Startsida / Inlägg

5 tydliga tecken på att det är dags att byta PT

av thomasskoglund

PT-trenden är starkare än någonsin. Tjänsten som tidigare nyttjades av elitens spjutspets, de bästa av de bästa, har nu blivit gängse. Idag fylls gymmen av motionerande bodypumpmorsor och svettiga hockeyfarsor – samtliga ackompanjerade av en personlig tränare. Halleluja!
Men är verkligen din tränare värd sin lön?
Här är 5 konkreta tips på hur du synar bluffen och tar reda på om din pt verkligen hjälper din fysik – eller rent av stjälper din ekonomi.

 

 

5 enkla tips på hur du synar om din tränare är ovärderlig - eller inte längre värd sin lön.
5 enkla tips på hur du synar om din tränare är ovärderlig – eller inte längre värd sin lön.

 

 

1. Pratkvarnen

Det är alltid supermysigt att lära känna nya vänner. Men låt inte strävan efter en ny bff stå i vägen för dina träningsresultat.
Kom ihåg att du betalar din tränare för att nå nya fysiska framsteg – vid varje pass. Att lyssna till hur hens helg varit, åsikter kring GOT eller klagoverser över slitna förhållanden ska alltså inte uppta en enda sekund av din dyrbara träningstid. Punkt.
Kort och gott – skratta ofta och gärna. Men låt inte din tränares snackådra påverka din koncentration eller blivande resultat negativt. Om så är fallet är det smartare att boka en separat tid för kaffemys vid ett senare tillfälle.

 

 

2. Din tränare försöker döda dig

En tränare som succesivt, säkert och pedagogiskt får dig att lyckas prestera utanför din egen komfortzon är en av de bästa hälsoinvesteringarna du kan göra. Att skaffa en tränare som kaskadvräker satanistiska gymövningar över dig utan att vara intresserad av de efterföljande effekterna är galen.
Med andra ord – undvik tränare med ”no pain, no gain”-tatueringar som börjar skrika peppord innan de förklarat vad (och varför) du skall genomlida passets kommande övningarna.
Om personen i fråga inte kan motivera varför just du ska utföra just dessa övningar – well, vad är då skillnaden mellan era pass och att själv genomföra något du googlat upp via sökorden ”killer workout routines”?

 

 

"Bra jobbat. Nu kör vi ytterligare 6 km i maxtempo!" - känner du igen dig? BYT!
”Bra jobbat. Nu kör vi en mil till, men den här gången i maxtempo!” – känner du igen dig? BYT!

 

 

3. Din tränare lever inte som hen lär

”Lita aldrig på en smal kock”, sägs det. Motsvarigheten till det slitna ordspråket lyder, eller borde åtminstone inom träningsbranschen lyda, ”Lita aldrig på en ohälsosam coach”.
Den här rubriken handlar inte om att en ”bra tränare” måste passa in i mallen för vad gemene man kallar felfri fysik. Nej, här krävs inget sexpack eller rockstar-utseende, endast hälsosamma värderingar.
Om din tränare röker, dricker för ofta, går i trasiga träningskläder och inte engagerar sig kring vad hen äter – hur skall du kunna växa och inspireras under era svettiga träningssessioner?
Sträva efter att hitta en PT som lyckas med bedriften att balansera tårtbitar likt social kompetens, yrkesmässig kunnighet och lagom mängd förebild. På det sättet kommer dina resultat ständigt pressas framåt, samtalsämnena aldrig bli trådiga och din självkänsla boostas av en mini-förebild. Win x3!

 

 

4. Din tränare tycker om att träna – inte lära ut träning

”Personlig tränare” är ett märkligt och aningen abstrakt yrke. Detta då majoriteten av oss befinner sig i gråzonen mellan vår största hobby (att träna) och profesionella yrkesroll (att träna andra).
Bara för att din tränare tycker om att träna på fritiden, anser att det är en självklarhet att äta naturell kvarg och hänga kvar 2,5 timmar extra på gymmet för att foam-rulla ryggen betyder det inte att du skall tycka detsamma. Tvärtom, när det väl kommer till kritan är nämligen tränarens personliga rekord och träningsfrekvens totalt ointressant.
Om din tränare inte kan sluta jämföra dina prestationer med sina egna, inte längre inser att du bör stå i fokus eller börjar prata om dagens egna mördarpass/prestationer – ta väskan och sök upp någon som är villig att placera dig framför sig själv.

 

 

Superkul att din träning går framåt - men hur gör vi med min?
Superkul att din träning går framåt – men hur gör vi med min?

 

 

5. Dina resultat uteblir

Oavsett om anledningen stavas för många och långa pratstunder, uteblivet fokus eller felaktiga prioriteringar så förtjänar du resultat. Faktum är att dina resultat bör utgöra den enda anledningen till att du skall fortsätta träffa din personlige tränare.
Tänk efter, hade du betalat en bilmekaniker om han inte lagade bilen? Hade du gått tillbaka till restaurangen som inte serverade maträtterna som stod på menyn? Eller hade du suttit kvar i taxibilen – även om den inte tog dig närmare ditt hem? Ja, du fattar…
Svaret på ovanstående påståenden är givetvis nej, nej och nej. Våga därför sätta hårt mot hårt och skapa en konkret och realistisk plan med din tränare. Allt med utgångspunkterna vad och när du kan förvänta dig som betalande kund.
Allt annat kan endast jämföras med en tombola där du betalar och hoppas på det bästa. Något du knappast är supersugen på att göra då din hälsa står som insats.

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Karolina Strömbäck Horney
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB