Startsida / Inlägg

Lotus utelåsta – nyheter från Japan

av Anna Andersson

Den första träningsdagen i Japan flöt bort. Det regnade under i stort sett båda passen och det var nästan inga förare på banan. Valtteri Boittas förklarar för BBC att han inte gör det på grund av något tekniskt problem utan för att spara regndäcken till resten av helgen.
– Man kör inte mer än ett installationsvarv för att spara både regndäck och internediates, säger han.
Såg du inte passet på TV kan du se här hur det såg ut:

Och här:

Toro Rossos Carlos Sainz och Max Verstappen slog vad om vem av de båda som skulle vara snabbast under det första träningspasset, Sainz var snabbast av alla i regnet (1:49.434 ) och tjänade 15 dollar. Dannil Kvyjat (Red Bull/+0,504) var tvåa och Mercedes Nico Rosberg (+0,643) trea följd av Sebastian Vettel, Ferrari (+1,085) och Lewis Hamilton, Mercedes (+1,288). Marcus Ericsson var nia i regnet (+4,386). Det var usla förhållanden och det blev inte mycket kört, så de tiderna är ingenting att lägga någon vikt vid.
Det regnade även under den andra träningen och de som körde använde regndäck. Något annat var inte att tänka på.
Vill du läsa om träningarna gör du det här.

•••
I Singapore valde Pirelli de två mjukaste däckalternativen. I Japan använder man de två hårdaste varianterna. Här kan du läsa om bakgrunden till beslutet och Pirellis tankar inför helgens kval och race:

Efter stadsbanan i Singapore där de två mjukaste däcken i Pirellis sortiment användes, har de hårdaste gummiblandningarna nominerats för Japans Grand Prix på klassiska Suzuka i helgen. P Zero hård/orange och P Zero medium/vit är de däck som gäller för påfrestningarna från en bana med några av de snabbaste och tuffaste kurvorna i VM-serien, exempelvis den legendariska 130R, som är en del av F1-historien. Extremt mycket energi går genom däcken under varvet, med hög värmeutveckling i konstruktionen som resultat. Detta kräver alltså de hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för att ge konsekvent grepp. Vädret är alltid ett osäkert kort när det gäller Suzuka och Pirellis våtdäck Cinturato full wet och Intermediate kan med stor sannolikhet komma till användning under helgen, trots att racet i år går en vecka tidigare än vanligt. Teamen behöver som vanligt vara beredda på det mesta, på en bana där många världsmästare krönts under åren.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Suzuka är en av de aggressivaste banorna vi möter under året ur däcksperspektiv, tillsammans med Silverstone och Spa. De senaste åren har man asfalterat om delar av banan och därigenom tagit bort lite av det sträva underlaget från förr, men fortfarande är Suzuka en riktigt stor utmaning. Extremt väder är inte ovanligt, antingen är det väldigt blött eller oerhört hett. Vi har fått se båda dessa ytterligheter – samt några varianter däremellan – det är verkligen en tuff bana totalt sett. Förarna älskar att köra här och denna racehelg är det alltid ett privilegium att träffa några av de mest passionerade och intresserade racingfans som finns. De är en viktig del av det som gör Suzuka så speciellt. Denna racehelg är Jules Bianchi förstås extra mycket i våra och alla andras tankar.”

Största utmaningarna för däcken
Suzuka är en snabb och svepande bana med väldigt höga sidokrafter i högfartskurvorna men de lägsta påfrestningarna i längsgående riktning under säsongen, alltså relativt få accelerationer och hårda inbromsningar. Istället håller förarna hög hastighet under större delen av varvet i de långa kurvorna, exempelvis 130R (namnet kommer från kurvans radie) och Spoon, som skickar stora mängder energi genom däcken. 130R går man igenom på full gas och på högsta växeln i farter över 300 km/h och här uppnås de högsta G-krafterna under hela säsongen.

Trots att Suzuka har asfalterats om nyligen är underlaget fortfarande strävt. Greppet i banan utvecklas mycket under helgen, speciellt på fredagens friträningar brukar banan vara mycket ”grön”, det vill säga ha dåligt grepp som kan leda till graining – blåsbildning i slitbanan – om däcken belastas för hårt.

Suzuka ger högt slitage och förlust av grepp på grund av värmeutveckling i däcken, alltså är det mer viktigt än vanligt med tyre management, det vill säga att föraren tar hand om däcken. Med risk för regn och säkerhetsbilssituationer samt många bra omkörningsmöjligheter under varvet, är detta en av de banor där strategivalen är extremt öppna beroende på hur racet utvecklas.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 0,6 – 0,8 sekunder/varv.
•••
Vill du läsa mer fakta inför loppet gör du det här.

Vill du läsa om Marcus Ericssons tankar kring att återvända till Japan ett årefter Jules Bianchis tragiska olycka gör du det här.

Här kan du läsa om hans sportsliga förväntningar inför loppet

Vill du läsa vad Stefan”Lill-Lövis” Johansson tycker efter Singapores GP och inför Japans GP gör du det i hans gästinlägg på F1-bloggen.
•••
Renault som levererar motorer till Red Bull och Toro Rosso kommer med en motoruppdatering till USA:s GP i Austin.
•••
Lotus ekonomiska problem fortsätter. I Japan har man inget hospitality eftersom Lotus inte har betalat de hyran, runt 270 000 kronor, till banan. Man har inte heller den utrustning som krävs eftersom DHL inte vill leverera den – Lotus har nämligen inte betalat sina räkningar.

•••
Haas hälsar att teamet meddelar sina förare på tisdag, det pratas om någon av Ferraris testförare Esteban Gutierrez eller Jean-Eric Vergne eftersom Ferrari och Haas har ett samarbete. Dessutom sägs Romain Grosjean vara aktuell för den andra förarplatsen. Jolyon Palmer, testförare hos Lotus, hoppas på att ersätta Grosjean i dem svarta bilen.
När det gäller Jenson Button säger McLarens VD Jonathan Neale:
– Om du har en förare som inte längre ivll sitta i cockpit måste vi acceptera det.
Men något klart besked har Button inte lämnat än.
Så är läget nu på förarmarknaden:

Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull Daniel Ricciardo
Williams Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren Fernando Alonso
Force India Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso Max Verstappen
Lotus Pastor Maldonado
Manor
Sauber Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB