Arkiv för July 2018

- Sida 1 av 1

Blanda egen vätskeersättning – så gör du!

av thomasskoglund

Krävande träningsrutiner under gassande solsken är kostsamt för kroppen.
Oftast får vi i oss tillräckligt med vatten via maten vi äter och de extra glasen vi dricker, men ibland är det nödvändigt att fylla på lite extra.

 

 

Utrusta dig alltid med "better safe then sorry" under sommarens varma dagar.
Utrusta dig alltid med ”better safe then sorry” under sommarens varma dagar.

 

 

Oavsett om du behöver ersättningen för att du lyckats kriga igenom ändlösa crossfit-wodar, eller sett botten på lite för många drinkglas kan du spara massvis av somriga slantar genom att tillverka drycken på egen hand.
Nedan finner du receptet som gör jobbet precis lika bra som brustabletterna du hittar på butikshyllan. Och det bästa av allt – nu kan drycken smaksättas helt efter eget tycke!

 

Du behöver:
✓ 1 liter vatten
✓ 1 tsk salt
✓ 6 tsk socker (alternativt druvsocker)

 
Så gör du:
1. Koka upp vattnet
2. Tillsätt salt och socker
3. Smaksätt efter eget tycke – varför inte testa melon, lime och bär?
4. Kyl blandningen snabbt och förvara därefter i kylskåpet
 
 
 

Varför inte pigga upp ersättningsdrinken en aning? YOLO!
Varför inte pigga upp ersättningsdrinken en aning? YOLO!

 

 

Så påverkas kroppen av uttorkning

En vätskeförlust med så lite som en procent av din totala kroppsvikt kan påverka prestationsförmågan negativt.
Huvudvärk, koordinationssvårigheter, bristande ork och irritation är bara några exempel på synonyma effekter vid uttorkningstillstånd.

Hårdare aktivitet och stigande temperatur kräver mer vätska. Experterna hävdar att två till tre deciliter var femtonde minut bör utgöra minimiintaget om du tränar i måttligt tempo. Om det är riktigt varmt (läs: som idag) och du tränar intensivt ökar dock behovet markant.
 
Var smart – rusta dig med ett ”better safe then sorry-tänk” för att lyckas hålla träningen vid liv genom sommarens kvarstående soldagar.

 

 

 

Träningstips i extremhettan!

av thomasskoglund

Sverige kokar – men måste det vara synonymt med uteblivna träningspass och ett liv i skuggan? Självklart inte. Men träna smart, värmeeffekterna kan leda till större konsekvenser än många tror.

 

 

Älska sommaren, njut av solen och fortsätt träna. Ja, kombinationen är möjlig - så länge du spelar dina kort rätt.
Älska sommaren, njut av solen och fortsätt träna. Ja, kombinationen är möjlig – så länge du spelar dina kort rätt.

 

 

Stekheta CrossFit-boxar, dåligt ventilerade spinningsalar och söndersolade motionsslingor. Värmen når oss överallt.
En av de största farorna med landets rådande värmebölja inträffar då våra kroppar tvingas arbeta på högvarv för att göra sig av med all överskottsvärme vi nås av utifrån. Något som i kombination med hård ansträngning kan få kroppstemperaturen att nå riskabla, ibland livshotande, nivåer.

 

 

Experterna är överens - medicinen mot värmeslag stavas vatten, vatten, vatten.
Experterna är överens – medicinen mot värmeslag stavas vatten, vatten, vatten.

 

 

Men okej, hur ska en tänka?
Väderprognosen fortsätter skrika gassande solsken, baden-baden-stolen har aldrig varit mer nedsutten och träningsgeisten vibrerar i hela kroppen.
Det har jag tagit reda på!
 
Tidigare idag genomförde jag en telefonintervju med, de alltid så trevliga, läkarna på Karolinska Institutet. Allt för att kartlägga vilka faror, tips och metoder alla vi som fortfarande önskar en aktiv semester bör tänka på. Och wow, det finns fler saker att tänka på än några handfulla ryckcitat från kioskens olika hälsomagasin.
 
 
Hela artikeln kommer publiceras i Aftonbladet PLUS kommande lördag och självklart länkas härifrån bloggen. Läs detta – för även om du själv fortfarande kryssar mellan Webern, roséflaskan och badbryggan finns värdefulla tips som någon i din närhet kan behöva.
Fram tills dess, var rädda om er i värmen!

 

 

Träna, men gör det smart. Vi berättar hur och vad du skall tänka på!
Träna, men gör det smart. Vi berättar hur och vad ALLA bör tänka på!

 

 

 

 

 

Svårt att öka muskelmassan? Här är lösningen

av thomasskoglund

Visst, många gym-, crossfit-, och löpjunkies önskar skapa slimmade och mer väldefinierade kroppar. Men långt ifrån alla.
Här är räddningen för alla som drömmer om större- och starkare muskler, men aldrig lyckas nå hela vägen fram.

 

 

Knepen, fallgroparna och "svaren" bakom gåtan "ökad muskelmassa". Bild lånad av: Uberimages/Istockphoto
Knepen, fallgroparna och ”lösningen” till gåtan ”ökad muskelmassa”. Bild lånad av: Uberimages/Istockphoto

 

 

Känner du igen dig?
Tillhör du kategorin som lyfter, äter, sover utan att lyckas nå nästa resultatmässiga plattform? Du är inte ensam.
Faktum är att våra kroppar är utrustade med ett inbyggt anti-muskelsystem som försvårar den muskelökande processen. Varför?
Svaret är egentligen irriterande logiskt.

 

 

"If it was easy - it wouldn't be worth fighting for"
”If it was easy – it wouldn’t be worth fighting for”. Ta mig till artikeln: Därför bygger du inte muskler

 

 

Muskler är en belastning för våra kroppar, och visst – de gör oss starkare, men är det verkligen en egenskap kroppen ”njuter” av?
För varje ökat muskelhekto våra kroppar adderar tvingas systemet jobba hårdare för att lyckas syresätta hela kalaset.
Lägg sedan (sett ur generellt perspektiv) till ökad muskulär stelhet, minskad smidighet/rörlighet och ökat slitage för lederna tack vare den ökade kroppsvikten, vips! – där har vi anledningen till att hjärnan önskar dessa muskler mer än kroppen.

 

 

man-male-boy-a-person-50597

 

 

Men vadå, ska jag bara lägga ned projektet?
Nej, nej, nej – självklart inte. Vi behöver bara träna och tänka smartare för att lyckas erövra ny mark i kampen. Därför valde jag att skriva en artikel om de fem vanligaste misstagen majoriteten av oss gör – samt hur de bäst kan undvikas.

Så, sluta trampa samma fotspår varje dag och våga bryta mönstren – först då väntar de muskulära resultaten du drömmer om alldeles runt hörnet.
Länk till artikeln finner du givetvis här nedan. Lycka till!

 

 

Ta mig till artikeln, bums! 

 
 
 

Därför bör du cykla oftare!

av thomasskoglund

Förutom den självklara egenskapen att förflytta oss mellan dagens olika hållpunkter – utan att behöva svettas bort livsglädjen i en alldeles för varm bil – bjuder våra cykelturer på en rad positiva egenskaper. Här är tre dunderviktiga favoriter!

 

 

Lika stora delar praktisk som hälsofrämjande. Länge leve cykeln!
Lika stora delar praktisk som hälsofrämjande. Länge leve cykeln!

 

 

Stärker hjärtat
En av cykelturens viktigaste fördelar är att dess rörelsemönster involverar hela kroppen, inklusive hjärtat.
Enligt studier genomförda av British heart foundation halverar därför personerna som cyklar tre mil i veckan risken att drabbas av hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar. Ett hälsomässigt fenomen som gör cykelstunderna till en av de billigaste hälsoförsäkringarna vi kan finna.

 

 

Tänk långsiktigt och värna om hjärthälsan. Välj cykeln.
Tänk långsiktigt och värna om hjärthälsan. Välj cykeln.

 

 

Förblir lycklig!
Att motion (i alla dess former) utomhus stärker oss såväl fysiskt som psykiskt känner många redan till. Men visste du att så lite som fem minuter räcker för märkbara resultat?
Förra året konstaterade forskarkåren vid University of Essex att så lite som fem minuters utomhusträning kan skapa så kraftiga reaktioner att tydliga förbättringar bland testdeltagarnas humör och självkänsla kunde uppmätas.
När utomhusaktiviteten bestod av en cykeltur ute i friska luften uppmättes dessutom en 20 procentig ökning bland deltagarnas energinivåer, något som markant motverkade personernas tidigare egenupplevda trötthet.

 

 

Trött på att vara trött? Cykla!
Trött på att vara trött? Cykla!

 

 

Skapar en mer aktiv livsstil
Är du stressad över att du ständigt misslyckas finna luckor för träning i livspusslet?
Sluta vända ut och in på dygnets timmar och involvera istället motion i dagens samtliga transportsträckor.
Oavsett om det handlar om att cykla till jobbet, fredagens bubbliga aw eller en dedicerad utflykt med din livspartner blir cykeln lätt en naturlig del i veckans återkommande rutiner.
Förutom all ”extramotion” du tillskansar kroppen sparar du även en hel del pengar genom att slippa tanka bilen, köpa busskort och betala trängselskatt. Win, win!

 

 

Mer motion i vardagen - samtidigt som du sparar pengar. Halleluja!
Mer motion i vardagen – samtidigt som du sparar pengar. Halleluja!

 

 

 

Deppig efter fotbollsförslusten? Här är lösningen!

av thomasskoglund

Är du en av alla de som spenderar söndagen med ledlös hållning och svart sorgdräkt efter gårdagens fotbollsförlust?
Slå då två flugor i samma smäll genom att boosta humöret och hälsan med en löptur. Effekterna är större än de flesta vågar tro!

 

 

Skaka av dig gårdagens förlust med en endorfingivande löptur. Effekterna är större än många vågar tro.
Skaka av dig gårdagens förlust med en endorfingivande löptur. Effekterna är större än många vågar tro.

 

 

Därför gör löpning oss lyckliga
Att träning i alla dess slag och former påverkar mer än bara vår fysik känner de flesta till. Hur stora skillnaderna mellan olika träningsformer, och varför just löpning får humörmätaren att slå i taket, verkar dock inte vara en fullt lika utbredd allmänbildning.

Tyska forskare vid anrika universitetet i Bonn och München har konstaterat att löpning (oavsett tempo, nivå och distans) utgör träningsformen som toppar listan över kroppens förmåga att frisätta dess egna lyckohormon, endorfiner.

 

 

Visst, skrattfyllda träningspass med vänner kan få de flesta att dra på smilbanden. Men när det kommer till kroppens egna endorfinutsöndring slår inget löpning!
Visst, skrattfyllda träningspass med vänner kan få de flesta att dra på smilbanden. Men när det kommer till kroppens egna endorfinutsöndring toppas listan av löpning!

 

 

En av forskarnas rigorösa experiment för att fastslå faktan kretsade kring PET-skanning (en röntgenmetod som vanligtvis används inom sjukvården för att upptäcka hjärntumörer) och tio frivilliga atleter, samtliga med olika specialiteter.

De tio försökspersonerna läts scanna deras hjärnaktiviteter innan och efter en rad olika fysiska prövningar, där bland annat en två timmar lång löptur återfanns, för att kartlägga vad som frisätter störst andel naturliga lyckohormoner.

 

Resultatet?
Ingen annan aktivitet framkallade lika stora mängder endorfiner som löpturen. Något som ledde till lyckorus framkallade i samma del av hjärnan som vanligtvis hanterar våra känslor.

Så, summa summarum – om du känner dig nedstämd och redan saknar fotbollsyran, snöra på dig löpskorna och bombardera kroppen med ren och skär ”lycka”!

 

 

Misströsta inte. Spring dig "lycklig" redan idag!
Misströsta inte. Spring dig ”lycklig” redan idag!

 

 

 

 

En frisk och sund fläkt!

av thomasskoglund

Träningsbubblan är en nyckfull plats där synen kring ideal är i ständig förändring.
Magrutor, liten rumpa, breda axlar, stor rumpa, ryggtavla likt en ladgårdsdörr, mittemellan-rumpa…ja, ni fattar…
Samtliga exempel besitter dock en gemensam nämnare – alla kretsar kring  extrema visioner att blotta tanken på dem kan dränera träningslusten hos vilken endorfinsökande hurtbulle som helst.

 

 

Träning skall vara endorfinkickande stunder som skapar välmående och inspiration, inte en konstant motvind mot påtvingade idealvisioner.
Träning skall vara endorfinkickande stunder som skapar välmående och inspiration, inte en konstant motvind mot påtvingade idealvisioner.

 

 

Av just den anledningen publicerar vi idag (lördag 7/7) ett reportage med det 39 åriga kraftpaketet Malin Rosén i Aftonbladet PLUS. Kvinnan som tröttnade på allt vad svältdieter innebär och beslutade sig för att gå sin egen väg.
En väg som nu visat sig resultera i hennes livs bästa fysik – trots mer mat och tyngre belastningar.

 

 

39 årige Malin Rosén beslutade sig för att finna sin egen väg och skapade bättre resultat än någonsin förut.
39 årige Malin Rosén beslutade sig för att finna sin egen väg och skapade bättre resultat än någonsin förut.

 

 

Förutom en fulländad årsranson av smittande träningsinspiration innehåller reportaget Roséns fyra främsta magövningar. Förfinade och vidareutvecklade rörelser vars rötter härstammar från såväl truppgymnastik som CrossFit.
Utmanande, nytänkande och framförallt – resultatbringande.

 

 

Sugen på en stark och funktionell bål? Då är strongman walk övningen för dig.
Sugen på en stark och funktionell bål? Då är strongman walk övningen för dig.

 

 

Så, ge motivationen den välförtjänta nytändning den förtjänar genom att läsa reportaget. Vem vet, dess 2000 tecken kanske utgör startskottet för ditt livs starkaste träningssommar och en rad nya favoritövningar.
Mycket nöje!

 

 

Ta mig till reportaget!

 

 

 

 

F@ck mål!

av thomasskoglund

Idag tränar rekordmånga svenskar rekordmånga timmar. Men vi skiljer oss väsentligt från varandra – detta då vissa självtitulerar sig som glada motionärer, medan andra axlar rollen som elitsatsande spjutspetsatleter.
Trots detta bär alla en gemensam nämnare. Viljan att bli ”bättre” och nå horisontens glimrande målbilder.

 

 

pexels-photo-136415

 

 

Dessa raders innehåll skiljer sig från många av mina tidigare inlägg då meningarna varken bottnar i dokumenterad fakta eller vetenskapliga redogörelser. Här slår orden rot i min syn på träning, och insikten kring det enorma antalet människor som ofta väljer att slänga bort glädjen genom att stirra sig blinda på ”vart” de strävar – istället för att stanna upp och tillåta sig njuta av platserna de redan nåt.

Missförstå mig rätt. Jag inser att ”mål” är en av livets starkaste drivkrafter. Att viljan att nå dessa kan få oss plugga hårdare, starta familj och förvandla träningspass till guldmedaljer. Men för oss som inte är Stenmarkshybrider, sådana som du och jag, är min fulla övertygelse att resan är minst lika viktig som dess uttänkta slutdestination.

 

 

Våga hitta pausknappen för att lyckas njuta av "vägen". På det sättet kommer du alltid kunna titulera dig själv som segrande - oavsett insatsernas faktiska slutresultat.
Våga hitta pausknappen för att lyckas njuta av ”vägen”. På det sättet kommer du alltid kunna titulera dig själv som segrande – oavsett insatsernas faktiska slutresultat.

 

 

Träning ska vara någonting du älskar att göra. Någonting som för dig framåt, såväl fysiskt som psykiskt. 
Sträva därför att se alla träningspass som en vinst i sig, träna på att understryka hur duktig du är som aktivt väljer att utveckla dig själv före andra, mer passiva och destruktiva, aktiviteter.

Tappat tråden?
Stanna upp och jämför ditt nuläge med startläget du ursprungligen kommer från – OM du ändå känner att du har en bit kvar, GRATTIS! I slutändan innebär det bara att du ges mer tid – mer tid åt någonting du älskar att göra.

 

 

Skratt + träning = livskvalité
Skratt + träning = livskvalité

 

 

Idag är många av oss självutnämnda ”experter”, fysiskt lagda professor kalkyl-typer som utför samma träningsrutiner, gruppträningspass och löprundor vecka efter vecka. Allt med övertygelsen om att rutinerna vi pysslar med är ”det mest effektiva sättet”.
Ett repetitivt ekorrhjul som kommer leda till total tristess och så småningom få veckans tvättstugetid att likna en sommarfestival i förhållande till nästa träningstimme. 

Våga därför blanda, chansa och chocka såväl kropp som sinne med nya infallsvinklar och utmaningar. Följ med på kompisens löprunda, byt ut samtliga styrkeprogram eller testa parkour, zumba och klättring för att maximera dina möjligheter.
Nå insikten om att det är lika smart att utföra samma träningspass gång, på gång och förväntar sig nya resultat som att läsa samma bok gång, på gång och förvänta sig ett nytt slut…


Så, summa summarum. Våga ta tag i varje träningspass och gör stunden till en resa, någonting du ser fram emot att utföra. På detta sätt kommer du lyckas bryta mönster, möta nya resultathorisonter och framförallt – ha roligt!

 

Sida 1 av 1
  • Tjänstgörande redaktörer: Ellinor Brenning och Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB