Den andra träningen i Budapest regnade bort, därför var det fredagens första pass som gav de snabbaste tiderna, Lewis Hamilton (Mercedes), före Max Verstappen (Red Bull +0,165), som dock snurrade två gånger.
– Spinning is winning, sa han efteråt.
– Det andra passet kändes riktigt bra.
Regn i Budapest (TT)
Sebastian Vettel (Ferrari + 0,166) och Pierre Gasly (Red Bull + 0,449). Valtteri Bottas fick problem med motorn under det första passet och tvingades göra ett byte. Det gjorde att han tappade tid på banan.
Tyngst var det för Alexander Albon som kraschade i de svåra förhållandena under det andra passet och nu är frågan om det kommer att regna under kvalet också?
Enlitg prognosen finns den risken.
Verstappens framtid?
En annan snackis är Max Verstappens framtid, det ryktas om Mercedes om och om igen. Verstappen har en klausul i sitt kontrakt med Red Bull, men enligt Helmut Marko går den ut på söndag – i övermorgon.
– Vi behöver inte vara oroliga, risken är under en procent, säger Red Bulls motorsportkonsulent till motorsportmagazin och fnissar lite över att Verstappens pappa Jos har ätit middag med Mercedes stallchef Toto Wolff.
– Herr Wolff kan hålla på med sina lekar. Vi är lugna och när Herr Wolff äter med Jos är det hans ensak, det är Max som kör för oss. Inte Jos.
I går handlade bloggen om Nico Hülkenbergs framtid. Mer om det läser du här.
Dagens racingpanel hittar du här. Janne och jag svarar på några frågor och tycker till.
För övrigt protesterade Alfa Romeo mot det tidsstraff som kostade båda förarna poängen på Hockenheim. Ett belsut om det kommer först i september.
Inför Ungern GP i Formel 1 2019 är av de stora snackisarna är Renault och kritiken mot Nico Hülkenberg. Renaults teamchef Cyril Abiteboul talar ett väldigt tydligt språk efter den tunga helgen på Hockenheim där Hulken var på väg mot ett riktigt bra race – men körde av.
På ungefär samma sätt som Charles Leclerc och Valtteri Bottas.
– De sista sekunderna förstörde en annars riktigt bra helg för Nicos del. Det var bara så frustrerande. Vi hade tårar i ögonen allihop, säger stallchefen till franska Auto Hebdo.
– Alltid när Nico är på väg att göra någonting fantastiskt rinner det ur hans händer. Han förstör för sig själv.
Ingan pallplats på nio år
Hülkenberg har kört i F1 sedan 2010, men aldrig tagit en pallplats. Nu är frågan om Renault orkar vänta längre. Hans kontrakt går ut efter säsongen, det har ryktas om både Formel E och WEC även om han själv har sagt att han gärna vill stanna.
– Ska vi vara ärliga så ser vi nu efter vilka möjligheter vi har framöver och Nico vet det, säger stallchefen.
En av dem är naturligtvis Esteban Ocon, tidigare förare för Manor och för Racing Point, han har varit en del av Renaults team tidigare, men nu är han tredjeförare hos Mercedes. Han har testat för världsmästarteamet och kört deras simulator.
Han är fransman. Det känns som ett mycket intressant alternativ för Renault.
Ferrari inför Ungern GP i Formel 1 2019
En positiv höst? (TT)
En annan stor snackis är vilken riktning Ferrari tänker ta. Är det dags att ställa in utvecklingen av årets bil och satsa på 2020?
Nej, inte enligt Sebastian Vettel.
– Under den andra halvan av säsongen kan vi bara se bättre ut än vad vi har gjort hittills. Det är viktigt att vi lär oss förstå hur bilen reagerar och kan bestämma oss för vilken riktning vi vill utveckla den inför nästa år då det inte är några större regeländringar. Nu handlar det inte bara om att stänga luckan utan också om att bestämma oss vilken utveckling vi vill de kommande månaderna och det kommande året, citeras han av motorsporttotal.
– Den här helgen är vi inte favoriter, men de senaste veckorna ger oss hopp. Om allt går som det ska, ska vi kunna få in bilen i rätt däckfönster och vara med och slåss i toppen.
Enligt Charles Leclerc har man nästan löst de problem som Ferraris bilar hade förra helgen. Man vet vad felet på Sebastian Vettels bil berodde på, däremot har man inte kommit underfund med vad som hände med hans bil i Q3. Leclerc tror dock att det snart är löst.
Vädret inför Ungern GP i Formel 1 2019
Det brukar vara varmt i Budapest, men någon hetta ska det inte bli frågan om den här gången. Runt 27 grader och växlande molnighet under fredagen. Risken för regn är ungefär 20 procent.
Under lördagen ska det inte bli mer än 26 grader det väntas vara en del moln på himlen och enligt prognosen kan det komma en åskskur under kvalet.
På söndagen väntas solen skina hela dagen, det är ingen risk för regn, men temperaturen håller sig inom det normala. Ungefär 26 grader. Inte 35 som det pratade om förra veckan.
Det pratas om att… …Haas och Romain Grosjean vs Kevin Magnussen. Nu blir det stallorder. Chefen Günther Steiner klarar inte längre av att förarna kör ihop.
– Det är den enda lösningen som de förstår. Man måste tala om för dem hur de ska köra när de är i närheten av varandra. …Lewis Hamilton kommer att vara frisk till helgens lopp, enligt hans egen utsago i alla fall. Han sa efter Tysklands GP att han aldrig känt sig så sjuk som han gjorde då. …Mercedes fortfarande är favorit, trots att Red Bull och Max Verstappen vunnit två av de tre senaste loppen.
– Mercedes är årets dominant och efter förra helgen kommer de att satsa på att ta revansch. Vi vet att deras bil kommer att vara bra här, men förhoppningsvis är vi inte långt efter, säger han. …vad som gäller inför helgen. Guiden hittar du här. …Ungern är det sista F1-loppet före sommaruppehållet. F1 startar om på Spa den 1 september. Renault kommer att presentera en ny specifikation av motorn till tävlingarna på Spa och Monza – och då lär Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz Jr och Lando Norris. …Alfa Romeo protesterar mot det straff som gjorde att båda förarna förlorade sina poäng på Hockenheim förra helgen.
Det är onsdag mina vänner och det är dags för en guide inför Ungern GP i Formel 1 2019 – med andra ord det sista loppet innan sommaruppehållet.
Vi har haft tre fantastiska lopp, i Österrike, Storbritannien och i Tyskland och vad väntar då denna helg?
Tar han tredje segern för säsongen? (TT)
En teknisk bana med många kurvor, de följer efter varandra som på ett pärlband och föraren kan inte slappna av vid något tillfälle på banan. Dessutom brukar underlaget vara ojämnt och luften väldigt varm.
Det blir spännande att se om Max Verstappen och Red Bull kan konkurrera. Teamet har tagit två segrar på de tre senaste loppen och enligt den frispråkige motorsportkonsulenten Helmut Marko så har man inte gett upp drömmen om en VM-titel än. För övrigt missade du väl inte måndagens blogg med det senaste snacket efter Tysklands GP – och Renaults bil som kört av motorvägen
Väderprognosen inför Ungern GP i Formel 1 2019
Under fredagen väntas temperaturen väntas ligga på 25 grader i luften, men det är risk för regn. Även under lördagen och kvalet kan det komma en regnskur och temperaturen sjunker till ungefär 24 grader.
Under söndagen ska det däremot vara växlande molnighet och uppehåll. Ungefär 26 grader varmt.
Guide inför Ungern GP i Formel 1 2019
Hungaroring: Längd: 4,381 km/ 70 varv. Start: Kval 15.00 på lördag och race kl 15.10 på söndag. Avstånd till första kurvan: 610 m Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster). Kurvor över 250 km/tim: 0 Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13) Däck: C2/C3/C4 Förarnas däckval och alla tider: Däckslitage: Medel Bromsslitage: Lågt Bromszoner: 11 (5 hårda) Högsta fart utan DRS: 310 km/tim Genomsnittlig fart: 190 km/tim. Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp. Antal GP: 33, Nelson Piquet vann första loppet 1986. Antal segrar från pole position: 15. Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006. Vinnande strategi 2018: 1 stopp (De flesta valde dock två stopp) Tid att köra depårakan vid en hastighet av 60 km/timmen: 20,5 sekunder.
Säkerhetsbilen har varit ute på banan vid två lopp sedan 2003.
Statistik Ungern GP i Formel 1 2019
Hamilton dominerade i Ungern 2018 (TT)
Topp 8 i kvalet 2018:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Carlos Sainz, Renault
6. Pierre Gasly, Toro Rosso
7. Max Verstappen, Red Bull
8. Brendon Hartley, Toro Rosso
Flest pole position i Ungern GP:
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Ayrton Senna (3)
Sebastian Vettel (3)
Mika Häkkinen (2)
Fernando Alonso (2)
Riccardo Patrese (2)
Nico Rosberg (2)
Topp 8 i Ungern GP 2018:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Pierre Gasly, Toro Rosso
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Fernando Alonso, McLaren
Senaste fem segrarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari
2014 Daniel Ricciardo Red Bull
Renaults F1-team har bekräftat att det är en av deras förare som kört av vägen i närheten av Györ i Unger, föraren har hållit sig inom trafikreglerna och vad som orsakat olyckan är inte klart. Teamet vill inte heller meddela vad lastbilen innehåller. Föraren var vid medvetande när han fördes till sjukhus. Han har inte drabbats av några livshotande skador.
Innan vi fokuserar på deltävlingen i Ungern måste vi avsluta Tysklands GP. Årets mest underhållande och omtumlande lopp.
Förlorarna – Gasly och Bottas?
Vilka var gårdagens stora förlorare?
Pierre Gasly som gjorde ett eget misstag och blev utan poäng samtidigt som Daniil Kvyat körde in en Toro Rosso på pallen? Möjligen. Han var i alla fall inte med när Red Bull tog sitt segerfoto tillsammans med Max Verstappen efter loppet. Helmut Marko säger dock till Motorsporttotal att Red Bull inte kommer att byta förare under 2019.
– Vi vill avsluta den här säsongen som den är, säger han.
En annan förlorade var Mercedes. Även om Lewis Hamilton till slut fick två poäng så var Toto Wolff tydlig när han beskrev loppet för österrikiska ORF:
– Naturligtvis var detta en katastrof för oss. Vi kontrollerade det riktigt bra i början, men sedan ledde våra egna misstag till olyckor och så kan man inte vinna några lopp.
– Det har inte hänt oss på flera år, men det fick oss att se riktigt dumma ut.
Helgens förlorare? (TT)
Även Valtteri Bottas kan vara en av gårdagens stora förlorare. Han hade chansen att vinna, men tappade fokus och kraschade bilen. Han var så frustrerad att han lämnade banan utan att prata med media och Mercedes fick ställa in hans presskonferens. Frågan är hur hans framtid ser ut? Enligt Nico Rosberg, tidigare Mercedesförare, är det loppen i Tyskland och Ungern som kommer att avgöra finländarens framtid.
Toto Wolff har tidigare sagt att han vill ta ett beslut om framtiden, om det är Bottas, Esterban Ocon eller någon annan förare som får chansen, innan omstarten den 1 september.
Honda hånar Alonso
Två förare från team som köper motorer från Honda stod på pallen i går, dessutom två förare från olika team. Det har inte hänt sedan 1988. Vilken framgång för Honda som fått ta emot enormt mycket kritik sedan återkomsten till F1. Det är bara något år sedan Fernando Alonso kallade Hondas motor för en GP2 Motor. Det såret sitter djupt.
Honda kunde inte låta bli att slå tillbaka efter dagens seger – den andra för Red Bull Honda den här säsongen.
Nu lämnar vi Tysklands GP och förkuserar på deltävlingen i Budapest, den sista innan semestern. En intressant fråga är hur Lewis Hamilton mår. Han drabbades av en virussjukdom och var märkbart påverkad under raceghelgen. Han var på gårdagens presskonferens, men har ställt in alla åtaganden de kommande dagarna och fokuserar på att bli frisk till helgens race.
– Jag har aldrig tidigare varit så sjuk och det var den tuffaste tävlingshelgen någonsin, skriver han på Instagram.
Tiderna inför Ungern GP i F1 2019:
Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Ungerns GP – sista loppet innan sommaruppehållet. Kl 15.10.
Däckvalen för Ungern GP i F1 2019
Renault, Alfa Romeo och Toro Rosso. Där har ni stallen som valt den mest aggressiva däckstrategin inför helgens deltävling i Ungern. Intressant är också att Ferraris båda förare och Mercedes båda förare har valt lite olika alternativ.
Sju bokstäver kan ge oss namnet på Ferrari.
Men det kan också ge oss ett ord på det som det klassiska stallet sysslar med 2019.
Misstag.
Tendensen har varit tydlig hela säsongen, och trots Sebastian Vettels överraskande andraplats var helgen i Tyskland inget undantag. Teamet gjorde misstag och det gjorde förarna också.
Under lördagen lyckades Sebastian Vettel inte ens köra ett enda varv på tid innan hans bil fick problem med turbon. Något senare, under det tredje kvalsegmentet, fick hans kollega Charles Leclerc parkera sedan bränslesystemet trasslat.
Tysklands GP 2019 – möjligheten till så mycket mer
I racet fortsatte sedan bekrymren – även om det såg bra ut under inledningen av loppet. Charles Leclerc körde snabbare än samtliga andra förare och Ferrari tog två strategiskt smarta beslut där Leclerc tjänade placeringar.
Men därefter gick det fel.
Leclerc hade möjligheten att utmana om segern, han hade möjligheten att äntligen vinna ett VM-lopp och han hade möjligheten att visa att han är redo att ta över som Ferraris förste förare.
Då hände det igen. Ett ödesdigert misstag och det känns som om de bokstäverna förföljer Ferrari. Det var fortfarande för vått för torrdäck och nya regndroppar bidrog till att avåkningazonerna påminde mer om is än asfalt.
Den unge monegasken var en av flera förare som tappade kontrollen över bilen och han slutade dagen med en reklamskylt över framvingen.
Han var förgrymmad, förbannad och fruktansvärt besviken. Återigen.
Drömmar om en titel
Andra segern, Verstappen vann Tysklands GP 2019 (TT)
Nu är den säsong som skulle ge Ferrari en VM-titel körd sedan länge, men det finns en framtid och det krävs en förändring.
– Vi har ansvaret, jag personligen känner att det är mitt ansvar, sa teamchef Mattia Binotto efter kvalet till Tysklands GP.
– Vi måste förändra hela vårt beteende så att den här typen av saker inte händer igen. Det handlar om en process, hur vi utvecklar bilen och hur vi kan göra den tillförlitig. Det handlar om allt inom både kvalitetskontroll och bilens utveckling. Vi måste lösa det. Jag tror inte på otur.
I år har problemet inte bara varit misstagen utan också det faktum att de gör dem under de helger som Mercedes är allt annat än omutbara. I Tyskland tog Mercedes två små poäng, men istället för att plocka full poäng fick Ferrari se sig besegrade av Red Bull.
Det gör att förlusten ännu tyngre.
Det är en lång väg för Ferrari att ta sig tillbaka – men insikten om problemet är det första steget för att vända trenden.
•••
Max Verstappen tog säsongens andra seger och vann trots att han missade starten och snurrade 360 grader vid ett tillfälle. Sebastian Vettel körde upp sig från sista till andra plats och Daniil Kvyat tog Toro Rossos första pallplats sedan Vettel vann för teamet på Monza 2008. Det var viktigt för ryssen som kanske snart får möjligheten att återkomma till Red Bull och ersätta den mycket tveksamme Pierre Gasly.
…Daniil Kvyat blev pappa igår. I dag tog han en pallplats.
…..Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg och Lewis Hamilton. Alla tappade kontrollen på ungefär samma ställe.
– Det är ett oacceptabelt lågt grepp på asfalten i de två sista kurvorna, säger Leclerc efter loppet.
– Men det ändrar inte det faktum att jag gjorde ett misstag och jag är väldigt besviken. …Honda levererar motorer till två av de team som stod på pallen, det har inte hänt på ungeför 30 år. …Romain Grosjean och Kevin Magnussen går i varandra – igen. Frågan är när Günther Steiner gör allvar av sina hot och gör förändrar sin föraruppställning. …Charles Leclerc inledde söndagen med att gratulera sin lillebror. Arthur Leclerc vann ADAC Formel 4 på Hockenheimring. …Mercedes räddade Tysklands GP 2019, men kommer inte att göra det nästa år. Det bekräftar Toto Wolff. Därmed är det ytterst tveksamt om det blir någon deltävling i Tyskland nästa år. Från Spanien har det kommit positiva signaler och det har det gjort från Mexiko också. Blir det då 21 lopp nästa år eller kommer ägarna Liberty Media att utöka antalet lopp?
…Alfa Romeos båda förare har fått ett tidstillägg på 30 sekunder och ramlar därmed bort från poängen. Det ger Hamilton två poäng och Robert Kubica tog sin och Williams första poäng för den här säsongen. Det är Kubicas första VM-poäng sedan 2010. Grattis!
Från F1 till Indy
Nu gäller det att andas. Sommarens F1-lopp har alla varit oförutsägbara och bjudit på ritkigt bra racing. Det kommer att ta ett tag innan jag klarar av att smälta detta.
Det får ta några timmar.
Sedan är det dags för Indycar och två svenskar med chans på en pallplats.
Nästa vecka avslutar Ungern den första halvan av F1-säsongen. Därefter väntar sommarlov och fabrikerna stänger helt i två veckor. Säsongen startar sedan om med tävlingen i Belgien den 1 september.
Problemen fortsätter för Ferrari. Den här gången i Tysklands GP i Formel 1. Inte nog med att Sebastian Vettel fick bryta redan i Q1 sedan han fått problem med turbon utan även Charles Leclerc fick lämna kvalet sedan han fått problem med bränslesystemet i Q3.
– Det är synd, vi hade verkligen kunnat utmana om pole position, säger Charles Leclerc efter kvalet.
– Detta var verkligen en tung dag för Ferrari.
Båda förarna hade olika problem under kvalet och nu blir det tuffa förutsättnignar inför racet. Leclerc startar från ruta tio och Sebastian Vettel från ruta 20. Det kommer att göra det otroligt svårt för Ferrari att ha någonting med segern att göra. Vettel kommer inte att kunna ta den där efterlängtade segern på Hockenheimring. Inte i år när han startar från sista led och troligen inte framöver heller eftersom Tysklands GP inte har något kontrakt med F1 efter årets lopp. I år fick Tyskland chansen eftersom Mercedes öppnade plånboken och räddade sitt hemmalopp.
Ferrari med stora problem i Tysklands GP i F1 2019
Tungt, tungt Vettel (TT)
Frågan är vad som är anledningen till att Ferrari så ofta tappar i det avgörande läget, att det är små detaljer som går sönder.
Jag tänker på Bahrain GP där Charles Leclerc borde ha tagit sin första seger, men tappade den sedan han fått problem med motorn, jag tänker på Kanadas GP där Vettel var först i mål, men fick ett tidstillägg vilket gjorde att han tappade en placering, men också på missen i depån i Österrike som kostade honom många placeringar och nu det faktum att ingen av Ferraris bilar kunde avsluta kvalet till Tysklands GP.
Är det så att teamet måste ligga så på gränsen för att kunna hota Mercedes och att de blir så pressade att de tvingas över den?
Mercedes är en otrolig tuff motståndare som har en förmåga att vända på varje sten och hela tiden förbättra sig, när det gäller Ferrari känns det däremot som om det allt för ofta är små misstag som kostar teamet enormt mycket i slutändan. Det känns som om det är lite slarvigt här och där.
Jag har skrivit det förr och gör det igen.
Det är tillförlitligheten som avgör VM.
Redo för regn?
Alla pratade om regnet som skulle komma till kvalet. De kom aldrig. Däremot säger prognosen att det ska bli både regn och åska under morgondagens race, men det kan naturligtvis ändras. Temperaturen kommer att ligga över 26 grader och om det blir varmare än så kan det ställa till stora problem för Mercedes. Det blir intressant att se vad Max Verstappen kan göra från andra startruta, han har en annan däckstrategi än Lewis Hamilton och han har en bra racepace. Mer om Mercedes problem med hettan kan du läsa här.
1) L. Hamilton, Mercedes
2) M. Verstappen, Red Bull
3) V. Bottas, Mercedes
4 ) P. Gasly, Red Bull
5) K. Räikkönen, Alfa Romeo
6) R. Grosjean, Haas F1
7) C. Sainz, McLaren
8) S. Perez, Racing Point
9) N. Hülkenberg, Renault
10) C. Leclerc, Ferrari
11) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
12) K. Magnussen, Haas F1
13) D. Ricciardo, Renault
14) D. Kvyat, Toro Rosso
15) L. Stroll, Racing Point
16) L. Norris, McLaren
17 ) A. Albon, Toro Rosso
18 ) G. Russell, Williams
19 ) R. Kubica, Williams
20) S. Vettel, Ferrari
Vi kan konstatera att… ….Hamilton tog pole position i Mercedes 200:e lopp. Det var Hamiltons 87:e pole position, men han mår inte alls bra världsmästaren. Han lämnade banan snabbt, iklädd en tjock jacka. Han verkar ha dragit på sig en rejäl förkylning, men Mercedes kan inte ersätta honom med någon annan förare om han mår sämre i morgon. En ersättare måste ha kört något av de tidigare passen under en tävlingshelg för att få köra racet och så har det itne varit i det här fallet. …Hamilton, Leclerc och Bottas startar loppet på medium. Resterande förare startar Tysklands GP på soft. Enligt Pirelli är den snabbaste strategin medium-hard med ett depåstopp mellan varv 24 och 29. Den näst snabbaste är soft-hard med depåstopp mellan varv 18 och 22. …Daniel Ricciardo åkte ut i Q2. Nico Hülkenberg gick däremot vidare och startar bland de tio bästa. …Mick Schumacher körde tre demovarv i pappas Ferrari från 2004. Mer om det läser du här. …Mercedes medarbetare använder kläder som inspirerats av 1950-talet den här helgen. Allt för att man firar 125 år av Mercedes Benz Motorsport den här helgen. Tävlingen på Hockenheimring är också Mercedes 200:e F1-lopp.
…Georg Russel och Sergio Perez har vunnit kvalkamperna i sina team. De leder med 11-0 och med tanke på att det är 21 lopp i år så går det inte att ändra på det.
…Racingspanelen där jag och Janne Blomqvist tycker till om veckans snackisar hittar du här.
Sebastian Vettel vill få slut på diskussionen inför Tysklands GP.
Mer om vad det handlar om får du i dagens blogg, precis som tiderna inför Mid Ohio Indy Car. Med andra ord är det en dubbel racehelg, med både Formel 1 och IndyCar.
Vi börjar på Hockenheimring i Tyskland där det har varit fruktansvärt varmt, både i går och i dag. Under torsdagen nådde temperaturen upp till 40 grader under fredagen var det 38 och då var det också Ferraris båda bilar i topp
2018 hade han ledningen, men kraschade. Nu jagar Vettel återigen första segern på Hockenheimring (TT)
(Vettel på det första passet och Leclerc på det andra). Enligt prognosen ska det dock bli något svalare under lördagen och söndagen, dessutom finns det en risk för regn under söndagen.
– Jag vill vinna på söndag, det är mitt mål, det är teamets mål och det målet har alla som kommer hit för att se på oss, även om det inte är vi som är favoriter, säger Sebastian Vettel.
Vettels första seger på Hockenheim?
Tysken har aldrig vunnit på sin hemmabana, Hockenheim ligger inte ens fem mil från Vettels barndomshem i Heppenheim och det var där han såg sitt första F1-lopp. Inför tävlingen har han också varit tydlig med att han kommer att stanna i Formel 1 även nästa år och att han kommer att stanna hos Ferrari. Han vill lugna de tyska fansen och därmed bör diskussionerna om hans framtid vara över.
När vi snackar om framtiden så går det inte heller att undvika Mercedes. Toto Wolff har sagt att han ville ha framtiden klar innan sommarlovet, men nu tvekar han.
– Jag har ett dreamteam i huvudet, men jag kan inte avslöja vilket, säger Toto Wolff när han möter media inför Tysklands GP och förklarar att han vill ägna semestern i augusti åt att fundera på framtidens förarpar. Då handlar det inte bara om 2020 utan även om säsongerna som följer där efter, Lewis Hamiltons kontrakt går ut efter nästa säsong och teamet behöver en plan.
– Det handlar inte bara om att göra rätt val för nästa år, utan vi tittar längre än spå. Därför har vi bestämt oss för att ta beslutet i augusti, säger Wolff.
Snabba nyheter inför Tyskland GP
Annars kan vi konstatera att… …Valtteri Bottas körde av under det första träningspasset. Det kan väl hända, det var på samma ställe som Sebastian Vettel kastade bort segern förra året. Däremot är det något mer oroande är att han var klart efter Lewis Hamilton under båda passen. …Pierre Gasly tappade kontrollen över bilen och kraschade under det andra passet. Han klarade sig utan skador, det gjorde inte bilen. Därmed måste han klara sig utan en uppdaterad bil i kvalet och racet. Red Bull har inga reservdelar till den nyaste uppdateringen. …Nico Hülkenberg kunde inte avslutade det andra passet, han hade problem med bilen. Det lät dock på Renault som om det ska vara löst inför lördagens pass. …Sebastian Vettels hjälm är en hyllning till Bernd Schneider, som är en av Tysklands mest framgångsrika racerförare som bland annat vunnit fem titlar i DTM …Williams har kommit med flera uppdateringar, men teamets bilar är fortfarande sist.
Felix Rosenqvist – tillbaka på Mid Ohio ( Felix Racing)
När de gäller IndyCar är det tid för det tredje racet på lika många veckor. Den här gången handlar det om en traditionell racerbana, Du får tiderna inför Mid Ohio Indy Car längre ner inlägget, och det borde passa Felix Rosenqvist bättre. Han tappade en placering, ner till plats elva efter förra deltävlingen som avgjordes på en oval.
För Rosenqvist är det en comeback på den bana där han gjorde sitt första test för IndyCar för tre år sedan. Han imponerade på Chip Ganassi Racing, det team han nu tävlar för och även kommer att tävla för nästa år. Rosenqvist berättade redan innan säsongen startade att han har skrivit på ett kontrakt över flera år.
För den andra svensken, Marcus Ericsson så gäller det att inte göra några ödesdigra misstag den här helgen. Han ligger på plats femton i mästerskapet. Josef Newgarden, som vann senast i Iowa, leder fortfarande mästerskapet 29 poäng före Alexander Rossi. I rookiemästerskapet har Rosenqvist fortfarande ledningen, 14 poäng före Santino Ferrucci. Ericsson är fyra, 212 poäng mot Rosenqvists 255.
Vi ska också hålla ett öga på Rasmus Lindh som leder Indy Pro 2000 och tävlar i helgen.
Tider inför Mid Ohio Indy Car
NTT IndyCar Series | Mid-Ohio
Alla angivelser avser svensk tid
Efter en veckas uppehåll är det tid för Formel 1 igen. Det är dags för Tyskland GP i F1 2019 För Mercedes hemmaplan, med Mick Schumacher som kör ett demovarv i pappas gamla Ferrari. Snacka om en PR-grej för att locka folk tillbanan.
Kikar vi på det sportsliga så verkar det som om det kan vara en värmebölja som kommer in över Tyskland den kommande vecka och efter som jag bott mitt i Tyskland i ett par år så vet jag hur hemskt varmt det blir när solen har sitt grepp om området kring Rehn och Main. Det finns ingen vind, inget hav utan allt upplevs som en tryckande kittel. Inte ens ett åskväder får trycket att minska.
De senaste dagarna har det annars handlat mest om ett intressant rykte, om att Vettel ska bli petad för sin förre teamkollega. Mer om det läser du längre ner.
Tyskland GP i F1 2019 – Tider
Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag: Tysklands GP kl 15.10
Förarnas däck till Tyskland GP i F1 2019
Renault och Toro Rosso – det är de två team som satsar mest offensivt inför helgens deltävling på Hockenheim i Tyskland. Båda väljer tio set av den mjukaste gummiblandningen.
Av toppteamen är det Ferrari som är tuffast i sin satsning, de väljer nio set av den mjukaste gummiblandningen. Det är att jämföra med Renault som valt tio set samt med Mercedes och Red Bull som båda har valt åtta set av den mjukaste gummiblandningen.
Om du kikar lite i Pirellis lista nedan så ser du också att det skliljer sig lite inom teamen.
Det har börjat surra en hel del när det gäller silly season även inom Formel 1.
Framförallt handlar det om Sebastian Vettels vara eller inte vara.
Eddie Jordan hävdade att han skulle ersättas av Lewis Hamilton, men jag har svårt att se att det skulle hända. Även om varje förare drömmer om att köra för Ferrari, varför skulle Hamilton riskera sin karriär genom att byta nu?
Klär i rött? (TT)
Mercedes är så dominanta. Han kan vinna minst två VM-titlar till med silverpilen, byter han till Ferrari däremot är hans era med största sannorlikhet över.
Det snackas också om att Kimi Räikkönen skulle vara på väg tillbaka till Ferrari. Enligt CircusF1.com kan han ersätta Vettel, om tysken bestämmer sig för att lägga av. Detta eftersom Ferrari vill ha en världsmästare i teamet och Räikkönen är Ferraris senaste mästare, vid sidan av Vettel och Hamilton är han dessutom den enda mästaren på gridden.
För övrigt så gjorde vi en racingpanel i fredags. Om du missat den? Här är den
Indy i Iowa
IndyCar lämnar Iowa för Mid Ohio – lopp tre på lika många veckor (Indy Car pressbilder)
Under natten till söndag kördes det också IndyCar i Iowa. Eller kördes?
Först var det ett evigt väntande eftersom det regnade och åskade så in i. Loppet som skulle starta klockan 01.00 svensk tid försökts i flera timmar.
När det väl kom i gång fram på morgonkvisten var det inga svenska framgångar, Marcus Ericsson slutade elva och Felix Rosenqvist var 14:e man på årets kortaste ovalbana. Vann gjorde Josef Newgarden, hans andra seger på banan och han utökade ledningen i mästerskapet.
I rookiemästerskapet är det fortfarande Felix Rosenqvist som leder. Mer information om veckans lopp på en traditionell racerbana i Mid Ohio kommer senare i veckan.
När F1 tar paus i en helg är det naturligtvis IndyCar och F1-bloggen ger dig alla tider inför Iowa 300.
Nu är det bara sex lopp kvar och den här helgen väntar återigen en oval, men det är ett betydligt kortare varv än vid tidigare tävlingar. Den här gången handlar det om 1,4 intyensiva kilometer där det går att bli varvad flera gånger.
Ett varv tar ungefär 17 sekunder – och förarna ska köra 300 varv under natten till söndag.
Dags för ovalracing igen – på årets kortaste bana. Foto: Felix Racing
– Iowa blir ännu en ny typ av oval för mig, en mycket kortare variant än Indy och Texas, förklarar Felix Rosenqvist.
– Det lär bli ett extremt speciellt race där man snabbt kan hamna många varv efter om man inte har farten. Jag tror att man inte får stressa upp sig över att hamna ett par varv efter på grund av saker som strategi eller omständigheter; har man bara farten och förtroendet för bilen kan det gå lika snabbt att hämta tillbaka det. Jag ser fram emot helgen!
Iowa 300 – kortaste racet i år
Iowa 300 är det tredje ovalracet för säsongen, det är säsongens kortaste tävling och det kommer att krävas helt andra erfarenheter än från tidigare race i år.
Felix Rosenqvist har som bäst varit 12:a, på ovalracet i Texas, men där slog Marcus Ericsson till med en fin sjundeplats.
Frågan är vad svenskarna mäktar med den här helgen? Inför tävlingen toppar Rosenqvist rookiemästerskapet och ligger på plats tio sammanlagt. Marcus Ericsson är 16:e man.
I toppen av mästerskapet skiljer det bara fyra poäng mellan ledaren Josef Newgarden och tvåan Alexander Rossi, Simon Pagenaud, som vann Indy 500 i maj och det senaste loppet i Toronto är trea, nio poäng från ledningen.
TIDSSCHEMA IOWA 300
NTT IndyCar Series | Iowa 300 (alla angivelser avser svensk tid)
Fredag 19 juli Fri träning 1: 17.00-18.00 Kvalificering: 20.15-21.15
LIVE @ Viasat Motor
Lördag 20 juli Fri träning 2: 01.00-02.00
Söndag 21 juli Race (300 varv): 01.10-03.45
LIVE @ Viasat Motor
Fakta IOWA 300
Typ: Oval Längd: 0.875 miles / 1.40 km Läge: Newton, Iowa, USA Segrare 2018: J.Hinchcliffe Varvrekord (kval): 17.2283s Satt av: H.Castroneves (2014)
Nyheter om och kring F1
Vi kan inte glömma Formel 1 bara för att det är fokus på Indy Car, absolut inte. I går kom förslaget till framtidens bilar. Den artikeln hittar du här.
Jag skrev också en blogg om det och om förarnas tankar på att eventuellt återinföra tankningen igen. Den hittar du här.
I dag kom beskedet att Australiens GP kommer att vara en del av Formel 1 fram till och med 2025, därefter sker en ny förhandling. Australien har varit en del av F1 sedan 1985 och kommer således ha varit endel av mästerskapet i 40 år när det nya kontraktet går ut. Sedan 1996 har Australiens GP avgjorts i Melbourne, så blir det även 2020 och det datum som gäller är 12-15 mars.
Vi kan notera att….
…det snart har snart gått ett år sedan Force India såldes till Lawrence Stroll, men bakom kulisserna pågår fortfarande en rättslig kamp. Den ryska företaget Uralkali, med VD:s Diomitri Mazepin, vars son Nikirta kör Formel 2, vill inte ge upp.
…Pat Fry har slutat hos McLaren, det ryktas om att den erfarne ingenjören ska börja arbeta hos Williams.
….Sebastian Vettel funderar över sin framtid och han säger att det är reglerna som gäller efter 2021 som kommer att vara avgörande för om han tävlar vidare eller inte.
Det är en mycket intressant fråga och den kommer att få sin lösning inom ett par månader. Redan nu har FIA och F1 släppt ett par detaljer och här kan du läsa mer om Formel 1 och reglerna till 2021.
Det handlar bland annat om fyra viktiga punkter:
• Både bilar och däck ska locka fram bättre racing.
Den bil som kör bakom en konkurrent ska bara tappa mellan fem och tio procent i downforce. I dag handlar det om en förlust på 50 procent.
•Startfältet ska bli jämnare.
•Bilarna ska se spektakulära ut.
•Lägre kostnader.
Det är inte pengarna som ska avgöra om ett team ska kunna slåss om segrar eller inte.
Vad tycker du om det nya förslaget?
Hamilton och Bottas vill köra lättare bilar (TT)
Personligen tycker jag det vore positivt om tankningen under racen kunde återtinföras, dels för att det minskar på bilarnas vikt och dels för att det blir ytterligare ett moment som kan öka möjligheterna för att spela med strategin.
– Om bilarna blir lättare är det bättre, för racingen, däcken och för allting. All vikt man kan plocka bort är en bonus, säger Valtteri Bottas.
– Det blir roligare för oss och för alla som tittar.
Även Ferraris Charles Leclerc är positiv, trots att han själv aldrig har tävlat i en serie där tankningen varit tillåten. Tankningen förbjöds i F1 2010.
– Varför inte? Jag skulle gärna testa, säger han enligt motorsporttotal.
– Det stora problemet är att bilarna är för tunga.
Lewis Hamilton är inne på precis samma linje och vill se att bilarna återgår till de 595 kg som de vägde i början av 2000-talet:
– Bilarna måste inte väga 730 kg, de behöver inte vara så tunga, säger de senaste årens mästare.
– Jag har pratat med ingenjörerna, de säger att om man tar bort ett par saker från bilen blir den lättare det går absolut att komma ner till den vikten igen.
Snabba nyheter från F1-veckan
Nico Rosberg lämnade F1 efter VM-titeln 2016, men han kan inte hålla sig borta. Han är expert i tysk TV och nu har han uttalat sig hos Ilta Sanomat.
Han är kritisk mot Kimi Räikkönen.
– Man måste säga att Kimi hade uppnått mer om han hade arbetat hårdare, säger Rosberg.
– Men han är sann mot sig själv, han gör det som han vill och det som är bra för honom.
Annars kan vi konstatera att
….Jan Monchaux, född i Frankrike, är ny teknisk direktör hos Alfa Romeo från och med den 1.8. Simone Resta lämnar teamet och återvänder till Ferrari lagom till 2020.
…historien om Rich Energy verkar ha fått ett slut:
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.