Världsmästaren Lewis Hamilton är den stora förloraren. Han tappade allt i starten av The F1 Sprint inför Italien GP 2021.
Nu har Red Bull fått ett drömläge i kampen om VM-titeln.
Årets första seger för Bottas (TT)
För Mercedes var lördagen på Monza en riktig mardröm. Teamet hade två förarre i topp tre i kvalet och var stora favoriter inför The F1 Sprint.
Valtteri Bottas lyckades bäst och tog årets första seger och fick tre poäng, men han har ingenting i kampen om VM-titeln att göra. Han har dessutom bytt motor vilket gör att han startar sist i Italien GP 2021. Kollegan Lewis Hamilton startade från första led, men misslyckades kapitalt i startögonblicket och föll ner i fältet.
– Det positiva är att Valtteri gjorde ett fantastiskt lopp, en mycket bra start. På den andra sidan var det tvärt om. Han försov sig i starten, säger Mercedes stalllchef Toto Wolff till ORF.
– Han höll i kopplingen för länge, det är väldigt ovanligt för honom.
Hamilton kom aldrig förbi Lando Norris, McLaren utan gick i mål som femma. VM-ledaren tog inte en enda poäng. Det var ungefär så illa som det kunde bli för hans del.
Verstappen med pole i Italien GP 2021
För Red Bull var det däremot en underbar dag. Allt gick Max Verstappens väg. Han slutade tvåa och fick ytterligarde två poäng i kampen om VM-titeln och har dessutom pole position i morgon.
– Det är lite bättre än väntat och detta ger mig pole i morgon, de känns bra. Det blir ett spännande race i morgon, säger Max Verstappen som nu har fem poängs försprång på Hamilton.
– Vi har trimmat bilen för en bra toppspeed vilket gör att jag inte är allt för orolig.
Får han till en bra start i morgon har han fina möjligheter att plocka ytterligare 25 poäng och utöka sin VM-ledning.
– Red Bull är enormt snabba och han har pole position. Det borde bli en enkel seger för honom, säger Hamilton till motorsporttotal.com.
– Jag måste se hur jag kan slå McLaren i morgon.
Ricciardo i första led (TT)
Intill honom står Daniel Ricciardo, McLaren, bakom honom Lando Norris, McLaren. Det är ett väldigt fint resultat för Daniel Ricciardo som har haft en tuff första säsong hos McLaren säsong.
– Det är skönt att vara tillbaka. Detta var ett kval, det är i morgon som det är riktigt viktigt säger han.
– Det blir full attack och det var en riktigt bra start som gav mig möjligheten i dag. Jag har samma fokus i morgon och ser fram emot det.
För McLaren är det enormt viktigt att ta poäng med båda bilarna i Italien GP 2021. Stallet har en väldigt tajt fajt med Ferrari i kampen om plats tredjeplatsen i VM och just nu skiljer det 9,5 poäng till Ferraris fördel.
Seger i fjol – tufft i år
För fjolårets segrare Pierre Gasly tog möjligheten till en bra startposition slut redan på det första varvet. Han gick emot Daniel Ricciardo i startfrekvensen, framvingen försvann under hans egen bil och han tappade styrförmågan. Han bröt sprinten och får en tuff startposition i söndagens GP.
I IndyCar kvalade Fewlix Rosenqvist in som fyra i Grand Prix of Portland. Marcus Ericsson hade prolem med balansen i bilen och kvalade in som tia. Alex Palu har pole position.
Gillar du IndyCar finns det en lång artikel, där Marcus Ericsson berättar om sina tankar inför racet i Portland här.
Formel 1 oroar sig för återväxten. Därför vill mästerskapets chef se debutanter i Formel 1 varje fredag. Men Mercedes stallchef går längre än så. – Låt oss delta med en tredje bil, som enbart får köras av debutanter, säger Toto Wolff.
Kimi Räikkönen 41, Fernando Alonso, 40 och Lewis Hamilton, 36. I Formel 1 profiterar förarna av erfarenhet vilket gör att nästan hälften av förarna har passerat 30 år och en förare som kommer till F1 blir ofta kvar länge. Det är bara 20 bilar i startfältet och eftersom att testerna numera är starkt begränsade är det svårt för talangerna att skaffa sig den erfarenhet som krävs för att klättra till racingens kungaklass.
Vettel som fredagsförare 2006 (TT)
Därför föreslår F1:s chef, Stefano Domenicali som tidigare haft chefspositioner hos Ferrari, att teamen måste använda sig av en ung förare under fredagens träningar.
– Under min tid i Ferrari var vi på banan varje dag. Vi testade 90 000 km om året, numera görs testerna i simulatorn, säger han till motorsporttotal.com.
– Vi vill att teamen måste köra med en ung förare under fredagen. Det ger föraren möjligheten att samla erfarenhet i tuff konkurrens.
Mindre tid ger mer spänning
Teamen har under flera år haft möjligheter att använda sig av en reservförare under fredagen och det är många som låter en av reserverna köra det första passet. Systemet infördes 2003 och då var det de sämst placerade teamen som fick köra med en tredje bil under fredagen och för att samla in mer data och också ta extra betalt av den förare som fick chansen. Exempelvis var Sebastian Vettel fredagsförare för BMW-Sauber i Turkiet 2006 och efter att han inlett med att köra för fort i depån satte han den snabbaste tiden under den andra träningen.
– Vårt förslag ger teamen mindre tid att testa inför racen och det skulle göra tävlingshelgen ännu mer spännande, anser Domenicali.
Radikalt förslag för debutanter i Formel 1
Även Mercedes teamchef Toto Wolff är positiv till förslaget att ge unga förare mer tid på banan, men han går längre än en fredagsträning i sitt förslag.
– Jag är inte bara för att ge dem den nödvändiga träningen utan också låta debutanterna köra ett eller två lopp. Då är de en del av konstruktörsmästerskapet. Om det är ekonomiskt genomförbart har jag en radikal idé. Låt oss delta med en tredje bil, som enbart får köras av debutanter, säger han.
– På en gång har du ett startfält med 30 bilar.
Han har också ett förslag till finansieringen.
– De mindre teamen kan finansiera det med pengar från föraren eller från sponsorer. Det skulle kunna bli intressant.
Red Bull vill köra med tre bilar (TT)
Även Red Bulls teamchef Christian Horner håller med Toto Wolff:
– Det saknas ett eller två team, det finns många unga talanger i Formel 2. Samtidigt kommer vi tillbaka till att det är fler team som då måste dela på russinen i kakan. Det är man inte lika intresserad av, säger britten.
Han syftar på de prispengar som delas ut till topp tio i märkesmästerskapet.
– Därför förslaget om den tredje bilen. Det behövs ytterligare två eller fyra bilar på startgridden för att ge talangerna i Formel 2 chansen.
F1-kommissionen kommer att diskutera Stefano Domenicalis förslag vid nästa möte i oktober.
Snabba nyheter från Monza
Det är F1 sprint i helgen. Det betyder kval på fredagen, 100 km sprintrace på lördagen (efter den ordningen bilarna kvalade och poäng delas ut till topp tre). Sedan ett vanligt GP på söndagen där bilarna väljer startdäck fritt. Detta är andra gången i år som detta testas.
Här kan du läsa ännu mer om upplägget och reglerna. Det testades senast på Silverstone då Max Verstappen tog tre poäng i The F1 Sprint.
F1 ska utvärdera projektet efter säsongen. Nu avslöjar sportchef Ross Brawn att man diskuterar ändringar. Han säger att det kan bli ett helt sprintrace med fler poäng under lördagen och att kvalet sätter startordningen för lördag och söndag.
– Vi har vissa idéer som vi ska presentera för teamen och FIA, säger han.
Han berättar att han fick mycket konstruktiv kritik efter premiären på Silverstone och att man nu måste hitta en ”balans” för att inte minska GP-loppets betydelse.
Kvalsnack från Monza
Mercedes var snabbast i kvalet till The F1 Sprint på Monza. Valtteri Bottas som har fått en ny motor var snabbabst och startar först i morgondagens The F1 Sprint. Däremot kommer han att starta från slutet av fältet på söndag, i helgens Grand Prix. Enligt Mercedes presschef är det ett strategiskt val att ta den motorbestraffningen på Monza.
Mercedes målsättning är naturligtvis att Hamilton ska vinna i morgon, Bottas sluta tvåa medan VM-ledare Max Verstappen inte ska vara bättre än plats tre. Det skulle ge Verstappen en poängs ledning inför GP:t, medan Hamilton skulle starta i pole position.
– Här handlar det om att begränsa skadorna, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till ORF.
– Mercedes är för snabba på rakorna. Vi måste hitta rätt kompromiss här, så att vi får okej startplatser till GP:t. I racet måste vi hitta en sådan fart att vi klarar oss med ett enda depåstopp.
Här är resultatet från kvalet och du hittar en guide och helgens tider (som skiljer sig lite från det normala) här.
I dag är det 60 år sedan Wolfgang Graf Berghe och ett stort antal åskådare omkom i samband med Italiens GP på Monza. Det är också årsdag för den otäcka olyckan 1978, då Ronnie Peterson skadades så illa att han avled ett dygn senare. Här en text jag skrev för många år sedan, men den ger en liten historisk inblick kring just Monza.
Där finns alla tider och en lång intervju med Marcus Ericsson som har chansen att vinna titeln i år.
Oliver Solberg tvinagdes bryta Akropilisrallyt. Han var i ledningen när hjulupphängningen strulade. Det positiva är att ha kan starta om tävlignen i morgon.
För första gången slåss Marcus Ericsson om ett titeln i ett stort mästerskap. I IndyCar.
–Det är drömmen och jag går in med allt att vinna utan någonting att förlora, säger han.
Marcus Ericsson i bil nummer 6 (TT)
IndyCar startar nu sin avslutning av säsongen. Tre lopp på lika många veckor och det första avgörs i Portland, där mästerskapet inte tävlade i fjol och där Marcus Ericsson inte fanns med på gridden 2019. Då var han i Belgien och som reservförare åt Alfa Romeo.
– Den banan var ett litet frågetecken inför säsongen, men vi var där och testade i slutet av juli tillsammans med McLaren och Shank, det var bara åtta bilar på banan. Det är inga som har kört där de två senaste åren och ingen som har kört där med aeroscreen. Jag tycker att vi har en bra chans, säger Marcus Ericsson.
Marcus Ericsson slåss om titeln i IndyCar
Helgens deltävling är kort, det vill säga en träning innan kvalet och sedan ytterligare en träning efteråt.
– Det betyder att man måste rulla ut med en bra grundset-up. Du hinner inte göra några stora justeringar på ett pass. Därför är det bra att vi testade där och kan börja med små justeringar direkt, säger Ericsson.
Han är 60 poäng efter ledande Pat O´Ward, McLaren, inför avslutningen. Därefter följer hans Ganassikollega Alex Palu, Penskes veteran Josef Newgarden och kollegan Scott Dixon som även vann titeln 2020.
En maxad helg ger ungefär 54 poäng – med andra ord har svensken slagläge inför de tre avslutande tävlingarna.
– Jag ska jobba vidare som jag har gjort, är fortfarande den förare som tagit flest poäng efter Indy 500 och varit topp tio i varje race, säger han.
– Jag går in med inställningen att jag har allt att vinna och sedan får vi se vad som händer. De framför mig i tabellen har en större press. Palu har lett nästan hela året, O´Ward leder nu, Newgarden och Dixon slåss alltid om tiden. Det känns som om de har något att förlora, allihop. Jag har inegnting att förlora och det kommer jag att dra nytta av.
Ericsson efter sin första seger i IndyCar (TT)
Killarna i topp två är rätt nya i situationen, de som följer har kämpat om många mästerskap och du har erfarenheter från F1. Hur kan detta påverka utgången?
– Det blir intrerssant att se hur Pat och Alex, som inte har så mycket erfarenheter, hanterar utmaningen. Jag, Scott och Josef har betydligt mer erfarenheter. Man är inte 20 längre, tyvärr. Just erfarenheten kan bli avgörande, man vet aldrig hur folk reagerar när det kommer till en mästeskapsfinal. Vi såg redan i förra deltävlingen på Gateway att saker kan hända snabbt och man kan bli avkörd. Nollar du händer det grejer. Den här toppfajten kommer svänga många gånger än.
– Vinner jag i Portland och de andra missar pallen är jag plötsligt nära ledningen. Det kan svänga väldigt snabbt i det här mästerskapet.
Ni har tre bilar i toppen. Kan det bli fråga om teamorder?
– Nej, det tror jag inte. Kanske i det sista racet om en av oss från Ganassi slåss om titeln och de andra är avhängda. Då får man kanske hjälpa till. Inför varje race säger Chip att han har en regel och det är att det inte finns några teamorders, men att ingen får köra ihop med en teamkamrat. Sedan slår han näven i bordet. Jag tror att han vill att vi ska tävla om det, på ett juste sätt.
Ni är tre man i toppen, de andra teamen har en förare var i toppfajten. Kan det bli frågan om teamkörning från deras sida?
– Kanske, jag har inte funderat på det, men det känns inte som om det är lika mycket teamspel i Indycar som i F1. Här jobbar man med sin grupp, för sin egen skull. Just teamarbetet är en stor skillnad mellan F1 och IndyCar. Här är det mer fokus på ett sportsligt perspektiv och det är lite roligare.
Vill du lyssna på hela intervjun och få ännu mer IndyCar snack inför avslutningen? Då finns vårt samtal att ladda ner hos Indypodden. Finns där poddar finns. Eller här.
Även Felix Rosenqvist tävlar i Portland i helgen och han stod på pallen senast IndyCar var i Portland.
– Det finns mycket att uppnå under de här sista racen, säger Felix Rosenqvist.
– För egen del vill jag naturligtvis avsluta säsongen på topp. Vi har inte haft det lätt i år och det hade betytt oerhört mycket att ta med sig en positiv känsla in i vinteruppehållet. Jag har inget att förlora, och sedan vill jag naturligtvis göra vad jag kan för att hjälpa Pato och teamet. Vi kommer att ge allt för att avsluta så bra vi någonsin kan.
Även IndyLights kör i helgen och där slåss Linus Lundqvist fortfarande om en mästerskapsseger. Han är trea i mästerskapet och topp tre får ett Indycar test.
Det är träning och kval i morgon fredag, samt kval 2 och ett race lördag och ytterligare ett race på söndag. Du följer tävlingen på hans hemsida.
– Det börjar dra ihop sig och vi kommer ha mycket tid i bilen under de närmste två-tre veckorna, säger Linus Lundqvist.
– Jag känner mig redo, och framför allt extremt sugen på att återvända till prispallen – allra helst högst upp. Portland blir ännu en helt ny bana för mig, men vi har mycket träningstid på fredag och jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att vara med och slåss där uppe som vi brukar.
Rasus Lindh ( Rasmus Lindh Racing)
En annan rolig nyhet är att Rasmus Lindh äntligen ska köra IndyLights. Han har skrivit på för Juncos Hollinger Racing och ska köra bil nummer 51 i de tre avslutande loppen 2021.
– Jag ser verkligen fram emot att köra Indy Lights igen. Jag har inte suttit i den typen av bil sedan vi startade träningen inför St Pete i mars 2020, säger Lindh.
– När Ricardo Juncos ringde mig och sa att det fanns en ledig förarplats var det ett givet ja från min sida. Jag tycker det är fantastiskt att få köra de tre tävlingarna och det krockar inte heller med IMSA där jag kör hela säsongen i år.
Korta F1-nyheter
Robert Kubica behåller förarplatsen hos Alfa Romeo även detta år. Kimi Räikkönen är ännu inte helt frisk från COVID-19 utan han står över ytterligare ett lopp.
Vill du läsa mer om F1? Här är guiden med tider, däck och statistik till Italien GP. Där hittar du också det senaste kring stallbråket i Haas.
Red Bull lyckades komma överens med det brittiska teamet om ett avtal för 2022.
– Alex är en av de mest spännande unga talangerna inom Formel 1, säger Williams VD Jost Capito.
Williams förare 2022 (Williams Racing )
Albon har tävlat för Toro Rosso och Red Bull i Formel 1 under 2019 och 2020. Inför årets säsong fick han lämna plats för Sergio Perez hos Red Bull. Thailändaren har istället arbetat som test och reservförare för Red Bull, samtidigt som han har tävlat i DTM.
Alexander Albon kör för Williams i Formel 1 2022
Red Bulls teamchef Christian Horner har varit tydlig med att han vill se Alexander Albon i Formel 1 2022 och han kom till slut överens med Williams. Detta trots att det är Mercedes som levererar motorer till Williams och mästarteamets chef Toto Wolff inte vill att en av Red Bulls förare ska köra med en motor från Mercedes.
– Vi rankar Alex väldigt högt. Eftersom vi hade våra förare för 2022 klara ville vi hjälpa honom att hitta ett annat team där han kan samla mil i en F1-bil och erfarenhet från mästerskapet. Vi är glada över att vi har kommit överens med Williams, säger Red Bulls chef Christian Horner.
– Alex är en högt uppskattad medlem i vårt team. I hans roll som test- och reservförare har han hjälpt till att utveckla bilen i simulatorn, men för hans karriär är det viktigt att han inte är utanför F1 i ytterligare en säsong.
Alander Albon kommer att arbeta tillsammans med Nicholas Latifi nästa år eftersom kanadensaren får fortsatt förtroende. Just nu finns det bara ett fåtal platser kvar på gridden till 2022. Här hittar du alla team och läget i förarkarusellen.
I helgen tävlar Formel 1 i Italien och alla tider, däckval, statistik och en väderprognos hittar du här.
Det var dagens andra inlägg på bloggen. I morgon hade jag tänkt titta närmare på IndyCar inför avgörandet och helgens tävling i Portland. Bland annat har jag pratat med Marcus Ericsson.
I dag väntar en lång guide med att du behöver veta inför Italien GP i Formel 1 2021, men först ett par korta snackisar.
Haas förare fajtas inte bara i botten av fältet. De fajtas konstant mot varandra – och nu är Ralf Schuamcher kritisk mot teamchef Günther Steiner.
– Han kanske behöver andra glasögon, säger den förre F1-föraren.
Mick Schumacher, son till Michael Schumacher (TT)
Redan i Baku i våras drog Nikita Mazepin mot Mick Schumacher och tysken skrek över radion:
– Försöker han döda oss båda två?
I Nederländerna var det dags igen. Både i kvalet och under loppet där Mazepin återigen gjorde en manöver mot Schumacher i samband med en omkörninng. Teamchef Günter Steiner haft möten med förarna – utan att nå något resultat.
– Det var inte första gången och det kommer inte att vara den sista heller, det är svårt. Framförallt i år när vi kämpar längst bak. Den enda fajten de har är med teamkollegan, säegr Steiner till motorsport-total.com.
– Det är lite hetsigt eftersom den interna duellen är den enda fajt de utkämpar och den enda seger de kan ta.
Nästa Haas bråk i Italien?
Han påtalar att det krävs två för en tango och hävdar med bestämdhet att det inte är de sponsorpengar som Nikita Mazepins pappa för med sig som fäller något avgörande. Inte heller det faktum att Schuamcher stöttas av Ferrari.
– Jag behandlar båda lika och det handlar om teamets intresse. Det är det viktiga, vi kan ha huvudsponsorer och partners, men finns det inget team kan man inte göra något alls. Teamet är fortfarannde Haas F1 och så länge man agerar rättvist kan man inte göra något mer, säger Steiner.
Det anser dock inte Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och farbror till Mick. Han kallade Nikita Mazepins agerande för livsfarligt tidigare i veckan och nu är han kritisk mot teamchef Steiner.
– Han måste skriva en egen regelbok till sina förare för att undvika den typen av saker, det kommer inte av sig själv. Här får man känslan av att Steiner tenderar till att skydda Mazepin. Vad det beror på kan jag inte säga, men kanske beror det på att hans pappa investerar stora pengar i teamet eller redan har köpt in sig i det. Att sparka Nikita under säsongen är inget alternativ eftersom han tar med sig stora pengar, skriver Schumacher
Borde ge bestraffning
Nikita Mazepin, Haas (TT)
Schumi II anser att Mazepins agerande borde gett en bestraffning även i lägre klasser som Formel 3.
– Men eftersom det är en intern kamp så gör man inte det. Jag tycker det är fel. Jag vet inte heller hur Günter kan se att det är 50-50 mellan dem. Kanske behöver han andra glasögon. Det där är inte 50-50
När det gäller Kimi Räikkönnen finns ännnu inget besked om han kan tävla i helgen eller inte. Om han ännu inte testats negativt efter COVID-19 ersätter återigen Robert Kubica.
Italien GP i Formel 1 2021. De är dags för ett hemmarace för Ferrari och AlphaTauri, ett race som många av förarna älskar och för ett race som kan ge oss överraskande vinnare.
I fjol präglades loppet av en sen rödflagg och det avslutades med ett sprrintrace på 26 varv. Det vanns överraskande av Pierre Gasly från AlphaTauri. 2008 var det här som Sebastian Vettel tog sin första seger för samma team ( då Toro Rosso).
Detta är också det femte loppet i Italien på ett år, jag kan inte påminna mig att F1 har varit så ofta i ett land under ett år även om Tyskland har haft fyra lopp ( Hockenheim och Nürburgring) vid två tillfällen i slutet av förra seklet.
6 september 2020: Monza
13 september 2020: Mugello
1 november 2020: Imola
18 april 2021: Imola
12 september 2021: Monza
Italien GP i Formel 1 2021 – Tider
Det är lite annorlunda tider i helgen eftersom vi återigen har The F1 Sprint. Det är samma tävlingsformat som under Storbritannien GP och vi kör ett vanligt kval på fredagen, det avgör startordningen till sprintloppet på lördagen.
Sprintloppet är 100 km och avgör startordningen i söndagens GP. Topp tre får poäng enligt skalan 3-2-1. Vill du läsa mer om reglerna kring The F1 Sprint gör du det här i artikeln inför Storbirtannien GP.
Fredag:
Träning 1 kl 14.30
Kval kl 18.00
Lördag:
Träning 2 kl 12.00
The F1 Sprint kl 16.30
Söndag:
Italien GP i Formrel 1 2021 kl 15.00
Väderprognos
Enligt väderprognosen väntar temperaturer mellan 17 ocgh 28 grader hela helgen, samt en växlande molnighet. Risken för regn är lika med noll, men det ska dra in ett regnväder under måndagen.
Däckval Italien GP 2021
Precis som 2019 och 2020 väljer Pierelli C2, C3 och C4. Sprintrracet förändrar däckstrategin den här helgen och teamen har teamen 12 set däck, 2 set hårda, 4 medium och sex set mjuka däck ( lägg till intermediates och regndäck). En vanlig helg har de 13 set. Under kvalet på fredagen får teamen enbart använda de mjuka däcken, under sprintracet väljer team och förare däck men då är det inget depåstopp. Det däck som kört flest varv lämnas till Pirerlli. Under söndagens lopp är det fritt däckval i starte, därefter återigen ett obligatiriskt depåstopp.
– Under de sneaste åren har flera olika däckstrategier använts på Monza och med The F1 Spint blir det ytterligare en variabel som tvingar teamen att tänka om kring sin däckstrategi, säger Pirellis Mario Isola som också påpekar att bakdäcken slits hårt och riskerar att överhettas.
Pierre Gasly 2020 (TT)
Italien GP i Formel 1 2021 – Fakta
Autodromo Nazionale di MonzaLopp: 14 av 22
Längd: 5,793 km. Varv: 53. Avstånd till första kurvan: 380 m. Loppet totalt: 306,720 km. Däckslitage: Långt. Bromsslitage: Medium. Antal Kurvor: 7 höger, 4 vänster Kurvor under 100 km/tim: 2 Kurvor över 250 km/tim: 1 Maxfart utan DRS: 340 km/tim. Genomsnittsfart: 237 km/timmen Antal växlingar per varv: 46 Vinnande strategi 2020: 2 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna) VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 70 GP-lopp har avgjorts på Monza. Omkörningar:
Ronnie Peterson 1971 (TT)
2020: 33
2019: 39
2018: 37
2017: 36
2016: 40 Antal segrar från pole position: 25 Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett klassiskt lopp där Ronnie Peterson slutade tvåa, en hundradel efter Gethin. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.
Statistik – Italien GP F1 2020
Topp 8 i kvallet 2020:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Carlos Sainz, McLaren
4. Sergio Perez, Racing Point
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Lando Norris, McLaren
7. Daniel Ricciardo, Renault
8. Lance Stroll, Racing Point
Lewis Hamilton (7)
Juan Manuel Fangio (5)
Ayrton Senna (5)
John Surtees (3)
Juan Pablo Montoya (3)
Sebastian Vettel (3)
Jim Clark (3)
Michael Schumacher (3)
Topp 8 i racet 2020
1. Pierre Gasly, AlphaTauri (Läs mer här.)
2. Carlos Sainz, McLaren
3. Lance Stroll, Racing Point
4. Lando Norris, McLaren
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Daniel Ricciardo, Renault
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Esteban Ocon, Renault
2020 Pierre Gasly AlphaTauri
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (5)
Michael Schumacher (5)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)
Fernando Alonso (2)
George Russell är klar för Mercedes 2022. Han ersätter Valtteri Bottas.
Det är F1:s sämst bevarade hemlighet.
När Alfa Romeo i går presenterade Valtteri Bottas som ny förare var det bara en tidsfråga innan Mercedes skulle presentera Lewis Hamiltons kollega. I dag kom beskedet. Det besked alla väntat på.
Britten George Russell blir kollega med sin landsman hos Mercedes.
– Det är en mycket speciell dag för mig, personligen och professionellt. De är en dag med blandade känslor, säger George Russell, 23.
George Russell är klar för Mercedes 2022
Han har varit en del av Mercedes program sedan 2017. Han vann Formel 3 som debutant och Formel 2 som debutant. Sedan 2019 har han tävlat i Formel 1 för Williams.
Där tog han en andraplats i det avbrutna loppet på Spa i Belgien i slutet av augusti. Han har även gjort ett inhopp för Mercedes under 2020, när Lewis Hamilton var sjuk i COVID-19.
Nu har han skrivit ett flerårigt kontrakt med Mercedes.
– Vår utmaning är nu att hjälpa honom att utvecklas vidare i vår miljö och inntill Lewis, som är tidernas bästa F1-förare, säger Toto Wolff.
– Jag är övertygad om att deras relation kommer att växa. Att de kommer att leverera resultat för Mercedes under de kommande åren.
Vem som nu ska ta över efter Russell hos Williams är inte klart. Det är också en orsak till att stämningen mellan Mercedes och Red Bull har blivit ännu mer spänd. De två toppteamen vill båda påverka vem som ska köra för det klassiska teamet nästa säsong. Mer läser du här.
Williams förhandlar med Alex Albon till F1 2022.
Då ställer Mercedes Toto Wolff krav.
Krav som kan starta ytterligare en stor konflikt mellan världsmästarna och Red Bull.
Alexander Albon (TT)
Ifjol tävlade Alexander Albon för Red Bull i Formel 1. I år har han arbetat med simulatorn för Red Bull och tävlat i DTM, men nu arbetar Red Bull för att ge honom en plats i Formel 1 2022.
– Vi jobbar hårt för att hitta en förarplats till Alex, säger Christian Horner till Sky.
Eftersom AlphaTauri har förlängt avtalen med Pierre Gasly och Yuki Tsunoda över 2022 finns det två alternativ kvar, Alfa Romeo och Williams.
– Jag hoppas verkligen att Mercedes inte stänger has möjligheter hos Williams. Det vore väldigt synd, fortsätter Horner.
Alex Albon till F1 2022?
Christian Horner (TT)
Mercedes som levererar motorer till Williams är inte intresserade av att en av Red Bulls förare kör med en motor från Mercedes.
– Vi arbetar gärna med Alex, under förutsättning att han avslutar kontraktet med Red Bull. Som jag tidigare har sagt så förtjänar han en plats i Formel 1. Vi har dock svårt att låta en förare som tillhör Red Bull till hundra procent köra med en motor från Mercedes, förklarar Toto Wolff för motorsportmagazin.
Wolff och Mercedes vill hellre se Nyck de Vries hos Williams i Formell 1. Han vann Formel 2 förra året och Formula E för Mercedes i år.
–Vi stöttar naturligtvis Nyck de Vries. Han för också samtal med Williams om en förarplats, säger Wolff enligt motorsportmagazin.
– Men Nyck är free agent och inte bunden till oss så Williams ska bestämma sig för vilken förare som är den bästa för deras team och det är deras beslut.
För Mercedes teamchef handlar det egentligen inte om ifall Albon kommer till F1 2022 utan enbart om att Red Bull inte ska få ta del av några kunskaper kring Mercedes motor.
– Vi måste bara säkerställa att vår kunskap inte landar någon annanstans. För ett år sedan diskuterades det om George Russell skulle köra för Red Bull. Då sa de att det var okej om han avbröt samarbetet med Mercedes. Nu säger vi, att om Alex inte får en av de fyra platserna som Red Bull har i Formel 1 utan ska gå någon annanstans så får han gärna göra det. Men Red Bull bör avsluta avtalet och tillåt honom att gå som free agent.
Stoppar Mercedes Albon?
Christian Horner, stallchef hos Red Bull, är oroad över att Mercedes kommer att stoppa deras förare. I detta fall kan en liten meningsskiljaktighet mellan de två VM-kombatanterna snabbt växa till en stor konflikt.
– Uppenbarligen det stall som finns bredvid oss på depårakan ringt fyra gånger och försökt klargöra att han inte ska gå dit, säger Horner till Sky.
Det är fortfarande ett antal förare som inte är klara för nästa år, Williams är ett av få team som letar förare. Det gör att det team som fajtats i botten i flera år har många alternativ till 2022.
– Vi har tid, vi har ingen tidspress när det gäller våra förare för 2022, säger VD Jost Capito
– Det finns även andra förare med F1-erfarenheter och även andra yngre förare som ger allt för att komma till F1. Det handlar inte bara om de två. Vi har flera möjligheter.
Günther Steiner, teamchef hos Haas, har det inte enkelt. Nikita Mazepin och Mick Schumachers konflikt blir allt svårare. I lördags var Mazepin sur på Schumachers körning under kvalet och efter loppet var Mick Schumacher återigen arg på ryssen och hans fabror Ralf kallade Mazepins körning för livsfarlig.
– Det är svårt, man kan inte bara skylla på en person. Vi måste jobba med det, vi hade ett extra möte efter ingenjörsmötet, men hittade ingen lösning, säger Steiner till motorsportmagazin.
Målet är att ha ytterligare en sittning inför tävlingen på Monza nästa helg.
I morgon är det dags för en guide inför Italien GP på Monza. Då får du också de tider som gäller, en väderprognos och en påminnelse om hur F1 Sprint fungerar.
Valtteri Bottas lämnar Mercedes. Han är klar för Alfa Romeo och det bytet sätter fart på resten av förarkarusellen för 2022.
Lämnar Bottas plats för Georgge Russell? (TT)
Det var inte speciellt oväntat att Valtteri Bottas tog klivet över till Alfa Romeo efter det att han inte fått förlängt förtroende hos Mercedes. Förra veckan berättade Kimi Räikkönen att han avslutar sin karriär och Alfa Romeo vill ha en erfaren förare som leder teamets väg tillbaka mot toppen.
– Nu öppnas ett nytt kapitel i min racingkarriär och jag ser fram emot att vara del av Alfa Romeo och det blir en ny utmaning med ett ikoniskt bilmärke, säger Bottas som innledde sin karriär i Williams 2013.
I pressmeddelandet heter det att det är ett avtal över 2022 och efter det, men det står ingentinng om antalet säsonger. Valtteri Bottas har dock varit tydlig med att han är intresserad av ett kontrakt över flera år.
Missa inte heller det stora bråket inom Haas. Schumacher och Mazepin var i luven på varandra även i Nederländerna. Mer läser du här.
Valtteri Bottas lämnar Mercedes – förare i F1 2022
Mercedes:
Kör för Mercedes 2022 och framåt (TT)
Lewis Hamilton har förlängt kontraktet till och med 2023. George Russell har skrivit på ett nytt längre kontrakt. Kommentar: Valtteri Bottas lämnar Mercedes för Alfa Romeo och han errsätts av George Russell. Britten kommer från Williams och har skrivit på ett kontrakt över flera år. Han är tidigare mästare i Formel 3 och Formel 2.
Red Bull
Han stannar! (TT)
Max Verstappen skrev år 2020 ett kontrakt till och med 2023. Sergio Perez skrev den 27.8 på ett nytt kontrakt för 2022. Kommentar: Konsulten Helmut Marko har bekräftat för Auto Bild att det finns en klausul i Max Verstappens kontrakt. Så länge motorns prestanda inte skiljer sig mer än två tiondelar jämfört med täten i VM så måste han köra för Red Bull. Enligt Marko har han också en viss ”Nr 1 status”.
McLaren
Ricciardo har kontrakt (TT)
Lando Norris förlängde sitt kontrakt med flera år i maj 2021. Daniel Ricciardo skrev ett flerårigt kontrakt 2021. Kommentar: Norris stannar, Ricciardo också. I alla fall ett år till. Australiern måste få ordning på sin körning igen och hitta rätt i bilen, Norris har gång på gång bevisat att McLaren har materialet för en pallplats. Ricciardos karriär är på väg att få sig en ordentlig törn och han lär behöva oroa sig för en plats 2023.
Aston Martin
Sebastian Vettel skrev 2021 på ett kontrakt över flera år. Lance Stroll är klar Kommentar: Aston Martin presenterade sina förare i veckan efter Italien GP. Lance Stroll och Sebastian Vettel fortsätter tillsammans ett år till. Stallet hart också startat bygget av en ny fabrik. Allt för att nå toppen.
Alpine
Klar för 2022 (Alpine)
Fernando Alonso har kontrakt över 2022. Esteban Ocon har kontrakt till 2024.
Kommentar: Fernando Alonso är klar. Esteban Ocon lika så. Teamet har även ett bra stall med yngre förare som skulle passa i F1, men vart ska de ta vägen?
Det stöttar Oscar Piastri, han är rookie i Formel 2 och leder mästerskapet. Om han vinner får han inte köra Formel 2 nästa år, var ska han då ta vägen?
I nuläget återstår fyra tävlingshelger och han leder med fem poäng före en annan Alpinejunior, Guanyu Zhou. Kinesen har stark ekonomisk stöttning från Kina och satsar mot Formel 1.
Ferrari:
Sainz blir kvar (TT)
Charles Leclerc skrev på ett kontrakt till 2024 redan år 2019. Carlos Sainz har kontrakt över 2022.
Kommentar: Ferrari har också ett antal förare från sin akademi och här blir det intressant. Teamet stöttar Antonio Giovanazzi hos Alfa Romeo och Mick Schumacher som tävlar för Haas, Robert Schwarzman som är trea i Formel 2 är, precis som 22-årige britten Callum Ilott som är reservförare hos Alfa Romeo. Var ska de göra av alla sina talanger?
Vinner Schwarzman kan han inte parkeras i det mästerskapet ett år till och måste vidare. Ilott debuterar i IndyCar när tävlingen avgörs i Portland.
AlphaTauri
Gasly klar för 2022 (TT)
Pierre Gasly 2022 Yuki Tsunoda 2022
Kommentar: AlphaTauri har förlängt kontrakten med både Tsunoda och Gasly.
– Kontinuitet och stabilitet är avgörande när F1 nu går in i den nya eran och introducerar nya regler till 2022, skriver teamet.
Alfa Romeo
Kimi Räikkönen lägger av efter 2021 (TT)
Antonio Giovanazzi?
Valtteri Bottas
Kommentar:Kimi Räikkönen avslutar sin F1-karriär, 20 år efter sin debut med Sauber. Valtteri Bottas tar hans plats.
Vad vill Ferrari göra med den andra platsen? Teamet har förlängt samarbetet med Alfa Romeo och Ferrari fortsätter att leverera motorer, men vem vill det italienska teamet se som förare? Kan Callum Ilott få chansen? Han ska köra IndyCar kommande helg.
Haas
De verrkar som om Mick Schumacher kör ännu en säsong i Haas? (TT)
Nikita Mazepin har kontrakt Mick Schumacher har kontrakt
Kommentar: Båda förarna skrev i fjol kontrakt över flera säsonger. Mazepins pappa är en viktig sponsor och Ferrari stöttar Schumacher, men frågan är väl här var Ferrari vill att Schumacher ska köra samt hur finanserna ser ut hos det amerikanska teamet. Haas F1-team behöver pengar, vill Gene Haas fortsätta att lägga ut pengar för ett team i botten av Formel 1 eller är teamet till salu?
Det kan mycket väl vara en prisfråga och då kan situationen på förarfronten också förändras.
Williams
Comeback i F1 – check! (TT)
Nicholas Latifi har kontrakt
Alexander Albon kontrakt 2022
Kommentar: Alexander Albon är tillbaka i Formel 1 efter ett års frånvaro. Han erästter George Russell hos Williams. Albon hart i år tävlat i DTM och varit reserv- och testförare hos Red Bull.
Mick Schumacher var på väg förbi sin kollega. Då styrde Nikita Mazepin återigen mot tyskens bil.
– Det livsfarligt om det händer något där, i de hastigheterna, ryter Ralf Schumacher.
Mazepin och Schumacher (TT)
Han är farbror till Mick Schumacher, men också tidigare F1-förare och numera expert hos det tyska TV-bolaget Sky. Han reagerar kraftigt mot incidenten mellan de två Haasförarna som inträffade i slutet av det första varvet av Nederländernas GP.
Mick Schumacher skulle precis köra om sin kollega Nikita Mazepin när ryssen plötsligt svängde mot tyskens bil. Det påminde om Mazepins agerande i Baku för tre månader sedan då Schumacher skrek över radion och ifrågasatte om ryssen ville döda dem båda.
– Det Mazepin gör har ingenting i Formel 1 att göra, säger en mycket förbannad Ralf Schumacher till Sky.
– Det handlar om de sista platserna i fältet och när Mick är så nära Nikita måste Nikita leva med det och släppa honom förbi sig.
Mazepin släppte inte förbi sin kollega utan pressade Schumacher så att denne nästan körde av banan.
– Där är depåmuren, och kör man in i den lyfter bilen i luften och antingen flyger den ut på läktaren och in i publiken eller vet inte ens djävulen vad som kan hända. Där kör vi i 280 km/timmen, säger Mick Schumacher till tyska journalister.
– I Baku fanns det ingen historia och då gjorde han samma sak. Jag saknar ord här.
Det gör inte hans farbror som också antyder att de pengar som Nikita Mazepins pappa sponsrar teamet med kan ha en betydelse för hur teamet hanterar konflikten mellan de två förarna.
– Den risken som Mazepin tar passar inte till hans talang. Det verkar som om han inte kan hantera situationen och är frustrerad. Pengar kan inte vara en frisedel för att man ska kunna riskera sitt team stora skador. Günter Steiner har det inte enkelt, men han måste ta tag i detta, säger Ralf Schuamcher till Sky.
Ralf Schumacher tävlade i F1 under tio år och tog sex vinster på 182 lopp (TT)
Även Haas teamchef Günter Steiner var irriterad när han mötte media under en digital presskonferens efter loppet.
– Det ska inte hända, men det hände. Vi kommer att arbeta med det och vi ska lösa problemet, säger han.
– Vi har haft ett möte, men inte hittat någon lösning än. Alla parter kommer att träffas en gång till före Monza och prata ut. Ett slagsmål är fel väg. Vi måste hitta en kompromiss, annars måste vi sätta upp regler.
Snabba nyheter
Max Verstappen vann racet i Nederländerna och tog över ledningen i VM när nu 13 av 22 deltävlignar är avgjorda. Du läser mer om loppet här.
Redan nästa helg är det dags för ytterligare ett F1-lopp, det tredje på lika många veckor. Det handlar om Italien GP och återigen är det dags för The F1 Sprint. Denna gång på klassiska Monza. Det kommer vi att ta upp i bloggen i veckan.
Vi kommer också att kika på IndyCar där Marcus Ericsson har chanser att nå titeln. Hans möjligheter är inte stora och han har det inte i sina egna händer, men de finns där när nu tre lopp återstår.
Max Verstappen tar över ledningen i VM i Formel 1.
Han vann Nederländernas GP.
Max Verstappen har nu sju segrar i år (TT)
Max Verstappen tog ledningen i sitt hemmarace på Zandvoort redan i starten och även om det var ett strategiskt intressant lopp så kontrollerade han loppet ända fram till målflagg. Mercedes testade med två olika startegier, en för Lewis Hamilton och en för Valtteri Bottas, men kunde inte hota Verstappen på hans hemmabana.
– Förväntningarna var oerhört höga inför loppet och då är det aldrig enkelt att uppfylla dem. Jag är så glad över segern och över ledningen i mästerskapet. Det är fanatstiskt, jublar Verstappen efter säsongens sjunde seger.
Jämnt i VM i Formel 1
Han erkänner att det var ett tufft race, framför allt strategiskt eftersom Mercedes hade två bilar i toppen medan han hade sin teamkollega betydligt längre bak i fältet.
– Starten var väldigt viktig och Mercedes försökte göra det svårt för oss, men vi lyckades hela tiden svara på deras attacker det ska vi vara väldigt nöjda med, säger Verstappen.
Hamilton slutade tvåa i Nederländernas GP och tog även det snabbaste varvet, kollegan Bottas slutade trea i ett lopp där samtliga förare från position fyra och nedåt (Pierre Gasly) blev varvade.
– Det är bara att gratulera Max, jag gjorde allt jag kunde, men de var helt enkelt bättre än vad vi var. Det var svårt med mycket trafik på banan och det var svårt att hålla kontakten med Max, säger Hamilton.
Räkna aldrig bort Fernando Alonso. Spanjoren körde i mål som sexa i sin Alpine efter att ha kört om Ferraris Carlos Sainz i slutet av loppet och återigen var han bäst i teamet. Zandvoort är ytterligare ett bevis på att Alonso har i F1 att göra. Han är nu före sin kollega Esteban Ocon i VM-tabellen, trots att Ocon har tagit en seger i år.
Red Bull såg till att Sergio Perez fick sin fjärde motor i dagens lopp. Man bytte ett stort antal delar och Perez, som misslyckades i kvalet, startade ur depån, ändå lyckades han köra upp sig 12 platser. Det viktigaste för Red Bull är att det där motor bytet är gjort så att Perez kan attackera och stötta Max Verstappen i kampen om VM. Han behöver sno poäng av Mercedes för att hjälpa Verstappen i kampen om förar-VM och samtidigt leverera poäng i kampen om märkes-VM.
Italien GP – ny racevecka
Nu väntar ännu en racevecka. Som vanligt kommer bloggen att uppdateras dagligen så se till att du går in en gång om dagen och kikar efter de senaste snacket och nyheterna. Nu väntar en av mina personliga favoriter, Italien GP på Monza,. Den här gången står extra många poäng på spel, det är dags för F1 Sprint igen.
Den första sprinten kördes i Storbritannien och mer om det reglementet läser du här.
Det är osäkert om vi får se Kimi Räikkönen nästa vecka. Han stod över denna helg på grund av COVID-19.
Nästa vecka är det också IndyCar igen. Givetvis kommer du att kunna läsa om de två svenska stjärnorna här på bloggen.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.