Fernando Alonso tog sedan på sig ansvaret för incidenten:
– Det var mitt fel. Jag missbedömde greppet i kurva fem, skriver han på Instagram.
– Jag är hemskt ledsen för teamets skull och för killarna, men nu har jag lärt mig den lektionen och kommeer tillbaka starkare.
Alonso laddar för en seger – men räcker McLaren till? (TT)
Det var tungt för Alonso som hade tekniska problem under tisdagen då Felix Rosenqvist hade den 18:e snabbaste tiden på det första träningspasset och Marcus Ericsson den 29:e föraren.
Det är spännande dagar vi har framför oss, nu är det fokus på träning och varje dag får förarna möjligheter att köra två pass. 36 förare är anmälda till tävlingen och på fredag lottas kvalet.
Första delen av kvalet avgörs sedan på lördag och den andra på söndag. Därefter är det ytterligare en vecka innan jakten på mjölken inleds söndagen den 26 maj.
Nytt från svenskarna
Marcus har för övrigt en snygg hjälm inför denna viktiga detävlivng
Mercedes vann dubbelt igen, men dagens inlägg kommer inte bara att handla om det utan även om den nya film som skildrar Michael Schumacher privat och som racerförare. DEn nya filmen ska presenteras den kommande veckan.
Mer om det längre ner i bloggen. Dagens F1-race såg ut som det gjort vid de tidigare fyra racen den här säsongen.
Och återigen avgjordes loppet i starten.
– Det är helt otroligt att vi som team kan ta fem dubbelsegrar, säger Valtteri Bottas efteråt.
– Men jag tappade allt i starten, bilen uppförde sig väldigt konstigt, kopplingen kom och gick och jag måste ta reda på vad det beror på.
Mercedes dominerar – men sömnig racing
Mercedes dominerade sedan ett ganska sömnigt F1-lopp där det stundtals var väldigt stora avstånd mellan förarna. Förstå mig rätt, Barcelona är en himla härlig stad och banan ger en bra fingervisning av hur förhållandet är mellan teamen men den bjuder inte på någon spännande racing.
Inför loppet hade 25 av 28 lopp som avgjorts i Spanien har nu vunnits från första startled. Nu är den siffran 26 av 29. Just nu diskuteras det om banan i Barcelona ska finnas kvar i F1-kalendern eller om den har gjort sitt.
Vad tycker ni?
Det vi kan ta med oss från den här helgen är att Ferraris uppdateringar inte alls gett den framgång som man hoppats på och att Red Bull med Max Verstappen faktiskt hade en bättre racefart än Ferraris båda förare. Dessutom ser vi ett Mercedes som är på väg att ta död på all spänning innan säsongen inte ens är sex lopp gammal. Just nu handlar det bara om vilken av deras förare som ska vinna loppet, ingen annan är i närheten av silverpilen. Mer om loppet läser du här:
Snabba nyheter efter Spanien GP
Vi kan konstatera att… ..Haas bilar verkar ha hittat farten. Det var på tiden. …Romain Grosjean tog sin första VM-poäng för säsongen. Grattis till den. … Ferrari tog ett beslut på det tolfte varvet. Sebastian Vettel blev beordrad att släppa förbi Charles Leclerc och han gjorde det. Det måste ha svidit i en fyrfaldig världsmästares racinghjärta. Leclerc fick sedan order i att släppa förbi Vettel på det 37 varvet.
– Släpp Seb, han är på en annan startegi, löd ordern. …Sebastian Vettels lopp förstördes redan i starten när han fick skador på däcket. Han satsade allt, misslyckades och det påverkade honom under den första stinten. …Lando Norris var besviken, det ska han vara efter den kollisionen med Lance Stroll. Det var lite orutinerat. …Renault var långt efter igen och nollade. Daniel Ricciardo var bäst i teamet på plats 12. …Indycar går en spännande vecka till mötes på tisdag inleds träningarna till Indy 500, på fredag lottas kvalet. Du har hela schemat och förutsättningarna här.
Michael Schumacher privat – familjen stöttar ny dokumentär
Michael Schumacher 2006 nu kommer en film om Michael Schumacher privat – och på banan (TT)
För alla er som fortfarande engagerar er i Michael Schumacher och hans karriär kommer en ny film, en dokumentärfilm som familjen medverkar i. Den kommer att visas på bio i Tyskland och Schweiz från och med den 5 december 2019. Enligt Bild am Sonntag kommer det att vara en hyllning till Schumachers alla höjdpunkter i karriären och ett att visa upp honom som en kärleksfull pappa och make. Till och med hans hustru Corinna, som skyr media, har intervjuats och berättat om deras gemensamma liv och makens karriär. Hon har även gett filmteamet möjlighet att visa upp foton som aldrig tidigare visats upp offentligt.
Men filmen kommer inte att avslöja hur Michael Schumacher hälsotillstånd är efter olyckan. Det ska även i framtiden vara en väl bevarad hemlighet, skriver tidningen.
När vi ändå är inne på Michael Schumacher, hans son Mick kör Formel 2 och han gick i mål på plats åtta i söndagens andra lopp i Barcelona, men han bestraffades för att han försökte fuska. Schumacher kom av banan efter en duell med Jack Aitke , han körde intill banan, över avåkningszonen och in på banan vid kurva två. Det gillade inte domarna och de bestraffade honom med ett tidstillägg.
Därmed tappade han poängen för plats åtta och rasade till plats 12.
Mercedes. Igen.
Det verkar som om det är lika bra att vänja sig vid att den är de två silverfärgade bilarna som leder fältet och teamet kan mycket väl ta en femte dubbelseger i rad när det i morgon är dags för Spanien GP i F1.
Tyvärr känns det allt annat än roligt för alla oss som faktiskt tycker om att se F1 21 helger om året. Vi vill se racing och kamp, olika team och olika förare som kan utmana om seger. Inte ett team som dominerar, även om det har varit så under så många år att vi borde ha vant oss.
Den här säsongen har Ferrari som skulle kunna utmana Mercedes helt tappat konceptet. Mercedes gör naturligtvis ett lysande jobb och Valtteri Bottas som tog sin tredje pole position i rad har lyckats krypa in under skinnet på Lewis Hamilton. Den femfaldige världsmästaren ska känna sig allt annat än säker på en sjätte VM-titel.
Valtteri Bottas kan mycket väl bli Finlands näste mästare i Formel 1.
Tungt för Ferrari och Alfa i Spanien GP i F1
En negativ överraskning, vid sidan av Ferrari var samarbetspartnern Alfa Romeo som hade stora förhoppningar om att ta poäng med båda bilarna, men Antonio Giovanazzi överlevde inte Q1 och Kimi Räikkönen försvann i Q2.
– Man vill alltid ha mer, men detta är vad vi har i dag. Vi har viss fart, men inget grepp, säger han efter kvalet.
Det var långt ifrån de förhoppningar som Frederik Vasseur hade hoppats på när han kom till Barcelona tidigare i veckan.
Mer om kvalet samt startuppställningen läser du här.
Guiden med fakta och statistik inför helgens lopp hittar du här.
Snabba nyheter från Spanien GP i F1
Pole position för Felix i kväll. (Mattias Persson)
Det pratas om att…. …Georg Russel har bytt växellåda efter avåkningen på den tredje träningen och flyttas tillbaka fem platser. …Renault har inte hittat rätt, Nico Hülkenberg lämnade kvalet i Q1 efter en avåkning som gkjorde att han skadade sin framvinge och fick återgå till en äldre version. Det var inte vad Renault hade räknat med. …Daniel Ricciardo gick vidare till Q3 och är inte alls besviken över sitt teambyte från Red Bull till Renault.
– Jag visste att vi inte skulle vara med och slåss om pallplatser utan räknade med både problem och hemläxor. De är klart att det hade varit skönt om vi hade varit snabbare, men jag ser områden där vi förbättrar oss och jag är, precis som tidigare optimistisk och tror att vi går åt det håll som vi vill. …Racing Point kommer att presentera en helt ny bil innan sommarlovet.
– Vi har flera nyheter i vår pipeline, det handlar nästan om en helt ny bil, säger Andy Green som är teamledare hos stallet. …Felix Rosenqvist. Det är namnet för dagen. I kväll har han pole position i Indianapolis. Läs mer här.
…Rasmus Lindh, visar allt mer att han är en man för framtiden. Han tog pole position i båda sina lopp på Indianapolis Motor Speedway – och han vann båda. Dessutom satte han nytt banrekord. Riktigt snyggt av den unge svensken som kör IndyGP.
Det är dags för IndyCar – och det redan den här helgen.
Rosenqvist förhoppningsfull inför kvällens kval (Mattias Persson)
Uppladdningen inför Indy 500 inleds med redan i helgen och kvalet avgjordes i kväll. F1-bloggen ger dig ett tidsschema till INDYCAR Grand Prix och kan konstatera att mArcus Ericsson gjorde årets bästa kval. Han startar morgondagens lopp från femte led.
Rosenqvist gjorde det ännu bättre och körde in sin första pole position. Mer läser du här.
Säsongens femte deltävling avgörs på Indianapolis Motor Speedway, på den 3,9 km långa road course-version och här var Felix Rosenqvist trea på det test som Honda genomförde förra veckan.
– Vi hade ett bra test i förra veckan, säger Felix Rosenqvist.
– Vi hittade ett par intressanta saker, framför allt beträffande däcken och hur vi hanterar dem över en längre distans. Det är ett område vi behöver jobba lite på, och vi verkar ha tagit ett steg i rätt riktning. Det finns åtminstone två riktigt bra omkörningszoner på banan och jag tror att vi kommer få se ett underhållande race. Vi vet att vi har stor potential – nu måste vi bara pussla ihop en hel helg med både kval och race. Om vi lyckas med det kommer vi ha goda chanser.
Rosenqvist ligger på plats 12 i mästerskapet och Marcus Ericsson på plats 16. Vi snackade lite Indycar i dagens Racingpanel. Du hittar den här.
Fredag 10 maj Fri träning 1: 15.10-15.55 Fri träning 2: 18.30-19.15 Kvalificering: 22.35-23.50
LIVE @ Viasat Motor/Viaplay
Lördag 11 maj Warm-up: 17.15-17.45 Race (85 varv): 21.40-23.45
LIVE @ Viasat Motor/Viaplay
Mercedes dominans fortsätter
När det gäller F1 var Mercedes klart kvickast under fredagen och dominerade longrunsen. Bottas som var snabbast under båda passen för Lewis Hamilton var tre tiondelar före snabbaste Ferrarin med Charles Leclerc (+0,301) och Sebastian Vettel var fjärde man ( + 0,389).
– Mercedes verkar vara riktgit konkurrenskraftiga, säger Christian Horner från Red Bull.
Red Bulls Max Verstappen låg 0,7 efter Bottas och det känns som om de har mycket jobb kvar att göra för att hitta rätt set-up. Haas Romain Grosjean var femma, Pierre Gasly, Red Bull sexa och Kevin Magnussen sjua.
Renault som också kom med en rejäl uppdatering verkar inte ha hittat farten, Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg var 13:e och 14:e man, 1,5 sekunder efter Bottas.
Ferrari kommer med en ny motor till Spanien Grand Prix i F1 2019.
Men den uppdateringen får varken Haas eller Alfa Romeo ta del av. De två kundteamen måste vänta till deltävlingen i Monaco om två veckor, men ännu troligare till den i Kanada i början av juni – då skulle Ferrari egentligen ha levererat den nya motorn till fabriksteamet också.
– Det är alltid svårt att leverera nya motorer till alla tre team samtidigt, säger Haas teamchef Günther Steiner enligt motorsporttotal.
– De frågade om vi var införstådda med detta och det är vi. Det var ett enkelt beslut och det är ingenting som gömmer sig bakom det.
Sebastian Vettel, som är trea i VM känner sig positiv inför helgen. Han var trea i Baku, men vill ta ännu fler poäng i Spanien och bryta Mercedes segersvit.
– Vi hade nya delar i Baku, nu har vi ännu fler. Vi är snabba, men inte tillräckligt snabba, säger Sebastian Vettel.
– De nya delarna känns lovande och vi vill attackera, vi bör vara bättre än förra racet, men jag kan inte säga hur den här helgen kommer att sluta.
Renault följer Ferraris exempel
Även Renault uppdaterar motorn till Spanien Grand Prix i F1, dessutom har de en ny framvinge, nya delar till diffusorn och bargeboardsen. Målet för Renault är att förbättra prestandan – och tillförlitligheten.
– Vi ligger efter våra förväntningar, säger sportchef Cyril Abiteboul.
– Vi kan betydligt mer än så här, men behöver en helg utan problem så att vi kan ta fram det mesta ur vår potential, vi kan förändra saker och ting väldigt fort och i Barcelona vill vi vända vår säsong till något positivt.
Håller motorn för Renault den här helgen? (TT)
Renault har haft stora problem med tillförlitligheten och i Bahrain bröt båda förarna på grund av motorproblem, framförallt är det MGU-K som trasslat.
– När vi ser att motor är tillförlitlig kan vi också börja göra andra saker, optimera prestandan och göra det som andra gör redan i kvalet, säger Daniel Ricciardo.
Väderprognos inför F1 i Barcelona
Fredagen bjuder på sommarväder, runt 24 grader och mestadels soligt. Enbart en liten risk för regn.
Under lördagen sjunker temperaturen till 20 grader, men det är inget regn i sikte. Under söndagen väntas vädret vara ungefär det samma som lördagen och risken för regn ligger på 10 procent.
Kimi har tagit poäng i samtliga fyra lopp, tar kollegan sina första i Spanien? (TT)
Det snackas om att… …Toto Wolff är på väg att lämna Mercedes för att ta över som VD ho Liberty Media, företaget som äger rättigheterna till F1. Uppgifterna kommer från ”RaceFans.net” och Wolff bekräftade i samband med deltävlingen i Baku att hans kontrakt med Mercedes går ut 2020. …Andreas Seidl är på plats. Det är första gången som McLarens nya teamchef följer sitt stall på banan. …Alfa Romeo kommer med tillförsikt till Spanien.
– Vi lärde oss av testerna, efter en första mycket bra testvecka utvecklade vi bilen åt fel håll, säger Frederic Vasseur enligt motorsportmagazin.
Målet är att båda förarna tar poäng på söndag. …Renault är inte nöjda med säsongsstarten och med tanke på den stora regeländringen 2021 så satsar man nu hårt, Christophe Mary hämtas från Mercedes och startar jobbet som ”Director of Engineering” den 1 augusti. Matt Harman får en ny roll för att avlasta Nick Chester som är teknikchef på chassisidan och Stephane Rodriguez får en ny roll på motoravdelningen. …Racing Point kommer med en stor uppdatering till Barcelona. …Haas har en stor uppdatering med sig, men det är enbart Romain Grosjean som får den. Anledningen är att teamet inte vill ta några risker. …allt mer tyder på att Brasilien GP lämnar Sau Paolo för Rio 2020.
Fyra dubbel segrar till Mercedes har fått Ferrari att agera.
Till Spanien GP i Formel 1 kommer en uppdaterad motor, en uppdatering som egentligen var planerad till Kanadas GP. Dessutom har teamet nytt bränsle från Shell och ny aerodynamik.
– Vi ligger efter i mästerskapet och måste attackera, säger teamchefen Mattia Binotto i en kommentar.
– Vi vet att det är hur vi utvecklar bilen som kommer att vara avgörande i år och efter det att vi har några uppdateringar till aerodynamiken i Baku kommer vi nu med ytterligare nyheter. Dessutom har vi den nya motorn och Shell har utvecklat ett nytt bränsle. Allt detta ska göra att vi blir starkare och presterar bättre.
Ferrari med uppdaterad motor
Därmed är Ferrari den andra motortillverkaren efter Honda som uppdaterar motorn och Sebastian Vettel och Charles Leclerc kommer att använda sin andra motor för året, det är inom den tillåtna kontingenten. Värt att notera är att Red Bull inte alls kommer med någon större uppdatering.
– Det är ingenting som märks utan en utveckling av bilen, säger stallchef Christian Horner.
I fjol hade teamet flera stora nyheter just till Spaniens GP.
I år handlar det om det vanliga, framvinge och bakvinge, säger Horner till motorsportmagazin.
– Vi fokuserar på en utveckling av balansen och däckslitaget.
Mercedes vill inte prata någonting om några uppdateringar utan bara om hur bra deras konkurrenter är – trots att teamet tagit 173 poäng på fyra lopp.
Circuit de Barcelona-Catalunya Längd: 4,655 km Varv: 66 Tävlingsdistans: 307,104 km. Avstånd till första kurvan: 730 m Antal vänsterkurvor: 7 Antal högerkurvor: 9 Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6) Kurvor under 100 km/tim: 4 (T5, T10, T14, T15) Bromszoner: 8 ( 1 hård) Maxfart utan DRS: 315 km/tim Minsta hastighet: 75 km/tim. Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( Två depåstopp var den vanligaste strategin förra året) Antal depåstopp i loppet: 37 Omkörningar per race: 2016: 64 (38 med DRS)
2017: 36 (18 med DRS) Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger. Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5. Segrar från pole position: 21 Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.
Vettel anser att den tredje sektorn är nyckeln till ett snabbt varv i Barcelona (AP )
– De mest spännande kurvorna är väl kurva tre och kurva nio, men det är den tredje sektorn som är avgörande i Barcelona. Innan du har klarat den har du inte satt varvet, säger Sebastian Vettel när han beskriver banan och faktum är att den tredje sektorn skiljer sig väldigt mycket från de två övriga.
– Det är väldigt lätt att göra ett litet misstag där, överköra däcken lite och tappa viktig tid.
Fakta och statistik – Spanien GP i Formel 1
Topp 8 i kvalet 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Fernando Alonso, McLaren
Förarna med flest pole position:
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (4)
Kimi Räikkönen (2)
Topp 8 i Spanien GP i Formel 1 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kevin Magnussen, Haas F1
7. Carlos Sainz, Renault
8. Fernando Alonso, McLaren
Mercedes interna fajt – och kollision gav Max Verstappen segern i hans första lopp med Red Bull. (AP)
Senaste fem vinnarna
2018 Lewis Hamilton, Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Max Verstappen Red Bull
2015 Nico Rosberg Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes
Förare med flest antal vinster
Michael Schumacher (6)
Mika Häkkinen (3)
Lewis Hamilton (3)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Kimi Räikkönen (2)
Sebastian Vettel (1)
Jacques Villeneuve (1)
Max Verstappen (1)
Felipe Massa (1)
Valtteri Bottas har två segrar 2019. Lyckas han i Spanien också eller slår Ferrari tillbaka? (TT)
Vi har kommit in i maj och det är dags för säsongens femte lopp. Det handlar om Spanien GP i F1 2019 – ett lopp som de flesta brukar säga ska ge en fingervisning av resten av säsongen. En bil som går bra i Barcelona har en tendens att fungera bra på de flesta andra banor under året också. Men den här veckan kommer vi till Spanien med en helt annan känsla än den vi hade när vi lämnade landet efter testerna i mars. Då såg Ferrari riktigt stabila ut.
Nu har Mercedes vunnit fyra lopp dubbelt.
Intressant inför helgens deltävling är att Ferrari som var väldigt konservativa med sina däckval inför den senaste deltävlingen i Baku den här gången är betydligt mer aggressiva, båda deras förare har nio set av den mjukaste gummiblandningen, Mercedes förare har åtta och Red Bulls förare har sju. Renault och Alfa Romeo väljer en liknande strategi som Ferrari.
Mer om däcken läser du längre ner i bloggen. Vi börjar med en genomgång av veckans tider.
Spanien GP är väldigt krävande för däcken, framförallt är den långa högerkurvam (3) en utmaning och sett över hela loppet så brukar väster framdäck slitas riktigt hårt. Pirelli har valt alternativen C1 (vitt) C2 (gult) och den mjukare varianten C3 (rätt) den här helgen.
Men det som är intressant är att teamen under testerna använde sig väldigt mycket av de mjukare gummiblandningarna vilket kan göra att de saknar en del data för de två hårdare varianterna. Jämfört med fjolårets däck är den hårdaste varianten C1 något mjukare än fjolårets hårdaste alternativ, däremot är både mediumdäcket och det mjukaste däcket jämförbart med de gummiblandningar som användes 2018 när Lewis Hamilton vann efter en enstoppare.
– Som vanligt kommer flera av teamen med rejäla uppdateringar till Spanien och det blir spännande att se hur de påverkar däcken i kombination med den utvecklingen vi såg av banan redan under testerna, säger Pirellis Mario Isola och påpekar därmed att den nya asfalten som lades i fjol har fått lite mer tid på sig att mogna under året.
– Ser vi till testerna så var bilarna väldigt snabba så jag tror att vi i år, precis som i fjol, får se flera rekord.
Det snackas om att…. ….W-Series snart blir en av supportklasserna till F1. Det är den serie där ett antal tjejer får chansen att tävla. ….Haas stora uppdatering inte kommer att ge någpot resultat alls. Romain Grosjean är orolig för att den stora uppdateringen som teamet har med sig inte alls fungerar tillsammans med däcken. ….Nyck de Vries McLaren har lämnat samarbetet med McLaren. Han gjorde det i hemlighet inför säsongen. Då hade de samarbetat i tio år. …Williams får ersättning. Försäkringsbolaget kommer att ersätta alla kostnaderna för de skador som Georg Russels bil drabbades av när den träffades av ett brunnslock. …Valtteri Bottas anser att Lewis Hamilton och Sebastian Vettel är de två största konkurrenterna i kampen om VM-titeln 2019. …Max Verstappen stannar hos Red Bull.
– Han har ett kontrakt och jag är övertygad om att han kör för oss nästa år också, säger Christian Horner.
Nyheter – inför Indy 500 2019
Det är dags för Indycar den här helgen och nu bärjar uppladdningen inför Indy 500 2019.
Felix Rosenqvist har inlett satsningen inför Indy 500 2019 (motorsportpublication)
Startskottet går i samband med Indy Road Course som avgörs på söndag och därefter väntar ett antal träningar och kval.
Nu är det klart vilka regler som gäller för F1 2020 – men det blir inga större förändrignar nästa år. De kommer först 2021 och det kan du läsa mer om här.
Regler som gäller för F1 2020
Inför 2020 har det pratats om nya regler för kvalet, men det blir ingen fjärde kvalomgång (Q4) eftersom man anser att det hade blivit för dyrt.
Inga större förändringar 2020 (TT)
Däremot blir det ytterligare förändringar för att minska kostnaderna. Tiden som teamet inte får vistas i garaget under en tävlingshelg ökas från åtta till nio timmar och listan på antalet delar som teamet själv måste producera för att kalla sig för konstruktör utökas till att även gälla bromsluftare. Dessutom plockas ett undantag som gäller under 2019 bort, i år har teamet fått extra möjligheter att utveckla CFD inför F1 2021, men eftersom de reglerna snart är klara tas den möjligheten bort till 2020.
När det gäller det tekniska reglementet är förändringarna så små att det knappt är värt att nämnas, den enda ändringen som är intressant är att automatiseringen kring kopplingen minskas så att föraren får ett större inflytande.
Snabba nyheter
Det snackas om att
…Saudiarabien vill arrangera ett F1-lopp och satsar 60 miljoner dollar för att få ett F1-lopp år 2021. Saudiarabien arrangerade Race of Champions 2018, premiären av Formel E så sent som i december 2018 och de har tagit över arrangemanget av Rallyt Dakar från och med 2020. Enligt tyska Auto, motor und sport kommer nu nästa satsning – F1 från och med 2021.
…Rio De Janeiro vill arrangera Brasiliens GP framöver.
…Red Bull har en rejäl uppdatering till Spanien GP, framförallt handlar det om aerodynamik.
– Vi var snabbare än Ferrari i Baku, säger Christian Horner.
Vinnare 2003, vad gör han 2020? (TT)
…Fernando Alonso kan vara på väg tillbaka till F1. Till IndyCar eller Rally Dakar. Han lämnar WEC i juni. Mer läser du här.
…Jac Villeneuve hävdar att Charles Leclerc var förberedd för Ferrari, men Ferrari var inte als förberedda på honom. Så kan man också uttrycka det. Villeneuve kör förövrigt på Ring Knutstorp i helgen.
…Max Verstappen. Han har tre fjärdeplatser, men har tagit fler poäng än vad han någonsin gjort under en säsongsinledning.
…F1 ska stanna på Monza i Italien, fram till och med 2024.
•••
För övrigt fick jag möjligheten att följa med på ett exklusivt besök i Renaults F1-fabrik i Enstone. Texten fanns i F1-bibeln. Köpte du inte den fullmatade tidningen så har du möjligheten att läsa och se de exklusiva bilderna med Plus. Ingen annan svensk tidning har fått den här möjligheten och nu får du den också.
Ni kallar F1 för långtråkigt. Det gör Sebastian Vettel också.
– Tråkigt eller? Trist så långtråkigt så långtråkigt. Det är ju inte bara fyra lopp det varit så utan i fyra år, eller hur? Mer eller mindre va?, sa Sebastian Vettel till F1-reportern Will Buxton efter helgens deltävling.
Men han tror inte att chanserna till en titel är borta.
– Nej, det är så lång väg kvar, men vi måste bli betydligt bättre, säger tysken som var trea i Baku
– Den första stinten i Baku visade på våra svagheter, jag tappade sju sekunder. I den andra var avståndet mellan två och fem. Charles var inte heller snabbare med de mjuka däcken.
Den tunga helgen
När vi är inne på F1 så går vi nu två tunga dagar till mötes. I dag är det 25 år sedan Roland Razenberger omkom efter en olycka på Imola. Han tappade kontrollen under kvalet till San Marinos GP och slog i betongmuren.
En dag senare förlorade Ayrton Senna sitt liv på samma bana.
Min kollega Erik Niva besökte Brasilien och Sao Paolo 2005, här är hans text om dödskraschen som fick världen att stanna. Läs den.
Vi kan konstatera att…
Seger i Baku – den fjärde dubbelsegern för Mercedes 2019 (TT)
…Max Verstappen kritiserar den poängen som ges för det snabbaste varvet.
– Toppteamen är så långt före alla andra att det alltid finns en förare som har problem och har råd att ta ett extra depåstopp för att lägga på däck och köra hem det snabbaste varvet. Det gör luckan till oss andra så mycket större, säger Red Bulls förare. …Christian Horner tycker också att F1 2019 är långtråkigt.
– Tre fjärdeplatser efter varandra blir långsamt lite tråkigt, vi hade gärna velat slåss om en pallplats igen, säger Red Bulls chef. …Ferrari försvarar sin strategi från Baku.
– Efter loppet kan man alltid diskutera det, men jag tycker inte att vi gjorde någonting fel, säger stallchef Mattia Binotto.
Nu är det en helg utan F1-lopp därefter är det dags för tävlingen i Barcelona.
Den helgen väntar också IndyCar och Indy Road Course vilket är säsongens femte deltävling.
Felix och Marcus på Indy Road Course
I går genomförde för övrigt Honda ett privattest på Indianapolis Motor Speedway. Testet kördes på IMS så kallade road course – den traditionella banlayouten på den stora ovalens innerplan – och var ett led i förberedelserna inför INDYCAR Grand Prix, Indy Road Course, som arrangeras på samma bansträckning den 11 maj.
14 bilar deltog, däribland Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. Det regnade en del inledningsvis, men blev allt bättre under dagen. Rosenqvist körde flest varv av alla, 93 medan Ericsson körde 88. Rosenqvists tid är den tredje snabbaste, Ericsson nådde plats sex.
– Det var ett bra test, om än lite konstigt i början, säger Felix Rosenqvist var snabbast tid 1.09,716 var mindre än två tiondelar långsammare än de som Colton Herta noterade som dagens snabbaste tid.
– Jag glömde faktiskt bort hur banan gick; hur vissa av kurvorna såg ut. Jag vet inte hur det blev så, men vid ett tillfälle kom jag in i en sväng på treans växel när det egentligen skulle vara ettan. Det har nog aldrig hänt förut! Hur som helst, det var snabbt åtgärdat och till slut blev det en riktigt bra dag,.
Han tävlade på banan när han körde Indy Lights 2016.
Mercedes var snabbast igen. Valtteri Bottas vann F1 i Azerbajdzjan och teamet tog ännu en dubbelseger. Det var den fjärde på de fyra första loppen för säsongen och det har aldrig tidigare hänt i F1:s historia. Mercedes leder nu märkes-VM med 74 poäng efter fyra lopp.
Det är egentligen otroligt bra och vi borde vara imponerade, men jag vet att många av er gäspar och tycker att F1 är för långtråkigt. Jag förstår det. Mercedes har dominerat sedan 2014, de tog ännu en dubbelseger och vi är många som längtar efter en kamp. Tävlingen i Baku var statisk tillställning, där föraren som tog pole position också vann loppet.
Valtteri Bottas vann F1 i Azerbajdzjan
Jag hade, precis som ni, hoppats på ett spännande lopp, men den drömmen sprack redan när Charles Leclerc körde av i kurva åtta under kvalet.
Mercedes i topp – för fjärde gången i år.(TT)
Det känns trist att säga det, men jag tror att VM för konstruktörer redan är avgjort. Efter fyra lopp. Mercedes har 173 poäng medan Ferrari har 99 och det känns som om Mercedes har tagit plats i den cirkeln där de vill vara. På den plats där de gör jobbet från grunden på alla nivåer och metodiskt arbetar vidare utan att chansa. Mercedes gör allt rätt, samtidigt som Ferrari satsar till höger och vänster utan att ha koll på var de ska ha sitt fokus. Teamet tar risker de inte behöver ta och istället för att samla in de poängen de behöver gör de misstag som blir extremt dyrbara.
Inte heller Red Bull kan utmana Mercedes
Inte heller Red Bull har klarat av att utmana Mercedes, de har ett nytt samarbete med Honda och har ännu inte har nått den nivån som krävs för att vara i kampen om en VM-titel. I Baku tog dessutom bara en bil målflagg eftersom Pierre Gasly bröt sedan hans motor tappat fart.
Ett par roliga noteringar efter dagens lopp är att det var första gången i år som förare som har pole position vinner loppet och att både Racing Point och McLaren tog poäng med båda sina bilar. Det var Carlos Sainz första poäng för den här säsongen och den här gången slog han också Lando Norris.
Dessutom imponerade Kimi Räikkönen när han körde upp till plats tio från starten i depån och tog poäng för fjärde loppet i rad.
Valtteri Bottas vann F1 i Azerbajdzjan, men Sebastian Vettel sa ett par intressanta saker efteråt – här är texten från loppet.
Snabba nyheter
Vi kan konstatera att…
…Valtteri Bottas nu har fem VM-segrar. Det är lika många som världsmästare Keke Rosberg.
…Tim Malyon är ny hos FIA, han kommer från Red Bull, Sauber och BMW. Ingenjörens titel hos FIA blir Head of Research.
…Arthur Leclerc, lillebror till Charles, inlede karriären i Formel 4 med en pallplats. Han var trea på Oschersleben.
….Mick Schumacher körde upp sig i det andra F2-loppet, från startplats 19 och han slutade femma. Loppet vanns av mästerskapsledaren Nicholas Latifi, men detta var Schumachers bästa resultat i Formel 2.
Ricciardo gjorde en grov miss. (TT)
…Pierre Gasly körde upp sig från sin start i depån, men han tvingades bryta loppet på det 39:e varvet sedan bilen blivit tappat kraften i motorn.
…Daniel Ricciardo försökte köra om Danil Kvyat, missade inbromsningen och körde av – klarade bilen – till dess att han backade in i Kvyat. Snöplig missräkning för båda förarna som tvinagdes bryta loppet och Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten av Spaniens GP.
Objects in the rear view mirror may be closer than they appear ?
…Romain Grosjean bröt. Han har inte tagit någon poäng på de fyra första loppen i år – heller. Ifjol nollade han i de nio första loppen.
Nu är det två veckor till nästa F1-lopp. Jag hoppas att Ferrari hittar farten till deltävlingen i Barcelona, dels eftersom ingen som älskar F1 kan vilja se ännu en dubbelseger för Mercedes och dels eftersom det är en bana som ger en bra bild av hur resten av säsongen kommer att bli.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.