Startsida / Inlägg

Vrålåket som Vettel inte får

av Anna Andersson

Ibland är det tillåtet att skvallra lite också, Sebastian Vettel vill ha en LaFerrari som bara har gjorts i 499 exemplar. Den kostar mer än 25 miljoner och Vettel vill beställa en av sin arbetsgivare, problemet är bara att han bestämde sig för sent. Det blir ingen bil för Vettel.
Men skulle han vinna VM så fixar stallchefen Maurizio Arrivabene ett sådant monster åt honom i alla fall.
För övrigt har Lewis Hamilton och Felipe Massa redan säkrat sig sina exemplar….

•••
Pirelli hade lite problem efter lpet på Spa då Sebastian vettels däck exploderade. Här är däcktilvlerkarens tankar inför helgens lopp på Monza:
kommer hem till Monza nu i helgen. På den klassiska banan som kallas ”fartens tempel” snuddar man vid de högsta topphastigheterna under hela F1-säsongen eftersom bilarna körs med speciell aerodynamik för att skapa så lite luftmotstånd som möjligt. Pirellis P Zero medium/vit och P Zero mjuk/gul är de däck som valts ut för Italiens Grand Prix, gummiblandningar med allsidig karaktär som kan balansera de unika krav på både prestanda och hållbarhet som Monza ställer. Med höga sidokrafter – upp till 4,5G – och hårda påfrestningar när bilarna går över banmarkeringarna i de snabba kurvorna, utmanas däckstrukturen och gummiblandningarna under hela varvet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Monza är alltid en av höjdpunkterna under säsongen, med mycket historia och skön atmosfär. Vi har med oss gummiblandningarna medium och mjuk, ett steg mjukare än förra året, något som skall passa banan och de höga hastigheterna som noteras här. Vi förväntar oss en lagom mängd slitage och greppförlust och som vanligt är arbetet under friträningarna mycket viktigt för teamen när de skall räkna ut de bästa strategierna. De två gummiblandningarna är rätt lika när det kommer till varvtider och detta ger många möjligheter.

Bilarna körs med låg downforce på Monza och det ger faktiskt större påfrestningar på däcken, speciellt under acceleration och inbromsningar eftersom aerodynamiken inte hjälper till att pressa bilen mot banan. Alltså krävs högre mekaniskt grepp. Banmarkeringarna, kerbsen, är också tuffa här och däcken måste kunna ge både grepp och hållbarhet. Vi har slutfört undersökningen av Sebastian Vettels däck från Spa och detaljerad information om detta kommer under helgen.”

De största utmaningarna för däcken
En snabb bana som Monza är förstås mer krävande än en långsam eftersom alla krafter ger hög värmeutveckling, speciellt i däckets skuldra. Varvet runt Monza ger väldiga sidokrafter i de långa snabba kurvorna, till exempel Parabolica, liksom längsgående påfrestningar vid acceleration och inbromsning.

Bilarnas setup med låg downforce gör att förarna måste vara rädda om sina bakdäck i första hand, för att undvika hjulspinn vid acceleration. Vinsten med den låga downforcen är höga topphastigheter, runt 360km/h.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton använde en enstoppstrategi för racet över 53 varv. Förra året användes kombinationen hårda och mediumdäck, Hamilton startade på medium och bytte till hårda däck på 25:e varvet.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 0,8 – 1,0 sekunder/varv.

•••

Red Bull bekräftar att man byter motorer hos sina förare inför loppet. Därmed flyttas så väl Daniel Ricciardo ochh Daniil Kvyat tillbaka i startuppställningen. Det gör även McLarens båda förare och Carlos Sainz, Toro Rosso. Totalt ska de flyttas tillbaka 65 placeringar om jag har räknat rätt, det är fördelat som följer:
Ricciardo (+ 25), Kvyat (15), Sainz (10), Button (5) och Alonso (10).

Vill du läsa mer om träningen gör du det här:

Resultat träning 2

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m24.279s 27
2 Nico Rosberg Mercedes 0.021s 35
3 Sebastian Vettel Ferrari 0.759s 36
4 Sergio Perez Force India/Mercedes 0.999s 34
5 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1.046s 43
6 Kimi Räikkonen Ferrari 1.101s 39
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1.218s 41
8 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1.234s 41
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1.368s 34
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.612s 31
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1.835s 30
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1.854s 32
13 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1.943s 27
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 2.175s 38
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 2.362s 50
16 Fernando Alonso McLaren/Honda 2.687s 31
17 Will Stevens Marussia/Ferrari 3.922s 29
18 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 4.160s 27
19 Jenson Button McLaren/Honda 4.192s 3
20 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 4.444s 28
•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB