Sauber lämnar samarbetet med Honda

av Anna Andersson

Marcus Ericssons team hade en motor deal med Honda för 2018.
Men nu är den historia.
Sauber lämnar samarbetet med Honda.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the qualifying session for the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, Spain, Saturday, May 13, 2017. The Spanish Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Manu Fernandez)
Sauber lämnar samarbetet med Honda (AP )

– Det är väldigt tråkigt att vi vid den här tidpunkten var tvungna att ställa i det planerade samarbetet med Honda, säger Saubers nye stallchef Frederic Vasseur.
– Det är ett strategiskt beslut för att vi ska skapa de bästa möjligheterna för Saubers framtid.
Inom en snar framtid ska man presentera en ny motorleverantör till 2018.

Vem?

Det ryktas om Mercedes, vars förare Pascal Wehrlein kör för teamet, men man har också haft ett mycket nära samarbete med Ferrari under många, många år.

Detta betyder att Honda nu bara har McLaren kvar som partner, men det pratas om att McLaren vill bryta det kontraktet och letar efter en ny partner. I nuläget vill varken Ferrari eller Mercedes leverera motorer till McLaren, inget av de teamen är intresserade av att riskera att få stryk av ett kundteam och då återstår Renault.
Men om de inte heller vill så kan FIA faktiskt tvinga en tillverkare att leverera motorer till McLaren. Enligt de nya reglerna kan inget team stå motor.

Annars kan vi notera att….
….Pirelli har hittat en förklaring till de skador som Kimi Räikkönens däck drabbades av under tävlingen på Silverstone. Enligt däcktillverkaren uppstod skadorna ett varv innan det gick sönder och skadorna uppstod på grund av att det utsatts för en extremt tuff påverkan.
…Renault hävdar att Robert Kubica inte är aktuell som förare till Belgiens GP.
…FIA lovar att Halo kommer att vara betydligt snyggare 2018 än den båge man presenterade 2016. I ärlighetens namn liknade den mest en toffla av flipflop-modell.
…Fernando Alonso hoppas på poäng i Ungern.
– För första gången i år har jag förhoppningen om att vi ska kunna ta oss till Q3 och även ta poäng, säger han.
– Kanske kan det räcka till plats sju eller åtta.

•••
Här är Pirellis tankar inför Ungerns GP:
I helgen är det dags för Ungerns Grand Prix. Precis som förra årets race har Pirelli valt ut två mjuka däcktyper och en lite hårdare: Red Supersoft, Yellow Soft och White Medium – en däckkombination som har använts fem gånger under 2017, nu senast på Silverstone. Till skillnad från det senaste loppet på brittisk mark, innehåller delar av banan i Ungern stadsbaneliknande partier i form av smala och krångliga kurvor som kräver ett lägre grepp. Samtidigt kan vädertemperaturerna stiga över det normala och bidra till ökad termisk nedbrytning, vilket är en anledning till att Pirelli valt ut White medium till loppet.

Hungaroring ur ett däckperspektiv:
• Banans många kurvor gör att däcken får jobba konstant. Det finns egentligen bara en riktig raksträcka vilket gör att däcken får minimal tid att svalna.
• Omkörningar är otroligt svårt, i och med alla kurvor. Därför krävs kvalifikation och strategi – kontroll och rörlighet är nycklar till framgång.
• Många stall kör aggressivt för att maximera hastigheten i kurvor och föredrar ett mekaniskt, istället för aerodynamiskt, grepp.
• Ungern hade några av förra årets varmaste bantemperaturer.

Här har du för övrigt Pirellis däckval för resten av säsongen:

Vill du ha all fakta och statistik inför Ungerns GP?

Kolla in gårdagens blogginlägg.

Där hittar du tidigare segrare, fakta om banan, läser om Marcus Ericssons tankar, du får tiderna som gäller i helgen och dessutom en väderprognos.

Fakta och statistik inför Ungerns GP i Formel 1

av Anna Andersson

Ungerns GP kommer som vanligt att avsluta den första halvan av säsongen. Efter loppet väntar två officiella testdagar och därefter stänger fabrikerna i två veckor. Självklart får du fakta och statistik inför Ungerns GP i Formel 1 här på bloggen, men vi börjar med att kika på mästerskapet.
Inför helgens VM-deltävling är det extremt jämnt i mästerskapet. Sebastian Vettel leder, men han gör det bara en poäng före Mercedes Lewis Hamilton som vann i Storbritannien senast då båda Ferraris bilar drabbades av problem med däcken och tappade många viktiga poäng.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Vettel inledde säsongen bäst (AP Photo/Ronald Zak)

Ferrari var annars det team som inledde årets säsong bäst, Vettel vann tre av de sex första loppen, men efter Monacos GP är det Mercedes som har haft övertaget.
Det loppet var något av en djupdykning för Mercedes, där deras båda förare tog 28 poäng tillsammans, men efter det har det vänt. Valtteri Bottas har stått på prispallen i samtliga lopp sedan dess och han och Hamilton har vunnit tre av de fyra senaste loppen.
– Vi stapplade omkring under säsongsstarten och hittade inte rätt set-up, det blev långsamt bättre, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
– Vi hade en fruktansvärd helg i Monaco, men det gav oss en bra insikt om vilken väg vi var tvungna att gå.  Ibland behöver man nå botten för att det ska bli bättre på sikt och efter den helgen har det varit okej.
Lewis Hamilton har vunnit Ungerns GP fem gånger, tre de senaste fem åren, medan Ferrari inte har vunnit där sedan Michael Schumacher gjorde det 2004. Vinner Hamilton i helgen kommer Mercedes att leda båda mästerskapen när F1 tar sommarlov.
– Det är faktiskt inte alls viktigt, i alla fall inte för mig, säger Wolff.
– Det är viktigt att göra jobbet varje helg. Vi leder konstruktörsmästerskapet, men ligger lite efter i förar-VM. Jag tycker inte att det finns någon anledning att titta på poängen nu, det kan vi göra när det är tre eller fyra tävlingshelger kvar, men fram till dess gäller det att fokusera på jobbet som ska göras.

Annars pratas det om att…
…Robert Kubica får köra för Renault redan i Belgien – om han lyckas bra med testet nästa vecka.
…Jean Todt vill kandidera för jobbet som FIA:s president igen. Det vore hans tredje period i så fall.
…Nico Rosberg är aktuell som jobbet som sportdirektör i Formula E. Mercedes lämnar ju DTM för Formel E och kliver in med ett fabriksteam 2019-2020.
…Pierre Gasly har testat ut ett nytt säte för Toro Rosso, men han ska inte köra testet nästa vecka. är han på väg att ersätta Carlos Sainz?

Nu börjar vi kika mot helgens deltävling i Ungern och som vanligt får du fakta och statistik inför Ungerns GP i Formel 1.
Banan påminner lite om den i Monaco, men utan murar och det är ingen bana som kräver en extremt stark motor. Ser vi till karaktären så känns det som en banan som kan passa Ferrari väldigt bra.

Fakta och statistik inför Ungerns GP i Formel 1

Tiderna som  gäller.
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00

Enligt väderprognosen ska det bli varmt i helgen. Under fredagen kommer det att vara mer än 25 grader varmt och växlande molnighet, möjligen med inslag av regn under kvällen.
Under lördagen väntas temperaturen gå upp mot 30 grader och det ska vara uppehåll. Under söndagen blir det ännu varmare, upp till 33 grader varmt och det är risk för någon åskskur.

Fakta och statistik inför Ungerns GP i Formel 1

Hungaroring:
Längd: 4381 km/ 70 varv.
Start: Kval och race kl 14.00 lördag och söndag.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster).
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däck:   Supersoft/Soft/Medium

Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 (5 hårda)
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Antal GP: 29, Nelson Piquet vann första loppet 1986.
Antal segrar från pole position: 13.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Vinnande strategi 2016: 2 stopp (vilket också var den mest valda strategin)
Tid att köra depårakan vid en hastighet av 60 km/timmen  20,5 sekunder.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Ericsson hoppas på framgång. Foto: Sauber

 

Sauber och Marcus Ericsson får en rejäl uppdatering till helgens lopp. Förhopningen är att teamet ska behålla övertaget över McLaren – just nu skiljer det tre poäng till Saubers fördel.
– Banan är svår, det känns lite som en stadsbana och den är ganska smal med många gupp och kurvor, det är ofta extremt varmt där i slutet av juli, säger Ericsson.

 

Kval 2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Jenson Button, McLaren
Varvrekord – kval:
Absolut: 1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
2016: 1:19.965 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:22.020 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:22.715 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:20.953 (Lewis Hamilton, McLaren)

Race 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
——-
20. Marcus Ericsson. Sauber
Varvrekord i racet:
Absolut: 1:19.071 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:23.086 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2015: 1:24.821 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:25.724 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:24.069 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:24.136 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Framgåmgsrik i Ungern (AP)

Förare med flest segrar:
Lewis Hamilton (5)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Jacques Villeneuve (2)
Daniel Ricciardo (1)
Rubens Barrichello (1)

Senaste fem segrarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Daniel Ricciardo, Red Bull
2013: Lewis Hamilton, Mercedes
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Robert Kubica är redo för comeback i F1

av Anna Andersson

Nu är det klart.
Robert Kubica är redo för comeback i F1
Han ska köra för Renault under det officiella testet i Ungern nästa vecka och om det går bra – ja då sägs det att han har möjligheten att få köra för teamet i Belgien den sista helgen i augusti.
Med andra ord så kör Jolyon Palmer för sin framtid i Ungern.

Han behöver prestera, annars är risken stor att han får lämna över till just Kubica efter sommarlovet. Mer om den sensationella comebacken läser du här.

Robert Kubica porträtt.
Robert Kubica är redo för comeback i F1 (TT)

Ni minns väl Robert Kubica från hans F1-karriär. Han var en av de absolut snabbaste förarna i fältet, körde in 12 pallplatser under sin karriär och tog den enda segern som Sauber har tagit. Han var orädd och tuff, men efter olyckan var det inte många som trodde att han skulle kunna komma tillbaka till just F1 igen. Han skadade sin arm svårt under en rallyolycka 2011 och även om han har kört rally efter det så har han haft svårt med rörligheten i armen och verkligen fått kämpa för att kunna göra sig själv rättvisa i en formelbil.
– Jag skulle bli jätteglad om han kom tillbaka, säger Fernando Alonso enligt motorsporttotal.
– Han är den bästa. Han har vunnit i alla mästerskap han har kört. PÅ den nivån kör alla med samma bilar och han har slagit hela den generationen som vinner i dag. Därför anser jag att han är bäst.
Är Robert Kubica redo för comeback i F1? Vad trorR du?

Här är förarna som kör F1-testet i Ungern:

Mercedes     George Russell     –
Red Bull     Pierre Gasly     Max Verstappen
Ferrari     Kimi Räikkönen     Charles Leclerc
Force India  Lucas Auer     Nikita Mazepin
Williams     Felipe Massa     –
McLaren     Stoffel Vandoorne     Lando Norris
Renault     Nicholas Latifi     Robert Kubica
Toro Rosso  Sean Gelael     Daniil Kvyat & Carlos Sainz
Haas     Santino Ferrucci     –
Sauber     Gustav Malja     Nobuharu Matsushita

Nobuharu Matsushita intill Gustav Malja hos Sauber? Han stöttas av Honda och är utvecklingsförare hos McLaren. Ett tecken på att Saubers nya motordeal med Honda håller över 2018?

Matsushita kör precis som Malja Formula 2 och han ligger sjua totalt, svensken ligger elva.

Men innan testet är det dags för Ungerns GP. Det är säsongens elfte F1-lopp och en bana som både McLaren och Sauber har stora förhoppningar inför.
Sauber kommer med en uppdatering som förhoppningsvis ska kunna ge dem poäng – men den tuffaste konkurrenten McLaren har precis samma tanke.

Fernando Alonso, of Spain, waits in his pit during a practice session for the Indianapolis 500 IndyCar auto race at Indianapolis Motor Speedway, Friday, May 19, 2017 in Indianapolis. (AP Photo/Darron Cummings)
Alonso mot poäng? Här syns han inför Indy 500 (AP Photo/Darron Cummings)

Där valde man att göra stora motorbyten hos Fernando Alonso senast för att förhoppningsvis kunna gå om Sauber i mästerskapet.
Inför tävlingen har Sauber fem poäng och McLaren två.
– Vi tog det viktiga beslutet på Silverstone för att kunna förbereda oss inför helgen. Vi hoppas att vi får betalt för det och att vi har de bästa förutsättningarna som vi kan ha för att ta poäng, säger Fernando Alonso.
I fjol körde McLaren in säsongens bästa resultat på just Hungaroring.

Här däckvalen inför tävlingshelgen i Ungern:

•••
Lewis Hamilton eller Valtteri Bottas?
Hamilton är en poäng efter Sebastian Vettel som leder VM.
Bottas 22 poäng efter.
Måste han vika undan och hjälpa sin teamkollega?
– Svaret är nej. Så länge båda två har chansen att nå VM-titeln kommer vi inte att ingripa. Det är klart och tydligt, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Stallen i F1 rasar mot Halo

av Anna Andersson

Ett team  röstade för cockpitskyddet Halo.
Det var Ferrari.
Resten röstade emot – men trots det vill FIA:s president Jean Todt införa skyddet snarast möjligt och det gör bland annat Mercedes och Red Bull riktigt förbannade:
– Det är helt fel, det är ett grundligt misstag att införa det cockpitskyddet, dundrar Mercedes ordförande, den trefaldige världsmästaren Niki Lauda.
Mer om det kan du läsa här.
Halo är otroligt omdiskuterat, flera av stallen i F1 rasar mot Halo. De flesta förarna har inte klagat på sikten, men på utseendet.
– Det ser väldigt konstigt ut. Men det ser märkligt ut när man sätter på en svart kolfiberram på en röd Ferrari, sa Marcus Ericsson senast vi pratade om det.
– Tittar vi tillbaka i historien så blir det alltid en storm när F1 ändrar någonting. När man förändrade bilarna senast tyckte alla att det såg för djävligt ut, men sedan vänjer man sig. Så är det alltid.
En fråga som diskuterats mycket av motståndarna är säkerheten – går det att snabbt få ut en svårt skadad förare ur bilen?
Vad händer om bilen fattar eld?
Hinner föraren ut?

Marussia driver Jules Bianchi of France waves during drivers' parade before the Japanese Formula One Grand Prix at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Sunday, Oct. 5, 2014. Bianchi has been taken to hospital and is unconscious following a crash during the Japanese Grand Prix. The race was red-flagged with nine laps to go after Bianchi went off at Turn 7, where Sauber's Adrian Sutil had crashed earlier. (AP Photo/Shizuo Kambayashi) / TT / kod 436
Jules Bianchi avled av de skador han drabbades av i samband med kraschen på Suzuka 2014. (TT)

Halo hade knappast hjälpt till för att rädda livet vid något av de två senaste dödsfallen under ett F1-lopp. Varken i maj 1994, när Ayrton Senna omkom på Imola eller i oktober 2014 när Juels Bianchi under en fas med dubbla gula flaggor tappade kontrollen över bilen och körde av banan i ösregnet på Suzuka. Han hade en hastighet på 150 km/timmen när han kraschade in i en hjullastare.
Jag är kluven. Självklart är det viktigt att ta säkerheten på allvar, men samtidigt är motorsport – precis som många andra idrotter – förenade med risker.
Det är förarna mycket väl medvetna om och de väljer ändå att köra.
Ingenting kan vara 100 procent säkert, det är det inte att spela ishockey, rida, spela fotboll eller cykla heller.
Vad tycker ni?

•••
Det är inget GP i Tyskland i år. Inget i Nederländerna, men de har en förare som de älskar mer än allt annat.
Det gör att arrangörerna till F1-loppet i Belgien på Spa Francorchamps, räknar med fantastiska 260 000 åskådare.
Men Nederländerna hoppas på att kunna få arrangera F1 framöver, den tidigare ministerpresidenten Jan Peter Balkenende var på Silverstone och tittade.
– F1 har nått en helt ny dimension tack vare Max, säger han till De Telegraaf.
Tidigare körde F1 på Zandvoort, men det finns en bana i Assen också. Där kör man bland annat VM i roadracing.
•••
Ogier f1Rallyvärldsmästaren Sebastien Ogier har testat en F1:a. Han fick köra en RB7 på Red Bull Ring i Österrike, det var den bil som vann 12 segrar och en VM-titel till Sebastian Vettel år 2011.
– När jag var barn var Ayrton Senna min idol och det är klart att jag drömde om att köra den typen av bil, säger Ogier.
– Som racerförare måste du köra snabbt för att ha roligt och en F1:a är den snabbaste bil du kan köra, varje racerförare vill uppleva det en dag.
Han körde som mest i 325 km/timmen.
Sebastien Ogier leder rally-VM inför nästa deltävling som avgörs i Finland nästa vecka.

Formel 1 inför Halo 2018

av Anna Andersson

Teamen kan tycka vad de vill.
Nästa år ändrar F1 utseende. Formel 1 inför Halo 2018.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 12:  Pierre Gasly of  France and Red Bull Racing drives the Red Bull-TAG Heuer RB12 fitted with the halo safety device during F1 testing at Silverstone Circuit on July 12, 2016 in Northampton, England.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Formel 1 inför Halo 2018  (Getty Images)

Halo är namnet det nya svarta bågen som fästs framför cockpit för att skydda föraren från att få något stort föremål, som exempelvis ett däck, i huvudet. Skyddet har testats av flera team och nio av tio är överens om att de inte vill ha det.
Trots det skriver motorsporttotal nu att FIA:s president Jean Todt tagit beslut i samband med dagens strategimöte, Formel 1 inför Halo 2018.
Till dagens möte var även de team om annars inte är medlemmar i strategigruppen (Renault, Toro Rosso, Sauber och Haas) inbjudna som åhörare och enligt motorsporttotal använde sig Jean Todt av en klausul som säger att FIA kan kliva över strategigruppens åsikt när det handlar om säkerhetsfrågor.
Beslutet om Halo måste dock fastställas av FIA:s världsråd innan det är hundra procent säkert att det blir så.
•••

Annars kan vi konstatera att…
….planen på ett F1-lopp i Köpenhamn är seriös, det hävdar Kevin Magnussen – vars pappa är inblandad i projektet.
…Aston Martin funderar på att leverera motorer till F1. Det kan bli aktuellt från och med 2021 då det kommer ett nytt reglemente.
… även Cosworth  arbetar för att nå F1. Från och med 2021 kan motortillverkaren tänka sig en comeback.
…Renaults Managing Director Cyril Abiteboul anser att Robert Kubica är ett intressant alternativ för 2018. Renault har lååtit honom testa en bil från 2012 och han har dessutom kört i simulatorn.
– Jag kan säga att han fortfarande är snabb och kör på jämna tider, dessutom har han den hunger och den energi som han alltid har haft, säger Abiteboul.
– Detta handlar inte om PR, även om vi kan se att det har dragit till sig väldigt mycket uppmärksamhet.
Det ryktas om att Renault låter honom köra bilen under testerna i Budapest efter Ungerns GP. Det är dock inte bekräftat.
…Mattias Ekström vill se Lucas Auer i F1, svensken har till och med krävt att Auer ska få chansen. Nu får österrikaren testa för Force India. Auer kör DTM för Mercedes, där ligger han tvåa, två poäng bakom just Ekström. Det är itne första gången Mercedes lotsar förare från DTM till F1,  två aktuella exempel är Pascal Wehrlein och Esteban Ocon.
….nu ryktas det om att Honda kan leverera motorer till Toro Rosso nästa år.

För övrigt måste Daniil Kyatt hålla sig inom ramarna och regelverket, i alla fall till i oktober. Han har ni straffpoäng, när man har 12 inom ett år så är det bara att stå över ett lopp.
Här har du F1-förarnas straffregister.

 

Vi hörs framöver, om du vill ha koll på fler motornyheter, följ Sportbladet Motor på Facebook.

 

Lewis Hamilton regerar på Silverstone

av Anna Andersson

Lewis Hamilton regerar på Silverstone
Han kontrollerade bilen, banan, vädret och sina konkurrenter till det yttersta och tog sin fjärde raka seger i Storbritanniens GP.
Hans femte i karriären.

Winner Mercedes' British driver Lewis Hamilton is celebrated by fans after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 16, 2017. / AFP PHOTO / Ben STANSALL
Lewis Hamilton regerar på Silverstone (AFP)

Nu lär folk ha förlåtit honom för att han inte kom på det där F1-eventet i onsdags dit 19 av 20 förare och 100 000 fans kom.
Bakom honom är jag otroligt imponerad av Valtteri Bottas. Finländaren startade från ruta nio eftersom han hade bytt växellåda. Han inledde på en hårdare gummiblandning än de andra och körde kontrollerat upp genom fältet. Han fick visserligen lite hjälp av att Ferrari hade problem med vänster framdäck, men han gjorde själv allt rätt och gick i mål som tvåa.
Mercedes har inte förlängt kontraktet med honom än, men jag ser inte varför de inte skulle göra det. Han kör koncentrerat och bra, han är lugn och han har en mycket bra relation med Lewis Hamilton. Trots att de båda är konkurrenter  i kampen om VM-titeln så står de och småpratar efter loppet och Hamilton gratulerar honom alltid till en väl genomförd tävling.

Race winner Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates with teammate and second placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, right, on the podium after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Sunday, July 16, 2017. (AP Photo/Martin Rickett)
Polare? (AP Photo/Martin Rickett)

För ett år sedan gick Hamilton och Nico Rosberg omvägar för att ens slippa se varandra.
– Jag är väldigt glad efter det här loppet, säger Valtteri Bottas
– Det är inte enkelt att starta från ruta nio och köra förbi så många bilar, men strategin var riktigt bra, jag jobbade fokuserat och sedan fick vi kanske lite hjälp på slutet, säger Bottas.
Det var många som aldrig trodde att han skulle klara av att hantera Mercedes bil, pressen och Lewis Hamilton. Han gjorde några missar under inledningen av säsongen men efter halva säsongen så måste jag säga att han kört betydlgit bättre än förväntat. Han växer för varje gång han sitter i bilen och ligger nu trea i VM.

Han är bara 22 poäng efter Lewis Hamilton – det är mindre än en seger.

VM efter 10 av 20 lopp – topp 5
1 Sebastian Vettel    177
2 Lewis Hamilton    176
3 Valtteri Bottas    154
4 Daniel Ricciardo    117
5 Kimi Räikkönen    98
—–
19) Marcus Ericsson 0

Det skiljer alltså bara ett enda poäng inför det sista loppet innan sommaruppehållet. Jag gissar att Sebastian Vettel är riktigt förbannad just nu.
– Jag hade också gärna velat veta vad som hände, säger han.
– Jag hade känslan av att allt var okej, man kan inte veta att ett däck ska smälla så. De har hållit bra hela helgen och den informationen vi fick var att de skulle hålla längre än så, men i dag var det många förare som hade problem med att det bildades blåsor på däcken.

Han var ändå ganska ballanserad när han sa att:

– Jag hade en tuff start, bromsarna började brinna och jag tror att det var därför jag inte hade något fäste alls i starten. På det sista varvet fick jag problem med det ena framdäcken och jag försökte rädda de poängen jag kunde rädda. Det var ingen bra dag, men vi får se vad som händer i Ungern, det är en helt annan bana.

•••

Trist för Kimi Räikkönen att det bara blev en tredjeplats på Silverstone. Han gjorde ett riktigt bra lopp till dess att han fick problem med framdäcken.

Hans insats var värd mer än 15 poäng.

•••
Daniel Ricciardo körde upp sig från sista startled till plats fem. Killen som prenumererat på pallplatser de senaste loppen fortsätter att imponera. Det vore kul om han kunde slåss om en seger snart igen.

•••
Force India tar poäng med båda bilarna igen. Teamet ligger fyra i VM efter halva säsongen.
•••
Nico Hülkenberg imponerade igen. Hans teamkollega Jolyon Palmer kom inte ens till start, problem med hydrauliken.
Det kan ha varit brittens sista insats i Renault, det ryktas om att han kommer att ersättas av Carlos Sainz redan till nästa deltävling i Ungern.
Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om Palmer som tycks råka ut för det mesta  – och lite till.

•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden sits in his car cockpit during the third free practice session for the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Saturday, July 15, 2017. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday, July 16. (AP Photo/Frank Augstein)
Ericsson bäst i Sauber (AP Photo/Frank Augstein)

Marcus Ericsson då?
Han gjorde ett bra race. Han startade från plats 19 och gick i mål på plats 14. Han slog sin teamkollega och det gick inte att ta miste på hans glädje efter loppet.
– Det har varit små marginaler som gått mot mig  i den interna kampen så det var skönt att slå honom ordentligt i dag, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

Här är resultatet i Storbritanniens GP
1) Lewis Hamilton    Mercedes 1h21m27.430s
2) Valtteri Bottas    Mercedes 14.063s
3) Kimi Räikkonen    Ferrari    36.570s
4) Max Verstappen Red Bull/Renault    52.125s
5) Daniel Ricciardo Red Bull/Renault    1m05.955s
6) Nico Hülkenberg Renault    1m08.109s
7) Sebastian Vettel Ferrari    1m33.989s
8) Esteban Ocon Force India/Mercedes    1 varv
9) Sergio Perez Force India/Mercedes    1 varv
10) Felipe Massa Williams/Mercedes    1 varv
11) Stoffel Vandoorne McLaren/Honda    1 varv
12) Kevin Magnussen Haas/Ferrari    1 varv
13) Romain Grosjean Haas/Ferrari    1 varv
14) Marcus Ericsson Sauber/Ferrari    1 varv
15) Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault    1 varv
16) Lance Stroll Williams/Mercedes    1 varv
17) Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari    1 varv
Förare som bröt:
Fernando Alonso    McLaren/Honda    motorn
Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    kollision
Jolyon Palmer    Renault    Startade inte

•••
Om två veckor kör F1 i Budapest. Där väntar en helt annan bana och helt andra temperaturer. På Silverstone var det förhållandevis kallt och regn i luften. I Ungern kommer det att vara varmt och banan är skumpig och den kräver inte alls samma power som exempelvis en banan som Silverstone. Marcus Ericsson sa redan inför sommaren att han hoppades på poäng där och dessutom kommer bilen att uppdateras. Enligt Pascal Wehrlein så har teamet lovat att den nya uppdateringen ska göra bilen en sekund snabbare – per varv.

Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone

av Anna Andersson

Förarna jublade efter fredagens träningar och inför söndagens race så är det tydligt att vi kan vänta oss ett härligt race.
Eller som Lewis Hamilton sa:
– Världens bästa bergochdalbana.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates after winning the pole position next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (L) and third placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel during the qualifying session at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 15, 2017 ahead of the British Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone (AFP )

 

De nya bilarna med mer downforce och högre fart flyter fram över de härliga klassiska kurvorna och jag kan verkligen förstå förarnas kärlek till den här banan. Efter kvalet talade på Hamilton och Sebastian Vettel sig varma om hur det är att trycka gasen i botten genom de klassiska kurvorna Maggotts, Becketts, Stowe och varvet ut.
Jag måste erkänna att det känns trist om den banan försvinner från kalendern efter 2019.
Annars var det tydligt att det finns en förare som trivs extra mycket just på Silverstone. Kvalet inleddes i regn, men det torkade upp och precis som det varit varje år sedan 2013 så var Mercedes snabbast, Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone. Det är fjärde gången på fem år som han är snabbast i kvalet på sin hemmabana.
När andra förare pratade om svåra förhållanden så njöt han:
– Jag trivs i de här typiska brittiska förhållandena, det var här jag växte upp och det var här jag började med racing, säger han.
Det syns.
För övrigt är han nu bara en pole position från Michael Schumachers rekord ( 68) Tar han det i Ungern om två veckor?
Vill du läsa mer om kvalet till Storbritanniens GP gör du det här.

Där hittar du också kvalresultatet.

•••

Romain Grosjean var förbannad under kvalet. Han ansåg att Lewis Hamilton hindrade honom vilket kostade honom tre tiondelar.

– Jag är ledsen om jag var i vägen för någon. Jag fick ingen information från teamet om att någon kom bakom mig, jag tror att jag han unan utan att hindra honom och jag tror egentligen inte att han var så nära , säger Hamilton.

Domarna har utrett händelsen och de håller med.

De vidtar ingen åtgärd och Hamilton behåller sin pole position

•••
Största jublet i dag – när Fernando Alonso körde in som snabbaste bil i Q1. Han fick slicks på bilen när regnet upphört och trots att det bara var två minuter kvar av passet och han inte hade satt någon tid tidigare under dagen så gjorde han allt rätt och körde in på den snabbaste tiden av alla. Det krävs en riktigt bra förare för att klara av det.
Att han sedan inte tog sig vidare från Q2 spelar ingen roll, på grund av alla straff ska han starta sist i alla fall…
Hans teamkollega Stoffel Vandoorne tog sig däremot vidare till Q3, det var första gången han kvalade ut Alonso i år. Han slutade nia i kvalet, det ger honom plats åtta på startgridden. Det är viktigt för McLaren att ta poäng nu när Sauber har fem och McLaren bara två. Det handlar om många miljoner i slutet av säsongen.
•••
Williams gjorde återigen en blygsam insats i kvalet. Plats 15 och 17, vilket blir 14 och 16 när Alonso flyttats ner, men i Österrike körde ändå båda bilarna in på poängplats.
•••
Vi har ett par straff att rapportera om.
Valtteri Bottas var tvungen att byta växellåda. Det dök upp samma problem på den som det gjorde på Lewis Hamiltons växellåda förra helgen. Det betyder fem platser tillbaka.
Fernando Alonso gör ett rejält byte på motorn, han allt för att inte riskera någonting inför Ungerns GP, en bana där McLaren hoppas kunna ta poäng.
Han flyttas tillbaka 30 platser – så han startar i sista led.
Daniel Ricciardo bytte växellåda inför valet och fick med sig ett straff på fem platsers nedflyttning i starten. Under Q1 fick han sedan nya problem parkerade, han hade den långsammaste tiden och kommer att starta i sista led, intill Fernando Alonso.
I ledet framför står Saubers båda bilar med Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson.

Här är läget när det gäller motorerna:

•••

Vad ska vi säga om Sauber? Bilen räcker inte till. Pascal Wehrlein slog Marcus Ericsson knappt och delar det näst sista startledet i morgon.  Ericsson var besviken efteråt och påpekade att han möjligen kunde ha bytt ut sina överhettade intermediates.
– Men det är ett svårt beslut att ta och man vet inte riktigt, sa han till Viasat Motor.

•••
Storbritanniens GP startar i morgon kl 14.00, men redan i kväll är det dags för Felix Rosenqvist att köra Formula E i New York. Det tänker inte jag missa.

Är det nya skyddet framtiden för Formel 1?

av Anna Andersson

Kolla in detta.
Är det nya skyddet framtiden för Formel 1?
Shields är det nya förarskyddet som Ferrari presenterade under dagens första träning.

F1 - Formula One - British Grand Prix 2017 - Silverstone, Britain - July 14, 2017 Ferrari's Sebastian Vettel in action testing the shield cockpit protection device REUTERS/Jason Cairnduff
Är det nya skyddet framtiden för Formel 1? (REUTERS)

 

F1 - Formula One - British Grand Prix 2017 - Silverstone, Britain - July 14, 2017 Ferrari's Sebastian Vettel in action testing the shield cockpit protection device REUTERS/Andrew Boyers
Vettel med shield under träning 1 (REUTERS)

Annars kan vi konstatera att helgen inleddes på samma sätt som F1-helgerna har avslutats på Silverstone sedan 2013. Med Mercedes i topp. Mercedes är faktiskt obesegrade sedan 2013, Lewis Hamilton sedan 2014.
Den senaste föraren som vann och inte körde en Mercedes var Mark Webber 2012.
Den stora frågan efter den första träningen är vad Ferrari har testat för någonting. Deras förare var femma och sexa efter Mercedes och Red Bull.
För Marcus Ericsson var det en dag längst bak. Han var 20:e och sista man på den första träningen.
När det gäller Ericsson så har det snackats om att en av anledningarna till att förre teamchefen Monisha Kaltenborn fick sparken var att hon inte prioriterade svensken som har mycket nära kontakter med teametsägare, de har sponsrat honom genom i stort sett hela karriären. Det sades att hon och ägarna hade olika syn på hur teamet skulle ledas.
Nu har den nya teamchefen Frederic Vasseur kommenterat sina förare.
– Jag kommer att ha det sista ordet när det gäller förarna, säger han till franska L’Equipe.
– En förare kan inte vara så starkt bunden till ett team, det är inte hälsosamt. Men om Marcus vill ha en bra karriär och vinna race ska han ha andra ambitioner än Sauber.
Han säger att Ericsson inte har någon garanterad plats i teamet, han ser teamet som en plats för unga talanger.
– Det kan vara så att vi letar efter nya förare. Just nu är det två projekt som löper i varandra och därför är det naturligt val, men ingen är bunden till detta team.

••••
Ett par saker som är värda att notera är…
…att Force India kommer med en stor uppdatering till helgens lopp. Bland annat får deras bilar nya framvingar.
– Det finns också ett par andra nya delar, men det mesta handlar om nyheter till bilens främre del, säger teknikchef Andrew Green.
– Det är en av våra största uppdateringar för året, kanske den största.
Force India har imponerat, i år igen. Teamet ligger fyra i märkes-VM. Man har planerat ytterligare en uppdatering till Singapores GP senare i höst.
…Max Verstappen bekräftar att han kör för Red Bull även 2018.
…Honda kommer att ta ett beslut om sin framtid i oktober. Enligt Auto, motor und sport vill den japanska tillverkaren vänta så länge innan man bestämmer sig för vad man gör 2018
…Fernando Alonso byter en del till motorn igen. Han kommer också att straffas igen. Har ni hört den tidigare?
– På lördag bestämmer vi sedan om vi tar ytterligare ett straff och gör ett större motorbyte så att vi är på den säkra sidan i Ungern, säger han.
Honda, motor, säkra sidan? Tror vi på den?
Här är en bra överblick när det gäller motorbiten:

När vi ändå är inne på kortare nyheter så kan vi också konstatera att…
…Kimi Räikkönen mycket väl kan tänka sig stanna en säsong till hos Ferrari.

– Det är deras beslut, säger han.
…Sebastian Vettel får en ny motor till tävlingshelgen i Storbritannien, det sägs att  den  ska ge honom ytterligare 15 hästkrafter. Det var den motor som Haas testade redan i Österrike förra veckan.
– Det ligger helt i fas med vår plan, säger Vettel.
– Jag vet inte om det blir så stor skillnad, men vi har självklart ett par grejer planerade.
...Sauber har en större uppdatering inför Ungerns GP, Red Bull har samma plan, det har också Mercedes.
…F1 har inlett ett samarbete med Snapchat. Där kan man följa mästerskapet redan under den kommande helgen.

Formel 1 i London – utan Lewis Hamilton

av Anna Andersson

I går var det ett stort F1-event i London. Alla var där.
Utom Lewis Hamilton.
Han valde att ta semester.

Formel 1 i London – utan Lewis Hamilton. Som ni förstår var fansen inte speciellt nöjda över att deras världsmästare inte fanns på plats och de blev inte gladare när de fick höra Mercedes Toto Wolff svara på frågan varför britten är den enda av de 20 förarna som inte fanns på plats i huvudstaden.
– Han kände att han behövde en paus nu när det är en så intensiv period i mästerskapet, sa Wolff.

McLaren Honda's Stoffel Vandoorne, front, drives along Whitehall with Big Ben's clocktower in background, with large crowds watching during the F1 Live event along streets in central London, Wednesday, July 12, 2017.  F1 teams and cars have come to central London for a major fan event Wednesday. (Daniel Hambury/PA via AP)
Formel 1 i London – utan Lewis Hamilton (Daniel Hambury/PA via AP)

Fansen på Trafalgar Square hade säkerligen sett Hamiltons twitterinlägg och svarade med höga burop.
Det blir spännande att se hur Hamilton tas emot på Silverstone i helgen.

Bortsett från Hamiltons frånvaro löpte eventet fint och drömmen om ett F1-lopp inne i London kan kanske bli sann framöver.
– Vi måste ta oss över ett par hinder på vägen, men det finns ingen anledning till att vi inte skulle kunna arrangera ett F1-lopp i London i framtiden, säger borgmästaren Sadiq Khan till Sky Sport.
– Jag har träffat de nya ägarna, det blåser nya vindar nu och de har spännande idéer. Om de vill prata med mig så blir jag glad, jag skulle lyssna och jobba tillsammans med dem för att göra detta möjligt.

Ferrari's Sebastian Vettel drives into Trafalgar Square from Whitehall, with Big Ben's clocktower in background right, during the F1 Live event in London, Wednesday, July 12, 2017.  F1 teams and cars have landed in central London for a major fan event Wednesday. (Daniel Hambury/PA via AP)
Sebastian Vettel kör in på Trafalgar Square.(TT)

London skulle i så vara ett andra alternativ för ett stadslopp i en europeisk huvudstad, i går dök det upp bilder på en möjlig F1-bana i Köpenhamn.

Det ryktas om att husarkitekten Hermann Tilke redan är vidtalad om projektet i Köpenhamn och när man ser bilder som dessa från London känns det ju kul – miljön är lockande.

•••
Annars kan vi  notera att….
…Robert Kubica körde 90 varv under sitt andra F1-test för Renault. Enligt uppgifter till  motorsporttotal har han redan kört årets bil i simulatorn. Kan det vara så att den kvicka polacken är på väg tillbaka?
…det pratas om Max Verstappen. Han har brutit fem av de senaste sju loppen och är frustrerad. Nu ryktas det om att han är intresserad av ett byte till Ferrari och att Ferrari är intresserade av en ersättare till Kimi Räikkönen.
Problemet är bara att Verstappen skrev ett vattentätt kontrakt med Red Bull.
– Han kan inte lämna, vi släpper honom inte. Detta är ingenting att diskutera, säger Red Bulls Helmut Marko till motorsporttotal.
….väderprognosen har ändrats. Nu heter det att det ska vara uppehåll hela helgen – men det kanske kan ändras igen. Regn är väl Storbritanniens största exportvara?
•••
I gårdagens inlägg får du förutom den eventuella banan i Köpenhamn även fakta och statistik inför helgen, samt namnet på Marcus Ericssons nya teamchef.
Han har tidigare arbetat för Renault, men lämnade teamet efter ett internt bråk i slutet av 2016. Innan dess  var han framgångsrik i GP2 med ART ( både Nico Rosberg och Lewis Hamilton vann sina titlar med det teamet)

Vill du ha mer information inför loppet får du Pirellis tankar här.

”I helgen väntar Storbritanniens Grand Prix på Silverstone Circuit i Silverstone, England. En tävling som markerar att vi har kommit halvvägs in i Formel 1-säsongen. Bilarna kommer att köra med Pirellis P Zero White medium, P Zero Yellow soft och P Zero Red supersoft, vilket är en ändring från den uppsättning som ursprungligen nominerades med hard, medium och soft. Ändringen bygger på data som samlats in från tidigare race och innebär att Storbritanniens GP för första gången någonsin körs med alternativet supersoft.

Silverstone Circuit ur ett däckperspektiv:

    Silverstone handlar om lateral energi, tack vare höghastighetskurvor som Becketts.
    Med mjukare däckval än tidigare är det troligt med mer än ett depåstopp.
    Det brittiska vädret är känt för att vara oberäkneligt: allt från solsken till regn är möjligt.
    Det sträva underlaget medför ökat däckgrepp, vilket sliter mer än vanligt på däcken.
    Raksträckorna är generellt korta.
    Banan används intensivt under året, så ytan tenderar att anamma gummit ganska snabbt.”
Källa: Pirelli.

Fakta och statistik inför Storbritanniens GP

av Anna Andersson

Österrikes GP och allt snack om Valtteri Bottas snabba reaktion lägger vi åt sidan. I dag är det onsdag och det blir, precis som varje onsdag inför en tävlingshelg, en rejäl genomgång av banan.
Du får mängder av fakta och statistik inför Storbritanniens GP

Men  först kan vi konstatera att Marcus Ericsson har fått en ny chef.
Frédéric Vasseur, tidigare Renault. Du läser mer om det här.
I går kom det också två sena nyheter, att Silverstone är på väg att lämna F1 och att Sauber kan stå utan motor till 2018. Mer om det läser du här.
Och hann du inte testa din reaktion i går – så gör det här.
Det är rätt kul.

Annars så snackas det om F1 i Köpenhamn. Så här skulle en 4,5 km lång bana i den danska huvudstaden se ut år 2020:

 

Dessutom har Robert Kubica testat för Renault igen. Här ser du när han kör en äldre bil på Paul Ricard och han hoppas på en framtid i F1 redan 2018.

#formulaone@circuitpaulricard#renaultteam#lecastellet #kubicapilote#

A post shared by Isabelle Brunhes (@isabru15) on

Nu kikar vi framåt

Tiderna som gäller i Storbritannien.
Fredag 14 juli:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag 15 juli:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 16 juli:

Storbritanniens GP kl 14.00

Väderprognosen inför helgen talar om temperaturer mellan 20 och 23 grader och det är risk för regn under söndagen, inte mycket med någon regnskur.
Här har du förarnas däckval:

Fakta och statistik inför Storbritanniens GP

Storbritanniens GP, Silverstone Grand Prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2016: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som valdes av flest förare.
Första GP:  1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 18
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Kval 2016 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Force India
Varvrekord kvalet:
Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2016: 1:29.287 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:51.746 (Fernando Alonso, Ferrari)

Race 2016 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sergio Perez, Force India
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt (elektroniken gav upp)

Varvrekord racet:
Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:35.548 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.093 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:37.176 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:33.401 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:34.661 (Kimi Räikkönen, Lotus)

Senaste fem segrarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull

Förare med flest vinster:
Alain Prost (5)
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Nigel Mansell (3)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)
Alberto Ascari (2)
David Coulthard (2)

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Vettel om Silverstone (AP Photo/Ronald Zak)

Sebastian Vettel plockar fram tre viktiga detaljer inför tävlingen på Silverstone:
Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick.
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.

Källa:  Sport Bild

Vill du läsa mer om banan och britternas kärlek till den hittar du en artikel från 2013 här.
Där berättar bland annat den förre världsmästaren Damon Hill som sina tankar.

Sida 1 av 216
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB