Förarnas däckval till USA:s GP i Formel 1

av Anna Andersson

Ett tändstift för 59 euro.
Det kan ha kostat Sebastian Vettel segern i Japan – och i förlängningen en VM-titel.
59 Euro, 560 kronor – vad är det på en F1-bil värd flera miljoner?

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
560 kronor för en titel? (AP Photo/Eric To)

Ja, det är i alla fall tillräckligt mycket för att en bil ska kunna gå sönder och förlora en VM-titel som i sin tur också är värd många, många miljoner.
Hur är det ordspråket lyder?
Liten tuva stjälper ofta stora lass…

I helgen är det ingen F1 och Ferrari har tid att gå igenom sina grejer. Veckan efter bär det av till Lewis Hamiltons favoritbana i Austin, Texas. Han har vunnit USA:s GP de tre senaste åren.
Här har du förarnas däckval till USA:s GP i Formel 1

Ericsson väljer två mjuka, fyra supermjuka och 7 ultramjuka. Hans teamkollega Pascal Wehrlein väljer tre mjuka, tre supermjuka och sju ultramjuka.

Klickar du på bilden får du hela listan.

•••

I dag testar Robert Kubica på Silverstone.  Han kör en Williams från 2014 och ska genomföra två tester innan vi är inne i november.

Även Paul di Resta sägs genomföra ett test innan oktober är över. Det verkar  som en direkt duell om en förarplats 2018.

•••

Nico Rosberg var på plats i Japan, som kommentator för brittiska Sky.  Killen pratar fem språk så han har många möjigheter framöver – om han vill.

Den här gången gjorde han också en intervju med spanska AS och där kritiserar han Fernando Alonso. Den regerande mästaren anser att Alonso bara har sig själv att skylla för att han inte vunnit någon titel sedan 2006:

– Det är inte otur, säger Rosberg.

– Det är inte otur när man väljer fel stall. Att välja stall hör till när man är en toppförare. Du kan vara världens bästa förare, men du kommer aldrig att vinna i en dålig bil.

•••

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Oskyldig fika? (AP Photo/Luca Bruno)

Det hettar till mellan Red Bull och Mercedes.
Anledningen är Max Verstappen oh hans kontrakt som går ut efter 2018.
Red Bull vill förlänga sitt kontrakt med 20-åringen och Mercedes vill skriva kontrakt med honom
Mercedes stallchef Toto Wolff och pappa Jos Verstappen träffades i Japan i helgen.
– Det var en helt oskyldig fika mellan två kompisar, säger Wolff.
– Jag har haft en bra relation till Jos Verstappen i många år, långt innan Max var redo för F1.
Red Bull och motorsportkonsulenten Helmut Marko är inte riktigt av samma åsikt utan påpekar att Mercedes nu ofta syns i närheten av familjen Verstappen.
– Det är en fråga om stil och uppförande, sa han till Bild am Sonntag.
Vad som händer med Pierre Gasly nästa helg är fortfarande inte klart. Han är ju ny förare hos Toro Rosso, men har i år kört Super Fomula i Japan. Där kan han säkra titeln – samtidigt som F1 kör i USA. Den titeln är väldigt viktig för Honda – och Honda levererar nästa år motorer till Toro Rosso.
Red Bull har inte lämnat något besked än, men Helmut Marko sticker ut hakan.
– Red Bull har, till skillnad från Ferrari och Mercedes, i alla fall stake. Vi sätter unga förare i bilen.
Toto Wolff svarar med följande mening i Bild:
– Ärligt talat, hos Mercedes tänker vi med huvudet, inte med …

Fortsättning lär följa under de fyra racehelger som återstår.

Datumen har du här

22 oktober: USA:s GP

29 oktober: Mexikos GP

12 november: Brasiliens GP

26 november: Abu Dhabis GP

•••

Vi hörs snart igen. Tack alla trogna läsare som hänger med – bloggen går snart in på sin tionde säsong.

Det är helt galet!

Hamilton och Vettel i kamp om VM i F1 2017

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har vaknat upp till en ny morgon – med ena handen på VM-bucklan.
Även om han inte ser det så själv än.

MONTREAL, QC - JUNE 09: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP in the Paddock during practice for the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 9, 2017 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Hamilton och Vettel i kamp om VM i F1 2017 . Vem vinner VM 2017? (AFP)

Faktum är att han kan avgöra VM i Austin om två veckor – på en bana som han har vunnit fyra gånger, tre av dem sedan 2014.
Hans tuffaste konkurrent, Sebastian Vettel, har inte längre avgörandet i egna händer.
Jag skrev en krönika om det i går. Den läser du här.

 

Här har du loppen som återstår 2017:
22 oktober: Lopp 17: USA:s GP, Austin
29 oktober: Lopp 18: Mexikos GP, Mexico City
12 november: Lopp 19: Brasiliens GP: Sao Paolo
26 november: Lopp 20: Abu Dhabis GP, Abu Dhabi

Men som Vettel säger så finns chansen kvar. Fortfarande handlar det om Hamilton och Vettel i kamp om VM i F1 2017

Lek med tanken att han vinner i USA och Mexiko, samtidigt som Hamilton bryter. Sedan vinner han i Brasilien och Hamilton slutar trea. Då har Vettel 322 poäng inför finalen i Abu Dhabi – och Hamilton 321….
Inför Malaysias GP tippade jag på en seger för Daniel Ricciardo. Så blev det inte, men det blev en Red Bull i alla fall.
Inför Japans GP trodde jag att Hamilton skulle vara vassast på Suzuka. Det var han.
Jag brukar aldrig tippa, tycker själv att jag är rätt kass på det – men när redaktören nu bad mig så gav jag mig och tippade avslutningen på säsongen redan inför Malaysias GP.
Undrar hur många fler av de tipsen som går in…risken finns att det är extremt få.
•••

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - October 1, 2017. Redbull's Max Verstappen celebrates winning the race with teammate Daniel Ricciardo. REUTERS/Edgar Su
Stannar båda? Eller går de ? REUTERS/Edgar Su

Hösten har varit bra för Red Bull och får Renault till motorn ännu lite bättre så kommer teamet vara ett allvarligt hot mot Mercedes och Ferrari, inte bara i enstaka race utan också över en hel säsong.
Båda Red Bulls förare har kontrakt som går ut efter nästa säsong, men redan nu gör teamet klar att man vill behålla Daniel Ricciardo och Max verstappen.
– Vår tydliga avsikt är att behålla båda förarna till och med 2020, säger teamchef Christian Horner  när han möter media efter Japans GP.
Det ryktas dock om att Ferrari gärna ser Ricciardo som ersättare till Kimi Räikkönen 2019 och att Mercedes gärna vill ha Verstappen från och med 2019.
Det blir spännande att se var detta slutar.
•••

Vi kan också notera att…
….Lewis Hamilton har nu avslutat 21 race på poängplats. Det är lika många som Sebastian Vettels personliga rekord.
Fernando Alonso har 23, Michael Schumacher 24 och Kimi Räikkönen är bäst av alla med 27.
…Valtteri Bottas bara är 13 poäng bakom Vettel i mästerskapet.
…Jolyon Palmer lämnar Renault och ersätts av Carlos Sainz. Den franska tillverkaren gör dock klart att man ska fortsätta att stötta Palmer under hans fortsatta karriär.
– VI är en tillverkare som är del av en stor grupp och vi har lämnat stora spår efter oss inom motorsporten därför har vi möjligheten att fortsätta stötta Jolyon framöver, säger VD Cryil Abiteboul.
…Sebastian Vettel gick och kissade när det var dags för nationalsången inför Japans GP. därför har FIA varnat honom. Det var hans andra varning, får han en till kommer han att bestraffas.
•••

Mattias Ekström
Vinner han ännu en titel? (Audi)

I helgen kan Mattias Ekström säkra sin tredje titel i DTM.
Det är tio år sedan han vann senast.
Snacka om att den regerande världsmästaren i rallycross har en imponerande karriär.
Det är lite synd att vi aldrig fick se honom i F1.

Lewis Hamilton kan ha säkrat VM-titeln

av Anna Andersson

Lewis Hamiltons glädje gick inte att ta miste på.
Han vann Japans GP.
Men segern betyder mer än så.
Lewis Hamilton kan ha säkrat VM-titeln.

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 8, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain throws his trophy into the air as he celebrates winning the race. REUTERS/Toru Hanai
Hamilton kan ha säkrat VM-titeln REUTERS/Toru Hanai

Han är mycket väl medveten om att han har en hand på VM-bucklan. Han har 59 poängs försprång i kampen om VM när det nu återstår fyra lopp – och det är 100 poäng kvar att köra om. Det känns inte som om Hamilton släpper den ledningen, faktum är att han kan bryta två lopp och även om Vettel vinner de två racen så har han ändå ledningen i mästerskapet.
Dessutom kommer vi nu till två banor, USA den 22 oktober och Mexiko efter det, som passar både Mercedes och Hamilton riktigt bra.

– Jag kan absolut inte säga att jag har en hand på bucklan, inte än. De är 100 poäng kvar att tävla om och jag måste ge allt. Han (Vettel) har haft väldigt mycket otur, motorerna är väldigt komplexa. Jag kan bara säga att killarna i mitt team har gjort ett enastående jobb än så länge.
Teoretiskt kan Hamilton säkra titeln i Austin om två veckor…..
Jag tror att Hamilton vinner VM i år.
Även om jag gärna ser att det blir kamp in i det sista – det blir så mycket roligare att både titta och jobba då;-)

När det gäller Vettel är det svårt att skriva något annat än, NEIN, NEIN, NEIN!

Detta måste vara en mardröm för både honom och Ferrari.
– Jag vet inte vad som hände, säger Sebastian Vettel till RTL.
– Jag tror att det var ett tändstift, jag märkte det redan när vi skulle värma bilen och på formationsvarvet fanns ingen power alls.
Han var extremt besviken och vet naturligtvis också att hans chanser till en femte VM-titel är minimala. Istället för att tangera JM Fangios rekord på fem titlar kan han behöva se hur Hamilton tangerar hans fyra titlar.
Bittert för Vettel.
– Vi ligger alla på gränsen och ibland går saker sönder, även om man önskar att de inte gjorde det. Normalt har man kontroll på allt, men ibland så fungerar inte saker. Hur bittert det än är så kan det vara så, säger han.
– Jag vet att alla ger allt och då är det extra bittert när det händer.
I Singapore var det hans eget misstag som gjorde att det blev noll poäng. I Malaysia gick motorn sönder inför kvalet och nu ett tändstift.
Vilka hemska veckor i Asien för Vettel.

Mer om racet läser du här.

•••
När det gäller Red Bull så känns det som om teamet verkligen är med i kampen om segrar igen. Deras förare var tvåa och trea, de slog alla förutom Lewis Hamilton och bilen är fantastisk i racetrim.
Det är som Hamilton sa:
– Vi är bra i kvalet medan Red Bull är starkare i racet.
Daniel Ricciardo tog sin sjunde pallplats för säsongen och Max Verstappen som vann senast var tvåa i dag. Bilen har utvecklats och det behövs inte så mycket mer power i den motorn för att Red Bull ska kunna utmana om en titel också.
Kanske redan nästa år?
Mercedes har dominerat F1 sedan det senaste regelbytet 2014, men nu börjar de andra stora teamen att komma i kapp. Ferrari har utmanat hela året, men har allt för stora problem med tillförlitligheten, och nu är Red Bull också konkurrenskraftiga.
•••

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Aj aj aj Ericsson./ AFP PHOTO

Vi kan notera att….
…Carlos Sainz kör för Renault från och med nästa race. Jolyon Palmer lämnar F1. Frågan är om han kommer tillbaka.
…Esteban Ocon nu kört 25 varv utan att bryta ett enda lopp. Där tangerar han Max Chiltons rekord.
…Marcus Ericsson var riktigt besviken efter att han tappat kontrollen över sin bil i kurva 8. Hans race slutade i en däckstapel. Det är tredje racehelgen där han inte alls lyckas på söndagen. Ingen bra resklam för framtiden.

– Slutet på den här helgen var en besvikelse för mig, säger Ericsson.

– Starten var bra och jag kunde ta ett par placeringar. Jag körde av i kurva åtta och slog i däckstapeln. Nu flyttar vi fokus mot de kommande racen i USA och Mexiko och jag ser fram emot att köra igen.

Bakom kulisserna pågår arbetet för att behålla en plats i F1, men resultaten hjälper inte. Det som kan rädda honom är de sponsorer som ställt upp så mycket under hans karriär. Kan de göra det en gång till?
... Red Bull knappar in på Ferrari i märkes-VM, samtidigt som Mercedes är på väg mot ännu en VM-titel.
….Force India kommer att sluta fyra i märkes-VM. Båda bilarma tog poäng – igen.
…Kevin Magnussens omkörning av Felipe Massa var racets bästa.

…Daniil Kvyatt gör F1-comeback i USA. För Toro Rosso.

Här är resultatet i Japan:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

2. Max Verstappen, Red Bull

3. Daniel Ricciardo, Red BUll

4. Valtteri Bottas, Mercedes

5. Kimi Räikkönen, Ferrari

6. Esteban Ocon, Force India

7. Sergio Perez, Force Indi

8. Kevin Magnussen, Haas

9. Romain Grosjean, Haas

10. Felipe Massa, Williams

11. Fernando Alonso, McLaren

12. Jolyon Palmer, Renault

13. Pierre Gasly, Toro Rosso

14. Stoffen Vandoorne, McLaren

15. Pascal Wehrlein, Sauber

Bröt gjorde Sainz, Vettel, Ericsson, Hülkenberg och Stroll

•••
Nästa helg är det ingen F1, däremot MotoGP i just Japan. Går Marc Marquez moto titeln?
•••
F1 återkommer om två veckor. Då i USA. En bana som Hamilton och Mercedes brukar regera på.
Sedan väntar Mexiko. Där är det bara Mercedesbilar som vunnit sedan F1-comebacken.
Kan Red Bull eller Ferrari hota?
Det finns trots allt en spänning kvar.

Hamilton tog sin första pole position i Japan

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har aldrig tidigare haft pole position.
Inte på Suzuka.
Men i dag gjorde han allt rätt och dominerade kvalet. Hamilton tog sin första pole position i Japan.

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 7, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrates pole position in qualifying with Valtteri Bottas of Finland and Ferrari's Sebastian Vettel of Germany. REUTERS/Toru Hanai
Hamilton tog sin  första pole position i Japan. (REUTERS)

Lika tung som Mercedesen såg ut i Malaysia för en vecka sedan lika pigg var den på Suzuka. I de något kallare förhållandena och på en annan typ av bana så var det ingen som kunde hota silverpilen.
Hamilton tog sin 71;a pole position och när Hamilton tog sin första pole position i Japan  har han faktiskt haft pole position på samtliga banor som är med i årets F1-kalender. Det är en helt vansinnig prestation.
Vi kan bara gratulera!
– Det var en riktigt bra dag, varje varv var fantastiskt, sa Hamilton efteråt – och han slog Michael Schumachers banrekord från 2006 med 1,7 sekunder.
Sebastian Vettel, som var trea i kvalet, kunde dra nytta av att Valtteri Bottas har bytt växellåda och startar nu från position två. Det är inte helt illa på Suzuka där det är 545 meter till första kurvan. Det blir spännande att se vilket av teamen som väljer rätt strategi i morgon bitti. Mercedes stallchef Toto Wolff har redan varnat för de problem som däcken kan ställa till med:

– När du hittar däcksfönstret har däcken klart mer fäste än när du ligger utanför det fönstret. När du överhettar däcken tappar du en sekund direkt, säger han till motorsporttotal.

– Longrunsen i racet är en helt annan sak än de snabba varven i kvalet. Under den tredje träningen var våra longruns riktigt dåiga, båda förarna överhettade däcken. Det kommer att  bli riktigt spännande.
Jag drar igång livebevakningen kl 06.50 om du vill hänga med.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:

Så bör startuppställningen se ut:

1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) D. Ricciardo, Red Bull
4) M. Verstappen, Red Bull
5) E. Ocon, Force India
6) V. Bottas, Mercedes
7) S. Perez, Force India
8) F. Massa, Williams
9) S. Vandoorne, McLaren
10) K. Räikkönen, Ferrari
11) N. Hülkenberg, Renault
12) K. Magnussen,  Haas F1
13) R. Grosjean, Haas F1
14) P. Gasly, Toro Rosso
15) L. Strol, Williams
16) M. Ericsson, Sauber
17) P. Wehrlein, Sauber
18 ) J. Palmer, Renault
19) C. Sainz, Toro Rosso
20) F. Alonso, McLaren
•••

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands prepares for the first practice session at the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Seger i Malaysia – andra startled i Japan.(AP)

Red Bull som dominerade med två pallplatser i Malaysia för en vecka sedan hade betydligt svårare på Suzuka, där väderförhållandena var kyligare. Daniel Ricciardo och Max Verstappen var ungefär en sekund efter Lewis Hamilton i kvalet – men eftersom Valtteri Bottas flyttas ner på gridden så delar de andra startled.

– Vi är lite besvikna, absolut, säger motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.

– Vi har tappat fart jämfört med gårdagen och vi är inte helt säkra på varför. Det är flera faktorer som bidrar.

Även han pratar om vikten av att få däcken i rätt temperatur.

– Man måste  få däcken att jobba i däcksfönstret, det lyckades vi inte riktigt med i dag och det är första gången på flera tävlingshelger som vi har  misslyckats med den detaljen. Vi hoppas att det blir något varmare i morgon och att det ger oss mer fäste, säger han.

– När vi startar som trea och fyra så förväntar ivi oss i alla fall en pallplats.

I dag var det bara 22 grader i luften, i morgon ska det bli mellan 26 och 28. Det kan naturligtvis påverka resultatet i morgondagens race. Mercedes lär inte gilla det, medan Ferrari och Red Bull jublar över den förändringen.

Det känns som om det kan bli en intressant tävling  i Japans  – och det redan klockan 07.00. Glöm inte att ställa klockan!

•••
Romain Grosjean kraschade rejält i kurva fyra när det var lite mer än en minut kvar av Q1. Därmed var det han själv, Pierre Gasly, Lance Stroll, Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein lämnade kvalet efter den incidenten. Ericsson slog den här gången Wehrlein i kvalet.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Ericsson slog kollegan (Sauber)

Ericssons teori om varför han fått stryk av teamkollegan i de flesta loppen i år hittar du här.
Det handlar om längd – och vikt.

Annars var svensken nöjd med sitt kval.

– Det var ett okej kval för min del och vi förbättrade oss hela tiden, säger han.

– Jag var lite besviken över den röda flaggan, men allt som allt är jag nöjd med min insats.

Pascal Wehrlein klagade över balansen i bilen, han tyckte att denvar sämre under lördagen än under fredagen och ska försöka hitta en lösning till loppet i morgon.
•••
Vi har flera straff att ta hänsyn till inför starten av Japans GP.
Valtteri Bottas har bytt växellåda. + 5 platser.
Kimi Räikkönen har bytt växellåda efter en avåkning i det sista träningspasset. + 5 platser.
Jolyon Palmer, Renault, har också bytt delar av motorn. + 20 platser.
Carlos Sainz har bytt motor. + 20 platser.
Fernando Alonso har bytt motor efter en hydraulikläcka. + 35 platser.
Här är läget bland förarna:

•••

Här har du PIrellis förslag på strategi:

 


Vill du ha guiden inför helgen?
Den hittar du här.
•••

Torro Rosso's Spanish driver Carlos Sainz Jr listens during a press conference at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on August 31, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sainz byter från Toro Rosso till Renault redan till USA:s GP (AFP)

Toro Rosso meddelar att Carlos Sainz lämnar teamet efter Japans GP. Han flyttar till Renault.

Där ersätter han Jolyon Palmer som har gjort sitt hos det franska stallet.

Renault ställer upp med Sainz och Nico Hülkenberg i säsongens avslutande race, det är samma par som även kör 2018.

Hos Toro Rosso gör Daniil Kvyatt comeback, han och Pierre Gasly kör säsongens avslutande lopp. Det gör att Felix Rosenqvist blir av med en tuff konkurrent i kampen om segern i japanska Super Formula. Där återstår en tävlingshelg – och Gasly lämnar mästerskapet för F1.

Jag säger det igen – 07.00.

Då släcks lamporna.

 

Stor skandal i F1 inför Japans GP

av Anna Andersson

Det skulle ha regnat i Malaysia, det gjorde det inte.
Men det kom en vecka senare.

Regnet öser ner över Suzuka

McLaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car in the rain during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Toru Takahashi)
Regnet öser ner över Suzuka (AP)

Under den första träningen var det visserligen torrt, men under den andra var det bara fem förare som satte sina tider.
Inför morgondagen är det risk för regn under den tredje träningen, däremot säger prognosen att det troligen är torrt under kvalet. Det startar klockan 08.00 svensk tid.
Glöm inte ställa klockan och förbereda kaffebryggaren.
På söndag är det ännu tidigare. Klockan 07.00

A paper boat floats in flowing water down pit lane as heavy rain delays the start of the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Teamen roade sig med pappersbåtar – inte F1 (AP)

•••
Den stora snackisen under fredagen på Suzuka handlar om kollisionen mellan Sebastian Vettel och Lance Stroll efter målgång av Malaysias GP. Vettel var vansinnig på Stroll och menade att han blev påkörd, men nu har Sky Sports fått tag på filmen från onboardkameran och den visar att Stroll inte kan lastas för incidenten

– När han ser Sebastian så svänger han bort från honom, säger Skys Expert Johnny Herbert.
– Han försöker undvika Vettel, han styr absolut inte in i honom. Jag undrar varför Vettel måste köra så nära? Det var helt onödigt. Det fanns tillräckligt med plats.
Anthony Davidson, den andra Sky experten är av samma åsikt:
– En sak är säker. Man kan inte lasta Stroll för detta. Det bevisar bilderna.
Näste expert, Martin Brubdle håller med:
– Vi måste konstatera att detta helt och hållet är Sebastian Vettels ansvar.
•••
Vi kan notera att…
…Daniel Ricciardo har tagit åtta pallplatser på de elva senaste racen.
…Carlos Sainz flyttas tillbaka 20 platser i starten. Motorbyte.
… det var väldigt få förare på banan under den andra träningen. Regnet öste ner. Lewis Hamilton var snabbast – men ändå 20 sekunder långsammare än när det var torrt…..

…Valtteri Bottas har bytt växellåda och flyttas ner fem platser i starten av Japans GP.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany steers his car during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Det är en stor skandal i F1 inför Japans GP – och Renault ligger bakom den.(AP )

… Marcin Budkowski som var FIA:s teknikdirektör har skrivit på för Renault. Det är en stor skandal i F1 inför Japans GP. Han känner till all data, både när det gäller bilarna och vindtunnlarna. Han har koll på alla nya system, alla hjulupphängningar och andra viktiga detaljer. Det var han som gav teamen klartecken för de olika idéerna inför 2018. Nu kliver han på Renaults satsning – och gissa om toppteamen är oroliga att han ska ta med sig deras hemligheter dit.
– Det är en äkta skandal att han nu är klar för Renault och kan börja jobba om ett par veckor, säger Red Bulls Christian Horner till Blick.
Han är spärrad från jobbet i tre månader från det att han lämnat FIA, men teamen tycker inte att det räcker och därför är de nu mycket upprörda.
…Marcus Ericsson var sist under det första passet, under det andra körde han inte.
– Den första träningen var okej. Vi kunde testa olika inställningar och samla data, men det andra passet så kunde vi inte göra någonting och det var synd. Det påverkar alla teamen.  Under morgondagens pass får vi ta vid där vi slutade efter det första passet och försöka förbättra oss inför racet, säger svensken.
•••

Vill du ha koll på förarnas däckval och annan fakta inför helgen. Kolla in här.

 

Här har du Pirellis tankar inför helgen:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Japans Grand Prix, 6 – 8 oktober 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 06.10.2017 10:04 CEST

I helgen väntar Japans Grand Prix, omgång 16 av totalt 20 denna säsong. På Suzuka International Racing Course behöver däcken klara av långa och snabba kurvor, bland annat den så kallade ”130R” som bjuder på den längst varande höga g-kraften bland alla Formel 1-lopp under säsongen. Dock är i år första gången som Pirellis hårdaste däcktyp, Orange Hard, inte finns med på Suzuka. Precis som vid förra helgens lopp i Malaysia har Pirelli istället valt ut däcktyperna White Medium, Yellow Soft och Red Supersoft.

Fakta inför loppet på Suzuka International Racing Course:

  • Den här tiden på året är det ofta svårt att förutsäga väder och temperatur i området.
  • Banan är relativt smal, vilket försvårar för omkörningar.
  • Däcken slits generellt kraftigt. Förra årets vinnare, Nico Rosberg, valde att göra två depåstopp.

Sebastian Vettel satsar på seger i Japans GP

av Anna Andersson

34 poäng. Det låter som ganska mycket, men det räcker att Lewis Hamilton bryter ett lopp och Sebastian Vettel vinner det samma så skiljer det bara nio poäng mellan dem.
Dessutom är det fem lopp kvar att köra.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Sebastian Vettel satsar på seger i Japans GP (AP Photo)

Så säsongen är inte avgjord.
Sebastian Vettel satsar på seger i Japans GP han är säker inför helgens deltävling.
– Vi har den snabbaste bilen, säger han.
– Vi kan vinna de fem lopp som är kvar i år.
Han pratar om att ta ett lopp i taget och att kapaciteten finns där.

– Vi har paketet, vi har allt det som behövs för att vinna. Nu måste vi bara visa det på banan också.

Hos Mercedes står man och tvekar lite efter helgen i Malaysia där bilen var allt annat än snabb. Det finns ett nytt aeropaket, men Lewis Hamilton är inte helt säker på att han vill använda sig av det.
– Killarna vill gå åt ett håll, men jag tvekar och vill gå åt ett annat håll, säger britten.
Teamet erkänner att det inte riktigt har förstått varför det gick så tungt i Malaysia, där både Red Bull och Ferrari var kvickare på banan.

– Det har bara gått ett par dagar sedan dess och därför kan man inte säga att vi har det helt under kontroll. Vi analyserar det fortfarande och även om jag inte förväntar mig en annan bil här så hoppas jag att vi kan prestera något annat, säger Hamilton.
– Men det får vi se när vi är på banan. Här är det lite kallare och vi brukar ha större problem i värmen. VI hoppas att vi kan träffa vårt däckfönster bättre här.
•••
Japan. En annan värld – en annan tidszon.
Har du koll på helgens tider?
Om inte får du dem här:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00
Söndag:
Race kl 07.00
Jag kommer att dra igång vår livechatt klockan 06.50.

Hur blir vädret?
Ja enligt FIA:s väderprognos blir det blött, i alla fall under träningarna. På fredagen är det  80 procents risk för regn under den första träningen och 90 procent under den andra. temperaturen ska ligga på 20 grader.
Under lördagen är det risk för regn under träningen (40 procent) men det ska vara uppehåll under kvalet.
På söndag säger prognosen att det ska vara uppehåll, sol och närmare 27 grader varmt. Risken för regn är bara tio procent.
Det låter som om Ferrari småskrattar efter den söndagsprognosen. Deras bil brukar gilla värme…..

••••
Ett par saker som det snackar mycket om nu är att…

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - October 1, 2017. Redbull's Max Verstappen celebrates winning the race with teammate Daniel Ricciardo. REUTERS/Edgar Su
Jubel hos Red Bull i Malaysia (REUTERS)

…Max Verstappen lämnar Red Bull efter 2018. Det ryktas om att han är på väg till Mercedes när kontraktet med Red Bull går ut efter nästa år.
….Ferrari flirtar med Daniel Ricciardo. Det italienska teamet vill att han ska ersätta Kimi Räikkönen efter nästa säsong.
– Kan vi bara presentera en bil som kan vinna kanske de stannar hos oss, säger Red Bulls Helmut Marko.
– Därför måste vi trycka på redan nu.
…att Fernando Alonso erkänner att Stoffen Vandoorne var bättre i Malaysia. Nu kommer F1 till en bana där Vandoorne har ett starkt självförtroende. Han har tävlat mycket i Japan.
…Felipe Massa vill fortsätta sin F1-karriär. Han har ännu inget kontrakt med Williams för nästa år.
…Lewis Hamilton kommer att avsluta karriären den dagen han lämnar F1.

…Marcus Ericsson älskar Japans GP. Han bodde och tävlade där 2009.
••••
Vill du ha guiden till banan?
Kolla in gårdagens  inlägg här.

 

 

Guide till Japans GP i Formel 1

av Anna Andersson

Robert Kubica är på väg tillbaka.
Direkt efter Japans GP ska den förre F1-föraren testa en Williams från 2014 på Silverstone i Storbritannien.
Det skriver BBC.

Renault Formula One driver Robert Kubica of Poland talks to the media outside his team garage at the British Formula One Grand Prix  in Silverstone, England, Thursday, July 8, 2010. (AP Photo/Max Nash)
Robert Kubica testar för Williams (AP Photo/Max Nash)

Han kommer att dela bilen med testföraren Paul di Resta och det mesta talar för att det handlar om en duell mellan de två förarna – bäste man tar över efter Felipe Massa 2018. Jag räknar med att ni känner till historien om Robert Kubica?
Han var en av F1:s snabbaste förare, tog Saubers första seger och körde för Renault när han råkade ut för en rallyolycka 2011. Han skadade ena sidan av kroppen svårt och kunde inte återvända till F1, men i somras imponerade han under flera F1-tester med Renault och tillsammans med den regerande mästaren Nico Rosberg gör han nu ett försök att ta en plats hos Williams.

Men innan det är dags för det spännande testet ska vi till Japan och eftersom det är onsdag sätter vi rubriken:
Guide till Japans GP i Formel 1
– Det är min favorit. Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, säger Marcus Ericsson.
Han har revansch att utkräva  av sig själv, helgen i Malaysia var en missräkning. Han fick stryk av Pascal Wehrlein i kvalet och han var en halv sekund efter  i loppet Ericsson visste inte vad det berodde på men lovade att undersöka saken och komma tillbaka ännu starkare till Japan.
Vi får hoppas att han lyckas.
Annars kan vi notera att…

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
Växellådan höll – inget straff i Japan (TT)

...Sebastian Vettel slipper straff. Hans växellåda klarade kraschen med Lance Stroll efter målgång i Malaysia.
…Renault körde sämre än väntat i Malaysia, men nu kommer en aerodynamisk uppdatering och teamchef Cyril Abiteboul tror på poäng.
…McLaren står inför sitt sista hemmalopp tillsammans med Honda.
– Vi vet att det inte är enkelt  att glänsa på den banan, säger stallchefen Eric Boullier

….det fortfarande är fyra förare som kan vinna VM när dem lopp återstår, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Botats och Daniel Ricciardo.

Här har du en guide till Japans GP i Formel 1:

•••
Suzuka International Racing Circuit
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2016: 2 stopp, den strategin valde majoriteten av förarna.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Förarnas däckval:

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

Topp 8 i racet 2016:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India
8. Nico Hülkenberg, Force India

Senaste fem segrarna:
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015:  Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Jenson Button, McLaren

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)
Lewis Hamilton (2)
Riccardo Patrese (1)
Rubens Barrichello (1)
Jenson Button (1)

Banrekord:

Absolut: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:51.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.587 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:35.774 (Sebastian Vettel, Red Bull)

 

Vi hörs i morgon igen

 

Max Verstappen tog segern i Malaysias GP

av Anna Andersson

Att fira 20-årsdagen med en F1-seger är inte illa.

Max Verstappen tog segern i Malaysias GP
Grattis!

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - October 1, 2017. Redbull's Max Verstappen celebrates winning the race with teammate Daniel Ricciardo. REUTERS/Edgar Su
Max Verstappen tog segern i Malaysias GP (REUTERS)

Han tog säsongens första seger, karriärens andra och kanske var detta vändpunkten på en säsong som har varit katastrofalt dålig för holländaren. Han har brutit sju av säsongens lopp och det har snackats om att han är på väg att lämna Red Bull – men nu fick han sin revansch.
Trots Verstappens perfekta race var ändå Sebastian Vettel dagens man.
VM-tvåan startade sist, han gjorde en vansinnig upphämtning och hade till och med chansen på prispallen. Han fick en möjlighet att attackera Daniel Ricciardo, som låg trea i sin Red Bull, men den gången försvarade sig Ricciardo riktigt bra och efter det omkörningsförsöket tog Vettels framdäck slut och han fick nöja sig med fjärdeplatsen.
– Jag pressade som sjutton för att ta honom, men efter första försöket var mina däck slut. Jag tappade och däcken klarade inte av att ta ikapp avståndet, säger Vettel.
Han var något irriterad på Fernando Alonso, som inte flyttade sig direkt vid en varvning, men irritationen höll sig inom de tillåtna gränserna.
– Du får ju fråga honom, svarade Vettel på Skys fråga om vad Alonsos agerande betydde för hans lopp.
– Han har blå flagg och ser att det kommer två bilar. Alla vet att han inte gillar Ferrari så han försökte säkert hjälpa Daniel lite. Man blir ju lite arg inne i bilen när föraren som ska varvas släpper förbi en bil och sedan går tillbaka in i spåret och inte släpper den andra direkt.

Mer om loppet läser du här.

Här har du reultatet;

1) Max Verstappen, Red Bull
2) Lewis Hamilton, Mercedes

3) Daniel Ricciardo, Red Bull

4) Sebastian Vettel, Ferrari

5) Valtteri Bottas, Mercedes

6) Sergio Perez, Force India
7) Stoffel Vandoorne, McLaren

8) Lance Stroll, Williams

9) Felipe Massa, Williams

10) Esteban Ocon, Force India

11) Fernando Alonso, McLaren
12) Kevin Magnussen, Haas

14) Pierre Gasly , Toro Rosso

15) Jolyon Palmer, Renault

16) Nico Hulkenberg, Renault

17) Pascal Wehrlein, Sauber

18) Marcus Ericsson, Sauber

Förare som bröt:

Carlos Sainz

– motorproblem

Kimi Räikkönen – kom inte till start (motorproblem)

•••
I kampen om VM lyckades Lewis Hamilton dra ifrån med ytterligare sex poäng. Britten har nu 34 poängs försprång på Sebastian Vettel när det återstår fem lopp, men efter loppet var han ändå orolig.
– Vi måste jobba vidare med bilen. Det finns lopp som vi kan vinna, men bilen måste bli bättre, säger Hamilton.
Både han och Valtteri Bottas var klart distanserade i Malaysia, men det som är intressant i år är att Mercedes har konkurrenter. Förra året tävlade man bara mot sig själv, i år finns både Ferrari och Red Bull som kan hota dem och det pressar Mercedes. I ett pressat läge kan även de senaste årens dominanter göra misstag.
Ser vi till kampen om VM är jag ändå beredd att sätta mina pengar på Hamilton.
Han har ett försprång och de banor som återstår är sådana där han har dominerat tidigare. Först väntar Suzuka, på söndag nästa vecka och där kan det bli en tuff fajt, därefter är det dags för tävlingar i USA och Mexiko.

De två tror jag att Hamilton tar.

Han har nu

••••
Några andra saker att notera…

…det är fyra man som kan vinna VM. Hamilton, Vettel, Bottas och Ricciardo. Fem lopp återstår.

…Mercedes stallchef Toto Wolff var riktigt besviken efter loppet.

– Det finns ingenting positivt vi kan ta med oss från härifrån.
…Stoffel Vandoorne gick i mål på poängplats ( 6 poäng) och har nu gått om Fernando Alonso i VM-sammanställningen.
….Sergio Perez var magsjuk i helgen, ändå klarade han av at ta åtta poäng.
….Ferrari har problem med tillförlitligheten. Sebastian Vettels motor gick i kvalet. Kimi Räikkönens innan start. Så blir man inte mästare.
…Marcus Ericsson var sist, klart distanserad av sin teamkollega Pascal Wehrlein. Det skiljde en halv sekund och svensken hade svårt att förstå varför.
…Sebastian Vettel och Lance Stroll kolliderade med Lance Stroll efter målgång. Vettels bil fick parkera – med ett hjul borta. Problemet i detta fallet är att växellådan som han tävlar med satt i den bilen, vad händer med den? Kan den repareras eller måste den bytas?

…detta var det sista loppet i Malaysia. Kontraktet har inte förlängts.
••••
Nästa helg är det race i Japan.
Ställ klockan på 07.00

Hamilton har pole position i Malaysias GP

av Anna Andersson

En starkrasch i Singapore gav honom noll poäng.
En motor som gick sönder gav honom sista startplats.

Samtidigt har resultaten spelat hans konkurrent i händerna.

Lewis Hamiltoin vann Singapores GP.

Hamilton har pole position i Malaysias GP
De här två helgerna i september kan kosta Sebastian Vettel VM-titeln.
Det är naturligtvis sex lopp kvar av säsongen och det är mycket som kan hända, men Vettel som hade 28 poäng upp till Hamilton i kampen om VM blir allt mer pressad och en pressad förare är mer benägen att göra misstag än en förare som är inne i zonen.
Nu måste Vettel attackera från sista startposition. Framför sig har han de två Sauberbilarna och de lär han komma om rätt snabbt, men det är en lång lång väg  upp till poängen och en ännu längre väg upp till prispallen. Dit behöver Vettel ta sig om han inte ska tappa allt för mycket till Hamilton – för banorna som kommer framöver passar Mercedesen riktigt bra. Nu väntar Japan, USA och Mexiko.
Det är banor som brukar passa Mercedes perfekt.

REFILE - QUALITY REPEAT Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Practice - Sepang, Malaysia - September 29, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton gestures. REUTERS/Edgar Su
Hamilton har pole position i Malaysias GP(REUTERS)

 

Kikar vi på banan i Sepang så är det en lång väg till första kurvan. Hamilton har pole position i Malaysias GP, Kimi Räikkönen står i den andra startruten medan Red Bulls Max Verstaooen och Daniel Ricciardo delar andra startled.

Förra året var de båda Ferraribilarna i varandra där och det var en mycket stökig start. Här är det viktigt att komma av linjen snabbt, det vet vi att Räikkönen gjorde i Singapore för två veckor sedan, men det är också viktigt att hålla sig borta från incidenter (och det vet vi att varken han eller Verstappen gjorde för två veckor sedan).

I fjol var Nico Rosberg inblandad i den där startkollisionen i Malaysia och halkade ner i fältet, trots det återhämtade han sig och körde in på en tredjeplats.

– Det är en bana som passar Vettel, han hade bara otur, säger Mercedes ordförande Niki Lauda till motorsporttotal.
– Han kommer att ta poäng, kanske till och med en pallplats.

Mer om kvalet läser du här.

Starten går klockan 09.00 i morgon  – det känns som om vi har ett mycket spännande lopp framför oss. Missa inte det.

Jag kommer att starta livebevakningen klockan 08.50. Ni hänger väl med?
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
(AP Photo/Eric To)

Sebastian Vettels motor gick sönder under den tredje träningen och teamet byggde in en ny motor, men den fungerade inte som den skulle under kvalet och Vettel blev helt utan tid. Därför startar han Malaysias Gp från sista startposition.
– Det är tufft, vi nu får vi spara däck till i morgon och det kan ge oss en bra möjlighet i loppet även om vi startar längst bak, säger Vettel när han möter tyska journalister efter kvalet.
Ferrari har nu bytt till årets fjärde och sista tillåtna enhet.

Vi kan också notera att…
…Marcus Ericsson fick stryk av sin teamkollega Pascal Wehrlein med en halv sekund. Ericsson var 19:e man och Wehrlein 18:e. I den interna kvalstatistiken står det nu 9-4 till Wehrleins fördel.
…Pierre Gasly var 14:e man i sitt första F1-kval, placeringen bakom sin teamkollega Carlos Sainz.
…Grosjean, Magussen, Wehrlein, Ericsson och Vettel försvann alla i Q1. Samtliga bilar med motorer från Ferrari.
…Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne båda in sina McLarenbilar i Q3.
….Max Verstappen slog Daniel Ricciardo i deras interna kamp.
...Valtteri Bottas var bara femma i kvalet, misslyckat för finländaren.
…Lewis Hamilton tog sin 70:e pole position.

…Christian Horner tror på seger.

– Målet är pallen, men då tittar vi inte på tredjeplatsen. Vi ser längre fram än så, säger Red Bull stallchef.

…det ryktas om att Renault har erbjudit Jolyon Palmer 3 miljoner euro för att lämna jobbet i teamet redan nu.

Här är kvalresultatet:

1) Lewis Hamilton    Mercedes, 1m30.076s    –
2) Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m30.121s
3) Max Verstappen, Red Bull/Renault      1m30.541s
4) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault      1m30.595s
5) Valtteri Bottas, Mercedes      1m30.758s
6) Esteban Ocon, Force India/Mercedes  1m31.478s
7) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda  1m31.582s
8) Nico Hülkenberg, Renault  1m31.607s
9) Sergio Perez, Force India/Mercedes  1m31.658s
10) Fernando Alonso, McLaren/Honda  1m31.704s
11) Felipe Massa, Williams/Mercedes  1m32.034s
12) Jolyon Palmer, Renault 1m32.100s
13) Lance Stroll, Williams/Mercedes 1m32.307s
14) Carlos Sainz, Toro Rosso/Renault 1m32.402s
15) Pierre Gasly, Toro Rosso/Renault 1m32.558s
16) Romain Grosjean, Haas/Ferrari 1m33.308s
17) Kevin Magnussen, Haas/Ferrari 1m33.434s
18) Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari 1m33.483s
19) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari 1m33.970s
20) Sebastian Vettel, Ferrari
•••
Lite lästips

Är det en stallorder som avgör årets F1?
Mer läser du här:

Vill du ha guiden till Malaysias GP?
Den hittar du här.

Är Malaysia banan som dödar däcke?
Mer läser du här.

•••
Ett intressant rykte kommer från Blick. Lance Strolls pappa ska tydligen ha betalat ett extra test för Stroll i Japan. Testet genomfördes med en bil från 2014 och Williams ville att även Robert Kubica skulle få genomföra testet, men då sa pappa Stroll nej. Enligt tidningen tillåter familjen Stroll bara två möjliga konkurrenter till sin son, Felipe Massa eller reservföraren Paul di Resta.
Pappa Lawrence Stroll är en av delägarna i Williams.

F1: Ferrari dominerar Malaysias GP

av Anna Andersson

Är Malaysia en bana för Ferrari eller Red Bull?
Jag har tidigare varnat för  Red Bull och de var snabbast på den första träningen.
Under den andra är rubriken given:

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives in pit lane during the second practice session of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 29, 2017. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
F1: Ferrari dominerar Malaysias GP (AFP)

F1: Ferrari dominerar Malaysias GP.

Med det ett nytt golv och en ny airbox krossade Sebastian Vettel  och Kimi Räikkönen konkurrenterna. De var före de två bilarna från  Red Bull. Mercedes fick även stryk av Fernando Alonso – och Lewis Hamilton var sexa och Valtteri Bottas sjua.
– För vår del var det en väldigt svår fredag. Under natten måste vi ta reda på vad det var som hände. Just nu saknas balansen i bilen, den glider omkring, föraren överhettar både fram- och bakdäcken och ingenting fungerar. Det är som om det sitter en gremlin i bilen, säger stallchefen Toto Wolff till Sky Sport.
– Vi har ett grundläggande problem med bilen, det är ingen liten detalj som gör att bilen tappar balansen på det sättet.
Han fortsätter:
– Vi har haft både toppar och dalar med den här bilen. Den verkar fungera fantastiskt bra på vissa banor, som på Monza och Silverstone. Men  på andra banor så har vi ingen som helst förståelse för varför den inte kan prestera. Det måste vi lära oss att förstå.

Kan  vi få en spännande helg?
Låt oss hoppas på det.

Vädret lovar i alla fall regn – varje dag.
Mer om träningen läser du här.
Vi kan också konstatera att……
…det regnade under den första träningen, men inte under den andra. Då var det torrt.
….Vettels 1:31.261 är ett nytt varvekord.
….Marcus Ericsson hade den 20:e och sista tiden. Fyra sekunder efter Ferrari i topp. Hans teamkollega var något snabbare, men det finns ingen snabb hjälp för Sauber. BIlen är klart långsammast i fältet.

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Drivers' News Conference - Sepang, Malaysia - September 28, 2017 Toro Rosso's Pierre Gasly speaks during a news conference. REUTERS/Edgar Su
Pierre Gasly , Toro Rosso( REUTERS)

…Pierre Gasly slog sin teamkollega udner den andra träningen. Han var 15:e man, före Carlos Sainz.
…Feranando Alonso var femma. Han slog Mercedes båda förare – även om de hade samma däck.
…Lewis Hamilton var förvirrad efter träningen och trivdes inte  alls i bilen. Du läser mer  här.
…F1 har förlängt kontraktet med Kina, till och med 2020.

•••
Är det Pierre Gasly som kör för Torro Rosso alla de återstående tävlingshelgerna?
Otänkbart är det inte.
– Han kommer i alla fall att köra här i Malaysia och i Japan. Vi får se hur det blir i Austin eftersom han egentligen ska köra i Japan den helgen, men egentligen har vi planerat för att Pierre ska köra alla de avslutande loppen, säger Toro Rossos Frans Tost.
•••
Vad diskuterar de här måntro?

•••
Romain Grosjean kraschade rejält under den andra träningen. Anledningen var att ett brunnslock hade lossnat när Valtteri Bottas körde över det. Det slog till Haasbilen och Grosjean tappade kontrollen över den.
– Jag körde i idealspåret och plötsligt kände jag en smäll, höger bak. Däcken tappade fästet. Jag snurrade och slog i muren. Det var allt annat än perfekt, säger fransmannen som dock klarade sig utan skador.
– Det måste de reparera. Jag är söker på att de fixar det till vi ska köra i morgon.

FIA ska nu gå igenom samtliga brunnslock inför morgondagens träning och kval.
•••
Williams bekräftar att teamet är intresserat av Robert Kubica:
– Robert är definitivt en intressant möjlighet för oss, säger Paddy Lowe till Sky Sport.

Kubica har en ny manager – Nico Rosberg. Han har tidigare kört för Williams och jobbat med Paddy Lowe under de gemensamma åren hos Mercedes.
•••

Här är läget på motorfronten:

Nya motorer för Williams och Force India. Nya delar för båda förarna hos Sauber och hos Haas, men inga bestraffningar.
•••

Sedan lite nostalgi – och ståpäls – till slut.

I november har filmen ”Ferrari: Race to Immortality” premiär på biograferna i Storbritannien. Det är en dokumentär om stallet under F1-historiens första år, 1950. Ferrari fyller 70 år i år och i filmen skildras de första åren inom Formel 1, där det för förarna handlade lika mycket om att vinna lopp som att överleva.
Ett litet misstag – och livet var över.
••
Lördagens tider.
Träning 3 kl 08.00
Kval kl 11.00
Väl mött

Sida 1 av 220
  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB