Startsida / Inlägg

Håll i hatten vilken veckostart!

av thomasskoglund

Håll i hatten vilken veckostart!
De två passerade dagarna har vigts åt mjölksyra, tungt lastade skivstänger och några av – enligt eget tycke – Sveriges härligaste kändisar.
Jag började nämligen veckan med att ta träningspulsen på en av de hetaste namnen i helgens kommande Melodifestival, nämligen Mariette Hansson. Och hatten av, vilket kraftpaket!

 

 

mariettethomas

 

 

Under passet hann Mariette, förutom att lyfta tyngre vikter än undertecknad, med att yttra tonvis med inspirerande träningstankar som kommer att publiceras tillsammans med några av hennes favoritövningar på Aftonbladet.se senare i veckan. Missa inte det! (länk kommer självfallet att delas här).

 

Sedan var det äntligen dags för ett monsterpass med mannen som bär Sveriges ”smartaste muskler”. Nämligen den alltid så fantastiske Micael Dahlén.
Geniet som föreläser för världsföretag likt Google, slår bokhandlarnas försäljningsrekord samt besitter fler högskolepoäng än en hel KTH-klass gör tillsammans.

 

 

Micael Dahlén; Smart - check! Stark - check!
Micael Dahlén; Smart – check! Stark – check!

 

 

Med alla dessa superkrafter i ryggsäcken, plus ett brinnande träningsintresse, ansåg jag att det var dags för Dahlén att personifiera uttrycket ”träning är för alla” genom att påvisa att gymentusiasterna som springer runt i mjukbrallor och träningslinnen hela dagarna inte ”äger” styrketräning. Utan tvärtom, styrketräning lever och växer tack vare dess enorma utövarmångfald.
Länk till reportagets helhet, samt ekonomiprofessorns ”smartaste övningar” kan inom kort hittas här på siten.

 

 

Det är alltid ett sant nöje att hänga med "superkroppen" Micael Dahlén!
Det är alltid ett sant nöje att hänga med ”superkroppen” Micael Dahlén!

 

 

För att lyckas hinna med vissa delar av jobbet har min egen träning tvingats ”skyndas på” genom mer högintensiva pass. Något mitt flås haft starka åsikter kring under veckans hittills utförda träningsrundor. Men så är livet.
Om du själv har ont om tid kan jag med varm hatkärlek tipsa om träningskombinationen jag utförde tidigare idag.

Utför fem marklyft och fem dips i olympiska ringar, vila vid behov, och sträva efter att avverka så många ”rundor” av kombinationen som möjligt på 15 minuter.

Ps. utför endast detta om du känner dig tekniskt trygg i dina marklyft då klockan snabbt bidrar med en underliggande tempostress. 

 

 

Hej ringdips = hej då axelmuskulatur!
Hej ringdips = hej då axelmuskulatur!
  • Tjänstgörande redaktör: Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB