i Bahrain

av Anna Andersson

Glad påsk och välkomna till racehelg. Här väntar inga påskharar, kärringar eller kycklingar. Däremot Bahrains GP i hetta och med problematisk sand.
Banan ligger mitt i öknen och de små fina sandkornen kan ställa till problem både för förarna och för bilarna. De gör banan hal, gör att greppet på banan kan varriera kraftigt  och de små fina partiklarna kan också leta sig in i motorerna vilket kan vara förödande.

I dag är det onsdag innan race och det gör att du som vanligt hittar en blogg med:

Fakta och statistik inför F1 i Bahrain

För övrigt har du väl hört att Fernando Alonso byter F1 mot Indycar? Monacos GP har han redan vunnit och nu drömmer han om att vinna både Indy 500 och Le Mans. Det har bara Graham Hill klarat av tidigare.
Jag kan förstå att han just nu är rätt trött på F1 just nu. McLaren har varit med om en bedrövlig säsongsstart, teamet har inte tagit någon poäng och ligger sist i VM.
Fernando Alonso har brutit två lopp och förhoppningarna inför helgens race är inte speciellt stora. Hettan lär bli ett stort problem för Hondas motor.

Fernando Alonso är en erfaren och mycket duktig förare som vill slåss om segrar. Inte kämpa som ett djur med en bil som inte ens kan ta sig i mål.

Andra nyheter du inte ska missa är:

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Pascal Wehrlein . Foto: Sauber.

…Pascal Wehrlein kör Bahrains GP för Sauber. Han har tränat upp sin nacke och kan nu köra intill Marcus Ericsson. Den nyheten lade vi på vår Facebooksida i går. Vill du ha snabba nyheter ska du följa oss där.
…Red Bull och Daniel Ricciardo är oroade. Han tror att deras bil är ungefär en sekund långsammare är de tuffaste konkurrenterna från Mercedes och Ferrari.
– Förhoppningsvis får vi ett par nya delar till bilen redan inför helgens lopp så att vi kan minska avståndet, säger teamchef Christian Horner. I kvalet var Ricciardo 1,4 sekunder efter Lewis Hamilton som var snabbast i Kina förra veckan.
…Alonso har startnummer 29 när han kör Indy 500.

…Toto Wolff, 45 och hans hustru Susie (34) har blivit föräldrar. Toto är stallchef hos Mercedes, Susie har tidigare kört DTM och varit utvecklingsförare hos Williams. Han har två barn sedan tidigare men deras nyfödde son är hennes första barn. Paret gifte sig 2011.

Fakta och statistik inför F1 i Bahrain

Tiderna som gäller:
Fredag;
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag:
Race kl 17.00

Bahrain International Circuit

Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däck: Medium, soft och supersoft
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen
Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Segrar från pole positiom: 5
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault

Här är Ferraris förhands inför helgen:

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Autodromo Jose Carlos Pace.
Eeicsson om Bahrains GP. Foto: Sauber

Marcus Ericsson om banan:
– Jag ser fram emot säsongens första kvällslopp. Det är alltid mycket spektakulärt och väldigt roligt. Jag kan banan i Bahrain utan och innan, jag har kört mycket i andra serier och jag har varit här rätt ofta. Banan har ett par långa rakor, långsamma kurvor med tuffa bromszoner och några snabba kurvor där man ändrar riktning rätt snabbt. Det är en teknisk bana och inte helt enkel att köra. En annan viktig aspekt är att det kan blåsa rätt mycket på banan och vi måste hålla ett öga på det. Banan är ofta rätt smutsig under de första passen, men fästet blir ofta bättre allt eftersom helgen lider.

 

Topp 8 i kvalet 2016:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Felipe Massa, Williams
8. Nico Hülkenberg, Force India

Topp 8 racet 2016:

1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Romain Grosjean, Haas F1
6. Max Verstappen, Toro Rosso
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Felipe Massa, Williams
12. Marcus Ericsson, Sauber

Varvrekord:
Kval:
Absolut: 1:29.493 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2016)
2016: 1:29.493 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.571 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:33.185 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes)
2012: 1:32.422 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Race:
Absolut: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:34.482 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:36.311 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:37.020 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:36.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Fem senaste segrarna:
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull

Sida 1 av 211
  • Tjänstgörande redaktör: Micke Andersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB