Österrikes GP – det du behöver veta inför racet

av Anna Andersson

Vi vänder blickarna mot Österrike.

Mot en bana som också är känd för Jean Tods ingripande år 2001 ”Rubens, Let Michael pass or the championship”. Om du missade det kan du se det här:

 

 

Spielberg har varit borta från VM ett par säsonger och  gjorde comeback för två år sedan. Det är Red Bulls hemmabana, men det är Mercedes och Nico Rosberg som har dominerat sedan dess.
De första två sektorerna på banan är väldigt snabba medan den avslutande sektorn är klart långsammare och mer tekniskt. Vissa delar är väldigt ojämna och bilarna hoppar en del, vissa bromszoner befinner sig i uppförsbackar och banan har den kortaste varvtiden – det är bara nio kurvor på ett varv.
Dessutom är det sällan varmt i luften, i år väntas det vara molnigt med en del regnskurar under helgen, och det gör att det är väldigt lite slitage på däcken.
– Österrikes GP avgörs på en av de banor som är mest precis under året. Banan är speciell och det gäller att vara exakt i sitt agerande. Det krävs ett mekaniskt grepp och bra prestanda och det är därför som de flesta väljer de ultramjuka däcken, säger Pirellis chef Paul Hembery.
– Det gör att vi misstänker att det blir många som gör två depåstopp i år, även om fjolårets lopp vanns med bara ett depåstopp. Samtidigt så är det ett lopp som är väldigt oförutsägbart, förra året var säkerhetsbilen ute på banan i början av loppet och enligt väderprognosen kan vi både få uppleva regn och sol. Det ultramjuka däcket bör passa bra i Österrike och jag tror att vi får se ett nytt banrekord.
Österrikej-l-ktdjilt-yhuibkiu-y
Värt att notera är att man har lagt ny asfalt på hela banan, men Pirelli förväntar sig att däckslitaget är det samma som förra året.
Annars kan vi notera att Ferrari och Red Bull har det mest aggressiva däckvalet, med nio set av de ultramjuka däcken.
Däremot har Rosberg och Hamilton olika däckval.

Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1kl  10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag
Lopp kl 14.00

•••
Här hänger du med Daniel Ricciardo på ett varv på Spielberg, Red Bull Ring. Han kommenterar hela varvet, vilket ger en bra bild av varvet inifrån cockpit.

Fakta om Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 185 m
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Vinnande strategi 2015: 1 depåstopp ( dock valde flest förare 2 stopp)
Segrar från pole position: 0
Topp 8 kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Max Verstappen, Toro Rosso
8. Felipe Nasr, Sauber

Topp 8 racet 2015:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Max Verstappen, Toro Rosso
13. Marcus Ericsson, Sauber.

Förare med flest segrar: Nico Rosberg, 2014 och 2015.

•••

d_reinhard_china_16_2706(1)
Foto: Sauber

När det gäller Sauber var tävlingen i Baku ett ljus i mörkret för Felipe Nasr som slutade 12:a, för Marcus Ericsson var det däremot tungt. Inte heller till helgens lopp väntas några nyheter till bilen, men till nästa veckas tävling i  Storbritannien kommer årets första uppdatering.

Det blir enormt svårt för Sauber att ta poäng av egen kraft, men målsätntingen är att ligga på före Renault och Manor. Framförallt är det enormt viktigt att slå Manor, det kan betyda många miljoner i slutet av säsongen och det är bara de två teamen som än är helt utan poäng inför säsongens nionde deltävling.

 

Rosberg tester McLaren, Wehrlein Mercedes

av Anna Andersson

En veckas semester är förbi. Märkligt vad fort det går, men vad mycket som hinner hända och vad annorlunda det känns när man inte har någonting annat än familjen, poolen och solen framför ögonen i sju hela dagar.
Nu är de i alla fall över, barnen är tillbaka i skolan, maken har inlett OS-förberedelserna med fystester och jag framför tangenterna och det första jag ska göra är att skaka liv i motor.sportbladet.se, blogg och FB Motor igen. Dagens första artikel handlar om talangen Joel Erikssons jättechans, han är ny förare i BMW:s juniorprogram.

Jag är hemskt ledsen över att det var så uruselt med uppdateringarna när jag var utloggad.
Därför går jag igenom den senaste veckans snackisar i en kortversion här.
Det ryktas om att….
…Kimi Räikkönen ska gifta sig med sin Minttu i Italien den 5 augusti.
…Lewis Hamilton ska sälja det hus som han och hans tidigare flickvän Nicole Scherzinger byggde på Grenada. Enligt New York Post kostar huset 4 miljoner dollar och innehåller bland annat en musikstudio.
…Nico Rosberg är klar för Mercedes.
– Vi är i stort sett överens om ett avtal som sträcker sig över två år, säger Niki Lauda.
– Det handlar om ett par detaljer.

…McLaren kommer med ett nytt ERS till Österrike och det ska ge både Alonso och Button poäng.
…Lewis Hamilton är för tunn.
– Jag vägde 72 när säsongen bärjade. Det var för tungt för vår bil, jag behövde gå ner till 69, men nu väger jag 67. Nu måste jag lägga på mig, säger Hamilton.

I dag är det 90 år sedan Daimler-Benz AG  och bilmärket Mercedes-Benz grundades. Det firar Pascal Wehrlein med att testa en F1:a från 1954, medan Nico Rosberg rattade en MP4-13.
Här kan du se en del av det, men låt bli att ha på högsta volym.

Jämfört ljudet – V10. Det var en annann grej.

Pascal Wehrlein körde den äldre modellen:

Bilen från 1954 sjukt cool:

•••
Vill du läsa mer om förarkarusellen gör du det här:

•••
För övrigt får du räkna med regn i helgen. Enligt prognosen ska det regna över Red Bull Ring både under fredagen och lördagen.
Här ser du däcksvalen.

Hörs igen i morgon. Semestern är över.

Vettel hade fel – jag med

av Anna Andersson

Nico Rosberg slog tillbaka. Han gjorde allt rätt i Baku. Han kvalade som etta, han startade som etta och han gick i mål som etta.
Bättre än så går det inte att köra och sett till VM kunde det inte heller ha gått så mycket bättre. Han tog 25 poäng samtidigt som teamkollegan och värste konkurrenten Lewis Hamilton bara var femma i mål. Därmed har det som var nio poäng inför Europas GP nu vuxit till 24.
Det var ett viktigt steg för Rosberg som har haft det mentalt tufft de senaste veckorna. Det kan inte ha varit enkelt att tappa en så stor ledning som han gjorde och återigen se hur Lewis Hamilton går sin väg tar seger på seger. Nu är Rosberg tillbaka på banan och det blir spännande att se hur kampen mellan Rosberg och Hamilton utvecklar sig under sommaren.
Mer om loppet läser du här.

•••
Jag var helt övertygad om att det skulle bli minst en fas med säkerhetsbil på banan, det var Hermann Tilke som rotat banan också – om du missat min intervju med honom kan du läsa den här.
Men icke.
Europas GP i Baku var ett otroligt disciplinerat lopp.
– De var många som förlorade pengar på det i dag. Jag också, jag var också övertygad om att säkerhetsbilen skulle komma ut, skrattade Sebastian Vettel.
– Men det bevisar bara vilken hög kvalité det är på dagens förare.

•••
Felipe Nasr har haft en tung inledning på säsongen, men i Azerbajdzjan körde han bra under kvalet och var klart före Marcus Ericsson. I racet körde han otroligt jämna tider och slutade på plats 12. Han gjorde en riktigt bra insats, för Ericsson var det däremot en helg att glömma.
Han var 17:e man av de 18 som gick i mål.

– Det var inte något av mina bättre race. Vi hade problem att få däcken att fungera, det var inte alls som vi förväntade oss, säger han.
•••
Valtteri Bottas slog hastighetsrekordet i Baku under kvalet. Hermann Tilke, som hat ritat banan, utgick i från att förarna skulle köra 340 km/timmen, under fredagen stod det tydligt och klart att hastigheten skulle vara högre än så.
Och under kvalet var Valtteri Bottas, Williams, snabbast av alla. Han körde i 378 km i timmen när han passerade mållinjen under kvalet.
•••
Italienska tidningar skriver att Nico Rosberg är överens med Mercedes om ett nytt kontrakt fram till och med 2018 och att det ska bli offentligt samband med Italiens GP i september. Det enda problemet för Mercedes är att då båda förarnas kontrakt går ut samma år, 2018.

•••

Nu går jag på en veckas semester.

Sju dagar tillsammans hela familjen. Det känns som en evighet, i alla fall innan det har börjat. Maken har precis kommit hem efter ett framgångsrikt VM-kval och ska tillbringa resten av sommaren med att förbereda sig för OS, men först ska vi alla fyra ladda batterierna tillsammans.

Därför blir det inga inlägg före den 28 juni. Då är det dags att ladda inför Österrikes GP. På återhörande.

Nu loggar jag ut.

Ecclestone: Förarna behöver stake

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone hävdar att Europas GP körs på en bana som kräver förare med lite stake och Hermann Tilke som ritat banan påpekade för mig för jag intervjuade honom inför helgen att han förväntar sig att det blir ett race där många förare går i muren. Du ser ju själv hur tajt det är och detta är dessutom en väldigt snabb stadsbana.

d_reinhard_baku_16_1400
Foto: Sauber

Mer om det läser du i tidningen i morgon söndag.

Nu tillbaka till kvalet  – och det var många förare som gjorde misstag under kvalet.
Jenson Button har en VM-titel, men han var bara 19:e man i Baku.
Varken Carlos Sainz, Fernando Alonso eller Nico Hülkenberg överlevde Q2.
Lewis Hamilton hade stora problem under Q3 , först missade han inbromsningen i kurva 15 och i nästa försök gick han i muren och förstörde hjulupphängningen.
– Lewis missade helt klart chansen. Den bilen hade kunnat ta pole position, säger stallchefen Toto Wolff till motorsportmagazin.

Hamilton  var också självkritisk efter kvalet::
– Jag har ingen aning om vilka möjligheter jag har i morgon. Det handlar om att begränsa skadorna. Teamet gjorde någon förändring över natten, men jag var helt enkelt inte tillräckligt bra, säger han.

– Det är en tunn linje mellan att ligga på gränsen och över den. Jag låg inte på den. På träningen hade jag en fantastisk rytm, under kvalet hade jag ingenting. Det finns inget svar på varför och ingen ursäkt. Jag träffade varken ideallinjen eller bromspunkten, det var bara en sådan dag.
Startplats nio var inte alls det som Hamilton hade räknat med och det ger Nico Rosberg en fantastisk möjlighet att slå tillbaka i kampen om VM-titeln.  Hamilton har tagit 50 poäng de senaste två loppen och Rosbergs ledning har minskat från 43 poäng till ynka nio. Nu kan Rosberg ta tillbaka initiativet – jag ser redan nu fram emot racet i morgon. Det kan bli ett enormt dramatiskt race.
– Jag förväntar mig att det blir många omkörningar, detta är en av de banor som det är enklast att köra om på,säger Rosberg.
– Dessutom kan vi räkna med att säkerhetsbilen kommer ut på banan ett ar gånger.
Han räknar med att Daniel Ricciardo och de båda Ferraribilarna ger honom tufft motstånd i morgon.
– Sedan får vi aldrig räkna bort Lewis Hamilton, han har kört upp sig från ruta tio tidigare, säger Rosberg på presskonferensen.
Mer om kvalet läser du här:

Großer Preis von Europa 2016, Samstag
Topp tre i kvalet till Europas GP. Foto: Mercedes

•••
Sergio Perez  var tvåa i kvalet till Europas GP, men han har en bestraffning med sig eftersom han fick byta växellåda efter kraschen på den tredje träningen och flyttas ner fem platser i starten. Därför står Daniel Ricciardo, Red Bull i första startled medan Sebastian Vettel som körde in på exakt samma tid som Ricciardo delar andra startled med Kimi Räikkönen. Ricciardo får plats två eftersom han satte sin tid innan Vettel satte sin.
– Det känns lite bittert att köra på exakt samma tid som förare på plats tre, säegr Vettel.
•••
d_reinhard_baku_16_1749Marcus Ericsson gjorde inget bra kval, han hade svårt med tajmingen och var 20:e förare i Baku. Han slog de båda förarna från Renault, men var långt efter sin teamkollega Felipe Nasr som gick vidare till Q2 och slutade på plats 16. Ericsson var dock inte den enda föraren som hade problem, McLarens Jenson Button var bara 19:e man.
– Det  var inget av mina bästa kval, erkänner svensken.
– Det är inget att deppa ihop för, jag får ladda om till loppet i morgon.

•••
Flera förare har påpekat att de är oroliga över säkerheten på banan i Baku. Nico Rosberg och Jenson Button var väldigt tydliga i sin kritik, mer läser du här.
– Till och med i Monaco finns det större avåkningzoner, men banan här i Baku är snabbare
Men F1-gurun Bernie Ecclestone har ingen förståelse för förarnas inställning.
– Gillar de inte banan så kan de åka hem, säger Ecclestone.
F1-gurun tycker att Lewis Hamilton gjorde rätt när han kritiserade de förare som klagade i går och kallade dem för gnällspikar och påstod att de ville ta bort karaktären från banan.
– Hamilton har rätt. Om de inte vill köra så behöver de inte. Det är deras val, säger Ecclestone och fortsätter.
– Det här är en bana som kräver lite stake.
•••
Däckleverantören Pirelli har förlängt kontraktet med F1 från 2017 till och med 2019.
Man kommer att använda sig av fem olika gummiblandningar även nästa säsong

•••

Europas GP kl 15.00 i morgon södnag. Missa inte det!

Hamiltons hån ”Simulatorn är som ett dataspel”

av Anna Andersson

Efter Kanadas GP fick Lewis Hamilton och Nico Rosberg kliva in till sin chef. Han ville veta varför de förarna som står i första startled inte har ledningen efter den första kurvan och han ville också veta varför Mercedes bilar återigen körde ihop:
– Det var en tuff manöver som Lewis gjorde mot Nico, men det kan inte vara så att vi som har startplats ett och två är tvåa och nia efter den första kurvan, säger Wolff till Bild.
Hamilton sa till Wolff att hans däck var kalla, att bilen under styrde och att han inte kunde styra mer till vänster. Rosberg ville köra om på utsidan, men kom inte längre än till Hamiltons framdäck.
– Lewis manöver var hård, säger Wolff till Bild.
– Men hade det varit en mur där och inte en äng så hade det kanske inte heller varit så att bilen hade understyrt.
Hamilton har tagit 50 poäng de senaste två loppen, Rosberg 16. Därför skiljer det bara nio mellan Mercedes båda förare inför söndagens lopp.

Großer Preis von Europa 2016, Donnerstag
Hamilton går en sväng med hunden i paddock.

Hamilton har för övrigt inte förberett sig speciellt mycket i simulatorn. Han har bara kört åtta varv och anser att det bara är ett dyrt tv-spel.
– Vi får se hur banan är när vi kör den på plats, i simulatorn var den väldigt enkel. säger Hamilton.
– Men simulatorn är inte speciellt bra. Den är riktigt dålig, som ett dataspel. Jag vet inte om banan är ojämn eller hal jag har ingen aning. Det enda du lär dig i simulatorn är banans layout så jag vet hur jag ska köra.
Han anser att banan är rätt enkel och är inte, som flera andra förare oroad över säkerheten. Både Jenson Button och Nico Rosberg anser att det är för små avåkningszoner. Mer om det läser du här.
– Jag har bara sett kurva 16 och där är avåkningszonen allt för stor. Säkert 10 meter innan muren, säger Hamilton som inte heller brytt sig om att gå eller cykla runt banan inför dagens första träning.
Han anser att det är onödigt.
– Från det att jag  körde Formel Renault och till mitt tredje eller fjärde år i F1 gick varje bana, men det gjorde absolut ingen skillnad för min prestation på banan. Kanske ser man en curb, men den ser väldigt annorlunda ut när du väl kör banan. Kanske fungerar det för andra, men inte för mig, säger han.
– Jag gillar att komma ut med bilen på det allra första varvet på en ny bana. Under det första varvet är det som om du fotograferar inne i  huvudet.

Vill du veta mer om banan klickar du in här:

•••
Här kommer ett nyhetssvep med det senaste snackisarna:

 
I år är det 21 F1-lopp, nu under sommaren är det race nästan varje helg. Nästa år kan det däremot bli färre – eller fler.
– Det kan bli 22 lopp, eller kanske bara 18, säger Bernie Ecclestone när han möter medierna inför premiären i Baku.
– Det kan bli 18 om vi tappar tre lopp.
I Montreal var han inte nöjd med de renoveringar som gjort kring banan och det finns också frågetecken kring Tysklands GP, Italiens GÅ och Brasiliens GP 2017.
– Vi får se, säger Ecclestone.
– Vad jag vet har Brasilien ett par problem, de har inte ens en riktig president, hur ska man så kunna diskutera små tekniska detaljer?

Bernd Mayländer som kör säkerhetsbilen körde banan i Baku i går, hans toppfart låg på 272 km/timmen.
Intressant var att han gjorde av med mer bränsle än på någon annan bana i världen.

Haas Esteban Gutierrez hade hög feber under tävlingshelgen i USA. Han är fortfarande inte helt frisk och har inte kunnat träna på två veckor. Han kör ändå helgens deltävling.

Carlos Sainz hade hoppats på en plats hos Red Bull, men med tanke på att både Daniel Ricciardo och Max Verstappen har kontrakt till och med 2018 börjar han titta vidare:
– Det verkar som om dörren till alternativet Red Bull är rätt stängd, säger spanjoren som gjorde en fantastisk uppkörning i Kanada senast.

Mer F1 komemr efter dagens båda träningspass, antingen här eller i artikelform på motor.sportbladet.se.

Se till att gilla oss på Facebook, Sportbladet Motor, så får du tips om artiklar, samt nyheter som vi inte har plats med varken på webb eller tidning.

 

Oron inför racet i Baku

av Anna Andersson

Red Bulls chefer är oroade.
Den långa rakan i Azerbajdzjan kan kosta teamet 1,2 sekunder per varv.
Red Bull har en uppdaterad motor och historiskt sett är deras aerodynamik bra, banor med långsamma kurvor brukar passa deras bil, men Helmut Marko är orolig för att det inte räcker till i Baku och han vill därför inte prata om segrar.
– Vi kommer att kunna utmana Mercedes 2017. Än så länge har de ett för stort övertag när det gäller motorn, framförallt på snabba banor som i Azerbajdzjan den kommande helgen, säger Helmut Marko till Bild.
– Men på banor som Singapore eller Budapest när det inte är så stor skillnad om man har några hästkrafter mer eller mindre så ska vi kunna besegra den. Vi har helt klart kommit närmare och den som känner pressen gör oftare misstag.
Han tror att Red Bull kommer att kunna slåss om titeln nästa år.
– Det kommer mer från Renault (motorleverantören) och varje gång det har varit stora regeländringar så har Red Bull varit med i toppen. De nya reglerna, förväntningarna på den nya motorn och framförallt vår förarduo Max Verstappen och Daniel Ricciardo gör oss till Mercedes stora utmanare 2017, säger han.
– Jag säger bara att Verstappen och Ricciardo kommer att vara ännu bättre då och båda kan vinna VM-titeln inom två år.
I Montreal hade Red Bull stora förväntningar, men fick se sig besegrade av Ferrari och det italienska teamet har stora förhoppningar inför helgens tävling också. Mer om det läser du här.
– Vi var väldigt nära i Kanada och nu hoppas jag att vi når ända fram, säger Vettel.
I texten berättar hans tävlingsingenjör Ricciardo Adami om vilka svårigheter som förarna möter i helgen.

Bland annat möter förarna detta:

Nu har förarna gjrot sin trackwalk och så här såg det ut när Vettel gjorde sin inspektion.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, looks on as he walks along the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, June 16, 2016. The Formula One Grand Prix of Europe will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto AP
Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, looks on as he walks along the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, June 16, 2016. The Formula One Grand Prix of Europe will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)

•••
Det ryktas nu om att Sergio Perez är på väg till Ferrari, som ersättare för Kimi Räikkönen.
– Det var Maurizio Arrivabene som tog mig till Ferrari under min tid i GP2, men jag kunde inte få ett kontrakt för 2013 och det fanns intresse för 2014, men då valde jag McLaren och de var glada för mig, säger Perez till flera journalister när han har pressträff i Baku.
•••
Så är läget när det gäller motorerna 2016:

•••
Väderprognosen talar om sol, sol och sol. Och värme.
Så det blir ett  sommarrace i helgen, inte alls så kallt som i Kanada.
•••
Vill du läsa mer om banan gör du det i mitt senaste inlägg, här.
Där finns det fakta och rörliga bilder från Baku så du får en känsla för vad som väntar i helgen.
•••
Under säkert sex veckor satt jag med guiden inför OS och svor över stavningen av landet Azerbajdzjan, jag stavade fel varje gång det var en medaljör från det landet och Azerbajdzjan var väldigt framgångsrika under OS i London.
Nu när allt till den guiden är lämnat kör F1 naturligtvis i Azerbajdzjan – klarar jag stava det rätt framåt söndag är jag otroligt nöjd.
Hur svårt kan det vara?
Jag vet inte, men det går inte att tänka i alla fall för då hamnar z och j på fel plats i alla fall.
•••

I helgen är det kval och race kl 15.00.

Träningar på fredagen kl 11.00 och kl 15.00. På lördagen kl 12.00

Fakta och film från den nya, snabba stadsbanan

av Anna Andersson

Europas GP – det är en tävling som har funnits med sedan 1983.
Men aldrig tidigare har det körts i Baku, Azerbajdzjan. Nu är det alltså premiär för en helt ny stadsbana, enligt Hermann Tilke som ritat banan är det den snabbaste stadsbanan någonsin och förarna kommer upp i hastigheter kring 340 km i timmen på den mer än två km långa rakan.
Banans varv är över 6 km långt, det är med andra ord näst längst under säsongen, bara Spa är längre och banan går dessutomöver ett kullerstensparti igenom den gamla staden.

Du ser själv – här ska det köras F1.

Vill du skaffa dig en bättre bild? Kolla något av klippen som jag har samlat.

Här är en reklamfilm i 3D från banan:

Här ser du den brittiska tv-reportern Ted Kravitz från Sky Sport köra ett varv på banan:

Så kommer förarna att uppleva  banan, detta är filmat under testet den 29 maj tidigare i år:

Lite snabbfakta:
Baku City Circuit, Azerbajdzjan
Längd: 6,006 km
Varv: 51
Kurvor: 20. 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 6
Avstånd till första kurvan: 220 m
Varvet körs motsols och det finns tre höghastighetszoner.
Däck: Medium, soft och supersoft.

Detta säger däcktillverkaren Pirelli:
•Eftersom detta är en stadsbana med ny asfalt kommer det att vara dåligt fäste, men banan kommer att utvecklas och förändras under helgen.
•Vi räknar med att det är ett lågt däckslitage.
•Eftersom det är en trång banan är det svårt att köra om, därför är kvalet och strategin extremt viktig.
•Eftersom teamen aldrig har kört på banan lär det vara många som kor under träningarna.
•Vi förväntar oss väldigt hög fart på rakan, över 330 km/timmen.
•Detta är den första nya banan sedan 2014 ( då var det Rysslands GP i Sotji).

08-Azerbaijan-Preview-1k-EN
Vill du ha  bilden större, klicka på den.

•••

Den längsta rakan är som jag skrev över 2 km lång, 2,1 km och Red Bull känner en oro, trots den senaste uppdateringen från Renault.
Det erkänner Helmut Marko:

– Enligt simulatorn kommer vi att tappa 1,2 sekunder på rakan, varje varv, säger han till motorsportmagazin.

– Vi har ingen aning om hur mycket vi kan hämta in under reten av varvet.

Samtidigt är han nöjd med den senaste motoruppdateringen som båda bilarna hade i Kanada förra helgen.
– Det är en positiv trend och uppdateringen hjälper oss verkligen, men det saknas fortfarande lite på de banor som kräver riktigt starka motorer.
Men han tror att det kan förändras under säsongen:
– Under året, troligen till de avslutande fem loppen, så kommer nästa uppdatering.
•••
För övrigt. Om du itne har sett inslaget där Hamilton och Vettel bråkar om fiskmåsarna så klicka in här.

Jag skrattar var gång jag ser det.
•••

Tack för att du läser!

Ochg om du vill ha snabba uppdateringar så följ oss på Facebook, där har vi även koll på annan motosport, inte bara F1.

Hamilton och Vettel i bråk – om fiskmåsar

av Anna Andersson

Jag kan inte undanhålla er gårdagens absolut roligaste  bild och även TV-klipp. Sebastian Vettel tvingades bromsa och låste upp hjulen, för att inte köra över de två fiskmåsarna som stod mitt i kurvan. Vem sa att den moderna F1-sporten inte är en utmaning?

Och för övrigt kan vi konstatera att öven fiskmåsarna anser att dagens F1-motorer är för tysta.
Vettel fiskmåsCk0PSgwXIAIVH8M.jpg_large

Här kan du själv se när Lewis Hamilton och Sebastian Vettel tjafsar om de självmordbenägna fiskmåsarna som förstörde för Vettel.

Här ser du Vettels reaktion när han får se fiskmåsarna på TV efteråt.

Nico Rosberg lämnade banan i Montreal direkt efter loppet. Han var enormt besviken på att han, som han ser det, blev påkörd av Lewis Hamilton i starten och att han sedan återigen tappade så många poäng till sin teamkollega. Han strök sin presskonferens och lämnade detta istället:

•••

För övrigt var Romain Grosjean förbannad  över at framvingen på hans Haasbil gick sönder. Han hävdade att det var fjärde racet i rad.

 

Redan under loppet började paddock packas ihop för F1 är redan nu på väg till Baku och Europas GP. Det är enormt ont om tid, men mer om den banan skriver jag en annan dag. Självklart kommer jag att hålla er uppdaterade med det senaste snacket under veckan – precis som vanligt.

Party och premiärer – ändå är Hamilton bäst

av Anna Andersson

Räkna aldrig bort Lewis Hamilton. Det verkar inte spela någon roll vilket liv han lever, vilka röda mattor han kliver på, vilka fester han går på och hur ofta han flyger över Atlanten. Han gör sitt jobb i alla fall.
Inför Kanadas GP kritiserade Felipe Massa Hamiltons val av livsstil, men vad spelar det för roll?
Lewis Hamilton vann i Montreal trots att han gjorde en dålig start och tappade ledningen till Sebastian Vettel redan på det första varvet, men han tog tillbaka initiativet med en smart strategi. Hamilton gjorde bara ett depåstopp och körde 46 varv på sina mjuka däck medan Vettel gjorde två stopp  – det var skillnaden mellan de två främsta förarna i Kanada.
Hamilton tog nu sin femte seger i Montreal, på banan där han vann sitt allra första F1-lopp under det magiska debutåret 2007, och i kampen om VM-titeln är han Nico Rosberg hack i häl.
Rosberg tappade 15 poäng på Hamilton i dag och det skiljer nu bara nio pinnar inför Europas GP.

Är det Hamilton som leder VM om en vecka?

Jag ser fram emot det racet, för samtidigt som Hamilton har vunnit de två senaste loppen så har han vunnit på andras misstag. I Monaco var det Red Bull som gjorde bort sig i depån, i Kanada var det Ferrari.

Großer Preis von Kanada 2016, Samstag
Großer Preis von Kanada 2016, Samstag

Det blev ett ganska kort inlägg  så här direkt efter loppet eftersom jag måste koncentrera mig på att jobba för tidningen, men jag har samlat lite småsaker nedanför. Vill du läsa mer om loppet gör du det här:
•••
Vi kan också konstatera att….
Sebastian Vettel gjorde en kanonstart i Kanada. Från ruta tre gjorde han allt rätt, körde om de båda Mercedesbilarna som stod i första starled och Mercedes båda förare snuddade vid varandra. Rosberg körde av banan och tappade många viktiga placeringar – vilket också betyder många viktiga poäng i mästerskapet. Efter loppet lämnade han banan utan att träffa media, Mercedes ställde in hans presskonferens så gissa vilket humör han är på…
….Carlos Sainz körde upp sig från plats 20 i starten till plats nio i mål. En imponerande insats.
…Force India återigen tog poäng med två bilar.
…att Valtteri Bottas gjorde ett riktigt bra race och tog sin första pallplats i år.
….Red Bull hade enormt stora förhoppningar inför Kanadas GP, men Max Verstappen var 53 sekunder från segern och Daniel Ricciardo var över minuten efter Hamilton.  Inför helgen sa Ricciardo att loppet i Kanada skulle vara en fingervisning av hur resten av säsongen skulle gå, men med tanke på VM så hoppas jag inte det. Det återstår 14 lopp av årets säsong och det vore kul om det finns flera utmanare till Mercedes även i höst.

•••

Marcus Ericsson körde upp sig sex placeringar. Det räckte till plats 15. Bättre än så är inte Sauber just nu. Teamet väntar fortfarande på uppdateringar och en källa i Schweiz säger att det kan ta minst två lopp till innan det bir några nyheter på bilen – allt beror på ekonomin och den ligger inte på plus just nu.

Ericsson gjorde vad han kunde i Kanada, han slog sin teamkollega, han slog båda bilarna från Manor, han slog båda bilarna från Renault och var närmare Haas än vad han har varit udner heöa säsongen.
•••
Här är lite andra rykten från F1-världen:
Det ryktas om att det kan vara flera förare som är på väg att byta team till nästa år. Det sägs att McLaren vill köra med Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne 2017 samtidigt som Jenson Button är på väg till Williams, teamet som han arbetade med när han inledde F1-karriären år 2000. Felipe Massa sägs vara på väg till Renault.
Ni som funderat över om Daniel Ricciardo är aktuell för Ferrari kan sluta undra. Enligt Helmut Marko har Ricciardo kontrakt med Red Bull i två säsonger till.
– 2018 kör han definitivt för oss, han har ett kontrakt, säger Marko till Auto, motor und sport.

•••

Det sägs att Renault är ute efter James Allison. Han lämnade Renault (som då hette Lotus) för tre år sedan och sägs vara en av nyckelpersonerna bakom Ferraris återkomst i VM-toppen, men nu satsar Renault och vill knyta till sig 48-åringen.

Allisons familj har bott kvar i Storbritannien samtidigt som han pendlat till Italien, men hanshustru gick bort efter en tidssjukdom tidigare i år och det är möjligt att en flytt tillbaka till Enstone skulle underlätta för Allison och hans tre barn.

•••
Lewis Hamilton planerar för en karriär i Hollywood.
Är det någon som är förvånad?
– Jag är inte så sugen på att spela mig själv utan vill gärna ta på mig en mask och spela någon annan. Jag ser fram emot att göra någonting annat i framtiden, säger han enligt motorsportmagazin.
– På något sätt har jag alltid velat sätta på mig en mask och spela någon annan.
•••
Nästa race avgörs redan om en vecka, i Azerbajdzjan.

Hammertime – och Rosbergs problem

av Anna Andersson

Just nu känns Lewis Hamilton lika säker som för ett år sedan. Han trivs i Kanada. Han tog pole position och han satsar på att vinna sitt femte lopp i Montreal och en seger kan faktiskt räcka till VM-ledning ( även om det krävs att Rosberg blir utan poäng i morgon).
Hamilton, som vann sitt första lopp i Kanada under den makalösa debutsäsongen 2007, har vunnit tävlingen fyra gånger. Han har nu haft pole position fem gånger och även om det inte var mer än sex hundradelar till Nico Rosberg så räckte det.

Großer Preis von Kanada 2016, Samstag
Hamilton efter kvalet. Foto: Mercedes

– Det spelar ingen roll hur mycket tid som skiljer, huvudsaken är att man är först, sa Hamilton på presskonferensen efter kvalet.
– Det var lite mer under träningen, men det lär bli ett spännande lopp.
Rosberg tappade möjligheten att nå pole position när han gjorde en miss i den första kurvan och faktum är att det är just i den första sektorn som han har tappat tid jämfört Hamilton under hela helgen. Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

•••
Fernando Alonso tog sig till Q3. Det är tredje loppet i rad som han är med bland de tio bästa i kvalet och inför säsongen sa han att han hoppades på att kunna vara med och slåss om poäng efter det femte, kanske sjätte loppet av säsongen.
Kanadas GP är säsongens sjunde lopp….
•••
Kevin Magnussen kraschade rätt rejält under den tredje träningen och Renault hann inte reparera bilen till kvalet. Därför startar han Kanadas GP från depån.
– Det var en rätt stor skada på sidan av bilen, det påverkade vingarna, hjulupphängningen och underredet. Dessutom skadades växellådan och chassit, säger Renaults Alan Permane.
– Det var skadorna på chassit som gjorde att Kevin inte kunde kvala och han kör med reservchassit i morgon, men det är mycket jobb kvar att göra på hans sida i garaget för att vi ska få till det.

•••

Varje lördag är det motor i Sportbladet. Det vet du va?

I dag läser du om Red Bulls satsning och vad Kanadas GP betyder för resten av säsongen.

•••
Marcus Ericsson slog sin teamkollega Felipe Nasr med en hel sekund, men så stor skillnad är det egentligen inte mellan de båda Sauberbilarna.
Trots kvalresultatet startar Ericsson sist i morgon, han har en bestraffning med sig från Monaco och flyttas tillbaka tre platser i starten av Kanadas GP.
Låt oss hoppas att det blir ett race som 2011 då Jenson Button var sist jag vet inte hur många gånger, gick i depå sex gånger och ändå lyckades vinna loppet.
Den gången startades racet bakom säkerhetsbilen eftersom det regnade. Helt galet var det.
Kan Marcus Ericsson göra ett galet race i morgon? Enligt väderprognosen är det stor risk för regn.
•••
Även Daniil Kvjat har ett straff med sin från Monaco och flyttas tillbaka tre platser i starten. Han startar från plats 16.
•••
Kl 20.00 drar racet igång i morgon söndag. Missa inte det.
•••
En annan sak som det snackas enormt mycket om i Tyskland är kontraktsförhandlingarna mellan Mercedes och Nico Rosberg.
Niki Lauda har sagt att Mercedes vill avsluta det före den sista juni, men just nu har förhandlingarna strandat.
– Det handlar inte om pengar, det handlar om andra saker, säger Gerhard Berger, som förhandlar åt Rosberg, till Bild.
– Vi måste först enas om vilken strategi vi ska ha in i framtiden och när vi har gjort det kan vi förhandla.

Großer Preis von Kanada 2016, Freitag
Foto: Mercedes

Det sägs att Mercedes vill skriva ett avtal över ett år med Rosberg, men tysken vill skriva tre år. Det anser Mercedes är för långt och man vill inte skriva två år, för då går kontrakten med båda förarna ut samma år, 2018.
Rosberg vill dessutom ha en löneökning, det ryktas om att han tjänar 100 miljoner mindre än vad Hamilton gör varje år.
Mercedes vill däremot arbeta in sin talang Pascal Wehrlein i den andra bilen. Han är en billigare lösning än Rosberg och vann DTM förra året.
– I DTM bevisade han att han vet hur man vinner mästerskap, säger stallchef Toto Wolff.
Wehrlein har varit snabb när han testat för Mercedes, men F1-utbildas hos Manor och där har han haft lite svårt att acceptera det faktum att du inom F1 aldrig är bättre än det material du har. Tidigare har han alltid kört om segrar – i år kör han för att försöka ta sig vidare från Q1.
En annan intressant teori som det snackas om i Tyskland är ett platsbyte mellan Sebastian Vettel och Nico Rosberg…..Rosberg har flirtat lite med Ferrari och Vettel säger följande till Auto Bild motorsport:
– Jag vet precis vad som händer bakom kulisserna och det räcker för mig. Jag vet att det inte stoppar något rykte, men jag vet också att framtiden kommer att bevisa att många människor låg helt fel med sina uttalanden.
Silly season är alltid spännande eller hur?

Sida 1 av 196
  • Tjänstgörande redaktör: Niklas Svahn
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB